Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 31.10.2013

http://www.ziare.com/scoala/profesori/presedinte-fsli-e-imposibil-sa-ajungi-la-facultate-de-top-mergand-pe-programa-din-liceu-interviu-1265296

Presedinte FSLI: E imposibil sa ajungi la facultate de top mergand pe programa din liceu Interviu

Profesorii asteapta de la actuala putere doar sa puna in practica ceea ce a clamat in campania electorala. „Daca ne uitam in programul de guvernare al USL, vedem ca educatia ar fi o prioritate nationala. Asa prevede si legea. Ipocrizie, pentru ca Educatia numai prioritate nu e.” spune liderul FSLI, prof. Simion Hancescu.

Cadrele didactice au inceput din nou protestele, solicitand 6% din PIB pentru Educatie si salarii decente mai ales pentru profesorii tineri, care ajung sa faca in strainatate munci necalificate pentru a supravietui.

Intre timp in Romania se imputineaza scolile, predau tot mai multi profesori necalificati si pensionari, creste abandonul scolar, a explicat Simion Hancescu intr-un interviu acrodat Ziare.com.

Liderul FSLI considera o mare problema faptul ca „programele nu mai au nicio legatura cu realitatea. Zapacim elevii cu teorie, cand angajatorul ii cere sa stie sa faca ceva concret. Degeaba ii invatam la liceu diferentiale si integrale, cand el nu stie sa faca ceva elementar.” De aceea, producem someri.
In plus, programele din liceu nu sunt corelate cu cerintele universitatilor asa ca pentru un elev e imposibil sa ajunga la o facultate de top mergand doar pe ceea ce invata la scoala, fara meditatii.

Profesorii au dezgropat securea razboiului. Ce va nemultumeste, ce solicitati?

In primul rand, este vorba despre finantarea total insuficienta a invatamantului. Toate guvernele au subfinantat invatamantul. In tarile UE, procentul mediu alocat educatiei este de 5,2% din PIB, in Romania este de 2,5%. Asadar suntem sub jumatatea mediei europene.

Aveati alte asteptari de la USL?

Noi asteptam de la actuala putere sa puna in practica ceea ce a clamat in campania electorala. Daca ne uitam in programul de guvernare al USL, vedem ca educatia ar fi o prioritate nationala. Asa prevede si legea. Ipocrizie, pentru ca Educatia numai prioritate nu e. Programul de guvernare prevede un sistem de salarizare corect pentru profesori. Asa ajungem la al doilea motiv al protestului. In momentul de fata, un profesor debutant are in jur de 750 de lei net/luna.

Sunt multi profesori tineri navetisti, care cheltuiesc si 300 de lei pe luna pe transport, unele consilii locale nu deconteaza acest transport, dupa cum le obliga legea. Asa ca multi profesori ar trebui sa supravietuiasca cu mai putin de 500 de lei/luna, ceea ce nu se poate.

Noi cerem demult si plata diferentiata a profesorilor in functie de performanta, in primul rand pe criteriul progresului scolar al elevilor. Profesorul performant este cel care reuseste, de exemplu, sa ia o clasa de la nota 5 si sa o duca la 7, pe ansamblu desigur, mai degraba decat profesorul care gaseste un elev de exceptie si are cu el rezultate la olimpiada.

Sigur ca pentru asta ai nevoie de profesori competenti si obiectivi, de criterii foarte bine gandite, ca sa nu se dea salarii pe ochi frumosi, dar solutii exista.

A existat o lege in 2008, votata in unanimitate, care majora salariile cadrelor didactice cu 0%, ce s-a intamplat cu ea?

Legea 221 a fost votata de absolut toate partidele si a fost promulgata de presedintele Traian Basescu, care spunea atunci ca pentru un invatamant de calitate trebuie sa avem profesori motivati. Intai guvernul Tariceanu a dat ordonante de blocare a legii, dupa alegeri s-a schimbat cu totul macazul, banii nu s-au mai platit desi CCR a stabilit ca reglementarea e valabila.
Pana la urma, Legea 221 a fost abrogata in mai 2011 prin aparitia noii legi a salarizarii unice a bugetarilor, care nici ea nu se aplica. Timp de 2 ani si jumatate au fost declansate foarte multe procese, multi profesori au castigat si ar trebui sa primeasca banii in plus cuveniti din oct. 2008 pana in mai 2011. In 2010 salariile profesorilor au scazut nu cu 25%, ci cu procente mai mari, pana la 40%, din cauza eliminarii unor drepturi. E adevarat ca salariile de baza au crescut cu 25%, dar, in mod real, veniturie sunt mai mici cu 15% fata de 2009.

Cat de mare este deficitul de cadre didactice in acest moment in Romania?

Noi avem 220 de mii de posturi de educatori, invatatori si profesori in invatamantul preuniversitar. Fata de 2004 sunt cu 40 de mii mai putine. Au fost taiate sistematic. In 1990 aveam 27 de mii de unitati de invatamant si acum mai avem 7000.

Sunt si mai putini copii.

Si acesta este un motiv, dar nu numai. Exista sate in care au fost inchise scoli primare, copiii aceia nu mai au unde sa invete, mai ales iarna, cand drumurile sunt greu accesibile, si abandoneaza scoala. In mediul rural este incalcata Constitutia pentru ca elevii nu au aceeasi sansa. Multi copii de la sate sunt la fel de inteligenti ca la oras, dar nu au sansa.

Sunt foarte putini cei care ajung in invatamantul superior. Si chiar daca ajung, bursa pe care o primesc nu le acopera cheltuielile de cazare si masa. Daca actuala putere, cu 70% in parlament, nu rezolva situatia este clar ca vorbim de rea vointa. E pana la urma o decizie politica sa aloci educatiei banii necesari, altfel tara aceasta e condamnata la saracie. Nu exista prosperitate fara educatie de calitate.

Cati dintre cei care predau la catedra sunt cadre didactice calificate?

In acest moment, statisticile arata cam 7000 de profesori necalificati si peste 6 mii de pensionari care continua sa predea. Daca nu ar preda, si acele posturi ar fi ocupate de necalificati. Cum poti sa determini un tanar calificat sa vina sa se angajeze pe 700 de lei.

Acum e usor sa ajungi profesor. Ai luat bacalaureatul cu 6, te inscrii la o facultate privata, dupa trei ani esti profesor. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca un profesor trebuie sa aiba si vocatie. In Finlanda, spre exemplu, crema absolventilor din universitati vrea sa ajunga in invatamant: salarii motivante, respect, dar acolo invatamantul primeste 12% din PIB. Comparati cu 2,5% la noi…

Care ar fi un salariu motivant?

Daca un profesor debutant ar primi 1600 de lei/ luna, deci dublu, am putea avea din nou absolventi valorosi atrasi catre invatamant. Ce ne anunta acum guvernul, ca da 3%, e o gluma.

Medicii pleaca in strainate pe capete, pleaca si profesorii?

Da, foarte multi. Dar se duc sa faca munci necalificate: bone, la cules de capsuni. Cand doi profesori tineri nu castiga impreuna 1500 de lei, ce sa faca?

Industria mediatatiilor e o traditie deja in Romania si genereaza situatii absolut anormale, mai ales cand meditatorul e profesorul de la clasa. E doar o chestiune de bani?

Daca ar exista si in Romania sistemul „scoala dupa scoala”, elevii sa manance si sa faca temele la scoala, in loc sa se duca acasa sa se joace, ar disparea si meditatiile, in mare parte.

Dar mai e ceva. In Romania programele sunt foarte stufoase, elevii sunt bombardati cu informatie inutila. Daca un elev doreste sa mearga la o facultate de top este imposibil sa reuseasca mergand pe programa din liceu. Nu e corelare intre subiectele de la facultate si ceea ce fac elevii in scoala. Cat timp programele nu vor fi corelate, nu putem scapa de meditatii.

Sunt total impotriva celor care folosesc santajul – adica le dau elevilor note mici la scoala ca sa ii impinga spre meditatii. De asa ceva ne disociem clar.

De ce intarzie asa de mult reformarea programelor, despre care vorbim de ani de zile?
Asta ne intrebam si noi. De 11 ani am gandit o strategie de reformare curriculara si am prezentat-o tuturor ministrilor. Programele nu mai au nicio legatura cu realitatea. Zapacim elevii cu teorie, cand angajatorul ii cere sa stie sa faca ceva concret. Degeaba ii invatam la liceu diferentiale si integrale, cand el nu stie sa faca ceva elementar. Elevul trebuie sa stie sa aplice ceea ce invata si de aceea accentul trebuie mutat de pe teorie, pe partea practica si pe cea informativa.

Daca FSLI ar primi ca sarcina reformarea programelor, eu va garantez ca l-as face intr-un an de zile. I-am propus si actualului ministru. Programele nu pot fi facute decat de practicieni. As scoate „din productie” sase luni educatoare, invatatori, profesori de gimnaziu, liceu si facultate sa faca ordine pe materii. Elevii romani invata in liceu ce in occident invata studentii. Elevul de clasa a doua invata la noi ce invata elevul strain in clasa a 4-a. La ce le foloseste?

Nu mai avem scoli profesionale. Ele trebuie sa fie microintreprinderi, sa fie legate de agentii economici. Avem nevoie de tinichigii, de vopsitori, de bucatari? Asta formam. Sa fie o legatura intre piata muncii si scoala, altfel absolventii intra direct in somaj.

Pregatiti un miting foarte mare, pe 6 noiembrie. Mizati pe 10 mii de participanti. Sunteti sigur ca ii veti mobiliza?

Nu am nici o indoiala ca oamenii vor veni. Dar noi liderii nu ii luam cu arcanul. E adevarat ca unii oameni sunt amenintati. Multi sunt suplinitori la mana directorului. Directorul e numit politic, politizarea fiind o alta mare hiba din invatamant. Directorii ar trebui sa fie alesi de scoli, nu dupa cum vrea primarul sau mai stiu eu ce sef de filiala. Asta explica uneori lipsa de reactie.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/profesorii-continuaprotestele-10000-dascali-vor-participa-miting-piatavictoriei-miercurea-viitoare-1_52712803c7b855ff569a1477/index.html

Profesorii continuă protestele. 10.000 de dascăli vor participa la un miting în Piaţa Victoriei, miercurea viitoare

Reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) au anunţat că vor continua protestele în urma pichetării Palatului Victoria şi al sediului USL. Astfel, pe 6 noiembrie, 10.000 de profesori vor veni la un miting în Piaţa Victoriei, urmat de un marş până în Piaţa Constituţiei.

Peste 400 de membri ai FSLI au pichetat, de luni până miercuri, sediile Guvernului şi USL, însă protestele nu au dus la niciun rezultat, susţin reprezentanţii federaţiei sindicale.

„Această atitudine a guvernanţilor împinge profesorii spre protestul final, greva generală. Celor care ne guvernează nu le pasă de educaţie, doar pe hârtie aceasta este prioritate naţională. Dar acest lucru nu face decât să îi determine pe membrii noştri să oprească complet activitatea. Noi nu vrem să ajungem în această situaţie, pentru că au de suferit şi copiii. Dar cu salariul de mizerie şi condiţiile în care lucrăm, nu există altă cale”, a spus preşedintele FSLI, Simion Hancescu.

În aceste condiţii, reprezentanţii FSLI au arătat că peste 10.000 de dascăli vor ieşi în stradă, în 6 noiembrie, la un miting în Piaţa Victoriei, urmat de un marş până în Piaţa Constituţiei, pentru a cere respectarea legii.
„Dacă şi după această amplă acţiune vom fi trataţi cu aceeaşi ignoranţă, dascălii vor fi nevoiţi să închidă şcolile”, a mai spus liderul sindical.

Revendicările FSLI:

• Alocarea, începând cu anul 2014, a minimum 6% din P.I.B. pentru educaţie, conform art.8 din Legea Educaţiei Naţionale şi creşterea ponderii cheltuielilor de personal pentru învăţământ, din totalul cheltuielilor de personal din sectorul public;

• Modificarea Legii educaţiei naţionale, inclusiv în ceea ce priveşte statutul personalului didactic, astfel încât să se elimine discriminările existente în prezent şi să conducă la creşterea calităţii actului de instrucţie şi educaţie, dar şi la creşterea gradului de implicare a cadrelor didactice în luarea deciziilor. Principalele modificări care se impun sunt:

– Reintroducerea normei de predare de 16 ore pe săptămână pentru personalul didactic care are peste 25 de ani vechime în învăţământ şi gradul didactic I;

– Decontarea cheltuielilor cu naveta cadrelor didactice să se facă de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaţiei Naţionale;

– Introducerea prevederilor Legii nr. 315/2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau programe educaţionale pe suport electronic;

– Reintroducerea sporului de doctorat;

– Posibilitatea pensionării anticipate, cu cel puţin 3 ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, fără diminuarea cuantumului pensiei;

– Acordarea gradaţiei de merit şi pentru personalul didactic auxiliar;

– Introducerea posibilităţii dobândirii de către cadrele didactice a celei de-a doua specializări, prin programe de conversie profesională, cu finanţare de la bugetul de stat;

• Adoptarea unei legi de salarizare, prin care salariile profesorilor debutanţi să crească cu 50 %, iar raportul dintre salariul de bază maxim al funcţiei didactice şi cel minim să fie de 2:1. Aceasta este singura soluţie pentru ca meseria de dascăl să devină motivantă şi tinerii performanţi să fie atraşi către cariera didactică. De asemenea, se impune majorarea salariilor personalului nedidactic, având în vedere faptul că actualele venituri ale acestei categorii de salariaţi, le permit un trai sub limita de subzistenţă;

• Depolitizarea învăţământului în sensul că, în dobândirea funcţiei de director al unităţii de învăţământ, rolul determinant să revină colectivului unităţii şi nu factorilor politici;

• Regândirea programelor şcolare şi a sistemului de evaluare a elevilor, în sensul de a se pune accent pe latura formativă şi nu pe cea informativă, iar prin evaluare să se verifice capacitatea elevilor de a aplica practic cunoştinţele dobândite, pentru a face faţă cerinţelor în schimbare şi competiţiei de pe piaţa forţei de muncă.

http://www.cotidianul.ro/fsli-usl-ignora-protestele-angajatilor-din-educatie-si-ii-impinge-spre-greva-generala-225518/

Educația, prioritate doar pe hârtie

FSLI: USL ignoră protestele angajaţilor din Educaţie şi îi împinge spre grevă generală

Reprezentanţii USL, aleşi şi de dascăli, ignoră sutele de educatori, profesori, personalul auxiliar şi nedidactic care au protestat trei zile consecutiv, atitudine care îi împinge spre grevă generală, arată miercuri Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

Peste 400 de membri ai FSLI au pichetat, de luni până miercuri, sediile Guvernului şi USL, însă protestele nu au dus la niciun rezultat, susţin reprezentanţii federaţiei sindicale.

„Această atitudine a guvernanţilor împinge profesorii spre protestul final, greva generală. Celor care ne guvernează nu le pasă de educaţie, doar pe hârtie aceasta este prioritate naţională. Dar acest lucru nu face decât să îi determine pe membrii noştri să oprească complet activitatea. Noi nu vrem să ajungem în această situaţie, pentru că au de suferit şi copiii. Dar cu salariul de mizerie şi condiţiile în care lucrăm, nu există altă cale”, a spus preşedintele FSLI, Simion Hancescu, potrivit Mediafax.

În aceste condiţii, reprezentanţii FSLI au arătat că peste 10.000 de dascăli vor ieşi în stradă, în 6 noiembrie, la un miting în Piaţa Victoriei, urmat de un marş până în Piaţa Constituţiei, pentru a cere respectarea legii.

„Dacă şi după această amplă acţiune vom fi trataţi cu aceeaşi ignoranţă, dascălii vor fi nevoiţi să închidă şcolile”, a mai spus liderul sindical.

Sindicaliştii FSLI cer alocarea din 2014 a minimum 6% din PIB pentru educaţie, conform articolului 8 din Legea educaţiei, şi creşterea ponderii cheltuielilor de personal pentru învăţământ în totalul cheltuielilor de personal din sectorul public.

De asemenea, sindicaliştii cer modificarea Legii educaţiei, inclusiv în ceea ce priveşte statutul personalului didactic, astfel încât să se elimine discriminările existente în prezent şi să ducă la creşterea calităţii actului de instrucţie şi educaţie şi a gradului de implicare a cadrelor didactice în luarea deciziilor.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013103192821/Social/Sindicatele-dascalilor-acuza-USL-ca-ignora-protestele-angajatilor-din-Educatie-si-ii-impinge-spre-greva-generala.html

Sindicatele dascălilor acuză USL că ignoră protestele angajaților din Educație și îi împinge spre grevă generală

Reprezentanții USL, aleși și de dascăli, ignoră sutele de educatori, profesori, personalul auxiliar și nedi­dactic care au protestat trei zile consecutiv, atitudine care îi împinge spre grevă generală, arată Federația Sindi­catelor Libere din Învățământ (FSLI).

Peste 400 de membri ai FSLI au pichetat, de luni până miercuri, sediile Guvernului și USL, însă protestele nu au dus la niciun rezultat, susțin reprezen­tanții federației sindicale.

„Această atitudine a guvernanților împinge profesorii spre protestul final, greva generală. Celor care ne guvernează nu le pasă de educație, doar pe hârtie aceasta este prioritate națională. Dar acest lucru nu face decât să îi determine pe membrii noștri să oprească complet activitatea. Noi nu vrem să ajungem în această situație, pentru că au de suferit și copiii. Dar cu salariul de mizerie și condițiile în care lucrăm, nu există altă cale“, a spus președintele FSLI, Simion Hancescu.
În aceste condiții, reprezentanții FSLI au arătat că peste 10.000 de dascăli vor ieși în stradă, în 6 noiembrie, la un miting în Piața Victoriei, urmat de un marș până în Piața Constituției, pentru a cere respectarea legii.

„Dacă și după această amplă acțiune vom fi tratați cu aceeași ignoranță, dascălii vor fi nevoiți să închidă școlile“, a mai spus liderul sindical.

Sindicaliștii FSLI cer alocarea din 2014 a minimum 6% din PIB pentru educație, conform articolului 8 din Legea educației, și creșterea ponderii cheltu­ielilor de personal pentru învățământ în totalul cheltuielilor de personal din sectorul public.
De asemenea, sindicaliștii cer modificarea Legii educației, inclusiv în ceea ce privește statutul personalului didactic, astfel încât să se elimine discri­minările existente în prezent și să ducă la creșterea calității actului de instrucție și educație și a gradului de implicare a cadrelor didactice în luarea deciziilor.
Reprezentanții FSLI susțin că principalele modificări care se impun sunt: reintroducerea normei de predare de 16 ore pe săptămână pentru personalul didactic care are peste 25 de ani vechime în învățământ și gradul didactic I; decontarea cheltuielilor cu naveta cadrelor didactice de la bugetul de stat, prin Ministerul Educației; introducerea prevederilor Legii 315/2006 privind stimularea achiziționării de cărți sau programe educaționale pe suport electronic; reintroducerea sporului de doctorat; posibilitatea pensionării anticipate, cu cel puțin trei ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, fără diminuarea cuantumului pensiei; acordarea gradației de merit și pentru personalul didactic auxiliar, precum și introducerea posibilității dobândirii de către cadrele didactice a celei de-a doua specializări, prin programe de conversie profesională, cu finanțare de la bugetul de stat.

Sindicaliștii mai cer adoptarea unei legi de salarizare prin care salariile profesorilor debutanți să crească cu 50 la sută, iar raportul dintre salariul de bază maxim al funcției didactice și cel minim să fie de 2:1. Sindicaliștii mai cer depolitizarea învățământului, în sensul că, în dobândirea funcției de director al unității de învățământ, rolul determinant să revină colectivului unității, și nu factorilor politici. De asemenea, FSLI mai cere regândirea programelor școlare și a sistemului de evaluare a elevilor, în sensul de a se pune accent pe latura formativă și nu pe cea informativă, iar prin evaluare să se verifice capacitatea elevilor de a aplica practic cunoștințele dobândite, pentru a face față cerințelor în schimbare și competiției de pe piața forței de muncă.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/costoiu-2400-scoli-conectate-internet-2013-restul-2014-1_5270f127c7b855ff5698d153/index.html

Costoiu: peste 2.400 de şcoli, conectate la internet în 2013. Restul, în 2014

Ofertele pentru conectarea la Internet a peste 2.400 de şcoli se află în stadiul final de evaluare, în perioada următoare urmând să fie anunţat câştigătorul, a declarat miercuri ministrul delegat pentru învăţământul superior, cercetare şi dezvoltare tehnologică, Mihnea Costoiu, prezent la conferinţa Future Communities. Oficialul a anunţat că anul viitor ar trebui să fie conectate toate şcolile din ţară.

„După ce vom încheia acest proiect, în cursul anului viitor, vom demara un alt proiect pentru conectarea celorlalte unităţi şcolare. În total, în România sunt circa 3.600 de şcoli. O parte din ele au fost conectate la Internet de către autorităţile locale”, a spus Costoiu.

Ministrul delegat a explicat că proiectul de informatizare a început în 2001, cu elemente de hardware, software şi cu formarea profesorilor, însă spune că ”în educaţie s-au achiziţionat echipamente fără capacitate de a fi folosite”.

”Cea mai complicată componentă e formarea. Atunci, am gândit şi prioritizat necesitatea formării. Şi au fost programe în acest sens. Avem 100.000 profesori formaţi pentru utilizarea echipamentelor”, a adăugat Costoiu.

„Toţi indivizii ar trebui să aibă acces la cunoştinţele online, dar să beneficieze şi de educaţia necesară pentru a le folosi pe cele dintâi. Din studii am observat că 96% dintre elevii şi studenţii care folosesc biblioteci publice şi-au mărit notele. Comunităţile digitale sunt conectate şi oferă oportunităţi pentru toţi. Una dintre iniţiativele UE pentru 2020, care priveşte agenda digitală, este şi creşterea diversităţii conţinutului, îngăduirea tranzacţiilor online. Agenda digitală asigură şi incluziunea socială, oamenii nu se mai simt ignoraţi sau că nu-şi găsesc locul. Bibliotecile publice sunt element-cheie în trasmiterea educaţiei informale şi formale”, a declarat Jessica Dorr, director adjunct al programului Global Libraries la Fundaţia Bill&Melinda Gates.

Programul ”Internet în şcoala ta”

Asesoft International şi Orange România, respectiv Omnilogic, Avitech Co. şi Romtelecom au depus, la sfârşitul lui martie, oferte pentru conectarea la internet a unui număr de 2.446 şcoli, valoarea contractului fiind estimată la 148,6 milioane de lei (34,2 milioane de euro), după ce licitaţia a fost tergiversată mai multe luni.

În luna octombrie 2012, Ministerul Educaţiei a anunţat că va organiza, pe 4 decembrie 2012, o licitaţie pentru cumpărarea echipamentelor şi serviciilor necesare conectării la internet a 2.446 de şcoli.

Denumit „Internet în şcoala ta”, scopul proiectului constă în facilitarea accesului public în şcoli din zone rurale şi urbane dezavantajate care nu au acces la mijloacele moderne de comunicare prin creşterea utilizării calculatoarelor şi prin conectarea la internet.

De acest proiect ar beneficia 714.339 elevi şi 56.203 profesori din mediul rural şi urban. Cu o durată de 6 luni, contractul va fi finanţat din sume de la bugetul de stat şi fonduri nerambursabile.

http://adevarul.ro/news/societate/tabel-rupta-e-scoala-profesionala-piata-muncii-1_5271fe7fc7b855ff569d9fb2/index.html

TABEL Cât de ruptă e şcoala profesională de piaţa muncii

Cele mai multe meserii pentru care sunt pregătiţi elevii în învăţământul profesional din România nu sunt căutate de angajatori. În schimb, pentru specializările cerute, sistemul nu oferă calificare.

Pentru 48 de ocupaţii căutate pe piaţa muncii nu se oferă pregătire în şcolile profesionale şi tehnologice sau postliceale din România. În schimb, se pregătesc elevi în învăţământul vocaţional pentru alte 20 de ocupaţii care nu mai sunt cerute de angajatori în prezent. Aceasta este concluzia Raportului privind corelarea ofertei educaţionale şi formare profesională cu cerinţele pieţei muncii, realizat de Blocul Naţional Sindical (BNS) în cadrul proiectului „Catalizatori pentru formare profesională”, prezentat ieri în cadrul unei conferinţe.

Studiul a încercat să arate cât de mare este discrepanţa între specializările cu care ies elevii din învăţământul profesional şi cererea de pe piaţa muncii la ora actuală, discrepanţă ce reprezintă una dintre cauzele şomajului ridicat în rândul tinerilor. Astfel, la nivel naţional, specialiştii BNS au constatat că pregătim prea mulţi secretari şi specialişti din domeniul salarizării şi administrativ, dar şi tehnicieni în diferite domenii, de la telecomunicaţii, radio şi TV, la veterinari sau operatori pentru traficul naval şi aerian. Aceaşi raportare la cererea transmisă de angajatori a numărului elevilor şcolarizaţi anul trecut în licee tehnologice, şcoli profesionale sau posliceale arată că nu formăm destui muncitori în industria extractivă şi construcţii, de textile, blănuri şi piele, şi nici destui zugravi, vopsitori, curăţători de faţade, agenţi şi brokeri în vânzări sau casieri.

Practic, aproape 70% dintre elevi se pregăteau anul trecut în specializări precum tehnicieni în ştiinţele inginereşti – 50.000 de elevi, asistenţi medicali şi moaşe – 18.000 elevi, agenţi în centre de informare şi funcţionari în domeniul salarizării – 12.000, respectiv tehnicieni în domeniul telecomunicaţiilor, al radiodifuziunii şi televiziunii – aproape 9.000 de elevi.

Neconcordanţe regionale

La nivel regional, analiza BNS arată unde există cele mai mari dezechilibre în acest raport educaţie-piaţa muncii. Pentru 2012, se evidenţiază două ocupaţii în care sunt pregătiţi foarte mulţi elevi faţă de potenţialul de angajare. Astfel, se pregătesc şi de 33 de ori mai mulţi elevi decât este nevoie pentru meseria de asistenţi medicali şi moaşe, cum este în cazul regiunii de Sud-Est a României. Pentru Nord-Vestul ţării şi pentru Bucureşti, nici măcar nu există potenţial de angajare, dar sunt şcolarizaţi mii de elevi. Aceeaşi problemă o găsim şi pentru ocupaţia tehnicieni în ştiinţele inginereşti: în regiunea Sud-Vest Oltenia se pregătesc pentru această meserie de 135 de ori mai mulţi elevi decât ar fi nevoie.

Reticenţă şi din partea patronilor

Situaţia a apărut ca urmare a faptului că şcolile organizează cursuri şi au programe şcolare adaptate la posibilităţile de instruire practică pe care le au, nu la cerinţele pieţei, susţine Dumitru Costin, preşedintele BNS. De asemenea, mulţi angajatori sunt reticenţi să asigure practică de specialitate la ei în firme. Pe de altă parte, nici managementul sistemului de învăţământ nu excelează în a forţa parteneriatul cu unităţile economice şi a asigura această componentă esenţială a procesului de pregătire a tinerilor.

Consecinţa este organizarea unor cursuri pentru ocupaţii fără căutare pe piaţa muncii, pregătirea practică lasă de dorit sau este semi-inexistentă şi duce la rezultate negative: competenţe slabe, capacitate de ocupare redusă, lipsa de resurse umane calificate corespunzător şi productivitate slabă, a explicat în cadrul conferinţei unul dintre autorii studiului, Radu Soviani.

Tania Grigore, directorul Direcţiei Egalitate şi Ocupare de şanse din cadrul Ministerului Muncii, spune că necorcodanţa dintre oferta educaţională şi cerinţa de pe piaţa muncii generează cei mai mulţi şomeri. Oficialul a menţionat şi câteva soluţii.

„Diversificarea competenţelor profesionale ale lucrătorilor va contribui la menţinerea locurilor de muncă, la adaptarea la noile tehnologii economice, şi nu în ultimul rând la creşterea participării populaţiei adulte la formarea profesională continuă, care în momentul de faţă este de 1,4%. Din punctul meu de vedere, nu acesta este nivelul real. Foarte mulţi respondenţi nu consideră că activitatea pe care o fac este de formare profesională continuă dacă nu se termină cu un certificat autorizat, deci cu o diplomă, cu toate că la nivelul firmelor se face foarte multă formare”, a spus Grigore, care a adăugat că trebuie să se adapteze programa şcolară la cerinţele de pe piaţa muncii.

La rândul său, senatorul Liviu Pop, fost ministru al Educaţiei şi preşedintele Comisiei de Muncă din Senat, a spus că este nevoie de un efort susţinut de ambele părţi, instituţii şi angajatori, pentru a corela şcoala cu piaţa muncii. În acest sens, Pop a explicat că doar 9.000 de unităţi şcolare au reuşit să încheie un parteneriat cu un agent economic, în aşa fel încât să avem învăţământ profesional în acest an şcolar, reiterând propunerea de introducere a Bac-ului profesional.

„O bună parte a absolvenţilor de liceu nu reuşeşte să ia Bacalaureatul şi se îndreaptă spre postliceale. E încă un argument în plus că în România trebuie să avem cel puţin două diplome de Bac, cel normal şi cel profesional”, este de părere Pop.

http://adevarul.ro/locale/botosani/peste-3700-elevi-judetul-botosani-vor-primi-bani-liceu-1_52713b48c7b855ff569a85fe/index.html

Peste 3700 de elevi din judeţul Botoşani vor primi „Bani de liceu”

Ministerul Educaţiei a făcut publică lista beneficiarilor acestui sprijin financiar. La nivelul judeţului Botoşani au fost depuse peste 4100 de dosare, însă doar 3721 au fost eligibile.

Bucurie pentru unii, motiv de supărare pentru alţii. Cel puţin 400 de elevi botoşăneni care şi-au depus dosare pentru a primi sprijinul financiar acordat de Guvern au aflat că nu se află pe lista beneficiarilor. Asta după ce, Ministerul Educaţiei a publicat pe site lista celor care, în urma evaluării dosarelor, au fost încadraţi în programul „Bani de liceu”.

În judeţul Botoşani, cele mai multe dosare declarate eligibile aparţin elevilor de la Liceul Tehnologic din orasul Flămânzi, 377. La Liceul din oraşul Darabani, 292 de elevi vor primi acest sprijin financiar, în timp ce la Liceul din Şendriceni au fost declarate eligibile 286 de dosare.

Cei mai puţini elevi care vor primi bani de liceu sunt la Liceul „Ion Pillat” din municipiul Dorohoi.

Elevii care se consideră neîndreptăţiţi pot depune contestaţii până pe 2 noiembrie.  Valoarea acestui sprijin financiar este de 180 de lei.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013103192822/Social/Zeci-de-mii-se-cutii-cu-lapte-stricat-au-ajuns-la-scolile-din-Arad.html

Zeci de mii se cutii cu lapte stricat au ajuns la școlile din Arad

Inspectorii de la Protecția Consumatorilor au retras din mai multe școli arădene peste 32.000 de cutii de lapte. Măsura a fost luată după ce mai mulți elevi au ajuns la cabinetul medical pentru că s-au simțit rău după ce au băut lapte cu gust amar distribuit prin programul Cornul și laptele. Dacă va fi găsită vinovată, firma producătoare riscă rezilierea contractului de aprovizionare a școlilor.

Laptele cu probleme a ajuns deja în cinci școli. Profesorii au oprit distribuirea laptelui și au sesizat imediat Oficiul pentru Protecția Consumatorilor Arad. „Laptele provenind din cele două loturi cu probleme a fost retras de la distribuție, controlul extirpându-se până la fabrică”, spune șeful OPC Arad, citat de digi24.ro. În județul Arad sunt distribuite zilnic în școli aproximativ 44.000 de cutii de lapte. Administratorul firmei care a câștigat licitația pentru distribuirea laptelui dar și firma producătoare au refuzat să comenteze situația. „În cazul în care furnizorul de produse lactate nu-și va îndeplini în mod corespunzător obligațiile, acestuia urmează a-i fi aplicate sancțiuni care pot duce chiar până la rezilierea acestuia”, menționează Consiliul Județean Arad.

Distribuirea laptelui în școlile din Arad a început cu o întârziere de aproape trei săptămâni, din cauza procedurilor de licitare întârziate.

 

http://www.evz.ro/detalii/stiri/alocatia-copiilor-nu-poate-fi-marita-1065016.html

ALOCAŢIA copiilor NU POATE FI MĂRITĂ

Ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu, a declarat aseară la un post de televiziune că alocaţiile pentru copii nu vor putea fi mărite, în schimb cei mici ar putea primi haine sau rechizite.

„Alocaţiile se dau în funcţie de numărul de copii şi de venitul familiei. Vom încerca să dăm burse şcolare, haine, rechizite. Şi dacă fac alocaţia 100 de lei, poate copilul nu merge la şcoală!”, a spus Câmpeanu.

Ea a adăugat că vor fi căutate alte căi de sprijinire a celor mici, direcţionate spre cei care au mai multă nevoie de ajutor.

„E nedrept ca un copil să primească o oarecare creştere (a alocaţiei – n.r.) pentru a da bine la televizor. Eu aş vrea ca alocaţia să nu mai conteze pentru familie, ci pentru copil”, a mai declarat ministrul.

http://www.gandul.info/stiri/eleva-de-13-ani-cercetata-penal-dupa-ce-si-a-santajat-o-colega-cu-o-inregistrare-compromitatoare-11592476

Elevă de 13 ani, cercetată penal după ce şi-a şantajat o colegă cu o înregistrare compromiţătoare

O elevă în vârstă de 13 ani, de la o şcoală generală din Bârlad, este cercetată penal de către poliţişti, fiind acuzată că şi-a şantajat în mod repetat o colegă de clasă căreia i-a luat mai multe sume de bani pentru a nu face publică o înregistrare video compromiţătoare.

Potrivit Poliţiei Judeţene Vaslui, fata de 13 ani, elevă în clasa a VIII-a la Şcoala de Arte „N.N. Tonitza” Bârlad, este anchetată pentru şantaj, după ce şi-a ameninţat o colegă de clasă, în vârstă de 14 ani, că-i va posta pe internet o înregistrare video în ipostaze indecente, transmite corespondentul MEDIAFAX.

După ce a plătit în trei rânduri suma totală de 650 de lei pentru a nu fi publicat filmuleţul, eleva şantajată i-a mărturisit mamei sale presiunea la care este supusă de către colega sa de clasă. În consecinţă, femeia a mers la Poliţie, unde a depus o plângere împotriva fetei de 13 ani.

„În acest caz, au fost audiate mai multe persoane, inclusiv minora împotriva căreia s-a depus plângerea. Eleva acuzată a recunoscut că a perceput anumite sume de bani în schimbul nepublicării acelei înregistrări video compromiţătoare, astfel încât va fi cercetată pentru comiterea infracţiunii de şantaj”, a declarat, miercuri, pentru corespondentul MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Vaslui, Mihaela Ştraub.

Pe lângă cercetările desfăşurate de Poliţie, conducerea instituţiei de învăţământ a declanşat propria anchetă internă, în urma căreia se vor lua măsurile disciplinare care se impun în acest caz împotriva elevei de 13 ani.

Cel mai probabil, după cum afirmă oficialii Inspectoratului Şcolar Judeţean Vaslui, eleva se va alege cu scăderea notei la purtare, fără însă a putea fi exmatriculată, având în vedere că urmează cursurile învăţământului obligatoriu.

http://www.gandul.info/stiri/patru-profesori-care-le-ar-fi-permis-elevilor-sa-copieze-la-bacalaureat-dati-afara-11589795

Patru profesori care le-ar fi permis elevilor să copieze la bacalaureat, daţi afară

Patru profesori supraveghetori la cea de-a doua sesiune a bacalaureatului, din judeţul Constanţa, care au primit bani de la candidaţi pentru a-i lăsa să copieze, au fost daţi afară, iar altor doi le-a fost diminuat salariul cu zece la sută, deciziile fiind luate de Inspectoratul Şcolar Judeţean.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, Cristina Ivan, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că probleme la cea de-a doua sesiune a bacalaureatului au fost semnalate în centre de examen de la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” din Năvodari, Colegiul Economic Mangalia şi Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Constanţa.

El a precizat că, în funcţie de gravitatea faptelor, Consiliul de Administraţie al ISJ Constanţa a dat mai multe sancţiuni în cazul a şase profesori supraveghetori de la centrele respective.

Astfel, profesorului asistent la proba de matematică din 28 august, de la centrul de examen numărul 1052 de la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu”, Elena Şerbănescu (Grădiniţa Norocel din Constanţa), i-a fost desfăcut contractul de muncă, aceeaşi sanţiune fiind luată şi în cazul altor trei profesori supraveghetori, respectiv Gabriela Lefter (Şcoala Gimnazială numărul 5 şi Şcoala Gimnazială numărul 24 Constanţa) – profesor asistent la proba de limba şi literatura română din 26 august, în centrul de examen 487 de la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Constanţa, Maria Ţuţuianu (Grădiniţa Roboţel din Constanţa) – profesor asistent la proba de limba şi literatura română din 26 august, în acelaşi centru centru de examen, şi Maria Dobrică (Liceul Tehnologic Cogealac) – profesor asistent la proba de matematică din 28 august, de asemenea, din centrul de examen 487 de la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Constanţa.

Purtătorul de cuvânt al ISJ Constanţa a precizat că Gabriela Lefter şi Maria Ţuţuianu era titulare pe post, iar Maria Dobrică şi Elena Şerbănescu, suplinitoare. Totodată, Maria Ţuţuianu şi Gabriela Lefter au fost trimise în judecată de procurorii constănţeni, pentru luare de mită în formă continuată, fiind acuzate că au primit bani de la candidaţi pentru a-i lăsa să copieze.

De asemenea, pentru Florina Marin (Şcoala Gimnazială Albeşti) şi Ionela Mateciuc (Şcoala Gimnazială numărul 1 Mangalia) care au supravegheat proba de limba şi literatura română din 26 august, în centrul de examen 341 de la Colegiul Economic Mangalia, s-a luat decizia diminuării salariului de bază cu 10 la sută, pe o perioadă de şase luni, începând cu 25 octombrie.

Purtătorul de cuvânt al ISJ Constanţa a afirmat că alte două cadre didactice au fost implicate în fraude la cea de-a doua sesiune a bacalaureatului, dar nu au primit sancţiuni. Astfel, pentru Gabriela Rusu – profesor asistent la matematică, în 28 august, la centrul de examen 1052 de la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” cercetarea a fost suspendată deoarece se află în concediu de maternitate, urmând să fie reluată la revenirea în activitate, iar Ioan Alexandrescu – profesor asistent matematică, în 28 august, la centrul de examen 487 de la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” este pensionar, singura măsură luată în cazul său fiind de a i se refuza depunerea dosarului pentru obţinerea unui post în învăţământul preuniversitar.

Cristina Ivan a precizat că profesorii supraveghetori sancţionaţi au permis candidaţilor să copieze, iar unii chiar au dat ciorne de la un candidat la altul.

Treizeci şi patru de candidaţi care au susţinut probe scrise la cea de-a doua sesiune a bacalaureatului în centre din judeţul Constanţa au fost eliminaţi din examen, după ce inspectorii şcolari au stabilit, pe baza probelor video, că absolvenţii au copiat, materiale informative fiindu-le distribuite chiar şi de profesori.

Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, Răducu Popescu, declara, la sfârşitul lunii august, într-o conferinţă de presă, că cinci candidaţi care au susţinut proba scrisă de limba şi literatura română la Liceul Economic din Mangalia au fost eliminaţi din examen, după analizarea imaginilor video.

„Imaginile arătau că absolvenţii aveau ciorne, fiţuici, materiale informative. Totul s-a petrecut sub atenta organizare a profesorilor supraveghetori, ei au înlesnit fraudarea examenului prin neimplicare”, spunea Răducu Popescu.

Potrivit acestuia, un caz similar a fost înregistrat şi la centrul de examen de la Liceul „Lazăr Edeleanu” din Năvodari, unde 16 elevi care susţineau proba obligatorie a profilului, aflaţi în aceeaşi sală de clasă, au fost eliminaţi de la bacalaureat după ce au schimbat ciorne între ei, materiale informative fiindu-le distribuite de profesorii supraveghetori.

De asemenea, 13 candidaţi din aceeaşi clasă, care au susţinut examenul în centrul de la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Constanţa, au fost eliminaţi după ce au copiat, frauda fiind dovedită în urma analizării imaginilor video.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/locale/cum-au-fost-sanctionati-dascalii-constanteni-care-au-fraudat-bacalaureatul-316547.html

RAPORT. O comisie specială a cercetat opt persoane

Cum au fost sancţionaţi dascălii constănţeni care au fraudat bacalaureatul

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa au anunţat, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, cine sunt cadrele dicatice implicate în fraudarea examenului de bacalaureat, din sesiunea de toamnă, şi ce sancţiuni au primit acestea din partea ISJ.

Reamintim faptul că neregulile au fost constatate la centrele de examen organizate la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” din Năvodari, Colegiul Economic din Mangalia şi Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Constanţa.  În urma faptelor prezentate într-un raport de către o comisie specială de cercetare şi în funcţie de gravitatea acestora Consiliul de Administraţie al ISJ  a decis pedepsirea temporară sau definitivă a tuturor celor implicaţi.

Salarii diminuate cu 10%

Două dintre acestea vor avea salariul de bază diminuat cu 10% pe o perioadă de şase luni, începând cu data de 25 octombrie, „pentru neglijenţă în serviciu şi toleranţă faţă de ceea ce s-a întâmplat în sala de examen”, după cum a afirmat purtătorul de cuvnt al ISJ, prof. Cristina Ivan. Este vorba de Florina Marin, de la Şcoala gimnazială Albeşti, prof.asistent la proba de limba şi literatura română din 26 august, în Centrul de examen nr. 341 de la Colegiul Economic Mangalia şi de Ionela Mateciuc, de la Şcoala gimnazială nr.1 Mangalia, prof.asistent la proba de limba şi literatura română din 26 august la acelaşi centru din Mangalia.

Patru dascăli au rămas fără loc de muncă

Tot începând cu 25 octombrie 2013, pentru patru dascăli se aplică sancţiunea desfacerii disciplinare a contractului individual de muncă. Este vorba de Elena Şerbănescu, dascăl pensionar de la grădiniţa „Norocel” Constanţa, care a fost prof. asistent la proba de matematică din 28 august 2013, în Centrul de examen nr. 1052 de la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” din Năvodari; Gabriela Lefter, prof. titular la Şcoala gimnazială nr.5 şi Şcoala gimnazială nr.24 Constanţa, la bacalaureat fiind prof. asistent pentru proba de română desfăşurată pe 26 august în centrul de examen nr. 487 de la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” Constanţa; Maria Ţuţuianu, dascăl titular la grădiniţa „Roboţel” Constanţa, prof. asistent la acelaşi centru de examen de la „Leonida” şi Maria Dobrică, de la Liceul Tehnologic Cogealac- Structura Grădiniţa cu orar normal Tariverde, prof. asistent la proba de matematică din 28 august în Centrul de examen nr.487 de la „Dimitrie Leonida”. Tot ieri, purtătorul de cuvânt al ISJ a precizat că „inspectorul şcolar general Răducu Popescu a transmis o solicitare Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa pentru a ne informa în legătură cu faptele celor două doamne, Ţuţuianu Maria şi Lefter Gabriela, care au fost suprinse luând bani de la elevi şi în urma acestei solicitări Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa a transmis faptul că, prin rechizitoriul din 9 septembrie, s-a dispus, printre altele, punerea în mişcare a acţiunii penale şi trimiterea în judecată a inculpatelor Ţuţuianu Maria şi Lefter Gabriela pentru săvârşirea infracţiunilor de luare de mită în formă continuată”.

Salvată de concediul de maternitate

În plus, pentru Teodora Rusu, prof. asistent la proba de matematică în centrul de examen nr.1052 de la Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” Năvodari cercetarea s-a suspendat pe perioada concediului de maternitate, fiind în concediu de maternitate, conform Codului Muncii, Legea 52/2003 republicată, art. 60 alin.1 lit.d, până la revenirea la activitate. Pentru cea de-a opta persoană cercetată, Ioan Alexandrescu, pensionar, prof. asistent tot la proba de matematică în Centrul de examen de la „Dimitrie Leonida”  s-a refuzat depunerea dosarului pentru obţinerea unui post în învăţământul preuniversitar.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/studii-in-strainatate/studiile-strainatate-optiune-mii-tineri-romani-1_52711004c7b855ff569996a2/index.html

Studiile în străinătate: opţiune pentru mii de tineri români

În ultimii 20 de ani, studiile în străinătate au trecut de la statutul de oportunitate rezervată unui segment limitat de studenţi, la cel de posibilitate reală deschisă aproape tuturor celor ce-şi doresc o astfel de experienţă.

Această evoluţie se datorează în mare măsură aderării României la Uniunea Europeană, ale cărei consecinţe directe au fost desfiinţarea sistemului de vize şi, în multe cazuri, un proces de admitere mai facil şi costuri mai reduse. Totodată, programele de tip Erasmus sau Comenius au dus la o deschidere mai mare şi o mai bună cunoaştere a sistemelor academice occidentale şi, inevitabil, la compararea acestora cu cel autohton.

Studenţii pleacă în Orient

Un studiu realizat în 2012 de Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS) a arătat că printre ţările preferate de tinerii români care pleacă la studii peste hotare se numără, în ordine, Marea Britanie, Franţa, Germania, Danemarca, SUA şi Italia. În ultimul timp însă, tot mai mulţi studenţi aleg şi destinaţii mai `exotice”, cum ar fi Turcia, China sau Japonia.

Motivele acestor dinamici importante sunt diferite şi ţin în bună parte de afinităţi personale, însă oferta educaţională a universităţilor străine este, în mod firesc, unul dintre primele criterii de decizie. În multe dintre universităţile occidentale, specializările sunt mult mai bine definite decât în România, studenţii putându-se pregăti în domenii de actualitate, îmbinând eficient teoria şi practica, şi dobândind abilităţi aliniate la nevoile curente ale pieţei muncii. Unele facultăţi oferă posibilitatea studenţilor să-şi aleagă cursurile dintr-o listă mai mult sau mai puţin largă, ceea ce le dă în schimb oportunitatea unui studiu bazat pe interesele şi pasiunile fiecăruia. Posibilitatea de a studia într-o universitate de prestigiu, dar şi cea de a cunoaşte un mediu cultural nou, precum şi dorinţa de a învăţa sau a exersa o limbă străină, sunt tot atâtea motive întemeiate pentru care tinerii romni aleg să-şi continue studiile peste hotare, conform sondajului LSRS.

Ce vor să muncească şi cum îşi găsesc de lucru?

Studiul mai arată şi care sunt domeniile de studiu preferate de români. Astfel, în topul clasamentului se află domenii precum economic-financiar, IT şi inginerie, dar şi relaţiile internaţionale şi studiile politice.

La o privire de ansamblu, putem observa că aceste domenii de interes au o aplicabilitate foarte mare şi în România. Acest lucru este îmbucurător, deoarece tinerii care pleacă la studii în străinătate şi nu renunţă definitiv la ideea reîntoarcerii în ţară pot să revină în România, pe termen lung, dacă vor exista oportunităţi profesionale adecvate.

Evenimentul de cariere „Hai Acasă!” organizat de LSRS şi dedicat tinerilor cu experienţă academică internaţională a demonstrat în cele două ediţii desfăşurate până în prezent că interesul tinerilor români pentru revenirea în ţară este relativ mare şi nu depinde doar de condiţiile financiare. Ei îşi doresc înainte de toate să găsească un mediu în care să-şi poată folosi cunoştinţele şi experienţa dobândite în străinătate şi în care să li se acorde şansa să se dezvolte pe plan profesional.

Ca unul dintre elementele procesului de globalizare, studiul în străinătate trebuie să fie văzut ca fiind una dintre cheile către o dezvoltare economică sustenabilă.

Migraţia creierelor este un fenomen ce nu poate fi negat şi despre care se vorbeşte din ce în ce mai mult, deşi obiectivul principal pentru România ar putea fi asigurarea condiţiilor pentru toţi cetăţenii de a-şi atinge întregul potential. În unele cazuri, acest deziderat poate implica continuarea carierei academice sau profesionale în afara ţării. Ca unul dintre elementele procesului de globalizare, studiul în străinătate trebuie să fie văzut ca fiind una dintre cheile către o dezvoltare economică sustenabilă, atât timp cât există şi condiţiile pentru orientarea acestor resurse umane strategice către România. Altfel spus, politicile de brain regain sunt vitale

http://www.gandul.info/stiri/top-20-universitati-ai-caror-absolventi-se-angajeaza-cel-mai-repede-11591954

Top 20 universităţi ai căror absolvenţi se angajează cel mai repede

Universitatea Oxford, Universitatea Harvard şi Universitatea Cambridge sunt primele trei universităţi din lume ai căror absolvenţi se angajează în număr mare după ce termină cursurile, arată un nou studiu citat de către Business Insider.

„Studiul global al angajabilităţii” a fost realizat pe baza unui chestionar prin care angajatorii erau rugaţi să descrie ce fel de şcoli ar putea produce absolventul ideal.

Dintre cei chestionaţi 21% au spus că universitatea de la care provine un candidat este cel mai important lucru pe care îl iau în considerare, în timp 41,1% dintre repondenţi spun că acest lucru este important.

În urma chestionarului a rezultat un top al celor mai bune 20 de universităţi în privinţa angajabilităţii absolvenţilor:

1.Universitatea Oxford – Marea Britanie

2. Universitatea Harvard –SUA

3. Universitatea Cambridge

4.Universitatea Stanford- SUA

5. Institutul de Tehnologie din Massachusetts – SUA

6. Universitatea Princeton – SUA

7. Universitatea Columbia – SUA

8. Universitatea Yale – SUA

9. Institutul de Tehnologie din California –SUA

10. Universitatea din Tokyo – Japonia

11. Universitatea Tehnică din Munchen –Germania

12. Universitatea din California, Berkeley –SUA

13. Universitatea College London (UCL)- Marea Britanie

14. Universitatea din toronto –Canada

15. Universitatea din Edinburgh – MareaBritanie

16. Şcoala Politehnică din Paris –Franţa

17. HEC Paris –Franţa

18. Universitatea de Ştiinţă şi Tehnologie din Hong Kong – Hong Kong

19. Şcoala Normală Superioară din Paris –Franţa

20. Universitatea Naţională din Australia

http://www.ziare.com/diaspora/romani-strainatate/elite-fara-granite-ei-sunt-romania-cel-mai-performant-sistem-de-educatie-din-europa-vazut-din-interior-1264093

Elite fara granite – Ei sunt Romania: A studiat in cel mai performant sistem de educatie si apoi s-a intors in tara

Romania are o multime de tineri remarcabili. Auzim insa prea putine despre ei, iar pe multi nici nu ii cunoastem. Este si cazul Alexandrei Anton, fost profesor de limba engleza si antreprenor in educatie, care a ales sa isi continue studiile in Finlanda.

In prezent, s-a intors in tara, unde urmeaza un stagiu la Ministerul Educatiei Nationale, in cadrul Directiei Generale Relatii Internationale si Europene.

Ziare.com a stat de vorba cu Alexandra despre parcursul sau academic si experienta sa din Finlanda, despre cum vede un roman cu experienta internationala de studii sistemul de invatamant din tara noastra, dar si despre planurile sale de viitor.

„Parcursul meu academic a fost si imi doresc sa ramana unul variat, multidisciplinar. Am urmat un liceu economic, cu specializarea in finante si contabilitate, care mi-a placut foarte mult si de unde am dobandit o gandire structurata si multa organizare. Spre finele liceului am realizat ca mi-ar placea mai mult o cariera in care sa lucrez mai mult cu oamenii si mai putin cu hartiile sau calculatorul si cum m-am priceput dintotdeauna la eseuri, a fost usor sa aleg.

Am urmat o facultate de litere si un master in traduceri si interpretariat, ambele dovedindu-se extrem de utile in cariera mea de profesor in scoli romanesti si internationale. Am invatat pedagogie predand, modulul psiho-pedagogic demonstrandu-se prea putin aplicat.

Asa am descoperit cat de complexa este meseria de profesor si am simtit nevoia de a ma specializa: prin cursuri organizate de British Council, prin examene intenationale, prin participari la conferinte si, in fine, prin aplicarea la studii in strainatate, in tara cu cel mai apreciat invatamant preuniversitar, Finlanda. A fost si va fi necesar pentru mine sa invat, sa investesc cea mai mare parte din timpul si resursele mele in educatie”.

Drumul spre University of Turku din Finlanda

Dupa mai multi ani de predat limba engleza tuturor grupelor de varsta, de la prescolari romani si straini, pana la adulti corporatisti si profesori universitari, romanca si-a dorit sa vada ce se afla dincolo de granitele tarii.

Intr-un fel, spune ea, a fost o intamplare sa ajunga in Finlanda. Ce a ajutat-o sa aleaga au fost profesorii finlandezi: „cand am intrat prima data intr-o cancelarie finlandeza, la invitatia profesorului Jukka Kangaslahti, mi s-a parut ca vacanta pentru ei nu se incheiase inca”.

„Asa am si facut prima gafa culturala si profesionala, intrebandu-i daca ei chiar sunt profesori si daca aveau ore in acea zi. Erau imbracati in camasi colorate si pantaloni comozi si purtau papuci. Am aflat ca da, aveau ore. Daca pana atunci credeam ca profesionalismul se masoara si in formalism, iar Finlanda nu putea fi fruntasa fara a respecta aceaste norme stricte, am descoperit insa ca seriozitatea si responsabilitatea nu lipseau din scolile finlandeze, doar ca erau altfel repartizate.

Am intrat la ore, i-am vazut pe profesori lucrand, am discutat aspecte practice ale vietii de elev si de profesor, am realizat cat de armonios se imbina materiile unele cu altele si cat de aplicata poate fi uneori invatarea. M-a incantat sa vad ca la scoala primara copiii invatasera lucruri pe care eu ca adult nu le stiam si nu le stiu inca, realizand ca viitorul este surazator cu cei care investesc in educatia lor si a copiilor lor.

Sigur, lucrurile nu sunt perfecte nici acolo, insa sunt mult mai aproape de ce se poate numi normalitate. Cred ca am facut cea mai buna alegere sa merg acolo unde educatia este cu decenii inaintea a ceea ce avem noi in Romania, avand ecou la continente distanta. Eu numesc fiecare zi petrecuta in Finlanda o calatorie in viitor. In Romania, chiar si acum, modelul finlandez de educatie este inca foarte putin cunoscut, cercetat si discutat, spre deosebire de modelul britanic sau cel american, care par sa fi prins foarte bine”, a rememorat Alexandra Anton.

In prezent, locuieste in Romania si urmeaza un internship la Ministerul Educatiei Nationale, in cadrul Directiei Generale Relatii Internationale si Europene si in paralel lucreaza la studiul comparativ care constituie disertatia sa.

Ce rol a avut in evolutia sa experienta internationala de studiu

Experienta de studiu in strainatate i-a conferit o noua perspectiva asupra educatiei, asupra tarilor nordice si asupra sa, puncteaza tanara.

„Mai mult decat toate oportunitatile pe care le aduce dupa sine o experienta atat de bogata informational si relational, evolutia mea personala este de departe cel mai mare castig, la care nici macar nu m-am asteptat. Daca inaintea plecarii la studii in Finlanda credeam ca e suficient sa creezi o scoala foarte buna, o celula sanatoasa si imuna a sistemului, am realizat ca miza nu trebuie sa fie celula, ci sistemul.

Am invatat in Finlanda ca fiecare individ este important si ca el are nevoie de sustinerea societatii pentru a se forma, sa-l educe si sa-l sustina pentru a deveni cea mai buna varianta a sa, ca mai apoi si el sa-i ajute pe cei in formare sau in situatii mai dificile decat el. Tot ca parte din evolutia mea face parte si atasamentul meu fata de Romania si dorinta de a vorbi mai putin si de a face mai mult pentru binele comun si implicit, pentru binele meu”, a adaugat Alexandra.

Sistemul de invatamant din tara noastra, prin ochii unui roman cu experienta internationala de studii

Sistemul nostru educational are multe atuuri, iar cel mai important este cel al educarii copiilor supradotati, considera tanara.

„In fiecare an, tinerii romani se remarca la olimpiadele internationale si aduc acasa cele mai pretioase medalii. (…) Dincolo de asta, invatamantul romanesc are inca multe neajunsuri si o simpla chestionare a profesorilor v-ar aduce raspunsuri foarte bine fundamentate: accentul cade inca foarte mult pe competitia dintre elevi, profesori si parinti, prin importanta pe care o au calificativele, notele si mediile scolare; timpul de pregatire a profesorilor pentru ore este foarte limitat spre inexistent deoarece acestia sunt nevoiti sa dea lectii particulare pentru a-si asigura un trai decent (iar implicatiile sunt mult mai grave decat par la prima vedere), iar despre psihoza birocratica nici nu cred ca mai este necesar sa elaborez. Privit din afara, sistemul romanesc este unul al contrastelor.

Ce ma intriga insa foarte tare este aspectul moral al educatiei, faptul ca se aplauda decizia de a supraveghea video un examen al maturitatii, de parca maturitatea ti-o poti dovedi altfel decat prin corectitudine sau faptul ca avem un Cod de etica pentru invatamant, insa practicile sustinute de subfinantarea invatamantului fac parte din peisajul zilnic al scolilor. Cred ca multe dintre problemele educatiei romanesti ar putea fi rezolvate daca ar fi atinsa latura etica a educatiei”, accentueaza Alexandra Anton.

Am intrebat-o pe tanara si de ce crede ca din ce in ce mai multi tineri valorosi aleg sa plece din tara.

„In primul rand sa clarificam faptul ca Romania suntem fiecare dintre noi. Personal, mi s-a spus de nenumarate ori ca n-am facut bine ca m-am intors in tara. Observ ca exista aceasta trasare clara intre ramai sau pleci, intr-o nota definitiva. Nu cred ca generatia mea gandeste in astfel de termeni si cred ca multi dintre noi aleg sa se implice in proiecte de cercetare fara sa se gandeasca foarte mult la granite.

Mai cred ca multi tineri valorosi isi creeaza oportunitati, invata sa se asocieze si sa demareze proiecte, neastepand ca Romania sa le ofere ceva. Desigur, concentrarea valorilor pe anumite domenii are o geografie a sa, iar in anumite domenii oamenii pretiosi sunt atrasi de oportunitati mult prea exotice fata de ce le poate oferi Romania. Exista insa si domenii in care, daca ar exista o strategie coerenta la care sa convearga decidentii politici de toate culorile, atunci Romania ar fi cu siguranta o varianta pentru care ar opta multi tineri valorosi”, crede romanca.

Imaginea romanilor in straintate

In contextul in care, in acest moment, se duce o campanie destul de agresiva de denigrare a romanilor, am vrut sa aflam de la Alexandra daca a intampinat vreodata, in calatoriile sale, probleme pentru ca este din Romania.

„Intrebarea dvs. imi aminteste de o intamplare prilejuita de incercarea mea de a obtine recomandari din partea Ministerului Educatiei pentru disertatie. Nimic special in asta, ati spune, doar ca in perioada in care faceam acelasi lucru in Finlanda, in Romania s-au schimbat patru ministri ai Educatiei in doar doua saptamani. A trebuit sa-i explic asta coordonatorului meu, care a conchis ca mai multa stabilitate ar fi totusi benefica.

Un alt moment care m-a facut sa ma gandesc bine la ce transpare ca intamplandu-se in educatia romaneasca a fost cand un profesor care vizitase Romania in mai multe randuri a constatat ca la noi se ajunge profesor prea usor. Mi-am dorit atunci sa-l pot convinge ca un modul psihopedagogic, cateva ore de practica si examentul de titularizare sunt suficiente, dar nu-i poti spune asta cuiva in tara caruia selectia riguroasa a aplicantilor la facultatea de educatie si cinci ani de practica sunt doar inceputul. Niciun moment nu mi s-a parut ca am fost tratata altfel decat alti studenti internationali doar pentru ca sunt din Romania”, ne-a povestit tanara.

Sunt romanii patrioti? „Depinde din ce perspectiva privim lucrurile”, spune Alexandra.

„Eu am observat ca multi dintre romanii care n-au experimentat viata in alte parti ale lumii tind sa fie mai putin patrioti, vorbesc foarte mult despre mirajul tarilor civilizate si nu vad nicio legatura intre a consuma produse romanesti, a vorbi corect limba romana, a arbora corect steagul tarii si a-si plati taxele si notiunea de patriotism. Pe de alta parte, am cunoscut multi romani plecati in strainatate, care stiau mai multe despre ce se petrece in tara decat cei care locuiesc in ea, capabili sa abordeze probleme nationale cu mai multa luciditate decat o facem noi, cei direct lezati de deciziile luate.

Nu pot da un raspuns obiectiv intrebarii dvs. si nu-i pot pune pe toti romanii in aceeasi categorie. Ce pot spune insa este ca fiecare are libertatea de a fi oricat de patriot doreste, insa cred ca este foarte important sa realizam care sunt consecintele actiunilor noastre asupra tarii”, a completat tanara.

Sfaturi pentru elevii/studentii din Romania care se gandesc sa isi continue studiile in strainatate

Aceasta crede ca experienta de studii in strainatate este „foarte folositoare, atat din punct de vedere academic, cat si sub aspect multicultural. Sunt inca multe lucruri pe care nu le poti intelege daca nu mergi sa studiezi in alta tara, nu traiesti acolo o perioada. Eu le recomand tuturor tinerilor sa invete cat mai multe limbi straine, sa fie responsabili fata de educatia lor si sa aplice la studii in strainatate, pentru ca experienta aceasta ii va schimba si ii va ajuta foarte mult in dezvoltarea profesionala”.

In ceea ce priveste planurile sale de viitor, tanara isi doreste sa-si finalizeze studiile si sa continue sa acumuleze experienta de lucru in Romania.

„M-am gandit sa-mi continui studiile cu un doctorat in tarile nordice si mi-ar placea sa infiintez o gradinita, mai tarziu si o scoala, in care sa aplic cele invatate in Finlanda si sa valorific potentialul profesorilor si copiilor romani. Voi pleda in continuare pentru schimbul de bune practici din lumea intreaga si le voi publica pe pagina de Facebook numita Spreading Education si pe blogul cu acelasi nume.

Am convingerea ca prin promovarea bunelor practici putem depasi vremurile grele prin care trece educatia si imi doresc ca profesorii romani sa invete sa-si promoveze practicile lor de succes. Educatia romaneasca are nevoie de mai multa sustinere, de un suflu optimist si de promovarea oamenilor valorosi din scolile noastre. Acestea sunt coordonatele dupa care imi fac planuri pentru viitor”, incheie Alexandra Anton.

In cadrul campaniei „Elite fara granite – Ei sunt Romania”, Ziare.com, in parteneriat cu Liga Studentilor Romani din Strainatate, prezinta povesti ale unor tineri romani supradotati, care au studiat sau inca studiaza in cadrul unora dintre cele mai prestigioase universitati din lume si care acum uimesc prin performante remarcabile in medicina, matematica, stiinte politice, economie, istorie, informatica sau biologie.