FSLI condamnă decizia comisiei de cercetare din cadrul Colegiului “Spiru Haret” din Ploiești care a găsit-o vinovată pe profesoara înjunghiată

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă ferm decizia membrilor comisiei de cercetare din cadrul Colegiului “Spiru Haret” – Ploiești care consideră că, profesoara care a fost înjunghiată în fața cancelariei pe 29 Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la Ministerul Muncii și Justiției Sociale

În ziua de miercuri, 17 aprilie 2019, Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Sectorului de Activitate Învățământ Preuniversitar a fost înregistrat la Ministerul Muncii și Justiției Sociale, sub numărul 435/17 aprilie Continuare »

Metodologia privind mobilitatea personalului didactic s-a modificat!

Ordinul nr. 3886/2019 pentru modificarea şi completarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2019-2020, aprobată prin Ordinul ministrului interimar al educaţiei naţionale nr. 5.460/2018 poate Continuare »

Activitatea remedială, interpretare și birocratizare excesivă!

Federația Sindicatelor Libere din învățământ s-a adresat domnului Ionel Florian Lixandru – ministru secretar de stat în MEN cu rugămintea de a transmite inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, instrucțiuni privind modul de Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Sectorului de Activitate din Învățământul Preuniversitar a fost semnat

În ziua de joi, 11 aprilie 2019, s-a semnat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivelul Sectorului de Activitate din Învățământul Preuniversitar. Urmează înregistrarea acestuia la Ministerul Muncii și Justiției Sociale. Descarcă Continuare »

 

FSLI nu doreşte desfiinţarea inspectoratelor şcolare

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, care reprezintă drepturile şi interesele a peste 178.000 de salariaţi din învăţământul preuniversitar,  adresează senatorilor din Parlamentul României rugămintea de a vota „împotriva” propunerii legislative privind unele măsuri de descentralizare în domeniul învăţământului preuniversitar, adoptată tacit de către Camera Deputaţilor, la data de 04.02.2016.

Vă rugăm să aveţi în vedere următoarele:

Proiectul de lege, pe care vă rugăm să îl respingeţi, a fost avizat negativ de către Consiliul Economic şi Social (10 noiembrie 2015) şi a primit aviz negativ de la: Comisia pentru muncă şi protecţie socială (8 decembrie 2015) şi Comisia pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi (8 decembrie 2015). De asemenea, a primit raport de respingere de la Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport şi Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului (raportul comun din 9 decembrie 2015). Totodată, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nu susţine acest proiect de lege. Propunerea a fost supusă votului final al Camerei Deputaţilor în data de 22.12.2015, rezultatul votului (pentru respingere): pentru=162; contra=7; abţineri=21; (prezenţi=206), dar nu a fost întrunită majoritatea calificată pentru respingere.

Federaţia Sindicatelor Libere din învăţământ consideră că este necesară si oportună reanalizarea atribuţiilor specifice inspectoratelor şcolare, dar nu susţine desfiinţarea acestora, propusă prin propunerea legislativă adoptată tacit de către Camera Deputaţilor.

Considerăm că nu este posibil transferul atribuţiilor specifice ale inspectoratelor şcolare în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale, având în vedere importanta acestora în sistemul naţional de învăţământ. Funcţia de inspecţie şcolară nu poate fi preluată de către autorităţile administraţiei publice locale şi nici nu poate fi transferată Ministerului Educaţiei Naţionale si Cercetării Ştiinţifice întrucât acesta este cel care aprobă sistemul de evaluare şi supraveghează respectarea acestuia. Inspecţia şcolară este o condiţie obligatorie pentru dezvoltarea profesională şi evoluţia în carieră a personalului didactic, prin care este asigurată calitatea actului educaţional.

Mai   mult,   desfiinţarea   inspectoratelor, care   sunt   servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice din unităţile administrativ-teritoriale, şi preluarea unei părţi dintre atribuţii de către autorităţile administraţiei publice, iar a altor atribuţii de către ministerul de resort sau de către unităţile de învăţământ, va conduce la necorelări şi blocaje în structura şi funcţionarea sistemului.

Desfiinţarea inspectoratelor şcolare ar genera şi o practică neunitară în ceea ce priveşte organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice din unităţile de învăţământ. În prezent, în special în mediul rural, cadrele didactice au catedra compusă din ore la mai multe unităţi şcolare, iar prin aplicarea prevederilor prezentei iniţiative există riscul major ca multe şcoli să rămână fără cadre didactice, dar şi riscul ca personalul didactic de predare să îşi piardă titularizarea în sistem.

Nu trebuie „uitat” rolul esenţial pe care îl au inspectoratele şcolare în buna desfăşurare a evaluărilor naţionale ale elevilor – atribuţie care nu poate fi transferată autorităţilor administraţiei publice locale, datorită lipsei de competenţe dar şi de resurse umane specializate. Sutele de mii de absolvenţi de clasa a Vlll-a şi a Xll-a/a XIII-a nu pot fi supuşi unor noi „experimente”, care le-ar putea afecta esenţial dezvoltarea personală şi profesională.

Proiectul de lege prevede şi transferul unităţilor conexe – cluburi ale elevilor, palate ale copiilor, cluburi sportive şcolare – ceea ce va conduce, foarte probabil, la desfiinţarea activităţilor extraşcolare, în condiţiile în care multe dintre autorităţile administraţiei publice locale nu dispun de resursele financiare necesare pentru a gestiona astfel de activităţi.

Adoptarea unei noi Legi a educaţiei naţionale este un deziderat al Federaţiei Sindicatelor Libere din învăţământ, însă am susţinut întotdeauna că această lege trebuie să fie rezultatul unui amplu proces de consultare a tuturor factorilor implicaţi în actul instructiv-educativ: elevi, părinţi, personalul din sistem, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii non guvernamentale, agenţi economici etc.