Întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul

Astăzi, 17.02.2021, a avut loc la sediul Guvernului României, o întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul Guvernului României, domnul Florin Cîțu, Ministrul educației, domnul Sorin Cîmpeanu, Secretarul de Continuare »

Structura anului școlar 2021-2022

Anul școlar 2021-2022 se structurează pe două semestre după cum urmează: Semestrul I are 14 săptămâni de cursuri dispuse în perioada 13 septembrie 2021 – 22 decembrie 2021. În perioada 25 – 31 octombrie Continuare »

Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice!

În anul 2021 se repetă scenariul din anii 2009-2010? Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele Continuare »

Cifrele analizei ministrului de Interne arată dezastrul din educație

Trebuie să aibă loc tragedii, ca în sănătate, pentru ca Guvernul să investească în învățământ? 4.000 de clădiri, dintr-un total de peste 25.000 în care funcţionează unităţi școlare, fără autorizație de la Continuare »

Atenție mare la redeschiderea școlilor! Nu ne permitem nicio greșeală; costul plătit ar putea fi sănătatea copiilor și a colegilor noștri!

Redeschiderea unităților de învățământ începând cu data de 8 februarie 2021 va însemna revenirea la normalitate în cadrul sistemului de educație, dar totul trebuie gândit și făcut cu mare responsabilitate. Nu trebuie Continuare »

Corectarea Legii salarizării și a inechităților din sistemul public de pensii, principalele teme discutate de ministrul Muncii cu reprezentanții sindicatelor din educație

sursa: mmuncii.ro Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan, a avut miercuri o întâlnire cu reprezentanții principalelor structuri sindicale din educație. O primă temă discutată cu partenerii sociali a vizat proiectul de Continuare »

FSLI salută decizia Ministerului Educației prin care este redus numărul de elevi la clasa a IX-a

Este una dintre măsurile pentru care federația noastră a militat ani la rândul și ne bucurăm că insistența noastră a dat roade, iar ministrul Sorin Cîmpeanu a dat dovada de receptivitate, conștient Continuare »

Consilierii școlari forțați să accepte un număr de elevi peste limita prevăzută de lege

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, federație la care ASI Suceava este afiliată, s-a adresat, în regim de urgență, Ministerului Educației pentru a clarifica numărul de elevi/preșcolari în raport de care se face Continuare »

Întâlnire de lucru cu ministrul educației. Probleme abordate

Astăzi, 7 ianuarie 2021, a avut loc la sediul Ministerului Educației (ME) o întâlnire a președinților celor trei federații reprezentative din învățământ: FSLI, FSE Spiru Haret și FNS Alma Mater, cu ministrul Continuare »

Austeritatea anunțată de Guvernul Cîțu îndeamnă la declanșarea acțiunilor de protest în educație

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele a peste 165.000 de salariați din învățământ, protestează față de politica de austeritate pe care noul Guvern al României se pregătește să o pună Continuare »

 

Revista presei – 28.04.2014

PREUNIVERSITAR

 

Ministrul Educaţiei: rezultatele evaluărilor de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a nu vor conta la admiterea la liceu

Rezultatele elevilor la evaluările naţionale de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a nu vor conta la admiterea în clasa a IX-a, a precizat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, la Caransebeş. Ministrul Educaţiei a precizat că va fi vorba doar despre o evaluare unitară la nivel naţional, pentru a testa cunoştinţele elevilor şi pentru a-i obişnui cu condiţiile de examen, fără, însă, ca notele să fie trecute în catalog, scrie Agerpres. „Evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a au rolul de a evalua, pe de o parte nivelul de pregătire al elevilor după câţiva ani de şcoală, iar, pe de altă parte, de a pregăti elevii cu atmosfera de examen. Nu sunt examene naţionale, ci evaluări, iar notele nu vor fi trecute în catalog. Metodele clasice de evaluare nu ne permit o analiză a pregătirii elevilor la nivel naţional. Modalitatea de evaluare la clasă diferă de la un profesor la altul, ori aceste evaluări naţionale transversale au acelaşi sistem de redactare a subiectelor, aceleaşi sistem de măsurare a performanţei elevilor. Evaluările, însă, nu vor avea niciun impact, ci doar pregătesc admiterea pentru clasa a IX-a şi copiii nu vor fi ierarhizaţi niciodată în funcţie de aceste rezultate”, a declarat Remus Pricopie. El a mai spus că la examenul de Bacalaureat nu s-au înregistrat rezultate spectaculoase, chiar dacă în ultimul an curba a fost una ascendentă. De exemplu, anul trecut, procentul de promovabilitate la bacalaureat, pentru promoţia 2013, a fost de 64%, iar după sesiunea de toamnă s-a ajuns la 70%. „Eu cred că noi ca profesori, ca şcoală, ca minister trebuie să ne facem datoria şi să asigurăm cele mai bune condiţii şi şanse copiilor noştri. Atunci când înregistrăm un insucces, trebuie să ne întrebăm cu ce am greşit de când a intrat acest copil pe băncile şcolii, trebuie să fim atenţi cu ceea ce se întâmplă în şcoală sau în grădiniţă, iar copiii trebuie aduşi cât mai repede într-un cadru formal de educaţie. Acest lucru înseamnă să aducem copiii la grădiniţă cât mai devreme, pentru că aşa ei se obişnuiesc cu ideea de şcoală, educaţie, colectivitate, iar ulterior experienţa de grădiniţă le va permite ca în ciclul primar să performeze mai bine”, a afirmat ministrul Educaţiei Naţionale.

Sursa: Adevarul.ro

 

Problemele sistemului spaniol, vizibile în rezultatele la testele PISA

Sistemul spaniol de educaţie se bazează mult pe cantitatea informaţiilor primite la şcoală şi mai puţin pe aplicarea acestora în rezolvarea problemelor, ceea ce se vede în rezultatele testelor PISA, ce plasează Spania sub media europeană, arată specialiştii Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD). Rezultatele PISA arată că şcolile din Spania au o autonomie redusă, însă şi aşa, majoritatea unităţilor de învăţământ nu se folosesc de autonomia pe care o au, scrie Andreas Schleicher, directorul Departamentului de Educaţie şi Competenţe din cadrul OECD. Totuşi există şi şcoli care încearcă să schimbe această paradigmă, notează el, cum ar fi şcoala Santa Maria de la Blanca, pe care a vizitat-o recent. „Profesorii de acolo nu se mai împotmolesc în birocraţie, ci se uită spre alte şcoli şi alţi profesori alături de care pot să facă o reţea de şcoli care aduc inovare. De asemenea, dacă ar avea încrederea că pot ajunge la rezultate foarte bune şi ar pune în practică abilităţile pe care le au, elevii ar avea vieţi împlinite, ar putea face faţă provocărilor şi s-ar putea folosi de oportunităţi”, spune Schleicher. Rezultatele PISA arată că elevii spanioli au probleme la matematică şi ştiinţe, însă cele mai mari dificultăţi se pare că le au în ceea ce priveşte abilităţile creative de rezolvare a problemelor. Situaţia aceasta apare atunci când profesorii predau conţinut mult şi nu se pune accentul pe partea practică. „Desigur, informaţiile de conţinut sunt esenţiale, persoanele cu abilităţi specializate deţin astfel de informaţii în domeniul lor, dar succesul în educaţie nu înseamnă să-i învăţăm pe tineri să reproducă informaţiile pe care le învaţă la şcoală, ci să poată extrapola din acestea şi să aplice ceea ce ştiu într-un mod creativ”, a mai spus Schleicher. Performanţa elevilor spanioli la matematică, citire şi ştiinţe se află sub media ţărilor OECD, deşi guvernul spaniol investeşte cu 35% mai mult în Educaţie faţă de 2003. Astfel, Spania se clasează pe locul 33 dintre cele 65 de ţări OECD care au participat la clasamentul PISA 2012, arată analiza OECD pe Spania. 85% din diferenţele de performanţă la testele PISA de matematică se datorează situaţiei socio-economice din Spania, în timp ce în alte ţări, cum ar fi Italia, factorul economic  influenţează 47% dintre elevi, 16% ÎN Canada sau 26% în Australia. Legea Educaţiei din Spania se schimbă mai des ca în România Profesorul de limba engleză Antonio Angel Martin a povestit cum arată sistemul spaniol de educaţie, care suferă la fel de multe modificări precum cel din România. „O dată la patru-opt ani se schimbă Legea Educaţiei, de altfel, de curând s-a schimbat din nou. E rău dacă mă întrebaţi pe mine, un sistem care nu are continuitate nu are timp să producă rezultate“, a spus el. Învăţământul obligatoriu spaniol începe la 6 ani, dar aici se opresc asemănările cu România în ceea ce priveşte structura sistemului. Spaniolii nu au gimnaziu, în schimb au o şcoală primară (Educación Primaria), care ţine până la vârsta de 12 ani, urmează şcoala secundară obligatorie (Educación Secundaria Obligatoria), care durează patru ani (de la vârsta de 12 până la 16 ani). La 16 ani se termină învăţământul obligatoriu, iar elevii mai parcurg încă doi ani de şcoală, la sfârşitul cărora dau examenul maturităţii. Bacalaureatul spaniol se aseamănă foarte mult cu examenul nostru de la final de liceu dinainte de introducerea camerelor de supraveghere, în 2011. Întrebat care este rata de promovare la Bac în Spania, Martin ne-a dat nişte cifre chiar mai mari decât erau în România înainte de 2011. „În jur de 90-95% dintre candidaţi trec Bac-ul, dar, faţă de ceea ce se întâmplă în România, noi nu avem camere de supraveghere în sălile de examen“, a precizat profesorul spaniol, care a admis că e posibil să existe o influenţă în acest sens.

Sursa: Adevarul.ro

 

12.000 de locuri în grădiniţele din Bucureşti pentru nou-veniţi

Înscrierea copiilor din Capitală nou-intraţi în sistemul preşcolar de educaţie începe luni, 28 aprilie şi sunt disponibile în jur de 12.000 de locuri în grădiniţe, susţin oficialii. Cele 12.000 de locuri au rămas libere după reînscrierea copiiilor care frecventează deja o unitate de învăţământ preşcolar din Bucureşti, a explicat şeful Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), Constantin Trăistaru, potrivit Mediafax. În iunie va fi organizată a doua etapă, pentru copiii care nu vor fi înscrişi în etapa care începe luni, 28 aprilie. ISMB precizează că înscrierile copiilor nou-veniţi în sistem vor putea continua în iulie, în limita locurilor rămase libere. Iniţial, înscrierea copiilor nou veniţi în grădiniţe era programată să înceapă în 23 aprilie, însă a fost amânată, în condiţiile în care data respectivă venea imediat după perioada Paştelui. Sistem nou de înscriere Părinţii din Bucureşti care vor să-şi înscrie copiii la grădiniţă pentru prima dată pot depune cererile în perioada 28 aprilie – 30 mai, în prima etapă, potrivit noului calendar al inspectoratului şcolar. Oficialii au introdus un sistem electronic de înscriere, în care părinţii completează o singură cerere în care trec trei grădiniţe dorite.

Părinţii pot să depună cererile în perioada 28 aprilie-30 mai, însă nu-şi mai pot înscrie copiii şi la 10 grădiniţe, ci vor trebui să completeze o cerere în care menţionează primele trei opţiuni, pe modelul admiterii computerizate la liceu, potrivit documentelor publicate de Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB). Cerere-tip Gradi_Bucureşti 2014 În prima etapă, între 31 martie şi 17 aprilie, au fost reînscrişi în grădiniţe copiii care frecventează o unitate de învăţământ preşcolar. În 18 aprilie a fost afişată lista lista locurilor libere. Peste 660.000 de locuri la nivel naţional Dacă la nivelul ţării sunt disponibile în acest an, la fel ca anul trecut, în jur de 665.000 de locuri în grădiniţe, în Capitală oficialii au anunţat deja că sunt disponibile 40.000 de locuri din toamnă. Ministerul Educaţiei a publicat de curând proiectul de hotărâre de guvern privind cifrele de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat în anul şcolar şi universitar următor. Astfel, ministerul a alocat pentru anul viitor aceleaşi cifre care au fost date şi acum doi ani în cazul educaţiei timpurii (665.000 de locuri) şi a învăţământului primar (925.000 de locuri). Pentru învăţământul gimnazial au fost alocate 830.000 de locuri, faţă de cele 850.000 câte s-au alocat anul trecut şi de 900.000, acum doi ani. În anul şcolar 2014-2015, numărul de locuri alocat învăţământului liceal scade cu 52.000, iar la gimnaziu cu 20.000, ca urmare a evoluţiei demografice, potrivit Ministerului Educaţiei. În schimb, numărul de locuri în învăţământul profesional va creşte cu 25.000.

Sursa: Adevarul.ro

 

Cel mai vechi manual de pe care învaţă elevii din România: Abecedarul pentru limba croată, din 1991

Cel mai vechi manual utilizat în sistemul de învăţământ din România este Abecedarul pentru limba croată, care datează din 1991, au declarat reprezentanţii Ministerului Educaţiei pentru adevarul.ro, după ce reprezentanţii editurilor au susţinut că nu există manuale mai vechi de anul 1997. UPDATE: Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au explicat pentru adevarul.ro că cel mai vechi manual este Abecedarul pentru limba croată, care datează din 1991, urmat de Abecedarul de limba germană, care a ieşit pe piaţă în 1995. Uniunea Editorilor susţine, într-un nou comunicat de presă, că ministrul ” foloseşte orice prilej pentru a pune gaz pe focul unui război inventat de domnia sa între Ministerul Educaţiei Naţionale şi producătorii de manuale”. Editorii spun că cele mai vechi manuale sunt din anul 1997 (clasa a V-a), nu din 1990, aşa cum a afirmat ministrul Educaţiei, miercuri, în cadrul şedinţei de Guvern. „Avem, din păcate, în sistem, manuale aprobate şi în 1991. Ultima licitaţie a fost în 2006. De data aceasta începem cu clasele unu şi a doua. E prima dată când facem licitaţia după Ordonanţa 34/2006 (privind achiziţiile publice-n.r.) şi licitaţie europeană, deci se respectă standardele europene”, a spus ministrul în şedinţa de Guvern. Aceeaşi informaţie a furnizat-o ulterior, într-o conferinţă de presă de joi. Clarificările editorilor Editorii vor să aducă la cunoştinţă opiniei publice 10 lucruri legate de problema manualelor şcolare: 1. În România, de 20 de ani,  manualele achiziţionate de Ministerul Educaţiei participă la o licitaţie pe criterii de conţinut şi de preţ. Şcolile nu pot  folosi manuale care nu au câştigat o astfel de licitaţie. Pentru învăţământul obligatoriu, manualele sunt achiziţionate de către MEN, centralizat. 2. Ministerul nu are un sistem anual de organizare de licitaţii pentru manuale noi şi, ca urmare, nu pot apărea manuale noi în fiecare an, indiferent că ar vrea sau nu ar vrea editurile. 3. Ultima licitaţie de manuale organizată de MEN a avut loc în anul 2006, pentru manuale de clasa a IV-a. Totodată, în acest an s-a realizat ultima evaluare de conţinut la manualele pentru piaţa liberă, la clasele a XI-a şi a XII-a. În consecinţă, cele mai noi manuale din şcoli au 8 ani. 4. Cele mai vechi manuale sunt cele de gimnaziu, care au fost editate în anii 1997 – 2000. Ca urmare, manualele de clasa a V-a au 17 ani vechime, iar cele de clasa a VIII-a au “numai” 14 ani vechime. 5. MEN nu a avut şi nu are un calendar de perspectivă, elaborat conform unei strategii, privind  organizarea de licitaţii pentru manuale şi, ca atare, niciun program de înnoire a manualelor şcolare. 6. Programele analitice au fost schimbate uneori, fără ca MEN să organizeze licitaţii pentru manuale noi. Ca urmare, unele manuale sunt defazate faţă de programele folosite. 7. Manualele şcolare pentru învăţământul obligatoriu sunt proprietatea şcolii, drept pentru care ele sunt transmise de la o generaţie de elevi la următoarea. În consecinţă, cea mai mare parte dintre elevi primesc manuale într-o stare fizică şi igienică foarte proastă. 8. MEN este obligat să înlocuiască în fiecare an manualele uzate fizic. Din lipsă de fonduri, procentul de exemplare înlocuit prin retipăriri este de 5-12% din necesarul solicitat de şcoli. Ca atare, sunt numeroase cazurile în care elevii nu primesc toate manualele. 9. Din cauza  sistemului descris mai sus, editurile nu au putut  actualiza manualele şi nu au putut produce manuale noi, moderne. 10. În anul 2002, preţurile manualelor achiziţionate de MEN şi fixate în urma unor licitaţii a fost redus cu 35% în mod unilateral, printr-o decizie a MEN. Ca urmare, preţul mediu net de achiziţie al unui manual este la ora actuală de  2,32 lei/exemplar (0,51 euro/exemplar). Discuţii în mai pe noile manuale pentru clasele a III-a, a V-a, a IX-a Editorii mai spun că sunt interesaţi ca toate demersurile Ministerului Educaţiei să se desfăşoare cu  transparenţa  şi dezbaterea publică solicitate recent de premierul României, Victor Ponta. „Există deja o mare întârziere în lansarea următoarei achiziţii de manuale, deoarece nu sunt nici măcar puse în dezbatere publică programele şcolare pentru clasele a III-a, a V-a, a IX-a, aşa cum se preconiza anul trecut”, se mai arată în comunicatul UER. Astfel, editorii propun reprezentanţilor Ministerului Educaţiei să se întâlnească în luna mai cu reprezentanţii editorilor pe tema proiectului noilor manuale şi, în general, privind situaţia cărţii şcolare. Pricopie: „Nu ne putem apleca toţi în faţa intereselor comerciale ale editorilor”

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a spus joi, într-o conferinţă de presă, că sunt edituri care vând manunale din 1990 şi care ar vrea să le mai vândă zeci de ani, deşi ele nu mai pot fi de folos elevilor, de aici interesul de a bloca procesul de licitaţie. „În acest moment, în sistemul de educaţie există manuale din anii 1991, 1998, 1999. Nu se poate. Chiar nu înţelegem că un manunal produs în 1990 şi pe care unii ar vrea să ni-l vândă încă 40 de ani nu mai poate fi un instrument prin care să ajuţi copilul, ci prin care distrugi şansele unui copil să performeze? Nu ne putem apleca toţi în faţa intereselor comerciale ale editorilor”, a spus Pricopie. În ceea ce priveşte nemulţumirea editorilor vizavi de preţul prea mic stabilit pentru un manual în ambele variante, tipărit şi digital, ministrul a precizat că în momentul de faţă se plătesc 2 – 3 lei pentru un manual tipărit, iar un manual în format digital va costa 8 – 10 lei, explicând că este doar o estimare.

Sursa: Adevarul.ro

 

Liliana Preoteasa, numită subsecretar de stat în cadrul Ministerului Educaţiei, va coordona elaborarea curriculumului naţional şi achiziţia de manuale şcolare

Liliana Preoteasa, director general în Ministerul Educaţiei, a fost numită subsecretar de stat, post recent înfiinţat de Guvern. Preoteasa va fi responsabilă de operaţiunea de coordonare a evaluărilor şcolare, a elaborării Curriculumului naţional şi a procedurilor de aprobare şi achiziţionare a manualelor. Numirea în funcţia de subsecretar de stat vine după ce, în urmă cu o săptămână, Guvernul a decis ca Ministerul Educaţiei să aibă în organigramă un post de subsecretar de stat, responsabil cu operaţiunea de coordonare a evaluărilor de la finalul clasei a II-a, a IV-a şi a VI-a, a evaluării naţionale obligatorii de la finalul clasei a VIII-a şi a examenului de bacalaureat, informează Mediafax. Subsecretarul de stat va fi responsabil şi pentru coordonarea elaborării Curriculumului naţional şi a procedurilor de aprobare şi achiziţionare a manualelor şcolare. Ministrul Educaţiei va putea delega şi acestuia calitatea de ordonator principal de credite, pentru domeniul în care a fost învestit, alături de delegarea deja reglementată către ministrul delegat pentru Cercetare, secretari de stat şi secretari generali. Miercuri, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a anunţat că a lansat, în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, licitaţia pentru manuale destinate claselor a I-a şi a II-a, precizând că ultima licitaţie a fost iniţiată în 2006, iar în sistem sunt încă folosite şi manuale aprobate în 1991.

Sursa: Adevarul.ro

 

BACALAUREAT 2014 A patra lecţie de consiliere despre frica de eşec şi orientarea în carieră, la Adevărul Live

În cadrul celei de a patra lecţie video de consiliere din campania „Adevărul te meditează şi te premiază” am vorbit cu experţi, despre orientarea în carieră a tinerilor şi frica de eşec la examen. La a patra lecţie video i-am avut invitaţi în platou pe consilierii Andreea Voroneanu şi Elena Capruciu care au participat la proiectul Zburd-Educaţie prin coaching, iar prin telefon ni s-au alăturat, de la Centru Pregătire Bac, un consilier, Diana Ursachi şi un nutriţionist, Delia Ciobanu. Despre proiectul Zburd-Educaţie şi experienţa de acolo Andreea Voroneanu: “Am făcut parte din echipa de la Liceul Mecanică Fină din Bucureşti. Era un proiect pilot şi am descoperit cum pot să se adune la un loc profesorii, elevii şi părinţii pentru a-şi schimba mediul de învăţare.” “Elevii erau ca nişte boboci închişi care abia aşteptau să fie udaţi şi hrăniţi ca să se deschidă. Erau foarte vocali şi cereau foarte multă atenţie, dar nu ştiau să-şi canalizeze energia pentru a obţine rezultatele pe care şi le doresc”. Elena Capruciu: “La Liceu a fost foarte frumos la început când am fost la Săptămâna Altfel şi făceam workshop-uri de orientare. Le-a luat mult să înţeleagă că nu suntem acolo să-i învăţăm, ci să colaborăm. Un an mai târziu am constatat că după câteva minute era linişte în ţară, se uitau unii la alţii, comunicau altfel”. Andreea Voroneanu: “La Mecanică Fină doi elevi reuşeau să treacă Bacalaureatul. Pentru ei e normal asta. Cu câteva luni înainte de Bac presiunea momentului îi face să-şi pună întrebări. Îşi pun toate aceste întrebări şi li se trezeste dorinţa de a lua Bacul şi să facă ceva cu viaţa lor. Frica de eşec este destul de mare pentru că simt că nu au fundaţia necesară pentru a trece cu succes de această experienţă” Rezultatele obţinute prin programul Zburd-Educaţie Elena Capruciu: “Liceul avea şi infracţionalitate, iar acum lucrurile acestea sunt mult mai rare. Probabil că vine şi din programul nostru, pentru că au învăţat mai mult prietenia”. Ce-i demotivează pe elevi? Elena Capruciu: “Sunt dezamăgiţi de viaţa lor. Rolul nostru e provocator, să le arătăm că-i înţelegem şi asta reuşim să le transmitem şi profesorilor şi directorilor.” Andreea Voroneanu: “Un elev a vrut să devină un elev model ca să nu-şi dezamăgească diriginta. Diriginta a început să vorbească cu el, să-i pese de el şi acela e momentul când a început şi lui să-i pese de el şi să se ia serios şi să fie prezent în viaţa lor. Când ajungi în momentul când îţi dai seama că ai o viaţă care merită trăită, atunci visezi. Visezi cu lucruri mărunte. Cosmin, acest copil, e foarte timid şi totuşi a zis cum ar fi să fie prezentator la postul de radio al liceului. A fost un efort considerabil să iasă din zona lui de confort, dar pentru că a început să viseze a văzut că poate să facă asta.” “La liceu a intrat într-o echipă care fac să funcţioneze radioul. E primul lucru pe care-l visează – să pună muzică, să dea ştiri cu semnificaţie pentru liceul în care trăiesc” E nevoie de atenţie, să fie băgaţi în seamă, să aibă un feedback. Dacă elevilor li se pare că lumea din jurul lor se implică, atunci se implică şi ei automat. E nevoia de atenţie? Andreea Voroneanu – “De atenţie, de apreciere, de încurajare. Au nevoie de cineva care să le zică faptul că visul lor nu este în van”. Elena Capruciu – “Toţi avem nevoie de atenţie. Şi profesorii şi părinţii au nevoie de atenţie. Aş adăuga că în afară de atenţie şi apreciere, e importantă şi afecţiunea. Doamna Mihaela Berindeanu, profesoară de matematică la liceul de Mecanică Fină, cu care am lucrat la redecorarea unei clase m-a impresionat pentru că li se adresa elevilor cu mamă. Era extraordinar pentru că vedeam cum feţele lor li se adresa cu mamă. Munceau copiii aceia cu un entuziasm extraordinar, în weekend. Au venit în weekend ca să renoveze o clasă, voluntar. Se forma o familie foarte frumoasă” Ce s-a schimbat la elevi? Elena Capruciu – “Au devenit alţi oameni. Dacă anul trecut se înjurau, acum comunicau între ei” Andreea Voroneanu – “Când am mers la Liceul de Mecanică Fină, majoritatea au spus că vor o clasă ca acasă şi au început să-l facă să se întâmple lipind o fotografie, desenând ceva pe tablă, punând amprentele personalităţii lor acolo. Au avut negocieri cu directorul de la şcoală, au cerut voie să redecoreze spaţiul. Au avut o sală decorată cu ajutorul unui designer profesionist, Ioana Tatu, au avut materiile prime şi au o clasă foarte frumoasă. Visul lor s-a împlinit şi ştiu că se poate”. Cum îi sfătuiţi în orientarea în carieră? Diana Ursachi, consilier Centru Pregătire Bac – “Încerc să-i sfătuiesc la ce urmează după Bac. Foarte mulţi se opresc cu privirea doar la Bac. Viaţa după Bac nu există. Mulţi cred că vor vedea ei ce să facă. Au foarte multe opţiuni şi nu ştiu ce să aleagă, fie prea puţine, fie cred că au mult timp la dispoziţie să se hotărască. Mulţi sunt nesiguri, ori cred că vor avea timp”. Ajung să se înscrie la 5 facultăţi, să schimbe facultatea şi să-şi dea seama ce vor să facă. Ei pierd nişte ani de fapt… Diana Ursachi – “Nu cred că e o problemă să depui la mai multe facultăţi. Simplul fapt că te pregăteşti pentru un examen, îţi dai seama că poţi face faţă în domeniul acela. Dacă nu sunt acceptaţi la o anumită facultate, mulţi dintre ei nu au un plan B. Anul care decurge până la o nouă admitere, anul acela sunt mulţi foarte debusolaţi. Nu sunt pregătiţi să facă faţă unui eşec, în sistemul de educaţie din România. La noi elevii sunt încurajaţi să fie competitivi. Nu li se spune cum să se poarte când nu au succes. Mulţi cred că trebuie să evite eşecul cu orice preţ. Mulţi evită eşecul şi preferă să dea la facultăţi uşoare doar de teama unui eşec. Preferă să intre oriunde, decât să depună mai mult efort şi să întâmpine posibilitatea reală a unui eşec”. Ce sfaturi aveţi pentru ei? Diana Ursachi – “Să caute soluţii şi să le discute cu oamenii în are au încredere. Cel mai rău lucru e să te izolezi şi să creadă că nu este bun de nimic. Cam asta este spirala în care intră mulţi care nu trec Bacul. De multe ori nici familia nu-i ajută foarte mult.” Aţi lucrat şi cu adulţi, nu numai cu elevi. Există această frică de eşec generală? Andreea Voroneanu – “Problemele îşi au aceleaşi cauze. Profesorii şi elevii sunt influenţaţi de acelaşi mediu. De o distanţă artificială dată de statutul de profesor, care trebuie să le ştie pe toate şi elevii care trebuie să zică mulţumesc, să asculte, să nu pună nicio întrebare. E ceva artificial, se întâmplă în viaţă când dăm şi primim” Sistemul este învechit, rigid. Andreea Voroneanu – “Aici intervine frica de eşec a profesorului, care ar vrea să fie mai permisiv, să petreacă timp doar ascultând elevii, nu să le predea clasic. Frica de eşec este că dacă fac loc la nou nu vor mai avea timp să treacă prin toate programa, care este stufoasă, că nu o să-şi facă treaba, că nu o să obţină rezultatele potrivite cu elevii” I-aţi ajutat şi cu pregătirea pentru examen. Elena Capruciu – “Florin este şi profesor de matematică şi coach. El a venit în foarte multe dimineţi la ora 8, să facă ore de matematică pentru a le arăta că se poate face această materie şi altfel. Ce-i făcea pe acei copii să vină la orele acelea? Crea relaţie. Crea stare de prietenie între ei. Ei se simţeau ascultaţi şi chiar dacă nu ştiau să facă acele probleme, sunt acolo să înveţe. Aveau acea răbdare, blândeţe, să nu se supere, să nu se enerveze dacă nu ştiu materia”. Elementul uman îi motiva pe cei mai mulţi. Elena Capruciu – “Copiii dau totul din recunoştinţă. Îşi dau seama că e vorba de viaţa lor”. Cum ar trebui să se pregătească un elev pentru a nu avea probleme de sănătate? Delia Ciobanu, nutriţionist – “Există o strânsă între cantitatea alimentelor ingerate şi performanţă. O alimentaţie diversificată, care să conţină tot ce trebuie, ar trebui să asigure un aport de nutrienţi care va asigura energia necesară adolescentului. În aceste perioade adolescentul ar trebui să consume alimente bogate în carbohidraţi pentru energia creierului. Alimentele preferate ar fi produsele făinoase, cerealele, pastele”. Să mănânce sănătos, să nu bea cafea, să nu mănânce prea multă ciocolată şi să doarmă foarte bine… Delia Ciobanu – “Un somn odihnitor va asigura energia necesară. Înainte de culcare să se consume un pahar de lapte cu miere sau ceai cu miere. Suplimentele alimentare ar trebui administrate când există suficienţe documentate. Ele nu înlocuiesc alimentaţia diversificată”. BACALAUREAT 2014 A patra lecţie de consiliere despre frica de eşec şi orientarea în carieră, la Adevărul Live

Andreea Voroneanu s-a format în coaching la una dintre şcolile de elită în domeniu, Noble Manhattan şi are şi experienţă în domeniul resurselor umane, ca fost membru al echipei de Resurse Umane de la Kraft Foods Romania.

Elena Capruciu este specializată în procese de tranziţie. S-a format în coaching tot cu Noble Manhattan şi are o experienţă de peste 12 ani în domeniul resurselor umane din sectorul bancar şi opt ani în coaching. Din 2007 este antreprenor la Code HR Consulting şi Life & Business Coach. Lucrează cu antreprenori, manageri şi echipe manageriale din România şi din afara ţării. Ambele consiliere au fost implicate în proiectul Zburd-Educaţie prin coaching, prin care persoane voluntare sprijină licee care au avut rezultate slabe la BAC să găsească soluţii la problemele cu care se confruntă: de la abseinteism, la disciplină şi lipsă de motivaţie sau de încredere. Anul trecut, proiectul a generat o creştere a ratei de promovare la Bac şi de trei ori în câteva licee tehnologice din ţară, cu probleme în acest sens. Consilierii de la Zburd-Educaţie prin coaching se alătură campaniei ”Adevărul te meditează şi te premiază” săptămâna aceasta, pentru a oferi sfaturi şi modele de bune practică tinerilor care se pregătesc pentru Bacalaureat 2014, dar şi profesorilor şi părinţilor. Asta pentru că succesul unui elev depinde de buna comunicare şi relaţionare dintre toţi cei trei factori: ei, părinţii şi şcoala, ca un tot, problemele fiind unele sistemice atunci când vorbim de o rată de promovare la nivel naţional de aproape 50%. Elevii pot să pună întrebări comentând în fereastra de Adevărul Live.

Sursa: Adevarul.ro

 

Cum extirpăm tumoarea politică din şcoli

Sau cancer politic – alegeţi cum vreţi să-i spuneţi. “Sindromul Bolintineanu” de anul trecut a fost doar vârful la vedere, excrescenţa inflamată a răului insidios, mai otrăvitor ca igrasia devastatoare din pereţi, rău ce propulsează – golăneşte pe faţă, ori perfid pe sub mână – incompetenţă şi impostură, în loc de profesionalism şi meritocraţie. „Sindromul Bolintineanu”… Vi-l mai aduceţi aminte? Puteţi citi aici o sinteză de specialitate. Eu am comentat cazul aici. Vă las pe dumneavoastră să analizaţi corelaţia şi, mai ales, cauzalitatea între influenţele politice de sector (folosesc atributul la modul propriu), pe de o parte, şi acest caz de corupţie crasă, pe de altă parte. Premisa de la care plec este că, dată fiind gravitatea excepţională a stării curente din sistemul public al Educaţiei (ameninţare la securitatea naţională a României), măsurile strategice pentru trecerea Şcolii ca sistem din secolul XX în secolul XXI sunt de competenţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. În această cheie strategică, ia să vedem ce cusur ar avea, de pildă, procedura următoare: • Consiliul Suprem de Apărare a Ţării constată efectul endemic devastator al ingerinţei politice asupra calităţii învăţământului preuniversitar şi decide că dascălii şi diriguitorii de sistem, de la directori generali MEN şi inspectori şcolari generali în jos, nu pot fi membri ai unui partid politic, similar personalului din apărare, afaceri interne şi afaceri externe • Pe cale de consecinţă, ocuparea tuturor posturilor de conducere are loc pe bază de examen / concurs – instituţia aberantă a numirii cu delegare dispare, fiind înlocuită de concursul meritocratic şi exercitarea atribuţiilor pe durata a cel mult 1-2 mandate, a câte 2-4 ani fiecare • Performanţa reală a personalului didactic este evaluată meritocratic, pe principiul „toleranţă zero pentru incompetenţă şi rea-credinţă”. În clipa în care situăm schimbarea paradigmei Educaţiei sub specia Proiectului de Ţară al României, procedura propusă anterior intră în funcţiune automat. Iar a consacra schimbarea paradigmei Educaţiei drept Proiect de Ţară al României este o misiune critică istorică, în fişa de post a elitelor de azi ale ţării. Prin elite înţeleg persoane şi entităţi capabile să genereze Proiecte de Ţară pentru România. Proiectele de Ţară sunt cele a căror punere în fapt ne legitimează să stăm cu fruntea sus şi să dăm seamă în faţa istoriei. De pildă, la 1 Decembrie 2018. p.s. Domnule ministru Remus Pricopie, vă invit să oferiţi dezabterii publice cât mai curând cu putinţă noile modele de arhitecturi curriculare pentru gimnaziu şi, respectiv, liceu. Da, acelea care să ducă Şcoala ca sistem din secolul XX în secolul XXI. Să exercitaţi, adică, leadership real, nu „dirigenţie” mică!… Apreciez că aţi cumpărat suficient timp, iar societatea vă aşteaptă de mult, ca pe pâinea caldă, să vorbiţi apăsat şi vizionar în materia unui sistem educaţional care să consolideze siguranţa naţională a României, şi nu să o slăbească, aşa cum e cazul acum. Haideţi, că puteţi, dacă vreţi cu adevărat!

Sursa: Adevarul.ro

 

FOTO Mesajul elevilor din Vaslui, a căror şcoală se află pe o stradă intens circulată: „Ignoranţa în traficul rutier face victime”

Pentru că nu puţine sunt evenimentele rutiere care se petrec în apropierea unităţilor de învăţământ, două cadre didactice de la Şcoala Gimnazială „Constantin Parfene” Vaslui au organizat astăzi o activitate inedită, menită să atragă conducătorilor auto care se deplasează în zonă. Sub egida „Ignoranţa în traficul rutier face victime”, profesoarele Elena Alexe şi Liliana Lupaşcu au derulat în cadrul unui proiect de educaţie rutiera, mai multe activităţi, care au culminat astăzi cu un marş pe străzile din Vaslui. Elevii clasei a VII B, din cadrul Şcolii Constantin Parfene Vaslui, au fost încurajaţi de cei doi dascăli să conceapă singuri mesajele prin care să atragă atenţia şoferilor. Înarmaţi cu pancarte, copiii s-au deplasat pe strada Mihail Kogălniceanu, până la sediul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Vaslui, poliţiştii din cadrul Serviciului Rutier fiind, de altfel, şi partenerii proiectului. „Am plecat de la premisa că şcoala noastră se află pe o stradă intens circulată, iar o clipă de neatenţie din partea conducătorilor auto ar putea avea urmări nefaste. Din pacate, am văzut că de multe ori se întâmplă evenimente rutiere în apropierea unităţilor de învăţământ, iar prin proiectul nostru încercăm, deopotrivă sa le sporim elevilor cunoştinţele de educaţie rutieră, dar să şi tragem un semnal de alarmă celorlalţi participanţi la trafic”, a declarat pentru Adevărul, profesorul Elena Alexa.

Sursa: Adevarul.ro

 

Curajul sau îndrăzneala de a face ceva

Acutizarea disfuncţionalităţilor din învăţământ din ultimii ani (după ciclonul Andrei Marga, ce a eliminat filosofia din jumătate din licee, după furtuna numită Liviu Pop, ce a spulberat întregul consiliu al CNATDCU, după uraganul Ecaterina Andronescu ce a pus la pământ toată şandramaua etc.) a condus la o situaţie interesantă care, văzută dintr-o perspectivă filosofică, conduce la problema curajului. Astfel, pentru a putea schimba ceva, este nevoie de conştientizarea problemelor învăţământului, de capacitatea de a opera modificări, de dorinţa de a le pune în practică etc. Atitudinea unora de a tăcea, de a ,,nu se băga” sau, în caz extrem, de a se izola în turnul de fildeş constituie o atitudine posibilă şi extrem de mult practicată în România de azi. Pe de altă parte, există o atitudine posibilă, urmată de extrem de puţin oameni, de a face acţiuni extreme, de regulă publice, cu mare impact şi de o îndrăzneală uluitoare. A se face ceva pentru îmbunătăţirea lucrurilor care merg prost în învăţământ, adică a acţiona ar putea să fie pusă într-un tablou de felul următor: pe de o parte, îi avem pe cei care sunt prudenţi, pe de altă parte pe cei curajoşi şi pe de altă parte pe cei îndrăzneţi. Această împărţire trihotomică nu epuizează, desigur, clasa membrilor sistemului educaţional (mai pot fi incluşi: fricoşii, laşii, speriaţii, panicaţii, dezamăgiţii, deziluzionaţii, mercantilii, impostorii, arghirofilii, naivii, pasionaţii de putere etc). Abordarea pe care vreau să o fac în acest scurt text vizează numai cele trei clase de prudenţi, curajoşi sau îndrăzneţi. Mi s-a reproşat uneori, fie de colegi, fie de şefi, că sunt prea îndrăzneţ, dat fiind faptul că discut despre problemele noastre, că scriu articole sau opinii în care am îndrăzneala să arăt lucrurile care merg rău. Din acest punct de vedere, mi s-a spus că încercarea mea de a schimba mentalităţile, şi în general încercarea de a schimba lucrurile care merg rău, nu se va finaliza decât cu creşterea numărului duşmanilor (inclusiv pe blogul ziarului Adevărul, voi fi criticat şi mai tare de comentatori). Legat de acest reproş vreau să vin cu următoarea abordare oblică: părerea mea este că atitudinea mea este curajoasă, dar nu este îndrăzneaţă; de fiecare dată când am vorbit, scris sau acţionat cu privire la lucrurile care merg rău în învăţământ am dat dovadă de curaj. Această distincţie dintre a fi curajos şi a fi îndrăzneţ, pe care vreau să o discut aici, este esenţială pentru discuţia noastră. Cred că este îndrăzneţ cel care acţionează fără să ia în calcul riscurile, adică cel care face lucruri pe care majoritatea oamenilor nu le fac. De regulă, aceste acţiuni ,,nebuneşti” sunt venite din instinct, din firea omului, adică din natura sa îndrăzneaţă, deci mai puţin meditativă, mai puţin reflexivă. Îndrăzneţul are un sistem propriu de relaţionare cu lumea care îl împinge ca un resort spre acţiune. Din această perspectivă, mi separe că îndrăzneţul este cel care într-o luptă, război etc. este cel care devine erou. Îmi închipui că a sări din tranşee cu arma în mână, împotriva a mii de oameni care pot în orice secundă să te ucidă, este un act de o îndrăzneală uluitoare, venit dintr-un mecanism complet nereflexiv. Nu cred că, înainte de sări din tranşee, eroul a meditat la consecinţele faptelor sale. În schimb, a fi curajos înseamnă a acţiona cu luarea în calcul a consecinţelor, imediate sau mai îndepărtate, ale vorbelor sau faptelor. Chiar dacă, să zicem, duşmani îţi faci fie că eşti curajos, fie că eşti îndrăzneţ, o persoană curajoasă face ceva pentru a îmbunătăţi lucrurile tocmai pentru că vrea să schimbe lucrurile ce merg rău, tocmai pentru că nu poate asista pasiv la nedreptăţi şi umilinţe, tocmai pentru că se gândeşte foarte mult la felul cum s-ar putea îmbunătăţi sau îndrepta lucrurile. Din această perspectivă, încercarea de a face ceva în învăţământ, ca de altfel în orice altă parte a societăţii, poate să conducă la o îmbunătăţire mai întâi a mentalităţilor colegilor şi şefilor, a studenţilor sau elevilor, apoi a stărilor de lucruri. Încet-încet, pas cu pas, dar absolut permanent, cu toţii (adică numai împreună, oricât de şablonard ar suna) putem contribui la îmbunătăţirea stărilor de fapt. Atât cei curajoşi, cât şi cei îndrăzneţi, dar şi toţi ceilalţi care pot şi doresc să facă ceva, vor contribui la un sistem mai bun, mai corect, mai drept sau mai funcţional. Dacă nu pentru noi, cei de azi, măcar, pentru copiii sau nepoţii noştri.

Sursa: Adevarul.ro

 

Liceenii clujeni şi-au făcut revistă. Ce spune redactorul-şef al publicaţiei

Consiliul Judeţean al Elevilor Cluj a lansat săptămâna aceasta revista „Viaţa de liceu“. Tinerii jurnalişti de liceu speră ca revista la care scriu să aibă un impact asupra colegilor. Publicaţia va apărea lunar. Revista „Viaţa de Liceu“ a fost iniţiată de Consiliul Judeţean al Elevilor Cluj ca să-i informeze pe colegii din şcoli despre evenimentele care au loc în Cluj şi merită atenţie. Revista are în spate un proiect finanţat cu ajutorul Primăriei şi Consiliului Local Cluj-Napoca, de programul YouthBank Cluj, coordonat de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare în parteneriat cu BRD. Cel care i-a coordonat pe liceenii de la revistă, redactorul-şef, Alex Pop, spune că s-a implicat în acest proiect deoarece simţea „nevoia de a avea un mijloc de informare asupra oportunităţilor oferite de acest oraş, iar împreună cu Consiliul Judetean al Elevilor Cluj am spus că trebuie să facem un proiect în sensul acesta şi am decis să creăm o revistă de la liceeni pentru liceeni“. El mai spune că nu s-a gândit la o carieră în presă şi speră ca revista „să aibă un impact puternic şi pozitiv asupra liceenilor, să devină un proiect de tradiţie al CJE Cluj şi să devină tot mai mare având în vedere că, anul viitor, Clujul este Capitală Europeană a Tineretului“. „Dorim să le oferim elevilor clujeni o sursă de informare constantă cu privire la toate oportunităţile de dezvoltare personală, profesională, de recreere sau culturalizare din oraşul nostru. În numerele ce urmează suntem siguri că, din punct de vedere calitativ, revista va creşte şi cu trecerea timpului dorim să mărim tirajul revistei şi să ne extindem în judeţul Cluj“, spune Ioanis Divoiu, preşedinte CJE Cluj.

Sursa; Adevarul.ro

 

Părinţi de liceeni, urmăriţi penal pentru că au fraudat fondurile de alocaţii

Părinţii unor elevi de la Liceul Industrial Tismana s-au ales cu dosar penal. Aceştia s-au declarat mai săraci în acte pentru ca cei doi copii să beneficieze de alocaţia din programul de protecţie socială. Potrivit poliţiştilor, suma încasată în mod ilegal se ridică la peste 2000 de lei. În perioada 2012 – 2013, părinţii unui elev din comuna Padeş, ar fi declarat în fals în faţa notarului public şi a reprezentanţilor liceului din Tismana venituri nereale. Suspiciunea este că femeia de 37 de ani şi soţul său, în vârstă de 40 de ani, au indus  în eroare instituţia de învăţământ pentru ca fiul lor să beneficiere de 1.036 de lei, sumă oferită ca sprijin financiar în cadrul unui program de protecţie socială.   Alt caz, aceeaşi faptă Oamenii legii au mai descoperit, în urma efectuării cercetărilor, un alt caz asemănător la aceeaşi unitate de învăţământ. Prejudiciul se ridică la aceeaşi valoare ca în primul caz. Cei patru părinţi s-au ales cu dosar penal pentru săvârşirea infracţiunilor de înşelăciune şi fals în declaraţii.

Sursa: Adevarul.ro

 

La 15 ani, Alexandru Manda este lider al Elevilor din Constanţa

Un elev de doar 15 ani a ajuns la conducerea Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa. Constantin-Alexandru Manda, elev în clasa a VIII-a la Liceul Teoretic Ovidius, îndeplineşte această funcţie interimar, până la noi alegeri. Andrei Gîlcă, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa, a demisionat recent de la conducerea forului, în urma războiului mediatic declanşat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Primăria Constanţa. „A fost o surpriză pentru mine să aflu că Andrei vrea să demisioneze, din ceea ce am înteles de la el, asupra sa a fost exercitată o mare presiune. Va fi o perioadă grea, deoarece în urma scandalului ce a avut loc în ultimul timp, Consiliul şi-a pierdut credibilitatea, îmi doresc ca în acest inter imat să recâştig credibilitatea Consiliului Judeţean al Elevilor şi să refac imaginea publică a acestuia. De asemenea, vom continua lupta împotriva abuzurilor din unităţile de învăţământ şi demersurile pentru obţinerea subvenţiei de 50% din preţul unui abonament la transportul local în comun, conform prevederilor art. 84 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale. Am informaţii clare conform cărora scandalul ce a avut loc, începând cu data de 25 martie, este înscenat de un anumit partid politic, în care sunt membri şi anumite persoane ce activează în cadrul Consiliului Judeţean al Elevilor, acest lucru reprezentând o încălcare gravă a normelor ce stau la baza Consiliului Elevilor. Le solicit public tuturor membrilor CJE ce activează într-un partid politic să îşi înainteze demisia în maximum 48 de ore, pe adresa oficială de e-mail: cjecta@gmail.com, deoarece implicarea politică reprezintă o gravă abatere de la normele fundamentale ale Consiliului Elevilor“, a declarat preşedintele interimar al Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa, Constantin – Alexandru Manda. Activitatea lui în cadrul Consiliului Elevilor a început acum doi ani şi jumătate, când era elev în clasa a VI-a. „Atunci am fost ales vicepreşedinte al Consiliului Şcolar al Elevilor din cadrul Liceului Ovidius. În Consiliul Judeţean ale Elevilor am intrat acum un an şi trei luni, când am fost ales vicepreşedinte al acestei structuri reprezentative a elevilor constănţeni. De asemenea, acum aproape un an, pe data de 11 iunie 2013 a luat naştere Asociaţia Elevilor din Constanţa, al cărui membru fondator sunt. De când activez în aceste structuri, am întâlnit foarte mulţi oameni minunaţi alături de care consider că am reuşit – sau în unele cazuri cel puţin am încercat – să schimb ceva în sistemul educaţional românesc“, spune liderul de numai 15 ani. Pentru că este în pragul unui examen important, Alexandru Manda îşi doreşte să obţină o medie mare la Evaluarea Naţională din vară. „Pe termen lung vreau să studiez Dreptul, cel mai probabil la Universitatea Bucureşti. Peste 10 ani mă văd ori avocat, ori magistrat“, spune Alexandru.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevii învață după manuale vechi de peste 15 ani. Vina aparține ministerului educației

Ministerului Educației Naționale nu a avut în ultimii 15 ani o strategie coerentă privind curriculumul și manualele, „fiecare din posesorii vremelnici ai scaunului ministerial nereușind să reformeze sistemul, să pornească motorul programelor școlare” și, în consecință, al manualelor, susține Uniunea Editorilor din România (UER) într-un comunicat difuzat duminică. UER acuză MEN că „lansează acuze publice fără fundament” asupra unei bresle de elită a culturii și a educației românești: industria cărții. Potrivit editorilor, în România, de 20 de ani, manualele achiziționate de Ministerul Educației participă la o licitație pe criterii de conținut și de preț, iar școlile nu pot folosi manuale care nu au câștigat o astfel de licitație. Pentru învățământul obligatoriu, manualele sunt achiziționate de MEN, centralizat. UER afirmă că ministerul nu are un sistem anual de organizare de licitații pentru manuale noi și, ca urmare, nu pot apărea manuale noi în fiecare an, „indiferent că ar vrea sau nu ar vrea editurile”. De asemenea, UER afirmă că ultima licitație de manuale organizată de MEN a avut loc în anul 2006, pentru manuale de clasa a IV-a. Totodată, în acest an s-a realizat ultima evaluare de conținut la manualele pentru piața liberă, la clasele a XI-a și a XII-a și în consecință, cele mai noi manuale din școli au opt ani. „Cele mai vechi manuale sunt cele de gimnaziu, care au fost editate în anii 1997 — 2000. Ca urmare, manualele de clasa a V-a au 17 ani vechime, iar cele de clasa a VIII-a au ‘numai’ 14 ani vechime. MEN nu a avut și nu are un calendar de perspectivă, elaborat conform unei strategii, privind organizarea de licitații pentru manuale și, ca atare, niciun program de înnoire a manualelor școlare. Programele analitice au fost schimbate uneori, fără ca MEN să organizeze licitații pentru manuale noi. Ca urmare, unele manuale sunt defazate față de programele folosite. Manualele școlare pentru învățământul obligatoriu sunt proprietatea școlii, drept pentru care ele sunt transmise de la o generație de elevi la următoarea. În consecință, cea mai mare parte dintre elevi primesc manuale într-o stare fizică și igienică foarte proastă”, mai susțin editorii. Potrivit acestora, MEN este obligat să înlocuiască în fiecare an manualele uzate fizic, iar din lipsă de fonduri, procentul de exemplare înlocuit prin retipăriri este de 5-12% din necesarul solicitat de școli și ca atare sunt numeroase cazurile în care elevii nu primesc toate manualele. „În anul 2002, prețurile manualelor achiziționate de MEN și fixate în urma unor licitații a fost redus cu 35% în mod unilateral, printr-o decizie a MEN. Ca urmare, prețul mediu net de achiziție al unui manual este la ora actuală de 2,32 lei/ex (0,51 euro/ex.). Aceste realități sunt recunoscute de multă lume, mai puțin de actualul ministru al educației. Dacă până acum miniștrii de resort au dat vina pe ‘lipsa banilor de la buget’, domnul Pricopie schimbă explicația și inventează războiul cu editorii, care nu au nicio vină pentru incapacitatea autorităților de a oferi elevilor manuale noi, atractive, în acord cu achizițiile de cunoaștere ale societății. Dimpotrivă, această situație a dăunat nu numai educației în ansamblu, ci și editorilor, obligați astfel să își îndrepte atenția spre alte domenii de activitate și să concedieze, mai ales în vreme de criză, numeroși specialiști cu înaltă calificare, foarte greu de înlocuit”, se afirmă în comunicatul de presă. Editorii mai declară că se vor utiliza „din plin procedurile legale” și că sunt interesați ca toate demersurile MEN să se desfășoare cu transparență. „Există deja o mare întârziere în lansarea următoarei achiziții de manuale, deoarece nu sunt nici măcar puse în dezbatere publică programele școlare pentru clasele a III-a, a V-a, a IX-a, așa cum se preconiza anul trecut. De aceea, pe tema proiectului noilor manuale și, în general, privind situația cărții școlare, propunem să ne întâlnim în luna mai cu conducerea ministerului educației și cu specialiștii din MEN în cadrul următoarelor manifestări de dialog: ședința Comisiei consultative privind manualele, înființată prin OMEN, pentru consultări în proiectarea calendarului și a specificațiilor tehnice necesare următoarelor achiziții, dezbatere națională privind manualele, organizată de MEN la care să participe specialiști în curriculum, cadre didactice, editori, firme de soft, autori, părinți, jurnaliști”, afirmă editorii. Ministrul Educației, Remus Pricopie, a declarat joi, într-o conferință de presă, că elevii nu mai pot învăța după manualele din anii ’90 și că acele firme care se opun procedurilor de schimbare și de modernizare demarate de minister încearcă de fapt să-și protejeze propriile interese.

Sursa: Curentul.ro

 

Numărul copiilor înscriși la școli particulare a crescut cu două treimi în trei ani

Îngrijoraţi de rezultatele tot mai slabe pe care elevii le au la examene, tot mai mulţi părinţi îşi înscriu copiii la şcolile private, în speranţa că acolo calitatea educaţiei este mai bună. Dacă în urmă cu patru ani erau înscrişi la privat aproape 60.000 de copii, anul trecut numărul lor a ajuns la aproape o sută de mii. „Organizăm cursuri de engleză intensiv. Pe lângă aceste cursuri, în mod opţional sunt cele de înot, de șah, de tenis. Totul se bazează pe experienţa jocului în învăţare şi pe dezvoltarea emoţională a copilului din punct de vedere profesional, dar mai ales psihologic”, explică Nicoleta Spiridon, reprezentanta unei școli particulare, conform digi24.ro. Şi cum orice pretenţie se plăteşte, părinţii dau mii de euro pentru educaţia copiilor, în speranţa că vor avea un viitor mai bun. Taxele anule de şcolarizare sunt între 5.000 și 20.000 de euro, în funcţie de vârsta copilului. Opţionalele fac însă diferenţa. Şcolile oferă cursuri de balet, limbi străine sau arte vizuale, de care elevii nu pot beneficia la o școală de stat. În cazul în care sumele sunt mult prea mari, puteţi să vă înscrieți copilul la mai multe cursuri particulare. De exemplu, pentru 120 de lei pe lună, copilul poate învăţa fizica prin joacă, ajutat de robiţi inteligenţi. În România sunt aproape 800 de grădiniţe, şcoli gimnaziale şi licee particulare, în care învăţă aproape 100.000 de elevi.

Sursa: Curentul.ro

 

Remus Pricopie: Evaluarile nationale nu vor conta la admiterea in clasa a IX-a

Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, a infirmat duminica, la Caransebes, zvonurile potrivit carora rezultatele elevilor la evaluarea nationala, introdusa in premiera, din acest an scolar, la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a vor conta la admiterea in clasa a IX-a, transmite Agerpres. El a precizat ca va fi vorba doar despre o evaluare unitara la nivel national, pentru a testa cunostintele elevilor si pentru a-i obisnui cu conditiile de examen, fara, insa, ca notele sa fie trecute in catalog. „Evaluarile nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a au rolul de a evalua, pe de o parte nivelul de pregatire al elevilor dupa cativa ani de scoala, iar, pe de alta parte, de a pregati elevii cu atmosfera de examen. Nu sunt examene nationale, ci evaluari, iar notele nu vor fi trecute in catalog. Metodele clasice de evaluare nu ne permit o analiza a pregatirii elevilor la nivel national. Modalitatea de evaluare la clasa difera de la un profesor la altul, ori aceste evaluari nationale transversale au acelasi sistem de redactare a subiectelor, aceleasi sistem de masurare a performantei elevilor. Evaluarile, insa, nu vor avea niciun impact, ci doar pregatesc admiterea pentru clasa a IX-a si copiii nu vor fi ierarhizati niciodata in functie de aceste rezultate”, a declarat Remus Pricopie. Din pacate, a spus el, la examenul de bacalaureat nu s-au inregistrat rezultate spectaculoase, chiar daca in ultimul an curba a fost una ascendenta. De exemplu, anul trecut, procentul de promovabilitate la bacalaureat, pentru promotia 2013, a fost de 64%, iar dupa sesiunea de toamna s-a ajuns la 70%. „Eu cred ca noi ca profesori, ca scoala, ca minister trebuie sa ne facem datoria si sa asiguram cele mai bune conditii si sanse copiilor nostri. Atunci cand inregistram un insucces, trebuie sa ne intrebam cu ce am gresit de cand a intrat acest copil pe bancile scolii, trebuie sa fim atenti cu ceea ce se intampla in scoala sau in gradinita, iar copiii trebuie adusi cat mai repede intr-un cadru formal de educatie. Acest lucru inseamna sa aducem copiii la gradinita cat mai devreme, pentru ca asa ei se obisnuiesc cu ideea de scoala, educatie, colectivitate, iar ulterior experienta de gradinita le va permite ca in ciclul primar sa performeze mai bine”, a afirmat ministrul Educatiei Nationale.

Sursa: Hotnews.ro

 

Elevul olimpic din Bacau disparut de acasa la inceputul lunii aprilie a fost gasit mort

Elevul olimpic din Bacau disparut la inceputul lunii aprilie a fost gasit mort, trupul acestuia fiind observat plutind pe raul Bistrita, anunta B1 Tv. Corpul neinsufletit al lui Andrei Cobuz a fost observat de un paznic, sambata, plutind pe rau. Baiatul a fost recunoscut dupa haine si semnalmente, identitatea sa fiind confirmata de buletinul pe care il avea asupra sa. Trupul tanarului de 18 ani a fost dus la Institutul de Medicina legala pentru efectuarea necropsiei. Baiatul a disparut de acasa pe 2 aprilie, ultimul semn pe care l-a lasat fiind un mesaj trimis unui coleg de clasa pe care il intreba ce nota a luat la un test la matematica. Tanarul si-a inchis in cele din urma telefonul si nu a mai putut fi gasit.

Sursa: Hotnews.ro

 

Înscrierea copiilor nou veniţi în grădiniţe începe luni în Bucureşti

Înscrierea copiilor din Capitală nou veniţi în grădiniţe începe luni şi va avea mai multe etape, numărul locurilor disponibile fiind de aproximativ 12.000, a declarat, pentru MEDIAFAX, şeful Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), Constantin Trăistaru. Potrivit lui Trăistaru, cele 12.000 de locuri au rămas libere după reînscrierea copiiilor care frecventează deja o unitate de învăţământ preşcolar din Bucureşti. În iunie va fi organizată a doua etapă, pentru copiii care nu vor fi înscrişi în etapa care începe luni, 28 aprilie. ISMB precizează că înscrierile copiilor nou veniţi în sistem vor putea continua în iulie, în limita locurilor rămase libere. Iniţial, înscrierea copiilor nou veniţi în grădiniţe era programată să înceapă în 23 aprilie, însă a fost amânată, în condiţiile în care data respectivă venea imediat după perioada Paştelui. La sfârşitul lunii martie, şeful ISMB preciza, tot pentru MEDIAFAX, că peste 1.560 de grupe în grădiniţele din Capitală vor fi în anul şcolar 2014-2015, dintre care 84,76%, respectiv 1.329 de grupe, cu program prelungit. „Estimăm că sunt 25.000 de copii ce pot fi reînscrişi. Totodată, fac precizarea că vom coborî vârsta de reînscriere spre 2,5 ani, din cauza lipsei creşelor. Părinţii cu copii sub trei ani ne-au cerut să înscriem copiii în grădiniţe, întrucât nu au cu cine să-i lase”, a spus Trăistaru. Şeful ISMB mai precizat atunci că, pentru anul şcolar 2014-2015, pot fi asigurate, în grădiniţele din Bucureşti, locuri pentru aproximativ 40.000 de copii.

Sursa: Gandul.info

 

UNIVERSITAR

 

Stagii de practică în aparatul de stat pentru studenţii şcoliţi peste hotare

Tinerii şcoliţi peste hotare pot aplicat pentru stagii de practică de 1-3 luni în vacanţa de vară, în principalele instituţii ale statului român, în cadrul celei de-a doua ediţii a Programului „SMART Internships”, dedicat tinerilor (studenţi şi proaspăt absolvenţi) cu studii la cele mai bune universităţi din întreaga lume şi creat de Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS). Cea de-a doua ediţie a Programului de management shadowing în instituţiile publice („SMART Internships”), demarat de LSRS anul trecut, o dată cu campania „Hai Acasă!”, va avea loc anul acesta în parteneriat cu o serie de instituţii publice, precum Administraţia Prezidenţială, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ministerul pentru Societatea Informaţională, Ministerul Tineretului şi Sportului sau Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, Institutul European din România şi Centrul Europe Direct Bucureşti. În perioada vacanţei universitare din vara acestui an, instituţiile vor deschide porţile beneficiarilor Programului „SMART Internships” pentru stagii cu o perioadă cuprinsă între o lună şi trei luni, stagii ce se vor desfăşura pe lângă echipele de conducere din cadrul acestora. Administraţia Prezidenţială deschide stagii „SMART internships” la: • Cancelaria Preşedintelui • Departamentul Securităţii Naţionale • Departamentul de Comunicare Publică • Departamentul Afaceri Strategice şi Securitate Internaţională • Departamentul Constituţional Legislativ • Departamentul pentru Relaţia cu Autorităţile Publice şi Societatea Civilă • Departamentul Politică Externă • Departamentul Mediul de afaceri • Departamentul Afaceri Europene • Departamentul Politici Economice şi Sociale • Departamentul de Sănătate Publică • Departamentul Educaţie şi Cercetare • Departamentul Analiză Politică Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pune la dispoziţia tinerilor cu experienţă internaţională de studiu internshipuri SMART la Cabinetele Secretarilor de Stat din cadrul MADR. Ministerul Educaţiei Naţionale oferă internshipuri SMART în cadrul Direcţiei Relaţii Internaţionale. Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice oferă internshipuri SMART la cabinetele Secretarilor de Stat şi la cele ale Directorilor de Direcţii din cadrul MMFPSPV. Ministerul pentru Societatea Informaţională îşi deschide porţile pentru proiectul „SMART Internships” cu poziţii la un Cabinet de Secretar de Stat din cadrul MSI. Ministerul Tineretului şi Sportului oferă celor mai buni tineri cu experienţă academică internaţională stagii „SMART Internships” la Cabinetul Ministrului, la Cabinetele Secretarilor de Stat pe activităţi de Sport şi pe activităţi de Tineret. Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii deschide stagii de cercetare în cadrul Direcţiei Cercetare, Expoziţii, Publicaţii. Institutul European din România deschide internshipuri SMART la: • Cabinet Director General • Serviciu Comunicare şi Marketing: Departamentul „Comunicare şi activităţi editoriale” & „Centrul de Documentare IER • Biroul Studii şi Analize • Biroul Formare • Compartimentul Proiecte • Serviciul Traduceri (franceză avansat, engleză, studii juridice) Centrul Europe Direct Bucureşti deschide internshipuri SMART în cadrul echipei de coordonare. Reprezentanţii LSR susţin că lista instituţiilor partenere este în actualizare, urmând să aibă discuţii în perioada imediat următoare şi cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Institutul Cultural Român.

Sursa: Adevarul.ro

 

Martin Schulz, pe platforma laserului de la Măgurele: „Cred că UE a investit mulţi bani în locul potrivit”

Preşedintele Parlamentului European (PE), Martin Schulz, a vizitat, sâmbătă, platforma laserului de la Măgurele, despre care a spus că este „un loc unic”, iar Uniunea Europeană a investit mulţi bani „în locul potrivit”. Ministrul Mihnea Costoiu se declară convins că „în scurt timp” cercetătorii de la Măgurele vor lua un premiu Nobel. Schulz a spus la finalul vizitei că, în opinia sa, platforma „este un loc unic” şi s-a declarat impresionat de calitatea a ceea ce a văzut, potrivit Mediafax. „Ce am văzut aici este un exemplu minunat că investiţiile naţionale şi cele ale Uniunii Europene duc împreună la o calitate înaltă a cercetării, cu efecte în ecomomie, investiţii şi dezvoltare. Ceea ce am văzut aici este, daţi-mi voie să spun, neaşteptat şi m-a impresionat mult. (…) Cred că Uniunea Europeană a investit mulţi bani în locul potrivit. (…) Pentru că vreau să fiu mereu onest, trebuie să recunosc că nu am înţeles tot”, a spus preşedintele PE. La rândul său, ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, i-a mulţumit lui Schulz pentru că a sprijinit proiectul de la început. Costoiu: „De aici vom avea în scurt timp un premiu Nobel” „Fără sprijinul său, proiectul nu ar fi fost aprobat în Parlamentul European şi îmi exprim public această mulţumire. Este cea mai mare investiţie românească şi europeană în cercetare şi sunt convins, încă o dată, că de aici vom avea, în scurt timp, un premiu Nobel în România. Şi pentru această perspectivă, îi mulţumesc”, a spus Costoiu. Ministrul a subliniat, cu acelaşi prilej, că acest proiect este cea mai bună dovadă a colaborării dintre Guvernul României, Comisia Europeană şi Parlamentul European. „Am reuşit, într-un an şi trei luni de la preluarea mandatului, să investim aproape un miliard de euro în cercetare, în infrastructuri de cercetare, în universităţi, în institute de cercetare, în companii, în special în cercetarea aplicată. Aici, la Măgurele, cercetarea aplicată se va adăuga în viitor cercetării fundamentale care se desfăşoară”, a mai spus ministrul Costoiu. 850 de milioane de euro, suma alocată de UE Centrul de la Bucureşti-Măgurele va fi unul din pilonii programului internaţional de cercetare ELI-NP, alături de alte două centre care urmează să fie dezvoltate în Ungaria şi Cehia. Valoarea totală a investiţiei depăşeşte 850 milioane euro, proiectul fiind co-finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională. România se află în cea mai avansată etapă, comparativ cu celelalte două ţări gazdă – Ungaria şi Cehia, pentru a construi prima infrastructură laser capabilă să cerceteze materia la nivel nuclear. 300 de milioane de euro investiţi la Măgurele Valoarea investiţiei pentru dezvoltarea centrului de la Măgurele se ridică la 300 milioane de euro şi provine din fondurile Programului Sectorial Operaţional „Creşterea Competitivităţii Economice”. ELI-NP va fi un centru european şi internaţional pentru cercetări de cel mai înalt nivel în domeniul laserilor de putere ultra înaltă, interacţiunii laser-materie şi surselor secundare de radiaţie. Cercetările care vor fi realizate la Măgurele vor avea aplicaţii în domeniul sănătăţii, al managementului materialelor şi deşeurilor nucleare, în economie sau în industria farmaceutică. Proiectul ELI-NP are potenţialul de a atrage fonduri publice şi private în valoare de peste 1 milliard de euro şi poate conduce la crearea a peste 13.000 de locuri de muncă în cercetare.

Sursa: Adevarul.ro

 

Începe admiterea la Şcoala de subofiţeri de pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu“ Boldeşti

125 de locuri, dintre care 2 pentru rromi, sunt scoase la concurs pentru anul de învăţământ 2014-2015, în calificarea „subofiţer de pompieri şi protecţie civilă“ Din acest an, admiterea la Şcoala de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu“ Boldeşti se va desfăşura după o nouă metodologie, care prevede selecţia candidaţilor în două etape. În etapa I, selecţia se realizează prin probe eliminatorii (evaluare psihologică, examinarea medicală şi verificarea aptitudinilor fizice) în trei centre zonale — Boldeşti, Fălticeni, Cluj-Napoca, iar etapa a II-a de selecţie, prin susţinerea unei probe de verificare a cunoştinţelor la matematică şi fizică, la Şcoala de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu“. Datele de susţinere a probelor din etapa I sunt: 26 aprilie, 14 iunie şi 11 august a.c., iar etapa a II-a se va desfăşura în data de 10 septembrie. Ca noutate, faţă de anii anteriori, candidaţii care nu au promovat proba de verificare a aptitudinilor fizice se pot înscrie pentru o nouă susţinere a acesteia şi în a doua serie (14 iunie), respectiv a treia serie (11 august) a etapei I de selecţie. Cererea de înscriere pentru participarea la o nouă verificare se depune la centrul zonal de selecţie, exclusiv în ziua desfăşurării probelor sau la unitatea care a recrutat candidatul, până cel mai târziu pe data de 6 iunie pentru participarea la a doua serie, respectiv până cel mai târziu la data de 21 iulie pentru participarea la a treia serie. Fişele de înscriere ale candidaţilor se primesc de către inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă până la data de 21 iulie 2014. De menţionat este faptul că, evaluarea medicală este gratuită urmând a se plăti doar contravaloarea taxei de înscriere. Date suplimentare sunt puse la dispoziţia candidaţilor şi pe site-ul oficial al instituţiei — www.scoaladepompieri.ro.

Sursa: Adevarul.ro

 

Prorectorul şi doi prodecani maghiari de la UMF Târgu Mureş au demisionat

Prorectorul Szilagyi Tibor de la UMF Târgu Mureş şi doi prodecani, Frigy Attila şi Sipos Emese, şi-au depus, vineri, demisiile din aceste funcţii, Szilagy spunând că discuţiile cu conducerea UMF s-ar putea relua doar dacă se revine asupra unor “probleme esenţiale” privind linia în limba maghiară. Szilagyi Tibor a declarat corespondentului Mediafax că şi-a depus, vineri, demisia din funcţia de prorector al Universităţii de Medicină şi Farmacie (UMF) din Târgu Mureş, alături de Frigy Attila, prodecanul de la Facultatea de Medicină, şi Sipos Emese, prodecanul de la Facultatea de Farmacie.”Ne-am înregistrat, vineri, la registratura universităţii demisiile din funcţiile de prorector, respectiv prodecan. Totodată, s-a înregistrat o declaraţie potrivit căreia colegii maghiari nu se vor prezenta la şedinţele Senatului UMF, ale Consiliilor Profesorale şi Consiliilor Departamentelor unde sunt membri. Motivul invocat este legat de hotărârea Adunării Generale a cadrelor didactice maghiare din 1 aprilie, care a decis aceste măsuri considerând că Senatul UMF Târgu Mureş nu respectă prevederile Legii educaţiei 1/2011, referitoare la învăţământul în limba minorităţilor naţionale”, a declarat Szilagy. El a arătat că demisiile şi boicotarea forurilor de conducere de către cadrele didactice maghiare reprezintă o formă de protest şi că discuţiile cu conducerea UMF s-ar putea relua doar dacă se revine asupra unor “probleme esenţiale” legate de linia de studiu în limba maghiară. “Deci doar dacă se revine asupra unor probleme esenţiale, dacă vedem că suntem pe o traiectorie care promite ceva. Nu putem merge în continuare pe această cale, protocolul din 2012, la punctul 7, dar şi Legea educaţiei prevăd linie de studiu maghiară, organizată în departamente. În Carta Universităţii s-a introdus acest concept de linie în 2012, nu-mi explic de ce aşa greu, la un an şi ceva după apariţia legii, iar acum noi considerăm că nu se implementează. Vrem o structură funcţională, care să reflecte acest lucru”, a spus Szilagy. Potrivit acestuia, alte revendicări ale cadrelor didactice maghiare se referă la introducerea limbii maghiare la lucrările practice, pe lângă limba română, “deci nu exclusiv în maghiară”, şi grupe de studenţi alocate distinct pentru linia maghiară. La rândul său, liderul cadrelor didactice maghiare de la UMF Târgu Mureş, profesorul Szabo Bela, a precizat că declaraţia potrivit căreia profesorii maghiari care sunt membri ai Senatului UMF, Consiliilor Profesorale şi Consiliilor Departamentelor nu se vor prezenta la şedinţele acestor foruri nu a fost semnată nominal, ci de “conducerea Consiliului liniei maghiare”. “Această declaraţie a fost depusă în conformitate cu hotărârea Adunării Generale din 1 aprilie. Deci conducerea Consiliului liniei maghiare a semnat în numele cadrelor didactice maghiare din aceste foruri”, a arătat Szabo Bela. Discuţiile privind înfiinţarea unei linii maghiare separate la UMF Târgu Mureş purtate, joi, în prezenţa ministrului Mihnea Costoiu au eşuat, astfel că prorectorul şi prodecanii maghiari urmau să demisioneze vineri, iar profesorii maghiari aleşi în conducerea UMF să boicoteze şedinţele. Rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie din Târgu Mureş, Leonard Azamfirei, declara că, în urma discuţiilor de joi, punctele de vedere ale conducerii UMF şi ale cadrelor didactice maghiare care solicită înfiinţarea imediată a unei linii de învăţământ separate “rămân divergente”. Rectorul arăta că Senatul UMF Târgu Mureş a decis, în urmă cu trei săptămâni, amânarea discuţiei referitoare la acest subiect şi că se intenţionează reluarea ei, dar s-a ajuns la “un blocaj”, întrucât cadrele didactice maghiare cer aplicarea punctului 7 din protocolul semnat în 2012, în prezenţa fostului ministru Ecaterina Andronescu, privind înfiinţarea liniei maghiare. La rândul său, reprezentantul cadrelor didactice maghiare, profesorul Szabo Bela, declara că, în pofida “discuţiilor îndelungate”, punctele de vedere ale celor două părţi “nu s-au apropiat” şi că, dacă primele şase puncte din protocol s-au realizat, “în mare, cam scârţâind”, profesorii maghiari consideră că “prima măsură ar trebui să fie înfiinţarea” liniei maghiare prevăzută la punctul 7. El adăuga că profesorii maghiari sunt nemulţumiţi că nu au primit nici măcar promisiunea convocării unei noi şedinţe a Senatului UMF pe această temă şi au decis punerea în aplicare a hotărârii Adunării lor Generale din 1 aprilie, care prevede demisia celor numiţi în funcţii de conducere – adică prorectorul şi prodecanii – şi boicotarea, de către cei aleşi în organele de conducere, a şedinţelor forurilor respective. Ministrul Mihnea Costoiu se declara “dezamăgit” de decizia anunţată de cadrele didactice maghiare de la UMF Târgu Mureş, precizând că le-a spus acestora că este “o decizie greşită, profund greşită” şi subliniind că, mai ales în sfera academică dialogul, purtat în cadru instituţional, este principala cale de rezolvare a problemelor. El arăta că ministerul a monitorizat aplicarea punctelor din protocol şi consideră că acestea au fost rezolvate. Rectorul UMF Târgu Mureş, Leonard Azamfiei, preciza că, după înregistrarea demisiilor prorectorului şi prodecanului maghiari, va delega atribuţiile acestora altor persoane. El arăta că boicotarea şedinţelor Senatului UMF, ale Consiliilor Profesorale şi Consiliilor Departamentelor de către profesorii maghiari va crea “o dificultate”, dar nu crede că această situaţie va ţine mult, pentru că aceştia îşi vor da seama că urmează să se ia decizii importante şi pentru ei în aceste foruri. Azamfirei spunea că o situaţie similară a existat şi în 2012 şi UMF a funcţionat astfel aproape un an, precizând că sunt peste 20 de cadre didactice maghiare în forurile de conducere, însă, la fel ca atunci, este posibil ca unele să se prezinte în continuare la şedinţe. O Hotărâre de Guvern privind înfiinţarea liniilor maghiare de studiu la UMF Târgu Mureş a fost aprobată, la sfârşitul lunii martie 2012, de Cabinetul Ungureanu. Actul normativ stabilea că la universitate va fi înfiinţată o nouă facultate, cu programe în limbile română, maghiară şi engleză. Aplicarea HG a fost suspendată în 4 mai 2012, în urma unei decizii a Curţii de Apel Târgu Mureş, care a admis o solicitare în acest sens formulată de conducerea UMF. Guvernul Ungureanu a declarat recurs faţă de sentinţa de suspendare a HG, însă ulterior Guvernul Ponta a retras acţiunea. Respectiva HG a fost una dintre temele moţiunii de cenzură a USL în urma căreia a căzut Guvernul Ungureanu. În luna aprilie 2013, Hotărârea de Guvern din martie 2012 privind înfiinţarea unei noi facultăţi în cadrul UMF Târgu Mureş, cu programe în limbile română, maghiară şi engleză, a fost anulată de Curtea de Apel Târgu Mureş.

Sursa: Cronicaromana.ro