Austeritatea anunțată de Guvernul Cîțu îndeamnă la declanșarea acțiunilor de protest în educație

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele a peste 165.000 de salariați din învățământ, protestează față de politica de austeritate pe care noul Guvern al României se pregătește să o pună Continuare »

Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare

Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare, anexă la O.M.E.C. nr. 5991/2020. Descarcă aici (*.pdf) Continuare »

Punctul de vedere al FSLI privind modificarea CIM

În contextul desfășurării activităților on-line, vă transmitem punctul de vedere al federației noastre privind modificarea contractelor individuale de muncă Descarcă documentul aici (pdf) Continuare »

Demersuri pentru acordarea sporului de ecran

Ministrul Educației și Cercetării trebuie să își amintească permanent: scopul muncii sale și obiectivele pe care le are trebuie să fie în folosul educației, deci și în folosul angajaților din acest sistem, Continuare »

Asistența la orele on-line trebuie anunțată în prealabil

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ s-a adresat Ministerului Educației și Cercetării solicitând să transmită precizări către inspectoratele școlare și conducerile unităților de învățământ privind respectarea planificării inspecțiilor școlare de specialitate sau a Continuare »

Situațiile și raportările financiare vor fi transmise exclusiv în format electronic

A fost publicat în Monitorul Oficial OMFP nr. 2948/2020 privind transmiterea situaţiilor financiare trimestriale centralizate întocmite de instituţiile publice la 30 septembrie 2020 şi de modificare a Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.998/2019 Continuare »

Scrisoare deschisă adresată Președintelui României Klaus Iohannis

Astăzi, 20 octombrie 2020, a fost înregistrată la Administrația Prezidențială o scrisoare deschisă comună adresată Președintelui României Klaus Iohannis, privind promulgarea legii prin care se acordă stimulentul de risc angajaților din sistemul Continuare »

Raport publicat de Comisia Europeană: Situație comparativă privind salariile din educație

România se numără printre țările europene cu cele mai mici salarii pentru profesori, dar și cu cele mai mari creșteri salariale din ultimii ani, potrivit ultimului Raport Eurydice pe tema salarizării cadrelor didactice în Continuare »

Apel public către Guvern: Asigurați condiții pentru funcționarea școlii în mediul online!

Astăzi, 5 Octombrie 2020, zi în care se sărbătorește Ziua Mondială a Profesorilor, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ adresează un Apel public Guvernului României, prin care solicită asigurarea tuturor condițiilor necesare pentru Continuare »

5 octombrie 2020 – Mesajul Președintelui Federaței Sindicatelor Libere din învățământ

Dragi colegi, Anul acesta, Ziua Mondială a Profesorilor este pusă, fără voia noastră, sub semnul provocărilor și ne îndeamnă la găsirea unor soluții. 2020 este cu siguranță anul în care am trecut Continuare »

 

Elevii și profesorii vor protesta în curtea școlii

Vineri, 20 mai 2016, a avut loc o întâlnire între reprezentanții federațiilor care vor organiza marșul din 1 iunie 2016 și reprezentanții elevilor și ai părinților, care doresc să protesteze alături de salariații din învățământ.

Urmare a deciziei Consiliului Național al Elevilor, în zilele de 25 și 27 mai 2016, în toate unitățile de învățământ, în pauza mare, elevii vor ieși în curte în semn de protest față de subfinanțarea învățământului. Pe toată perioada pauzei va suna clopoțelul. Tot personalul unității trebuie să susțină această acțiune și să participe, alături de elevi, în curtea școlii.

Învățământul românesc a fost constant subfinanțat de toate guvernările

În timp ce în țările membre ale Uniunii Europene se alocă, în medie, 5,2% din P.I.B., pentru finanțarea învățământului, România  a alocat pentru acest sector strategic doar 3,6% din P.I.B. Așa cum rezultă și din execuțiile bugetare, în ultimii 26 de ani, învățământul românesc a fost în permanență subfinanțat, iar „roadele” acestei politici iresponsabile le culegem acum. Prea mulţi ani s-a amânat alocarea unor resurse bugetare, care, în mod normal, ar fi trebuit să crească an de an, pentru a se putea atinge, într-un orizont de timp previzibil, standardele europene.

Deşi Legea educaţiei naţionale instituie caracterul de prioritate naţională a învăţământului şi prevede alocarea anuală din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale a minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv pentru educație, prin Legea bugetului de stat pentru anul 2016 s-a acordat numai 3,6 %  din P.I.B. Efectele insuficientei alocări de fonduri pentru educație sunt tot mai vizibile şi adâncesc decalajul nu numai faţă de şcolile ţărilor dezvoltate, dar şi faţă de cel al ţărilor admise în Uniunea Europeană odată cu România, ţări care alocă pentru învăţământ procente din P.I.B. mult mai mari decât România.

Fără bani se poate face doar o pseudoreformă, iar învăţământul are nevoie de fonduri suplimentare pentru a oferi şanse egale tuturor copiilor şi pentru a putea limita efectele sărăciei prin condiţii mai bune de studiu, prin acordarea unor facilităţi care să compenseze inegalităţile și să limiteze, în mod real, analfabetismul şi tendinţa de abandon şcolar care duc inevitabil la marginalizare socială, la creşterea numărului celor care nu se pot integra pe piaţa muncii.

Cum putem construi o Românie așa cum ne-o dorim, dacă nu avem bani de cercetare, de burse doctorale, de salarii pentru profesori și investiții în infrastructura precară din învățământ?

Cum putem avansa în ierarhiile internaționale universitare, când banii pentru tinerii cercetători ”sunt prioritari”, dar lipsesc cu desăvârșire?

Cum putem atrage tinerii către studiu, profesorii către catedre, când principala lor grijă rămâne subzistența cotidiană?