Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 28.02.2014

PREUNIVERSITAR

 

De luni, liceenii intră în febra simulărilor pentru Bacalaureatul din vară

Elevii claselor a XI-a şi a XII-a intră începând de luni, 3 martie, în febra simulărilor examenului de Bacalaureat din această vară, care vor fi organizate la nivel naţional, cu subiecte unice, camere video de supraveghere şi examen de trei ore. Prima probă este cea la Română, marţi urmează Limba maternă, miercuri la Matematică sau Istorie, iar vineri proba la alegere specifică profilului pe care elevii l-au urmat. Anul acesta, în premieră, elevii din clasa a XI-a vor da şi ei aceste testări, însă doar la Limba şi literatura română şi la proba obligatorie a profilului, matematică (real) sau istorie (uman).

„Încercăm să avem un tip de calibrare naţională, în plus este şi antrenamentul psihologic al copiilor, acomodarea cu textele şi metoda de lucru”, a anunţat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.   Test descurajant în clasa a XI-a   Deşi notele nu vor fi trecute în catalog, dascălii spun că liceenii de clasa a XI-a nu se simt pregătiţi şi nici suficient de motivaţi, având în vedere că ar trebui să recapituleze şi materia din primii doi ani pentru un examen care va avea loc abia peste un an şi jumătate.   „Le-am zis şi părinţilor şi copiilor că aici sunt două aspecte. În primul rând, a obliga un elev să înveţe materia din anii anteriori la clasa a XI-a e un pic abuziv, pentru că nu există o motivaţie din partea elevilor să recapituleze. Pe de altă parte, primele două  subiecte sunt accesibile pentru orice elev de clasa a XI-a care a parcurs materia. De obicei, tezele au respectat structura examenului de Bacalaureat pentru a fi obişnuiţi cu aceste subiecte, adică au primit text argumentativ şi ştiu cum să lucreze pe un text la prima vedere”, a explicat Iulia Pop, profesor de Română la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ din Capitală.   Pop susţine că elevii sunt destul de temători în privinţa acestui examen, însă le-a recomandat să meargă la simulare şi să nu se demotiveze dacă nu iau note mari, în special în cazul olimpicilor care au testările naţionale şi internaţionale tot în această perioadă.   „Subiectul al treilea presupune o pregătire specială, trebuie să reia textul literar, rezumatul textelor din anii anteriori, să se uite peste personaje, pe tehnicile narative sau poetice, e mai greu. Dar dacă fac doar primele două subiecte şi iau peste 6,50 se pot declara foarte mulţumiţi, adică sunt pregătiţi pentru examenul de Bacalaureat la nivel de clasa a XI-a“, este de părere dascălul.   „Nu cred că există vreo problemă de motivare. E un avantaj şi în motivare şi în demotivare. Dacă elevii iau notă mare, răsuflă uşuraţi şi capătă încredere în ei, dacă nu, înţeleg unde mai au de învăţat. Aici intervine şi rolul profesorilor şi al părinţilor“, a adăugat Pop.   La rândul lui, Adrian Enache, profesor de Matematică la Liceul Teoretic „Nicolae Iorga“, spune că aceeaşi nemulţumire este şi în rândul elevilor care dau simularea la Matematică.   „Elevii au patru ore de matematică pe săptămână, avem de predat materia de clasa a XI-a şi nu rămâne timp să mai repetăm şi materia din clasele a IX-a şi a X-a, pentru simulare. Eu le-am spus elevilor să nu se prezinte la examen dacă nu se simt pregătiţi, e mult prea devreme să dai o astfel de simulare, iar profesorilor să nu se ducă la corectură, e o muncă suplimentară neremunerată”, a explicat Enache. Acesta consideră că mai bine să existe o a doua simulare naţională în clasa a XII-a, în luna mai, care să cuprindă şi materia exclusă în prima testare.

Mai puţină materie la simulare   Subiectele de la Limba Română pentru cei de clasa a XI-a nu vor face referire la autorii G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu şi Marin Sorescu, iar la clasa a XII-a au fost excluşi Marin Preda, Nichita Stănescu şi Marin Sorescu.   De asemenea, la simularea de la Istorie, elevii de clasa a XII-a nu vor avea subiecte din capitolele despre statul român modern şi constituţiile României, potrivit Ministerului Educaţiei. Şi astfel de modificări faţă de programa de la Bac au fost operate la fiecare materie de examen, pentru a se raporta doar la ceea ce ar fi trebuit să studieze liceenii până la aceste simulări.

„Vreau să precizez că Istoria, în programa de Bacalaureat, este Istoria de clasa a XII-a. Atunci întrebarea este: cum simulăm examenul de Istorie în clasa a XI-a? Modelul de examen va fi pilotat cu subiecte parcurse în primul semestru din clasa a XI-a. Este important ca elevii să se familiarizeze cu atmosfera de examen şi modelul de subiecte. La anul (2015 – n.r.), când aceşti elevi vor fi în clasa a XII-a, vor avea a doua simulare, de data aceasta cu subiecte din programa de Bacalaureat. Din punct de vedere didactic, considerăm că este importantă această analiză, pentru că vedem nivelul de pregătire pentru două discipline. Este un avantaj pentru elev, chiar dacă materia respectivă nu face parte din programa de Bacalaureat”, a explicat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, când a anunţat noutatea primei simulări din clasa a XI-a.

Elevii pot consulta pe site-ul Ministerului Educaţiei modelele de subiecte propuse pentru toate materiile la care vor fi testaţi: română, matematică, istorie, limbi străine, biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, psihologie sau sociologie. Profesorii spun că acestea respectă programa şi au un grad de dificultate mediu, adică elevii pot lua uşor nota 7 dacă au fost atenţi la ore.   Rata de promovare la Bac 2013: 57,69%   Anul trecut, procentul de promovare a examenului de Bacalaureat 2013 după cele trei sesiuni susţinute (sesiunea specială pentru participanţii la olimpiadele internaţionale şi în loturile naţionale, sesiunea iunie – iulie şi sesiunea august – septembrie) a fost de de 57,69%. În cifre, peste 113.900 de candidaţi au reuşit să promoveze Bacalaureatul, dintr-un total de aproximativ 197.400 de participanţi.   Calendar Bacalaureat 2014   Simulări: • 3 martie – Limba şi literatura română • 4 martie –Limba şi literatura maternă • 5 martie –Proba obligatorie a profilului • 7 martie – Proba la alegere a profilului şi specializări • Rezultatele vor fi afişate pe 14 martie   Examene: • 10-12 iunie – Proba orală la Limba Română • 11-13 iunie – Proba orală la Limba maternă • 16-20 iunie – Proba de Competenţe digitale • 23-27 iunie – Proba orală la o limbă străină • 30 iunie – Limba şi literatura română (proba scrisă) • 1 iulie – Limba şi literatura maternă (proba scrisă) • 2 iulie – Proba obligatorie a profilului: Matematică sau Istorie (probe scrise) • 4 iulie – Proba la alegere a profilului: Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, Psihologie sau Sociologie (probe scrise) • 11 iulie – afişarea rezultatelor finale

Sursa: Adevarul.ro

 

Peste 70.000 de cereri de înscriere în clasa pregătitoare, depuse de părinţi până joi. Cele mai multe solicitări au fost în Bucureşti şi în Iaşi

O situaţie centralizată a Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN) arată că, la nivel naţional, au fost depuse peste 70.000 de cereri de înscriere în clasa pregătitoare până joi, 27 februarie. Mai exact, potrivit MEN, au fost depuse 62.347 de cereri pentru copiii cu vârsta de 6 ani, împliniţi înainte de data de 1 septembrie 2014. De asemenea, au fost depuse şi 10.275 de cereri pentru copiii cu vârsta de 6 ani, împliniţi începând cu data de 1 septembrie 2014. Cele mai multe cereri au fost înregistrate în Bucureşti, respectiv 7.676, şi în judeţele Iaşi – 3.259, Suceava – 3.165, Constanţa – 3.038, Timiş – 2.664, Dolj – 2.620, Prahova – 2.575, Cluj – 2.307, Bacău – 2.180 şi Braşov – 2.115. Judeţele cu cele mai puţine cereri de înscriere sunt Vâlcea (604), Caraş-Severin (662), Mehedinţi (762), Sălaj (823), Tulcea (840), Giurgiu (914), Bistriţa-Năsăud (982), Covasna (983) şi Vrancea (996). Părinţii îşi pot înscrie copiii în învăţământul primar pentru anul şcolar 2014-2015 până în 14 martie. În cazul copiilor cu vârsta pentru integrarea în clasa pregătitoare, cererile-tip se pot completa online sau la unitatea de învăţământ la care se solicită înregistrarea. Validarea cererilor se face zilnic, între orele 08.00 – 20.00 de luni până vineri şi între orele 08.00 – 13.00 sâmbăta. Candidaţii înmatriculaţi, numărul locurilor rămase libere şi lista copiilor neînscrişi după prima etapă vor fi afişate în perioada 21-22 martie, atât la unităţile de învăţământ, cât şi pe site-urile acestora şi ale inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv cel al municipiului Bucureşti. A doua etapă A doua etapă de înscriere va avea loc în perioada 25 martie – 4 aprilie, iar pe 11 aprilie vor fi afişate rezultatele finale. În perioada 14-18 aprilie, inspectoratele şcolare vor soluţiona toate cazurile nerezolvate după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere. Tot luni a început şi înscrierea copiilor pentru clasa I, în unităţile şcolare din circumscripţia de care aparţin aceştia. Înscrierea se face direct la sediul unităţilor de învăţământ, în acelaşi interval orar ca şi pentru înscrierea în clasa pregătitoare. Etapa se va încheia în 14 martie. Înscrierea copiilor în alte unităţi de învăţământ decât cele de circumscripţie va avea loc în perioada 25 martie – 4 aprilie. În 11 aprilie, la sediul fiecărei unităţi de învăţământ, vor fi afişate listele finale ale copiilor înscrişi în clasa I. Înscrierile online, validate la secretariatul şcolii Cererile de înscriere la şcoală trebuie să fie completate şi depuse în perioada 24 februarie – 14 martie, cu o lună mai devreme faţă de anul trecut. Părinţii vor completa, online sau la unitatea de învăţământ la care solicită înscrierea, cererile-tip şi sunt sfătuiţi să treacă trei şcoli dorite pentru copiii lor. Cererea virtuală va fi disponibilă pe site-ul Ministerului Educaţiei, începând de azi, însă, oricum, va trebui validată personal la secretariatul şcolii dorite. Sunt două etape de înscriere, iar în data de 11 aprilie vor fi afişate, la fiecare şcoală, listele finale. La clasa pregătitoare pot fi înscrişi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2014 inclusiv. Cei mai mici de această vârstă pot merge la claza zero dacă au trecut cu bine de evaluarea psihosomatică, programată să se încheie pe 12 martie. Iar copiii de 7 ani care nu au fost la clasa zero vor putea fi înscrişi direct în clasa I. Calendarul înscrierilor la şcoala primară în 2014 •     17 februarie 2014- afişarea circumscripţiilor şi a locurilor din şcoli •     19-28 februarie – „Zilele porţilor deschise”, în paralel cu întâlniri de informare cu părinţii în grădiniţe •     18 februarie-12 martie – evaluarea psihosomatică a copiilor pentru cazurile speciale •     24 februarie-14 martie – completarea de către părinţi a fişelor de înscriere la grădiniţă sau şcoală, fizic sau online, în care sunt sfătuiţi să treacă trei şcoli dorite în cazul în care ajung în etapa a doua a înscrierilor; programul de validare este între 8.00-20.00 (luni-vineri) şi 8.00-13.00 (sâmbăta). Tot acum se depun la şcoli şi cererile de înscriere directă în şcoală pentru copiii de şapte ani •     7 martie – prima etapă: repartizarea copiilor la şcoala de circumscripţie solicitată de părinţi •     18-20 martie – admiterea sau respingerea cererilor părinţilor care au cerut înscrierea în altă şcoală decât cea la care erau arondaţi, pe locurile rămase libere •     21 martie – repartizarea în şcolile de circumscrimpţie a celor care au vrut să-şi înscrie copiii la altă şcoală şi au menţiont în cerere posibilitatea revenirii la şcoala arondată •     21-22 martie – afişarea la şcoli şi pe site-urile inspectoratelor şcolare a elevilor înscrişi, precum şi locurile libere •     25 martie – 4 aprilie – a doua etapă: părinţii care nu au înscris copiii în prima etapă depun cereri la secretariatul şcolii aflate pe primul loc între cele trei opţiuni exprimate în fişa iniţială de înscriere •     7-10 aprilie – procesarea cererilor pe baza criteriilor generale şi a celor specifice de departajare, în limita locurilor rămase libere •     11 aprilie – afişarea în şcoli a listelor finale ale copiilor înscrişi, atât în clasa pregătitoare, cât şi în clasa I •     14-18 aprilie – soluţionarea cazurilor copiilor rămaşi neînscrişi şi după etapa aceasta. Pe 24 februarie au început şi înscrierile în clasa I De asemenea, luni, 24 februarie, a debutat şi înscrierea copiilor pentru clasa I, în unităţile şcolare din circumscripţia de care aparţin aceştia. „Înscrierea se va face direct la sediul unităţilor de învăţământ, în acelaşi segment orar destinat şi înscrierilor pentru clasa pregătitoare. Etapa se va încheia în data de 14 martie. Pentru părinţii care doresc înscrierea copiilor în alte unităţi de învăţământ decât cele de circumscripţie, MEN a alocat perioada 25 martie – 4 aprilie. În data de 11 aprilie, la sediul fiecărei unităţi de învăţământ, vor fi afişate listele finale ale copiilor înscrişi în clasa I”, arată MEN.

Sursa: Adevarul.ro

 

După scandalul sexual de la şcoala din Turda, dirigintele elevei cuplate cu profesorul de sport a chemat psihologul să ţină o oră de Etică la clasă

Directoarea Liceului Teoretic „Liviu Rebreanu“ din Turda, Angela Candea, spune că părinţii elevei nu au depus în scris nicio reclamaţie la sediul şcolii şi că după ce s-a aflat de relaţia dintre adolescentă şi dascălul de sport, dirigintele fetei a chemat psihologul unităţii să ţină o oră de Etică la clasă. Directorul executiv al Liceului Teoretic „Liviu Rebreanu“ din Turda, profesoara Angela Candea, susţine că între eleva de clasa a XI-a şi profesorul de sport nu ar fi fost o relaţie de 3 ani de zile, şi că în vacanţa intersemestrială ar fi avut loc aventura. „Mama elevei a venit la şcoală pe 11 februarie şi a declarat că fata i-ar fi spus că între ea şi profesor ar fi fost ceva, în vacanţa dintre semestre. Nu înţeleg de ce mama fetei a mers la Inspectoratul Şcolar Judeţean şi a depus o sesizare scrisă la ora 11.00, dacă la noi nu a depus. Apoi a retras-o. Iar până în ora 12.00 profesorul de sport şi-a dat demisia. Totul s-a petrecut fulgerător“, afirmă directoarea şcolii, Angela Candea. Potrivit acesteia, eleva învăţa bine, „are o situaţie şcolară bună“. Are 34 de absenţe dintre care 32 sunt motivate. „Părinţii au spus că nu a intrat niciodată în casă după ora 21.30“, adaugă Angela Candea. Nu este minoră, are 18 ani. Iar profesorul, care ar fi în vârstă de 31-32 de ani, era titularizat de anul trecut şi la adresa acestuia nimeni nu a avut nicio plângere sau vreo reclamaţie. „M-a mirat când am auzit. Ştiam că urmează să se căsătorească în vara asta cu o absolventă a Academiei de Poliţie“, mai spune Angela Candea. „Nu e adevărat că relaţia dintre elevă şi profesor a început de acum 3 ani, de când fata era încă în clasa a IX-a“, completează directoarea şcolii. Potrivit acesteia, dirigintele elevei a chemat psihologul şcolii pentru a ţine o oră de Etică la clasa adolescentei cuplate cu profesorul de sport. Întrebată dacă nu ar introduce astfel de ore la toate clasele de liceu, directoarea a spus că lecţii de Etică s-ar putea preda la orele de dirigenţie şi la religie. Angela Candea mai spune că dacă dirigintele clasei va propune şcolii scăderea notei la purtare a elevei, consiliul şcolii va lua în considerare aceasta. Nimeni nu îşi explică de ce mama care a depus reclamaţie la ISJ Cluj a şi retras-o în nicio oră. „Nu ştiu de ce a retras-o aşa de repede“, susţine inspectorul şcolar general Valentin Cuibus. „Din câte am înţeles, în momentul relaţiei, fata nu mai era minoră. Oricum, profesorul nu va mai preda în sistem“, conchide Cuibus.

Sursa: Adevarul.ro

 

Fenomenul care îi înspăimântă pe părinţi: autohărţuirea online. Adolescenţii devin cei mai aprigi duşmani ai lor

Ellie Thomas este o adolescentă fără niciun fel de grijă pe lume. Cel puţin aceasta este imaginea pe care o văd părinţii, colegii şi prietenii când o privesc. Realitatea este însă terifiantă, dincolo de aparenţe. În fiecare zi, după ce ajunge acasă de la şcoală, Ellie se închide în cameră şi petrece ore întregi în faţa laptop-ului. Minute în şir, Ellie, la fel ca milioane de adolescenţi din întreaga lume, stă pe Facebook şi verifică postările fiecărui prieten în parte. Dar nu se rezumă doar la asta. Fata are cont pe Ask FM, o reţea socială unde tinerii postează diverse întrebări şi aşteaptă răspunsuri şi comentarii. Întrebări din care răzbat nesiguranţa şi nevoia de confirmare, strigăte de ajutor din partea unui copil care nu are curajul sau nu este obişnuit să-şi descarce sufletul în faţa părinţilor, aşa că apelează la străini. „Care este cel mai bun lucru la mine?“, aşa sună una din întrebările postate de Ellie. Numai că adolescenta nu are şi răbdarea să aştepte comentariul cuiva. Se transformă în propriul critic, căruia îi oferă, în mod ciudat şi îngrijorător, un nume şi un cont pe reţeaua socială amintită. Un fel de alter ego răutăcios, care îţi aruncă în faţă cele mai dureroase lucruri despre tine, „adevăruri“ care dor înfiorător. Ellie se deloga de pe contul ei şi se loga pe acelaşi site sub un alt nume, „Staceeey“, apoi îşi răspundea în cel mai jignitor mod cu putinţă: „Nimic. Eşti un nimeni.“  În decursul unui singur an, Ellie a postat zeci, sute de astfel de mesaje în care se autohărţuia. Eram conştientă de faptul că eu scriam şi postam acele cuvinte, dar atunci când priveam spre ecran parcă nu mai eram eu. Propriile mele postări spuneau că sunt urâtă, inutilă, că nu mă iubeşte nimeni, toate lucurile care îmi umblau necontenit prin cap,  a povestit chiar Ellie. Prietenii fetei, care aveau şi ei conturi pe respectiva reţea de socializare, încercau să-i ia apărarea împotriva misteriosului troll online (persoană care nu face decât aprecieri negative la adresa altor oameni sau subiecte, în mediul virtual, indiferent de tema abordată, din dorinţa de a jigni şi de a stârni reacţii şi emoţii negative-n.r.) şi postau mesaje în care se întrebau cine poate fi atât de pornit împotriva lui Ellie. Amicii mei postau mesaje de susţinere, aşa că şi eu trebuia să ţin pasul şi să postez, la rândul meu, mesaje jignitoare la adresa lor. Mă durea faptul că îi vedeam atât de furioşi din cauza mea şi îmi doream să fac ceva pentru a pune capăt acestei situaţii. Nu mi-am dorit niciodată să rănesc alţi oameni, ci numai pe mine“, a relatat Ellie modul în care intrase într-un cerc al minciunilor din care îi era greu să mai iasă. Într-un final, copila a apelat la ajutorul unui site care încearcă să le ofere consiliere adolescenţilor care se confruntă cu astfel de probleme. Se pare că Ellie reprezintă numai unul din cazurile, tot mai dese, de acest gen, ba chiar unul fericit. Dar aceste drame personale se pot transforma, uneori, în adevărate tragedii. Un exemplu în acest sens este Hannah Smith, în vârstă de 14 ani, care nu a avut puterea să apeleze la ajutor şi s-a sinucis, conform Daily Mail.  A fost găsită spânzurată în dormitorul ei, vara trecută, iar poliţia şi familia au fost convinşi până în ultimul moment că fata fusese hărţuită online de necunoscuţi, în cel mai crud fel posibil, tot pe Ask FM, şi că din această cauză a apelat la un gest disperat. Într-un final, tatăl fetei le-a împărtăşit poliţiştilor temerea că cea care posta îngrozitoarele mesaje era chiar fiica lui. Echipa care administrează site-ul Ask FM nu a putut fi trasă la răspundere după ce patronii letoni ai site-ului au urmărit mesajele postate la adresa lui Hannah şi 98% din ele duceau către locuinţa fetei.  Organizaţiile care au început să ceară închiderea site-urilor de acest gen susţin că, până la acest moment, cel puţin cinci adolescenţi care aveau conturi pe Ask FM s-au sinucis numai în Marea Britanie.

Sursa: Adevarul.ro

 

Laptopul fetei fugite la mânăstiri, percheziționat

O percheziție informatică se va reliza în calculatorul tinerei dispărută de acasă pe 12 februarie, într-un periplu la mânăstirile din nordul Moldovei. Laptopul Iuliei Ionescu a fost ridicat de polițiștii bucureșteni, care intenționează să stabilească cu cine a corespondat tânăra de 15 ani înainte de a pleca de acasă. Laptopul a fost predat ofițerilor specializați în infracționalitate informatică din cadrul Direcției de Combatere a Criminalității Organizate, care vor face percheziția informatică. Iulia Ionescu, în vârstă de 15 ani, elevă la Colegiul „Sfântul Sava” din București, a fost găsită pe 15 februarie, într-un tren în care a urcat la Suceava și care mergea spre București. Ea a fost adusă în Capitală de polițiști și predată familiei, după ce a fost audiată. Cercetările procurorilor și polițiștilor în acest caz sunt încă în desfășurare.

Sursa: Curentul.ro

 

Scandal monstru într-o şcoală din Iaşi. Primarul se luptă cu un profesor. La mijloc sunt 12 copii cu toxiinfecţie alimentară

Daniel Murgeanu, diriginte la clasa a V-a si profesor de limba si literatura romana la Scoala Gimnaziala din satul Valea Oilor – Baltaţi, sustine ca după ce a insistat să vină Salvarea în cazul unor copii intoxicaţi cu produse stricate primite la şcoală, acum primarul Vasile Astefanei vrea să-l destituie. „Eu, după ce am incercat să asigur viaţa şi siguranţa elevilor din şcoală, am sunat şi la director, apoi la 112, am ajuns acum să fiu scos vinovat. De mult timp sunt supus unor presiuni mari, să fiu considerat oaia neagră, asta în principal de domnul primar. Eu nu vreau decât să fie făcută dreptate şi să iasă adevărul la iveală! Primarul le-a spus copiilor ca sunt un nătărău, că am probleme psihice, asta chiar dacă eu am toate controalele şi investigaţiile făcute la timp”, a declarat profesorul pentru bzi.ro. La rândul său primarul neagă că ar fi spus vreodată ceva rău despre profesorul în cauză şi acuză presiuni politice. Şcoala a fost amendată de OPC cu 12.000 de lei pentru că a distribuit lapte şi corn alterate elevilor. 12 dintre aceştia s-au ales cu toxiinfecţie alimentară. Primarul susţine că OPC-ul s-a grăbit şi că se putea face altceva cu ace4i bani. Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi a decis ca directorul Daniel Borsieru să fie schimbat din funcţie considerând întreaga poveste ca fiind consecinţa unui management defectuos.

Sursa: Evz.ro

 

Colegiul digital sau cum introduci cu succes noile tehnologii în sala de clasă

Elevii Colegiului Naţional de Informatică din Piatra Neamţ învaţă cu ajutorul tabletelor. Felul în care acestea au fost introduse în procesul de predare a făcut din şcoală un exemplu prezentat ţărilor străine. Manuale digitale, videoclipuri de instruire, filmări transmise de elevi în clasă prin wireless şi aplicaţii care să aducă noţiunile teoretice mai aproape de practică. Aşa se desfăşoară orele la Colegiul Naţional de Informatică (CNI) din Piatra Neamţ, şcoală care se depărtează din ce în ce mai mult de modul tradiţonal de predare, cu creta pe tablă şi cu maculator, şi se orientează spre tehnologiile care le pot oferi copiilor bucuria de a participa la ore interactive şi o şansă mai bună pe piaţa muncii. Elevii CNI au la dispoziţie laboratoare de informatică, un laborator multimedia dotat cu laptopuri şi mobilier modular inspirat de o şcoală din Londra, o consolă Xbox, un dispozitiv Kinect şi 25 de tablete. Cum se fac orele de matematică sau de economie cu tableta pe bancă Tabletele au fost introduse recent în programul de învăţare şi sunt folosite de elevi de la clasa a V-a la clasa a XII-a. Fie că este vorba de orele de limba şi literatura română, de matematică, de economie sau chiar filosofie, muzică şi desen, acestea şi-au găsit un loc în sălile de clasă ale CNI şi au schimbat modul în care profesorii interacţionează cu elevii. „Aceste tablete reprezintă o oportunitate de a desfăşura orele altfel decât până acum. Putem trece cu ajutorul lor dincolo de sălile de clasă. Au fost foarte apreciate atât de către colegi, cât şi de către copii”, a declarat pentru gândul Gabriela Barna, profesoară de informatică în cadrul CNI. „Le-au oferit copiilor posibilitatea de a se familiariza cu Windows 8. S-au bucurat foarte mult de facilitatea aceasta de interfaţă interactică foarte atractivă pentru ei”, a mai adăugat Barna. Tabletele au ajuns astfel să fie folosite, spre exemplu, la orele de matematică, unde profesoara foloseşte un software dezvoltat pentru toate nivelele de educaţie care o ajută să le expună copiilor într-un mod mai plăcut noţiuni de geometrie sau de algebră, dar şi pentru orele de studiu la Muzeul de Artă organizate de profesorul de desen. Copiii utilizează tabletele primite de CNI în urma unui parteneriat cu gigantul american în domeniul tehnologiei Microsoft şi la orele de economie. Profesoara le-a explicat prin intermediul lor mai uşor noţiuni precum cotaţiile bursiere, ca aplicaţie la ora cu tema „Bursa de Valori şi piaţa financiară”. „Orele nu au mai fost desfăşurate la tablă, tradiţional. Au fost interactive şi foarte frumoase pentru copii”, a mai explicat Gabriela Barna. Elevul, de la obiectul procesului educaţional la subiectul acestuia Directorarea CNI, Daniela Neamţu, este de părere că beneficiile utilizării tehnologiei în procesul de învăţare nu se văd neapărat imediat, ci îi ajută pe copii să aibă o şansă în plus, pe termen lung, pe piaţa muncii. Ea spune, totodată, că elevii s-au adaptat foarte rapid la noua modalitate de predare şi că aceasta, alături de parteneriatul cu Microsoft şi de celelalte proiecte în care este implicat CNI, i-au oferit o imagine mai bună unităţii de învăţământ pe care o conduce şi au făcut-o să urce în preferinţele părinţilor. „Noi ne dorim să dezvoltăm, ajutaţi de tehnologie, un tip de educaţie în care elevul să nu fie doar obiectul procesului educaţional, să fie subiectul acestuia. Să poată să aibă idei pe care să le promoveze şi noi să îi oferim suportul necesar prin care să le realizeze”, a declarat Neamţu pentru gândul. „Avantajul şcolii noastre este acela că avem copii inteligenţi cărora noi le oferim sprijinul necesar pentru a se afirma”, a mai adăugat directoarea CNI. Copiii s-au adaptat la noile tehnologii, de la tablete la Kinect, mai rapid decât profesorii. „Sunt foarte tehnici copiii şi sunt receptivi la tot ce este nou, iar profesorii sunt la vârsta la care sunt foarte încântaţi să folosească noile tehnologii, deşi nu le este uşor. Copiii s-au adaptat mai rapid ca noi pentru că au probabil mai mult timp la dispoziţie”, spune Daniela Neamţu, profesor de ştiinţe sociale. Cum a ajuns un colegiul din Piatra Neamţ „mentor” pentru şcoli din străinătate Rezultatele obţinute de colegiul din Piatra Neamţ, modul în care a implementat tehnologia în procesul de învăţate şi activitatea alături de comunitatea locală au făcut din unitatea de învăţământ un exemplu prezentat cu ajutorul Microsoft şcolilor din alte state. „Punctul de plecare în parteneriatul cu Microsoft este viziunea noastră comună. Aşa cum Microsoft doreşte să dezvolte o comunitate virtuală educaţională a viitorului, la fel şi noi urmărim să fim parteneri egali cu profesori, elevi, şcoli din întreaga lume prin intermediul tehnologiilor digitale. Acestea ne oferă rapiditatea comunicării, dar şi o egalitate de şanse care noi sperăm să ajute pe cât se poate viitorul copiilor noştri”, spune Neamţu. Povestea parteneriatului dintre CNI şi Microsoft a început în anul 2010. Directorul de la acea vreme a colegiului a realizat o aplicaţie alături de colegii săi pentru a intra în programul Microsoft Partners in Learning, un proiect care se poate lăuda în prezent cu o tradiţie de 10 ani. În Partners in Learning, o iniţiativă a companiei americane de 500 de milioane de dolari care îşi propune crearea unei relaţii de parteneriat cu profesori şi instituţii educaţionale pentru a contribui la succesul elevilor, prin incluziune digitală şi practici de predare inovatoare, au fost implicaţi doar în primii nouă ani aproape 11 milioane de profesori şi peste 190 de milioane de elevi din 119 state. Prima unitate de învăţământ din România acceptată în program a fost, în 2009, Colegiul Naţional „Grigore Moisil” din Bucureşti. Un an mai târziu, în ţara noastră existau trei şcoli incluse în program, printre care se număra şi CNI din Piatra Neamţ. CNI a avut iniţial statutul de şcoală pathfinder. „O şcoală pathfinder doreşte să identifice şi să urmeze un drum. Să fie de fapt un deschizător de drumuri în comunitatea în care îşi desfăşoară activitatea”, a declarat pentru gândul Sanda Foamete, Education Lead în cadrul Microsoft România. După ce parcurge o experienţă de şcoală pathfinder de un an, unitatea de învăţământ poate fi invitată să devină şcoală mentor. Nu toate şcolile pathfinder acceptate în programul Partners in Learning primesc acest privilegiu, ci doar cele care au rezultate deosebite. „De patru ani, Colegiul Naţional de Informatică a devenit şcoală mentor pentru alte şcoli din lume”, ne-a mai explicat reprezentanta Microsoft. CNI a fost până acum mentor pentru două şcoli parte a aceluiaşi program, respectiv Colegiul Ohanyan din Erevan (Armenia) şi Liceul nr. 1517 din Moscova (Rusia). În perioada 11 – 14 martie, o delegaţie a colegiului din Piatra Neamţ va participa, totodată, la Forumul Global Microsoft în Educaţie care se va desfăşura în Barcelona. Reprezentanţii CNI le vor prezenta străinilor cum se învaţă în şcoala românească atunci când în procesul de predare sunt implicate noile tehnologii. Cum aplici pentru a intra în programul Partners in Learning Pentru a deveni şcoală pathfinder, iar apoi şcoală mentor, o unitate de învăţământ trebuie să facă iniţial o aplicaţie online în care să îşi descrie performanţele şi să îşi exprime motivaţia de a participa la program. O comisie formată din reprezentanţi ai sistemelor educaţionale din întreaga lume şi din reprezentanţi Microsoft stabilesc ulterior o grilă de selecţie pe bază căreia sunt alese şcolile care urmează să devină şcoli pathfinder. De obicei, 30 de unităţi de învăţământ din întreaga lume sunt acceptate într-un an în Partners in Learning. Acestora li se oferă posibilitatea de a participa la universităţi virtuale în care intră alături de şcoala mentor. Unitatea de învăţământ este ajutată apoi să se promoveze, să devină mai performantă şi să dezvolte parteneriate cu jucători din industria locală.

Sursa: Gandul.info

 

Elevii din Iaşi, ajunşi la spital după ce au mâncat la şcoală, au fost diagnosticaţi cu enterocolită

Medicii specialişti au anunţat că cei 12 copii din localitatea Valea Oilor, judeţul Iaşi, care au ajuns la spital după ce au mâncat cornuri şi lapte la şcoală au făcut gastroenterocolită, şi nu toxiinfecţii alimentare, aşa cum s-a speculat iniţial. Cauza principală a fost termenul de valabilitate expirat al alimentelor, şcoala fiind amendată cu 8.000 de lei. În plus, conducerea unităţii de învăţământ nu a putut dovedi originea celor 133 de cornuri pe care le-a împărţit în cursul zilei de luni, atunci când copiilor li s-a făcut rău şi au fost transportaţi la un spital din Iaşi.

Sursa: Puterea.ro

 

Negocieri. Sâmbătă, la Târgu Mureş, conducerea Uniunii stabileşte condiţiile intrării la guvernare

Ce vrea UDMR de la Ponta şi USD În afara posturilor în Executiv şi în teritoriu, UDMR pretinde USD, pentru asigurarea majorităţii necesare în Parlament, şi adoptarea unor proiecte esenţiale. Fie pentru minoritatea maghiară, fie pentru liderii UDMR. Folosirea propriilor simboluri naţionale în spaţiul public şi înfiinţarea liniei maghiare, prin departamente separate, la UMF Târgu Mureş, sunt doar două dintre dorinţele mai vechi ale UDMR, din spectrul extinderii drepturilor minorităţilor naţionale. Folosirea „în mod liber, în spaţiu public şi privat“ a propriilor simboluri care reprezintă idenitatea etnică, culturală, lingvistică şi religioasă a minorităţilor naţionale a fost introdusă şi în proiectul de revizuire a Constituţiei. Alineatul a fost însă declarat neconstituţional de judecătorii CCR, cu majoritate de voturi. Aceeaşi soartă au avut-o şi alte articole sau alineate introduse în proiectul de revizuire la solicitarea minorităţilor, precum cel care ar fi permis acestora să înfiinţeze, „potrivit Statutului minorităţilor naţionale adoptat prin lege“, organe proprii de decizie şi executive. Cum revizuirea Constituţiei a fost blocată prin ruperea USL (nu mai există majoritatea de două treimi necesară adoptării), maghiarilor le rămâne să încerce introducerea acestor prevederi în alte legi. Aşa ajungem la mult-discutatul Statut al minorităţilor naţionale, proiect de lege depus în Parlament în iunie 2005, discutat, abandonat, iar discutat, iar abandonat după cum UDMR s-a aflat sau nu la guvernare. Ultima dată, proiectul s-a aflat pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor în septembrie 2012, când a fost retrimis la comisii pentru o săptămână. Acolo a rămas în condiţiile în care UDMR nu a mai fost cooptată la putere după alegerile generale din decembrie 2012. Reamintim că Statutul vorbea despre autonomie culturală, înfiinţarea unui Consiliu Naţional al Autonomiei Culturale (for catalogat de unele voci drept un parlament al minorităţii respective) şi despre  imposibilitatea modificării limitelor unităţilor admnistrativ-teritoriale şi a circumscripţiilor electorale în defavoarea ponderii minorităţilor care locuiesc acolo. Nu în ultimul rând, liderii UDMR îşi mai doresc, după cum au trecut şi în protocolul semnat în 2012 cu liderii defunctei USL, „reprezentarea proporţională a cetăţenilor de etnie maghiară în diferitele instituţii, structuri deconcentrate şi instituţii la nivel judeţean şi local“. Acord Bucureşti-Budapesta Faţă de alte dăţi când şi-au negociat intrarea la guvernare, acum liderii UDMR plusează. De pildă, preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, spune că extinderea drepturilor minorităţilor naţionale ar trebui să se facă nu doar prin legi obişnuite, care pot fi ulterior schimbate cu uşurinţă sau pot fi atacate la Curtea Constituţională, ci şi printr-un acord încheiat între Guvernul de la Bucureşti şi cel de la Budapesta. “Dacă se schimbă cursul politic, dacă vine un nou guvern, printr-o nouă ordonanţă o poate modifica pe cea veche şi iar ne trezim acolo de unde am pornit, adică nicăieri. Am convingerea că încheierea unui asemenea acord ar fi singura soluţie care nu ar putea fi desfiinţată de un nou guvern în cazuri precum UMF Târgu Mureş sau Legea învăţământului“, a explicat Borboly Csaba, printr-un comunicat de presă. Acesta a subliniat, totodată, că UDMR a avut „un oarecare rol“ în „procesul de dezmembrare a USL“ şi că „trebuie să profităm de această ocazie“. Borboly indică şi o măsură concretă care ar trebui să fie luată de noul guvern până la alegerile europarlamentare: statul român să finanţeze Universitatea Sapientia, „necesară pentru afirmarea tineretului maghiar şi pentru păstrarea identităţii naţionale“. Gyorgy Frunda, şef la Justiţie? Mai puţin public, dar nu mai puţin insistent, reprezentanţii Uniunii urmăresc însă şi alte scopuri, care ţin mai puţin de minorităţi şi mai mult de lupta anticorupţie. Reamintim că surse ale României libere au relatat că liderii UDMR ar fi ridicat, în cursul negocierilor de până acum, şi problema unei noi încercări de modificare a Codului Penal. La fel ca în „marţea neagră“, s-ar viza redefinirea noţiunii de funcţionar public (în noul Cod Penal, cel intrat în vigoare la 1 februarie) astfel încât parlamentarii, primarii şi şefii de consilii judeţene să nu mai răspundă pentru conflict de interese şi alte infracţiuni. O astfel de amendare a Codului Penal este dorită şi de baronii PSD, care exercită mari presiuni asupra lui Victor Ponta. În context, merită privită cu atenţie o informaţie vehiculată pe surse: Gyorgy Frunda ar putea prelua conducerea Ministerului Justiţiei. Fostul senator UDMR, devenit consilier onorific al premierului Ponta după ce a nu a intrat în Parlament la alegerile din decembrie 2012, s-a remarcat prin declaraţii acide la adresa DNA, ANI şi partenerilor strategici ai României care se declarau îngrijoraţi de încălcarea statului de drept de către USL. La vizita recentă a secretarului de stat adjunct american, Victoria Nuland, Frunda declara că România nu e „colonie“ a SUA şi că refuză ideea că oficialul „vine să inspecteze în România nivelul sau stadiul drepturilor omului, statului de drept şi al democraţiei“. Apoi, când Inspecţia Judiciară a apreciat că premierul Ponta a încălcat independenţa Justiţiei prin declaraţiile făcute după a doua condamnare a lui Adrian Năstase, Frunda s-a grăbit să apere „dreptul“ prim-ministrului de a critica Justiţia. Pe când se afla în Senat, la discutarea legii ANI, reprezentantul UDMR a impus amendamente de natură să lase Agenţia fără nici o putere de control al averilor politicienilor.

Sursa: Romanialibera.ro

 

Viitorul nostru altfel Pianista care incanta lumea in ia romaneasca

Romania se schimba cu ei: tineri entuziasti, talentati, inovatori. Iata povestile romanilor care construiesc in prezent un viitor spre care putem privi cu optimism. Un astfel de caz este si cel al Sinzianei Mircea, cea mai tanara persoana inclusa in lista muzicienilor romani difuzati de catre BBC Radio 3 si radiourile nationale din Uniunea Europeana, cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei. Pianista a concertat, atat ca solista, cat si in formatii pe scenele din Romania, SUA, Japonia sau Austria. A studiat pianul la cea mai mare universitate de muzica din Europa – prestigioasa Scoala de Muzica si Dans din Koln, unde a fost singurul student care in anul doi a obtinut media maxima la toate examenele. Acum se afla la Guildhall School of Music London ca studenta Erasmus. De curand, a fost distinsa cu premiul special in arte la Gala Ligii Studentilor Romani din Strainatate. Cum este sa fii Studentul Anului, ce valoare are pentru tine aceasta distinctie?

Este un sentiment absolut minunat, din mai multe puncte de vedere si anume: in primul rand, am fost onorata sa ma aflu printre acesti tineri brilianti – membrii LSRS si finalistii din Gala. In al doilea rand, acordarea acestei distinctii de catre un juriu atat de prestigios face ca premiul sa fie si mai valoros pentru mine, cu atat mai mult cu cat a venit ca o mare surpriza. Iti mai amintesti prima oara cand ai cantat la pian? De fapt, primul meu instrument a fost un pian de jucarie, de care nu ma desparteam niciodata, spre exasperarea bunicii mele. Dar s-a intamplat ca la varsta de trei ani sa merg la concertul pianistei Mara Dobrescu, care, bineinteles, la sfarsit a primit foarte multe flori. Ei bine, pe langa pianul-jucarie, florile m-au cucerit definitiv, dorindu-mi sa devin si eu pianista, ca sa primesc multe flori. Poate ca era mai simplu sa ma fac botanist.. Cert este ca acesta dorinta pusa in practica i-a transformat pe vecinii de deasupra in niste eroi, care au capitulat prin a-si duce copilul la lectii de pian. Si acesta a fost un noroc: am cei mai minunati vecini!

Care ar fi etapele mari prin care ai trecut pentru a ajunge la nivelul la care esti astazi? Am inceput studiul pianului la varsta de 5 ani cu d-na profesor Elena Dumitrescu la Liceul Dinu Lipatti; pe parcurs m-am transferat la Liceul George Enescu pe care l-am absolvit in anul 2011 la clasa d-nei profesor Olga Szel; de asemenea, in timpul liceului, m-am pregatit si cu d-na prof. universitar dr. Stela Dragulin. Tuturor le sunt foarte recunoscatoare pentru tot ceea ce m-au invatat. Prin urmare, cred ca este esential sa ai indrumarea potrivita si bineinteles o familie care sa te sustina in a iti urma visul. Eu am avut norocul de a fi crescuta de o bunica extraordinara si de cei mai minunati parinti. Restul vine pe parcurs, prin validari in competitii de pian si in aparitii concertistice pe diverse scene. Nu este un drum usor, cu atat mai mult cu cat totul este foarte subiectiv in acest domeniu si deseori apar momente de indoiala, in care aproape renunti. Eu am avut sansa de a fi sprijinita de oameni minunati care au crezut in mine, precum doamna Ecaterina Stan de la Radio Romania Muzical si altii. Ce te-a motivat de-a lungul timpului si ce te motiveaza in prezent sa urmezi o cariera in muzica? Consider ca este un domeniu absolut fascinant. De fapt, cred ca este un privilegiu sa poti transforma un hobby intr-o profesie. Muzica, la fel ca si matematica, este infinita. Muzica vorbeste despre Dumnezeu si poate genera emotii tulburatoare, fara a fi nevoie de cuvinte, fiind astfel, dupa cum au spus-o deja altii inaintea mea, un limbaj universal. Prin urmare, pentru mine este absolut fascinant sa pot readuce aceste emotii prin muzica compusa cu secole in urma, in fata publicului de astazi, depasind granitele. Si astfel lumea se uneste prin aceleasi vibratii dincolo de timp sau spatiu. Referitor la motivatie, prezentul este motivat de rezultatele din trecut. De-a lungul timpului, am castigat mai multe premii I la concursuri nationale si internationale. Am avut norocul sa debutez in SUA, la 12 ani, recital urmat de primul meu turneu american la 14 ani. La 20 de ani, mi-am facut debutul in Japonia, atat in recitaluri, cat si cu orchestra. Am fost difuzata la Radio Romania Muzical, BBC Radio 3 si radiourile nationale din 12 tari din Europa. Am cantat alaturi de mari muzicieni, precum Alexandru Tomescu. Si mai presus de toate, am intalnit legende ale pianisticii, printre care maestrii Aldo Ciccolini si Dan Grigore. Pentru toate aceste experiente ii sunt recunoscatoare lui Dumnezeu, care mi-a deschis aceste drumuri in cariera prin intermediul unor oameni mununati. Ce rol a avut in evolutia ta experienta internationala de studiu? A avut un rol foarte important, deoarece am venit in contact cu diverse culturi. In acelasi timp, nivelul academic in Germania sau in Anglia este foarte inalt si foarte competitiv, reunind studenti din toata lumea. Pe de alta parte, plecarea de acasa intr-o tara straina m-a maturizat si m-a responsabilizat, pentru ca nu este usor. Bineinteles, contactul cu marii profesori din aceste scoli renumite la nivel mondial reprezinta un ingredient esential in dezvoltarea ta ca si muzician, schimbandu-te pentru o viata. Cum vede un roman cu experienta internationala sistemul de invatamant din tara? Care ar fi diferentele fata de Germania? Eu datorez imens scolii pianistice romanesti in care m-am format. Pe plan international, scoala romanesca muzicala este foarte competitiva si apreciata. Decizia de a studia in Germania a fost determinata de dorinta de a veni in contact cu un mediu international, care inevitabil aduce perspective complexe asupra subiectelor studiate. Chiar si curricula este usor diferita fata de ceea ce se preda in Romania, prin structurarea disciplinelor de studio intr-o maniera foarte flexibila si chiar prin includerea unor materii inedite, precum yoga. De asemenea, ponderea muzicii germane in repertoriul pianistic este uriasa si mi-am dorit sa o aprofundez cel mai bine „la ea acasa”, experimentand cultura germana din interior. Cum ai fost primita ca student strain? Universitatea de Muzica si Dans din Koln, unde sunt studenta in anul III, la fel ca si Guildhall School of Music din Londra, unde urmez un stagiu Erasmus, reprezinta un mediu international si prietenos, studentii provenind din toate colturile lumii. Prin urmare, se produce un melanj intercultural in care liantul il reprezinta cu adevarat muzica. De exemplu, suntem incurajati sa cantam cat mai mult in formatii camerale cat mai diverse, atat ca instrumente, cat si nationalitati. Fascinant este faptul ca incepem intotdeauna sa studiem ca si colegi si sfarsim dupa concert sau examen ca si prieteni, pentru ca muzica de calitate nu se poate face decat actunci cand exista o foarte buna comunicare intre colegii de scena. De ce crezi ca din ce in ce mai multi tineri valorosi aleg sa plece din tara? Nu stie Romania sa isi respecte valorile? Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana a eliminat granitele, oferind tinerilor romani posibilitatea de a studia in spatiul european, asa cum fac multi tineri europeni care decid sa studieze in alta tara. Pentru mine aceasta este o sansa extraordinara, deoarece pot calatori liber in Europa si nu numai, participand fie la cursuri de maiestrie sau sustinand concerte in diverse tari. De asemenea, in acest moment am acces la educatie la costuri mult mai mici decat colegii mei non-EU, ceea ce reprezinta un dar extraordinar pentru orice tanar roman. Referitor la valori, cred ca Romania stie sa isi respecte valorile si sa le promoveze in lume, iar Gala LSRS este numai una dintre dovezile in acest sens. Depinde intotdeauna in ce directie doresti sa privesti. Un alt exemplu il reprezinta Festivalul George Enescu, care il onoreaza astfel pe marele compozitor, acest eveniment fiind in Top 3 festivaluri de muzica clasica din Europa. Si lista poate continua…

Ce iti lipseste cel mai mult din Romania? Care este relatia ta cu Romania acum?

Eu continui sa traiesc intr-o dimensiune romaneasca si la Koln, si la Londra, atat datorita prezentei comunitatii romanesti, cat si prin intermediul Internetului. Tehnologia a schimbat mult perceptia fata de distantele dintre oameni. Cu adevarat, suntem toti la un click distanta. Referitor la traditii, eu chiar sunt adepta pastrarii obiceiurilor. Ca si amanunt, va pot spune ca am primit in dar de la bunica mea un costum traditional vechi de peste 100 de ani, mostenit din generatie in generatie, pe care il pastrez cu sfintenie. Iar in anul care tocmai s-a incheiat, am purtat cu mare bucurie ia romaneasca, inclusiv la concerte in care am prezentat propriile transcriptii pe teme populare romanesti, cum ar fi „Sanie cu zurgalai” si „Hora Staccato”. Muzica populara romaneasca a starnit mare entuziasm oriunde am prezentat-o, din Europa pana in Japonia. Cum se vede situatia din tara noastra acolo? Ai intampinat vreodata, in calatoriile tale, neplaceri pentru ca esti din Romania? Din fericire, nu am avut niciun fel de neplaceri pana acum in mediul academic. Sper sa nu am nici pe viitor. Care sunt planurile tale de viitor, includ acestea revenirea in Romania? Da, imi doresc foarte mult sa ma intorc acasa, de unde de fapt nu am plecat niciodata. Perioada care urmeaza va fi foarte aglomerata, deoarece urmeaza sa imi finalizez stagiul Erasmus la Londra in luna aprilie, dupa care ma voi intoarce la Koln. De asemenea, am cateva concerte deja planificate si cateva cursuri de maiestrie la care as vrea sa particip. Insa nimic nu se poate face fara voia lui Dumnezeu – „Nihil sine Deo”, asa ca nu pot decat sa sper ca si anul 2014 va fi la fel de frumos pentru mine ca si 2013. In cadrul campaniei „Viitorul nostru altfel”, Ziare.com, in parteneriat cu Liga Studentilor Romani din Strainatate, va propune o noua campanie de redescoperire a valorilor, a seriozitatii, pasiunii si a performantei, gratie unei serii de interviuri cu tineri scoliti in tara sau in mari universitati ale lumii, care au reusit sa schimbe perceptii despre romani in intreaga lume.

Sursa: Ziare.com

 

UNIVERSITAR

 

Salvaţi sângele de la Cluj!

Cercetătorii din Cluj lucrează la o invenţie care ar putea revoluţiona lumea medicinei: sângele artificial. Totuşi, din 2007, de când există acest proiect, clujenii spun că în fiecare an apare aceeaşi problemă: banii pentru cercetare vin foarte greu şi întârzie să apară în primele trei-patru luni ale anului, îngreunând, ba chiar blocând procesul. Lucrurile stau la fel şi anul acesta, româneşte. Nu sunt bani pentru salariile pentru cei trei cercetători, dar nici măcar pentru reactivi. „Acelaşi lucru se întâmplă de când am demarat acest proiect“, spune şi Radu Silaghi-Dumitrescu, conferenţiar al Facultăţii de Chimie din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj şi coordonator al proiectului. După ce presa a adus din nou în atenţie subiectul, mai mulţi oameni s-au mobilizat prin petiţii de strângere a fondurilor. Chiar şi aşa, răspunsul lui Tudor Prisecaru, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, dat reporterului „Adevărul“ a fost unul cât se poate de cinic: „Nu putem să spunem dacă se dau sau nu banii pentru acest proiect. Banii se dau prin competiţii. Poate că sunt alte proiecte de interes naţional. Poate un proiect privind Delta Dunării e mai important“. Pe de altă parte, Radu Silaghi-Dumitrescu spune că, odată ajuns în presă subiectul, au venit şi asigurările că ar exista totuşi o susţinere pentru proiect şi anul acesta. Din punctul de vedere al importanţei proiectului, trebuie precizat că Mihnea Costoiu, ministru al Educaţiei, declara anul trecut că cercetarea sângelul artificial este „de interes naţional“. De asemenea, Ionel Haiduc, preşedintele Academiei Române, a declarat că proiectul la care lucrează clujenii ar putea fi de importanţă mondială, dacă reuşeşte: „Nu m-aş hazarda să spun că e de Nobel, pentru că e foarte greu de obţinut acest premiu. În orice caz, sunt convins că acest proiect merită finanţat, pentru că sunt finanţate multe proiecte care nu au o ţintă atât de clară. E un proiect de importanţă naţională“. Una din diferenţele între ceea ce fac cercetătorii clujeni şi ce fac alţi cercetători care lucrează la ora actuală la realizarea sângelui artificial este faptul că se folosesc proteine provenite din viermi marini. Oricât de didactic ar suna, resemnarea este, în aceste cazuri, unul dintre cele mai mari pericole. „Un singur lucru ne lipseşte, predictibilitatea administrativă. Nu este nici măcar doar o problemă de fonduri, pentru că am avut situaţii în care existau fondurile pe hârtie, dar în realitate nu apăreau şi invers. Nu ştiam dacă oamenii din echipă, care aveau de întreţinut familii, mai au sau nu serviciu. Apoi, echipamentele necesare pentru experimente întârziau un an, doi, trei, cinci“, declara anul trecut, pentru „Adevărul“, coordonatorul proiectului. Importanţa descoperirii unei reţete viabile pentru realizarea sângelui artificial poate fi înţeleasă de toată lumea şi nu necesită explicaţii. Lupta cu sistemul din România, pe de altă parte, oricât de banală şi de naturală ar fi, este o idioţenie, este lupta stupidă şi incredibilă a unui organism cu el însuşi.

Sursa: Adevarul.ro

 

Centru pentru donare de sânge în Regie din următorul an şcolar

Un centru pentru donare de sânge va fi deschis până la sfârşitul acestui an în Complexul Studenţesc Regie, data estimativă pentru inaugurare fiind 1 octombrie, conform oficialilor de la Ministerul Educaţiei. „Împreună cu Universitatea Politehnica din Bucureşti şi Uniunea Naţională a Studenţilor din România am hotărât să solicităm Ministerului Sănătăţii realizarea unui centru permanent de donare de sânge în Campusul Studenţesc Regie. Acest centru va fi la dispoziţia studenţilor din Regie, din Complexurile Grozăveşti, Belvedere şi Leu. Sunt circa 20.000 de studenţi care locuiesc în aceste campusuri”, a declarat ministrul Mihnea Costoiu, care a donat sânge în cadrul unei campanii care are loc în aceste zile la Universitatea Politehnica.

Sursa: Puterea.ro