Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

Școlile din România pot deveni un spațiu periculos!

Elevii și angajații din învățământ au nevoie de protecție! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ îşi exprimă îngrijorarea privind cazul petrecut astăzi într-o unitate de învăţământ din Capitală, unde o colegă, cadru didactic, Continuare »

 

Revista presei – 24.09.2013

http://adevarul.ro/educatie/scoala/un-master-chef-invata-elevi-manance-inteligent-1_524075e7c7b855ff56b88cd6/index.html

Un Master Chef îi învaţă pe elevi să mănânce inteligent

Plecând de la modelul bucătarului britanic Jamie Oliver, de schimbare radicală a alimentaţiei în şcoli, elevii de la un liceu din Capitală vor avea parte, din octombrie, de o masă caldă sănătoasă, gătită de un bucătar de la Master Chef.

Elevii Liceului Teoretic „Jean Monnet“ din Capitală vor putea lua masa, din luna octombrie, într-o cantină nouă proaspăt amenajată peste vară din iniţiativa părinţilor, într-un program de „smart eating“ asemănător celui din Marea Britanie. O masă caldă sănătoasă  îi va costa pe elevi în jur de 12-14 lei şi va fi gătită de maeştri aleşi de Cătălin Scărlătescu, bucătarul de la emisiunea Master Chef, care doreşte, prin acest exemplu, să aducă în şcolile din România modelul impus încă din 2005 de renumitul chef britanic Jamie Oliver.

Pentru realizarea acestui proiect, s-a construit în curtea liceului un complex modular în care au fost incluse o sală de mese cu o bucătărie şi o sală de clasă, toate costurile, cu excepţia mobilierului şcolar, fiind suportate din buzunarul părinţilor unei clase de a VI-a şi de firma chef-ului, care va asigura mâncarea elevilor. Astfel, în loc să-şi cumpere chipsuri de la chioşc sau să vină cu pacheţelul de acasă, elevii liceului vor putea servi în cantină mâncare gătită special pentru ei.

„Vreau să propun un nou sistem de alimentaţie pentru elevi şi studenţi, denumit sugestiv «smart eating». Am mare încredere în acest proiect, pe care îmi doresc să îl extind şi în alte şcoli, mai ales că la reuşita lui, cred eu, contribuie şi colaborarea pe care o am cu specialişti în nutriţie, pentru un meniu din care vor face parte exclusiv preparate sănătoase, gătite cu ingrediente şi tehnici potrivite“, a explicat bucătarul de la Master Chef, Cătălin Scărlătescu. Ideea i-a venit în urma unei discuţii pe care a avut-o cu un grup de părinţi referitor la alimentaţia din şcoli şi posibilitatea ca elevii să aibă acces la preparate sănătoase, se mai arată în comunicatul de presă al chef-ului.

Totul a pornit însă de la dorinţa părinţilor unor elevi ai şcolii de clasa a VI-a de a crea spaţiu astfel încât copiii lor să înveţe dimineaţa şi nu după-amiaza, cum era programul clasic. Aşa că, în iunie 2013, au închiriat din Germania mai multe module, pe care le-au asamblat lângă terenul de fotbal al liceului, sub forma unei săli de clasă, a unei cantine şi a unei bucătării. Pentru acestea, părinţii şi firma bucătarului plătesc nemţilor 3.000 de euro lunar, iar mobilierul şcolar a fost cumpărat de Primăria Sectorului 1 din Bucureşti.

„Am zis să facem ceva de utilitate pentru toată lumea şi am construit şi o cantină cu bucătărie în colaborare cu bucătarul Cătălin Scărlătescu pe care îl cunoşteam şi care s-a arătat foarte interesat de această posibilitate“, a explicat şi Dorin Iacob, părintele unei eleve din clasa a VI-a A.  «Din discuţiile pe care le-am avut cu copiii şi cu ceilalţi părinţi, toată lumea este de acord că o alimentaţie sănătoasă este cea mai bună alegere. Am observat că există nişte reguli ale Ministerului Sănătăţii, pe care însă nu le respectă produsele care se găsesc în comerţ, practic nu ai ce să le oferi elevilor din ceea ce se găseşte la chioşcuri. Noi avem încredere în proiect. Elevii vor putea mânca tot ce le place, inclusiv pizza, însă totul va fi preparat din ingrediente sănătoase», a mai spus părintele.

Meniul, supervizat de nutriţionist

Copiii care învaţă în modulul creat în curtea liceului se declară foarte mulţumiţi de condiţii, dar sunt de-a dreptul entuziasmaţi de faptul că o să le gătească un maestru-bucătar. „Clasa e mai modernă şi mai frumoasă cea din liceu, îmi plac culorile şi cum arată. Abia aştept să vină bucătarul de la Master Chef să ne arate cum găteşte“, spune încântată o fetiţă. Dacă pe copii îi entuziasmează prezenţa unui bucătar celebru, părinţii s-au arătat interesaţi de extinderea cantinei, având în vedere că în acest liceu învaţă 1.000 de copii. Deocamdată încă se lucrează la dotarea bucătăriei, cantina urmând a fi funcţională din octombrie.

În ceea ce priveşte mâncarea care poate fi servită aici, nutriţionistul Gabriela Roman a explicat că meniul copiilor trebuie să integreze alimente sănătoase şi porţii în cantităţi corespunzătoare vârstei lor. „Meniul trebuie să fie cât mai variat, să îi aducă elevului aportul necesar de vitamine, minerale, glucide, lipide, însă alimentele sunt alegerea bucătarului, el decide ce fel de carne foloseşte în mâncare. În cantinele şcolare care există în momentul acesta, în general, mâncarea este bună, dar asta depinde de buget“, spune nutriţionistul.

Programe doar la nivel local

Oficialii Ministerului Educaţiei susţin că nu au în vedere să extindă un astfel de program la nivel naţional deoarece astfel de iniţiative ar trebui să aparţină de fapt autorităţilor locale. „Sunt localităţi unde consiliul local a dat bani pentru implementarea unor proiecte similare, adică o masă caldă pentru elevi. Evident că este bine să avem o cantină unde se serveşte mâncare sănătoasă în şcoli, dar nu există spaţiu pentru aşa ceva, în special dacă luăm în calcul şcolile unde
cursurile se ţin în două schimburi“, a explicat Stelian Fedorca, consilier în Ministerul Educaţiei.

Acesta a precizat că singura reglementare la nivel naţional datează din 2008, când Ministerul Sănătăţii a publicat lista alimentelor care nu pot fi comercializate în şcoli, cum ar fi chipsuri, hamburgeri, snacks-uri, alune, prăjituri, acadele sau sucuri carbogazoase.

„Revoluţia“ din Marea Britanie

Cel mai amplu program de introducere a obiceiurilor alimentare sănătoase în şcoli a fost lansat în 2005, în Marea Britanie, şi aparţine renumitului bucătar Jamie Oliver, care susţine necesitatea unor mese sănătoase pentru elevii între 4-18 ani. Apoi, din 2008, Guvernul britanic a pus bazele unui program naţional, reglementat prin legi care prevăd reguli de alimentaţie sănătoasă pe care toate şcolile au fost obligate să le respecte, sub denumirea „School Food Trust“.

Iar rezultatele s-au văzut în timp, susţin oficialii britanici. Un raport din aprilie 2012 al Children’s Food Trust arată că, între 2004 şi 2011, consumul de chipsuri la prânz în rândul adolescenţilor a scăzut de la 43% la 7% şi doar 17% au ales mâncăruri gătite în ulei, faţă de 50%, în timp ce numărul şcolilor care oferă pizza zilnic a coborât de la 66% la 50%. S-a dublat şi numărul elevilor care consumă legume, iar nivelul şcolar a crescut cu 6% în cele 80 de şcoli britanice incluse în programul Jamie Oliver.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/proiect-centre-comunitare-invatare-permanenta-romanii-ramas-urma-studiile-1_52408eb6c7b855ff56b90af9/index.html

PROIECT Centre comunitare de învăţare permanentă pentru românii care au rămas în urmă cu studiile

Cursuri de teatru, literatură, arte vizuale, obiceiuri tradiţionale şi meşteşugăreşti, culinare sau despre utilizarea calculatorului ar putea fi urmate în centre comunitare construite în fiecare localitate, până în 2020, pentru membrii comunităţii care sunt interesaţi să îşi perfecţioneze abilităţile pe care le au sau să dobândească altele noi, putând să obţină şi certificate de competenţă.

Ministerul Educaţiei a pus în dezbatere publică metodologia de organizare şi funţionare a centrelor comunitare de învăţare permanentă, care se vor înfiinţa până în 2020 de către administraţiile publice locale şi prin care se vor implementa politicile şi strategiile în domeniul învăţării pe tot parcursul vieţii pentru toate categoriile de vârstă.

Prin învăţare permanentă se înţelege tot ce face o persoană pe parcursul vieţii pentru a-şi completa cunoştinţele, a învăţa lucruri noi, a dobândi abilităţi sau a-şi perfecţiona talentele în contexte formale, nonformale şi informale.

La aceste centre se vor desfăşura atât cursuri cu caracter recreativ, precum cele de teatru, dans, sau gastronomie, dar şi cursuri pentru persoanele cu nevoi educaţionale specifice: analfabetism, abandon şcolar, analfabetism funcţional, elevi cu întârzieri în dobândirea cunoştinţelor şi a competenţelor specifice grupei lor de vârstă, persoane care au abandonat timpuriu şcoala sau nu au dobândit o calificare profesională.

La activităţile desfăşurate în centrul comunitar de învăţare permanentă poate participa orice cetăţean român, fără discriminare, precum şi orice cetăţean străin rezident pe teritoriul României, se arată în metodologie.

Centrul comunitar de învăţare permanentă va putea elibera documente care validează şi certifică rezultatele persoanelor care au urmat cursuri acolo.

Oferta de cursuri a centrelor comunitare de învăţare permanentă:

a)       alfabetizare, educaţie remedială şi sprijin educaţional adecvat;

b) formarea şi dezvoltarea competenţelor profesionale;

c) dezvoltare personală şi comunitară şi petrecerea timpului liber.

Caracteristicile cursurilor de alfabetizare şi de completare a studiilor:

a)    se derulează doar în şcoli, fie că este vorba de unităţi şcolare acreditate ca centre comunitare de învăţare permanentă, fie şcoli partenere ale centrului din comunitate;

b) se organizează în situaţia în care există nevoie de astfel de cursuri în comunitate, iar membrii comunităţii nu au acces la şcolile care implementează aceste programe în judeţ;

c)    durata şi programul cursurilor se stabilesc conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educaţiei.

Caracteristicile cursurilor de tip recreativ:

a)                  înscrierea la cursuri este necondiţionată;

b) durata cursului se stabileşte în funcţie de obiectivul cursului;

c) se derulează gratuit sau cu taxă, în funcţie de centru; taxa va fi stabilită în conformitate cu prevederile legale;

d) sunt susţinute de cadre didactice, profesionişti în diverse domenii, voluntari certificaţi etc.

e) eliberarea unui certificat de participare va fi condiţionată de frecventarea cu regularitate a cursului.

Activităţile de dezvoltare personală, comunitară şi recreative pot fi:

a)    Literatură, teatru, arte vizuale (desen, pictură, bandă desenată, sculptură, arta fotografică, film, metaloplastie, artă textilă, origami, design etc.);

b) Tehnice şi ştiinţifice, inclusiv iniţiere sau perfecţionare în utilizarea tehnologiei IT;

c) Sport;

d) Ecologie şi protecţia mediului;

e) Sănătate şi stil de viaţă sănătos, prevenirea comportamentelor dăunătoare;

f) Obiceiuri tradiţionale şi meşteşuguri;

g) Muzică şi dans;

h) Istorie, arhitectură, patrimoniu cultural;

i) Drumeţii, excursii;

j) Gastronomie;

k) Despre viaţa de familie;

l) Educaţie juridică de bază;

m) Cursuri de dezvoltare personală;

n) Educaţie antreprenorială;

o) Comunicare;

p) Voluntariat: beneficii şi consecinţe;

r) Culturalizare

s) Educaţia părinţilor;

t) Integrarea pe piaţa muncii;

u) Educaţie media;

v) Prevenirea dezastrelor şi reducerea riscurilor asociate;

x) Educaţie rutieră şi pregătire pentru şcoala de şoferi;

y) Abilităţi de viaţă şi educaţie civică;

z) Valorificarea culturii şi tradiţiilor locale;

w) Alte activităţi.

Obţinerea certificatelor de competenţă

În funcţie de specificul activităţii, centrul comunitar de învăţare permanentă poate elibera documente care să ateste dobândirea anumitor cunoştinţe, abilităţi, competenţe, sau calificări.

Documentele pot fi: adeverinţe, atestate, certificate de calificare profesională, certificate de competenţe, diplome.

La finalizarea programelor de iniţiere, calificare sau recalificare, perfecţionare şi specializare, documentele se eliberează în conformitate cu prevederile Metodologiei de certificare a formării profesionale a adulţilor, care cuprinde procedurile de organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire a programelor de formare profesională a adulţilor, precum şi modalităţile de eliberare, gestionare şi arhivare a certificatelor de calificare şi de absolvire cu recunoaştere naţională.

Pentru cursurile având ca grup ţintă copii şi tineri, se pot elibera certificate de competenţe, în condiţiile legii, dacă centrul este acreditat în acest sens sau colaborează cu parteneri acreditaţi pe domeniul respectiv. Aceste certificate vor putea completa portofoliul educaţional al participantului.

Pentru cursurile recreative şi de dezvoltare personală şi comunitară, se pot elibera diplome sau adeverinţe, care atestă perioada de participare la cursuri şi, în cazul cursurilor acreditate, nivelul de competenţe.

Pentru voluntarii care efectuează stagii de practică în centru, se eliberează adeverinţe care să ateste sarcinile îndeplinite în centru, nivelul de îndeplinire şi perioada derulării stagiul de practică;.

Pentru cursurile finalizate cu obţinerea unor competenţe cheie, se pot elibera diplome sau certificate care să cuprindă nivelul de cunoştinţe şi abilităţi ale absolventului. Acestea se vor elibera doar în urma promovării unui examen, care să se desfăşoare conform legislaţiei în vigoare.

Cum se vor finanţa centrele

Înfiinţarea acestor centre se va face cu avizul inspectoratelor şcolare. În cazul în care oferta cuprinde cursuri de iniţiere, calificare sau recalificare, perfecţionare şi specializare profesională, înfiinţarea centrului comunitar de învăţare permanentă se face şi cu avizul agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a Municipiului Bucureşti.

Condiţiile minimale care trebuie îndeplinite în vederea înfiinţării unui centru comunitar de învăţare permanentă sunt:

a)    existenţa unui spaţiu adecvat pentru funcţionarea centrului, deţinut cu orice titlu legal, pentru o perioadă de minim 2 ani;

b)    asigurarea dotărilor necesare funcţionării centrului, inclusiv tehnologie modernă de comunicare si conexiune la Internet;

c) realizarea unei analize a nevoii de educaţie permanentă a comunităţii, care să justifice propunerea de înfiinţare a centrului.

Activitatea centrului comunitar de învăţare permanentă se finanţează din fonduri publice şi private pe baza parteneriatului public-privat, prin finanţare şi cofinanţare din partea angajatorilor, a organizaţiilor nonguvernamentale, prin fonduri nerambursabile din programe europene şi prin contribuţia beneficiarilor, din contul de educaţie permanentă sau din alte surse.

http://adevarul.ro/educatie/prescolar/proiect-trebuie-arate-cresele-trebuie-invete-copiii-trei-ani-1_52408209c7b855ff56b8cd96/index.html#

PROIECT Cum trebuie să arate creşele şi ce trebuie să înveţe copiii până la trei ani

Ministerul Educatiei a publicat programa pentru educaţia timpurie, 0-3 ani, pe care trebuie să o aplice toate creşele şi grădiniţele din sistemul antepreşcolar, dar şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească aceste centre.

Ministerul Educatiei a publicat luni proiectul curriculumului antepreşcolar, destinat dezvoltării şi educaţiei copiilor cu vârste de până la trei ani care sunt înscrişi în creşe, grădiniţe sau centre, de stat sau private, care au astfel de programe de educaţie timpurie.

Astfel, în afară de conţinutul educativ, ministerul a pus în dezbatere publică şi standardele de calitate pentru serviciile de educaţie timpurie antepreşcolară, standarde prevăzute de altfel de Legea educaţiei naţionale, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

„Prin prezentul act normativ se propune aplicarea în toate creşele, precum şi în grădiniţele şi centrele de zi care au grupe cu copii antepreşcolari, a conţinutului educativ şi a standardelor de calitate pentru serviciile de educaţie timpurie antepreşcolară elaborate”, se arată în documentul Ministerului Educaţiei.

Potrivit normelor, creşele trebuie să asigure următoarele condiţii, conforme cu reglementările în vigoare ale Ministerului Sănătăţii:

  • sa asigure sanatatea copilului prin luminozitate, ventilatie, caldura adecvate;
  • sa fie un spatiu sigur, fara riscuri de accidente;
  • sa fie cat mai larg, in asa fel incat sa incurajeze miscarea si explorarea;
  • sa permita colaborarea si interactiunile dintre copii;
  • sa contina materiale didactice si produse realizate de copii, expuse si la nivelul vizual al copiilor;
  • sa fie impartit in zone de activitati, care sa stimuleze dezvoltarea copilului in toate domeniile;
  • sa fie dotat cu echipamente confortabile, usor de manipulat, care permit flexibilitate in organizarea spatiului;
  • sa contina materiale diverse, suficiente, care sa incite si sa stimuleze operatiile gandirii, creativitatea si sa exerseze capacitatea copilului de a alege;
  • sa evite supraaglomerarea suprafetelor de expunere, intrucat induce inhibitia de protectie a copilului si limiteaza identificarea obiectelor in mediul respectiv;
  • sa asigure acces, confort si siguranta copiilor cu cerinte educationale speciale;
  • sa reflecte diversitatea culturala a copiilor.

În ceea ce priveşte dezvoltarea fizică, elementele de sănătate şi de igienă personală, proiectul prevede o serie de exemple de activităţi pe care trebuie să fie capabili să le facă copiii cu vârsta între 0-18 luni, cu ajutorul educatoarelor:

  • Copilul este capabil să-şi controleze mişcările capului când este aşezat(a) pe burtă
  • Să demonstreze control în mişcările mâinilor şi ale picioarelor
  • Să execute rostogoliri de pe spate pe burtă şi de pe burtă pe spate
  • Să stea în picioare, susţinut(ă) sau sprijinit(ă)
  • Să apuce obiecte şi să le manipuleze în scopul explorării sau utilizării lor
  • Să golească cutii de conţinut şi să le reumple
  • Să dea paginile unei cărţi mari, adesea dând mai multe pagini
  • Să apuce obiecte relativ mici
  • Să localizeze sursa de zgomot şi vocea umană
  • Să dovedească abilitate în coordonarea oculo-motorie
  • Să exploreze activ obiecte şi suprafeţe de diferite texturi
  • Să-şi exprime confortul sau disconfortul propriu în raport cu o situaţie de igienă corporala specifică vârstei
  • Să anticipeze, în funcţie de context, rutina/activitatea care urmează (somn, masă, joacă etc.)

http://adevarul.ro/educatie/scoala/sondj-30-elevi-parinti-cred-exista-coruptie-scoli-licee-aproape-jumatate-dat-bani-cadouri-1_523fec1bc7b855ff56b555e0/index.html

SONDAJ Peste 30% din elevi şi părinţi cred că există corupţie în şcoli şi licee. Aproape jumătate au dat bani şi cadouri

Un sondaj realizat în această vară în cadrul proiectului Ministerului Educaţiei de prevenire a corupţiei în sistemul de educaţie arată că atât elevii, cât şi părinţii admit existenţa acestui fenomen, că au dat bani sau cadouri profesorilor, dar şi pentru fondul clasei, şi că salariile mici sunt principala cauză a corupţiei în rândul dascălilor.

Raportul de cercetare comparativ publicat pe site-ul ministerului a fost realizat în cadrul proiectului „Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare”, proiect cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional „Dezvoltarea Capacităţii Administrative”, în perioada 23 iulie-20 august 2013 de Grupul de Studii Socio-Comportamentale Avangarde.

Au participat 1.560 de persoane (elevi – 550; părinţi – 500; specialişti în domeniul educaţiei din învăţământul preuniversitar- profesori, directori, inspectori ISJ şi personal al consiliilor de administraţie din unităţi de învăţământ – 510), la comanda Universităţii Titu Maiorescu.

Principalele concluzii ale cercetării:

România se îndreaptă într-o direcţie greşită: 76% -părinţi; 73% -elevi, 49% -profesori

Satisfacţia privind şcoala unde învaţă elevul a fost măsurată doar în cazul elevilor şi al părinţilor şi se observă un grad sporit de mulţumire. Doar 7% dintre elevi sunt nemulţumiţi sau foarte nemulţumiţi de şcoala unde învaţă, în timp ce părinţii sunt nemulţumiţi/ foarte nemulţumiţi într-un procent de 13%.

trei lucruri cu care asociază corupţia: “mită, şpagă, cadouri, atenţii”, “politică, politicieni, parlament, guvern”, “bani, avere, bogăţie, profit”,

trei exemple de coruptie cu care s-au confruntat : “mită în sistemul medical”, “mităî n sistemul educaţional”, “mită–poliţşti” (în ordinea aceasta)

diferenţa între mica şi marea corupţie. Mica corupţie ar fi: sume mici de bani, cadouri, atenţii ca primele lucruri la care se gândesc respondenţii ( 41% elevi, 15% părinţi, 44% profesori ). Au urmat menţionari ale instituţiilor unde se petrec aceste acte de “mica corupţie”: spitale, şcoli, poliţie, primărie ( 20% elevi, 6% părinţi, 16% profesori ). În cazul marii corupţii, pe primele locuri s-au clasat asociaţii ce făceau legătura cu politica şi puterile statului ( guvern, parlament ) (40% elevi, 11% părinţi, 26% profesori). Al doilea procent ca mărime a fost asociaţia cu sume mari de bani, venituri din contracte sau pe căi ilegale (21% elevi, 8% părinţi, 33% profesori).

cel mai grav act de corupţie: “A acorda o sumă de bani unui magistrat pentru clasarea/încetarea unui dosar penal” – notat cu 10 in cea mai mare masura ( 48% elevi, 67% părinţi, 75% profesori ). Următoarea situaţie, ca gravitate, este “A încasa mită pentru a trece cu vederea neregulile financiare, din funcţia de controlor fiscal”( 44% elevi, 58% părinţi, 64% profesori ).

cel mai puţin grav act de corupţie: “A încasa sume de bani de la elevi, în schimbul orelor de meditaţie”. 55% elevi, 48% părinţi, 55% profesori consideră că acesta nu este un act de corupţie. În ordine crescătoare, situaţia “A oferi un cadou unui medic pentru ca el sa acorde mai multăatenţie pacientului” nu este considerată un act de corupţie de 28% din elevi, 32% din părinţi şi 34% din profesori. Notele de 10 sunt de asemenea cu o frecvenţă redusa( 14% elevi, 24% părinţi, 19 % profesori).

– În ceea ce priveşte răspândirea corupţiei în mediul educaţional, 8% dintre părinţi susţin că există corupţie în foarte mare măsură, urmaţi de elevi –5% , şi de profesori –4%. Primele două locuri sunt ocupate în continuare de elevi şi părinţi, care susţin că există corupţie în mare măsură în mediul educaţional: 39% -elevi, respectiv 33% -părinţi

corupţia din şcoli/ licee – elevii se situează pe prima poziţie, susţinând că există în mare măsură în proporţie de 41%, urmaţi de părinţi cu 37%, iar apoi de profesori cu doar 22%,  iar 70% din profi nu cred ca exista coruptie in scoli/licee. Cifre similare şi pentru întrebarile legate de coruptie in universitati si spitale. Cea mai mare coruptie ar fi in partidele politice, parlament, justitie si guvern, in ordinea aceasta.

– În ceea ce priveşte confruntarea cu situaţiile de „a da şpagă” în ultimii 3 ani, întrebare comună doar pentru elevi şi părinţi, 42% dintre părinţi au răspuns afirmativ, pe când doar 17% dintre elevi au răspuns în acelaşi mod. În continuare, 14% dintre părinţi au dat spagă din proprie iniţiativă, în opoziţie cu elevii -doar 6%; 13% dintre părinţi au dat spagă pentru că li s-a cerut şi 15% au dat pentrucă au auzit că aşa se face; cam 18% elevi si 14% parinti au spus ca au oferit cadouri pentru a rezolvă probleme din mediul educaţional.
– doar 5-6% au reclamat mai departe că li s-a cerut spaga, pt ca cei mai multi cred ca situatia nu se va rezolva astfel

bani daţi de părinţi la şcoală: plăţi suplimentare pentru reparaţie: 34% elevi susţin că aceste plăţi sunt efectuate semestrial, pe când la părinţi şi profesori procentele scad: 28%, respectiv 15%; profesorii susţin în cea mai mare măsură că aceste plăţi nu sunt efectuate niciodată -43%, ajungându-se la 21% în cazul elevilor; plăţi suplimentare pentru fondul clasei-topul este format în continuare din elevi în proporţie de 42%, urmaţi de părinţi -36% şi profesori -28%. Profesorii sunt cei care susţin în proporţie de 33% că niciodată nu au loc aceste cheltuieli în şcoli, fiind urmaţi în continuare de părinţi -21% şi elevi -13%; plăţi pentru festivităţi/ serbări-elevii susţin că aceste plăţi au loc anual în proporţie de 39%, părinţii, la egalitate cu profesorii -în proporţie de 32%; plăţi pentru materiale didactice suplimentare-elevii, la egalitate cu profesorii -38% susţin că aceste plăţi au loc anual, iar părinţii în proporţie de 34%; plăţi pentru meditaţii: în proporţie de 15% profesorii susţin că aceste plăţi au loc săptămânal, în timp ce doar 13% dintre elevi afirmă acelaşi lucru, urmaţi de părinţi cu 10%; plăţi profesorilor pentru atenţie specială acordată elevului: părinţii sunt la egalitate cu elevii (8%) în ceea ce priveşte frecvenţalunară a acestor plăţi, pe când profesorii susţin acelaşi lucru în proporţie de doar 6%; în schimb, 80% dintre părinţi susţincăaceste plăţi nu au loc niciodată, urmaţi de profesori -77% şi apoi de elevi -76; cadouri profesorilor: 27% dintre elevi susţin că aceste plăţi au loc lunar, pe când doar 9% dintre profesori sunt de aceeaşi părere; discrepanţa majoră este tot în cazul profesorilor şi al elevilor, cei din urmă susţinând că doar în proporţie de 29% nu au loc aceste plăţi niciodată, pe când profesorii -58%.

– parintii si elevi cred ca daca nu dau bani profesorilor risca sa ia note mai mici, profesorii spun ca nu este cazul.

6% dintre elevi si-ar sfatui prietenul care nu e sigur ca ia Bac-ul sa dea bani profesorilor, 19% sa incerce sa copieze fara sa dea bani si 72% sa nu copieze.

cum poate fi prevenita coruptia in general: pedepse mai severe, majorarea salariilor din sistem, control mai eficient. În educaţie: majorarea salariilor profesorilor, control si reguli mai dure si examene de admitere mai dure si mai corecte (examene la admitere la liceu şi în universităţi).

cauzele corupţiei în educaţie: nivelul scazut de salarizare, criza valorilor morale din societatea românească, subfinantarea sistemului de invatamant.

salariul unui dascal ca sa nu mai fie corupt: 2.080 de lei – spun elevii, 2.506 lei – parintii, 3.386 de lei – profesorii.

cum poate fi prevenita coruptia in randul tinerilor: Cultivarea de valori morale potrivite (prin puterea exemplului), Climat educational mai atent constriuit, inca inainte de scoala, Campanii si educatie anti-coruptie, constientizarea consecintelor.
– 30% dintre elevi si 25% dintre parinti cred ca examenul de Bac de anul asta nu a fost organizat corect, fata de 10% profesori.

– aproape 40% dintre parinti si respectiv elevi cred ca examenul de Bac a fost fraudat, fata de 8% profesori.

– vinovatii pentru fraudele existente: sistemul educational, elevii si profesorii.

– vinovatii pentru ca doar jumatate iau Bac-ul: elevii, sistemul educaţional şi profesorii.

– majoritatea au parere buna si foarte buna despre camerele video la Bac (elevi, parinti si profesori).

– peste 80% sunt de acord cu diferentierea subiectelor la Bac in functie de profilul studiat.

Ministrul Educaţiei: „Profesorul nu are voie să strângă bani sub eticheta de fond al clasei”

Ministrul Educaţiei, Remus Pricoăpie a declarat într-o emisiune de Adevărul live că profesorii nu au voie să strâmgă bani sub eticheta de „fondul clasei” şi că lucrul acesta este rezervat exclusiv asociaţiilor de părinţi.

„Legea ne dă dreptul să contribuim la orice în această ţară, este dreptul fiecărui cetăţean, însă acest lucru trebuie să fie făcut într-o manieră instituţionalizată. Din punctul meu de vedere, directorul de şcoală sau dirigintele sau profesorul nu are voie să strângă bani sub eticheta de „fond al clasei“. Acest lucru poate fi făcut, şi există legislaţie în acest sens, de către asociaţiile de părinţi, care au personalitate juridică şi care decid ce vor să cumpere, dar aceşti bani de fondul clasei nu au de ce să treacă pe la director sau pe la diriginte”, a spus Pricopie.

Scandaluri de fraudă fără precedent la Bacalaureatul din această vară

Problema fraudei în sistemul de învăţământ a fost mediatizată puternic în această vară, în special cazul de luare de mită de la centrul de examen „Dimitrie Bolintineanu” din Capitală. În prima zi a examenelor scrise, la proba de limbă şi literatură română, au avut loc descinderi ale poliţiei care i-au percheziţionat pe elevi şi pe profesorii supraveghetori.

Au fost găsite sume de bani în posesia acestora, iar cinci profesori din comisia de examen şi 32 de profesori supraveghetori la Liceul „Dimitrie Bolintineanu” au fost audiaţi pe 1 iulie la Poliţia Capitalei. Comisia de examen a fost schimbată după proba la Limba română, iar conducerea liceului a fost demisă de Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

Elevii au fost percheziţionaţi de anchetatori la ieşirea din sălile de examen, la unii dintre aceştia fiind găsite fiţuici.

Şapte candidaţi la bacalureat de la Liceul „Bolintineanu” au fost eliminaţi din examen, după ce asupra lor au fost găsite dovezi care indică tentativa de fraudă, „copiuţe, cărţi cu rezolvări, telefoane mobile”, la proba de Limba şi literatura română, anunţa, marţi, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.

Ulterior, începând cu data de 5 iulie, zeci de elevi de la „Bolintineanu” au fost audiaţi, la sediul Poliţiei Capitalei, în dosarul fraudelor de la examenul de bacalaureat, majoritatea lor afirmând că s-ar fi strâns, în liceu, sume de bani, fără a da însă detalii concrete sau elemente certe privind destinaţia banilor, au mai spus sursele citate.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/autismul-impotenta-guvernului-ponta-vinevorba-scoala-1_52412659c7b855ff56bb45e3/index.html#

Autismul şi impotenţa Guvernului Ponta când vine vorba de şcoală

Poate în niciun alt domeniu nu sunt mai evidente autismul şi impotenţa guvernării USL, cum sunt când e vorba de educaţie şi formare profesională. Cum aceste zone de activitate stau la baza pieţei muncii, pe care se bazează o economie competitivă şi atractivă investiţiilor, e lesne de înţeles în ce impas ne găsim, faptul că nu progresăm economic şi din acest motiv.

Stăm bine doar în zona liceelor şi facultăţilor teoretice, circa 30% din domeniu, pentru restul de 70% aruncăm banii pe apa sâmbetei.

Şi din partea de 30%, o bună parte a tinerilor pleacă la universităţi străine, cei mai performanţi şi competitivi, uneori nu revin în ţară şi ne mai întrebăm de ce nu avem inovare, cercetare şi progres ştiinţific.

Fenomene apărute recent, în ultimii doi ani, precum abandonul şcolar masiv, lipsa de progres în construcţia unui nou curriculum, management politizat, ar trebui să dea de gândit tuturor oficialilor, de la parlamentari la Preşedintele ţării, pentru că plătim cu toţii, întreaga societate, incompetenţa actualilor guvernanţi.

Ministrul Remus Pricopie se declară apolitic, fără ambiţii de carieră în zona politică, ajuns pe un scaun şi cu o pălărie mult prea mare pe cap din motive de disperare a premierului Ponta care a schimbat vreo trei miniştri, care plagiator (Mang), care aerian (Liviu Pop), care incompatibil (Andronescu), până să ajungă la perechea Pricopie, Costoiu.

Mihnea Costoiu conduce cercetarea şi învăţământul superior, atâta doar că n-a cercetat nimic, niciodată, şi nu are nici doctorat. Dar e bun de ministru şi rector la Politehnica din Bucureşti.

După activitatea Comisiei Prezidenţiale condusă de Mircea Miclea şi Legea Educaţiei Naţionale realizată de Daniel Funeriu, se părea că pornisem, în sfârşit, pe drumul cel bun, până când a venit Ecaterina Andronescu şi a măcelărit Legea Educaţiei, rasturnand cu 180 grade principale prevederi ale acesteia.

Singurul merit al lui Victor Ponta este că s-a opus cererilor vehemente ale dnei Andronescu de a abroga complet Legea Funeriu, pentru a o înlocui cu propria lege, Codul Educaţiei, realizată împreună şi pentru sindicate.

Situaţia este atât de gravă, chiar dramatică, încât se impune intervenţia celor mai importante instituţii, Preşedinţie, CSAT, Parlament.

Iată principalele zone care dau măsura prăbuşirii sistemul educaţional, fără ca miniştrii să mişte pixul pentru a remedia cât de cât situaţia.

  1. Abandonul şcolar. Anul acesta circa 60.000 de elevi au abandonat şcoala la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a. Adăugând pe cei circa 40.000 care părăsesc şcoala, atât la liceu, cât şi la gimnaziu, ajungem la o cifră alarmantă, de 100.000 de tineri în abandon şcolar, pe an, fără vreo meserie, îngroşând rândurile şomerilor. Culmea este că statisticile oficiale nu-i prind pe toţi, pentru că directorii de şcoli îi păstrează în cataloage, chiar dacă au părăsit şcoala, pentru a-şi conserva clasele, normele didactice şi banii obţinuţi din finanţarea per capita, proporţională cu numărul de elevi. Nici inspectoratele, nici ministerul nu mişcă un deget pentru a curma fraudă şi risipa banului public.
  2. Şcoala profesională. Suntem, probabil, singura ţară din Europa care nu are şcoală profesională de 10 ani, de când Ecaterina Andronescu a desfiinţat-o pentru a-i împinge pe toţi elevii, printr-un bacalaureat fraudat, să-i îmbogăţească pe universitarii de la fabricile de diplome, de stat sau private. O adevărată conspiraţie împotriva educaţiei şi formării profesionale, căreia nu i s-a opus nimeni. Şi căreia îi plătim acum preţul. Un preţ cumplit, constând într-o economie neperformantă.

Reintrodusă prin noua Lege a Educaţiei Naţionale, şcoala profesională este post clasa a IX-a, în ideea că vom avea clasă a IX-a la gimnaziu, prevedere desfiinţată de Ecaterina Andronescu. Aşa se face că nu-i poate cuprinde pe elevii care nu vor sau nu pot să meargă la liceu, şi abandonează şcoala. Pentru remedierea acestei situaţii ar fi necesare următoarele măsuri:

– Începând cu anul şcolar 2013-2014, absolvenţilor de clasa a VIII-a li se permite accesul la şcoala profesională, în regim tranzitoriu şi cu o programă tranzitorie.

– Se aduce clasa a IX-a la gimnaziu, începând cu anul şcolar 2014-2015, Inspectoratele Şcolare au suficient timp să pregătească această schimbare.

– Începând cu anul şcolar 2015-2016 se introduce examenul de admitere la liceu, acolo unde cererea depăşeşte numărul de locuri aprobat.

– Se transformă liceele tehnice care au avut zero promovare la Bacalaureat sau un procent de promovare mai mic de 15% în şcoli profesionale, astfel încât primesc cifra de şcolarizare doar pentru clase de şcoala profesională.

3. Se depopulează liceele tehnice. După ce au văzut că Bacalaureatul nu se mai ia cu uşurinţă, eventual prin fraudă, că diplomele fără acoperire în competenţe nu le mai asigură un loc în piaţa muncii, tinerii care nu au resurse intelectuale de natură conceptual teoretice, să înveţe integrale, derivate, fizică cuantică, teorie literară, renunţă la şcoală şi se duc în piaţă muncii fără vreo calificare. Aşa că dispare şi singura zonă în care s-ar mai fi pregătit meseriaşi, sudori, mecanici, constructori, etc., lăsând piaţa muncii fără muncitori, adică fără să poată acoperi circa 80% din cerere!Că aruncăm banii pe licee care merg cu zero său aproape de zero promovare la Bacalaureat, nu pare să preocupe pe nimeni, aşa de mare este autismul şi incompetenţa Guvernului Ponta.

4. Un nou curriculum şcolar. Este unul din eşecurile majore ale tuturor guvernelor, inclusiv al mandatului lui Daniel Funeriu. Vechiul curriculum, mult prea teoretizat, nu este adecvat noilor realităţi economice, sociale, legate de globalizare şi diversele crize care ne zguduie din temelii.Acum s-a trecut la construcţia unui nou curriculum, punând carul înaintea boilor. Nu avem lămurite, eventual în urma unei dezbateri publice, harta competenţelor aşteptate la elevi, generale, specifice, pe discipline, pe etape de şcolarizare, nu avem o filosofie, un Cadru de Referinţă Curriculară, care să lămurească problema disciplinelor agregat, nu avem imaginea clară a întregului edificiu, a arhitecturii sale, dar am pornit la elaborarea unui nou curriculum. După explicaţiile ministrului Pricopie, acesta a ales să continue munca predecesorilor, în loc să blocheze totul şi să pornească de la zero. Care muncă, nu s-a făcut nimic până în prezent!

5. Să menţionăm şi lipsa motivaţiei salariale a personalului din învăţământ, care ar trebui salarizat proporţional cu performanţa şi rezultatele muncii, nu alandala, în bloc, pe toţi la fel, doar în funcţie de grade şi vechime. Pentru că nu sunt condiţii nici necesare şi nici suficiente pentru o prestaţie de calitate.

Mă aştept ca politicienii mai apropiaţi de realităţile societăţii să înţeleagă spre ce dezastru ne îndreptăm şi să oprească această guvernare autistă şi impotentă.

http://adevarul.ro/locale/targoviste/foto-copiii-varfuri-trei-oameni-fost-atacati-ursoaica-tem-mai-mearga-scoala-1_52412409c7b855ff56bb39c5/index.html

FOTO Elevii din Vârfuri, unde trei oameni au fost atacaţi de o ursoaică, nu mai merg la şcoală de frică să nu dea nas în nas cu fiara

Părinţii dintr-un sat din Dâmboviţa nu-şi mai lasă copiii la şcoală de teama urşilor. Copiii sunt nevoiţi să meargă pe jos, câte şapte kilometri prin pădure, prin aceeaşi zonă pe unde, în ultimele două zile, o ursoaică a atacat trei bărbaţi. Autorităţile spun că microbuzul nu poate ajunge la casele elevilor din cauza drumului accidentat.

O potecă îngustă, printre copaci, în mijlocul pădurii. Este drumul pe care trebuie să meargă zi de zi spre şcoală cei 20 de copii din satul Cârlăneşti, acolo unde trei oameni au fost atacaţi de urs. Cum animalul nu a fost încă prins părinţii nu şi-au mai lăsat copii la ore.

„Nimeni de aici din zonă nu şi i-a mai trimis. Aţi văzut, s-a întâmplat în curte de om, dar cu copiii ăştia. Sunt unii micuţi de şase ani”, spune un părinte.

Vânătorii şi jandarmii patrulează prin pădure ca să gonească animalele sălbatice.

„Nu lăsaţi copiii neînsoţiţi atât în drumul spre cursuri, cât şi la întoarcerea de la şcoală”, îi îndeamnă jandarmii pe părinţi.

Chiar dacă primăria are două microbuze pentru transportul elevilor, niciunul nu poate străbate drumul abrupt şi îngust prin pădure.

„Dacă cineva mă ajută cu o maşină 4X4, mă închin, îi transport”, declară Petre Iuga, primarul comunei Vârfuri.

Profesorii spun că vor recupera orele pierdute.

„În funcţie de cum vor evolua lucrurile, gândind la siguranţa lor, vom decide ce este de făcut pentru ziua de mâine”, a spus Tatiana Negulescu, directorul Şcolii Gimnaziale Vârfuri.

Unul dintre cei trei bărbaţi atacaţi duminică de o ursoaică este şi acum internat în stare gravă într-un spital din Capitală.

http://adevarul.ro/locale/timisoara/timisoara-1_5240383dc7b855ff56b73215/index.html

FOTO Elevul de „aur“ din Timişoara, care ştie mai multe decât profesorii săi: „Asiaticii învaţă despre Pământ la şcoală, noi nu avem astfel de materii“

Marius Posa are 17 ani şi este în clasa a XII-a la Liceul C.D.Loga. Săptămâna trecută a câştigat medalia de aur la Olimpiada Internaţională ale Ştiinţelor Pământului, care s-a desfăşurat la Mysore, în India.

Liceul „C.D. Loga” din Timişoara are un an de excepţie. În primăvară, Andrei Heidelbacher a obţinut o medalie de argint la Olimpiada Internaţională de Informatică de la Brisbane, Australia, iar acum, Marius Posa s-a întors cu medalia de aur din India, la Olimpiada Ştiinţelor Pământului.

Rezultatul timişoreanului este cu atât mai important cu cât programa şcolară din România nu cuprinde ore despre Ştiinţele Naturii şi totul s-a datorat pasiunii elevului.

“Am ajuns la această olimpiadă a Ştiinţelor Pământului pentru că are legături cu biologia. Chiar dacă este un hobby, e important să ştim să înţelegem Pământul. În India, am avut o probă teoretică – la geologie, meteorologie, oceanografie şi astrologie, şi una practică, la care ne-au dus pe teren, unde am făcut o cercetare. Am avut de făcut apoi o prezentare”, a explicat Marius Posa.

În clasamentul echipelor, România a ocupat locul III, după Taiwan şi Coreea de Sud, la egalitate de puncte cu Japonia. Marius Posa a fost singurul european care a luat o medalie de aur. La Olimpiada Ştiinţelor Pământului au participat 27 de ţări.

Înainte de plecarea în India, Posa şi ceilalţi olimpici au făcut o pregătire specială de două săptămâni, la Bucureşti, la Institutul de Meteorologie, la Observatorul Astronomic şi la Muzeul de Geologie.

“Asiaticii sunt foarte buni la Ştiinţele Pământului pentru că ei studiază aceste materii la şcoală. Au în curiculum şcolar aceste materii. Noi nu le avem, trebuie să le învăţăm în afara şcolii. La mine totul a pornit din curiozitate faţă de tot ce ne înconjoară. Din dorinţa de a afla mai multe şi de a persevera”, a mai spus Marius Posa.

Elevul timişorean nu este încă decis ce va face după terminarea liceului. Are în plan Facultatea de Medicină din Timişoara, însă nu exclude să încerce la o universitate renunită în lume.

“Mă gândesc la Medicină, dar şi la ceva legat de Biologie. E posibil să fac Medicina în România, dar sunt deschis şi pentru facultăţi din Europa. Mă voi decide mai târziu”, a adăugat Posa.

„Să lăsăm Pământul curat şi altora”

Marius Posa susţine că pe lângă Biologie îi place şi Literatura, mai ales cea engleză, dar şi desenul. “În general vreau să aflu tot timpul lucruri noi, pe care nu le ştiu”, susţine olimpicul.

În India a stat zece zile. Ştia multe despre locurile în care va ajunge, însă acolo a fost impresionat de contrastul dintre bogăţie şi sărăcie.

“Am descoperit două Indii. Locul unde am fost cazaţi – campusul uneia din cele mai mari firme de software şi dezoltare IT nu evea legătură cu ce întâmplă în afară. Nivelul de  viaţă la Mysole este foarte scăzut. Era un contrast foarte mare. Am vizitat palatul din Mysole şi trei temple din jurul localităţii. E o cultură specială. În rest am fost ocupat de probe şi de activităţi. În India este foarte umed. A fost  greu să mă obişnuiesc. Dar în general a fost o experienţă deosebită”, a mai declarat Marius Posa.

Fiind preocupat de problemele Pământului, Marius Posa îi îndeamnă pe români să aibă mai multă grijă de locul în care trăiesc.

Încălzirea globală e un pericol real. Trebuie să ştim să ne adaptăm. Scăderea emisiilor de dioxid de carbon e o soluţie. Ştiu că în România oamenii nu au prea multă grijă de mediul înconjurător. Dar să nu uite că e locul în care ne desfăşurăm toată viaţa, iar apoi îi lăsăm şi altora. Dacă nu sunt preocupaţi de generaţiile viitoare, măcar să dorească să fie curat şi aranjat pentru ei. Mai târziu ar putea să fie mai greu de reparat”, a mai spus Marius Posa.

Liceul C.D. Loga îi pregăteşte o premiere financiară

Mariea  Ştefan, directorul liceului C.D.Loga, este mândă că poate avea în şcoală elevi precum Marius Posa. Se gândeşte chiar să îl recompenseze.

“A fost şansa mea să fiu director acum. Din cate ştiu există o practică de recompensă şi la Minister, dar mai rapizi vom fi noi să ne revanşăm. Şcoala are intenţia să îi ofere o sumă onorantă de bani. Cât mai aproape de valoarea lui. Vom reglementa bursele colegiului C.D. Loga. Este deja oficializată de consiliul de adminstraţie. Nu se poate ca o şcoală ca asta să nu reacţioneze când ai doi copii olimpici, plus mulţi alţii foarte buni. În dreptul numelui lor apare şcoala, mai mult nu se poate face. Nu îmi amintesc să fi avut judeţul Timiş aceste rezultate”, a declarat Mariea Ştefan.

Liceul C.D.Loga va institui recompense nu doar celor care fac perfomanţă de nota 10, ci şi celor care saltă, de exemplu, de la media şapte la media nouă.

“Sunt mulţi şi trebuie să cuprindem şi acest tip de performanţe. Elevii de nota zece au destinul şi drumul lor. Se descurcă şi fără noi. Absolvenţii de Loga sunt în multe poziţii importante. Dacă sunt bine pregătiţi fundamental se vor descurca. Ei sunt deja specializaţi. Lui Marius Posa i se cer alte competenţe. E greu să ştie cineva mai multe în domeniul acestuia. El ştie mai mult decât un profesor”, a mai spus Mariea Ştefan.

http://adevarul.ro/locale/ploiesti/cei-doi-fosti-politisti-prinsi-mita-admiterea-Scoala-agenti-campina-fost-arestati-preventiv-1_523fee1bc7b855ff56b56324/index.html#

Cei doi foşti poliţişti prinşi cu mită pentru admiterea la Şcoala de Agenţi de la Câmpina au fost arestaţi preventiv

Ana Gabriela Voicu, fost ofiţer şi cadru didactic în cadrul Şcolii de Agenţi de Poliţie „Vasile Lascăr” din Câmpina şi Mihail Micu, fost agent de poliţie, au fost arestaţi preventiv pentru 29 de zile

Cei doi au fost reţinuţi şi sunt cercetaţi de procurorii DNA pentru trafic de influenţă, după ce, vineri, au fost prinşi în flagrant în timp ce primeau 3.000 de euro pentru admiterea a trei candidaţi la Şcoala de Agenţi de la Câmpina.

Potrivit ordonanţei de punere în mişcare a acţiunii penale întocmită de procurori din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Ploieşti, în cursul lunii septembrie 2013, Ana Gabriela Voicu şi Mihail Micu i-au pretins unei persoane suma totală de 75.000 de euro.

În schimbul banilor, aceştia urmau să intervină pe lângă persoanele abilitate din cadrul Şcolii de Agenţi de Poliţie „Vasile Lascăr” din Câmpina, pe lângă care Ana Gabriela Voicu a lăsat să se creadă că are influenţă, astfel încât persoana de la care s-au pretins banii şi alţi doi candidaţi (respinşi la concursul de admitere din luna respectivă) să fie admişi în această unitate de învăţământ. Suma totală pretinsă a reprezentat câte 25.000 de euro pentru fiecare candidat.

Magistraţii de la Tribunalul Prahova au admis sâmbătă propunerea formulată de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Ploieşti, şi au dispus arestarea preventivă a celor doi începând cu data de 21 septembrie până la data de 19 octombrie inclusiv.

În prezent, Ana Gabriela Voicu şi Mihail Micu sunt în arestul IJP Prahova şi au declarat recurs la măsura arestării preventive.

http://adevarul.ro/international/europa/recomandarile-parlamentului-european-imbunatatirea-sistemului-educational-1_52412634c7b855ff56bb450d/index.html

Recomandările Parlamentului European pentru îmbunătăţirea sistemului educaţional

Comisia pentru cultură şi educaţie a adoptat raportul eurodeputatei Katarína Neveďalová (S&D) referitor la schimbarea sistemelor educaţionale din statele membre, astfel încât să reflecte cererea pieţei muncii, pentru a determina scăderea şomajului în rândul tinerilor.

Potrivit eurodeputatei Neveďalová, sistemele educaţionale UE nu reflectă cerinţele de pe piaţa muncii. Numărul de absolvenţi este mare, dar mare este şi numărul şomerilor, deoarece educaţia nu corespunde necesităţilor de pe piaţă.

În UE, şomajul în rândul tinerilor cu vârsta sub 25 de ani a atins nivelul 23,5 % în martie 2013. În acelaşi timp, peste 2 milioane de posturi vacante nu au putut fi ocupate. Raportoarea subliniază faptul că această problemă este o consecinţă evidentă a situaţiei actuale în care nevoile de pe piaţa muncii sunt de cele mai multe ori în neconcordanţă cu oportunităţile oferite de instituţiile de învăţământ.

Unele posturi vacante necesită competenţe care în prezent sunt deţinute de un număr insuficient de tineri. În plus, există o cerere foarte mare de persoane calificate în domeniul STIM (ştiinţe, tehnologie, inginerie şi matematică).

Raportoarea ar dori, de asemenea, să îndemne statele membre să finanţeze promovarea învăţării la locul de muncă şi a modelelor de învăţare duală care sunt foarte importante în tranziţia de la educaţie la ocuparea unui loc de muncă. În plus, este important să se investească atât în calitate, cât şi în standarde, care trebuie să fie dezvoltate în continuare.

Competenţele lingvistice sunt esenţiale deoarece ele încurajează mobilitatea lucrătorilor şi a studenţilor, îmbunătăţind capacitatea de inserţie profesională a acestora şi oferindu-le încredere în sine la locul de muncă. Competenţele lingvistice adecvate le permit cetăţenilor europeni să profite pe deplin de oportunităţile profesionale din străinătate. Adoptarea unor criterii de referinţă este un pas necesar în direcţia îmbunătăţirii competenţelor lingvistice în Europa. Acest lucru va stimula îmbunătăţirea rezultatelor învăţării în rândul studenţilor şi va contribui la atingerea obiectivului „limba maternă + două limbi străine”, stabilit la Barcelona.

„Când hotărăsc ce vor să studieze, tinerii trebuie să se gândească bine ce pot face apoi cu acele studii. Ştim care sunt şi care vor fi nevoile pe piaţa muncii în următorii 20 de ani. Dar trebuie să ne pregătim pentru viitor. Vorbim despre îmbătrânirea populaţiei, dar nimeni nu se gândeşte cum vom avea grijă de cei în vârstă, la faptul că avem nevoie de infirmiere, de doctori. Ştim că în doi ani, UE va avea nevoie de un milion de muncitori în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, dar în momentul de faţă aceşti oameni nu sunt în şcoală.“, consideră raportarea de la Bruxelles.

Documentul propune măsuri concrete la nivelul Uniunii şi recomandă iniţiative la nivel naţional în următoarele trei domenii principale: dobândirea competenţelor adecvate necesare capacităţii de inserţie profesională, noi metode de predare şi învăţare, noi abordări privind finanţarea şi parteneriatele.

Potrivit raportului, profesorii trebuie să ştie pentru cine îşi pregătesc studenţii, pentru ce piaţă, pentru ce angajatori. Sistemul dual, în care o şcoală este în parteneriat cu o companie, în care studenţii fac stagii, este cel mai bun în momentul de faţă. Unele companii pregătesc chiar şi profesorii care transmit mai departe, studenţilor, deprinderile adecvate, se arată în document.

Conform estimărilor Comisiei, o persoană va trebui să îşi schimbe locul de muncă de până la 10 ori pe parcursul vieţii active. Va trebui să se adapteze la noi cerinţe, tehnologii – pentru acest lucru este bună învăţarea pe tot parcursul vieţii.

Europarlamentara slovacă consideră că Uniunea Europeană poate face recomandări în acest domeniu, asemenea noului program Erasmus+ pentru 2014-2020, atât pentru studenţi, cât şi pentru profesori.

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15637220-curriculum-pentru-copiii-varste-sub-3-ani-activitati-jocuri-vor-face-copiii-crese.htm

Curriculum pentru copiii cu varste de sub 3 ani: Ce activitati si jocuri vor face copiii in crese

Ministerul Educatiei a publicat proiectul curriculumului anteprescolar, pentru copiii cu varste de pana in 3 ani care sunt inscrisi in crese. Pana la 1 an si jumatate, educatoarele trebuie sa faca cu cei mici exercitii de tipul „Imi tin capul sus”, „Privim in jur”, jocuri de prindere a unei jucarii, de schimbare a pozitiei corpului prin rostogoliri de pe spate pe burta, jocuri de construit sau cu carti de citit. Pana la 3 ani, cei mici trebuie sa faca jocuri de miscare, de stimulare a lecturii, mima si exercitii pe diferite teme.

Ministerul Educatiei Nationale a publicat un proiect de Hotarare a Guvernului de aprobare a continutului educativ si a standardelor de calitate pentru serviciile de educatie timpurie anteprescolara. In nota de fundamentare a proiectului se arata ca Legea educatiei nationale stabileste faptul ca sistemul national de invatamant preuniversitar cuprinde nivelul educatiei timpurii (0-6 ani), formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), care cuprinde grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare.

De asemenea, legea prevede ca „organizarea unitatilor de educatie timpurie anteprescolara, continutul educativ, standardele de calitate si metodologia de organizare ale acesteia se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei Nationale”.

Prin prezentul act normativ se propune aplicarea in toate cresele, precum si in gradinitele si centrele de zi care au grupe cu copii anteprescolari, a continutului educativ si a standardelor de calitate pentru serviciile de educatie timpurie anteprescolara elaborate”, informeaza Ministerul Educatiei.

Cerinte generale privind organizarea spatiului fizic pentru educatia si dezvoltarea copilului de la nastere la 3 ani

Cresele trebuie sa asigure urmatoarele conditii, conforme cu reglementarile in vigoare ale Ministerului Sanatatii, se arata in cadrul proiectului:

  • sa asigure sanatatea copilului prin luminozitate,      ventilatie, caldura adecvate;
  • sa fie un spatiu sigur, fara riscuri de accidente;
  • sa fie cat mai larg, in asa fel incat sa incurajeze      miscarea si explorarea;
  • sa permita colaborarea si interactiunile dintre      copii;
  • sa contina materiale didactice si produse realizate      de copii, expuse si la nivelul vizual al copiilor;
  • sa fie impartit in zone de activitati, care sa      stimuleze dezvoltarea copilului in toate domeniile;
  • sa fie dotat cu echipamente confortabile, usor de      manipulat, care permit flexibilitate in organizarea spatiului;
  • sa contina materiale diverse, suficiente, care sa      incite si sa stimuleze operatiile gandirii, creativitatea si sa exerseze      capacitatea copilului de a alege;
  • sa evite supraaglomerarea suprafetelor de expunere,      intrucat induce inhibitia de protectie a copilului si limiteaza      identificarea obiectelor in mediul respectiv;
  • sa asigure acces, confort si siguranta copiilor cu      cerinte educationale speciale;
  • sa reflecte diversitatea culturala a copiilor.

Domeniul Dezvoltare Fizica, Sanatate si Igiena Personala / Exemple de activitati pentru copii de 0-18 luni

Exemple de comportament:

  • Copilul este capabil sa isi controleze miscarile      capului cand este asezat(a) pe burta – Exemple de activitati: Jocuri in      cadrul momentelor de tranzitie in care copilul este asezat pe burta si i      se arata jucarii care produc sunete, deplasandu-le in campul vizual al      acestuia cu scopul de a le urmari. Exercitii „Imi tin capul      sus”, „Ridicam capul”, „Privim in jur”, „Privim      luminita miscatoare” etc.
  • Sa demonstreze control in miscarile mainilor si      picioarelor – Exemple      de activitati: Jocuri de prindere a unei jucarii. Jocuri      de miscare pasiva a picioarelor; „Greierele rasturnat”,      „Bicicleta”, „Batem cu picioarele in podea” etc.
  • Sa execute rostogoliri de pe spate pe burta si de pe      burta pe spate – Exemple      de activitati: Jocuri de schimbare a pozitiei corpului      prin rostogoliri de pe spate pe burta si de pe burta pe spate (copilul      este ajutat sa se rostogoleasca prin miscarea unui prosop pe care acesta      se afla pozitionat, iar adultul se va adresa copilului cu o voce calda,      afectuoasa): „Ne rostogolim” , „Ne rasucim” etc.
  • Sa stea in picioare, sustinut(a) sau sprijinit(a) – Exemple de activitati:      Jocuri pe podea sau, initial, pe masa de infasat, insotite de cantece si      rime, in care copilul este incurajat si ajutat sa stea in picioare:      „Sus, sus, pui de urs!”, „Mergem  la buni/la tata/la      masa etc.”, „Hopa-sus!” etc.
  • Sa apuce obiecte si sa le manipuleze in scopul      explorarii sau utilizarii lor – Exemple      de activitati: Jocuri care solicita miscarea degetelor:      batut din palme, cantat la pian, imitarea rapaitului de ploaie, prindem      fulgul etc.
  • Sa goleasca cutii de continut si sa le reumple – Exemple de activitati:      Jocuri de tipul „Punem bila in cutie”, „Asezam cercul pe      gatul lebedei”, „Punem/scoatem jucariile din      galetusa/cos/cutie” etc.
  • Sa dea paginile unei carti mari, adesea dand mai      multe pagini – Exemple      de activitati: Jocuri cu cartea: citire de imagini      indicand elementele din imagine, exersarea rasfoirii unei carti (datul      paginii): „Acum citim: unde e pisica/marul/…?”, „Mai      departe…”. Exersari libere favorizate de rutine: „Acum e      vremea sa ne culcam/relaxam, dar mai intai citim impreuna o carte”,       „Sa asteptam in liniste pe… (rasfoind carti)” etc.
  • Sa apuce in pensa bidigitala obiecte relativ mici – Exemple de activitati:      Jocuri  de constructie cu cuburi/pioneze mari de plastic/margele de      hartie mototolita: „Trenul”, „Turnul”,      „Gardul”, „Margele pentru papusa/mama/bunica”
  • Sa localizeze sursa de zgomot si vocea umana – Exemple de activitati:      Jocuri cu jucarii care produc zgomote si sunete (plasate la diferite      distante de copil) in care adultul le loveste si copilul este antrenat      pentru a le localiza sau in care copilul este incurajat sa le loveasca si      impreuna cu adultul sa le localizeze: „Ghici unde se aude…      (ratusca,/ciocanelul de plastic/clopotelul etc.?”, „Cum face…      ratusca…?”
  • Sa dovedeasca abilitate in coordonarea oculo-motorie      – Exemple de      activitati: Exersari libere, nedirijate, cu jucarii care      produc sunete, jucarii de tras si impins, jucarii cu butoane si manivele      atat in timpul jocurilor si activitatilor de stimulare si exersare cat si      in timpul momentelor de tranzitie: „Alegem jucariile care      canta”, „Unde s-a ascuns?”, „Plimba pietricelele in      lingura!”, „Da mai departe jucaria!”
  • Sa exploreze activ obiecte si suprafete de diferite      texturi
  • Sa isi exprime confortul sau disconfortul propriu in      raport cu o situatie de igiena corporala specifica varstei
  • Sa anticipeze, in functie de context,      rutina/activitatea care urmeaza (somn, masa, joaca etc.)

Nota de fundamentare a proiectului de HG

Conform Legii educatiei nationale, copiii pot fi inscrisi in invatamantul prescolar la varsta de 3 ani, iar pentru copiii sub 3 ani exista posibilitatea inscrierii acestora in unitati de educatie timpurie anteprescolara. „In acest context, educatia timpurie este cruciala pentru dezvoltarea si educatia ulterioara a copilului si se realizeaza prin folosirea unei metodologii si a unui curriculum adecvate, precum si a unor standarde de calitate care necesita o abordare integrata a nevoilor si intereselor copilului, in stransa colaborare cu familia si serviciile de sanatate si protectie a copilului”, precizeaza nota de fundamentare.
„O caracteristica a sistemului existent de educatie timpurie din Romania este aceea ca, datorita lipsei de pana acum a legislatiei privind educatia copiilor de la 0 la 3 ani, un numar de crese/gradinite cu crese, centre de zi etc. s-au dezvoltat fara o structura organizatorica reglementata sau fara standarde educationale clare. Exista o diversitate de institutii pentru educatie timpurie, dupa cum urmeaza:

  • Centre de zi pentru copii sub 6 ani aflati in      situatie de risc, coordonate de Directia Judeteana de Asistenta Sociala si      Protectie a Copilului;
  • Centre de zi sau gradinite particulare pentru copiii      sub 6 ani, aprobate de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in      Invatamantul Preuniversitar (ARACIP), care ofera exemple de buna practica      in domeniu;
  • Gradinite cu cresa pentru copiii din aceeasi grupa      de varsta ca si cei din centrele de zi (sub 6 ani);
  • Gradinite pentru copiii de la 3 la 6/7 ani. Acestea      sunt finantate de consiliile locale si sunt coordonate de Ministerul      Educatiei Nationale;
  • Crese pentru copiii de la 4 luni la 3 ani, care      primesc copii si peste 3 ani. Acestea sunt finantate si coordonate de      consiliile locale, fara o supervizare din punct de vedere profesional si      fara standarde educationale sau de alt tip”.

„Serviciile pentru copiii cu varste intre 0 si 3 ani sunt furnizate prin sistemul creselor, care ofera cateva forme de ingrijire medicala fara nici o componenta de educatie timpurie. In trecut, cresele au fost in responsabilitatea Ministerului Sanatatii, in schimb, din 2002, Ministerul Sanatatii nu a mai avut atributii in acest sens si cresele au fost lasate fara nici o identitate formala si fara sprijin guvernamental. In prezent, cresele sunt finantate de autoritatile administratiei publice locale. Totodata, adesea, in cazul in care cresa este cuplata cu o gradinita (functioneaza in aceeasi incinta) directorul gradinitei este responsabil de calitatea ingrijirii furnizate in cresa”, se arata in nota de fundamentare.

„Pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii educatiei nationale nr.1/2011, precum si pentru incurajarea participarii copiilor la educatia timpurie anteprescolara in vederea atingerii tintei europene de 95% rata de participare a copiilor prescolari la servicii de educatie pana in 2020 este necesara elaborarea continutului educativ si a standardelor de calitate pentru serviciile de educatie timpurie anteprescolara”, noteaza initiatorii.

„Definirea educatiei timpurii in legislatia romaneasca da posibilitatea autoritatilor centrale si locale sa concentreze fonduri spre aceasta zona a educatiei, iar aceasta investitie pe termen lung va conduce la scaderea ratei abandonului scolar si familial, la imbunatatirea ratei de succes scolar a copilului pe traseul scolarizarii viitoare, la punerea bazelor pentru invatarea de-a lungul vietii si la o rata crescuta a insertiei socio-profesionale”.

„Prin prezentul act normativ se propune aplicarea in toate cresele, precum si in gradinitele si centrele de zi care au grupe cu copii anteprescolari, a continutului educativ si a standardelor de calitate pentru serviciile de educatie timpurie anteprescolara elaborate”.

Ce prevede Legea Educatiei Nationale

– Educatia anteprescolara se organizeaza in crese si, dupa caz, in gradinite si in centre de zi.

– Asigurarea personalului didactic necesar desfasurarii educatiei anteprescolare se face de catre autoritatile administratiei publice locale, impreuna cu inspectoratele scolare, cu respectarea standardelor de calitate si a legislatiei in vigoare.
– Tipurile si modalitatile de finantare a serviciilor de educatie timpurie anteprescolara se reglementeaza prin hotarare a Guvernului. Finantarea din resurse publice se poate acorda numai furnizorilor de servicii de educatie timpurie acreditati, de stat sau privati.

– In educatia anteprescolara, grupa cuprinde in medie 7 copii, dar nu mai putin de 5 si nu mai mult de 9;

– Anteprescolarii, prescolarii si elevii din unitatile scolare de stat si particulare autorizate/acreditate beneficiaza de asistenta medicala, psihologica si logopedica gratuita, in cabinete medicale, psihologice si logopedice scolare ori in unitati medicale de stat.
http://www.evz.ro/detalii/stiri/clasele-viitorului-1058654.html

Ministrul Educaţiei vinde pielea ursului din pădure. „Clasele viitorului”, o invenţie rezervată nepoţilor noştri

Creatorii de softuri educaţionale, editorii de manuale şcolare şi profesorii au explicat pentru Evenimentul Zilei de ce va mai trece pe puţin un deceniu până la informatizarea parţială a sistemului de educaţie românesc, dar şi cât de mari vor fi costurile.

Planul fantasmagoric anunţat de şefii de la Educaţie, care vor digitalizarea şcolii româneşti, după modelul unic în lume al Coreei de Sud, este demontat bucată cu bucată chiar de oamenii care ar trebui să îl pună în aplicare.

„Clasele viitorului” nu se vor materializa decât peste cel puţin zece ani, spun specialiştii din industria IT şi editorii de manuale. Modul haotic de acţiune al celor de la Ministerul Educaţiei, la care se adaugă lipsa fondurilor arată însă că, cel mai probabil, abia copiii elevilor care sunt acum în clasa întâi vor beneficia de aceste privilegii. Primul pas către revoluţionarea sistemului de învă ţă mânt, crearea ma nualelor elec tro nice, este ca şi ratat.

După ce a pus pe jar o ţară întreagă anunţând că noile manuale vor fi introduse din această toamnă, ministrul Educaţie, Remus Pricopie, le-a amânat pentru următorul an şcolar. “Am fost exagerat de optimist. Estimăm că anul viitor vom avea manuale digitale pentru clasele I şi a II-a”, a rectificat Pricopie.

Tableta în şcoli, mai rară ca o trufanda

S-au făcut “ajustări” pe toate planurile, astfel că, în loc de tablete electronice, cum lăsase ministrul să se înţeleagă, şcolile vor primi doar strictul necesar: un computer şi un videoproiector.

„Manualele digitale nu implică şi device-ul electronic pentru fiecare elev. Ele doar asigură conţinutul ştiinţific. Nu avem fonduri pentru tablete individuale. Elevii pot accesa manualele online acasă. Cât despre cei care ne bat obrazul că la sate sunt încă şcoli fără toalete, le răspund că ministerul se ocupă strict de probleme educaţionale”, e tranşant secretarul de stat în învăţământul preuniversitar, Valentina Duminică. Sunt mari şanse ca nici dascălii să nu aibă ce să le arate copiilor.

Ministerul nu a publicat încă metodologia, ghidul cu indicaţii clare despre ce să conţină şi cum să arate un astfel de manual, iar editurile şcolare nu se înghesuiesă ia parte la proiect. “Dacă o publică mâine, până în toamna viitoare putem avea manualul. Dar nu ştiu câte din cele 20 de edituri şcolare s-ar înhăma la aşa ceva. Mai ales dacă se păstrează sistemul de evaluare în care preţul e criteriul decisiv. Orice firmă care vine cu un preţ nerealist de mic şi conţinut foarte prost poate câştiga. Este ceva putred la mijloc”, consideră Claudiu Istrate, directorul executiv al Uniunii Editorilor din România (UER).

Mafia evaluatorilor

Mai mult, ultima licitaţie de manuale noi a avut loc în 2007, ceea ce a dus la disponibilizarea creatorilor de desene sau a redactorilor capabili să conceapă aceste manuale.

Dacă printr-o minune editorii ar produce un manual şi ieftin şi bun, acesta ar ajunge pe masa unor evaluatori extrem de subiectivi, arată Istrate. „În perioada 96’-2000, evaluatorii au fost instruiţi luni de zile de către experţi britanici, printr-un program al Băncii Mondiale. Cei de acum merg la seminarii de două zile, ţinute la munte, şi te elimină din cauza unei virgule”, dezvăluie directorul executiv UER.

Calcule strâmbe şi o platformă cu dedicaţie

Singurii care îşi permit să investească într-un manual electronic sunt giganţii IT. Spre deosebire de edituri, care stăpânesc componenta pedagogică, firmele private, sunt axate pe factorul spectaculos. Cele două tabere ar trebui să colaboreze, spune Florin Ilia, vicepreşedin tele Siveco, o companie autohtonă de IT, specializată în softuri educaţionale.

Problema este că bugetul ministerul este mai mult decât insuficient. În viziunea lui Remus Pricopie, întreg „pachetul” clasei digitale, ar urma să coste 100 de milioane de euro, bani proveniţi din fonduri structurale. O apreciere mult prea optimistă în condiţiile în care, numai o tabletă electronică de capacitate medie costă între 300 şi 500 de euro.

„Ca să vă faceţi o idee, în Emiratele Arabe, am derulat un proiect în care guvernul a investit 300 de milioane de dolari (circa 222 de milioane de euro) pentru a transforma total clasele a 140.000 de elevi. La noi, atâţia sunt în clasa întâi”, arată expertul Siveco. Acesta crede că digitalizarea parţială a şcolii româneşti ar putea avea loc peste cel puţin un deceniu, în condiţiile în care până şi în Coreea de Sud, unde s-a început un astfel de demers în urmă cu aproape doi ani, manualele tradiţionale se regăsesc încă pe bănci.

Un site de milioane

Semne de întrebare ridică şi platforma care ar urma să găzduiască manualele online. „Ministerul Informaţiei a deschis o licitaţie proiecte în valoare de 38 de milioane de euro. Se dă termen limită până în iunie 2015 pentru realizarea platformei, nu toamna lui 2014 cum spune ministrul, şi se arată că „tipul beneficiarului eligibil este agenţia Roedunet”, un consorţiu format pe vremea doamnei Ecaterina Andronescu, din care face parte şi Politehnica Bucureşti. Adică se spune deja cine ia banii? Atunci de ce se numeşte competiţie de proiecte?”, spune Claudiu Istrate, directorul executiv al UER.

Manualul digital, contestat de profesori şi la sat, şi la oraş

Directorii şcolilor din mediul rural se plâng că altele ar trebui să fie priorităţile Ministerului Educaţiei. Este puţin probabil ca notele din catalog să crească odată cu informatizarea manualelor, cred aceştia.

Manualul online, un vis la şcolile fără canalizare

„Poate că ideea ar fi bună dacă toate satele ar avea Internet şi dacă toţi copiii ar avea şi acasă calculatoare. Noi avem un laborator de informatică cu 16 calculatoare pe care, anul trecut, l-am modernizat cu ajutorul primăriei”, spune Erica Păştean, directoarea Şcolii Generale din Tormac, o localitate din judeţul Timiş. Până la digitalizarea manualelor, mai arată cadrul didactic, ar trebui ca şcoala în care lucrează să aibă canalizare. În comuna timişoreană Criciova, aproape 40% din elevi nu au văzut un calculator înainte să vină la şcoală. „Manualele online sunt bine privite din unghiul evoluţiei tehnicii şi al competenţelor pe care şi le pot dezvolta astfel copiii. Există însă şi elevi care nu au acasă computer şi care le-au văzut prima dată în laboratorul de la şcoală”, explică Gheorghe Canea, directorul şcolii din Criciova.

Profesorii, speriaţi de tehnologie

În cazul unităţilor de învăţământ de la oraş, impedimentele sunt de altă natură. Profesorii, obişnuiţi de zeci de ani să predea cu creta în mână sunt intimidaţi de gândul că nu stăpânesc uneltele tehnologice.

„Le este uşor teamă, ştiind că elevii lor se pricep mai bine la tehnologie. Dar ajung în cele din urmă să treacă peste bariera psihologică, când se conving de efectele benefice”, spune Florin Ilia, vicepreşedintele Siveco.

Acesta este convins că digitalizarea educaţiei din România este un plan viabil, dar ar trebui să se facă treptat, mergându-se o vreme pe combinaţia manual tipărit- manual online: „Copiii şi calculatoarele parcă sunt doi magneţi. Nu putem măsura direct impactul acestei metode, dar am înţeles din mărturiile profesorilor că până şi elevul mai slab la învăţătură, care stă în spatele clasei, va devenit interesat pentru că, spre exemplu, lecţia de biologie conţine şi un joc sau o simulare şi nu are impresia că el, de fapt, învaţă”.

http://www.gandul.info/stiri/un-numar-de-19-unitati-de-invatamant-din-judetul-vaslui-inchise-din-cauza-numarului-scazut-de-copii-11382258

Un număr de 19 unităţi de învăţământ din judeţul Vaslui, închise din cauza numărului scăzut de copii

Un număr de 19 unităţi de învăţământ din judeţul Vaslui, unele construite recent cu fonduri europene, au fost închise de autorităţi, în noul an şcolar, pe fondul scăderii numărului de elevi şi preşcolari, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Şase şcoli şi treisprezece grădiniţe, majoritatea din mediul rural, au fost închise în judeţul Vaslui, din cauza numărului scăzut de elevi şi preşcolari.

„Nu este vina nimănui că nu există populaţie şcolară pentru ca aceste şcoli sau grădiniţe să funcţioneze în continuare. Dacă s-ar putea fizic, am muta clădirile şcolilor închise în localităţile unde este nevoie, cu imobile improprii desfăşurării procesului de învăţământ”, a declarat inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Vaslui, Gabriela Plăcintă.

În aceste condiţii, zeci de elevi sunt nevoiţi să facă naveta în localităţile învecinate, unii chiar şi pe jos.

Cele 19 unităţi de învăţământ, între care o şcoală gimnazială din municipiul Huşi şi o grădiniţă din Bârlad, au fost închise cu aprobarea Consiliului de Administraţie a ISJ Vaslui, la solicitarea primăriilor din judeţ.

Unele dintre unităţile de învăţământ închise, cum este şcoala din localitatea Băcăuani, au fost construite recent cu fonduri de la Banca Mondială, clădirile urmând să intre în conservare pe perioadă nedeterminată.

http://www.gandul.info/stiri/copil-la-spital-dupa-ce-a-fost-muscat-de-un-caine-in-timp-ce-alerga-la-o-baza-sportiva-din-craiova-11379604

Copil la spital după ce a fost muşcat de un câine în timp ce alerga la o bază sportivă din Craiova

Un adolescent de 14 ani din Craiova a ajuns la spital, luni, după ce a fost muşcat de un câine fără stăpân, în apropierea bazei sportive Voinţa din oraş, unde alerga alături de mai mulţi copii de la un club de box, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Incidentul a avut loc luni dimineaţă, în jurul orei 10.00, în apropierea bazei sportive Voinţa din Craiova.

Mario Petcu, în vârstă de 14 ani, membru al clubului de box CSM Olimpia, alerga împreună cu mai mulţi colegi sportivi în jurul bazei sportive, iar la un moment dat a fost atacat de un câine, care l-a muşcat de antebraţul drept.

„Băiatul era la alergare, la antrenament, cu alţi copii, când a fost atacat de un câine”, a declarat Marcel Petcu, tatăl copilului.

În urma incidentului, adolescentul a fost dus la Spitalul de Boli Infecţioase din Craiova, unde a fost vaccinat şi va rămâne internat timp de câteva zile, sub supravegherea medicilor.

Echipele de la ecarisaj au mers în zona bazei sportive unde a avut loc incidentul, iar după aproximativ 15 minute au capturat câinele l-a atacat pe băiat.

„Din păcate, un câine fără stăpân a atact un copil care făcea antrenamente la şcoala sportivă municipală. Noi am intervenit cu două echipaje, am reuşit să capturăm o femelă cu un pui. Probabil că de aceea a şi atacat, copilul a trecut prin zona de apărare a câinelui. De asemenea, am ridicat şi un alt câine şi vom monitoriza această zonă, mai ales că este una intens circulată”, a declarat Sorin Ciobanu, director al Serviciului de Ecarisaj Craiova.

Câinele va fi transportat în adăpostul de la Breasta.

Autorităţile locale din Craiova estimează că în municipiu există aproximativ 7.000 – 8.000 de câini fără stăpân, numărul acestora fiind în creştere permanentă în ultimii ani, iar în medie zilnic ajung la spital cinci persoane muşcate de câini.

Potrivit autorităţilor locale, pentru cei aproximativ 7-8.000 de câini fără stăpân doar 18 angajaţi de la ecarisaj acţionează pentru ridicarea, transportul şi adăpostirea acestora, numărul respectiv cuprinzând atât personalul responsabil cu paza, cât şi şoferii, asistenţii şi medicul veterinar.
http://www.ziare.com/scoala/educatie/respect-si-utilizare-eficienta-a-fondurilor-europene-in-educatie-opinii-1258423

Respect si utilizare eficienta a fondurilor europene in educatie (Opinii)

Expunerea lui Ernesto Sirolli, de pe TED.com, despre modul in care occidentalii au ajutat Africa este una dintre cele mai educative, interesante poate chiar socante demonstratii despre modul in care pot fi risipiti banii oferiti cu cele mai bune intentii.

Prezentand propria experienta si citand analize asupra ajutorului oferit de-a lungul timpului Africii, el argumenteaza ca occidentalul are prostul obicei de a impune ceea ce el crede ca este binele, fara prea mult respect pentru cei pe care spune ca ii ajuta.

Asa au fost risipiti extraordinar de multi bani, care nu doar ca au adus progresul dorit ci adesea au produs mari dezechilibre locale, instaland un razboi permanent in anumite zone.

Concluziile pe care le propune Ernesto sunt de o claritate si de o evidenta careia nu i se poate sustrage nici o persoana onesta.

Primul lucru pe care il arata este importanta respectului pentru cei pe care vrem sa ii ajutam. Ajutorul impus este mai aproape de viol decat de un sprijin real, util. Cinstit este sa avem rabdare sa ii ascultam ca sa putem sa ii ajutam sa inainteze in directia in care acestia doresc sa mearga. Altfel, primim raspunsul pe care l-a dat batranica ajutata sa traverseze: „Multumesc, maica, dar eu nu doream sa trec strada!”.

Ceea ce el semnaleaza in ultima instanta este ca prin interventia externa, abuziva, in cultura unor comunitati, acestea au fost grav perturbate din evolutia fireasca.
Este cunoscut faptul ca rezultatele si eficienta unei organizatii depind de cultura acesteia, care este si cel mai greu de schimbat. Interventiile impuse prin vointa unor sefi, care cred ca pot face minuni ignorand cultura organizatiei, se sfarsesc aproape intotdeaua prost.

Imediat ce sustinerea pentru schimbarea impusa inceteaza lucrurile revin la starea anterioara interventiei ori situatia evolueaza spre dezechilibre grave.

Educatia impune nu doar cunostintele ori abilitatile pe care le vor avea copiii ci si un mod de a fi. Asa cum este tratat copilul, asa va trata si el pe altii. Iar astazi, cel putin la noi, cu siguranta nu este tratat cu respect real.

Cauza este la minister, forumul chemat sa se ocupe de politica educationala. Incremenit in vechea paradigma a controlului institutional, acesta impune tot felul de abordari, in loc sa faca un pas in spate, sa slujeasca progresului scolilor si al elevilor.
Cel putin la nivel preuniversitar, acesta pare ca ar vrea sa controleze tot, de la modul cum respira si ceea ce fac profesorii in clasa, pana la ceea ce se gaseste in cotloanele ascunse ale mintii elevului. In loc sa sprijine profesorii si initiativele lor, acesta mai mult le blocheaza cu autoritarism.

Nu este o gluma faptul ca elevii sunt terorizati de examene si evaluari. In tari mult mai performante in educatie nici nu exista note, decat destul de tarziu, iar evaluari de sistem doar la varste de dincolo de adolescenta.

Si nu este doar atat, prin ce evaluezi arati ce pretuiesti. Vazand depersonalizarea lor, aservirea deplina „inaltelor idealuri ale educatiei”, elevii nu mai respecta profesorii, pentru ca nici acestia nu ii respecta pe ei.

Confruntati cu o lume extrem de dinamica si de competitiva, elevii nu mai pot zabovi ani la rand ocupati cu istoricul stiintelor ori cu critica literara. Nici nu le poti spune elevilor de ce invata anumite lucruri, pentru ca, intr-adevar, nu le sunt de nici un folos in viata.

In perioada care se incheie in 2013, desi este si el beneficiar, ministerul Educatiei a reusit prin politica sa financiara sa perturbe grav proiectele din preuniversitar.
Socotindu-se singurul indreptatit sa decida, acesta nu a inteles ca este imposibil si demodat sa controlezi oamenii, ca astazi trebuie ii ajuti cu bunavointa sa isi faca treaba cat mai bine.

Astfel, spre exemplu, nevoia de perfectionare a dascalilor, de conectare a acestora la ultimele descoperiri in pedagogie, la fel de acuta precum cea de aer, a ramas nesatisfacuta, desi prin fondurile europene se putea racorda intreg sistemul la o viziune mult mai respectuoasa fata de elevi.

O astfel de formare nu trebuie insa impusa de sus, de la minister, este suficient sa fie sprijinite initiativele din sistem, nu blocate prin politica financiara descurajanta si discriminatoare de acum.

Cei care au avut privilegiul sa ia parte la schimburi de experienta in alte zone, cu alte culturi educationale (exemplu Reggio Italia), au reusit sa constientizeze cat de lipsit de consideratie si de brutal la nivel subtil este comportamentul nostru fata de elevi.

In totala opozitie cu ceea ce ne atrage atentia Ernesto sa evitam, noi le impunem tot ce trebuie sa faca, controlandu-i in loc sa colaboram cu ei. Sunt si exceptii, profesori cu har, dar ei sunt extrem de putini.

Amenintat din doua directii, centralismul autoritar din stanga si vedetismul academic din dreapta, invatamantului romanesc gaseste greu drumul catre un respect real pentru copil.

Initiativele si creativitatea, sufletul bun al dascalilor, vor putea lucra in interesul si de dragul elevilor doar cand ei si copiii vor avea parte de mai multa incredere din partea ministerului.

Pentru ca speranta moare ultima, speram ca ministerul responsabil cu educatia isi va schimba politica, iar urmatoarea etapa va fi mult mai benefica pentru aceasta.
Altfel intreg sistemul va continua sa se tarasca la comanda, ca acum, pentru ca de respectarea demnitatii profesorului si a elevului inca nu putem vorbi.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/universitar/anosr-taxele-studiu-crescut-17-universitati-tara-anul-acesta-1_524060c7c7b855ff56b818f8/index.html

ANOSR: taxele de studiu au crescut în 17 universităţi din ţară, anul acesta

Taxele de studiu au crescut în 17 universităţi (74%) din 23 de instituţii de învăţământ superior din ţară, a constatat Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR). Reprezentanţii studenţilor susţin că şi taxele de cămin au crescut.

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) condamnă slaba finanţare a educaţiei, care se resimte „direct în buzunarele studenţilor”, noul an universitar începând cu majorarea taxelor din 17 universităţi din ţară, se arată într-un comunicat de presă al ANOSR.

Universităţile au mărit şi taxele de cămin, potrivit studiului „Responsabilitate pentru Educaţie!”, lansat în luna august de ANOSR.

Academia de Studii Economice Bucureşti (ASE) a crescut taxele pentru licenţă şi masterat cu 500 de lei (de la 3.000 la 3.500 de lei, respectiv de la 4.500 la 5.000 de lei), iar pentru doctorat cu 1.000 de lei (de la 5.500 la 6.500 de lei).

La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi taxele au crescut anul trecut, la nivelul licenţă, diferenţa fiind în general de la 2.200 la 2.700 de lei. La Universitatea de Arte şi Design Cluj-Napoca taxa a crescut de la 3.000 la 3.300 de lei.

La Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava, taxa de şcolarizare a crescut cu valori cuprinse între 500 şi 900 de lei iar Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi a crescut taxa cu 200 de lei la domeniile tehnice şi 100 de lei la domeniile umane.

„Taxele de studii, alături de celelalte costuri legate de facultate, sunt deja insuportabile de către o mare parte a familiilor din România şi sunt cauza principală a abandonului şcolar – în universităţi, doar jumătate din studenţi termină facultatea începută. Actualele creşteri de taxe şi ineficienţa măsurilor de sprijin a studenţilor cu venituri scăzute sau defavorizaţi în alt fel arată importanţa scăzută pe care guvernanţii, atât cei actuali cât şi cei din guvernele trecute, o acordă tinerei generaţii”, susţine Mihai Dragoş, preşedinte ANOSR, citat în comunicat.

Taxele de cămin au fost majorate

Totodată, studiul ANOSR mai arată că, în 57% dintre universităţile analizate, au crescut taxele de cămin sau a fost discutată posibilitatea creşterii la nivelul conducerii universităţii.

„Acest lucru nu vine deloc ca o surpriză, având în vedere că subvenţia cămine-cantine nu a mai crescut din 2007, neadaptându-se astfel la rata inflaţiei. De asemenea, au scăzut considerabil şi investiţiile în reparaţii şi modernizări ale căminelor”, mai precizează sursa citată.

Reprezentanţii ANOSR precizează că există cămine în care taxa lunară a atins valori record de 500 de lei, cum este cazul căminului Akademos al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (doi sau trei studenţi în cameră) sau de 320 de lei la Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava (trei studenţi în cameră).

Pe de altă parte, există universităţi care oferă preţuri mai mici pentru regiile lunare, însă studenţii sunt nevoiţi să stea înghesuiţi câtre patru sau cinci într-o cameră:

  • 150 de lei – Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa” Iaşi (patru în cameră)
  • 100 de lei – Universitatea „Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca (cinci în cameră), 95 de lei – Universitatea Politehnica Timişoara (cinci în cameră)
  • 120 de lei – Academia de Studii Economice (patru în cameră)
  • 155 de lei – Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (patru în cameră).

http://adevarul.ro/educatie/studii-in-strainatate/harvard-vrea-atraga-donatii-65-miliarde-dolari-2018-1_52405a6cc7b855ff56b7f691/index.html

Harvard vrea să atragă donaţii de 6,5 miliarde de dolari până în 2018

Universitatea Harvard a început o campanie prin care vrea să atragă donaţii în valoare de 6,5 miliarde dolari până în 2018, cea mai ambiţioasă iniţiativă de acest fel derulată vreodată. 45% din fonduri sunt destinate cercetării, personalului academic şi activităţilor de învăţământ.

Un sfert din bani vor fi utilizaţi ca sprijin financiar pentru studenţi, 20% vor fi investiţi în renovare şi alte lucrări de construcţii, iar 10% vor merge către „noi iniţiative”, au declarat reprezentanţii universităţii americane, citaţi de Bloomberg.

Harvard a obţinut deja promisiun şi donaţii de 2,8 miliarde de dolari în perioada premergătoare lansării publice a campaniei.

Pe lângă extinderea activităţilor de cercetare şi învăţământ, universitatea va renova căminele şi va reporni mai multe proiecte de construcţii îngheţate în urma crizei financiare mondiale din 2008.

Cea mai recentă campanie de finanţare derulată de Universitatea Harvard, începută în 1999 şi desfăşurată pe parcursul a şapte ani, a atras fonduri de 2,65 miliarde de dolari. Harvard este cea mai bogată instituţie de învăţământ din SUA, cu active de peste 30 miliarde de dolari la jumătatea anului trecut.

Harvard a primit recent donaţii de 125 milioane de dolari de la miliardarul elveţian Hansjörg Wyss şi 50 milioane de dolari de la Blavatnik Family Foundation.

Finanţarea suplimentară va ajuta totodată universitatea să recruteze profesori şi cercetători. Aproximativ jumătate din bugetul instituţiei pentru anul fiscal 2012 a mers către compensaţii financiare pentru angajaţi, potrivit raportului anual.

Harvard a atras în anul fiscal 2012 angajamente în valoare de 909 milioane de dolari de la donatori, faţă de 758 milioane de dolari în anul anterior.

Numărul „mega-donaţiilor” de peste 50 milioane de dolari atrase de universităţile americane a crescut puternic în acest an, odată cu creşterea încrederii în economie, potrivit datelor Chronicle of Higher Education.

Universitatea Michigan a atras recent 200 milioane de dolari de la dezvoltatorul imobilar Stephen Ross, iar miliardarul Irwin Jacobs, cofondator al grupului Qualcomm, a donat recent 133 milioane de dolari Universităţii Cornell.

Săptămâna trecută, Frank McCourt, fost proprietar al echipei de baseball Los Angeles Dodgers, a donat 100 milioane de dolari Universităţii Georgetown.

Universităţile americane au obţinut în acest an 16 donaţii în valoare de cel puţin 50 milioane de dolari, de peste două ori mai multe faţă de 2012.

Anul trecut, valoarea totală a donaţiilor atrase de instituţiile de învăţământ superior din SUA a crescut cu 2,3%, la 31 miliarde de dolari, uşor sub recordul de 31,8 miliarde de dolari atins în 2008.

Universitatea Stanford a încheiat în 2011 cea mai de succes campanie de atras donaţii derulată vreodată în învăţământul american. Instituţa a atras 6,23 miliarde de dolari, cu mult peste ţinta de finanţare de 4,3 miliarde de dolari.

http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/studentii-farmacie-plang-taxe-insuportabile-8100-lei-scolarizare-300-lei-caminul-1_52401ae4c7b855ff56b674e0/index.html

Studenţii de la Farmacie se plâng de taxe insuportabile: 8.100 de lei pentru şcolarizare şi 300 de lei căminul

Organizaţia Studenţilor Farmacişti Cluj-Napoca alături de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România condamnă slaba finanţare a educaţiei care se resimte direct în buzunarele studenţilor. Astfel, taxa de şcolarizare la Farmacie ar ajunge la circa 8.100 de lei pe an, iar chiria pentru cel mai scump cămin a crescut cu circa 30%.

“Noul an universitar debuteaza cu stângul din cauza cresterilor de taxe din majoritatea universitatilor din tara. Organizatia Studentilor Farmacisti Cluj Napoca alaturi de Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din România (ANOSR) condamna slaba finantare a educatiei care se resimte direct in buzunarele studentilor”, se arată într-un comunicat al celor două organizaţii studenţeşti.  ANOSR a lansat in luna August a.c studiul ,,Responsabilitate pentru Educatie!” care trateaza cele mai importante probleme resimtite de studenti din cauza subfinantarii educatiei. Unul dintre rezultatele principale care a reiesit din studiu a fost acela ca majoritatea universitatilor din România au crescut in ultimul an atât taxele de studiu cât si taxele de camin.

Viaţă scumpă pentru studenţii de la farmacie 

Andra Miclăuş, vicepresedinta Organizatiei Studentilor Farmacisti, a precizat pentru Adevărul că taxele pentru cămine au crescut anul acesta: „Taxele de cămin au crescut cu un procent mai mic de 30% în vara aceasta. Cele mai scumpe camere – cele tip garsonieră – costă circa 200-300 de lei lunar, iar cele mai ieftine – din Observator, costă 100-120 de lei lunar”. Studenţii sunt nemulţumiţi şi de taxele de şcolarizare care ajung la Facultatea de Farmacie din cadrul UMF, conform Andrei Miclăuş, la 8.100 de lei. “Ambele taxe sunt mari, dar pe studenţi îi doare mai tare creşterea chiriei pentru cămine”.

„Taxele de studii sunt insuportabile”

„Taxele de studii, alaturi de celelalte costuri legate de facultate, sunt deja insuportabile de catre o mare parte a familiilor din România si sunt cauza principala a abandonului scolar – in universitati, doar jumatate din studenti termina facultatea inceputa. Actualele cresteri de taxe si ineficienta masurilor de sprijin a studentilor cu venituri scazute sau defavorizati in alt fel arata importanta scazuta pe care guvernantii, atât cei actuali cât si cei din guvernele trecute, o acorda tinerei generatii. Scaderea investitiei statului in educatie prejudiciaza grav intreaga societate, cu repercusiuni atât pe termen scurt, legate de costuri dar si de calitatea si relevanta studiilor pentru actualii studenti, cât si pe termen lung, legate de cresterea economica, echitate si chiar sanatate publica si participare la procesele democratice!” , a spus Mihai Dragos, presedinte ANOSR.