Austeritatea anunțată de Guvernul Cîțu îndeamnă la declanșarea acțiunilor de protest în educație

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele a peste 165.000 de salariați din învățământ, protestează față de politica de austeritate pe care noul Guvern al României se pregătește să o pună Continuare »

Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare

Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare, anexă la O.M.E.C. nr. 5991/2020. Descarcă aici (*.pdf) Continuare »

Punctul de vedere al FSLI privind modificarea CIM

În contextul desfășurării activităților on-line, vă transmitem punctul de vedere al federației noastre privind modificarea contractelor individuale de muncă Descarcă documentul aici (pdf) Continuare »

Demersuri pentru acordarea sporului de ecran

Ministrul Educației și Cercetării trebuie să își amintească permanent: scopul muncii sale și obiectivele pe care le are trebuie să fie în folosul educației, deci și în folosul angajaților din acest sistem, Continuare »

Asistența la orele on-line trebuie anunțată în prealabil

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ s-a adresat Ministerului Educației și Cercetării solicitând să transmită precizări către inspectoratele școlare și conducerile unităților de învățământ privind respectarea planificării inspecțiilor școlare de specialitate sau a Continuare »

Situațiile și raportările financiare vor fi transmise exclusiv în format electronic

A fost publicat în Monitorul Oficial OMFP nr. 2948/2020 privind transmiterea situaţiilor financiare trimestriale centralizate întocmite de instituţiile publice la 30 septembrie 2020 şi de modificare a Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.998/2019 Continuare »

Scrisoare deschisă adresată Președintelui României Klaus Iohannis

Astăzi, 20 octombrie 2020, a fost înregistrată la Administrația Prezidențială o scrisoare deschisă comună adresată Președintelui României Klaus Iohannis, privind promulgarea legii prin care se acordă stimulentul de risc angajaților din sistemul Continuare »

Raport publicat de Comisia Europeană: Situație comparativă privind salariile din educație

România se numără printre țările europene cu cele mai mici salarii pentru profesori, dar și cu cele mai mari creșteri salariale din ultimii ani, potrivit ultimului Raport Eurydice pe tema salarizării cadrelor didactice în Continuare »

Apel public către Guvern: Asigurați condiții pentru funcționarea școlii în mediul online!

Astăzi, 5 Octombrie 2020, zi în care se sărbătorește Ziua Mondială a Profesorilor, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ adresează un Apel public Guvernului României, prin care solicită asigurarea tuturor condițiilor necesare pentru Continuare »

5 octombrie 2020 – Mesajul Președintelui Federaței Sindicatelor Libere din învățământ

Dragi colegi, Anul acesta, Ziua Mondială a Profesorilor este pusă, fără voia noastră, sub semnul provocărilor și ne îndeamnă la găsirea unor soluții. 2020 este cu siguranță anul în care am trecut Continuare »

 

Primul ministru obligat să corecteze anomaliile Legii salarizării

Din dorința de a remedia anomaliile survenite prin aplicarea prevederilor Legii cadru nr. 153/2017, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a înaintat Domnului Prim-ministru Mihai Tudose o solicitare privind acceptarea unei discuții pe această temă, prin care să se găsească o soluție de depășire a acestui impas. Anexăm solicitarea înaintată Domnului Prim-ministru Mihai Tudose de către Federația Sindicatelor Libere din Învățământ:

Către,
Guvernul României
Domnului Prim-ministru Mihai Tudose,

Domnule Prim-ministru,

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ vă aduce la cunoştinţă nemulţumirile salariaţilor din sistemul de învăţământ preuniversitar, generate de conţinutul Legii cadru nr. 153/2017.

În temeiul prevederilor Legii cadru nr. 153/2017, pentru funcţiile didactice de predare nu mai există posibilitatea de a promova în tranşele de vechime în învăţământ, până în anul 2022. Practic, anterior intrării în vigoare a Legii cadru nr. 153/2017, personalul didactic de predare era promovat de la data de 1 octombrie ( prima zi a lunii următoare celei în care împlinea o anumită vechime în învăţământ), la următoarea tranşă de vechime în învăţământ. Insă, la data de 1 iulie 2017 (data intrării în vigoare a Legii – cadru nr. 153/2017) s-a procedat la reîncadrarea tuturor cadrelor didactice, pe funcţiile didactice prevăzute în anexa nr. I la lege şi pe gradaţiile corespunzătoare vechimii în muncă ( maxim gradaţia 5). S-a ajuns în situaţia în care, la data de 1 septembrie 2017, în marea majoritate a unităţilor de învăţământ au apărut anomalii, cum ar fi de exemplu:

  1. un cadru didactic cu gradul didactic I, care la 1 sept. 2016 a fost încadrat la tranşa de vechime în învăţământ de peste 40 de ani, a primit un salariu de bază brut de 3948 lei, salariu menţinut şi după data de 1 iulie 2017;
  2. un alt cadru didactic cu gradul didactic I, angajat la aceeaşi unitate de învăţământ, care la data de 1 septembrie 2017 a împlinit vechimea în învăţământ de peste 40 de ani, la acest moment- în baza legii nr. 153/2017, are un salariu de 3779 lei – corespunzător tranşei de vechime în învăţământ anterioare- 35-40 de ani;
  3. dacă la data de 1 septembrie 2017, în aceeaşi unitate de învăţământ a fost nou- încadrat un cadru didactic care are gradul didactic I şi o vechime în învăţământ de 25 de ani, iar în unitate nu există o funcţie similară în plată, acesta a fost încadrat conform Legii nr. 153/2017 cu un salariu de bază de 4002 lei (coeficientul din anexa nr. I la Legea cadru nr. 153/2017 x salariul niimin brut pe ţară garantat în plată).

Anomalii similare întâlnim şi la personalul didactic auxiliar sau la cel nedidactic

Din exemplul mai sus prezentat se poate constata că – într-o singură unitate de învăţământ – de la 1 septembrie 2017- există 3 cadre didactice, cu gradul didactic I, încadraţi la aceeaşi tranşă de vechime în muncă (gradaţia 5), care au salarii de bază diferite, ceea ce crează o discriminare, între salariaţi încadraţi pe aceeaşi funcţie, care prestează aceeaşi activitate şi care sunt remuneraţi DIFERIT- fără a exista o justificare obiectivă pentru acest tratament discriminatoriu.

Menţionăm că aceste anomalii apărute în salarizarea personalului didactic, după intrarea în vigoare a Legii – cadru nr. 153/2017, le-am adus la cunoştinţa Ministerului Educaţiei Naţionale şi a Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale. La nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale s-au propus soluţii pentru înlăturarea acestor discriminări apărute în salarizarea personalului din învăţământ, soluţii înaintate Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale. Insă, în proiectul de ordonanţă de urgenţă care se află pe circuitul de avizare, anterior aprobării în şedinţa de Guvern, nu se regăsesc soluţiile propuse pentru corecta salarizare a personalului didactic.

Considerăm că cea mai corectă soluţie ar fi aceea ca, reîncadrarea salariaţilor din învăţământ să se facă înmulţindu-se coeficienţii de ierarhizare din Legea nr.153/2017, corespunzători gradaţiei de vechime pentru fiecare categorie de salariat în parte, cu salariul minim brut pe ţară. Există şi alte variante, iar pentru a ieşi din acest impas, vă solicităm să purtăm o discuţie pe această temă.

Stimate domnule Prim – ministru,

Refuzul de a se adopta modificările legislative necesare pentru a se reinstaura echilibrul şi echitatea în salarizarea personalului din învăţământ, va accentua actuala stare de nemulţumire a salariaţilor din învăţământ, generată de  poziţionarea în grilele de salarizare ale Legii – cadru nr. 153/2017, existând riscul declanşării unor ample acţiuni de protest, în perioada următoare.

Descarcă adresa înregistrată aici!