Modificări aduse Calendarului evaluărilor naționale la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 377 din 12 aprilie 2021 a fost publicat  Ordinul nr. 3647/2021 pentru modificarea Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.462/2021 privind aprobarea Calendarului de administrare a evaluărilor naționale Continuare »

Dreptul la concediul de odihnă trebuie respectat conform legii, nu după cum ”vrea” EDUSAL

În ultima perioadă s-au primit numeroase sesizări că programul EDUSAL obligă unitățile de învățământ ca „pe perioada vacanțelor, întregul personal didactic de predare, inclusiv personalul de conducere, să se afle în concediu Continuare »

Uniunea Europeană – Sinteza discuțiilor din cadrul CDS pentru Educație

Sinteza discuțiilor din cadrul Comisiei de Dialog Social pentru Educație de la nivelul UE din  9 martie 2021 Subiectul principal l-a reprezentat PLANURILE NATIONALE DE RECUPERARE ȘI REZILIENȚĂ. Reprezentantul Comisiei Europene dl. Continuare »

Elevii din anii terminali pot participa și fizic la cursuri dacă rata incidenței cu Coronavirus este sub 6/1000 de locuirori

Ordinul comun M.E. / M.S. nr. 3459/280/2021 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii nr. 3.235/93/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ Continuare »

Ordinul ME privind simularea examenelor naționale a fost publicat în MO

Ordinul Ministerului Educației nr. 3449 din 05 martie 2021 privind organizarea simulării evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului naţional de bacalaureat, în anul şcolar 2020-2021, Continuare »

Oferta de bilete pentru odihnă și tratament din sezonul 2021

An de an, membrii noștri de sindicat beneficiază de oferta de odihnă și tratament la prețuri avantajoase. Pentru a vă procura bilete în seria dorită vă rugăm să faceți solicitarea în termenul Continuare »

Întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul

Astăzi, 17.02.2021, a avut loc la sediul Guvernului României, o întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul Guvernului României, domnul Florin Cîțu, Ministrul educației, domnul Sorin Cîmpeanu, Secretarul de Continuare »

Structura anului școlar 2021-2022

Anul școlar 2021-2022 se structurează pe două semestre după cum urmează: Semestrul I are 14 săptămâni de cursuri dispuse în perioada 13 septembrie 2021 – 22 decembrie 2021. În perioada 25 – 31 octombrie Continuare »

Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice!

În anul 2021 se repetă scenariul din anii 2009-2010? Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele Continuare »

Cifrele analizei ministrului de Interne arată dezastrul din educație

Trebuie să aibă loc tragedii, ca în sănătate, pentru ca Guvernul să investească în învățământ? 4.000 de clădiri, dintr-un total de peste 25.000 în care funcţionează unităţi școlare, fără autorizație de la Continuare »

 

Cifrele analizei ministrului de Interne arată dezastrul din educație

Trebuie să aibă loc tragedii, ca în sănătate, pentru ca Guvernul să investească în învățământ?

4.000 de clădiri, dintr-un total de peste 25.000 în care funcţionează unităţi școlare, fără autorizație de la ISU, 14 unități de învățământ fără căldură în toiul iernii, 538 de microbuze școlare defecte și peste 11 mii de unități școlare care nu au pază și protecție, sunt date anunțate recent de ministrul de interne. Acestea sunt o parte a cifrelor care atestă subfinanțarea cronică a sistemului de învățământ din România, dar și dezinteresul față de acest sistem din partea guvernelor care s-au succedat în ultimii 30 de ani la conducerea țării.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a atras anual atenția asupra dezastrului din educație, generat de subfinanțare și a cerut în nenumărate rânduri ca Executivul să aloce fondurile necesare prin care elevii și cadrele didactice să beneficieze de condiții decente în unitățile de învățământ. Aceste cifre, pe care le-a făcut publice ministrul de Interne, Lucian Bode, nu trebuie să fie o surpriză pentru nimeni, pentru că ele se rostogolesc de la un an școlar la altul.

Le atragem și acum atenția membrilor Executivului, dar și parlamentarilor României asupra realității sistemului de educație, care reprezintă un tablou mult mai sumbru, decât reiese din aceste date. Vă reamintim, pe această cale, faptul că avem peste 800 de  școli cu toalete în curte sau fără apă curentă și sistem de canalizare; unități de învățământ care funcționează în clădiri care nu au mai fost reabilitate de ani întregi sau care au laboratoare de fizică, informatică sau chimie, în care dotările sunt zero sau nu au conexiune la internet; grădinițe care folosesc mobilier școlar vechi sau care nu au materiale didactice moderne sau biblioteci școlare care nu au mai primit fonduri noi de carte de ani de zile. Adăugăm aici și insuficiența personalului nedidactic sau didactic auxiliar în multe dintre școli sau suprapopularea claselor unde sunt chiar și peste 35 de  elevi.

„Investițiile în educație nu sunt un moft, sunt obligatorii în multe dintre școli. Vă închipuiți ce înseamnă lipsa autorizației ISU, în condițiile în care am asistat la tragedii în spitale care erau în aceeași situație? Sau cât de periculoase sunt microbuzele școlare fără sistem de frânare sau cu alte defecțiuni tehnice? Trebuie să apară  tragedii și în sistemul de educație, pentru ca lucrurile să fie luate în serios? Cine poartă responsabilitatea aceasta pe umeri, pentru că acum nu vedem decât acțiuni demonstrative – publicăm cifre, ne fălim că facem analize și rapoarte, ieșim în fața presei și apoi anunțăm că bugetul nu permite în niciun an investiții în acest sector de activitate. Există și surse alternative pentru a se face investiții în educație, în afara bugetului de stat, așa cum este PNRR care are un buget de aproximativ 30 de miliarde de euro. Un guvern interesat de soarta învățământului ar trebui să solicite ca peste 10% din această sumă să fie direcționată către educație și nu 3%, cât a propus Guvernul Orban. Datele anunțate de ministrul de Interne vin în momentul când este creionat Proiectul Legii Bugetului de Stat pentru anul acesta, iar neoficial se vorbește despre faptul că educația ar urma să primească aproximativ 2,5% din PIB de la bugetul de stat. Un asemenea buget ar îndepărta România de țările  membre ale UE, țări unde se alocă, în medie, aproximativ 5% din PIB pentru educație și ar consolida drumul „glorios” al României către lumea a treia!„, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI.