A fost semnat ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anul 2020

Astăzi a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social de la MEC, în cadrul căreia a fost avizat Proiectul de OMEC privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anul 2020. Tot astăzi, Ordinul Continuare »

Atitudinea iresponsabilă a MEC produce consecințe

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava a atras atenția, în nenumărate rânduri, asupra riscului mare de răspândire a virusului COVID-19 în școli, dacă acestea vor fi deschise în perioada 2-12 iunie 2020. Această Continuare »

Criza COVID-19: Concluzii seminarului organizat de ETUCE

În data de 25 mai 2020, ETUCE (European Trade Union Committee for Education) – Comitetul European Sindical pentru Educație, instituție la care la care FSLI este afiliată, a organizat un seminar în cadrul Continuare »

Lipsa de respect la adresa salariaților din învățământ capătă noi valențe

Într-un total dispreț față de instituția dialogului social, fără o minimă consultare publica privind intențiile legate de modalitățile și modurile de finalizare a parcursului școlar de către elevii din clasele terminale,  doua Continuare »

FSLI solicită MEC revocarea măsurii privind reducerea posturilor din CJRAE

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită Ministerului Educației și Cercetării, Monica Anisie, revocarea măsurii privind reducerea numărului de posturi finanțate din bugetul de stat pentru unitățile de învățământ special și centrele județene/al Continuare »

 

Revista presei – 20.09.2013

http://adevarul.ro/educatie/scoala/pricopie-orele-literatura-romana-putea-participa-scriitori-a-i-ajuta-elevi-1_523b0d6ec7b855ff56a00263/index.html

La orele de literatura română ar putea participa şi scriitori pentru a-i ajuta pe elevi să înţeleagă operele literare

Ministrul Educaţiei, Remis Pricopie, a declarat, joi, că doar 3% dintre elevi citesc textele de lectură obligatorie şi a precizat că la cursurile de limba şi literatura română ar putea participa şi scriitori, care să le „întindă o mână de ajutor” copiilor, pentru a înţelege operele literare.

„Există date care arată foarte clar că valoarea unei şcoli este, de fapt, într-o directă proporţionalitate cu valoarea comunităţii în care acea şcoală activează. (…) Din informaţiile pe care noi am putut să le culegem, am ajuns la o concluzie destul de tristă: nu avem mai mult de 3% dintre elevi care citesc lecturile obligatorii sau recomandate. Poate că am greşit, poate că sunt 6%, poate sunt 10%, dar nu stăm foarte bine în această zonă”, a declarat Pricopie, la recepţia organizată cu prilejul prezentării Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi.

Pe de altă parte, ministrul a afirmat că limba şi literatură română se predă după un curriculum „destul de vechi”.

„Acum suntem într-un moment în care încercăm să împrospătăm acest curriculum şi să îl facem aşa fel încât clasa de literatura română să se desfăşoare într-un mod mai atractiv, pentru că, dacă mergem la informaţia a doua, cea cu 3-4% dintre copii care citesc, ne dăm seama că lectura, dragostea pentru lectură este primul lucru pe care trebuie să îl cultivăm înainte de a merge mai departe. În acest context, noi am solicitat sprijin din partea tuturor, am vorbit cu domnul preşedinte Manolescu (Nicolae Manolescu, preşedintele Uniunii Scriitorilor – n.r.), am vorbit la Academia Română, pentru a ne acorda sprijin şi evident, de fiecare dată când am posibilitatea să mă adresez scriitorilor români şi poeţilor români, o fac. Va fi un proces destul de complicat, împrospătăm toate programele, dar literatura română şi istoria vor fi temele cele mai sensibile şi probabil că nu vor fi epuizate aceste subiecte mai devreme de un an, un an şi jumătate, iar ideea centrală este de a deschide ora de română”, a mai spus Pricopie.

Ministrul Educaţiei a subliniat, cu acelaşi prilej, că ora de limba şi de literatura română trebuie „deschisă”, acest lucru presupunând şi participarea ca invitaţi la cursuri a unor scriitori care să „întindă o mână de ajutor” copiilor, pentru ca aceştia să înţeleagă operele literare.

„Ora de română să se desfăşoare şi într-un muzeu, să se desfăşoare şi într-un târg de carte, să se desfăşoare şi într-un festival de calibrul acestuia (Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi – n.r)”, a adăugat Remus Pricopie.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/centru-olimpici-deschis-institutul-cercetare-inginerie-electrica-capitala-1_523af954c7b855ff569f8741/index.html

Centru pentru olimpici deschis la Institutul de Cercetare pentru Inginerie Electrică din Capitală

Opt olimpici, elevi ai unor licee din Capitală, vor lucra la diverse proiecte ştiinţifice, în laboratoare profesioniste şi alături de specialişti, la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA Bucureşti, într-un centru dedicat lor, care a fost inaugurat joi.

În cadrul Centrului de Iniţiere în Cercetare Ştiinţifică a Tinerilor Olimpici, se vor desfăşura activităţi precum cursuri de iniţiere în cercetarea ştiinţifică, ateliere de lucru pe teme şi proiecte ştiinţifice, pregătire pentru competiţii şi evenimente ştiinţifice etc.

Coordonatorul centrului este Mircea Ignat, şeful departamentului de micro-nano-electrotehnologie din ICPE-CA, care a început să lucreze, încă de anul trecut, cu doi elevi: Ştefan Iov şi Alexandru Glonţaru, de la Colegiul „Tudor Vianu”, clasa a XI-a, medaliaţi cu argint în această vară la Olimpiada Internaţională a Proiectelor Mediului Ştiinţific INESPO din Olanda.

Ceilalţi olimpici care vor face cercetare la centru sunt Ioan Matei Sarivan şi Andrei Pangratie (Colegiul „Tudor Vianu”, clasa a XI-a), Andrei Corbeanu (Colegiul „Iulia Haşdeu”, clasa a IX-a), Mircea Călin Rusu (Colegiul „Grigore Moisil”, clasa a XII-a), Ana Maria Leonescu şi Luca Florescu (Colegiul Naţional „Sf. Sava”, clasa a IX-a).

Tinerii vor studia şi vor realiza proiecte alături de Mircea Ignat şi de alţi cercetători de la ICPE-CA (Petru Budrugeac, Gabriela Hristea şi Traian Zaharescu), precum şi de la Academia Română – Institutul de Biologie (Ioan Ardelean), Institutul de Cercetări Matematice (Radu Purice) şi Institutul de Cercetăţi Filosofie (Camelia Popa) -, de la Institutul de Fizică şi Inginerie Nucleară (Dan Radu Grigore) şi de la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” (Sarah Nica).

Cercetătorii le vor preda olimpicilor cursuri şi îi vor coordona în realizarea de proiecte multidisciplinare. „Se va pune mult accent pe joc. (…) Şi somităţile, prin joc au făcut ce-au făcut”, a declarat, pentru Mediafax, Mircea Ignat.

Ca exemple de proiecte ce vor fi dezvoltate în cadrul centrului pentru olimpici, el a enumerat folosirea păienjenilor pentru producerea de adezivi, recuperarea energiei din vibraţii şi casa „inteligentă”.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/valul-tsunami-cartul-ministrului-pricopie-1_523b63dbc7b855ff56a1cdd5/index.html#

Valul-tsunami, pe cartul ministrului Pricopie

Un principiu de logică ne atenţionează că dintr-o premisă falsă putem trage orice fel de concluzie. O concluzie adevărată dintr-o premisă falsă ţine mai degrabă de noroc, decât de logică. Din acest motiv, proiecte generoase precum manualele digitale ori clasele viitorului similare celei recent inaugurate de Samsung la Şcoala “Kretzulescu” riscă să fie lovite de nulitatea formelor fără fond, dacă mai girează status quo-ul educaţional actual.

În 17 septembrie, am adresat ministrului Educaţiei două întrebări de leadership, formulate în contextul următor:

CONTEXT. Fără excepţie, evaluările internaţionale din ultimele două decenii constată starea sistemului public al Educaţiei din România drept una structural, endemic sub-performantă. Rezultatele la examenele naţionale de bacalaureat din ultimii trei ani confirmă incontestabil inadecvarea profundă a sistemului public al Educaţiei la realitatea României de azi şi, cu atât mai mult, de mâine.

ÎNTREBĂRI. CÂND şi CUM, specific, veţi iniţia procesul schimbării paradigmei actuale a Educaţiei în România?

Dacă doriţi să ascultaţi răspunsul complet, click aici, http://adevarul.ro/educatie/scoala/ministrul-educatiei-remus-pricopie-vine-astazi-laora-1500-adevarul-live-1_52383a00c7b855ff5692459d/index.html, şi acordaţi-vă răgazul cuvenit, de la minutul 39 la minutul 47.

Din răspunsul care a durat şapte minute mult prea lungi, secvenţa cea mai relevantă pentru mine a fost aceasta:

„Repet, fără să am pretenţia unei schimbări de filosofie – pentru că şi schimbarea de filosofie a modului în care noi organizăm şcoala românească trebuie să fie, de fapt, rezultatul unei dezbateri foarte mari, apoi această schimbare de filosofie trebuie să se reflecte într-o nouă lege a educaţiei… Ăăăă… Ce credeţi că se va întâmpla astăzi dacă eu acum în acest interviu spun într-un an de zile vom avea o nouă lege a educaţiei, care va avea o nouă filosofie? Păi, evident că va incepe o agitaţie, şi în special politică, de nemăsurat. Prin urmare, nu spun acest lucru… Eu spun că trebuie să avansăm gradual, că trebuie să conservăm tot ceea ce s-a facut bun în sistem de-a lungul timpului şi pe măsura ce corectăm aceste deficienţe de-ale sistemului să încercăm să ne gândim şi la şcoala de mâine…”

Întregul răspuns este dominat inadmisibil de frica organică a asumării, la vârf, a celui mai important proiect al României anilor 2013-2020: aşezarea corectă a Şcolii pe premisele secolului XXI. Vezi-Doamne, va începe o agitaţie politică de nemăsurat – brrrr!… Deci, în subtext, dă-o-ncolo de educaţie, important e să nu se agite politicienii – că tot au rezolvat ei de minune, neagitaţi, teme precum Oltchim, CFR Marfă, câinii maidanezi, Roşia Montană, fondurile europene 2014-2020, România-a doua economie subterană ca mărime în Europa, şi încă vreo alte câteva asemenea, de să cadă poporul pe spate, uimit de performanţa stelară a politicienilor care nu trebuie agitaţi mai mult şi cu şcoala asta care, brusc, ne stă în gât!… Ce să spun, aici era marea problemă: profilaxia agitării ineptei noastre politichii, şi nu înapoierea ruşinoasă, descalificantă a sistemului public al Educaţiei în raport cu standardele internaţionale în materie. Halal clasă politică! Halal leadership de mucava!…

Domnule ministru Remus Pricopie, ştiţi la fel de bine ca şi mine că problema fundamentală a României este schimbarea paradigmei comuniste a Educaţiei şi trecerea “uriaşă şi radicală” a Şcolii ca sistem în secolul XXI, nu încremenirea sa nătângă în proiectul croit în secolul trecut, aşa cum e acum. Chiar nu vedeţi că starea de fapt curentă e depăşită de mult de realitate? Chiar nu vedeţi că, prin urmare, manifestările specifice ale acestei stări (inadmisibil de multe discipline pe semestru, curriculum depăşit, admiteri, examene, bacalaureate,demotivare, subfinanţare dezonorantă pentru decidenţii politici, şi câte şi mai câte…) au devenit cât se poate de nefaste pentru societate? Chiar nu vedeţi că România are nevoie, pur şi simplu, de un alt fel de Şcoală?!… Cât vreţi să mai giraţi un organism educaţional vădit bolnav, până să îndrăzniţi să daţi lumină verde însănătoşirii sale “uriaşe şi radicale”, devenind chiar dumneavoastră exemplu pentru singura conduită politică viabilă în actuala stare de lucruri: curaj, asumare, acţiune transformaţională autentică?!…

Aici sunteţi acum. Iar faptul că, prin declaraţiile dumneavoastră, respingeţi viziunea transformării fundamentale a Şcolii ca sistem vă poziţionează, pur şi simplu, în contrasens cu o temă naţională vitală. Ceea ce susţineţi acum este greşit principial, ca nevoie de leadership real pentru România. Drept pentru care vă invit să vă reconsideraţi “uriaş şi radical” punctul de vedere şi să purcedeţi degrabă la ceea ce, necesarmente strategic, aveţi de făcut în Educaţie: schimbarea de paradigmă. Reiterez public disponibilitatea mea de a vă sprijini necondiţionat, în acest proiect istoric.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/In-guvernul-romaniei-nu-stie-stanga-pricopie-dreapta-grapini-1_523b298dc7b855ff56a09e5c/index.html

În Guvernul României nu ştie stânga (Pricopie) ce face dreapta (Grapini)

Aiuritoare declaraţiile dnei Maria Grapini, Ministrul pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism, care a anunţat  „că a încheiat un protocol cu ministrul Educaţiei în baza căruia va scădea cifra de şcolarizare pentru studiile superioare la învăţământ de stat şi va creşte cifra de şcolarizare pentru şcolile de meserii”

Ce fel de protocol o fi încheiat ministrul Maria Grapini dacă nu ştie că nu se decid cifrele de şcolarizare pentru şcoala profesională de către Ministerul Educaţiei, prin OM sau HG?

Şcoala profesională este organizată post clasa a IX-a liceală şi doar în situaţiile în care şcolile găsesc agenţi economici şi părinţi doritori ca odraslele lor să renunţe la liceu şi să intre într-un contract tripartit pentru a organiza clase de şcoală profesională.

În anul şcolar 2012-2013 au fost înregistrate circa 13.000 de astfel de contracte, iar pentru anul în curs încă nu s-a comunicat situaţia claselor de şcoală profesională.

Ministerul Educaţiei nu face o promovare agresivă a acestui traseu educaţional, astfel încât mulţi părinţi şi mulţi agenţi economici, nici nu ştiu de existenţa lui.

Situaţia a devenit dramatică odată cu înregistrarea a circa 60.000 de elevi în abandon şcolar, la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a, şi care nu au dreptul să se înscrie la şcoala profesională, pentru că nu sunt absolvenţi de clasa a IX-a. Acesti tineri sunt condamnati la agricultura de subzistenta alaturi de parinti, sau bat strazile oraselor pentru ca nu au varsta de 16 ani la care se pot angaja.

Aşa cum a dat Ordonanţe de Urgenţă pentru funcţionarea cluburilor de poker, Guvernul României să facă bine să reglementeze tot prin OUG, de data aceasta o urgenţă reală, situaţia şcolilor profesionale, astfel:

-Începând cu anul şcolar 2013-2014, absolvenţilor de clasa a VIII-a li se permite accesul la şcoala profesională, în regim tranzitoriu şi cu o programă tranzitorie.

-Se aduce clasa a IX-a la gimnaziu, începând cu anul şcolar 2014-2015, Inspectoratele Şcolare au suficient timp să pregătească această schimbare.

-Începând cu anul şcolar 2015-2016 se introduce examenul de admitere la liceu, acolo unde cererea depăşeşte numărul de locuri aprobat.

-Se acordă burse substanţiale elevilor de şcoală profesională şi avantaje fiscale agenţilor economici care decid să participe la formarea profesională a muncitorilor şi specialiştilor.

-Şcolile decid curriculele tehnice şi instruirea practică împreună cu agenţii economici parte în contract, astfel încât angajarea post-absolvire a elevilor să fie simplificată.

-Se transformă liceele tehnice care au avut zero promovare la Bacalaureat sau un procent de promovare mai mic de 15% în şcoli profersionale, astfel încât in viitor primesc cifra de şcolarizare doar pentru clase de şcoală profesională.

Fără aceste schimbări de arhitectura şcolară, imediate şi fără ezitări, piaţa muncii care trebuie să stea la baza unei economii competitive şi atractive se va prăbuşi an de an, condamnând România la stagnare, lipsa locurilor de muncă, scăderea nivelului de trai, cu decontul la viitoarele alegeri.

http://adevarul.ro/locale/buzau/video-unicef–ajuta-comunitate-buzau-lupte-abandonului-scolar-rezultatele-uimitoare-1_523af368c7b855ff569f63f4/index.html

VIDEO UNICEF ajută o comunitate din Buzău să lupte împotriva abandonului şcolar. Rezultatele sunt uimitoare

Autorităţile din Cilibia au descoperit armele cu care să lupte eficient împotriva abandonului şcolar în rândul populaţiei sărace. De trei ani, şcoala din localitate este parte a unui proiect UNICEF, prin care autorităţile, dascălii şi părinţii copiilor sunt ajutaţi atât cu material didactic cât şi cu sfaturi. Evoluţia a fost surprinzătoare! Dacă în 2010, abandonau cursurile 16 elevi, anul trecut numai unul a părăsit băncile clasei.

Comuna Cilibia are o însemnată comunitate de rromi, unde principala sursă de venit este confecţionarea cărămizilor din lut ars. Până de curând, multe dintre familii îşi ţineau micuţii pe lângă cuptoarele de ceramică, pentru a ajuta la muncă. Şcoala era pe planul doi. De câţiva ani, însă, nu există nicio familie care să nu aibă măcar un copil la şcoală sau la grădiniţă.

Şcoala a devenit mai atractivă, după ce autorităţile locale au intrat în parteneriat cu UNICEF România într-un proiect de prevenire a abandonului şi absenteismului şcolar. Pe lângă sprijinul oferit până acum şcolii sub formă de rechizite şi material didactic, specialiştii UNICEF au dat şi sfaturi celor implicaţi în educaţie, la ni9vel local.

”La nivelul şcolii am avut formări pe care le-am făcut cu cadrele  didactice în aşa fel încât să adapteze materia predată, să fie pe înţelesul copiilor Tot la nivelul şcolii am încercat să creăm o conexiune mai strânsă, un parteneriat real între părinţi şi şcoală, mai ales cu părinţii copiilor cu risc de abandon sau cu performanţe scăzute la învăţătură”, declară Luminiţa Costache, specialist în educaţie UNICEF România.

Pentru a vedea rezultatele campaniei împotriva abandonului şi absenteismului şcolar, conducerea UNICEF România a vizitat joi dimineaţă şcoala din Cilibia. Promotorii proiectului au stat de vorbă atât cu cadrele didactice, cât şi cu micuţii.

UNICEF România a lansat campania ”Hai la Şcoală!” în mai 2010, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale. În anul şcolar 2012 – 2013, proiectul a fost aplicat unui număr de 93 unităţi de învăţământ din 33 de judeţe.

”Aducem împreună toţi specialiştii care lucrează cu copiii, de la primărie, asistenţi sociali, medici, mediatori şcolari şi îi facem să lucreze împreună. În plus, oferim consiliere  profesorilor din şcoală şi oferim cursuri de educaţie parentală părinţilor, astfel încât ei să fie cât mai implicaţi în viaţa copiilor şi să înţeleagă rolul educaţiei”, spune Sandie Blanchet, reprezentantul UNICEF în România.

Potrivit datelor furnizate de UNICEF, la începutul proiectului, media ratei de abandon în cele 93 de şcoli selectate era de peste 5,7%. Ulterior, rata abandonului în aceste şcoli a scăzut la 3,4 %. Dacă sunt excluşi elevii înscrişi, dar care nu au frecventat deloc şcoala anul acesta, şcolile au o rată medie de abandon de 1,5%, foarte apropiată de media înregistrată la nivel naţional.

http://www.cronicaromana.ro/2013/09/20/abandonul-scolar-continua-sa-faca-ravagii/?ref=srctt

Abandonul şcolar continuă să facă ravagii

Peste 300 de elevi din judeţul Alba au abandonat şcoala, în acest an, după clasa a VIII-a, deşi au susţinut testele naţionale, conducerea Inspectoratului Şcolar încercând să afle care sunt motivele ce i-au determinat pe aceşti elevi să renunţe la învăţământ.

Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Alba, Dorin Sandea, a declarat, joi, corespondentului Mediafax că aproximativ 320 de elevi din judeţ au abandonat în acest an şcoala, după terminarea clasei a VIII-a, deşi au susţinut testele naţionale.

Sandea a spus că, în acest an, 3.320 de elevi au absolvit clasa a VIII-a şi au susţinut testele naţionale, iar ulterior doar aproximativ 3.000 s-au înscris la liceu în clasa a IX-a.

Potrivit sursei citate, ISJ Alba a început o verificare a situaţiei acestor elevi pentru a stabili ce s-a întâmplat cu ei şi din ce cauză au abandonat şcoala.

“Vrem să vedem care sunt motivele acestui abandon şcolar. Vrem să vedem dacă sunt vinovaţi părinţii sau dacă aceşti copii nu au posibilitatea financiară de a urma liceul, având în vedere că majoritatea sunt din mediul rural. Încercăm să aflăm ce s-a întâmplat cu aceşti elevi şi cum putem interveni în această problemă”, a spus Dorin Sandea.

Şeful ISJ Alba a spus că, în fiecare an, între 200 şi 300 de elevi din judeţul Alba nu mai apar în clasa a IX-a şi se presupune că abandonează şcoala după clasa a VIII-a.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013092091185/Social/Olimpici-la-fizica-si-chimie-vor-fi-initiati-in-cercetare-de-specialisti-de-la-mai-multe-institute.html

Olimpici la fizică și chimie vor fi inițiați în cercetare de specialiști de la mai multe institute

Elevii cu rezultate deosebite la olimpiadele de fizică și chimie vor putea avea o carieră în domeniul cercetării, îndrumați de specialiști din domeniu. Olimpici la fizică și chimie vor fi inițiați în cercetare de specialiști de la mai multe institute, în cadrul Centrului de Inițiere în Cercetare Științifică a Tinerilor Olimpici, a cărei festivitate de deschidere a avut loc joi. Pentru tineri sunt pregătite cursuri de cercetare științifică, ateliere de lucru pe teme și proiecte științifice, participare la competiții și evenimente științifice, discuții privind modalitățile și sursele de documentare, diseminarea rezultatelor obținute.

Centrul va fi compus pentru început din opt elevi olimpici ai colegiilor „Tudor Vianu“, „Iulia Hasdeu“, „Grigore Moisil“ și „Sfântul Sava“. Dintre coordonatorii Centrului vor face parte cercetători ai Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică (ICPE-CA), Institutului de Biologie al Academiei Române, Institutului de Fizică și Inginerie Nucleară, Institutului de Cer­ce­tări Matematice al Academiei Române, Institutului de Cercetări Filosofice al Academiei Române și ai Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davilla“.
„Vom face o inițiere în cercetarea științifică în așa fel încât să nu venim peste materiile pe care le fac ei, să mai introducem niște cursuri speciale. Vom face această inițiere referitor la ce înseamnă cercetare, metodologie“, a declarat șeful Departamentului Micro-Nano-Electrotehnologii de la ICPE-CA, Mircea Ignat, citat de Agerpres. El a spus că olimpicii sunt „însetați“ să cunoască lucruri noi, că vor lucra „sub aripa“ cercetătorilor, baza materială oferită fiind de excepție.
„Eu cred că acest centru va trebui să direcționeze gândirea copiilor pentru a deveni ceea ce suntem noi. Eu mă revăd în ei cu oarecare emoție. Elevii vor trebui să lucreze cu aparate, să-și poată verifica adevăratele cunoștințe teoretice prin experimente și de aici drumul invers de la experiment la concluzie“, a spus cerce­tătorul Traian Zaharescu, de la ICPE-CA.

http://www.romanialibera.ro/actualitate/educatie/veste-buna-pentru-elevii-scolarizati-in-alta-localitate-decat-cea-de-domiciliu-312932.html

Veste bună pentru elevii şcolarizaţi în altă localitate decât cea de domiciliu

Comisia de Învăţământ din Camera Deputaţilor s-a pronunţat prin vot în favoarea unei propuneri legislative care reglementează decontarea, pe baza unui tarif mediu naţional, a cheltuielilor de transport pentru elevii şcolarizaţi în altă localitate decât cea de domiciliu, transmite Mediafax.

„Comisia de învăţământ de la Camera Deputaţilor s-a pronunţat, cu 15 voturi pentru şi două abţineri, în favoarea propunerii legislative susţinută de deputaţii PSD Cătălina Ştefănescu, Tamara, Ciofu, Vlad Cosma şi Andrei Dolineaschi, prin care se reglementează decontarea cheltuielilor de transport pentru elevii şcolarizaţi în altă localitate decât cea de domiciliu. Cei patru deputaţi PSD propun ca în cazul transportului elevilor să fie introdus un plafon maxim, echivalent cu tariful mediu naţional, calculat de Ministerul Transporturilor pe baza datelor centralizate de la toţi operatorii rutieri de transport public de persoane interurban, se arată într-un comunicat remis joi agenţiei MEDIAFAX.

Potrivit sursei, pentru operatorii care practică tarife mai mici sau egale cu tariful mediul naţional, nu vor exista modificări pentru nicio categorie de călători. În schimb, operatorii care practică tarife mai mari decât media naţională vor fi obligaţi ca exclusiv în cazul elevilor să aplice un tarif egal cu media naţională.

„Scopul acestei propuneri legislative este de a combate abandonul şcolar în rândul copiilor care provin din familii cu venituri mici ce nu pot acoperi cheltuielile de transport ale acestora. Măsura se va aplica doar pentru transportul elevilor. Pentru celelalte categorii de călători, vor rămâne valabile tarifele stabilite de operatorul de transport, indiferent de nivelul acestora”, a declarat deputatul Cătălina Ştefănescu, citată în comunicat.

Iniţiatorii propunerii legislative au convins membrii Comisiei de învăţământ, potrivit comunicatului, că această formă de protecţie socială nu afectează nici mediul concurenţial, nici capacitatea operatorilor de a face profit din activitatea de transport.

„Nivelul plafonului maxim aplicat în cazul elevilor este determinat de piaţă, întrucât e stabilit pe baza unei medii naţionale. Asta înseamnă că sunt mulţi operatori de transport care obţin profit la acest nivel. Plafonul se aplică doar pentru cei cu tarife mai mari şi doar în cazul elevilor, întrucât decontările se fac de la bugetul de stat”, a explicat deputatul Tamara Ciofu.

Adoptarea propunerii legislative va asigura accesul egal la educaţie pentru toţi elevii şi va permite Ministerului Educaţiei Naţionale să estimeze corect fondurile pentru decontarea cheltuielilor de transport. În acest fel vor putea fi prevenite disfuncţiile care există în prezent în decontarea călătoriilor pentru elevi, se mai arată în comunicat.

„Raportul favorabil acordat de Comisia de învăţământ propune deputaţilor să voteze pentru această propunere legislativă. După votul din Camera Deputaţilor, proiectul va intra în dezbatere la Senat, care este cameră decizională în acest caz”, se mai arată în comunicat.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/universitar/protocol-scadere-cifrei-scolarizare-studii-superioare-crestere-scoli-meserii-1_523b0e63c7b855ff56a00770/index.html

Mai puţini studenţi susţinuţi de stat pentru a investi în şcolile de meserii

Ministrul pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism, Maria Grapini, a anunţat, joi, că a încheiat un protocol cu ministrul Educaţiei în baza căruia va scădea cifra de şcolarizare pentru studiile superioare la învăţământ de stat şi va creşte cifra de şcolarizare pentru şcolile de meserii.

„Am făcut un protocol cu ministrul Educaţiei să scădem cifra de şcolarizare pe studii superioare. Vorbesc de cifra de şcolarizare la stat, unde banii sunt de la buget, ce fac universităţile private, că părintele vrea să-l trimită acolo să aibă o diplomă să stea cu ea raft, e problema lui, dar banii de la buget mă interesează, cum se gestionează şi atunci am făcut un protocol cu domnul ministru Pricopie”, a declarat Maria Grapini, joi, la Mamaia.

Ea a explicat că trebuie să scadă cifra de şcolarizare pentru studiile superioare acolo unde nu există corespondent în piaţa muncii şi că trebuie dezvoltat şi învăţământul dual, care îmbină teoria cu practica.

„Ministerul Educaţiei să scadă treptat cifra de şcolarizare că dacă n-ai corespondent în piaţa muncii, nu mai şcolarizezi la studii superioare şi să crească cifra de şcolarizare la şcolile de meserii. Am crescut în acest an, dacă verificaţi, faţă de anul trecut şi anii din urmă, cifra de şcolarizare în şcolile de meserii, dar am început să înfiinţăm învăţământul dual după modelul german şi austriac şi continuăm pentru că în bazinele de industrie, unde avem cea mai mare nevoie de meserii, învăţământul dual rezolvă cel mai bine problema. Adică, cu acea practică şi teorie cum era pe vremea când eram eu inginer tehnolog, deci exista acest învăţământ dual”, a susţinut Grapini.

Ministrul a participat, joi, la o întâlnire de lucru cu tema “Oportunităţi şi probleme ale IMM-urilor în contextul economic actual”, organizată de către Federaţia Patronală a Textilelor, Confecţiei şi Pielăriei, la Mamaia.

http://adevarul.ro/educatie/studii-in-strainatate/lsrs-startul-concursului-excelenta-academica-studentii-romani-strainatate-1_523ae5a5c7b855ff569f13a4/index.html#

LSRS dă startul concursului de Excelenţă Academică pentru studenţii români din străinătate

Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS) anunţă lansarea ediţiei cu numărul cinci a concursului pentru „Premiile de Excelenţă Academică în Străinătate”, ce vor fi decernate în cadrul Galei Studenţilor Români din Străinătate.

Premiile vor fi acordate studenţilor români cu experienţă academică la cel mai înalt nivel, la următoarele categorii:

  • Studentul Român al Anului din America de Nord” (un premiu pentru nivelul universitar şi un premiu pentru nivelul post-universitar),
  • Studentul Român al Anului din Europa” (un premiu pentru nivelul universitar şi un premiu pentru nivelul post-universitar)
  • Studentul Român al Anului de pe Alte Continente
  • Studentul Român Erasmus al Anului
  • Studentul Anului în România
  • Premiul Special în Arte”.

Toate candidaturile, cu excepţia celei pentru „Studentul Anului în România”, vor participa automat în competiţia pentru Marele Premiu: „Studentul Român al Anului”, se arată într-un comunicat al asociaţiei.

Condiţii de participare

Reprezentanţii LSRS arată că, pentru a candida la una dintre secţiunile menţionate, tinerii interesaţi trebuie să-şi trimită CV-ul şi o scurtă autodescriere (maximum 150 de cuvinte) la adresa de
e-mail studentulanului@lsrs.ro.

Pentru categoria ”Studentul Român Erasmus al Anului”, documentele necesare sunt CV-ul, o autodescriere şi formularul de candidatură „Call for Applications Erasmus”, care poate fi descărcat de pe site-ul Galei LSRS. Acestea vor fi trimise la adresa erasmus@lsrs.ro.

”LSRS va oferi, şi în acest an, un Premiu Special în Arte. Acest premiu va fi jurizat de către experţi consacraţi în acest domeniu şi se adresează studenţilor români din străinătate cu rezultate excepţionale în domeniul artistic.
Pentru Marele Premiu sunt eligibili toţi studenţii români care au studiat în anul universitar 2012-2013 în străinătate, indiferent de aria geografică şi domeniul de studiu”, se mai arată în comunicat.

Candidaţii se pot înscrie în concurs online, până la data de 15 noiembrie 2013. Pentru mai multe detalii, aceştia sunt invitaţi să consulte documentele complete despre competiţie şi despre procedura de înscriere pe website-ul evenimentului.

Iar premiile vor fi înmânate câştigătorilor în cadrul Galei Studenţilor Români din Străinătate, programată pentru data de 8 ianuarie 2014, la Bucureşti.

Gala Studenţilor Români din Străinătate, ediţia a V-a (2014), marchează totodată aniversarea a cinci ani de activitate a LSRS.

”Prin proiectele derulate, LSRS oferă studenţilor români din străinătate un cadru de dialog şi recunoaştere, susţinându-le interesele şi promovându-le meritele în societatea românească. Totodată, LSRS încurajează păstrarea legăturii cu România şi promovarea unei imagini pozitive a ţării noastre în lume, prin intermediul acestor modele de excelenţă şi profesionalism”, potrivit reprezentanţilor LSRS.

Ultimii câştigători ai premiului „Studentul anului“

La Gala Ligii Studenţilor Români din Străinătate din ianuarie 2013, Sergiu Paşca a fost desemnat cel mai bun student român din străinătate, cercetător care încearcă să descopere un leac pentru autism, în cadrul Facultăţii de Medicină de la Stanford, în timp ce Alexandru Călin este cel mai bun student din România din anul universitar 2011-2012.

În 2012, marele premiu oferit de Liga Studenţilor Români în Străinătate (LSRS) pentru cel mai bun student român în străinătate din 2011 a mers către Alexandra Balahur-Dobrescu (28 de ani), în prezent cercetător post-doctoral la Joint Research Centre (JRC) al Comisiei Europene.

La cea de-a doua ediţie a Galei LSRS, din 2011, premiul cel mare a mers la Cristina Ghenoiu (31 de ani), o tânără cercetătoare de la Rockefeller University care luptă pentru descoperirea unor tratamente pentru diferite tipuri de cancer.

Iar Theodor Braşoveanu (29 de ani), doctorand în fizică teoretică la Universitatea Princeton, este câştigătorul primei Gale organizate de LSRS, în 2010, iar anul trecut a fost decorat de Casa Regală cu „Medalia Regele Mihai I pentru loialitate“.

http://adevarul.ro/educatie/universitar/cursuri-atestatul-limba-engleza-profesori-britanici-universitatea-politehnica-bucuresti-1_523ac686c7b855ff569e4e2c/index.html

Cursuri pentru atestatul de limbă Engleză şi profesori britanici la Universitatea Politehnică din Bucureşti

Universitatea Politehnică din Bucureşti (UPB) şi British Council au semnat miercuri un protocol care prevede că studenţii UPB vor putea merge în stagii recunoscute în universităţi de profil din Marea Britanie, vor avea aici profesori britanici şi ar putea să obţină certificatele Cambridge şi IELTS de limbă engleză în facultate.

Acordul semnat miercuri, în prezenţa ambasadorului Marii Britanii, Martin Harris şi a directorului British Council, Nigel Townson, le dă posibilitatea studenţilor Politehnicii să meargă la cursurile de engleză care se vor finaliza cu obţinerea certificatelor Cambridge şi IELTS, în urma examenului recunoscut de British Council.

De asemenea, studenţii români de la UPB vor putea merge în stagii de studiu în universităţi tehnice, de profil, din Regatul Unit, notele obţinute urmând a le fi recunoscute aici, iar studenţii britanici pot veni, pe acelaşi sistem, la Politehnică.

Reprezentanţii British Council au declarat că intenţionează să aducă şi profesori din Marea Britanie la catedra UPB, însă aici intervine şi problema banilor.

Şanse pentru tinerii care vor să meargă la studii în MB

Preşedintele Senatului UPB, Ecaterina Andronescu, a afirmat că acordul reprezintă un moment important pentru instituţia de învăţământ.

”Generaţia tânără se îndreaptă tot mai mult şi către limba engleză dar în egală măsură şi către Marea Britanie – un sondaj recent printre tinerii românii arăta că cei mai mulţi doresc să înveţe în Marea Britanie, aşa încât lucrul acesta este important şi pentru noi” a declarat Ecaterina Andronescu, mulţumindu-i ambasadorului Marii Britanii pentru că a acceptat semnarea parteneriatului, potrivit Agerpres.

”Noi urmărim să dezvoltăm nu numai abilităţile şi competenţele profesionale ale studenţilor noştri, ci să le oferim şi alte categorii de valenţe. Este un mod de a-şi îmbogăţi cunoştinţele, culturale, sociale, de a avea deschidere şi către alte culturi europene. Studenţii nu trebuie doar să cunoască, ei trebuie să fie capabili de a-şi dezvolta aptitudinile indiferent unde vor profesa”, a explicat rectorul UPB, George Darie.

Harris: ”Noua generaţie este deschisă ideilor”

Ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Martin Harris, a spus că rolul UPB este să pregătească noua generaţie pentru o carieră de succes, iar o cunoaştere a limbii engleze este foarte importantă. ”Nu consider că limba engleză este proprietatea noastră, a britanicilor. Limba engleză a devenit un limbaj pentru comunicare în toată lumea. (…) Ştiu că această nouă generaţie este deschisă ideilor, inovaţiilor. Noi ne bazăm foarte mult pe realizările acestor studenţi pentru dezvoltarea economiei din România şi din Europa. (…) Dacă noi am greşit în generaţia noastră, ne bazăm pe copiii noştri pentru a face mai bine în viitor şi eu sper că problemele importante, problemele economice, ecologice, putem să le rezolvăm cu eforturi, cu idei, cu ştiinţa pe care o avem în această universitate şi în alte universităţi din Europa”, a declarat Harris.

http://www.curentul.ro/2013/index.php/2013092091229/Actualitate/Farsa-unor-sarbi-dezvaluie-impostura-din-cercetarea-romaneasca-girata-de-prorectorul-de-la-Dimitrie-Cantemir.html

Farsa unor sârbi dezvăluie impostura din cercetarea românească, girată de prorectorul de la „Dimitrie Cantemir“

Experți specializați în sisteme informatice, profesorii sârbi Dragan Djuric și Boris Delibasic, de la „Faculty of Organizational Sciences“ a Universității din Belgrad, împreună cu editorul Stevica Radisic, au pus la cale o farsă care, prin ricoșeu, a reușit dintr-o singură lovitură, să dezvăluie impostura care-și face de cap în cercetarea științifică din România dar și să ridiculizeze mofturile academice ale unora dintre personajele care se consideră „stâlpi“ de bază ai învățământului nostru superior. Inițial, specialiștii sârbi au intenționat doar să demonstreze cât de ușor își publică unii dintre colegii lor diverse articole de specialitate în reviste străine, articole pe baza cărora obțin, apoi, punctajul necesar avansării profesionale. În acest scop, profesorii sârbi au trimis revistei românești „Metalurgia Interna­tional“, spre publicare, articolul „Evaluation of transformative hermeneutic heuristics for processing random data“. Un titlu pompos, în spatele căruia se ascundea un lanț întreg de bazaconii care nu aveau absolut nimic în comun cu metalurgia și nici cu vreun alt domeniu tehnic. Fără să stea prea mult pe gânduri, marii specialiști români care compun colectivul redacțional al revistei au dat „Bunul de tipar“. Probabil că nici unul dintre ei nu s-a obosit să-l citească, pentru că, dacă ar fi făcut asta nu ar fi avut cum să accepte spre publicare un material al cărui titlu nu spunea absolut nimic, deși era compus din niște vorbe care, aparent, făceau dovada unei vaste erudiții. Conform dicționarului termenul „hermeneutică“ este „știința și arta interpretării textelor vechi, în special biblice“. Dar se mai referă și la „știința exegezei“ și la „știința sau metoda interpretării fenomenelor culturii spirituale“.

Iar „euristica“ este o „metodă de studiu și de cercetare bazată pe descoperirea de fapte noi; arta de a duce o dispută cu scopul de a descoperi adevărul“.
Dar, bineînțeles că nimeni nu s-a întrebat ce vrea să spună titlul acela pompos alcătuit din cuvinte care aveau, între ele, aceeași legătură precum „sula cu Prefectura“.
În plus, conform publicației InSerbia.info, în bibliografia articolului este menționată și publicația „Mikijev Zabavnik“, de fapt o revistă pentru copii al cărui erou preferat este Goofy, celebrul personaj din filmele de animație pentru copii. Dar faptul că specialiștii români habar nu aveau de acea „publicație științifică“, pare ușor de înțeles din moment ce ei au acceptat, includerea în aceeași bibliografie a unor articole privitoare la cercetările, publicate, în 2012 și 2013 de Bernoulli și Laplace. Hai dați-o dracului măi savanților românași. Noi speram că, mari universitari care sunteți voi să fi trecut măcar prin liceu unde, încă din clasa a 9-a ar fi trebuit să fi aflat că acești doi mari savanți europeni sunt de multă vreme „oale și ulcele“, primul mort în anul 1705 iar cel de al doilea în 1827.

Unde dai, și unde crapă. Editorul revistei din România-acuzat de plagiat

Ar fi fost minunat dacă farsa cerce­tătorilor sârbi rămânea doar la acest nivel și nu ar fi ascuns, în spatele ei, o realitate cu mult mai perversă decât simpla ignoranță a unor gugumani plini de ifose.  Revista de specialitate „Metalurgica International“ a apărut încă din decembrie 1995, ca urmare a unei decizii luate de un grup de profesori Universitari de la Universitatea Politeh­nica București precum și a altor câțiva prestigioși specialiști din industria metalurgică. Ulterior, ea a primit cotare ISI, astfel că, specialiștii care-și publică articolele științifice acolo, primesc un „punctaj“ care le facilitează promovarea în ierarhia universitară. Din caseta tehnică a revistei aflăm că „Metalurgica International“ este condusă, din postura de „Editor in charge“ de către Prof. Gheorghe Lepădatu. Situația devine, însă, cu adevărat interesantă, după ce aflăm că, pe linie academică, el mai este și prorector al Universității Creștine Dimitrie Cantemir. Poate că am uitat, dar Rectorul Universității Dimitrie Cantemir este Doamna Corina Dumitrescu, cea pe care Victor Ponta o propusese, în vara anului trecut, pentru portofoliul Ministerului Educației. O funcție de mare răspundere pe care a „ratat-o“ însă, atât datorită unei amnezii rebele care o făcuse să confunde Universitatea Stanford, unde se lăuda că ar fi făcut niște studii cu o inexistentă „Standford“ care nu exista decât în mintea și în CV-ul distinsei rectorese. Iar asta nu a fost decât un fleac pe lângă acuzația de plagiat pe care ar fi comis-o împreună cu soțul ei. Iar pentru că „cine se aseamănă se adună“, și prorectorul Prof.  Gheorghe V . Lepădatu a fost acuzat de plagiat, după ce ar fi copiat, aproape integral, o lucrare științifică. Astfel că, puse cap la cap, acest plagiat cu povestea de la Revista „Metalurgia International“ încep să se lege într-un „întreg“ deosebit de urât mirositor.

Minciuna din „caseta tehnică“

Din caseta tehnică a revistei „Metalurgia International“ rezultă că aceasta ar fi recunoscută de prestigioasa „Thomson Reuters-ISI“ în rândul „revistelor cu factor de impact“. Iar asta nu este puțin lucru. Contactat de Hotnews, Prof. Gheorghe Lepădatu, editorul „in charge“ al revistei a declarat că specialiștii care publică în revista pe care o păstorește „sunt punctați ca și cum ar avea articole într-o revistă națională, de recunoaștere internațional“. Toate bune și frumoase, dar partea proastă ar fi că, începând cu mijlocul lunii iulie, revista „Metalurgia International“ a fost exclusă de către „Thomson Reuters“ pe lista revistelor românești care beneficiază de cotație ISI. Fapt care face ca lucrările care mai apar acum acolo să aibă aceeași relevanță academică cât ar avea și un articol apărut în gazeta de perete din scara unui bloc de mahala. Cu, toate acestea, conform deja tradiționalelor minciuni mioritice, în caseta tehnică al ultimului număr al revistei se mențio­nează în continuare că ar beneficia de recunoașterea ISI oferită de „Thomson Reuters“.

Prinși cu mâța în sac și cu izmenele în vine, atât de consecințele devastatoare ale farsei puse la cale de specialiștii sârbi cât și de minciuna privitoare la pretinsa recunoaștere pe care le-ar mai oferi-o acum „Thomson Reuters“, atât prorec­torul Lepădatu cât și alți membrii ai colectivului redacțional au scăldat-o oferind tot soiul de explicații, una mai penibilă decât alta.

„Parfumul“ imposturii …

Adevărul, dar și rezolvarea acestei situații penibile a fost oferită de Viorel Aurel Șerban, rectorul Universității Politehnice din Timișoara, care este și președintele comisiei de Ingineria Materialelor din cadrul Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Contactat de Hotnews, acesta a declarat că: „vom face o recomandare către conducerea CNATDCU ca nicio comisie să nu puncteze articolele publicate în această revistă. Recomandarea va fi trimisa și tuturor universităților care organizează concursuri. Astfel că articolele publicate în revista Metalurgia International nu mai trebuie luate în considerare la avansarea pe posturile de conferențiar și profesor universitar“. Aceeași soluție au oferit-o și reprezentanții Unitatii Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltarii și Inovării (UEFISCDI), care se ocupă și de evaluarea revistelor științifice. În acest sens, ei au declarat pentru Hotnews: „Revista Metalurgia International nu mai este listată în rândul publicațiilor ISI și, în consecință, revista nu mai este nici pe lista revistelor naționale de recunoaștere internațională. Tot ceea ce poate face UEFISCDI este să anunte public faptul că această revistă nu mai este listată în rândul celor ISI, lucru pe care l-a realizat în luna iulie când a anunțat decizia Thomson Reuters de a scoate Metalurgia International din rândul revistelor cotate ISI. (…) În momentul acesta,  CNATDCU este cel care poate decide dacă mai ia sau nu în calcul articolele publicate în această revistă“.

… dar și al corupției

Iulian Ripoșan, vicepreședintele Comisiei de Ingineria Materialelor din cadrul CNATDCU și cancelar al senatului Universității Politehnica din București, a scos la iveală și alte aspecte ale acestei „afaceri“. El a declarat tot pentru Hotnews: „Eu aseară am aflat de această situație, am luat legătura cu cei de la revistă, care consideră că cei din Serbia au vrut să denigreze redacția. Indiferent ce se întâmplă, eu le-am propus în această dimineață colegilor mei din comisia de Ingineria Materialelor din CNATDCU să le transmitem universităților decizia ca articolele publicate în revista Metalurgia International să nu mai fie luate în calcul în concursurile de promovare din universități“. Tot Iulian Ripoșan a mai precizat: „problema este mai complicată, pentru că revista Metalurgia International publică articole nu numai din domeniul nostru. Noi ne-am protejat de aceasta revistă în cadrul comisiei din CNATDCU, însă aici se publica și în domenii ca medicina, economia. Eu însumi am constatat că sunt trecut de revistă pe lista «Editorial Board», deși niciodată nu am colaborat cu revista. Le-am cerut să mă scoată de acolo și sunt foarte mulți oameni care sunt trecuți la editorial adviser, unii fără să aibă vreo legătură cu activitatea revistei. (….) Această revistă are o vechime de peste 50 de ani și a fost revista Ministerului Metalurgiei din România. Ea se numește revista Metalurgia și a fost editată de minister, iar când ministerul a dispărut, revista a fost preluata de cei care s-au ocupat de ea și până atunci, inginerul Florentina Brandușa Scorțea, iar alături de dânsa este și soțul sau. De câțiva ani, pe lângă această revistă Metalurgia, au scos și Metalurgia International, ca o variantă internaționala. Eu presupun că tocmai istoria revistei inițiale, Metalurgia, a făcut ca Metalurgia International să fie foarte repede indexată ISI Thomson Reuters, pentru ca aveau în spate zeci de ani de existență.“ Iar de aici încolo, situația pare f a fi și mai complicată, cu niște posibile conotații penale: „În ultimii ani, colegii români nu au mai publicat aici, pentru că s-a umplut de străini. A primat factorul financiar și mulți au evitat să mai publice aici.“ Întrebat dacă este legal să publici articole științifice contra cost, Prof. Ripoșan a afirmat că „sunt anumite reviste din străinătate unde scrie deschis, pe site, cât costa publicarea unui articol. Eu am publicat recent în Japonia, unde aveau un anumit preț, însă le-am spus care sunt condițiile financiare la noi și atunci au publicat fără să-mi mai ceară să plătesc. Dar prețul era oficial anunțat“. Cum este la noi, în revista păstorită de rectorul „creștin“ de la Dimitrie Cantemir? În această privință Ripoșan a declarat: „In cazul Metalurgia International nu am găsit nicăieri o referire la cost. Dar am înțeles de la alți colegi, nu am fost în această postură, ca se duceau și plăteau . E adevărat că aceste costuri de publicare a revistei nu sunt deloc mici, cândva revista era susținuta de întreprinderi. Sârbii vorbesc acum că ar plăti câteva sute de euro pentru publicarea unui articol aici.“ Păi dacă-i bal să fie! Iar dacă-i pe așa, ce ar fi să intre și DNA în horă?