Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 22.10.2013

http://adevarul.ro/locale/ramnicu-valcea/transportul-scoala-devenit-lux-elevii-nu-bani-naveta-1_52652f40c7b855ff5661abdc/index.html#

Transportul la şcoală a devenit un lux pentru elevii care nu au bani de navetă

Elevilor navetişti din judeţul Vâlcea li s-a decontat decât 20 % din contravaloarea abonamentelor sau biletelor de transport pentru anul şcolar 2012-2013. Conducerea Inspectoratului Şcolar nu ştie când va plăti diferenţa de bani.

Aproximativ 3000 de elevi din judeţul Vâlcea circulă zilnic cu autobuzele unor firme private. Pentru cei care au de parcurs o distanţă de peste 50 de kilometri dus-întors, aşa cum este cazul copiilor din Frânceşti sau Olanu care învaţă la liceele din Râmnicu Vâlcea, transportul costă, lunar, până la 180 de lei. Naveta e destul de costisitoare şi pentru elevii care locuiesc la câţiva kilometri de Râmnicu Vâlcea, în comuna Mihăeşti, unde preţul unui abonament depăşeşte 150 de lei/lună.

Pentru anul şcolar 2012-2013, Inspectoratul Şcolar Vâlcea a decontat elevilor  decât 20 % din contravaloarea abonamentelor sau biletelor de transport

„Am ajuns la 20 % plăţi pentru naveta copiilor şi am făcut deja solicitări şi reveniri pentru a primi bani. Promisiuni privind plata diferenţei de bani sunt, dar nu ştiu dacă aceşti bani vor veni sau nu până la sfârşitul acestui an. Am făcut plăţi către toţi elevii navetişti, nu am făcut parti-pris-uri”, declară inspectorul şcolar general Ion Gherghinaru.

Pentru anul şcolar 2013-2014, transportul şcolar se va deconta parţial deoarece Ministerul Educaţiei a dispus decontarea abonamentelor în limita unei anumite sume.

Pentru o distanţă de 3 kilometri, Ministerul Educaţiei va deconta, lunar, 26 de lei. Între 3 şi 50 de kilometri, copiilor li se va deconta maxim 120 de lei pe lună. Tot ceea ce depăşeşte acest plafon va fi suportat de părinţi.

http://adevarul.ro/locale/alexandria/se-asteapta-ajutor-ministerul-educatiei-scoala-mavrodin-1_52650560c7b855ff5660a9f3/index.html

Se aşteaptă ajutor de la Ministerul Educaţiei pentru şcoala de la Mavrodin

Şcoala de la Mavrodin, rămasă fără acoperiş în urma unui incendiu, se deteriorează pe zi ce trece. Primăria Mavrodin nu are bani la bugetul local pentru reparaţii şi a cerut sprijin Consiliului Judeţean care, tot în lipsă de fonduri, a înaintat solicitarea mai departe, către Ministerul Educaţiei. Nu se ştie când vor veni banii necesari.

Şcoala de la Mavrodin a fost incendiată, în urmă cu aproximativ o lună, de către un elev al unităţii. Chiar înainte de începerea noului an şcolar, acoperişul unităţii a fost distrus de flăcări şi imobilul a devenit nefuncţional. În lipsa fondurilor necesare reparaţiilor, Primăria Mavrodin a luat decizia de a muta elevii în şcoala veche şi, astfel cei 100 de copii au ajuns să înveţe în două schimburi, îngrămădiţi într-un local vechi.

Autorităţile locale din Mavrodin au cerut sprijin Consiliului Judeţean Teleorman şi Instituţiei Prefectului, deoarece visteria locală este aproape goală. ” Noi la buget abia avem bani să asigurăm cheltuielile de funcţionare până la finalul anului. Nu putem suporta reparaţia”, ne-a spus primarul din Mavrodin, Nicolae Stan. Sprijinul de la autorităţile judeţene a întârziat să apară şi, în lipsa reparaţiilor, şcoala, rămasă fără acoperiş se deteriorează pe zi ce trece. Parchetul din sălile de clasă, în care a plouat cu găleata, săptămânile trecute, este deja compromis. Pereţii sălilor de clasă au fost şi ei distruşi de apa de ploaie. Pe holul şcolii s-au format deja bălţi de la apa de ploaie, iar tot localul miroase a mucegai

” Am trimis oamenii de la ajutor social să îl mai scoată, ca să nu putrezească. Deja a început să miroasă foarte tare. Parchetul s-a umflat şi este oricum compromis”, declara primarul.Pagubele produse unităţii şcolare, după incendiu, au fost evaluate la 1,5 miliarde de lei. Între timp însă, prin distrugerea parchetului şi a pereţilor din sălile de clasă rămase fără acoperiş, paguba a crescut.

Primăria a cerut bani Consiliului Judeţean Teleorman care a transmis cererea, mai departe, către Ministerul Educaţiei

Demersurile Primăriei Mavrodin de a obţine ajutor financiar pentru repararea şcolii s-au soldat , până acum, cu un eşec . Nici Consiliul Judeţean Teleorman şi nici Instituţia Prefectului nu au făcut vreo promisiune . ” Mi s-a spus că nu sunt bani pentru reparaţii. Paguba a fost evaluată, după incendiu, la un miliard şi jumătate La ce s-a mai distrus între timp, deja a crescut”, a declarat edilul din Mavrodin.

Preşedintele Consiliului Judeţean Teleorman, Adrian Gâdea, a confirmat faptul că, în bugetul judeţului nu sunt bani pentru reparaţia şcolii, declarând să aşteaptă ajutor de la Ministerul Educaţiei : ” Noi nu avem posibilitate bugetară pentru o astfel de alocare de fonduri. Am înaintat o solicitare către Ministerul Educaţiei şi aşteptăm răspuns”. Când vor veni bani şi dacă vor veni la timp pentru a se stopa deteriorearea unităţii, deocamdată, nu se ştie.

http://adevarul.ro/locale/calarasi/simulari-caz-cutremur-scoli-trebuie-reactionam-producerea-unui-seism-1_526503fec7b855ff5660a162/index.html

Simulări în caz de cutremur în şcoli. Cum trebuie să reacţionăm la producerea unui seism

Pentru a face faţă unui eventual cutremur, autorităţile locale îi învată pe copii cum să se comporte într-o astfel de situaţie. Astfel, în toate şcolile din oraş vor avea loc exerciţii practice de simulare în caz de seism.

Timp de 30 de secunde, pe 21 şi 23 octombrie, la ora 11.00, elevii vor trebui să participe la acţiunea care urmăreşte educarea în caz de cutremur.  Instruirea a avut loc înaintea simulărilor şi a fost realizată în fiecare şcoală de către coordonatorul pentru situaţii de urgenţă.
Şi militarii de la ISU ne învată cum să reacţionăm într-un astfel de caz.

Iată câteva reguli de comportare raţională, individuale şi de grup: loc de muncă, familie, pe stradă, în timpul producerii seismului.

-Păstraţi-vă calmul, nu intraţi în panică, liniştiţi-i şi pe ceilalţi, protejaţi copiii, bătrânii şi femeile. Nu vă speriaţi de zgomotele din jur.

-Preveniţi tendinţele de a părăsi camera sau locuinţa, deoarece faza seismică iniţială are
o durată redusă, astfel încât tocmai faza puternică a mişcării seismice vă poate surprinde pe scări, holuri, paliere, în aglomeraţie şi panică, conducând la accidente grave, nedorite.

Atenţie!  Scările sunt elemente de construcţii foarte sensibile la deplasările diferenţiate ale etajelor şi, chiar dacă ar rezista, deplasarea persoanelor pe scări sub efectul oscilaţiei seismice este extrem de periculoasă. Chiar dacă ieşirea de la etajele inferioare sau dintr-o locuinţă parter ar fi în principiu posibilăşi fezabilă în scurt timp, în special pentru persoane tinere, afară sunt multe alte riscuri: calcane şi coşuri de fum, parapete, ornamente, vitraje etc.

Protejaţi-vă sub o grindă!

Rămâneţi în încăpere sau locuinţă, departe de ferestre care se pot sparge şi vă pot accidenta, protejaţi-vă sub o grindă, toc de uşă solid, sub un birou sau masă care sunt suficient de rezistente spre a vă feri de căderea unor obiecte, mobile suprapuse, lămpi, tencuieli ornamentale etc. În lipsa unor astfel de posibilit ăţi vă puteţi proteja stând la podea lângă un perete solid, pe genunchi şi coate, cu faţa în jos iar cu palmele împreunate vă veţi proteja capul, ceafa, iar cu antebraţele pe lateral capul. Această recomandare implică o cunoaştere prealabilă a acelor elemente de construcţie rezistente, prin consultarea unui specialist atestat.

-Dacă este posibil, închideţi sursele de foc cât puteţi mai repede iar dacă a luat foc ceva interveniţi imediat după ce a trecut şocul puternic.

-Nu fugiţi pe uşă, nu săriţi pe fereastră, nu alergaţi pe scări, nu utilizaţi liftul, evitaţi aglomeraţia, îmbulzeala, iar dacă este posibil deschideţi uşa locuinţei spre exterior, spre a preveni blocarea acesteia, în vederea evacuării după terminarea mişcării seismice.

-Nu alergaţi în stradă.

-Dacă vă aflaţi în afara unei clădiri, deplasaţi-vă cât mai departe de clădire, feriţi-vă de tencuieli, cărămizi, coşuri, parapete, cornişe, geamuri, ornamente care de obicei se pot prăbuşi în stradă. Nu fugiţi pe stradă, deplasaţi-vă calm spre un loc deschis şi sigur.

-Acordaţi prim ajutor persoanelor rănite.

-În cazul în care sunteţi surprinşi de căderea unor tencuieli sau obiecte de mobilier răsturnate, căutaţi să vă protejaţi capul şi membrele sau să vă asiguraţi supravieţuirea; ulterior veţi căuta să alarmaţi prin diferite metode vecinii cât şi echipele de salvare¬intervenţie de prezenţa dvs.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013102292433/Social/Liceul-Agricol-din-Braila-este-primul-liceu-din-Romania-care-ar-putea-fi-executat-silit.html

Liceul Agricol din Brăila este primul liceu din România care ar putea fi executat silit

Liceul Agricol din Brăila este în pericol de a fi executat silit, lăsând zeci de elevi fără mijloacele necesare studiului. Executarea silită este rezultatul unei datorii de 7,6 milioane lei în contul unor lucrări de reabilitare. Pentru recuperarea acestei datorii, bunurile școlii ar putea fi scoase la licitație. Liceul a fost introdus în 2008 în programul de modernizare a campusurilor școlare, susținut financiar de Guvernul României prin Ministerul Educației.

În urma includerii liceului pe această listă, s-au realizat o serie de lucrări de reabilitare a internatului, a cantinei și a sălii de sport, care nu au fost însă acoperite din punct de vedere financiar. Pentru că nu au fost bani pentru achitarea lucrărilor, liceul a primit o notificare în vederea executării silite, pentru recuperarea datoriei urmând să fie vândute băncile, calculatoarele, birourile și chiar tractoarele, utilajele și serele, având în vedere profilul agricol al unității de învățământ, notează Agerpres. Inspectorul școlar general Iulian Danielescu a declarat că „din patrimoniul liceului nu se pot executa terenurile agricole, deoarece sunt în proprietatea statului, fiind date școlii în concesiune, și nici clădirile, al căror proprietar este Primăria. În rest, totul poate fi poprit“.
Primarul municipiului Brăila, Aurel Simionescu, a afirmat că trebuie făcută o expertiză, pentru a se vedea stadiul lucrărilor executate, multe dintre acestea fiind neterminate sau făcute superficial. „Problema rămâne la Liceul Agricol cu hotărârea de instanță pe care o au în legătura cu lucrările care s-au făcut la campusul respectiv și care nu s-au plătit. Trebuie să vedem stadiul lucrărilor neterminate și gradul în care s-au degradat, pentru că ce s-a întâmplat acolo nu e firesc. Niciun obiectiv propus pentru acest proiect nu este terminat“, a declarat primarul Aurel Simionescu. Pe de alta parte, președintele Consiliului Județean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, a declarat că ar trebui făcută o cerere de suspendare a executării silite și să se rejudece cazul, pentru că în proces ar trebui chemat în garanție Ministerul Educației, având în vedere că acesta a fost inițiator al proiectului și mare parte din responsabilitatea acestei situații revine ministerului.

Ramona Chiper, actualul director al liceului, a declarat în august pentru publicația Obiectiv Vocea Brăilei că pe 30 iulie „s-a primit o notificare de la biroul executorului judecătoresc Petrut Eftene, prin care noi trebuie să le comunicam lista mijloacelor fixe, proprietatea acestora și componentele bazei materiale, obiectele de inventar și sursele de venituri ale liceului. Se dorește lichidarea datoriei liceului, de 7.628.219 lei, rezultată ca urmare a lucrărilor de reabilitare efectuate. Contractul a fost semnat cu firma Alco Plus, care a câștigat licitația, în vederea realizării lucrărilor de reabilitare grup școlar și construcție nouă în cadrul campusului școlar“. Aceasta spune că au fost făcute mai multe greșeli de concepție a lucrărilor de construcție, iar în prezent atât internatul, cat și sala de sport sunt afectate de orice ploaie.

http://jurnalul.ro/viata-sanatoasa/starea-de-sanatate/acasa-si-la-scoala-educatie-cu-bataie-63-dintre-copii-marturisesc-ca-parintii-ii-altoiesc-cu-batul-cureau-sau-lingura-de-lemn-653837.html

Acasă şi la şcoală, educaţie cu bătaie. 63% dintre copii mărturisesc că părinţii îi altoiesc cu băţul, cureau sau lingura de lemn

A da bătaia jos din pod şi a o folosi ca pe o pastilă pentru a-l cuminţi pe copil este un obicei periculos şi frecvent. Situaţia la nivel naţional este alarmantă: părinţi care-şi bat copiii, părinţi care se bat în faţa copiilor. Statisticile arată că 63% dintre copii mărturisesc că părinţii îi bat cu băţul, cureau sau lingura de lemn, iar lovitul cu palma sau urecheala nu sunt percepute de majoritatea părinţilor şi a copiilor ca fiind comportamente din sfera abuzului fizic. 20% dintre părinţi consideră bătaia un mijloc de educaţie a copilului. Şi nu e doar bătaia. Dr. Gabriela Iorgulescu, preşedinta Societăţii Academice a Ştiinţelor Comportamentale din România (SASCR), face un inventar cu urmări dramatice pentru un număr din ce în ce mai mare de copii : abuz sexual, emoţional, psihologic, verbal, de substanţe periculoase, drogare intenţionată sau neintenţionată, rele tratamente, neglijare, exploatare, abandon etc
Afecţiuni psihice, tentativă de suicid

Aceste procente reci reuşesc să schiţează un portret al copilului confruntat cu diverse forme de abuz.  Un copil cu tulburări comportamentale majore.  “Sunt afecţiuni psihice foarte grave, tentativă de suicid, dar şi un stil de viaţă dezechilibrat din cauza abuzului, mă refer la consum de alcool, droguri, tutun sau chiar la alimentaţia nesănătoasă etc.”, avertizează conf. dr. Alexandru Rafila, specialist în politici de sănătate şi preşedintele Societăţii Române de Microbiologie.
Cauzele sunt multiple. Lipsa de educaţie a părinţilor şi sărăcia sunt prioritare. “Eu cred că multe dintre formele de abuz asupra copilului sunt o consecinţă a lipsei de educaţie a părinţilor. Dar să nu uităm că, în prezent, în cel puţin un million de familii, părinţii sunt plecaţi la muncă în străinătate. De regulă, copiii sunt lăsaţi în ţară, în cel mai bun caz în grija bunicilor, ori la rude, prieteni sau vecini. Iar copiii sunt expuşi diferitelor forme de abuz », subliniază conf. dr. Alexandru Rafila. Şi cum la noi, reţeaua de medicină şcolară este pe cale de dispariţie, soluţia susţinută de conf. dr. Rafila este ca personalul medical să fie pregătit pentru a depista formele de abuz la copil. Este vorba de medicul de familie, medicul dentist. De asemenea, implicarea în prevenţia violenţei asupra copilului a asistenţei medicale comunitare, făcută de medici şi asistenţi calificaţi.
Preşedintele Societăţii Române de Pediatrie, dr. Marin Burlea, consideră cel mai dramatic “sindromul copilului bătut”.  “Sunt cupluri care se bat, folosind copilul pe post de bâtă, dovadă fiind leziunile acumulate, în diverse stadii, fracturile mai noi sau mai vechi.  Din păcate, aşa cum povesteşte dr. Burlea, în unele familii cu mulţi copii, cu părinţi ignoranţi şi fără venituri sigure, persistă obiceiuri medievale de sedare a bebeluşului. Fie înmoaie suzeta în ţuică şi o dă acestuia să o sugă . Fie au în curte tufe de mac. Pun seminţele într-un tifon şi  îl dau copilului să sugă, ceea ce creează dependenţă cu consecinţe devastatoare.

Profesori violenţi

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, recunoaşte că avem cazuri de elevi spitalizaţi din cauza violenţei în şcoală. Şi nu numai din cauza violenţei între copii, ci, mai grav, din cauza violenţei profesorului asupra copiilor. »Am avut un profesor care a lovit un elev şi el ţine în continuare cursuri, deoarece legislaţia este destul de sumară », semnalează ministrul Pricopie. Dar sunt situaţii când copilul vine la şcoală cu vântăi sau acumulează foarte multe absenţe. “E clar  că acel copil are o problemă. Face parte din obligaţia şcolii şi a cadrului didactic să ia legatura  cu familia. În felul acesta semnalele sunt trase din timp şi nu atunci când se ajunge la medicul legist. Chiar ministrul Pricopie sesizează că sunt mulţi  directori de unităţi şcolare care nu ştiu ce să facă atunci când un copil vine, de exemplu, cu vânătăi la şcoală. “Ei  uită ca au obligaţia de a informa în cel mai scurt timp  Poliţia, Protecţia copilului.  Cred că un curs special  în modulul de pregătire pedagogică este foarte necesar, astfel încât cadrele didactice să ştie  exact ce trebuie să facă în asemenea situaţii », spune ministrul Pricopie.

Prevenţia
Legislaţia prevenţiei şi metodologia identificării violenţei şi neglijenţei în cazul copilului  din perspectivă medicală, pedagogică şi psihologică sunt incomplete, avertizează dr Gabriela Iorgulescu, preşedinta SASCR. În acest sens, SASCR susţine o serie de amendamente şi completări la legile sănătăţii şi a protecţiei copilului. « Concret, dorim să se introducă în legea aflată deja în vigoare consultul obligatoriu atât cel medical, cât şi cel stomatologic, formarea profesională a medicilor şi pedagogilor pentru identificarea formelor de abuz în cabinet, dar şi în grădiniţe şi şcoli, realizarea unei fişe clinice strandardizate şi înregistrarea statistică la nivel naţional a cazurilor de abuz, monitorizarea o perioadă îndelungată a victimelor, dar şi a abuzatorilor la ieşirea din detenţie, înăsprirea pedepselor – de la amenzi foarte mari până la închisoare – de complicitate şi neraportare a oricărei forme de abuz » , precizează dr Gabriela Iorgulescu.

http://www.ziare.com/scoala/elevi/cornul-si-laptele-ce-ar-putea-primi-elevii-1263769

„Cornul si laptele” – ce ar mai putea primi elevii

Elevii ar putea primi si lapte batut, sana si chefir, in cadrul programului „Cornul si laptele”, potrivit unei ordonante de urgenta a Guvernului, adoptata luni, fara modificari, de senatori.

In program ar urma fie inclusii elevii din invatamantul primar si gimnazial, precum si copiii prescolari din gradinite cu program normal de patru ore, informeaza Mediafax.

Proiectul de lege a fost adoptat cu 100 de voturi pentru, 7 impotriva si 12 abtineri.
In ordonanta de urgenta se prevede diversificarea ariei lactatelor care sunt asigurate in cadrul programului „Cornul si laptele”, prin introducerea altor produse, precum lapte batut, sana si chefir.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/universitar/piata-muncii-1_52655a8dc7b855ff566287a4/index.html

STUDIU Cum absoarbe piaţa muncii „generaţia pierdută“: facultăţile care te ajută să-ţi găseşti un job după absolvire

Un student din cinci nu-şi găseşte un job după licenţă. Un studiu realizat în premieră la UBB Cluj-Napoca arată care sunt specializările de unde studenţii s-au angajat imediat după absolvire.

Statistica autohtonă arată că aproximativ 20% din absolvenţi rămân şomeri după ce iau licenţa, adică unul din cinci. Există însă şi specializări de unde absolvenţii au plecat cu un start bun după absolvire.

Un raport realizat de Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca în ceea ce priveşte angajabilitatea absolvenţilor promoţiei din 2011 arată exact care sunt cele mai „practice“ facultăţi din acest punct de vedere.

Potrivit studiului, absolvenţii de la Biologie şi Geologie, Fizică, dar şi Teologie au fost cei care, în cel mult şase luni de la absolvire, şi-au găsit primul loc de muncă după ce au absolvit facultatea (100%). Nu la fel de bine s-au plasat facultăţile Istorie&filosofie (43%), Ştiinţa şi ingineria mediului (53%) şi Sociologie şi asistenţă socială (57%), ai căror absolvenţi şi-au găsit un job mai târziu.

În ceea ce priveşte absolvenţii care au spus că nu şi-au găsit un job după un an de la absolvire deşi au căutat, cei mai mulţi provin de la Drept, Educaţie Fizică şi Sport, şi Filosofie.

Economia, psihologia şi televiziunea, specializările celor cu job din facultate

Cei care au avut un job în facultate sunt de la Business, Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Teatru şi Televiziune, dar şi cei de la Ştiinţe Economice&Gestiunea Afacerilor.

Studiul mai arată că cei de la Matematică-Informatică şi respectiv Teatru şi Televiziune au şi şansa de a fi angajaţi în domeniul studiat într-o proporţie mai mare (54,1%, respectiv 40%), iar tinerii antreprenori după un an de la absolvire provin mai ales din facultăţile de Fizică, Teatru şi Televiziune şi Business, chiar dacă procentele sunt încă reduse (între 9-13% din absolvenţi).

Tabel Facultati

Sursa: Date din studiul realizat de Universitatea ”Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca pe promoţia 2011

Şomaj galopant în rândul tinerilor

De altfel, statistica europeană privind fenomenul tinerilor cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani fără job plasează România în rândul ţărilor care se luptă cu un şomaj de 23,3%, în creştere în ultimii patru ani de la aproximativ 16%. Această creştere s-a dovedit a fi în anii de după criză un fenomen periculos chiar la nivel european: aşa-numita „generaţie pierdută“.

În timp ce specialiştii din piaţa muncii vor ca universităţile să ofere specializări mai bine adaptate cerinţelor angajatorilor, cei din mediul universitar admit că există domenii mai căutate (cele tehnice, business şi medicina), dar susţin că finanţarea nu poate ocoli domeniile umaniste. Cert este că Ministerul Educaţiei ca lua în calcul şi acest criteriu al angajabilităţii absolvenţilor în creionarea noii ierarhizări a universităţilor, în funcţie de care vor aloca granturile de la stat, de anul viitor.

„Avem mari probleme statistic vorbind. Concret, un absolvent din cinci nu reuşeşte să se angajeze după facultate, iar din 2008 aproape s-a înjumătăţit numărul celor care după liceu urmează o facultate”, atrage atenţia Mihai Dragoş, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR). Acesta recunoaşte că anumite facultăţi s-au dovedit mai practice în ultimii ani în ceea ce priveşte angajabilitatea studenţilor care le-au trecut pragul (mai ales domeniul IT), însă atrage atenţia că piaţa muncii e foarte dinamică, iar cererea se schimbă într-o perioadă de doi-şapte ani. „Trebuie să existe un echilibru în privinţa specializărilor pe care statul le finanţează, sunt de acord să le finanţăm mai mult pe cele care au căutare pe piaţa muncii, dar nu putem să nu le mai susţinem pe cele umaniste, să existe o variaţie de 10%, de exemplu”, este de părere Dragoş.

Model de bună practică

Mihaela Luţaş, prorector şi cea care coordonează Centrul de carieră, alumni şi relaţia cu mediul de afaceri, de la UBB, spune că marea reuşită a acestui centru, unul dintre cele mai vechi şi un model pentru mediul universitar, este că a devenit veriga de legătură între studenţi şi companii: câteva sute de studenţi de la UBB au avut parte de internshipuri în companii multinaţionale.

Aceasta spune că, dincolo de această punte de legătură între studenţi şi piaţa muncii, au creat din 2008 un altfel de Senat în universitate, Marele Senat, format din oameni de seamă ai comunităţii locale, „modele“, cum le numeşte Luţaş, care ghidează anual unu-doi studenţi în calitate de mentori. „Nu se termină cu un certificat sau o diplomă, dar cu o experienţă pe care tânărul o dobândeşte nemijlocit în domenii de top, în bănci, IT sau business“, explică prorectorul.

Cum se raportează însă studenţii, tinerii care apar în rapoartele internaţionale sub eticheta „generaţia pierdută“, la aceste servicii de consiliere? „Ei ajung la noi când simt că ceea ce fac nu li se potriveşte, de obicei în a doua lună de şcoală, şi au nevoie de o certitudine“, explică Luţaş. Mai departe, dau teste prin care le sunt identificate aptitudinile, teste care ar trebui făcute încă din licee. „Aşa am avea şi noi oameni pasionaţi în facultăţi, studenţi care să facă ceea ce li se potriveşte, doritori să înveţe“, spune prorectorul.

Ce face statul pentru studenţi

Şi oficialii din Ministerul Educaţiei recunosc problema numărului din ce în ce mai mare al absolvenţilor care nu-şi găsesc un loc de muncă, dar spun că nu au o radiografie naţională a acestui fenomen, aşa cum au făcut local cei de la UBB Cluj-Napoca. Un plan însă există, iar statul ar putea susţine în viitor în special facultăţile ale căror absolvenţi se integrează mai repede pe piaţa muncii, o nouă evaluare urmând a fi publicată până în 2014.

„Platforma www.joburi-absolventi.edu.ro (lansată în iunie 2013 – n.r.) este una dintre măsurile prin care putem vedea cât de relevante sunt pentru piaţa muncii specializările oferite de universităţi şi care dintre absolvenţi sunt mai căutaţi pe piaţa muncii pentru a şti cum să finanţăm universităţile. Momentan este un proiect-pilot fiindcă nu avem date relevante, finale. Încercăm acum să construim, prin Programul de dezvoltare a capacităţii administrative finanţat de Uniunea Europeană, conexiunea cu acel registru naţional care inventariază toţi angajaţii din România. Astfel putem vedea câţi absolvenţi ai unei facultăţi s-au şi angajat în domeniu, aşa ne dăm seama care este rata de acceptare pe piaţa muncii, dar asta se construieşte în timp, probabil într-un an-doi”, susţine ministrul delegat pentru Învăţământul Superior, Mihnea Costoiu.

Angajabilitatea, printre criteriile de finanţare a universităţilor

Costoiu a mai spus că anul acesta se va face o nouă evaluare a universităţilor, pe baza căreia se vor stabilii şi finanţările publice, iar un criteriu ar putea fi şi cel al angajabilităţii, însă lista completă a indicatorilor de performanţă urmează să fie stabilită cu toţi actorii din domeniu.

„Cei mai mulţi angajatori sunt interesaţi de absolvenţii de ştiinţe inginereşti, nu doar de IT, de ingineri, pe mai multe zone. De asemenea, mai sunt cereri mari în domeniile medicină şi ştiinţe exacte (matematică, fizică, chimie). Oamenii aceştia nu intră doar în cercetare, sunt foarte multe solicitări în domeniul de statistici, oameni care să facă analize. Spre exemplu, în cazul chimiştilor, sunt foarte multe fabrici de medicamente care cauta absolvenţi de chimie sau de inginerie chimică, sau chiar de fizică. Noi avem percepţia că fizicienii se duc în cercetare, dar ei se pot duce şi în industrie”, a explicat Costoiu. În ceea ce priveşte ştiinţele umaniste, ministrul spune că nu are informaţii în acest moment fiindcă angajatorii sunt „mai puţini vocali şi nu s-au manifestat atât de mult”, a explicat Costoiu.

Preşedintele Uniunii Naţionale a Tuturor Studenţilor din România, Şeila Abdulamit, a explicat la rândul ei că cele mai căutate domenii sunt IT şi ingineria, în special partea de automatizări. „Chiar a fost un număr mare de înscrişi la facultatea de automatică şi calculatoare decât cifra de şcolarizare a facultăţii şi asta denotă că este o specializare căutată şi de succes pe piaţa muncii, absolvenţii acestei facultăţi având practic un loc de muncă asigurat”, a explicat ea. Abdulamit a mai spus că universităţile sortează specializările pe care le oferă şi în funcţie de costurile lor, motiv pentru care sunt multe locuri la facultăţi cu profil umanist, unde nu sunt laboratoare costisitoare cum sunt la chimie, deşi cererea pentru profilul umanist nu este atât de mare pe piaţa muncii.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013102292432/Social/Studentii-vor-garantii-de-la-guvern-pentru-bugetul-educatiei.html

Studenții vor garanții de la guvern pentru bugetul educației

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a transmis, luni, o adresă prin care solicită o întâlnire cu premierul Victor Ponta, pentru a cere garanții cu privire la bugetul alocat educației pentru 2014, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.

ANOSR consideră ca este anormal ca educația, definită ca prioritate națională, să fie finanțată „în aceeași manieră iresponsabilă ca în ultimii ani“.
Reprezentanții studenților se arată îngrijorați și de faptul că în Strategia fiscal bugetara 2014-2016 este prevazută o scădere a cheltuielilor Ministerului Educației Naționale, ceea ce, în opinia lor, ar putea afecta calitatea și funcționalitatea sistemului de educație din România.

„Menținerea în condiții actuale a finanțării educației va perpetua și agrava starea critică a sistemului de învățământ, atât la nivel preuniversitar cât și la nivel universitar, având consecințe devastatoare asupra dezvol­tării pe termen lung a României. Suntem curioși să aflăm de la domnul Prim-ministru Victor Ponta dacă pentru el educația este într-adevăr o prioritate a României și va reflecta acest lucru în propunerea de buget pentru 2014, dar și pentru anii următori, deoarece semnalele date până acum arată contrariul. Noi suntem pregatiti sa ne facem auzite doleantele si in strada si vom face asta in lipsa unui raspuns multumitor din partea premierului“, a declarat președintele ANOSR, Mihai Dragoș, citat în comunicat.

Asociația mai precizează că, tot luni, lansează platforma online www.6pentrueducatie.ro, pentru a aduce în atenția opiniei publice necesitatea creșterii finanțării educației din România.

La sfârșitul lunii septembrie, ANOSR anunța că se pregătește să organizeze acțiuni de protest în următoarele săptămâni, dacă nu sunt solu­ționate problemele legate de buge­tul educației, taxele de cămin și burse.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/educatie-fara-frontiere-studenta-din-polonia-voluntara-la-radauti-1063131.html

Educaţie fără frontiere: Studentă din Polonia, voluntară la Rădăuţi

Tânăra predă germana la Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi”. Ea a ajuns în România prin intermediul organizaţiei Asociaţia Internaţională a Studenţilor la Ştiinţe Economice şi Comerciale (AIESEC).

Natalia Radzion predă elevilor din instituţia de învăţământ rădăuţeană cursuri de limbă germană, în baza unui contract pe o durată de trei luni, potrivit Monitorului de Suceava.

Organizaţi în cinci grupe, pe niveluri distincte de pregătire, elevii colegiului au astfel şansa de a intra în dialog cu o persoană dintr-un spaţiu cultural şi lingvistic distinct.

Profesorul Florin George Popovici, coordonator Comisie Promovare Imagine Instituţională la Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi”, este de părere că „interacţiunea, conversaţia, angajarea în exerciţiul dialogului sunt în măsură să le dăruiască celor implicaţi un plus de siguranţă şi naturaleţe în exprimare”. Aproape o sută de elevi ai colegiului au reacţionat favorabil la propunerea de a-şi petrece cel puţin două după-amiezi din săptămână în sălile de clasă, la final de program, pentru a-şi exersa cunoştinţele de limbă germană.

Natalia Radzion a studiat intens doi ani de limbă germană în Polonia şi un an în Germania. Ea a dorit să dăruiască şi altora din pasiunea ei pentru limba lui Goethe şi Schiller. Elevii rădăuţeni au primit cu entuziasm iniţiativa voluntarei poloneze. Ioana Trufin, elevă în clasa a  XII-a C, ne-a spus că „Natalia – am anulat formulările reverenţioase de tipul pentru că ne despart sau, mai curând, ne apropie o diferenţă neglijabilă de ani – reprezintă un element de binevenită noutate în cadrul autohton, ale cărui monotonie şi liniaritate solicită din când în când o fluctuaţie. Ea trezeşte curiozitatea, atrage, inspiră, provoacă, degajă un pozitivism contagios. Personal, consider că acest contract este extrem de benefic pentru ambele părţi, întrucât procesul de învăţare nu are niciodată un singur sens”.

Profesoara de limbă germană de la Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi”, Angelica Popovici, ne-a spus că prin activităţile didactice pe care le desfăşoară cu elevii „Natalia a reuşit să-mi infirme scepticismul iniţial şi să-mi confirme aşteptările şi speranţele. Tânăra voluntară este bine pregătită, denotă un potenţial creativ remarcabil în ceea ce priveşte traducerea rigorilor gramaticale ale limbii germane în jocuri şi activităţi atractive. Eforturile pe care le întreprinde sunt dublate prin energia şi entuziasmul de care dă dovadă. Stăpâneşte foarte bine instrumentele, tehnicile şi procedeele pedagogice moderne, în pofida experienţei relativ modeste de la catedră”.