Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 27.01.2014

PREUNIVERSITAR

 

Şcolile din 27 de judeţe închise luni. În Capitală, elevii stau acasă şi marţi

Şcolile vor fi închise luni în 27 de judeţe din ţară, iar în Capitală cursurile sunt suspendate inclusiv marţi, a anunţat duminică ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, după comandamentul de iarnă de la Guvern. Astfel, ministrul Remus Pricopie a declarat că şcolile din judeţele Galaţi, Mehedinţi, Olt, Gorj, Călăraşi, Brăila, Dolj, Argeş, Buzău, Teleorman, Bacău, Botoşani, Braşov, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Neamţ, Prahova, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea vor fi închise luni, iar în Bucureşti nu se ţin orele luni şi marţi.   Decizia de a închide şcolile şi grădiniţele bucureştene a venit duminică, după ce reprezentanţii Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) au discutat despre condiţiile meteorologice cu primarul general Sorin Oprescu şi cu prefectul Capitalei.   „S-a decis sistarea cursurilor după ce am stat de vorbă cu cei din Primăria Generală. Vom anunţa momentul în care se vor deschide şcolile, depinde de cum va fi vremea“, a declarat, pentru Adevărul, purtătorul de cuvânt al ISMB, Marian Banu. Practic, au fost sistate cursurile unităţilor de învăţământ preuniversitar (preşcolar, gimnazial şi liceal) din Municipiul Bucureşti. „Această decizie a fost luată la recomandarea Instituţiei Prefectului şi Primăriei Capitalei si cu informarea MEN. Reluarea cursurilor în Municipiul Bucureşti va fi anunţata, din timp, printr-un comunicat de presă”, informează ISMB. În total, vor fi închise 425 de unităţi de învăţământ, dintre care 296 sunt şcoli şi 129 de grădiniţe. Astfel, cei aproximativ 242.000 de preşcolari şi elevi vor sta acasă luni şi marţi. Cursurile vor fi recuperate cel mai probabil în semestrul II, având în vedere că elevii mai au cursuri doar săptămâna viitoare, după care intră în vacanţa intersemestrială. Universităţi închise luni   De asemenea, ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Mihnea Costoiu, a precizat că Universitatea din Bucureşti, Universitatea din Piteşti şi Universitatea Valahia Târgovişte vor fi închise luni, iar examenele vor fi reprogramate în alte zile.  ”Conform reglementărilor în vigoare, hotărârea de întrerupere temporară a activităţii este exclusiv la latitudinea conducerilor instituţiilor de învăţământ superior, în virtutea autonomiei universitare. Ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, a solicitat rectorilor universităţilor din ţară să asigure studenţilor, care nu se pot prezenta la examene din cauza vremii nefavorabile, posibilitatea de a susţine respectivele examene într-o altă zi”, se arată în comunicatul ministerului.   Premieră în România:  Cod roşu de ninsori  Directorul ANM a declarat în cadrul comandamentului de iarnă de la Guvern că, de la ora 15.00 şi până la ora 21.00, judeţul Buzău, nordul judeţului Brăila şi sudul judeţului Vrancea se va afla sub Cod Roşu. Asta după ce s-au întrunit condiţiile pentru emiterea acestui cod. Acesta a arătat că meteorologii aşteaptă să se întrunească şi ce-a de-a treia condiţie pentru emiterea Codului roşu, respectiv ca stratul de zăpadă să depăşească 50 de centimetri.   Directorul ANM a mai precizat că după ce va expira Codul Roşu, aceste judeţe vor rămâne, până luni dimineaţă, sub Cod portocaliu.   Ministrul Apărării, Mircea Duşa, a precizat că în afară de forţele aflate în teren mai sunt pregătite peste 650 de mijloace de intervenţie şi peste 3.500 de militari.  „În judeţul Galaţi am dispus să se intervenit într-o zonă greu accesibilă pentru a salva o femeie gravidă. În momentul de faţă am dispus redislocarea forţelor de la Divizia 2 Moldova la zone din Vrancea, Brăila şi Buzău, iar o altă forţă se deplasează către Râmnicul Sărat”, a explicat Duşa.   Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat că la ora 11.00 a decis ca toate trenurile să fie oprite în staţii şi să li se ofere ceai călătorilor.  „De la ora 20.40 sunt probleme pe ruta Ploieşti Sud –  Urziceni, care a fost închisă şi pe ruta Bucureşti – Olteniţa. De asemenea, toate porturile sunt închise din motive de siguranţă”, a mai spus ministrul Mănescu.  Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a precizat avem o rezervă suplimentară de apă brută de 160 de milioane de metri cubi. Mai mult, aceasta a spus că se monitorizează toate cursurile superioare de apă.

Sursa: Adevarul.ro

 

PISA 2012 Elevii români, în topul chiulangiilor înainte de testări. Absenţele au afectat rezultatele ţării

România se află pe locul  patru în rândul statelor OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică) în ceea ce priveşte numărul de elevi care au chiulit de la şcoală înainte cu două săptămâni de testele internaţionale PISA 2012 (matematică, ştiinţe şi citit), se arată într-un studiu PISA in Focus din ianuarie. Absenţele au scăzut, în medie, cu 11 puncte rezultatele României la aceste teste internaţionale. Potrivit studiului PISA in Focus, în medie, în ţările OECD, 18% din elevi au chiulit cel puţin la o oră, iar 15% au lipsit de la şcoală o zi întreagă înainte de ziua când s-a susţinut testul PISA. În România, Turcia, Argentina, Grecia, Cost Rica şi Letonia, 40% din elevii respondenţi spun că au chiulit la cel puţin o oră. Mai mult, în România, Grecia, Letonia, Turcia şi Argentina, 4% din elevi spun că au chiulit de cel puţin cinci ori în două săptămâni. Tot în România, chiulangiii provin atât din medii defavorizate cât şi din familii din clasa de mijloc, în schimb, în Bulgaria cei mai mulţi provin din familii sărace. Chiulangiii pierd puncte la testele PISA Elevii care chiulesc de la ore au, în medie, cu 32 de puncte mai puţin la scorul testelor PISA care evaluează competenţele de matematică, iar cei care chiulesc cu zilele, au cu 52 de puncte mai puţin. În cazul României, studiul OECD indică o diferenţă de 11 puncte pe care ţara noastră le-a pierdut la testele PISA de la Matematică din cauza faptului că elevii au absentat de la ore înainte de examen. Şi şcolile plătesc pentru lipsa de interes a elevilor. În ţări precum Croaţia, Japonia, Coreea de Nord sau Olanda, în şcolile unde  numărul ansenţelor creşte cu 10% elevii iau cu 10 – 34 de puncte mai puţin  la testele de matematică. Abandonul şcolar în creştere în România Ultimele statistici în ceea ce priveşte absenteismul în România sunt din anul şcolar 2011 – 2012. De atunci, Ministerul Educaţiei nu a mai centralizat datele din teritoriu. De asemenea, abandonul şcolar este în creştere în ultimii ani, în România, şi afectează în special patru categorii de copii: cei de etnie romă, cei care au crescut în familii sărace, cei din mediul rural şi cei cu dizabilităţi. Aşa arată un raport realizat de experţii români cu susţinerea UNICEF România. Ministrul Educaţiei a anunţat că intenţionează să oblige şcolile ca din anul şcolar 2013-2014 să raporteze lunar, pe internet, situaţia absenţelor.

Sursa: Adevarul.ro

 

Ministrul Pricopie: noile programe de istorie vor permite înţelegerea conceptului de „unitate în diversitate”

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, spune, la aniversarea Unirii din 1859, că acest eveniment este un act istoric pe care şcoala românească are datoria să-l cultive. El a mai spus că noile programe de istorie la care se lucrează vor permite elevilor să înţeleagă mai bine conceptul european de „unitate în diversitate”. „Este o zi cu semnificaţii majore pentru istoria şi identitatea noastră naţională, o zi care ne aminteşte că forţa unui popor stă în solidaritatea şi în determinarea sa, dar şi în liderii politici pe care îi are şi în capacitatea lor de a coopera, dincolo de conflictele şi interesele mărunte”, se arată într-un mesaj dat publicităţii vineri de ministrul Educaţiei, cu ocazia împlinirii a 155 de ani de la Unirea Principatelor Române. Pricopie mai spune că în 24 ianuarie este marcat „un moment de solidaritate şi de unitate a poporului român, o dovadă clară a capacităţii naţiunii de a construi împreună şi de a depăşi dificultăţile şi disensiunile vieţii cotidiene, în numele unor idealuri şi valori comune”. „Mica Unire este un act istoric pe care şcoala românească are datoria să-l cultive, să-l evoce şi să-l transmită generaţie după generaţie. La nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale se lucrează, în acest moment, la noile programe de istorie pentru ciclul de învăţământ preuniversitar, începând cu clasa a IV-a, până la clasa a XII-a. Acestea vor permite elevilor să înţeleagă mai bine conceptul european de «unitate în diversitate», prin analizarea ideilor şi momentelor care au stat la baza formării identităţii naţionale româneşti, dar şi prin înţelegerea rolului nostru în Europa şi în lume”, se mai arată în mesajul ministrului.

Sursa: Adevarul.ro

 

Cursuri suspendate luni, 27 ianuarie, în judeţele aflate sub cod de ninsoare şi viscol. Toată Moldova intră sub incidenţa deciziei Ministerului Educaţiei

Oficialii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au decretat suspendarea cursurile în toate judeţele care s-au aflat sub incidenţa oricărui tip de cod de viscol şi ninsoare. Decizia a fost comunicată oficial, în cursul după-amiezei de duminică, 26 ianuarie, tuturor inspectoratelor şcolare din judeţele aflate sub incidenţa vreunui tip de cod viscol şi ninsoare. Practic, atât elevii din mediul urban, cât şi cei din mediul rural din judeţele Iaşi, Vaslui, Neamţ, Bacău, Botoşani şi Suceava nu se vor prezenta la ore în cursul zilei de luni, 27 ianuarie. În funcţie de evoluţia vremii, se va lua o decizie privitoare la suspendarea sau nu a cursurilor, în judeţele enumerate mai sus, în zilele următoare. În judeţul Vrancea, care va intra sub incidenţa codului roşu începând cu ora 15.00, cursurile vor fi suspendate şi în cursul zilei de marţi, 28 ianuarie. Oficialii Ministerului Educaţiei au luat decizia de a închide toate şcolile în ciuda faptului că judeţele Iaşi, Suceava, Neamţ şi Botoşani n-au fost afectate serios de condiţiile meteo. În după-amiază zilei de duminică, 26 ianuarie, autorităţile au raportat că se circulă în condiţii de iarnă pe toate drumurile şi că nu există persoane izolate.

Sursa: Adevarul.ro

 

Prahova scapă de codul portocaliu. Luni şi marţi nu se învaţă în judeţ. Videoconferinţă la Guvern: principalele declaraţii care vizează Prahova

Scăderea intensităţii fenomenelor meteo, începând de duminică seară, va determina schimbarea avertizării pentru judeţul Prahova din cod portocaliu în cod galben. Luni şi marţi nu se învaţă în nici o şcoală din judeţ. Informaţia a fost oferită în cadrul videoconferinţei de duminică, de la prânz, la care participă reprezentanţi ai Guvernului. Principalele declaraţii care vizează Prahova: – Prahova va rămâne sub cod portocaliu de ninsori şi viscol până duminică seară, la ora 22.00. În jurul orei 21.00, Administraţia Naţională de Meteorologie va actualiza mesajul pentru Prahova. Avertizarea se va trasforma în cod galben de zăpadă. În schimb, meteorologii anunţă Cod Roşu, pentru duminică, în intervalul orar 15.00 – 21.00 pentru judeţul Buzău, nordul judeţului Brăila şi sudul judeţului Vrancea. Anunţul a fost făcut la videoconferinţă de Ion Sandu, directorul ANM. – Ruta CFR Ploieşti Sud – Urziceni este închisă. – Mai multe trenuri sunt blocate pe Valea Prahovei, 5 spre Braşov şi 3 spre Bucureşti. – Raed Arafat: Un caz medical de la Valea Doftanei este în curs de rezolvare. Există o solicitare şi în localitatea Valea Screzii pentru un copil cu febră. „Situaţia este dinamică şi se schimbă de la o oră la alta“, a spus secretarul de stat. – Cursurile şcolare în 26 de judeţe (cele avertizate cu cod galben şi portocaliu), printre care şi Prahova, vor fi suspendate în cursul zilei de luni. Luni nu se învaţă în nici o şcoală din Prahova. Potrivit unui comunicat de ultimă oră al Inspectoratului Şcolar Prahova, autorităţile au luat decizia de suspendare a cursurilor în toate unităţile de învăţământ din judeţ atât luni, 27 ianuarie, cât şi marţi, 28 ianuarie 2014. – Trei maşini erau blocate, la ora 11.00, pe Autostrada A 3, Bucureşti – Ploieşti. Pe autostradă sunt 10 utilaje care intervin pentru deszăpezire, potrivit reprezentanţilor CNADR. – Mircea Duşa, ministrul Apărării Naţionale: „Preşedinţele Consiliului Judeţean Prahova, Mircea Cosma, a cerut ajutorul Armatei. Am trimis freze şi camioane cu lamă pentru a ajunge în localităţile izolate, dar şi oameni pentru transport de apă şi alimente“. Militarii au pus la dispoziţia Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă o şenilată, o freză, un vehicul 6×6 cu lamă şi un convoi militar de transport apă şi pâine. De asemenea, un camion militar 6×6 va rămâne la dispoziţia primăriei din localitatea Fulga. În intervenţia de la videoconferinţă, prefectul Marius Sersea a rezumat situaţia din Prahova, de duminică: – Două drumuri naţionale închise în judeţ, DN 1B şi DN 1D, două drumuri judeţene închise total, 3.496 de consumatori fără electricitate. 18 echipaje Electrica sunt pe teren. – Cele două cazuri medicale, de la Valea Doftanei şi Valea Screzii, doi copii bolnavi, au ajuns la spital. – Coloana Armatei cu a trecut de Albeşti şi se îndreaptă către cele patru localităţi izolate din Prahova din zona de sud-est a judeţului – Boldeşti Grădiştea, Sălciile, Baba Ana şi Şotrile. Nu au fost semnalate cazuri de persoane rămase fără apă sau alimente.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevi, părinţi, profesori: triunghiul erorilor fundamentale de atribuire. Un studiu de caz şi o lecţie de bun simţ

Dacă fiecare dintre noi ne facem treaba serios, atunci acest text e de prisos. Dacă, însă, eu, ELEV, sau eu, PĂRINTE, sau eu, PROFESOR fac (şi ŞTIU că fac) o trăznaie în materia şcolii (copiat? chiul? şpagă? nepăsare crasă faţă de copilul meu? incompetenţă pedagogică specifică / măsurabilă?…), mai degrabă nu voi admite în ruptul capului că vina îmi aparţine mie, ci celor din jur, care „au ceva cu mine“. EU? NEVER! NIMBY: Not In My Back Yard!… Tendinţa ilustrată mai sus se numeşte eroarea fundamentală de atribuire (fundamental attribution error; http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_attribution_error), iar Kendra Cherry (http://psychology.about.com/bio/Kendra-Cherry-17268.htm), de pildă, o explică foarte limpede aici: http://psychology.about.com/od/socialpsychology/a/attribution.htm.Richard Amaral oferă şi el o perspectivă proprie interesantă asupra temei, aici: http://www.psychologyforgrowth.com/attribution-theory-and-the-fundamental-attribution-error/.

Pe româneşte, eroarea fundamentală de atribuire – sintagmă consacrată în psihologia socială, începând cu anii ’50-’60 – defineşte tendinţa noastră instinctivă de a „da vina pe alţii” mai întâi (adică, pe context), înainte de a ne admite, onest, răspunderea. Dacă TU greşeşti, evident că vina îţi aparţine – firesc, nu?! Dacă, în schimb, EU greşesc şi vina e a mea, atunci probabil că mai degrabă voi face tot ce-mi trece prin minte să găsesc vinovaţii în altă parte – pe toţi, mai puţin unul singur: EU ÎNSUMI!… Fiecare din cei care citiţi acest text gândiţi-vă la situaţiile în care aţi făcut vreo boacănă, fie la vârsta copilăriei fie ca adulţi, şi amintiţi-vă dacă primul implus a fost să spuneţi „am greşit, îmi pare rău!…”, sau dacă aţi făcut tot posibilul să daţi vina pe altceva/altcineva, pentru boacăna cu pricina. Dincolo de alte nuanţe, o explicaţie pe care psihologii o dau acestei tendinţe de neasumare iniţială a propriei greşeli are legătură cu nevoia noastră de a ne păstra stima de sine – fie şi salvând aparenţele, chiar când vina ne aparţine, incontestabil. Eroarea fundamentală de atribuire funcţionează, desigur, şi în cazul triadei elevi-părinţi-profesori – atenţie, atunci când protagoniştii abdică de la asumarea responsabilă a îndeplinirii rolurilor ce le revin de drept, şi lasă loc jumătăţilor de măsură!… De exemplu, într-o situaţie de corigenţă, probabil că: • elevul va căuta să dea vina pe profesorul care nu ştie să explice sau dă exemple prea complicate / nerelvante, ori pe părintele care tocmai îi cere să cumpere pâine în loc să-l lase să înveţe – în loc să conştientizeze şi să accepte că, pur şi simplu, nu învaţă suficient, şi că are a se pune serios pe treabă, pentru că responsabilitatea faţă de corigenţa cu pricina îi revine lui, în primul rînd… • părintele va căuta să dea vina pe acelaşi profesor care nu-şi face treaba ca lumea, ori pe odrasla care fuşereşte învăţarea pentru că e neatentă şi superificială şi distrată – în loc să accepte şi să conştientizeze că poate nu a fost suficient de prezent alături de copil, verificându-l, atrăgându-i atenţia, făcând echipă autentică în familie… • iar profesorul, la rândul său, va căuta să dea vina pe elevul care nu învaţă destul, ori pe părintele care nu se preocupă suficient de copil – în loc să accepte şi să conştientizeze că poate au fost momente cînd a făcut rabat de la profesionalismul său necesar, fie ca pedagog, fie ca specialist în respectiva disciplină de studiu… Ca exerciţii de fixare a conceptului, puteţi repeta analiza de mai sus, identificând protagoniştii şi erorile fundamentale de atribuire pe care aceştia le comit în următoarele situaţii reale legate de Educaţie: • alocarea a 6% din PIB capitolului Cheltuieli publice pentru Educaţie, conform legii • tolerarea inadmisibilă a stării de fapt, ceea ce atacă direct fibra siguranţei naţionale a statului • motivarea a sute de absenţe prin scutiri medicale contrafăcute • tolerarea tacită a copiatului în varii circumstanţe • tolerarea comportamentelor necivilizate şi a situaţiilor de violenţă verbală-fizică… • şpaga – tolerată-încurajată- acceptată-insidios lăsată la îndemână-ca din întâmplare luată în cele din urmă…. şi câte şi mai câte… Pot fi de acord că exerciţiul propus este mai degrabă inconfortabil. El ne poate ajuta, însă, pe toţi să evităm capcana „vânătorilor de vrăjitoare” (în care „vrăjitoarele” sunt, pe rînd, elevi, părinţi, ori, mult mai grav, profesorii ca breaslă!…), să aşezăm lucrurile bune şi pe cele mai puţin bune la locurile lor corecte şi să acţionăm eficient, responsabil. Acest moment de reflecţie onestă ne mai poate fi de folos să ne salvăm de nătângele noastre metehne proverbiale, precum cea din povestea drobului de sare (stând încremeniţi tâmp şi nefăcând nimic, văzând limpede cum şcoala ne cade în cap, depăşită de timp şi timpuri…), ori de invidii puchinoase de felul celei faţă de capra vecinului, sau al celor din legendarul complot mioritic (oi mai multe?… mândre şi cornnute?… bineee, ia să avem noi grijă de tovarăşul ăsta!…) – toate aplicabile, mutatis mutandis, Şcolii ca sistem. Lecţia de bun simţ este lecţia asumării cu integritate a ceea ce avem de făcut fiecare din noi, până la capăt, pentru ca şcoala să meargă bine şi nu rău, ca acum. P.S. Repet: Dacă fiecare din noi ne-am face treaba serios, cu integritate, atunci textul de mai sus ar fi de prisos. El are relevanţă atunci când vina ne aparţine şi, în loc să ne-o asumăm curajos, aruncăm pisica peste gard, în altă curte – de frică sau din laşitate.

Sursa: Adevarul.ro

 

Povestea premiantului de sâmbătă: dascălul Petru Suciu ţine în viaţă o şcoală dintr-un sat de munte aproape părăsit

Petru Suciu a primit astăzi diploma de „premiant” al societăţii civile, în cadrul campaniei derulată în Deva. Hunedoreanul este învăţător la şcoala din satul Federi, unde mai învaţă doar nouă copii. A fost şef de promoţie, însă în urmă cu mai mult de un deceniu a ales să predea într-un sat izolat, de la poalele Masivului Şureanu. Petru Suciu a fost premiantul campaniei civice „Premianţii fără premii”. Învăţătorul care are grijă de educaţia elevilor unei şcoli din satul izolat şi depopulat Federi, din judeţul Hunedoara, a primit diploma şi buchetul de flori, dăruite în semn de preţuire de hunedorenii care au venit astăzi să îl întâlnească. Dascălul are 63 de ani şi predă copiilor de patru decenii. A lucrat în şcolile de la ţară, chiar dacă a fost şef de promoţie şi îşi putea alege orice oraş unde să îşi desfăşoare activitatea. Ataşat de viaţa simplă a comunităţilor izolate, Petru Suciu a ales, în urmă cu 11 ani, să se ocupe de educaţia şcolară a copiilor din Federi, un cătun de munte aflat la 70 de kilometri de municipiul Deva. De luni până vineri, învăţătorul locuieşte în Federi, iar la sfârşit de săptămână apucă să îşi vadă familia din Deva. Dacă nu ar fi existat astfel de oameni, cum este învăţătorul Petru Suciu, şcoala în care acum mai învaţă nouă copii ar fi dispărut de mult, spun iniţiatorii campaniei civice.

Sursa: Adevarul.ro

 

800 de elevi din judeţul Mureş au renunţat la şcoală din cauza sărăciei

Anul trecut, 800 de copii au abandonat şcoala, cu 100 mai puţini decât în 2012, arată statistica Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş. „Asta înseamnă 1% din totalul elevilor. Cei mai mulţi care au renunţat la şcoală sunt din ciclul gimnazial şi cel liceal” a declarat Ştefan Someşan, inspector şcolar general, ISJ Mureş.  În mare parte, copiii care s-au lăsat de şcoală locuiesc la sate şi o mare parte provin din comunităţile rrome. Elevii nu mai sunt lăsaţi să meargă la şcoală de părinţii lor care nu fac faţă cheltuielilor, mai ales că unii sunt nevoiţi să facă naveta. Deşi au căutat soluţii pentru prevenirea abandonului, profesorii au fost învinşi de sărăcia în care se zbat multe dintre familii şi lipsa de educaţie.   În 2013 cei mai mulţi elevi care au abandonat şcoala au fost de la gimnaziu  Anul trecut 295 de liceeni au renunţat la şcoală, 308 elevi de gimnaziu şi 28 de preşcolari. Rata abandonului îm 2013 a fost de 17, 4%, în România, care şi de data aceasta s-a aflat situat mult peste media ţărilor europene, unde procentul nu atinge 13%, potrivit datelor furnizate de Eurostat.

Sursa: Adevarul.ro

 

FOTO ,,Ziua cea Mare a românilor”, la Şcoala Gimnazială Andrei Şaguna

Pe lângă autoprităţile locale care au sărbătorit Ziua Principatelor Române, în Arad şi elevii au avut diferite manifestări legate de această zi. ,,La scurt timp după numirea ca domn al Moldovei şi Ţării Româneşti, Alexandru Ioan Cuza acesta a împlinit, profitând de un context favorabil, ceea ce până atunci nu fusese decât un vis….Unirea este strâns legată de personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor principate la 5 ianuarie 1859, în Moldova, şi la 24 ianuarie 1859, în Ţara Românească.”, şi-a început discursul profesorul de istorie, Eugen Laza, care şi-a serbat astăzi şi ziua de naştere.              An de an, data de 24 ianuarie, asociată cu ,,Ziua cea Mare a românilor”, este un prilej de sărbătoare şi pentru elevii şi dascălii Şcolii Gimnaziale ,,Andrei Şaguna”. Acest eveniment a fost marcat şi de această dată prin derularea unor activităţi tematice: un program artistic finalizat cu o horă, o expoziţie de desene, dezbateri şi referate.  Acum mai bine de un secol şi jumătate, Alexandru Ioan Cuza înfăptuia Unirea Principatelor Române, un prim pas spre România de astăzi. „De atunci, această dată este amintită anual prin diferite manifestări, dintre care nu lipseşte niciodată „HoraUnirii”, cunoscutul cântec pe versurile poeziei cu acelaşi titlu scrise de Vasile Alecsandri şi publicate pentru întâia oară, la Iaşi, în numărul 51 al revistei «Steaua Dunării», a declarat profesor Codruţa Manuela Culică.

Sursa: Adevarul.ro

 

Toate şcolile din Dâmboviţa, închise. Nici la Universitatea Valahia nu se învaţă pe 27 şi 28 ianuarie

Potrivit deciziei Ministrului Educaţiei Naţionale, trimisă inspectorilor şcolari generali, nu învaţă în şcolile din judeţele care s-au aflat sub cod portocaliu sau galben in ultimele două zile. Universitatea Valahia din Târgovişte a decis suspendarea activitatea didactică programată pentru luni şi marţi, informează Ministerul Educaţiei Naţionale. Cursurile vor fi suspendate din cauza vremii nefavorabile pe 27 şi 28 ianuarie, urmând ca examenele şi colocviile din aceste zile să fie reprogramate.

Sursa: Adevarul.ro

 

Raluca Turcan: Ca urmare a mediatizarii cazurilor de coruptie din unele scoli si a lipsei deciziilor ministrului, activitatile extrascolare, finantate de parinti, sunt pe punctul de a fi sistate in toate unitatile de invatamant

Ca urmare a cazurilor de coruptie din unele scoli si a lipsei deciziilor la nivelul Ministerului Educatiei, „activitatile extrascolare, finantate de parinti, sunt pe punctul de a fi sistate in toate unitatile de invatamant”, avertizeaza vicepresedintele PDL, Raluca Turcan. Intr-un comunicat cu titlul „Saptamana altfel se poate desfiinta”, Turcan sustine ca „de teama ca orice activitate care implica bani de la parinti genereaza, automat, suspiciuni de coruptie, foarte multi profesori refuza sa mai fie parte la colectarea acestor fonduri de la parinti”. Raluca Turcan, secretar al Comisiei pentru invatamant din Camera Deputatilor, sustine ca ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, trebuie sa elaboreze un document cu activitatile scolare ce pot fi finantate din banii parintilor. „Cazurile de coruptie din unele scoli romanesti au drept victime colaterale tot dascalii de buna credinta si copiii. Ca urmare a mediatizarii acestora si a lipsei deciziilor ministrului Pricopie, activitatile extrascolare, finantate de parinti, sunt pe punctul de a fi sistate in toate unitatile de invatamant”, declara Raluca Turcan. Aceasta afirma ca „de teama ca orice activitate care implica bani de la parinti genereaza, automat, suspiciuni de coruptie, foarte multi profesori refuza sa mai fie parte la colectarea acestor fonduri de la parinti. Prin urmare, orice activitate care implica finantare din partea parintilor, precum concursuri sportive sau culturale, cercuri de studiu sau excursii scolare, au fost puse pe lista neagra a activitatilor didactice. Cu alte cuvinte, Ministerul educatiei si Inspectoratele Scolare accepta o solutie extrema, cu efect negativ direct asupra Educatiei copiilor, in loc sa ofere reglementare clara a tuturor fondurilor folosite in scoala”. Potrivit vicepresedintelui democrat-liberal, „solutia pe care PDL o propune este elaborarea unui document unitar care sa fie transmis tuturor scolilor din Romania si care sa listeze activitatile ce pot fi finantate de parinti”. „In absenta unui management eficient si categoric, primele victime sunt tot copiii si dascalii din Romania. Programul ‘Saptamana altfel’, atat de iubit si educativ pentru copii, s-ar putea transforma pentru multi elevi intr-o saptamana petrecuta in fata televizorului sau calculatorului in loc sa mearga la muzee, teatre sau excursii de studiu”, avertizeaza Raluca Turcan. Amintim ca purtatorul de cuvant al Inspectoratului scolar al Municipiului Bucuresti, Marian Banu, a declarat pentru HotNews.ro la inceputul saptamanii ca inspectoratul nu mai permite strangerea de bani de la elevi direct de catre cadre didactice pentru organizarea de concursuri scolare, sportive sau culturale. „Sunt zeci de concursuri. Totul trebuie sa se faca prin asociatiile de parinti”, a precizat acesta. Marian Banu a afirmat, insa, ca „sunt permise concursurile scolare unde parintii contribuie direct pentru acordarea de premii”, insa nu si activitatile pentru care profesorii colecteaza sume de la elevi. In ceea ce priveste excursiile scolare, inspectorul general scolar Constantin Traistaru a declarat pentru HotNews.ro ca inspectoratul nu a facut niciun demers referitor la schimbarea regulilor de organizare a acestora. „Nu exista niciun fel de recomandare referitor la acest lucru. Singurul lucru pe care l-am spus in sedinta cu directorii a fost ca sumele de bani este indicat sa fie operate prin asociatia de parinti de la nivelul scolii”, a afirmat Traistaru. Referitor la situatia organizarii de excursii scolare, inspectorul scolar general din Capitala a declarat ca asociatiile de parinti sunt cele care trebuie sa raspunda de aceste activitati. „Nu am facut niciodata o recomandare in ceea ce priveste desfasurarea excursiilor”, a sustinut Constantin Traistaru. Marius Ovidiu Nistor, presedintele Federatiei Sindicatelor din Educatie „Spiru Haret”, a anuntat luni, 20 ianuarie, ca le recomanda profesorilor sa nu mai contribuie cu niciun leu „la asigurarea desfasurarii unui act educational de calitate si sa nu le mai solicite parintilor sa vina cu sume de bani prin fondul clasei”. In urma cu o saptamana, Gabriel Ispas, secretar general adjunct al Ministerului Educatiei Nationale si presedinte al Comisiei pentru prevenirea coruptiei in invatamantul preuniversitar, a anuntat ca pana la sfarsitul anului scolar, pe 15 iunie, va fi realizat Codul de Etica pentru sistemul de invatamant preuniversitar. Acesta a mai spus ca in ultimele 6 luni la linia de telefon TELVERDE pentru reclamarea actelor de incalcare a eticii in educatie au fost inregistrate 299 de sesizari, insa nu toate s-au confirmat. „Cele mai multe sesizari se refera la fondul clasei, implicarea invatatoarelor, profesorilor, dirigintilor in colectarea de bani si se refera si la vanzarea de materiale auxiliare”, a afirmat Ispas. Tot pe 14 ianuarie, Constantin Traistaru, inspector scolar general al Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB), a discutat cu directorii scolilor despre problema fondului clasei si prevenirea coruptiei in unitatile de invatamant. Oficialul le-a prezentat directorilor scolilor din Capitala o lista cu activitatile care favorizeaza coruptia in sistemul de invatamant, scrie Mediafax. Printre activitatile indicate de inspectorul general sunt urmatoarele: • inscrierea la clasa pregatitoare • constituirea claselor la inceput de an scolar • transferul elevilor • activitatea Scoala dupa scoala • meditatii particulare cu elevii de la clasa • constituirea fondului comitetului de parinti • organizarea optionalelor • materialele auxiliare, respectiv culegeri distribuite in scoli, caz in care profesorii se transforma in agenti comerciali • concursuri cu plata (daca asociatiile de parinti sustin astfel de actiuni, atunci isi asuma responsabilitatea acestora) • organizarea banchetelor la sfarsit de an scolar sau de semestru • examenele nationale, cele de definitivat si de titularizare „Trag un semnal clar de alarma asupra acestor activitati, semnal de alarma pe care vreau sa il asumam cu totii”, a spus inspectorul general scolar Constantin Traistaru. Acesta a declarat ca, din punctul sau de vedere, fondul clasei ar trebui desfiintat. Intalnirea inspectorului scolar general din Capitala cu directorii de scoli s-a desfasurat la patru zile dupa ce ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a anuntat in cadrul unei conferinte de presa ca le-a cerut inspectorilor scolari sa aiba intalniri cu toti directorii din tara in care sa discute „problema fondului clasei, a modului in care acesti bani circula, ce este permis si ce nu este permis si cum sa se evite situatii de coruptie in scoli”. „Directorii au obligatia sa mearga in scoala si in toate scolile din Romania si in urmatoarele 2 saptamani sa se discute pe problema banilor care au circuit ilegal in scoala”, a declarat Remus Pricopie pe 10 ianuarie. Ministrul a avertizat ca „fondul clasei gestionat de profesor, de director, de invatator este ilegal”, dar ca „in acelasi timp este dreptul oricarui cetatean sa contribuie”. „Acest lucru trebuie facut numai prin asociatiile de parinti, cu chitanta, dar nici asociatia de parinti nu poate impune o suma”, a precizat ministrul Educatiei Nationale.

Sursa: Hotnews.ro

 

Mesajul lui Remus Pricopie cu ocazia zilei de 24 ianuarie: ‘Mica Unire’ este un act istoric pe care scoala romaneasca are datoria sa-l cultive. Ministerul lucreaza la noile programe de istorie pentru clasele a IV-a – a XII-a

‘Mica Unire’ este un act istoric pe care scoala romaneasca are datoria sa-l cultive, sa-l evoce si sa-l transmita generatie dupa generatie”, transmite ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, in mesajul sau cu ocazia zilei de 24 ianuarie. Pricopie anunta cu aceasta ocazie ca „la nivelul Ministerului Educatiei Nationale se lucreaza, in acest moment, la noile programe de istorie pentru ciclul de invatamant preuniversitar, incepand cu clasa a IV-a, pana la clasa a XII-a”. Ministrul Educatiei precizeaza ca noile programe scolare de istorie le „vor permite elevilor sa inteleaga mai bine conceptul european de ᅡunitate in diversitateᅡ, prin analizarea ideilor si momentelor care au stat la baza formarii identitatii nationale romanesti, dar si prin intelegerea rolului nostru in Europa si in lume”. „Astazi, 24 ianuarie 2014, celebram 155 de ani de la momentul Unirii Principatelor Romane din 1859, un act istoric care a marcat trecerea la o etapa importanta a procesului de formare a statului roman modern. Este o zi cu semnificatii majore pentru istoria si identitatea noastra nationala, o zi care ne aminteste ca forta unui popor sta in solidaritatea si in determinarea sa, dar si in liderii politici pe care ii are si in capacitatea lor de a coopera, dincolo de conflictele si interesele marunte”, se arata in mesajul Ministrului Educatiei Nationale, Remus Pricopie, cu ocazia zilei de 24 ianuarie. Potrivit acestuia, „marcam astazi un moment de solidaritate si de unitate a poporului roman, o dovada clara a capacitatii noastre de a construi impreuna si de a depasi dificultatile si disensiunile vietii cotidiene, in numele unor idealuri si valori comune”. „Privind spre viitor si invatand din trecut, datoria noastra fata de generatiile viitoare este de a oferi modele de verticalitate morala si daruire, cinstind si pastrand mereu actuala memoria personalitatilor care s-au jertfit pentru Romania si care au facut totul pentru a infaptui Unirea”, incheie ministrul Remus Pricopie.

Sursa: Hotnews.ro

 

Lipsa fondurilor pentru transport ne lasă copiii fără carte

În timp ce Ministerul Educaţiei are întârzieri mari în plata banilor pentru naveta copiilor din mediul rural, autorităţile locale acoperă transportul după bunul plac. Şansa copiilor din mediul rural, mai ales, de a merge la şcoală stă în pixul ministrului Educaţiei. Banii pentru naveta lor vin însă din când în când şi sunt mult mai puţini decât costurile reale. „În această problemă, a transportului către şcoli, vorbim, pe de o parte, de elevii care fac naveta şi, pe de altă parte, de cei care circulă cu reţeaua locală de transport”, explică Cristian Gîrneaţă, reprezentant al Consiliului Naţional al Elevilor din România. 7 luni fără bani pentru navetă Problemele cele mai grave le întâmpină copiii din rural. „Sunt părinţi care au câte doi-trei copii la şcoală şi care pur şi simplu nu au bani pentru a le plăti din buzunar transportul. Până acum câtva timp decontarea acestor costuri se făcea integral. De când a venit noul guvern, pentru o perioadă de 7 luni, nu au mai acordat niciun ban. Domnul ministru Pricopie ne-a spus că sunt în blocaj pentru că multe firme au mărit preţul biletelor în ideea că, oricum, primesc banii. În loc să rezolve problema cu aceste firme şi să impună un standard de cost, Ministerul Transporturilor a propus o altă lege şi a tăiat mai bine de jumătate din banii daţi elevilor. Acum, legal, pot acoperit doar 50% din costuri. Nu au luat în calcul că se şi întorc de la şcoală”, mai spune reprezentantul elevilor. În ceea ce priveşte transportul local, primarii sunt cei care stabilesc regulile. Situaţia cea mai gravă este la Constanţa, unde Radu Mazăre refuză să le subvenţioneze elevilor transportul în comun. Chiar în această lună, Asociaţiile elevilor din Constanţa şi Liga Studenţilor din Universitatea Maritimă au înştiinţat în scris administraţia locală că o dau în judecată dacă în cel mult 30 de zile nu va accepta, conform legii Educaţiei, să le acorde subvenţia pentru transportul local în comun celor 50.000 de elevi şi studenţi din judeţ. Elevii din Constanţa îl cheamă în instanţă pe Mazăre Edilul susţine însă că bugetul este insuficient, oferind subvenţii pentru transport doar elevilor ai căror părinţi beneficiază de ajutor pentru căldură. „Din punctul nostru de vedere, e o fugă de responsabilitate. Tarifele practicate de RATC sunt destul de ridicate faţă de regiile din alte municipii. De exemplu, un elev în Bucureşti plăteşte 25 de lei pentru toate liniile, în timp ce un elev din Constanţa plăteşte 55 lei pentru o linie, 80 de lei pentru două linii sau 110 lei pentru toate liniile. În Timişoara, elevii au gratuitate la transportul local în comun. La Cluj, pe două linii. De ce trebuie să fie dezavantajaţi elevii din Constanţa?”, a comentat preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa, Andrei Gîlcă. Liderul Ligii Studenţilor din Universitatea Maritimă, Theodor Retevoi, a redactat şi a trimis consilierilor chiar şi proiectul de hotărâre privind acordarea de subvenţii la transportul local. „Trebuie doar să şi-l asume şi să îl voteze, dacă nu, ne vedem în instanţă”. Abandonul şcolar a ajuns la 17% Pe fondul crizei financiare, dar şi al problemelor din ce în ce mai acute cu transportul către şcoală, în ultimii trei ani, rata abandonului şcolar la noi în ţară a crescut. „Rata a pornit la un moment dat de la 18%, apoi a scăzut pe la 15% în 2007-2008 şi apoi a crescut la 16%. În momentul acesta, suntem într-un trend crescător. Ultimele date ne arată o creştere a ratei de abandon şcolar până la 17%”, a spus chiar ministrul Educaţiei, Remus Pricopie. Aproximativ 70% din cauzele abandonului şcolar ţin de mediul familial şi de sărăcie, potrivit unui studiu UNICEFF prezentat anul trecut. La Cluj, au gratuităţi inclusiv elevii din privat Cei mai avantajaţi când vine vorba de transportul în comun sunt elevii din Cluj şi Timişoara. Primarul Emil Boc a anunţat recent că atât elevii din învăţământul public, cât şi cei din privat, vor beneficia de transport public gratuit pe două linii. Potrivit Primăriei, între 1.000 şi 2.000 de elevi studiază la şcoli private. Gratuitatea intră în vigoare din 1 martie 2014. „Toţi elevii din municipiu, indiferent dacă sunt la stat sau la privat, dacă au nevoie de transport pentru şcoală, îl primesc gratuit. Cei care nu au nevoie de transport, dar sunt implicaţi în activităţi extraşcolare, vor beneficia, de asemenea, de gratuitate pe două linii”, a precizat Boc. Ceilalţi elevi vor primi reduceri de 50%, dacă vor dori să îşi facă abonamente la transportul în comun: 45 lei pe două linii şi 25 lei pe o linie, pentru o lună.

Sursa: Evz.ro

 

ŞCOLILE DIN BUCUREŞTI şi din câteva JUDEŢE vor fi ÎNCHISE. Ce spune inspectorul general despre LICEE

Inspectoratul Şcolar Bucureşti a anunţat că luni şi marţi şcolile vor fi închise în Capitală. Toate unităţile de învăţământ din Bucureşti vor fi închise mâine şi poimâine, adică luni şi marţi în Capitală. „Este vorba inclusiv despre licee”, a precizat Constantin Trăistaru, şeful Inspectoratului Şcolar al Municipiului din Bucureşti. Decizia şefului de la ISMB este urmarea unei discuţii cu primarul Capitalei. În alte 27 de judeţe instituţiile şcolare nu vor funcţiona mâine din cauza vremii nefavorabile. Potrivit unui centralizator al Ministerului Educaţiei, nu se vor prezenta luni la cursuri elevii din judeţele Argeş, Bacău, Botoşani, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Mehedinţi, Neamţ, Olt, Prahova, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Vâlcea şi Vrancea. Ministrul cercetării Mihnea Costoiu a declarat că studenţii care nu se vor prezenta la examenele programate pentru această sesiune din cauza vremii nefavorabile vor putea susţine testările la o dată ulterioară.

Sursa: Evz.ro

 

PRIMII absolvenţi de PROFESIONALĂ: Job bine PLĂTIT şi diplomă europeană I VIDEO

Masă şi transport gratuit, 400 de lei bani de buzunar şi certitudinea unui loc de muncă decent sunt benefi ciile unui sistem de educaţie care ar putea detrona în scurtă vreme învăţământul clasic, de patru ani. Un loc de muncă garantat într-o companie, unde au făcut mii de ore de practică şi cunosc pe toată lumea, de la portar până la director, sună mai bine decât perspectiva unui Bacalaureat ratat. Aşa au gândit, acum doi ani, peste 12.000 de elevi, care vor deveni în vară prima generaţie de absolvenţi ai noilor şcoli profesionale. Toţi, fără excepţie, vor avea un loc de muncă, iar cei mai buni vor putea să-şi urmeze visul de a intra la facultate. Ucenicie în companii nemţeşti Reintrodus în 2012 la iniţiativa ministrului de la acea vreme, Daniel Funeriu, învăţământul profesional a început să fie văzut drept o soluţie de aur şi nu una de avarie. Deşi în mai toate liceele tehnice din ţară există o astfel de clasă, bătălia cea mare se dă la puţinele şcoli profesionale de sine stătătoare, care oferă tot „pachetul”, inclusiv transportul şi masa. Elevii de la Şcoala Profesională Germană „Kronstadt” din Braşov, spre exemplu, sunt printre cei mai norocoşi din ţară. Bursa lunară de 200 de lei oferită de stat este dublată de cea primită de la viitorii angajatori, companii nemţeşti, în fabricile cărora şi-au petrecut mai bine de jumătate din timp. Singura condiţie de înscriere a fost să fi absolvit clasa a IX-a şi să aibă sub 18 ani. „Admiterea constă într-un test de aptitudini, dar şi un soi de interviu de angajare”, explică Daniela Ţiţeiu, directoarea şcolii, unde învaţă în prezent 50 de fete şi 200 de băieţi. Claudiu (18 ani), elev în clasa a XI-a, a învăţat un an într-un liceu obişnuit din Braşov, dar a hotărât să schimbe macazul, când a văzut că i se oferă un loc de muncă pe tavă. „Specializarea mea, operator de maşini cu comandă numerică, presupune să dirijez de la un calculator piesele din producţie. Practica a fost destul de intensă, dar am învăţat enorm”, spune adolescentul. Din vară, va veni şi primul salariu, în jur de 300 de euro, plus oportunitatea de a-şi termina liceul la seral. Timişorenii rămân sceptici Şi la Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I” din Timişoara se pregătesc viitorii electricieni pentru trei mari companii nemţeşti de automobile. Bursa face minuni pentru moralul elevilor. „Din clasa a X-a nu mai depind de veniturile familiei mele. Cu banii aceştia îmi cumpăr haine sau alte lucruri”, povesteşte Radian Micu, unul dintre ucenici. Va mai trece însă un timp până ca şcolile profesionale să recupereze teren în faţa liceelor, iar asta şi din cauza părinţilor. „E o problemă de mentalitate. Încă mai consideră că o şcoală profesională nu le asigură tinerilor un viitor”, crede Peter Hochmuth, preşedintele Clubului de Afaceri German. Practica „bate” cartea Şcoala profesională în sistem dual, pe modelul german, presupune un parteneriat între şcoală şi companiile unde se va desfăşura practica elevilor. Şcoala durează doi ani, iar orarul este format 60% din practică şi 40% teorie în primul an de şcoală, pentru ca în cel de-al doilea an să facă 75% practică şi 25% teorie. La absolvire, elevii primesc un certificat de calificare profesională cu care pot lucra în orice ţară a Uniunii Europene şi au întâietate la angajare la firma la care au facut practică. Şefii de la Ministerul Educaţiei plănuiesc ca, de anul viitor, şcoala profesională să înceapă de la clasa a IX-a, nu de la a VIII-a şi să dureze trei ani, în loc de doi. Cei interesaţi pot intra pe site-ul programului, www.alegetidrumul. ro.

Sursa: Evz.ro

 

Un colegiu de provincie, partener de cinste al Google

Elevii unui liceu din Focșani se laudă cu o colaborare stânsă cu gigantul american Goolge, după ce au câștigat un concurs organizat de celebra companie. „Suntem cei mai puternici din România în ceea ce priveşte colaborarea cu firma americană Google”, spune cu mândrie profesorul de informatică Emil Onea, de la Colegiul Naţional „Unirea”, din Focşani. Elevii „uneriști” au strîlucit în cadrul unui concurs susţinut de Google Rise Awards, iar performanţele lor au ajuns în atenția mai marilor companiei. În cadrul proiectului, la care au participat 300 de elevi şi 22 de profesori, au fost create 74 de filme educative. „Valoarea proiectului nu constă în banii pe care i-a adus acesta, ci în competenţele pe care voi le-aţi dobandit”, a completat profesorul Onea. Printre laureaţi s-a numărat şi o echipă de la Liceul „Ioan Slavici”, din Panciu. Iată câştigătorii premiilor: Echipa de proiect (prof. coordonatori Apreutesei Maricica şi Bozbici Mirela) a Liceului “Ioan Slavici” – Panciu – premiul pentru regie şi cea mai bună grafică; Echipa de biologie a Colegiului Naţional Unirea (prof. coordonator Corina Ciucu) cu filmul “Curiozităţi din Biologie” – premiul pentru cel mai bun montaj; Echipa de informatică a CNU (prof. coordonator Genovica Vulpoiu) cu filmul “Labirint” – premiul pentru cel mai bun scenariu; Echipa de matematică a CNU (prof. coordonator Dan Popoiu) cu filmul “Perle din matematică” – premiul pentru Idee originală; Echipa de chimie a CNU (prof. coordonator Maria Dochia) cu filmul “Mingea de foc” – premiul pentru filmul cu cel mai bun conţinut educaţional; Echipa de fizică a CNU (prof. coordonator Liliana Grigoriu) pentru proiectul multimedia “Dicţionar de fizică” – premiul pentru cel mai frumos proiect.

Sursa: Evz.ro

 

PROTEST INEDIT al elevilor ARTIȘTI de la liceul de Coregrafie: “IEȘIM în stradă și DANSĂM!”

Profesorii, elevii şi părinţii acestora de la Liceul de Coregrafie ‘Floria Capsali’ din Capitală plănuiesc să protesteze, duminină, faţă de decizia de desfiinţare a instituţiei şi faţă de o eventuală comasare cu Liceul de Muzică ‘Dinu Lipatti’. Aceștia își vor manifesta indignarea într-un mod inedit, așa cum au învățat ani la rând: realizând o coregrafie, cu dans și cântec. „Poate asa televizunile vor fi mai interesate de situatie decat de rating..e dureros si e lipsa de respect, aproape un act de umilinta ce trebuie sa faca copiii duminica..sa pui copiii sa danseze in curtea scolii, pe frig ca altfel nu atragem atentia mediei. Cum bine stim vorba „Arta cere Sacrificii”, o sa incercam sa o facem si pe asta. Manifestarea va avea loc duminică, de la ora 9.30 dimineața”, este mesajul postat pe pagina de Facebook a evenimentului. Protestatarii au compus chiar și un imn împotriva comasării liceului: 1. Floria Capsali se numea/ Ei vor acuma sa ni-l ia/ Noi insa suntem prea puternici/ In poante devenim bezmetici/ Dansam contra comasarii/ Ca sa facem bine tarii /Cultura in cap v-o punem/ Vrem balet acuma noi v-o spunem! Refren: Iar voi romani de ne-auziti/Faceti bine si cantati: Un vis , o scoala cu principii Capsali acum cu totii zbiara Profi, elevi, parinti, copii Nu o lasati sa piara. Capsalii, Capsaliii! 2. Un liceu cu un renume , sa-l manjeasca vor..un nume insa noi nu-i vom lasa pentru asta vom lupta/dansa In poante si la talpa goala/ Mobilizam intreaga scoala/ Iesim in strada si dansam Daca trebuie, protestam!!! Protestele au început încă de, ieri, când aproximativ 200 de elevi şi părinţii acestora s-au adunat la sediul Centrului Naţional al Dansului din Bucureşti pentru a discuta despre situaţia instituţiei de învăţământ. Profesoara Anca Tudor a vorbit despre faptul că de o săptămână liceul de coregrafie nu mai are conducere, deoarece directoarea Adriana Jarcău a fost demisă. Anca Tudor este iniţiatoarea unei petiţii împotriva deciziei de a anula identitatea juridică a liceului, dar şi a unei scrisori deschise în acest sens, adresată şefului Executivului. Anca Tudor a spus că decizia de desfiinţare a liceului fondat în 1949 a fost adoptată la nivelul Primăriei Sectorului 4 şi a fost motivată, în parte, de faptul că liceul are mai puţin de 300 de elevi. Aceasta a adăugat că liceul are 260 de elevi, însă orientarea acestuia este una vocaţională, dând exemplu marile şcoli de balet de la Paris şi Kiev, care au 80 respectiv 180 de elevi pe an. Până în prezent, la memorandumul întocmit de reprezentanţii liceului au fost ataşate semnăturile a 70 de angajaţi ai instituţiei şi a aproximativ 140 de părinţi.

Sursa: Evz.ro

 

Privilegiu nou pentru elevii clujeni care învață la școli private

Primăria județului Cluj vrea ca și copiii școlarizați în mediul privat de educație să poată beneficia de transport gratuit. Acest drept le va fi luat însă celor care adună prea multe absențe. Gratuitatea pe două linii de transport se va acorda elevilor începând de la 1 martie, după ce proiectul va primi aprobarea consilierilor locali. Copiii vor putea circula fără să scoată niciun ban din buzunar chiar și în timpul vacanțelor școlare. Excepție fac elevii care obișnuiesc să chiulească, a explicat primarul Clujului, Emil Boc, precizând că aceștia își vor pierde gratuitatea la transport dacă au nota scăzută la purtare din cauza numărului de absenţe. Cadoul făcut copiilor a costat primăria o mică avere: patru milioane de lei de la bugetul local.

Sursa: Evz.ro

 

Cod roşu de panică: Închideţi toate şcolile, dar absolut toate!

Astăzi, în jurul orei 11:30, toţi inspectorii şcolari din jumătate de ţară primeau următorul SMS: “Decizie Ministru: Toate judeţele care au avut cod portocaliu sau galben în ultimele 2 zile nu fac cursuri luni. În funcţie de situaţia specifică, judeţele pot adopta şi alte decizii, respectiv de a extinde această perioadă”. Prin urmare, mâine, elevii din 27 de judeţe şi Bucureşti vor sta acasă. Pe cine interesează că poate nu au bunici sau o bonă cu care să rămână? Doar suntem sub cod roşu, portocaliu şi galben, pe deasupra. La primele ore ale dimineţii de duminică, am stat de vorbă cu aproape toţi inspectorii şcolari din judeţele pentru care existau avertizări meteo. Unii deja luaseră hotărârea să suspende cursurile pentru ziua de luni având în vedere situaţia “din teren”, alţii spuneau că aşteaptă şedinţa comandamentului de iarnă pentru a lua o decizie. Ministrul Remus Pricopie nu a mai aşteptat însă să vadă care este situaţia exactă în fiecare judeţ. Le-a trimis decizia pe care a luat-o şi gata, problema codului, indiferent de culoare, a fost rezolvată. Dacă ar fi stat de vorbă cu inspectorii, ar fi aflat poate că decizia de a închide absolut toate şcolile din jumătate de ţară nu era necesară. Iată cum stăteau lucrurile la Ialomiţa înainte de SMS-ul de la domnul ministru. „Vor fi închise şcolile din mediul rural care au structuri la câţiva kilometri depărtare. Pentru a nu pune în pericol securitatea copiilor acestea vor fi cu siguranţă închise. Vor fi deschise grădiniţele cu program prelungit parţial pentru ca părinţii care merg la serviciu să aibă unde să-şi lase copiii în siguranţă, iar pentru celelalte şcoli, în principal pentru şcolile din mediul urban, vor fi luate punctual măsuri”, declara inspectorul general Ileana Condruţ. PUNCTUAL, domnule ministru, PUNCTUAL! Aceeaşi situaţie şi la Brăila, unde inspectorul spunea duminică dimineaţă că şcolile şi grădiniţă vor fi închise, cu excepţia celor din municipiu, unde domnul primar îl asigurase că până luni toate străzile vor fi deszăpezite Este adevărat că între timp situaţia s-a înrăutăţit şi nordul judeţului a intrat sub avertizare cod roşu, dar felul în care s-a pus problema şi în Brăila, şi în Ialomiţa este cel corect. Măsurile trebuie luate acolo unde situaţia o impune. Şi nu cred că este cazul tuturor şcolilor din cele 27 de judeţe şi municipiului Bucureşti.   Dar de ce să ne mai batem capul? De ce să ne mai încurcăm în situaţii şi cifre: judeţul X, atâtea şcoli închise, judeţul Y, atâtea şcoli închise. Apoi, în judeţul X au fost deschise atâtea şcoli, au mai rămas închise atâtea, în judeţul Y …Nu, ce rost are? Aţi văzut ce s-a întâmplat în Apuseni. Mai bine să fim acuzaţi că am luat măsuri excesive decât să fim nevoiţi să ieşim şi să spunem că regretăm că s-a întâmplat asta în mandatul nostru. Mai bine aşa! Luni stăm cu toţii acasă. Şi elevi, şi profesori, şi părinţi. Marţi, vedem noi ce mai facem. La Bucureşti sigur stăm acasă şi marţi. Primarul Sorin Oprescu l-a convins pe inspectorul general să închidă şcolile şi grădiniţele ca să aibă suficient timp să “degajeze arterele”. Ce păcat, domnule primar, că nu puteţi închide şi toate firmele. Aşa nu ar mai fi ieşit nimeni pe străzi şi aţi fi putut deszăpezi şi mai eficient. Nu că ar mai fi de folos cuiva, dar aşa pentru dumneavoastră, ca să ieşiţi pe marile bulevarde şi să vă felicitaţi pentru treaba bună pe care aţi făcut-o pe o aşa vreme rea.  PS. La Gorj se întâmplă ceva ciudat. Cine e, domnule, inspectorul ală care a trecut peste SMS-ul domnului ministru şi a anunţat că vrea să facă şcoală în ciuda codului roşu, portocaliu şi galben, pe deasupra?

Sursa: Gandul.info

 

ARAD. Totalul chiriei plătit de Primărie se ridică la 700.000 de euro

Scandal politic pentru Şcoala generală „Mihai Eminescu“ Primarul Gheorghe Falcă ar dori să mute şcoalaîn sediul Poliţiei de Frontieră. Scandalul legat de Şcoala generală „Mihai Eminescu” din Arad continuă. Clădirea a fost retrocedată şi Primăria a plătit o chirie de peste 700.000 de euro din 2006 şi până acum. Primarul Gheorghe Falcă doreşte să mute elevii în clădirea Poliţiei de frontieră, deşi Ministerul de Interne spune că în spaţiul respectiv funcţionează încă Poliţia de Frontieră Arad şi au fost efectuate investiţii pentru a fi mutate Serviciul de paşapoarte şi cel de permise auto, pentru care autorităţile plătesc chirie la Galleria Mall. Controverse politice Gheorghe Falcă a iniţiat o hotărâre de Consiliu local municipal pentru ca Prefectura Arad să iniţieze, la rândul său, un proiect de Hotărâre de Guvern şi a afirmat că a vorbit personal cu ministrul de Interne care i-a promis că va muta Şcoala generală „Mihai Eminescu” la Poliţia de Frontieră. Colegul său de partid, senatorul PDL, Constantin Traian Igaş, fost ministru de Interne, a explicat că acest lucru este, practic, imposibil până când România va fi primită în spaţiul Schengen şi atunci efectivele Poliţiei de frontieră vor fi diminuate. Deputatul PSD, Flavius Măduţa, prin intermediul consilierilor locali USL, a propus un proiect de hotărâre prin care Consiliul local municipal Arad să cumpere clădirea în care se află Şcoala generală „Mihai Eminescu”, însă proiectul a fost respins de către consilierii coaliţiei locale PDL-UDMR-PPDD, care formează majoritatea în Consiliul local municipal (CLM) Arad. „Am redactat un proiect de hotărâre în CLM, prin consilierii municipali ai USL, pentru achiziţionarea imobilului, în ideea că este mai bine să plătim rate decât o chirie mare. În acest fel, se puteau face investiţii pentru renovarea şcolii. Din păcate, proiectul a fost respins de majoritatea din CLM, după ce primarul Falcă a asigurat consilierii şi opinia publică, prin intermediul mass-media, că în urma discuţiei sale cu ministrul de Interne, municipalitatea va primi sediul Poliţiei de Frontieră de pe strada Mărăşeşti”, a declarat deputatul Flavius Măduţa. Deputatul PSD Flavius Măduţa l-a interpelat pe ministrul de Interne în Parlamentul României, dar acesta i-a răspuns că mutarea şcolii în clădirea unde acum funcţionează Poliţia de frontieră nu este posibilă. Acesta a făcut public răspunsul ministrului şi îl acuză pe primarul Aradului că… ocoleşte adevărul. „Având în vedere faptul că primarul Falcă nu a prezentat nici un document în acest sens, am adresat o întrebare ministrului de Interne pe această temă. Răspunsul a fost acelaşi primit de autorităţile locale şi de Prefectură anterior: ministerul nu poate ceda spaţiul solicitat de autorităţile locale. Motivele ţin de deficitul de spaţiu al Ministerului Administraţiei şi Internelor în municipiul Arad şi de investiţiile deja realizate în sediul Poliţiei de Frontieră. Vreau să remarc aici corectitudinea de care a dat dovadă fostul ministru de interne Igaş, care a declarat public că ministerul nu poate ceda spaţiul respectiv în acest moment. Constat astfel că primarul Falcă nu a spus adevărul cu privire la situaţia sediului şcolii generale „Mihai Eminescu””, a declarat Flavius Măduţa, deputat PSD într-un colegiu din municipiul Arad. Falcă: „Ministrul nu are caracter“ Replica a venit imediat de la primarul Aradului, Gheorghe Falcă. Edilul l-a acuzat de lipsă de caracter pe fostul ministru de Interne. Liberalul Radu Stroe. „Dar domnul ministru a promis că ne va da acea clădire pentru unitatea de învăţământ. Faptul că nu şi-a ţinut cuvântul este o problemă de caracter a domnului ministru. Eu m-am ţinut de cuvânt, iar Primăria a elaborat şi supus votului un nou proiect de hotărâre pentru a putea primi acea clădire”, a declarat Gheorghe Falcă pentru presa arădeană. El îl acuză de lipsă de caracter şi pe deputatul Flavius Măduţa şi spune că acesta nu a făcut nimic pentru a rezolva problema şcolii. „Nu îi permit lui Gheorghe Falcă să facă astfel de insinuări la adresa mea. Ar face mai bine să lămurească interesele pe care le are la mall-ul de unde se teme că vor pleca cele două servicii publice, de paşapoarte şi permise auto. Nu de alta, dar am impresia că ne aflăm în situaţia clasică în care „hoţul strigă hoţii!”, a replicat Flavius Măduţa. Gheorghe Falcă spune că reprezentanţii Ministerului de Interne nu îşi onorează promisiunea.

Sursa: Romanialibera.ro

 

Autocar cu copii, blocat in nameti langa Bucuresti – elevii, adapostiti intr-o scoala

Un autocar cu 44 de elevi a ramas blocat in nameti in localitatea Afumati, pe DN2, in judetul Ilfov, in nord-estul Bucurestiului. Copii au fost adapostiti intr-o scoala. Elevii si profesorii care ii insoteau se intorceau in Republica Moldova dintr-o vacanta in Bulgaria, insa, din cauza ninsorii, autoritatile au interzis traficul pentru masinile de mare tonaj in zona, astfel ca pasagerii autocarului au fost nevoiti sa-si petreaca noaptea in Scoala Generala nr. 2 din Afumati, informeaza Romania Tv.

A doua zi de iarna – Cod rosu de viscol, drumuri ingropate in zapada, scoli inchise Copiii si dascalii au primit mancare si paturi in care sa doarma. De asemenea, pe DN2, circa 30 de tiruri au ramas blocate tot din cauza restrictiilor de trafic, insa soferii au ramas in masini si asteapta sa se reia circulatia.

Vremea rea continua in Romania. Incepand cu ora 15:00, Buzau, nordul judetului Braila si sudul judetului Vrancea au intrat sub avertizare cod rosu, o premiera pentru Romania. Atentionarea este valabila pana la ora 21:00, iar 13 judete, plus Capitala, se afla in continuare sub cod portocaliu de viscol si ninsoare.

Sursa: Ziare.com

 

Elevul-robot, solutia pentru copiii care nu pot merge la scoala (Video)

Elevul-robot, asa cum a fost denumit, va fi pus in curand in serviciul scolarilor din Frabta, care imobilizati acasa sau la spital. Astfel, ei vor putea urmari in timp real cursurile de la distanta.

Unic in Franta, acest prototip de robot va fi experimentat in septembrie, cand va incepe un nou an scolar, in trei licee din Rhone-Alpes, dupa cum au anuntat recent Rectoratul si Consiliul general din aceasta zona, informeaza TF1.

Conceptul este dezvoltat de Bruno Bonnell, fondatorul companiei Awabot, cu o experienta puternica in industria jocurilor video si a pietii de robotica, care a precizat ca noul robot „permite elevului sa se teleporteze in clasa”.

Spre deosebire de o simpla retransmisie, elevul-robot are capacitatea de a se deplasa si de a participa la cursuri. Dirijat de elevul imobilizat acasa sau la spital, dispozitivul „asigura astfel o forma de prezenta”, subliniaza Jean-Jack Quevranne, presedintele regiunii Rhone-Alpes. Timp de doi ani, pana la reinceperea scolii in 2016, expertii vor cauta sa imbunatateasca dispozitivul si interfata software-ului, explica Brunno Bonnell.

Robotul comercializat in prezent de compania americana Anybots costa 12.600 de euro, pret deja redus la jumatate in raport cu anul trecut si poate ca peste trei ani se va reduce si mai mult, dupa cum estimeaza Bonnell. Per total, programul costa 490.000 de euro si urmareste, pe langa ajutarea elevilor, stimularea inovatiei in 300 intreprinderi „implicate direct in robotica in Rhone-Alpes”, opineaza Jean-Jack Queyranne. „Garantez 100%”, spune Bruno Bonnell, fost presedinte Infogrames si Atari, iar din 2007 director general al companiei Robopolis, ca „studentii care se vor forma in robotica isi vor gasi de lucru”. Restul va servi la „asistarea elevului bolnav, a familei acestuia si a intregului corp educational”, in asa fel incat experimentul sa faca parte dintr-un program educational.

Liceenii care vor beneficia de robot vor fi selectati de scoli dupa criterii ce „urmeaza a fi stabilite”. Pentru elevii grav bolnavi sau pentru cei cu dizabilitati, exista alte solutii in institutiile specializate.

Sursa: Ziare.com

 

UNIVERSITAR

 

Universităţile din Constanţa, libere să-şi suspende examenele din sesiune

Ministerul Educaţiei Naţionale a decis să închidă luni, 27 ianuarie, toate unităţile de învăţământ din zonele aflate sub atenţionare de cod galben şi portocaliu. MEN recomandă, de asemenea, universităţilor să aibă în vedere posibilitatea suspendării activităţilor didactice programate pentru ziua de luni şi prelungirea sesiunii. Universitatea din Bucureşti, Universitatea din Piteşti şi Universitatea Valahia din Târgovişte au decis întreruperea activităţii pentru ziua de 27 ianuarie. Ministerul Educaţiei Naţionale a luat această măsură pentru siguranţa elevilor, a însoţitorilor acestora şi a personalului didactic şi nedidactic. Judeţele vizate sunt: Argeş, Bacău, Botoşani, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Covasna, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Mehedinţi, Neamţ, Olt, Prahova, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea. La Bucureşti, decizia de închidere a unităţilor de învăţământ preuniversitar este valabilă atât pentru ziua de luni, 27 ianuarie, cât şi pentru ziua de marţi, 28 ianuarie. Codul portocaliu a determinat luarea unor măsuri de precauţie în judeţul Constanţa. Pentru a nu exista blocaje şi riscuri, autorităţile au decis, din ordinul Ministerului Educaţiei, închiderea şcolilor din tot judeţul.  „Din cauza condiţiilor meteorologice improprii, luni, 27 ianuarie 2014, se suspendă cursurile în toate şcolile din Constanţa. Pentru zilele următoare urmează să se ia o decizie în funcţie de evoluţia vremii“, a declarat inspector Cristina Ivan, purtătorul de cuvânt ISJ Constanţa.  Şcolile vor fi închise în toată Dobrogea, precum şi în restul judeţelor din sud-estul ţării. În Constanţa funcţionează mai multe instituţii de învăţământ superior: Universitatea Ovidius, Academia Navală Mircea cel Bătrân, Universitatea Maritimă, Universitatea particulară Andrei Şaguna, Universitatea particulară Spiru Haret etc. „Universitatea Ovidius a amânat reluarea cursurilor cu două săptămâni. Programul a fost decalat din raţiuni administrative, de economie. Astfel că sesiunea începe la 3 februarie şi va dura 3 săptămâni. Deocamdată nu s-a luat măsura suspendării cursurilor“, a precizat Daniel Citirigă, purtătorul de cuvânt al Universităţii Ovidius din Constanţa.

Sursa: Adevarul.ro