Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

Școlile din România pot deveni un spațiu periculos!

Elevii și angajații din învățământ au nevoie de protecție! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ îşi exprimă îngrijorarea privind cazul petrecut astăzi într-o unitate de învăţământ din Capitală, unde o colegă, cadru didactic, Continuare »

 

Criza COVID-19: Concluzii seminarului organizat de ETUCE

În data de 25 mai 2020, ETUCE (European Trade Union Committee for Education) – Comitetul European Sindical pentru Educație, instituție la care la care FSLI este afiliată, a organizat un seminar în cadrul căruia s-a analizat situația din țările membre, în contextul crizei COVID-19.

Din cercetarea făcută de ETUCE, la nivel european, reiese că:

  • Profesorii au dovedit adaptabilitate şi creativitate în această perioadă;
  • Nu putem asigura accesul egal la educaţie al tuturor elevilor (în Franța s-a estimat ca 15% dintre elevi nu au avut contact cu profesorii lor în această perioadă);
  • Educaţia la distanţă consumă foarte mult din timpul profesorilor fără să se respecte timpul normal de lucru (supra-încărcarea profesorilor);
  • Trebuie redefinită evaluarea elevilor;
  • Profesorii trebuie să se reinvententeze, dar trebuie să se reglementeze clar timpul de lucru pentru a evita supra-încărcarea;
  • Redeschiderea școlilor fără implementarea unor măsuri serioase privind sănătatea elevilor și profesorilor îi poate pune pe aceștia și familiile lor în pericol. Colegii din Israel au semnalat că au redeschis toate școlile, iar acum se confruntă cu revenirea bolii – s-a luat decizia reintroducerii carantinei în anumite zone. La fel în Franţa;
  • Formarea la distanţă și instrumentele de predare-învățare adoptate de urgenţă nu pot înlocui relația educațională și nu pot asigura un climat incluziv pentru elevi.

În acest context, FSLI a informat participanţii la reuniunea ETUCE privind evoluţia deciziilor luate de MEN în ultimele luni, începând cu decizia de a se închide unităţile de învăţământ. În sinteză, am prezentat numeroasele demersuri făcute de FSLI în acest context de criza COVID-19 şi am precizat că:

  • Decizia MEN este de a deschide unităţile de învăţămant începând cu data de 2.06.2020 numai pentru elevii din anii terminali (cls. VIII-a, a XII-a şi a XIII-a) în vederea pregătirii acestora pentru susţinerea examenelor de final de ciclu de învăţământ;
  • Pentru restul elevilor şcolile vor rămane închise până în septembrie 2020;
  • MEN a publicat o serie de reglementări privind derularea examenelor de final de ciclu de învăţământ, dar că poziţia FSLI este că nu avem convingerea că acestea se pot respecta astfel încât să se garanteze siguranţa sănătăţii elevilor, a profesorilor şi a familiilor acestora cu care vor intra ulterior în contact, menţionând că sănătatea şi securitatea la locul de muncă a angajaţilor din educaţie este o preocupare majoră a FSLI;
  • FSLI susţine anularea examenelor de Evaluare Naţională şi Bacalaureat în acest an, iar mediile la finalul celor două cicluri de învățământ să fie stabilite pe baza mediilor obţinute în anii de şcoala anteriori la disciplinele la care ar trebui să dea  examenele în format clasic;
  • Am semnalat faptul că profesorii români s-au adaptat extrem de rapid la predarea online, dar că acest proces a presupus un timp de lucru extins, un nivel ridicat al stresului profesional şi supra-încărcarea acestora. În plus, FSLI a reacţionat ferm pentru prevenirea unor abuzuri în ceea ce priveşte pontajul orelor de muncă.
  • Am confirmat faptul că şi în România elevii cu posibilităţi materiale reduse, provenind din comunităţi sărace sau cei cu CES, nu au avut acces sau au avut acces limitat la şcoala online în această perioadă şi că FSLI se preocupă de modul în care MEN asigură accesul egal la educaţie;
  • Suntem preocupaţi de modul în care MEN va organiza redeschiderea unităţilor şcolare în perioada următoare.

Din dezbateri au reieşit şi următoarele opinii şi concluzii:

  • Tehnologiile și media sunt instrumente care pot fi folosite în procesul educaţional, dar nu putem accepta ca acestea să devină un scop în sine;
  • Evaluarea sumativă și formativă trebuie regândită; este un proces pedagogic complex care trebuie să măsoare cât mai corect performanța elevului. În toate țările se semnalează aceeași situație privind modalitatea de evaluare a elevilor și privind modul în care aceasta se va face în viitor în sensul că în această perioadă de carantină evaluarea elevilor nu a fost reglementată, semnalându-se că în diferite zone sau regiuni din aceeaşi ţară folosindu-se evaluări diferite care pot fi considerate subiective de către părinţi. Sindicatele trebuie să solicite guvernelor/ ministerelor de resort elaborarea unei metodologii de evaluare special pentru situaţii de urgenţă (cu sprijinul specialiştilor);
  • Conform unui studiu realizat la nivel european de ETUCE, elevii își doresc să discute cât mai mult cu profesorii în timpul orelor derulate online, sau după ce acestea s-au încheiat, ceea ce presupune o supra-încărcare a profesorilor;
  • În țările din Europa Centrală și de Est studiul realizat de ETUCE a arătat că: în practică profesorii nu au fost pregătiți să lucreze folosind platforme de e-learning ceea ce a generat un nivel ridicat de stres, supra-încărcarea profesorilor, efectuarea de ore de muncă suplimentare pentru regândirea conținuturilor lecțiilor și adaptarea acestora pentru predarea online. De asemenea, toate țările au semnalat că guvernele au consultat formal sau chiar deloc sindicatele în aceasta perioadă. În diverse ţări, deciziile care au afectat educația au fost luate unilateral de guvern folosind argumentul situației de urgenţă sanitară;
  • Sindicatele trebuie să insiste pentru a se ajunge la un pact social privind educația. Acest pact social trebuie să aibă în vedere alocarea de fonduri suficiente pentru educație și să implice și mediul de afaceri care poate contribui substanțial în acest context;
  • Situația elevilor care nu au acces la educație la distantă din cauza sărăciei și a lipsei resurselor digitale a fost semnalată de Franța, Scoția, Italia, Spania (pe baza unor sondaje și cercetări pe care le-au făcut) și întărită de toate țările participante. Toți am semnalat acest fapt;
  • ETUCE pregătește o declarație privind situația actuală;
  • S-a cerut ca ETUCE să solicite Comisiei Europene să pună la dispoziție procentele din PIB alocate de fiecare stat membru pentru educație în perioada crizei COVID-19 și pentru continuarea procesului de redeschidere a școlilor.