Precizări privind stabilirea normei didacatice de predare în anul școlar 2022-2023

In urma intervenției la ME, în data de 7 septembrie 2022 au fost trimise aceste precizări: (descarcă aici) Continuare »

Obiectivele FSLI pentru perioada imediat următoare

Colegiul Național al Liderilor Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, întrunit în ședința din data de 31.08.2022, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (2) lit. i) din Statutul Federației, a stabilit următoarele Continuare »

Mesajul președintelui FSLI cu ocazia deschiderii noului an școlar

Educația din România nu trebuie să devină un motiv al dezbinării sociale! Avem nevoie de unitate și seriozitate când vorbim despre investițiile de orice natură în educație! Prima zi de școală rămâne Continuare »

A fost aprobat noul ROFUIP!

A fost aprobat noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) Descarcă modificările! Continuare »

Guvernul României a uitat de promisiunile făcute la începutul anului!

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater “, în numele celor peste 300.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese Continuare »

Salariații din învățământ reiau protestele!

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 300.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le Continuare »

Mesajul președintelui FSLI cu ocazia Sfintelor sărbători de Paști!

Sărbătorile religioase ale ultimilor trei ani, încărcați de provocări mult prea puternice pentru întreaga omenire, au fost un liant între familii, colegi sau prieteni și ne-au oferit speranța de care am avut Continuare »

Obiectivele FSLI pentru perioada imediat următoare

Colegiul Național al Liderilor FSLI, întrunit în zilele de 12 și 13 aprilie, a stabilit următoarele obiective ale federației pentru perioada următoare: 1. Implicarea activă în elaborarea proiectelor privind Legea Învățământului Preuniversitar Continuare »

Precizări acordare vouchere de vacanță!

Având în vedere că sunt numeroase întrebări de la membrii de sindicat referitoare la voucherele de vacanță, mai jos, puteți descărca precizările la cele mai frecvente dileme. Precizari acordare vouchere de vacanta.pdf Continuare »

Contractul privind asigurarea membrilor noștri de sindicat a fost reînnoit!

Începând cu data de  24 februarie 2021, membrii noștri de sindicat beneficiază de oferta de asigurare de la ASIROM. Contractul de asigurare a fost reînnoit în data de 16 februarie 2022 și are Continuare »

 

Cifrele analizei ministrului de Interne arată dezastrul din educație

Trebuie să aibă loc tragedii, ca în sănătate, pentru ca Guvernul să investească în învățământ?

4.000 de clădiri, dintr-un total de peste 25.000 în care funcţionează unităţi școlare, fără autorizație de la ISU, 14 unități de învățământ fără căldură în toiul iernii, 538 de microbuze școlare defecte și peste 11 mii de unități școlare care nu au pază și protecție, sunt date anunțate recent de ministrul de interne. Acestea sunt o parte a cifrelor care atestă subfinanțarea cronică a sistemului de învățământ din România, dar și dezinteresul față de acest sistem din partea guvernelor care s-au succedat în ultimii 30 de ani la conducerea țării.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a atras anual atenția asupra dezastrului din educație, generat de subfinanțare și a cerut în nenumărate rânduri ca Executivul să aloce fondurile necesare prin care elevii și cadrele didactice să beneficieze de condiții decente în unitățile de învățământ. Aceste cifre, pe care le-a făcut publice ministrul de Interne, Lucian Bode, nu trebuie să fie o surpriză pentru nimeni, pentru că ele se rostogolesc de la un an școlar la altul.

Le atragem și acum atenția membrilor Executivului, dar și parlamentarilor României asupra realității sistemului de educație, care reprezintă un tablou mult mai sumbru, decât reiese din aceste date. Vă reamintim, pe această cale, faptul că avem peste 800 de  școli cu toalete în curte sau fără apă curentă și sistem de canalizare; unități de învățământ care funcționează în clădiri care nu au mai fost reabilitate de ani întregi sau care au laboratoare de fizică, informatică sau chimie, în care dotările sunt zero sau nu au conexiune la internet; grădinițe care folosesc mobilier școlar vechi sau care nu au materiale didactice moderne sau biblioteci școlare care nu au mai primit fonduri noi de carte de ani de zile. Adăugăm aici și insuficiența personalului nedidactic sau didactic auxiliar în multe dintre școli sau suprapopularea claselor unde sunt chiar și peste 35 de  elevi.

„Investițiile în educație nu sunt un moft, sunt obligatorii în multe dintre școli. Vă închipuiți ce înseamnă lipsa autorizației ISU, în condițiile în care am asistat la tragedii în spitale care erau în aceeași situație? Sau cât de periculoase sunt microbuzele școlare fără sistem de frânare sau cu alte defecțiuni tehnice? Trebuie să apară  tragedii și în sistemul de educație, pentru ca lucrurile să fie luate în serios? Cine poartă responsabilitatea aceasta pe umeri, pentru că acum nu vedem decât acțiuni demonstrative – publicăm cifre, ne fălim că facem analize și rapoarte, ieșim în fața presei și apoi anunțăm că bugetul nu permite în niciun an investiții în acest sector de activitate. Există și surse alternative pentru a se face investiții în educație, în afara bugetului de stat, așa cum este PNRR care are un buget de aproximativ 30 de miliarde de euro. Un guvern interesat de soarta învățământului ar trebui să solicite ca peste 10% din această sumă să fie direcționată către educație și nu 3%, cât a propus Guvernul Orban. Datele anunțate de ministrul de Interne vin în momentul când este creionat Proiectul Legii Bugetului de Stat pentru anul acesta, iar neoficial se vorbește despre faptul că educația ar urma să primească aproximativ 2,5% din PIB de la bugetul de stat. Un asemenea buget ar îndepărta România de țările  membre ale UE, țări unde se alocă, în medie, aproximativ 5% din PIB pentru educație și ar consolida drumul „glorios” al României către lumea a treia!„, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI.