Guvernul României trebuie să anunțe cât mai repede dacă vor fi majorate salariile conform Legii nr.153/2017

Premierul României, domnul Florin Cîțu, a anunțat, din nou, fără a da dovadă că ar avea o minimă doză de părere de rău, că salariile din sistemul de învățământ românesc nu vor Continuare »

Precizări privind îndemnizația pentru titlul științific de doctor

În data de 05.08.2021, Curtea de Apel București – Secția a IX-a de Contencios Administrativ și Fiscal, a admis cererea de suspendare a executării art. 1 alin. (2) din OME nr. 3993/2021, Continuare »

Rezultatele Examenului Național de Titularizare sunt eșecul clasei politice care a condus România în ultimii 30 de ani!

FSLI: Cine vrea să arunce vina doar pe profesori, nu face altceva decât să arunce praf în ochii opiniei publice!              Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, cea mai Continuare »

În atenția membrilor de sindicat care și-au echivalat titlul științific de doctor cu gradul didactic I anterior datei de 01.07.2017

În ultima perioadă, am primit numeroase sesizări referitoare la intenția cadrelor didactice care și-au echivalat titlul științific de doctor cu gradul didactic I înainte de data de 01.07.2017- data intrării în vigoare Continuare »

Plângere prealabilă privind echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I

Federatiile sindicale formulează plângere prealabilă împotriva OME nr. 3993/2021- privind echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I. Descarcă documentul aici! Continuare »

Modificări aduse LEN cu privire la ocuparea funcțiilor de director

Începând cu data de 31 mai 2021 a intrat în vigoare modificările aduse de Ordonanţa de urgenţă nr. 41/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, privind ocuparea funcțiilor de Continuare »

Demers privind respectarea legii în privința salarizării

Federația Sindicatelor Libere din învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au revenit la MEN cu solicitarea de a dispune măsurile ce se impun pentru a se asigura calculul corect al Continuare »

Cursurile în școli vor funcționa după două scenarii

Astăzi, 28 aprilie 2021, au fost aduse modificări Ordinul Comun Ministerul Educației – Ministerul Sănătății privind măsurile aplicabile în contextul prevenirii infecției cu SARS-COV2. Practic, începând cu data de 5 mai 2021, Continuare »

Acrediat: Lecția în on-line!

Află mai multe și completează Formularul de preînscriere pe: www.fsli.ro/index.php/lectia-in-on-line/ Este un program educațional destinat profesorilor, bazat pe exerciții practice interactivitate și sprijin constant în scopul: dobândirii rapide de competențe digitale cu Continuare »

 

Rezultatele Examenului Național de Titularizare sunt eșecul clasei politice care a condus România în ultimii 30 de ani!

FSLI: Cine vrea să arunce vina doar pe profesori, nu face altceva decât să arunce praf în ochii opiniei publice!             

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, cea mai mare federație din educație, care reprezintă interesele celor care lucrează în cel mai umilit domeniu din sectorul bugetar, consideră că rezultatele Examenului de Titularizare din acest an sunt slabe. Pe noi nu ne surprind, pentru că am fost și suntem permanent conectați la realitățile sistemului de învățământ.

Ne întrebăm de ce este surprins Președintele României, domnul Klaus Iohannis, de aceste rezultate, în condițiile în care domnia sa provine din rândul cadrelor didactice și suntem convinși că știe sau ar trebui să știe, de ce s-a ajuns aici. Ne întrebăm ce explicație ar putea să găsească ministrul Educației actual pentru justificarea acestor rezultate. Ceea ce vedem acum este “produsul” complicității politicienilor din partide diferite, care s-au succedat la conducerea acestei țări, fie ca parte a puterii executive, fie ca parte a puterii legislative, care nu au mișcat un deget pentru schimbarea în bine a învățământului, ba din contră au avut grijă să îl mențină într-o permanentă subfinanțare!

Toți indicatorii referitori la educație, publicați în ultimii ani, au arătat că în România învățământul se confruntă cu probleme serioase, însă aceste semnale de alarmă au fost ignorate. Federația noastră a semnalat, și ea, tuturor guvernelor degradarea continuă a educației și a înaintat propuneri de măsuri concrete care pot duce la redresarea acestui sistem. În cele mai multe cazuri, interesele politice au fost mult mai importante decât învățământul României!

Reamintim opiniei publice și politicienilor că aceste rezultate slabe de la concursul de titularizare reprezintă, de fapt, evaluarea activității politicienilor acestei țări. Notele evaluează măsura în care politicienii s-au implicat pentru dezvoltarea României!

NU POȚI FACE EDUCAȚIE PERFORMANTĂ FĂRĂ OAMENI BINE PREGĂTIȚI, IMPLICAȚI ȘI DEVOTAȚI ACESTUI SISTEM, IAR ACEST LUCRU ÎNSEAMNĂ LUAREA UNOR MĂSURI URGENTE!

CELE MAI MARI GREȘELI FĂCUTE ÎN TOȚI ACEȘTI ANI SUNT:

  1. Salariile neatractive din educație care au îndepărtat de acest sistem tinerii performanți și cu vocație pentru profesia de cadru didactic. În acest moment, cadrele didactice au salarii mai mici decât șoferii primăriilor, paznicii instituțiilor publice sau secretarele din administrația publică! Asta nu înseamnă că trebuie tăiate salariile acestora, ele sunt normale ținând cont de prețurile din România. O realitate îngrijorătoare este aceea în care un profesor tânăr cu un salariu de doar 2.300 de lei pe lună trebuie să trăiască și să fie și performant în activitate. Acestea sunt anomalii grave, inexistente în țările normale. Chiar și în aceste condiții de umilire salarială, majorarea salarială care ar fi trebuit să se acorde în anul 2020, a fost “sărită” și anul acesta și se pare că nu se află pe lista de priorități a actualei guvernări, nici pentru anul 2022, an în care ar trebui să se aplice integral Legea nr. 153/2017. La începutul anilor 1990, au fost politicieni care au afirmat că angajații din educație nu merită salarii mai mari, pentru că aceștia “nu produc nimic”! Asistăm și în prezent la aceeași mentalitate bolnăvicioasă și perfidă a celor care ne conduc.
  1. Neglijarea aproape totală de către învățământul superior a formării inițiale a cadrelor didactice este una dintre marile probleme ale învățământului preuniversitar. Școlile au nevoie de profesori, nu doar de absolvenți de învățământ superior. Viitorii profesori au nevoie de cu totul altceva decât le furnizează în prezent facultățile. Planurile cadru ale acestora prezintă mari lacune, iar vina pentru ceea ce se întâmplă o poartă și Ministerul Educației, care are pârghiile necesare pentru a impune reguli legate de formarea inițială. În mod real, viitoarele cadre didactice pleacă din cadrul facultăților cu lipsuri mari și își dau seama de pregătirea precară în momentul în care ajung în fața elevilor! Discipline precum: Psihologie școlară, Pedagogie, Metodica predării disciplinei și PRACTICĂ PEDAGOGICĂ, studiate în facultate de cadrele didactice care au acum tâmplele încărunțite, sunt absolut necesare pentru orice viitor profesor, dar din păcate acum sunt istorie! Din nefericire, tinerii profesori nu au nici șansa de a avea mentori, care să-i ajute în activitate, pentru a remedia lacunele “dobândite” în facultate.
  2. Formarea continuă a cadrelor didactice a fost aproape formală, cele mai multe cursuri de formare fiind făcute pentru acumularea creditelor cerute de lege, în multe situații cadrele didactice suportând costurile. O formare adevărată trebuie să aducă plus valoare dezvoltării personale și activității didactice și nu risipă de timp și de bani!
  3. Umilirea cadrelor didactice, în diferite forme, de la critică neconstructivă în spațiul public, până la nepăsarea afișată de clasa politică față de problemele reale și grave ale acestora. Una dintre aceste probleme este lipsa protecției cadrelor didactice în școli, acestea fiind adeseori victimele agresiunilor săvârșite chiar și de către elevi sau părinți. Vă amintim că inițiativa legislativă privind protecția cadrelor didactice care a plecat de la FSLI, a fost respinsă chiar de parlamentarii partidelor care susțin actualul arc guvernamental.
  4. Birocrația excesivă a transformat cadrele didactice în scribi! Să faci educație reprezintă un proces complex, care necesită timp, creativitate și inovație din partea profesorilor. În loc să fie lăsate să-și îndeplinească misiunea pe care o au, cadrelor didactice li s-au dat sarcini care nu au nicio tangență cu activitatea didactică, iar cei care au avut de suferit au fost, în primul rând elevii, dar și cadrele didactice însele.

 

Ținând cont de toate aceste aspecte, oare doar cadrele didactice care au luat note mici sunt vinovate pentru rezultate? Ar fi un neadevăr să credem asta! Iar nerepararea greșelilor prezentate, nu va conduce la altceva decât la o probabilă repetare sau chiar înrăutățire a situației de anul acesta în ceea ce privește prestația cadrelor didactice la concursul de titularizare. Nu au cum să apară minuni! Ținând cont de modul cum sunt tratate cadrele didactice, dar mai ales de condițiile în care își desfășoară activitatea, am putea spune că majoritate fac performanță! Clasa politică din România trebuie să facă efortul să-și corecteze „miopia” gravă de care suferă, pentru a putea vedea realitățile din sistemul educațional românesc. De asemenea, trebuie să conștientizeze că la o educație de calitate, care ar conduce România la prosperitate, se ajunge numai atunci când va fi o luptă acerbă între tinerii performați pentru a ajunge profesori. Asta se va întâmpla  când, în primul rând, vor fi salarii motivante în învățământ! Cei cu putere de decizie care afirmă că așteaptă performanță pentru a da salarii corespunzătoare, gândesc retrograd! Așa ceva nu s-a întâmplat nicăieri! Oferiți și apoi se vor vedea și rezultatele! Iar cei care nu vor corespunde profesional nu au cum să mai fie regăsiți în sistemul educațional!

 

 Cei care ne conduc sunt buni doar la discursuri populiste și știu exact cum să manipuleze opinia publică aruncând vina și responsabilitatea pentru orice formă de eșec al sistemului de învățământ, în ograda celor care chiar muncesc– angajații acestui sistem! E ușor să arăți cu degetul de la pupitrul insituției pe care o conduci, e ușor să găsești țap ispășitor, mai greu e să îți asumi, că prin funcția pe care o ai, fie că ești ministru, parlamentar sau șef al statului, nu ai făcut nimic sau nu cât trebuie pentru redresarea școlii românești! Este evident că situația actuală a învățământului nu este cea dorită și acest lucru  trebuie să ne pună pe fiecare dintre noi pe gânduri-  sindicate, Guvern, cadre didactice, elevi și părinți. Trebuie făcut front comun pentru a schimba în bine învățământul din România, iar mentalitatea față de acesta: <Lasă că merge și așa!>, trebuie să dispară!, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI.