Criza COVID-19: Concluzii seminarului organizat de ETUCE

În data de 25 mai 2020, ETUCE (European Trade Union Committee for Education) – Comitetul European Sindical pentru Educație, instituție la care la care FSLI este afiliată, a organizat un seminar în cadrul Continuare »

Lipsa de respect la adresa salariaților din învățământ capătă noi valențe

Într-un total dispreț față de instituția dialogului social, fără o minimă consultare publica privind intențiile legate de modalitățile și modurile de finalizare a parcursului școlar de către elevii din clasele terminale,  doua Continuare »

FSLI solicită MEC revocarea măsurii privind reducerea posturilor din CJRAE

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită Ministerului Educației și Cercetării, Monica Anisie, revocarea măsurii privind reducerea numărului de posturi finanțate din bugetul de stat pentru unitățile de învățământ special și centrele județene/al Continuare »

Cerem Președintelui României să promulge legea prin care cadrele didactice pot fi ajutate să desfășoare lecții on-line în condiții optime

Educația din România poate primi șansa de a merge mai departe, în mod egal pentru toate cadrele didactice și pentru toți elevii. Este nevoie ca Statul român să se implice până la Continuare »

Argumente pentru exceptarea personalului didactic-auxiliar și nedidactic de la măsura șomajului tehnic

APEL ÎNAINTAT GUVERNULUI ROMÂNIEI – ARGUMENTE pentru exceptarea personalului didactic auxiliar și nedidactic din unitățile și instituțiile din învățământul preuniversitar, din inspectoratele școlare, din bibliotecile centrale universitare, precum și din învățământul universitar, Continuare »

 

FSLI cere încă 35 milioane lei pentru plata dobânzilor

Este necesar ca, la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018, să se suplimenteze fondurile necesare punerii în executare a hotărârilor judecătorești având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.

În ultimii ani s-a obținut, prin hotărâri judecătorești, obligarea unităților de învățământ la plata daunelor – interese moratorii sub forma dobânzii legale aferente drepturilor bănești reprezentând diferențelor de drepturi salariale rezultate din neaplicarea Legii nr. 221/2008 în perioada 1 octombrie 2008 – 31 decembrie 2009 și, respectiv, din neaplicarea dispozițiilor în materia salarizării prevăzute de Legea – cadru nr. 330/2009, Legea – cadru nr. 284/2010 și Legea nr. 285/2010, în perioada 01.01.2010-31.12.2010 și 01.01.2011-13.05.2011.

Începând cu anul 2015, potrivit art. 34 alin. (2) din O.U.G. nr. 83/2014 și, respectiv, conform art. 15 alin. (2) din O.U.G. nr. 57/2015, dar și art. 13 alin. (2) din O.U.G. nr. 99/2016, plata acestor daune – interese moratorii sub forma dobânzii legale a fost eșalonată pe o perioadă de 5 ani.

Potrivit art. 1 din Legea nr. 95/2018 privind adoptarea unor măsuri în domeniul finanțării învățământul:

(1)Începând cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, se asigură fondurile necesare pentru executarea hotărârilor judecătorești devenite executorii până la 31 decembrie 2017, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii prin care s-au acordat drepturi salariale personalului din învățământ.

(2)Plata sumelor rămase restante, prevăzute prin hotărârile judecătorești prevăzute la alin. (1), se va realiza astfel:

  • în anul 2018 se plătește 5% din valoarea titlului executoriu;
  • în anul 2019 se plătește 10% din valoarea titlului executoriu;
  • în anul 2020 se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;
  • în anul 2021 se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;
  • în anul 2022 se plătește 35% din valoarea titlului executoriu.

(3) În vederea calculării și plății sumelor reprezentând daunele-interese moratorii prevăzute la alin. (1), Ministerul Educației Naționale aprobă metodologia de calcul al acestora, prin ordin al ministrului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, cu consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ.

(4) Fondurile aprobate pentru plata daunelor-interese moratorii se repartizează de către Ministerul Educației Naționale inspectoratelor școlare, în vederea repartizării pe unități de învățământ.

(5) Sumele reprezentând daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale, acordate prin hotărâri judecătorești devenite executorii după data de 1 ianuarie 2018, se achită de la bugetul de stat, eșalonat în 5 ani de la data titlului executoriu. Prevederile alin. (2)-(4) se aplică în mod corespunzător.

În concluzie, MFP trebuie să aibă în vedere că, pentru plata tranșelor aferente anului 2018, din hotărârile judecătorești având ca obiect daunele – interese moratorii, este nevoie a se aloca, la rectificarea bugetară, aproximativ 35 de milioane de lei, peste cele aproximativ 20 de milioane de lei alocate prin Legea nr. 2/2018. În acest sens, FSLI a solicitat alocarea acestei sume prin adresa cu nr. 62267 din 1.101.2018, înregistrată la MFP. Precizăm că MEN a solicitat MFP anul trecut suma de 55 de milioane de lei pentru aceste plăți.