Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare

Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare, anexă la O.M.E.C. nr. 5991/2020. Descarcă aici (*.pdf) Continuare »

Punctul de vedere al FSLI privind modificarea CIM

În contextul desfășurării activităților on-line, vă transmitem punctul de vedere al federației noastre privind modificarea contractelor individuale de muncă Descarcă documentul aici (pdf) Continuare »

Demersuri pentru acordarea sporului de ecran

Ministrul Educației și Cercetării trebuie să își amintească permanent: scopul muncii sale și obiectivele pe care le are trebuie să fie în folosul educației, deci și în folosul angajaților din acest sistem, Continuare »

Asistența la orele on-line trebuie anunțată în prealabil

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ s-a adresat Ministerului Educației și Cercetării solicitând să transmită precizări către inspectoratele școlare și conducerile unităților de învățământ privind respectarea planificării inspecțiilor școlare de specialitate sau a Continuare »

Situațiile și raportările financiare vor fi transmise exclusiv în format electronic

A fost publicat în Monitorul Oficial OMFP nr. 2948/2020 privind transmiterea situaţiilor financiare trimestriale centralizate întocmite de instituţiile publice la 30 septembrie 2020 şi de modificare a Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.998/2019 Continuare »

Scrisoare deschisă adresată Președintelui României Klaus Iohannis

Astăzi, 20 octombrie 2020, a fost înregistrată la Administrația Prezidențială o scrisoare deschisă comună adresată Președintelui României Klaus Iohannis, privind promulgarea legii prin care se acordă stimulentul de risc angajaților din sistemul Continuare »

Raport publicat de Comisia Europeană: Situație comparativă privind salariile din educație

România se numără printre țările europene cu cele mai mici salarii pentru profesori, dar și cu cele mai mari creșteri salariale din ultimii ani, potrivit ultimului Raport Eurydice pe tema salarizării cadrelor didactice în Continuare »

Apel public către Guvern: Asigurați condiții pentru funcționarea școlii în mediul online!

Astăzi, 5 Octombrie 2020, zi în care se sărbătorește Ziua Mondială a Profesorilor, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ adresează un Apel public Guvernului României, prin care solicită asigurarea tuturor condițiilor necesare pentru Continuare »

5 octombrie 2020 – Mesajul Președintelui Federaței Sindicatelor Libere din învățământ

Dragi colegi, Anul acesta, Ziua Mondială a Profesorilor este pusă, fără voia noastră, sub semnul provocărilor și ne îndeamnă la găsirea unor soluții. 2020 este cu siguranță anul în care am trecut Continuare »

Ziua Internațională a Educației, Zi nelucrătoare!

Din 1994, data de 5 octombrie marchează în fiecare an Ziua Internațională a Profesorului (Ziua Internațională a Educaţiei). Anul acesta, în condițiile speciale impuse de răspândirea noului tip de coronavirus – SARS-CoV-2, Continuare »

 

Lipsa de respect la adresa salariaților din învățământ capătă noi valențe

Într-un total dispreț față de instituția dialogului social, fără o minimă consultare publica privind intențiile legate de modalitățile și modurile de finalizare a parcursului școlar de către elevii din clasele terminale,  doua ministere, cel al Educației și cel al Sănătății, au elaborat un ordin comun, ordinul  4220/769/2020 privind acţiunile de prevenire și combatere a infectării cu SARS-CoV-2 în timpul activităților organizate în unitățile de învățământ la sfârșitul acestui an școlar.

Din textul ordinului aflam că, în timp ce ministerul doar “asigură cadrul general pentru desfăşurarea tuturor activităţilor specifice în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ și monitorizează prin inspectoratele școlare judeţene/al municipiului Bucureşti modul în care se implementează acţiunile de prevenire și combatere a infectării cu SARS-CoV-2”,   întreaga responsabilitate privind organizarea activității, dotarea unităților de învățământ, desfășurarea activităților, revine conducerilor unităților școlare, consiliilor de administrație, părinților, profesorilor, etc.

Ministerul va pune la dispoziție măștile de protecție! În rest, nimic despre cine și din ce bani cumpără dezinfectanți, detergenți, săpun, prosoape, covorașe dezinfectante, dozatoare, biocide, etc., despre ce se întâmplă în școlile în care nu exista toalete și apă curenta, cine și când dotează unitățile de învățământ cu termoscanere, de unde vor proveni medicii și asistenții medicali care asigură măsurarea temperaturii la accesul în unitățile de învățământ, mai ales în comunitățile în care nu exista nici medici de familie.

Și întrebările nu se opresc aici! Nimeni nu spune ce se va întâmpla cu elevii sau profesorii care au o temperatura a corpului de peste 37 de grade. Cine asigura materiale pentru marcarea traseelor de acces și afluire, cine marchează aceste trasee, cum vor fi  preluate, asigurând distanțarea socială, până la constituirea acestora, grupurile de elevi care vor fi apoi conduși pe traseele  marcate,  care sunt specialiștii care asigură expertiza directorilor în așa fel încât aceștia să nu greșească, ei nefiind specialiști epidemiologi, cine asigura materialele de informare privind protecția față de infecția cu Covid,  ce se întâmplă cu copiii care din cauza unor boli sau a mediului de proveniență nu pot participa la cursuri, nici în școala, nici în sistem de pregătire la distanță! Ce se întâmplă cu clasele cu efective de peste 30 de elevi, care vor trebui să desfășoare activitatea divizate în 4 grupe distincte, pregătirea fiind asigurată de către același profesor?

Dar, mai ales, nu am găsit nicio referire la protecția personalului din învățământ!  Pentru cele două ministere ei nu există! Cine și cum îi protejează pe  cei cu vârste de peste 65 de ani, pe cei cu alte boli asociate, pe cei care locuiesc cu persoane cu vârste ridicate sau aflate în categorii cu grad ridicat de risc? Cine și cum protejează profesorii bolnavi care vor trebui să interacționeze zilnic cu zeci de elevi?

Nu vom face aici analiza întregului act normativ, vom spune doar că problemele au fost tratate superficial, că documentul a fost elaborat de persoane fără o pregătire temeinica și fără viziune, că în forma în care este actul este inaplicabil sau, daca va fi aplicat în aceasta formă va crea haos sau ar da naștere la probleme greu de anticipat.  Nu suntem noi cei ce decidem asupra soluțiilor privind finalizarea ciclurilor de învățământ, dar protecția personalului din învățământ este la fel de importanta ca protecția copiilor și a familiilor acestora! Iar, în cazul în care Guvernul nu poate asigura condiții în care să poată fi protejați atât copiii  cat și lucrătorii din învățământ, trebuiesc căutate soluții alternative!

Am primit foarte multe semnale de la angajați din învățământul sucevean care refuză, în mod justificat, să se întoarcă la școală pentru simplul motiv că nu li se asigură materiale de protecție. În videoconferința organizată de ISJ Suceava cu directorii unităților școlare, desfășurată în data de 14 mai 2020, s-a comunicat că măștile care vor fi distribuite în școli sunt doar pentru elevi nu și pentru angajați, situație pe care o considerăm discriminatorie și în afara legii.

În aceste condiții cine își mai dorește să se întoarcă la școală? Exemplul cel mai concludent îl regăsim la Școala Gimnazială Bosanci, comună care a fost în carantină și care a generat cel mai mare focar de Coronavirus din țară, unde întreg personalul didactic refuză să meargă la școală fiind susținut și de majoritatea părinților care refuză șă-și trimită copiii la școală.

Un prim pas spre normalitate s-a făcut ieri când Guvernul României a decis anularea probelor orale de la Examenul de Bacalaureat. Chiar și în al 12-lea ceas tragem speranța că mai există un pic de rațiune și MEC va găsi o altă modalitate de încheiere a ciclurilor de învățământ, fără să ne expunem riscului.

Viața și sănătatea sunt mai importante decât orice examen!