Întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul

Astăzi, 17.02.2021, a avut loc la sediul Guvernului României, o întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul Guvernului României, domnul Florin Cîțu, Ministrul educației, domnul Sorin Cîmpeanu, Secretarul de Continuare »

Structura anului școlar 2021-2022

Anul școlar 2021-2022 se structurează pe două semestre după cum urmează: Semestrul I are 14 săptămâni de cursuri dispuse în perioada 13 septembrie 2021 – 22 decembrie 2021. În perioada 25 – 31 octombrie Continuare »

Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice!

În anul 2021 se repetă scenariul din anii 2009-2010? Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele Continuare »

Cifrele analizei ministrului de Interne arată dezastrul din educație

Trebuie să aibă loc tragedii, ca în sănătate, pentru ca Guvernul să investească în învățământ? 4.000 de clădiri, dintr-un total de peste 25.000 în care funcţionează unităţi școlare, fără autorizație de la Continuare »

Atenție mare la redeschiderea școlilor! Nu ne permitem nicio greșeală; costul plătit ar putea fi sănătatea copiilor și a colegilor noștri!

Redeschiderea unităților de învățământ începând cu data de 8 februarie 2021 va însemna revenirea la normalitate în cadrul sistemului de educație, dar totul trebuie gândit și făcut cu mare responsabilitate. Nu trebuie Continuare »

Corectarea Legii salarizării și a inechităților din sistemul public de pensii, principalele teme discutate de ministrul Muncii cu reprezentanții sindicatelor din educație

sursa: mmuncii.ro Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan, a avut miercuri o întâlnire cu reprezentanții principalelor structuri sindicale din educație. O primă temă discutată cu partenerii sociali a vizat proiectul de Continuare »

FSLI salută decizia Ministerului Educației prin care este redus numărul de elevi la clasa a IX-a

Este una dintre măsurile pentru care federația noastră a militat ani la rândul și ne bucurăm că insistența noastră a dat roade, iar ministrul Sorin Cîmpeanu a dat dovada de receptivitate, conștient Continuare »

Consilierii școlari forțați să accepte un număr de elevi peste limita prevăzută de lege

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, federație la care ASI Suceava este afiliată, s-a adresat, în regim de urgență, Ministerului Educației pentru a clarifica numărul de elevi/preșcolari în raport de care se face Continuare »

Întâlnire de lucru cu ministrul educației. Probleme abordate

Astăzi, 7 ianuarie 2021, a avut loc la sediul Ministerului Educației (ME) o întâlnire a președinților celor trei federații reprezentative din învățământ: FSLI, FSE Spiru Haret și FNS Alma Mater, cu ministrul Continuare »

Austeritatea anunțată de Guvernul Cîțu îndeamnă la declanșarea acțiunilor de protest în educație

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele a peste 165.000 de salariați din învățământ, protestează față de politica de austeritate pe care noul Guvern al României se pregătește să o pună Continuare »

 

Revista presei – 6.12.2013

PREUNIVERSITAR

 

Rezultate referendum: Greva generală din educaţie se amână pentru la anul

Greva generală din învăţământ s-a amânat pentru semestrul a doilea al anului şcolar în curs, a anunţat Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) în urma referendumului organizat în rândul celor 173.000 de profesori din sindicat. UPDATE 12:40 – Preşedintele FSLI, Simion Hăncescu, a explicat pentru adevarul.ro că greva generală a fost amânată fiindcă bugetul a intrat în Parlament mai devreme de 9 decembrie, data la care s-ar fi aşteptat sindicaliştii să se întâmple asta. „Mi-a fost teamă că va fi aşa”, a mărturisit Hăncescu. FSLI încă mai adună rezultatele de la referendum, însă, având în vedere că acesta a fost organizat pentru declanşarea grevei generale în învăţământ în data de 9 decembrie, acum nu mai are relevanţă, având în vedere că bugetul s-a votat în Parlament. „S-ar putea să organizăm un alt referendum în semestrul al doilea, cel mai probabil în martie – aprilie, în preajma alegerilor europarlamentare. Asta ar însemna că o posibilă grevă generală în educaţie s-ar putea declanşa la sfârşitul anului şcolar, ceea ce înseamnă că elevii ar putea rămâne cu situaţia neîncheiată înaintea examenelor naţionale (Bacalaureat 2014, Evaluarea Naţională 2014)”, a mai spus Hăncescu. Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I.) a început din data de 25 noiembrie un referendum de consultare a membrilor de sindicat, prin care aceştia să-şi exprime opţiunea privind greva generală începând cu data de 9 decembrie 2013, data la care, dacă lucrurile ar fi decurs normal din punct de vedere politic, ar fi trebuit să intre în dezbaterea Plenului Parlamentului proiectul bugetului de stat pe anul 2014. Având în vedere timpul scurt pe care l-au avut la dispoziţie sindicatele afiliate pentru a-i consulta pe toţi cei 173.000 de membri, nu s-a reuşit consultarea în integralitate a tuturor acestora. Conform datelor primite de la sindicatele afiliate, din cei aproximativ 70% din membrii consultaţi, aproximativ 50% s-au exprimat pentru declanşarea grevei generale începând cu 9 decembrie 2013. Având în vedere că o grevă generală se poate declanşa dacă cel puţin 50% din totalul membrilor de sindicat îşi exprimă opţiunea pentru această formă de protest, greva generalăs-a amânat, se arată într-un comunicat FSLI. „Rezultatele parţiale ale acestui referendum scot în evidenţă un lucru clar: starea de nemulţimire în rândul salariaţilor din învăţământ este foarte mare şi, conform acestor rezultate şi a numeroaselor mesaje pe care le primim din rândul membrilor de sindicat,  greva generală trebuie amânată pentru semestrul al-II-lea al acestui an şcolar”, se arată în comunicatul FSLI. Profesorii, studenţii şi elevii cer 6% din PIB pentru Educaţie În ultimele săptămâni au avut loc mai multe proteste în educaţie începând cu profesorii care au pichetat în luna octombrie, sediile Guvernului, ale Parlamentului şi ale USL. Pe 6 noiembrie, 10.000 de profesori de la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) au ieşit în stradă la un miting, iar săptămâna următoare au ieşit mii de studenţi să protesteze în toată ţara, în timp ce elevii au făcut grevă japoneză în şcoli.

Sursa: Adevarul.ro

 

Sindicatele din învăţământ s-au răzgândit: nu mai intră luni în grevă generală. Care sunt, de fapt, motivele

După ce zilele trecute anunţau procente de peste 50 la sută în opţiunea pentru grevă a sindicaliştilor consultaţi, astăzi Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ anunţă că greva anunţată pentru luni, 9 decembrie, nu va mai avea loc. FSLI, federaţie la care sunt afiliaţi şi sindicaliştii din învăţământul sălăjean, explică, printr-un comunicat de presă, motivele renunţării, temporare, la protest.  „FSLI a început din data de 25 noiembrie  un referendum de consultare a membrilor de sindicat, prin care aceştia să-şi exprime opţiunea privind greva generală începând cu data de 9 decembrie, dată la care, dacă lucrurile ar fi decurs normal din punct de vedere politic, ar fi trebuit să intre în dezbaterea Plenului Parlamentului proiectul bugetului de stat pe anul 2014. Scandalul politic la nivel înaltgenerat tocmai de acest proiect de lege a condus la adoptarea, în mod nejustificat, a Legii Bugetului de Stat pe anul 2014, după mai puţin de 20 de ore de dezbatereîn Parlament. Având în vedere timpul scurt pe care l-au avut la dispoziţie sindicatele afiliate pentru a-i consulta pe toţi cei 173.000 de membri, nu s-a reuşit consultarea în integralitate a tuturor acestora. Conform datelor primite de la sindicatele afiliate, din cei aproximativ 70% din membrii consultaţi, aproximativ 50% s-au exprimat pentru declanşarea grevei generale începând cu 9 decembrie 2013. Ţinând cont de cele prezentate mai sus şi având în vedere că o grevă generală se poate declanşa dacă cel puţin 50% din totalul membrilor de sindicat îşi exprimă opţiunea pentru această formă de protest, se impune ca greva generală să se amâne. Rezultatele parţiale ale acestui referendum scot în evidenţă un lucru clar: starea de nemulţimire în rândul salariaţilor din învăţământ este foarte mare şi, conform acestor rezultate şi a numeroaselor mesaje pe care le primim din rândul membrilor de sindicat,  greva generală trebuie amânată pentru semestrul al-II-lea al acestui an şcolar”, se arată în comunicat. Preşedintele Ligii Sindicatelor din Învăţământ Sălaj, Eusebiu Lehene, spune că la luarea acestei decizii a contribuit, însă, şi faptul că, dacă s-ar fi intrat în grevă, dascălii cu o vechime în sistem mai mică de 10 ani nu ar fi putut să obţină, după împlinirea a 10 ani de vechime, sporul de stabilitate, de 15 la sută aplicat la salariul de bază. Motivul – legea a fost modificată în 2011 astfel încât pe durata grevei vechimea în muncă se întrerupe şi profesorii aflaţi în această situaţie nu mai îndeplinesc condiţia de a avea vechime neîntreruptă de minimum 10 ani.

Sursa: Adevarul.ro

 

Sindicaliştii din învăţământ amână greva generală

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) anunţă printr-un comunicat că a amânat declanşarea grevei generale până în al doilea semestru al anului şcolar, întrucât consultarea membrilor FSLI pentru grevă nu a putut fi încheiată înainte de dezbaterea proiectului bugetului de stat în plenul Parlamentului. Greva generală a fost amânată pentru semestrul al-II-lea. FSLI spune că a început din 25 noiembrie referendumul de consultare a membrilor de sindicat, prin care aceştia să-şi exprime opţiunea privind greva generală începând cu 9 decembrie, data la care, „dacă lucrurile ar fi decurs normal din punct de vedere politic”, ar fi trebuit să intre în dezbaterea Plenului Parlamentului proiectul bugetului de stat pe anul 2014. „Scandalul politic la nivel înalt generat tocmai de acest proiect de lege a condus la adoptarea, în mod nejustificat, a Legii Bugetului de Stat pe anul 2014, după mai puţin de 20 de ore de dezbatere în Parlament. Având în vedere timpul scurt pe care l-au avut la dispoziţie sindicatele afiliate pentru a-i consulta pe toţi cei 173.000 de membri, nu s-a reuşit consultarea în integralitate a tuturor acestora. Conform datelor primite de la sindicatele afiliate, din cei aproximativ 70 la sută din membrii consultaţi, aproximativ 50 la sută s-au exprimat pentru declanşarea grevei generale începând cu 9 decembrie 2013”, se arată în comunicatul citat. FSLI precizează că o grevă generală se poate declanşa dacă cel puţin 50 la sută din totalul membrilor de sindicat îşi exprimă opţiunea pentru această formă de protest, astfel încât amânarea ei este obligatorie în acest context. „Rezultatele parţiale ale acestui referendum scot în evidenţă un lucru clar: starea de nemulţumire în rândul salariaţilor din învăţământ este foarte mare şi, conform acestor rezultate şi a numeroaselor mesaje pe care le primim din rândul membrilor de sindicat, greva generală trebuie amânată pentru semestrul al-II-lea al acestui an şcolar”, au spus reprezentanţii FSLI. Preşedintele FSLI, Simion Hancescu, spunea în 6 noiembrie, în timpul protestului organizat în Capitală, că ar putea fi organizat un referendum în rândul cadrelor didactice, cu privire la declanşare grevei generale în perioada alegerilor europarlamentare sau înainte de încheierea anului şcolar.

Sursa: Cotidianul.ro

 

FSLI amână greva generală pentru al doilea semestru al anului școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a amânat declanșarea grevei generale până în al doilea semestru al anului școlar, întrucât consultarea membrilor FSLI nu a putut fi încheiată înainte de dezbaterea proiectului bugetului de stat în plenul Parlamentului. FSLI a arătat joi, într-un comunicat de presă, că a început din 25 noiembrie referendumul de consultare a membrilor de sindicat, prin care aceștia să-și exprime opțiunea privind greva generală începând cu 9 decembrie, data la care, „dacă lucrurile ar fi decurs normal din punct de vedere politic“, ar fi trebuit să intre în dezbaterea Plenului Parlamentului proiectul bugetului de stat pe anul 2014. „Scandalul politic la nivel înalt generat tocmai de acest proiect de lege a condus la adoptarea, în mod nejustificat, a Legii Bugetului de Stat pe anul 2014, după mai puțin de 20 de ore de dezbatere în Parlament. Având în vedere timpul scurt pe care l-au avut la dispoziție sindicatele afiliate pentru a-i consulta pe toți cei 173.000 de membri, nu s-a reușit consultarea în integralitate a tuturor acestora. Conform datelor primite de la sindicatele afiliate, din cei aproximativ 70 la sută din membrii consultați, aproximativ 50 la sută s-au exprimat pentru declanșarea grevei generale începând cu 9 decembrie 2013“, se arată în comunicatul citat. FSLI a precizat că o grevă generală se poate declanșa dacă cel puțin 50 la sută din totalul membrilor de sindicat își exprimă opțiunea pentru această formă de protest, astfel încât amânarea ei este obligatorie în acest context.

Sursa: Curentul.ro

 

Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant: Greva generala din educatie este amanata pentru semestrul al-II-lea al acestui an scolar

Greva generala a profesorilor trebuie amanata pentru semestrul al-II-lea al acestui an scolar, a anuntat Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI). Reprezentantii federatiei au precizat ca din 25 noiembrie au inceput un „referendum de consultare a membrilor de sindicat, prin care acestia sa-si exprime optiunea privind greva generala incepand cu data de 9 decembrie 2013, data la care, daca lucrurile ar fi decurs normal din punct de vedere politic, ar fi trebuit sa intre in dezbaterea Plenului Parlamentului proiectul bugetului de stat pe anul 2014”. FSLI sustine insa ca „scandalul politic la nivel inalt generat tocmai de acest proiect de lege a condus la adoptarea, in mod nejustificat, a Legii Bugetului de Stat pe anul 2014, dupa mai putin de 20 de ore de dezbatere in Parlament”. „Avand in vedere timpul scurt pe care l-au avut la dispozitie sindicatele afiliate pentru a-i consulta pe toti cei 173.000 de membri, nu s-a reusit consultarea in integralitate a tuturor acestora”, se arata in comunicat. Federatia anunta ca aproximativ 50% dintre membrii de sindicat chestionati s-au exprimat pentru declansarea grevei generale incepand cu 9 decembrie 2013. „Tinand cont de cele prezentate mai sus si avand in vedere ca o greva generala se poate declansa daca cel putin 50% din totalul membrilor de sindicat isi exprima optiunea pentru aceasta forma de protest, se impune ca greva generala sa se amane”, informeaza Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant. FSLI sustine ca „rezultatele partiale ale acestui referendum scot in evidenta un lucru clar: starea de nemultimire in randul salariatilor din invatamant este foarte mare si, conform acestor rezultate si a numeroaselor mesaje pe care le primim din randul membrilor de sindicat,  greva generala trebuie amanata pentru semestrul al-II-lea al acestui an scolar”.

Sursa: Hotnews.ro

 

FSLI: Greva generală din învăţământ a fost amânată

Greva generală din învăţământ anunţată pentru data de 9 decembrie 2013 a fost amânată cel mai probabil pentru semestrul al doilea din anul şcolar în curs, a anunţat, joi, într-un comunicat de presă, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ – FSLI. FSLI a început din data de 25 noiembrie un referendum de consultare a membrilor de sindicat, prin care aceştia să-şi exprime opţiunea privind greva generală începând cu data de 9 decembrie 2013, transmite Agerpres. “Având în vedere timpul scurt pe care l-au avut la dispoziţie sindicatele afiliate pentru a-i consulta pe toţi cei 173.000 de membri, nu s-a reuşit consultarea în integralitate a tuturor acestora. Conform datelor primite de la sindicatele afiliate, din cei aproximativ 70% dintre membrii consultaţi, aproximativ 50% s-au exprimat pentru declanşarea grevei generale începând cu 9 decembrie 2013. Ţinând cont de cele prezentate mai sus şi, având în vedere că o grevă generală se poate declanşa dacă cel puţin 50% din totalul membrilor de sindicat îşi exprimă opţiunea pentru această formă de protest, se impune ca greva generală să se amâne”, se arată în comunicatul FSLI. Pe fondul acestei situaţii, membrii sindicatului consideră că “rezultatele parţiale ale acestui referendum scot în evidenţă un lucru clar: starea de nemulţumire în rândul salariaţilor din învăţământ este foarte mare şi, conform acestor rezultate şi a numeroaselor mesaje pe care le primim din rândul membrilor de sindicat, greva generală trebuie amânată pentru semestrul al-II-lea al acestui an şcolar”.

Sursa: Puterea.ro

 

Ce exerciţii au primit elevii români de 15 ani la testele PISA. Le puteţi rezolva?

Testele PISA se organizează în 65 de ţări din toată lumea şi sunt realizate după modele de exerciţii specifice, interdisciplinare. Adevărul.ro vă prezintă câte un model de test din principalele domenii de evaluare: matematică, citire, rezolvare de probleme şi ştiinţe. Aproape un sfert dintre elevii de 15 ani din statele membre în Organizaţia pentru cooperare şi dezvoltare economică (OCDE) au cunoştinţe minime de matematică, limitate la operaţii simple cu numere întregi, arată testele PISA din 2012. În România, 40% din elevi s-au dovedit a fi slabi şi doar 3,2% de top, şi doar ceea ce ne-a plasat din nou pe un loc codaş, 45 din 65, între statele lumii. OECD a publicat modele de teste PISA pentru cine doreşte să se testeze şi să vadă dacă poate rezolva cerinţe gândite pentru elevi de 15 ani. Aveţi mai jos câteva exemple. Matematică Întrebare 1:  Turiştii pot escalada Muntele Fuji numai între 1 iulie şi 27 august în fiecare an. În jur de 200.000 de oameni urcă pe Muntele Fuji în această perioadă. În medie, cam câte persoane escaladează muntele în fiecare zi? a) 340 b) 710 c) 3.400 d) 7.100 e) 7.400 Întrebare 2:  Drumul care urcă pe Muntele Fuji, Gotemba, are 9 Km. Turiştii trebuie să se întoarcă din drumeţia de 18 km până la ora opt seara. Toshi estimează că poate să urce pe muntecu o medie de 1,5 km/h şi să coboare de două ori mai repede. Vitezele pe care le-a luat în calcul includ pauzele de masă şi de odihnă. Pornind de la estimările de viteză făcute de Toshi, care este cea mai târzie oră la care poate pleca pe munte ca să se întoarcă înapoi la bază până la opt seara? Întrebare 3: Toshi a avut asupra lui un pedometru care să-i numere paşii în timp ce mergea pe cărarea Gotemba. Pedometrul i-a arătat că a făcut, în total, 22.500 de paşi la urcare. Estimaţi care este lungimea paşilor lui Toshi în timpul urcuşului de 9 km, cât are drumul. Scrieţi răspunsul în centimetri. Citire Atenţie pentru persoanele alergice la arahide, pentru biscuiţi cu cremă de lămâieData atenţionării: 4 februarie Numele producătorului: Fine Foods Ltd. Informaţii despre produs: biscuiţi cu cremă de lămâie cu o greutate de 125 grame (data de expirare: 18 iunie şi 1 iulie) Detalii: Unii biscuiţi pot să conţină bucăţi de arahide, care nu sunt trecute pe lista de ingrediente. Persoanele alergice la arahide nu trebuie să consume aceşti biscuiţi. Ce acţiuni poate lua consumatorul: Dacă aţi cumpărat acest produs, îl puteţi returna la magazinul de unde l-aţi luat şi vi se vor restitui banii. Pentru alte informaţii sunaţi la 1800 034 241. Întrebare 1: Care este scopul acestui anunţ? a) Să facă reclamă la biscuiţii cu cremă de lămâie. b) Să informeze consumatorii când au fost produşi biscuiţii c) Să-i avertizeze pe consumatori în legătură cu biscuiţii. d) Să le explice de unde să cumpere biscuiţii Întrebare 2: Care este numele companiei care a produs biscuiţii? Întrebare 3:  De ce anunţul include şi datele de expirare? Rezolvare de Probleme: Este ziua de naştere a lui Alan, care dă o petrecere. Şapte oameni vor veni: Amy, Brad, Beth, Charles, Debbie, Emily şi Frances. Toată lumea va cina la o masă rotundă. Aranjamentul de la masă trebui să întrunească următoarele condiţii: • Ami şi Alan să fie aşezaţi unul lângă celălalt • Brad şi Beth să fie aşezaţi unul lângă celălalt • Charles să stea lângă Debbie sau Emily • Frances să stea lângă Debbie • Amy şi Alan nu trebuie aşezaţi lângă Brad sau Beth • Brad nu trebuie aşezat lângă Charles sau Frances • Debbie şi Emily nu stau unul lângă celălalt • Alan este aşezat lângă Debbie sau Emily • Amy nu trebuie aşezată lângă Charles Aranjaţi invitaţii la locurile potrivite de la masă care să îndeplinească toate condiţiile de mai sus. Ştiinţe: Un autobuz merge pe un drum drept. Şoferul, Ray, are un pahar cu apă pe bord. Brusc, Ray frânează.   Ce se va întâmpla cu apa din pahar, cel mai probabil? a) apa va rămâne neclintită b) apa se va vărsa pe partea 1 a paharului c) apa se va vărsa pe partea 2 a paharului d) apa se va vărsa dar nu ai de unde să ştii pe ce parte a paharului Răspunsuri: Matematică:  1 – C; 2 – 11 am; 3 – 40 cm. Citire: 1 – C; 2 – Fine Foods Ltd.; 3 – Datele de expirare identifică producţiile de biscuiţi care sunt afectate. Rezolvare de probleme: Alan-Amy-Emily-Brad-Beth-Charles-Debbie-Frances este una dintre cele 11 soluţii posibile. Ştiinţe – B

Sursa: Adevarul.ro

 

TURNEU Campionii României la dezbateri se înfruntă din nou la Bucureşti

Între 7 şi 9 decembrie are loc la Bucuresti Turneul Campionilor în Dezbateri 2013, competiţia ce-i pune faţă în faţă pe cei mai buni debateri români. Cei 16 finalişti de top se înfruntă zilele acestea pentru a-şi revendica trofeul Turneului Campionilor în Dezbateri. Finala şi premierea au loc luni, 9 decembrie, ora 18:30 la The HUB, în prezenţa Excelenţei sale Domnul Martin Harris, Ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti. Cei 16 finalişti şi câştigători ai unor campionate naţionale, europene sau internaţionale de top precum cele de la Oxford sau Cambridge, se vor înfrunta pentru marele premiuîn acest weekend, iar luni cel mai bun tânăr orator va lua trofeul Turneului Campionilor în Dezbateri, ediţia a 2-a. ”De 20 ani, mişcarea de debate din România s-a coagulat în jurul Asociaţiei Române de Dezbateri, Oratorie şi Retorică (ARDOR) şi a multor generaţii de tineri care practică dezbaterile academice în peste 100 de cluburi din licee şi universităţi din România. Reprezentanţii României la campionatele internaţionale, fie ele europene sau mondiale, câştigă în fiecare an locuri importante în competiţiile care prevalează ca importanţă faţă de concursuri de cunoştinţe pentru facultate sau job. La final de an, ARDOR îi invită pe cei care au dovedit cele mai bune performanţe să concureze pentru trofeul Turneului Campionilor în Dezbateri”, se arată într-un comunicat ARDOR. „Turneul Campionilor în Dezbateri reprezintă cea mai puternică încleştare de valori. Este evenimentul care hotărăşte clar, în confruntare directă, care sunt cei mai buni. Şi participanţii ştiu asta. Având în vedere că este un turneu «invitaţional», mic şi select, numai faptul că participă la turneu reprezintă deja o validare în ochii celorlalţi. Pentru câştigători, acest titlu este cel mai important titlu naţional din palmares,” spune Emanuel Beteringhe, director de turneu. Aşii oratoriei din 2012 Ediţia de anul trecut a fost câştigată de echipa formată din Radu Ţigănaş şi Şerban Pitic, echipă ce avea să ajungă în finala EFL (English as a Foreign Language) a Campionatului Mondial de Dezbateri Universitare de la Berlin şi să câştige competiţia internaţională SOAS Inter-Varsity de la Londra (ESL – English as a Secondary Language). „Pentru noi, ca organizatori şi arbitri, este o bucurie să îi vedem «pe scenă». Suntem mândri că au ajuns la un nivel înalt şi pot demonstra şi altora abilităţile dobândite după sute de ore de pregătire şi zeci de competiţii.”, adaugă Emanuel Beteringhe. Sportul minţii, pe viu Aflat la a 2-a ediţie, turneul de anul acesta pune faţă în faţă 16 debateri din toate regiunile ţării. Rundele preliminarii au loc sâmbătă şi duminică la Colegiul Naţional ”Gheorghe Lazăr” din Bucureşti, intrarea fiind liberă. ”Sunt aşteptaţi să asiste elevii şi studenţii din Bucureşti interesaţi să vadă pe viu acest exerciţiu de cercetare, argumentare, gândire critica, fair-play şi retorică, un sport al minţii care dezvoltă abilităţi utile în orice domeniu. Finala Turneului Campionilor în Dezbateri 2013 are loc la The HUB Bucureşti, luni, începând cu ora 18:30, iar participarea în public se face pe bază de invitaţie”, potrivit organizatorilor. Turneul Campionilor în Dezbateri face parte din eforturile ARDOR de a promova dezbaterile în societatea românească, completând educaţia formala oferită de şcoală prin activităţi de club şi prin introducerea în programa şcolară opţională a unui Curs de Dezbateri, Oratorie şi Retorică. Ecourile acţiunilor intreprinse de ARDOR au început să aibă un impact din ce în ce mai important în ultimii ani prin proiectele educaţionale şi iniţiativele civice proprii sau în parteneriat.

Sursa: Adevarul.ro

 

Târgul colegiilor şi şcolilor private de elită „World Education Fair” vine din nou la Bucureşti, în acest weekend

Reprezentanţii a 30 de şcoli private de elită şi colegii din Anglia, Elveţia, Austria, Germania şi Canada vin în România la târgul „World Education Fair”, care va avea loc la hotelul „Athenee Palace Hilton” din Bucureşti, pe 7 şi 8 decembrie, între orele 10:00 şi 17:00. Evenimentul va fi organizat şi în Timişoara, pe 10 Decembrie, ora 18:00, la Hotel Timişoara şi în Constanţa, pe 12 Decembrie, ora 18:00, la Hotel IBIS. Evenimentul se adresează familiilor cu copii având vârste cuprinse între 7 şi 18 ani, care iau în considerare continuarea sau finalizarea studiilor secundare în străinătate . Târgul oferă copiilor din România oportunitea de a se întâlni cu specialiştii pentru admitere la licee de elită din străinătate şi de a beneficia de consultanţă gratuită pentru alegerea celui mai bun liceu sau a unui curs de limbă străină, în străinătate.

„În ciuda costurilor mai ridicate, interesul familiilor din România care au venituri ce îşi pot permite o educaţie de elită în străinătate pentru copii este foarte ridicat, datorită calităţii dovedite a studiilor, datorită activităţilor extraşcolare şi siguranţei oferite pentru o admitere cu succes la universităţi de prestigiu oriunde în lume”, a declarat Svetlan Danev, din partea companiei de consultanţă IntegralEdu, organizator al târgului World Education. Numărul elevilor români care studiază în străinătate a crescut cu 25% Potrivit lui Danev, în anul şcolar 2012-2013, numărul copiilor români care învaţă în şcoli occidentale a crescut în medie cu 25%, iar majoritatea elevilor preferă şcolile britanice, urmate în clasament de colegiile elveţiene. Aceşti copii au vârste cuprinse între 11 şi 16 ani iar principalul motiv de a studia în străinătate constituie şansa crescută de a fi admis ulterior la o universitate de prestigiu. După părerea lui, motivul principal pentru care familiile din România aleg programele de studiu din străinătate este “unificarea relativ lentă a standardelor sistemului de învăţământ românesc cu cele din ţările europene mai dezvoltate. Acest lucru este confirmat de studiul recent al Programului Internaţional pentru evaluarea elevilor, PISA, care spune că în pofida rezultatelor bune la testele de matematică, scriere şi ştiinţă, rezultatele copiilor din şcolile din România rămân sub media pentru Europa, Asia şi Statele Unite ale Americii. Având asftel un interes crescut faţă de studiile de calitate, familiile şi copiii de elită din România mizează prin educaţie, pe asigurarea unui viitor financiar mai bun nu doar pentru copiii lor,  ci pentru întreaga ţară”, a comentat Danev. Peste 50% din participanţi sunt şcoli de elită din Marea Britanie „În ciuda dezbaterilor politice din Marea Britanie cu privire la obligativitatea vizelor pentru români şi bulgari, interesul instituţiilor de învăţământ britanice faţă de elevii din ambele ţări rămâne ridicat” a spus Danev . În sprijinul acestei afirmaţii, el a declarat că la târgul din Bucureşti din acest weekend, peste 50% din participanţii sunt şcoli de elită din Marea Britanie, dintre care unele vor acorda burse celor mai buni candidaţi din România, burse cuprinse între 30% şi 50 % din taxa de şcolarizare. Ce şcoli vor participa la târg La târg vor participa unele din cele mai populare şcoli britanice, inclusiv celebrele CATS College şi Bromsgrove School (în Top 10 cele mai bune şcoli din Marea Britanie), King Edward’s School Witley, Cardiff Sixth Form College şi  Abbey College (DLD), cunoscut pentru rata de succes de 100% la admiterea elevilor la universităţi de prestigiu. Pentru familiile cu buget mai modest este prevăzută participarea Liverpool College – unul dintre primele colegii private, cu subvenţii de  la stat care reduc taxele de şcolarizare de la 26.000 la 13.000 de lire sterline pe an. În premieră în cadrul târgului va fi oferită o bursă specială de 42.000 CHF, reprezentând o reducere de 50% din taxa de şcolarizare.  Bursa va fi acordată de prestigiosul colegiu elveţian Institut auf dem Rosenberg şi este destinată candidaţilor din România. Pentru prima dată, târgul va prezenta şi oportunităţile de studiu în şcoli de elită din Canada, prin participarea renumitelor colegii Asbury College şi Lakefield College, ale căror sedii se află în Ottawa. Cel de-al doilea colegiu este recunoscut pentru absolvenţii iluştri ai familiei regale, inclusiv fratele Prinţului Charles – Prinţul Andrew şi Printul Felipe, moştenitorul coroanei spaniole. Un nou participant în cadrul târgului World Education este Amadeus International School Viena, din care face parte renumita Academia de Muzică Amadeus, cunoscută drept o şcoală pentru laureaţi Nobel . Aceasta oferă posibilitatea unor studii academice în limba engleză copiilor supradotaţi, şcoala fiind deschisă şi candidaţilor care nu au studiat niciodată un instrument muzical, dar au pasiune, interese serioase şi de durată în domeniul muzicii. Vizitatorii la târg vor primi informaţii despre taberele de limbi străine din străinătate, care pot fi rezervate în cadrul evenimentului cu preţuri reduse între 5 şi 10 %, cât şi noua ediţie a celui mai mare catalog de tabere de limbi străine cu peste 300 de oferte în întreaga lume. În continuarea proiectului World Education, pentru candidaţii şi pentru familiile acestora care nu vor putea participa la târgul din Bucureşti, vor fi organizate seminarii specializate de prezentare pe 10 Decembrie, ora 18:00 în Timişoara, la Hotel Timişoara şi pe 12 Decembrie, ora 18:00, în Constanţa, la Hotel IBIS.

Sursa: Adevarul.ro

 

VIDEO Funeriu: „Mii de copii din România riscă să abandoneze şcoala din cauză că nu şi-au primit banii de navetă“

Prezent astăzi la Satu Mare, fostul ministru al educaţiei, Daniel Funeriu, a declarat că există riscul ca mulţi copii din România să abandoneze şcoala în cel mai scurt timp, mai ales cei care se află într-o situaţie precară din punct de vedere financiar, din cauză că nu şi-au primit banii de navetă. Fostul ministru Daniel Funeriu a organizat astăzi la Satu Mare o conferinţă de presă, prezentând stadiul actual al partidului dar şi câteva idei despre ce se întâmplă în România în acest moment. Acesta a ţinut să tragă un semnal de alarmă în ceea ce priveşte banii de navetă ai elevilor. „Mii de copii din întreaga ţară nu şi-au primit banii de navetă. Din această cauză există riscul ca cei cu o situaţia precară să renunţe la şcoală. Sugerez Guvernului să nu mai îndrepte banii spre baronii USL, ci înspre copii. Guvernul Boc nu a întârziat cu aceşti bani nici în cea mai grea perioadă de guvernare. În schimb, Guvernul Ponta încalcă legea de câte ori are ocazia“, a declarat Daniel Funeriu. Dacă la nivelul judeţului Satu Mare banii de navetă nu s-au mai decontat în cazul a peste 3.000 de elevi, în Bistriţa situaţia este şi mai rea, existând mai mult de 3.100 de copii care nu şi-au primit banii din 2012. „Trag un semnal de alarmă şi cer Guvernului Ponta s-o lase mai moale cu şpaga către baronii USL“, a mai adăugat Funeriu.

Sursa: Adevarul.ro

 

Boriga cere ministrului Educaţiei suspendarea cursurilor, pentru o săptămână, în unităţile neîncălzite din Târgovişte

Primarul Gabriel Boriga a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, că solicită ministrului Educaţiei suspendarea cursurilor şcolare pentru o săptămână, în unităţile în care încă se mai lucrează la montarea centralelor termice, pentru ca elevii şi profesorii să nu mai sufere.

La această oră, din 54 de instituţii de învăţământ (creşe, grădiniţe, scoli, licee) mai sunt 16 neîncălzite. În următoarele patru zile, alte patru unităţi, respectiv Şcoala Coresi, Colegiul Naţional Constantin Cantacuzino, Liceul Constantin Brâncoveanu (Nr. 4) şi Şcoala Grigore Alexandrescu (Nr. 9), până luni vor avea căldură, dă asigurări edilul şef.   Pentru celelalte 12 unităţi şcolare rămase neîncălzie, primarul Gabriel Boriga cere îngheţarea cursurilor pentru o săptămână. Edilul spune că în perioada 9-13 decembrie s-ar monta centrale termice la alte cinci unităţi, iar pentru elevii din celelalte opt unităţi, care au termen de finalizare a lucrărilor sfârşitul lunii decembrie sau jumătatea lui ianuarie 2014, soluţia este să înveţe în două schimburi la alte şcoli şi licee apropiate.   „Cer ministrului Educaţiei ca în săptămâna 9-13 decembrie să suspende cursurile la aceste 12 şcoli şi problema va fi rezolvată definitiv. Dacă elevii navetişti nu pot veni sâmbăta să recupereze cursurile, există „săptămâna altfel”, care poate să suplineacă oricând această săptămână. Nu există niciun motiv normal ca ministrul Educaţiei să nu semneze ordinul de a se întrerupe cursurile. Doar dacă se doreşte cu bună ştiinţă alimentarea acestei situaţii. Nu trebuie să dăm vina unii pe ceilalţi, nici că trebuie să găsim acum vinovaţii. Acum trebuie să găsim soluţii”, a declarat Boriga.   Sute de elevi de la trei licee au ales să protesteze în ultimele zile din cauza frigului din săli. „Avem teze de dat. Unii dintre noi dau Bacalaureatul anul acesta şi nu ne permitem să pierdem prea multe ore”, ne-a spus Andreea, elevă la Liceul „Petru Cercel”.   Boriga spune însă că a fost o neînţelegere şi că elevii nu ştiau, de exemplu, că la Liceul Ion Heliade Rădulescu se va drumul la căldură astăzi.   Dacă ieri, primăria era întrebată de conducerea şcolii, sau chiar de către elevi, li se spunea că  azi lucrurile sunt rezolvate. Toată lumea ştia că Liceul Ion Heliade Rădulescu urma să primească agent termic. A fost o falsă problemă. Aş vrea să fac un apel la calm. A fost o frântură în comunicare. Directorii de şcoli şi licee ştiu în ce dată vor primi căldură, dar informaţii astea nu au ajung la elevi. Este o situaţie existenţă pentru care nu o neagă nimeni, dar trebuie să o tratăm ca atare. Văitataul nu ţine loc de căldură. Soluţiile, da. Şi am dat soluţiile.   Corpul de Control al Primului Ministru se implică în situaţia de la Târgovişte şi va face o verificare. „Primăria trebuie să aibă maximă preocupare pentru finalizarea lucrărilor. Fuga de responsabilitate şi pasarea unei probleme sunt acte de laşitate”, se arată într-un comunicat remis de Consiliul Judeţean Dâmboviţa.

Sursa: Adevarul.ro

 

Rezultate PISA 2012 Mircea Miclea: Lehamitea profesorilor ii contamineaza pe elevi, care invata cu aceeasi lehamite cu care li se preda

Lehamitea profesorilor de a-si preda materia la clasa contamineaza elevul, care are aceeasi lehamite in a invata. Daca profesorul nu este atasat de materia lui, atunci de ce ar fi elevul atasat de materia respectiva? Apoi oricine poate deveni cadru didatic. Indiferent cate restante ai, prin care ai dovedit ca „te doare in cot de invatatura”, totusi tu primesti diploma de profesor. Acestea sunt cateva dintre explicatiile rezultatelor inregistrate de elevii romani la testul PISA 2012, a declarat pentru HotNews.ro Mircea Miclea, psiholog, profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai si fost ministru al Educatiei. Rezultatele testelor PISA 2012 au fost publicate marti, 3 decembrie. Desi Romania nu mai ocupa ultimul loc in UE si rezultatele sunt in crestere, aproape 40% dintre elevii romani au dificultati sa citeasca si sa inteleaga un text si si pot rezolva doar exercitii de baza la Matematica. Studiul mai arata ca elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanta de toti ceilalti. Citeste aici pe larg rezultatele studiului PISA 21012 privind starea educatiei la nivel mondial. Mircea Miclea, psiholog, profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai si fost ministru al Educatiei, a explicat intr-un interviu pentru HotNews.ro care sunt principalele cauze ale contraperformatei educatiei romanesti si de ce elevii romani sunt cel mai putin motivati sa invete, dintre toti elevii care au luat parte la cercetare.

Cele mai importante declaratii: • In sistemul romanesc de invatamant, pentru a deveni profesor – oricine poate sa se inscrie la departamentul de pregatire a personalului didactic la aceasta formare psiho-pedagogica si oricine primeste diploma de a fi profesor • Deci tu ai 3 examene picate la facultate, tu prin propriile tale performante ai aratat ca te doare in cot de invatatura si totusi tu primesti diploma de profesor. • Daca te uiti la diplomele de profesori pe care le primesc cei care absolva departamentul de pregatire a personalului didactic, sunt de 5 ori mai multi profesori decat e necesar in activitate • Daca tu predai materia cu lehamite, mereu plangandu-te de ce salariu mic ai, in loc sa predai cu entuziasm materia respectiva, contaminezi elevul si el are aceeasi lehamite in a invata • Invatamantul romanesc este irelevant, este lipsit de calitate, este ineficient si este inechitabil • Avem un invatamant care nu are calitate pentru ca se centreaza eventual pe cativa care au performante deosebite si majoritatea este abandonata sau neglijata. Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei: Atitudinea profesorului contamineaza elevul si el are aceeasi lehamite in a invata cum este lehamitea profesorului in a preda Rep: Ce inseamna rezultatele pe care le-au obtinut elevii romani la testele PISA? Mircea Miclea: Rezultatele arata ceea ce am spus mai demult, ceea ce am spus si in raportul Comisiei Prezidentiale: ca avem un invatamant care este ineficient, pentru ca la aproximativ aceleasi resurse consumate pe invatamant, Ungaria, Polonia au rezultate semnificativ mai bune decat ale noastre. Raportul de cati bani si ce scoti din ce bagi arata eficienta si de ce avem un invatamant ineficient la aproximativ aceleasi resurse. Avem un invatamant care nu are calitate pentru ca se centreaza eventual pe cativa care au performante deosebite si majoritatea este abandonata sau neglijata. Ori forta unui invatamant este data tocmai de ce se intampla cu majoritatea elevilor, nu cu o minoritate a elevilor.

Vezi de exemplu invatamantul finlandez: tinta lor nu este sa produca olimpici, tinta este sa ridice nivelul majoritatii. Asta a fost tinta si asta au si reusit. [Rezultatele PISA 2012: Finlanda este pe locul 12 din 65 de tari si economii, peste 15% dintre elevi au dat raspunsuri de top la testul la Matematica si 12% au dat raspunsuri slabe. Spre comparatie, in Romania doar 3,2% dintre elevi au dat raspunsuri de top si 40,8% au dat raspunsuri slabe – n.red.] Creezi iluzii daca crezi ca ai un sistem bun avand cateva varfuri, care ajung la performante de regula datorita lor insisi, si mai putin datorita sistemului. Asta nu este o performanta a sistemului, este o performanta in primul rand a lor si a 2-3 profesori atipici din sistem. Acest fapt este legat de incosecventa aplicarii tuturor politicilor; faptul ca nu s-a investit substantial in educatie se vede.

Rep: Studiul PISA 2012 concluzioneaza ca tarile din Asia, care au cel mai bun invatamant din lume, pun un accent deosebit pe selectarea si formarea profesorilor. Mircea Miclea: Dar uitati ce s-a intamplat la noi. Tocmai pentru a introduce acel sistem in Legea Educatiei Nationale am scris clar ca formarea personalului didactic se face prin masterat didactic. Un studiu publicat in 2007 si reluat anul trecut arata ca nu PIB-ul investit in invatamant este principalul lucru important, desi este important, nu salariile profesorilor, desi sunt importante, ci pregatirea profesorilor, selectia riguroasa a profesorilor si apoi formarea prin masterat didactic. In sistemul romanesc de invatamant, pentru a deveni profesor – oricine poate sa se inscrie la departamentul de pregatire a personalului didactic la aceasta formare psiho-pedagogica si oricine primeste diploma de a fi profesor. Deci tu ai 3 examene picate la facultate, tu prin propriile tale performante ai aratat ca te doare in cot de invatatura si totusi tu primesti diploma de profesor. Ori tocmai asta a fost ideea, sa introducem masteratul didactic ca sa spunem: intra sa devina profesori cei care au dovedit ca macar sunt capabili sa termine o facultate si dupa aceea sa dea admitere la niste locuri limitate de masterat. Pentru ca in momentul de fata vorbim de 5 ori mai multi profesori decat necesari in sistem; daca te uiti la diplomele de profesori pe care le primesc cei care absolva departamentul de pregatire a personalului didactic, sunt de 5 ori mai multi decat e necesar in activitate. Prin urmare am incercat aceasta minima eficientizare, de a face o selectie mai riguroasa in sensul ca trebuie sa probezi ca ai licenta ca sa intri la masterat si am incercat sa reducem numarul de locuri la masterat. Si ce s-a intamplat: au anulat masteratul didactic. Nu au pus deloc in aplicare pregatirea personalului prin masterat didactic, nu au vrut sa o puna in aplicare. Asta ce inseamna? Ca in continuare in anii care vin va deveni profesor oricine vrea. Deci chiar daca tu ai picat examene la facultate, tu te inscrii la DPPD si tu primesti diploma de profesor. Ceea ce este aberant.   Rep: Studiul mai arata ca elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanta de toti ceilalti. De unde vine gradul atat de slab de motivatie al elevilor si ce inseamna el? Mircea Miclea: Sunt cel putin doua motive pe care eu le vad ca fiind esentiale: 1. Motivatia profesorilor. Nu ma refer intai la salarii, ma refer la motivatia cu care ei isi predau propria lor materie, pasiunea cu care predau propria lor materie. Daca tu predai materia cu lehamite, mereu plangandu-te ce salariu mic ai, in loc sa predai cu entuziasm materia respectiva –  indiferent de ce salariu ai, pentru ca ai ales sa predai materia respectiva pentru ca iti place materia respectiva – atunci motivatia ta in actul de predare influenteaza masiv motivatia elevului. Sunt o multime de studii care arata acest lucru. Entuziasmul profesorului este unul dintre principalele elemente de motivare a elevului in a invata materia respectiva. Domnii profesori adesea tind sa dea vina pe altceva, nu pe ei insisi, uitand de fapt ca motivatia pentru bucuria de a invata o materie este in primul rand data de cum iti este predata. Este predata cu lehamite, o inveti cu lehamite. Dincolo de salariul pe care il ai, asta nu intra deloc in calcul. Asta este primul factor: motivatia slaba a profesorilor. Atitudinea profesorului contamineaza elevul si el are aceeasi lehamite in a invata cum este lehamitea profesorului in a preda. Aceeasi demotivare pe care o are profesorul – pentru ca intarzie la ore, pentru ca termina orele mai devreme, pentru ca prima saptamana din fiecare semestru este pierdere de vreme, ultima saptamana din fiecare semestru e pierdere de vreme – se transmite elevului. Daca profesorul nu este atasat de materia lui, atunci de ce ar fi elevul atasat de materia respectiva? Al doilea motiv il reprezinta modelele sociale din pacate vehiculate peste tot, de catre profesori, de catre media, de catre familie, modele sociale care sunt promovate si care arata ca poti sa ajungi la succes fara prea multa munca. Principalul criteriu al succesului nu este munca. Este smecherala, sa dai din gura, sa fii papagal, orice, nu munca. Nu munca consecventa, orice altceva. Acestea sunt modelele care sunt promovate de toata lumea. In contextul acesta, bineinteles ca nu cultivi motivatia elevului sa invete.   Rep: Potrivit testelor PISA, 73% dintre elevii romani chestionati au raspuns: „Ma simt singur la scoala”. Care este explicatia acestui indicator? Mircea Miclea: Nu am studiat exact continutul acestei intrebari, insa e o referire clara la profesor. Nu e referire la familie, in sensul ca nu e familia cu el la scoala, pentru ca nu se asteapta sa fie. Cred ca din nou este vorba despre modul in care se predau lectiile, in care copiii sunt ignorati. Haideti sa ne uitam la practica de predare in scoala: profesorul adesea lucreaza cu 2-3 care sunt mai buni si restul sunt abandonati, nu sunt luati in seama.   Rep: Deci de aici si gap-ul intre 3% elevi care dau raspunsuri de top si 40% care abia reusesc sa raspunda unor intrebari de baza? Mircea Miclea: Bineinteles. In orice sistem, oricat de prost e, ai 3%-5% din oameni care sunt foarte buni. Dar asta tocmai arata ca nu sistemul produce astia 3-5%, ci ei insisi sunt produsul lor. Si asta gasesti in orice sistem, in orice moment, in orice situatie posibila gasesti 5% care sunt foarte buni. Concluzia este ca din pacate iarasi se adevereste ce am scris transant in primele propozitii din raport: invatamantul romanesc este irelevant, este lipsit de calitate, este ineficient si este inechitabil. Din pacate. Asta am scris in 2007 si tot mereu se confirma, dar degeaba se confirma, pentru ca nimeni nu vrea sa faca nimic, nu se aloca un PIB suficient, nu se introduce masteratul didactic pentru o mai buna selectie a profesorilor.   Rep: Am vazut si avertismentul Comisiei Europene, care spune: UE in ansamblu are restante grave in ceea ce priveste matematica. Sector in care si noi avem o contraperformanta. Problema asta transcede Romania? Mircea Miclea: Da, este o reducere a motivatiei pentru matematica si la nivel european si a performantelor matematicii, dar nu atat de mult ca Romania. Uitati-va la tot restul tarilor din Uniunea Europeana, au performante superioare Romaniei, mai putin Bulgaria si Cipru. Restul au performante substantial mai bune. De ce atrag atentia: pentru ca matematica este unul dintre instrumentele esentiale care iti permit sa dezvolti stiinta sau tehnologiile sau sa dezvolti economia. Este un instrument esential de dezvoltare economica. Ca instrument, nu sa devii matematician. Si atunci e ingrijorator din punct de vedere al dezvoltarii tehnologice a Europei. De asta accentul si in SUA si in UE trebuie pus intr-adevar pe stiintele naturii si matematica. Pentru ca ele sunt principalul element de crestere economica. Ar fi minunat sa producem poeti si sa ne produca ei cresterea economica. Ar fi superb. Din pacate nu e asa. Si ca sa ai poeti tocmai iti trebuie crestere economica, ca sa ii poti plati pe acei poeti, care trebuie sa traiasca din ceva. UE este ingrijorata in primul rand din cauza perspectivelor mai reduse de dezvoltare a stiintelor, tehnologiilor si de dezvoltare economica in general din cauza acestor performante, pentru ca este o corelatie foarte clara intre performantele la aceste teste si nivelul de dezvoltare tehnologica.   Rep: Se va implini profetia britanicilor care spuneau: „Putem fie sa incepem sa muncim la fel de mult precum chinezii, fie in curand toti vom munci pentru chinezi”? (Sursa) Mircea Miclea: In mod cert, in curand se va implini chestiunea aceasta. Va dau rezultatele din SUA, unde in momentul in care incep clasa I, asiaticii care isi fac scoala in SUA au un IQ de 85 in medie. Americanii – de 100, in medie. In clasa a V-a, americanii au 100, asiaticii au 115. Va dati seama, de la 85 la 115, ce procent de recuperare? Care este principalul factor de diferentiere? Conform studiilor, sunt 3 ore de munca in plus zilnic in cazul asiaticilor fata de americani. Deci copiii asiatici munces cu 3 ore mai mult decat cei americani.

Rep: In contextul acesta, care sunt estimarile dumneavoastra pentru Romania, cum vedeti viitorul nostru? Mircea Miclea: Prost, din pacate. In Romania nu se face nici ceea ce trebuie facut si unde existau premise legale: nu se face masteratul didactic, nu se face ceea ce din nou are premisa legala – alocarea unui procent mai mare din PIB pentru educatie si in mod constant, nu un an-doi. Criza nu este nici un fel de scuza pentru nealocare, pentru ca educatia este o parte a solutiei, nu o parte a problemei intr-o criza. Investind in educatie, tu iesi din criza. Nu iesi imediat, dar iesi pe termen lung. E trist pentru ca si ce se putea face – vezi introducerea masteratului didactic, alocarea unui PIB mai mare, ambele cu premise legislative – nu se face. Ce pot sa sper? Daca nici ce se putea face nu se face, sa sper ca se vor face si alte lucuri noi care nu au inca baze legislative? Nu pot. Din pacate o sa fie tot asa. O sa fie entuziasmul, discursurile de inceput de an scolar, in care fiecare o sa spuna ca educatia e proritate nationala etc. Aceeasi poveste. Amintim ca rezultatele testelor PISA 2012 au aratat ca Romania se afla pe ultimele locuri in Uniunea Europeana la performantele elevilor. La nivel mai larg, Romania ocupa locul 45 la Matematica, din 65 de tari si economii studiate, in crestere cu aproape 5 puncte de la ultima evaluare. Tarile din Asia au cea mai performanta educatie din lume, potrivit celui mai recent studiu PISA privind starea educatiei la nivel mondial.

Sursa: Hotnews.ro

 

Educaţia de stat degeaba

După editorialul precedent, în care militam pentru competitivitate şi în învăţământ, cum se întâmplă în celelalte domenii, m-au sunt trei persoane din mediul academic să-şi exprime indignarea. Ceea ce mă determină să continui. Paul Goodman, de pildă, prezintă învăţământul ca pe un vast sistem penitenciar. Iar Murray Newton Rothbard completează spusele acestuia în Manifestul Liberal, precizând că dacă târâm tineretul în închisori, sub pretextul “educaţiei”, cu profesori pe post de gardieni, de ce nu ne-am aştepta să obţinem nemulţumire, alienare şi revoltă? Unul dintre motivele care explică această tiranie e altruismul prost orientat al clasei de mijloc, crede Goodman. Membrii acestei clase simţeau că muncitorii, sau ”clasa de jos”, ar trebui să aibă şansa de a se bucura de învăţământul pe care îl apreciază ei atât de mult. Iar dacă muncitorii şi copii lor sunt ignoranţi, trebuie să se recurgă la coerciţie – “spre binele lor”.

Rothbard consideră că a-i obliga să se înscrie în sistemul de învăţământ pe acei copii care nu au aptitudini şi nici interes constituie o pervertire criminală a minţilor şi sufletelor lor. Iar Goodman afirmă că celor mai mulţi dintre copii le-ar face bine dacă li s-ar îngădui să lucreze de la o vârstă fragedă, ca să înveţe o meserie şi să înceapă să facă lucruri pentru care sunt potriviţi. Ideea că cineva trebuie să obţină o diplomă de bacalaureat înainte de a putea să muncească – adaugă el – e o absurditate.

Albert Jay Nock – teoretician al individualismului – a denunţat în perioada interbelică sistemul educaţional pentru că obligă masele “needucabile” să urmeze o formă de învăţământ, din pricina unei credinţe egalitariste în capacitatea identică a tuturor copiilor de a fi educaţi. Adică, în loc ca sistemul să-i atragă pe acei copii care au aptitudini pentru a merge la şcoală, el îi sileşte pe toţi să o frecventeze, denaturând vieţile celor care nu au abilităţi şcolare şi ruinând învăţământul adecvat pentru cei cu adevărat educabili. Nock a arătat că dacă obligi să intre în învăţământ o întreagă masă de copii care nu pot absorbi educaţia clasică, atunci educaţia trebuie orientată spre învăţământul vocaţional. Pentru că marea problemă este orientarea către învăţământul universal.

John McDermott sau Paul Goodman acuză clasa de mijloc că i-ar fi obligat pe copiii muncitorilor, mulţi cu aptitudini şi valori diferite, să se integreze într-un învăţământ public conceput după tiparul clasei de mijloc. Rothbard apreciază însă că nu atât altruismul prost orientat e de vină, cât încercarea conştientă a cercurilor conducătoare de a-i face pe oameni să se supună aparatului de stat, cu ajutorul învăţământului public obligatoriu.

Şi încă o precizare marca Rothbard. El face referire la un program privat care a ales deliberat tineri ce au abandonat liceul şi în câteva săptămâni i-a învăţat o meserie şi a reuşit să-i angajeze la diverse firme. În 10 ani de învăţământ public aceşti tineri au învăţat mai puţin decât în câteva săptămâni de pregătire privată intensivă, orientată către obţinerea unui loc de muncă!

Sursa: Jurnalul.ro

 

Revolta elevilor care învaţă în ger la Târgovişte

În absenţa unei reacţii eficiente a autorităţilor, situaţia din şcolile şi liceele din Târgovişte în care elevii învaţă în ger de aproape o săptămână, a devenit explozivă. Ieri, peste 100 de elevi de la Liceul „Petru Cercel” din oraş au protestat în faţa Primăriei Târgovişte, pentru a atrage atenţia asupra faptului că şcoala nu este racordată la nici o sursă de agent termic, în aceeaşi situaţie fiind alte 17 unităţi de învăţământ. Elevii au scandat „Vrem căldură!”, ei cerând autorităţilor să monteze de urgenţă o centrală în liceu, pentru că tremură de frig la ore. În total, 11.000 de elevi şi 700 de profesori din Târgovişte învaţă în frig din cauza că în şcoli nu au fost montate centrale termice. În acest context, Inspectoratul Şcolar Dâmboviţa a decis, ieri, ca o parte dintre elevi să fie mutaţi la alte şcoli din oraş, astfel încât să înveţe în clase încălzite. La rândul său, primarul din Târgovişte, Gabriel Boriga, i-a cerut Ministrului Educaţiei să suspende cursurile, săptămâna viitoare, în unităţile de învăţământ afectate de frig. „Cer ministrului Educaţiei ca, în săptămâna 9-13 decembrie, să suspende cursurile în 13 şcoli şi problema va fi rezolvată definitiv”, a afirmat Gabriel Boriga. El a precizat că elevii celor opt unităţi şcolare care nici la sfârşitul săptămânii viitoare nu vor avea agent termic, vor învăţa în schimbul al doilea în clădirile altor unităţi de învăţământ din oraş. Boriga a explicat că aceeaşi soluţie a fost adoptată de municipalitate anii trecuţi, când unele unităţi de învăţământ din Târgovişte au fost reabilitate. Alte promisiuni „Pe 15 decembrie, probabil vom avea montate centrale termice în toate clădirile care au fost racordate la Termica. Am început cu grădiniţele, continuăm cu şcolile, apoi liceele, apoi celelalte clădiri. Vă asigur că sediul Primăriei va fi ultimul în care se va monta centrală, ca să nu existe nici o discuţie”, a promis primarul municipiului. „Din august au început demersurile pentru montarea de centrale în toate aceste clădiri. A durat atât fiindcă s-au făcut 49 de licitaţii în acelaşi timp”, a mai spus edilul. Premierul Victor Ponta a anunţat, miercuri, că ministrul Educaţiei va trimite o echipă de control la Târgovişte, unde mai multe şcoli nu au căldură, iar el va încerca să vorbească la telefon cu primarul localităţii, pentru a rezolva problema încălzirii şcolilor. Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a cerut, tot miercuri, primarului din Târgovişte să-şi facă treaba şi să găsească de urgenţă soluţii pentru ca toate unităţile de învăţământ să fie încălzite, astfel încât elevii şi profesorii să nu îngheţe în clase.

Sursa: Puterea.ro

 

Trei licee din Galaţi au terenuri de baschet noi. Acestea au fost alese după performanţele sportive

Este vorba despre Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri”, Colegiul Naţional „Costache Negri” şi Colegiul Economic „Virgil Madgearu”. Cele trei unităţi de învăţământ au fost selectate pentru a intra în prima etapă de modernizare a terenurilor de sport atât datorită prestigiului şi rezultatelor de care se bucură, cât şi datorită numărului mare de elevi pe care îl au. Terenurile de baschet au o suprafaţă de joc modernă, confecţionată dintr-un material omologat la nivel internaţional, rezistent la intemperii. Terenurile sunt modulare şi pot fi mutate cu uşurinţă oriunde este nevoie pentru organizarea unor competiţii sau pentru a fi puse la dispoziţia publicului larg, în perioadele de vacanţă. Valoarea investiţiei se ridică la aproximativ 318.000 de lei. „Este doar un început în ceea ce priveşte planul nostru de a dota unităţile de învăţământ din Galaţi cu terenuri de sport moderne. Cele existente sunt învechite, multe dintre ele chiar nefuncţionale şi trebuie să avem grijă ca activităţile sportive de masă să se poată desfăşura în cele mai bune condiţii. Am mai spus-o şi o repet: marile performanţe sportive în orice domeniu încep în curtea şcolii”, a declarat primarul Marius Stan. În continuare, se caută soluţii bugetare pentru a fi schimbate panourile şi coşurile de joc, dar şi pentru împrejmuirea terenurile de baschet. În următoarea etapă, în primăvara lui 2014, şi Colegiul Naţional „Mihail Kogălniceanu” va beneficia de un nou teren de baschet, iar programul de modernizare sau înnoire a bazelor sportive din unităţile de învăţământ va continua pe tot parcursul anului viitor.

Sursa: Adevarul.ro

 

UNIVERSITAR

 

200 de tineri concurează pentru titlul de Studentul Român al Anului în Străinătate

Aproximativ 200 de studenţi români din toate colţurile lumii, de la unviersităţi de prestigiu precum Massachusetts Institute of Technology (MIT), Stanford, Harvard, Oxford sau Paris-Sorbonne s-au înscris la cele opt categorii ale concursului care va desemna cei mai buni studenţi români de peste hotare, la Gala organizată de Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS) din 8 ianuarie. Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS) a anunţat încheierea înscrierilor pentru Competiţia Premiile LSRS pentru Excelenţă Academică în Străinătate în anul universitar 2012-2013. ”În concurs, la cele opt categorii anunţate, s-au înscris aproximativ 200 de studenţi români din toate colţurile lumii. Concurenţii provin de la unviersităţi de prestigiu internaţional precum Massachusetts Institute of Technology, Stanford University, Harvard University, University of Oxford, Université Paris-Sorbonne şi nu numai”, se arată într-un comunicat de presă. Premiile vor fi acordate studenţilor români cu experienţă academică la cel mai înalt nivel, la următoarele categorii: • „Studentul Român al Anului din America de Nord” (un premiu pentru nivelul universitar şi un premiu pentru nivelul post-universitar), • „Studentul Român al Anului din Europa” (un premiu pentru nivelul universitar şi un premiu pentru nivelul post-universitar) • „Studentul Român al Anului de pe Alte Continente” • „Studentul Român Erasmus al Anului” • „Studentul Anului în România” • „Premiul Special în Arte”. Toate candidaturile, cu excepţia celei pentru „Studentul Anului în România”, vor participa automat în competiţia pentru Marele Premiu: „Studentul Român al Anului”. Festivitatea de premiere va avea loc în cadrul Galei Studenţilor Români din Străinătate, ce se va desfăşura, şi de această dată, la Palatul Parlamentului în Bucureşti, pe 8 ianuarie. La eveniment sunt aşteptaţi peste 1.000 de studenţi şi tineri profesionişti, personalităţi din mediul academic şi sectorul public, din mediul de afaceri şi cel neguvernamental. Juriul competiţiei ”Preselecţia celor 200 de studenţi, masteranzi şi doctoranzi înscrişi în concurs se va face în prima etapă de către laureaţii ediţiilor precedente, iar selecţia finală de către juriul prezidat de Acad. Ionel Haiduc, Preşedinte al Academiei Române, şi alcătuit din: Florin Codre, Mircea Tudor, Dumitru Prunariu, Prof. Univ. Dr. Adrian Streinu Cercel de la Universitatea de Medicină şi Farmacie Carol Davila Bucureşti, Prof. Univ. Dr. Eliot Sorel de la Universitatea George Washington din SUA, şi, nu în ultimul rând, Prof. Univ. Dr. Adrian Gheorghe de la EURISC”, se mai arată în comunicat. Cei care vor să participe la Gală se pot înscrie gratuit completând formularul disponibil pe website-ul Galei (www.gala.lsrs.ro). Accesul la eveniment se face exclusiv pe baza listelor de înscrieri, anunţă organizatorii.

Sursa; Adevarul.ro

 

O cartă universitară cu dedicaţie

O nouă cartă a Universităţii din Bucureşti este supusă dezbaterii publice în aceste zile prin publicarea proiectului pe pagina web a instituţiei. Nefiind informat printr-un banal email despre proiect, după cum ar fi fost corect, am aflat, la fel ca mulţi membri ai comunităţii academice din Universitatea din Bucureşti, din presă. Încă de la prima lectură a proiectului se observă că este o cartă universitară cu dedicaţie. În primul rând constat că nu există absolut nicio reglementare referitoare la demiterea sau revocarea preşedintelui Senatului Universităţii. În timp ce există articole clare despre demiterea rectorului, prorectorilor, decanilor sau directorilor de departamente, nu este absolut niciun cuvânt despre posibilitatea demiterii preşedintelui Senatului Universităţii din Bucureşti. Să înţeleg că preşedintele Senatului Universităţii, domnul profesor Vlad Nistor, printre altele şi deputat liberal, este inamovibil? Hai să acceptăm că este o scăpare nevinovată a echipei care a redactat acest proiect de cartă universitară şi nu este vorba de amatorism. Dacă ne uităm în ograda vecinilor sau a concurenţei, de exemplu în carta Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, găsim o prevedere clară despre acest subiect: „Preşedintele Senatului poate fi demis de Senatul universitar la propunerea scrisă a cel puţin 1/3 dintre membrii Senatului, prin vot secret, cu majoritate calificată de 2/3 dintre membrii Senatului”. Noutăţile acestui proiect de cartă universitară par a fi, pentru novici, adevărate reforme instituţionale. Pentru cei care cunosc interesele de moment ale echipei redacţionale, dedicaţia este clară. În primul rând scade drastic numărul membrilor Senatului. Potrivit cartei vechi, sunt 119 senatori, dintre care 89 profesori şi 30 studenţi, dar proiectul reduce numărul lor la doar 76 senatori, dintre care 57 profesori şi 19 studenţi (art. 128.3). Un Senat cu un număr mai mic de senatori este mult mai uşor de controlat, pentru că mult mai uşor se poate ajunge la consensul majorităţii necesare adoptării deciziilor. Sunt schimbări cu dedicaţie şi în atribuţiile Senatului. Potrivit cartei vechi, Senatul „aprobă înfiinţarea, divizarea, concentrarea şi desfiinţarea unităţilor din componenţa Universităţii pe baza propunerilor facultăţilor avizate de Consiliul de Administraţie” (art. 69.1, lit. n). Potrivit proiectului, Senatul „aprobă, pe baza propunerilor avizate de Consiliul de Administraţie şi a evaluărilor proprii înfiinţarea, divizarea, concentrarea şi desfiinţarea unităţilor din componenţa Universităţii” (art. 127.2, lit. c.i). Inovaţia este scoaterea facultăţilor dintre actorii care propun reorganizarea unităţilor din componenţa Universităţii. Cine face propuneri care să fie avizate de Consiliul de Administraţie? Dar cine face evaluările proprii ale Senatului pentru reorganizarea acestor unităţi din componenţa Universităţii, adică departamente şi facultăţi? O altă noutate instituţională, o adevărată „reformă” în universităţile româneşti, este crearea unor tribunale studenţeşti care trebuie să judece abaterile studenţilor: „În cadrul facultăţilor pot fi organizate instanţe disciplinare, alcătuite din studenţi, care să analizeze, în procedură prealabilă, abaterile studenţilor de la normele academice de conduită stabilite prin Lege, prezenta Cartă  Universităţii (sic!) sau regulamentele facultăţilor.” (art. 30.1). Acest articol conţine opt alineate în care se reglementează funcţionarea acestor tribunale, cu procurori (studenţii care vor asigura funcţiile de acuzare) şi avocaţi (studenţi care vor asigura funcţiile de apărare). Judecătorii studenţi vor fi aleşi de o comisie formată din trei profesori, desemnaţi de Consiliul facultăţii, şi doi studenţi, desemnaţi de asociaţia studenţilor. Lăsând la o parte calitatea de studenţi „merituoşi”, ce treabă au profesorii în această instituţie fantomă a studenţilor, care are oricum un caracter consultativ? Probabil redactorii acestui proiect au copiat ceva similar de prin America sau Africa, dar s-au limitat doar la copy-paste. Au sesizat deja şi alţi colegi ridicolul acestei instanţe studenţeşti. Care este miza acestei inovaţii? Studenţii sunt o masă de manevră importantă în controlarea Consiliului unei facultăţi. În Senat nu prea îi bagă nimeni în seamă, după cum rezultă şi din protestul recent al studenţilor împotriva abuzurilor preşedintelui Senatului, Vlad Nistor. Însă în consiliile facultăţilor studenţii pot influenţa multe decizii importante, până la revocarea decanului. Decanul poate fi revocat de 2/3 din membrii Consiliului, la propunerea unei treimi din Consiliu. Inventând diverse subterfugii, cum este acest tribunal studenţesc, se poate mai uşor controla votul studenţilor în Consiliul facultăţii. Ca să înţelegem corect dedesupturile acestui proiect de cartă a Universităţii din Bucureşti să ne amintim scandalul provocat de secesioniştii Facultăţii de Istorie grupaţi în jurul preşedintelui Senatului, Vlad Nistor, şi a directorului Departamentului de istorie antică, arheologie şi istoria artei, Daniela Zaharia. Din primăvară încearcă prin diverse strategii să rupă din această facultate departamentul respectiv şi să înfiinţeze o facultate de studiul patrimoniului, de parcă nu s-ar putea dezvolta această idee în direcţie de studii în cadrul Facultăţii de Istorie. Însă e prea mare frustarea de a nu mai deţine controlul facultăţii, nereuşind să isi impuna decanul şi atunci concep strategii complicate pentru a-şi împlini visul. Au reuşit să impună Ministerului Educaţiei Naţionale divizarea domeniului Istorie în Istorie, respectiv Studiul Patrimoniului, fără consultarea facultăţilor de profil. Aşa că nu e mare lucru să modifici carta Universităţii, prea des invocată de profesorii care se opun secesiunii în apărarea integrităţii Facultăţii de Istorie. Dacă e nevoie vor schimba şi Legea Educaţiei Naţionale, fiindcă un deputat are dreptul la iniţiativă legislativă. Iar preşedintele Senatului, deputatul liberal Vlad Nistor, este direct implicat în proiectul secesiunii Facultăţii de Istorie, uitând că a fost acolo opt ani decan! Deoarece interesele personale şi de grup sunt foarte importante, privilegiile trebuie păstrate cu orice chip. Pentru că a avea drept de vot în Senat sau Consilu este un adevărat privilegiu, câştigat e drept prin alegeri. Pentru a fi controlat acest vot şi în absenţa titularului, mai avem o noutate în proiectul de cartă universitară. Până acum, în cazul în care lipsea un senator din motive întemeiate, decanul putea să delege orice profesor din facultate pentru a participa la şedinţa Senatului în locul celui absent. Proiectul dă o foarte mare atenţie delegării în cazul absenţelor motivate: titularul absent, membru al Senatului sau al Consiliului, va acorda împuternicire unui coleg din aceeaşi structură (adică departament) cu indicarea modului în care împuternicitul va vota. Doar în situaţii excepţionale decanul poate delega un substitut al titularului, dar „cu prioritate” dintre membrii Consiliului aleşi din acelaşi departament cu titularul absent pentru Senat. Uită redactorii proiectului că senatorul reprezintă, oficial, facultatea, nu departamentul! Carta Universităţii este o adevărată Constituţie a unei universităţi. Universitatea din Bucureşti este o intituţie reprezentativă a învăţământului universitar românesc şi nu trebuie să fie pătată de interesele personale sau de grup.

Sursa: Adevarul.ro

 

Ce titlu își doresc 200 de tineri români care studiază la Harvard, Oxford sau MIT

Două sute de studenţi, masteranzi şi doctoranzi români din toate colţurile lumii concurează într-o competiție care a devenit deja o tradiție. Este vorba despre Premiile Liga Studenților Români în Străinătate pentru Excelenţă Academică în Străinătate în anul universitar 2012-2013, organizată de Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS). Concurenţii provin de la universităţi de prestigiu precum Massachusetts Institute of Technology, Stanford, Harvard, Oxford, Sorbona. Festivitatea de premiere va avea loc în cadrul Galei Studenţilor Români din Străinătate, ce se va desfăşura în Bucureşti, la Palatul Parlamentului, pe 8 ianuarie 2014. La eveniment sunt aşteptaţi peste 1.000 de studenţi şi tineri profesionişti, personalităţi din mediul academic şi sectorul public, din mediul de afaceri şi cel neguvernamental. Juriu din care fac parte președintele Academiei sau Dumitru Prunariu Preselecţia celor 200 de studenţi, masteranzi şi doctoranzi înscrişi în concurs se va face în prima etapă de către laureaţii ediţiilor precedente, iar selecţia finală de către juriul prezidat de academician Ionel Haiduc, preşedinte al Academiei Române, şi alcătuit din Florin Codre, Mircea Tudor, Dumitru Prunariu, prof. univ. dr. Adrian Streinu Cercel de la Universitatea de Medicină şi Farmacie Carol Davila, prof. univ. dr. Eliot Sorel de la Universitatea George Washington din SUA şi, nu în ultimul rând, prof. univ. dr. Adrian Gheorghe de la EURISC.

Sursa: Evz.ro