Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

Școlile din România pot deveni un spațiu periculos!

Elevii și angajații din învățământ au nevoie de protecție! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ îşi exprimă îngrijorarea privind cazul petrecut astăzi într-o unitate de învăţământ din Capitală, unde o colegă, cadru didactic, Continuare »

 

Revista presei – 26.09.2013

http://adevarul.ro/educatie/scoala/plan-informatizarea-scolilor-ue-lansat-comisia-europeana-1_5243008ac7b855ff56c4ba58/index.html#

Plan pentru informatizarea şcolilor din UE, lansat de Comisia Europeană

CE a lansat, miercuri, un plan de acţiune pentru informatizarea unităţilor de învăţământ din UE, în condiţiile în care peste 60 % dintre copiii de 9 ani învaţă  în şcoli ce nu dispun încă de echipamente informatice, iar peste 50% dintre studenţi nu utilizează manuale de informatică şi softuri.

Comisia Europeană (CE) lansează planul de acţiune „Deschiderea educaţiei”, pentru a rezolva problemele din sfera informaticii care afectează unităţile de învăţământ şi îngreunează rolul şcolilor şi universităţilor de a furniza o educaţie de înaltă calitate, precum şi competenţele informatice care, până în 2020, vor fi necesare pentru 90 % dintre locurile de muncă, potivit unui comunicat de presă.

Pentru a ajuta la demararea iniţiativei, Comisia lansează o nouă pagină de internet, Educaţie deschisă Europa, care va permite studenţilor, practicienilor şi instituţiilor de învăţământ să partajeze gratuit resurse educaţionale deschise.

În acelaşi context, o altă problemă de actualitate în ţările UE este aceea că majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar şi secundar nu se consideră „competente informatic” sau capabile să predea cunoştinţe informatice în mod eficient, iar 70 % dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare în utilizarea tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor (TIC) .

Potrivit CE, Letonia, Lituania şi Republica Cehă oferă elevilor cel mai larg acces la internet în şcoli (peste 90 %), dublu faţă de Grecia şi Croaţia (circa 45%).

Învăţământul superior, mai arată reprezentanţii Comisiei, se confruntă, de asemenea, cu o provocare în domeniul informatic: în contextul în care numărul studenţilor din UE va creşte în mod semnificativ în următorul deceniu, universităţile trebuie să-şi adapteze metodele tradiţionale de predare şi să ofere o combinaţie de posibilităţi de învăţare – faţă-în-faţă şi online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses – cursuri online deschise şi în masă), care permit oricărei persoane să aibă acces la educaţie oriunde, oricând şi prin intermediul oricărui dispozitiv -, însă, multe universităţi nu sunt pregătite pentru această schimbare.

Demersul lansat miercuri de CE se concentrează pe trei domenii principale: crearea de oportunităţi de inovare pentru organizaţii, cadre didactice şi cursanţi; utilizarea sporită a resurselor educaţionale accesibile permanent şi gratuit (Open Educational Resources – OER), asigurarea faptului că materialele didactice realizate cu fonduri publice sunt la dispoziţia tuturor; o mai bună infrastructură şi conectivitate TIC în şcoli.

Cadrul învăţământului se schimbă în mod dramatic, de la şcoală la universitate şi dincolo de aceasta: învăţământul deschis bazat pe tehnologie va fi în curând ‘imperativ’, nu doar ‘binevenit’, pentru toate vârstele. Trebuie să depunem mai multe eforturi pentru a asigura faptul că în special tinerii deţin competenţele informatice de care au nevoie pentru viitorul lor. Nu este suficient să înţelegem modul în care se utilizează o aplicaţie sau un program; avem nevoie de tineri care pot să-şi creeze propriile programe. ‘Deschiderea educaţiei’ are menirea de a deschide minţile către noi metode de învăţare, astfel încât oamenii să aibă şanse mai mari de a găsi un loc de muncă, de a fi mai creativi, mai inovatori şi de a avea abilităţi antreprenoriale„, a declarat comisarul european pentru educaţie, Androulla Vassiliou.

Cursuri online pentru profesori

Iniţiativele conexe iniţiativei „Deschiderea educaţiei” vor fi finanţate cu sprijin din programul Erasmus+, noul program al UE pentru învăţământ, formare, tineret şi sport, din programul Orizont 2020, noul program pentru cercetare şi inovare, precum şi din fondurile structurale ale UE.

De exemplu, Erasmus+ va oferi finanţare pentru instituţiile de învăţământ pentru a asigura faptul că modelele de afaceri sunt adaptate la schimbările tehnologice şi pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor profesorilor prin intermediul cursurilor online. Toate materialele de învăţământ sprijinite din Erasmus+ vor fi disponibile publicului gratuit, în temeiul unor licenţe deschise, a mai precizat CE.

Potrivit unui studiu recent privind utilizarea TIC în şcoli, doar unul din patru elevi în vârstă de nouă ani studiază într-o „şcoală înalt informatizată” – dotată cu echipamente recente, conexiune în bandă largă (peste 10 mbps) şi „conectivitate” mare (site internet, email pentru elevi şi învăţători, reţea locală, mediu de învăţare virtual).

Totodată, doar jumătate dintre elevii de 16 ani învaţă în astfel de „şcoli înalt informatizate”, iar 20% dintre elevii din ciclul secundar nu au utilizat niciodată sau aproape niciodată un calculator în lecţiile lor de la şcoală, conform sursei citate.

http://adevarul.ro/locale/focsani/elevi-profesori-sase-tari-intalnesc-focsani-cadrul-unui-proiect-literar-1_5242912dc7b855ff56c224e4/index.html#

Elevi şi profesori din şase ţări se întâlnesc la Focşani în cadrul unui proiect literar

Evenimentul, care este găzduit de Şcoala „Duiliu Zamfirescu”, va avea loc în perioada 7-12 octombrie şi este parte componentă a programului Comenius.

50 de elevi din Spania, Turcia, Franţa, Grecia, Italia şi România se vor reuni în perioada 7-12 octombrie la Focşani pentru un proiect care are ca finalitate promovarea scriitorilor locali.

Astfel, participanţii vor fi antrenaţi în diverse activităţi cu specific literar în şcoală, dar şi în excursii tematice, cu profil cultural, în locurile din ţară unde scriitorii şi-au desfăşurat activitatea literară.

Proiectul „To read is to grow” este parte componentă a programului Comenius, care a alocat pentru această acţiune suma de 16.450 de lei. În plus, consiliul local Focşani contribuie la acţiune cu suma de 7403 lei, pentru acoperirea cheltuielilor de transport necesare preluării delegaţiilor de la aeroport.

Organizării excursiilor tematice. Organizatorul evenimentului este Şcoala „Duiliu Zamfirescu” din Focşani.

http://adevarul.ro/locale/targoviste/pas-pas-oras-locuri-demult-1_524265d1c7b855ff56c14240/index.html

Pas cu pas prin oraş: locuri de demult

Complexul Naţional Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte în parteneriat cu Şcoala „Vasile Cârlova” organizează activitatea  educativă „Pas cu pas prin oraş: locuri de demult” ce se va desfăşura joi, 26 septembrie 2013, începând de la ora 09.00.

Aceasta se va desfăşura pe parcursul a trei ore şi are ca punct de pornire vizitarea Casei-Atelier „Gheorghe Petraşcu”, a Muzeului „Vasile Blendea” şi a Muzeului de Artă.

Evenimentul se va desfăşura în prima parte în sălile de expunere ale muzeelor menţionate mai sus, de unde se va porni într-o  călătorie interactivă şi tematică prin oraş  şi se adresează elevilor de clasele a III- a şi a IV-a cu scopul de a afla locurile înfăţişate de către artişti înainte de cel de-al Doilea Război Mondial şi imediat după acesta, urmând apoi să le identifice străbătând oraşul la pas, după traseul prestabilit.

Vizita în aer liber va constitui prilejul de a afla informaţii noi despre istoria locală şi transformările care au adus imaginea oraşului la forma din zilele noastre, dar şi într-un dialog activ între copii şi muzeograf, urmărind tema propusă mai sus şi pentru familiarizarea lor cu lucrările de artă plastică.

Activitatea îşi propune un moment de cercetare a istoriei locale din punct de vedere vizual – schimbări suferite în timp – prin intermediul fotografiei o tehnică care, o dată cu apariţia telefoanelor mobile cu cameră fotografică încorporată, a devenit accesibilă aproape tuturor şcolarilor.

Cele mai reuşite fotografii realizate de către copii vor fi prezentate vizitatorilor în expoziţia permanentă a muzeelor până la sfârşitul anului în curs.

http://adevarul.ro/locale/targoviste/ziua-europeana-limbilor-26-septembrie-1_5243405cc7b855ff56c6000d/index.html

Ziua Europeană a Limbilor – 26 septembrie

În perioada 26-28 septembrie 2013, Reprezentanţa Comisiei Europene în România (RCE), Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP), Departamentul pentru Relaţii Interetnice din cadrul Guvernului României şi institutele culturale din reţeaua EUNIC, organizează o serie de manifestări dedicate Zilei Europene a Limbilor în cadrul evenimentului „LinguaFEST 2013”.

Deschiderea oficială a evenimentului va avea loc în data de 26 septembrie, începând cu ora 10:00, la sediul Reprezentanţei Comisiei Europene în România, str. Vasile Lascăr, nr. 31, etaj 1, sala Titulescu.

Cu aceeaşi ocazie, va fi lansată „Publicaţia European Language Label”, ediţia 2013, care cuprinde texte de Dan Lungu şi Matei Vişniec, în original şi în traducere. În partea a doua a zilei, organizatorii vă invită la cafeneaua literară interculturală intitulată „Cetăţenie europeană şi dialog intercultural”, cu participarea extraordinară a 6 scriitori români care se exprimă în limbile minorităţilor naţionale. Programul manifestărilor din 26 septembrie se găseşte aici.

Sâmbătă, 28 septembrie, publicul larg este invitat la Librăria Cărtureşti, str. Pictor Arthur Verona, nr. 13-15, pentru a participa la diversele activităţi organizate de institutele culturale reunite in clusterul bucureştean al reţelei EUNIC: Institutul Polonez, Institutul Cultural Român, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso“, British Council, Institutul Goethe, Institutul Camões, Institutul Cervantes, Institutul Francez, Delegaţia Wallonie-Bruxelles şi Centrul Cultural al Republicii Ungare – Institutul Balassi.

Sunt programate lecţii deschise în mai multe limbi, diverse spectacole, cursuri de gastronomie, dansuri, jocuri interactive, karaoke etc. Programul zilei de 28 septembrie poate fi găsit pe paginile de internet ale instituţiilor menţionate sau pe pagina de Facebook dedicată.

În paralel cu festivalul multicultural, va avea loc evenimentul„Adresaţi-vă Europei în 4 limbi europene” organizat de Centrul de Informare Europe Direct Ploieşti la Şcoala Nicolae Iorga. Pe 4 octombrie, Centrul de Informare Europe Direct Sfântu Gheorghe va organiza o competiţie pentru elevii de gimnaziu din judeţ cu tema: limbile europene, limbile oficiale ale UE, cultura şi literatura statelor membre ale UE.

Lansat oficial în anul 1999 de către Comisia Europeană, European Language Label (Certificatul lingvistic european) este un premiu care încurajează iniţiativele în materie de predare şi învăţare a limbilor străine, prin recompensarea tehnicilor inedite de predare, prin difuzarea informaţiilor referitoare la acestea şi prin promovarea bunelor practici. În România, această acţiune este promovată de ANPCDEFP. În perioada 2001-2012, premiul a fost acordat unui număr de peste 100 de proiecte lingvistice, implementate de instituţii publice şi private, pe întreg teritoriul ţării.

 

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15650634-comisia-europeana-lansat-plan-actiune-pentru-promovarea-tehnologiilor-digitale-invatamant-comisarul-responsabil-agenda-digitala-visul-meu-este-fiecare-sala-clasa-fie-informatizata-pana-2020.htm

Comisia Europeana a lansat un plan de actiune pentru promovarea tehnologiilor digitale in invatamant. Comisarul responsabil de agenda digitala: Visul meu este ca fiecare sala de clasa sa fie informatizata pana in 2020

Comisia Europeana a lansat planul de actiune „Deschiderea educatiei”, pentru a stimula competentele informatice in scoli si universitati. Peste 60% dintre copiii in varsta de 9 ani din Uniunea Europeana invata in scoli care nu dispun inca de echipamente informatice, informeaza CE intr-un comunicat remis HotNews.ro. Neelie Kroes, comisarul responsabil de agenda digitala, a declarat ca „visul meu este ca fiecare sala de clasa sa fie informatizata pana in 2020”. Tinerii „au nevoie de competente informatice pentru a obtine locuri de munca”, a explicat aceasta.
Comisia Europeana a lansat astazi, 25 septembrie, planul de actiune „Deschiderea educatiei”. Pentru a ajuta la demararea initiativei, Comisia a lansat o noua pagina de internet, Educatie deschisa Europa, care sa permita studentilor, practicienilor si institutiilor de invatamant sa partajeze gratuit resurse educationale deschise.

Potrivit Comisiei, pana in 2020 competentele informatice vor fi necesare pentru 90% dintre locurile de munca.

Intre 50% si 80% dintre studentii din tarile UE nu utilizeaza niciodata manuale de informatica, programe informatice, emisiuni/podcasturi, simulari sau jocuri didactice. Majoritatea cadrelor didactice la nivelurile primar si secundar nu se considera „competente informatic” sau capabile sa predea cunostinte informatice in mod eficient, iar 70% dintre acestea ar dori mai multe cursuri de formare in utilizarea TIC, informeaza Comisia Europeana.

Letonia, Lituania si Cehia le ofera elevilor cel mai larg acces la internet in scoli (peste 90%), dublu fata de Grecia si Croatia (circa 45%).

Invatamantul superior se confrunta, de asemenea, cu o provocare in domeniul informatic: in contextul in care numarul studentilor din UE va creste in mod semnificativ in urmatorul deceniu, universitatile trebuie sa-si adapteze metodele traditionale de predare si sa ofere o combinatie de posibilitati de invatare, fata-in-fata si online, cum ar fi MOOCs (Massive Open Online Courses – cursuri online deschise si in masa), care permit oricarei persoane sa aiba acces la educatie oriunde, oricand si prin intermediul oricarui dispozitiv, se arata in comunicatul remis HotNews.ro.

Initiativa „Deschiderea educatiei” este condusa de Androulla Vassiliou – comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, si Neelie Kroes – vicepresedinte al Comisiei Europene si comisarul responsabil de agenda digitala. Planul de actiune se concentreaza pe trei domenii principale:

  1. Crearea de oportunitati de inovare pentru organizatii,      cadre didactice si cursanti
  2. Utilizarea sporita a resurselor educationale      accesibile permanent si gratuit (Open Educational Resources – OER),      asigurarea faptului ca materialele didactice realizate cu fonduri publice      sunt la dispozitia tuturor;
  3. O mai buna infrastructurii si conectivitate TIC in      scoli.

Comisarul Androulla Vassiliou a declarat ca „invatamantul se schimba in mod dramatic, de la scoala la universitate si dincolo de aceasta: invatamantul deschis bazat pe tehnologie va fi in curand ‘imperativ’, nu doar ‘binevenit’, pentru toate varstele. Trebuie sa depunem mai multe eforturi pentru a asigura faptul ca in special tinerii detin competentele informatice de care au nevoie pentru viitorul lor„.

Nu este suficient sa intelegem modul in care se utilizeaza o aplicatie sau un program; avem nevoie de tineri care pot sa-si creeze propriile programe. ‘Deschiderea educatiei’ are menirea de a deschide mintile catre noi metode de invatare, astfel incat oamenii sa aiba sanse mai mari de a gasi un loc de munca, de a fi mai creativi, mai inovatori si de a avea abilitati antreprenoriale„, a explicat comisarul european pentru educatie.

Neelie Kroes, comisarul responsabil de agenda digitala, a declarat ca „visul meu este ca fiecare sala de clasa sa fie informatizata pana in 2020. Invatamantul trebuie sa fie conectat la viata reala; el nu poate evolua intr-un univers paralel. Tinerii doresc sa utilizeze tehnologia informatica in fiecare aspect al vietii. Ei au nevoie de competente informatice pentru a obtine locuri de munca. Toate scolile si universitatile noastre, nu doar unele dintre ele, trebuie sa reflecte aceasta realitate.”

Comisia Europeana anunta ca initiativele conexe planului „Deschiderea educatiei” vor fi finantate cu sprijin din programul Erasmus+, din programul Orizont 2020, noul program pentru cercetare si inovare, precum si din fondurile structurale ale UE. De exemplu, Erasmus+ va oferi finantare pentru institutiile de invatamant pentru a asigura faptul ca modelele de afaceri sunt adaptate la schimbarile tehnologice si pentru a sprijini dezvoltarea competentelor profesorilor prin intermediul cursurilor online. Toate materialele de invatamant sprijinite din Erasmus+ vor fi disponibile publicului gratuit, in temeiul unor licente deschise.
Context

Comisia Europeana citeaza studii care sustin ca in urmatorii 10 ani piata de e-learning va creste de cincisprezece ori, reprezentand 30% din intreaga piata a invatamantului. In plus, un recent studiu privind utilizarea TIC in scoli a constatat ca doar 1 din 4 elevi in varsta de noua ani studiaza intr-o „scoala inalt informatizata” – dotata cu echipamente recente, conexiune in banda larga (peste 10 mbps) si „conectivitate” mare (site internet, email pentru elevi si invatatori, retea locala, mediu de invatare virtual).

Numai jumatate dintre elevii in varsta de 16 ani invata in astfel de „scoli inalt informatizate”, iar 20% dintre elevii din ciclul secundar nu au utilizat niciodata, sau aproape niciodata, un calculator in lectiile lor de la scoala.

Impactul initiativei „Deschiderea educatiei” va fi sporit prin recomandarile care urmeaza sa fie publicate in vara urmatoare de catre grupul la nivel inalt pentru modernizarea invatamantului superior, informeaza CE. Grupul, lansat de comisarul Vassiliou si prezidat de fostul presedinte al Irlandei, Mary McAleese, analizeaza in prezent modul in care invatamantul superior poate utiliza cel mai bine noile metode de predare si de invatare.

Aceasta initiativa este conexa „Marii coalitii pentru locuri de munca digitale”, o platforma cu acces larg care vizeaza solutionarea lipsei de competente TIC si ocuparea a pana la 900.000 de locuri de munca vacante in domeniul TIC.

Remus Pricopie, ministrul educatiei: Digitalizarea scolilor va costa peste 100 milioane euro

 Amintim ca ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a anuntat de la preluarea mandatului ca unul dintre obiectivele sale il reprezinta introducerea manualelor digitale in scoli. Digitalizarea scolilor din Romania va face obiectul unui proiect pe fonduri structurale care este pregatit acum la minister, proiect de peste 100 milioane euro, a spus ministrul Educatiei, Remus Pricopie, la un eveniment organizat de Samsung care a dotat o clasa a unui liceu bucurestean cu tablete, smart TV si laptop-uri. Digitalizarea scolilor se va face in doua faze: mai intai vor exista in toate clasele I si a II-a videoproiectoare si PC-uri, iar apoi etapa cea mai costisitoare va consta in punerea unei tablete in fiecare banca. Detalii aici
La finalul lunii august, secretarul general adjunct in Ministerul Educatiei, Gabriel Ispas, declara pentru HotNews.ro ca in prezent „in toate scolile din mediul urban exista internet, precum si in mai mult de jumatate din cele din rural”. „Internet de proasta calitate, internet fix prin retea fixa, si aici e urmatorul pas. In constructia de scoli guvernul a alocat 40 de milioane pentru finalizarea lucrarilor. Dupa ce am finalizat aceasta, trebuie sa introducem broadband in toata tara. Si aici avem un proiect european de 30 de milioane de euro care este in stadiul de evaluare tehnica a ofertelor si care se va finaliza cu conectarea la broadband a tuturor unitatilor scolare din tara„, a continuat Gabriel Ispas; acesta a precizat ca termenul de finalizare al proiectului este anul acesta. Detalii aici

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15650012-scoala-germana-din-bucuresti-anunta-inaugureaza-noua-cladire-scolii.htm

Scoala Germana din Bucuresti inaugureaza noul sediu in prezenta ambasadorului Germaniei

Scoala Germana Bucuresti anunta ca inaugureaza noua cladire a scolii, in prezenta ambasadorului Germaniei in Romania, Werner Hans Lauk. Scoala Germana Bucuresti a fost infiintata in 2007, este acreditata oficial de Ministerul german al Afacerilor Externe si este membra a Asociatiei Scolilor Germane Internationale.

Noua cladire a scolii este situata pe strada Aron Cotrus nr. 51 din Bucuresti, iar la inaugurarea care va avea loc joi, 26 septembrie, vor participa directoarea scolii, Angela Maier, si ambasadorul Republicii Federale Germania, Werner Hans Lauk.
Scoala Germana Bucuresti se bazeaza pe programa germana si este o institutie de invatamant germana internationala, se arata intr-un comunicat remis HotNews.ro.

http://www.hotnews.ro/stiri-cultura-15649282-elevii-problema.htm

Atentie parinti! Problemele de comportament ale elevilor pot avea cauze ascunse

Plecand de la o bogata experienta in psihologia clinica si scolara, Regalena Melrose atrage atentia parintilor, psihologilor, medicilor si profesorilor ca in spatele reactiilor neasteptate ale ¬elevilor-problema” se afla adesea o trauma neidentificata.

Zi de zi, elevii sunt expusi la violenta si trauma – la scoala sau acasa, la joaca sau in timpul unei spitalizari. Aceste experiente pot schimba usor firea elevilor, in urma stresului posttraumatic. Numai ca, de multe ori, simptomele acestei tulburari sunt etichetate gresit, ca hiperactivitate, depresie, tulburare bipolara sau de dezvoltare.
Felul in care istoriseste cazurile elevilor pe care i-a tratat si manifestarile violente in urma traumelor suferite aproape ca te face sa auzi strigatul de ajutor al acelor copii. Dar Melrose nu se opreste aici. Ea ofera tehnici naturale si inovatoare prin care profesorii, pediatrii si psihologii pot ajuta elevii traumatizati sa-si recapete echilibrul si controlul necesare pentru a functiona armonios in relatia cu mediul lor.” – Judith A. McBride, profesor de psihologie educationala la Universitatea de Stat din California

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15648598-transportul-elevilor-microbuzele-scolare-cel-mai-riscant-tip-transport-din-romania-cum-ajuns-problema-parlament-spun-primarii.htm

Transportul elevilor cu microbuzele scolare – „cel mai riscant tip de transport din Romania”. Cum a ajuns problema in parlament si ce spun primarii

Deplasarea elevilor cu microbuze scolare este „cel mai riscant tip de transport din Romania”, a declarat deputatul social-democrat Lucian Sova. Soferi pe microbuzele scolare sunt „persoane a caror calificare nu este cel putin evaluata corespunzator de catre autoritati”, in conditiile in care „aceste microbuze circula in niste conditii de infrastructura rutiera ingrozitoare, ca de regula aduc copii de la sate indepartate”, a explicat pentru HotNews.ro Lucian Sova. Acesta cere Ministerului Transporturilor ca si soferii de pe microbuze de 8+1 locuri sa fie obligati sa aiba aceleasi certificate profesionale ca soferii de microbuze care desfasoara activitati de transport public si sa verifice mai atent activitatea din zona de transport scolar.

  • Presedintele Asociatiei Comunelor: Aproape ca ma      raliez punctului de vedere al parlamentarului. Chiar eu eram aproape in      situatia sa pun orice persoana sa duca acei copii la scoala
  • Politia Romana: Inainte de inceperea scolii au fost      constatate la microbuzele scolare 105 certificate de transport in cont      propriu lipsa sau expirate, 75 de autovehicule cu inspectia tehnica      periodica expirata si 20 de soferi fara atestate profesionale

In acest moment exista microbuze scolare de 8+1 locuri, pe care pentru a le conduce nu ai nevoie de aceleasi certificari ca in cazul microbuzelor de transport public, a declarat pentru HotNews.ro deputatul PSD Lucian Sova. Ministerul Educatiei a comunicat la solicitarea HotNews.ro: „Capacitatea de transport a microbuzelor scolare este de 16+1 locuri”. Primarii contactati de HotNews.ro au declarat insa ca pentru transportul elevilor se folosesc si microbuze de la primarie, pe langa cele de la minister, de aici si existenta microbuzelor mai mici.

Deputatul PSD Lucian Sova: Deplasarea elevilor cu microbuze scolare, cea mai riscanta din Romania

Deputatul social-democrat Lucian Sova a declarat vineri, 20 septembrie, ca deplasarea elevilor cu microbuze scolare este „cel mai riscant tip de transport din Romania”, din cauza „unei neglijente condamnabile a Ministerului Transporturilor” de a evalua situatia soferilor de pe aceste autovehicule, transmite Agerpres.

Contactat de HotNews.ro, Lucian Sova a afirmat ca unul dintre riscurile acestui tip de transport scolar vine din faptul ca pentru a conduce microbuze de 8+1 locuri, asa cum sunt unele microbuze scolare, nu ai nevoie decat de un permis de conducere categoria B, adica detinut de un simplu sofer de autoturisme. Pentru a conduce autobuze si mijloace de transport de persoane, un sofer are nevoie de carnet cu categoria D.

Transportul elevilor este riscant „din cel putin doua motive: este practicat de niste persoane a caror calificare nu este cel putin evaluata corespunzator de catre autoritati. Al doilea ca aceste microbuze circula in niste conditii de infrastructura rutiera ingrozitoare, ca de regula aduc copii de la sate indepartate unde s-au desfiintat scolile, la centre de comuna, in general. Si bazat pe propria experienta, am vazut ca circula pe niste drumuri periculoase, de regula neasfaltate, uneori foarte noroioase, samd”, a continuat deputatul social-democrat.

„Toate eforturile Guvernului de a asigura elevilor din mediul rural mijloace de transport, important factor ce asigura copiilor din zonele rurale accesul la scoala, sunt umbrite de incapacitatea factorilor decizionali din Ministerul Transporturilor de a centraliza si evalua situatia soferilor care sunt pusi sa conduca aceste mijloace de transport”, a declarat acesta pentru Agerpres.

Deputatul a explicat ca isi fundamenteaza declaratiile pe o serie de accidente din ultimii ani in care anchetele au stabilit drept vinovati soferii de microbuze scolare. „Fie ca vorbim de accidentul rutier din comuna ieseana Horpaz, produs pe 22 noiembrie 2012, in care a murit o persoana si alte sapte au fost ranite, fie ca vorbim de patru elevi grav raniti in judetul Galati in anul 2010, fie ca vorbim de scene de cosmar si de trei copii grav raniti in Dambovita in 2011, fie ca discutam despre accidentul produs in comuna Schela in care au fost ranite patru eleve si un cadru didactic in 2009, ori de cei noua copii raniti grav in Caras Severin sau ca amintim de soferul ce conducea baut microbuzul scolar din comuna Caldarusani, Buzau, in 2013, toate aceste evenimente nefericite au o singura constanta: vinovatia soferilor de microbuze scolare”, a sustinut Lucian Sova.

Acesta a declarat pentru HotNews.ro ca solicita Ministerului Transporturilor „sa prevada in legislatia specifica obligativitatea ca si acesti soferi sa indeplineasca aceleasi criterii de pregatire profesionala ca toti ceilalti soferi care conduc microbuze mai mari de 8+1 pasageri” si sa verifice asa cum cere legea acest tip de transport. Deputatul a precizat ca nu a vorbit cu ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, insa „cu alte persoane din minister am avut discutii informale pe aceasta tema numeroase in decursul a multor ani”. „Acum fiind si deputat la primul mandat, problema vazand-o din nou si cu prilejul acestui inceput de an scolar, am apreciat ca pot face mai mult decat sa port discutii informale si am facut aceasta declaratie”, a continuat Lucian Sova.

Intrebat daca are in vedere realizarea unei propuneri legislative pe aceasta tema, deputatul a spus ca „procesul legislativ este foarte stufos si lent in ceea ce priveste initiativele pornite de la parlamentari”. „Va marturisesc ca mi-am dorit sa starnesc un pic interesul si poate chiar atentia responsabililor din Minister si sa intervina, lucru care este foarte usor de facut, pe calea unei ordonante de urgenta sau a unei hotarari de guvern. (…) Eu sunt realist si chiar n-am reflexul de a-mi pune la kilogram initiative legislative despre care doar sa vorbesc, dar care sa se implementeze eventual peste cativa ani”, a precizat Lucian Sova.

Toate aceste lucruri se intampla pe fondul saraciei lucii, generata de faptul ca primariile nu au bani sa intretina microbuzele, ca microbuzele sunt prea putine si e greu sa hotarasti care copil il lasi acasa si pe care il duci la scoala si eventual sa vii sa-l iei la tura urmatoare. (…) Deci saracia, lipsa de resursa din sistem – eu inteleg bine lucrul asta – condamna la compromisuri pe toti cei care au responsabilitati in domeniu. De aceea, pe de alta parte, se manifesta si un fel de toleranta, o intelegere tacita intre toti factorii responsabili – hai, domnule, sa mearga copiii, ca daca ne apucam sa-i controlam foarte mult nu mai circula nici unul. Dar astea sunt lucruri care mai devreme sau mai tarziu pot duce la tragedii. Totul e bine cand nu se intampla nimic„, a declarat pentru HotNews.ro deputatul PSD Lucian Sova.

Nu trebuie sa facem abateri de la reguli de securitate care pot fi de natura sa puna viata unor copii in pericol, motivat de saracie, de lipsa mijloacelor„, a adaugat acesta.

Lucian Sova este deputat PSD, in 2009-2010 a fost secretar de stat la Ministerul Economiei si apoi consilier al ministrului Economiei. In perioada 2001-2005 a fost director general adjunct la Autoritatea Rutiera din Romania si director general in cadrul Departamentului Transporturi Rutiere la Ministerul Transporturilor. A absolvit Facultatea de Inginerie Mecanica, specializarea Autovehicule Rutiere, la Universitatea Brasov, iar in 2006 a terminat un masterat in Managementul Calitatii in Transportul Rutier la Universitatea din Oradea. Vezi aici CV-ul integral al deputatului Lucian Sova

Presedintele Asociatiei Comunelor din Romania: Aproape ca ma raliez punctului de vedere al parlamentarului. Chiar eu eram aproape in situatia sa pun orice persoana sa duca acei copii la scoala

Emil Draghici, presedinte Asociatia Comunelor

Si Emil Draghici, presedintele Asociatiei Comunelor din Romania, a declarat pentru HotNews.ro ca transportul elevilor cu microbuzele scolare este in unele cazuri riscant. In opinia acestuia, unul dintre motive este „lipsa resursei financiare pentru faptul ca nu poti incadra personalul respectiv si aproape ca ma raliez punctului de vedere al parlamentului: chiar eu eram aproape in situatia in care daca nu reuseam sa mentin clasele la aceleasi scoli sa ajung sa fie facut transportul de orice persoana care sa duca acei copii la scoala. Asa ca aici intr-adevar asa stau lucrurile„.

Salariul unui sofer de microbuz scolar este de 800-900 de lei lunar si aceste autovehicule sunt conduse de regula „de cine prinzi”. „Pui sofer pe cine poti si uneori nu mai ai puterea sa platesti, ca nu ai resursele financiare”, a adaugat Emil Draghici. Acest serviciu „nu e reglementat de nimic, in sensul ca au fost niste programe nationale pentru dotarea fie a scolilor, fie a unitatilor administrativ-teritoriale cu astfel de mijloace de transport si fiecare a trebuit sa se descurce pe unde a putut sa prinda cate un sofer. Erau situatii in care chiar unii primari transportau copiii ca nu aveau soferi„, a afirmat acesta.

Presedintele Asociatiei Comunelor din Romania a explicat ca microbuzele sunt cumparate fie de unitatile administrativ-teritoriale, fie de catre Ministerul Educatiei Nationale printr-un program national si sunt trimise mai departe catre scoli.

Intrebat daca soferii de pe microbuzele scolare nu sunt evaluati psihologic periodic sau nu sunt supusi altor certificari, Draghici a afirmat ca „daca vrei s-o faci, o faci, dar nu o faci pentru ca si asta inseamna alti bani. Orice analiza, orice verificare peste permisul pe care il ai in buzunar inseamna bani. Decat sa dai banii aia, mai bine nu o mai faci. Cu atat mai mult cu cat nu exista o obligatie. Dar si daca ar fi, in foarte multe cazuri nu ar fi bani ca sa o faci”.
„Si mai e ceva: mai sunt si microbuze date de cand era ARO. Ei, pai alea au devenit niste jafuri. Va dati seama de cati ani nu mai produce uzina de automobile de la Campulung ARO? Asa ca alea sunt niste jafuri. Sunt un pericol prin simpla loc existenta„, a declarat pentru HotNews.ro presedintele Asociatiei Comunelor din Romania.

Stefan Ilie, primar al comunei Luncavita, Tulcea, si ofiter de presa al Asociatiei Comunelor din Romania, a afirmat pentru HotNews.ro ca „microbuzele ARO au scazut ca numar” si „chiar si acum exista la nivel national procedura de achizitie de microbuza de catre Ministerul Educatiei si se dau cu precadere pentru a fi inlocuite acele ARO„. „Inclusiv eu la nivelul comunei mai am inca un ARO, de vreo 15 ani, care va fi inlocuit de o noua masina pentru ca am intrat pe lista respectiva. Noi am intretinut-o, numai ca este din ce in ce mai greu, se defecteaza mereu, consuma mult”, a precizat acesta.
Acesta a afirmat ca nu trebuie generalizat, insa „sunt intr-adevar locuri unde nu exista soferi calificati, dar asta este vina noastra, daca se intampla asa ceva. Pentru ca suntem direct raspunzatori daca se intampla Doamne fereste un accident”.

In ceea ce priveste costurile pentru rularea si intretinerea microbuzelor, Stefan Ilie a spus ca „in cele mai multe cazuri sunt platite din bugetul local”. „Foarte putine primarii au de la bugetul de stat pentru invatamant bani pentru transport. In general, numai salariile vin pentru profesori si nici aia nu ajung la toata lumea. Dar cand se dau, se dau tot de catre stat, iar cheltuielile care sunt pentru o scoala, cu tot ce inseamna de la creta si pana la transport, apartin autoritatii locale. Si va dati seama ca in functie de cati bani are autoritatea se implica”.
Ministerul Educatiei: La nivel national sunt 2.798 microbuze functionale destinate transportului elevilor
Ministerul Educatiei Nationale a comunicat la solicitarea HotNews.ro ca, „la nivel national, exista in acest moment 2.798 microbuze functionale destinate transportului elevilor din mediul rural”. Numarul beneficiarilor este de aproximativ 175.000 de copii, iar „administrarea acestor mijloace de transport revine primariilor”.

Ministerul anunta totodata ca in perioada urmatoare se intentioneaza achizitionarea prin intermediul Ministerului Dezvoltarii a inca 600 de microbuze scolare pentru transportul a inca 50.000 de copii. Ministerul Educatiei sustine ca microbuzele scolare au o capacitate de transport de 16+1 locuri. Primarii contactati de HotNews.ro au declarat insa ca pentru transportul elevilor se folosesc si microbuze de la primarie, pe langa cele de la minister.
Politia Romana a verificat peste 2.500 de microbuze scolare inainte de inceperea scolii: certificate de transport lipsa, ITP expirata si soferi fara atestate profesionale
Politia Romana a anuntat duminica faptul ca 2.633 de autovehicule destinate transportului de elevi au fost verificate de politisti inainte de inceperea anului scolar, in perioada 9-15 septembrie. „In urma verificarilor, au fost constatate mai multe deficiente, respectiv 105 certificate de transport in cont propriu lipsa sau expirate, 75 de autovehicule aveau inspectia tehnica periodica expirata, 30 de autovehicule nu aveau asigurare obligatorie de raspundere civila pentru accident, iar 20 de conducatori de autovehicule nu detineau atestate profesionale„, informeaza Politia Romana.
Pentru deficientele constatate au fost transmise 182 de informari detinatorilor autovehiculelor, pentru dispunerea de masuri in vederea remedierii acestora. „Tot cu aceasta ocazie, reprezentantii politiei rutiere au instruit 2.331 de conducatori de autovehicule cu privire la respectarea legislatiei rutiere si adoptarea unei conduite preventive, in timpul deplasarii pe drumurile publice”, se arata in comunicat.
In prima saptamana de scoala, in perioada 16-19 septembrie, politistii au verificat din nou autovehiculelor destinate transportului elevilor. In acest interval au fost controlate in trafic 1.636 de autovehicule destinate exclusiv transportului de elevi. Astfel, politistii au constatat 304 abateri, pentru care au aplicat sanctiuni contraventionale in valoare de 84.160 lei. Cele mai multe sanctiuni, 296, au fost aplicate pentru nerespectarea normelor privind circulatia pe drumurile publice, iar 8 sanctiuni au fost aplicate pentru nereguli privind legalitatea acestor transporturi.
Politia Romana precizeaza ca au fost depistate 13 autovehicule care circulau cu defectiuni tehnice, precum si 8 autovehicule in care erau transportati mai multi elevi decat numarul de locuri inscris in certificatul de inmatriculare.

Politistii au retinut un permis de conducere pentru depasire neregulamentara si au retras 16 certificate de inmatriculare, anunta Politia Romana, care precizeaza ca politistii rutieri au intocmit in 3 cazuri acte premergatoare inceperii urmaririi penale sub aspectul savarsirii infractiunii de nerespectare a regimului transportului rutier public conform art. 2811 din Codul Penal.

„Modul de efectuare a transportului elevilor si prescolarilor ramane in atentia politistilor si va fi verificat pe intreaga perioada de desfasurare a anului scolar 2013-2014. Prin aceste actiuni, Politia Romana urmareste reducerea riscului de producere a accidentelor rutiere in care ar putea fi implicate autovehiculele special destinate transportului de elevi, precum si verificarea respectarii destinatiei exclusive a acestor autovehicule”, se arata in comunicat.
Inspectorul scolar general al judetului Valcea: In urmatorii 5 ani, in comune va ramane o singura scoala, in centrul localitatii. Unele primarii au desfiintat anumite posturi de sofer
Intre timp, Ion Gherghinaru, inspectorul scolar general al judetului Valcea, a declarat pentru Impactreal.ro ca „in urmatorii cinci ani, in comune va ramane o singura scoala, in centrul localitatii. Va fi o scoala puternica, dotata, cu cadre calificate”.

Primariile s-au vazut stranse cu usa in privinta fondurilor, unii ne anunta ca s-au desfiintat anumite posturi de sofer si paseaza responsabilitatea, dar noi nu putem sa deblocam aceste posturi„, a anuntat inspectorul scolar judetean. Acesta sustine ca „majoritatea primarilor au deja cate un microbuz, dar acum se desfasoara o licitatie de 500-600 de microbuze. Noi avem solicitarile transmise la minister, asteptam sa vedem cate microbuze ne vor fi repartizate”.
„Intr-o comuna liniara, scoala de centru ar trebui sa fie la mijloc, si pentru transportul elevilor trebuie cel putin doua microbuze. Am avut discutii cu unii dintre primari, care mi-au spus ca sunt si microbuze luate de primarie, iar altele sunt ale scolilor”, a declarat Ion Gherghinaru.
Giurgiu: Microbuze scolare neautorizate pentru transportul de persoane sau fara sofer

In judetul Giurgiu, aproximativ 20 de elevi din localitatea Vedea merg pe jos la scoala deoarece pentru microbuzul scolar nu exista inca un sofer angajat, scrie astazi, 25 septembrie, Agerpres. Purtatoarea de cuvant a Inspectoratului Judetean Scolar Giurgiu, Georgeta Stanescu, a declarat pentru agentia de presa citata ca „am avut doua situatii in judet de microbuze scolare fara sofer, dar in localitatea Daia situatia s-a rezolvat dupa ce scoala a angajat un sofer, singura situatie in care nu exista sofer fiind la Vedea”.

Aceasta a explicat ca distanta pe care o au de parcurs copiii pana la scoala este de aproximativ 2 kilometri, pentru ca scoala se afla in celalalt capat al satului. In prezent, elevii parcurg distanta cu mijloace proprii sau pe jos, deoarece vremea permite acest lucru, a precizat purtatoarea de cuvant a Inspectoratului Judetean Scolar Giurgiu.
In judetul Giurgiu sunt 52 de microbuze scolare, din care aproximativ 12 nu detin licenta de transport persoane, pentru nerezolvarea acestei probleme fiind invocata de catre autoritatile locale lipsa fondurilor. In aceasta situatie se afla unitatile scolare din localitatile Baneasa, Bolintin Vale, Bucsani, Clejani, Colibasi.

http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-15649673-comisia-europeana-romania-ultima-grupa-tarilor-europene-dupa-competitivitate.htm

Comisia Europeana- Romania, in ultima grupa a tarilor  europene dupa competitivitate

Romania face parte din ultima grupa a tarilor europene in materie de crestere a competitivitatii, se arata intr-un raport al Comisiei Europene, alaturi de Bulgaria, Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia, Letonia si Lituania. Cele mai performante economii sunt cele din Germania, Danemarca, Finlanda, Suedia, Austria, Irlanda, Tarile de Jos, Regatul Unit, Belgia si Franta, se mai arata in document. Criteriile dupa care au fost masurata performantele fac parte din cinci domenii-cheie: productivitate, performanta la export, inovarea, mediul de afaceri si infrastructur, precum si finantele si investitiile. Vezi atasat Raportul privind Romania.
Dealtfel, intr-un document din luna mai, CE descria Romania ca avand o competitivitate economica generala scazuta.

Principalele provocari sunt infrastructura de transport si infrastructura TIC slab dezvoltate, mediul de afaceri slab si sprijinul scazut acordat cercetarii si dezvoltarii. Infrastructurile de baza ale transporturilor si conexiunilor in banda larga ale Romaniei sunt subdezvoltate si continua sa reprezinte un obstacol in calea cresterii. Intensitatea cercetarii si a dezvoltarii este extrem de mica, in timp ce sistemul de cercetare si inovare este foarte fragmentat si exista putine legaturi intre educatie, cercetare si intreprinderi. Masurile in materie de guvernanta care se modifica rapid, mediul de reglementare greoi si birocratia au un impact negativ asupra mediului de afaceri. Cresterea eficientei energetice (Romania este a treia cea mai energointensiva economie) va fi cruciala pentru competitivitatea industriala.

http://adevarul.ro/news/politica/romania-finlandeza-1_52431e72c7b855ff56c55e0d/index.html

România finlandeză

Când guvernanţii români au revelaţii, n-ai ce face: nu poţi decât să le dai dreptate. Bunăoară, acum: o delegaţie condusă de premierul Victor Ponta a fost în Finlanda şi a venit de-acolo cu buzunarele doldora de soluţii pentru câteva dintre problemele ţării.

Primul-ministru a constatat, cu ocazia vizitei, că Finlanda “exploatează aurul cu cianură” şi, în acelaşi timp, “are cele mai înalte standarde de mediu”. Corect. S-a hotărât să ceară asistenţă tehnică şi a ajuns la concluzia că “putem învăţa de la ei”, astfel încât “să ştim ce putem cere, ce standarde de mediu, de la orice companie, nu de la una anume, de la oricine poate şi vrea să investească în România”. Iată, în sfârşit, un punct de vedere rezonabil. Premierul finlandez a şi dat, pe loc, un fel de asistenţă, spunând că trebuie ţinut cont şi de criteriul economic, dar şi de părerea oamenilor, şi de grija faţă de mediul înconjurător.

Ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, dl Mihnea Costoiu, a declarat că Finlanda este o sursă de inspiraţie pentru România – pentru că are un sistem educaţional foarte bun, profesori foarte bine pregătiţi şi performanţe de excepţie. Dl ministru are perfectă dreptate: e un lucru ştiut de toată lumea, există studii care arată că sistemul educaţional finlandez este cel mai bun din lume, oricine le poate citi pe Internet.
Între timp, delegaţia guvernamentală a revenit în vâltoarea politichiei româneşti, dar ar fi păcat să trecem atât de repede peste revelaţiile pe care le-a avut la Helsinki. Aşa încât aş zăbovi un pic asupra “soluţiei finlandeze”. Asistenţa tehnică e, desigur, foarte utilă: nu ne strică să aflăm de la alţii, mai experimentaţi, cum se face exploatarea cu cianură sau cum se construieşte un sistem educaţional performant. Sau orice altceva. De altfel, asta e o discuţie lungă cât tranziţia: cum să facem să aducem în România know-how de prin ţările mai dezvoltate, ca să recuperăm decalajul de cunoaştere. Nu se poate spune că n-am avut parte, de două decenii încoace, de asistenţă tehnică şi expertiză de la guverne occidentale, de la fundaţii, think-tank-uri şi organizaţii private. De unele proiecte, rapoarte şi dosare de consultanţă s-a ales praful când au intrat pe mâna politicienilor şi administratorilor publici din România, care le-au sucit cum au vrut. Ori pur şi simplu nu le-au băgat în seamă. Acuma, dacă vrem asistenţă tehnică de la finlandezi pe tema mineritului cu cianuri, ar trebui s-o luăm “la pachet” cu alte câteva elemente, fără de care nu funcţionează. Ar trebui să învăţăm ceva şi din seriozitatea Statului finlandez şi a autorităţilor sale, care respectă legea şi o aplică la virgulă. Ar trebui să preluăm şi ceva din atitudinea politicienilor finlandezi faţă de cetăţeni şi faţă de problemele lor. În cazul proiectului Roşia Montană, de pildă, Statul român amână decizia de 15 ani, nu dă dovadă de transparenţă, e inconsecvent şi “o scaldă”, nemulţumind pe toată lumea. Vă imaginaţi că în Finlanda ar fi posibil aşa ceva?…

În privinţa educaţiei, e şi mai clar. Cine ne-a împiedicat, până acum, să ne pregătim mai bine profesorii, să facem o reformă adevărată a sistemului educaţional şi să acordăm un procent mai mare din PIB pentru educaţie (măcar cel prevăzut de lege, pe care niciun guvern nu o respectă)? De ce n-au fost luate în seamă, în atîţia ani, toate studiile internaţionale (de tipul PISA şi altele) în care elevii finlandezi sunt în frunte şi ai noştri la coadă? Ce “inspiraţie” (de sorginte finlandeză sau de alt tip) trebuie să ne mai vină pentru a ajunge la concluzia simplă că sistemul educaţional românesc e pe o cale greşită şi nu are cum ajunge la performanţă?

Aşadar, nu asistenţă tehnică şi inspiraţie ne trebuie. Nu e suficient. E bine că premierul şi delegaţia guvernamentală au avut revelaţii în Finlanda, dar ce-au “descoperit” la Helsinki se ştie de mult. Ar fi fost bine să meargă până la capăt cu “sursele de inspiraţie” şi să înveţe de acolo şi responsabilitatea politicienilor finlandezi, şi seriozitatea instituţională, şi atitudinea faţă de corupţie, şi capacitatea de dialog cu societatea civilă. Nu pot decât să mă bucur că vizita la Helsinki le-a dat înalţilor noştri demnitari sugestii despre cum ar putea construi o “Românie finlandeză”. Dar s-o facem de-adevăratelea, nu doar pe bază de “asistenţă tehnică”…

http://www.evz.ro/detalii/stiri/funeriu-sustine-invatamantul-obligatoriu-de-la-5-ani-1058853.html

Funeriu susţine învăţământul obligatoriu de la 5 ani

Experţi din educaţie au discutat, ieri, despre necesitatea începerii şcolii înainte de vârsta de 6 ani, despre segrerarea etnică şi modificarea programei şcolare.

O serie de experţi din Educaţie au dezbătut împreună cu reprezentanţii unor organizaţii nonguvernamentale priorităţile care ar trebui să ocupe în acest moment agenda domeniului.

Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, a susţinut ideea ca elevii să meargă la şcoală în mod obligatoriu chiar de la 5 ani, nu de la 6 ani cum este acum, ca soluţie pentru prevenirea abandonului şcolar.

„Din 219.000 de copii care s-au născut în 2006, 25.000 nu sunt înscrişi la şcoală. Rata abandonului şcolar este destul de mare în România”, a explicat fostul ministru al Educaţiei.

El a atras atenţia că se impune şi schimbarea mentalităţii românilor faţă de învăţământul profesional care are o proastă reputaţie: „Vrem să lucrăm la schimbarea acestor mentalităţi deoarece ar putea reprezenta o soluţie pentru abandonul şcolar, dar ne izbim de un zid al percepţiilor” .

Sorin Ioniţă, de la Expert Forum, a vorbit despre introducerea studiului literaturii universale ca modalitate de stimulare a lecturii şi despre schimbarea modului în care sunt predate ştiinţele naturii: „Aş vrea să aud mai mult despre citire şi despre ştiinţele naturii, nu despre Ipad-uri şi calculatoare”.

În acest context, Daniel Funeriu a remarcat că în literatura română predată la şcoală nu există modele din prezent, ci doar personaje istorice.

Segregarea din şcoli

O altă problemă dezbătută cu acest prilej a fost aceea a discriminării elevilor romi.

„91% din copiii romi sunt înscrişi la şcoală, problema este însă calitatea învăţământului, nu participarea la ore. Când numărul elevilor de etnie romă de la o şcoală creşte, calitatea şcolii scade. Există chiar clase de romi sau şcoli de romi, aşa cum este cazul Şcolii nr. 26 din Sectorul 2 al Capitalei”, a afirmat Gelu Duminică de la Asociaţia de Dezvoltare Comunitară „Împreună”.

Profesori cu masterat didactic

Participanţii la discuţii au fost de acord că în loc de tablete electronice şi calculatoare ar fi mai bine ca resursele financiare din învăţământ să fie investite într- o mai bună pregătire a cadrelor didatice. „Principala problemă a sistemului este calitatea resursei umane. Avem nevoie de profesori cu masterat didactic făcut doar în universităţi de top pentru a avea garanţia unei formări de calitate. Selecţia dascălilor ar trebui să fie una corectă, iar răsplata să fie pe măsură”, a conchis fostul ministrul al Educaţiei, Daniel Funeriu.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/1059015.html

Cum fentează absolvenţii de liceu sistemul de şomaj

Ca să primească o indemnizaţie de 200 de lei pe lună, fără a răspunde „prezent” la cursurile de recalificare, mii de tineri care au terminat, anul acesta, clasa a XII-a, se dau bolnavi închipuiţi.

Aproape 49.000 de absolvenţi de liceu cu sau fără Bacalaureat s-au înscris în această vară la agenţiile de şomaj.

Legea prevede că tinerii care se înscriu în termen de 60 de zile de la absolvire primesc, timp de şase luni, o indemnizaţie de şomaj de 200 de lei pe lună. Din totalul absolvenţilor, doar 1.253 s-au înscris la cursuri gratuite de formare.

La nivelul Bucureştiului, din 1.612 tineri înregistraţi, 488 sunt beneficiari de indemnizaţie de şomaj, însă doar 144 merg la cursuri de recalificare.

Loviţi de boală din senin

Mihăiţă Cornea, directorul executiv adjunct al Agenţiei Locale de Ocupare Sector 3, spune că tinerii se feresc de muncă şi chiar dacă nu ştiu să facă nimic nici nu vor să înveţe să facă ceva. „I-am silit să se înscrie la cursuri de recalificare pe toţi absolvenţii care au venit să ceară ajutor de şomaj. Ştiţi ce s-a întâmplat? Pe drum de la oficiul de şomaj către sala de curs s-au îmbolnăvit”, a explicat Cornea. Mai direct spus, şi-au scos certificat medical că sunt inapţi de muncă pentru a amâna cât mai mult momentul în care vor merge la cursuri.

Bogdan V, 18 ani, este unul dintre tinerii din Capitală care a terminat liceul anul acesta. S-a înscris la oficiul de ocupare, dar nu vede utilitatea unui curs de calificare. „Mi s-a propus să merg la un curs de bucătari, dar nu vreau să mă duc. La ce bun dacă după ce îl termin nu-mi asigură un loc de muncă? Şi dacă ar fi să găsesc ceva nu aş accepta decât dacă ar fi un salariu decent”, explică tânărul. El adaugă că mai degrabă ar fi tentat să se facă şofer de TIR pentru ca apoi să plece la lucru în străinătate. La oficiul de muncă nu a găsit însă o astfel de ofertă de recalificare.

Potrivit datelor Agenţiei Municipale de Ocupare a Forţei de Muncă Bucureşti, cei 144 de absolvenţi înscrişi la recalificare urmează cursuri în meserii precum ospătar, lucrător în comerţ, instalator sau bucătar. La nivel naţional, 2.045 de absolvenţi au reuşit să-şi găsească un loc de muncă prin ANOFM.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/universitar/500-burse-44-milioane-euro-studenti-profesori-romania-norvegia-islanda-liechtenstein-1_5242d8e3c7b855ff56c3e3bf/index.html

500 de burse de 4,4 milioane euro pentru studenţi şi profesori din România, Norvegia, Islanda şi Liechtenstein

Peste 330 de studenţi şi 140 de cadre didactice universitare din România, Norvegia, Islanda şi Liechtenstein vor beneficia de burse în valoare de peste 4,4 milioane de euro, în cadrul unui program de cooperare în domeniul învăţământului superior, care se va derula între cele patru ţări, în intervalul 2013-2016. Este pentru a doua oară când acest program se desfăşoară, prima dată fiind în 2009-2011, când bursele valorau doar 1,1 milioane.

Programul „Burse şi cooperare interinstituţională în domeniul învăţământului superior” are ca scop sprijinirea studenţilor din orice ciclu de studiu şi a personalului din universităţile româneşti, pentru studii şi perfecţionare în Norvegia, Liechtenstein şi Islanda.

De asemenea, programul include şi stagii în România ale unor profesori şi studenţi din Norvegia, Liechtenstein şi Islanda, precum şi proiecte de cooperare între universităţile din cele patru ţări, în vederea întăririi relaţiilor de cooperare academică.

Ministrul delegat pentru cercetare şi învăţământ superior, Mihnea Costoiu, a precizat miercuri, la evenimentul de lansare a proiectului, că valoarea totală a acestuia, pentru etapa în curs, este de 4,44 milioane de euro, din care patru milioane de euro provin din partea ţărilor donatoare – Norvegia, Islanda şi Liechtenstein -, restul fiind cofinanţare din partea statului român.

La rândul său, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat că proiectul lansat face parte dintr-un concept mai larg al internaţionalizării învăţământului şi cercetării din România, relatează Mediafax.

„Pregătirile pentru acest proiect au început în 2008-2009. Prima rundă s-a derulat pe parcursul anului universitar 2009-2010 şi în primul semestru al anului academic 2010-2011, cu o valoare totală de 1,1 milioane de euro. Programul se află acum la a doua rundă de implementare în România şi este de patru ori mai mare, inclusiv din punct de al cofinanţării asigurate de statul român. Scopul este de a asigura schimburi la nivel de cadre didactice, studenţi şi cercetători din România şi celelalte trei ţări”, a adăugat ministrul Educaţiei.

În acelaşi context, ministrul Educaţiei a precizat că o prioritate a instituţiei pe care o conduce este creşterea gradului de internaţionalizare a învăţământului românesc. „Spunem că România nu este în Top 500 în primele 700 sau 800 de universităţi din lume. Dar trebuie să ştim că un criteriu de evaluare important este dimensiunea internaţională a universităţii – câţi studenţi străini se află în acea universitate, câţi profesori străni se află în acea universitate, care este experinţa internaţională a fiecărui profesor…România, în ultimii ani, a progresat destul de mult din punct de vede al experienţei internaţionale a profesorilor şi a studenţilor. Avem tot mai mulţi studenţi cu burese internaţionale. Dar, din păcare, România nu a făcut progrese importante în ceea ce priveşte profesorii străini în universităţile româneşti, nu neapărat angajaţi. Avem balanţă negativă pe mobilitatea studenţilor, adică studenţii români care pleacă la studii în Europa sunt mai mulţi decât cei care vin să înveţe în universităţile din România”, a explicat Remus Pricopie.

Ce programe caută studenţii străini în România

Ministrul Educaţiei a mai spus că România are programe de studii „pe care nu le găseşti oriunde, de exmplu programele de medicină„.

„Uitaţi-vă pe statistici şi vedeţi câţi studenţi din nordul Africii vin să înveţe în România pe programele recunoscute la nivel european şi internaţional, fiind programe de calitate. Uitaţi-vă pe programele de la Institutul Agronomic, de la Universitatea din Ploieşti -programele de petrol şi gaze sunte extrem de rare la nivel mondial. Uitaţi-vă la programele Universităţii de Marină din Constanţa – din nou, destul de puţine ţări, la nivel mondial, au un astfel de program. Eu cred că această politică de internaţionalizare, nu de mobilităţi, adică inclusiv adaptarea programelor la ceea ce se întâmplă la nivel internaţional, proiecte de cerectare mai largi , trebuie să fie prioritatea noastră. Sper ca în acest semestru să avem în universităţile noastre mai mulţi studenţi şi profesori din Norvegia, Islanda şi Liechtenstein”, a mai spus el.

Principalii beneficiari sunt universităţile din România care dispun de o Cartă Erasmus

Iniţiativa lansată miercuri este inclusă într-un memorandum de înţelege între guvernul României şi cele din Norvegia, Islanda şi Liechtenstein, prin implementarea programului de granturi din cadrul mecanismului financiar al Spaţiului Economic European (SEE), pentru care Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) este desemnată operator de program.

Principalii beneficiari instituţionali sunt universităţile din România care dispun de o Cartă Erasmus aprobată de Comisia Europeană, având ca parteneri instituţii similare sau organizaţii de stagiu din statele donatoare. În proiectele de cooperare interinstituţională se mai pot asocia, ca parteneri, universităţi, institute de cercetare, companii şi ONG-uri, atât din statele membre, cât şi din celelalte ţări beneficiare ale Mecanismului SEE.

ANPCDEFP estimează că programul va include, până la finalul său, 336 de studenţi si 141 cadre universitare, precum şi 10 proiecte de cooperare interinstituţională şi 20 de vizite pregătitoare.

Prin acest program se vor finanţa între 225 de vizite pregătitoare, proiecte de mobilitate pentru aproximativ 336 de studenţi şi 141 de cadre universitare, atât din România cât şi din Norvegia, Islanda şi Liechtenstein (în amele direcţii), cât şi aproape 10 proiecte de colaborare interinstituţională.

http://adevarul.ro/educatie/universitar/profilul-studentului-azi-tanara-22-ani-carestudiaza-stiintele-sociale-1_524280b9c7b855ff56c1c0dc/index.html

Profilul studentului de azi: tânără de 22 de ani care studiază ştiinţele sociale

Peste 23 de milioane de tineri din ţările membre OECD şi G20 încep, anul acesta, facultatea. Cei mai mulţi studenţii din anul I sunt tinere în vârstă de 22 de ani care vor studia ştiinţe sociale timp de patru ani.

În ceea ce priveşte materiile de studiu alese şi vârsta la care intră la facultate,  în unele ţări precum Belgia, Japonia sau Indonezia, tinerii intră la facultate imediat după ce termină şcoala, în timp ce în Islanda, Noua Zeelandă sau Suedia, ei încep facultatea abia la 25 de ani, după ce lucrează câţiva ani buni.

De asemenea,  există diferenţe şi în ceea ce priveşte câţi studenţi îşi termină studiile universitare, scrie OECD Education Today.

În medie, 70% din studenţi termină facultatea cu o diplomă, cei mai mulţi fiind femei. În Japonia, 90% din tineri îşi finalizează studiile, în timp ce în Suedia sau în Ungaria, mai puţin de jumătate din ei ajung să-şi ia o diplomă fiindcă s-au angajat deja pe un salariu bun.

În Suedia şi în Statele Unite, sistemul de acumulare de credite este în aşa fel gândit încât studenţii să poată intra pe piaţa muncii încă din facultate şi să poată renunţa temporar la studii, ca apoi să se întoarcă la facultate să îşi completeze creditele pentru a-şi lua diploma.

Studenţii preferă ştiinţele sociale

Cele mai căutate specializări sunt ştiinţele sociale, business şi dreptul în aproape toate ţările OECD, cu excepţia Finlandei, unde ingineria este pe primul loc, sau Coreea de Sud şi Arabia Saudită unde ştiinţele umaniste sunt cele mai populare. Ştiinţele exacte sunt ceva în urmă, în special în ceea ce priveşte specializările pe care şi le aleg femeile. Astfel, doar 14% din tinere îşi aleg ştiinţele exacte ca obiect de studiu, în timp ce 39% din bărbaţi optează pentru asta.

În Belgia şi în Japonia, cifra este şi mai scăzută, doar 5% din rândul femeilor se îndreaptă spre ştiinţele exacte, iar în Grecia, Indonezia, Italia şi Mexic, doar 19%.

În cazul bărbaţilor, rata este mai mare: 58% din tinerii finlandezi, spre exemplu, studiază ştiinţele exacte şi domenii similare precum inginerie sau construcţii, în timp ce, în Argentina, rata este de 18%.

China are cei mai mulţi studenţi

Accesul la educaţie este din ce în ce mai mare, în special în economiile care sunt într-o dezvoltare rapidă. China, spre exemplu, este acum pe primul loc surclasând Statele Unite şi India în ceea ce priveşte numărul de studenţi care merg la universitate. În ţările OECD, 60% din tineri frecventează o facultate, faţă de acum 15 ani, când 39% din tineri erau înscrişi la universitate. De asemenea, tot mai mulţi dintre ei preferă să studieze în străinătate, în loc de ţara lor natală.

Totuşi, un lucru nu s-a schimbat, şi anume, influenţa mediului familial asupra probabilităţii de a urma o facultate. Este de două sau chiar de trei ori mai probabil ca tinerii care provin din familii cu studii superioare să meargă la universitate, faţă de ceilalţi.

http://adevarul.ro/locale/galati/galati-practica-1_52431915c7b855ff56c53c82/index.html

100 de studenţi au terminat cu brio şcoala de vară organizată de o firmă privată din Galaţi. Cu toţii au acum mai multă experienţă în practică

Pe lângă adeverinţele de practică, obţinute de la angajator, tinerii pot spune că au un atu în plus atunci când va veni momentul angajării. În plus, cu toţii au înţeles şi ce înseamnă voluntariatul.

Campania „Şcoala de vară”, o campanie de informare cu privire la importanţa voluntariatului în rândul tinerilor din România, organizată de Asociaţia Tradiţie, Educaţie, Familie, în parteneriat cu Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor şi cu Facultatea de Mecanică şi susţinută de OMCO still co., s-a încheiat astăzi 25 septembrie 2013. Pe parcursul celor trei luni de implementare, peste 70 de studenţi din cele două facultăţi au efectuat stagiul de practică în cadrul OMCO still co., în timp ce peste 30 de tineri au urmat întreaga perioadă de voluntariat.

Campania a debutat cu perioadă de practică, timp în care studenţii au luat primul contact cu rigorile unui loc de muncă, învăţând să respecte programul de patru ore pe zi, s-au familiarizat cu produsele şi serviciile oferite de OMCO still co. şi au vizitat alte două companii din Galaţi. De asemenea, au fost organizate două întâlniri extrem de interesante cu Laurenţiu Onose (Director Executiv CECCAR ) şi cu Aurelian Păduraru (Şef serviciu paşapoarte), întâlniri în urma cărora tinerii studenţi au aflat informaţii interesante cu privire la obţinerea locurilor de muncă în alte ţări, dar şi condiţiile necesare admiterii examenului CECCAR pentru a deveni experţi contabili. În urma acestei perioade, tinerii au primit adeverinţe de practică solicitate de cele două facultăţi.

Campania a continuat cu o perioadă de voluntariat unde, în urmă criteriilor de selecţie, au rămas peste 30 de studenţi din cele două facultăţi partenere. Acesta a reprezentat momentul în care tinerii au luat contact direct cu activităţile cotidiene ale companiei OMCO still co. Astfel, cei de la specializarea contabilitate s-au alăturat departamentului de contabilitate a firmei, cei de la management au urmărit cu atenţie modul în care este condusă o astfel de organizaţie, cei de la mecanică au fost atenţi la procesul de producţie, iar cei de la marketing au implementat campania online „Casa mea fără secrete”. În urma acestei perioade, tinerii au primit o adeverinţă de voluntariat, însoţită de competenţele dobândite, adeverinţă ce le va servi la ulterioarele interviuri de angajare.

Pe parcursul celor trei luni au fost purtate discuţii provocatoare, fiind atinse teme precum locul de muncă într-o companie multinaţională vs antreprenoriat, job-ul din Europa vs job-ul din România sau efectele învăţământului din România vs efectele învăţământului din Europa.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/cum-transmite-fericirea-parinti-straluciti-copii-fericiti-1_5242e3e7c7b855ff56c422cf/index.html#

Cum se transmite fericirea? Părinţi străluciţi, copii fericiţi

E început de toamnă şi de an şcolar. Fiecare dintre noi îşi doreşte ca anul acesta şcolar să fie mai bun pentru copilul său. Dar mai ales noi, ca părinţi, cred că ne dorim cu fiecare început să fim mai buni cu copiii noştri, mai aproape de ei, printr-un proces de comunicare real şi empatic.

Specialiştii în psihologia copilului spun că dacă vrei să ai un copil fericit, trebuie să fii mai întâi tu, părintele, fericit. Uşor de spus, mai greu de făcut, dar nu-i aşa că merită tot efortul nostru conştient ?

Iată, aşadar, o invitaţie să depunem un  efort conştient şi susţinut de a (re)dobândi bucuria firească sădită în interiorul fiecăruia dintre noi, mare sau mic. În acest sens, Dr. Laura Markham vorbeşte despre SAP Disorder-Sacrificing yourself on the Altar of Parenthood, adică, sacrificiul de sine adus la altarul “meseriei” de părinte şi despre cum să evităm să ajungem să ne simţim copleşiţi. Pentru că tocmai acesta este momentul critic în care cei mici pot prelua controlul asupra noastră şi noi capitulăm.

Însă, un copil fericit, echilibrat şi …cooperant, înseamnă, înainte de toate, un părinte care să întrunească toate cele enumerate mai sus. Şi pentru ca dar din dar se face rai, iată o înşiruire de gânduri adunate şi experimentate  cu scopul de a ne (re)clădi pentru a face faţă momentelor provocatoare din relaţia cu copiii noştri:

  1. Opreşte-te atunci când simţi că devii nemulţumit şi agitat. Oferă-ţi 5 minute în care să-ţi încarci bateriile cu ceea ce ştii că ţi se potriveşte cel mai bine: o tabletă de ciocolată,un cântec preferat, citeşte o pagină dintr-o carte îndrăgită.
  2. Observă care sunt momentele dificile de peste zi şi încearcă să faci un plan prin care să le vii în întâmpinare cu un zâmbet şi o stare bună. Când trebuie să îţi ajuţi copilul la teme, ia şi o cană cu ceai aromat lângă tine, sau mai bine, ia una şi pentru copilul tău, iar în felul acesta presiunea activităţii va fi diminuată şi momentul va deveni unul plăcut şi binefăcător.
  3. Constant şi conştient, îngrijeşte-ţi sufletul aşa cum ar face-o părinţii tăi cu tine. Pentru că nimeni nu e perfect, îngăduie-ţi şi iartă-te de câte ori amâni sau eşuezi într-un proiect, aşa cum numai un părinte ştie să ierte şi să înţeleagă.
  4. Hrăneşte-te din darul fiecărei zile. Orice “nimic” este important şi îţi poate adduce o bucurie. Iar atunci când îl observi şi te apleci asupra lui, copilul tău te va copia şi va ajunge să se bucure cu naturaleţe de orice I se întâmplă.
  5. Lasă-te îmbrăţişat şi oferă, la rândul tău, cât de multe îmbrăţişări poţi. Specialiştii spun că îmbrăţişările fac minuni. Şi ce e mai firesc în relaţia cu copilul tău decât să faceţi schimb de îmbrăţişări?

Cu emoţie, v-am aşternut gânduri de toamnă, pentru noi, părinţii. Măcar cu 5 minute suntem mai aproape de ţelul nostru, de a fi părinţi străluciţi.

Vom dezbate mai multe despre toate acestea la întâlnirile Clubului Bright Parents, organizate  pentru părinţi la Shakespeare School. Participarea este gratuită şi sunt invitaţi toţi părinţii care îşi doresc să dezbată temele care îi preocupă alături de Mirela Horumba, psiholog specializat în educaţie parentală.

http://adevarul.ro/educatie/universitar/initiative-evolutie-1_5242bb1ec7b855ff56c31f1f/index.html

Iniţiative pentru evoluţie

Pe zi ce trece apar o mulţime de idei pentru progres, iar de aceast dată e rândul Google să ne uimească. După aproximativ 8 ani de muncă, a apărut în sfârşit poate unul dintre cele mai bune instrumente online de educaţie politică.

Sunt milioane de iniţiative luate în fiecare zi, menite să aducă progresul în lume, iar unele din ele sunt de-a dreptul uimitoare. Părerea aceasta o am eu despre Google, companie ce a reuşit să participe enorm de mult la progresul umanităţii cu diferite strategii sau invenţii. Să vedem despre ce este vorba de data aceasta!

Luni, Google a lansat la New York, în cadrul adunării generala a ONU, ceea ce poate fi considerat cel mai bun instrument online de educaţie politică, proiectul ”Constitute”. În ce constă acesta? Google a adunat constituţiile tuturor ţărilor din lume într-un singur portal! Ideea acestui proiect a plecat de la nevoia de a ajuta ţările în dezvoltare. Ţinând cont că în fiecare an aproximativ 5 constituţii sunt înlocuite iar 30 sunt amendate, subiectul constituţionalismului nu este deloc simplu.

Ideea companiei Google de a realiza acest portal (care nu acţionează doar ca o listă mare şi plictisitoare de ţări ani şi constituţii, dar şi ca un tool pentru constituţionalismul comparat) este de un absolut ajutor. Portalul conţine mai mult de 300 de intrări tematice ce pot fi folosite în compararea constituţiilor, de la lucruri generale la chestiuni specifice, toate acestea putând fi accesate gratuit de către oricine.

Până şi preşedintele Tunisiei a fost fascinat de această invenţie, care, după părerea sa, va fi „extrem de utilă” pentru ţări precum cea pe care o conduce, ţări ce întâmpină dificultăţi în elaborarea unei constituţii sau a unei legi electorale.

Vă puteţi bucura şi voi de acest portal online, la fel cum am făcut-o şi eu de câteva zile încoace o, dar puteţi să vă bucuraţi şi de experienţe practice în ţări în care constituţiile sau legile sunt mult mai diferite de ale noastre. Puteţi afla mai multe despre toate aceste posibilităţi pe site-ul nostru: www.aiesecbucharest.ro sau pe portalul http://internshipinternational.ro/.

http://www.hotnews.ro/stiri-international-15649948-comisia-europeana-anuntat-castigatorii-concursului-european-pentru-tinerii-cercetatori-vezi-proiecte-obtinut-permiul.htm

Comisia Europeana a anuntat castigatorii concursului european pentru tinerii cercetatori. Vezi ce proiecte au obtinut permiul I

Trei echipe de cercetatori din Finlanda, Irlanda si Marea Britanie au obtinut premiul I in cadrul concursului Uniunii Europene pentru tinerii cercetatori, anunta Comisia Europeana intr-un comunicat remis HotNews.ro. Concursul s-a desfasurat marti, 24 septembrie, la Praga unde 126 de tineri cu varste cuprinse intre 14 si 21 ani si-au prezentat proiectele. Cele trei premii I au fost in valoare de 7.000 de euro fiecare.

Anul acesta la Praga s-a desfasurat a 25-a editie a competitiei EUCYS, unde au fost inregistrate 85 de proiecte din 37 de tari, incluzand statele membre ale UE si alte tari asociate si terte. La concurs nu a fost inscris niciun proiect din Romania.
Cine a castigat premiul I

  • Ciara Judge, Emer Hickey si Sophie Healy-Thow din      Irlanda pentru proiectul „A      statistical investigation of the effects of diazotroph bacteria on plant      germination” („O investigatie statistica a      efectelor bacteriilor diazotrofe asupra germinatiei plantelor”) (Detalii despre proiect      aici)
  • Frederick Turner din Marea Britanie pentru „Genetics at home: Building a PCR      machine and other equipment for setting up a home genetics lab”      („Genetica acasa: Construirea unui aparat PCR si a altor echipamente      pentru crearea unui laborator de genetica acasa”) (Detalii despre proiect      aici)

Cele trei premii II au fost acordate Austriei, Germaniei si Elvetiei, iar cele trei premii III au fost acordate unor proiecte din Ungaria, Germania si Belarus.

In acest an, juriul a fost prezidat de Dr Henrik Aronsson, de la Universitatea din Goteborg. Toate proiectele prezentate castigasera deja premiul I la concursurile stiintifice pe domenii specifice, organizate pe plan national, informeaza CE.

In cadrul concursului s-a decernat si un premiu pentru cooperarea internationala, pentru cel mai bun proiect prezentat de o echipa din tarile invitate care au incheiat un acord cu UE in domeniul stiintei si tehnologiei: SUA, Canada, China, Noua Zeelanda, Coreea de Sud si Egipt. Premiul a fost castigat de Jessie MacAlpine din Canada pentru „Mustard Oil as an Apicomplexan-targeting Drug Therapy for Plasmodium falciparum” („Uleiul de mustar ca terapie medicamentoasa vizand Apicomplexan impotriva Plasmodium falciparum”) (Detalii despre proiect aici).

Comisarul european pentru cercetare, inovare si stiinta, Maire Geoghegan-Quinn, a declarat ca „avem nevoie de mai multi tineri care sa se orienteze spre disciplinele STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica) la scoala. In special, doresc sa incurajez mai multe tinere femei sa urmeze o cariera in domeniul stiintei si tehnologiei”.

Vezi aici rezultatele concursului Uniunii Europene pentru tinerii cercetatori
Context

Concursul Uniunii Europene pentru tinerii cercetatori a fost creat de Comisia Europeana in 1989. Prima editie a concursului a avut loc la Bruxelles si, de atunci, s-a desfasurat in 23 de orase europene diferite. Concursul urmareste sa sprijine eforturile depuse in tarile participante in vederea atragerii tinerilor inspre studiul disciplinelor STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica) si inspre alegerea unei cariere in domeniul stiintei si cercetarii.

Incepand din 1989, numarul tinerilor cercetatori participanti a crescut in fiecare an, de la 59 in cadrul primei editii, la 126 in 2013, recordul atingandu-se in 2009 la Paris cu 137 de concurenti.

Rata de participare a femeilor la concurs reflecta problema mai ampla a sub-reprezentarii femeilor in domeniul STEM, sustine Comisia Europeana. In acest an, aproape 35% dintre participanti au fost femei (44 de participanti femei fata de 82 de participanti barbati). In 1997, rata de participare a femeilor la EUCYS a depasit pentru prima oara 30%, si de atunci a fost de obicei cuprinsa intre 30% si 35%, atingand un varf de 41% in 2005. In cursul celor 25 de ani, 168 de fete si 576 de baieti au castigat premii.

Vezi aici mai multe informatii cu privire la concursul din acest an.

Toate cele trei echipe care au castigat premiul I au fost recompensate cu 7.000 de euro; echipele de pe locurile II si III au primit 5.000 euro si, respectiv, 3.500 euro. Printre alte premii s-au numarat excursii la Forumul stiintific international pentru tineret de la Londra si la Seminarul stiintific international pentru tineret de la Stockholm, premii acordate de sponsori din mediul privat, incluzand excursii la INTEL ISEF in SUA, precum si premii acordate de Centrul Comun de Cercetare (serviciul stiintific intern al Comisiei Europene), de Eiroforum (grupul paneuropean al organizatiilor de cercetare) si de Oficiul European de Brevete.

http://www.gandul.info/stiri/facultatea-la-stat-mai-scumpa-ca-niciodata-rectorii-despre-majorarea-taxelor-suntem-subfinantati-studentii-nu-mai-putem-plati-universitatile-cu-cele-mai-mari-cresteri-11389339

Facultatea la stat, mai scumpă ca niciodată. Rectorii, despre majorarea taxelor: „Suntem subfinanţaţi”. Studenţii: „Nu mai putem plăti”. Universităţile cu cele mai mari creşteri

Studenţii de la unele universităţi de stat  din România vor scoate mai mulţi bani din buzunar pentru taxele de la universitate, dar şi pentru plata unui  loc în cămin în anul universitar ce va începe peste câteva zile. Ultimul studiu de la Asociaţia Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) arată că, în mai mult de jumătate dintre universităţile de stat, taxele s-au mărit şi acuză că învăţământul universitar este subfinanţat, acesta fiind motivul principal  pentru care peste 50% dintre studenţi abandonează anual studiile.

Pe de altă parte, rectorii contactaţi de gândul susţin că taxele pentru locurile cu plată sunt oricum mai mici decât finanţarea de la bugetul de stat şi au fost stabilite cu şase luni înainte de începerea anului universitar şi cu acordul reprezentanţilor studenţilor.

Cercetarea realizată de studenţi arată că, în medie, taxele au crescut cu 500 de lei. Din analiza a  23 de universităţi de stat reiese că  una dintre cele mai mari taxe va fi anul acesta la Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava. Aici,  taxa de şcolarizare s-a majorat cu 500 până la 900 de lei. Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi este o altă universitate de stat unde studenţii vor plăti mai mult cu 500 de lei pentru licenţă. La Cluj, Universitatea de Arte şi Design pune o taxă de studiu cu 300 de lei mai mare.

„Taxele de studii  sunt deja insuportabile de către o mare parte a familiilor din România şi sunt cauză principală a abandonului  în universităţi, doar jumătate din studenţi termină facultatea începută”, arată Mihai Dragoş, preşedintele ANOSR.

Studenţii spun că majorarea taxelor are loc pe fondul unei finanţări din ce în ce mai slabe a educaţiei.  „Statul a scăzut cu o treime alocarea costului per student  la locurile de la buget. În plus, unele dintre universităţi cer mai mult pentru locurile cu taxă  comparativ cu cât dă statul pentru un loc fără plată. Reprezentanţii studenţilor au fost atunci când universităţile au hotărât mărirea taxelor, numai că unii dintre ei nu au fost de acord”, a mai spus Mihai Dragoş.

Reprezentantul ANOSR pune actualele creşteri de taxe, precum  şi ineficienţa măsurilor de sprijin a studenţilor cu venituri scăzute sau defavorizaţi, pe seama lipsei de importanţă sau a importanţei scăzute „pe care guvernanţii, atât cei actuali, cât şi cei din guvernele trecute, o acordă tinerei generaţii”.

„Scăderea investiţiei statului în educaţie prejudiciază grav întreaga societate, cu repercusiuni atât pe termen scurt, legate de costuri, dar şi de calitatea şi relevanţa studiilor pentru actualii studenţi, cât şi pe termen lung, legate de creşterea economică, echitate şi chiar sănătate publică şi participare la procesele democratice”, mai spune Mihai Dragoş, preşedinte ANOSR.

Rectorul de la Arhitectură: „Hotărâm zilele următoare la ce taxă rămânem”

Despre creşterea taxelor, rectorii spun că acestea cresc fie în funcţie de inflaţie, fie în funcţie de concurenţă.

„La Bucureşti, era cea mai mică taxă de studii dintre toate facultăţile de Arhitectură. Noi am propus o taxă de 5.000 de lei, faţă de 4.000 de lei cât era până acum. Aceste taxe au fost discutate în şedinţa Senatului la care au participat şi studenţii, dar am ţinut seama de o limită de suportabilitate”, a spus pentru gândul Zeno Bogdănescu, rectorul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism ”Ioan Mincu” din Bucureşti. Acesta mai spune că deşi admiterea s-a încheiat, dar taxa pentru locurile cu plată nu a fost bătută în cuie. „După ce am stabilit taxa de 5.000 de lei am tot avut discuţii cu studenţii şi ei au fost de acord cu o taxă de 4.500/5.000 de lei. Dar hotărâm zilele următoare la ce sumă ne oprim”, a mai spus rectorul.

Rectorul de la A.I. Cuza, Iaşi: „Nu acoperim nici jumătate din cheltuieli”

Colegul lui de la Iaşi, Vasile Işan, rectorul Universităţii Alexandru Ioan Cuza, spune că studiul ANOSR reflectă şi nu prea realitatea, pentru că în mod normal taxele ar trebui să fie mult mai mari. „Noi am mărit taxele pentru că aveam  nişte taxe dintre cele mai mici. Faţă de alocaţia bugetară pentru locurile de la buget taxele noastre pentru locurile cu taxă erau mai scăzute. Cele mai mari taxe sunt la informatică economică, unde taxa de studii ajunge la 3.900 de lei pentru locurile cu taxă. Dar în medie, de la buget cuantumul pentru un loc este de 2.700/2.800 de lei ”, a declarat pentru gândul Vasile Işan. Rectorul ieşean susţine că, în realitate, alocaţia bugetară pentru universităţi este jumătate din cât ar trebui să fie.

„Nici jumătate din costuri nu le acoperim ţinând cont de cheltuieli, de plata profesorilor de plata utilităţilor. În realitate, costul unui an de studiu la licenţă ar trebui să fie de 7.000 de lei”, a mai spus Vasile Işan, care adaugă că universităţile sunt de fapt subfinanţate economic, iar pentru anul universitar 2013/2014 au primit de la buget numai 93% din bugetul pe care l-au primit în anul 2012/2013. „Nu ştim când ni se va da şi diferenţa de 7%, la care rectificare. Dar referitor la studiul ANOSR, mie mi se pare că este aproape de realitate, dar nu foarte aproape. Ce vor studenţii să facem învăţământ gratuit?”, a mai spus Vasile Işan.

Una dintre universităţile cu cele mai mari creşteri de taxe este Universitatea din Suceava. Valentin Neculai Popa, rectorul universităţii, spune că alocaţia este extrem de mică. „Noi nu putem să deturnăm banii de la locurile de la buget pentru a-i folosi pentru locurile cu taxă, pentru că am fi acuzaţi de deturnare de fonduri. Sunt programe la care nu am mărit taxele. Dar sunt şi programe, precum cele de la inginerie,  unde taxele s-au mărit. La ingineri, costul dat de stat este de 4.000 de lei pentru locurile fără plată. La noi, taxa era de 1.600 de lei, cu mult mai mică, dar am mărit la 2.500 de lei”, a spus rectorul. Profesorul  arată că universitatea pe care o reprezintă a hotărât să mărească  taxele  după ce s-a realizat o comparaţie  cu taxele celorlalte universităţi. „Suntem într-o piaţă concurenţială, trebuie să ţinem cont şi de celelalte universităţi”, a mai punctat Popa.

Cresc taxele la cămine

Cercetarea ANOSR arată că studenţii vor plăti mai mult şi pentru cămin. 57% dintre universităţile analizate  de ANOSR au crescut regia de cămin sau au  discutat posibilitatea creşterii la nivelul conducerii universităţii. Studenţii spun că, de fapt, subvenţia cămine-cantine nu a mai crescut din 2007. „De asemenea, au scăzut considerabil şi investiţiile în reparaţii şi modernizări ale căminelor. Astfel, există cămine în care regia lunară de persoană a atins valori record: 500 de lei – Căminul Akademos – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi , unde sunt cazaţi 2 sau 3 studenţi în cameră, 320 de lei – Universitatea “Ştefan cel Mare” din Suceava, cu 3 studenţi în cameră”, a precizat reprezentantul ANOSR.

Costurile ar trebui să fie mult mai mari: 7.200 de lei pentru licenţă, 11.000 de lei pentru masterat

Pe de altă parte, ultimul studiu al Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS), arată că, în mod normal, costurile studiilor ar trebui să fie mult mai mari: licenţa ar trebui să coste 7.500 de lei şi 15.000 de lei la doctorat.

Adrian Miroiu, preşedintele CNFIS, arată că la insituţia pe care o conduce a făcut simulări pentru finanţarea pentru student, iar costul este mult mai ridicat. Una dintre simulări a fost făcută pentru un student la studii de licenţă, în limba română, înmatriculat într-un domeniu cu coeficient de cost 1 (cel mai mic) – într-un domeniu umanist sau de ştiinţe sociale. „Costurile implică plata de cadre didactice şi personal nedidactic; cheltuieli materiale şi s-au luat în considerare situaţiile medii. Costul cel mai mic care poate fi construit este  7.200 lei pe an, în condiţiile în care în anul de studiu sunt cel puţin 75 de studenţi împărţiţi în trei grupe de studii”, arată profesorul. La masterat, în limba română, înmatriculat într-un domeniu cu coeficient de cost 1 (studii umaniste), costul cel mai mic este de 11.100 lei.

În 2012 şi 2013, universităţile au primit de la buget,  în medie, 2.400 de lei pentru licenţă şi 4.800 lei pentru masterat.

http://jurnalul.ro/bani-afaceri/piata-muncii/startul-unei-noi-editii-aiesec-academy-school-of-leadership-652213.html

Startul unei noi ediţii AIESEC Academy School of Leadership

Începând cu data de 23 octombrie, AIESEC Bucureşti deschide porţile “AIESEC Academy School of Leadership”, proiect de educaţie non-formală, care le oferă studenţilor atât şansa de a îşi completa cunoştinţele teoretice acumulate în facultate, cât şi de a le exersa în cadrul unui internship oferit de companiile partenere proiectului.

AIESEC Academy School of Leadership este împărţit în trei etape, iar prima dintre acestea constă în 3 săptămâni ( 24 octombrie – 15 noiembrie) de training-uri teoretice şi workshop-uri susținute de specialiști din companii precum Nestle, INTACT Media Group, ACCA și Ortec. Studenții au posibilitatea de a opta pentru domeniul (resurse umane, marketing și comunicare,branding  , finanțe, IT)  și compania la care vor să participe.

A doua etapă este reprezentată de evenimentul  „Leadership Talks” ( 1- 2 noiembrie ), conferinţă la care vor lua parte oameni de succes din top managementul unor companii din IT, finanţe, marketing, resurse umane. Scopul acesteia este prezentarea viziunii lor asupra leadership-ului, precum şi împărtăşirea experienţei acumulate pe parcursul anilor. Dragoş Bucurenci, Marius Ghenea, Duncan McGinley, Dochița Zenoveiov şi Amalia Sterescu sunt doar câţiva dintre speakerii de la Leadership Talks.

Finalitatea proiectului constă în selecţia celor care vor fi interni în companiile partenere, printr-un study case ( 7-15 noiembrie ).

Participanţii care nu au fost selectaţi, se pot înscrie pentru unul dintre programele de voluntariat sau de internship plătit, AIESEC Bucureşti oferind consultanţă în alegerea acestuia.

Deschiderea aplicaţiilor online va avea loc pe 1 octombrie pe site-ul  AIESEC București, iar pe 21 octombrie participanţii vor primi confirmarea participării la AIESEC Academy School of Leadership.

Partenerii principali ai proiectului sunt ACCA, Nestle și Ortec, iar cei media sunt Forbes, Radio Zu, Antena Play, Jurnalul Național, Gazeta Sporturilor Business Insider, Wall-Street, Business Magazine, Business Woman și Finanțiștii. Evenimentul este recomandat de INTACT Media Group.

http://adevarul.ro/news/eveniment/Incepe-goana-locuri-caminele-studentesti-mai-scumpe-camerele-stat-ajung-student-doi-1_5243b88dc7b855ff56c7984a/index.html

Începe goana după locuri în cămine. Camerele de la stat, deşi scumpe, ajung tot pentru un student din doi

Un nou an universitar începe pe 1 octombrie, iar problema locurilor în cămine a rămas aproape neschimbată. Oferta din căminele studenţeşti ale universităţilor de stat din Capitală acoperă numai jumătate din cerere.

Cei care nu vor să stea în cămin sau nu prind un loc pot sta cu chirie, care poate să-i coste de la 100 de euro lunar până la 200 de euro, în funcţie de locuinţă şi de zonă, susţin specialiştii în imobiliare.

Şi în ţară situaţia este asemănătoare. Ba mai mult, există universităţi unde concurenţa este de patru studenţi pe un loc în cămin.

Departajarea pentru locurile în cămin se face după media de admitere, dar cazurile sociale şi studenţii străini au prioritate, fiindcă statul român este obligat să le asigure cazare.

„Taxa de cămin se calculează făcând diferenţa dintre cheltuielile de întreţinere şi subvenţia de la stat, care este, în medie, de 94 de lei pe lună. Universităţile stabilesc taxele singure şi unele dintre ele chiar fac profit, deşi nu este legal“, a explicat Mihai Dragoş, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), care a atras atenţia că taxele de cămin au fost majorate în peste 10 universităţi din ţară, iar locurile sunt încă insuficiente.

De exemplu, în Capitală, la Universitatea din Bucureşti (UB), numărul de cereri depuse anul trecut a fost de aproximativ 10.500 pentru 5.000 de locuri disponibile în cele 10 cămine ale universităţii, situaţie care se va repeta şi anul acesta, susţin reprezentanţii UB.

Universităţile stabilesc taxele de cămin singure şi unele dintre ele chiar fac profit, deşi nu este legal.

Mihai Dragoş, preşedintele ANOSR

Complexul Grozăveşti este cel mai mare (peste 2.000 de locuri), însă Căminul A1, tot din Grozăveşti, terminat în 2009, este cel mai modern, cu camere cu trei paturi plus mobilier şi grup sanitar propriu. Iar taxele lunare variază între 115 – 130 de lei. Universitatea din Bucureşti va mai deschide un nou cămin în Panduri, destinat doctoranzilor, masteranzilor şi tinerilor cercetători de la Facultatea de Sociologie.

Politehniştii, cei mai norocoşi

La polul opus se află studenţii de la Universitatea Politehnică din Bucureşti (UPB). Situaţia înscrierilor nu s-a finalizat încă, însă datele de anul trecut arată că universitatea poate onora peste 90% din cererile de cazare ale studenţilor. Campusul UPB este cel mai mare de altfel şi oferă aproximativ 13.000 de locuri de cazare, repartizate în două complexuri: Regie (cu 28 de cămine studenţeşti) şi Leu, ambele cu câte o cantină.

Toate căminele au fost modernizate de curând şi dispun de interfoane şi camere video la uşile de acces, au internet şi camere de lectură, iar numărul de locuri de cazare este repartizat proporţional cu numărul de studenţi ai fiecărei facultăţi. Taxa de cămin la UPB variază între 100-150 de lei, dar creşte în perioada de iarnă, odată cu cheltuielile de încălzire.

Academia de Ştiinţe Economice din Bucureşti (ASE) se poate lăuda şi ea cu o situaţie mai bună. Anul acesta, pentru cele peste 4.300 de locuri alocate s-au depus în jur de 5.500 de cereri, 78% dintre acestea fiind soluţionate. ASE are 12 cămine studenţeşti, cu aproape 5.000 de locuri în total, cele mai multe (780) fiind distribuite căminului Moxa Nou, care beneficiază de un cabinet stomatologic şi o cantină studenţească.

Majoritatea căminelor beneficiază de o sală de lectură sau chiar de o sală de sport (Agronomie C2). În cameră pot sta 3-5 studenţi, iar taxa de cămin variază între 80 – 125 de lei de persoană, în funcţie de condiţii.

Chiria, soluţia pentru studenţii fără cămin

În schimb, şi la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) concurenţa e de doi studenţi pe un loc în cămin. În total, SNSPA are în cele trei cămine (două în Complexul Băneasa şi unul în cel de la Cernica, nou înfiinţat) în jur de 550 de locuri. Un student plăteşte, în medie, 100 de lei pentru un loc în cămin, iar studenţii de la buget beneficiază de subvenţii de la stat, care pot acoperi în totalitate costul cazării. Camerele dispun de mobilier, acces la internet, maşini de spălat sau sală de lectură, toalete la comun, dar şi grup sanitar propriu în unele cazuri.

„În fiecare an, numărul de studenţi care aplică la un loc în cămin este aproximativ dublu faţă de numărul de locuri. Însă din cei 1.000 de studenţi care depun cerere, doar 600 chiar au nevoie, restul având aranjamente pregătite, cum ar fi o chirie la comun, dar preferă să aplice oricum şi pentru un loc la cămin“, au explicat reprezentanţii universităţii.

Nu mai e ce era în anii anteriori pe piaţa imobiliară când începea anul universitar. Nu mai cresc preţurile, studenţii nu se mai grăbesc foarte tare să închirieze ceva.

Dragoş Vâlceanu, preşedintele Asociaţiei Brokerilor Imobiliari 

De altfel, chiria a ajuns să fie în ultimii ani soluţia pentru mulţi studenţi veniţi din provincie. Totuşi, deschiderea noului an universitar nu mai creează aceleaşi valuri pe piaţa imobiliară ca în urmă cu câţiva ani: studenţii nu se mai grăbesc să închirieze ceva în două zile, spune Dragoş Vâlceanu, preşedintele Asociaţiei Brokerilor Imobiliari.

„Studenţii au învăţat şi câteva strategii, se aşteaptă să scadă preţul la chirii după ce încep cursurile, aşa că stau la prieteni două-trei săptămâni şi apoi închiriază. La jumătatea lui octombrie, multe apartamente rămân goale şi preţurile se ajustează simţitor. Alţii închiriază ceva foarte ieftin, în Rahova de exemplu, şi după două luni se mută unde le place şi la preţuri mai mici“, a explicatokerul.

Chirie de 100 de euro în gaşcă

Dragoş Vâlceanu, preşedintele Asociaţiei Brokerilor Imobiliari spune că cea mai bună variantă pentru studenţii din Capitală este să închirieze o locuinţă în zona Dristor, pentru că au acces facil oriunde, iar blocurile sunt relativ noi.

O garsonieră aici se poate închiria cu 220-250 de euro, iar un apartament de două camere, cel mai căutat de altfel de studenţi, cu aproape 350 de euro. Însă, brokerul spune că cel mai ieftin ar fi să închirieze apartamente de trei sau patru camere, în zone precum Pantelimon, Colentina, Berceni, Militari sau Rahova, pentru că ar da în jur de 100-150 de euro de persoană, iar cheltuielile de întreţinere ar fi mai mici.

Concurenţă mare şi în căminele din ţară

La Cluj, cea mai mare universitate din Ardeal, Universitatea „Babes-Bolyai“, are în total 16 cămine, unde se pot caza peste 5.200 de studenţi şi 300 de doctoranzi, mult sub cererea existentă. Astfel, anul trecut au fost depuse aproape 8.800 de cereri pe acelaşi număr de locuri oferite. Taxele de cămin variază între 100-170 de lei lunar.

La Iaşi, situaţia diferă în funcţie de universitate. La cea mai importantă universitate, „Al. I. Cuza“, problemele cu cazarea sunt la fel de mari ca în anii trecuţi, cu 6.100 de locuri şi 26.000 de studenţi înscrişi. Tarifele de cazare în cele cinci campusuri, „Titu Maiorescu“, „Codrescu“, „Târguşor“, „Akademos“ şi „Gaudeamus”, variază între 120 şi 500 de lei lunar de persoană.

O situaţie delicată la capitolul cazări o are şi Universitatea de Medicina şi Farmacie „Gr. T. Popa“, unde există o cerere de patru ori mai mare pentru cele peste 1.600 de locuri disponibile în şase cămine proprii, iar tarifele variază între 140 şi 350 de lei, o situaţie similară fiind şi la Universitatea de Agronomie.

În schimb, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ reuşeşte să-şi acopere, ca în fiecare an, 95% din necesităţile de cazare, cu cele aproape 8.000 de locuri disponibile în Campusul „Tudor Vladimirescu“. Toate cele 21 de cămine au fost sau sunt în proces de modernizare sau izolare termică, iar tarifele pentru studenţii universităţii variază între 180 şi 280 de lei/lunar.

În Timişoara, studenţii Universităţii de Vest au la dispoziţie puţin peste 3.000 de locuri de cazare în cele 10 cămine, raportate însă la 20.000 de studenţi. Anul trecut, au fost peste 6.000 de cereri de cazare în cămin, preţul lunar pentru un loc fiind cuprins între 65 şi 150 de lei. Însă condiţiile sunt decente, după ce, în urmă cu doi ani, conducerea instituţiei a investit peste 100.000 de euro în renovarea tuturor spaţiilor de cazare: geamuri termopan până la internet wireless, cablu TV sau maşină de spălat.