Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 22.01.2014

PREUNIVERSITAR

 

PISA 2012 Cum vrea să crească Japonia interesul elevilor pentru matematică

După ce rezultele analizei PISA 2012 a arătat că elevii japonezi, deşi stau bine la nivel mondial în privinţa ştiinţelor şi a cititului, nu mai au aceeaşi motivaţie pentru a învăţa, oficialii niponi din educaţie au pus la punct un plan de stimulare elevilor: reintroducerea cursurilor de sâmbătă, în care învaţă abilităţile necesare în viaţă şi cum îi poate ajuta şcoala. Pentru Japonia, deşi rezultatele generale la matematică, citit şi ştiinţe s-au menţinut la un nivel ridicat, cercetarea PISA 2012 a scos la iveală că tinerii de 15 ani nu mai învaţă cu aceeaşi plăcere matematica şi manifestă un interes şi o motivaţie în scădere în comparaţie cu media celorlalte state dezvoltate ale lumii. Ca atare, executivul japonez va folosi aceste rezultate pentru a îmbunătăţi ceea ce învaţă, dar şi cum învaţă tinerii la şcoală, susţine într-o analiză Miki Tadakazu, analist la Departamentul de educaţie şi abilităţi al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), cei care coordonează testarea internaţională PISA. Până în 2002, elevii japonezi din clasele I-VIII mergeau la şcoală şase zile pe săptămână, an în care ziua de sâmbătă a fost eliminată din săptămâna de şcoală, mergând pe ideea că trebuie să aibă timp şi de activităţi extraşcolare, explică Tadakazu. Şase zile de cursuri în Japonia, până în 2002 Însă, dascălii au observat că au început să apară inegalităţi în educaţie, în condiţiile în care şcolile private, numite juku, la care aveau acces doar cei înstăriţi, ţineau cursuri şi sâmbăta. Ca atare, mulţi părinţi au cerut să se revină la programul de ore de sâmbătă dimineaţă. La finele anului trecut, reprezentanţii Executivului au stabilit că administraţiile de la nivel local pot opta pentru astfel de cursuri, pentru a satisface această cerere a părinţilor, în ideea de a crea cursuri în colaborare cu părinţii, comunităţile locale şi economice, cursuri utile aşadar. Experimentul ministrului Educaţiei Primul pas în punerea în aplicare a rezultatelor de la PISA 2012 a fost făcut la mijlocul lunii decembrie de ministrul Educaţiei, Culturii, Sportului, Ştiinţelor şi Tehnologiei, Hakubun Shimomura, care a pornit propriul experiment: predarea matematicii în timpul activităţilor şcolare de sâmbătă, într-o şcoală publică din Itabashi, Tokyo, povesteşte analistul nipon. Ideea a fost de a creşte eficienţa acestor cursuri de weekend creându-le elevilor oportunităţi diverse de învăţare şi să le dezvolte plăcerea, interesul şi motivaţia pentru studiu. Practic, i-a învăţat nu doar cum să rezolve ecuaţii, dar le-a şi arătat cum se rezolvă şi unde îi vor ajutac astfel de exerciţii în viaţa reală. Elevii care au participat la acest curs experimental s-au declarat încântaţi de noua abordare. „Am fost în priză, dar mi-a plăcut”, „Sper să iau note mai mari dacă merg la sesiunile de învăţare de sâmbătă”, au fost câteva dintre reacţiile lor. „Ministrul Shimomura a descoperit astfel că elevii japonezi ar putea fi încântaţi dacă ar avea la dispoziţie o varietate de activităţi de învăţare şi ar putea astfel redescoperi plăcerea şi motivaţia de a învăţa”, spune Miki Tadakazu. Această perioadă de studiu în afara săptămânii de cinci zile de şcoală, obligatorie prin curriculum-ul naţional, va fi utilizată de asemenea pentru stimularea interesului elevilor pentru studiu, punându-se accent pe învăţarea prin observaţie, experimente, studiu pe teren, investigaţie şi rezolvarea practică de probleme. „Ideea este că sâmbăta părinţii şi membrii comunităţii locale sunt mai dispuşi să le ofere elevilor din cunoştinţele şi abilităţile lor, abilităţi care sunt necesare în viaţa de zi cu zi şi care ar putea să-i inspire pe elevi să fie mai interesaţi şi la cursurile din timpul săptămânii. (…) Rolul acestor ore suplimentare utilizate în acest fel nu este încărcarea orarului elevilor, ci mai degrabă să-i provoace să aplice ceea ce au învăţat la şcoală în situaţii de viaţă şi să-i ajute să obţină acele „soft skill”-uri – comunicare, colaborare şi imaginaţie – considerate esenţiale în secolul 21”, a explicat expertul japonez de la OECD. Rezultatele PISA 2012 După ultimele evaluări din 2009 la testele PISA, România este din nou la coada clasamentului, pe locul 45 din 65, cu 440 de puncte ca medie obţinută din rezultatele elevilor de 15 ani la matematică, citit şi ştiinţe, în urcare totuşi cu patru locuri şi depăşind în 2012 ţara vecină Bulgaria, ultima în UE. La matematică, peste 40% s-au dovedit elevi foarte slabi şi doar 3,2% de top. Elevii români verificaţi în 2012 la testele internaţionale PISA au obţinut la Matematică un scor total de 445 de puncte, sub media Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) de 494 de puncte, arată raportul PISA 2012 publicat marţi de OECD. Peste 40% dintre elevii români testaţi au arătat că au o pregătire foarte slabă la matematică, în timp ce elevii de top reprezintă doar 3,2%. Raportul OECD mai arată că la capitolul Citire, scorul total al elevilor români este de 438, iar la Ştiinţe este de 439, ceea ce echivalează cu o medie naţională de 440 de puncte. Cei mai demotivaţi elevi din lume Ţara noastră se situează, în clasament, în urma Turciei şi înainte de Cipru, dar şi de Bulgaria, care în 2009 era înaintea noastră cu două locuri. Primele locuri sunt dominate de Asia, pe primul loc se află Shanghai din China, urmat de Singapore, Hong Kong, Tai Pei, Coreea de Sud, Macai, Japonia, Lichtenstein, Elveţia, iar pe locul 10 este Olanda. În topul ţărilor analizate din punctul de vedere al nivelului de motivaţie a elevilor, România este chiar pe ultimul loc, cu mult în urma celorlalte ţări (vezi imagine). Pe primele locuri se află Peru, Singapore, Shanghai, islanda, Australia, Statele Unite şi Mare;a Britanie, iar pe ultimele locuri sunt Muntenegru, Slovenia, Slovacia şi România.

Sursa: Adevarul.ro

 

Sindicaliştii de la „Spiru Haret” au pichetat sediul Ministerului de Finanţe

Peste 50 de sindicalişti de la Federaţia „Spiru Haret” au pichetat, marţi, sediul Ministerului de Finanţe, între orele 11.00 şi 12.30, nemulţumiţi de întârzierea salariilor ca urmare a schimbării procedurilor de întocmire a documentelor de plată. UPDATE: Peste 50 de cadre didactie, membre în Ferderaţia Sindicatelor din Educaţie (FSE) „Spiru Haret”, au pichetat marţi sediul Ministerului de Finanaţe, nemulţumiţi de birocratizarea şi încărcarea excesivă a activităţii compartimentelor de specialitate, ceea ce a dus la întârzieri salariale, scrie Mediafax. Sindicaliştii care au participat la acţiunea de pichetare au venit cu cutii de carton acoperite cu nişte formulare care imitau ordinul de plată, inscripţionate cu „Pomul lui Voinea” şi „Pomul lui Chiţoiu”. La finalul acţiunii de protest, liderii sindicali au transmis o scrisoare deschisă ministrului Daniel Chiţoiu, precizând că protestează faţă de perturbarea procesului instructiv-educativ din unităţile de învăţământ, precum şi faţă de birocratizarea şi încărcarea excesivă a activităţii compartimentelor de specialitate din cadrul acestora. La pichet au participat membri de sindicat din Bucureşti, majoritatea de altfel, dar şi din Olt, Brăila şi Teleorman, a declarat liderul FSE „Spiru Haret”, Marius Nistor. Acesta a explicat că acţiunea de protest a avut loc marţi, între orele 11.00 şi 12.30, şi nu a afectat activitatea cadrelor didactice. „Vom fi în jur de 100 de oameni. Salariile se plătesc acum, însă cine plăteşte penalizările profesorilor care au rate la bancă, din cauza întârzierii?”, a declarat preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie (FSE) „Spiru Haret”, Marius Nistor. Sindicaliştii reclamă faptul că, odată cu aplicarea actului normativ, sunt necesare zeci sau chiar sute de ordine de plată şi trebuie să se lucreze cu până la 96 de conturi de trezorerie, în loc de patru, ceea ce a dus la întârzieri în plata cadrelor didactice. Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) a reclamat, în urmă cu două săptămâni, faptul că angajaţii din educaţie primesc salariile cu o întârziere, din cauza ordinului Ministerului Finanţelor privind noile măsuri fiscal-bugetare, care a fost emis în decembrie şi pus în aplicare din ianuarie. Norme complicate Guvernul a introdus norme prin care complică procedurile de înregistrare a unităţilor bugetare, primele afectate fiind cele din învăţământul preuniversitar. Blocajul este generat de faptul că unităţile trebuie să se înregistreze în trezorerii obţinând câte un cont separat pentru fiecare ciclu de învăţământ, iar procedurile sunt atât de complicate încât – potrivit sindicatelor – nu pot fi încheiate la timp şi, astfel, salariile profesorilor vor întârzia. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, spunea, în 9 ianuarie, că salariile din învăţământ vor fi plătite „în câteva zile”, întârzierea nefiind cauzată de lipsa banilor, ci de „un nou sistem de prezentare a datelor în trezorerie”, care nu este valabil doar în sectorul educaţie. Oficiali: banii există, birocraţia e de vină Premierului Victor Ponta spunea, săptămâna trecută, că problema întârzierii plăţii salariilor în educaţie a apărut deoarece procedurile europene de întocmire a documentelor pentru astfel de plăţi au fost schimbate, dar nu toată lumea care cunoştea această modificare a avut grijă să o şi aplice în termen util. „Conform deciziei Comisiei Europene şi modului de lucru la nivel european, s-au schimbat procedurile de întocmire a documentelor pentru plăţi. Aproape toată lumea a ştiut şi s-a apucat de treabă, dar unii, cum e în România, şi nu doar în România, deşi ştiu reglementarea, au stat până în ultima secundă să aplice. Dar sunt, banii nu lipsesc, avem în buget”, preciza Ponta. El adăuga însă că, la presiunile Ministerului Finanţelor şi ale media, procedurile au fost îndeplinite de toţi şi nu ar mai trebui să existe întârzieri. După ce plata salariilor bugetarilor a întârziat în luna ianuarie, şi alocaţiile, ajutoarele sociale şi indemnizaţiile au fost întârziate câteva zile din cauza schimbării programului IT de raportare a plăţilor. Adrian Toader, directorul Agenţiei de Prestaţii Sociale, susţine că banii au plecat deja spre beneficiari.

Sursa: Adevarul.ro

 

600 de elevi din Bistriţa-Năsăud, îndrumaţi în carieră pe banii italienilor

Marţi, Inspectoratul Şcolar Bistriţa-Năsăud a prezentat proiectul „Leonardo da Vinci – Transfer de inovaţie: Să dezvoltăm împreună o consiliere profesională eficientă”. Acesta este finanţat de Agenţia Naţională pentru Formare Profesională Italia şi vine în sprijinul a 600 de elevi din Bistriţa-Năsăud. Proiectul vine să rezolve problemele identificate în şcolile româneşti şi implicit în cele bistriţene: abandonul şcolar, consilierea profesională deficitară şi dificultatea întâmpinată de tineri în a găsi un loc de muncă. Finanţatorul proiectului este Agenţia Naţională pentru Formare Profesională Italia, care a alocat nu mai puţin de 390.000 de euro pentru materializarea acestuia. Grupul ţintă sunt elevii din clasa a X-a de la profilele tehnologice sau economice în primul an de desfăşurare a proiectului şi cei din clasa a VIII-a, în al doilea an de proiect. „Se estimează că implementarea proiectului va duce la scăderea abandonului şcolar, facilitarea găsirii unui loc de muncă, reducerea temerilor personale în ceea ce priveşte accesul pe piaţa muncii, îmbunătăţirea calităţii vieţii”, susţin reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud. Implicaţi în proiect sunt specialişti şi elevi din Franţa, Elveţia, Letonia, Olanda şi România.  În total sunt implicate 87 de şcoli din ţările partenere şi 3500 de elevi. Dintre aceştia 1200 sunt din România, 600 din Bistriţa-Năsăud şi 600 din Arad. Şcolile din Bistriţa-Năsăud care vor lua parte la proiect sunt Colegiul Tehnic INFOEL Bistriţa, Colegiul Tehnic „Grigore Moisil” Bistriţa, Liceul Agricol Bistriţa, Grupul Şcolar de Servicii Bistriţa, Grupul Şcolar Forestier Bistriţa, Colegiul Silvic Transilvania Năsăud, Colegiul Economic Năsăud, Liceul Agricol Beclean, Liceul Tehnologic „Henri Coandă” din Beclean, Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” Bistriţa, Liceul Tehnologic Telciu, Liceul „Radu Petrescu” din Prundu Bârgăului şi Liceul Tehnologic Lechinţa. Proiectul se va materializa printr-un concurs internaţional de punere într-o formă artistică a opţiunilor de carieră, precum şi prin chestionare de orientare profesională şi un ghid de aplicare.

Sursa: Adevarul.ro

 

Un elev de 19 ani din Orşova, cercetat după ce îşi ameninţa colegii cu un cuţit pentru a lei lua banii

Un elev a fost depistat de un echipaj de jandarmerie în zona complexului de licee din municipiul Turnu Severin, având asupra sa un cuţit, acesta motivând că îl poartă pentru a se apăra. Un elev de 19 ani de la Colegiul „Dierna“ din Orşova este cercetat după ce mai mulţi elevi au sesizat că tânărul le cerea bani, iar dacă ei refuzau să-i plătească, îi ameninţa cu un cuţit, agresorul fiind prins de jandarmi într-un local din Drobeta Turnu Severin, având cuţitul la el. Un echipaj de jandarmerie care se afla luni în serviciul de patrulare în zona ,,Complex Licee” din municipiul Drobeta Turnu Severin  a depistat un tânăr care avea asupra sa un cuţit. Jandarmii au fost sesizaţi de un elev despre faptul că în zonă îşi face apariţia de ceva vreme un tânăr care are un comportament neadecvat şi abordează elevii ce intră şi ies de la cursuri. “În urma verificărilor efectuate, jandarmii au identificat într-unul din localurile de alimentaţie publică învecinate,  pe G. Eugen, de 19 ani, care domiciliază în localitatea Şimian şi  este elev la o instituţie de învăţământ din municipiul Orşova. La controlul corporal preventiv efectuat, asupra celui în cauză a fost găsit un cuţit (briceag), tânărul motivând că îl are asupra sa pentru a se apăra”, a precizat cpt. Claudia Mendea, purtătorul de cuvânt al IJJ Mehedinţi. Jandarmii au întocmit actele de constatare sub aspectul săvârşirii infracţiunii de port fără drept al cuţitului. Arma a fost ridicată de jandarmi şi împreună cu documentele întocmite vor fi înaintate organelor de urmărire penală.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevi chiulangii aduşi de poliţişti la cursuri

Tot mai mulţi elevi chiulesc de la cursuri, motiv pentru care profesorii de la Liceul Tehnologic din Ştefăneşti au solicitat ajutorul poliţiştilor de proximitate. Astfel, 14 elevi au fost adunaţi de pe străzi şi readuşi la ore. Ieri, cadrelele didactice de la Liceul Tehnologic Ştefăneşti, împreună cu agenţii Formaţiunii Proximitate, au pornit în căutarea elevilor chiulangii. Adolescenţii îşi făceau veacul la câţiva zeci de metri de curtea liceului. Râdeau, glumeau, însă, când şi-au văzut profesorii însoţiţi de poliţişti, le-au pierit zâmbetul de pe buze. Cei 14 elevi care absentau nemotivat de la cursuri au fost conduşi în unitatea de învăţământ. Conducerea liceului ia anunţat pe părinţii respectivilor şi chiar îi va introduce pe elevi într-un program de consiliere.

Sursa: Adevarul.ro

 

Tensiunile se accentuează în rândul dascălilor

Întârzierile salariale, cu care s-au confruntat mii de dascăli la acest început de an, cauzate în special de modificările operate de Ministerul Finanţelor, i-au supărat pe liderii de sindicat din educaţie. Aceştia cer ministrului să renunţe la birocraţie. Iată mai jos scrisoarea deschisă adresată de Federaţia „Spiru Haret” Ministerului Finanţelor: «Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” a primit nenumărate sesizări din întreaga ţară referitoare la întârzierea plăţii în luna ianuarie 2014 a drepturilor salariale aferente lunii decembrie. Întârzierile respective s-au situat între 2 zile lucrătoare (care au însemnat însă chiar şi 4 zile calendaristice) până la 5-6 zile lucrătoare (adică mai mult de o săptămână). Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” – federaţie reprezentativă şi semnatară a Contractului Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate Învăţământ Preuniversitar –  protestează prin prezenta faţă de perturbarea procesului instructiv-educativ din unităţile de învăţământ, precum şi faţă de birocratizarea şi încărcarea excesivă a activităţii compartimentelor de specialitate din cadrul acestora, efect al Ordinului Ministrului Finanţelor Publice nr. 2006/13.12.2013 privind modificarea ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.271/2004 pentru aprobarea precizărilor privind structura codurilor iban aferente conturilor de cheltuieli şi venituri bugetare, precum şi conturilor de disponibilităţi deschise la unităţile trezoreriei statului. Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET” a primit nenumărate sesizări din întreaga ţară referitoare la întârzierea plăţii în luna ianuarie 2014 a drepturilor salariale aferente lunii decembrie. Întârzierile respective s-au situat între 2 zile lucrătoare (care au însemnat însă chiar şi 4 zile calendaristice) până la 5-6 zile lucrătoare (adică mai mult de o săptămână). Potrivit noilor reglementări : plăţile se fac pe fiecare articol în parte, pentru fiecare persoană, respectiv câte un ordin de plată pentru fiecare reţinere (sănătate, pensii, şomaj, CAR, alte reţineri) ; ordinele de plată se fac pe o hârtie specială; facturile pentru fiecare utilitate în parte, se fac separat, pentru fiecare nivel de învăţământ (preşcolar, primar, gimnazial, secundar inferior, secundar superior, postliceal, şcoală profesională, cămine şi cantine). Iată numai câteva dintre efectele pentru sistemul de învăţământ – pe care nu le-aţi prevăzut sau, dacă le-aţi prevăzut, le-aţi ignorat: 1. unei persoane încadrate pe două sau trei niveluri de învăţământ la aceeaşi unitate, îi corespunde un număr dublu/triplu de ordine de plată; 2. o unitate de învătământ are un număr de aproximativ 70 de conturi, faţă de 6 conturi existente la data de 31 decembrie 2013; 3. pentru un singur salariat se întocmesc minim 4 ordine de plată; 4. comisioanele bancare sunt mai mari pentru fiecare salariat, deoarece băncile percep comision pentru fiecare ordin de plată; 5. nu sunt recunoscute semnăturile electronice ale administratorilor financiari; motivul: semnăturile electronice nu sunt recunoscute decât pe o singură unitate de învăţământ; însă, datorită normativelor de încadrare a personalului didactic auxiliar, în sistemul de învăţământ preuniversitar, la o unitate (de exemplu şcoală gimnazială) este normat doar 0,5 post de administrator financiar, astfel că o persoană este încadrată la 2 unităţi, pentru una dintre ele neputând să-şi depună semnătura electronică; 6. există unităţi de învăţământ în care funcţionează atât clase de învăţământ de masă, cât şi clase pentru copii cu cerinţe educaţionale speciale, astfel că finanţarea acestora se realizează atât de la bugetul consiliului local (pentru clasele de învăţământ de masă), cât şi de la bugetul consiliului judeţean (pentru învăţământul pentru copii cu cerinţe educaţionale speciale); urmare a aplicării Ordinelor Ministrului Finanţelor Publice nr. 2005/2013, nr. 2006/2013, nr. 2007/2013, nr. 2008/2013 şi 2011/2013, unităţile în cauză nu au mai putut utiliza conturile de salarii cu finanţare de la bugetul Consiliului Judeţean, astfel că nu s-au putut plăti salariile aferente lunii decembrie; mai mult, în condiţiile în care elevii cu cerinţe educaţionale speciale servesc şi masa la cantina şcolii, fondurile pentru aceasta fiind asigurate din aceeaşi sursă, există pericolul ca, în curând, elevilor în cauză să nu li se mai asigure masa; 7. trezoreriile, pe considerentul că nu au mai existat bani disponibili, nu au procedat la virarea ratelor la C.A.R., bănci etc. ale salariaţilor, mulţi dintre aceştia plătind penalităţi de întârziere; 8. există situaţii în care unitate de învăţământ genereză un minim de 96 ordine de plată (pe vechiul sistem maxim 10 ordine de plată); Concluzie: 816 unităţi de învăţământ au generat în luna ianuarie 2014 cu 49738 de ordine mai mult decât în luna decembrie 2013. Dar, în România, există aproximativ 6000 de unităţi de învăţământ, ceea ce ar însemna 365574 de ordine de plată, într-o singură lună; într-un an – 4.386.888 de ordine de plată pe hârtie specială. Cifrele pot părea mari, dar sunt reale şi sunt rezultatul centralizării informaţiilor primite din unităţile de învăţământ, care au răspuns sondajului făcut de Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET”. Şi, dacă ne gândim că există grădiniţe care au emis şi 100 de ordine de plată, şcoli gimnaziale care au emis 230 de ordine de plată şi licee care au emis 270 de ordine de plată, nu mai este nimic surpinzător. Mai tragic este că cele peste 4 milioane de hârtii înseamnă aproape 22 de tone de hârtie. Adică, tăiem anual 374 de copaci, ca să punem în practică OM.F.P. nr. 2006/2013. Ne îndoim sincer că în statele Uniunii Europeană se fac anual atâtea hartii şi se taie atâţia copaci. Domnule Ministru, modificările impuse intempestiv, în regim de urgenţă, de către Ministerul Finanţelor Publice, fără o pregătire prealabilă a salariaţilor din compartimentele de specialitate ale unităţilor de învăţământ şi fără a ţine cont de specificul învăţământului preuniversitar, au creat o stare de mare nemulţumire în rândul salariaţilor din învăţământ şi au crescut în mod nepermis birocraţia – în condiţiile în care clamează peste tot debirocratizarea. În consecinţă, vă solicităm să reveniţi asupra aplicării Ordinului nr. 2006/2013 în sistemul de învăţământ preuniversitar, astfel încât situaţiile aberante descrise anterior să înceteze».

Sursa: Adevarul,ro

 

Proiect pentru liceeni, vizând aprofundarea cunoștințelor despre civilizația americană

Elevii români vor beneficia de un proiect care îi introduce în stilul de viață american și le oferă posibilitatea de a își îmbunătății limba engleză dar și de a cunoaște cultura din Statele Unite. Liceeni băcăuani participă, începând din această lună, la cursuri și sesiuni prin care, concomitent cu aprofundarea cunoștințelor de limba engleză, se familiarizează cu stilul de viață al americanilor, civilizația și cultura din SUA, în cadrul celui mai recent proiect lansat de Casa Corpului Didactic (C.C.D.) ,,Grigore Tabacaru’ din Bacău. Este vorba despre,,English Access Microscholarship Bacău Progra”, un proiect în cadrul căruia se vor derula o serie de acțiuni în următorii doi ani, cu finanțare de la Departamentul de Stat al SUA, prin Ambasada SUA la București, conform Agerpres.. Acesta presupune organizarea de activități cultural-educaționale, dar și altele având subiecte de voluntariat, civice, ecologice de care adolescenții băcăuani pot beneficia în mod gratuit. Programul va fi susținut de traineri români și americani deopotrivă. Tot în cadrul proiectului, C.C.D. Bacău va organiza o Școală de vară la care elevii se pot înscrie pentru a participa la un program instructiv-educativ complex susținut, de asemenea, de reprezentanți în diverse domenii, atât personalități, dar și studenți ori elevi invitați din Statele Unite ale Americii.

Sursa: Curentul.ro

 

Inspectoratul scolar al Municipiului Bucuresti: Nu mai permitem strangerea banilor de la elevi direct de catre profesori pentru organizarea de concursuri scolare, sportive sau culturale

Inspectoratul scolar al Municipiului Bucuresti nu mai permite strangerea de bani de la elevi direct de catre cadre didactice pentru organizarea de concursuri scolare, sportive sau culturale, a declarat pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al institutiei, Marian Banu. „Sunt zeci de concursuri. Totul trebuie sa se faca prin asociatiile de parinti”, a continuat acesta. Marian Banu a precizat ca, „in acelasi timp, sunt permise concursurile scolare unde parintii contribuie direct pentru acordarea de premii”, insa nu si activitatile pentru care profesorii colecteaza sume de la elevi. Vezi aici Olimpiadele si concursurile din calendarul Ministerului Educatiei Nationale organizate in Bucuresti in anul scolar 2013-2014 Mai multi profesori si parinti au declarat pentru HotNews.ro, sub protectia anonimatului, ca activitati si excursii scolare au fost anulate in Bucuresti, ca urmare a unui apel din partea Inspectoratului, in urma scandalului legat de strangerea fondului clasei. Purtatorul de cuvant al Inspectoratului scolar al Municipiului Bucuresti, Marian Banu, a declarat pentru HotNews.ro ca in ceea ce priveste organizarea de excursii, „urmeaza sa clarificam acest lucru. Excursiile erau intr-adevar organizate prin strangere de bani, dar nu cunosc situatii in care sa fi fost anulate”. Inspectorul general scolar Constantin Traistaru a declarat pentru HotNews.ro ca inspectoratul nu a facut niciun demers in ce priveste situatia excursiilor si ca nu le-a comunicat telefonic directorilor de scoli si gradinite sa anuleze activitatile extrascolare. „Nu este adevarat, nu exista niciun fel de abordare in aces fel. (…) Nu exista telefoane de genul acesta si nu exista niciun fel de recomandare referitor la acest lucru. Singurul lucru pe care l-am spus in sedinta cu directorii a fost ca sumele de bani este indicat sa fie operate prin asociatia de parinti de la nivelul scolii”, a afirmat Traistaru. Referitor la situatia organizarii de excursii scolare, inspectorul scolar general din Capitala a declarat ca asociatiile de parinti sunt cele care trebuie sa raspunda de aceste activitati. „Nu am facut niciodata o recomandare in ceea ce priveste desfasurarea excursiilor”, a sustinut Constantin Traistaru.

Amintim ca Marius Ovidiu Nistor, presedintele Federatiei Sindicatelor din Educatie „Spiru Haret”, a anuntat luni, 20 ianuarie, ca le recomanda profesorilor sa nu mai contribuie cu niciun leu „la asigurarea desfasurarii unui act educational de calitate si sa nu le mai solicite parintilor sa vina cu sume de bani prin fondul clasei”.   In urma cu o saptamana, Gabriel Ispas, secretar general adjunct al Ministerului Educatiei Nationale si presedinte al Comisiei pentru prevenirea coruptiei in invatamantul preuniversitar, a anuntat ca pana la sfarsitul anului scolar, pe 15 iunie, va fi realizat Codul de Etica pentru sistemul de invatamant preuniversitar. Acesta a mai spus ca in ultimele 6 luni la linia de telefon TELVERDE pentru reclamarea actelor de incalcare a eticii in educatie au fost inregistrate 299 de sesizari, insa nu toate s-au confirmat. „Cele mai multe sesizari se refera la fondul clasei, implicarea invatatoarelor, profesorilor, dirigintilor in colectarea de bani si se refera si la vanzarea de materiale auxiliare”, a afirmat Ispas.

Tot pe 14 ianuarie, Constantin Traistaru, inspector scolar general al Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB), a discutat cu directorii scolilor despre problema fondului clasei si prevenirea coruptiei in unitatile de invatamant. Oficialul le-a prezentat directorilor scolilor din Capitala o lista cu activitatile care favorizeaza coruptia in sistemul de invatamant, scrie Mediafax. Printre activitatile indicate de inspectorul general sunt urmatoarele: • inscrierea la clasa pregatitoare • constituirea claselor la inceput de an scolar • transferul elevilor • activitatea Scoala dupa scoala • meditatii particulare cu elevii de la clasa • constituirea fondului comitetului de parinti • organizarea optionalelor • materialele auxiliare, respectiv culegeri distribuite in scoli, caz in care profesorii se transforma in agenti comerciali • concursuri cu plata (daca asociatiile de parinti sustin astfel de actiuni, atunci isi asuma responsabilitatea acestora) • organizarea banchetelor la sfarsit de an scolar sau de semestru • examenele nationale, cele de definitivat si de titularizare „Trag un semnal clar de alarma asupra acestor activitati, semnal de alarma pe care vreau sa il asumam cu totii”, a spus inspectorul general scolar Constantin Traistaru. Acesta a declarat ca, din punctul sau de vedere, fondul clasei ar trebui desfiintat. Intalnirea inspectorului scolar general din Capitala cu directorii de scoli s-a desfasurat la patru zile dupa ce ministrul Educatiei, Remus Pricopie, a anuntat in cadrul unei conferinte de presa ca le-a cerut inspectorilor scolari sa aiba intalniri cu toti directorii din tara in care sa discute „problema fondului clasei, a modului in care acesti bani circula, ce este permis si ce nu este permis si cum sa se evite situatii de coruptie in scoli”.

„Directorii au obligatia sa mearga in scoala si in toate scolile din Romania si in urmatoarele 2 saptamani sa se discute pe problema banilor care au circuit ilegal in scoala”, a declarat Remus Pricopie pe 10 ianuarie. Ministrul a avertizat ca „fondul clasei gestionat de profesor, de director, de invatator este ilegal”, dar ca „in acelasi timp este dreptul oricarui cetatean sa contribuie”. „Acest lucru trebuie facut numai prin asociatiile de parinti, cu chitanta, dar nici asociatia de parinti nu poate impune o suma”, a precizat ministrul Educatiei Nationale. Pricopie a declarat ca „o alta zona care are o dimensiune ilegala este vanzarea de carti, nu manuale, carti si auxiliare in scoli, vanzare care este sustinuta de unele edituri din Romania”. „Profesorii nu au voie sa devina agenti pentru diferite edituri. Sunt parinte, dar cumpar din magazin, nu din scoala, si le cumpar cu factura”, a adaugat ministrul. Ministrul Educatiei a declarat atunci ca se asteapta la „un val” de sesizari din partea parintilor, dupa ce presa a relatat pe larg cazul invatatoarei de la Scoala nr. 10 din Capitala care le cerea parintilor elevilor de la clasa bani pentru cadouri. „Ma astept la un val [de sesizari de astfel de cazuri in scoli – n.red.] si e foarte bine ca este asa pentru ca s-a vorbit despre mizeria ascunsa sub pres. La un moment dat s-ar putea ca nici sub pres sa nu mai incapa mizeria. Haideti sa ducem mai departe aceasta discutie, sa vorbim si despre meditatie, si despre after-school, care uneori devine un loc de promovare a business-urilor unora”, a continuat Remus Pricopie.

Sursa: Hotnews.ro

 

Simulările de examen pot propulsa elevii la licee bune

„Repetiţiile” pentru Capacitate sunt mană cerească pentru elevii care vor da, anul acesta, admiterea la liceu. Cei de la coada clasamentului vor mai avea la dispoziţie încă cinci luni pentru a se pune la punct. Simularea pe ţară a examenului de Evaluare Naţională, care va avea loc în februarie, este văzută drept un „Bau-bau” de mulţi elevi de clasa a VIII-a. În realitate, spun dascălii şi psihologii, testarea le oferă oportunitatea de a-şi îmbunătăţi performanţele şcolare. Aceştia sunt de părere că eventualele note slabe pot fi remediate în proporţie de până la 100%, cu ajutorul unui program riguros de studiu, dublat de încurajările părinţilor. „Ca să ştie la ce să se aştepte trebuie să lucreze cât mai multe modele de subiecte. Aici nu merge să tocească, pentru că vor primi texte la prima vedere”, atrage atenţia Eugenia Baciu, profesoară de limba română la Şcoala Generală Nr. 31, din Ploieşti. Părinţii au rol de psiholog În ceea ce priveşte proba de limba română, „sperietoarea” este poezia de la subiectul I: „Elevii se tem de poeziile care au un mesaj abstract, dar autorii care apar în modele nu pun astfel de probleme”, comentează Eugenia Baciu. Pregătirea psihologică a unui elev de clasa a VIII-a îi revine părintelui. „Testările sunt practic un antrenament pentru examenul final. Gândiţi-vă că japonezii fac simulări de cutremur cu micuţii de grădiniţă şi nu se mai tem că îi stresează. Este nevoie totuşi ca părinţii să îi asigure că nu e nicio tragedie dacă iau o notă mică”, explică psihologul şcolar Marcela Călineci. Aceasta spune că indiferent de nivel, elevii ar trebui să se prezinte la simulare pentru a evita blocajele din ziua adevăratului examen. „E de preferat să se piardă cu firea acum decât mai târziu. Plus că orice lacune descoperite la această simulare se pot acoperi până la 100% în lunile rămase până la Evaluarea Naţională „, este concluzia psihologului.

Sursa: Evz.ro

 

Zeci de ELEVI AMBIȚIOȘI învață pentru Bacalaureat într-o BISERICĂ

Nu vor să se folosească de sărăcia în care trăiesc drept scuză pentru că au picat Bac-ul, așa că se pregătesc de marele examen cum pot, alături de un preot și șapte dascăli inimoși. “Minunea” are loc în biserica „Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanu” din Focșani, unde o mână de profesori voluntaro se țin meditații gratuite de Bacalaureat la matematica, limba română, biologie, geografie şi istorie. În total, peste 30 de elevi studiază în acest lăcaș de cult, după orele de școală. Proiectul, singurul de acest gen din țară, a început în urmă cu un an, iar roadele nu au întârziat să apară: 14 elevi au ajuns astăzi studenți la buget. „Acest proiect este extraordinar pentru copii. Poate nu au posibilitatea toţi să ajungă undeva să se pregătească sau să facă ceva în plus”, spune profesoara Gherghina Felea, unul dintre dascălii voluntari care vor să-i vadă pe elevii sărmani reușind în viață.

Sursa: Evz.ro

 

Scandalul ȘPĂGILOR anulează CONCURSURILE şcolare: „Profesorii ne dau înapoi BANII de TAXĂ”

Avertismentele primite de sus îi fac pe profesori să dea dintr-o extremă într-alta. De frică să nu fie consideraţi şpăgari, nu mai organizează nici testări extraşcolare. Concursurile şcolare apărute ca ciupercile peste noapte au reprezentat ani de zile o mare problemă a sistemului românesc de educaţie. Părinţii ambiţioşi îşi încurajau copiii să participe la astfel de competiţii, iar dascălii se bucurau că puteau „ciupi” un procent din taxa de participare. Au înapoiat banii părinţilor Situaţia s-a schimbat radical odată cu avertismentul şefilor din Educaţie, care au adăugat concursurile şcolare cu plată pe lista activităţilor extraşcolare care favorizează corupţia din învăţământ. Bombardaţi din toate părţile cu scandaluri de şpagă, unii dascălii se tem să mai organizeze vreo testare în afara celor de la clasă. În şcoli din sectorul 3 al Capitalei, profesorii au mers până într- acolo încât au înapoiat părinţilor banii pe care îi strânseseră pentru concursuri care urmau să se ţină în şcoală. „Ar fi trebuit să organizăm Cangur la engleză. Eu nu vreau să am probleme pentru că am strâns bani de la copii. Directorul ne-a spus să fim atenţi, aşa că am ales să nu mă mai implic, leam returnat banii. Înţeleg că au fost anulate şi restul concursurilor care se ţineau în şcoală, gen SMART sau Evaluare în Educaţie”, este mărturisirea făcută de un profesor unei mame al cărui copil învaţă în sectorul 3. Un alt concurs programat la finalul acestei luni era Euclid. „Profesoara de la şcoala unde mergem de obicei ne-a spus că au primit un mail şi au fost anunţaţi că nu se mai organizează nimic acum, pentru că nu au toate aprobările necesare. Momentan, se ştie că s-a amânat pentru lunile viitoare”, explică părintele. Afectaţi sunt şi dascălii implicaţi în organizare, care îşi sporeau şansele de a obţine gradaţie de merit şi de a-şi rotunji veniturile modeste. „Profesorii de la noi primesc trei lei pentru fiecare copil supravegheat şi cinci lei de lucrare dacă fac şi corectură”, ne-a povestit un tătic. Soluţia perpetuării acestor competiţii stă tot la mâna părinţilor, singurii care pot controla cum sunt gestionaţi banii din taxe. „Concursurile pot avea loc prin bunăvoinţa Asociaţiilor de Părinţi. Trebuie să fie atenţi să primească, pe lângă foile cu subiecte, şi facturi doveditoare. Este păcat de copii. Pierd şansa la premii frumoase cum ar fi excursii în ţară şi străinătate”, explică Boris Singer, unul dintre organizatorii concursului Cangurul, care se ţine de 20 de ani în România. Soluţia pe termen lung: o mai bună finanţare a Educaţiei Elena Nicolae, învăţătoare la clasa a IV-a la Şcoala Nr. 88 din Capitală, spune însă că părinţii sunt descurajaţi de procedeul alambicat al înfiinţării unei asociaţii: „Părinţii bat în retragere când văd cât au de alergat, iar asta este o măsură temporară. Ca lucrurile să se regleze pe termen lung este nevoie de o mai bună finanţare a Educaţiei”. Deocamdată, arată dascălul, cadrele didactice sunt legate de mâini şi de picioare în privinţa concursurilor şcolare. „S-a ajuns la un fel de paranoia. Practic, banii din taxe nu au unde să se piardă, se duc la organizatori, dar simplul fapt că elevul îi predă o sumă de bani profesorului este un lucru care poate da naştere unor suspiciuni de fraudă”, concluzionează învăţătoarea. Nu se încumetă să-şi lase elevii în excursie Excursiile sunt o altă tradiţie pe cale să dispară din şcolile româneşti. Ministerul Educaţiei a hotărât că, în cazul unei tragedii, directorii sunt cei care vor răspunde. „Este o decizie luată în octombrie 2012, de când cu accidentul suferit de o elevă plecată cu clasa în excursie. Cum să ceri directorului să-şi asume răspunderea pentru elevii de la sute de kilometri? Suntem nevoiţi să renunţăm la orice ieşire cu copiii, deşi sunt amintiri de nepreţuit”, povesteşte directorul unui liceu bucureştean.

Sursa: Evz.ro

 

Monica Macovei cere Tiraspolului să înceteze hărţuirea profesorilor şi a elevilor de la liceul cu predare în limba română

Monica Macovei i-a solicitat lui Evgheni Şevciuk, preşedintele regiunii separatiste Transnistrene, să pună capăt atacului şi hărţuirii profesorilor şi elevilor de la liceul de limba română Lucian Blaga din Tiraspol, se arată într-un comunicat publicat de cabinetul europarlamentarului. Acţiunile de intimidare, în special trimiterea unor ofiţeri KGB (FSB) pentru a intimida profesorii de la liceul Lucian Blaga, în decembrie 2013, şi îngheţarea conturilor liceului, în ianuarie 2014, nu lasă nicio îndoială că autorităţile transnistrene folosesc tactici de intimidare similare celor folosite de Federaţia Rusă.

Monica Macovei i-a cerut acestuia şi respectarea dreptului la educaţie în şcolile cu predare în limba română din regiunea Transnistreană, parte a Republicii Moldova. Europarlamentarul Monica Macovei, preşedinte al Delegaţiei Parlamentului European la Comisia parlamentară de cooperare UE- Republica Moldova, i-a trimis o scrisoare liderului separatist Evgheni Şevciuk, în care îşi exprimă îngrijorarea faţă de decizia luată de autorităţile separatiste din Transnistria, din 13 ianuarie 2014, de a îngheţa conturile liceului Lucian Blaga cu predare in limba română, din Tiraspol. Monica Macovei aminteşte şi de hărţuirea profesorilor de la liceul Lucian Blaga, prin intermediul ofiţerilor KGB (FSB), în decembrie 2013. Monica Macovei consideră că acţiunile de intimidare împotriva şcolilor cu predare în limba română din regiunea Transnistreană au început cu mult timp în urmă, dar au atins apogeul după 29 noiembrie 2013, când Republica Moldova a parafat la Vilnius Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană, se mai arată în textul citat.

Sursa: Evz.ro

 

200 de elevi din Bumbeşti-Jiu, suspecţi de TBC

Este panică în 3 scoli din oraşul Bumbeşti-jiu, judeţul Gorj, după ce testele TBC au ieşit “cu probleme” la 200 de elevi. Copiii se pare că ar fi contactat virusul de la un profesor bolnav. Toţi suspecţii vor fi aduşi la un spital din Târgu-Jiu pentru a fi investigaţi. Părinţii copiilor au aflat acum despre suspiciunea de TBC, după ce au spus acasă că la şcoală li s-a făcut un vaccin. Părinţii s-au interesat despre ce este vorba şi când au aflat au intat în panică. “Nu ni s-a spus despre această situaţie. Noi am aflat de la copii că li se fac vaccinuri. Nu ni s-a cerut niciun acord. Trebuia să ştim şi noi despre ce li se întâmplă copiilor noştri”, a precizat un părinte.

Părinţii nu au fost informaţi 200 de elevi de la două scoli gimnaziale V-VIII şi de la un liceu din Bumbeşti-Jiu sunt suspectaţi că ar fi contactat boala de la un profesor de muzică. Acesta nu ştia că suferă de TBC, însă în luna decembrie nu s-a mai prezentat la serviciu. Cadrele didactice au fost informate că profesorul bolnav se află internat într-un sanatoriu TBC, în stare destul de gravă. “Noi le-am spus copiiilor să informeze acasă părinţii despre această situaţie. Ne-am gândit că e important să acţionăm destul de repede. Pentru 149 de copii de la cele două şcoli generale au apărut probleme la teste şi, înţelege că de la liceu mai sunt în jur de 80 de elevi. Profesorul preda la toate aceste şcoli”, a explicat Ion Munteanu, directorul Şcolii Generale nr. 1 Bumbeşti-Jiu. Teste amănunţite Pentru că testele iniţiale făcute copiiilor au ieşit cu probleme, conducerea şcolilor a luat decizia de a trimite toţi elevii suspecţi la spitalul de boli contagioase din Târgu-Jiu, unde îi vor supune la investigaţii amănunţite. Ei vor fi aduşi cu microbuzele şcolare la spital. Inspectoratul şcolar judeţean Gorj a decis să facă o anchetă internă pentru a se vedea dacă această situaţie putea fi preîntâmpinată.

Sursa: Jurnalul.ro

 

Un liceu din Bârlad a câştigat 100.000 de dolari pentru dotarea instituţiei cu panouri solare

Un liceu din România a câştigat luni seară  premiul la categoria „Global High School”, pentru Europa,  în cadrul premiilor anuale „Zayed Future Energy Prize” din Emiratele Arabe Unite. Liceul „Gheorghe Roşca Codreanu” din Bârlad  primeşte 100.000 de dolari pentru un proiect prin care instituţia va fi dotată cu panouri solare, care vor face instituţia independentă energetic. Premiul a fost ridicat de o delgaţie a liceului format din directoarea Tiţa  Chiru, profesoara Nicoleta Croitoru şi eleva Roxana Frunză. „Noi am aplicat în această vară, am aflat de acest premiu la sfârşitul anului scolar 2012 – 2013 de la o fostă elevă al liceului nostru, care a absolvit în 2007. Echipa de proiect a fost formată din patru elevi: eu, Mihaela Iftemie, Blinda Alexandru şi Alexandru Postolache. Am lucrat la acest proiect pe parcursul verii şi la inceputul lunii august am completat formularul de înscriere pe care l-am găsit pe site-ul Zayed Future Energy Prize. Au fost multe şcoli în concurs, nu ştim exact câte şcoli au aplicat, dar noi am fost în finală cu Queen Elizabeth II, Isle of Man”, a declarat pentru gândul Roxana Frunză, elevă la Liceul „Gheorghe Roşca Codreanu” din Bârlad. Premiile „Zayed Future Energy Prize” se acordă anual în Abu Dhabi, Emiratele Unite Arabe, pentru organizaţii neguvernamentale, companii mici,  persoane fizice şi licee din întreaga lume, care dovedesc că inovează, sunt lideri în domeniile lor şi fac proiecte care au impact pe termen lung. În total, valoarea premiilor Zayed se ridică la 4 milioane de dolari, sumă stabilită de guvernul Emiratelor Arabe Unite. Sunt acordate premii pentru cinci categorii: „Large Corporation”, „Lifetime Achievement”, „Small and Medium Enterprise”, „Non-Governmental Organisation” şi „Global High Schools”. La categoria liceelor, criteriul principal pentru ca proiectul să fie câştigător  este ca acesta să inspire generaţiile viitoare, să rezolve probleme de energie şi să fie sustenabil. Fiecare şcoală care se înscrie la concurs trebuie să depună un proiect detaliat prin care să demonstreze cum va promova dezvoltarea durabilă în rândul elevilor şi cum va contribui la reducerea consumului de energie prin mijloace durabile şi inovatoare. Premiul pentru licee se acordă pentru cinci regiuni ale globului: America, Europa, Oceania şi Asia.

Sursa: Gandul.info

 

Alertă de TBC în patru şcoli din Gorj

500 de elevi şi 100 de profesori din Gorj au făcut analize pentru depistarea tuberculozei, după ce un cadru didactic cu TBC a venit la şcoală, fără să ştie că este bolnav, conform Digi 24. Elevii şi profesorii fac analize încă din luna decembrie, iar aproximativ 200 de copii sunt suspectaţi de TBC. Deşi, când a aflat că este bolvan, profesorul l-a anunţat pe directorul şcolii şi s-a internat într-o clinică de specialitate, directorul nu a anunţat Inspectoratul Şcolar Gorj. „Fiţi convinşi că vom face o anchetă şi vom verifica ce s-a întâmplat. Nu e normal să plimbăm atâţia copii cu microbuzele să vină la analize. Îmi pare rău pentru ce se întâmplă, le cer scuze părinţilor”, a spus inspectorul general al ISJ Gorj, Ion Isfan. Analizele vor fi finalizate săptămâna viitoare.

Sursa: Romanialibera.ro

 

Iaşi: Sindicatele nu sunt de acord cu introducerea unui cod de etică personalului didactic

Peste 7.500 de membri de sindicat din Iaşi nu sunt de acord cu tentativa Ministerului Educaţiei Naţionale de a impune un cod de etică personalului didactic, informează Mediafax. Uniunea Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP) Iaşi precizează că eventualele abateri disciplinare ale profesorilor pot fi sancţionate în conformitate cu Legea Educaţiei Naţionale (Legea 1/2011), Codul Muncii, dar şi cu alte acte normative, la care se mai poate adăuga Codul civil şi penal. „Încercările ministerului de a impune acest act normativ prin dezbateri la nivelul unităţilor şcolare amintesc de propaganda din anii 1950, şi mai recent, de dezbaterile din unităţile şcolare în anii 2010-2011, care vizau acceptarea de către cadrele didactice a Legii Educaţiei Naţionale (Legea Funeriu)”, mai susţine USLIP. Sindicaliştii solicită, în schimb, adoptarea unor acte normative care să aibă în vedere comportamentul inadecvat al elevilor sau al părinţilor, „fără a generaliza”, deorece, zilnic, „cadrele didactice sunt jignite, agresate verbal şi uneori fizic, fără ca autorităţile statului să ia atitudine în acest sens”. „Cerem Guvernului României şi partidelor care compun alianţa USL să conştientizeze problemele grave ale educaţiei româneşti, care, din păcate, nu pot fi rezolvate prin coduri de etică, ci prin măsuri energice de finanţare a domeniului proclamat în toate campaniile electorale, ca prioritate naţională”, se mai arată în comunicat. Proiectul unui cod etic în educaţie interzice profesorilor orice formă de limbaj cu caracter obscen, vulgar sau aluziv, precum şi exploatarea elevilor şi primirea de bani şi cadouri pentru examene, înscrierea la olimpiade ori alte favoruri. Codul de etică al cadrelor didactice a fost (re)adus în actualitate odată cu scandalul colectării fondului clasei, izbucnit în urma mediatizării unor imagini în care învăţătoarea Dana Blându de la Şcoala 10 din Capitală le cerea părinţilor bani pentru cadouri de Crăciun.

Sursa: Romanialibera.ro

 

SITUAŢIE. Avalanşă de cereri la Casa de Ajutor Reciproc a dascălilor

Profesorii se împrumută pentru a-şi plăti facturile la întreţinere Reprezentanţii Casei de Ajutor Reciproc (CAR) Învăţământ Constanţa se aşteaptă în această perioadă la o creştere a numărului de cereri de împrumut. Începutul de an nu este întâmpinat prea bine de către angajaţii din învăţământul preuniversitar. Plata facturilor la încălzire şi taxa impozitelor sunt doar două motive pentru profesori pentru ca aceştia să iasă din case şi să bată la uşa Casei de Ajutor Reciproc Învăţământ Constanţa. Oamenii spun că varianta de a se împrumuta la CAR este convenabilă pentru ei. Astfel, ei reuşesc să iasă cu bine din iarnă. „Din experienţa anilor anteriori, în perioada în care încep să se plătească impozitele, avem un număr mai mare de cereri de împrumut. Mai intervine apoi întreţinerea care este foarte mare pentru ei”, ne-a spus contabilul-şef al CAR Învăţământ Constanţa, Mioara Prăjişteanu. Împrumut în funcţie de venit Condiţia pentru a fi membru la CAR este să fii salariat în învăţământ. Majoritatea membrilor sunt din municipiul Constanţa. Persoanele pot împrumuta la trei luni de la înscriere. Sunt persoane care cotizează şi trei luni şi cer câteva sute de lei pentru a-şi rezolva necesităţile. Cel mai mare împrumut a fost de 36.000 de lei. „Valoarea împrumuturilor diferă. Sunt persoane care au fonduri mai mari şi pot face împrumuturi puţin mai mari sau sunt persoane care au făcut cerere pentru trei luni, au cotizat cu 100 de lei  şi cer 900 de lei pentru lucruri mărunte, să-şi achite datoriile, restanţe şi alte probleme pe care le are fiecare”, mai spune reprezentantul CAR. Restituirea se poate face în 60 de luni, deci cinci ani este termenul maxim. O altă condiţie este ca cel care împrumută să se încadreze în 50% din salariu ca şi reţinere. Deci posibilitatea împrumutului este şi în funcţie de posibilitatea restituirii. Cotizaţia într-o lună nu poate depăşi 200 de lei şi minim este 10 lei. Împrumută de la CAR de peste 40 de ani Dascălii pensionari fac şi ei împurmuturi, de obicei solicită sume mici, la nivelul fondului social, pentru că lor le este mai greu cu garantul şi chiar cu ratele. „Sunt membră CAR din 1968 şi de atunci nu m-am retras niciodată. Împrumut am luat de fiecare dată. Acum sunt la pensie şi iau în continuare şi îmi convine. Cea mai mare sumă împrumutată a fost 6.000 de lei. Am împrumutat când am mai cumpărat câte ceva, când am plecat în staţiune sau când mi-am pus dinţii”, ne-a spus un membru CAR, care a fost secretară la o şcoală timp de 35 de ani.  În perioada sărbătorilor de iarnă, profesorii au făcut mai puţine împrumuturi. „Luna decembrie a beneficiat de nişte plăţi pe baza unor hotărâri judecătoreşti. Acest lucru s-a făcut şi în numărul nostru de cereri la împrumut. Am avut 44 de cereri de împrumut pentru luna decembrie”, a completat contabilul-şef. La sfârşitul anului 2013, la CAR Constanţa erau înscrişi 2012 membri, reprezentând cadre didactice sau personal auxiliar din învăţământ.

Sursa: Romanialibera.ro

 

Daniel Funeriu contraataca

Fostul ministru al Educatiei a acordat recent un interviu pentru „ziare.com” ca urmare a scandalurilor legate de „mita in educatie”: o invatatoare de la o scoala bucuresteana a pretins parintilor sume mari de bani pentru cadourile profesorilor. Desi presa a titrat ca e vorba de o scoala „de fite”, probabil de copii de bani gata, ca „fite” la scoala primara e greu de crezut ca exista, fapta s-a dovedit destul de frecventa si in alte parti. Asadar e o chestiune de zile, eventual de luni, dar si de curaj, ca astfel de evenimente sa rabufneasca din nou in spatiul public.

Scoala n-a inceput cu dl Funeriu Ceea ce trezeste suspiciuni si chiar revolta in respectivul interviu este ca dl Funeriu e convins de aparitia unor astfel de fenomene abia dupa incheierea mandatului sau la Ministerul Educatiei, or „fondul clasei” si cadourile profesorilor exista de cand scoala romaneasca a inceput sa-si piarda aura si gloria din vremea celui mai celebru reformator al ei, Spiru Haret. Daca atunci reformatorii descopereau modele celebre in sistemele educationale de tip Cambridge, Sorbona si Heidelberg, dupa ocupatia tovaraseasca sovietica toata experienta didactica romaneasca a fost aruncata la gunoi ca „educatie burgheza” prin legea educatiei din 1948, de cele mai multe ori cu tot cu eminentii profesori.

Politizare, cafea si Kent De atunci invatamantul romanesc a intrat sluga la politic si sluga a ramas pana in ziua de azi, cu cateva mici deosebiri: peste 40% din activitatile scolare erau politizate inainte de 1989, statul stabilea ce si cum se preda, parcursul vietii de scolar fiind planificat in cele mai mici amanunte. Reformele invatamantului erau atributul partidului, activistii PCR coordonau toate activitatile, promovau in functii doar pe cei loiali, elevii erau toti soimi ai patriei, pionieri, utecisti, iar cadrele didactice, mai toate membre ale PCR. In astfel de conditii de saracie lucie si subfinantare cronica, au aparut fondul clasei si cadourile pentru profesori. Caci era umilitoare discrepanta intre hrana si lucrurile copiilor de activisti si ale fiilor clasei muncitoare. Iar profesorii aveau un statut inferior nu doar conducatorilor de partid si de stat, ci si clasei muncitoare. De aceea punga de cafea straina si pachetul de Kent provenite din magazinele partidului nu erau refuzate, dar nici pedepsite. Ca si cum li s-ar fi cuvenit langa clasicul buchet de flori.

O revolutie degeaba Revolutia nu a schimbat absolut nimic in relatiile dintre scoala si parinti. Din contra, a adus libertate maxima initiativelor de sponsorizare a diferitelor activitati scolare, iar parintii si-au multiplicat eforturile de sprijinire a dotarii claselor. Profesorii „insistenti” si parintii darnici au fost si sunt mereu apreciati. Dar nu i-a trecut nici prin gand vreunui profesor de vocatie sa-si compromita cinstea si cariera favorizandu-i la note si medii pe elevii acestora. Ei bine, de 24 ani, nimeni nu s-a gasit sa aplice regulamentele si legile in vigoare in spiritul si litera lor, fiindca astfel de lucruri sunt interzise de mult. Nu le-a interzis decat formal nici dl Funeriu, fondul clasei si cadourile dascalilor constituind un fel de tabu. La fel cum aceasta activitate va continua, poate mai cu perdea.

Cand ii vezi doar pe altii Asadar, Romania era la fel de „bolnava” si atunci, parintii si profesorii fiind „jumatate victime, jumatate complici”. Da, „coruptia din scoala e un balaur cu multe capete, unele ascunse”, dar era si pe vremea dlui Funeriu in aceeasi stare. In afara camerelor de supraveghere puse in clasele de examen se mai poate lauda si cu altceva? Se facea altfel inscrierea la scoala si la gradinita? Nici vorba. Era altul sistemul de dotare a scolilor si de promovare a cadrelor pe vremea Domniei Sale? Din contra, orice profesor va spune ca politizare mai abrasa ca atunci nu s-a mai pomenit. Plange dl Funeriu dupa comisiile de etica din scoli? Nu cumva erau ele un fel de suprapolitizare portocalie sau o alta forma fara fond? Nu stiu cate ore a lucrat Daniel Funeriu la catedrele din Romania, dar lipsa unei diagnoze corecte asupra scolii romanesti si a unei perspective in consens cu idealurile tinerei generatii nu i-a permis sa vada ca orice reforma didactica adevarata incepe cu elevul si profesorul, cu metode, tehnici si procedee didactice eficiente, general cunoscute si acceptate. In rest e politica. Iar de politica suntem satui.

Sursa: Ziare.com

 

UNIVERSITAR

 

Să-i facem statuie studentei care a murit în urma accidentului aviatic din Apuseni!

Aurelia Ion era ofiţer-student în anul V la Facultatea de Medicină generală din cadrul Institutului Medico-Militar Bucureşti. Era o studentă eminentă, spun profesorii. De asemenea, era implicată în ample activităţi de voluntariat. Din nefericire, vorbim despre toate acestea la timpul trecut. S-a stins din viaţă încercând să îşi ajute semenii. Se pare că Aurelia a urcat la bordul aeronavei BN-2, care s-a prăbuşit ieri, 20 ianuarie 2014, în Munţii Apuseni, în locul unei asistente, din simpla dorinţa de a face voluntariat şi totodată pentru a căpăta experienţă în meseria pe care şi-a ales-o şi pe care visa încă din copilărie să o practice. Nu-mi place să folosesc cuvinte mari, dar situaţia de faţă o cere. Ele sunt pe deplin meritate. Aura Ion (aşa îi plăcea să i se spună) este, cred eu, sau ar trebui să fie un erou pentru noi, cei care facem voluntariat şi care ţipăm sus şi tare că România are nevoie de mai mulţi cetăţeni cu spirit civic. Merită amintită. Să nu uităm că Aura a sfârşit tragic în urma unei acţiuni de prelevare de organe, menită să salveze vieţi. După sau în timp ce o plângem pe Aura, să le spunem celorlalţi împrejurările în care frumoasa studentă-voluntar ne-a părăsit. Este un exemplu de dat tuturor celor care ne înconjoară. Un tânăr care şi-a sacrificat nu numai timpul pentru ceilalţi, ci şi viaţa. Şi-a dorit de mică să îşi pună zilele în slujba altora  Ne plac platitudinile şi cuvintele sofisticate de duh pe care le auzim adesea la conferinţele care scot în evidenţă importanţa voluntariatului, însă rareori scoatem în faţa oamenii care merită toată aprecierea noastră. La următoarele gale, simpozioane, conferinţe şi alte evenimente de genul acesta ce vor avea ca temă centrală voluntariatul, voi cere, dacă nu o vor face organizatorii, un moment de reculegere în memoria Aureliei Ion. Măcar atât, dacă nu statuie! Nu ştiu dacă este cazul… Dumnezeu s-o ierte!

Sursa: Adevarul.ro

 

Ce are de ascuns ministrul Culturii în legătură cu teza sa de doctorat

Teza de doctorat a ministrului Culturii, Gigel Ştirbu, prezintă multe semne de incorectitudine ştiinţifică. Notele şi referinţele din subsolul paginilor cărţii sale „Liberalismul românesc în anii 1930-1940” sunt incomplete şi au trezit suspiciuni în mediul academic. O verificare la Arhivele Naţionale demonstrează că liberalul nu a călcat pragul acelei instituţii pentru a se documenta, deşi menţionează în lucrare numeroase referinţe la documente de arhivă. Pus în faţa faptului împlinit, ministrul a recunoscut asta, deşi iniţial declarase că pentru teza sa de doctorat a „rup uşile Arhivelor Naţionale”. Ministrul Culturii Gigel Ştirbu şi-a dat teza de doctorat, în anul 2011, la Universitatea Valahia din Târgovişte, cu tema „Liberalismul românesc în anii 1930-1940”. Deşi parcursul ştiinţific al acestuia a avut tangenţe, potrivit CV-ului dumnealui, numai cu teologia, Ştirbu a ales să-şi dea doctoratul în istorie. Întrebat de ce a vrut să studieze istoria liberalismului interbelic, în condiţiile în care pregătirea sa profesională nu a avut nicio legătură cu acest domeniu, ministrul Culturii a declarat pentru Rl că „mă pasionează de o viaţă liberalismul, iar pentru această teză am lucrat 4 ani”. „Pentru documentarea acestei cărţi, am rup uşile Arhivelor Naţionale”, a punctat Ştirbu. Totuşi, o verificare mai amănunţită contrazice declaraţia ministrului. Reporterul România liberă a verificat, în carte, toate notele de subsol care fac trimitere la dosarele ce se află în depozitele Arhivelor Naţionale ale României, iar semnătura ministrului pe fişele de observaţie a fost de negăsit. Potrivit regulamentului instituţiei, oricine vede un document de arhivă are obligaţia să semneze pagina de folosire şi să menţioneze scopul lecturării acelui document (cercetare pentru doctorat, lucrare de licenţă etc). Mai mult, custodele de sală este la rândul lui obligat să verifice dacă un cercetător a semnat sau nu fişa. În practică, se poate întâmplă ca un cercetător să uite să se semneze o dată, nu însă atunci când vorbim de zeci de dosare, din fonduri diferite, aşa cum ele sunt citate în cartea lui Gigel Ştirbu. „În practica academică, un asemenea act este o mare incorectitudine ştiinţifică. În momentul în care nu există semnătura pe pagina de folosire a unui dosar, citat într-o lucrare academică, este o suspiciune majoră de fraudă, în sensul furtului de note sau a plagiatului. Chiar dacă cineva i-a pus la dispoziţie documentul de arhivă, el are obligaţia să menţioneze acest fapt în notele de subsol, de forma: mulţumesc lui X pentru ca mi-a pus la dispoziţie acest document”, a explicat o sursă din mediul academic care a dorit să rămână anonimă. Pus în faţa faptului împlinit, Gigel Ştirbu s-a contrazis singur şi a spus că de fapt a avut colaboratori care l-au ajutat pentru documentare. „Credeţi că am copiat? Dovediţi acest lucru! Am mulţi colaboratori, prieteni care m-au ajutat, ei mi-au procurat dosarele”, a spus Ştirbu. „Am ţinut conferinţe la organizaţiile de partid” Din păcate, problemele la referinţele din subsolul paginilor nu se opresc aici. Ştirbu citează ziarele din arhivă după modelul vechi, fără indicaţie de articol, număr, an de apariţie, pagină. Nu precizează editurilor la unele lucrări sau anul apariţiei chiar în cazul unor reviste, ceea ce devine mai problematic în condiţiile dorinţei de verificare a referinţelor ( vezi p. 114, nota 238). A greşit un nume din aparatul critic (Petre Gheata era de fapt Petre I. Ghiata). Gigel Ştirbu face de două ori trimitere la câteva documente din arhiva Hoover Institution of War. Revolution and Peace, Standford, California. Întrebat cum a reuşit să citească acele documente, dacă a fost într-o vizită în California pentru asta, ministrul Culturii a evitat să răspundă la întrebare. „Ce faceţi acum, mă chestionaţi?”, a răspuns evaziv Ştirbu. Potrivit notei 78, de la pagina 38 din cartea sa, Ştirbu pretinde că a consultat arhivele din SUA: „Hoover Institution on War. Revolution and Peace, Standford, California, SUA, Fondul Georges Ducas, Rolfilm 9, box 12, foder 2, poziţia 431”. Arhivele Hoover nu pot fi accesate din România. Ele au fost citate doar de cei care au fost în Statele Unite în anii 70, ca urmare a deschiderii relative din timpul regimului comunist. Atunci a fost identificat jurnalul scris de Georges, fiului lui I. G. Duca, şi o serie de documente ale acestuia. Adică exact ceea ce citează Gigel Ştirbu. Jurnalul a fost publicat în România şi ar fi fost mai uşor ca în carte să fie citat chiar el. În practică, înainte de susţinerea unei teze de doctorat, doctorandul obişnuieşte să publice în reviste de specialitate articole ce vizează tema pe care o cercetează. Întrebat dacă a publicat vreun articol pe tema liberalismului interbelic, Ştirbu a răspuns că a ţinut foarte multe conferinţe la…organizaţiile de partid. „Am ţinut foarte multe conferinţe la organizaţiile de partid, la femei, la tinerii liberali”, a precizat acesta, moment în care a spus că nu mai doreşte să continue discuţia cu reporterul Rl. O carte fără impact pentru breaslă În anul 2011, Ştirbu Gigel Sorinel şi-a publicat teza de doctorat la Editura Enciclopedică, cu titul „Liberalismul românesc în anii 1930-1940”, iar de atunci cartea se găseşte în librării. Contactaţi de România liberă, istoricii care au cercetat această perioadă nu auziseră de cartea ministrului Culturii şi nu şi-au putut astfel spune părerea despre ea. „Să-mi fie iertată ignoranţa, dar nu am auzit de această carte”, a spus prof. univ. dr. Ioan Scurtu, un istoric ale cărui cărţi sunt citate des în cartea ministrului Culturii. Nici profesorul Hans Chirstian Maner, doctor în istorie al Universităţii din Mainz, nu ştie nimic despre această carte. Acelaşi răspuns l-au dat prof. Univ. dr. Bogdan Murgescu, prof. Univ. dr. Gabriel Moisa şi alţi istorici contactaţi de Rl.

Sursa: Romanialibera.ro

 

Ministrul Culturii a „rupt usile Arhivelor Nationale”, dar… n-a dat pe-acolo

Ministrul Culturii, Gigel Stirbu, si-a luat doctoratul in 2011 la Universitatea Valahia din Targoviste, cu o teza pentru care a sustinut ca a „rupt usile Arhivelor Nationale”. Verificarile jurnalistilor arata insa ca liberalul nu a dat pe acolo. Teza de doctorat (in istorie) a ministrului a avut ca tema „Liberalismul romanesc in anii 1930-1940”. O verificare la Arhivele Nationale demonstreaza ca liberalul nu a calcat pragul acelei institutii pentru a se documenta, desi mentioneaza in lucrare numeroase referinte la documente de arhiva, scrie Romania Libera. Gigel Stirbu a sustinut ca a lucrat la teza de doctorat 4 ani si ca pentru documentare a „rupt usile Arhivelor Nationale”. Toate notele de subsol care fac trimitere la dosarele ce se afla in depozitele Arhivelor Nationale ale Romaniei au fost verificate de jurnalisti, dar semnatura ministrului pe fisele de observatie nu a fost gasita. Potrivit regulamentului institutiei, oricine vede un document de arhiva are obligatia sa semneze pagina de folosire si sa mentioneze scopul lecturarii acelui document, iar custodele de sala este la randul lui obligat sa verifice daca un cercetator a semnat sau nu fisa. Desigur, se poate intampla ca un cercetator sa uite sa semneze o data, nu insa atunci cand vorbim de zeci de dosare, din fonduri diferite, asa cum ele sunt citate in cartea lui Gigel Stirbu. Specialistii spun ca, in practica academica, un asemenea act este o mare incorectitudine stiintifica, pentru ca este o suspiciune majora de frauda, in sensul furtului de note sau al plagiatului. Pus in fata faptului implinit, Gigel Stirbu a revenit asupra declaratiei initiale spunand ca, de fapt, a avut colaboratori care l-au ajutat pentru documentare. „Credeti ca am copiat? Dovediti acest lucru! Am multi colaboratori, prieteni care m-au ajutat, ei mi-au procurat dosarele”, a declarat ministrul. Jurnalistii au identificat numeroase alte inexactitati si neconcordante, cum ar fi citarea ziarelor din arhiva dupa modelul vechi, fara indicatie de articol, numar, an de aparitie, pagina sau neprecizarea editurilor la unele lucrari sau anul aparitiei chiar in cazul unor reviste. Mai mult, el citeaza din arhivele Hoover, care nu pot fi accesate in Romania. Pe de alta parte, intrebat daca, inainte de sustinerea tezei de doctorat, a publicat, asa cum se obisnuieste, in reviste de specialitate articole despre tema cercetata, Gigel Stirbu a raspuns: „Am tinut foarte multe conferinte la organizatiile de partid, la femei, la tinerii liberali”.

Sursa: Ziare.com