Uniunea Europeană – Sinteza discuțiilor din cadrul CDS pentru Educație
Sinteza discuțiilor din cadrul Comisiei de Dialog Social pentru Educație de la nivelul UE din 9 martie 2021
Subiectul principal l-a reprezentat PLANURILE NATIONALE DE RECUPERARE ȘI REZILIENȚĂ. Reprezentantul Comisiei Europene dl. LUKA JUROS, DG Employment/ A.1 și Szilvia KALMAN, DG EAC/ A.2. – Country Analysis au prezentat condițiile Comisiei Europene pentru aprobarea PNRR:
- Toate costurile trebuie să fie precizate în document pentru fiecare acțiune în parte, să fie realiste și să aiba acoperire bugetară;
- Toate planurile trebuie să includă aspectele legate de egalitate de șanse/ incluziune, chiar dacă nu sunt acțiuni dedicate în mod special acestor teme;
- Toate PNRR trebuie să se construiască cu implicarea partenerilor sociali. NICIUN plan nu va fi aprobat dacă există semnale că procesul de consultare nu s-a desfășurat, mai mult decât atât, Guvernele vor trimite rapoarte periodice până la sfârșitul lunii aprilie privind aceste reuniuni de consultare pentru fiecare segment/ sector economic integrat în PNR;
- În această perioadă statele membre lucrează la elaborarea PNRR. Acestea vor fi trimise la CE până la finalul lunii aprilie, apoi CE își rezervă 2 luni pentru a face analiza de țară (DG EAC/ A.2. – Country Analysis) și de a elabora Raportul final pentru fiecare stat membru cu recomandarea de aprobare/ sau nu către Consiliu. După ce Consiliul aprobă rapoartele de țară, PNRR se pot pune în practică;
- Kalman, care coordonează echipa de analiști pentru fiecare țară, a subliniat că toate plățile depind de rezultate. Nu se vor face plăți de la CE pe rezultate îndeplinite parțial, sub nicio formă. În evaluare se va ține cont, printre alte criterii pe care nu le-a menționat, de obiective și, mai ales, de rezultatele obținute. Doresc reforme structurale, reale, cu impact real asupra vieții cetățenilor;
- Atât Kalman, cât și Juros au oferit exemple privind conținutul măsurilor care ar putea fi incluse în PNRR pe EDUCAȚIE, insistând asupra faptului că partenerii sociali trebuie să fie consultați și incluși în acest proces de elaborare.
Exemple
- îmbunătățirea accesului la educația timpurie – doresc să vadă acțiuni care să pună în practică reforme structurale bazate pe Cadrul National de Asigurare a Calității, astfel încât cetățenii să beneficieze de servicii de educație timpurie accesibile și de calitate;
- reforme pe termen lung cu impact pe educația în sistemul preuniversitar (ex. reforme curriculare, profesori de sprijin, etc);
- îmbunătățirea condițiilor de practicare a meseriei de profesor (condiții de muncă în școală, se acceptă plata de salarii din PNRR numai în condiții foarte bine justificate);
- investiții în infrastructura școlară;
- pregătirea școlilor pentru era digitală.
Comisia Europeană va încuraja și susține foarte mult orice inițitativă care va include măsuri remediale care să diminueze impactul crizei asupra elevilor, dar și asupra PROFESORILOR sau a adulților care participă la cursuri centrate pe dezvoltare de abilități. În același timp, CE dorește să vadă strategii naționale care sa includă reforma curriculara (mai ales pe formare adulți și VET), validarea aptitudinilor inteligente, dezvoltarea infrastucturii de formare a adulților, care să includă măsuri/ schimbări legislative care să ajute formabili să aibă acces mai ușor la cursuri (acreditarea / avizarea cursurilor).
Uniunea Europeană dorește să includă dimensiunea de „abilitati/ competente digitale” si de „sustinere a participarii femeilor” la formare profesionala continua.
sursa foto: gov.ro