Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 14.03.2013

http://adevarul.ro/educatie/universitar/exclusiv-noua-lege-educatiei-autonomieuniversitara-sporita-modelul-german-1_51407fbb00f5182b850209bd/index.html

UPDATE: EXCLUSIV O nouă lege a Educaţiei. Autonomie universitară după modelul german. Funeriu: „Se mafiotizează sistemul”

Universităţile din Germania, unele vechi de sute de ani şi cu o reputaţie recunoscută la nivel mondial, beneficiază de o autonomie universitară care le dă rectorilor dreptul să anuleze titluri de doctor şi să emită diplome numai cu ştampila instituţiei de învăţământ superior care a emis-o, lucru care ar putea ajunge realitate şi în sistemul din România, în urma modificărilor pregătite de parlamentari.

Fostul ministru al Educaţiei şi actual consilier prezidenţial, Daniel Funeriu, a comentat pe blogul său referitor la posibilitatea aplicării autonomiei universitare germane pe sistemul de învăţământ superior de la noi spunând că nu poate fi vorba de o comparaţie, fiindcă nemţii au universităţi mult mai vechi şi mai de încredere ca ale noastre.

„Calitatea universităţilor din Germania nu este rezultatul faptului că universităţile acordă diplomele independent, ci acordarea independentă de diplome este rezultatul încrederii pe care au dobândit-o universităţile din Germania în zeci şi sute de ani de muncă cinstită. Până când, la noi, universităţile vor dobândi încredere şi calitate orice astfel de măsură este, de fapt, o mafiotizare a sistemului de învăţământ superior”, scrie Funeriu pe blogul său.

Parlamentarii români doresc să aducă mai multe modificări substanţiale Legii Educaţiei Naţionale (LEN), cel mai probabil printr-o nouă lege, care ar urma să fie stabilită punctual până la finele lunii mai, susţin membrii comisiilor de specialitate.

Amendarea LEN a început prin Ordonanţa de Urgenţă 92, din decembrie anul trecut, iniţiată de fostul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu.

În urma trecerii acesteia prin Comisia de Învăţământ din Camera Deputaţilor, proiectul aflându-se acum în comisia de specialitate de la Senat, parlamentarii şi-au dat seama că amendamentele pe care vor să le propună sunt destul de multe, motiv pentru care ar fi mai bine să fie discutată Legea Educaţiei cu totul, punct cu punct pentru modificări.

Ministrul Educaţiei Remus Pricopie şi ministrul Cercetării Mihnea Costoiu au fost prezenţi la şedinţa de marţi, 12 martie, a Comisiei de Învăţământ din Senat, unde au discutat mai multe aspecte prin care s-ar putea schimba Legea Educaţiei Naţionale.

Descentralizare şi autonomie universitară

Unul dintre acestea prevede menţionarea explicită a autonomiei universitare în Constituţia României „ca să nu mai fie doar garantată şi să nu mai fie călcată în picioare”, potrivit preşedintelui Comisiei de Învăţământ din Senat, Ecaterina Andronescu.

„Este normal să descentralizăm sistemul şi să dăm mai multă autonomie universităţilor, aşa este în toată lumea, germanii, spre exemplu, au mers până la a avea universităţi independente şi asta trebuie să facem şi noi. Eu personal aş vrea să adaptez modelul german pe sistemul de învăţământ superior din România”, a mai spus Andronescu.

Senatorii şi cei doi miniştri au mai discutat şi despre ciclurile de învăţământ, un punct de discuţie fiind de unde ar trebui să pornească şcoala profesională: din clasa a VIII-a sau din clasa a IX-a. „După părerea noastră, învăţământul profesional început după clasa a IX-a e prea târziu şi nu ar produce efecte”, a explicat Andronescu.

O lege nouă până pe 21 mai 2013

Însă, la şedinţa Comisiei nu s-a discutat niciun act normativ şi nu s-au adus amendamente la ordonanţa 92.„Ne-am gândit cum am putea să facem corecturile necesare în lege, fie prin intermediul ordonanţelor care s-au dat deja sau prin intermediul legii care există deja în Senat. Ordonanţa 92 are termen în luna mai şi nu am luat-o încă în discuţie. Până pe 21 mai cred că o să discutăm legea care este deja în Parlament şi poate chiar să încercăm să preluăm mai multe lucruri din ordonanţa 92″, a explicat Ecaterina Andronescu pentru „Adevărul”.

Senatorul Dumitru Oprea, secretarul Comisiei de Învăţământ şi fost rector la Universitatea ”Al. I. Cuza” din Iaşi, a spus la rândul lui că LEN va suferi modificări substanţiale până la sfârşitul lunii mai. „Sunt două variante prin care putem proceda: ori mergem pe ordonanţa 92, însă aici ar trebui adăugate destul de multe amendamente, motiv pentru care este preferată varianta a doua, să se meargă direct pe Legea Educaţiei, printr-un proiect, o iniţiativă legislativă, depinde cum va fi prezentată. Cel mai probabil o vom discuta aliniat cu aliniat la nivel de Comisie. Termenul este 21 mai şi se vrea întoarcerea la legea veche a învăţământului”, a explicat Oprea.

Modificări majore iniţiate de Guvern, votate de Cameră

Camera Deputaţilor a votat săptămâna trecută legea de modificare a Ordonanţei de Urgenţă 92 din 2012, cu amendamente care schimbă din nou radical Legea Educaţiei Naţionale.

Modificările din sistemul preuniversitar includ revenirea clasei a IX-a la liceu, reintroducerea poziţiilor de educatori cu studii medii în sistemul de învăţământ, eliminarea probei transdisciplinare la Evaluarea Naţională şi introducerea competenţelor lingvistice şi digitale pentru admiterea la liceu.

În învăţământul superior are loc o schimbare cu implicaţii majore: rectorilor ar putea să li se retragă dreptul de a anula o diplomă de studii dacă s-a dovedit că a fost obţinută fraudulos, prerogativă mutată către ”instanţa competentă”.

Un alt amendament important care a fost introdus este acela prin care li se redă universităţilor de stat dreptul de a concesiona patrimoniul lor, adică de a acorda dreptul de folosinţă şi administrare asupra bunurilor proprietate publică ca „aport al universităţii la capitalul social al unei societăţi comerciale, fundaţii sau asociaţii“ unde este acţionar.

Comisia de educatie a mai propus eliminarea sancţiunilor pe care Ministerul le-ar putea da universităţilor care încalcă răspunderea publică asumată. Este vorba de suspendarea finanţării publice şi de propunerea unui proiect de lege privind reorganizarea sau chiar desfiinţarea instituţiei. Tot ce mai poate face Ministerul este să schimbe rectorul instituţiei respective.

Toate aceste amendamente urmează să fie discutate în Comisia pentru Învăţământ din Senat, cel mai probabil săptămâna aceasta.

Ce pregătesc senatorii pentru Legea Educaţiei

Pe lângă propunerile aduse de deputaţi, senatorii ar putea să mai introducă o modificare prin care li se va da universităţilor dreptul de a emite diplome universitare fără ştampila Ministerului Educaţiei.

”Universităţile trebuie să îşi asume integral responsabilitatea pentru diplomele pe care le emit”, a declarat Andronescu pentru „Adevărul”.

În momentul de faţă, legea stipulează că certificatele şi diplomele trebuie aprobate de către Minister înainte să fie înmânate absolvenţilor.

 

http://adevarul.ro/news/eveniment/manuale-electronice-locuinte-serviciu-dascali-planul-guvernare-usl-urmatorii-4-ani-1_514037be00f5182b85005efe/index.html

Manuale electronice şi locuinţe de serviciu pentru dascăli în planul de guvernare USL pe următorii 4 ani

Introducerea manualelor electronice şi a celor în limbile minorităţilor, 50.000 de locuri noi în grădiniţe şi creşe, asigurarea de locuinţe pentru cadrele didactice şi menţinerea la catedră a profesorilor universitari pensionari reputaţi sunt principalele modificări pe care le vor aduce guvernanţii prin Programul de guvernare pe Educaţie pentru 2013-2016.

Ministerul Educaţiei a publicat miercuri sinteza schimbărilor pe care Guvernarea USL şi le-a propus pentru perioada 2013-2016, potrivit Programului de guvernare.

Cele mai multe modificări vizează învăţământul preuniversitar: elevii ar urma să înveţe de pe manuale electronice, în paralel cu conectarea tuturor şcolilor la internet şi crearea de biblioteci virtuale, dar şi baze sportive, iar dascălii ar urma să beneficieze de locuinţe de serviciu finanţate de la bugetul de stat, se arată în Programul de Guvernare pe Educaţie publicat pe site-ul ministerului.

Iată care sunt principalele schimbări aduse de noul Program de guvernare în învăţământul preuniversitar:

  • conectarea tuturor şcolilor la internet prin conexiuni de mare viteză
  • extinderea bibliotecilor virtuale şi introducerea manualelor electronice
  • centre educaţionale care să le ofere elevilor până la terminarea liceului: burse, cămin, cantină şi transport zilnic
  • înfiinţarea de baze sportive
  • asigurarea locuinţelor cadrelor didactice din bugetul de stat
  • reconsiderarea sistemului de grade didactice
  • profesionalizarea carierei manageriale în sectorul educaţiei
  • mai multe activităţi extraşcolare prin completarea programelor şcolare aprobate care asigură educaţia pentru sănătate, civică, cultural-artistică şi ştiinţifică, ecologică, rutieră, dezvoltare durabilă şi educaţia sportiv
  • elaborarea manualelor şcolare în limbile minorităţilor naţionale pentru învăţământul obligatoriu şi stimularea elaborării şi traducerii de manuale pentru învăţământul secundar superior
  • în fiecare comună va exista cel puţin o şcoală la standarde europene, dotată cu mijloace didactice moderne şi microbuze şcolare
  • până în 2016, Guvernul promite 50.000 de locuri noi în grădiniţe şi creşe

Iniţiativele principale pentru învăţământul superior sunt:

  • relansarea competiţiilor de granturi de cercetare
  • stoparea procesului de pensionare accelerată şi abuzivă a personalităţilor academice
  • gruparea tuturor instituţiilor de cercetare din subordinea ministerelor şi agenţiilor guvernamentale în subordinea Ministerului Educaţiei Cercetării şi inovării pentru coordonarea întregii activităţi de cercetare din România.

http://adevarul.ro/locale/brasov/laborator-ultramodern-130000-euro-Scoala-profesionala-germana-1_5140469100f5182b8500c6f3/index.html

Laborator ultramodern de 130.000 de euro la Şcoala Profesională Germană

Şcoala Profesională „Kronstadt“ va fi dotată în această săptămână cu un laborator ultra-modern ce va fi furnizat de compania Bosch, scrie bizbrasov.ro.

Şcoala Germană de la Braşov a devenit un model pentru întreaga ţară. Elevii îvaţă o meserie, iau o bursă de 200 de lei şi la finalul celor doi ani de studiu au un loc de muncă asigurat. „Valoarea laboratorului este de 130.000 de euro, parţial fiind donaţie din partea companiei germane. În fiecare săptămână avem vizite sau solicitări din partea autorităţilor altor judeţe pentru a vedea ce am realizat noi la Braşov şi pentru a prelua modelul”, a declarat Werner Braun, preşedintele Clubului Economic German din Braşov, citat de bizbrasov.ro

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013031484258/Social/OMS-Rata-mortalitatii-la-copii-in-Romania-printre-cele-mai-ridicate-din-Europa.html

OMS: Rata mortalităţii la copii în România, printre cele mai ridicate din Europa

România are una dintre cele mai ridicate rate ale mortalității la copii, iar europenii trăiesc în medie tot mai mult și sunt mai sănătoși, potrivit raportului pe anul 2012 al Organizației Mondiale a Sănătății pentru Europa. Documentul, publicat miercuri la Londra și citat de Radio România Actualități, avertizează însă asupra discrepanțelor uriașe între Est și Vest, între bogați și săraci.
Vestea bună pentru România este, conform raportului agenției specializate a Națiunilor Unite, că speranța de viață a crescut în medie cu peste cinci ani.
Vestea mai puțin bună este că estimările privind speranța de viață, de 70,2 ani pentru bărbați și 77,6 ani pentru femei, sunt printre cele mai modeste din Europa, România ocupând locurile 41 (pentru bărbați), respectiv 37 (pentru femei), dintr-un total de 53 de țări. De asemenea, rata mortalității infantile este una dintre cele mai ridicate de pe continent, cu 9,8 cazuri la 1.000 de nașteri.
Bolile sistemului circulator continuă să rămână principala cauză a deceselor, cu o rată de circa 540 de cazuri la 100.000 de locuitori. Conform raportului OMS, în 2010 cheltuielile pentru sănătate au reprezentat doar 5,6% din PIB, doar cinci țări din Europa având procente mai mici.
Criza economică ar putea amenința progresele înregistrate în materie de speranță de viață în Europa dacă guvernele decid să își reducă bugetul alocat sănătății, avertizează OMS în același raport. ‘Un scenariu posibil și care amenință progresele constante realizate în materie de speranță de viață în Europa ar fi cuplarea unor crize economice sau sociale cu reduceri ale cheltuielilor pentru sănătate’, mai menționează documentul.

 

 

 

 

http://www.cronicaromana.ro/2013/03/14/universitati-prestigioase-cauta-studenti-romani-la-bucuresti-timisoara-si-iasi/?ref=srctt

Universităţi prestigioase caută studenți români la București, Timișoara și Iași

Peste o sută de universităţi internaţionale din Europa şi SUA îi aşteaptă pe elevii şi studenţii români pe 16 și 17 martie la Sala Palatului din Bucureşti, pentru a le vorbi despre cum pot urma un program de studiu în străinătate.

Pe parcursul celor 2 zile, cei 6.000 de vizitatori aşteptaţi vor primi informaţii despre taxele de şcolarizare, posibilităţi de finanţare, ce programe sunt disponibile în domeniile de interes pentru ei şi care este procesul de aplicare. Nu în ultimul rând, la RIUF vizitatorii vor avea acces la consiliere gratuită pentru a aplica la studii în străinătate din partea consultanţilor EDMUNDO, pe care îi pot întâlni la eveniment, informează un comunicat de presă al organizatorilor.

RIUF este singurul loc în care tinerii pot discuta cu studenţi şi absolvenţi români de la universităţile de top din lume. Astfel, pe parcursul celor 2 zile, reprezentanţi de la MIT (universitate plasată pe locul 1 în topul mondial QS), Harvard (care vor susţine o prezentare), Princeton, University of Paris-Sorbonne, London School of Economics şi University College London vor povesti vizitatorilor RIUF ce înseamnă să fii student la o universitate de top din lume.

În plus, participanţii la târg vor avea acces la zeci de standuri ale universităţilor din Marea Britanie, Franţa, Germania, Olanda, Suedia, Belgia şi alte 15 ţări, ale organizaţiilor care desfăşoară programe de dezvoltare personală şi profesională, cursuri de limbă, cărţi şi multe altele.

Sunt ultimele zile pentru înscrieri la Spot Admissions! În urma pregătirii unui set de documente şi a unui interviu de 15 minute, participanţii au şansa de a fi admişi pe loc. Termenul limită de trimitere al documentelor diferă în funcţie de oraşul (Bucureşti, Timişoara sau Iaşi, oraşele unde are loc această ediţie a târgului) în care va fi susţinut interviul.

Pentru a avea discuţii mai aprofundate cu reprezentanţii universităţilor şi pentru şansa de a fi remarcat de către aceştia, ceea ce poate fi util în procesul de aplicare, vizitatorii pot participa la sesiuni de prezentări. În cadrul lor vor fi prezentate informaţii despre diferitele sisteme academice şi particularităţile lor, despre facilităţile oferite de universităţi pentru studenţi, despre paşii necesari realizării unei aplicaţii la studii în străinătate, dar şi despre oportunităţile de carieră şi modul în care universităţile îşi ajută absolvenţii să aleagă domeniul potrivit. Pentru a participa la prezentări, este necesară înscrierea pe site-ul RIUF.

Vizitatorii au şi ocazia de a câştiga o serie de premii, eligibili fiind cei care completează chestionarul disponibil la standul de tombolă. Astfel, au ocazia de a intra în posesia unor carduri cadou pentru a cumpăra cărţi de la Okian, cursuri de limbă engleză şi germană, pachete de cosmetic Unilever sau reduceri pentru susţinerea testelor IELTS şi TEOFL.

Pentru a participa la prezentări, este necesară înscrierea pe site-ul RIUF. Detalii: www.riuf.ro

RIUF ajunge pe 19 martie la Timișoara și pe 21 martie la Iași.

Parteneri educaţionali: Primăria Municipiului Bucureşti, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, Consiliul Municipal al Elevilor, Asociaţia de Educatie Sociala.

Parteneri instituţionali: British Council, CampusFrance Roumanie, Comisia Fulbright, DAAD

Companii partenere: Cinema City, Okian

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14407920-mitropolia-moldovei-vrea-noua-constitutie-fie-stipulat-numele-lui-dumnezeu-garanteze-predarea-religiei-scoli.htm

Mitropolia Moldovei vrea ca in noua Constitutie sa fie stipulat numele lui Dumnezeu si sa se garanteze predarea religiei in scoli

Mitropolia Moldovei si Bucovinei vrea ca in noua Constitutie sa fie stipulat si numele lui Dumnezeu, precum si garantarea faptului ca religia se va preda in scoli, scrie Dollo, pe blogul ei.

UPDATE 13.34: Parlamentarii PSD Toni Grebla si Florin Iordache au declarat miercuri, citati de Agerpres, ca Romania a fost si trebuie sa ramana un stat laic si au respins propunerea Mitropoliei Moldovei si Bucovinei.

Iata mai jos articolul postat pe blogul lui Dollo

Modificarea Constitutiei Romaniei se zbate intre statutul de acatist, visat de Biserica, si cel de oracol pentru prieteni, dorit de Crin Antonescu. Poporul e asteptat pe stadioane ca sa spuna Tatal nostru.

Daca va intrebati zilele astea, ca si mine, de ce vrea USL sa schimbe Constitutia – in afara de castrarea presedintilor, oricare vor fi ei de acum incolo – aflati ca undeva in cucernica Moldova s-a mai gasit un motiv. Mitropolia Moldovei si Bucovinei vrea ca in noua Constitutie sa fie stipulat si numele lui Dumnezeu, precum si garantarea faptului ca religia se va preda in scoli acum si in veci vecilor Amin. Mai mult, fetele bisericesti vor ca in legea fundamentala a tarii sa fie subliniat rolul familiei in societate, importanta traditiei crestine a poporului roman, dar si rolul pe care Biserica Ortodoxa Romana (BOR) l-a avut in istoria tarii. Conform informatiilor oferite de Biroul de Presa al Arhiepiscopiei Iasilor, in Constitutie trebuie evidentiata inclusiv necesitatea predarii religiei in scoala, precum si importanta sustinerii romanilor in afara granitelor. – sursa.

Si daca vrea Moldova, cine va fi Bucurestiul sa se opuna, ca doar stim ca de acolo vine lumina sfanta a credintei. In plus nu s-a nascut inca vreun politician in Romania care sa poata spune nu sfintei biserici, nici cand e vorba de bani, darmite cand e vorba sa-l treaca in Constitutie pe Dumnezeu.

In articolul din Ziarul de Iasi este citat un domn Marius Nicolae Balan, prodecan al Facultatii de Drept de la Universitatea Al.I. Cuza si titular al cursului de drept constitutional care spune ca, in general, invocarea in preambulul Constitutiei a lui Dumnezeu sau chiar a Sfintei Treimi este specifica Constitutiilor adoptate cu cateva decenii in urma, si mai rar in cele actuale. M-am apucat sa caut si eu Constitutiile pe care le-a avut Romania si am gasit site-ul asta pe care sunt toate de la 1866 incoace. Poate ca domnul profesor a citit in alte carti, dar mie mi se pare ca ne abureste. In afara de Constitutia din 1866 si de cea din 1938 care au in titulatura regelui expresia „Prin gratia lui Dumnezeu si vointa nationala, Rege al Romaniei, La toti de fata si viitori, sanatate: Poporul Roman dandu-si invoirea, Noi decretam urmatoarea Constitutiune” – nu exista vreo referire la Dumnezeu in vreuna dintre Constitutiile Romaniei. Parol, l-am cautat pe Dumnezeu cu ctrl F si a rezultat 0.

Dimpotriva, toate constitutiile, inclusiv cele din perioada comunista, au in diverse variatiuni articolul privind libertatea de constiinta a individului.

Ce mi se pare mie ingrijorator acum nu este faptul ca biserica trateaza Constitutia ca pe un acatist, si vrea sa treaca pe el si nume si dorinte spre implinire, ci faptul ca politicienii romani nu vor fi suficient de puternici sa-i reziste, asa cum au fost de pilda politicienii europeni in fata aceleiasi presiuni venite in ultimele decenii din partea papalitatii, care a poftit sa-i fie trecuta credinta si zeul in Constitutia UE. Si nici societatea civila de la noi nu e suficient de puternica sa reactioneze cum a facut-o aia europeana. Sau cum, de exemplu, fac ungurii zilele astea, care protesteaza pentru ca noua Constitutie le restrange din libertatile individuale.

Biserica Catolica, prin fostul Papa Ioan Paul al II-lea, a facut presiuni mari ca sa fie inclus crestinismul sau macar numele lui Dumnezeu in Constitutia UE, ba chiar a acuzat un curent inchizitorial la adresa Bisericii catolice, care ar fi tot mai exilata din viata publica de fortele seculariste cum ar fi Olanda, Franta care interzisese atunci icoanele in scoli sau Spania care legalizase casatoria intre homosexuali. Demersul catolic a fost sprijinit la acea vreme si de bisericile ortodoxe din rasarit, printre care si a noastra, dar fara succes. Ultimul politician care a mai incercat o data sa testeze vigilenta secularismului european a fost chiar cancelarul Angela Merkel, care i-ar fi promis Papei in 2007 ca va incerca sa se foloseasca de presedintia germana a consiliului ca sa il introduca pe Dumnezeu in Tratatul de la Lisabona. Intentia cancelarului a starnit critici atat in presa germana, cat si in cercurile seculare europene, asa incat s-a renuntat la idee.

E de remarcat limbajul comun pe care il adopta bisericile in astfel de situatii, uitand de divergentele lor dogmatice. Doar doar or reusi sa-si impuna un picior de pod intr-o lume care incearca sa-si vada de treaba ei si sa nu se bage in oala religiei care adesea a dat in foc pe continentul asta si a starnit razboaie mondiale inutile.

Conform Constitutiei, Romania nu e stat laic

Acuma, intorcandu-ne la bizonii nostri, va imaginati ca vreunul dintre cei 5-600 de parlamentari romani ar avea suficiente testicule (sa nu-i jignesc pe cititorii mei pudibonzi) ca sa refuze sa-l treaca pe Dumnezeu in legea fundamentala a tarii? Mai ales ca pana si intaiul liber cugetator al patriei domnul Ion Iliescu nu mai are o influenta atat de mare pe scena politica, decat poate in gandurile numeroase ale lui Vanghelie.

Pretentia bisericii este oricum, in cazul nostru, doar o bomboana pe coliva, pentru ca in Constitutia actuala a Romaniei nu scrie nicaieri ca suntem un stat laic, asa cum ne place unora sa credem. Nu scrie clar nici de separatia dintre stat si biserica, scrie doar ca toate cultele au autonomie, lucru de care ele se bucura din plin. Aceasta dereglementare din Constitutie, ajutata si de legi ulterioare, favorizeaza frenezia religioasa pe care o traversam de 20 de ani incoace, cu mii de biserici, moaste, procesiuni, ore de indoctrinare confesionala in scoli si popi in capul fiecarei mese. Daca popii vor acum sa-l puna si pe Dumnezeu in Constitutie nu mai e decat o formalitate si o pecetluire a viitorului nostru luminos care ne asteapta.

Biserica ne salveaza, asadar, din ghearele unei Europe care oricum nu prea ne vrea in orasele ei, decat daca ne vedem de treaba, nu cersim, nu furam si nu cerem ajutor social, si ne duce mai aproape de Dumnezeu si de Imparatia lui. Unde nu e nici durere, nici intristare. Iar generatiile care vin oricum sunt gata saracite cu duhul din scoala, nu avem a ne ingrijora pentru cine mai facem noi Constitutia asta.

P.S. Ah, si apropos de reactia populara care lipseste la noi. Crin Antonescu a anuntat azi ca in modificarea Constitutiei nu se va tine cont de votul popular de la referendum, in care cetatenii au cerut Parlament unicameral si 300 de parlamentari. Eu as zice ca in lumina ultimului rezultat la Stelei n-am mai avea nevoie de parlament deloc. Daca spunem toti Tatal nostru pe stadioane, dupa un orar riguros stabilit de biserica, s-ar putea sa se roage Schengen de noi sa-i primim, si nu invers.

http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-radio_tv-14406140-basescu-nu-putem-rezolva-problema-romilor-daca-nu-trimitem-toti-puradeii-scoala.htm

Basescu: Nu putem rezolva problema romilor daca nu trimitem toti puradeii la scoala

Presedintele Traian Basescu considera ca nu poate fi solutionata problema romilor daca nu se incepe cu trimiterea copiilor acestora la scoala, punctand, in context, ca problema romilor nu este una de Schengen.

‘Nu o vad nici pe dna Merkel, nici pe premierul olandez, nici pe premierul finlandez, nu-i vad in stare, cunoscandu-i si de foarte multa vreme, ca noi avand un MCV curat ei sa spuna ‘nu’, pentru ca si ei, ca si noi, stim foarte bine ca problema romilor nu este o problema de Schengen. Ei (romii -n.r.) nu aterizeaza din tari arabe, nu vin din India, ci din spatiul european, iar acum ajungem din nou la ceea ce eu ceream in Consiliu in 2009 si 2010, o politica europeana pentru integrarea romilor, iar asta trebuie sa plece de la un zero absolut, care inseamna nicio primarie pe teritoriul UE nu-ti da niciun fel de ajutor daca nu iti trimiti copiii la scoala. O sa-mi spuneti, dar este germana! Gasim formule. Cum avem dascali romani in Spania, in Italia, putem trimite si la Dusseldorf. ‘Cati stati fratilor aici? Sase luni. Toti puradeii la scoala’. Pentru ca nu vom rezolva problema romilor nici in generatiile urmatoare, daca nu incepem cu acest element de baza, copiii romi la scoala’, a afirmat seful statului, marti seara, la Digi 24, citeaza Agerpres.

El a spus ca Italia deja a gasit ‘antidotul’, reusind sa creeze o atmosfera in care sa nu mai fie violente in ochii comunitatilor, cu privire la romi. Presedintele a subliniat ca Franta sau Germania trebuie sa abordeze politici in care sa ne implice, pentru ca Romania nu se derobeaza de responsabilitatea pe care o are pentru cetatenii sai.

‘Daca cineva vrea sa sugereze ca Romania ar trebui sa interzica libera circulatie a unei categorii de cetateni ai ei trebuie sa uite aceasta abordare. (…) Noi am avut acest subiect in discutie cu Italia, cand era Maroni ministru si ridicase lucrurile la un nivel. Si raspunsul nostru a fost foarte simplu, da, introducem restrictii cu o singura conditie, probati-ne ca sunt infractori. Daca la voi nu pedepsiti cersetoria, vrei sa-l pedepsesc eu pentru cersetorie! Prindeti-l ca a furat, dati-ni-l, si-i dam interdictie de a parasi tara. Dar doar asa, pentru ca il urci in avion si spui du-te inapoi in Romania, nu se poate. Aici crearea unor precedente este extrem de periculoasa si de aceea Romania refuza categoric orice precedent de acest tip. Cu infractorii, da, suntem de acord, ni-i tinem acasa un timp, cat stabilim, dar nu cu cetateni romani de etnie roma sau care sunt romani pur si simplu’, a conchis presedintele Basescu.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/japonia-doneaza-echipamente-colegiului-ion-creanga-din-capitala-1027974.html

Japonia donează echipamente Colegiului „Ion Creangă” din Capitală

Donaţia va fi făcută joi, 14 martie, de Ambasada Japoniei şi va consta în manuale şi sisteme audio-video pentru studiul acestei limbi.

Colegiul Naţional „Ion Creangă” din Bucureşti este singura insitituţie liceală unde se învaţă, opţional, limba japoneză.

Pentru a veni în ajutorul celor care vor să înveţe japoneza, Ambasada Japoniei va face joi, 14 martie, o donaţie către elevii acestei instituţii de învăţământ constând în manuale, video-proiector, ecran de protecţie, sistem audio-video şi manuale.

Donaţia se înscrie într-un program de asistenţă nerambursabilă pe care Guvernul Japoniei îl acordă instituţiilor culturale şi de învăţare din România pentru îmbunătăţirea activităţii proprii, promovând în acelaşi timp buna înţelegere între cele două ţări.

La evenimentul de mâine vor lua parte E.S. dl. Keiji Yamamoto, Ambasadorul Japoniei în România şi Florica Alexandrescu, directorul Colegiului „Ion Creangă

http://www.gandul.info/news/vicepresedintele-cj-iasi-scandal-si-acuzatii-grave-dupa-olimpiada-judeteana-de-matematica-cristina-valcu-adjunct-al-isj-iasi-este-smenuitoarea-sefa-10665750

Vicepreşedintele CJ Iaşi, scandal şi acuzaţii grave după Olimpiada judeţeană de matematică: Cristina Vâlcu, adjunct al ISJ Iaşi, este „şmenuitoarea-şefă”

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi, Victor Chirilă, membru PNL, a declarat, miercuri, că olimpiada judeţeană de matematică nu s-a desfăşurat în mod corect, el acuzând-o pe Cristina Vâlcu, adjunct al ISJ Iaşi, că este „şmenuitoarea-şefă” a acestui concurs.

Victor Chirilă a făcut aceste declaraţii miercuri, în faţa sediului Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, fiind nemulţumit că fiul soţiei sale, calificat iniţial la faza naţională a olimpiadei de matematică a fost ulterior descalificat, după ce un alt concurent a obţinut punctaj superior, în urma contestaţiei depuse, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Chirilă a spus că faza judeţeană a olimpiadei de matematică s-a desfăşurat la sfârşitul săptămânii trecute şi că fiul soţiei sale a obţinut locul trei, care îi asigura prezenţa la faza naţională.

Potrivit lui Chirilă, în urma contestaţiei depusă de un concurent clasat pe un loc inferior, acesta din urmă a obţinut punctaj superior fiului soţiei sale şi astfel s-a calificat la olimpiada naţională.

„Este inadmisibil ce s-a întâmplat. Este vorba despre olimpiada de matematică, la clasa a opta. Spun toate aceste lucruri în calitate de simplu cetăţean. De patru ani urmăresc fenomenul şi se fac şmenuri în urma contestaţiilor. Nu este olimpiada elevilor, ci olimpiada profesorilor care ţin cu dinţii ca elevii lor să se califice mai departe la olimpiade. Am tăcut până acum, dar văd că este un obicei deja. Profesorii se adună seara, iar în urma contestaţiilor se fac jocuri. Cum să-i dea elevului respectiv şase puncte în plus? Iniţial, el a luat 15 puncte, iar după recorectare l-a întrecut pe băiatul meu”, a spus Victor Chirilă.

El a precizat că, cel mai probabil, a fost o înţelegere între profesori, întrucât primii trei clasaţi iniţial, inclusiv fiul său, erau cu toţii elevi ai Colegiului Naţional din municipiu.

„Cum să fie trei calificaţi de la acelaşi colegiu, aşa au gândit. Apoi au dat un loc şi unui elev de la colegiul Emil Racoviţă. Totul se împarte în funcţie de rangul profesorilor, nu funcţie de ceea ce ştiu elevii”, a mai spus vicepreşedintele CJ Iaşi.

El a acuzat-o pe adjuncta ISJ Iaşi, Cristina Vâlcu, totodată preşedinta comisiei de organizare a olimpiadei de matematică, că a fost „şmenuitoarea-şefă” a concursului.

„Este şmenuitoarea-şefă, aşa să scrieţi. Îmi asum ce spun. E tot mai golăneşte ceea ce se întâmplă”, a mai precizat Victor Chirilă.

El a precizat că nu poate ascunde adevărul chiar dacă el este membru PNL, iar Cristina Vâlcu este susţinută de PSD pentru funcţia deţinută în cadrul ISJ.

„Ce dacă suntem amândoi în USL? Eu spun în calitate de părinte toate astea. Politica nu mă interesează aici”, a mai afirmat Chirilă.

El a adăugat că şi alţi părinţi gândesc ca el, dar nu au curajul să iasă public, pentru a nu le face rău copiilor.

„Ce rău să-i fac copilului? Părinţii tac mâlc, le e frică să nu le pună apoi nota trei la şcoală. Dacă văd chestii din astea, îl mut cu şcoala într-o ţară străină. Ştiu ce poate copilul, nu-şi bate joc nimeni de el”, a mai spus vicepreşedintele CJ Iaşi.

În replică, adjunctul ISJ Iaşi, Cristina Vâlcu, a declarat că întreg concursul a fost corect, ea respingând acuzaţiile că s-ar fi făcut aranjamente.

„Domnul Chirilă a acuzat că înaintea soluţionării contestaţiilor, băiatul dumnealui era calificat pentru faza naţională, iar după soluţionarea contestatiilor, un elev de la Colegiul «Emil Racoviţă» l-a întrecut. Dumnealui a făcut un circ asemănător şi anul trecut. Precizez că tezele de la olimpiada de matematică au fost corectate de către cei mai buni profesori din învăţământul superior ieşean. De aceea, nu poate fi pus la îndoială modul în care lucrările au fost evaluate”, a declarat Cristina Vâlcu, inspector adjunct în cadrul ISJ Iaşi.

http://jurnalul.ro/stiri/externe/un-profesor-a-fost-arestat-dupa-ce-isi-agresa-sexual-elevele-chiar-in-timpul-orelor-de-curs-video-639011.html

Un profesor a fost arestat după ce îşi agresa sexual elevele, chiar în timpul orelor de curs VIDEO

 

Un profesor de la Academia Perry din Pittsburgh, a fost arestat după ce mai multe eleve s-au plâns poliţiei că bărbatul le-a obligat să facă diverse lucruri indecente.

Una dintre eleve, în vârstă de 16 ani, a făcut o plângere împotriva profesorului după ce acesta a obligat-o să danseze în polala colegilor în timpul orei şi apoi a chemat-o la o petrecere la care trebuia să se dezbrace, invitaţie pe care a refuzat-o.

Potrivit Huffington Post, profesorul a reuşit câteva zile mai târziu să o convingă pe fată să plece de la şcoală cu el, să fumeze marijuana şi să întreţină relaţii sexuale cu el.

O altă elevă le-a povestit poliţiştilor că bărbatul i-a pus mâinile pe sâni şi pe fund de mai multe ori în timp ce se afla la şcoală.

Oamenii legii au decis să îl aresteze pe profesor şi să îl pună sub acuzare pentru mai multe infracţiuni printre care agresiune sexuală, corupere de minori sau sex cu minori.

http://www.puterea.ro/articol/directiva_europeana_statele_membre_trebuie_sa_investeasca_in_formare_profes

DIRECTIVĂ EUROPEANĂ. Statele membre trebuie să investească în formare profesională. Criza a afectat mai mult femeile

Femeile suferă mai mult decât bărbaţii din cauza reducerilor bugetare şi sociale determinate de criză, care ar trebui contracarate de investiţii în formare profesională şi antreprenoriat feminin, spun deputaţii europeni într-o rezoluţie adoptată marţi.

Parlamentul subliniază că reducerile în educaţie, servicii pentru copii, servicii de sănătate au lăsat femeile fără locuri de muncă sau cu locuri de muncă cu timp parţial, reducând astfel nu numai veniturile lor, ci şi pensiile.

Deputaţii spun că pentru a restabili creşterea economică şi a combate efectele crizei, multe aspecte create de bărbaţi, statele membre ar trebui să investească în învăţământ pe toată perioada vieţii, în politicile de conversie profesională, în munca la distanţă şi în noi locuri de muncă şi să promoveze antreprenoriatul feminin şi să dezvolte servicii pentru copii. Trebuie să includă femeile în procesele de luare a deciziilor şi să promoveze echilibrul de gen în consiliile de administraţie ale companiilor. Rezoluţia privind impactul crizei asupra egalităţii de gen şi a drepturilor femeilor a fost votată cu 495 de voturi pentru, 96 împotrivă şi 69 de abţineri.

Stereotipurile de gen contribuie şi ele la feminizarea sărăciei, spun deputaţii. Ele persistă pe piaţa muncii şi limitează accesul femeilor şi bărbaţilor în anumite sectoare cum ar fi ingineria sau serviciile pentru copii, ceea ce determină segregare ocupaţională şi diferenţe de venit între femei şi bărbaţi.

Stereotipurile şi diferenţa de salariu între femei şi bărbaţi cresc riscurile de sărăcie pentru femei, în special pentru cele mai în vârstă, şi din cauza pensiilor mai mici Parlamentul cere Comisiei şi statelor membre să utilizeze programele UE, cum ar fi Fondul Social European, să atragă mai multe femei în domeniile în care sunt sub-reprezentate şi să garanteze venit egal pentru muncă egală.

http://www.puterea.ro/articol/scoala_altfel_copiii_din_clasa_a_iv_a_merg_gratuit_la_muzeu

ŞCOALA ALTFEL. Copiii din clasa a IV-a merg gratuit la muzeu

Elevii din sectorul 4 vor participa, începând cu sfârşitul lunii martie, la proiectul-pilot demarat de autoritatea localăîn colaborare cu Primăria Sectorului 4.

Derularea proiectului „Şcoala altfel” presupune vizite gratuite la muzeu pentru 420 de elevi de clasa a IV-a din sectorul 4 al Capitalei. „Simplul contact direct cu mărturia istorică trezeşte respect şi admiraţie faţă de rădăcini, de adevăr, clădind premisele unei formări caracteriale raportată just la timpul căruia îi aparţinem. Muzeul contribuie atât la instruire, cât şi la dezvoltarea imaginaţiei şi sensibilităţii, oferind o bogată paletă de cunoştinţe. Este locaţia perfectă pentru o documentare practică, realizată într-o manieră atractivă, accesibilă, ce poate să contribuie la stimularea gândirii, a spiritului de observaţie şi a deducţiei logice”, se menţionează în referatul de specialitate care a stat la baza proiectului aprobat de Consiliul Local Sector 4. Primele vizite vor fi efactuate de elevii de clasa a IV-a din sectorul 4 la Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, după următorul program: 28 martie: ora 10.00 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 11.00 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 12.00 – două grupuri a câte 30 de elevim ora 13.00 – un grup de 30 de elevi; 29 martie: ora 10.00 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 11.00 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 12.00 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 13.00 – un grup a câte 30 de elevi.

În etapa următoare, elevii din clasele a IV-a vor vizita Muzeul Militar Naţional, după următorul program: 1 aprilie: ora 09.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 10.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 12.30 – un grup de 20 de elevi; 2 aprilie: ora 09.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 10.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 11.30 – un grup de 20 de elevi; 3 aprilie 2013: ora 09.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 10.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 11.30 – un grup de 20 de elevi. Tot în cadrul proiectului „Şcoala altfel”, elevii din sectorul 4 vor putea vizita gratuit şi Muzeul Naţional Tehnic „Prof. ing. Dimitrie Leonida”, după următorul program: 4 aprilie: ora 09.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 10.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 11.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 12.30 – un grup de 30 de elevi; 5 aprilie: ora 09.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 10.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 11.30 – două grupuri a câte 30 de elevi, ora 12.30 – un grup de 30 de elevi.

Biletele de intrare la muzee vor fi plătite de administraţia locală, transportul copiilor fiind asigurat gratuit de RATB în baza unui protocol încheiat între Primăria Sectorului 4 şi regia de transport public. Programul „Şcoala altfel”, denumit din acest an „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” a fost implementat de Ministerul Educaţiei la nivel naţional, în toate şcolile, şi urmează să se desfăşoare în perioada 1-5 aprilie 2013. Această perioadă este dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, iar elevii nu merg la cursurile obişnuite.

 

 

 

http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/un-deputat-pc-vrea-lege-pentru-scolarizarea-la-domiciliu-a-copiilor-romani-din-diaspora-296008.html

Un deputat PC vrea lege pentru şcolarizarea la domiciliu a copiilor români din Diaspora

Deputatul PC de Diaspora, Ovidiu Raetchi a declarat, miercuri, că intenţionează să iniţieze un proiect legislativ care să prevadă posibilitatea şcolarizării la domiciliu a copiilor români din Diaspora, în cadrul sistemului românesc de învăţământ, informează Mediafax.

Raetchi a spus, într-o conferinţă de presă, că un număr semnificativ de copii români din Diaspora pot fi afectaţi obiectiv în actul de educaţie de probleme politice, sociale, identitare sau personale, cum este cazul celor din state precum Egipt şi este nevoie de un proiect de lege pentru a le veni în ajutor.

El a propus ca acest proiect să stabilească un sistem de calificare şi verificare a unor tutori acreditaţi să predea cursuri la domiciliu acestor copii, înfiinţarea în cadrul Ministerului Educaţiei a unui Centru pentru acreditare, stabilirea unui sistem şi a unui program de testare on-line a elevilor din Diaspora care să verifice şi să confirme evoluţia elevilor, implicarea ambasadelor în organizarea acestor examene online.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UNIVERSITAR

 

http://adevarul.ro/educatie/universitar/cum-furam-cinstiti-1_5140ef6100f5182b850441f0/index.html

Cum să furăm cinstit?

Între preocupările prime pentru schimbare ale fiecărui guvern în România, legea educaţiei este favorită.Pentru că educaţia de/la stat înseamnă un sistem, bugetat, şi un corp social reprezentat de elevi, studenţi cadre didactice, părinţi, familii care devine, din când în când, şi corp electoral. Modificările care sunt propuse, apoi votate sclipesc rar a coerenţă, logică şi corespundere cu realităţi româno-europene.

Între preocupările prime pentru schimbare ale fiecărui guvern în România, legea educaţiei este favorită. Pentru că educaţia de/la stat înseamnă un sistem, bugetat, şi un corp social reprezentat de elevi, studenţi cadre didactice, părinţi, familii care devine, din când în când, şi corp electoral. Modificările care sunt propuse, apoi votate sclipesc rar a coerenţă, logică şi corespundere cu realităţi româno-europene. Când, totuşi, voinţa de a construi coerent o arhitectură educaţională duce la un rezultat, chiar cu imperfecţiuni sau inadvertenţe, prăpădul electoral o atacă imediat, cu forţă şi poftă de…altfel.

Acţiunea politicului nu mai încurajează cinstea, corectitudinea în actul educaţional. Propunerea recentă, de pildă, între alte modificări, de a ataca direct o prerogativă a autonomiei universitare, prin îngrădirea dreptului rectorului de a retrage o diplomă de studii, conform procedurii aprobate prin Carta universitară, este nu numai blamabilă, ci şi convenabilă. Ea contravine altor prevederi, atât din Legea Educaţiei cât şi din Constituţia României privind autonomia universitară. E o mare bucurie, desigur, că doamna senator Ecaterina Andronescu îşi doreşte o autonomie ca în universităţile germane. Acum. Ce mi se pare revoltător este că afirmaţia e emisă uitând (?) că autonomia universitară e un castel care se prăbuşeşte încet-încet atunci când legea calcă pe cinste, când integritatea academică şi formele de furt în lucrări scrise sunt trecute sub tăcere, rămân nesancţionate. Ori iniţiatorii modificărilor la Legea Educaţiei sunt mai degrabă interesaţi nu atât de a imuniza un sistem expus infecţiei înşelăciunii şi al măsluirii unor rezultate, cât mai ales de uşile ce trebuie deschise pentru plagiatori, înşelători, corupţi şi incompetenţi. Ca să scape …cinstit.

Fenomenul vulnerabilităţii sistemului educaţional în chestiuni de integritate, furt, înşelăciune e prezent din America de Nord până în mari universităţi europene. El are, însă, forme acute în ţări ca România predispuse…istoric (ştie dl. profesor Boia de ce) la corupţie, înşelăciune, de fapt, la numerele de mare iluzionism prin care legea face ca înşelătoria să fie onestă, călcând pe cinste ca şi cum ar fi un nimic. Să înşeli, să furi…cinstit e, cum se ştie, o abilitate, chiar o competenţă a unora atât din sistemul educaţional cât şi din corpul legiuitor.

Legea care calcă pe cinste în educaţie e strâmbă. Ea a produs şi va produce în continuare un viitor incert pentru copiii noştri. Părinţi care nu se mai pot ocupa cum trebuie de copii, părinţi care au mari probleme în a asigura copiilor lor mijloace financiare pentru a face studii, copii care sunt năuciţi în generală, în gimnaziu, în liceu, la facultate de desele schimbări ale sistemului. Copii care se adaptează greu acestui peisaj mlăştinos; ceva îi trage la fund, la fundul Europei. Ei şi ele încearcă, cu forţa vârstei tinere sau cu acomodarea aceleiaşi vârste să facă faţă acestui prezent care nu mai promite un viitor. Pentru ei şi ele, pentru familiile lor pare că valorile sistemului educaţional nu mai sunt clare. Ce pot zice, ce cred atunci când furtul şi înşelăciunea apar câteodată în toată mizeria lor la ordinea zilei?

Nu e vorba aici numai de autonomia universitară, de la care am început acest text. E vorba de lipsa încrederii. Ce îţi dă Şcoala? Cât de bine, de mult e aceasta interesată de realitatea unei lumi în schimbare? Cât se reflectă din această realitate în programele de studii, cât din ce are de oferit societatea răspunde nevoii de educaţie?

În câteva zile, o realitate paralelă cu ceea ce pregătesc legiuitorii se dezvoltă necontenit în România. De pildă: o mamă nu mai ştie ce să facă pentru fetiţa ei căreia şcoala nu îi place, vine obosită acasă. Cea mică ar vrea să deseneze. Fetiţa întreabă de ce trebuie să înveţe acele lucruri la şcoală? Ea nu înţelege. Dumneavoastră ce i-aţi spune? Un băiat şi o fată, studenţi, după cursuri, în staţia de autobuz: “băi, frate, ce fac după aia?” Aia e diploma, terminarea studiilor. Sunt tineri, dar nu veseli, nu încrezători.

Multe documente de sinteză, analize, rapoarte privind starea educaţiei în România, produse în ultimul deceniu atât de sectorul guvernamental cât şi de cel neguvernamental, indică o agravare: nivelul şi eficacitatea actului educaţional sunt în regres. Voinţa de a revedea integral gândirea care a dus la actualul hibrid rezultat în urma deselor intervenţii nu e considerată ca productivă. Productiv e acum să fie luată Legea Educaţiei la revăzut în integralitatea ei. La fel, probabil, ca şi cu Constituţia. Cât de inteligenţi, cât de competenţi, cât de vizionari şi încrezători în binele comun trebuie să fie aceşti oameni? Dar sunt?

Ca orice sistem, şi educaţia ar trebui să construiască în primul rând încrederea celor care beneficiază de el în valorile pe care le predică. Una dintre ele este caracterul. Un caracter integru. Care e ca o ţară. Trebuie apărat. Dacă nu, e ca şi cum ţi-ai fura proprii copii sau i-ai lăsa pe alţii s-o facă. Ce om e acela care face asta? Dar acela care lasă să se întâmple asta?

http://www.evz.ro/detalii/stiri/cum-sa-fii-student-european-1027948.html

Cum să fii student european?

Relativ plafonat după trei ani de studenție ”românească”, Valentin Grecu a aplicat în cadrul unui program Erasmus. ”Știam engleza”. De aici, până la a învăța în trei universități din Europa, alături de cea de la Sibiu, nu a mai fost decât voință.

În anul III, am văzut un anunț din ăsta cu programul Erasmus, pe holurile facultății. Pe vremea aia, în 2005, habar n-aveam ce-i asta, dar am zis că engleză știu, deci hai s-aplic. Au mai aplicat câțiva studenți, destul de puțini, au fost câteva teste și, în final, am câștigat preselecția. Urma să învăț, pentru un an, în Irlanda”, își amintește Valentin Grecu începutul călătoriei sale prin Europa universitară, cu plecare din Facultatea de Inginerie a Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu.

Înainte de integrarea României în Uniunea Europeană, românii aveau nevoie de viză pentru a ajunge în Irlanda. Valentin a trebuit să lupte un pic cu sistemul, astfel încât începutul anului universitar l-a găsit tot în România.

Chirie din bacșișul pentru o zi

În Irlanda, Valentin a stat timp de un an. În chirie, împreună cu alte două ”irlandeze focoase”. Cum bursa era de puțin peste 100 de euro lunar, Valentin s-a și angajat – ospătar la Pizza Hut. În zilele proaste, făceam bacșiș cât să-mi acopăr chiria pe o lună”.

Microbul Occidentului

Anul petrecut în Irlanda a însemnat ”acumularea” a 16 restanțe la facultatea din țară. Nicio materie nu coincidea cu ce învățase în universitatea vest-europeană. A învățat singur și a trecut toate examenele. Iar farmecul studiilor în Occident era în continuare puternic. “Un prieten pe care mi l-am făcut în Irlanda, un neamț, Sebastian, tocmai își terminase stagiul de practică la cea mai mare fabrică din Europa, la Volkswagen. M-a întrebat dacă nu vreau să merg și eu. Și am mers”, a povestit Valentin Grecu.
După încă un an în Germania, Valentin a început la Sibiu studiile doctorale. upă câteva cercetări, a aflat că dr. Laura Colucci-Gray, de la o universitate din Scoția, lucrează la exact același subiect. “I-am trimis un mail, s-o întreb dacă nu pot merge acolo, să învățăm împreună. Mi-a răspuns. Mi-a spus «Ba da»”, povestește Valentin, care acum este asistent universitar în cadrul Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu. Experienţele prin Europa l-au ajutat enorm în cariera pe care şi-a ales-o acum.

Studenția bună e cea internațională

Valentin Grecu (foto stânga) și-a depănat, pe scurt, povestea în cadrul unui workshop parte a Zilelor internaționale ale Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu. Prin seria de evenimente derulate în cadrul acestor Zile, reprezentanții ULBS au ținut să le transmită studenților că nu doar ei își doresc foarte mult să studieze în străinătate, dar și între universități există o aprigă bătălie pentru “studenți internaționali”. “Dacă noi reușim să ne internaționalizăm, întregul corp al studenților va arăta altfel la Sibiu”, a declarat moderatorul întâlnirii, profesorul Călin Deneș (foto dreapta).

Cu programa e mai greu


Deneș a atras, însă atenția, asupra a două probleme pe care Universitatea încă le are: în primul rând, o problemă națională – programa după care se învață în România este mult depășită. “Nu vine niciun profesor din străinătate să predea la Inginerie, după programa de acum 25 de ani, care-I folosea răposatului președinte pentru al nu știu câtelea cincinelea”, a exprimat Deneș, plastic, problema.
În plus, la Sibiu încă mai este nevoie, susține profesorul, ca internaționalizarea să nu mai fie privită drept o oportunitate pentru un cerc restrânși de “aleși”. “Nu doar câțiva studenți și câțiva profesori trebuie să se plimbe și să capete experiență internațională. Trebuie să facem din internaționalizare un domeniu accesibil tuturor”, a mai spus Deneș.

Zilele Internaţionale ale Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu” este un eveniment care are loc pe parcursul a două zile și îşi propune să ofere o platformă de comunicare pentru personalul didactic şi administrativ interesat de problematica internaţionalizării. La eveniment iau parte reprezentanți ai ULBS, studenți, dar și publicistul Emil Hurezeanu, directorul Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), Adrian Curaj, reprezentantul Ministerului Educaţiei Naţionale, Viorel Vulturescu şi oaspeţi de la Universitatea din Evora, Portugalia.

 

 

http://www.gandul.info/news/romania-invata-haotic-si-munceste-prost-80-la-suta-dintre-absolventi-profeseaza-in-alte-domenii-decat-cele-in-care-s-au-pregatit-exclusiv-10661795

ROMÂNIA ÎNVAŢĂ HAOTIC ŞI MUNCEŞTE PROST: 80 la sută dintre absolvenţi profesează în alte domenii decât cele în care s-au pregătit. EXCLUSIV

Anul trecut, şcoala românească a scos 44.233 de absolvenţi specializaţi în studii juridice, 6030 în studii politice şi administrative şi 2000 în jurnalism şi ştiinţele comunicării. Aproape niciunul nu-şi va găsi un job concurând cinstit pe piaţa muncii, spun specialiştii în resurse umane contactaţi de gândul. Fără niciun fel de corelare cu piaţa muncii, fabricile de diplome scot anual, pe bandă rulantă, generaţii de absolvenţi care sunt obligaţi să se ”califice la locul de muncă” dacă chiar vor să aibă un job. Citiţi în continuare, o analiză gândul, despre una dintre cele mai mari probleme ale României zilelor noastre – de ce produce şcoala românească atâţia şomeri cu diplomă?

Statul român finanţează anual de la buget aproximativ 62.000 de locuri la facultăţi pentru primul an de studiu universitar, cele mai multe dintre acestea fiind în ştiinţe economice, ştiinţe juridice, administraţie, studii europene şi chiar jurnalism. Însă cât de mult rezonează universităţile româneşti cu piaţa muncii? Îşi găsesc miile de absolvenţi care ies de pe băncile facultăţii un loc de muncă în domeniul studiat? Datele de la instituţiile care se ocupă de calitatea învăţământului, obţinute de gândul, arată că 80% din absolvenţii de facultăţi din România profesează în alte domenii decât cele pentru care s-au pregătit.

Ultimul studiu despre structura absolvenţilor din România, realizat de Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior pentru anul 2012, arată că studiile în ştiinţe sociale, drept şi bussiness reprezintă 53,4% în facultăţile din România, comparativ cu 35,6% cât este valoarea medie în ţările europene. Studiile în inginerie, construcţii şi industrie reprezintă 17,3%, faţă de 12,9% – cât este media europeană.

Acelaşi document relevă însă că universităţile din România se află sub media europeană în ceea ce priveşte ponderea absolvenţilor în alte domenii care sunt importante în Uniunea Europeană. Astfel, educaţia şi formarea profesională reprezintă 1,8% faţă de 9,5% cât e valoarea medie europeană, ştiinţele umaniste şi artele -7,7%, faţă de 11,6% media europeană, ştiinţele exacte -matematică, informatică – 4,4%, faţă de media de 9,2%, şi sănătatea şi asistenţa socială -10 %, faţă media europeană de 15,4%.

Autorii studiului arată că, prioritar, finanţarea de la buget ar trebui făcută pentru ştiinţele exacte, ştiinţele naturii, ştiinţele agricole, medicină veterinară, educaţie fizică şi sport şi sănătate.

 

Sursa: Institutul Naţional de Statistică şi Ministerul Educaţiei

Nu se anticipează schimbările din piaţa muncii

„După părerea mea, problema mare de adaptare a educaţiei la piaţa muncii este aceea de anticipare a cerinţelor specifice pe piaţa muncii, în special a acelor joburi noi, şi de crearea a unei oferte care să anticipeze evoluţia pieţei muncii. Altfel, împăcarea cererii şi ofertei de locuri de muncă, relativ complicată, ar putea fi periată numai în zonele care chiar nu mai au nicio şansă în România”, a declarat pentru gândul Marian Preda, decanul facultăţii de sociologie de la Universitatea din Bucureşti.

Profesorul spune că în România nu există o prospectare serioasă la nivel naţional a evoluţiei pieţei muncii. „Practic, acum nu se lucrează pe cererea de forţă de muncă de pe piaţă versus oferta de absolvenţi din învăţământul superior, ci pe cererea de specializări a absolvenţilor de liceu”, a mai spus profesorul. Pe de altă parte, nici universităţile nu ştiu ce anume fac absolvenţii după ce ies din facultate.

„La Sociologie, am făcut un studiu pe absolvenţi pe mai mulţi ani. Şi am observat că foarte mulţi lucrau în domeniul resurselor umane. Şi atunci, sub domeniul sociologiei, am înfiinţat şi o specializare de resurse umane”, arată Marian Preda.

80% dintre absolvenţi lucrează în domenii diferite

Datele statistice de la Ministerul Educaţiei şi de la Institutul Naţional de Statistică arată că, anual, statul produce în medie 190.000 de absolvenţi de studii superioare, cei mai mulţi dintre aceştia fiind în ştiinţe economice, învăţământul juridic sau învăţământul universitar – unde sunt incluse toate domenii din care poţi deveni profesor.

Cu toate acestea, datele de la Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior arată că 80% din absolvenţii de facultăţi din România profesează în alte domenii decât cele pentru care s-au pregătit.

Învăţământul economic se află alături de cel juridic în topul domeniilor care au un număr mare de locuri anual. De exemplu, în 2009/2010 la ştiinţe economice erau în total 223.961 de locuri la toţi anii de studii. Însă, în acelaşi an au terminat 72.641 de absolvenţi. Totuşi, nici Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă şi nici firmele de recrutare nu au date exacte despre forţa de muncă cerută pentru acest domeniu pe semestru sau anual. „Sunt puţine oferte pe domeniul juridic. La fel se întâmplă şi la relaţii publice, jurnalism şi marketing, unde locurile de muncă sunt puţine”, arată Brânduşa Deac de la portalul Tjobs.

Locuri multe la jurnalism

Cu toate că perioada de criză economică a dus la o scădere generală a locurilor de muncă disponibile în diverse domenii, oferta universităţilor nu a scăzut. Cel mai bun exemplu este jurnalismul şi ştiinţele comunicării. Ioana Avădani, director executiv la Centrul pentru Jurnalism Independent, în prezent visiting fellow la Oxford în cadrul proiectului Media and Democracy in Central and Eastern Europe, susţine că în facultăţile de jurnalism există o ofertă de 2.000 de locuri anual.

„Aparent sunt multe şi nu neapărat în valoare absolută, ci în raport cu capacitatea de absorţie a pieţei. Avem datele furnizate de Federaţia Jurnaliştilor din România – Mediasind, care ne spun că în anii crizei s-au pierdut 6.000 de locuri de muncă în mass-media, din cele 22.000 la momentul în care Mediasind şi-a câştigat reprezentativitatea în Justiţie”, a spus Ioana Avădani. În aceste condiţii, interesul pentru domeniul jurnalism rămâne ridicat, cel puţin la facultăţile de jurnalism din Bucureşti, Cluj şi Iaşi, unde concurenţa este şi de 10 pe loc.

„Asta înseamnă o necunoaştere profundă din partea candidaţilor a realităţilor economice şi profesionale ale presei româneşti, care îşi păstrează atractivitatea ca ‘loc de muncă’, în pofida dovezilor tot mai pregnante ale deteriorării condiţiilor de muncă din redacţii”, punctează Ioana Avădani. Ea face legătura cu ceea ce se întâmplă în prezent în presă.

„În aceste condiţii, putem vorbi de o proastă administrare a fondurilor publice şi de replicarea, la nivel de sistem de educaţie, a ceea ce se întâmplă în mass media: servim ‘interesul publicului’ mai degrabă decât ‘interesul public’”, a mai arătat Ioana Avădanei.

Universităţile neinteresate de piaţa muncii

„Programele de jurnalism, comunicare şi relaţii publice au fost vedetele perioadei anilor 2000, dar acum au început să-şi analize poziţia din cauză că mulţi nu şi-au găsit loc pe piaţă”, arată profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre coordonatorii proiectelor strategice în domeniul învăţământul superior.

El arată că universităţile nu sunt preocupate de piaţa muncii, dacă există cerere de locuri atunci ele oferă cât se cere.

„Univesităţile sunt interesate să ofere într-o cantitate foarte mare serviciilor lor, dar fără să se intereseze neapărat dacă absolvenţii vor ocupa piaţa muncii. Universităţile, deocamdată ,nu au deloc mecanisme de urmărire a traiectorilor absolvenţilor pe piaţa muncii”, mai arată Lazăr Vlăsceanu.

Elevii nu sunt consiliaţi în carieră

Profesorul Mircea Miclea susţine că problema porneşte de la liceu, unde elevii nu sunt consiliaţi. „Consilierea în carieră este foarte deficitară la nivelul liceului. Dacă ar fi o consiliere adecvată, atunci elevii ar ştii să aleagă. Dar aşa, elevii se ghidează după informaţii pe care le primesc de la rude şi prieteni”, arată Mircea Miclea.

Pe de altă parte, universităţile sunt mai atente la intersele lor decât la interesele studenţilor de după absolvire.

„Universităţile văd de câte norme au nevoie şi de câţi bani din surse bugetare sau extrabugetare şi nu se uita la piaţa muncii, chiar dacă spun că fac asta. Sunt oferte enorme pentru studii europene de exemplu, relaţii internaţionale sau jurnalism, pentru că în felul acesta îşi conservă posturile şi continuă să atragă bani din piaţă”, a spus Mircea Miclea.

Reprezentanţii instituţiei care măsoară calitatea educaţiei în universităţi susţin că există un criteriu de evaluare potrivit căruia instituţiile de învăţământ superior ar trebui să ştie ce fac absolvenţii lor.

„Acesta e criteriul, că universităţile răspund sau nu, asta e altceva. Dacă există cerere într-un domeniu din partea studenţilor, atunci universităţile măresc numărul de locuri, fără să ţină cont de ce se întâmplă în piaţa muncii. Şi se mai întâmplă ceva: 70-80 % din absolvenţii de la stat sunt angajaţi la privat, iar 70-80% dintre absolvenţii de la privat sunt angajaţi la stat”, arată Ioan Curtu, preşedintele ARACIS.

Rectorii: e greu de corelat oferta educaţională cu piaţa muncii

La rândul lor, rectorii spun că piaţa muncii se află într-o continuă schimbare. „O corelare numerică ca număr de locuri este foarte greu de realizat la modul exact. Nu am cum să ştiu de câţi economişti are nevoie România în anul următor. Sau să spun de câţi contabili şi câţi finantişti. Nu există cineva care să măsoare această cerere”, susţine Pavel Năstase, rectorul ASE Bucureşti.

El spune că ţine cont mai degrabă de nevoile pieţei muncii. După admiterea din 2012, ASE a avut cea mai mare scădere de locuri de până acum, 3.800 dintre candidaţii admişi au renunţat.

Rectorul Universităţii Creştine Dimitrie Cantemir, Corina Dumitrescu, spune că din punctul ei de vedere trebuie ca şi universităţile să influenţeze piaţa muncii, în sensul că studenţii să se pregătească în mai multe specializări, astfel încât să poată să-ţi deschidă afacerile proprii.

”Înfiinţăm noi specializări care sunt cerute pe piaţa muncii şi care asigură o finalitate prin angajarea absolvenţilor noştri. Ţinând cont de cererea de pe piaţa muncii, suntem flexibili să înfiinţăm noi specializări şi noi facultăţi”, a spus rectorul.

Reprezentanţii Universităţii din Bucureşti susţin că analizează permanent evoluţiile şi tendinţele de pe piaţa muncii. Din 2009, universitatea are un sistem de monitorizare prin care absolvenţii sunt invitaţi să completeze în termen de nouă luni de la finalizarea examenului de licenţă un chestionar prin care arată dacă s-au angajat.

„Universitatea Bucureşti corelează cifrele de şcolarizare cu cele aferente ciclului superior, în cazul de faţă programele de masterat, şi poziţionează accentul strategic, la nivel instituţional, pe programele masterale”, afirmă Mircea Dumitru, rectorul Universităţii din Bucureşti. Pentru asta, cifrele de la masterat au fost clasificate în funcţie de orientarea lor către cercetare, către o limbă de circulaţie internaţională, către inter şi transdisciplinaritate.

Nu există însă statistici naţionale pe domenii de specializare a numărului de absolvenţi care au reuşit să se angajeze. De asemenea, nu există nici statistici cu privire la şomajul în rândul absolvenţilor de facultate pe specializările/domeniile din care provin absolvenţii.

Singurele date disponibile privind locurile de muncă existente pe piaţa muncii sunt de la Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă, care arată că în perioada 2009 – 2012 cele mai multe joburi vacante au fost pentru muncitori necalificaţi pentru demolări clădiri şi muncitori necalificaţi întreţinere drumuri.

 

Sursa: Studiul Calitatea Învăţământului Superior din România 2011/ Autori: Mihai Păunescu, Lazăr Vlăsceanu, Adrian Miroiu

DEPARTAMENTUL DE COMUNICARE F.S.L.I.