Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 5.05.2014

PREUNIVERSITAR

 

ANALIZĂ Mai cade un mit: controlul asiduu exercitat de părinţi dăunează grav educaţiei copiilor

Un studiu realizat de sociologii americani dărâmă mitul temelor făcute sub supravegherea părinţilor: performanţa nu este stimulată de acest tip de ajutor, nici de control, ci de modelul din familie, de standardele ridicate şi de profesorii dedicaţi. Specialiştii le recomandă părinţilor să traseze o graniţă clară în ceea ce priveşte controlul exercitat asupra educaţiei celor mici. Practica împământenită a temelor de acasă făcute sub supravegherea şi cu ajutorul părinţilor nu le garantează elevilor pe termen lung rezultate mai bune la şcoală. Cu atât mai puţin controlul asiduu exercitat de unii părinţi din teama de a nu-i scăpa din mână pe cei mici. Nici mersul la şcoală des şi discuţiile cu profesorii sau voluntariatul pentru şcoală nu ajută aşa cum se credea până acum. Acestea sunt principalele concluzii la care au ajuns doi profesori americani de sociologie, după ce au analizat aproape 70 de metode parentale, timp de treizeci de ani, arată o analiză a publicaţiei „The Atlantic“. Cercetătorii au observat totuşi o creştere a notelor copiilor dacă părinţii au depus eforturi pentru a-i plasa în clase unde predau profesori buni, dedicaţi, dar şi acolo unde modelele din familie au fost bune, iar standardele la fel. Cert este că mediul în care cresc copiii, de exemplu un mediu academic, între părinţi care citesc şi au discuţii mature, elevate, îi ajută să aibă rezultate remarcabile, mai spun americanii. De aceeaşi părere sunt şi specialiştii români. „Un părinte care va controla şi va verifica copilul şi după primii ani de şcoală îi va transmite indirect mesaje despre incapacitatea acestuia de a-şi gestiona singur rolul de elev. Îi va transmite mesajul că pentru orice acţiune a lui are nevoie de îndrumare, de verificare, de validare a metodei şi a rezultatului”, explică şi psihopedagogul Aura Stănculescu.

Consiliere pentru viaţă şi teme Dar, din acest punct de vedere, elevii români nu sunt „în pericol”, susţine bloggerul adevarul.ro Tincuţa Apăteanu de la Asociaţia Edusfera care este de părere că „noi ne confruntăm cu situaţia inversă: cei mai mulţi părinţi îşi lasă copiii în grija şcolii, nu sunt foarte implicaţi în educaţia lor, mulţi nici nu au educaţia sau studiile necesare“, arată Apăteanu. Excepţie fac cei din clasa de mijloc, dar aceştia sunt puţini. „Ca părinte, trebuie să dai exemplu personal copilului, să te vadă că citeşti, să ai activităţi interactive cu el, să-l întrebi cum interpretează ceea ce citeşti cu el, şi să pară ceva plăcut. E nevoie de implicarea părinţilor în educaţia copiilor, în activităţile de la şcoală, să vină cu idei, să sprijine proiecte, aşa cum se întâmplă afară“, este de părere Apăteanu. Profesorul Marian Staş, promotorul proiectului „Şcoala pe bune“ şi de asemenea blogger adevarul.ro, susţine rezultatele studiului americanilor şi consideră că „este nevoie ca părinţii să facă life coaching (consiliere pentru viaţă – n.r.) acasă mai degrabă decât teme sau să-i controleze ce fac la şcoală sau după şcoală“, astfel încât elevii să înveţe să decidă. „E nevoie de o abordare proactivă în educaţie, copiii trebuie încurajaţi, e nevoie de un parteneriat copil-părinte. Şi, într-adevăr, e bine să impui standarde înalte, nu minime“. Tandemul părinte-şcoală Aura Stănculescu, profesor-psihopedagog şi directorul Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE), este convinsă că performanţa şcolară a unui copil depinde în mare măsură de modul în care părinţii se raportează la activitatea şcolară a acestuia. „Gradul de implicare, suportul emoţional pe care îl oferă copilului, nivelul solicitărilor formulate de către familie copilului sunt elemente care condiţionează performanţa acestuia. O familie care se interesează de activităţile desfăşurate de către copil la şcoală, care va fi conectată la tipul de solicitări specifice caracteristicilor de vârstă şi individuale pe care şcoala le formulează, va tinde să facă un tandem bun cu instituţia şcolară şi îşi va acorda solicitările extraşcolare astfel încât copilul să nu simtă un dezacord între cele două medii care îl socializează şi îl educă deopotrivă“, explică specialista. Graniţa fină dintre control şi ajutor Psihopedagogul Aura Stănculescu explică rolul important pe care părinţii îl au în stabilirea unui echilibru între ajutor şi control. „Cele două medii, familia şi şcoala, au roluri complementare, intersectându-se pe terenul educaţiei. Controlul familiei faţă de şcolarul mic este firesc şi necesar pentru un scurt timp şi ar fi de dorit să se rezume la verificarea efectuării temelor, a ghiozdanului pentru a doua zi. Acest control se va diminua în frecvenţă treptat, se va rezuma la întrebări de verificare cu privire la realizarea sarcinilor şcolare“, este de părere Stănculescu. Părinţii trebuie să înveţe totuşi să se retragă treptat pentru a asigura autonomia copilului şi „creşterea responsabilităţii acestuia faţă de sarcinile care îi revin în postura de şcolar“. „Cel mai bun şi durabil lucru pe care un părinte îl poate face pentru copilul său este să-i fie alături prin oferirea suportului emoţional, prin oferirea propriului comportament ca model, prin facilitarea înţelegerii conceptului de responsabilitate“, explică psihopedagogul. Părinţii, prieteni ai copiilor Mai mult, susţine Stănculescu, a-i lăsa copilului spaţiul necesar dezvoltării îi ajută şi pe părinţi să-i cunoască potenţialul şi astfel să ştie şi ce standarde poate să atingă. Altfel, îi poate stabili ţinte eronate, care nu vor face decât să-l ducă la epuizare şi la scăderea încrederii în sine. Oricât de grea ar putea părea „meseria“ de şcolar pentru un copil, părinţii trebuie să-i arate că nu e singur, că îi înţeleg dificultăţile şi îl ajută cu încredere să le depăşească. „Când un copil poate să le spună părinţilor săi despre toate experienţele sale şcolare fără teama că va fi certat, pedepsit, privat de anumite activităţi sau obiecte care îl relaxează, atunci putem considera că părinţii au reuşit să construiască acea relaţie benefică şi durabilă cu propriul copil. Aceşti părinţi nu sunt într-o relaţie de putere cu copiii lor, dar au autoritate, privesc copilul ca pe o fiinţă distinctă care trebuie ocrotită şi cultivată pentru a-şi dezvolta propriul potenţial şi nu consideră copilul un instrument prin care îşi pot rezolva propriile frustrări acumulate pe parcursul devenirii lor. Aceşti părinţi îşi iubesc copiii. Ei se vor bucura că au crescut tineri autonomi, independenţi, care vor şti să ia decizii adecvate în majoritatea situaţiilor cu care se vor confrunta“, conchide specialistul.

Sursa: Adevarul.ro

 

Luni elevii revin la şcoală. În mai încep evaluările naţionale

De mâine, elevii revin la cursuri, după încă o minivacanţă, cea de 1 Mai. Luna mai vine însă cu evaluări pentru cei de clasa a IV-a, urmează în iunie elevii de clasa a II-a şi apoi cei de clasa a VI-a. Cursurile din învăţământul preuniversitar se reiau mâine, de la elevii de grădiniţă până la cei de liceu. Minivacanţa de 1 mai a fost a treia din ultima perioadă, după cea de primăvară şi cea de Paşte, iar următoarea vacanţă, cea de vară, vine abia pe 21 iunie. Elevii vor fi nevoiţi să recupereze însă ziua de 2 mai, asemenea bugetarilor. Cum se poate recupera ziua de 2 Mai Reprezentanţii Ministerului Educaţiei susţin că modul în care vor fi recuperate orele va fi stabilit de fiecare şcoală în parte. Astfel, elevii pot veni la şcoală o zi în plus, într-o sâmbătă, sau pot recupera ziua stând câte o oră în plus în fiecare zi într-o săptămână, aceasta fiind de obicei varianta agreată. Calendarul anului şcolar Cursurile din acest an şcolar se vor termina pe 20 iunie, cu excepţia claselor a VIII-a şi a XII-a: elevii vor susţine Evaluarea Naţională (23-25 iunie), respectiv Bacalaureatul (10 iunie – 4 iulie / 18 – 29 august) şi ca atare vor intra mai repede cu aproape o lună în vacanţă. Tezele din semestrul al II-lea se susţin, de regulă, până la data de 23 mai 2014. Cursurile claselor a VIII-a se încheie în data de 13 iunie, iar cele ale claselor terminale din învăţământul liceal de stat se încheie în data de 30 mai 2014. Vacanţa de vară începe pe 21 iunie şi se termină pe 14 septembrie. Înainte de încheierea anului şcolar, vor avea loc evaluările naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, începând cu data de 28 mai, ale căror note nu se trec în catalog. Ministerul Educaţiei a publicat modele de teste pentru aceste evaluări. Calendarul evaluărilor stabilit de MEN este următorul: – 28 mai 2014: evaluare naţională, IV – Limba Română – 29 mai 2014: evaluare naţională, IV – Matematică – 30 mai 2014: evaluare naţională, IV – Limba maternă – 2 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba română – 3 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba maternă – 4 iunie 2014: evaluare naţională, II – Matematică  – 5 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Limbă şi comunicare – 6 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Matematică şi Ştiinţe ale naturii

Sursa: Adevarul.ro

 

Meseriile cerute de patroni, dar pe care nu le vor elevii de la profesională

O analiză a Ministerului Educaţiei arată că există câteva domenii la mare căutare din partea angajatorilor, dar pentru care interesul elevilor de la profesioanală este redus: construcţii, instalaţii şi lucrările publice, domeniul electric, industria textilă şi pielăria, în timp ce avem mai mulţi tineri care vor să devină mecanici decât are nevoie piaţa muncii. „Din analiza ponderii absolvenţilor clasei a IX-a, care au optat pentru un anumit domeniu de pregătire, faţă de cerinţa angajatorilor, exprimată în oferta educaţională pentru clasa a X-a (învăţământ profesional de 2 ani), realizată de Ministerul Educaţiei, a reieşit că există o discrepanţă între alegerile tinerilor şi cererea de pe piaţa muncii, pe anumite sectoare. Astfel, există o cerere mare din partea angajatorilor, dar interes redus pentru elevi în domeniile: • Construcţii, instalaţii şi lucrări publice (8,3%) faţă de opţiunile elevilor (7,2%); • Electric (3,6%) faţă de opţiunile elevilor (2,2%); • Industrie textilă şi pielărie (8,6%) faţă de opţiunile elevilor (7,3%). În schimb, domeniul Mecanică (50,4%) este mai atractiv pentru elevi, faţă de cerinţele angajatorilor (43,9%), în timp ce în domeniul Turism şi alimentaţie, cerinţele angajatorilor (12,1%) şi opţiunile elevilor (12,2%) sunt aproximativ aceleaşi, mai arată documentul ministerului. Domeniile de pregătire cu cel mai mare număr de elevi şcolarizaţi la profesională sunt: • Mecanică, cu peste 50,4% din totalul planului de şcolarizare; o serie de calificări foarte solicitate din domeniul mecanică sunt specifice sferei serviciilor (de exemplu calificările mecanic auto, tinichigiu vopsitor auto); • Turism şi alimentaţie, cu o pondere de 12,2% din planul de şcolarizare realizat la învăţământul profesional; • Industrie textilă şi pielărie, cu o pondere de 7,3% din planul de şcolarizare; • Construcţii, instalaţii şi lucrări publice, cu o pondere de 7,2%; • Fabricarea produselor din lemn, cu 5,6% din totalul elevilor înscrişi la învăţământul profesional. Caracteristicile actualului sistem de învăţământ profesional, de doi ani: • Implicarea agenţilor economici este o caracteristică majoră a învăţământului profesional şi tehnic (IPT), aceştia participând la următoarele activităţi specifice IPT: fundamentarea planului de şcolarizare şi stabilirea ofertei de pregătire profesională; selecţia elevilor care se înscriu în învăţământul profesional; elaborarea componentei locale a curriculumului, adaptat la nevoile specifice, în parteneriat cu unitatea de învăţământ, pregătirea practică a elevilor şi în evaluarea performanţelor elevilor pe durata practicii; examenul final în vederea certificării calificării. • Învăţământul profesional cu durata de 2 ani • Pregătirea prin învăţământul profesional este organizată atât în şcoală, cât şi la angajator. • Orarul este flexibil, fiind stabilit de şcoală împreună cu angajatorul unde se organizează stagiul de practică: în primul an, pregătirea practică realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic reprezintă 60% din timpul total alocat programului; în al doilea an, 75% din timp este alocat pregătirii practice. • Pe parcursul celor doi ani sunt organizate stagii comasate de practică, cu o durată totală de 11 săptămâni, 6 săptămâni în primul an şi 5 săptămâni în cel deal doilea an. Învăţământul profesional cu durata de 3 ani, introdus în lege în decembrie 2013, cu aplicare din anul şcolar viitor: • Începând din anul şcolar 2014 – 2015, învăţământul profesional va avea durata de 3 ani şi este organizat după finalizarea clasei a VIII-a (după ciclul gimnazial). • Pregătirea este organizată atât în şcoală, cât şi la angajator, iar programul de pregătire este stabilit de şcoală împreună cu angajatorii • În primul an, pregătirea practică realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic reprezintă aproximativ 20% din timpul total alocat programului; • În al doilea an, aproximativ 60% din timp este alocat pregătirii practice; • În anul al treilea, aproximativ 72% din timp este alocat pregătirii practice; • Pe parcursul celor trei ani sunt organizate stagii comasate de practică cu o durată totală de 24 săptămâni, 5 săptămâni în primul an, 9 săptămâni în anul doi şi 10 săptămâni în cel de-al treilea an. Elementele de noutate ale noului model: • Elevii optează pentru învăţământul profesional şi se înscriu înainte de admiterea la liceu; • Selecţia elevilor care optează pentru învăţământul profesional se realizează de către companii împreună cu şcolile care organizează învăţământ profesional; • Durata pregătirii practice prin stagii în companii s-a dublat, de la 11 săptămâni la 24 săptămâni. Ministerul Educaţiei, prin agenţia specializată, respectiv Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, este implicat în două iniţiative majore de cooperare în acest domeniu, cu Germania şi Austria, potrivit reprezentanţilor ministerului. Cu Germania, pe baza acordului semnat cu Academia Baden Wurtenberg, în luna iunie 2013, cu scopul adaptării curriculumului pentru 3 calificări din domeniul mecanică.  Este un proiect pilot care are trei componente: promovarea învăţământului profesional, adaptarea curriculumului la cerinţele companiilor şi identificarea de calificări noi pe piaţa muncii, pentru a fi introduse în oferta de pregătire. Cu Ministerul Educaţiei din Austria şi Camera de Comerţ din Austria în vederea elaborării unui master plan naţional pentru modernizarea sistemului de învăţământ profesional şi tehnic din România.

Sursa: Adevarul.ro

 

BACALAUREAT 2014 A treia lecţie la Matematică, pentru profilul Ştiinţele Naturii, la Adevărul Live

Campania „Adevărul te meditează şi te premiază” a continuat joi, cu o nouă lecţie la Matematică, pentru cei de la profilul Ştiinţele Naturii, susţinută de profesorul Adrian Troie, director-adjunct la Colegiul Naţional „Sf. Sava” din Capitală, în cadrul emisiunii „Adevărul Live”. Diferenţa dintre subiectele de Mate Info şi cele de Ştiinţe ale Naturii – Filieră Teoretică – Profil Real „Cele mai multe probleme sunt comenzi dintr-un singur pas. Nu e foarte mult de gândit. Ei trebuie să fie atenţi la formularea fiecărei cerinţe. Nu trebuie să arate, ci doar să calculeze”, a spus profesorul Troie. Trei subiecte, timp de lucru este de trei ore Aceasta este a treia lecţie video la matematică din cadrul campaniei „Adevărul te meditează şi te premiază”, ca va oferi tinerilor care se pregătesc pentru Bacalaureat peste 40 de lecţii video până la finele lunii iunie. Profesorul Troie va discuta pe variantele de subiecte primite de elevii de la profilul Ştiinţele Naturii din anul 2010, subiecte ce se găsesc şi pe site-ul subiecte.edu.ro. Miercuri, profesorul de Matematică de la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Capitală, Costel Chiteş, de asemenea lector dr. la Universitatea „Dimitrie Cantemir” din Bucureşti, a pregătit şi a rezolvat în direct la Adevărul Live o variantă cu subiecte pentru elevii de la profilul Mate-Info. Luni, profesorul de matematică Adrian Troie, director adjunct al Colegiului Naţional „Sf. Sava” din Capitală, a arătat cum trebuie rezolvat un subiect de Mate-Info şi care sunt greşelile pe care le fac elevii la acest gen de subiect. Iar săptămâna viitoare, profesorul Costel Chiteş să le arate elevilor cum se rezolvă subiectele de Matematică şi de la alte profiluri, Tehnologic, respectiv Vocaţional. Lecţiile la matematică vor continua şi săptămâna viitoare. SUBIECTELE ŞI BAREMELE DE LA ŞTIINŢELE NATURII, 2013-2010: E c Matematica M St-nat Var 02 2013 E c Matematica M St-nat Bar 02 2013 E c Matematica M2 Var 05 2012 E c Matematica M2 Bar 05 2012 Proba E c Matematica M2 Var 05 2011 Proba E c Matematica M2 Barem 05 2011 Proba E c) Matematica M2 Subiect 2010 Proba E c) Matematica M2 Barem 2010 Lecţii de consiliere pentru Bac Începând de luni, 14 aprilie, şi până la sfârşitul lunii iunie, vor fi disponibile pe platforma Bacalaureat 2014, integrată în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro, 40 de lecţii video. Profesori de la licee de top din Bucureşti le vor arăta elevilor cum trebuie rezolvate subiectele de la examen şi ce ar trebui să înveţe. Săptămâna trecută am avut patru lecţii video de consiliere pentru cei care se pregătesc de Bacalaureat, iar în urmă cu două săptămâni am prezentat lecţiile la Limba şi Literatura Română, predate de profesoara Iulia Pop, care le-a explicat elevilor cum trebuie rezolvate subiectele de la Bacalaureat, ce fel de cerinţe vor primi şi cum ar trebui abordate acestea. De asemenea, la Adevărul Live vor fi şi lecţii video destinate pregătirii pentru toate probele orale şi pentru proba scrisă la alegere. Meditaţii video pentru Evaluarea Naţională Elevii de clasa a VIII-a vor putea găsi în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro şapte lecţii video, de la sfârşitul lui aprilie şi până la finalul lunii mai. Două dintre acestea vor fi de pregătire teoretică pentru cele două probe (Română şi Matematică) şi cinci de consiliere, de la pregătirea psihică pentru primul examen naţional serios până la completarea corectă a fişei de înscriere la liceu şi alegerea profilului liceului. Consiliere pentru elevi Dintre cele 40 de lecţii de pe adevarul.ro, 10 vizează partea de consiliere şi sunt oferite de specialişti care au lucrat cu liceeni în anii trecuţi şi care i-au ajutat să promoveze cu succes testele naţionale. Consilierii le vor spune elevilor cum să se organizeze ca să înveţe toată materia, cum să facă faţă stresului, cum să comunice cu profesorii şi cu părinţii sau cum să se pregătească psihic şi fizic pentru a face faţă unei lungi perioade de examene. Marele premiu: 1.000 de euro În cadrul acestei campanii, Adevărul a pregătit şi o serie de premii pentru elevi. Pentru a participa, trebuie să accesaţi acest link şi să vă înscrieţi în secţiunea Bacalaureat 2014 pe adevarul.ro cu un eseu motivaţional pe tema “Care este visul tău?”, să strângeţi cât mai multe like-uri şi share-uri şi, astfel, puteţi câştiga premii Biocebral ce vă vor da energie pe toată perioada examenelor, dar mai ales marele premiu în valoare de 1000 Euro! Dorim participanţilor mult succes şi mult spor la învăţat!

Sursa; Adevarul.ro

 

Ministerul austriac al Educaţiei va asista România la implementarea sistemului dual de învăţământ profesional

Ministerul Federal al Educaţiei, Artei şi Culturii din Republica Austria va colabora cu Ministerul Educaţiei din România pentru îmbunătăţirea învăţământului profesional din ţara noastră, conform unui memorandum semnat, miercuri, la Palatul Victoria. Conform documentului semnat de ministrul Pricopie şi ambasadorul Austriei la Bucureşti, Michael Schwarzinger, un grup bilateral de lucru va avea ca sarcină îmbunătăţirea sistemului de formare profesională, scrie Mediafax. Grupul va analiza sistemul şi reglementările româneşti referitoare la formarea profesională, nevoile de calificare existente şi va prezenta un plan unitar pentru îmbunătăţirea treptată a formării profesionale în România. Cele două ministere vor îmbunătăţi schimbul de cunoştinţe, experienţă, analize şi recomandări. De asemenea, ministerele vor facilita legătura dintre instituţii relevante de pe piaţa muncii şi sectoare de educaţie şi vor face schimb de informaţii cu privire la legislaţia în domeniul formării profesionale. Potrivit memorandumului, „din motive practice”, grupul de lucru va folosi limba engleză ca limbă de lucru. Atât premierul Victor Ponta, prezent la ceremonia de semnare, cât şi ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, au apreciat că memorandmul răspunde solicitărilor investitiorilor pentru o mai bună adaptare a şcolii la cerinţele economice şi formarea unei forţe de muncă bine calificate. “Şcoala românească trebuie să pregătească tineri capabili să răspundă aşteptărilor pieţei muncii şi noilor tehnologii. Felicitări ministrului Educaţiei pentru acordul privind învăţământul dual cu Austria! Faptul că reuşim să dezvoltăm acest sistem, care a dat roade în Austria şi în Germania, este o mare realizare”, a spus premierul Victor ‪‎Ponta‬. Durata şcolii profesionale a fost mărită de la doi, la trei ani Şcoala profesională românească va primi 51.000 de locuri pentru clasa a IX-a în anul şcolar 2014-2015, cu 25.000 de locuri mai multe decât anul trecut, când au fost alocate 26.000 de locuri. De asemenea, vor mai fi alocate alte 5.000 de locuri pentru stagii de pregătire practică. În învăţământul profesional, a cărui durată a fost mărită de la doi la trei ani şi care va începe din clasa a IX-a în loc de X-a, se pot înscrie elevii care se află în clasa a VIII-a şi absolvenţii de clasa a VIII-a din seriile anterioare, se arată în metodologia de admitere. Potrivit Metodologiei de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional, în primul an, elevii vor face pregătire profesională de bază într-un domeniu ales, iar în următorii doi ani vor face pregătire profesională generală de specialitate într-o calificare profesională. Învăţământul profesional cu durata de trei ani se organizează numai în unităţile de învăţământ care au contracte încheiate cu operatorii economici sau instituţii publice.

Sursa; Adevarul.ro

 

Dascălii din provincie ar putea urma cursuri universitare de conversie profesională pentru a avea mai multe specializări

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, poartă discuţii cu reprezentanţii universităţilor din ţară pentru a crea cursuri de conversie profesională a cadrelor didactice care predau în mediul rural, a declarat el, marţi, la o conferinţă de presă susţinută la Iaşi. În urma discuţiilor avute între Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, cu sindicaliştii Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar, a rezultat că este necesară acordarea unui sprijin pentru implementarea unui proiect care vizează conversia profesională pentru cadrele didactice, scrie Agerpres. Cadrele didactice care doresc să obţină o a doua specializare pot urma un program de studiu universitar, pe durata a trei sau patru semestre, care să fie finalizat cu obţinerea unei o a doua licenţe. În urma obţinerii unei astfel de diplome, dascălii, în special cei din mediul rural, nu vor mai fi nevoiţi să facă naveta zeci de kilometri pentru a-şi acoperi norma de ore, ci pot preda în cadrul aceleiaşi instituţii şcolare mai multe discipline, susţine Pricopie. În total, există aproximativ 13.000 de cadre didactice care ar dori să obţină o a doua calificare. „Sperăm să reuşim să facem acest lucru începând din toamna acestui an”, a spus Remus Pricopie. El a precizat că va căuta finanţare pentru ca aceste studii să fie gratuite pentru dascăli.

Sursa: Adevarul.ro

 

Educaţie si securitate naţională. Vulnerabilităţi, ameninţări, soluţii

A consacra schimbarea paradigmei Educaţiei drept Proiect de Ţară al României este o misiune critică istorică, obligaţie naturală a elitelor de azi ale ţării. Prin elite înţeleg persoane şi entităţi capabile să genereze Proiecte de Ţară pentru România. Proiectele de Ţară sunt cele a căror punere în fapt ne legitimează să stăm cu fruntea sus şi să dăm seamă în faţa istoriei. De pildă, la 1 Decembrie 2018. Nu fac apologia serviciilor de informaţii. Enunţ, doar, un truism: în orice stat, ele sunt organizaţii de elită, construite organic pe piloni de performanţă profesională excepţională şi loialitate absolută. Am în vedere aici, exclusiv, loialitatea faţă de Patrie. În bună măsură, crème de la crème este mantra ce guvernează viaţa acestor instituţii. Elitele elitelor – nu numai din informaţii, ci de peste tot, în genere – nu apar, inocente, din neant, ori „se” emană, suav, din spuma mării. Nu e nimic întâmplător aici. Hazardul nu operează în acest context. Elitele cresc şi excelează educate în ani buni de şcoală solidă, exersând şi practicând valori precum competenţa, curajul, integritatea, viziunea strategică, perseverenţa, loialitatea, patriotismul – şi, din nou, competenţa, curajul, integritatea, viziunea strategică, patriotismul… Raţiunea acestui proces meritocratic centrat pe educaţie cât mai multă şi cât mai bună este una vitală: incompetenţă şi impostură diseminate endemic înseamnă, în fapt, vulnerabilizare instituţională letală; ergo, incapacitate de îndeplinirii a misiunii de fond: apărarea Patriei (independenţă, suveranitate, integritate teritorială a statului de drept); ergo, ameninţare directă, din interior, la siguranţa şi securitatea naţională. Şi acest lanţ de inferenţe nu poate fi acceptat – cu atât mai puţin, girat iresponsabil sau cu bună-ştiinţă. Am exemplificat tema relaţiei educaţiei cu securitatea naţională în primul rând din convingerea mea profundă că sistemul public al Educaţiei, atunci când e puternic, reprezintă (alături de cercetarea ştiinţifică şi, respectiv, de cultura neamului) punctul tare strategic al oricărei societăţi. E cheia de boltă a fiinţei noastre colective. Nu întâmplător, Joseph S. Nye, Jr. a încadrat încă de acum un sfert de veac valorile universităţilor americane în categoria U.S. soft power. Putere soft, adică. PUTERE, adică!… Când cu educaţia e de bine, e cum zice Madiba: „Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” („Educaţia este cea mai puternică armă cu care putem schimba lumea”. Altminteri, aşa cum e cazul acum în România – stare de fapt probată brutal, de un miliard de ori în ultimii zece ani, cu toate statisticile (inter)naţionale de sistem posibile; e.g:adevarul.ro/ –, educaţie anemică înseamnă „pântecul slab” (E. Hurezeanu) al ţării, ideal de tăiat, viclean şi agil, de oricine n-ar vrea binele naţiei ăsteia. În acelaşi timp, am apreciat ca relevantă (wake-up call) referirea la serviciile de informaţii în relaţie cu educaţia şi din două alte perspective importante: una internă, pe care am numit-o „sindromul Bolintineanu” şi una externă, “de sezon”, recent documentă excelent de Constantin Corneanu. Scrie C. Corneanu, citând referinţe de specialitate: „Trebuie menţionat faptul că în 1970, 51% dintre ofiţerii KGB aveau o formaţie universitară, pentru a se ajunge la cifra de 88% în 1987. Unii sovietologi sunt de părere că KGB ar fi reprezentat pentru URSS ceea ce însemna École Nationale d’Administration pentru Republica Franceză” (s.m. – M.S.). Şi, încă: „În Nezavisimaia Gazeta, din 28 decembrie 1990, Filip D. Bobkov, fost prim-adjunct al preşedintelui KGB, mărturisea că, încă din 1985, KGB-ul a înţeles limpede că URSS nu se mai putea dezvolta fără perestroika şi glasnosti. […] Unul dintre colaboratorii apropiaţi ai lui Andropov din cadrul contraspionajului KGB, mărturiseşte faptul că Iuri V. Andropov ‘se gândea la posibilitatea de a stabili un acord cu intelighenţia rusă, pentru ca aceasta, la rândul ei, să-l ajute în a reforma sistemul’. […] Moshe Lewin este de părere că Andropov înţelesese perfect că principala infirmitate a Partidului era nivelul intelectual redus al înalţilor săi conducători şi al cadrelor superioare.” (s.m. – M.S.) Fără comentarii. Am documentat aici, in extenso, raţiunile tehnice ale argumentului meu, acela că la ora actuală Educaţia constituie ameninţare directă strategică la statul de drept în România (tineri români mulţi inepţi şi slabi, azi = adulţi români mulţi inepţi şi slabi, mâine; ergo, fibră vitală a României atacată sistematic, sagace, la rădăcină etc. …). Evident, ameninţările strategice impun soluţii de contracarare de acelaşi calibru, soluţii strategice. Soluţia strategică, în cazul de faţă, constă în consacrarea schimbării paradigmei Educaţiei drept Proiect de Ţară al României în deceniul 2014-2024 şi focalizarea intensă a eforturilor tuturor pentru a aduce Şcoala ca sistem din secolele XIX-XX, unde ea e acum, în secolul XXI, unde trebuie să fie. De ce? Pentru ca Şcoala să-i fie României aripile cu care să zboare în cerul său cel mai înalt cu putinţă, în loc să-i atârne, piatră de moară, de gât, ca acum. Sau nu-i aşa, şi văd eu ce nu este?!… Dacă altfel stau lucrurile, atunci cum am interpreta altfel rezultatele recentelor simulări VIII, care uite ce spun. Şi, respectiv, XI-XII, care uite ce spun şi ele? Deci, cum altfel?!… Bun. Avem de schimbat paradigma Educaţiei în România. Cu cine pornim la treabă? Păi, haideţi să facem puţin apelul resurselor umane şi instituţionale la dispoziţie. 1. Într-un excepţional “inventar politic” la vârf (la care eu adaug preşedinţii Senatului şi Camerei Deputaţilor şi şefii tuturor partidelor parlamentare – personaje obscure, care acum nu există în conversaţia serioasă despre educaţia publică din România), Andrei Pleşu concluzionează elegant despre actuala clasă politică: “Ţara e un simplu decor, un ornament retoric, un vag sunet de fond. Altele au politicienii noştri în sufletul lor…” Eu sunt mai puţin subtil decât dl Pleşu, şi spun fără menajamente: pe toţi cei de mai sus vă doare de fapt în cur, şi de ţară şi de educaţie – şi nici măcar acolo. La această secţiune de “inventar”, testul meu de turnesol ustură mai abitir ca al lui Toma Necredinciosul faţă cu Mântuitorul (Ioan 20,25). Aşa încât, sus-numiţilor inventariaţi, aveţi de muncit pe brânci la Educaţie până să primiţi de la mine alt feedback decât cel de acum. Acum sunteţi de nota 1. La muncă! Hai că puteţi, dacă vreţi! Când îţi pasă pe bune de educaţie şi de sănătate şi de apărare şi de cultură şi de toate celelalte treburi publice, nu laşi mai bine de treizeci de miliarde de euro, adică aproape o treime din PIB-ul Romîniei, să hălăduiască în economie subterană neagră nestingherite de nimeni, că te bate Dumnezeu. Noi i-am ales, nouă să ne fie ruşine. Punct. 2. Birocraţii din Ministerul Educaţiei Naţionale au probat până acum cu vârf şi îndesat că fie nu ştiu, fie nu pot, fie nu vor, fie nu ştiu-nu pot-nu vor laolaltă să transforme istoric Educaţia din proprie iniţiativă. La un Proiect de Ţară istoric nu porneşti îngălat, împiedicat, fricos, puchinos, meschin şi rupt în fund. Traduc „rupt în fund” astfel, în termeni politici şi de politici publice: când în lege scrie minimum 6% procent PIB pentru Educaţie nu eşti penal şi accepţi jumătate sau mai puţin, ci atât cât scrie, sau te baţi pentru mai mult – pentru cât trebuie. Sunt ţări care alocă 8-10-15-20% din PIB pentru Educaţie – pentru că le pasă pe bune, în loc să mimeze păsarea, cum facem noi, iresponsabil. Pentru un Proiect de Ţară istoric pui la treabă tot ce ai mai de soi la îndemână, profesionişti autentici, oameni de forţă şi de caracter. Nu e cazul M.E.N. deocamdată, după cum n-a prea fost foarte apăsat nici în ultimul sfert de veac, din câte am văzut eu.   3. Sfertul de milion de dascăli din preuniversitar nu pare din cale-afară de entuziast şi dispus să-şi asume, pe mână proprie, schimbarea paradigmei, deşi ar putea constitui o masă critică formidabilă. Deocamdată, cam 80% din acest sfert de milion – în care includ şi stingherele volute de formă, total neconvingătoare ale celor două sindicate reprezentative, în materia transformărilor radicale necesare de sistem – apare mai degrabă captiv în insatisfacţia şi lehamitea statutului social curent al profesiei, tradus inclusiv prin salariile de mizerie perpetuate de la un an la altul. Pot fi de acord cu această atitudine până la un punct – anume, până în punctul „drobului de sare”. Fraţilor, dacă voi nu daţi de pământ acest drob de sare, credeţi-mă că nu-l va trânti nimeni pentru voi – cu şef de stat, prim-ministru şi ministru al Educaţiei în frunte!… N-o vor face, pur şi simplu, dacă nu o faceţi voi. Din punctul meu de vedere, pentru ca tema salariilor să iasă bine, avem de lucrat împreună la două proiecte transformaţionale: arhitecturi curriculare fundamental noi pentru gimanziu şi liceu; şi carieră profesională orientată pe opţiuni orizontale care să includă activitatea didactică la catedră, alături de management al proiectelor, consiliere şcolară şi profesională pentru copii, tutorat şi mentorat pentru profesorii debutanţi etc. Detalii, aici. Dacă nu le facem pe astea două, vă veţi lamenta sub acelaşi drob de sare şi peste trei ani, şi peste cinci ani, şi peste zece ani de-acum înainte, şi tot degeaba. În context, am făcut în repetate rânduri pledoaria ca Alianţa Colegiilor Centenare (A.C.C.) să-şi asume rolul de lider al transformării de sistem, şi cred cu forţă în potenţialul de leadership al A.C.C. În sistem, este de departe entitatea cea mai legitimată să facă istorie a Educaţiei cu adevărat memorabilă.

4.   Eu încă n-am auzit la cele două-trei milioane de copii din preuniversitar un mesaj coerent cum că şcoala pe care o fac e pur şi simplu depăşită de timp, expirată, că n-o mai vor aşa şi că, by the way, au şi o idee viabilă despre ce să pună în loc – că doar ei sunt acum în bănci, nu eu. Şi aici mă refer, evident, la structurile reprezentative, în frunte cu prea-discretul şi mult-prea-corectul-politic Consiliu Naţional al Elevilor. Iubiţilor, nu aveţi senzaţia că establishment-ul vă cam scoate la înaintare decât când simte că trebuie să vă pună la butonieră ca să dea el bine la lume, aşa cum a fost cazul la CongreSUL Educaţiei de anul trecut? Şi voi sunteţi foarte mulţi şi aţi putea fi formidabil de puternici. Acum, însă, nu prea pare că ştiţi ce vreţi pe bune de la şcoală, pentru că altfel aţi acţiona în consecinţă. Prin urmare, sunteţi uşor de ţinut acolo unde convine establishment-ului ca voi să staţi – masă inertă, amorfă, uşor de controlat şi manipulat. 5. La două-trei milioane de copii, câţi părinţi să fie? Patru-cinci milioane? Şi câţi bunici? Şapte-opt milioane? Cam zdravene ar putea fi şi numerele astea, dacă le-ar păsa în mod real ca pruncii şi nepoţii lor să facă şcoală pe bune (ŞCOALĂ, nu note şi diplome şi medalii!… FOND solid, nu formă fadă!…), în locul celei nici cal-nici măgar (era să zic “comuniste”, dar m-am abţinut un pic…) de acum? Oameni buni, distinşi părinţi şi bunici, eu am 53 de ani, şi şcoală făcută cât se poate de serios – şi “pe vremea lui Ceauşescu”, şi după ’89. Aşa încât vă spun cu toate vorbele, senin, onest şi ferm: şcoala de azi e cum e pentru că şi voi (noi) aţi (am) lăsat-o în derivă, în loc să struniţi (strunim) fără glumă diriguitorii politici de până acum şi să le impuneţi (impunem) să facă tot ce au de făcut pentru copiii / nepoţii voştri (noştri) şi pentru ţară. Noi i-am tolerat şi i-am ales aşa cum sunt, nouă să ne fie ruşine. Punct. Cam aşa văd eu inventarul naţional de azi, la scară macro, al interesului, disponibilităţii şi competenţei de a ne angaja ca naţie în a treia transformare istorică de sistem educaţional, de la Spiru Haret încoace – vitală pentru noi ca apa pe care o bem şi ca aerul pe care îl respirăm. Adică, nu prea încurajator când vine vorba de mulţi… Şi atunci, vorba unui “clasic”: ce-i de făcut?!… Care e, de fapt, Soluţia reală? A consacra schimbarea paradigmei Educaţiei drept Proiect de Ţară al României este o misiune critică istorică, obligaţie naturală a elitelor de azi ale ţării. Prin elite înţeleg persoane şi entităţi capabile să genereze Proiecte de Ţară pentru România. Proiectele de Ţară sunt cele a căror punere în fapt ne legitimează să stăm cu fruntea sus şi să dăm seamă în faţa istoriei. De pildă, la 1 Decembrie 2018. Eu sunt şi rămân în joc. Total şi necondiţionat, până când constatăm toţi, în fapt, schimbarea paradigmei Educaţiei. Ţinem aproape. p.s. Domnule ministru Remus Pricopie, vă cer să oferiţi dezabterii publice cât mai curând cu putinţă noile modele de arhitecturi curriculare pentru gimnaziu şi, respectiv, liceu. Da, acelea care să ducă Şcoala ca sistem din secolul XX în secolul XXI. Să exercitaţi, adică, leadership real, nu „dirigenţie” mică!… Apreciez că aţi cumpărat suficient timp, iar societatea vă aşteaptă de mult, ca pe pâinea caldă, să vorbiţi apăsat şi vizionar în materia unui sistem educaţional care să consolideze siguranţa naţională a României, şi nu să o slăbească, aşa cum e cazul acum. Haideţi, că puteţi, dacă vreţi cu adevărat!

Sursa: Adevarul.ro

 

FOTO Elevii de la „Palatul Copiilor” Bacău au câştigat prima ediţie a ”Cupei Moldovei” la Educaţie rutieră şi Karting

Elevi din nouă judeţe au concurat în acest weekend la prima ediţie a Concursului de Educaţie rutieră şi Karting, la Pista de Karting ”Speed Park”. La startul competiţiei s-au aliniat concurenţi cu vârste între 6 şi 16 din Bacău, Brăila, Piteşti, Adjud, Roman, Suceva, Vaslui, Iaşi, Tg.Ocna şi Sfântu Gheorghe, care frecventează cursurile cercurilor de Educaţie rutieră şi karting la Palatele şi Cluburile copiilor. Copiii înscrişi în competiţie au avut de susţinut o probă teoretică, de educaţie rutieră, proba de îndemânare cu bicicleta în poligon, proba de îndemânare cu kartul în parcul – şcoală şi proba de viteză karting pe circuit, pe categorii de vârstă. La finalul celor două zile de concurs, locul I, pe echipe, a fost ocupat de Palatul Copiilor Bacău – prin echipajul condus de prof. Eugen Diac, urmat pe podium de echipajul de la Palatul Copiilor Brăila (locul II), antrenat de prof. George Prisecaru, şi de Palatul Copiilor Piteşti (locul III), pregătit de prof. Cristina Mihai. Echipajul băcăuan clasat pe locul întâi a fost format din elevii Teodor Damaschin (Pufo, 6 – 9 ani), Mihai Solomon (Mini, 10 – 12 ani) şi Laura – Nicoleta Costin (Cadeţi, 13 – 16 ani). Concursul Interjudeţean de Educaţie rutieră şi Karting ”Cupa Moldovei” este un proiect iniţiat de Cercul de Educaţie rutieră şi Karting al Palatului Copiilor Bacău, coordonat de profesorul Eugen Diac.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevii Şcolii Americane organizează o activitate de ecologizare a pădurii Băneasa

Elevii Școlii Americane Internaționale din București organizează, astăzi, o activitate de ecologizare a pădurii Băneasa în scopul susținerii Zilei Pământului. Școala Americană încurajează elevii să participe la astfel de activități și îi învață în mod constant să fie responsabili în ceea ce privește protejarea mediul înconjurător….

Sursa: Evz.ro

 

Învăţător care a bătut o elevă, sancţionat cu reţinerea a 10% din salariu, pentru trei luni

Un învăţător din Vaslui, care, în urmă cu o lună, a bătut în timpul orelor de curs o elevă de nouă ani care, potrivit medicilor, a avut nevoie de patru zile de îngrijiri medicale, a fost sancţionat cu reţinerea a 10 la sută din salariu, pentru o perioadă de trei luni. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Vaslui, învăţătorul şcolii primare din localitatea Deleşti care, în urmă cu o lună, a fost reclamat că a lovit cu palmele peste faţă o elevă, apoi a tras-o de o ureche până i-a provocat sângerări, a fost sancţionat disciplinar de conducerea unităţii de învăţământ, în urma unei anchete interne. Astfel, cadrului didactic i se va reţine 10 la sută din salariu, pentru o perioadă de trei luni. „Diminuarea salariului învăţătorului Aurel Ţarălungă de la şcoala din Deleşti s-a făcut în baza Legii educaţiei naţionale. Sancţiunea a fost stabilită de Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ, la propunerea comisiei de disciplină care a desfăşurat ancheta internă”, a declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX inspectorul general adjunct al ISJ Vaslui, Doru Bălan. Pe lângă cercetarea disciplinară, învăţătorul din Deleşti este anchetat şi de Poliţie pentru purtare abuzivă în cazul elevei de nouă ani, în condiţiile în care incidentul a avut loc în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu. Cadrul didactic ar fi recurs la acele acte de agresiune pe motiv că eleva nu a ştiut să răspundă la unele întrebări care i-au fost adresate în timpul orelor de curs. Eleva a fost transportată la Serviciul de Medicină Legală Vaslui, instituţie care a eliberat un certificat conform căruia copila a avut nevoie de trei-patru zile de îngrijiri medicale pentru leziunile suferite la una dintre urechi. Învăţătorul din Deleşti ar urma să fie pensionat peste doi ani.

Sursa; Gandul.info

 

Cursuri şcolare suspendate în Dolj din cauza inundaţiilor

Peste 35 de gospodării, şcoala şi grădiniţa din satul Cleanov, comuna doljeană Carpen, au fost inundate în urma ploii abundente din ultimele 24 de ore şi a scurgerilor de pe versanţi. Subprefectul judeţului Dolj, Ionel Ciobotea, a anunţat, duminică, în cadrul videoconferinţei cu prefecţii ţinută de vicepremierul Gabriel Oprea, ministru al Afacerilor Interne, că în Cleanov ar putea fi suspendate luni cursurile şcolare, întrucât grădiniţa şi şcoala au fost inundate. ‘În satul Cleanov, comuna Carpen, peste 35 de gospodării au fost inundate. Domnul prefect se află la faţa locului. Este posibil ca IŞJ Dolj să solicite Ministerului Educaţiei suspendarea cursurilor pentru mâine în Cleanov, pentru că şcoala şi grădiniţa au fost inundate. În continuare monitorizăm cursurile de apă aflate sub incidenţa avertizării hidrologice, este activată grupa operativă’, a spus Ciobotea. În satul Cleanov apa venită de pe versanţi a depăşit, în câteva zeci de minute, un metru, a trecut peste un pod, iar resturile vegetale pe care le-a adus au blocat scurgerile, zeci de gospodării fiind inundate. (Agerpres)

Sursa: Jurnalul.ro

 

Cum i-a păcălit Ecaterina Andronescu pe elevi

Ca ministru a promis un lucru, ca președinte al comisiei de învățământ din Senat nu a fost de acord. Consiliul Judeţean al Elevilor Cons¬tanţa, organizaţie reprezentativă a elevilor din judeţul Constanţa, consideră ca fiind inacceptabilă atitudinea Ecaterinei Andronescu, preşedintele comisiei de învăţământ din Senatul României şi fost ministru al educaţiei în privința unor proiecte de lege privind modificarea legii Educației. În august 2012, Ecaterina Andronescu, pe atunci ministrul Educaţiei, şi-a asumat în fața liderilor elevilor din România, la Şcoala de vară a Consiliului Naţional al Elevilor, că va susţine o eventuală propunere de modificare a legii educaţiei în sensul în care un reprezentant al elevilor va fi membru cu drepturi depline în Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ. Începând cu toamna anului 2013 au fost depuse trei astfel de propuneri legislative, toate trei primind propunere de respingere în unanimitate din partea comisiei de învăţământ din Senat, comisie condusă de Ecaterina Andronescu. ”În anul 2011, odată cu intrarea în vigoare a noii legi a educaţiei, elevii şi-au pierdut dreptul de a avea un reprezentant cu drepturi depline în Consiliul de administraţie al unităţilor de învăţământ. În anul 2012 doamna Andronescu, pe atunci ministru, ne-a promis că ne va susţine pentru repararea acestei nedreptăţi. Începând cu toamna anului 2013 au fost depuse trei proiecte legislative în acest sens, toate primind raport de respingere din partea comisiei conduse de doamna Andronescu. Ultimul proiect de acest gen a fost dezbătut în comisia de învăţământ din Senat pe 29 aprilie, la dezbaterea din Camera Deputaţilor, de pe 11 martie, a fost prezentă şi o delegaţie a Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa”, a precizat Constantin-Alexandru Manda, preşedinte interimar al Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa.

Sursa: Romanialibera.ro

 

17 centre educaționale noi, pentru copiii defavorizați din toată țara

Peste 1.000 de copii care provin din medii defavorizate, cu vârste între cinci și 17 ani, vor putea beneficia de cursuri gratuite în 17 centre de pregătire preșcolară și școlară, deschise în întrega țara, informează un comunicat al organizației ”Salvați Copiii”. Centrele de pregătire se vor deschide în luna iunie, în toate cele opt regiuni de dezvoltare: București – Ilfov, Centru (Braşov, Mureş), Nord-Est (Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui), Nord-Vest (Cluj), Vest (Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș), Sud-Est (Constanţa, Mangalia), Sud-Muntenia (Argeș, Dâmboviţa) și Sud- Vest Oltenia (Dolj). Copiii vor participa la grădinițe estivale, la programe de tipul ”Școală după Școală” și ”A doua șansă”, pentru a se integra mai ușor în mediul școlar și pentru a nu mai abandona cursurile. În 2013, rata abandonului școlar era de 17,5%, arăta un studiu lansat de Unicef și Ministerul Muncii. Astfel, copiii care ajung cel mai des în afara sistemului de educaţie sunt cei din comunităţile sărace, din mediul rural, copiii romi şi cei cu dizabilităţi. Printre factorii care influenţează cel mai mult abandonul şcolar se numără sărăcia, nivelul redus de educaţie al părinţilor, dificultatea de adaptare a copiilor la cultura şcolii, lipsa educaţiei preşcolare şi insuficienta adaptare a profesorilor la nevoile elevilor romi. În 2012, peste 386.000 de copii cu vârste între trei și 17 ani nu erau înscriși în nici o formă de învățământ, iar ultimul recensământ arată că peste 245.000 de persoane de peste 10 ani sunt analfabete, conform Institutului Național de Statistică.

Sursa: Romanialibera.ro

 

UNIVERSITAR

 

Indemnizații între 1.200 și 2.400 de euro pentru lectorii de română

Profesorii de limbă română care vor preda la universități din străinătate vor avea salariul între 1.200 și 2.400 de euro brut pe lună, se precizează într-un proiect de hotărâre de Guvern.

Sursa: Evz.ro