Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare

Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare, anexă la O.M.E.C. nr. 5991/2020. Descarcă aici (*.pdf) Continuare »

Punctul de vedere al FSLI privind modificarea CIM

În contextul desfășurării activităților on-line, vă transmitem punctul de vedere al federației noastre privind modificarea contractelor individuale de muncă Descarcă documentul aici (pdf) Continuare »

Demersuri pentru acordarea sporului de ecran

Ministrul Educației și Cercetării trebuie să își amintească permanent: scopul muncii sale și obiectivele pe care le are trebuie să fie în folosul educației, deci și în folosul angajaților din acest sistem, Continuare »

Asistența la orele on-line trebuie anunțată în prealabil

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ s-a adresat Ministerului Educației și Cercetării solicitând să transmită precizări către inspectoratele școlare și conducerile unităților de învățământ privind respectarea planificării inspecțiilor școlare de specialitate sau a Continuare »

Situațiile și raportările financiare vor fi transmise exclusiv în format electronic

A fost publicat în Monitorul Oficial OMFP nr. 2948/2020 privind transmiterea situaţiilor financiare trimestriale centralizate întocmite de instituţiile publice la 30 septembrie 2020 şi de modificare a Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.998/2019 Continuare »

Scrisoare deschisă adresată Președintelui României Klaus Iohannis

Astăzi, 20 octombrie 2020, a fost înregistrată la Administrația Prezidențială o scrisoare deschisă comună adresată Președintelui României Klaus Iohannis, privind promulgarea legii prin care se acordă stimulentul de risc angajaților din sistemul Continuare »

Raport publicat de Comisia Europeană: Situație comparativă privind salariile din educație

România se numără printre țările europene cu cele mai mici salarii pentru profesori, dar și cu cele mai mari creșteri salariale din ultimii ani, potrivit ultimului Raport Eurydice pe tema salarizării cadrelor didactice în Continuare »

Apel public către Guvern: Asigurați condiții pentru funcționarea școlii în mediul online!

Astăzi, 5 Octombrie 2020, zi în care se sărbătorește Ziua Mondială a Profesorilor, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ adresează un Apel public Guvernului României, prin care solicită asigurarea tuturor condițiilor necesare pentru Continuare »

5 octombrie 2020 – Mesajul Președintelui Federaței Sindicatelor Libere din învățământ

Dragi colegi, Anul acesta, Ziua Mondială a Profesorilor este pusă, fără voia noastră, sub semnul provocărilor și ne îndeamnă la găsirea unor soluții. 2020 este cu siguranță anul în care am trecut Continuare »

Ziua Internațională a Educației, Zi nelucrătoare!

Din 1994, data de 5 octombrie marchează în fiecare an Ziua Internațională a Profesorului (Ziua Internațională a Educaţiei). Anul acesta, în condițiile speciale impuse de răspândirea noului tip de coronavirus – SARS-CoV-2, Continuare »

 

Raport publicat de Comisia Europeană: Situație comparativă privind salariile din educație

România se numără printre țările europene cu cele mai mici salarii pentru profesori, dar și cu cele mai mari creșteri salariale din ultimii ani, potrivit ultimului Raport Eurydice pe tema salarizării cadrelor didactice în Europa, dat publicității luni, cu ocazia Zilei Mondiale a Profesorilor. Raportul, bazat pe datele aferente anilor 2018-2019, arată că salariul anual al profesorilor din România, una dintre țările cu cel mai mic PIB per capita din UE, pornește de la mai puțin de 9.000 de euro și ajunge, la vârful carierei, în jurul a 14.000 de euro anual.

Datele incluse în raport au ca sursă Ministerul Educaţiei/ EDUSAL!

Analiza Eurydice arată că cele mai multe țări central și est-europene din UE, inclusiv România, înregistrează de patru ani cea mai mare creștere a salariilor primite de profesorii aflați la început de carieră. România se află, la acest capitol, în același grup cu Bulgaria, Republica Cehă, Estonia, Letonia, Lituania, Ungaria și Slovacia, unde veniturile profesorilor au crescut datorită unor măsuri luate pe parcursul mai multor ani.

Pentru comparaţie salariile au crescut minim sau deloc în țări precum Grecia, Portugalia, Luxemburg, Albania, Bosnia-Herțegovina, Elveția, Liechtenstein și Muntenegru.

În România, ca în Bulgaria, Letonia, Ungaria, Polonia și Slovacia, salariul pentru profesorii la început de carieră este sub pragul de 9.000 de euro pe an. Aceste țări, notează Eurydice, sunt și țările UE cu cel mai redus PIB per capita. Salarii similar de mici sau mai mici se găsesc în Albania, Bosnia-Herțegovina, Muntenegru, Macedonia de Nord, Turcia și Serbia.

În schimb, salariile se ridică la 22-28.000 de euro/ an în țări precum Marea Britanie, Franța, Italia, Portugalia, iar cele mai mari salarii sunt în Danemarca, Germania, Luxemburg, Elveția, Islanda, Liechtenstein și Norvegia – țările cu cel mai mare PIB per capita. În Liechtenstein, salariile de pornire se ridică la 70 – 90.000 de euro anual.

La nivel european, arată același raport, există diferențe semnificative în progresul salarial. În țări ca Marea Britanie, salariul crește rapid în primii ani de carieră și considerabil mai lent mai târziu, în altele evoluează constant. Dacă în Portugalia salariul la apogeul carierei este de peste două ori mai mare decât cel de pornire (după 34 de ani de muncă), creșterea este de 97% în Grecia (după 36 de ani de muncă) sau de 90% în Austria sau Ungaria după 34, respectiv 42 de ani.

 În România, creșterea este de circa 78% după 40 de ani. În Franța, după 29 de ani de catedră, creșterea este de circa 73%. Creșterea este considerabil mai mică (până în 32%) în țări ca Germania sau Suedia.

Eurydice notează că România a avut cea mai mare creștere a salariului de pornire, ajustat la inflație, între 2014-2015 și 2018-2019: 181% pentru nivel preșcolar și primar, 164% pentru profesorii din învățământul secundar (prin asumarea plății contribuțiilor sociale). Comparativ, în Bulgaria au crescut cu 51%, în Letonia și Lituania cu puțin peste 60%, în Cehia (învățământ preșcolar) – cu 50%.

Același document arată că România se numără printre acele sisteme educaționale europene unde directorii de școală sunt plătiți diferențiat și primesc venituri pentru activități administrative (celelalte țări din acest grup: Bulgaria, Danemarca, Italia, Malta, Olanda, Islanda, Macedonia de Nord, Turcia). În cazul directorilor, România se numără într-un grup de opt țări unde salarizarea e influențată de mărimea școlii.

Salariile de bază, brute, anuale ale profesorilor români, conform datelor agregate de Eurydice (brut, 2018 – 2019):

  • Salariul de pornire – 8.413 euro/ an
  • Salariu după 10 ani de experiență – 9.913 euro/ an
  • Salariu după 15 ani de experiență – 10.496 euro/ an
  • Salariu la apogeul carierei (circa 40 de ani) – 14.938 euro/ an

Descarcă sinteza (pdf)