Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 23.08.2013

http://www.evz.ro/detalii/stiri/numiri-poltiice-in-educatie-1053833.html

Numirile politice din şcoli ar putea stârni o răzmeriţă în Educaţie

Mii de directori ai unităţilor de învăţământ sunt pe cale de a fi înlocuiţi cu apropiaţi ai actualului Guvern, iar asta a stârnit furia dascălilor, care cer schimbarea modului de ocupare a funcţiilor

Sindicaliştii din Educaţie ameninţă cu proteste de stradă în cazul în care Ministerul Educaţiei nu-şi va respecta promisiunea de a pune capăt numirilor politice din şcoli. „Suntem hotărâţi să ieşim în stradă pentru că ceea ce se întâmplă este revoltător”, spune Simion Hăncescu, Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

Anunţul vine în contextul în care nicio şcoală din România nu mai este condusă de directori care să-şi fi ocupat funcţia prin concurs, iar nou-veniţii care urmează să-şi preia posturile de la 1 septembrie vor fi numiţi din pixul inspectorilor. O practică, arată Hăncescu, încurajată din umbră de partidele de la guvernare: „Acestea cred că pot manevra colectivităţile, dar efectul este de bumerang. Ultima dată când directorii au dat concurs a fost în 2008. De atunci, profesorii s-au trezit cu şefi aduşi din altă parte, total străini de probleme şcolii şi adesea incompetenţi”, explică Hăncescu.

„Exemplul” Bolintineanu

Potrivit acestuia, efectele dezastruoase ale numirilor şcolare în funcţie de simpatiile politice ies la suprafaţă sub forma scandalurilor din preajma examenelor naţionale. „Dascălii ţinuţi pe palme de partide sunt acum cercetaţi de DNA. Dacă directoarea de la Bolintineanu ar fi fost aleasă de şcoală, ar fi fost dată afară încă de acum zece ani, de la chermeza la care a participat cu elevii, şi nu s-ar mai fi ajuns să ia mită la Bac”, explică liderul sindicalist.  Singurul în măsură să îndrepte situaţia este ministrul Educaţiei. „Domnul Remus Pricopie ne-a promis că va publica în Monitorul Oficial din luna octombrie o metodologie de organizare a concursurilor pentru posturile de directori. Până atunci, oamenii rămân în funcţii”, mai arată liderul sindicaliştilor din Educaţie.

Între timp, în ţară, au început deja demiteri masive: 20 de directori în Covasna şi Timiş plus alţi 25 în Dolj.

http://adevarul.ro/educatie/universitar/educatie-ministerul-educatiei-1_5216363bc7b855ff56026486/index.html

Proiectele de 100 milioane euro anunţate de Ministerul Educaţiei au fost anulate din lipsă de comunicare

Depunerea ofertelor pentru proiectele POSDRU anunţate de Ministerul Educaţiei în luna iulie a fost anulată ca urmare a neaprobării prelungirii termenului de depunere a proiectelor pentru data de 28 august din lipsă de comunicare, potrivit declaraţiilor făcute de secretarul general adjunct din cadrul Ministerului Educaţiei, Gabriel Ispas, pentru Hotnews.

Este vorba despre cele 51 de anunţuri de selectare de parteneri în vederea depunerii de proiecte de aproximativ 100 de milioane de euro care au fost anunţate de Ministerul Educatiei pe 23 iulie, cu termen limită de depunere a ofertelor 2 zile mai târziu, scrie Hotnews.

„Ca urmare a neaprobării corrigendumului de prelungire a termenului de depunere a proiectelor pentru data de 28 august, aşa cum Ministerul solicitase, proiectele nu au putut fi încărcate în ActionWeb până la data de 14 august, orele 16. Ca urmare, Ministerul nu a depus niciun proiect care să aibă parteneri entităţi private. La această aplicaţie ministerul nu a depus (şi nici nu poate depune) oferte întrucât liniile s-au închis (care să aibă parteneri privaţi). Ca urmare a închiderii liniei de depunere de proiecte, ministerul nu mai poate depune proiecte şi, pe cale de consecinţă, nu va selecta parteneri”, a precizat Gabriel Ispas.

El a mai spus că regretă lipsa de comunicare, numai că ministerul nu are o armata de oameni, iar vara este o perioadă foarte aglomerată în educaţie, având în vedere organizarea examenelor naţionale: Bacalaureat, Evaluare Naţională (Capacitate), Titularizare şi Definitivare.

Întrebat dacă ideile pe care le va publica Ministerul de acum încolo trebuie sa fie mai bune, Ispas a spus că din punctul lui de vedere, da.

„Sincer, opinia mea despre cele 51 de idei este că puteau să fie 20, care să răspundă aceloraşi nevoi, dar mult mai bine structurat, mult mai bine gândit. Pentru sistemul educaţional nu este nicio pierdere, după părerea mea, faptul că s-a anulat această operaţiune“, a mai spus Ispas.

Ministerul Educaţiei a vrut să prelungească termenul de depunere

Termenul iniţial de depunere a proiectelor trebuia să fie prelungit, după ce ministerul a fost acuzat că ar fi acordat prea puţin timp, două zile, posibililor parteneri din privat.

Termenul limită de înscriere a dosarelor de parteneriat pentru 46 dintre aceste proiecte, menţionat într-un anunţ publicat în 23 iulie, a fost stabilit de minister pentru 25 iulie, adică două zile mai târziu, restul de cinci proiecte, anunţate în 24 iulie, având termen de depunere a dosarelor data de 26 iulie, adică tot după două zile.

Ministerul Educaţiei a anunţat atunci, printr-un comunicat de presa că „Datorită prelungirii până la data de 14 august 2013 a termenului-limită de depunere a proiectelor POSDRU Axele 1 şi 2 (DMI 1.1, 1.2, 1.3, 2.1 şi 2.3) şi pentru a evita orice interpretare legată de intervalul insuficient de timp pentru depunerea ofertelor, Ministerul Educaţiei Naţionale a decis extinderea termenului în care pot fi depuse aceste oferte de parteneriat. Noul termen este data de luni, 5 august 2013, ora 16.00”.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/ministerul-educatiei-1_521601a2c7b855ff56014ebc/index.html

Ministerul Educaţiei susţine plafonarea abonamentelor pentru elevii navetişti în funcţie de distanţa parcursă

Ministerul Educaţiei Naţionale salută şi susţine propunerea Ministerului de Finanţe de plafonare a valorii abonamentelor decontate pentru elevii navetişti la cel mult 26 de lei/lună pentru distanţa de 3 km, respectiv la maximum 120 lei/lună pentru distanţa de 50 kilometri.

„Având în vedere diferenţele mari şi nejustificate ale tarifelor practicate de transportatorii care au asigurat până acum transportul elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, propunerea Ministerului Finanţelor Publice privind decontarea abonamentelor de transport în limita a maximum 26 lei/abonament/lună pentru distanţa de 3 km este binevenită. Ea este de natură să asigure o mai corectă cheltuire a banului public, susţinând în acelaşi timp preocuparea Ministerului Educaţiei Naţionale de a asigura accesul la educaţie pentru categoriile vulnerabile“, se arată într-un comunicat al Ministerului Educaţiei.

Printre măsurile luate de Executiv în acest sens se numără, pe lângă măsura introducerii unui prag maximal de 26 lei/abonament/lună pentru distanţa de 3 km şi a unuia de 120 lei/abonament/lună pentru distanţa de 50 kilometri, şi alocarea sumei de 76 milioane de lei pentru achiziţia de microbuze şcolare destinate transportului elevilor din localităţile izolate, din mediul rural.

150.000 de abonamente decontate anul trecut

„Reamintim că, în anul şcolar 2012/2013, Ministerul Educaţiei Naţionale a decontat la nivel naţional peste 150.000 de abonamente de transport, iar până acum nu s-a ţinut niciodată cont de diferenţele foarte mari dintre tarifele solicitate de transportatori în diferite locuri din ţară“, susţin oficialii Ministerului Educaţiei.

Astfel, arată aceştia, anul trecut:

– pentru distanţa de 10 kilometri, preţul unui abonament a variat între 25 de lei şi 326 de lei;

– pentru distanţa de 15 kilometri, preţul unui abonament a pornit de la 32 de lei şi a ajuns la 406 lei;

– variaţia de preţ pe distanţa de 20 km a fost cuprinsă cuprinsă între 36 de lei şi 400 de lei;

– mai mult, există firme în ţară care au practicat un tarif de 491 de lei pe lună pentru 50 de kilometri, în timp ce alte companii au perceput doar 42 de lei pentru acelaşi număr de kilometri.

Cei mai mulţi elevi navetişti au de mers 10 km până la şcoală

Cele mai multe dintre abonamentele decontate anul trecut (11.636) au fost pe distanţa de 10 de kilometri, 15 km (11.205) şi 20 km (8.562). Un număr de 904 elevi au făcut naveta pe distanţe de 3 kilometri, iar tarifele minime percepute de firmele de transport au fost de 15 lei pe lună, în timp ce tarifele maxime au ajuns şi la 166 de lei lunar.

„Aceste realităţi, total defavorabile finanţelor publice şi implicit interesului elevilor, sunt cele care au pus presiune pe bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale şi au generat situaţia regretabilă a întârzierii decontării navetei şcolare. Pentru a evita pe viitor astfel de cazuri, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Guvernul în ansamblul său doresc să vină în sprijinul elevilor şi să reglementeze mai echitabil sistemul de decontare a navetei“, au adăugat reprezentanţii Ministerului Educaţiei.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/competente-digitale-1_5215b920c7b855ff56ffcc50/index.html

BACALAUREAT DE TOAMNĂ 2013 Elevii dau joi proba de competenţe digitale. Câţi ştiu cum să folosească computerul

Aproape 18.000 de absolventi de liceu vor sustine joi proba de evaluare a competentelor digitale în cadrul sesiunii de toamnă a Bacalaureatului. La sesiunea din vară, peste 800 de elevi au arătat că nu ştiu cum să folosească computerul.

Peste 17.800 de tineri sunt aşteptaşi joi la proba Bac-ului de toamnă care le va testa cunoştinţele privind utilizarea computerului, examen care nu poate fi picat oricum.

La sesiunea din vara lui 2013, peste 800 de absolvenţi de clasa a XII-a, care au dat proba de competenţe digitale, nu au ştiut să folosească un calculator. Ei nu au putut obţine niciun calificativ, conform datelor Ministerului Educaţiei.

Din totalul elevilor prezenţi:

  • 832 de elevi (0,60%) au fost evaluaţi „fără calificativ”
  • 17.113 (12,35%) au obţinut calificativul „începător”
  • 38.352 (27,68%) au obţinut calificativul „mediu”
  • 36.659 (26,46%) au obţinut calificativul „avansat”
  • 41.078 (29,65%) – calificativul „experimentat”.

Profesorul de Informatică George Trifan, care pregăteşte olimpicii la Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti (ICHB), spune că această probă testează cunoştinţele de bază ale elevilor în ceea ce priveşte utilizarea computerului şi funcţiile internetului, cerinţe relativ simple.

Acesta le-a arătat elevilor care dau Bac-ul ce înseamnă proba de verificare a competenţelor digitale, o probă care nu poate fi oricum picată, deci importantă este prezenţa la examen, în cadrul lecţiilor video organizate în vară în campania ”adevarul.ro te meditează pentru Bac şi Capacitate”.

„Nu cred că vor avea probleme, pentru că se verifică nişte competenţe de bază. Oricum, este bine de ştiut că elevii nu pot să nu promoveze această probă: chiar dacă iau 0 puncte, de exemplu, primesc calificativul <<începător>>, nu există calificativ admis/respins.  Pot rata proba aceasta doar prin neprezentare“, a explicat Trifan.

Lecţia nr.2: Proba de verificare a Competenţelor Digitale, profesor George Trifan, Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti (ICHB)

Cei mai mulţi înscrişi la Bac-ul de toamnă, la Matematică şi Istorie
La proba de evaluare a competenţelor de comunicare în limba română s-au înscris peste 17.700 de candidaţi, iar în jur de 18.000 de candidaţi vor susţine proba de evaluare a competenţelor de comunicare într-o limbă de circulaţie internaţională. Dintre aceştia, cei mai mulţi, aproape 16.000, au optat pentru limba engleză.

Iar la proba de evaluare a competenţelor digitale sunt aşteptaţi peste 17.800 de candidaţi.

Pentru probele scrise, cei mai mulţi candidaţi s-au înscris la limba şi literatura română (peste 55.700 de absolvenţi), respectiv la proba obligatorie a profilului: în jur de 56.500 de candidaţi (dintre care 52.000 la matematică şi 4.600 la istorie).

Aproape 54.000 de elevi s-au înscris şi la proba scrisă la alegere a profilului şi specializării, cei mai mulţi, peste 31.000, alegând biologia.

În Capitală, examenele vor fi organizate în liceele de top, după acuzaţiile de fraudă la Bac de la Liceul ”Dimitrie Bolintineanu”, mai exact în 3 de centre de examen şi 10 centre de evaluare zonale. Peste10.200 de candidaţi din Bucureşti vor participa la această sesiune de toamnă, potrivit datelor publicate pe site-ul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB).

Calendar sesiune Bac august-septembrie 2013:

  • 15 – 19 iulie – Înscrierea candidaţilor la a doua sesiune de examen
  • 19-20 august – Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 19-21 august – Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 20 -21 august – Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C
  • 22 – 23 august – Evaluarea competenţelor digitale – proba D
  • 26 august – Limba şi literatura română – proba E)a) – proba scrisă
  • 27 august – Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă
  • 28 august – Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă
  • 30 august – Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) – probă scrisă
  • 2 septembrie – Afişarea rezultatelor (până la ora 12:00) şi depunerea contestaţiilor (orele 12:00 – 16:00)
  • 3-4 septembrie – Rezolvarea contestaţiilor
  • 5 septembrie – Afişarea rezultatelor finale

Rezultatele de la prima sesiune de Bac 2013

Rata de promovare la nivel naţional a Bacalaureatului a crescut cu un procent, de la 55,4% la 56,4%, după soluţionarea contestaţiilor, conform rezultatelor finale afişate vineri, 12 iulie. Astfel, 63,1% dintre absolvenţii promoţiei 2012 – 2013 au promovat  şi 31,7% dintre absolvenţii promoţiilor anterioare au luat examenul, potrivit datelor oficiale ale Ministerului Educaţiei.

La nivel naţional, 99.056 (56,4%) dintre cei 175.513 de absolvenţi de clasa a XII-a care s-au prezentat la examen, au promovat Bac-ul. Dintre aceştia, au obţinut medii de trecere 63,1% respectiv 87.197 de candidaţi din promoţia 2012 – 2013, şi 31,7%, respectiv 11.859, din promoţiile anterioare.

În sesiunea iunie – iulie a bacalaureatului 2013 s-au înscris 188.842 de candidaţi şi s-au prezentat 175.513. Dintre aceştia, 320 de participanţi au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

Prin comparaţie, în 2012, ponderea de promovarea la nivel naţional a fost de 44,4, în timp ce în 2011 a fost de 45,7. Procentele de promovare a bacalaureatului au scăzut în 2011, odată cu introducerea sistemului de supraveghere în şcoli.

La sesiunea din toamnă de anul trecut, au promovat 25,49% din candidaţi, potrivit cifrelor oficiale. În total, peste 21.000 de elevi au promovat sesiunea a doua a examenului de Bacalaureat 2012, dintr-un total de peste 85.000 de candidaţi prezenţi. Dintre aceştia, în jur de 24.000 au provenit din promoţiile anterioare.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/evaluarea-educatie-mintea-urma-1_5215b405c7b855ff56ffafe3/index.html

Evaluarea în educaţie, mintea de pe urmă

A auzit, în sfârşit, şi ministrul Pricopie că sunt diferenţe extrem de mari între notarea la clasă şi evaluare rezultată în urma examenelor naţionale.

Elevi care au 9 şi 10 la clasă, pică examenul de Evaluare Naţională cu note de 2 şi 3.

Evaluarea în clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, este bună, cu o condiţie: să nu fie aceeaşi mistificare care se înregistrează  acum.

Că mistificarea, minciuna şi ipocrizia evaluării au atins cote maxime, stau mărturie mediile de la ierarhia pentru intrarea de la liceu, în Bucureşti, cu 11.300 de subiecţi:

Medii 9-10, 38%; 8-10, 61%; 7-10, 77%. Adică suntem o naţie de genii!

Ce se întâmpla până la Bacalaureat, când avem 50% promovare şi sute de licee cu zero promovare sau până în 15%, e o întrebare la care nimeni nu ştie să dea un răspuns coerent.

Un sistem de evaluare naţional, standardizat şi unitar, cinstit şi credibil, ar permite inclusiv evaluarea şi salarizarea profesorilor în funcţie de rezultatele muncii, de progresul şcolar al elevilor, de rezultatele muncii lor.

Motorul motivării salariale, care nu există în prezent, ar ridica imediat perfomanţa şi calitatea muncii la catedră. Altfel, majoritatea profesorilor se bazează pe principiul obţinerii de foloase maxime cu eforturi minime. Sau: muncesc ori nu muncesc, acelaşi salariu primesc.

Revenind la sistemul propus de ministrul Pricopie, el se află în Legea Educaţiei Naţionale, promovată de ministrul Funeriu, fapt ocolit de dl Pricopie în declaraţia sa de la Eforie.

Problema principală este cum facem ca evaluările acestea să reflecte realitatea, să nu ne furăm iarăşi căciulă, ca de atâtea ori în trecut.

Să te bazezi pe şcoli, directori şi profesori, slabă şansă de reuşită, s-a demonstrat şi în trecut că nu se poate. Pentru a-şi păzi salariile şi „renumele” şcolii, aceştia vor fi tentaţi în continuare să ascundă gunoiul sub preş.

În plus, când ai o şcoală fără performanţe, cu elevi fără tragere de inimă pentru carte, evaluezi prin comparaţie. Elevilor mai răsăriţi le dai 9 şi 10, celorlalţi 6 şi 7, deşi este posibil să nu ştie nici tabla înmulţirii. Şi atunci, cum să echivalezi un 8 obţinut cine ştie în ce sat cu unul obţinut la o şcoală cu prestigiu confirmat de ani de performanţă?

Aşadar, evaluarea la nivel de şcoală va fi, în multe locuri, formală şi fără consecinţe.

Evaluarea la nivel naţional, controlată de inspectori şi minister ar putea da mai multe rezultate concrete şi folositoare, dacă respectă câteva condiţii.

  1. Sunt urgent necesare bazine de itemi (subiecte), pe discipline şi clase, standardizaţi la nivel naţional, pentru că nivelul de dificultate să fie acelaşi în toată ţara. Sunt uşor de realizat dacă acţiunea este deschisă tuturor cadrelor didactice, care să „urce” propunerile lor de itemi, iar un moderator, specialist, să le valideze pe cele oportune. Profesorii câştigă puncte la formarea profesională continuă, funcţie de numărul de itemi propuşi.
  2. Aplicaţia generează teste personalizate, similare dar nu identice, care se distribuie elevilor spre rezolvare. În cazul claselor mici, în care corectarea nu poate fi informatizată, pe sistem grilă, ea se face încrucişat, în alte şcoli, diferite de şcoala din care provin testele.
  3. Rezultatele se centralizează la Inspectorate şi la minister imediat după corectare.
  4. Testele pot fi codificate cu cod de bare, astfel încât corectorii să nu ştie elevii sau şcoala de la care provin testele.

Toate aceste măsuri de precauţie sunt necesare, cel puţin la început, pentru a nu ne trezi iarăşi cu rezultate mirobolante, fără acoperire în competenţe şi cunoştinţe ale elevilor.

Dacă administrarea evaluării este cinstită, standardizată şi unitară la nivel de ţară, vom avea, într-adevăr, o radiografie a învăţământului la un moment dat, o bază a intervenţiei tuturor factorilor de decizie, pentru remedierea situaţiei, înainte de a fi prea târziu.

Sunt de vină profesorii, directorii, inspectorii, părinţii, elevii? Concluzia trebuie trasă la timp, inclusiv de experţi independenţi, nu de minister, care, de multe ori, a băgat capul în nisip.

Sunt elevi, care chiar cu bunăvoinţă şi efort, nu pot asimila un curriculum mult prea teoritizat, care pretinde resurse intelectuale de natură conceptual-teoretica, pe care nu toţi elevii le au. (operaţii cu mulţimi infinite, medie ponderată, inecuaţii şi sisteme de ecuaţii şi inecuaţii, etc.)

Odată cu revizuirea curriculumului, trebuie reflectat dacă n-ar fi oportună, după modelul german, introducerea filierei tehnologice, diferită de cea teoretică, încă de la clasa a V-a, cu un curriculum dedicat elevilor care au o inteligenţă mai degrabă aplicativă, practică, cu finalitate la şcoli şi formare profesională. Traseul acesta nu este bătut în cuie, dacă elevii doresc şi pot să treacă la filiera teoretică o pot face, după susţinerea unor diferenţe.

Educaţia şi formarea profesională stau la baza pieţei muncii, care şi ea este suportul unei economii performante şi competitive.

Dacă neglijăm acest domeniu important, nu putem avea pretenţia unei economii care să genereze un nivel de trai decent pentru cetăţenii români.

http://adevarul.ro/locale/slatina/foto–ministrul-educatiei-remus-pricopie-prezent-congresul-Invatatorilorde-slatina-1_521646aac7b855ff5602ae4a/index.html

FOTO  Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, prezent la Congresul Învăţătorilor de la Slatina

La Slatina au avut loc, joi – 22 august, lucrările celui de-al 35-lea Congres al Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România (AGIRo), manifestarea ce a adunat laolaltă aproape 800 de participanţi, majoritatea învăţători din ţară, dar şi de peste hotare. Nu au lipsit ministrul actual al Educaţiei, Remus Pricopie, dar şi omologi din alte trei ţări vecine, evenimentul având loc în incinta Casei de Cultură a Sindicatelor din municipiu.

Lucrările congresului Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România (AGIRo) au debutat la orele 09.00 cu discursurile mai multor oficialităţi, printre care Felicia Man – “generalul” Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt, Paul Stănescu – preşedintele Consiliului Judeţean Olt, Minel Prina – edilul municipiului Slatina, sau Dan Stoichicescu – directorul de cabinet al prefectului judeţului Olt. Aproximativ 700 de invitaţi, majoritatea învăţători, s-au înghesuit în sala de spectacole a Casei de Cultură a Sindicatelor din Slatina pentru a participa la lucrările acestui congres, ajuns, în acest an, la cea de-a 35-a ediţie.

Au fost prezenţi la eveniment şi actualul ministru al Educaţiei, Remus Pricopie, însoţit de Ecaterina Andronescu, senator şi fost deţinător al portofoliului anterior menţionat, ce îndeplineşte şi funcţia de preşedinte de onoare al AGIRo. De asemenea, au spus “prezent” şi omologi ai acestui domeniu din ţări precum Republica Moldova (Maia Sandu), Serbia (Jarko Obradovici) şi Ucraina (Dmitro Tabacinik).

De la microfonul unei tribune instalate pe scena Casei Sindicatelor, ministrul Pricopie a vorbit despre măsurile adoptate în domeniu în ultimii ani, măsuri care, a opinat acesta, au avut darul de a îmbunătăţi situaţia în ce priveşte educaţia şcolară din ţara noastră.

“Acest congres este foarte important, mai ales dacă ne raportăm la momentul când are loc: mai avem trei săptămâni şi începem cursurile. Sunt foarte multe lucruri pe care trebuie încă să le pregătim pentru anul şcolar ce urmează, sunt multe lucruri pe care trebuie să le analizăm dacă este să ne raportăm la anul şcolar 2012 – 2013. Sunt probleme, dar sunt şi soluţii. După o mică vacanţă, avem, cred, bateriile încărcate pentru a începe cu optimism anul şcolar 2013 – 2014. După mai mulţi ani de reforme şi de măsuri importante care, uneori, sunt criticate, a sosit momentul să ne uităm cu foarte mare atenţie la fiecare componentă a educaţiei şcolare şi în ce măsură aceste componente se leagă. De asemenea, cred că a sosit momentul să ne uităm cu mare atenţie şi  la rezultatele politicilor adoptate până acum. Au fost o serie de măsuri luate în ultimii an ice au avut ca scop creşterea gradului de cuprindere preşcolară, unde, trebuie menţionat ca exemplu, numprul copiilor de grădiniţă de vârsta 3-6 ani a crescut spectaculos de la 45-47% în urmă cu ceva ani, la 75-80% în prezent. Totodată, la grupa de vârstă 5-6 ani, procentul copiilor cuprinşi în procesul de educaţie a crescut la 96-97%, ceea ce este un salt extraordinar deoarece, cu cât începem mai devreme procesul de formare a copiilor, al elevilor, cu atât rezultatele se văd”, a declarat ministrul Remus Pricopie.

Chef oltenesc pentru invitaţi la Pădurea Reşca

La finalul discurilor, ministrul Pricopie a primit medalia de aur a Congresului AGIRo, medalie ce va fi păstrată la Ministerul Educaţiei până la întâlnirea de anul viitor. Medalia-simbol a Congresului se afla, de anul trecut, la Chişinău, în posesia Ministerul Educaţiei din Republica Moldova.

Programul celui de-al XXXV-lea Congres al cadrelor didactice din România şi al cadrelor didactice române de peste hotare conţine un program ce se întinde pe parcursul a trei zile, în prima zi  (miercuri – 21 august) având loc primirea şi cazarea invitaţilor, dar şi alte acţiuni pregătitoare Congresului din ziua următoare. Pentru ziua de vineri, ultima a Congresului AGIRo, organizatorii – Primăria Slatina şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt – au pus la punct un program special, ce va cuprinde, printre altele, vizitarea unor obiective turistice de succes din judeţ (printre care mănăstirile Mânăstirile Strehareţi, Clocociv, Brâncoveni, n.a.). Totul se va încheia „apoteotic” cu o masă tradiţională oltenească în cinstea invitaţilor, ce va avea loc la Pădurea Reşca.

http://www.cotidianul.ro/ce-o-mai-preocupa-pe-eba-220784/

Ce-o mai preocupă pe EBA

După 9 ani de administraţie Băsescu, fiica cea mică a preşedintelui, Elena Basescu, scrie, pe Facebook, ca a vazut scoli care se prabusesc peste elevi. De vină sunt alţii însă, în opinia ei.

EBA spune că ministrul actual al Invatamantului se ocupa de proiecte care nu au legatura cu nevoile reale ale educatiei. „Cat de rupti de realitate sunt cei din USL! Sunt scoli in aceasta tara care se prabusesc peste copii, nefiind renovate niciodata, iar ministrul Invatamantului vorbeste de manuale digitale”, se plange EBA.

„Unde sunt cei 6% din PIB pentru invatamant si cercetare la care PSD si PNL s-au angajat prin Pactul National pentru Educatie? Iata o intrebare careia puterea actuala trebuie sa-i raspunda neintarziat!”, mai acuză fata lu’ tata.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013082390142/Social/Remus-Pricopie-isi-asuma-meritele-lui-Funeriu-la-Educatie.html

Remus Pricopie își asumă meritele lui Funeriu la Educație

Ministrul Educației, Remus Pricopie se laudă cu reformele foștilor miniștrii precum Daniel Funeriu, ale căror roade se văd abia cum, după ce acestea au fost implementate în sistem. Remus Pricopie, a declarat joi, la Slatina, la Congresul Asociației Generale a Învățătorilor din România, că în prezent aproximativ 97 la sută din copii cu vârste de 5 și 6 ani sunt cuprinși în grădinițe, iar proporția medie în care sunt cuprinși în grădinițe copii cu vârste între 3 și 6 ani este de aproape 80 la sută, însemnând o creștere spectaculoasă. „Au fost o serie de măsuri, nu luate în ultimele șapte – opt luni, pe care mai mulți miniștri ai Educației le-au adoptat, care au avut ca principal obiectiv creșterea cuprinderii în învățământul preșcolar. Numărul copiilor care astăzi sunt în grădinițe, copii cu vârste între 3 și 6 ani, a crescut spectaculos, de la aproximativ 45 la sută în urmă cu câțiva ani, la aproximativ 75 la sută spre 80 la sută, dacă facem o medie. În ce privește grupa de vârstă 5-6 ani avem aproximativ 96-97 la sută dintre copii la grădinițe. Ceea ce este un salt extraordinar.Cu cât începem procesul de formare al copiilor la o vârstă mai mică cu atât rezultatele se văd”, a spus ministrul, citat de Agerpres.

Remus Pricopie a menționat că trebuie să revenit asupra deciziei de a scoate clasa a IX-a de la liceu și în acest sens există deja un proiect de lege depus la Senat. „Vizavi de decizia de a trece clasa a IX-a la gimnaziu, de a scoate-o din liceu, s-a făcut fără niciun fel de calcul. (…) Atâta timp cât nu există un argument foarte clar, de ce să modifici o structură care a funcționat nu ani de zile, a funcționat de-a lungul unui secol și ceva, eu cred că trebuie să revenim. Și se află deja în Senat (…) propunerea ministerului de a modifica legea, iar clasa a IX-a să revină la liceu”, a indicat ministrul Educației. Evaluările la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, care vor avea doar rol de radiografie a sistemului, precum și manualele digitale au fost alte chestiuni abordate de ministrul Educației. Acesta a susținut că sunt necesare evaluări la clasele menționate pentru a preveni situații în care elevii au în urma evaluărilor de la clasă medii peste 8 dar la evaluarea națională de la finalul ciclului gimnazial au note mai mici de nota 3.  Ministrul a spus că rezultatele respectivelor evaluări vor fi utile pentru cadrele didactice, directorii de școli, inspectori și pentru minister, însă notele de la evaluările din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu vor fi trecute în cataloage.
La Slatina se desfășoară în perioada 21-23 august al 35-lea Congres al Asociației Generale a Învățătorilor din România (AGIRo), la care participă aproximativ 800 de cadre didactice din țară și de peste hotare. La lucrările Congresului a fost prezent și fostul ministru al Educației Ecaterina Andronescu, președinte de onoare al AGIRo, precum și acade­micianul Solomon Marcus.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013082390135/Social/A-luat-940-la-titularizare-dar-postul-de-profesor-este-rezervat-pentru-fiul-viceprimarului.html

A luat 9,40 la titularizare, dar postul de profesor este rezervat pentru fiul viceprimarului

Un profesor de istorie din Iași, care a primit nota 9,40 la examenul de titularizare, susține că este nedreptățit de directorul școlii din comuna la care a fost repartizat ca suplinitor. Dascălul povestește că directorul l-a trimis să-și caute ore într-o altă unitate de învățământ pentru că postul i-ar reveni fiului viceprimarului din comună, scrie digi24.ro.

Mihai Andrieș din Iași a dat de două ori examenul de titularizare și mereu a luat peste 9,40. Pentru că nu sunt posturi titularizabile a luat ore ca suplinitor, la școlile din Deleni, unde urma să aibă 13 ore pe săptămână și Mironeasa – Urșița, cu încă 7 ore. Ambele la 40 de kilometri distanță de Iași, dar în direcții opuse. A apărut o problemă, însă, cu postul din Deleni. „Doamna director a stat de vorbă cu mine și mi-a explicat, mi-a dat de înțeles subtil că ar fi bine să-mi găsesc ore la altă școală, pentru că în ultimii doi ani aici a predat un candidat, un profesor, care este fiul viceprimarului și pentru că față de acest domn are o datorie morală. O dată, de două, de trei ori mi-a spus acest lucru“, povestește Mihai Andrieș, profesor de istorie. El susține că directorul i-a spus că-i va face greutăți. „Mi-a zis că dacă totuși vin să predau nu o să-mi pună orele în 5 zile, o să mi le pună în 4 și dat fiind că naveta este de 40 de lei pe zi până aici este destul de complicat și foarte costisitor pentru un profesor care atinge 800 de lei pe lună“, a mai spus Mihai Andrieș. Directorul școlii si vicepri­marul neagă acuzațiile. „Domnul poate a înțeles greșit, dar eu am avut cu el o discuție foarte corectă. I-am spus că el are prioritate pentru că a luat prin decizie de la Inspectorat“, se apără Elena Creangă, directorul Școlii Generale cu clasele I-VIII din Deleni. Inspectoratul școlar nu a deschis o anchetă în acest caz.

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15427729-licitatia-pentru-manualele-digitale-lansata-septembrie-unde-vor-putea-descarcate-cate-tipuri-manuale-vor-avea-elevii.htm

Licitatia pentru manualele digitale va fi lansata in septembrie. De unde vor putea fi descarcate si cate tipuri de manuale vor avea elevii

Licitatia pentru noile manuale dupa care vor invata elevii de clasa I va fi lansata in luna septembrie, a declarat pentru HotNews.ro secretarul general adjunct in Ministerul Educatiei, Gabriel Ispas. In prezent, este in derulare un proiect european care se va finaliza anul acesta cu conectarea la broadband a tuturor scolilor, iar „anul scolar 2014-2015 speram sa-i prinda pe elevii de clasa I si a II-a cu manuale moderne, pe cele trei tipologii”: manualul tiparit, un CD cu continutul manualului clasic si manualul digital, ce va putea fi descarcat gratuit de pe manuale.edu.ro.

In luna septembrie se va lansa licitatia pentru noi manuale de la clasa I, realizate conform noului curriculum. Pentru clasa a II-a, licitatia se va desfasura in octombrie-noiembrie, a declarat pentru HotNews.ro secretarul general adjunct in Ministerul Educatiei, Gabriel Ispas. Potrivit acestuia, elevii vor avea manuale noi, inclusiv manuale digitale, incepand cu urmatorul an scolar, respectiv 2014-2015.

Noile manuale vor fi formate din trei componente:

  • manualul traditional pe suport de hartie
  • un CD cu continutul in format PDF
  • o aplicatie digitala cu activitati multimedia      interactive de invatare, care pot fi exercitii interactive, jocuri      educationale, animatii, filme si simulari. Componenta digitala se va putea      descarca gratuit de pe portalul manuale.edu.ro.

Este imposibil de spus cat vor costa manualele digitale, atata vreme cat va fi o procedura publica, transparenta. Vor fi platite din fonduri publice, inclusiv instrumente structurale nerambursabile„, a spus pentru HotNews.ro directorul general adjunct al MEN.

Potrivit oficialului, in prezent „in toate scolile din mediul urban exista internet, precum si in mai mult de jumatate din cele din rural”. „Internet de proasta calitate, internet fix prin retea fixa, si aici e urmatorul pas. In constructia de scoli guvernul a alocat 40 de milioane pentru finalizarea lucrarilor. Dupa ce am finalizat aceasta, trebuie sa introducem broadband in toata tara. Si aici avem un proiect european de 30 de milioane de euro care este in stadiul de evaluare tehnica a ofertelor si care se va finaliza cu conectarea la broadband a tuturor unitatilor scolare din tara”, a continuat Gabriel Ispas; acesta a precizat ca termenul de finalizare al proiectului este anul acesta.

Licitatia pentru manuale va dura „minimum 50 de zile, dar maximul se poate intinde pe cateva luni bune. Noi speram ca anul scolar 2014-2015 sa-i prinda pe elevii de clasa I si a II-a cu manuale moderne, pe cele trei tipologii de care vorbeam”, sustine Ispas.

„Manualul digital va fi pe platforma online manuale.edu.ro care apartine statului, deci nu este o platforma in care cineva sa comercializeze ceva. Totul se va distribui gratuit, iar aplicatia va putea sa fie descarcata independent tehnologic, adica de la gadgeturi si pana la calculatoarele clasice”.

Intrebat cine va updata softul si va realiza serviciile de mentenanta, directorul general adjunct a afirmat ca „site-ul manuale.edu.ro apartine Centrului National de Evaluare si Examinare, iar updatarea este oricum o procedura normala”. „Nu pot sa va spun acum pentru ca nu stiu, dar am sa-l intreb pe domnul director cine se ocupa de aceasta chestiune. Dar in mod normal mentenanta se asigura pe o perioada lunga de timp, 4 sau 5 ani”, a continuat Ispas.

Mentenanta portalului pe care vor fi gazduite manualele digitale nu va fi, insa, asigurata „neaparat” de aceeasi entitate care se ocupa si acum, sustine oficialul, care a declarat ca „depinde de manuale si de complexitatea fenomenului”.

Potrivit metodologiei privind achizitionarea noilor manuale, acestea vor fi pilotate anul viitor. Pana in prezent nu s-a decis, insa, in ce scoli si orase vor fi introduse. Intrebat daca peste 2 ani este posibil sa avem noi licitatii pentru manuale digitale, Gabriel Ispas a raspuns: „Nu, eu sper ca nu. Sper ca va fi o singura licitatie care sa finalizeze procedura pentru clasa I si un numar de 4-6-8 ani sa avem o predictibilitate si sa avem o constanta. Astea sunt manualele, deci parintele stie cand a intrat copilul in clasa I dupa ce manuale poate sa studieze in clasa a III-a. Altfel, vom ajunge la o bulversare si o imposibilitate de pregatire pentru acel copil”.

Anul viitor „incercam sa avem scolile toate dotate cu calculatoare, cu conectare la internet pentru a putea sa pregatim multi copii. Mai ales in mediul rural, multi copii nu au acces la internet acasa. Daca ei nu au acces la internet acasa, eu trebuie sa le facilitez lor posibilitatea de a merge la un calculator si sa vada o tema, sa descarce informatia. Altfel nu facem decat sa crestem o discrepanta intre rural si urban, ceea ce nu este nici pe departe dorinta noastra ca institutie”, sustine Ispas.

„In momentul in care un elev poate sa deseneze, poate sa faca jocuri, poate sa faca diverse lucruri pe partea electronica, desenul respectiv il salveaza si este in portofoliul lui. In acelasi timp, el poate sa se antreneze la diverse niveluri. Pentru toti copiii sunt jocuri: nivelul I, nivelul II, nivelul III. Cu cat creste in nivel, tu poti sa ii urmaresti capacitatea lui de efort si capacitatea lui intelectuala. Intr-un caiet, o data ce un caiet s-a finalizat, il arunci. In momentul in care ai un portofoliu din acesta electronic, orice parinte poate sa vada oricand care este nivelul copilului lui si poate sa vada si daca a crescut, si daca a scazut”, a continuat oficialul.

Informatii de context

Amintim ca in luna mai Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica Metodologia privind evaluarea/reevaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestiunea manualelor scolare in invatamantul preuniversitar si documentul privind specificatiile tehnice pentru manualele de clasa I, care vor fi introduse in Caietul de sarcini al licitatiei. Ministerul a anuntat atunci ca in perioada 1 iunie – 1 octombrie 2013 vor fi elaborate proiectele de manuale scolare-pilot pentru clasa I, in varianta tiparita si insotita de componenta digitala a acesteia, urmand ca pana in decembrie 2013 sa aiba loc transmiterea, catre bibliotecile scolare, a manualelor scolare-pilot pentru clasa I, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale.

Uniunea Editorilor a cerut, insa, Ministerului Educatiei sa blocheze achizitia de manuale pentru clasa I; UER a sustinut ca termenul stabilit de ministrul Educatiei, Remus Pricopie, pentru realizarea acestor manuale, respectiv septembrie 2013, este insuficient.

Pe 8 august, ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a anuntat printr-un comunicat de presa urmatoarele:

„Reamintesc ca, in perioada mai-iulie, am lansat in dezbatere publica Metodologia de realizare a manualelor pentru clasa I si a II-a. La momentul respectiv am inteles opozitia unora dintre editori, care au reclamat faptul ca nu au timp sa tipareasca noile manuale. Prin urmare, din respect pentru partenerii de dialog, am decis sa prelungim cu 6 luni perioada pana la care sa fie gata manualele. In acest moment, suntem in calendarul stabilit, urmand ca pana la 1 septembrie sa se redacteze forma finala a metodologiei, forma care va integra si observatiile venite din partea partenerilor de dialog social”.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/frauda-la-bac-acuzatii-grave-seful-comisiei-a-fost-desemnat-de-ministrul-educatiei-1053526.html

FRAUDA LA BAC. ACUZAȚII GRAVE: Şeful arestat al comisiei a fost DESEMNAT DE MINISTRUL EDUCAȚIEI!. Gheorghe Amza ARANJA ȘPĂGILE. Zece profesori, părinți și elevi, TRIMIȘI ÎN JUDECATĂ

Frauda de la bacalaureatul din această vară, descoperită la Liceul Tehnologic „Ion Bănescu”, din Mangalia, s-a soldat cu trimiterea în judecată a șase profesori, în frunte cu șeful comisiei de examinare. Alături de cadrele didactice, în fața instanței vor ajunge doi părinți și doi elevi, pentru dare de mită dar și alte două persoane care au înlesnit fraudarea examenului. În total, 12 persoane sunt puse sub acuzare în acest caz în care procurorii pun, pentru prima oară într-un cadru oficial, sub semnul întrebării criteriile de repartizare a șefilor de comisii de examinare la licee. Rămâi pe www.evz.ro pentru a citi detalii incendiare

UPDATE. O dezvăluire incendiară reiese dintr-un pasaj al rechizitoriului care face referire le modul în care a fost repartizat Gheorghe Amza ca șef al comisiei. Astfel, așa cum rezultă din relaţiile comunicate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa prin adresa nr.3039A/25.07.2013,  Gheorghe Amza a fost preşedinte al comisiilor de examen la licee din municipiul Mangalia în anii 2005, 2007, 2012 (de două ori) şi 2013, de trei ori la Liceul „Ion Bănescu”, de o dată la Liceul Callatis şi o dată la Colegiul Economic Mangalia. Trebuie menţionat că în anul 2010, preşedinte al comisiei de la Liceul Callatis a fost desemnat fiul acestuia, Cătălin Amza.

„Având în vedere că potrivit metodologiei specifice, preşedinţii comisiilor din centrele de examen sunt desemnaţi  în mod aleatoriu, prin tragere la sorţi, probabilitatea ca inculpatul şi fiul său să fie numiţi preşedinţi ale comisiilor de examen de la licee din Mangalia,într-o asemenea succesiune este una extrem de mică, ceea ce ridică un dubiu serios asupra procedurii respective.”, precizează procurorii anticorupție.

Aceștia descriu și modalitatea în care a racolat-o pe Veronica Cara în această caracatiță a șpăgii: „Cu ocazia participărilor anterioare, în calitate de preşedinte al comisiei, la examenele de bacalaureat desfăşurate la licee din municipiul Mangalia, inculpatul Amza Gheorghe a cunoscut-o pe inculpata Cara Veronica, al cărei fiu susţinuse şi el bacalaureatul în urmă cu aproximativ doi ani la un un centru de examen în care îşi desfăşura activitatea şi inculpatul.

Desemnat prin ordin al MEC

DNA mai precizează: „Prin Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale nr.3963/25.06.2013, inculpatul Amza Gheorghe a fost desemnat preşedinte al comisiei de bacalaureat de la centrul de examen Liceul Ion Bănescu din Mangalia. Prin decizia nr.252/11 din 29.06.2013 a fost desemnată  comisia de bacalaureat din centrul de examen nr.CE 37 de la Liceul Tehnologic Ion Bănescu din Mangalia, cu următoarea componenţă: inculpatul Amza Gheorghe, preşedinte şi învinuiţii: Rădulescu Ingrid Iulia, vicepreşedinte, Manoleasa Doina, membru, Pădureanu Florin, membru, Tudosa Valeria Maria, membru şi Stere Otilia Cornelia, secretar.”

Șpagă premeditată

Acuzațiile de o gravitate deosebită curg din rechizitoriul întocmit pe numele profesorilor, părinților și elevilor implicați în fraudarea examenului de la Liceul „Ion Bănescu”. Astfel, așa cum rezultă din analiza listingurilor convorbirilor telefonice purtate de învinuita  Veronica Cara şi de Gheorghe Amza, contactele dintre cei doi au început încă  din perioada premergătoare numirii celui urmă în funcţia de preşedinte al comisiei.

Veronica Cara a declarat că în perioada premergătoare începerii examenului de bacalaureat a fost contactată  de către Gheorghe Amza care i-a solicitat să îl ajute pentru a obţine cazare în Mangalia în perioada examenului de bacalaureat.

Aranjament ca în filmele cu mafioți

„Totodată, la data de 30.06.2013, în preziua începerii examenului, inculpata Cara Veronica a fost căutată la domiciliu de către învinuiţii Alexoiu Gabriela, Boboşatu Aurel şi Urziceanu Viorel. În acelaşi timp, inculpata a fost sunată de către inculpatul Amza Gheorghe care i-a spus că se afla la sediul liceului şi că îi aşteaptă pe reprezentanţii părinţilor elevilor pentru a-i cunoaşte”, arată DNA.
În urma discuției cu „Boss-ul”, Veronica a mers împreună cu cei trei la Liceul „Ion Bănescu” unde, în timp ce se afla în autoturismul condus de Aurel Boboşatu, l-a apelat telefonic pe Amza.

După aproximativ 30 de minute a sunat-o pe  Veronica şi i-a cerut să urce în biroul său. Aici, inculpatul s-a interesat despre identitatea reprezentanţilor părinţilor şi a întrebat-o dacă are încredere în aceştia. Veronica a zis că cei trei  nu dispun de foarte mulţi bani, iar profesorul Gheorghe Amza a scris pe un bilet că este nevoie de 1000 lei pentru fiecare membru al comisiei şi de 2000 sau 2500 lei pentru informaticiană. După aceea, femeia a luat biletul scris de Amza şi l-a înmânat celor trei părinți care aşteptau la autoturism.

Din spusele lor, pe bilet erau consemnate următoarele menţiuni: M – 1000, M-1000, M -1000, I-2000, V-5000 şi 3000.  Veronica Cara i-a spus Gabrielei Alexoiu că asta înseamnă că fiecare membru al comisiei trebuia mituit cu suma de 1000 lei, informaticianul cu 2000 lei, vicepreşedintele comisiei cu suma de 5000 lei iar preşedintele cu 3000 euro, „pentru a se asigura o atitudine favorabilă a acestor oficiali faţă de candidaţi”.

Mita pentru șef, plătită în rate

Gabriela Alexoiu s-a arătat surprinsă de aceste sume însă Veronica i-a explicat că va discuta ea cu Gheorghe Amza astfel încât suma de 3000 euro să fie plătită în mai multe rate. Apoi, Gabriela Alexoiu și Aurel Urziceanu au urcat în biroul lui Amza Gheorghe unde au împărţit sumele de bani, conform indicaţiilor de pe bilet şi le-au introdus în mai multe plicuri, câte unul pentru fiecare subiect oficial mituit.

Mai departe, Gheorghe Amza i-a chemat în birou, pe rând, fiecare membru al comisiei iar cei doi părinți le-au dat fiecăruia plicul corespunzător, menţionând că acesta reprezintă o mică atenţie din partea comitetului de părinţi şi solicitând o atitudine favorabilă din partea lor. Părinții au spus, ulterior, anchetatorilor că niciunul dintre cei mituiți nu au refuzat plicul.

UPDATE. Procurorii DNA dezvăluie în rechizitoriu cum profesorul Gheorghe Amza cerea, fărp nicio jenă, bani și pentru cadoul nevestei.

Astfel, arată anchetatorii, Gabriela Alexoiu, mama unuia dintre elevi care se ocupa cu strângerea șpăgilor,  a contactat-o pe eleva Tania Ionela Stan şi i-a comunicat că preşedintele comisiei de bacalaureat i-a pretins suma de 3000 euro pentru el, plata contravalorii cazării şi a meselor la Hotelul Cleopatra din staţiunea Saturn unde fusese cazat, suma de 500 lei pentru a cumpăra un cadou soţiei sale precum şi plata contravalorii combustibilului pe care îl consuma în deplasările frecvente din municipiul Mangalia în municipiul Constanţa.

Din acest motiv, Gabriela Alexoiu i-a solicitat fetei să mai strângă câte 100 lei de la fiecare elev din clasa ei, lucru pe care aceasta l-a făcut, consemnând din nou pe o foaie numele acestor colegi, însoţite de semnăturile acestora.

„Suma de bani obţinută din această a doua acţiune de colectare a fost dată de martoră învinuitei la data de 02.07.2013, prin intermediul fiului acesteia, Alexoiu Cătălin”, precizează DNA.

Pe 4 iulie, Gabriela Alexoiu a sunat-o din nou pe Tania Stan şi i-a cerut să mai strângă  câte 100 lei de la colegii săi, suma fiind necesară pentru a plăti persoanele care aveau să rezolve probele din data de 05.07.2013.

Din rechizitoriul procurorilor DNA – Serviciul Teritorial Constanța rezultă organizarea rețelei create pentru a aduna mita și pentru a livra subiectele de examen gata rezovate. Un alt părinte s-a implicat activ în strângerea şi colectarea de la elevi a banilor necesari mituirii membrilor comisiei de examen. Acesta este învinuitul Aurel Urziceanu, al cărui fiu a susţinut şi el bacalaureatul la centrul Ion Bănescu din Mangalia.

A strâns mita de la elevii din orașul Negru Vodă

Urziceanu a declarat că în perioada premergătoare începerii bacalaureatului s-a întâlnit cu învinuita Alexoiu Gabriela care i-a spus că trebuie strânse mai multe sume de bani necesare sprijinirii candidaţilor. În acest sens, Aurel Urziceanu s-a ocupat de strângerea banilor de la elevii din oraşul Negru Vodă care au susţinut examenul la Liceul Tehnologic Ion Bănescu.

Acțiunea de corupere devenise notorie

Învinuitul Urziceanu Aurel a declarat că a cerut fiecărui elev să dea suma de 100 lei, strângând în total suma de aproximativ 7.000 lei pe care i-a predat învinuitei Alexoiu Gabriela care urma ca, la rândul ei, să îi dea membrilor comisiei de bacalaureat. Alţi elevi audiaţi în cauză în calitate de martor au arătat că au aflat de la alţi colegi despre faptul că se strâng bani penru mituirea membrilor comisiei de bacalaureat, însă din diferite motive, nu au contribuit la această acţiune, notorie printre candidaţi, se arată în rechizitoriu.

UPDATE. Firul anchetei s-a desfășurat după ce doi elevi care dădeau examenul la materia chimie anorganică au fost prinși copiind după niște înscrisuri care conțineau subiectele rezolvate ale acelei probe.

Înscrisurile erau tehnoredactate, listate la imprimantă și aveau antentul Ministerului Educației Naționale. Singura diferenţă între aceste înscrisuri şi subiectele oficiale distribuite centrelor examinare de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, multiplicate şi distribuite candidaţilor este lipsa hologramei centrale (watermark)care cuprinde denumirea judeţului Constanţa şi a centrului de examen precum şi un cod format din patru cifre, propriu centrului de examinare cărora le sunt destinate. Holograma centrală face parte integrantă din înscrisurile în format electronic, reprezentând subiectele oficiale de examen, care sunt transmise prin intermediul internetului centrelor de examen. Această hologramă se tipăreşte pe coli simultan cu subiectele în sine, nefiind pre-imprimată.

Înscrisurile găsite asupra celor doi elevi în timpul examenului de bacalaureat au completate şi respectiv încercuite răspunsurile la întrebările tip grilă iar în cazul exerciţiilor care presupuneau rezolvări, acestea sunt scrise olograf pe aceleaşi foi.

300 de lei pentru subiectele gata rezolvate

Elevii Alexandru Manuel Meder şi Vasile Marian au mărturisit anchetatorilor că, în jurul datei de 1 iulie 2013, au dat fiecare suma de 300 lei unei persoane de sex feminin, în schimbul promisiunii acesteia de a le facilita fraudarea probei la chimie anorganică prin obţinerea rezolvărilor subiectelor. Audierile ulterioare au demonstrat că mai mulţi elevi care urmau să susţină examenul de bacalaureat la Liceul Tehnologic „Ion Bănescu”, din Mangalia au contribuit cu diverse sume de bani care au fost în final colectate de Gabriela Alexoiu,  Cilica Stîngaciu şi Aurel Urziceanu.

Șpaga s-a dat în WC-ul liceului

Gabriela Alexoiu, mama unui elev care urma să susțină examenul de bacalaureat s-a gândit cum să facă rost de bani. A pus ochii pe un alt elev dornic să ia sigur examenul, Ciprian Sava, și s-a întâlnit cu el în curtea liceului. împreună cu o altă elevă, Stângaciu Cilica. Femeie în toată firea, autoritară, Gabriela Alexoiu i-a spus prețul: 150 de lei. Și i-a dat indicații să mai adune bani și de alți colegi. Primele ture de șpăgi le-a primit femeia direct, pe următoarele le-a pretins a fi predate elevei Stângaciu, pe care a folosit-o ca intermediar. Întâlnirile de taină în care se schimbau stăpânii mitei aveau loc în grupul sanitar al liceului. În data de 3 iulie 2013 s-au strâns bani și s-au dat și în zilele următoare. Puștiul chiar a însoțit-o pe „mămica” corupătoare la o casă de schimb valutar să dea lei contra euro, că, deh,profesorul Gheorghe Amza prefera banii europeni. 1000 de euro au schimbat pentru el în data de 4 iulie. Se vede clar pe filmul înregistrat de camerele de luat vederi ale casei de schimb valutar.

Elevi convocați în „budă”  în ziua probelor

Tot în WC au fost convinși elevii să contribuie cu câte 50 lei și pentru ceilalți din comisii. Era 3 iulie şi se dădea proba la română. Banii strânși atunci i-au fost predaţi mămicii în timpul unei întâlniri în zona Portului Turistic Mangalia. Târguiala din budă s-a repetat și în ziua de 5 iulie, când se dădea proba la matematică. În sala în care a dat examen elevul Daniel Tofănel, o supraveghetoare a distribuit subiectele de examen rezolvate.

A folosit mai mulți „agenți de influență”

Incredibila mămică s-a mai folosit de o elevă pentru a strânge bani de la colegi. Ionela Tania Stan a fost abordată de părintele pus pe infracțiuni înainte de începerea probelor la BAC. Gabriela Alexoiu i-a zis puștoaicei să strângă sume de la mai mulți colegi pentru protocol și pentru a fi oferite membrilor comisiilor de bac pentru rezolvarea subiectelor.

Șpagă cu semnătură de predare

Eleva, zis și făcut. Ba, mai mult, a notat în agendă tot: nume, prenume, suma, proba – BAC scris. Fata i-a pus chiar și să semneze că au dat banii. Șpăgile și lista au fost predate Gabrielei Alexoiu, în data de 30 iunie, să le dea mai departe.

Și-a băgat și fiul la înaintare

Alte sume care i-au fost necesare Gabrielei Alexoiu, după ce marele boss i-a cerut 3000 de euro și plata cazării la hotelul Cleopatra, au fost strânse tot de Tania Stan, și tot cu tabel. Pentru a prelua acești bani „mămica” și-a folosit fiul drept intermediar.

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul teritorial Constanţa au transmis că au dispus trimiterea în judecată ai profesorului Gheorghe Amza, în stare de arest preventiv, fost decan al Facultăţii de Inginerie şi Managementul Sistemelor Tehnologice (IMST) din cadrul Universităţii Politehnice Bucureşti.

Acesta era președinte al comisiei de bacalaureat de la centrul de examen nr. 37 din cadrul Liceului Tehnologic „Ion Bănescu” din Mangalia. Este acuzat de luare de mită în formă continuată şi permitere a accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii.

Alături de șeful comisiei mai sunt trimiși în judecată:

Ingrid Iulia Rădulescu, vicepreședinte al comisiei de bacalaureat, în sarcina căreia s-a reținut infracțiunea de luare de mită:

Florin Pădureanu, membru al comisiei de bacalaureat, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de luare de mită şi permitere a accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii;

Doina Manoleasa, membru al comisiei de bacalaureat, în sarcina căreia s-au reținut infracțiunile de luare de mită şi permitere a accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii;

Valeria Tudosa, membru al comisiei de bacalaureat, în sarcina căreia s-a reținut infracțiunea de luare de mită;

Cornelia Otilia Stere, secretara comisiei de examen, în sarcina căreia s-au reținut infracțiunile de luare de mită şi de permitere a accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii;

Veronica Cara, în sarcina căreia s-a reținut infracțiunea de complicitate la dare de mită;

Mihaela Valentina Balint, supraveghetoare în cadrul comisiei de bacalaureat, în sarcina căreia s-a reținut infracțiunea de permitere a accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii, în formă continuată;

Gabriela Alexoiu, mamă a unui candidat la examenul de bacalaureat, în sarcina căreia s-a reținut infracțiunea de dare de mită, în formă continuată;

Cilica Stângaciu, elev candidat la examenul de bacalaureat, în sarcina căreia s-a reținut complicitate la infracțiunea de dare de mită, în formă continuată;

Viorel Urziceanu, tatăl unui candidat la examenul de bacalaureat, în sarcina căruia s-a reținut complicitate la infracțiunea de dare de mită, în formă continuată;

Aurel Boboșatu, elev candidat la examenul de bacalaureat, în sarcina căruia s-a reținut infracțiunea de dare de mită

Din rechizitoriul întocmit de procurorii reiese că, „în cursul lunii iulie – iulie 2013, inculpatul Gheorghe Amza, în calitate de președinte al comisiei de bacalaureat, a primit, prin intermediari, de la mai mulți elevi, participanți la examenul de bacalaureat, suma totală de 3.000 euro și a beneficiat de achitarea contravalorii cazării într-un hotel din stațiunea Saturn, în cuantum de 1.863 lei și a serviciilor de masă, cu titlu de mită. Banii au fost primiți pentru a permite elevilor să promoveze, în mod fraudulos, proba la disciplina chimie din cadrul examenului de bacalaureat”.

„În data de 30 iunie 2013, la acelaşi examen de bacalaureat, și alte cadre didactice din comisia condusă de Amza Gheorghe au primit prin intermediari, de la mai mulţi elevi, sume de bani, pentru ca în schimb să le permită promovarea examenului în mod fraudulos. Concret, inculpaţii Pădureanu Florin, Tudosa Valeria Maria, Manoleasa Doina, membri ai comisiei au primit câte 1.000 de lei, Rădulescu Ingrid Iulia, vicepreşedintele comisiei de bacalaureat a primit 4.000 de lei, iar Stere Otilia Cornelia informaticianul liceului şi secretarul comisiei a primit 2.000 de lei.

Inculpatul Amza Gheorghe și cadrele didactice menționate au primit banii prin intermediul inculpaţilor Boboșatu Aurel, Alexoiu Gabriela, Stângaciu Cilica și Urziceanu Viorel care, în perioada premergătoare examenului, au strâns bani de la elevii care se pregăteau să susţină examenul la centrul stabilit în incinta liceului „Ion Bănescu” din municipiul Mangalia.

Inculpata Cara Veronica a intermediat contactul dintre Amza Gheorghe şi persoanele care strângeau banii de la elevi, a păstrat legătura cu inculpatul Amza Gheorghe pe toată durata desfăşurării examenului de bacalaureat şi l-a ajutat să primească o parte din foloasele remise sub formă de mită.
În schimbul sumelor de bani primite, la data de 5 iulie 2013, inculpatul Amza Gheorghe, președinte al comisiei de bacalaureat, împreună cu Pădureanu Florin, Manoleasa Doina și Stere Otilia Cornelia, membri, respectiv secretară a comisiei de bacalaureat şi Balint Mihaela Valentina, asistent în cadrul comisiei de bacalaureat, au pus la dispoziția elevilor rezolvările subiectelor la proba de chimie, în condițiile în care acestea aveau caracter confidențial”, precizează procurorii anticorupție.

La data de 26 iulie 2013, la cererea procurorilor, Tribunalul Constanţa a dispus luarea măsurii arestării preventive lui Gheorghe Amza, pe o durată de 29 zile.

Dosarul a fost înaintat spre judecare la Tribunalul Constanța.

http://jurnalul.ro/special-jurnalul/reportaje/scolarii-fara-de-vacanta-micul-pianist-calin-calfa-a-obtinut-locul-i-la-un-concurs-international-desfasurat-recent-la-viena-650219.html#

Şcolarii fără de vacanţă. Micul pianist Călin Calfa a obţinut locul I la un concurs internaţional desfăşurat recent la Viena

E vacanţa mare. Aceşti copii nu au timp de ieşit prin parcuri, de plimbări ori excursii. Nici măcar o prăjitură la mall sau o plimbare pe role nu-şi permit, pentru că sunt conştienţi că pentru a avea rezultate, trebuie să facă sacrificii! Elevii ce se bucură de vacanţă învăţând urcă înălţimi spirituale. Ceilalţi se distrează la munte. Iată şi la ce se ajunge! Rezultat excelent, din nou, pentru talentatul pianist Călin Corneliu Calfă (12 ani), care s-a situat pe prima treaptă a podiumului la concursul internaţional “Rosario Marciano”, desfăşurat săptămâna trecută în capitala Austriei. Calfă este premiant şi la şcoală, a terminat clasa a V-a pe prima poziţie, cu cea mai mare medie, 9.92, la Colegiul Naţional de Artă “Octav Băncilă” din Iaşi, fiind şi bursier al Fundaţiei Dan Voiculescu. Competiţia, de înalt nivel, desfăşurată în perioada 12-18 august la Pryener-Konservatorium fuer Music und Dramaturgie, Viena, este înscrisă în circuitul mondial Alink-Argerich Foundation Worldwide Piano Competition.  La concurs au participat 90 de concurenţi înscrişi la trei categorii de vârsta: până la 12 ani, 13-18 ani şi 19-30 de ani. Călin a concurat cu pianişti de pe toate continentele, din ţări precum Japonia, China, Canada, Italia, Anglia, Austria, Ucraina, Rusia. Juriul a fost alcătuit din opt membri din Austria, Germania, Japonia, Brazilia, Coreea, USA, Marea Britanie, Polonia, aceştia fiind la rândul lor pianişti de concert, profesori la academii de artă şi critici muzicali. Mama lui Călin povesteşte cum au trăit emoţiile concursului: “După ce ascultasem concurenţii la încălzirea pe pianul de concurs, ne-am spus că va fi cea mai grea competiţie la care a participat Călin şi dacă ne vom situa în primii cinci, va fi bine! Toţi concurenţii au fost extraordinar de buni, lucru pe care l-a remarcat şi preşedintele juriului care în urma deliberării a spus că îşi cere scuze pentru întârziere însă chiar dacă regulamentul prevede acordarea a câte unui singur premiu l, ll şi lll, au fost nevoiţi, datorită nivelului ridicat al concurenţilor, să-l încalce şi să dea câte două premii lll şi l. Încă ne sunau în urechi lucrările grele şi frumos interpretate ale japonezilor şi ale ruşilor. S-au anunţat mentiunile, premiile lll, la care am fost bucuroşi să auzim numele colegului de clasă al lui Călin, Alexandru Plăcintă, care se pregăteşte cu acelaşi profesor, prof. dr. Roxana
Ota, premiul ll, primul premiu l, şi…ne pregăteam să plecăm, recunoscând talentul şi măiestria concurenţilor, când am auzit: “Şi tot premiul l, Călin Corneliu Calfa, România! De altfel Ştefan Moeller, membru al juriului şi preşedinte al Academiei “Viena International Pianists”, ne-a transmis: “Vă iubim, întoarceţi-vă la Viena!”.
Aşadar au urcat pe podium doi europeni, şi aceia români: Călin şi Alexandru, colegi de şcoală, elevi ai aceleiaşi doamne prof. Roxana Ota – ei au luat premiile I şi III, iar premiul II l-a primit Ana Mănăstireanu, actualmente eleva în Cluj, însă plecată tot de la colegiul ieşean.

 “Când am luat premiul I m-am gândit la colegii şi profesorii mei”

Iată ce ne-a declarat şi Călin după ce a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului: “Nici nu am avut timp să mă mai gândesc la rezultate! Am avut recital, concert, concurs…Mi s-a părut că toate au trecut foarte repede şi singura mea grijă a fost să mă pregătesc cât pot eu de bine! Ştiam că am cântat foarte bine la concurs, dar concurenţa mi se părea imbatabilă, aşa că am preferat să îmi canalizez energia spre ceea ce aveam de interpretat, uitând de competiţia în sine! Când am urcat pe podium, m-am gândit în primul rând la părinţii mei, care mă susţin continuu şi apoi i-am mulţumit în gând doamnei profesor Roxana Ota! Apoi m-am gândit la colegii şi profesorii mei de la Colegiul Naţional de Artă “Octav Băncilă” din Iaşi. M-am simţit mândru că îi reprezentam acolo, în ţara muzicii!”, a spus Călin. Ca o recunoaştere a talentului său, Călin a fost invitat cu câteva săptămâni în urmă să susţină un concert la Konzerthaus (Filarmonica) din Viena alături de orchestra Filarmonicii din Baden.

O frumoasă declaraţie a făcut cu această ocazie şlefuitoarea de talente, profesoara de pian a copiilor, prof. dr. Roxana Ota, care a subliniat eforturile dureroase pe care le fac copiii pentru a ajunge la asemenea rezultate: “Am fost profund emoţionată la aflarea rezultatelor acestor doi copii minunaţi, emoţie ce îşi regăseşte explicaţia în mai mulţi factori. În primul rând este vorba despre o binemeritată răsplată a muncii acestor copii care au uitat ce înseamnă “vacanţa mare”. Vacanţa lor durează maxim o săptămână, după care încep din nou lucrul la pian. Alexandru a venit zi de zi în această vară la şcoală pentru a putea studia pe un pian mai bun decât instrumentul său de acasă. A lucrat câte cinci-şase ore zilnic. Călin s-a pregătit şi el intens, participând şi la un masterclass în Austria înainte de această competiţie. Un alt aspect care m-a bucurat enorm este acela că şcoala pianistică românească poate face faţă oricând, în orice competiţie serioasă. Afirm acest lucru în urma rezultatelor la concursurile internaţionale din ultimii ani. Atât Călin, cât şi Alex au cucerit locurile I la concursuri din Croaţia şi Franţa, iar acum Viena-capitala muzicii. Elevii mei au aripi să zboare oriunde doresc ei, iar aceasta este satisfacţia reală a unui dascăl. Nu în ultimul rând vreau să vă spun că mă înclin în fata acestor copii prin ale căror eforturi ţara noastră îşi poate reconstrui imaginea. Ei sunt România mea”.
http://jurnalul.ro/cultura/muzica/corul-scolii-gimnaziale-de-arte-nr-5-va-canta-cu-roger-waters-650192.html#

Corul Şcolii Gimnaziale de Arte Nr. 5 va cânta cu Roger Waters

Celebra piesă “Another Brick in the Wall” este unul dintre cele mai aşteptate momente din cadrul show-urilor The Wall, aceasta fiind cu atât mai specială cu cât Roger Waters o interpretează de fiecare dată alături de copii din ţara gazdă. România nu va face excepţie astfel că, pe 28 august, un cor de cincisprezece copii români va urca pe scenă pentru a cânta împreună cu Roger Waters unul dintre cele mai cunoscute refrene din istorie. Selectaţi chiar de Roger Waters, copiii au vârste cuprinse între 10 şi 15 ani şi studiază muzica de la 6 ani, dedicandu-şi mare parte a timpului cursurilor de pian, chitară sau vioară. Cei mai mulţi dintre ei au participat deja la mai multe olimpiade şi concursuri instrumentale internaţionale, activând în prezent în corul Şcolii Gimnaziale de Arte Nr. 5 din Bucureşti, aflat sub îndrumarea profesorului Marian Apostol. Corul a susţinut mai multe concerte la nivel naţional, în cadrul a diferite evenimente organizate la Palatul Parlamentului, Palatul Şuţu sau Primăria Sectorului 3 din Capitală, având totodată apariţii şi peste hotare. Una dintre cele mai apreciate apariţii din străinătate a fost concertul de la Gallard, Franţa, unde copiii au înregistrat un mare succes în faţa a mii de spectatori.

În zona Pieţei Constituţiei vor fi o serie de restricţii de circulaţie, după cum urmează:

– până pe 31 august, ora 24:00, se va restricţiona circulaţia rutieră pe banda 1 din Piaţa Constituţiei dinspre breteaua Ministerului de Finanţe şi breteaua Parchetului General;

– între 23 august, ora 00:00 şi 30 august, ora 24:00, se va restricţiona circulaţia rutieră pe Bulevardul Libertăţii, benzile 1 şi 2 pe sensul de mers dinspre Blvd. Naţiunile Unite spre Calea 13 Septembrie şi banda 1 de circulaţie pe sensul de mers dinspre Calea 13 Septembrie înspre Blvd Naţiunile Unite;

Cel mai spectaculos show organizat vreodată în România, “Roger Waters -The Wall” va avea loc pe 28 august, în Piaţa Constituţiei, ultimele bilete fiind disponibile în reţeaua magazinelor Diverta & Muzica, Librăria Eminescu şi Sala Palatului, precum şi online pe myticket.

http://www.puterea.ro/social/remus-pricopie-decizia-de-a-trece-clasa-a-ix-a-la-gimnaziu-s-a-facut-fara-nici-un-calcul-77401.html

Remus Pricopie: „Decizia de a trece clasa a IX-a la gimnaziu s-a făcut fără nici un calcul”

S-a modificat schimbarea! Clasa a IX-a rămâne la liceu, în acest sens existând deja un proiect de lege depus la Senat. „Decizia de a trece clasa a IX-a la gimnaziu, de a scoate-o din liceu, s-a făcut fără nici un fel de calcul.

De ce să modifici o structură care a funcţionat nu ani întregi, a funcţionat de-a lungul unui secol şi ceva, eu cred că trebuie să revenim. Şi se află deja în Senat (…) propunerea ministerului de a modifica legea, iar clasa a IX-a să revină la liceu”, a spus ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, citat de Agerpres.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/planurile-de-austeritate-ale-guvernului-310654.html

Rezultat. Mai puţini bani pentru elevii navetişti sau salarii compensatorii, plus taxe noi

Planurile de austeritate ale Guvernului

Executivul plănuieşte să reducă sumele acordate elevilor navetişti. Prin comparaţie, pentru a participa la lucrări, un parlamentar care nu este din Bucureşti poate primi chiar şi 1.900 lei. La asta se adaugă şi alte facilităţi, astfel că, după caz, se poate ajunge chiar şi la 4.500 lei.

În timp ce premierul Victor Ponta se războieşte pe toate canalele cu preşedintele Traian Băsescu, iar celălalt copreşedinte al Uniunii aflate la putere, Crin Antonescu, se află în continuare în vacanţă, realitatea de zi cu zi contabilizează noi „performanţe“ ale guvernării USL. Una dintre ele, cu şanse mari să se materializeze în toamnă, ar putea afecta peste 150.000 de elevi, dat fiind că este vorba de reducerea sumelor decontate pentru naveta şcolară.

Din grijă pentru „corecta cheltuire a banului public“

Din proiectul de ordonanţă conceput de Ministerul de Finanţe rezultă că Executivul vrea să acorde elevilor care fac naveta pe o distanţă de trei kilometri cel mult 26 de lei pe lună. În prezent, pentru aceeaşi distanţă, se acordă până la 166 de lei lunar, în funcţie de transportator. Şi pentru celelalte distanţe sumele ar urma să fie ajustate drastic: între 3 şi 50 km se va plăti lunar 26 de lei plus 2 lei pentru fiecare kilometru în plus peste limita inferioară. Adică, maximum 120 lei pentru un elev care trebuie să meargă 50 km până la şcoală. Să vedem, concret, o comparaţie cu sumele actuale. Să luăm cazul unui elev care merge 20 de km până la şcoală. El va primi cel mult 60 lei pe lună, sumă de peste şase ori mai mică decât în prezent (acum se acordă între 360 lei şi 400 lei). Cum este justificată măsura reducerii, susţinută şi de Ministerul Educaţiei Naţionale? Prin „diferenţele mari şi nejustificate ale tarifelor practicate de transportatorii care au asigurat până acum transportul elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu“. Iar măsura reducerii este „de natură să asigure o mai corectă cheltuire a banului public“, consideră reprezentanţii ministerului condus de Remus Pricopie. Nici o vorbă însă despre ce se va întâmpla dacă transportatorii vizaţi nu-şi vor reduce tarifele pentru a se încadra în noile plafoane stabilite de la Bucureşti, problema fiind pasată astfel familiilor copiilor care vor să meargă la şcoală.

Reducerea sumelor decontate pentru naveta şcolară survine după ce, în luna mai a acestui an, elevii din mai multe judeţe au făcut grevă japoneză deoarece nu-şi primiseră banii pentru deplasarea la unităţile de învăţământ.

Ştiţi, prin comparaţie, cât primeşte pe lună un parlamentar care nu este din Bucureşti pentru a veni la lucrările Camerei din care face parte? Chiar şi 1.900 lei (este 2% din indemnizaţia lunară pentru fiecare zi de şedinţe). La această sumă, se adaugă altele plătite lunar aleşilor noştri pentru a se deplasa prin ţară ori prin circumscripţia în care au fost aleşi (între 1.200 şi 2.500 lei, în funcţie de numărul de zile), precum şi pentru ca ei să beneficieze de transport gratuit pe liniile interne aeriene, auto, fluviale şi pe calea ferată (după caz, se poate ajunge la peste 4.500 lei lunar). Comparaţi singuri cifrele menţionate cu plafonul maxim de 120 lei / lună pe care-l instituie Guvernul Ponta pentru elevii navetişti.

Nouă taxă pentru şoferi

De „reuşitele“ Cabinetului Ponta s-ar putea bucura iar şi şoferii care circulă pe autostradă între Piteşti şi Constanţa, din banii strânşi urmând a se plăti centura de sud a Bucureştiului. Vestea a fost dată ieri de premier, aflat în vizită de lucru, cu surle, trâmbiţe, primar general şi preşedinte de consiliu judeţean (Ilfov), în inspecţie pe centura de sud a Capitalei. „Să vă dau şi vestea proastă: centura sud se face, dar nu se face din banii noştri şi va fi practic cu taxă, adică va fi de la Piteşti până la Constanţa. Eu vă zic adevărul, că după aia o să spuneţi cum e cu taxa. Nu va fi mare taxa, dar… Deci, Piteşti-Constanţa, intri la Piteşti şi te dai jos la Constanţa de pe autostradă, dar va fi cu taxă“, a explicat premierul Victor Ponta. Vestea vine în contextul în care lucrările la centura de sud au fost suspendate pe 15 septembrie 2012 ca urmare a tăierii fondurilor de către Guvern (la rectificarea din august anul trecut).

Nu sunt bani pentru medici, dar nici pentru disponibilizaţi

La bugetul actual alocat Sănătăţii, salariile medicilor mai pot fi plătite doar până pe 5 noiembrie, a anunţat ieri preşedintele Colegiului Medicilor din România, Vasile Astărăstoae, în cadrul unei dezbateri despre exodul medicilor din România. Aceasta în contextul în care, în luna iunie, medicii au anunţat că-şi vor depune demisia în bloc dacă până în luna noiembrie Guvernul Ponta nu le măreşte salariile. Premierul dădea atunci asigurări că se va găsi o soluţie pentru rezolvarea problemei, adăugând chiar ironic „tăiem de la Drumuri şi punem la Sănătate sau tăiem de la Educaţie şi punem la Mediu“.

Nu în ultimul rând, trebuie amintită intenţia Guvernului USL de a modifica iar legislaţia privind salariile compensatorii astfel încât să beneficieze de astfel de măsuri reparatorii doar cei care sunt daţi afară din companiile de stat care concediază peste 1.000 de angajaţi. Dacă va fi pusă în practică această intenţie, mii de salariaţi vor fi afectaţi, în condiţiile în care 17 companii de stat, în special din domeniul energetic, intră în programul de concedieri colective, derulat până în 2018.

 

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/universitar/cum-ajuns-cercetarea-romaneasca-lupa-prestigioasei-reviste-nature-adevarul-live-incepand-ora-1100-1_5215a869c7b855ff56ff6f4c/index.html

Cercetarea românească sub lupa revistei „Nature“. Radu Marinescu: „S-a extirpat chirurgical tot ceea ce înseamnă evaluare calitativă“

Revista „Nature“ a publicat miercuri o analiză plecând de la nemulţumirea cercetătorilor legată de tăierea fondurilor, în aprilie 2013, în care arată că „cercetarea din România este în cădere liberă“. Cercetătorii români invitaţi, joi, la Adevărul Live, au criticat schimbarea regulilor în timpul jocului în sistemul universitar şi tăierea bruscă a fondurilor alocate proiectelor de cercetare.

Ş

UPDATE 12:08Radu Marinescu: „Cu siguranţă că ar fi nevoie de mai mulţi bani în România pentru cercetare, însă alocarea de bani nedublată de criterii aliniate cu standardele internaţionale şi de un sistem stabil şi coerent va duce la risipirea acelor fonduri.“

UPDATE 12:00 Vladimir Martinuşi: „În România mi-ar mai fi trebuit două job-uri ca să am din ce trăi, salariul maxim pe care l-am avut ca asistent universitar era de maxim 1.700 de lei, iar după tăieri, aş fi avut 1.200-1.300 de lei.“

UPDATE 11:55Dumitru Oprea, senator şi membru al Comisiei de Învăţământ – „Dacă un întreg sistem a fost prăvălit în trei zile, de ce ne miră că cercetarea a fost redusă la tăcere în şase luni? Când regulile se schimbă în timpul jocului, este normal oamenii care trăiesc din cercetare să fie dezamăgiţi. Creativitatea şi inovarea nu se realizează la întâlniri cu asociaţia dăscălimii române. (…) E un trend foarte păgubos ce se întâmplă, noi nu mai avem legislativ. Am aflat şi eu că s-au pus la cale mai multe schimbări de către executiv, dar nu ştiu după ce criterii. Ordonanţa 92 a desfiinţat elementele cheie ale Legii Educaţiei din 2011. (…) Copiii care fac naveta la şcoală şi tinerii cercetători au cel mai mult de pierdut, iar noi, legislativul, ne-am ocupat până acum de ordonanţe de urgenţă, nu de legi.“

UPDATE 11:50 Radu Marinescu: „După ce posturile scoase la concurs în sistemul universitar s-au publicat în Monitorul Oficial, s-a publicat după cinci-şase zile şi schimbarea criteriilor pentru ocuparea lor. (…) Problema este atunci când aplici regulile retroactiv, s-a extirpat chirurgical tot ceea ce înseamnă evaluare calitativă“.

Adevărul Live: Cum a ajuns cercetarea românească sub lupa prestigioasei reviste „Nature“

UPDATE 11:37 – Liviu Giosan, fondator AD ASTRA: „Ecaterina Andronescu şi Mihnea Costoiu nu au nicio treabă cu cercetarea românească şi totuşi au fost puşi la conducerea sistemului de educaţie. Ar trebui ca numai profesioniştii să fie lăsaţi să gestioneze educaţia din România“.

UPDATE 11:35 – Vladimir Martinuşi, post doctorand la Israel Institute of Technology: „Noi suntem într-o piesă de teatru de genul „O scrisoare pierdută“. Mie mi se pare că situaţia este absolut înspăimântătoare, fiindcă nu există nicio modalitate de a-i sprijini pe tinerii cercetători să rămână să lucreze la noi în ţară. (…) Eu nu m-aş întoarce să fac cercetare în România, mi s-a spus că domeniile mele de cercetare (astrodinamica, adică zborul în formaţie al sateliţilor) nu au nicio aplicaţie practică şi nu am primit fonduri pentru cercetarea mea, dar israelienii au considerat că merită şi aşa m-am mutat în Israel. (…) În România mă mai întorc numai în vacanţă“.

UPDATE 11:30 Radu Marinescu, fostul vicepreşedinte la Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice (CNCS): „După ce s-a desfăşurat acea evaluare a competiţiei în care au participat cercetători cu proiectele lor, am fost informaţi că s-au redus fondurile pentru anumite tipuri de proiecte şi că urmează să fie finanţate doar 15% din ele. (…) Au fost tăiate în jur de 55% din fonduri, ni s-a spus că fondurile acestea au fost amânate şi vor fi acordate peste un an. (…) Nu pot să vă spun exact care a fost suma de bani, însă în mod sigur nu se iau bani de la construirea laserului de la Măgurele. Prin aceste schimbări bruşte, neanunţate, fără nicio consultare, s-a introdus o neîncredere în întreg sistemul de cercetare din România. Aceasta este problema cea mare, nu cum va aloca guvernul banii în viitor, adică alocarea bugetară în general. (…) Comunicarea dintre noi şi Ministerul Educaţiei nu a existat de niciun fel, am încercat să luăm legătura cu conducerea ministerului. (…) Ei ne-au asigurat că va exista finanţare pentru 2013 cum a fost şi pentru 2012, însă brusc, situaţia s-a schimbat. (…) Cred că asta spune mult despre modul în care politicienii abordează cercetarea în România“.

UPDATE 11:20 – Alison Abbott, revista „Nature“: „Este interesul revistei Nature să apară articole despre situaţia cercetării, inclusiv din sistemul universitar din România. (…) Au mai fost cazuri similare în Bulgaria şi în Italia şi noi scriem despre toate cazurile de genul acesta. Nu avem o agendă politică, nu vizăm politicieni şi nu tratăm numai cazuri de politicieni, suntem o revistă ştiinţifică. (…) Nu ştiu ce se va întâmpla în viitor, dar sper că atunci când lucrurile astea sunt făcute publice, atunci puţin câte puţin, astfel de măsuri vor deveni de neacceptat pentru publicul mai larg.

Revista Nature a publicat miercuri o analiză privind tăierea fondurilor alocate proiectelor de cercetare din România, din această primăvară, arătând că modificările legislative operate de noua conducere a Ministerului Educaţiei în cercetare şi în învăţământul universitar afectează calitatea educaţiei. Fostul ministru Ecaterina Andronescu susţine că articolul este unul ”politic”.

Despre felul în care a ajuns cercetarea din România să fie criticată în prestigioasa revistă internaţională şi schimbările pregătite în sistemul universitar românesc vom discuta la emisiunea Adevărul Live, de la ora 11.00.

La discuţie vor participa prin Skype atât autoarea articolului apărut în „Nature“, Dr. Alison Abbott, cât şi o seamă de cercetători români din ţară şi de peste hotare: Liviu Giosan, preşedinte fondator al AD ASTRA, Asociaţia Cercetătorilor Români din Străinătate şi blogger adevarul.ro, Vladimir Martinuşi, post doctorand la Israel Institute of Technology, cea mai mare universitate în domeniul tehnologic din Israel şi Radu Marinescu, vicepreşedinte la Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice (CNCS) şi cercetător la Universitatea Politehnică din Timişoara.

Prin telefon ni se vor alătura fostul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu, vizată direct de articolul din „Nature“, şi Dumitru Oprea, senator în comisia de învăţământ din Senat şi fost rector la  Universitatea ”Al. I. Cuza” din Iaşi.

Intitulată „Cercetarea din România, în cădere liberă“, analizapublicată luni, 21 august, în prestigioasa revistă internaţională de ştiinţă „Nature“, arată că deciziile dereducere a fondurilor alocate proiectelor de cercetare aflate în derulare deja, operate în aprilie 2013, afectează nivelul cercetării din România.

Autorul articolului pleacă de la povestea unui cercetător român în domeniul biologiei, Ioan Ovidiu Sîrbu, care povesteşte că s-a întors în România să facă cercetare în baza criteriilor de selectare a proiectelor de cercetare din 2011, ”exclusiv pe performanţă”.

Analiza povesteşte traseul demisiei în bloc a membrilor Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice, la scurt timp după anunţul tăierii fondurilor alocate cercetării şi al schimbării criteriilor de acordare a granturilor, demisie susţinută de o petiţie adresată premierului şi semnată de peste 900 de persoane.

De asemenea, autorul articolului a recut în revistă toate modificările aduse Legii Educaţiei Naţionale din iarna lui 2012, de la preluarea Ministerului Educaţiei de Ecaterina Andronescu şi ulterior de Mihnea Costoiu, fost rector la Politehnica din Bucureşti şi în prezent ministrul delegat pentru Învăţământ Superior.

De altfel, articolul arată că oamenii de ştiinţă români îi consideră pe cei doi oficiali români artizanii schimbărilor care au slăbit calitatea educaţiei în România şi au atras nemulţmirea mediului academic.