Criza COVID-19: Concluzii seminarului organizat de ETUCE

În data de 25 mai 2020, ETUCE (European Trade Union Committee for Education) – Comitetul European Sindical pentru Educație, instituție la care la care FSLI este afiliată, a organizat un seminar în cadrul Continuare »

Lipsa de respect la adresa salariaților din învățământ capătă noi valențe

Într-un total dispreț față de instituția dialogului social, fără o minimă consultare publica privind intențiile legate de modalitățile și modurile de finalizare a parcursului școlar de către elevii din clasele terminale,  doua Continuare »

FSLI solicită MEC revocarea măsurii privind reducerea posturilor din CJRAE

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită Ministerului Educației și Cercetării, Monica Anisie, revocarea măsurii privind reducerea numărului de posturi finanțate din bugetul de stat pentru unitățile de învățământ special și centrele județene/al Continuare »

Cerem Președintelui României să promulge legea prin care cadrele didactice pot fi ajutate să desfășoare lecții on-line în condiții optime

Educația din România poate primi șansa de a merge mai departe, în mod egal pentru toate cadrele didactice și pentru toți elevii. Este nevoie ca Statul român să se implice până la Continuare »

Argumente pentru exceptarea personalului didactic-auxiliar și nedidactic de la măsura șomajului tehnic

APEL ÎNAINTAT GUVERNULUI ROMÂNIEI – ARGUMENTE pentru exceptarea personalului didactic auxiliar și nedidactic din unitățile și instituțiile din învățământul preuniversitar, din inspectoratele școlare, din bibliotecile centrale universitare, precum și din învățământul universitar, Continuare »

 

Revista presei – 27.08.2013

         

http://adevarul.ro/educatie/scoala/bacalaureat-toamnA2013-candidatii-sustin-proba-scrisa-limba-romana-1_521a249dc7b855ff56110601/index.html

UPDATE BACALAUREAT DE TOAMNĂ 2013 Subiectele şi baremele de corectare la proba scrisă la Limba şi Literatura Română. 86% prezenţă în Capitală

Luni au început probele scrise de la a doua sesiune de Bac, cu testarea de la limba română, pentru care s-au înscris peste 55.700 de candidaţi la nivel naţional. Pofesorii spun că subiectele au fost destul de grele, însă nu la fel de grele ca cele din vară.

UPDATE Un profesor de română din Capitală care a corectat mai multe lucrări susţine că şi la sesiunea din toamnă promovabilitatea va fi foarte mică.

„Din 40 de lucrări câte am corectat, doar şase au avut note peste 5. Rata de promovare la limba română nu cred ca va depăşi 40%”, a declarat acesta.

De asemenea, el a adăugat că cele mai multe dintre testele corectate au avut greşeli grave de gramatică.

UPDATE 16:00 – În Bucureşti, 86% din candidaţi s-au prezentat la proba de limba română. „Din cei 6.453 de înscrişi, 5.540 de candidaţi s-au prezentat la probă, 913 au absentat şi patru elevi au fost eliminaţi din examen. Niciun incident ieşit din comun cum ar fi cazuri fraudă nu a fost semnalate azi“, a declarat pentru adevarul.ro, Preşedintele Comisiei de Bacalaureat din Bucureşti, inspectorul Florin Lixandru.

UPDATE 15:00Ministerul Educaţiei a publicat subiecte şi baremele de corectare de la proba scrisă la Limba Română din a doua sesiune de Bac 2013.

UPDATE 14:50 – Profesoara de româna Ecaterina Stanca de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu“ este de părere că, la fel ca în prima sesiune, s-a dat mai uşor la uman decât la real. „Le-a dat la alegere la uman între O scrisoare Pierdută şi Iona (de Marin Sorescu), deci a fost mai uşor. Cred că majoritatea au ales Caragiale, fiindcă Iona este o operă mai grea. Subiectele în sine mi se par totuşi destul de grele şi atunci când ştii că te confrunţi cu elevi care au picat în vară, e cam riscant să dai subiecte grele. Ar fi putut să le dea caracterizarea unui personaj“, a explicat profesoara care este de părere că subiectele au fost mai grele ca la a doua sesiune de anul trecut, dar mai uşoare ca în vară. „Nu cred că elevii se aşteptau la genul dramatic. Pot spune că a fost, într-adevăr, un Bac plin de surprize anul acesta“, a mai spus Stanca.

UPDATE 12:00 La profilul uman/pedagogic s-a dat, la primul subiect, un fragment din nuvela Iubire magică de Vasile Voiculescu, iar la al treilea subiect, care presupune redactarea unui eseu, candidaţii au avut de comentat relaţia a două personaje dintr-o operă dramatică studiată.

UPDATE 11:00 La proba de Limba şi Literatura Română elevii de clasa a XII-a care au terminat o clasă cu profil real, tehnologic sau vocaţional au avut de rezolvat trei subiecte.

Subiectele la Limba şi Literatura Română, profil real

Prima parte a fost analiza unei secvenţe narative din nuvela „Budulea Taichii” scrisă de Ioan Slavici.

Pentru a obţine şi punctajul celui de-al doilea subiect, elevilor li s-a cerut să întocmească un text argumentativ pe tema „Cât de folositoare este comunicarea pentru munca în echipă?”.

Cerinţa celui de-al treilea subiect, partea de eseu a primului examen scris a Bacalaureatului de toamnă, a fost de a redacta un text pe marginea relaţiei dintre două personaje într-o comedie studiată.

La Şcoala Centrală au susţinut examenul elevii de la liceele „Dimitrie Leonida” şi „Sfântul Pantelimon”, ambele cu profil real. Deşi nu au mai avut de redactat un eseu pe marginea unei poezii, cei mai mulţi elevi spun că redactarea unui eseu pornind de la un text dramatic este la fel de dificil.

Elevii au avut la dispoziţie trei ore pentru redactarea lucrării (9:00 – 12:00). Cei peste 55.700 de candidaţi de la română vor fi monitorizaţi video.

Ei nu au putut inta în sălile de examen cu manuale, dicţionare, notiţe, însemnări şi alte materiale care ar fi putut fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de comunicare.

„Candidaţii vor putea părăsi sala de examen abia după o oră şi jumătate, însă nu au voie să iasă cu subiectele. În cazuri speciale, în timpul examenului, ei pot părăsi sala însoţiţi de un supraveghetor, dacă au nevoi fiziologice“, a explicat pentru adevarul.ro preşedintele Comisiei de Bacalaureat din Bucureşti, Florin Lixandru.

Următoarea probă din cadrul examenului, cea de limbă maternă, se va susţine mâine, iar miercuri, 28 august, are loc proba obligatorie a profilului, adică Istoria şi Matematica. Ultima probă scrisă, cea la alegere, are loc vineri, urmând ca rezultatele parţiale să fie afişate luni, 2 septembrie iar cele finale pe 5. În total la a doua sesiune de Bac de anul acesta s-au înscris 87.000 de candidaţi.

Care sunt centrele de examen din Bucureşti

În Capitală, examenele vor fi organizate în 33 din liceele de top, după acuzaţiile de fraudă la Bac de la Liceul ”Dimitrie Bolintineanu”. Peste10.200 de candidaţi din Bucureşti vor participa la această sesiune de toamnă, potrivit datelor publicate pe site-ul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB).

Centrele de examinare din Bucureşti sunt: Colegiul German Goethe, Colegiul Naţional „Ion Neculce“, Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu“, Colegiul Naţional „Sf. Sava“, Colegiul Tehnic de Arhitectură şi Lucrări Publice „I. N. Socolescu“, Liceul teoretic „Jean Monnet“, Liceul Teoretic „Constantin Brâncoveanu“, Colegiul Naţional „Spiru Haret“, Colegiul Naţional „Cantemir Vodă“, Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“, Colegiul Teoretic „Mihail Sadoveanu“, Şcoala Centrală, Colegiul Teoretic „Lucian Blaga“, Liceu teoretic Hyperion“, Colegiul Tehnic „Anghel Saligny“, Liceul Teoretic „A. I. Cuza“, Şcoala Superioară Comercială „Nicolae Kretzulescu“, Liceul Teoretic „Benjamin Franklin“, Colegiul Tehnic „Costin D. Neniţescu“, Colegiul Naţional „Matei Basarab“, Colegiul Naţional „Octav Onicescu“, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu“, Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai“, Colegiul Economic Viilor, Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr“, Liceul teoretic „Ştefan Odobleja“, Colegiul Naţional „Grigore Moisil“, Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi“, Colegiul Naţional „Elena Cuza“, Colegiul Tehnic „Carol I“, Colegiul Teoretic „Marin Preda“, Liceul Teoretic „Eugen Lovinescu“, Colegiul Ucecom „Spiru Haret“.

Calendar sesiune Bac august-septembrie 2013:

• 15 – 19 iulie – Înscrierea candidaţilor la a doua sesiune de examen

• 19-20 august – Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A

• 19-21 august – Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B

• 20 -21 august – Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C

• 22 – 23 august – Evaluarea competenţelor digitale – proba D

• 26 august – Limba şi literatura română – proba E)a) – proba scrisă

• 27 august – Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă

• 28 august – Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă

• 30 august – Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) – probă scrisă
• 2 septembrie – Afişarea rezultatelor (până la ora 12:00) şi depunerea contestaţiilor (orele 12:00 – 16:00)

• 3-4 septembrie – Rezolvarea contestaţiilor

• 5 septembrie – Afişarea rezultatelor finale

Rezultatele de la prima sesiune de Bac 2013

Anul acesta, rata de promovare la nivel naţional a Bacalaureatului a crescut cu un procent, de la 55,4% la 56,4%, după soluţionarea contestaţiilor, conform rezultatelor finale afişate pe 12 iulie. Astfel, 63,1% dintre absolvenţii promoţiei 2012 – 2013 au promovat  şi 31,7% dintre absolvenţii promoţiilor anterioare au luat examenul, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Educaţiei.

La nivel naţional, 99.056 (56,4%) dintre cei 175.513 de absolvenţi de clasa a XII-a care s-au prezentat la examen, au promovat Bac-ul. Dintre aceştia, au obţinut medii de trecere 63,1% respectiv 87.197 de candidaţi din promoţia 2012 – 2013, şi 31,7%, respectiv 11.859, din promoţiile anterioare.

În sesiunea iunie – iulie a bacalaureatului 2013 s-au înscris 188.842 de candidaţi şi s-au prezentat 175.513. Dintre aceştia, 320 de participanţi au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

Prin comparaţie, în 2012, ponderea de promovare la nivel naţional a fost de 44,4, în timp ce în 2011 a fost de 45,7. Procentele de promovare a bacalaureatului au scăzut în 2011, odată cu introducerea sistemului de supraveghere în şcoli.

La sesiunea din toamnă de anul trecut, au promovat 25,49% din candidaţi, potrivit cifrelor oficiale. În total, peste 21.000 de elevi au promovat sesiunea a doua a examenului de Bacalaureat 2012, dintr-un total de peste 85.000 de candidaţi prezenţi. Dintre aceştia, în jur de 24.000 au provenit din promoţiile anterioare.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/bacalaureatde-toamnA-2013-absolventii-liceu-sustin-marti-proba-scrisa-limba-materna-1_521b70c1c7b855ff5615feab/index.html

BACALAUREAT DE TOAMNĂ 2013 Absolvenţii de liceu susţin marţi proba scrisă la Limba Maternă

Examenul scris pentru limba şi literatura maternă va fi susţinut marţi de peste 1.300 de candidaţi. Cei mai mulţi au ales limba şi literatura maghiară, 32 limba şi literatura germană, 6 limba şi literatura ucraineană şi 1 limba şi literatura sârbă, potrivit datelor Ministerului Educaţiei. Adevarul.ro vă va tine la curent cu ultimele noutăţi de la a doua sesiune de Bac.

Elevii vor avea la dispoziţie trei ore pentru redactarea lucrării (9:00 – 12:00). Cei peste 1.300 de candidaţi de la limba maternă vor fi monitorizaţi video şi nu vor putea inta în sălile de examen cu manuale, dicţionare, notiţe, însemnări şi alte materiale care ar fi putut fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de comunicare.

„Candidaţii vor putea părăsi sala de examen abia după o oră şi jumătate, însă nu au voie să iasă cu subiectele. În cazuri speciale, în timpul examenului, ei pot părăsi sala însoţiţi de un supraveghetor, dacă au nevoi fiziologice“, a explicat pentru adevarul.ro preşedintele Comisiei de Bacalaureat din Bucureşti, Florin Lixandru.

Următoarea probă din cadrul examenului este proba obligatorie a profilului, adică Istoria şi Matematica, care se va susţine miercuri. Ultima probă scrisă, cea la alegere, are loc vineri, urmând ca rezultatele parţiale să fie afişate luni, 2 septembrie iar cele finale pe 5. În total la a doua sesiune de Bac de anul acesta s-au înscris 87.000 de candidaţi.

Proba de Limba Română

Luni s-a dat proba scrisă de la Limba Română, unde au fost înscrişi peste 55.700 de candidaţi. Profesoara de Română Iulia Pop de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ spune că subiectele sunt mai uşoare de data aceasta faţă de prima sesiune, unde s-a dat poezie la ultimul subiect de la ambele variante. „Subiectele au fost rezonabile de data asta, însă elevii se aşteptau probabil la proză ceea ce nu este în regulă fiindcă nu este numai proză în literatură, totuşi, piesa de teatru este accesibilă“, spune profesoara. Elevii au primit la ultimul subiect de la ambele variante, relaţia dintre două personaje dintr-o operă dramatică, respectiv dintr-o comedie.

Care sunt centrele de examen din Bucureşti

În Capitală, examenele sunt organizate în 33 din liceele de top, după acuzaţiile de fraudă la Bac de la Liceul ”Dimitrie Bolintineanu”. Peste10.200 de candidaţi din Bucureşti vor participa la această sesiune de toamnă, potrivit datelor publicate pe site-ul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB).

Centrele de examinare din Bucureşti sunt: Colegiul German Goethe, Colegiul Naţional „Ion Neculce“, Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu“, Colegiul Naţional „Sf. Sava“, Colegiul Tehnic de Arhitectură şi Lucrări Publice „I. N. Socolescu“, Liceul teoretic „Jean Monnet“, Liceul Teoretic „Constantin Brâncoveanu“, Colegiul Naţional „Spiru Haret“, Colegiul Naţional „Cantemir Vodă“, Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“, Colegiul Teoretic „Mihail Sadoveanu“, Şcoala Centrală, Colegiul Teoretic „Lucian Blaga“, Liceu teoretic Hyperion“, Colegiul Tehnic „Anghel Saligny“, Liceul Teoretic „A. I. Cuza“, Şcoala Superioară Comercială „Nicolae Kretzulescu“, Liceul Teoretic „Benjamin Franklin“, Colegiul Tehnic „Costin D. Neniţescu“, Colegiul Naţional „Matei Basarab“, Colegiul Naţional „Octav Onicescu“, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu“, Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai“, Colegiul Economic Viilor, Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr“, Liceul teoretic „Ştefan Odobleja“, Colegiul Naţional „Grigore Moisil“, Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi“, Colegiul Naţional „Elena Cuza“, Colegiul Tehnic „Carol I“, Colegiul Teoretic „Marin Preda“, Liceul Teoretic „Eugen Lovinescu“, Colegiul Ucecom „Spiru Haret“.

Calendar sesiune Bac august-septembrie 2013:

• 15 – 19 iulie – Înscrierea candidaţilor la a doua sesiune de examen

• 19-20 august – Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A

• 19-21 august – Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B

• 20 -21 august – Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C

• 22 – 23 august – Evaluarea competenţelor digitale – proba D

• 26 august – Limba şi literatura română – proba E)a) – proba scrisă

• 27 august – Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă

• 28 august – Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă

• 30 august – Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) – probă scrisă
• 2 septembrie – Afişarea rezultatelor (până la ora 12:00) şi depunerea contestaţiilor (orele 12:00 – 16:00)

• 3-4 septembrie – Rezolvarea contestaţiilor

• 5 septembrie – Afişarea rezultatelor finale

Rezultatele de la prima sesiune de Bac 2013

Anul acesta, rata de promovare la nivel naţional a Bacalaureatului a crescut cu un procent, de la 55,4% la 56,4%, după soluţionarea contestaţiilor, conform rezultatelor finale afişate pe 12 iulie. Astfel, 63,1% dintre absolvenţii promoţiei 2012 – 2013 au promovat  şi 31,7% dintre absolvenţii promoţiilor anterioare au luat examenul, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Educaţiei.

La nivel naţional, 99.056 (56,4%) dintre cei 175.513 de absolvenţi de clasa a XII-a care s-au prezentat la examen, au promovat Bac-ul. Dintre aceştia, au obţinut medii de trecere 63,1% respectiv 87.197 de candidaţi din promoţia 2012 – 2013, şi 31,7%, respectiv 11.859, din promoţiile anterioare.

În sesiunea iunie – iulie a bacalaureatului 2013 s-au înscris 188.842 de candidaţi şi s-au prezentat 175.513. Dintre aceştia, 320 de participanţi au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă. Prin comparaţie, în 2012, ponderea de promovare la nivel naţional a fost de 44,4, în timp ce în 2011 a fost de 45,7. Procentele de promovare a bacalaureatului au scăzut în 2011, odată cu introducerea sistemului de supraveghere în şcoli.  La sesiunea din toamnă de anul trecut, au promovat 25,49% din candidaţi, potrivit cifrelor oficiale. În total, peste 21.000 de elevi au promovat sesiunea a doua a examenului de Bacalaureat 2012, dintr-un total de peste 85.000 de candidaţi prezenţi. Dintre aceştia, în jur de 24.000 au provenit din promoţiile anterioare.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/peste-200-olimpici-internationali-vor-beneficia-tabere-litoral-1_521b6944c7b855ff5615d899/index.html

Peste 200 de olimpici internaţionali vor beneficia de tabere pe litoral

Peste 200 de olimpici internaţionali vor beneficia de tabere pe litoral, de duminică până la mijlocul lunii septembrie, prin programul naţional „Tabăra Olimpicilor” organizat de Ministerul Tineretului şi Sportului (MTS) prin intermediul Direcţiei Tabere şi Agrement.

Proiectul se adresează olimpicilor internaţionali care au fost clasaţi pe locurile I, II şi III, indiferent de disciplina şcolară, în anii 2012 şi 2013, se arată într-un comunicat al MTS.

Tinerii cu vârste cuprinse între 14 şi 20 de ani vor beneficia de 220 de locuri în tabere în staţiunea Costineşti, organizate în două serii, în intervalele 1 – 8 şi 8 – 15 septembrie.

În aceste tabere elevii vor avea ocazia să participe la traininguri şi worshopuri susţinute de formatori şi traineri care le vor îmbunătăţi creativitatea şi potenţialul în domenii precum leadership, comunicare, dezvoltare personală.

MTS le va asigura participanţilor masa şi cazarea iar plata transportului va fi suportată individual. Minorii vor fi supravegheaţi de 20 de însoţitori, printre care se vor număra şi cadre didactice.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/educatie-1_521b3531c7b855ff5614c8af/index.html

Copiii din clasele primare vor studia filosofia, educaţia financiară şi educaţia pentru societate

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a aprobat, prin ordin de ministru, implementarea programelor şcolare pentru disciplinele opţionale „Educaţie pentru societate”, „Filosofie pentru copii” şi „Educaţie financiară”.

Astfel, „Educaţie pentru societate” va fi studiată la clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, „Filosofie pentru copii”, la clasa a III-a şi/sau a IV-a, iar „Educaţie financiară”, la clasele a III-a şi/sau a IV-a.

Cele trei discipline fac parte din curriculum la decizia şcolii pentru învăţământul preuniversitar, adică materiile opţionale care sunt alese de către conducere şcolilor în funcţie de preferinţele elevilor, ale părinţilor şi de pregătirea personalului didactic.

Din anul şcolar 2013-2014, programele şcolare pentru cele trei discipline, aprobate de ministrul Educaţiei Naţionale, pot fi utilizate ca ofertă centrală de curriculum la decizia şcolii.

Disciplina „Educaţie pentru societate” poate fi studiată succesiv, într-un singur an şcolar sau pe parcursul a doi – trei ani. Elevii vor învăţa elemente de conduită moral – civică şi modul în care se aplică acestea în contexte reale de viaţă.

La disciplina „Filosofie pentru copii”, elevii vor învăţa etapele pe care le implică rezolvarea unei probleme date, cum să susţină un punct de vedere, dar şi cum să respecte punctele de vedere ale celuilalt.

Programa pentru „Educaţie financiară” răspunde unei iniţiative dezvoltate de Comisia Europeană în toate statele membre ale UE şi îşi propune educarea consumatorului şi dezvoltatea receptivităţii elevilor pentru domeniul financiar.

Programa pentru „Educaţie financiară” a fost elaborată în colaborare cu serviciul de educaţie al Băncii Naţionale Române, care a pilotat cursurile pentru această disciplină în mai multe unităţi şcolare, încă din anul 2010-2011.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/o-alta-mostra-ipocrizie-ministrului-pricopietitle-1_521c3259c7b855ff5618a259/index.html

O altă mostră de ipocrizie a ministrului Pricopie

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie a aprobat, prin ordin de ministru, implementarea programelor şcolare pentru disciplinele opţionale „Educaţie pentru societate”, „Filosofie pentru copii” şi „Educaţie financiară”.

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie a aprobat, prin ordin de ministru, implementarea programelor şcolare pentru disciplinele opţionale „Educaţie pentru societate”, „Filosofie pentru copii” şi „Educaţie financiară”.

Din anul şcolar 2013-2014, programele şcolare pentru cele trei discipline, aprobate de ministrul Educaţiei Naţionale, pot fi utilizate că ofertă centrală de curriculum la decizia şcolii.

Toate bune şi frumoase dar ministrul Pricopie uită să spună că prin OM 3371/12.03.2013, prin care se aprobă Planul-Cadru de Învăţământ pentru învăţământul primar, a redus Curriculum la decizia şcolii (CDS) de la 30% cât era prevăzut în Legea Educaţiei Naţionale la 0-1 ore, adică la 2%, conform OM mai sus menţionat.

Ce să studieze elevii de la primar om 0-1 ore mai întâi? Şi dacă învăţătorii şi directorii aleg zero ore la CDS, atunci nu mai învaţă nimic.

Ne întoarcem la mistificarea şi ipocrizia care au dominat educaţia românească 23 de ani. De ochii lumii facem şi dregem, în realitate acceptăm cerinţele sindicatelor care n-au vrut să-şi pună profesorii în cap, obligându-i să înveţe şi să predea altceva comparativ cu ce s-au obişnuit de zeci de ani.

Dacă orele de CDS erau distribuite pentru 30% din numărul total de ore, adică circa 6 ore, atunci se putea spune că profesorii au posibilitatea să flexibilizeze curriculumul şcolar funcţie de interesele locale, de interesele elevilor şi părinţilor, ale comunităţilor în care-şi desfăşoară activitatea. Şi care şi plătesc prin taxe şi impozite salariile profesorilor.

Prin izgonirea părinţilor din Consiliile de Administraţie ale şcolilor, operată de Ecaterina Andronescu în 2012, a dispărut şi ultima posibilitate ca beneficiarii direcţi şi indirecţi ai sistemelor de educaţie şi formare profesională să aibă vreun cuvânt de spus asupra structurii şi calităţii serviciilor educaţionale.

Este aceasta încă o mostră a ipocriziei şi mistificării care domină Ministerul Educaţiei.

Din păcate, educaţia şi formarea profesională se prăbuşesc în continuare ca efect al unui management neprofesionist, lipsit de viziune şi orizont.

http://adevarul.ro/locale/bistrita/liceele-cei-mai-chiulangii-vor-directorii-schimbati-1_521b9355c7b855ff56169c5c/index.html

Liceele cu cei mai mulţi chiulangii vor avea directorii schimbaţi

IŞJ a găsit o metodă pentru a trage atenţia asupra numărului tot mai mare de chiulangii: schimbă directorii liceelor unde se lipseşte cel mai mult. Pe listă sunt: Colegiul Tehnic „Grigore Moisil”, Liceul cu Program Sportiv sau INFOEL.

Camelia Tabără, şeful IŞJ, are planuri mari pentru noul an şcolar. Aceasta îşi propune să reducă numărul absenţelor, şi, se pare, va începe acest proces chiar de la vârful piramidei.

Bazându-se pe o statistică efectuată de către instituţie, şeful IŞJ va schimba directorii liceelor cu cei mai mulţi chiulangii. Astfel, potrivit statisticilor, anul precedent 91 de elevi ai Colegiului Tehnic „Grigore Moisil” au fost prinşi de oamenii legii pe stradă sau prin baruri când ar fi trebuit să fie la şcoală.

De asemenea, au fost depistaţi 63 de elevi ai Liceului cu Program Sportiv, 41 ai Colegiului Tehnic INFOEL şi tot atâţia provenind de la Liceul Tehnologic de Servicii. Se pare că se ia în calcul înlocuirea directorului Colegiului Tehnic „Grigore Moisil”, Ioan Rusu, precum şi a adjuncţilor de la Liceul cu Program Sportiv şi respectiv Liceul Tehnic INFOEL. Rocada va fi făcută chiar în toamnă, odată cu începutul anului şcolar.

http://adevarul.ro/locale/focsani/debandada-Scoala-Stefan-mare-focsani–ramas-director-1_521b2677c7b855ff56147e9e/index.html

Debandadă la Şcoala „Ştefan cel Mare” din Focşani, care  a rămas fără director

Maria Ariton nu mai vrea să continue să conducă cea mai mare unitate şcolară din municipiu, iar lucrările de modernizare a şcolii încă nu sunt gata.

Şcoala „Ştefan cel Mare” din Focşani va avea cel mai probabil de săptămâna viitoare un nou director.

Conducerea Inspectoratului Şcolar Vrancea a luat act de doleanţa actualei directoare a şcolii, Maria Ariton, care nu mai vrea să mai continue în această funcţie.

„Doamna director şi-a exprimat intenţia de a nu mai fi numită la conducerea şcolii începând cu anul şcolar viitor. Trebuie să găsim o variantă”, ne-a declarat Vasilica Zaharia, inspector general şcolar, infirmând astfel informaţia care circulă în cancelaria şcolii, cum că Maria Ariton şi-ar fi dat demisia.

De altfel, Maria Ariton nu a fost văzută în ultima perioadă la şcoală  şi nici nu ne-a răspuns la telefon pentru a ne preciza motivele pentru care a renunţat la funcţie.

În acest timp, la şcoală continuă lucrările de reabilitare a unităţii, cu împrejmuirea curţii şcolii, în ciuda faptului că aleşii locali au respins proiectul care prevedea alocarea unor sume de bani pentru amenajarea spaţiului exterior.

Nici mobilierul şcolar nu a sosit şi există posibilitatea să nu ajungă prea repede, motiv pentru care elevii ar putea fi primiţi la deschiderea şcolii nou nouţe în băncile vechi.

http://www.cronicaromana.ro/2013/08/27/124-de-candidati-eliminati-pentru-frauda-la-bacalaureat/?ref=srctt

124 de candidaţi eliminaţi pentru fraudă la Bacalaureat

Un număr de 124 de absolvenţi care au susţinut, luni, proba scrisă de limba română, în cadrul celei de-a doua sesiuni a examenului de bacalaureat, au fost eliminaţi pentru că aveau asupra lor materiale ajutătoare, o elevă din Constanţa declarând că a dat bani pentru a promova.

La proba scrisă de Limba şi literatura română, desfăşurată luni, în cadrul sesiunii de toamnă a Bacalaureatului 2013, s-au prezentat 45.954 de candidaţi, conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) până la ora 15.00, informează Mediafax.

Pentru 12 dintre candidaţii înscrişi a fost necesară utilizarea subiectelor de rezervă, în timp ce 124 de candidaţi au fost eliminaţi pentru că aveau asupra lor materiale ajutătoare şi dispozitive electronice, interzise în săli pe durata desfăşurării probei. Cei mai mulţi dintre candidaţii eliminaţi s-au înregistrat în Bucureşti (10), respectiv judeţul Constanţa (15), unde o elevă, eliminată din examen pentru fraudă, a declarat inspectorilor şcolari că a dat bani pentru a putea promova examenul.

Cazul a fost înaintat Poliţiei Constanţa de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa.

Din totalul celor 88.073 de candidaţi care au participat la proba orală de evaluare a competenţelor de comunicare în limba română, desfăşurată în zilele de 19 şi 20 august, 16,79 la sută au primit calificativul “experimentat”, 34,14 la sută – calificativul “avansat”, iar 32,76 la sută – calificativul “mediu”. Un candidat a fost eliminat.

Pentru proba de evaluare a competenţelor de comunicare în limba maternă (19 – 21 august), 52,25 la sută dintre cei 666 de candidaţi au fost desemnaţi utilizatori experimentaţi, 25,53 la sută au primit certificat de utilizator avansat, iar 7,81 la sută – certificatul de utilizator mediu. Şi la această probă a fost eliminat un candidat.

Din cei 18.917 de candidaţi care au participat la proba de evaluare a competenţelor de comunicare într-o limbă străină (20 – 21 august), un candidat a fost eliminat. Situaţia statistică a calificativelor (acordate în ordine crescătoare de la A1 la C2 conform Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi, n.r.) obţinute pentru înţelegerea textului audiat arată astfel: 11,8 la sută – calificativ B2, 25,4 la sută – calificativ B1, 45,1 la sută – calificativ A2, 15,9 la sută – calificativ A1. Pentru înţelegerea textului citit, 4,5 la sută au primit calificativ B2, 22,1 la sută – calificativ B1, 51,2 la sută – calificativ A2, 16 la sută – calificativ A1, iar pentru producerea de mesaje scrise, 4,5 la sută au primit calificativul B2, 7,9 la sută – calificativ B1, 15,2 la sută – calificativ A2, 19,4 la sută – calificativ A1. În materie de producere de mesaje orale, 13,5% dintre candidaţi au primit calificativ B2, 15,5 la sută – calificativ B1, 24,8 la sută – calificativ A2, 40,2 la sută – calificativ A1. Pentru interacţiune orală, calificativul B2 a fost obţinut de 14 la sută dintre candidaţi, certificatul B1 de 15,8 la sută, A2 de 25,6 la sută, iar A1 de 37,4 la sută.

La proba de competenţe digitale (22 – 23 august), din cei 18.428 de candidaţi, unul a fost eliminat, 3,7 la sută au primit certificat pentru nivel experimentat, 13,3 la sută – certificat pentru nivel avansat, 41,4 la sută – certificat pentru nivel mediu, iar 38,7 la sută – certificat care atestă nivelul de începător.

Probele scrise din cadrul sesiunii de toamnă a Bacalaureatului 2013 continuă marţi cu disciplina Limba şi literatura maternă. Proba obligatorie a profilului va avea loc miercuri, iar cea la alegere a profilului şi specializării, vineri.

Afişarea rezultatelor se va face pe data de 2 septembrie, până la ora 12.00, urmând ca, în aceeaşi zi, să fie depuse contestaţiile, în intervalul orar 12.00 – 16.00. Soluţionarea contestaţiilor este programată între 3 şi 4 septembrie, iar rezultatele finale vor fi făcute publice pe 5 septembrie.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013082790239/Social/Bacalaureat-toamna-2013-Slavici-eseu-dintr-o-comedie-si-comunicarea-pentru-succesul-muncii-in-echipa.html

Bacalaureat toamnă 2013: Slavici, eseu dintr-o comedie și comunicarea pentru succesul muncii în echipă

Peste 55.000 de absolvenți au susținut luni prima probă scrisă a bacalaureatului din sesiunea de toamnă, mulți dintre aceștia fiind optimiști în ceea ce privește șansele lor de promovabilitate. Subiectele au fost catalogate ca fiind ușoare și elevii au scris pagini întregi în speranța că profesorii vor găsi ceva de punctat.
Analiza unui fragment din nuvela „Budulea Taichii“ a lui Ioan Slavici, scrierea unui text argumentativ despre importanța comunicării pentru succesul muncii în echipă și redactarea unui eseu dintr-o comedie studiată au fost subiectele la Limba română din sesiunea a doua a examenului de bacalaureat.
Candidații au avut de rezolvat varianta de subiecte cu numărul opt la proba scrisă la Limba și literatura română susținută luni.

La primul subiect, pe un fragment din nuvela „Budulea Taichii“ a lui Ioan Slavici, candidații au avut de rezolvat mai multe cerințe vizând cunoștințe de vocabular, limbă română și gramatică.

Cerința de la punctul 1 al primului subiect a fost să fie dat câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor „știam“ și „uimirea“.

La punctul 2 al primului subiect s-a cerut explicarea rolului cratimei în secvența „dar se-nțelege“.

Candidații au avut, la punctul trei, de făcut un enunț în care să folosească o locuțiune sau expresie care să conțină substantivul „nume“.

La punctul patru, candidații trebuiau să menționeze tipul de perspectivă narativă din textul dat și apoi să precizeze două motive literare identice din același fragment.

În plus, elevii au avut de selectat două secvențe din text care fixează dimensiunea temporală, apoi să prezinte rolul verbelor la timpul imperfect, să ilustreze cu exemple două trăsături ale genului epic și să comenteze în 60-100 de cuvinte, respectiv 6 sau 10 rânduri, o secvență din textul: „De-mi părea bine? Dar se-nțelege că-mi părea bine. Când mi-l aduc aminte pe dânsul, mi se desfășoară înaintea ochilor întreaga lume a tinerețelor, cu toate farmecele ei, acuma perdute pentru totdeauna; și niciunul dintre noi toți, care împreună am trecut prin acea lume, nu poate să se gândească la tinerețele sale fără ca să-i treacă, așezat, retras și întotdeauna înțelept, Budulea Taichii de dinaintea ochilor, pentru că Budulea nu era numai al Taichii, ci și al nostru al tuturora“.

La al doilea subiect la Limba și literatura română, cerința a fost scrierea unui text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte, respectiv 15-30 de rânduri, despre importanța comunicării pentru succesul muncii în echipă.

Subiectul al treilea a vizat redactarea unui eseu de 600-900 de cuvinte, respectiv două – trei pagini în care trebuia prezentată relația dintre două personaje dintr-o comedie studiată.

Pentru fiecare subiect rezolvat corect candidații primesc câte 30 de puncte, 10 puncte fiind acordate din oficiu. „Subiectele au fost mult mai ușoare decât cele din vară. Atunci am căzut doar la română, acum am făcut mult mai bine. Aproape sigur că îl trec“, a declarat o tânără absolventa, scrie opiniatimisoarei.ro. “Am scris 4 foi. Găsesc ceva ăia, în tot ce am scris, ca să puncteze ceva“, a spus foarte relaxat un băiat.

Examenul va continua marți 27 august cu proba scrisă la limba și literatura maternă, miercuri 28 august cu proba obligatorie a profilului și vineri 30 august cu proba la alegere a profilului și specializării.

Primele rezultate vor fi afișate în 2 septembrie, până la ora 12.00, iar contestațiile vor fi depuse între orele 12.00 și 16.00. În 3-4 septembrie vor fi soluționate contestațiile, iar în 5 septembrie vor fi afișate rezultatele finale.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013082790238/Social/Filosofia-pentru-copii-Educatie-pentru-societate-Educatie-financiara-noi-optionale-la-clasele-I-IV.html

Filosofia pentru copii, Educație pentru societate, Educație financiară, noi opționale la clasele I-IV

Filosofia pentru copii, Educație pentru societate și Educație financiară vor fi introduse din anul școlar 2013-2014 ca discipline opționale în învățământul primar, programele școlare pentru acestea fiind aprobate de ministrul Remus Pricopie.
Potrivit ordinului ministrului Educației, Remus Pricopie, disciplina Educație pentru societate va fi studiată la clasele pregătitoare, întâi și a II-a, Filosofie pentru copii, la clasa a III-a și/sau a IV-a, iar Educația financiară, la clasele a III-a și/sau a IV-a

Cele trei discipline fac parte din curriculum la decizia școlii pentru învățământul preuniversitar. Din anul școlar 2013-2014, programele școlare pentru cele trei discipline pot fi folosite ca ofertă centrală de curriculum la decizia școlii, a precizat Ministerul Educației, într-un comunicat de presă.

Disciplina Educație pentru societate poate fi studiată succesiv, într-un singur an școlar sau pe parcursul a doi – trei ani. Elevii vor învăța elemente de conduită moral-civică și modul în care se aplică acestea în contexte reale de viață.
La disciplina Filosofie pentru copii, elevii vor învăța etapele pe care le implică rezolvarea unei probleme date, cum să susțină un punct de vedere, dar și cum să respecte punctele de vedere ale celuilalt.

Programa pentru Educație financiară răspunde unei inițiative dezvoltate de Comisia Europeană în toate statele membre ale UE și își propune educarea consumatorului și dezvoltarea receptivității elevilor pentru domeniul financiar, a precizat Ministerul Educației. Această programă a fost elaborată în colaborare cu serviciul de educație al Băncii Naționale Române, care a pilotat cursurile pentru această disciplină în mai multe unității școlare, din anul 2010-2011.

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15449715-bac-2013-subiectele-baremele-integrale-limba-literatura-romana-sesiunea-toamna.htm

BAC 2013 Subiectele si baremele integrale la Limba si literatura romana – sesiunea de toamna

Subiectele si baremele de la examenul de Limba si literatura romana – sesiunea de toamna a Bacalaureatului 2013 – au fost publicate integral de Ministerul Educatiei. La examenul de astazi, absolventii au avut de rezolvat varianta nr. 8 de subiecte. Cerintele au fost diferentiate, astfel ca elevii de la Uman au avut alte cerinte fata de cei de la Real. Subiectul al III-lea pentru elevii de la Uman: eseu despre „relatia dintre doua personaje intr-un text dramatic studiat”. Subiectul al III-lea pentru Real si Tehnologic: eseu despre „relatia dintre doua personaje dintr-o comedie studiata”.

 

La Subiectul I, elevii de la Uman au avut de raspuns unor cerinte pe baza unui fragment din „Iubire magica” de Vasile Voiculescu. Elevii de la Real si Tehnologic au avut un fragment din „Budulea Taichii” de Ioan Slavici.

Subiectul al II-lea le-a cerut absolventilor de la Uman sa realizeze un text de tip argumentativ despre „utilitatea studierii literaturii universale in scoala”. Tot un text argumentativ au avut de construit si absolventii de la Real, despre „importanta comunicarii pentru succesul muncii in echipa”.

Subiectul al III-lea a avut ca cerinta pentru Uman redactarea unui eseu de doua – trei pagini in care sa fie prezentata „relatia dintre doua personaje intr-un text dramatic studiat”. Absolventii de la Real au avut ca cerinta redactarea unui eseu in care sa prezinte „relatia dintre doua personaje dintr-o comedie studiata.”

Subiectele integrale la Limba si literatura romana – profilurile Umanist si Pedagogic 

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana – BAC 2013 Sesiunea de toamna

Filiera teoretica – Profilul umanist; Filiera vocationala – Profilul pedagogic
VARIANTA 8

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10      puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I          (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

Am suit asa ceasuri intregi, sugrumati in acest defileu spart in stanci de navalele primordiale. Numai o curea albastra deasupra noastra insemna ca acolo e cerul.

Cand si unde, drumul rasufla mai slobod […]: ne opream sa admiram primitivitatea peisagiului, arhaismul geologic, grandioasa nuditate a coclaurilor rudimentare, fara o floare, fara o iarba. Uriasele rasturnari si rostogoliri, ingramadirile elementare coborau de-a dreptul din potop, marturii ale giganticelor chinuri telurice.

Drum lung si istovitor. A trebuit sa ne imprietenim cu calauza, care a tras tot timpul cu urechea la ce vorbeam, probleme de folclor. Asa ca, pe langa cele ce va fi fost aflat de la primar, omul s-a incredintat ca suntem niste targoveti de treaba. S-a minunat numai ca in loc sa invartim alt negot, umblam dupa cantece si ne tinem de basme si vraji.

– De-alde astea sunt berechet la noi in sat, pe la muieri si babe. Merinde nu se prea gasesc. Streinii urca rar sa-si caute intre fetele noastre sotii, ca sunt tare mandre. Si zambi din ochi catre noi. Nu cumva va este a insuratoare? Si ne masura cantarindu-ne cu privirile.

Am izbutit pana la urma sa-i spulberam toate banuielile si indoiala. S-a invoit chiar sa ne gazduiasca la el, cat vom vrea sa stam. Partida era castigata.
Il chema Ion. Ion Onisor. Ne da casa mare de sus, cu doua odai curate si gatite, care tot stau degeaba. El locuia in cuhne*, iar vara mai mult pe afara.
Am aflat cu acest prilej ca-i murise nevasta. Trei fete instreinate erau maritate in satele bogate de jos. Baiatul cel mare i se prapadise pe front. Altul, insurat, facea armata in oras, departe. Ramasese singur, numai cu nora-sa, de care nu se arata multumit. Dar avea s-o puie sa faca mancare si sa vaza de noi.
Vorbeam urcand si gafaind. […] Gheata se sparsese si omul sta deschis in fata noastra. Seara, cand am poposit in batatura lui Onisor si i-am pus in palma carausia si arvuna* din chirie, nu mai eram niste streini banuiti, ci oaspeti buni, carora gazda le deschidea nu numai casa si inima, ci si barierele tinutului.

(Vasile Voiculescu, Iubire magica)

*cuhne – cuhnie, cuhnii, s. f. (Reg.) Bucatarie

*arvuna – s.f. (Pop.) Acont
Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor: istovitor si calauza.     2 puncte

2. Explica rolul virgulelor in secventa: ne opream sa admiram primitivitatea peisagiului, arhaismul geologic, grandioasa nuditate a coclaurilor rudimentare.     2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa ilustrezi sensul conotativ al cuvantului cantec.     2 puncte

4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat.     4 puncte

5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat.     4 puncte

6. Selecteaza doua secvente din text care fixeaza dimensiunea temporala. 4

 puncte

7. Prezinta valoarea expresiva, in textul dat, a verbelor la timpul imperfect.     4

 puncte
8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului epic.     4 puncte

9. Comenteaza, in 60 – 100 de cuvinte (sase – zece randuri), urmatoarea secventa din textul dat: Gheata se sparsese si omul sta deschis in fata noastra. Seara, cand am poposit in batatura lui Onisor si i-am pus in palma carausia si arvuna* din chirie, nu mai eram niste streini banuiti, ci oaspeti buni, carora gazda le deschidea nu numai casa si inima, ci si barierele tinutului.     4 puncte
SUBIECTUL al II-lea          (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de randuri) despre utilitatea studierii literaturii universale in scoala.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri;     8 puncte

– sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;     16 puncte

– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate.      6 puncte

SUBIECTUL al III-lea          (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de 600 – 900 de cuvinte (doua – trei pagini), in care sa prezinti relatia dintre doua personaje intr-un text dramatic studiat.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecaruia dintre personajele alese din textul dramatic studiat;

– evidentierea, prin doua episoade/citate/secvente comentate, a modului in care evolueaza relatia dintre cele doua personaje;

– ilustrarea a patru elemente de structura si de limbaj ale textului dramatic studiat, semnificative pentru analiza relatiei dintre cele doua personaje (de exemplu: actiune, conflict dramatic, relatii temporale si spatiale, modalitati de caracterizare a personajelor, registre stilistice, limbajul personajelor, notatiile autorului etc.);

– sustinerea unei opinii despre modul in care o idee sau tema textului dramatic studiat se reflecta in evolutia relatiei dintre cele doua personaje.

Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate – 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus.

Baremul de notare – profilurile Umanist si Pedagogic

Subiectul la Limba si literatura romana – profilul Real, filierele Tehnologica si Vocationala

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana – BAC 2013 Sesiunea de toamna

„Filiera teoretica – Profilul real; Filiera tehnologica;

Filiera vocationala – Toate profilurile (cu exceptia profilului pedagogic)
VARIANTA 8

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10      puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I          (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

De-mi parea bine?

Dar se-ntelege ca-mi parea bine.

Cand mi-l aduc aminte pe dansul, mi se desfasoara inaintea ochilor intreaga lume a tineretelor, cu toate farmecele ei, acuma perdute pentru totdeauna; si niciunul dintre noi toti, care impreuna am trecut prin acea lume, nu poate sa se gandeasca la tineretele sale fara ca sa-i treaca, asezat, retras si intotdeauna intelept, Budulea Taichii pe dinaintea ochilor, pentru ca Budulea nu era numai al Taichii, ci si al nostru al tuturora.

Mie, indeosebi, mi se cuvenea oarecare intaietate la imparteala parerilor de bine, pentru ca eu il stiam inca din copilarie si eram prieten chiar si cu Budulea cel batran. […]

Intorcandu-ma acasa dupa cele dintai ceasuri petrecute la scoala, sufletul imi era plin de minunatiile ce vazusem. Inchipuirea mea de copil era prea slaba spre a putea aduna atata sumedenie de copii la un loc, si toti acesti copii, pe care ii vazusem acum in aievea, sedeau tacuti, nemiscati si cu ochii tintiti la invatator: imi era ca si cand m-as fi intors din alta lume, si cand maica ma intreba ce-am vazut la scoala, in uimirea mea nu stiam sa-i spun altceva decat c-am vazut pe Hutu lui Budulea plimbandu-se […] si ca acum nu-l mai cheama Hutu, ci Mihail Budulea, ca pe taica-sau cel cu cimpoile.

[…] iara de aici inainte, mergand la scoala, el trecea totdeauna si ma lua si pe mine.
Pus fiind astfel sub ocrotirea celui mai strasnic dintre ‘cenzorii’ din scoala, nu ma mai temeam de nimeni si de nimic.

Stiam, afara de aceasta, ca si eu trebuie sa ma fac odata ca Hutu, si pentru aceasta ii prindeam apucaturile si, inainte de toate, din copil neastamparat ce eram, ma facui un baiat asezat si intelept ca dansul. […] Mergeam dar totdeauna cu el, de el ascultam totdeauna si la dansul cautam scapare cand eram napastuit.
(Ioan Slavici, Budulea Taichii)
Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: stiam si uimirea.     2 puncte

2. Explica rolul cratimei in secventa: Dar se-ntelege.     2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul lume.     2 puncte

4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul dat.     4 puncte

5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat.     4 puncte

6. Selecteaza doua secvente din text care fixeaza dimensiunea temporala.     4 puncte
7. Prezinta rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat.     4 puncte

8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului epic.     4 puncte

9. Comenteaza, in 60 – 100 de cuvinte (sase – zece randuri), urmatoarea secventa din text:

De-mi parea bine?

Dar se-ntelege ca-mi parea bine.

Cand mi-l aduc aminte pe dansul, mi se desfasoara inaintea ochilor intreaga lume a tineretelor, cu toate farmecele ei, acuma perdute pentru totdeauna; si niciunul dintre noi toti, care impreuna am trecut prin acea lume, nu poate sa se gandeasca la tineretele sale fara ca sa-i treaca, asezat, retras si intotdeauna intelept, Budulea Taichii pe dinaintea ochilor, pentru ca Budulea nu era numai al Taichii, ci si al nostru al tuturora.     4 puncte
SUBIECTUL al II-lea          (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de randuri) despre importanta comunicarii pentru succesul muncii in echipa.
In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri;     8 puncte

– sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;     16 puncte

– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate.     6 puncte

SUBIECTUL al III-lea          (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de 600 – 900 de cuvinte (doua – trei pagini), in care sa prezinti relatia dintre doua personaje dintr-o comedie studiata.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:

– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecaruia dintre personajele alese din comedia studiata;

– evidentierea, prin doua episoade/citate/secvente comentate, a modului in care evolueaza relatia dintre cele doua personaje;

– ilustrarea a patru elemente de structura si de limbaj ale comediei studiate, semnificative pentru analiza relatiei dintre cele doua personaje (de exemplu: actiune, conflict dramatic, relatii temporale si spatiale, modalitati de caracterizare a personajelor, registre stilistice, limbajul personajelor, notatiile autorului etc.);

– sustinerea unei opinii despre modul in care se reflecta o idee sau tema comediei studiate in evolutia relatiei dintre cele doua personaje.

Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate – 1 punct).

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus.

Baremul la Limba si literatura romana – Real

Marea noutate pe care a adus-o bacalaureatul de anul acesta, modificare ce se aplica si la sesiunea de toamna a BAC-ului 2013, este diferentierea subiectelor pentru elevii de la Tehnologic. Elevii de la filiera Tehnologica – cu cele mai slabe rezultate la BAC in ultimii ani – vor avea subiecte diferite de ale celorlalti elevi la Matematica, Fizica si Chimie.

  • Si la examenul      scris de Limba Romana absolventii au avut subiecte      diferite: elevii      de la profilul Real si cei de la filierele Tehnologica si Vocationala au      avut de rezolvat subiecte diferite la examenul de Limba si literatura      romana fata de absolventii de la profilurile Umanist si Pedagogic.      Diplomele de Bacalaureat au ramas, insa, la fel ca anii trecuti.

Aceasta modificare a fost facuta de anul trecut, prin schimbarea programelor de examen, dar nu a fost comunicata decat odata cu debutul sesiunii pentru olimpici a Bacalaureatului.
Calendar Bacalaureat 2013 – sesiunea de toamna
15-19 iulie 2013        Inscrierea candidatilor la a doua sesiune de examen

19-20 august 2013    Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana – proba A

19-21 august 2013    Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna – proba B

20-21 august 2013    Evaluarea competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala – proba C

22-23 august 2013    Evaluarea competentelor digitale – proba D

26 august 2013         Limba si literatura romana – proba E)a) – proba scrisa

27 august 2013         Limba si literatura materna – proba E)b) – proba scrisa

28 august 2013         Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – proba scrisa

30 august 2013         Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E)d) – proba scrisa

2 septembrie 2013    Afisarea rezultatelor (pana la ora 12:00) si depunerea contestatiilor (orele 12:00 – 16:00)

3-4 septembrie 2013 Rezolvarea contestatiilor

5 septembrie 2013    Afisarea rezultatelor finale

http://www.evz.ro/detalii/stiri/exclusiv-ce-contin-lectiile-despre-filozofie-si-bani-care-urmeaza-sa-fie-predate-la-cla-1054355.html

EXCLUSIV: Ce conțin lecțiile despre FILOZOFIE și BANI care urmează să fie predate la clasele primare

“Educație financiară”, „Filosofie pentru copii” și “Educație pentru societate”, cele trei discipline opționale aprobate recent de ministerul Educației, pentru clasele primare, promit să transforme din temelii modul în care se face educație în România. În țările evoluate, ele există de ani buni și au devenit o normă.

“Îi putem asigura pe părinți că orarul elevilor nu o să se aglomereze și mai mult, ba dimpotrivă. Deși oferta ministerului cuprinde destule opționale, dascălii ajung să facă în timpul acestor ore tot matematică și română. Copiii au nevoie și de puțină relaxare”, explică Ciprian Fărtușnic, expert educaţional al Centrului Român de Politici Europene (CRPE).

Acesta a făcut parte din echipa care a conceput programa cursului de „Filosofie pentru copii”, destinată elevilor din clasele III-IV și spune că lecțiile nu sunt nici pe departe greoaie.

”Practic, își vor redobândi gustul de cunoaștere, acea curiozitate spontană. Pentru că până la 7-8 ani pun foarte multe întrebări, apoi intră în clasa a II-a, orarul e mai stufos și devini mai degrabă pasivi. Ajung să acumuleze informații fără să-și mai pună probleme dece, iar când greșesc sunt extreme de dezamăgiți”, mai arată Fărtușnic. De altfel, filozofia pentru copii nu este un concept nou pentru țara noastră. “A existat încă din anii 90’, dar a dispărut încet-încet. În SUA, s-a predat cu 20 de ani mai devreme, iar astăzi în jur de 60 de sisteme educaționale au introdus această disciplină”, detaliază specialistul.

Promițător sună și celelalte două opționale.

În cadrul “Educației pentru societate”, predată la pregătitoare, dar și la clasele a întâia și a doua, cei mici vor afla totul despre comportamentul în moral în societate, iar “Educația financiară”, care va apărea în orarul elevilor din clasele III-IV, îi va învăța cum să fie mai chibzuiți cu banii. “Vor face, spre exemplu, exercișii împreună cu familia. Timp de o săptămână vor ține evidența cheltuielilor casei, pentru a vedea exact pe ce anume se duc banii”, mai spune expertul educaţional Ciprian Fărtușnic.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/bacalaureat-de-toamna-2013-doi-elevi-din-judetul-satu-mare-au-fost-eliminati-1054357.html

Bacalaureat de toamnă 2013. Doi elevi din judeţul Satu Mare au fost eliminaţi

Candidații celei de-a doua sesiune de Bacalaureat au susținut examenul azi proba scrisă la limba și literatura română. doi dintre ei eu fost eliminați pentru tentativă de fraudă.

Conform unui comunicat al Inspectoratului Şcolar Judeţean Satu Mare, din cei 889 candidaţi înscrişi la proba scrisă la limba şi literatura română au fost prezenţi 700 candidaţi. Dintre aceştia au fost eliminaţi doi candidaţi, câte unul la centrul de examen Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară ‘George Emil Palade’ Satu Mare, respectiv la subcomisia Liceul Tehnologic ‘George Bariţiu’ Livada, pentru tentativă de fraudă.

În sesiunea din vară, din cei 2.709 de absolvenţi care s-au prezentat la examen au promovat 1.581, respectiv 58,36%, iar 1.128 au fost respinşi, cinci elevi fiind eliminaţi. Şase elevi au reuşit să obţină media 10, fiind şi două centre cu promovabilitate zero.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/nu-se-lasa-eliminati-din-bac-fiindca-au-incercat-sa-copieze-1054305.html

NU SE LASĂ: Eliminați din BAC fiindcă au încercat să copieze

În ciuda măsurilor anti-fraudă anunțate de mai marii de la Ministerul Educației, numai în Gorj, trei elevi au fost eliminaţi de la prima probă scrisă a bacalaureatului pentru că au încercat să copieze. Și la Iași, șapte absolvenţi de liceu au fost eliminaţi din sala de examen după ce au fost prinşi în timp ce încercau să copieze în timpul probei scrise la limba şi literatura română.

Trei elevi gorjeni au fost eliminaţi de la prima probă scrisă a sesiunii de toamnă a examenului de bacalaureat, după ce au intrat cu telefoane mobile în sala de examen sau au încercat să copieze, a declarat, luni,inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Gorj, Ion Işfan.

Potrivit acestuia, la sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat s-au înscris, în total, 2.456 de candidaţi, majoritatea susţinând o singură probă sau două.

Dintre cei trei eliminaţi, doi au intrat în sala de examen având asupra lor telefonul mobil, iar unul a fost prins în timp ce încerca să copieze.

„Astăzi s-a desfăşurat prima probă scrisă la Limba şi literatură română, au fost înscrişi 1.372 de candidaţi, prezenţi au fost 1.170, avem 202 absenţi şi trei eliminaţi. Doi dintre ei sunt de la Colegiul Tehnic numărul 2 din Târgu-Jiu şi unul de la Colegiul Economic ‘Virgil Madgearu’ din Târgu-Jiu. Au fost eliminaţi din aceleaşi poveşti cunoscute, au avut telefoane la ei sau au încercat să copieze folosind celebrele copiuţe. Din păcate pentru ei, au pierdut tot ce au promovat până acum, pentru că, fiind în toamnă, probabil că au promovat diferite probe în sesiunea anterioară a examenului de bacalaureat, deci au pierdut tot ce au câştigat, nu pot să mai participe în continuare la examen şi, mai mult, două sesiuni nu se vor putea înscrie la bacalaureat’, a precizat Ion Işfan pentru Agerpres.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/bacalaureat-2013-sesiunea-de-toamna-proba-la-limba-romana-cred-ca-vom-vedea-multe-pagini-goale-1054374.html

BACALAUREAT 2013, sesiunea de toamnă. Proba la limba română: „Cred că vom vedea multe pagini goale”

A doua sesiune a Bacalaureatului a fost, la propriu şi la figurat, un mix între comedie şi tragedie. Dascălii se aşteaptă la pagini goale.

Bacalaureatul de toamnă „şi-a arătat colţii”, ieri, odată cu prima probă scrisă, la Limba şi literatura română. Cei peste 55.700 de candidaţi prezenţi la această probă au avut surpriza să constate că şi de data aceasta cel mai „valoros” subiect a fost complicat: comedie pentru profilul Real şi dramă, pentru cei de la Uman.

„Pfff, nu iau nici acum. Trebuia să scriu despre «O scrisoare pierdută», dar nu am ştiut”, a exclamat la ieşirea din sala de examen, un elev al Liceului de Metrologie „Traian Vuia” din Capitală. De altfel, recunoaşte băiatul, toată vara a trăit cu speranţa că şefii de la Educaţie vor fi mai îngăduitori cu elevii participanţi la Bac-ul de toamnă. Iar dascălii spun că această mentalitate face ca cei promovaţi în a doua sesiune să se numere pe degete.

„Trebuie spulberat mitul conform căruia sesiunea din august a Bacului este mai uşoară. Aparent, un text dramatic este mai simplu decât unul poetic, însă elevii mizau pe roman. Acolo, măcar ar fi ştiut să povestească acţiunea. Cred că vom vedea multe pagini goale”, spune Ilona Rizea, profesor de română la Colegiul Naţional „Jean-Monnet” din Ploieşti.

La fel de greu pentru toţi

Nici diferenţierea cerinţelor, anunţată de ministerul Educaţiei, spune dascălul, nu le va aduce puncte în plus, pentru simplul motiv că a lipsit cu desăvârşire: „La subiectul întâi, candidaţii de la real au primit un fragment din nuvela «Budulea Taichii», de Slavici, iar ceilalţi au avut unul din «Iubire magică», de Vasile Voiculescu. Asta e singura diferenţă, cerinţele sunt identice. La textul argumentativ, mi-e teamă că cei de la Real vor întâmpina probleme. Este posibil ca unii să nici nu ştie ce înseamnă «comunicarea în echipă»”.

Profesoara crede că a doua sesiune de Bac nu va ridica cu mult pragul ratei de promovare la nivel naţional.

http://www.gandul.info/stiri/perle-bac-2013-ce-au-scris-elevii-care-au-dat-examenul-de-bacalaureat-la-romana-am-auzit-ca-era-o-comedie-ceva-cu-o-scrisoare-dar-nu-stiam-pe-nimeni-11272697

PERLE BAC 2013. Ce au scris elevii care au dat examenul de BACALAUREAT la română: „Am auzit că era o comedie, ceva cu o scrisoare, dar nu ştiam pe nimeni”

 PERLE BAC 2013. Candidaţii la sesiunea de toamnă de la  BACALAUREAT 2013 au fost, ca de obicei, fie extaziaţi de subiectele uşoare, considerându-se pregătiţi „beton”, fie nemulţumiţi amarnic, un subiect problemă pentru unii fiind nuvela „Budulea Taichii” de Ioan Slavici, al cărei nume le-a fost greu să-l pronunţe.

Mulţi dintre tinerii care s-au prezentat la examenul de bacalaureat, luni, la proba scrisă de limba română, au fost la fel de nepregătiţi ca şi astă vară.

„Am venit la noroc. Iese, bine. Nu, asta este. Eu am citit o săptămână şi am făcut două subiecte. Cred că a fost suficient, ca să trec. La comedie, am scris titlul «O scrisoare pierdură», atât”, se lăuda Iulian care a susţinut proba scrisă la limba română, singura la care nu a obţinut notă de trecere în vară, în centrul organizat la Colegiul „Spiru Haret”.

Candidaţii au avut de rezolvat varianta de subiect cu numărul opt la proba scrisă la Limba şi literatura română susţinută luni. Mai concret, ei au avut de analizat un fragment din nuvela „Budulea Taichii” a lui Ioan Slavici, de redactat un text argumentativ despre importanţa comunicării pentru succesul muncii în echipă şi un eseu privind relaţia dintre două personaje dintr-o comedie studiată.

În centrul de la Colegiul „Spiru Haret” au fost tineri care au ieşit rapid din sală întrucât nu au reuşit să rezolve nici un minim de cerinţe care le-ar fi permis să ia un 5. „Nu ne-au dat voie să ieşim cu subiectele din sală. Ne-au zis că am stat prea puţin înăuntru”, explică un grup de tineri care au rămas la taclale în faţa colegiului, în aşteptarea unor prieteni.

„Nu am ştiut nimic. A fost nasol rău. Am auzit că era o comedie, ceva cu o scrisoare, dar nu ştiam pe nimeni”, spune un altul râzând. Alte două tinere ţâşnesc şi el din şcoală foarte supărate: „Ce personaje din comedie? Ce comedie? Şi celelălat, Slavici. Nu am ştiut nimic”, vorbesc ele tare, cât să le audă şi să le aprobe toţi cei de afară în aceeaşi situaţie cu a lor.

În centrul de la Colegiul „Dimitrie Cantemir” primii candidaţi care au ieşit din sală au fost la fel de neştiutori.

„Am avut ceva ce nici nu ştiu cum se cheamă, Bădi Tăileu, nu ştiu, Apoi am avut ceva despre importanţa comunicării în munca de echipă şi două personaje dintr-o comedie studiată. A fost greu”, spune Alina.

Au fost însă şi candidaţi cărora subiectele li s-au părut uşoare.

„Au fost uşoare. Adică beton. Beton, că de-aia am ajuns în toamnă”, spune Marian, care a susţinut proba în centrul de la Şcoala Centrală. „Uşor, doamnă, că noi am fost la uman”, îl completează un prieten.

Uşor – aşa a fost şi în 2012, toamna, când, după contestaţii, au promovat 20,4 la sută dintre candidaţii înscrişi la bacalaureat.

„Din păcate, copiii nu mai vor să înveţe. Mă uit la fiica mea. Ar fi făcut orice altceva decât să citească o carte. Cu chiu cu vai am reuşit s-o conving să deschidă manunalele. Am citit împreună comentarii. Nu ştiu de ce, dar am sentimentul că tinerii tot trag nădejde că vor putea promova prin fraudă sau, cum zic ei, prin noroc. Dar fără să deschidă o carte”, spune una dintre mămicile care încă îşi mai însoţeşte fiica la examen.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/educatie/bac-2013-frauda-la-constanta-310963.html

BAC 2013. FRAUDĂ la Constanţa

BACALAUREAT 2013. 124 de absolvenţi care au susţinut, luni, proba scrisă de limba română, în cadrul celei de-a doua sesiuni a examenului de bacalaureat, au fost eliminaţi pentru că aveau asupra lor materiale ajutătoare, relatează Mediafax.

O elevă din Constanţa a declarat chiar că a dat bani pentru a promova.

Pentru 12 dintre candidaţii înscrişi a fost necesară utilizarea subiectelor de rezervă, în timp ce 124 de candidaţi au fost eliminaţi pentru că aveau asupra lor materiale ajutătoare şi dispozitive electronice, interzise în săli pe durata desfăşurării probei. Cei mai mulţi dintre candidaţii eliminaţi s-au înregistrat în Bucureşti (10), respectiv judeţul Constanţa (15), unde o elevă, eliminată din examen pentru fraudă, a declarat inspectorilor şcolari că a dat bani pentru a putea promova examenul.

Cazul a fost înaintat Poliţiei Constanţa de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa.

Luni, elevii au susţinut proba scrisă de Limba şi literatura română, în cadrul sesiunii de toamnă a Bacalaureatului 2013, s-au prezentat 45.954 de candidaţi, conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) până la ora 15.00.

Din totalul celor 88.073 de candidaţi care au participat la proba orală de evaluare a competenţelor de comunicare în limba română, desfăşurată în zilele de 19 şi 20 august, 16,79 la sută au primit calificativul „experimentat”, 34,14 la sută – calificativul „avansat”, iar 32,76 la sută – calificativul „mediu”. Un candidat a fost eliminat.

Pentru proba de evaluare a competenţelor de comunicare în limba maternă (19 – 21 august), 52,25 la sută dintre cei 666 de candidaţi au fost desemnaţi utilizatori experimentaţi, 25,53 la sută au primit certificat de utilizator avansat, iar 7,81 la sută – certificatul de utilizator mediu. Şi la această probă a fost eliminat un candidat.

Din cei 18.917 de candidaţi care au participat la proba de evaluare a competenţelor de comunicare într-o limbă străină (20 – 21 august), un candidat a fost eliminat.

La proba de competenţe digitale (22 – 23 august), din cei 18.428 de candidaţi, unul a fost eliminat, 3,7 la sută au primit certificat pentru nivel experimentat, 13,3 la sută – certificat pentru nivel avansat, 41,4 la sută – certificat pentru nivel mediu, iar 38,7 la sută – certificat care atestă nivelul de începător.

Probele scrise din cadrul sesiunii de toamnă a Bacalaureatului 2013 continuă marţi cu disciplina Limba şi literatura maternă. Proba obligatorie a profilului va avea loc miercuri, iar cea la alegere a profilului şi specializării, vineri.

Afişarea rezultatelor se va face pe data de 2 septembrie, până la ora 12.00, urmând ca, în aceeaşi zi, să fie depuse contestaţiile, în intervalul orar 12.00 – 16.00. Soluţionarea contestaţiilor este programată între 3 şi 4 septembrie, iar rezultatele finale vor fi făcute publice pe 5 septembrie.

http://www.ziare.com/scoala/rezultate-bacalaureat-2013/bacalaureat-2013-sesiunea-de-toamna-peste-100-de-elevi-eliminati-1253660

Bacalaureat 2013, sesiunea de toamna: Peste 100 de elevi eliminati

Un numar de 45.954 de candidati au fost prezenti luni la proba scrisa de Limba si literatura romana a celei de-a doua sesiuni a Bacalaureatului, dintre acestia 124 au fost eliminati pentru ca aveau asupra lor materiale ajutatoare si dispozitive electronice, interzise in sali pe durata desfasurarii examenului, un caz pentru presupusa mita fiind verificat.


Potrivit unui comunicat al MEN, pentru 12 dintre candidatii inscrisi a fost necesara utilizarea subiectelor de rezerva.

Cei mai multi dintre candidatii eliminati s-au inregistrat in Bucuresti (10), respectiv judetul Constanta (15), unde o eleva, eliminata din examen pentru frauda, a declarat inspectorilor scolari ca a dat bani pentru a putea promova Bacalaureatul, cazul fiind inaintat Politiei Constanta de catre Inspectoratul Scolar Judetean.

Din totalul celor 88.073 de candidati care au participat la proba orala de evaluare a competentelor de comunicare in limba romana, desfasurata in zilele de 19 si 20 august, 16,79% au primit calificativul „experimentat”, 34,14% – calificativul „avansat”, iar 32,76% – calificativul „mediu”, un candidat fiind eliminat.


Potrivit MEN, pentru proba de evaluare a competentelor de comunicare in limba materna (19 – 21 august), 52,25% dintre cei 666 de candidati au fost desemnati utilizatori experimentati, 25,53% au primit certificat de utilizator avansat, iar 7,81% – certificatul de utilizator mediu, si la aceasta proba fiind eliminat un candidat.

Din cei 18.917 candidati care au participat la proba de evaluare a competentelor de comunicare intr-o limba straina (20-21 august), un candidat a fost eliminat.


Situatia statistica a calificativelor obtinute pentru intelegerea textului audiat arata astfel: 11,8% – calificativ B2, 25,4% – calificativ B1, 45,1% – calificativ A2, 15,9% – calificativ A1.


Pentru intelegerea textului citit, 4,5% au primit calificativ B2, 22,1% – calificativ B1, 51,2% – calificativ A2, 16% – calificativ A1.

Pentru producerea de mesaje scrise, situatia se prezinta astfel: 4,5% – calificativ B2, 7,9% – calificativ B1, 15,2% – calificativ A2, 19,4% – calificativ A1.

Bacalaureat 2013, sesiunea de toamna: Vezi subiectele la Romana


In materie de producere de mesaje orale, 13,5% dintre candidati au primit calificativ B2, 15,5% – calificativ B1, 24,8% – calificativ A2, 40,2% – calificativ A1.


Pentru interactiune orala, calificativul B2 a fost obtinut de 14% dintre candidati, certificatul B1 de 15,8%, A2 de 25,6%, iar A1 de 37,4%.

 

La proba de competente digitale (22 – 23 august), din cei 18.428 de candidati, unul a fost eliminat, 3,7% au primit certificat pentru nivel experimentat, 13,3% – certificat pentru nivel avansat, 41,4% – certificat pentru nivel mediu, iar 38,7% – certificat care atesta nivelul de incepator.


Probele scrise din cadrul sesiunii de toamna a Bacalaureatului continua marti cu disciplina limba si literatura materna, proba obligatorie a profilului va avea loc in data de 28 august, iar cea la alegere a profilului si specializarii pe 30 august.


Afisarea rezultatelor se va face pe data de 2 septembrie, pana la ora 12.00, urmand ca, in aceeasi zi, sa fie depuse contestatiile, in intervalul orar 12.00 – 16.00.

Solutionarea contestatiilor este programata intre 3 si 4 septembrie, iar rezultatele finale vor fi facute publice pe 5 septembrie.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/studii-in-strainatate/studiul-danemarca-olanda-e-an–ii-1_521b00aac7b855ff5613b046/index.html#

Studiul în Danemarca şi Olanda: cum e în primul an? (II)

Danemarca si Olanda au devenit, în ultimii ani, destinaţii de studiu populare, în parte datorită taxelor reduse de şcolarizare din aceste state (în Danemarca învăţământul universitar este gratuit, iar în Olanda se situează în jurul valorii de 1.800 de euro/an). 2 studenţi români din aceste ţări au povestit EDMUNDO cum este traiul acolo.

Ce ne poţi spune referitor la cazare şi la aspectele ce ţin de traiul în Danemarca sau Olanda? Dacă ai observat diferenţe între cazarea în campus si cea  privată, despre preţurile din Danemarca sau Olanda precum şi despre posibităţile pe care le ai în timpul liber – divertisment, part time job, ONG-uri şi internship-uri.

LAURA: „Referitor la cazare, conteaza foarte mult daca aceasta este în campus sau este privată. Cazarea în campus este, în primul rând uşor de găsit prin intermediul asociatiei de studenti studenthousingaarhus. In plus, costul este mai mic. Dezavantajul în acest caz este că vei primi o cazare împreuna cu alt/alţi studenţi, cel mai probabil cu baie şi bucătărie comună, doar dormitorul fiind individual. În cazul cazărilor private, avatajul este că îţi alegi tu locaţia şi colegii de cameră, în timp ce marele dezavantaj este că va costa mai mult şi va fi foarte greu de gasit. Multi studenţi se grupează şi îşi caută un apartament privat împreună sau aplică câte 2 (numărul maxim admis) prin asociaţia de studenţi. Preţurile sunt mari, o cazare bună la camin (aproape de facultate, cu dormitor si baie proprie) costă aproximativ 1 500 lei, in timp ce o cazare privată porneşte de la aproximativ 2 200 lei, dacă stai singur şi nu se împart cheltuielile cu nimeni. Mancarea este din nou mai scumpă, pe mine mă costă aproximativ 700 lei pe luna. Cheltuielile pot fi însă reduse până la 500 lei poate chiar mai puţin dacă masa nu este prea bogată şi dacă alegi să mănânci alimente mai ieftine. De exemplu, ciocolata este foarte scumpă şi poate fi exclusă din meniul zilnic.”

DRAGOŞ: „ Experienţa mi-a confirmat faptul că este normal să plăteşti o chirie mai mare în primele luni de studiu într-o ţară străină. De cele mai multe ori nu cunoşti pe nimeni şi nici nu ştii unde poţi găsi cele mai potrivite locuinţe (preţ şi spaţiu). Pe masură ce ajungi să te împrieteneşti cu străinii, să îţi extinzi network-ul, vei putea găsi mult mai uşor o locuinţă la un preţ adecvat. În primele 6 luni am locuit într-un spacebox de 16 m2 cu toate dotările şi plăteam 570 de euro pe lună. Această cazare am obţinut-o printr-o agenţie care are contract cu universitatea. Între timp, am reuşit să găsesc o cameră mobilată de 28m2 la preţul de 437 euro pe lună şi m-am mutat.

În Utrecht, pot spune că cea mai mare diferenţă dintre campus şi cazarea privată este faptul că nu se poate locui mai mult de 1 an de zile în campus şi nu poţi încheia contractul mai devreme. În schimb, la o cazare privată poţi stabili de la început termenii încheierii contractului, printre alte cauze (asta dacă ţi-ai găsit ceva mai bun şi vrei să te muţi). Este mai bine ca studentul să încerce să găsescă o cameră în campus, dar sa nu fie mai scumpă de 400-420 de euro iar după un an să se mute poate cu un coleg într-un apartament sau o casă.

Referitor la capitolul cheltuieli lunare, eu consider că se poate supravietui cu 120-130 euro pe lună pe parcurs, după ce începi să cunoşti zona şi magazinele cu produsele mai ieftine dar bune. Acest lucru este însă posibil, după o perioadă de timp, prin urmare, la început, suma trebuie să fie un pic mai mare, poate până la 200 de euro, mai ales că, pe lângă alimente, se mai adaugă şi banii pe cărţi. Un experiment simplu mi-a arătat că, dacă mă limitam la a ieşi în oraş o dată pe săptămână, pot cheltui cel mai puţin 30 euro/lună. Un aspect foarte important de luat în calcul este transportul. Trebuie avut în vedere faptul că în Olanda transportul în comun este foarte scump (2.60 euro pe călătorie) şi din acest motiv se practică foarte des mersul pe bicicletă! ”

LAURA: „În ceea ce priveste timpul liber, sunt multe lucruri de făcut. Poti fi membru al unui club de studenţi în cadrul şcolii, poţi lua parte la evenimente organizate de studenţi sau poţi practica diverse activităţi la sală la un preţ avantajos. Sala de Fitness, Fitness World, este o alegere preferată de mulţi studenţi. Cu un abonament care costă mai puţin de 200 lei pe lună poţi merge la sală în fiecare zi şi la multe tipuri de clase de fitness de câte ori vrei. De asemenea, jogging-ul este intotdeauna praticat cu plăcere de un număr mare de studenţi.

Cât despre obţinerea unui job în timpul liber, acesta este, în primul rând, destul de greu de găsit. Însă, dacă se caută din timp se poate găsi un part-time job bun. Riscul este să lucrezi în timpul orelor de curs întrucât majoritatea angajatorilor te cheama când au nevoie de tine, nu în funcţie de programul de la facultate. În principiu, prin efort şi căutare permanentă, îti gasesti un job în cel mult 3-4 luni însă trebuie avută mare grijă cu orele de lucru suprapuse peste programul de la şcoală.”

DRAGOŞ: „La capitolul modalităţi de petrecere a timpului liber, din fericire, la acest capitol Olanda este fruntaşă în Europa. Ca student ai numeroase avantaje, promoţii şi acces la un număr foarte mare de evenimente. Festivalurile muzicale, concertele au loc aproape în fiecare luna; întrecerile sportive sunt la ordinea zilei iar dacă preferi liniştea şi calmul, mai mult ca sigur vei găsi un loc potrivit prin parcuri, muzee, gradini botanice etc. Am observat că oladezii îmbină frecvent plimbările melancolice prin păduri şi lenevitul în gradină cu nopţile albe petrecute în pub-uri. Joia este ziua studentului, toate magazinele sunt deschise până târziu iar petrecerile ţin până în zori!

Erasmus Student Network (ESN) este una dintre cele mai populare organizaţii pentru studenti. Câteva dintre activităţile organizate de ESN la care poţi lua parte sunt: bucătărie internaţională, movie night, campionate de fotbal, biliard, bowling, excursie în Rotterdam sau multele asemenea.”

Ce i-ai recomanda unui elev care vrea să studieze în Danemarca sau Olanda, poate chiar la academia unde studiezi tu?

LAURA: „În primul rand, aş menţiona ca va fi destul de greu să fie singur. Din propria experienţă pot spune că e mult mai uşor să ai un prieten/prietenă cu care să îţi cauţi cazare, să împarţi cheltuielile, să te ajuţi, cel puţin la început până descoperi si te obişnuiesti cu locul şi cu mediul per ansamblu.

În al doilea rând, cred că e foarte greu să pleci în străinătate la studii fără bani puşi deoparte pentru primele 4 luni cel putin. Astfel nu vei fi presat de găsirea rapidă a unui job part time si e cu totul altceva să ai timp să cauţi, decât să calculezi fiecare bănuţ gândindu-te că nu îţi ajung banii pentru cheltuielile primare. În concluzie, aş recomanda Danemarca şi Business Academy Aarhus ca destinaţie de studiu pentru că înveţi foarte multe lucruri, cunoşti foarte mulţi oameni şi acumulezi o experienta vastă atât în domeniul pe care vrei să îl urmezi, cât şi în diferite arii culturale.”

DRAGOŞ: „Ceea ce îmi vine în minte are, în primul rând legătură cu partea financiară, deoarece celelalte aspecte (integrare în comunitate, şcoala etc.) ţin foarte mult de personalitatea fiecăruia. Un viitor student în Olanda trebuie să îşi aibă asigurat traiul pentru cel puţin primele 6 luni, până îşi poate găsi un part-time job. Suma ar fi undeva la 2000-3000 de euro, cu toate cheltuielile. Dacă din 2014 vom putea lucra fără permis de munca, atunci sunt şanse mult mai mari în găsirea unui part time job si pentru primirea bursei de la guvernul olandez. Se poate aplica pentru Tuition Free Loan (împrumutul pentru finanţarea studiilor) încă de la început, dar dacă munceşti un anumit număr de ore pe lună (56 de ore de anul viitor) beneficiezi de o bursă de student ( aproximativ 500-700 de euro/lună) şi de transport în comun gratuit.”

http://www.romanialibera.ro/actualitate/educatie/ce-a-declarat-ponta-despre-numarul-de-burse-pentru-studentii-din-republica-moldova-310959.html

Ce a declarat Ponta despre numărul de burse pentru studenţii din Republica Moldova

Numărul de burse pentru studenţii din Republica Moldova nu trebuie mărit, deoarece cererile sunt mai mici decât disponibilul, fiind mai curând nevoie de o diversificare a acestora astfel încât tinerii să fie încurajaţi să vină la universităţi româneşti, a spus, la Chişinău, premierul Victor Ponta, transmite Mediafax.

El a arătat că în acest an au fost înregistrate un total de 2.800 cereri de acordare de burse din partea tinerilor moldoveni, în condiţiile în care numărul de burse disponibile se ridică la 5.000.

Premierul a apreciat astfel, într-o conferinţă de presă susţinută împreună cu omologul său moldovean, Iurie Leancă, că nu este cazul ca numărul burselor să fie majorat, ci este nevoie de „realism” şi de o folosire mai eificientă a acestui instrument de sprijin educaţional, astfel încât tinerii să fie încurajaţi să vină la universităţi româneşti şi nu să opteze pentru instituţii din alte ţări.

În urmă cu o lună, într-un interviu acordat postului Europa Liberă înaintea vizitei pe care urma să o efectueze în Republica Moldova, preşedintele Traian Băsescu a declarat că, pentru el, a fost şocant că premierul de la Chişinău, Iurie Leancă, i-a cerut prim-ministrului Victor Ponta să reducă numărul de burse pentru studenţii din Republica Moldova.

„Răspunsul nostru, însă, nu poate fi decât că îl mărim, dând o şansă acestor tineri să înveţe în România şi apoi să lucreze în Republica Moldova, fiindcă România are nişte obligaţii morale faţă de generaţia tânără”, a spus Băsescu.

El i-a criticat pe premierii Leancă şi Ponta pe chestiunea reducerii numărului de burse pentru moldoveni: „Aşa cum noi ne plângem că tinerii noştri care studiază la Londra, la Paris, în Statele Unite sau mai ştiu eu pe unde, şi apoi rămân acolo, aşa şi Guvernul din Republica Moldova spune: avem 5.000 de burse, dar după ce termină şcoala se întorc prea puţini în Republica Moldova. Eu pot înţelege abordarea premierului Leancă, din acest punct de vedere. Nu i-o înţeleg, însă, din punctul de vedere al europenismului pe care şi-l asumă premierul Leancă şi cu atît mai puţin acceptul premierului Ponta”.

La acel moment, premierul Ponta a răspuns criticilor preşedintelui Băsescu privind reducerea numărului de burse pentru tinerii din Moldova, arătând că este bine să fii preşedinte şi generos „pe banii altora” şi spunând că atât el, ca prim-ministru, cât şi omologul moldovean muncesc spre deosebire de alte persoane.

În vizita de la Chişinău, preşedintele Traian Băsescu a anunţat însă că statul român va creşte din anul universitar 2014-2015 la 6.000 numărul de burse pentru elevii şi studenţii din Republica Moldova, respectiv cu 500 în plus faţă de câte sunt acordate pentru anul 2013-2014.

În anul academic 2013-2014, Guvernul român va finanţa un număr de 5.500 de burse pentru elevii şi studenţii din Republica Moldova.

În 2012, valoarea burselor acordate numai studenţilor din Republica Moldova a fost estimată la aproximativ 13 milioane de euro.