Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 10.10.2013

http://adevarul.ro/educatie/scoala/analfabetism-1_52544408c7b855ff5614ebc1/index.html

Scăderea analfabetismului la începutul secolului al XX-lea, creşterea analfabetismului la începutul secolului al XXI-lea

Procesul de modernizare în România a antrenat societatea  românească în acte de schimbare, unele radicale, asupra unei populaţii majoritar neinstruite la nivel elementar.

La sfârşitul secolului al XIX-lea, nivelul analfabetismului în România era  dintre cele mai ridicate în Europa, deşi statul român a fost printre primele state europene care a legiferat, prin legea Instrucţiunii Publice din 1864,  obligativitatea învăţământului primar (după Prusia, Suedia, Norvegia, Danemarca). După  recensământul general al populaţiei din anul 1899, procentul total al analfabeţilor era de 78%, iar în mediul rural se ridica la 84% din populaţie.

În acest context istoric şi social, Spiru Haret a reformat şcoala, şi implicit societatea românească, prin numărul mare de  legi de modificare a unor articole din acte legislative şi prin elaborarea unui număr impresionant de programe şi regulamente indispensabile în aplicarea legilor şcolare, în cele trei perioade de ministeriat: a) 1897-1899: 6 programe, 34 de regulamente; b) 1901-1904: 14 programe, 56 de regulamente; c) 1907-1910: 15 programe, 76 de regulamente. Amintim dintre acestea cele două legi fundamentale pentru organizarea şi activitatea şcolii româneşti: 1. legea învăţământului secundar şi superior în 1898; 2. legea învăţământului profesional în 1899.

În perioada cât a fost ministrul Instrucţiunii Publice s-a adoptat programa şcolilor secundare, s-au elaborat regulamente pentru toate treptele din sistemul de învăţământ, au fost înfiinţate cantinele şcolare, a fost editată revista „Albina”, a fost instituită medalia „Răsplata muncii” pentru învăţământul primar.

În ce priveşte organizarea  învăţă­mântului secundar, Haret a redus cursul liceului la trei ani, a păstrat  trifurcarea liceului în secţii distincte cu profil clasic, real sau modern, a desfiinţat examenul de absol­vire de la sfârşitul liceului, a stabilit examenul de admitere în facultate.

Pentru înlăturarea analfabetismului Spiru Haret a creat, prin legi şi acte normative, cadrul instituţional de dezvoltare a educaţiei adulţilor în România prin şcoli de adulţi, cercuri culturale, biblioteci populare, şezători săteşti, teatru sătesc etc.

Drept urmare a înfiinţat şcoli pentru adulţi. În anul  şcolar 1908-1909 numărul cursurilor pentru adulţi se ridica la 1403, cu 56.678 de participanţi.

Haret a asigurat un statut  social învăţătorului din sate, investit cu misiunea instruirii copiilor dar şi a adulţilor.  În pofida respingerii de către unii politicieni şi universitari, de pildă, Titu Maiorescu, Haret a reglementat  activitatea extraşcolară a învăţătorilor rurali, având ca scop ridicarea nivelului cultural şi economic al adulţilor prin cursuri de alfabetizare şi  transmiterea de cunoştinţe specifice activităţii din mediul rural. În acest fel, el a pus bazele  educaţiei permanente, cu accent pe învăţarea continuă.

A înfiinţat biblioteci săteşti concepute ca un mijloc eficient de educaţie a populaţiei din mediul rural. Activitatea educativă a bibliotecilor populare era susţinută de învăţători şi preoţi din sate. În acelaşi timp a susţinut  iniţiative de constituire a băncilor populare şi cooperativelor  (întovărăşirile) ţărăneşti.

Şcoala este investită de către Haret cu misiunea de a forma la elevi deprinderi specifice unei vieţi profesionale diferite de cea tradiţională agrară. În plus, şcoala are menirea de a forma conştiinţa despre drepturile şi obligaţiile cetăţeneşti într-un stat democratic constituţional. Spiru Haret a conceput educaţia şi instrucţia ca factori principali de transmitere a cunoştinţelor de bază şi de formare a abilităţilor necesare în activităţile practice, în special în acelea specifice unei societăţi predominant rurale.

A infiinţat reviste în scopul culturalizării ţăranilor şi muncitorilor. Programul lui a cuprins acţiuni de  editare de carte didactică accesibilă pentru câţi mai mulţi cititori. Pentru  învăţători a creat colecţia „Biblioteca pedagogică”, constituită din traduceri din pedagogia universală. Haret a sprijinit apariţia revistelor pedagogice „Convorbiri didactice”, „Învăţământul primar”, „Noua revistă pedagogică”, publicaţii care au inclus articole despre şcolile pentru adulţi.

În viziunea lui Spiru Haret educaţia, într-un stat modern, cuprinde toate categoriile de vârstă într-un cadru instituţional adecvat fiecărei vârste. Învăţământul este investit ca instituţie fundamentală de educaţie populară. Datorită deciziilor şi acţiunilor sale s-au înfiinţat mii de şcoli pentru adulţi în România la inceputul secolului al XX-lea.

Şcolile pentru adulţi  erau organizate în funcţie de nivelul de instrucţie al populaţiei: şcoli de adulţi de curs primar, cursuri libere destinate a completa cultura generală, şcoli de adulţi pentru ucenicii din fabrici, prăvălii şi ateliere. Ministrul Haret a elaborat Regulamentul pentru şcolile de adulţi din  anul 1904.

În acelaşi sens, a înfiinţat  şcoli pentru ţărănci căroră li se transmiteau cu­noştinţe practice, trebuitoare despre creşterea şi îngrijirea vitelor şi a păsărilor de curte, bu­cătăria, grădinărit, pomologia, igiena, îngriji­rea copiilor, creşterea viermilor de mătase, a albinelor, ţesătu­rile, cusăturile şi hainele ţărăneşti pentru femei, bărbaţi şi copii.

Toate aceste idei şi acţiuni ale reformatorului Spiru Haret au contribuit la scăderea analfabetismului într-o proporţie semnificativă – de la 78% în 1899 la 61% în 1912, ceea ce corespunde cu perioada în care el a fost ministrul Instrucţiunii Publice, vezi Constantin Ungureanu, ,,Ştiinţa de carte în teritoriile populate de români la începutul secolului XX”, Codrul Cosminului nr. 11, 2005, p. 75-101. Procesul de alfabetizare a continuat de-a lungul secolului al XX-lea.

Cum arată situaţia ştiutorilor de carte astăzi? În epoca comunicării prin social media, constatăm un anumit regres al procesului de alfabetizare. Conform Recensământului din anul 2011, rata analfabetismului în România este de aproximativ 10%. Oricum procentul analfabeţilor este cu mult mai mic astăzi decât acum 100 de ani.

În plus, societatea românească actuală se confruntă cu analfabetismul funcţional identificat la persoane care au urmat şcoala dar care nu sunt capabile să înţeleagă un text.

 

http://adevarul.ro/educatie/universitar/universitatea-medicina-carol-davila-lanseaza-Scoala-vocationala-inliceele-sectorul-3-1_525504abc7b855ff5617f31d/index.html

Universitatea de Medicină „Carol Davila” din Bucureşti lansează „Şcoala Vocaţională“ în liceele din Sectorul 3

Elevii din învăţământul preuniversitar din Sectorul 3 vor beneficia de un proiect educaţional pe care Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti l-a iniţiat anul trecut, în liceele bucureştene, în cadrul programului „Să ştii mai multe, să fii mai bun”, ce prevede consilierea elevilor din preuniversitar cu privire la alegerea facultăţii şi a carierei.

UMF „Carol Davila”, a semnat, marţi, un protocol de colaborare cu Primăria Sectorului 3. Parteneriatul are ca obiective initierea şi sprijinirea unor proiecte educaţionale şi cultural ştiinţifice comune. Universitatea de Medicină va acorda asistenţa didactică pentru proiectul ”Şcoala Vocaţională”, prin identificarea de aptitudini şi talente pentru elevii din învăţământul preuniversitar din Sectorul 3 şi îndrumarea acestora către facultăţile dorite. Acest parteneriat se va derula timp de patru ani, se arată într-un comunicat de presă al universităţii.

„Suntem foarte interesaţi de această colaborare din momentul în care ne-aţi facut aceasta propunere. Iniţiativa dumneavoastra vine în ajutorul comunitaţii sectorului 3, începând de la gradiniţe, şcoli, pâna la licee şi mediul universitar. Din acest protocol de colaborare, semnat astazi, între UMF Carol Davila şi Primaria sectorului 3, or să rezulte numai lucruri bune şi frumoase pentru Bucureşti şi bineînţeles pentru universitatea noastră. Medicina trebuie să fie peste tot, fie că este vorba de un nou-născut, de un tânăr sau de o persoană în vârsta”, a precizat Acad. Ioanel Sinescu, Rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”.

„Avem o comunitate universitară reprezentată de studenţi foarte dornici să se implice în toate acţiunile medicale şi cele de voluntariat, inclusiv pentru persoanele vârstnice şi cu dizabilităţi care nu se pot deplasa, pentru grădiniţe şi şcoli care au nevoie de o educaţie medicală din prima copilărie. Acest parteneriat este un început pe care îl vrem şi dens şi amplu şi rapid”, a mai declarat el.

„Ne dorim să colaborăm pe proiecte cu finanţare europeană şi să promovăm medicina socială şi cea preventivă”, a spus primarul Sectorului 3, Robert Sorin Negoiţă.

Campus universitar nou la UMF „Carol Davila”

Totodata, Rectorul UMF „Carol Davila” a menţionat că doreşte să construiască un campus universitar al UMF-ului, care să cuprindă rectoratul, decanatele, sălile de curs, căminele, cantina, Spitalul Universităţii şi tot ceea ce este nevoie pentru un campus complex de nivel înalt, „întrucât extinderea bazei de învăţământ este necesară”.

Primarul Sectorului 3, Robert Sorin Negoiţa, s-a oferit să găsească un teren pe care să-l pună la dispoziţia universităţii.

http://adevarul.ro/locale/iasi/Invatatoare-iasi-acuzata-vorbeste-urat-elevilor-comporta-violent-timpul-orelor-1_5255a41cc7b855ff561bc468/index.html

Învăţătoare din Iaşi, acuzată că le vorbeşte urât elevilor şi că se comportă violent în timpul orelor

O învăţătoare de la o şcoală generală din Iaşi este acuzată că le vorbeşte urât elevilor şi că are un comportament violent la cursuri, părinţii susţinând că asistă cu rândul la ore pentru a se asigura că nu li se întâmplă nimic rău copiilor lor, transmite Mediafax.

Învăţătoarea Zâna Butnaru, de la Şcoala generală „Gheorghe Mârzescu” din Iaşi, este acuzată de către părinţii elevilor de la clasa a treia, la care aceasta predă, că le vorbeşte urât elevilor la ore, îi jigneşte şi îi loveşte.
Părinţii susţin că au solicitat conducerii unităţii de învăţământ schimbarea învăţătoarei de la clasa respectivă, dar că le-a fost refuzată cererea. Unul dintre părinţi a afirmat că fetiţa sa a fost lovită de învăţătoarea respectivă şi că aceasta, de frică, nu vrea să mai meargă la şcoală.

Mai mult, pentru a se asigura că nu li se întâmplă nimic copiilor lor, părinţii au decis să asiste, cu rândul, la ore.
Conducerea Colegiului Tehnic de Electronică şi Telecomunicaţii din Iaşi, de care aparţine din această toamnă Şcoala generală „Gheorghe Mârzescu”, susţine că ştie despre nemulţumirile părinţilor, dar că le-a solicitat un răgaz pentru a lua o decizie în acest caz.

„Noi am preluat Şcoala generală de la 1 septembrie, deci suntem de puţin timp împreună. Pe 17 septembrie a venit un grup de părinţi cu o solicitare în care prezenta nemulţumirile. Le-am explicat că abia am preluat şcoala şi că este necesar puţin timp ca să văd exact care este situaţia„, a declarat Lăcrămioara Alexandrescu, directorul Colegiului tehnic de Electronică şi Telecomunicaţii din Iaşi. Şeful ISJ Iaşi, Camelia Gavrilă, susţine că a cerut inspectorului de învăţământ primar din cadrul instituţiei să facă verificări în acest caz.

Învăţătoarea Zâna Butnaru predă de doi ani la şcoala respectivă, iar clasa la care ţine cursuri numără doar 14 elevi, întrucât alţi copii s-au mutat la alte clase sau au obţinut transferul la alte unităţi de învăţământ.

http://adevarul.ro/locale/ploiesti/oameni-nu-uita-traian-ghinescu-invatatorul-trait-secol-omagiat-prahova-1_52556469c7b855ff561a3d52/index.html

Oameni care nu se uită. Traian Ghinescu, învăţătorul care a trăit un secol, omagiat în Prahova

Traian Ghinescu, cel mai longeviv învăţător din Prahova, nu a fost uitat de elevi şi cunoscuţi. La un an de la moartea acestuia, la scurt timp după ce a împlinit 100 de ani, dascălul a fost omagiat la şcoala din comuna Corlăteşti, unde a predat câteva decenii

A trăit un secol (1912-2012), a luptat pe front şi a devenit o figură ilustră a învăţământului prahovean din perioada 1938-1974.

Sunt doar câteva din reperele unei biografii exemplare care a continuat, în cazul lui Traian Ghinescu, şi după pensionare – atât ca preşedinte al CAR Invăţământ Ploieşti cât şi ca o prezenţă activă printre elevii din Corlăteşti, unde a predat între anii 1945-1974, dar unde se întorcea în fiecare an cu vorbe bune şi fructe şi dulciuri pentru copii.

Personalitatea învăţătorului a fost recunoscută şi de Ministerul Educaţiei, care l-a sărbătorit la împlinirea vârstei de 95 de ani, iar în 2012, la împlinirea unui secol de viaţă, Traian Ghinescu a fost protagonistul unei ceremonii emoţionante.

Marţi, elevii şi profesorii şcolii de la Corlăteşti au comemorat un an de la moartea învăţătorului şi au dezvelit o placă ce poartă efigia învăţătorului, un model şi un reper pentru comunitatea locală.

http://adevarul.ro/locale/slobozia/ialomita-1_5255464bc7b855ff56198d47/index.html

FOTO Banii Băncii Mondiale, investiţi în şcoli-fantomă. Unităţi de învăţământ din Ialomiţa, modernizate şi părăsite

În Ialomiţa există şi şcoli complet reabilitate, dar nefuncţionale. Potrivit datelor oficiale, patru astfel de şcoli în care au fost investite fonduri oferite de Banca Mondială vor rămâne închise pentru totdeauna. Cea mai cunoscută dintre acestea este şcoala din satul Frăţileşti, comuna Săveni, care a funcţionat până anul trecut. Realizarea acestui obiectiv a costat peste 200.000 de lei.

Un eşec asumat

La debutul acestui an şcolar, noul inspector general şcolar Ileana Condruţ se declara adepta plăţii datoriilor istorice ale instituţiei. „Am mers pe un principiu care mi se pare sănătos, respectiv plata arieratelor. De aceea nu vom mai face alte investiţii până când nu vom reuşi să plătim datoriile scadente“, declara ea.

Ulterior, sechelele politicii şcolare defectuoase a Inspectoratului Şcolar aveau să apară mai repede decât ne-am fi dorit.

Un raport al Instituţiei Prefectului Ialomiţa confirma faptul că vechile şantiere şcolare rămân deschise, că igienizarea unităţilor şcolare este deficitară, iar multe dintre grupurile sanitare (bunăoară, cel de la Liceul Tehnologic Căzăneşti) sunt inutilizabile pe timp de iarnă.

La aceste deficienţe se adaugă şi balastul moştenit din anul precedent, respectiv cele 4 şcoli reabilitate din vistieria Băncii Mondiale, care anul acesta rămân închise.

Este vorba despre Şcoala Ivăneşti, desfiinţată în 2009, pe care autorităţile locale speră să o utilizeze ocazional „doar pentru activităţi culturale”, şcoala primară Armăşeşti, reabilitată în 2009 de World Vision, în care funcţionează o grădiniţă, şcoala din Cotorca, închisă în 2010 şi şcoala de la Frăţileşti, care a funcţionat până anul trecut. „Este adevărat că s-au investit fonduri, aparent nejustificat. Vom încerca, acolo unde unităţile au fost închise, să le dăm o altă utilitate!”, a mai declarat Ileana Condruţ.

Şcoala părăsită de la Frăţileşti

Frăţileşti este un sat aflat la cîţiva kilometri de Săveni, o comunitate care numără cam 200 de suflete şi 34 de copii de vârstă şcolară. Şcoala a fost reabilitată în 2010, cu sprijinul Băncii Mondiale, şi a fost predată la cheie.

Valoarea investiţiei s-a ridicat la aproximativ 200.000 de lei. Însă investiţia a fost una cu ghinion, căci în şcoală nu se mai învaţă de anul trecut. Acum cei 35 de copii de vârstă şcolară, din sat, dintre care 4 merg încă la grădiniţă, fac naveta cu autobuzul şcolar la Şcoala Săveni.

Şcoala din Săveni a fost redeschisă anul acesta după ce vreme de 5 ani s-a aflat în renovare. Cea de la Frăţileşti, probabil, nu va mai fi deschisă niciodată. „Noi încercăm să identificăm resurse financiare pentru deschiderea grădiniţei în spaţiul unde a funcţionat şcoala pe perioada renovărilor. Aceasta este prioritatea noastră“, ne-a declarat Luminiţa Trifan, directorul Şcolii Săveni.

La Frăţileşti, peste drum de şcoală, o femeie priveşte de peste gard la noi. Are doi copii, unul în clasa a III-a şi unul în clasa 0. „Sunt alte şcoli dărăpănate şi se învaţă. Acum au luat tot şi au dus la Săveni. Bănci, rechizite, tot… Întâi au fost 9 copii, apoi n-au mai rămas nici ăia. Acum, ce să facem?, ne uităm la ea cum se dărâmă!» ne spune femeia.

În curtea şcolii, inundată de bălării, Luciana şi Luminiţa se dau în leagăn. Leagănul e de plastic, după normele europene. Luciana e clasa a III-a, Luminiţa e la grădiniţă „şi nu vorbeşte, că nu-i place”. O întrebăm dacă îşi mai aduce aminte cum e înăuntru: „Mi-aduc minte şi mi-e dor de şcoala mea. La Săveni nu îmi place, că sunt copii mari şi mă împing pe scări.” ( sursa Ziarul Independent)

http://adevarul.ro/locale/focsani/biblioteca-1_525536fac7b855ff56192bef/index.html

FOTO Duiliu Zamfirescu şi biblioteca judeţeană, ambasadori culturali pentru copii din Spania, Turcia, Franţa, Italia şi Grecia

Elevii din clasa a VI-a C de la Şcoala Gimnazială “Duiliu Zamfirescu” din Focşani au devenit, pentru câteva ore, gazdele colegilor lor din Spania, Turcia, Franţa, Italia şi Grecia, pe care i-au invitat la un atelier de scriere creativă.

Actiunea elevilor a avut loc în cadrul Secţiei pentru Copii şi Tineret  “Oana-Diana Renea” a Bibliotecii Judeţene “Duiliu Zamfirescu” din Focşani.

“Cei 24 de elevi, după ce au vizitat şi Secţia de Împrumut pentru Adulţi a Bibliotecii Judeţene, au creat câteva texte şi desene, folosind ca sursă de inspiraţie lucrurile  văzute în oraşul nostru, dar şi citatele extrase din opera scriitorului Duiliu Zamfirescu, patronul spiritual al celor două instituţii.  Astfel, copiii au încercat să transforme oamenii din Focşani în personaje vii şi au completat slide-urile prezentării bilingve despre autorul român, originar din Vrancea, cu realizările personale, folosind şi mijloacele media oferite de Secţia pentru Copii”, a precizat profesorul coordonator Pompilia Bărbosu, de la Şcoala „Duiliu Zamfirescu”.

 

Tinerii europeni s-au bucurat şi de expoziţiile de carte veche, volume bilingve şi opere scrise de Duiliu Zamfirescu, organizate de cele două secţii ale Bibliotecii Judeţene.

Această activitate se înscrie în programul celei de a patra etape a  proiectului internaţional  Comenius de promovare a lecturii. “To Read Is To Grow”, derulat de  Şcoala “Duiliu Zamfirescu” din Focşani.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/Invatamantul-descentralizarea-1_525509cac7b855ff561812ca/index.html#

Învăţământul şi descentralizarea

Descentralizarea este necesară. Subsidiaritate înseamnă, am învăţat de la UE, că decizia este cu atât mai eficientă cu cât este luată de cei pe care-i afectează. N-o să fie niciodată eficientă o decizie luată din scaune ministeriale pentru locuitorii unui colţ de ţară.

Cheltuirea propriilor bani este mai corectă şi fără fraude, dacă există şi decizia în mâna celui care obţine banii. Separarea clară a responsabilităţilor şi resurselor, astfel încât să nu mai existe transferuri de la bugetul central către cele locale este de dorit.

Dacă există primării care nu fac faţă cheltuielilor, să se unească cu altele mai mari, astfel încât să ajungem la o normă de 8-10.000 locuitori pe primărie autonomă financiar şi funcţional.

Responsabilităţile judeţelor să fie date regiunilor, care vor consuma resurse mult mai puţine, astfel încât, în timp, judeţele să dispară, să rămână doar trei paliere administrative: primării, regiuni, administraţia centrală.

Actuala putere este în situaţia optimă de a duce la bun sfârşit procesul de descentralizare, având 70% în parlament. Dacă nu se face acum, cine ştie când va mai exista o astfel de majoritate. Regretabil este faptul că nu există o dezbatere publică, totul se decide în spatele uşilor închise, între Dragnea şi Iohannis, iar opinia publică află post-factum, când totul s-a decis deja.

În învăţământ descentralizarea este necesară dar periculoasă, dacă nu există mecanisme de control şi supervizare care să ţină cont de interesul naţional.

O primă măsură anunţată deja de premierul Ponta ar fi trecerea salarizării personalului nedidactic din învăţământ la primării, din resursele acestora. De la bugetul central vor fi plătiţi doar profesorii, prevederea urmând să fie prinsă în bugetul pe 2014.

Lipsa banilor şi scăderea încasărilor la buget dă fiori guvernanţilor şi caută tot felul de măsuri, care mai de care mai ciudate.

Şi dacă unele primării n-au bani, ce facem, închidem şcolile începând cu 1 ianuarie 2014? Cred că primul pas necesar ar fi fost comasarea primăriilor până la situaţia în care avem unităţi administrative locale  puternice, cu bani suficienţi, sub controlul Consiliilor judeţene şi a prefecţilor, apoi, în pasul al doilea această măsură de descentralizare.

După discuţiile dintre Dragnea şi Iohannis a rezultat că Ministerul Educaţiei va fi mai puţin afectat de descentralizare, existând o singură prevedere, cea privind învăţământul tehnic şi profesional.

Hopa! Aici e aici. Liceele şi Colegiile tehnice constituie o piatră de moară pentru guvern. Sunt sute de astfel de licee cu procent de promovare zero sau aproape de zero la Bacalaureat, media fiind de 20%. Care se depopulează pe an ce trece, în lipsa unor măsuri de a le face atractive. Şi care au, de cele mai multe ori, o bază materială de invidiat, în teren şi clădiri, aflate uneori în poziţii cheie, în centrul oraşelor.

Primarii vor fi fericiţi să le prăduiască, le bagă în insolventă, că tot este la modă, le trec în patrimoniul privat al primăriei, după care le vând cu un comision colosal.

Pe de altă parte, învăţământul tehnico-profesional stă la baza unei pieţe a muncii performante şi atractive, aflate, la rându-i, la baza unei economii performante şi competitive.

Piaţa muncii are, pe de altă parte, un caracter global, nu poate fi decisă doar de interese locale. Viitorii salariaţi se pot mişca liber în toată Europa, acesta fiind un motiv puternic pentru ca decizia să fie la nivel de Guvern şi Minister.

În actualul moment al dezvoltării României nu poţi lăsa la mâna primărilor politicile publice legate de piaţa muncii, pentru că acestea afectează întreaga societate, iar primarilor nu le pasă şi nici nu înţeleg interesele naţionale legate de o piaţă a muncii care să atragă investitori.

Sunt necesare măsuri curajoase şi unitare, la nivel naţional, de relansare a învăţământului tehnico-profesional, după ce a fost distrus de către Ecaterina Andronescu prin desfiinţarea şcolii profesionale în 2003. Şi apoi să fie decisa  descentralizarea, după ce a redevenit funcţional şi performant în mod unitar, nu după cum îi cânta la ureche unui primar interesele de valorificare a bazei materiale.

Sunt necesare următoarele măsuri:

  1. Extinderea cuprinderii în Şcoala Profesională actuală şi a elevilor care au abandonat şcoala după clasa a VIII-a, nu doar a celor care au absolvit clasa a IX-a, aşa cum este acum.
  2. Acordare de burse consistente elevilor de la Şcoala Profesională şi avantaje fiscale companiilor care se implică în pregătirea forţei de muncă.
  3. Mutarea clasei a IX-a la gimnaziu, începând cu anul şcolar 2014-2015
  4. Transformarea Liceelor şi Colegiilor Tehnice în şcoli profesionale, dacă în cei trei ani anteriori au avut procent de promovare la Bacalaureat sub 20%.
  5. Înfiinţarea unei direcţii în Ministerul Educaţiei care să realizeze proiectul de reconstrucţie a învăţământului Tehnico-Profesional (ITP) şi să urmărească înfăptuirea lui, pe baza legislaţiei principale şi secundare existente şi completate cu ce mai este necesar.
  6. Reechiparea cu utilaje şi mijloace de învăţământ specifice a Liceelor şi Colegiilor Tehnice.
  7. Trecerea problematicii învăţământului Tehnico-Profesional în categoria celor de interes pentru Securitatea Naţională, pentru ca piaţa muncii din România este de interese major pentru societatea noastră.

Proiectul detaliat al reconstrucţiei ITP trebuie realizat rapid şi supus dezbaterii publice.

Legătura cu descentralizarea trebuie limpezită, în sensul că politicile publice le face statul, la nivelul Ministerului Educaţiei, iar comunitatea locală contribuie cu susţinerea şi menţinerea bazei materiale, atât cât poate, restul fiind rezolvat cu bani de la bugetul central.

De exemplu, nu este posibil ca reechiparea cu utilaje şi mijloace de învăţământ a Liceelor şi Colegiilor Tehnice să fie realizată doar din banii comunităţilor, fiind vorba de sume mult mai mari.

Se pune şi problema mobilităţii forţei de muncă, de ce costurile calificărilor să fie achitate de o comunitate, pentru ca apoi cei calificaţi să plece în alte zone din ţara sau din Europa.

Iată câte probleme se ridica, acestea fiind doar o parte, şi de ce este necesară o dezbatere publică, care nu înseamnă frână şi piedici în calea descentralizării ci idei noi, argumente, soluţii, ce apar din discuţii, care să fie apoi fltrate şi preluate cele valoroase de către decidenţii politici.

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15762767-mariana-campeanu-vrem-marirea-alocatiilor-pentru-copii-functie-venituri-constitutia-nu-lasa.htm

Mariana Campeanu: Vrem marirea alocatiilor pentru copii in functie de venituri, Constitutia nu ne lasa

Ministrul Muncii, Mariana Campeanu, a declarat, marti, in dezbaterile din Comisia de munca din Senat, ca Guvernul analizeaza marirea alocatiei pentru copii, luandu-se in calcul ca, prin revizuirea Constitutiei, marirea sa fie diferentiata, in functie de venituri.

„Nu va pot spune daca vom gasi sau nu resursele respective. (..) Este in atentia noastra, este in atentia primului-ministru si, in masura in care o sa gasim o posibilitate… Va spun ca am fi gasit-o foarte usor daca nu am fi restrictionati de acest lucru, si anume ca trebuie sa marim absolut toate alocatiile”, a spus Campeanu, potrivit Mediafax.

Aceasta a explicat ca nu se pot mari in mod diferentiat alocatiile pentru copii, pentru ca prin Constitutie se prevede ca este un drept universal, iar daca o marire este facuta in functie de venituri, Curtea Constitutionala va spune imediat ca legea nu e constitutionala.

„Cautam in continuare sa gasim acele cai de a ajuta familiile sarace si cu copii multi. (..) Acesti bani nu sunt neaparat folositori cuiva, nu vorbesc de milionari, dar unei persoane care castiga cateva mii de lei si care nu va sta niciodata intr-un leu sau doi pe care noi ii dam in plus la alocatie, in timp ce, pentru o familie foarte saraca, conteaza foarte mult si un leu, doi, daca alocam in plus”, a mai spus Mariana Campeanu.

Campeanu a mai aratat ca Executivul se afla in acest moment in analiza bugetului pentru anul viitor si a amintit ca o masura luata deja a fost marirea alocatiei pentru familiile cu mai multi copii, cu 30%, precum si marirea plafonului pentru a fi eligibil pentru acordarea acestor bani, de la 320 de lei, la 550 de lei.

Ministrul Muncii a tinut sa precizeze ca se ia in calcul ca, la revizuirea Cosntitutiei, sa existe posibilitatea maririi alocatiilor in functie de veniturile parintilor.
„Eu cred ca l-ati auzit si pe premier si cred ca m-ati auzit si pe mine anul trecut si anul acesta ca suntem foarte ingrijorati de faptul ca alocatiile pentru copii sunt foarte mici, ca nu s-au mai marit din 2008-2009, ca nu sunt singurele indemnizatii care nu sunt marite, in aceeasi situatie sunt si cele pentru persoanele cu handicap (…) Legat de alocatia pentru copii, dupa cum s-a prezentat si fisa financiara, marirea la 200 de lei inseamna un efort financiar de peste 500 de milioane in fiecare luna”, a mai spus Campeanu.

Comisia de munca a Senatului a dat un raport de respingere pe propunerea legislativa pentru modificarea art.3 alin.(1) lit.b) din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, semnata de mai multi parlamentari de la PSD, PNL, PPDD.
Propunerea legislativa stipula cresterea alocatiei pentru copii, incepand cu 2014, de la 42 de lei la 200 de lei. Comisia de munca a respins, de asemenea, un amendament care prevedea cresterea alocatiei la 100 de lei din 2014.
Ministrul Muncii, Mariana Campeanu, a declarat, in 27 septembrie, la Bucharest Forum, ca nu sustine propunerea privind majorarea alocatiei de stat pentru copii, pentru ca nu sunt fonduri, precizand ca Guvernul promoveaza alte masuri, printre care si acordarea unei mese calde copiilor saraci.
„Clar nu sustin aceasta propunere, pentru ca nu exista fonduri. O sa merg in Parlament si o sa sustin acest lucru. Am putea sa dam si mii de lei, dar am spus foarte clar ca majorarea alocatiei cu un leu inseamna patru milioane de lei noi lunar. Ideea pe care Guvernul o promoveaza este sa ajutam acei copii care sunt intr-adevar foarte saraci si sunt si alte forme decat a da o suma de bani parintilor, care nu intotdeauna ii folosesc pentru copii”, a declarat Mariana Campeanu.

Ministrul a precizat ca Guvernul trebuie sa dezvolte alocatia de sustinere a familiilor cu multi copii, dar si activitatea pe care copiii o desfasoara la scoala.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/debandada-in-scoli-cum-ajung-parintii-sa-plateasca-manuale-gratuite-1061119.html

DEBANDADĂ ÎN ŞCOLI. Cum ajung părinţii să plătească manuale gratuite

Criza de manuale şcolare a stârnit numeroase dispute între profesori şi părinţi, aceştia din urmă reclamând faptul că sunt puşi să plătească manuale noi, care poartă însă menţiunea „distribuit gratuit”. Vinovaţi de încurcătură sunt chiar şefii de la Educaţie.

„Am plătit 80 de lei pentru trei manuale de Limba Română, Cunoaşterea Mediului şi Matematică. Mai târziu am văzut că pe coperta a două dintre ele scrie că sunt distribuite gratuit. I-am cerut o explicaţie doamnei directoare, dar acesta ne-a dat banii înapoi şi ne-a trântit nişte manuale vechi şi rupte, spunând «Astea sunt cărţile pe care vi le-a dat Ponta!»”, povesteşte Elena Soroceanu, bunica unui elev în clasa a II-a la Şcoala Nr. 52 din Capitală. Şi nu ar fi prima oară când familia a fost pusă la cheltuieli de şcoală.

„În fiecare semestru li se cer şi 40 de lei pentru plata paznicului, deşi mai există unul, plătit din banii primăriei. Sunt 750 de elevi în total. Unde mai pui că dăm tot semestrial 50 de lei fondul şcolii. Sunt cheltuieli mari pentru fiica mea care are doi copii şi câştigă 700 de lei pe lună”, se plânge bunica.

Surplus de stoc comandat de şefii de la Educaţie

De cealaltă parte, Ramona Costache, directoarea Şcolii Nr. 52, susţine că eticheta „gratuit” o au şi manualele cumpărate pentru fiica sa, elevă în ultimul an de liceu. „Nu am nicio emoţie, poate veni oricine să ne verifice. Este păcat că suntem acuzaţi de aşa ceva, când numai pasiunea ne mai ţine în această branşă”.

În mod paradoxal, ambele tabere au dreptate, explică Claudiu Istrate, directorul executiv al Uniunii Editorilor din România. Potrivit acestuia, manuale şcolare aparent gratuite care se vând în librării reprezintă surplusul unui stoc comandat de şefii de la Educaţie. O mică parte din manualele uzate sunt înlocuite. „Solicitări sunt din partea inspectorilor şcolari, însă Ministerul taie din ele astfel încât se acoperă doar 15-20% din necesarul de manuale ce ar trebui înlocuite”, susţin editorii.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/constanta-elev-de-15-ani-sechestrat-si-talharit-de-doi-colegi-de-la-liceul-sportiv-1061263.html

Constanţa-Elev de 15 ani sechestrat şi tâlhărit de doi colegi de la liceul sportiv

Un elev de 16 ani, din clasa X-a, de la un liceul sportiv din Constanţa este reţinut iar prietenul său, de 15 ani, elev în clasa IX-a la acelaşi liceu, este cercetat în libertate după ce împreună, au sechestrat şi tâlhărit un coleg căruia i-au furat telefonul mobil pentru a-l vinde.

Incidentul a avut loc în urmă cu două zile când cei doi suspecţi, sportivi de performanţă, la atletism, respectiv volei, l-au luat cu forţa din curtea şcolii pe colegul lor de 15 ani, de la clasa de baschet. L-au urcat în autobuzul 51 ameninţându-l cu un box metalic pe care îl deţinea elevul de 16 ani. După ce au străbătut oraşul, au coborât într-un cartier din zona de sud şi au intrat în scara unui bloc. Ameninţându-l că-l vor snopi în bătaie şi că îl vor desfigura cu boxul metalic, şi-au deposedat colegul de şcoală de telefonul mobil, în valoare de 1800 lei. Imediat ce băiatul a ajuns acasă şi a povestit prin ce a trecut, părinţii au anunţat poliţia. Prinderea celor doi agresori a fost simplă având în vedere că victima a dat poliţiştilor numele şi semnalmentele suspecţilor. Aceştia apucaseră să vândă telefonul cu 900 lei, banii fiind găsiţi în chiloţii elevului mai mare. Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanţa a dispus ieri reţinerea suspectului de 16 ani şi astăzi, “a sesizat Judecătoria Constanţa cu privire la luarea măsurii de arestare preventivă a inculpatuli minor M.D.M pentru săvârşirea infracţiunii de tâlhărie”.

Părinţii copilului păgubit au sesizat şi conducerea unităţii şcolare cu privire la faptele celor doi elevi. Cu ajutorul poliţiei, au reuşit să recupereze şi telefonul de la persoana care îl cumpărase. Directorul liceului sportiv, Andrei Semerjai, care a anunţat şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa, a declarat pentru EVZ că cei doi elevi suspectaţi de tâlhărie nu au creat vreodată probleme în şcoală, “ sunt elevi buni, cu 10 la purtare, sportivi de performanţă, provin din familii respectabile, nu-mi explic ce a fost în mintea lor, le-am spus că pentru fapta lor vor avea de tras toată viaţa”. Comisia de disciplină din şcoală va lua, în funcţie de decizia instanţei, măsuri în privinţa celor doi minori sportivi.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/1061109.html

DEZBATERE EVZ. Academicianul Solomon Marcus: „Rădăcina răului în criza locurilor de muncă se află în sistemul educaţional”

Academicianul matematician Solomon Marcus a cucerit audienţa la dezbaterea organizată săptămâna trecută de „Evenimentul Zilei” dedicată locurilor de muncă pentru tineri. La cei aproape 90 de ani ai săi se bazează pe experienţa de-o viaţă, inclusiv pe dialogurile pe care le poartă când merge prin ţară şi vorbeşte cu elevi, studenţi, profesori şi părinţi. Revine la Bucureşti şi continuă dialogurile cu oficialii pe care a încercat mereu să-i ia aliaţi în războiul deschis pe care l-a declarat mentalităţilor învechite. A pus degetul pe rană, nu pe zgârieturi. Secretarii de stat şi directorii din trei ministere, de la Muncă, Educaţie şi Tineret, prezenţi la dezbaterea EVZ, i-au dat dreptate.

EVZ: Este nevoia corelării ofertei educaţionale cu oferta locurilor de muncă, despre care se tot vorbeşte, o soluţie salvatoare?
Solomon Marcus:
Dacă în problema aceasta a locurilor de muncă unora li se pare că sistemul mai suferă uneori de o gripă, de o răceală, o disfuncţie locală, aici, acolo, părerea mea este că e vorba de o boală mult mai gravă, este vorba de cancer. Şi dacă nu vedem cancerul de care suferă întregul sistem, n-o să găsim nici soluţiile. Cârpeli, de genul multora pe care le încearcă în mod inevitabil şi ministerul. Si pe urmă, nevoia corelării ofertei educaţionale cu oferta locurilor de muncă, chiar cantonarea într-o terminologie moştenită dintr-o vreme demult apusă, arată că suferim de o încremenire în proiect. Nu se înţelege că începând cu a doua jumătate a secolului trecut, întregul profil al ocupaţiilor umane a trecut prin mutaţii care au schimbat complet faţa lucrurilor. Până atunci exista o anumită stabilitate a meseriilor şi era normal ca odrasla să ducă mai departe îndeletnicirea părinţilor. Noi acum asistăm la o dinamică a profesiilor, a ocupaţiilor. Elevul de azi trebuie să fie pregătit pentru a intra în piaţa muncii într-un moment în care profesiile vor avea cu totul alt profil decât cel pe care le aveau pe când el era elev la gimnaziu. Dacă nu se înţelege lucrul ăsta, şi vedeţi că nu se înţelege pentru că oameni care au fost crescuţi în mentalitatea: tatăl meu a fost miner şi eu voi fi miner şi deci se crede că aceasta e impresia corectă, că e suficient să repetăm ce au făcut părinţii noştri, bunicii noştri, deci a ne limita la această mentalitate, asta este moartea.

Recalificarea, o cârpeală

Cât de mult pot ajuta nişte tineri absolvenţi debusolaţi, aflaţi în cautarea unui loc de muncă, diferitele oportunităţi actuale care se bazează, în general, pe înscrierea pentru ajutorul de şomaj şi apoi pe cursuri de calificare ori recalificare?
Vorbim de calificare, recalificare. Ce recalificare? Asta este o cârpeală! Trebuie să încercăm să punem degetul pe rană, pe rana gravă, nu pe diverse zgârieturi, pe ici pe colo. Vedeţi toată orientarea în extrem acum. Noi vrem neapărat să salvăm vechile cadre. Învăţământ liceu teoretic, învăţământ profesional, şcoli de meserii. Nu mai funcţionează azi aceste lucruri. În ce constă a şcoli pe cineva în mentalitatea actuală? Constă în a-l face capabil să înmagazineze întâi anumite cunoştinţe sub formă de date, procedee, diverse scenarii, toate care s-au referit la situaţii standard de ieri. Ori marea noutate pe care noi o oferim acum este că mereu şi mereu, şi din ce în ce mai mult, trebuie să facem faţă unor situaţii inedite, nestandard, unor situaţii care nu se mai potrivesc reţetelor de ieri.

Elevii plictisiţi de azi, salariaţii blazaţi de mâine

De unde vine falimentul sistemului actual?
Şcoala nu-l învaţă aproape deloc pe elev să gândească cu capul lui. Aici este rana. Şi din cauza aceasta, la ce ajungem? Ajungem la elevi care se plictisesc şi plictiseala se transmite până la viitorul profesionist. Vedeţi, unele din lucrurile pe care eu le spun sunt valabile la nivel planetar, dar noi trebuie sa fim atenţi să vedem unde este specificul românesc. La nivel planetar se constată această necorelare între profilul profesiilor şi profilul nevoilor sociale. Pentru că altfel, cum explicaţi dumneavoastră că-n atâtea ţări occidentale se luptă oamenii cu dinţii să obţină pensionarea de îndată ce au trecut de 50 de ani? Ori asta e o boală gravă! Să ajungi să oboseşti, să te plictiseşti de profesia pe care o ai atât de devreme, când în mod normal abia atunci pofta ta de randament profesional trebuie să crească. Şi să stiţi că nici pe student nu-l învăţăm să gândească cu capul lui. Îl învăţăm să înmagazineze cunoştinţe. De multe ori cunoştinţe pe care, de fapt, nu le înţelege. Pentru că una e să înmagazinezi o anumită cunoştinţă şi alta e să o înţelegi realmente. Aici e rădăcina răului.

Salvarea e chiar în mâinile tinerei generaţii

Ce este important pentru reuşita în condiţiile actuale?
Esenţial acum este ce antrenament ai în a gândi şi în a te comporta în situaţii noi, care nu mai reproduc situaţiile anterioare. Ori exact aici e falimentară şcoala, e falimentară în mare măsura universitatea. Sigur, cu excepţiile de rigoare. Nu vreau să contest efortul pe care îl fac multe minţi luminate din rândul dascălilor. Dar ce să facă ei într-o lume educaţională în care programele de învăţământ sunt aceleaşi, prăfuite, în care elevul termină liceul şi nu află aproape nimic din ştiinţa secolului 20? Manuale prăfuite, care în mare măsură plictisesc, în loc să stimuleze.
Problema trebuie analizată în acest cadru general pentru că, pe de o parte, avem mulţi tineri care ies din şcoală şi practic nu sunt buni la nimic. Pe de altă parte, avem această incapacitate a celor mai mulţi angajatori de a sesiza iniţiativele, minţile luminate. Sunt şi tineri care au venit şi vor să ocupe un loc pe măsură după ce au strălucit în studiile lor în străinătate şi iarăşi nu-şi găsesc locul.

Din toată această reţetă actuală nu vi se pare că lipseşte pasiunea?
Deci aici este un lucru esenţial care scapă. Ocup locuri de muncă, dar cu ce le ocup ? Dacă nu le ocupi cu oameni care să aibă într-adevăr o anumită competenţă, dar acea compentenţă să o exercite cu plăcere, dacă nu chiar cu pasiune, s-a terminat! Aşa cum învățarea care nu este făcută şi de plăcere, nu-i o adevărată învăţare, a exercita o profesie fără plăcerea de a o face înseamnă a da un randament neglijabil.

Să eliminăm cârpelile!

Dacă noi ne rezumăm doar să cârpim lucrurile, aşa cum se face în momentul de faţă, sunt toate cârpeli, n-o să rezolvăm problema asta niciodată. Sigur, am spus că multe din aceste disfuncţii se întâmplă la nivel mondial. Da, dar una este dacă apar într- o ţară cu un standard de civilizaţie ridicat, şi alta este dacă aceste discuţii apar într- o ţară ca România care nare încă şosele ca lumea. E ceva complet diferit! Pentru noi acestea sunt o chestiune de viaţă şi de moarte. Pentru Franţa sau Germania sigur, astea sunt probleme, dar nu de gravitatea pe care o au la noi.

După părerea dumneavoastră, care e motivul pentru care generaţii întregi de absolvenţi îşi găsesc astăzi din ce în ce mai greu un job?
Cred că toată rădăcina răului se află în sistemul educaţional. Trebuie să ajungem la iniţiative radicale. În domeniul educaţiei, tot scenariul acesta prăfuit, cu un profesor care stă la catedră şi vorbeşte şi alţii care stau în bancă şi teoretic ei ar trebui să-l înţeleagă, dar în mare măsura elevii nici nu înteleg ce spune profesorul, sau chiar dacă îl înţeleg nu-i interesează… Dacă nu părăsim acest scenariu, dacă nu suntem capabili să venim cu programe noi, cu manuale noi, cu această înţelegere a faptului că noile generaţii vor trăi în epoca internetului mult mai puternic decât suntem noi acum, dacă nu înţelegem aceste lucruri, nu vom rezolva problema aceasta de la rădăcină, ci vom cârpi pe ici pe colo, şi lucrurile vor rămâne în esenţă, neschimbate.

Elevii, în conflict cu sistemul patologic

Dincolo de cârpeli, de sursele răului, de unde vine salvarea tinerei generaţii?
Să ştiţi că în nici o ţară progresele esenţiale în educaţie n-au venit de sus! Astăzi, nivelul de cultură şi de instruire pe care îl presupun cele mai multe profesii e mult mai ridicat decât ieri. Un singur exemplu: noi avem un sistem educaţional care a înlemnit în despărţirea pe discipline separate care nu prea comunică între ele. Noi punem mereu accent pe competiţie (avem o inflaţie de concursuri şi olimpiade), dar nu dezvoltăm deloc capacitatea de cooperare. Cele mai multe realizări se fac în echipe în care intră diverse discipline, unele dintre cele mai îndepărtate. Or, toate astea nu au cum să vină de la ministere, să fim realişti. Lucrurile astea trebuie să vină din iniţative ale actorilor principali, nu pot veni din sistemul birocratic. Eu le spun şi elevilor din clasele superioare, în mâna voastră este schimbarea. Să ştiţi că cei mai mulţi elevi din clasele superioare simt că sunt implicaţi într- un sistem educaţional patologic, care e în conflict cu lumea de azi, cu ceea ce află ei pe Internet. Şi le spun: nu aşteptaţi să vină de sus! Că la noi mentalitatea este asta: că la toate problemele grave, ne uităm sus, să se ia măsuri. Nu se rezolvă de sus. În mâinile tinerilor sunt soluţiile!

Diplome fără acoperire, şomeri pe bandă rulantă

Cele mai multe diplome de liceu, de Bacalaureat, de universitate sunt diplome fără acoperire, este de părere academicianul. „Să ne intre bine în cap acest lucru. Deci ce învaţă elevul astăzi ? La ce e bun un absolvent de liceu? Eu vă spun drept, la bani marunţi nu e bun la nimic dacă se rezumă la ceea ce îi dă şcoala şi universitatea şi dacă nu e capabil, prin eforturile contextului familial, al efortului personal, al unor dotări intelectuale personale, să facă mai mult”, a declarat academicianul la dezbaterea organizată de EVZ. Pentru că deocamdată tot ceea ce i se cere unui elev sau student este în primul rând să înmagazineze, să restituie şi să aplice în situaţii standard tot felul de lucruri gândite de alţii.

De ce ne plictisim de job

De multe ori, motivaţia principală a unui tânăr de a se ghida (la ce facultate trebuie să meargă), este motivaţia salarială. „Din acest moment, partida e pierdută. Chiar dacă şi-ar găsi un loc de muncă, randamentul său profesional ar fi un randament foarte scăzut, şi va ajunge repede la starea de plictiseală, de nevroză, de stres. De unde acest stres atât de răspândit? Din necorelarea între ceea ce oferă şcoala şi universitatea, pe de o parte, şi nevoile sociale, pe de altă parte”, a mai declarat academicianul Solomon Marcu, la dezbaterea EVZ.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/locale/a-inceput-construirea-celei-mai-mari-gradinite-din-cluj-314834.html

A început construirea celei mai mari grădiniţe din Cluj

Clujenii care locuiesc în zona centrală a oraşului Cluj-Napoca sau în cartierul Mănăştur vor avea, de anul viitor, la dispoziţie cea mai mare creşă şi grădiniţă din oraş.

Ea este amenajată de Primărie pe strada Moţilor numărul 58, în apropierea Spitalului Clinic de Copii, a anunţat primarul PDL, Emil Boc.

Valoarea investiţiilor realizate de Primărie este de 500.000 de euro în acest an, iar anul viitor vor fi alocaţi alţi bani, pentru dotarea grădiniţelor.

Noua grădiniţă va avea 295 de locuri în grădiniţă şi în creşă.

Grădiniţa ar urma să fie gata în luna iunie, când ar urma să înceapă dotarea spaţiilor de educaţie. Noua unitate şcolară ar urma să înceapă să funcţioneze efectiv din septembrie 2014. Reamenajarea curţii clădirii sub forma unui spaţiu de joacă presupune păstrarea tuturor copacilor şi a spaţiului verde.

În total, din anul 2009 şi până acum, în grădiniţele clujene au fost create peste 1.230 de noi locuri, iar în creşe, alte 405 locuri.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/studii-in-strainatate/riuf-2013-riuf-adevarul-live-1_52559436c7b855ff561b6b32/index.html#

RIUF 2013 De ce aleg românii să studieze specializări mai puţin obişnuite peste hotare, joi, la Adevărul Live, de la 11.00

În jur de 5.000 de români pleacă anual la studii în străinătate. Mulţi dintre ei aleg Marea Britanie, datorită puternicei prezenţe în topul universităţilor, în ciuda taxelor mari, unii merg către statele nordice, multe fără taxe, dar cu un cost mai ridicat de trai. Alţii pleacă pentru a studia specializări inexistente la noi. Despre toate acestea şi locul unde pot fi consultate ofertele de studiu discutăm la Adevărul Live, de la ora 11.00.

Aproximativ 5.000 de români pleacă anual la studii în străinătate. Există state, precum Marea Britanie, în care 6.1% din studenţii străini sunt români, arată datele celor de la Educativa Group, care oferă consiliere gratuită tinerilor care vor să-şi continue sau să-li definitiveze studiile peste hotare.

Aceştia sunt apreciaţi pentru că vorbesc bine limba engleză, sunt foarte motivaţi să înveţe şi au, în general, rezultate academice bune. Motivele pentru care ei aleg între a studia în oraşul în care locuiesc, în alt oraş din România sau în altă ţară depind de factori precum costurile de şcolarizare, beneficiile obţinute după terminarea programului şi dezvoltarea lor personală, obţinută din contactul cu noi culturi şi naţionalităţi.

Pentru alţii, studiul în străinătate este singura varianta care le permite să se specializeze în domenii care îi pasionează, dar care nu pot fi găsite în oferte universităţilor din România.

Despre aceste subiecte discutăm joi, la Adevărul Live, cu trei studenţi români în străinătate, care au ales astfel de specializări mai puţin cunoscute. 

Radu Munteanu studiază Commercial Music Performance la University of Wesminster, Călin Boişteanu – Philosophy with Music Studies la Aberdeen, iar Mihai Vîrna se specializează în Games Technology la Coventry. Cei trei vor fi alături de noi prin Skype şi ne vor povesti de ce au ales aceste cursuri şi cât de bine s-au mulat pe aşteptările cu care au părăsit sistemul românesc de învăţământ.

În platou, invitaţii de la Educativa Group, Raluca Apostol, PR & Marketing Manager EDUCATIVA şi Larisa Din, consilier EDMUNDO, organizaţie care organizează cel mai mare târg de universităţi din Europa de Est – RIUF, vor veni cu detaliile despre ofertele de studiu în universităţile străine, costurile şi cât de uşor este să te întreţii ca student în diferite state.

RIUF 2013

Cei interesaţi de informaţii privind costurile studiilor în afara ţării, dar şi posibilităţile de finanţare şi bursele disponibile, pot veni la RIUF, the Romanian International University Fair, în perioada 19-20 octombrie la Sala Palatului din Bucureşti, pe 22 octombrie la Hotel Ibis din Constanţa şi pe 24 octombrie la Hotel Continental din Timişoara.

La RIUF, zeci de universităţi de pe 4 continente (Europa, Asia, Australia şi SUA) vor fi prezente pentru a răspunde întrebărilor puse de tinerii români despre studiul în străinătate. Aceştia vor putea să afle mai multe detalii despre tipurile de programe şi posibilităţile de angajare după facultate, despre taxele de şcolarizare şi finanţare, precum şi despre facilităţile disponibile în timpul studiilor.

http://adevarul.ro/educatie/universitar/acord-seismologii-romani-trimisi-cursuri-perfectionare-japonia-1_525546f4c7b855ff561990a7/index.html

ACORD Seismologii români, trimişi la cursuri de perfecţionare în Japonia

Specialiştii români în seismologie s-ar putea perfecţiona în Japonia, prin sesiuni de pregătire organizate în baza unui parteneriat între autorităţile de cercetare din cele două ţări, discutat miercuri de ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Mihnea Costoiu, la Kyoto.

Parteneriatul a fost discutat, miercuri, de ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, şi ministrul japonez pentru politici ştiinţifice şi tehnologice, Ichita Yamamoto, cu ocazia Forumului Ştiinţei şi Tehnologiei în Societate, care se desfăşoară în oraşul japonez Kyoto, informează Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN).

Propunerea de cooperare presupune schimburi de informaţii ştiinţifice, expertiză şi specialişti, dar şi sesiuni de pregătire pentru fizicienii români, se mai arată în comunicatul MEN.

Cu ocazia acestei vizite, Costoiu a vizitat Japan Meteorological Agency, instituţie specializată în studierea fenomenelor meteorologice, cu predilecţie a celor seismice şi vulcanice, şi implementarea de soluţii tehnice privind avertizarea populaţiei cu privire la posibilitatea producerii unor cataclisme.

Programe de educaţie a populaţiei, modelul nipon

În cadrul acestei vizite, ministrul delegat român s-a întâlnit cu directorul general al Departamentului de Seismologie şi Vulcanologie, Toshihiko Hashida, care a făcut o prezentare a Centrului naţional de date şi a sistemelor de alertă antiseismică în situaţii de cutremure sau tsunami din Japonia.

Mihnea Costoiu a apreciat programele de educaţie a populaţiei derulate de Japonia, precum şi sistemele de alertare prezentate de experţii niponi, exprimându-şi dorinţa ca acestea să fie adoptate ca exemple de bună practică în ţară noastră, propunerea de colaborare fiind agreată, potrivit MEN.

Subiectul seismelor este unul de actualitate în România, în contextul seriei de cutremure din judeţul Galaţi, dar şi al celui de 5,5 grade pe scara Richter produs duminică dimineaţă în Vrancea, cel mai mare din ultimii patru ani.

http://adevarul.ro/news/eveniment/targul-universitati-world-education-fair-ajunge-weekendul-labucuresti-1_525552fac7b855ff5619dec3/index.html#

Târgul de universităţi World Education Fair ajunge weekendul acesta la Bucureşti

Târgul de universităţi World Education are loc în acest weekend, 12 – 13 octombrie, în Bucureşti, la Hotel Athenee Palace Hilton (între orele 10:00 – 17:00). De asemenea, pe 14 octombrie, târgul se va ţine în Constanţa la Hotel Ibis (11:00 – 16:00) şi pe 16 octombrie în Timişoara, la Hotel Timişoara (11:00 – 16:00).

La târg vor fi prezente peste 40 de universităţi din state precum Marea Britanie, Olanda, Danemarca, Franţa, Elveţia sau Italia.

Cele mai scumpe sunt instituţiile de învăţământ superior din Elveţia, unde taxele ajung şi până la 33.000 de euro pe an, în timp ce în Spania, studiile universitare costă peste 11.000 de euro, susţin reprezentanţii World Education.

Cele mai ieftine universităţi sunt cele din Franţa, care costă între 200 – 800 de euro pe an, statul francez acoperind cea mai mare parte a taxelor universitare.

Printre participanţi se numără şi două universităţi incluse în Top 100 mondial, conform clasamentului oficial QS, în calitate de reprezentante ale celebrului „Russel Group”. Este vorba de Leeds University Business School şi Universitatea din Groningen (Olanda).

La târg, tinerii vor putea beneficia de servicii de consultanţă pentru studii de licenţă şi de masterat pentru care trebuie să se înscrie online, potrivit lui Svetlan Danev, reprezentantul firmei de consultanţă educaţională „Integral Group”, care coordonează proiectul World Education în România, Bulgaria şi Albania.

El a mai explicat la o conferinţă de presă, miercuri, că cele mai căutate universităţi sunt cele din Marea Britanie, Olanda şi din ţările scandinave, fiindcă acolo se predă în limba engleză, iar majoritatea tinerilor sunt anglofoni şi nu stăpânesc bine o a doua limbă străină.

Printre programele de studii preferate de candidaţii români se numără cele de Drept, Medicină, Economie, Informatică, Ştiinţele Naturii şi Inginerie.

Universităţile din Marea Britanie

Târgul reuneşte opt universităţi cu campusul în centrul Londrei, care sunt preferate de studenţii străini pentru localizare, datorită numeroaselor oportunităţi de angajare. Printre acestea se numără University of Greenwich şi London School of Business and Finance.

Anul trecut, numărul de studenţi admişi la facultăţile britanice a crescut cu 10% faţă de anul precedent, conform datelor centrului UCAS, prin care se aplică la universităţile din Marea Britanie.

Danev spune că se aşteaptă ca numărul studenţilor români admişi prin intermediul proiectului World Education să crească până la cifra de 1.850 de persoane anul acesta, având în vedere ridicarea restricţiilor de pe piaţa muncii începând din ianuarie 2014. În total, în Marea Britanie studiază în jur de 6.000 de studenţi români, potrivit cifrelor comunicate de ambasadorul britanic, Martin Harris.

Studenţii români pot să aplice pentru un împrumut de studii din partea guvernului englez, care să acopere taxele de 7.500 – 9.000 de lire sterline. Dacă se angajează în România după finalizarea studiilor, ei vor începe rambursarea acestui împrumut când vor câştiga anual echivalentul a cel puţin 8.000 de lire sterline.

De asemenea, 98 de universităţi britanice acordă şi un ajutor financiar, iar o parte dintre aceste instituţii vor fi prezente la târgul din acest weekend. Astfel, studenţii pot primi o reducere a taxelor de studii de până la 3.000 de lire sterline în primul an universitar şi de 1.500 în următorii ani.

Universităţile oferă şi burse studenţilor care îndeplinesc condiţii precum un venit de familie mic, au merit academic sau studenţilor aflaţi în grija autorităţilor, ori cei cu dizabilităţi.

În Scoţia, universităţile sunt gratuite pentru studenţii români, motiv pentru care competitivitatea este foarte mare, în timp ce în Ţara Galilor taxele de studiu sunt între 3.500 – 4.000 de lire pe an, cele mai ieftine din Regatul Unit al Marii Britanii.

Studii universitare în Olanda

Universităţile din Olanda organizează şi anul acesta loterie la admitere ca metodă de departajare pentru programele de top pentru care este o concurenţă foarte mare pe loc, cum este cazul facultăţilor de Drept.

„Mulţi studenţi din Olanda, dar şi din alte ţări care aplică, au situaţii şcolare similare şi acelaşi nivel de limba engleză şi nu există alt mijloc de departajare. Dacă universităţile se confruntă din nou cu situaţia în care foarte mulţi studenţi sunt interesaţi de un anumit subiect, trag la sorţi propriu-zis dintr-o bază de date, procedeul fiind electronic. De aceea îi sfătuim pe tineri să nu aplice numai în Olanda, ci şi în alte ţări pentru aceeaşi specializare, la universităţi unde ştiu sigur că pot fi acceptaţi”, a explicat Danev sistemul de loterie, introdus în Olanda în urmă cu trei ani.

Printre universităţile care utilizează această metodă sunt Universitatea din Groningen, Universitatea din Maastricht şi Universitatea din Rotterdam.

O noutate este faptul că, de acum încolo, tinerii care dau admiterea la o instituţie de învăţământ superior din Olanda trebuie să susţină interviuri prin Skype pentru verificarea motivaţiei şi a maturităţii.

De asemenea, statul olandez oferă oportunităţi financiare îmbunătăţite, care pot ajunge până la valoarea de 966 de euro pe lună şi se adresează studenţilor cu un venit salarial mai mic de 30.000 de euro, care au statut de angajat.

Universităţile din Danemarca, gratuite

Tot începând cu anul acesta, în Danemarca, unde universităţile sunt gratuite, însă costurile traiului sunt foarte mari, guvernul va acorda un ajutor nerambursabil în valoare de 720 de euro pe lună pentru studenţii din Uniunea Europeană care sunt angajaţi şi muncesc 10-12 ore pe săptămână.

Pentru a obţine aceşti bani, ei trebuie să demonstreze statutul de angajat cu un contract de muncă sau cu fluturaşul de salariu.

Organizatorii spun că şi în cazul universităţilor din Danemarca se aşteaptă la o creştere de 20% a numărului de candidaţi, aşteptându-se ca după această sesiune de înscrieri numărul studenţilor români care aplică prin World Education în această ţară să ajungă la 800.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013101091979/Social/Universitatile-din-strainatate-incep-vanatoarea-de-studenti-romani-pentru-anul-viitor.html

Universitățile din străinătate încep vânătoarea de studenți români pentru anul viitor

Universitățile din străinătate au început sa primească aplicații pentru admiterea în anul universitar 2014-2015. La universități precum Oxford si Cambridge, termenul limita de depunere a dosarelor de candidatura este 15 octombrie. Tot acesta este termenul până la care se pot trimite aplicații la facultățile de Medicina si Stomatologie din Marea Britanie, a declarat Svetlan Danev, coor­donator al proiectului World Education.

Pentru Danemarca si Olanda, termenul limita recomandat pentru depunerea aplicațiilor este 1 martie, în timp ce în Franța depunerea dosarelor se realizează în luna februarie. Taxele de studiu la facultățile din Olanda sunt în jur de 1.900 de euro pe an, iar în Marea Britanie pot ajunge pana la 9.000 de lire sterline anual.

„Rapoartele proiectului World Education arată o creștere de 21% în numărul de candidaturi ale studenților români în Danemarca în comparație cu anul trecut. La ora actuală circa 700 de studenți români se află la studii în Danemarca înscriși în programe de licență sau masterale — principalul motiv este că sistemul universitar de educație din Danemarca este gratuit, ei nu trebuie să plătească taxe școlare“, a mai afirmat Svetlan Danev.

El a declarat că interesul față de universitățile din Marea Britanie rămâne ridicat, numărul de studenți crescând cu aproximativ 10% față de anul precedent și că se așteaptă ca numărul total de candidați din România, admiși în Marea Britanie, să se mențină sau să crească în acest an până la aproximativ 1.850 de persoane.

Marea Britanie, Danemarca și Olanda sunt punctele centrale ale târgului World Education care are loc în acest weekend în București.

„Principiul de Loterie pentru admi­terea la programele de top din Olanda și obligativitatea susținerii de interviuri pentru verificarea informației și maturității candidaților prin Skype (…) în Danemarca sunt o parte din noile cerințe de admitere la studii“, a menționat Danev.

El a adăugat că, începând cu acest an, Danemarca va acorda și ajutor nerambursabil în valoare de 720 de euro pe lună pentru studenții din UE, care sunt activi și au fost angajați, muncind 10-12 ore pe săptămână, după ce demonstrează statutul de angajat cu un contract de muncă.
Taxele la o universitate din Marea Britanie unde se studiază medicina sunt între 7.500 și 9.000 de lire sterline pe an, la o universitate din Olanda taxa pe care trebuie s-o achite un student este de 1.900 euro pe an, în timp ce în Danemarca nu există taxă.

Ediția de toamnă a târgului World Education va avea loc în București, Constanța și Timișoara cu participarea personală a coordonatorilor departamen­telor de admitere a unor universități de elită din Marea Britanie, Olanda, Danemarca, Elveția, Italia și altele.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013101091970/Social/Studentii-de-la-Universitate-au-dormit-pe-holuri-pentru-a-prinde-un-loc-in-camin.html

Studenții de la Universitate au dormit pe holuri pentru a prinde un loc în cămin

Sute de studenți au așteptat dispe­rați în fața biroului reprezentanților Serviciului Social al Universității București, aflat în căminul Kogăl­niceanu, pentru a prinde un loc în căminele universității. Redistri­buirea locurilor se face în funcție de o listă realizată de studenți. Deoarece prezența studenților de pe respectiva listă s-a strigat începând de marți seara până miercuri dimineața, inclusiv în timpul nopții, peste 100 de studenți au dormit pe scările căminului, pentru a nu fi tăiați de pe listă.

Marți, în jurul orei 13.00, studenții au fost anunțați că se vor face liste pentru redistribuirea locurilor rămase goale în căminele universității. „Am fost anunțați că redistribuirea va începe miercuri, în jurul orei 10, dar că se va face prezența – de pe lista pe care am făcut-o marți- cu ceva timp înainte. M-am gândit că, dacă venim la 7 dimineața, o să fim la strigarea prezenței“, povestește Daria, studentă la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, citată de b365.ro. Însă prima prezență s-a făcut la ora 19.00, marți seara. Următoarea la 23.30, apoi la 5 dimineața și la 9 dimineața, miercuri. Astfel, studenții care voiau să mai prindă un loc au dormit pe holurile căminului Kogălniceanu, acolo unde se află Serviciul Social al UB.  „Peste 100 de studenți au dormit pe holuri. Era plin de la etajul unu până la trei. Studenții au dormit aici pe saltele, pe care ni le-a dat neaă Vasile, un angajat al căminului“, povestește o altă studentă.   Cei care nu au fost când se striga prezența, au fost tăiați de pe listă și adăugați în coada acesteia, atunci când au venit la cămin. Prezența era strigată de un reprezentat al studenților, iar cei de la Serviciului Social știau că prezența se face în miez de noapte, povestesc studenții.

Studenții sunt revoltați și deza­măgiți de universitatea la care au ales să studieze. Studenții de la Facultatea de Biologie de la UB au povestit că, după ce s-au împărțit locurile alocate studenților de la facultatea lor, conducerea facultății a refuzat să redistribuie, așa cum era normal, locurile rămase, spunându-le celor care nu aveau unde să doarmă să aștepte redistribuirea mare, de la universitate.

http://science.hotnews.ro/stiri-tehnologie-15765142-radu-jugureanu-siveco-discuta-online-joi-ora-10-00-despre-impactul-care-proiectele-elearning-educatia-moderna-societatea-contemporana.htm

Radu Jugureanu (SIVECO) discuta online joi, de la ora 10.00, despre impactul pe care il au proiectele de eLearning in educatia moderna si societatea contemporana

Ce impact au proiectele de eLearning in educatia moderna si societatea contemporana? Profesorul Radu Jugureanu, directorul departamentului AeL eContent din SIVECO,  discuta online cu cititorii, joi, 10 octombrie, de la ora 10.00, despre impactul pe care il au proiectele de eLearning in educatia moderna si societatea contemporana.

  • Puneti intrebari prin formularul de comentarii de la      sfarsitul articolului.
  • Nota redactiei: Pentru a      pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu      se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in      atacuri la persoana.

Premiile internationale obtinute de SIVECO si partnerii sai urca Romania pe pozitia a VII-a in clasamentul mondial al excelentei privind dezvoltarea de proiecte IT mari, la nivel national.

Inceputul toamnei a adus Romaniei titluri mondiale la cele mai importante competitii pentru proiecte IT din lume si un record: la International Project Management Association Awards (IPMA), proiectele realizate de SIVECO si partenerii sai au ocupat in intregime podiumul, obtinand medalia de aur si pe cea de bronz. Medalia de argint nu s-a acordat.

Biografie:
Radu Jugureanu, directorul Departamentului AeL e eContent din SIVECO Romania, a studiat matematica la Universitatea din Bucuresti.  Dupa absolvire, a lucrat ca profesor de Matematica si Informatica la scoala Nistoresti din judetul Vrancea si apoi la Colegiul National Cantemir Voda din Bucuresti.

A publicat primul articol referitor la utilizarea calculatorului ca mijloc educational in anul 1988. Este unul dintre primii utilizatori de internet din Romania si promotor al introducerii calculatorului ca mijloc didactic. A publicat peste 50 de lucrari stiintifice in domeniul utilizarii calculatorului in procesul didactic, standardizare a procesului de dezvoltare de continut educational multimedia interactiv, profit cognitiv prin resurse multimedia in procesul de invatare, realitate virtual si invatare bazata pe proiect.

A participat la dezvoltarea cursurilor educationale multimedia implementate in 15.000 de laboratoare de informatica din cadrul a 9.000 de scoli publice, in cadrul celui mai mare proiect IT din invatamant – Sistemul Educational Informatizat.
Coordoneaza in calitate de director al departamentului AeL eContent din SIVECO Romania proiecte mari de informatizare a sistemelor nationale educationale in 10 tari de pe 3 continente.

 

http://www.hotnews.ro/stiri-studenti_strainatate-15766250-universitatile-din-strainatate-incep-campania-admitere-anul-universitar-2013-2014-care-sunt-taxele-domenii-cauta-studentii-romani-inseamna-admiterea-prin-loterie.htm

Universitatile din strainatate incep campania de admitere in anul universitar 2014-2015. Care sunt taxele, ce specializari cauta studentii romani si ce inseamna admiterea prin loterie

Universitatile din strainatate au inceput sa primeasca aplicatii pentru admiterea in anul universitar 2014-2015. La universitati precum Oxford si Cambridge, termenul limita de depunere a dosarelor de candidatura este 15 octombrie. Tot acesta este termenul pana la care se pot trimite aplicatii la facultatile de Medicina si Stomatologie din Marea Britanie, a declarat Svetlan Danev, directorul grupului de firme „Integral” si coordonator al proiectului World Education. Acesta a anuntat si o noua procedura de admitere in universitatile din Olanda: sistemul loteriei pentru facultatile cu cea mai mare concurenta. Pentru Danemarca si Olanda, termenul limita recomandat pentru depunerea aplicatiilor este 1 martie, in timp ce in Franta depunerea dosarelor se realizeaza in luna februarie.

Aproximativ 5.000 de romani pleaca anual la studii in strainatate, potrivit companiei Educativa. In Marea Britanie, 6.1% din studentii straini sunt romani.

Ana Maria Papp, manager relatii clienti in cadrul IntegralEdu, a anuntat ca pe 12 si 13 octombrie se va desfasura in Bucuresti, la Hotel Athenee Palace Hilton, targul de consultanta educationala pentru studii in strainatate World Education, care marcheaza inceputul campaniei „Admitere la universitate 2014 – 2015”. Pe 14 octombrie targul se va desfasura in Constanta, iar pe 16 octombrie in Timisoara.
La eveniment vor fi prezenti reprezentanti ai universitatilor din Marea Britanie, Olanda, Danemarca, Franta, Elvetia, Italia si altele. Printre participanti se numara si doua universitati incluse in Top 100 mondial, conform clasamentului oficial QS, acestea fiind Leeds University Business School si University of Groningen din Olanda, informeaza organizatorii. Inregistrarea pentru targ se poate face on-line pe www.worldeducation.ro.

Un alt targ international de universitati este organizat de catre Educativa. Acesta va avea loc pe 19-20 octombrie la Sala Palatului din Bucuresti, pe 22 octombrie la Hotel Ibis din Constanta si pe 24 octombrie la Hotel Continental din Timisoara. La eveniment vor avea prezentari universitati precum Harvard, Stanford, Cambridge, King’s College London, Imperial College London si University College London, toate in top 50 mondial. Accesul la eveniment se face pe baza inscrierii pe site – www.riuf.ro

 

Taxele de studiu sunt zero in Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda si Scotia. In Franta variaza intre 200 si 800 de euro anual, in Germania sunt de maximum 1.200 de euro anual, in Olanda sunt in jur de 1.900 de euro anual, iar in Marea Britanie pot ajunge pana la 9.000 de lire sterline anual.

Ce domenii cauta studentii romani la facultatile din strainatate si care sunt tendintele la nivel european

La nivel european, se inregistreaza cresteri ale numarului de studenti care aplica la studii de Cibernetica, Fizica, Drept si studii juridice si Stiinte medicale. Scade in schimb interesul tinerilor pentru facultati in care se studiaza Limbile si literaturile europene, a declarat miercuri, 9 octombrie, in cadrul unei conferinte de presa Svetlan Danev, directorul grupului de firme „Integral” si coordonator al proiectului World Education.

In ceea ce priveste domeniile alese de tinerii romani, datele pentru Marea Britanie arata ca majoritatea studentilor romani si-au depus candidatura pentru urmatoarele domenii de studiu: Business management, Psihologie, Computer science, Inginerie, Relatii internationale si Drept.

Pentru anul universitar viitor, potrivit raportului World Education bazat pe dosarele de candidatura timpurii, studentii romani sunt interesati de Drept, Medicina, Economie, Computer science, Stiinte naturale, Biologie si Inginerie.

Care sunt noile proceduri de admitere in universitatile din Olanda si Danemarca

Olanda: Sistemul Loteriei

Anul acesta, unele universitati din Olanda au introdus un sistem de admitere numit „Loteria”, a anuntat Danev. Acest sistem se aplica urmatoarelor domenii:

  • cursurile universitare de 3 ani in domenii precum Drept,      Economie, Psihologie, Relatii internationale si Marketing
  • cursurile universitare de 4 ani in Managementul      timpului liber si in Fizioterapie

Este important de stiut ca se poate aplica pentru domeniul de studiu dorit doar intr-o singura universitate olandeza„, a precizat directorul Integral. Acesta a explicat ca „introducerea principiului loteriei a avut drept cauza numarul foarte mare de aplicanti pe anumite domenii de studiu, rezultatele foarte bune cu care veneau din liceu si faptul ca aceste domenii primesc foarte multi studenti straini”.
Studentii isi depun aplicatiile pentru facultatile pe care vor sa le urmeze in luna iulie, iar universitatile – daca se confrunta cu foarte multi studenti interesati de un domeniu specific – fac aceasta loterie si trag la sorti, propriu-zis. Aceasta loterie se face electronic si de aceea ii sfatuim pe studenti sa aplice nu numai in Olanda, dar si in alte tari, pentru a creste sansele sa fie acceptati„, a adaugat Svetlan Danev.

Principiul loteriei pentru intrarea la facultate a fost introdus in urma cu 3-4 ani ca proiect pilot in Olanda. Una dintre universitatile care folosesc acest sistem de admitere de Universitatea Groningen.
Danemarca: Interviul motivational

Si in Danemarca a fost introdusa anul acesta o noua regula de admitere la facultate, si anume interviul motivational. Acesta are ca scop testarea maturitatii si a motivatiei candidatului. Procesul este similar scrisorii de motivatie din Marea Britanie, care este insa in forma scrisa; in Danemarca, tinerii care vor aplica pentru un loc la o facultate vor participa la un interviu cu ofiterii de admitere din universitatile daneze. Acest interviul poate avea loc pe Skype sau in anumite birouri din Romania, la date stabilite anterior.

 

Taxele de scolarizare si modalitati de plata a studiilor: burse, granturi si imprumuturi

In Danemarca, invatamantul universitar este gratuit. Prin urmare, studentii nu trebuie sa plateasca taxe de scolarizare. Un alt atuu cu care universitatile daneze atrag tineri straini il reprezinta stagiile pe care le ofera studentilor. „In acelasi timp, pentru a indeplini cerintele de acces egal la educatie, Danemarca va elibera granturi pentru studentii straini incepand cu acest an”, a declarat Svetlan Danev.
Ajutorul nerambursabil este in valoare de 720 de euro pe luna pentru studentii din UE care sunt activi si care sunt sau au fost angajati, muncind 10-12 ore pe saptamana; studentii trebuie sa demonstreze statutul de angajat cu un contract de munca sau fluturas de salariu. De asemenea, pentru accesarea acestor granturi cerintele sunt ca studentii sa promoveze examenele si sa frecventeze cursurile. Odata aprobat acest ajutor, studentii sunt supusi unor verificari regulate.

In Olanda, taxele de scolarizare sunt in jur de 1.900 de euro pe an. Statul olandez ofera ajutor financiar care poate ajunge pana la valoarea de 966 de euro pe luna si care se adreseaza studentilor cu un venit familial anual mai mic de 30 000 de euro pe an si care lucreaza 32 de ore pe luna, potrivit Integral. Acest ajutor nu trebuie returnat.

Exista insa si optiuni pentru imprumuturi, primul fiind imprumutul pentru taxele de scolarizare. In Olanda, studentul poate aplica pentru acest imprumut inca din primul an de studiu; tanarul va trebui sa isi plateasca singur primul an de studiu, si dupa aceea, daca i se aproba continuarea imprumutului, primeste banii pe care i-a investit in primul an si urmeaza sa plateasca 150 de euro pe luna in continuare pentru a acoperi aceasta suma.

Conditiile pentru returnarea imprumutului pentru taxele de scolarizare: aceasta incepe la doi ani dupa absolvire, rata dobanzii este de 0,6%, perioada de returnare a imprumutului este de 15 ani, cu o taxa lunara minima de 45,41 de euro. Exista si posibilitatea unei pauze de 5 ani in cazurile in care studentul nu are serviciu.

Al doilea tip de imprumut este echivalentul banilor de buzunar; pentru a-l obtine, studentul trebuie sa lucreze si suma depinde de nivelul salariului pe care il are. Cerintele sunt urmatoarele: studentul trebuie sa fie inscris la o forma de invatamant universitar la zi, sa nu aiba peste 30 de ani, sa fie inregistrat pe langa o municipalitate locala si sa aiba un cont deschis la o banca olandeza.
In Marea Britanie, taxele de scolarizare sunt cuprinse intre 7.500 si 9.000 de lire sterline anual. Guvernul britanic continua programul Student Loans, prin care orice student poate beneficia de un imprumut guvernamental. In paralel, unele universitati acorda burse academice si ofera reduceri cu pana la 3.000 de lire sterline a taxelor pentru primul an si 1.500 de lire sterline pentru fiecare din anii urmatori.

Pe langa acestea, 109 universitati, care inseamna 89% din universitatile din Marea Britanie, ofera burse care depind de venitul familial, de meritul academic, de dizabilitati si alte conditii.

In Scotia si Irlanda de Nord, depunerea timpurie a dosarelor de candidatura este o cerinta, a afirmat Svetlan Danev. Potrivit acestuia, studentii romani pot studia gratuit in Scotia, unde taxele de scolarizare sunt intre 3.500 si 4.000 de lire pe an.
Studiile in strainatate si sansele de angajare

Rata de angajare a celor care au studii in strainatate este peste 83%, informeaza Educativa citand Eurostat. In functie de facultate, angajabilitatea poate fi chiar 100% (cum e la Royal Academy of Music din Marea Britanie).

In Statele Unite ale Americii, 97% dintre cei care au studiat in strainatate reusesc sa isi gaseasca un loc de munca in primele 12 luni de la absolvire, in timp ce doar 49% dintre cei care isi continua studiile in SUA reusesc sa se angajeze in aceeasi perioada de timp, conform unor statistici realizate de catre University of California si citate de Educativa. In acelasi timp, dintre cei care studiaza in strainatate, 25% reusesc sa obtina salarii initiale mai mari decat cei ce si-au finalizat studiile in tara. Iar acest lucru se intampla intr-o tara cu un sistem educational in care se afla cele mai multe universtitati din topurile mondiale.

Potrivit unui comunicat remis HotNews.ro de catre Educativa, persoanele cu studii in strainatate sunt mai apreciate de angajatori datorita experientei profesionale si de viata pe care acestia o obtin dupa urmarea unui program de studiu in afara tarii. De asemenea, multe companii au sedii in mai multe tari si angajati de mai multe nationalitati, iar studiul in strainatate aduce un contact foarte important cu mai multe culturi. Acest lucru arata o capacitate superioara de adaptare a individului la un mediu complet nou si la situatii noi, un aspect cautat de angajatori.

 

Costurile de trai si salarizarea

Danezii castiga cel mai mult pe o ora lucrata: 13 euro, in timp ce in Romania salariul minim pe economie, la 160 de ora lucrate intr-o luna, este de 1 euro pe ora, potrivit sursei citate.

  • Romania: 1 euro/ora
  • Olanda: 4,7 euro/ora
  • Marea Britanie: 7,16 euro/ora
  • Germania: 7 euro/ora
  • Franta: 9,19 euro/ora
  • Danemarca: 13 euro/ora

Preturile la chirii:

  • Romania: 100 – 300 euro/luna
  • Franta: 150 – 400 euro/luna
  • Germania: 150 – 400 euro/luna
  • Danemarca: 300 – 500 euro/luna
  • Olanda: 350 – 560 euro/luna
  • Marea Britanie: 300 – 600 euro/luna

Preturile alimentelor:

  • Marea Britanie: 70 – 90 euro/luna
  • Romania: 100 – 300 euro/luna
  • Danemarca: 130 – 260 euro/luna
  • Germania: 150 – 160 euro/luna
  • Olanda: 150 – 200 euro/luna
  • Franta: 150 – 200 euro/luna

Pretul unui bilet de autobuz:

  • Romania: 0.3 euro
  • Franta: 1,5 euro
  • Marea Britanie: 1,7 euro
  • Danemarca: 3 euro
  • Olanda: 3 euro

Pretul unei beri:

  • Romania: 1 euro
  • Franta: 2 euro
  • Germania: 2,5 euro
  • Olanda: 3 euro
  • Marea Britanie: 3 euro
  • Danemarca: 3,5 euro

Costurile au fost furnizate de compania Educativa

 

http://www.evz.ro/detalii/stiri/1061291.html

Studenţie în Occident, pe bază de loterie

Asaltaţi cu dosare ale tinerilor care vor să studieze în Ţara Lalelelor, olandezii au introdus sistemul loteriei electronice pentru a alege între candidaţi la fel de bine pregătiţi. Condiţii mai stricte, de anul viitor, pentru studenţii români care vor să înveţe în universităţi din străinătate. Campania de admitere la studii în străinătate începe luna aceasta, iar tinerii interesaţi vor putea găsi noile oferte la cea de-a XIV-a ediţie a Târgul World Education. Evenimentul va avea loc, în weekend, la Hotelul Athenee Palace Hilton din Bucureşti.

Peste 40 de universităţi mari din UE vor fi prezente, cele mai multe din Marea Britanie, Olanda şi Danemarca. „Interesul faţă de universităţile britanice rămâne ridicat, numărul studenţilor fiind mai mare cu 10% faţă de anul trecut, ajungând la 1.850 de persoane”, a spus Svetlan Danev, coordonatorul de proiect. Românii urmează în Marea Britanie studii de drept, medicină, economie, IT, inginerie.

Depuneţi dosare la mai multe universităţi

Un alt stat european unde tinerii din România îşi doresc să înveţe este Olanda. Organizatorii prognozează o mărire cu 7% a numărului de studenţi proveniţi din România în 2014-2015. Faţă de 2007, numărul românilor care au ales Olanda drept destinaţie de studii s-a dublat de la 550 la 1050, în 2012. Pentru a tria concurenţii cu dosare la fel de bune, unele universităţi au introdus sistemul loteriei pentru acele specializări unde cererea este foarte mare, res pectiv drept, economie, psihologie, relaţii internaţionale şi marketing – pentru licenţă. Se poate aplica la o singură universitate olandeză. „Pentru un student român aceasta înseamnă că va trebui să-şi dubleze candidatura şi la o universitate dintr-o altă ţară, pentru mărirea şanselor de a fi acceptat”, a explicat Svetlan Danev.

Interviu de motivare

O altă ţară râvnită de tinerii români este Danemarca, cu atât mai mult cu cât studiile de aici sunt gratuite. Ca noutate, această ţară a introdus la admitere şi obligativitatea susţinerii unui interviu pentru verificarea motivaţiei şi a maturităţii candidaţilor. Studenţii români pot beneficia de diverse granturi de studii (împrumuturi care nu se dau înapoi) acordate de universităţi. Spre exemplu, un student român care merge în Danemarca primeşte bursă de 720 de euro pe lună, iar în Olanda aproape 1.000 de euro. Evenimentul va fi organizat şi la Constanţa, pe 14 octombrie, şi la Timişoara, pe 16 octombrie.