Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 3.06.2014

PREUNIVERSITAR

 

VIDEO Ce aduce nou Protocolul încheiat de Ministerul Educaţiei cu Patriarhia despre predarea Religiei în şcoli, la Adevărul Live

Luni, la Adevărul Live, am discutat alături de specialişti şi reprezentanţi ai societăţii civile, despre noul protocol pentru predarea Religiei în şcoli, semnat săptămâna trecută de Ministerul Educaţiei, Patriarhia Română şi Secretariatul de Stat pentru Culte şi publicat luni pe site-ul ministerului. platou i-am avut ca invitaţi invitaţi pe preşedintele Asociaţiei Secular-Umaniste din România (ASUR), Toma Pătraşcu, şi pe teologul şi bloggerul adevarul.ro Radu Preda. De asemenea, prin Skype ni s-au alăturat preotul Eugen Tănăsescu,de asemenea blogger adevarul.ro şi profesorul şi expertul în educaţie Marian Staş. Împreună am discutat despre ce prevede acest protocol publicat luni pe site-ul Ministerului Educaţiei. UPDATE: „Cei de la Vox Publica se străduiesc de un an de zile să afle conţinutul acestui protocol. Salut că a fost publicat. Protocolul nu vine cu nimic nou în plus faţă de Legea Educaţiei, însă este o anomalie ca învăţământul teologic să fie finanţat de stat, ca religia să fie predată în manieră confesională în şcolile de stat. Profesorii de Religie (aprox. 10.000) sunt plătiţi de către Minister, din fonduri publice, ei nu sunt angajaţii Patriarhiei, de unde această dublă subordonare? Acest protocol vine ca să deschidă accesul în şcoli pentru preoţi, şi aşa, inspectorii şcolari sunt preoţi direct subordonaţi cultului”, a spus preşedintele ASUR, Toma Pătraşcu. El a povestit despre cazul inspectorului de Religie din Gorj care ar fi transmis profesorilor de Religie o notă în care le cerea să îi scrie despre situaţia celorlalte culte, pentru ca informaţiile să fie transmise către Mitropolie. Preotul şi bloggerul adevarul.ro, Eugen Tănăsescu, crede că protocolul a fost publicat mai târziu şi fiindcă a fost weekend. „Articolul unu al acestui protocol aduce ceva nou, o chestie de cadru general: faptul că şcolile au obligaţia de a respecta convingerile, valorile şi simbolurile religioase. Biserica, prin reprezentanţii săi, are dreptul la spaţiu public. Toţi avem dreptul să ne exprimăm valorile identitare, ori cultul ortodox reprezintă valoare identitară pentru cea mai mare parte a poporului român. Mi se pare un argument fals să-i întrebi pe copii dacă vor sau nu să participe la ora de Religie, fiindcă oricum, cine nu doreşte, poate să opteze să nu facă ora de Religie.(…) Nu trebuie să dăm foc la toată pădurea fiindcă avem uscături. Şi cultele au dreptul legal la spaţiul public”, spune Tănăsescu. Toma Pătraşcu l-a invitat pe preotul Tănăsescu să se alăture ASUR fiindcă are aceleaşi convingeri. „Suntem de perfect acord cu dvs. Pentru prima oară când s-au publicat în urmă cu câteva săptămâni, criteriile de realizare a manualelor noi, au scris acolo că nu se mai acceptă conţinuturi violenţe. A fost nevoie de patru ani de campanie făcută de ASUR pentru a se obţine acest lucru”, spune Pătraşcu. El a mai menţionat că manualele care aveau acel conţinut violent nu puteau să apară pe piaţă fără avizul Patriarhiei. „Protocolul afirmă că preocuparea este îmbunătăţirea învăţământului preuniversitar în privinţa manualelor”, spune şi teologul Radu Preda. El spune că trebuie să ţinem cont şi de societatea românească de după Revoluţia din 1989, atrăgând atenţia că înainte, în numele ateismului, practicarea religiei era interzisă. „Ce facem atunci când avem legi care spun că respectăm dreptul de alegere a Religiei când înscrierea la ora de Religie se face din oficiu?”, întreabă Pătraşcu. Marian Staş vine cu trei premize: 1. Relaţia cu principiul suprem, cu Dumnezeu 2. Serviciul militar, patriotism şi jurământul de credinţă 3. Recomandarea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei privind relaţia dintre Educaţie şi religie în statele membre ale Uniunii Europene. „La vremea când Legea Educaţiei era în facere, am propus ca la cerere, în locul orei de Religie, elevii să poată urma cursuri de Istorie a Religiilor, făcând posibilă descoperirea religiilor din alte ţări. Nu ar trebui să se depăşească linia dintre cultură şi aberaţie chiar atunci când o ţară are o religie majoritară în stat. Noţiunile de curaj, onoare, integritate, patriotism ar trebui să poată fi predate şi prin intermediul altor materii în afară de Religie, cum ar fi Istoria. Pledoaria mea este pentru un sistem de educaţie al secolului XXI”, spune Staş. El a mai spus că în momentul de faţă, în şcoală există două opţiuni: facem Religie, ori nu facem nimic în locul acesteia. Preotul Tănăsescu spune că lucrurile sunt perfectibile în ceea ce priveşte predare Religiei în şcoli. „Îndoctrinarea religioasă nu are legătură cu realitate, copiii nu sunt băgaţi cu forţa la ora de Religie.  Protocolul este un nou pas pentru ca toţi să avem acces la valorile pe care le considerăm importante pentru copiii noştri. Biserica chiar spune veniţi şi cercetaţi. Nu trebuie să transformăm copiii într-u teren de luptă teologică”, spune preotul. „Ceea ce a spus domnul Staş este o variantă foarte bună pentru cei care nu vor să studieze religia în şcoli”, a mai spus Tănăsescu. „ASUR susţine varianta predării Istoriei religiilor în şcoli din 2010. Chiar înainte ca această variantă să intre în discuţii când s-a făcut Legea Educaţiei, a venit o scrisoare de la Patriarhie şi varianta a dispărut din draft-ul legii”, spune Toma Pătraşcu. „Acest tip de dezbateri face parte dintr-un lung proces de modernizare, pe principiul fundamental al libertăţii religioase. Avem dificultăţi de a accepta că spaţiul public este comun”, spune Radu Preda. Documentul a născut controverse imediat, fiind considerat discriminatoriu faţă de celelalte culte religioase şi un „cec în alb“ acordat de stat Bisericii Ortodoxe Române. După ce vineri ministerul a publicat ideile considerate de oficiali esenţiale din protocol, duminică ministrul Remus Pricopie doar a contracarat acuzele lansate zilele anterioare. „Lucrul ăsta se întâmplă pentru toate cultele, într-o formă sau alta. Practic, acum s-a adus în actualitate acest lucru şi s-a pus în acord cu legislaţia. Nu-i vorba de un amestec al Bisericii în actul de învăţământ, dar aşa cum învăţământul medical se face în parteneriat cu spitalele şi cu Ministerul Sănătăţii, învăţământul militar se face în parteneriat cu Ministerul Apărării sau cu Ministerul de Interne, după caz, este absolut normal ca şi alte tipuri de învăţământ specific, de exemplu, Facultăţile de Teologie, în momentul în care reglementezi un anumit lucru să ţii cont de specificul acestei specializări“, a afirmat ministrul, citat de Mediafax. Pricopie a explicat că este vorba de actualizarea unor documente de la începutul anilor 1990, ca urmare a apariţiei unor noi legi ale educaţiei, aflate pe agendă înainte de numirea sa. Oficialul nu a menţionat nimic despre publicarea acestui document, aşa cum a solicitat societatea civilă, ci a declarat că va fi trimis pentru punere în practică tuturor inspectoratelor şcolare şi instituţiilor de învăţământ.

Sursa: Adevarul.ro

 

SUBIECTELE de la Evaluarea Naţională la Scris şi Citit pentru elevii de clasa a II-a

Evaluările Naţionale au continuat săptămâna aceasta cu proba de la Scris şi Citit pentru elevii de clasa a II-a, care a avut loc luni, urmând ca miercuri elevii să susţină proba la matematică, potrivit calendarului anunţat de Ministerul Educaţiei. Peste 200.000 de elevi de clasa a II-a au trecut luni de prima evaluare naţională, la română, care a presupus un test de Citire şi altul de Scriere, fiecare cu durata de 25 de minute, cu o pauză de 10 minute între ele. Nu au fost însă uşoare, nici minutele suficiente, iar unele subiecte au fost ambigue, spun dascălii şi elevii. „Textul pe care l-am primit noi, adică varianta a doua de subiecte, mi s-a părut ambiguu, iar timpul pentru redactare a fost insuficient“, spune un elev de la Şcoala gimnazială 193 din Capitală. În schimb, o elevă de la Liceul Teoretic „Ion Barbu“, care a primit prima variantă, spune că nu a întâmpinat dificultăţi şi că povestea din text i-a plăcut chiar foarte mult. „Au fost destul de dificile, chiar dacă erau foarte frumoase. Textele aveau multe personificări şi copiii trebuiau să le parcurgă de mai multe ori, aşa că au terminat testul la limita timpului disponibil. De asemenea, multora le-a fost greu să se concentreze imediat după pauză, la al doilea test. În mod normal, la clasă ei nu scriu mai mult de 20 de minute, ori în cadrul acestor teste, activitatea intelectuală a fost constantă“, a explicat învăţătoarea Cornelia Popa, de la Şcoala Gimnazială 194. Popa a adăugat că aceste teste au fost elaborate după noua programă şcolară de clasa a II-a, care se va aplica abia din septembrie 2014. Ce au primit la teste La primul test, cei mici au avut de citit un text de aproximativ o pagină şi de răspuns la zece întrebări, majoritatea cu patru variante de răspuns, prin care să se verifice înţelegerea acestuia. La testul de scriere, elevii au avut de redactat, pe cel mult şapte rânduri, un bilet către un apropiat. Astfel, la varianta I de subiect, cerinţa a fost „Rareş şi-a pierdut câinele. Claudiu, prietenul lui, l-a găsit. Scrie, pe spaţiul dat, un bilet în care Claudiu îi cere lui Rareş să se întâlnească pentru a-i înapoia câinele”, iar la varianta II – „Ai plecat în grabă de acasă. Scrie-i mamei un bilet prin care să o anunţi că trebuie să mergi la bibliotecă să împrumuţi cartea ‘Sarea în bucate’ de Petre Ispirescu”. De asemenea, pornind de la un desen şi câteva întrebări, elevii au avut de scris o mini-compunere (titlu şi cinci propoziţii), la una dintre variantele de subiect fiind verificată şi cunoaşterea unor reguli elementare de politeţe, prin întrebările „Cum saluţi când intri în bibliotecă?” şi „Ce spui doamnei bibliotecare când pleci?”. Marţi, elevii de clasa a II-a vor susţine testul la Limba Maternă şi Miercuri la Matematică.Testările Naţionale continuă joi şi vineri, săptămâna aceasta, cu evaluările de la clasa a VI-a. Notele nu vor fi trecute în catalog, în schimb, lucrările se vor discuta la clasă împreună cu profesorii, iar în cazul elevilor de la clasa a II-a, lor li se va face şi o fişă individuală în care se va arăta nivelul lor de pregătire, în ce măsură au atins competenţele cerute la clasa a II-a. Săptămâna trecută au avut loc Evaluările Naţionale de la clasa a IV-a, unde elevii au primit două tipuri de teste, care, spun profesorii, au avut grade de dificultate diferite. Calendarul stabilit de Ministerul Educaţiei: – 2 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba română – 3 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba maternă – 4 iunie 2014: evaluare naţională, II – Matematică – 5 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Limbă şi comunicare – 6 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Matematică şi Ştiinţe ale naturii

Sursa: Adevarul.ro

 

DOCUMENT Ce prevede protocolul pentru predarea Religiei în şcoli, publicat luni de Ministerul Educaţiei

Patriarhia trebuie consultată în ceea ce piveşte structura examenului de certificare a competenţelor profesionale ale absolventului de învăţământ teologic ortodox preuniversitar, profesorii de Religie sunt numiţi cu binecuvântarea chiriarhului (reprezentantul Patriarhiei), iar şcolile au obligaţia legală de a asigura respectarea convingerilor, valorilor şi simbolurilor religioase. Acestea sunt doar câteva dintre punctele principale din Protocolul de colaborare între Ministerul Educaţiei, Patriarhia Română şi Secretariatul de Stat pentru Culte care vizează predarea Religiei (cultul ortodox) în învăţământul preuniversitar şi organizarea învăţământului teologic ortodox preuniversitar şi universitar. În primul capitol, care se referă la predarea Religiei în şcoli, este prevăzut că programele pentru disciplina Religie – cultul ortodox se elaborează de către Ministerul Educaţiei în colaborare cu Patriarhia Română şi cu Secretariatul de Stat pentru Culte şi se aprobă conform legii, iar manualele de Religie sunt avizate de Patriarhie. Profesorii au nevoie de binecuvântare pentru a preda În ceea ce îi priveşte pe profesorii de Religie, încadrarea acestora pe post se face cu un aviz scris din partea chiriarhului, iar refuzul acordării binecuvântării se comunică în scris solicitantului şi trebuie să fie temeinic motivat. Retragerea binecuvântării se face în urma unor abateri grave de la doctrina sau morala cultului şi duce la încetarea contractului individual de muncă. De asemenea, reprezentanţii Patriarhiei, ai inspectoratelor şcolare şi ai Ministerului Educaţiei îşi vor comunica reciproc, semestrial şi ori de câte ori este nevoie, rapoarte de evaluare proprie asupra aspectelor reglementate de protocol, cu propuneri de îmbunătăţire a învăţământului religios şi teologic ortodox preuniversitar. În plus, reprezentanţii instituţiilor menţionate mai sus trebuie invitaţi la evenimente cu caracter naţional sau judeţean „pe care cealaltă parte le organizează cu privire la învăţământul religios”. De asemenea, reprezentanţii Patriarhiei sau ai centrelor eparhiale pot participa cu statut de invitat la activităţile de inspecţie şcolară. În document mai scrie că acest nou protocol s-a realizat şi „luând în considerare că absolvenţii instituţiilor de învăţământ teologic ortodox sunt angajaţi, în cea mai mare parte, de către Biserica Ortodoxă Română, şi că, prin urmare, aceştia trebuie să îndeplinească exigenţele ei, ca formare academică şi moral-spirituală”. Structura examenelor de certificare a competenţelor profesionale teologice Tocmai de aceea, în ceea ce priveşte învăţământul teologic preuniversitar, care este vocaţional şi durează patru ani, protocolul prevede că structura examenului de certificare a competenţelor profesionale ale absolventului să fie stabilită prin ordin al Ministerului Educaţiei, abia după consultarea cu Patriarhia Română. Documentul mai prevede că „programul liturgic din zilele de sărbătoare din calendarul creştin ortodox, precum şi cel din ziua ocrotitului şcolii, este parte a pregătirii practice de specialitate a elevilor din învăţământul teologic ortodox preuniversitar”. Şi în şcolile teologice, profesorii de Religie trebuie să primească binecuvântarea chiriarhului pentru a putea preda. În al treilea şi ultimul capitol al protocolului, se precizează că programele de studiu din facultăţile teologice trebuie să aibă avizul scris al Patriarhiei Române, dar se va respecta autonomia universitară. Specializările se restructurează, îşi restrâng activitatea sau sunt lichidate la solicitarea chiriarhului aprobată de Sfântul Sinod al Bisericii ortodoxe Române şi de Senatul universităţii, cu respectarea autonomiei universitare. Durata specializării Teologie Pastorală va fi de patru ani la studiile de licenţă, în loc de trei, cât durează în mod normal studiile de licenţă. De asemenea, necesarul de şcolarizare pentru anul I la această specializare este stabilit anual de către Patriarhia Română şi se comunică Ministerului Educaţiei. Asta în condiţiile în care, în mod normal, necesarul de şcolarizare este stabilit de către universităţi şi se comunică Ministerului pentru aprobare. Necesarul de şcolarizare pentru celelalte specializări se stabileşte de Patriarhie împreună cu universităţile, în limita cifrei de şcolarizare aprobată de Guvern, cu respectarea capacităţii de şcolarizare stabilită conform legii. Cum pot fi exmatriculaţi studenţii de la teologie Înscrierea la facultăţile de profil teologic se face pe baza avizului scris (binecuvântarea ) chiriarhului. Retragerea binecuvântării se aplică studenţilor vinovaţi de „abateri grave de la morala şi doctrina cultului, după consultarea consiliului facultăţii de teologie, iar exmatricularea se face de către conducerea universităţii”. Profesorii din cadrul facultăţilor teologice sunt numiţi tot cu avizul chiriarhului.

Sursa: Adevarul.ro

 

Campania Naţională „Alergăm pentru Educaţie” ajunge la Galaţi

Paul Ardeleanu şi Asociaţia E31 pentru Viitor va parcurge în total 50 de semimaratoane în 50 de oraşe distincte din România şi susţinerea a 50 de discursuri inspiraţionale pe parcursul a 50 de zile consecutive, între 1 mai şi 19 iunie. Cel mai tânăr speaker profesionist din România, Paul Ardeleanu, va alerga câte 21 km în fiecare dintre cele 50 de oraşe ale ţării selectate şi introduse în traseul proiectului, după care urmând să susţină câte un seminar în care se va concentra asupra promovării educaţiei nonformale în şcoli, licee şi universităţi, pe de o parte, şi asupra semnalării importanţei descoperirii timpurii a principiilor dezvoltării personale, pe de altă parte. Paul Ardeleanu ajunge în Galaţi pe 9 iunie şi va intra în oraş la ora 10.00 însoţit de tineri gălăţeni. Ulterior va susţine seminarul de la ora 11.30 în cadrul Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor, în timp ce alergarea finală va avea loc pe Faleză, începând cu ora 14.00. Obiectivele centrale ale acestui proiect vizează informarea tinerilor (elevi, liceeni, studenţi, masteranzi şi nu numai) despre dezvoltarea personală, despre beneficiile descoperirii din timp a acesteia şi despre puterea care se află în ei, promovarea alergării ca stil de viaţă în rândul tinerilor şi nu numai, dar şi introducerea educaţiei nonformale în sistemul de învăţământ actual din România. Accesul către mai multe informaţii privitoare la proiect, a modului în care îi poţi urmări evoluţia sau în care i te poţi alătura, se poate realiza urmând adresa http://alergampentrueducatie.ro/.

Sursa: Adevarul.ro

 

Religia rămâne opţional obligatoriu

Noul protocol încheiat între Patriarhie şi Ministerul Educaţiei nu rezolvă problema elevilor care refuză să meargă la orele de religie. Elevii ar trebui să aibă la dispoziţie un curs alternativ în cazul în care se retrag de la opţionalul devenit cutumă. Dezbaterea pe marginea predării religiei în şcoli a fost reactivată după publicarea, la cinci zile de la semnare, a unui nou protocol între stat şi Patriarhie, care le conferă un control mai mare reprezentanţilor Bisericii Ortodoxe asupra orelor de religie, de la profesorii care ajung la catedră până la manuale. Protocol care însă nu lămureşte controversa legată de acest curs opţional, prin stabilirea posibilităţii ca elevii care refuză să-l urmeze să aibă la dispoziţie o alternativă. Un astfel de curs alternativ, cum ar fi Istoria religiilor sau alt opţional, ar mai calma disputa socială pe această temă, au concluzionat reprezentanţii societăţii civile şi chiar teologii, la Adevărul Live. „La vremea când Legea educaţiei era în facere, am propus ca la cerere, în locul orei de religie, elevii să poată urma cursuri de Istorie a religiilor, făcând posibilă descoperirea religiilor din alte ţări. Nu ar trebui să se depăşească linia dintre cultură şi aberaţie chiar atunci când o ţară are o religie majoritară în stat. Noţiunile de curaj, onoare, integritate, patriotism ar trebui să poată fi predate şi prin intermediul altor materii în afară de religie, cum ar fi istoria. Pledoaria mea este pentru un sistem de educaţie al secolului XXI. Or, acum, în şcoală, există două opţiuni: facem religie ori nu facem nimic în locul ei“, a expus profesorul Marian Staş varianta recomandată de altfel încă din 2005 de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei privind relaţia dintre Educaţie şi religie în statele membre ale Uniunii Europene. „ASUR susţine varianta predării Istoriei religiilor în şcoli din 2010. Chiar înainte ca această variantă să intre în discuţii când s-a făcut Legea Educaţiei, a venit o scrisoare de la Patriarhie şi varianta a dispărut din draft-ul legii. Ce facem atunci când avem legi care spun că respectăm dreptul de alegere a religiei când înscrierea la ora de religie ortodoxă se face acum din oficiu?“, a explicat şi Toma Pătraşcu, preşedintele Asociaţiei Secular-Umaniste din România (ASUR). Cutumă greu de schimbat social Ideea a fost văzută ca un punct de plecare corect în rezolvarea controversei inclusiv de preoţii şi teologii prezenţi ieri la Adevărul Live. Preotul Eugen Tănăsescu, blogger adevarul.ro, recunoaşte că lucrurile sunt perfectibile în ceea ce priveşte predarea religiei în şcoli. „Îndoctrinarea religioasă nu are legătură cu realitate, copiii nu sunt băgaţi cu forţa la ora de religie. Protocolul este un nou pas pentru ca toţi să avem acces la valorile pe care le considerăm importante pentru copiii noştri. Biserica chiar spune veniţi şi cercetaţi. Nu trebuie să transformăm copiii într-un teren de luptă teologică. Ceea ce a spus domnul Staş este o variantă foarte bună pentru cei care nu vor să studieze religia în şcoli“, a spus preotul. „E un punct bun de plecare. Acest tip de dezbateri este necesar şi face parte dintr-un lung proces de modernizare, pe principiul fundamental al libertăţii religioase. Însă încă avem dificultăţi în a accepta că spaţiul public este comun“, a adăugat şi teologul Radu Preda, de asemenea blogger adevarul.ro. Sociologul Mircea Kivu este de părere că alternativa propusă în această dezbatere ar putea funcţiona mai degrabă în şcolile mari din ţară, doar dacă religia poate fi înlocuită cu orice alt opţional disponibil deja, nu doar istoria religiilor, mai ales dacă vorbim de elevii mici. „Din păcate, s-a introdus fără discernământ ora aceasta de religie în şcoli, care a devenit o cutumă, greu de schimbat, ca orice mentalitate. Aşadar, nu cred că o astfel de schimbare ar putea linişti disputele sociale pe această temă, deşi alte ţări au reuşit să o facă“, a adăugat Kivu. La rândul ei, Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi din România, crede că principala problemă rămâne faptul că „religia nu e de fapt un opţional, dacă trebuie să depui cerere ca să nu-l urmeze elevul“. „Însă este o problemă şi lipsa unei alternative. Dacă ora de religie pică la jumătatea zilei, părinţii preferă să-i lase pe elevi acolo, decât să rămână nesupravegheaţi. Eu cred că dragostea pentru Dumnezeu şi credinţa nu le înveţi la şcoală şi ţin de intimitatea fiecărei persoane“, spune Gună.

Sursa: Adevarul.ro

 

Judecătorii şi poliţiştii vasluieni au oferit cadouri copiilor defavorizaţi din Negreşti

Copiii de la Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Negreşti au primit astăzi vizita reprezentanţilor a două instituţii din judeţ: Tribunalul Vaslui şi Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Vaslui. Cei 150 de copii ai centrului au primit cadouri cu ocazia zilei de 1 iunie, cadouri oferite de doamna judecător Sîrghi Diana-Elena, preşedintele Tribunalului Vaslui şi de şeful inspectoratului – comisar şef de poliţie Mihai Carp, în numele personalului Tribunalului Vaslui şi al poliţiştilor Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Vaslui. Astfel, copiii au primit obiecte de îmbrăcăminte, jocuri şi mingi, produse achiziţionate prin contribuţia personalului Tribunalului Vaslui. De asemenea, sărbătoriţii acestei luni au primit cu această ocazie dulciuri din partea poliţiştilor vasluieni, care le-au urat  „La mulţi ani!” şi o vacanţă în siguranţă! Copii i-au primit pe oaspeţi cu entuziasm şi le-au prezentat un program artistic, de dansuri şi poezii, având ca temă Ziua Copilului.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevii de clasa a II-a au intrat în febra Evaluării Naţionale

Elevii de clasa a II-a au susţinut, astăzi, proba scrisă la Limba Română, din cadrul evaluărilor naţionale stabilite de Ministerul Educaţiei. Evaluările urmăresc identificarea evoluţiei de ansamblu a elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, pentru a oferi date substanţiale care să permită o analiză a sistemului de învăţământ preuniversitar pe segmentele de clasă menţionate. Evaluările se desfăşoară în timpul orelor de curs, în funcţie de programul fiecărei unităţi de învăţământ. Calificativele obţinute de către elevi la evaluare nu vor fi trecute în catalog şi nu se afişează public. Acestea vor fi valorificate la nivelul unităţii de învăţământ, prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde aceasta se impune, precum şi pentru informarea părinţilor sau reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.

Rezultate din unităţile de învăţământ eşantionate vor fi utilizate în vederea întocmirii raportului naţional privind diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.

Mâine, elevii de clasa a II-a vor susţine evaluare la Limba maternă, iar în data de 4 iunie, evaluarea la Matematică. După elevii din clasa a II-a va veni rândul elevilor din clasa a VI-a să fie testaţi. Conform calendarului stabilit de Ministerul Educaţiei, în data de 5 iunie va avea loc evaluare la Limba şi comunicare, iar în data de 6 iunie, evaluarea la Matematică şi Ştiinţele Naturii.

Sursa: Adevarul.ro

 

Copiii de la casele de tip familial ale oraşului Sântana au fost sărbătoriţi cum se cuvine de ziua lor

Pentru ca micuţii de la casele de tip familial ale oraşului Sântana să nu simtă că nu sunt sărbătoriţi de ziua lor, Asociaţia Cetatea Voluntarilor, în parteneriat cu DGASPC Arad, Spitalul MedLife Genesys, Webasto şi Centrul Multifuncţional de Consiliere şi Educaţie, a organizat duminică 1 iunie un eveniment special pentru ei. Amintim că în casele de tip familial ale oraşului Sântana sunt 130 de copii aflaţi sub ocrotirea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. „Atunci când ceilalţi copii sunt duşi de părinţii lor la festivităţi, evenimente şi spectacole organizate cu ocazia zilei dedicată lor, micuţii din centrele din Sântana sunt singuri şi nu au acelaşi prilej de bucurie ca şi colegii lor. În acest an însă ziua acestor copii a fost înfrumuseţată cu spectacole, dansuri, muzică, veselie, ateliere de creaţie, origami, face-painting, bucurie, personaje din poveşti şi zâmbete”, au spus oganizatorii evenimentului.

Sursa: Adevarul.ro

 

Avanpremieră la Bacalaureat: înainte de a intra în sesiunea de foc, absolvenţii de licee au testat camerele video şi au pus mâna pe detectorul de metale

Mii de absolvenţi au mers ieri la centrele de BAC să vadă unde vor susţine examenele, dar mai ales să testeze detectoarele de metale şi camerele video. Şefii din Educaţie speră că tinerii au învăţat lecţia de anul trecut şi că nu vor încerca să copieze. Sesiunea din acest an începe mâine, cu proba la limba română pentru minoritari. Ieri, de dimineaţă, la liceul din Oniţcani, raionul Criuleni, au venit pe rând candidaţii din Măgdăceşti, Dubăsarii Vechi şi Criuleni. În total, aici vor da BAC-ul 193 de absolvenţi, dintre care nouă candidaţi sunt restanţieri, a spus Vasilisa Mândru, secretara centrului de Bacalaureat. Cei de la Oniţcani mai au timp pentru pregătiri până vineri, când începe sesiunea pentru majoritatea candidaţilor. În schimb, centrul de la Liceul „Vasile Coroban“ din Glodeni îşi deschide uşile marţi, când tinerii etnici minoritari vor susţine proba la limba română. LINIŞTEA DINAINTEA „FURTUNII“ „Au venit organizat. Au stat vreo trei ore. Le-am arătat sălile de clasă, camerele, au pus mâna pe detectorul de metale. Le-am spus încă odată să nu copieze, le-am explicat că nu au voie să iasă din examen decât în situaţii de urgenţă“, a afirmat Zinaida Stoica, şefa centrului de Bacalaureat de la liceul „Vasile Coroban“ din Glodeni. În acest centru vor susţine sesiunea de Bacalaureat absolvenţii liceelor din satele din raion, cei de la Liceul rus „Lev Tolstoi“ şi tinerii de la Liceul „Dmitrie Gantemir“, ultimele două din Glodeni, în total 195 de absolvenţi, dintre care 30 repetenţi. În acelaşi timp, elevii de aici vor merge la centrul de la Liceul „Lev Tolstoi“. „I-am văzut pe candidaţi foarte emoţionaţi, abătuţi, nesiguri pe ei. Mie una mi-era jale de ei, că vine un chin mare peste ei, o furtună“, adaugă dascălul. Zinaida Stoica mai susţine că elevii s-au împăcat cu gândul că nu vor putea copia şi au învăţat materiile la care au de dat examene. „Mulţi ne-au spus că aşa vor fi apreciaţi la justa lor valoare. M-au întrebat nişte fete: «Ce se întâmplă dacă văd colegi care copiază», cum să reacţioneze ele“, mai povesteşte şefa centrului de Bacalaureat de la Liceul „Vasile Coroban“ din Glodeni. PRIN DETECTOARELE DE METALE – DOAR CEI CARE DAU DE BĂNUIT Rând pe rând, au venit ieri şi candidaţii care vor da examenele la centru de la Liceul „Gheoghe Asachi“ din Chişinău. Tatiana Trohin, eleva Liceului „Miguel de Cervantes“ din Chişinău, crede că utilizarea detectorului este exagerată, deşi ea spune că nu se teme de supraveghere. „Am emoţii şi mi-e frică că voi uita toată informaţia din cauza lor. Totuşi, mă pregătesc sistematic şi sper că totul va fi bine“, spune ea. La Liceul „Gheorghe Asachi“, vor da examenele circa 460 de elevi din diferite licee din Capitală. „Pentru fiecare 15 elevi va fi câte un supraveghetor. Noi, secretarul şi preşedintele comisiei, suntem abilitaţi să verificăm copiii cu detectoarele de metale. Din păcate, pentru că nu suntem prea entuziasmaţi. Oricum, îi vom verifica doar pe cei care vor da de bănuit“, explică Aliona Teutu, preşedinta centrului de Bacalaureat de la Liceul „Gheorghe Asachi“. „Sperăm că rata de promovabilitate din acest va fi mai mare, din moment ce elevii sunt mai bine pregătiţi, inclusiv moral“, mai adaugă profesoarea. 28.707 candidaţi vor susţine în acest an examenele de Bacalaureat, în 104 centre. CU EMOŢII LA ROMÂNĂ ŞI FRANCEZĂ Daniel Ţurcan termină liceul „Alexandru cel Bun“ din Tighina, profilul real. Nu-şi face griji de matematică, nici de istorie, unde a fost olimpic, ci de probele la limba română şi la limba franceză. „În mod sigur iau BAC-ul. Nu ştiu cu ce medie, de asta va conta dacă prind sau nu un loc la buget, dar şi dacă voi merge la ASEM sau la Politehnică“, relatează tânărul. Are emoţii, dar nu atât de mari ca mama lui, Liuba Ţurcan, profesoară de istorie la acelaşi liceu. „Îmi fac griji înzecit. Pe lângă fecior, am emoţii pentru toţi cei 28 de elevi cărora le-am predat istoria şi le-am fost dirigintă. Sper ca testul să fie de nivel mediu şi toţi elevii să treacă de acest hop“, spune profesoara. Nadia Leagul şi fiica ei, Carolina Leagul, de la Liceul de arte plastice „Igor Vieru“ din Chişinău, au ceva emoţii la franceză. „Pe ea n-o deranjează camerele. La ea în liceu, în general, nu se copiază, aşa au fost învăţaţi, iar la BAC se vor duce ca la un test obişnuit“, povesteşte mama tinerei, care spune că e mai stresată decât fiica ei. În mod sigur iau BAC-ul. Nu ştiu cu ce medie. De asta va conta dacă prind sau nu un loc la buget, dar şi dacă voi merge la ASEM sau la Politehnică. Daniel Ţurcan, absolvent al Liceului „Alexandru cel Bun“, Tighina Ne propunem să organizăm o sesiune corectă, aşa cum am reuşit, într-o oarecare măsură, anul trecut – Maia Sandu, ministrul Educaţiei

„INTENŢIILE DE A COPIA, SPERANŢE SPULBERATE“ Irina Sterpu a terminat liceul „Prometeu“ din Chişinău, profilul umanist, şi a fost deja acceptată la Universitatea Anglo-Americană din Praga. Nu-şi face griji de subiectele de la teste, dar de atitudinea asistenţilor. „Dacă ai învăţat în ultimii ani, nu ai cum să nu scrii bine. Problema e că Ministerul Educaţiei se ghidează de curba lui Gauss, iar notele de zece sunt verificate de trei ori, cele de nouă – de două ori, aşa că e greu să iei o notă bună. Mă deranjează acea declaraţie pe proprie răspundere, pe care trebuie s-o semnăm, potrivit căreia oricine te suspectează de copiat are voie să te ridice din bancă. Nu destul că trecem detectoarele de metale, avem camere video şi sisteme de bruiaj, care pe mine nu mă deranjează şi care practic spulberă toate speranţele celor care cred că vor copia, dar iată că mai există un motiv de stres“, susţine Irina Sterpu. „SPER CĂ ELEVII ŞI-AU ÎNVĂŢAT LECŢIA“ La Liceul „Spiru Haret“ din Chişinău vor susţine Bacalaureatul liceeni din cinci instituţii din oraş, în total 315 candidaţi. „Sălile de examene au fost amenajate în clase şi în sala de sport, acolo au fost instalate camerele încă de anul trecut. Sper că elevii şi-au învăţat lecţia. Cei care au sperat că ministerul va ceda au greşit. Toate acţiunile demonstrează că ministerul e consecvent şi va duce la bun sfârşit cele întreprinse. Nu mai putem tolera specialişti slab pregătiţi, pentru că totul porneşte de pe băncile şcolii“, susţine Victor Ambroci, directorul Liceului „Spiru Haret“ din Chişinău. Potrivit ministrul Educaţiei, Maia Sandu, rezultatele din acest an vor fi mai bune, deoarece elevii s-au pregătit mai bine, ţinând cont şi de experienţa de anul trecut. „Ne propunem să organizăm o sesiune corectă, aşa cum am intenţionat şi am reuşit, într-o oarecare măsură, anul trecut. Vrem să continuăm în aceeaşi direcţie. Vom folosi aceleaşi mijloace ca să combatem tentaţia de a copia, dar sperăm să nu avem candidaţi de eliminat din sala de examene. Îmi doresc foarte mult ca toată lumea să fie mulţumită de rezultatele pe care le va obţine“, a afirmat şefa de la Educaţie. „Mai bine ne-ar pune camere decât să ne trimită astfel de observatori“ Maria Roibu, directoarea Liceului „Alexandru cel Bun“ de la Tighina, spune că are o presimţire proastă legată de soarta instituţiei pe care o conduce, după ce la careul de la ultimul sunet separatiştii le-au deconectat curentul. „Ne-au preîntâmpinat să nu intonăm imnul de stat. Pentru că nu am semnat o declaraţie, înainte de a începe festivitatea ne-au deconectat lumina. Până la urmă am intonat imnul Republicii Moldova, împreună cu elevii şi părinţii. Pentru că am această presimţire, să nu tăbărască asupra noastră, am transferat centrul de Bacalaureat din sediul din centrul oraşului la cel de la întreprinderea pentru silvicultură Tighina, de la marginea localităţii“, spune Maria Roibu. Directorul liceului românesc de la Tighina mai povesteşte că la ultimul sunet „a avut mai mulţi oaspeţi“ dintre securişti şi miliţieni, în civil, care au filmat evenimentul. „Pe 20 mai ne-a expirat contractul de arendă. Scopul lor e să desfiinţeze şcolile cu predare în limba română şi să-i intimideze pe oameni să nu-şi mai dea copiii la noi. Nu în zadar au venit la careu. Numai că reacţia a fost inversă, părinţii s-au unit şi mai mult, pe unii i-a trezit din letargie“, adaugă managerul instituţiei şcolare. Dascălul nu-şi face griji pentru cei 50 de elevi care vor da Bacalaureatul în acest an, „pentru că ei au o atitudine foarte serioasă în general“ şi speră că nu va avea observatori de la OSCE, ca anul trecut, care mai mult au stresat elevii decât i-au supravegheat. „Mai bine ne-ar pune camere decât să ne trimită astfel de observatori“, mai susţine Maria Roibu.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevii din judeţul Arad au nevoie de 25 de microbuze care să îi ducă la şcoală

Autorităţile judeţene din Arad au solicitat Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice un număr de 25 de microbuze şcolare, pentru transportul elevilor din şcolile din mediul rural din judeţ. „Am primit din partea Ministerului Dezvoltării Regionale o adresă prin care suntem rugaţi să transmitem necesarul de microbuze pentru transportul elevilor. În urma analizei realizate la nivel de judeţ, s-a constatat că există un deficit de 25 de microbuze, are ar trebui acoperit. Astfel, am trimis către minister solicitarea de a repartiza judeţului Arad 25 de microbuze”, a declarat Nicolae Ioţcu, preşedintele Consilului Judeţean Arad. Acesta a mai precizat că sunt multe comune care aşteaptă microbuzele pentru a putea fi transportaţi copiii din satele aparţinătoare la şcoală. „Vă dau câteva exemple: Hălmagiu, Vărădia de Mureş, Hălmăgel, Pâncota, Lipova, Dieci, Păuliş, Zimandu Nou, Ineu, Conop, Gurahonţ, Grăniceri, Tauţ, Vârfurile şi  Beliu. În condiţiile în care vom primi aceste microbuze şcolare, costurile transportului ar fi mai mici, iar elevii nu ar mai depinde de orarul transportului în comun. Sperăm că ministerul va ţine cont de cererile Aradului”, a mai completat Nicolae Ioţcu.

Sursa: Adevarul.ro

 

FOTO „Sanitarii pricepuţi” s-au întrecut la Sala de atletism

În acest weekend, Sala de Atletism din Bacău a găzduit faza judeţeană a Concursului “Sanitarii Pricepuţi”, adresat elevilor. Rezultate clasele V-VIII: • Locul I: Şcoala Gimnazială „Al. I. Cuza” Bacău • Locul al II-lea: Şcoala Gimnazială „Miron Costin” Bacău • Locul al III-lea: Şcoala Gimnazială Nr. 10 Bacău • Menţiune I: Şcoala Gimnazială “Nicolae Iorga” Bacău Rezultate clasele IX-XII: • Locul I: Colegiul Naţional ” Gh. Vrănceanu” Bacău • Locul al II-lea: Liceul Teoretic „Spiru Haret” Moineşti • Locul al III-lea: Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri” Bacău • Mentiune I: Colegiul National „Ferdinand I” Bacău Obiectivele pe care ni le propunem an de an, prin organizarea acestui eveniment, sunt legate de aprofundarea cunoştinţelor despre acordarea corectă a primului ajutor de bază, dezvoltarea sentimentului solidarităţii umane faţă de cei aflaţi în suferinţă, precum şi însuşirea cunoştinţelor despre Mişcarea Internaţională de Cruce Roşie şi Semilună Roşie. Anul acesta, câştigătorii de pe primul loc de la secţiunea licee vor participa la faza naţională, organizată la Buzău la sfârşitul lunii iulie, a declarat Dan Marcel Babliuc, directorul Crucii Roşii Bacău.

Sursa: Adevarul.ro

Inventarierea magazinelor din incinta şcolilor şi liceelor din judeţul Olt, pe final

Prefectul judeţului Olt, Silviu Neacşu, va face publică, la finele acestei săptămâni, situaţia unităţilor de învăţământ unde există, în incintă sau în zona adiacentă, spaţii comerciale. Inventarierea a fost desfăşurată de către o comisie mixtă constituită din reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor şi a sănătăţii publice. Acţiunea a fost derulată în scopul protejării sănătăţii elevilor. În acest scop, la sediul Prefecturii Olt din Slatina a avut loc, luni – 2 iunie, o întâlnire a reprezentantului Guvernului în judeţ, Silviu Neacşu, cu reprezentanţi ai Direcţiei de Sănătate Publică Olt, Direcţiei Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Olt, Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt şi Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor Olt. Demararea acestei acţiuni – ce aparţine, în fapt, fostului prefect Cătălin Rotea, în luna martie – a fost determinată de reclamaţiile primite la sediul Prefecturii Olt privind calitatea unora dintre produsele comercializate în incinta magazinelor din vecinătatea şcolilor şi liceelor sau chiar în interiorul acestora. “Pentru pregătirea deschiderii viitorului an şcolar în bune condiţii, am solicitat şi o evaluare a grupurilor sanitare din cadrul tuturor unităţilor şcolare, precum şi o situaţie cu privire la accesul elevilor din judeţ la serviciile de asistenţă medicală şcolară, şi aici mă refer la cabintele medicale şcolare”, a declarat prefectul Silviu Neacşu. În baza datelor comunicate, Prefectura Olt va derula, pe parcursul viitorului an şcolar 2014-2015, o amplă campanie de informare în rândul elevilor, părinţilor, profesorilor şi agenţilor economici cu privire la adoptarea unei alimentaţii sănătoase, respectarea normelor de igienă şi obligaţiile ce revin agenţilor economici care comercializează produse în incinta unităţilor de învăţământ şi în zonele adiacente. Conferinţa de lansare a proiectului menţionat va avea loc la sfârşitul acestei săptămâni.

Sursa: Adevarul.ro

 

Peste 61.700 de copii instituţionalizaţi, aproape 7.000 declaraţi adoptabili în ultimii trei ani

Peste 61.700 de copii sunt în sistemul de protecţie specială, iar în ultimii trei ani, aproape 7.000 au fost declaraţi adoptabili, însă mai puţin de 2.000 dintre ei au fost încredinţaţi unor familii atestate să adopte, rezultă dintr-o analiză făcută de Asociaţia Ador Copiii. Reprezentanţii Asociaţiei Ador Copiii au prezentat luni, cu ocazia Zilei Naţionale a Adopţiei, sărbătorită oficial pentru prima dată, o analiză făcută în urma centralizării datelor transmise de aproape toate Direcţiile de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului din ţară, cu excepţia DGASPC Ilfov şi Satu Mare, de către toate tribunalele din ţară şi de fostul Oficiu Român pentru Adopţii. Din documentul citat, care cuprinde date din perioada 2011-2013, rezultă că a scăzut numărul copiilor care intră anual în sistemul de protecţie specială, fiind cu aproximativ 500 mai puţini în 2013 faţă de 2011, dar se menţine ridicat numărul copiilor părăsiţi în unităţi sanitare şi maternităţi, media anuală fiind de aproximativ 1.400. În urma analizei făcute s-a constatat că există o diferenţă uriaşă între judeţe în privinţa numărului de dosare prelucrate de managerii de caz pentru stabilirea finalităţii planului individualizat de protecţie (PIP) – de la 2.749 în judeţul Vaslui la 24 în judeţul Sălaj -, dar şi în privinţa numărului de copii reintegraţi în familia naturală. Organizaţia neguvernamentală semnalează şi numărul foarte mic al dosarelor care au ca finalitate adopţia, arătând că o astfel de soluţie a fost dată în trei ani pentru 6.933 de copii. În ce priveşte sistemul de adopţii, din raport reiese că numărul de specialişti din serviciile de adopţii este mic, la nivel naţional, la fel de redus fiind şi numărul de atestate – 4.658 în trei ani, dar şi cel al încredinţărilor în vederea adopţiei – 1.917 copii încredinţaţi familiilor adoptive în trei ani. Pe de altă parte, Asociaţia Ador Copiii semnalează numărul foarte mare de respingeri la invitaţia de potrivire cu un copil adoptabil al unei familii atestate (90 în Sectorul 1 Bucureşti, 35 în Sălaj), precum şi numărul foarte mare de familii care au respins potrivirea cu un copil adoptabil, media anuală a celor trei ani fiind de 289 de familii. În raportul citat se mai arată că, în ultimii trei ani, au intrat în sistemul de protecţie specială peste 23.000 de copii. Astfel, în anul 2011 au intrat în sistem 8.062 de copii, 1.432 dintre ei fiind părăsiţi în maternităţi şi alte unităţi sanitare, în 2012 au intrat în grija statului alţi 8.301 de copii, 1.474 fiind abandonaţi în maternităţi şi unităţi sanitare, iar anul trecut (până în luna septembrie) au intrat în sistem alţi 7.627 de copii, 1.051 fiind lăsaţi în maternităţi şi spitale. „La sfârşitul anului 2013, erau 61.749 copii în sistemul de protecţie specială”, se arată în documentul citat.

Sursa: Curentul.ro

 

Copii educaţi cu „pumni în căpăţână” şi adormiţi cu vin. IMAGINI ŞOCANTE, surprinse la o grădiniţă din Constanţa (VIDEO)

Scandal monstru la o grădiniţă particulară din Constanţa, două îngrijitoare fiind acuzate de părinţi că au bruscat copiii, care au vârste între doi şi şase ani, ba chiar că le-ar fi dat să bea vin, pentru a-i adormi, scrie cugetliber.ro. Cazul este în atenţia procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa, iar trei educatoare sunt anchetate penal. Părinţii a zeci de copii care frecventau Centrul de dezvoltare şi educaţie „Micul Regat”, din municipiul Constanţa, sunt îngroziţi, după ce au vizionat imaginile surprinse de camerele de supraveghere instalate ale unităţii. Au văzut cum copiii erau bruscaţi de angajate, smuciţi, târâţi pe covor, loviţi peste faţă şi ameninţaţi. Totul a ieşit la iveală după ce o mămică a observat că micuţul ei este traumatizat şi nu mai vrea să meargă la „grădi”. L-a trimis la centru cu o jucărie de pluş, în care a ascuns o cameră de luat vederi, iar ulterior a avut acces şi la sistemul de supraveghere al instituţiei. Aşa a aflat ceea ce se întâmpla de fapt în unitate şi s-a adresat procurorilor constănţeni. „Vom face demersuri în Justiţie. O parte dintre părinţi au văzut filmuleţele, alţii le-au vizionat astăzi (n.r. ieri) şi îşi formează propriile păreri. Filmuleţele au fost realizate cu sistemul de supraveghere video al grădiniţei, în două zile, când camerele de supraveghere nu au mai fost închise după ora 12,00, aşa cum se întâmpla de obicei. Până în ora 12:00 totul se petrecea normal, iar după oprirea camerelor de supraveghere se întâmplau lucrurile care pot fi vizionate şi în filmuleţe”, a declarat pentru „Cuget Liber” Roman Dumitru Ştefan, avocatul care-i reprezintă pe o parte dintre părinţi. Tot părinţii susţin că micuţilor lor li se dădea să bea vin, pentru a adormi mai repede la prânz şi a nu face gălăgie. Ba mai mult, se pare că una dintre fetiţe, care s-a scăpat pe ea şi a murdărit pătuţul în care dormea, ar fi fost pusă să se întindă şi să miroasă ceaşaful murdar. În prezent, cercetările vizează trei angajate, dar avocatul Roman Dumitru Ştefan a precizat că dorinţa părinţilor este să fie acuzată şi conducerea unităţii. Mai mult, deşi în prezent angajatele sunt cercetate pentru purtare abuzivă, părinţii spun că vor solicita schimbarea încadrării în rele tratamente aplicate minorului.

Sursa: Jurnalul.ro

 

Biblioteca pentru Toţi – Gustave Flaubert – Educaţia Sentimentală

Biblioteca pentru Toţi merge mai departe! Din 4 iunie, vă propunem să redescoperiţi alături de noi cartea lui “Gustave Flaubert – Educatia Sentimentala”.

“Educatia sentimentala e perversa nu ca educatie, ci ca literatura. Toate scenele de amor, destule, sunt mentale, iar efectele trupesti tin de stilul în care sunt redate. Un tânar se îndragosteste de o femeie maritata, care nu stie de iubirea lui. Sotul nu-l vede niciodata ca pe un rival, si nici nu are de ce. Sotia e femeia perfecta, sotul e burghezul adevarat, lipsit de scrupule. Dar iubirea romantica nu învinge. Învinge impuritatea vietii, în lupta cu o inocenta ce se risipeste, încet, ca o ceata matinala, fara ca soarele sa fie cel care o topeste. Un roman despre vise, de o subtilitate care pe alocuri taie pâna la sânge, fara sa poti spune de unde curge…”

Sursa: Jurnalul.ro

 

Copii terorizaţi de îngrijitoare la o grădiniţă privată din Constanţa. „Dacă-ţi dau doi pumni în căpăţână, culcă-te, că te trântesc de nu te vezi”

Scandal la o grădiniţă privată din Constanţa unde copiii au fost maltrataţi de îngrijitoare. Totul a ieşit la iveală după ce părinţii au intrat în posesia mai multor înregistrări ale camerelor de supraveghere, în care copiii sunt îmbrânciţi, trântiţi sau târâţi pe podea pentru că nu vor să mănânce sau să doarmă. Mai mulţi părinţi Constanţa au sesizat Poliţia după ce au intrat în posesia unor imagini surprinse de camerele de supraveghere la grădiniţa la care îşi duceau copiii. Aceştia erau maltrataţi de îngrijitoare care le aplicau corecţii fizice dacă nu ascultau. Pe imaginile făcute publice de StirileProtv se poate vedea cum copiii sunt îmbrânciţi, smuciţi, trântiţi sau târâţi pe podea pentru că nu vor să mănânce sau să doarmă. Potrivit sursei citate, instituţia, un SRL care funcţiona sub titulatura de centru de educaţie timpurie nu avea autorizaţie de funcţionare şi nici avizul inspectoratului şcolar. Plângerea a ajuns în instanţă, iar patru dintre angajate sunt cercetate penal, două dintre ele în arest la domiciliu. În scenele surprinse în imagini o femeie îl trage de mână puternic şi îl loveşte pe un băiat aşezat în pat. “Mamă, dacă-ţi dau doi pumni în căpăţână, culcă-te că te trântesc de nu te vezi acuma, cu tot cu pat te dau afară în frigul ăla”, spune ea.

Sursa: Gandul.info

 

Consiliul Europei: Romii din România, victime ale discriminării şi a afirmaţiilor defăimătoare

Experţi ai Consiliului Europei (CoE) au precizat, într-un raport publicat marţi, că minoritatea romă din România continuă să fie de multe ori victimă a discriminării sau a afirmaţiilor defăimătoare, inclusiv din partea clasei politice. „Clasa politică (din România) face deseori afirmaţii defăimătoare la adresa romilor, afirmaţii care nu sunt criticate, ci sunt preluate de presă, site-uri şi posturi de televiziune”, susţin experţii din cadrul Comisiei Europene împotriva Rasismului şi Intoleranţei (ECRI), potrivit Mediafax. Ei sunt îngrijoraţi de poziţia unor astfel de deputaţi care, în diverse proiecte de lege sugerează „o legătură între romi şi criminalitate” şi îi reproşează acestei minorităţi că „nu încearcă să se integreze”. Experţii sunt de părere că în general, „presa continuă să preia opinii ostile romilor, iar posturi de televiziune şi de radio îi prezintă într-un mod defavorabil, prin stereotipizare. Dispoziţiile de drept penal împotriva rasismului” trebuie să fie „aplicate mai dinamic, să nu rămână doar nişte cuvinte fără valoare”, a susţinut ECRI. Comisia precizează „un anumit număr de afirmaţii defăimătoare la adresa comunităţii rome”, făcute de preşedintele Traian Băsescu, în 2007 şi 2010. Consiliul Europei mai susţine că din momentul publicării ultimului raport al ECRI asupra problemei minorităţii rome, la începutul lui 2006, au fost înregistrate anumite progrese. Potrivit sursei citate, serviciile de poliţie au recrutat membri ai minorităţii, televiziunea naţională română s-a angajat în promovarea culturii rome şi în lupta împotriva prejudecăţilor, iar în şcoli au apărut mediatori romi. Experţii sunt de părere totodată că romii rămân insuficient de protejaţi faţă de comportamentele discriminatorii din partea poliţiei, iar copiii lor sunt în continuare victime ale „segregării” şi „discriminării” la şcoală. Potrivit ultimului recensământ oficial, în România există aproximativ 620.000 de romi, iar potrivit ONG-urilor peste două milioane.

Sursa: Puterea.ro

 

SUBIECTE la Limba Maternă, clasa a II-a la Evaluarea Naţională 2014

SUBIECTE la Limba Maternă, clasa a II-a la Evaluarea Naţională 2014. Clasa a II-a a dat startul luni, 2 iunie, la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 cu proba de Limba Română. La clasa a II-a urmează marţi proba la LIMBA MATERNĂ, iar miercuri cea la Matematică. EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 pentru clasa a VI este programată în perioada 5-6 iunie, în timp ce probele de la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 pentru clasa a IV-a au fost susţinuţe în intervalul 28-30 mai (vedeţi mai jos calendarul). Vezi ce subiecte s-au dat luni la proba de Limba Română, pentru clasa a II-a, la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014. Vezi ce subiecte s-au dat la proba de Limba Română pentru clasa a IV-a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014. Vezi ce subiecte s-au dat la proba de Matematică pentru clasa a IV-a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014. Vezi ce subiecte s-au dat la proba de Limba Maternă pentru clasa a IV-a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014. EVALUAREA NAŢIONALĂ pentru clasa a II-a, clasa a IV-a şi clasa a VI-a este o premieră pentru sistemul educaţional din România. În 2014 EVALUAREA NAŢIONALĂ cuprinde teste la Limba română, Limba maternă, Matematică, Limbă şi Comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale Naturii. Mai jos,SUBIECTE la Limba Maternă. Clasa a II-a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014. La clasa a IV –a şi a VI –a, timpul pentru rezolvarea fiecărui test este de 60 de minute, iar la clasa a II –a de 25 de minute. REZULTATELE pe care le vor obţine elevii claselor a II -a, a IV -a şi a VI -a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 nu vor fi trecute în catalog, nu vor fi făcute publice, ci vor fi discutate doar cu părinţii elevilor. Mai jos, SUBIECTE la Limba Maternă. Clasa a II-a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, consideră că după EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014, unde va exista o evaluare pe fiecare întrebare a tururor SUBIECTELOR,”vom putea să spunem exact cum stăm pe citit, pe înţeles text, pe înţelegerea limbii pentru fiecare minoritate, limbi străine şi matematică”. CALENDAR EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 CLASA A II -A. EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 2 iunie – Limba română (scris şi citit) – MODELE de SUBIECTE 3 iunie – Limba maternă (scris şi citit) – MODELE de SUBIECTE (Mai jos, SUBIECTE la Limba Maternă. Clasa a II-a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014) 4 iunie – Matematică – MODELE de SUBIECTE Clasa a IV -a. EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 28 mai – Limba română – MODELE de SUBIECTE 29 mai – Matematică – MODELE de SUBIECTE 30 mai – Limba maternă – MODELE de SUBIECTE Clasa a VI –a. EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014 5 iunie – Limbă şi Comunicare – MODELE de SUBIECTE 6 iunie – Matematică şi Ştiinţe ale Naturii – MODELE de SUBIECTE Vezi mai jos, în curând, SUBIECTE la Limba Maternă. Clasa a II-a la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2014.

Sursa: Puterea.ro

 

Reprezentanții BOR pot veni în inspecție la școală

Ministerul Educației a făcut public protocolul încheiat cu Patriarhia Română referitor la predarea disciplinei Religie – cultul ortodox în învățământul preuniversitar. În esență, este un document care unifică prevederile existente în acordurile similare anterioare, modificându-le sau adăugând altele în conformitate cu evoluția cadrului legislativ din domeniu. Două noutăți aduce protocolul semnat recent între Ministerul Educaţiei şi Biserică. Reprezentantul Patriarhiei poate participa în calitate de invitat la orele de religie pentru a supraveghea dacă profesorul predă materia din manualele avizate de BOR. Aceștia pot veni în inspecție școlară. Un alt aspect reglementat de acest acord îl reprezintă încadrarea personalului didactic pe catedre de Religie – cultul ortodox în unități de învățământ preuniversitar. Astfel,procedura de acordare și de retragere a avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului pentru profesorii de religie se elaborează de către Patriarhia Română și se aprobă prin hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. După aprobare, procedura se comunică Ministerului Educației Naționale și Secretariatului de Stat pentru Culte. Surse guvernamentale au declarat pentru RL că Biserica Ortodoxă Română și ministerul au luat această hotărâre pentru a evita pe viitor cazurile de dascăli care deformau doctrina creștină. Mai mult, dacă reprezentanții BOR constată și aduc probe temeinice că profesorul a făcut „abateri grave de la doctrina sau morala cultului”, aceștia pot retrage avizul scris al chiriarhului. „Retragerea motivată a avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului se comunică în scris unității de învățământ preuniversitar și duce la încetarea de drept a contractului individual de muncă, conform Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor și Codului Muncii. Angajatorul are obligația ca în termenul legal să emită decizia de încetare a contractului individual de muncă”, se arată în articolul 1 al protocolului. Statutul orelor de religie, indiferent de confesiunea religioasă, este stabilit de Legea Educației Naționale nr. 1/2011, art. 18. Materia rămâne opțională: „La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest caz, situaţia şcolară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină”, se arată în Legea Educației. Cadrul legislativ pe care se fundamentează actualul protocol este format din Constituţia României, Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, Legea 53/2003 – Codul Muncii, Statutul pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, Hotărârea Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, se mai spune în comunicatul MEN.

Sursa: Romanialibera.ro

 

UNIVERSITAR

 

ADMITERE FACULTATE 2014

La Universitatea din Bucureşti se intră pe baza de eseu motivaţional, examen scris şi media de la BAC Admiterea de la Universitatea din Bucureşti la studiile de licenţă cu frecvenţă la zi se face pe baza mediei de Bac, a eseului motivaţional şi a examenului scris, în funcţie de specializare. Înscrierile pentru admiterea la studiile de licenţă de la Universitatea din Bucureşti încep în data de 10 iulie şi se termină pe 18 iulie. Examenele au loc în perioada 21-25 iulie, iar rezultatele se afişează până la data de 28 iulie. Pentru a doua sesiune de admitere, înscrierile încep pe 5 septembrie şi se termină pe 12, examenele au loc între 15-19 septembrie, iar până pe 23 se afişează rezultatele. Taxele de înscriere variază între 330 şi 85 de lei, în funcţie de facultate, majoritatea având taxa de înscriere la concursul de admitere de 150 de lei. Pentru înscrierea la concursul de admitere, candidaţii trebuie să completeze  fişa-tip de înscriere, în care vor menţiona, sub semnătură proprie, toate datele solicitate în formularul respectiv. Candidaţii din rândul minorităţilor naţionale vor preciza, în fişa de înscriere, disciplinele pe care le-au studiat în liceu în limba maternă şi pentru care solicită să susţină probele în limba respectivă. Acte necesare la înscriere: • fişă-tip de înscriere ; • diploma de bacalaureat sau diploma echivalentă cu aceasta, în original sau copie legalizată sau adeverinţă (în cazul liceelor la care nu s-au eliberat diplomele pentru promoţia 2014) eliberată de către instituţia de învăţământ, în care se menţionează media generală, notele la probele examenului de bacalaureat, termenul de valabilitate şi faptul că nu a fost eliberată diploma; • certificatul de naştere, în copie legalizată; • diploma de olimpic, în copie, numai pentru candidaţii care se înscriu ca olimpici ; • adeverinţa medicală-tip, din care să rezulte că este apt pentru facultatea la care candidează; • trei fotografii tip buletin de identitate; • B.I sau C.I   în copie; • chitanţă de plată a taxei de înscriere la concursul de admitere  în conformitate cu taxele aprobate de Senatul Universităţii din Bucureşti. Numai pentru persoanele care solicită scutirea de taxă la înscriere la concursul de admitere, se va prezenta unul din următoarele documente: • copie legalizată de pe certificatele de deces ale părinţilor (în cazul celor orfani de ambii părinţi); • adeverinţe de la casa de copii (în cazul celor aflaţi în această situaţie); • adeverinţe din care să rezulte calitatea de personal didactic, în activitate, a susţinătorilor legali; • adeverinţe din care să rezulte calitatea de personal încadrat în Universitatea din Bucureşti pentru susţinătorii legali ai candidatului. Înscrierea la domeniul teologie, pentru absolvenţii seminariilor teologice liceale, se poate face numai pe baza diplomei de bacalaureat, excepţie făcând absolvenţii de seminar din seriile anterioare anului 1992, a căror diplomă a fost echivalată cu cea de bacalaureat. În plus, candiaţii sunt obligaţi să prezinte certificatul de botez, precum şi acordul scris al Arhiepiscopiei sau Episcopiei de care aceştia aparţin (acceptul forului bisericesc care-i poate oferi pe parcursul studiilor sumele băneşti cuvenite: donaţii, burse, semiburse etc.) şi în cadrul căreia urmează a  fi  repartizaţi. Cei care se înscriu şi urmează două facultăţi vor prezenta originalul diplomei de bacalaureat la facultatea la care au fost admişi pe locurile finanţate de la buget,  iar copia legalizată la cealaltă facultate. Ce trebuie să ştie candidaţii despre examen Accesul candidaţilor în sala de examen este permisă cu maxim o oră înainte de începerea probei. Aceştia trebuie să prezinte un document valabil de identitate (B.I., C.I., paşaport) şi legitimaţia de concurs. Actele rămân pe masa candidatului pe toată perioada examenului, pentru control. Ei nu au voie în sala de examen cu dispozitive electronice (telefoane, tablete). Timpul destinat pentru elaborarea unei lucrări scrise este de 3-4 ore, se arată în metodologia de admitere. Forma de concurs pe facultăţi: Facultatea de Administraţie şi Afaceri – pe baza mediei de la Bacalaureat + eseu motivaţional de 300 de cuvinte Facultatea de Biologie – pe baza mediei de la Bacalaureat + eseu motivaţional care reprezintă probă eliminatorie Facultatea de Chimie – 75% medie examen bacalaureat + 25% medie test grilă (la alegere: chimie organică/chimie anorganică şi generală Facultatea de Drept – Concurs admitere la disciplinele: Limba română şi Economie Facultatea de Filosofie – media de la Bacalaureat (75%) + eseu motivaţional de 500-600 de cuvinte (25%) Facultatea de Fizică – media de laBacalaureat (70%) + punctajul obţinut la testul grilă (30%) Facultatea de Geografie – 25% media la bacalaureat + 75% nota la proba scrisă Facultatea de Geologie şi Geofizică – specializarea Geologie – 40% testul grilă + 60% media de la Bacalaureat; specializarea Inginerie Geologică – eseu motivaţional (admis/respins) +  media examenului de Bacalaureat Facultatea de Istorie – scrisoare de intenţie (admis/respins) + media de la bac Facultatea de Jurnalism şi Ştinţele Comunicării – examen scris Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine – scrisoare de intenţie (25%) + media de la Bac (75%), la specializarea Studii Culturale – examen scris + media de la Bac Facultatea de Litere – Evaluarea competentelor profesionale ale candidatilor pe baza analizei documentelor dosarului de concurs (notata cu admis/respins) şi concurs de dosare nota probei scrise la Limba şi literatura română de la bacalaureat (pondere 2/3) + media celorlalte probe scrise de la bacalaureat (pondere 1/3). La specializarea Ştiinţe ale comunicării – probă scrisă de patru ore la limba română şi la o limbă străină (engleza, franceza, italiana, spaniola, germana si rusa). Facultatea de Matematică şi Informatică –  80% media de la examen +  20% media examenului de bacalaureat Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei – la specializarea Psihologie – proba scrisă din materia de liceu, la Pedagogie şi Psihopedagogie specială – eseu motivaţionat (admis/respins) + media examenului de Bac, iar la restul specializărilor – proba de aptitudini eliminatorie (oral) – abilitati artistice si de comunicare (auz muzical, ritm, dialog, citirea unui text) medie bacalaureat Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială – Eseu motivational (admis/respins) Media de admitere ia in calcul: nota probei scrise de la bacalaureat la Limba si literatura romana – 50% şi nota probei scrise de la bacalaureat la una din disciplinele (la alegere): Matematica, Sociologie, Psihologie, Economie, Filosofie, Istorie, Geografie, Informatica sau Logica si argumentare).

Sursa: Adevarul.ro

 

INTERVIU Gabriel Kreindler, doctorand la MIT dupa un masterat la Oxford si licenta la Princeton: Am fost un copil foarte indisciplinat, iar matematica mi-a canalizat energia.

Un profesor extraordinar de matematica m-a indrumat pe calea asta. Fara un cadru logic si riguros, e foarte greu sa nu ne certam ca chiorii. In mate inveti sa rezolvi probleme in mod sistematic si „la rece”, adica neinfluentat de emotii. Declaratiile ii apartin lui Gabriel Kreindler, astazi doctorand in economie la Massachusetts Institute of Technology (MIT). Intr-un interviu acordat HotNews.ro, triplul medaliat la Olimipiadele Internationale de Matematica, fost student la Oxford si Princeton University a povestit cum a trecut de la matematica pura la economie, ce l-a motivat sa faca performanta in Matematica si cu ce te poate ajuta in viata de zi cu zi studiul matematicii. • Anul acesta, se implinesc 55 de ani de la prima olimpiada internationala de matematica din istorie, organizata la Brasov • HotNews.ro si The Group au lansat cu aceasta ocazie sectiunea Prima Olimpiada Internationala de Matematica, Romania, 1959, cu sprijinul Societatii de Stiinte Matematice din Romania Gabriel Kreindler (27 de ani) a obtinut doua medalii de argint la Olimpiadele Internationale de Matematica din 2003 si 2004 si medalie de aur la olimpiada din 2005. A absolvit Colegiul National de Informatica „Tudor Vianu” din Bucuresti, dupa care a urmat facultatea Princeton, in Statele Unite ale Americii, unde a absolvit cu licenta in matematica. Si-a facut masterul in economie la Oxford, dupa care timp de un an a lucrat in Maroc unde a fost implicat intr-un studiu de cercetare legat de microcredit. Din 2012, Gabriel Kreindler este student doctorand in economie la Massachusetts Institute of Technology (MIT) in SUA, unde studiaza probleme legate de economiile in curs de dezvoltare, in special potentialul tehnologiilor in combaterea saraciei si a coruptiei.

Citeste interviul integral acordat HotNews.ro de catre Gabriel Kreindler, la implinirea a 55 de ani de la prima Olimpiada Internationala de Matematica

Rep: Cum a inceput pasiunea pentru matematica? Gabriel Kreindler: Am fost un copil ambitios doar, foarte indisciplinat, iar matematica mi-a canalizat energia. Mai precis, un profesor extraordinar de mate, Stefan Smarandache, m-a provocat si m-a indrumat pe calea asta.   Rep: Care sunt primele dumneavoastra amintiri despre matematica? Gabriel Kreindler: Imi amintesc emotiile puternice cand luptam cu probleme dificile. Era descurajant si mi se parea ca e sfarsitul lumii daca nu puteam sa „dovedesc” o problema, dupa care ma bucuram enorm daca reuseam, insa bucuria trecea repede.

Rep: Care a fost atmosfera la olimpiadele internationale de matematica la care ati participat? Gabriel Kreindler: Atmosfera e foarte… internationala! E grozav sa cunosti tineri din atatea tari si culturi diferite, si pentru mine asta era la fel de important ca si concursul in sine. Concursul era intens, insa experienta probelor de pregatire din Romania imi dadea incredere. Imi imaginez ca e similar cu orice sport. Sentimentul cand se termina a doua zi de concurs era extraordinar.

Rep: Cum ati reusit sa faceti fata emotiilor olimpiadei? Gabriel Kreindler: Nu cred ca am reusit vreodata sa nu am emotii. In concursuri aveam o senzatie efervescenta, neplacuta, si cel mai bine era cand reuseam sa canalizez starea asta in concentrare pe problema. Iar cand ai o problema in fata, cauti un fir si-l urmezi. Problema e cand pierzi firul…

Rep: Care este relatia dumneavoastra cu matematica? Gabriel Kreindler: In ziua de azi folosesc matematica in principal ca o unealta, deci avem o relatie mai rece, mai profesionala! Sunt student doctorand in economie si folosesc matematica in fiecare zi, insa problemele, motivatia si intrebarile sunt legate de lumea reala.   Rep: De ce credeti ca majoritatea copiilor antipatizeaza matematica? Gabriel Kreindler: Nu sunt convins ca majoritatea copiilor antipatizeaza matematica. Insa in cazul celor pentru care e adevarat, poate ca nu au intalnit oameni pe care sa-i admire si care sa faca „reclama” matematicii. Scoala e ca un joc, insa daca esti obligat sa te „joci” nu e de mirare ca e neplacut. Insa e la fel de clar ca in contextul potrivit copiii sunt atrasi sa intre in joc de buna voie – si aici marketingul e esential – si atunci totul tinde sa mearga mult mai bine.   Rep: Ati trecut printr-o perioada in care ati respins matematica? Gabriel Kreindler: In facultate m-am distantat treptat de matematica pura, pe masura ce mi-am dat seama ca ma preocupa mai mult problemele sociale, economice si politice. Matematica ramane un cadru esential pentru intelegerea acelor probleme, deci nu am respins matematica.

Rep: Ce v-a motivat in evolutia dvs? Gabriel Kreindler: Ambitia. Nu sunt neaparat mandru de asta, insa mi-e clar ca olimpiadele m-au atras in principal pentru ca erau o ocazie sa arat ca sunt cel mai bun. Am avut noroc, pentru ca acolo am intalnit oameni grozavi, atat profesori, cat si alti elevi, si asta mai tempereaza din ambitia „rea”. Atunci imi era destul de greu sa ma entuziasmez de aspectul colaborativ al matematicii si al concursurilor – iar concursurile sunt exemple fantastice de colaborare si dedicatie din partea profesorilor. Acum as vrea sa cred ca gandesc putin diferit.

Rep: Cum vedeati matematica in momentul in care ati fost dvs la olimpiada si ce s-a schimbat fundamental in modalitatea in care abordati astazi aceasta disciplina? Gabriel Kreindler: Atunci vedeam challenge-ul in parametrii problemei de rezolvat. Concursurile sunt un mediu controlat de batalie (cu sine sau cu ceilalti). Astazi vad matematica, si in general gandirea matematica, mai ales ca un mod precis de a despica probleme in economie si stiinte sociale. Iar precizia e pur si simplu esentiala in dezbaterile pe teme pe care oamenii au pareri ideologice atat de puternice. Fara un cadru logic si riguros, e foarte greu sa nu ne certam ca chiorii.
 
 Rep: Cat timp reusiti sa fiti 100% concentrat pe o problema de matematica? Gabriel Kreindler: Am probleme mari de concentrare, si asta nu s-a imbunatatit in timp.

Rep: Ati avut vreodata sentimentul ca ar trebui sa faceti altceva? Gabriel Kreindler: In facultate, mi-a luat foarte mult timp si mult efort sa-mi dau seama ca vreau sa fac altceva, nu matematica pura. Eram atat de convins, incat nu puteam sa constientizez ca nu e alegerea potrivita pentru mine.

Rep: Care ar fi sfatul dumneavoastra pentru un copil caruia ii este teama ca pasiunea pentru matematica sa nu il transforme intr-un outsider, in timp ce toti ceilalti colegi se distreaza? Gabriel Kreindler: Nu cred ca stiu pe nimeni care sa fie definit in intregime de matematica sau de alta pasiune. Poti pastra un echilibru si varietate chiar si atunci cand esti foarte serios implicat intr-un domeniu. In plus, viata are surprize, si e mai interesanta decat promit stereotipurile. Pentru mine, concursurile de matematica au fost ocazia sa calatoresc in tara si in lume, si sa cunosc oameni noi si interesanti (si nu numai matematicieni). Nu pot sa-mi imaginez sa fi avut asa o deschidere asa de devreme daca nu as fi fost foarte implicat in mate.

Rep: Privind in urma, vi s-au implinit planurile pe care le aveati in 2005, cand ati urcat pe podiumul IMO cu medalie de aur? Gabriel Kreindler: Da, absolut. In 2005 eram foarte fericit si nu aveam niciun plan. Deci, mi s-au implinit planurile!

Rep: Care sunt diferentele fundamentale in predarea matematicii intre Romania si Marea Britanie sau statele cu performante constante la olimpiadele internationale de Matematica? Gabriel Kreindler: As vrea sa raspund in mod indirect la intebarea dumneavoastra. In orice tara exista o distinctie mare intre invatamantul general si pregatirea pentru concursurile internationale. De exemplu, in Franta si in SUA, ambele tari care pregatesc matematicieni excelenti, multi tineri nu au niciun contact cu olimpiadele, si se implica in mate abia mai tarziu. De fapt, Romania este printre tarile unde olimpiadele au o importanta si popularitate deosebit de mare, ceea ce nu este o surpriza dat fiind ca prima olimpiada de matematica a fost organizata la noi.

Rep: Care este sfatul dumneavoastra catre parintii care cauta modalitatile corecte de a-si indruma copiii spre implinirea potentialului? Gabriel Kreindler: Nu sunt in masura sa dau sfaturi la acest capitol, numai pareri. Cred ca motivatia intrinseca e foarte importanta, iar pentru mine e un mister cum poti ajuta un copil (sau pe oricine) sa devina mai motivat. Ce mi se pare greu este ca orice efort in aceasta directie trebuie sa fie echilibrat: nici laissez-faire, nici controlator. Mi se pare foarte greu, si fascinant in acelasi timp. Din punct de vedere al educatiei, in modul cel mai general, pentru mine e foarte importanta gandirea critica si independenta, cat si empatia si generozitatea. Oamenii pe care ii respect cel mai mult au capacitatea sa transeze in mod concis idei complexe sau situatii confuze, si in acelasi timp le pasa in mod sincer de cei din jurul lor. Spirit critic nu inseamna spirit agresiv.

Rep: Care sunt sfaturile pe care le-ati da unui copil si pe care ati vrea sa le urmeze, ca sa devina un profesionist in orice domeniu si-ar alege? Gabriel Kreindler: Exista nenumarate sfaturi despre cum sa devii profesionist si sa-ti atingi potentialul! Mi se pare la fel de important sa fim implicati in societatea in care traim, si in contactul cu oamenii din jurul nostru (si de cei de departe). Sunt multe lucruri bune pe care poti sa le faci chiar daca nu iti servesc deloc pentru succesul personal.

Rep: Ce i-ati raspunde unui elev care va intreaba: De ce sa invat eu matematica? Gabriel Kreindler: In mate inveti sa rezolvi probleme in mod sistematic si „la rece”, adica neinfluentat de emotii, iar modul acesta de gandire e util orice vei face in viata.

Amintim ca Gabriel Kreindler a fost invitatul HotNews.ro in urma cu o saptamana la o discutie online. Vezi mai jos cateva dintre raspunsurile pe care le-a dat cititorilor HotNews.ro: • In SUA programul este bine incadrat si munca este destul de egal repartizata in cursul semestrului. Cursurile au des teme sau alte proiecte in fiecare saptamana. Cand vine sesiunea, ai deja 50-70% din nota asigurata. La Oxford pentru mine a fost exact invers: toata nota era determinata de un singur examen (unde era obligatoriu sa te prezinti in roba academica…), la sfarsitul anului, ceea ce e destul de stresant! Oxford si Cambridge mai au sistemul de „tutoriale” http://goo.gl/wc0nzD. • Mi-a luat cativa ani sa-mi dau seama, dar ma pasioneaza mai mult problemele „reale”, economice si sociale, chiar daca n-au solutii la fel de elegante. Asta daca au vreo solutie! • Ideea studiului din Maroc era simpla: sustinatorii microcreditului spun ca aceste mici imprumuturi pot schimba radical viata oamenilor saraci, pentru ca oamenii au posibilitatea sa investeasca in mici afaceri, si in cele din urma sa iasa din saracie. Studiul din Maroc a fost unul dintre primele din lume sa analizeze aceste afirmatii in mod riguros, in contextul zonelor rurale foarte sarace. A fost coordonat de profesori universitari din Franta, Belgia si SUA. • Matematica nu m-a atras de mic, insa am avut un profesor fantastic in gimnaziu, care deopotriva m-a intimidat, provocat si atras catre mate. La fel la liceu: nu am scris niciodata un eseu la romana cu placere, pentru ca (…) regulile erau incredibil de rigide. Insa la facultate a inceput sa-mi placa grozav ideea de a scrie bine. Asta s-a intamplat din nou din cauza unui prof care m-a provocat (si care m-a ajutat) sa invat sa scriu lucid si convingator.  • Cred ca Romania, ca si multe alte tari, nu investeste in mod chibzuit in educatie. Exista o atentie deosebita acordata elitelor, in detrimentul celorlalti, si acest lucru contribuie la nivelul mai slab de pregatire al majoritatii. Asta se poate vedea in clase, unde profesorii prefera sa lucreze cu cei buni. • La nivelul statului, exista acelasi bias. De exemplu, olimpicii primesc premii mari (in bani) de la stat, ceea ce nu mi se pare necesar. Si eu am primit aceste premii. Nu stiu pe nimeni care sa fi invatat mai mult de dragul banilor, deci care le e rostul? Sigur ca ii unge pe suflet pe romani sa stie ca „valorile” sunt recompensate (de fapt a fost si un scandal cand premiile nu au fost acordate acum cativa ani). Insa e foarte posibil ca acei bani sa fie mai util folositi altfel. • Cred ca reforma BAC-ului in 2011 a fost un pas bun, un rau necesar, in masura in care generatiile viitoare o sa fie constiente ca nu se poate copia (la fel de mult).

Sursa: Hotnews.ro