Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 18.10.2013

http://adevarul.ro/educatie/scoala/saptamana-calculator-elevi-muzeul-satului-capitala-1_525ff863c7b855ff564b5abd/index.html

„Săptămâna fără calculator” pentru elevi, la Muzeul Satului din Capitală

Elevii şi preşcolarii care îşi doresc să înveţe tainele meşteşugurilor populare pot să participe la „Săptămâna fără calculator”, parte a programului „Vacanţă la Muzeul Satului”, care se va desfăşura în vacanţa intertrimestrială a elevilor din ciclul primar, în perioada 4 – 8 noiembrie.

Copiii din preşcolar şi din clasele primare care vor să se desprindă de calculator în săptămâna de vacanţă de la începutul lunii noiembrie  se pot înscrie la mai multe ateliere de creaţie, organizate de Muzeul Satului din Capitală, între 4 şi 8 noiembrie 2013, potrivit unui comunicat publicat de Mediafax.

Este vorba despre modelaj în lut, podoabe populare, ţesut, ouă încondeiate, păpuşi, măşti, împletituri textile, icoane pe sticlă, noduri, dansuri populare, atelierul „micul constructor – machete ale caselor din muzeu” şi atelierul „micul restaurator”, în limita a 15 locuri pe atelier.

Atelierele se desfăşoară între orele 10.00 – 11.30 şi 12.00 – 13.30, zilnic, de luni până vineri. Preţul pentru participarea la fiecare atelier este de 10 lei/ persoană (include materiale şi uneltele necesare atelierelor de creaţie).

Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” desfăşoară programe pentru copii şi tineri, oferind alternative de petrecere a timpului liber, organizând ateliere interactive, vizite de descoperire şi cunoaştere a patrimoniului etnologic. Prin paleta de programe oferită publicului larg, se doreşte educarea şi formarea prin şi pentru cultură, respectarea valorilor tradiţionale, descoperirea şi redescoperirea patrimoniului (tangibil şi intangibil), se mai arată în comunicat.

În perioada 2 – 10 noiembrie 2013, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar sunt în vacanţă, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educaţiei.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/simulare-cutremur-scolile-tara-vineridimineata-1_5260cfe6c7b855ff564f0ea6/index.html

Simulare de cutremur în toate şcolile din ţară, vineri dimineaţă

Elevii din toate şcolile din ţară vor face astăzi o simulare de cutremur, ca urmare a numărului mare de seisme din ultima vreme.

„Simulările sunt organizate la nivel naţional la cererea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) ca urmare a fenomenelor seismice din judeţul Galaţi şi a discuţiilor din spaţiul public. După ce se analizează datele simulării de astăzi se va mai organiza încă una, luni. Oricum aceste simulări trebuie făcute o dată pe an, iar cu evenimentele recente, le organizăm acum. Concluziile vor fi discutate şi se vor lua măsuri dacă este nevoie”, a explicat pentru adevărul.ro, Valentina Duminică, secretarul de stat pe preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei.

La rândul său, Inspectorul Şcolar General al Capitalei, Constantin Trăistaru, a spus că simulările de cutremur din Bucureşti au început chiar de ieri, cu partea teoretică.

„Am primit o adresă de la ISU care ne-a informat să facem aceste simulări, Ieri a fost partea teoretică şi astăzi, între orele 10 – 11, în funcţie de orarul claselor, are loc partea practică, care se va repeta şi luni”, a declarat Trăistaru pentru adevărul.ro.

Cutremur de 4,7 grade, în Vrancea

Marţi seara, la 22:33, în Vrancea s-a produs un cutremur cu o magnitudine de 4,7 pe scara Richter. La o oră distanţă, la 23.41, un seism de 2,8 a avut loc în Galaţi, continuând seria lungă de cutremure din ultima perioadă, resimţite mai ales în comuna Izvoarele.

Specialiştii nu au precizat dacă există vreo legătură între cutremurele din zona seismică Vrancea şi cele care au loc în Galaţi.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/admitere-liceu-1_525f75ddc7b855ff56484d7e/index.html#

VIDEO Cum o să-i ajute pe elevi schimbarea sistemului de admitere la liceu şi despre viitorul şcolii profesionale

Liceul devine accesibil din 2015 doar elevilor care sunt peste nota 5, iar de anul viitor se deschide calea şcolii profesionale pentru cei care nu vor neapărat o diplomă de Bac şi facultate şi care nu au medii mari după 8 ani. Cât de mult îi ajută modificările pe elevi şi cât de pregătit este sistemul profesional să creeze meseriaşi pentru piaţa muncii, despre toate aceste implicaţii am discutat cu specialiştii, joi dimineaţă, la Adevărul LIVE.

UPDATE 12:15Werner Braun:  Vrem să extindem proiectul pilot, avem manuale care trebuie traduse şi facem mult mai uşor investiţia dacă avem mai mulţi elevi. Acum, vom încerca să multiplicăm şcoala profesională la Piteşti şi în alte zone ale ţării, Sebeş, Timişoara, Sibiu, şi Bucureştiul este pe listă. Avem nevoie de licee teoretice, dar avem mare nevoie şi de învăţământul profesional. (…) Aceste meserii pentru care îi pregătim evoluează, nu se învaţă în doi ani, de altfel noi avem standarde foarte înalte de la tineri, vrem să fie bine integraţi în societate, nu neglijăm materiile de cultură generală. (…) Eu cred că dacă părinţii îşi fac timp şi vin să vadă nivelul de profesionalism cu care se lucrează la noi nu văd de ce nu ar vrea să îşi trimită copiii acolo. Noi avem cel puţin cinci preşedinţi în cadrul companiei şi manageri care au început cu şcoala profesională. (…) Datoria noastră este să-i informăm pe tineri şi despre ce job-uri există, în ce domenii se găsesc locuri de muncă.

UPDATE 12:02Adrian Troie, directorul Colegiului Naţional „Sf. Sava”: La ora actuală, mai mult de jumătate din elevii români nu îşi doresc să facă o pregătire teoretică, dar nu au de ales, li se oferă doar liceul. Este foarte bine să revenim la ideea de şcoală profesională şi să le oferim alternativă. În momentul în care începând cu clasa a VIII-a separăm copiii între cei interesaţi de o pregătire teoretică şi cei care nu sunt, atunci poate că şi la Bacalaureat vom avea un procent de promovare mai mare. Dacă ne uităm acum la rata de promovare din liceele teoretice, este în jur de 80%, în timp ce în liceele tehnologice este de 30%. (…) Totuşi, trebuie create condiţii, cadrele didactice care să ştie să predea acolo, am resursele necesare pentru asta? În România, sincer, majoritatea părinţiilor cred că este o situaţie degradantă să ajungi la o şcoală profesională.

Legat de examenul de admitere organizat de fiecare liceu, la noi, primul copil care nu ar intra ar avea o medie de 8,50, să zicem, ori el dacă pică examenul şi dă din nou admiterea la liceu la toamnă, va ajunge într-un liceu mult mai slab, deşi el este un elev bun. Pe vremuri, un copil care cădea la noi, ajungea la cele mai slabe licee.

Ştefan Vlaston: Soluţia nu ar fi să se dea examen pentru fiecare liceu în parte, ci pe grupe de licee teoretice, de exemplu în Bucureşti ar putea fi grupate liceele de top şi ele să stabilească împreună subiectele de la examenul de admitere.

Adrian Troie: Eu aş spune că este o soluţie, nu soluţia. Se mai pot găsi şi alte formule, inclusiv o variantă a repartiţiei computerizate de acum.

Corneliu Riegler: Aş merge mai degrabă pe perspectiva domnului Troie. Sistemul de repartiţie computerizată dă o flexibilitate foarte mare, astfel încât elevii să nu ajungă la un liceu foarte slab cu o medie mare. Dar să nu uităm de problema corupţiei din sistem, de ce am părăsit sistemul de admitere la liceu prin examen. (…) Părerea mea este că revitalizarea sistemului profesional este un lucru foarte bun, dar nu cred în împărţirea domnului Vlaston că elevii de peste 5 sunt buni teoreticieni şi cei sub 5 sunt buni practicieni. Învăţământul profesional va merge foarte bine când va avea elevi de 9 şi 10 care vor alege o şcoală profesională. Realitatea este că avem prejudecăţi vizavi de învăţământul profesional.

UPDATE 11:45Florin Pîrvu, vicepreşedintele Consiliului Naţional al IMM-urilor din România: Trebuie promovată şi încurajată şi crearea locurilor de muncă, degeaba îi şcolarizăm pe tineri dacă nu au unde să se angajeze şi pleacă să lucreze în străinătate. Trebuie găsite soluţii prin parteneriate public-privat.

Werner Braun: Noi, mediul economic am făcut o propunere de meserii care trebuie şcolite în următorii ani. Nu putem da o garanţie că elevul va fi angajat, dar din fericire vedem că aproape toţi elevii noştri sunt foarte motivaţi. Noi ne dăm toată silinţa să-i şcolim la nivel european. Acest parteneriat face posibilă planificarea reală a ceea ce este nevoie în mediul local, de câţi specialişti calificaţi este nevoie în domenii, agenţii locali ştiu cel mai bine. Noi încercăm să-i convingem că firma la care au învăţat este cel mai bun loc la care se pot angaja, promovăm performanţa, însă nu îi obligăm prin clauze de fidelitate să stea în aceste firme doi-trei ani, nu cred că aceasta este calea corectă. Îi convingem prin ce le oferim şi munca pe care trebuie să o presteze ca să stea la firmele noastre, aşa esti şi în celelalte ţări şi aşa credem că este bine să facem.

Ştefan Vlaston: Este ruşinos că investitorii români nu se implică în asta şi trebuie să vină investitorii străini. (…) Nu ne punem problema să le oferim neapărat locuri de muncă, îi pregătim şi ei pleacă să câştige bani în străinătate pentru că şi de acolo tot trimit bani în ţară. (…) Investitorii se plâng că nu avem muncitori calificaţi, dar ce fac în sensul acesta?

Florin Pîrvu: Consiliul Naţional al IMM-urilor a propus construirea unor cămine care să găzduiască în mod special angajaţii care vin din provincie să se reconvertească profesional, în oraşele unde există investiţii, am discutat despre această variantă cu ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu.

UPDATE 11:26 Ramona Ţiţeiu, directorul Şcolii Profesionale Germane Konstadt şi Uwe Kando, de la Inaa Schaffler: Nivelul copiilor este cel pe care ni-l dorim, pentru că selecţia noastră este riguroasă, presupune un test şi un interviu realizat de către companii.(…) Scopul şcolii noastre este să le oferim absolvenţilor un loc în societate, unde pot să se dezvolte cel mai bine. Trebuie să aibă rezultatele cele mai bune în domeniul practic, nu doar în cel teoretic.

Avem 11 companii care lucrează cu noi în şcoală şi fiecare are un reprezentant în marketing în şcoală, s-a stabilit o strategie de marketing, mergem în şcolile generale să prezentăm şcoala noastră şi ce punem la dispoziţie.

Dincolo de bursa de 200 de lei care poate să reprezinte o motivaţie, locul de muncă este motivaţia cea mai importantă. Aceşti elevi merg în companii, ei se obişnuiesc în cei doi ani cu ce înseamnă lucrul în companie, chiar în compania în care vor lucra.

UPDATE 11:20 – Ştefan Vlaston: Elevii din profesională nu sunt slabi, ei au o inteligenţă practică, decât teoretică şi mai degrabă este nevoie de muncitori calificaţi pe piaţa muncii. Începutul învăţământului profesional după clasa a VIII-a este o eroare. (…) S-a observat încă din anii anteriori că la 14-15 ani, elevii nu au suficiente resurse fizice şi intelectuale să facă ziderie, să spunem. Pe de altă parte sunt meserii care necesită cunoştinţe de electrotehnică, ori nu te poţi aştepta ca un elev care abia a învăţat tabla înmulţirii să aibă asemenea cunoştinţe la 14 ani. (…) Să nu uităm că în ceea ce prioveşte învăţământul profesional în agricultură, la ţară, este la pământ. Trebuie să pregătim de pe axcum forţa de lucru.

UPDATE 11:15 – Werner Braun, preşedintele Clubului Economic German din Braşov: Noi nu dorim la formarea profesională să luăm ce nu vor alţii. Valoarea Germaniei stă în principal într-o formare profesională foarte bună. Noi vrem tineri care sunt dornici de învăţare, dornici să facă o carieră.

Formarea profesională nu îi opreşte în carieră, ei învaţă o meserie, dar nu îi opreşte nimic să mearsgă mai departe, să dea Bacalaureatul şi să urmeze o facultate. Este poate o formă de învăţământ care îi motivează pe unii copii, cei care nu vor să stea în clase, care vor o meserie devreme. Motivul principal pentru care pleacă investitorii din România este lipsa de personal calificat. Ne-am gandit că trebuie să facem ceva. Acest proiect prin specificul lui se poate face numai prin parteneria, nu-l pot face autorităţile locale şi Ministerul  Educaţiei singuri. Sperăm că la anul vom avea mulţi absolvenţi calificaţi care vor avea un loc de muncă la firmele noastre. În total sunt în jur de 300 de elevi.

Anul trecut am început cu meserii care deschid nişte perspective acestor tineri (spre exemplu mecanic). Această practică este din primul an foarte importantă, ce este diferit este că aeşti copii sunt angajaţi în firme, au contract atât cu şcoala cât şi cu firma 40% practică în primul an şi 75% practică în al doilea an, ţelul nostru este să ajungem la 65% practică în trei ani de profesională, astfel ne vom apropia de şcolile ăprofesionale din Germania.

UPDATE 11:05 – Corneliu Riegler: 40% din tinerii romani sunt analfabeţi, cred că se va accentua acest trend. Cred că sistemul educaţional trebuie să fie cât mai permisiv şi să ofere şansa cât mai multor elevi să evolueze, deci nu cred că este o măsură favorabilă ca numai cei cu medii peste 5 să poată intra la liceu.

Ministrul Remus Pricopie a anunţat acum o săptămână schimbările pe care le pregăteşte pentru sistemul de educaţie, prezent la publicarea raportului Inspectoratului Şcolar Bucureşti privind starea învăţământului în anul şcolar anterior.

”Din 2015 vrem să nu se mai intre la liceu cu note mai mici de 5 şi copiii de cinci ani să intre obligatoriu în educaţia formală (grupa mare de la grădiniţă). Iar din 2014, şcoala profesională va începe după terminarea clasei a VIII-a şi va dura trei ani”, devenind astfel o alternativă la admiterea la liceu, pentru cei care nu vor neapărat o diplomă de Bac cu care să meargă mai departe la facultate.

Cât de mult îi ajută pe copiii mai slabi acest sistem şi despre riscul unei aşa-numite „stigmatizări” a acestora şi cum putem reforma învăţământul profesional, despre aceste subiecte am discutat joi, de la ora 11.00, la Adevărul LIVE cu profesori, directori, specialişti şi cei care pun umărul de câţiva ani pentru a crea şcoli profesionale adaptate cerinţelor pieţei muncii.

La discuţie au participat Corneliu Riegler, profesor la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc” din Capitală, Werner Braun, preşedintele Clubului Economic German din Braşov, cel care a dat startul, alături de alţi oameni de afaceri, reformării şcolii profesionale româneşti încremenită în proiect, creând una dintre cele mai de succes exemple: Şcoala Profesională Germană „Kronstadt”.

Au intrat alături de noi prin telefon şi Ramona Ţiţeiu, directorul şcolii şi Uwe Kando, de la Inaa Schaffler, compania initiatoare a proiectului, şi coordonatorul centrului de formare profesionala care se ocupa de angajarea elevilor.

Iar despre necesitatea implicării mediului privat la nivel naţional, nu doar în proiecte locale, am discutat cu Florin Pîrvu, vicepreşedintele Consiliului Naţional al IMM-urilor din România.

De asemenea, am discutat „mica reformă” anunţată de ministrul Educaţiei şi cu directorul executiv al liceului de top „Sf. Sava” din Capitală, profesorul Adrian Troie, iar prin Skype ni s-a alăturat profesorul Ştefan Vlaston, preşedinte EDU CER şi blogger adevărul.ro.

http://adevarul.ro/locale/oradea/dinu-iancu-salajanu-numai-prost-spune-mergi-scoala-iesi-mai-prost-decat-intrat-1_526052cbc7b855ff564d4018/index.html

Dinu Iancu Sălăjanu: “Numai un prost poate spune că dacă mergi la o şcoală ieşi mai prost decât ai intrat”

Cunoscutul interpret de muzică populară Dinu Iancu Sălajanu va fi prezent la cea de-a treia ediţie a evenimentului 11even, unde va vorbi despre „Doamne, cât de scurtă-i viaţa!”.

Dinu Iancu Sălăjanu s-a născut pe data de 2 iulie 1969 în comuna Bălan, judeţul Sălaj. Aici şi-a petrecut copilăria şi primii ani de şcoală, urmând apoi cursurile liceului Alexandru Papiu Ilarian din Zalău, pe care l-a absolvit în 1987. A urmat cursurile Academiei de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, devenind profesor de canto, iar în anul 2000 a devenit cadru universitar la Facultatea de Muzica şi Teatru din Oradea. Este căsătorit şi are 3 copii, 2 fete şi un băiat.

„Pe lângă aspectele biografice, cititorii acestor rânduri ar vrea probabil să ştie mai multe despre calităţile sau defectele lui Dinu Iancu Sălăjanu. Ar vrea probabil să ştie că sunt o persoană foarte ambiţioasă, mărturie în acest sens fiindu-mi întreaga carieră. Ar vrea probabil să ştie că sunt un om al valorilor, al principiilor şi al progresului ca rezultat al efortului nostru comun şi nu în ultimul rând, cred că ar trebui să ştie că sunt un sălăjean autentic. Sunt mândru de apartenenţa mea la aceste locuri. Şi cu la fel de multă mândrie, în întreaga mea activitate am dus şi voi duce dincolo de hotarele judeţului numele Sălajului şi al sălăjenilor”, spune Dinu Iancu Salajanu.

Este directorul casei de cultură din Zalău şi directorul ansamblului de cântece şi dansuri „Porolisum”. A cântat şi cântă alături de Nicolae Furdui Iancu, al cărui fin de căsătorie este. A început să cânte de la vârsta de 16 ani şi de atunci a ştiut că asta îşi doreşte să facă în viaţă. De aceea, a urmat Conservatorul, secţia canto clasic.

Între două spectacole, între două filmări pentru emisiuni TV şi printre îndatoririle de soţ şi de părinte, îşi face timp şi pentru o altă pasiune: vânătoarea. Şi pentru că îi plac, în general, lucrurile bine făcute, a oficializat şi această pasiune, devenind preşedintele Asociaţiei Judeţene a Pescarilor şi Vânătorilor Sportivi.

Dinu Iancu Sălăjanu spune că în ziua de astăzi e greu sa fii artist pentru că „ajungi să fii confuz, să fii tentat să pui banul mai presus de orice. Pe mine Dumnezeu m-a ajutat să ştiu care sunt lucrurile de preţuit.”

Îi plac oamenii şi omenia , dar şi ideea de a învăţa permanent ceva .

“Numai un prost poate spune că dacă mergi la o şcoală ieşi mai prost decât ai intrat”, spune el.

http://adevarul.ro/locale/vaslui/directorul-scolii-pungesti-presat-mearga-elevii-proteste-1_52602969c7b855ff564c5c81/index.html

Directorul şcolii din Pungeşti, presat să meargă cu elevii la proteste

Directorul şcolii generale din Pungeşti este supus zilnic unor presiuni prin care i se solicită să închidă şcoala şi să meargă cu profesorii şi elevii la mitingul împotriva explorării gazelor de şist la Siliştea, susţine şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Vaslui, Gabriela Plăcintă.

Potrivit Mediafax, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Vaslui a afirmat, joi, că directorul şcolii generale din Pungeşti este agasat zilnic de numeroase persoane care îi solicită să oprească activitatea didactică pentru a permite elevilor şi profesorilor să meargă la protestele de la Siliştea.

În susţinerea declaraţiei, şeful învăţământului vasluian prezintă două e-mail-uri trimise pe adresa ISJ Vaslui de către preşedinţii unor asociaţii neguvernamentale prin care i se solicită demiterea directorului Anişoara Răuţă pe motiv că „lezează grav drepturile fundamentale ale cetăţenilor din comuna Pungeşti, atât ale cadrelor didactice, cât şi ale elevilor”.

„Se fac presiuni asupra doamnei director din Pungeşti să închidă şcoala şi să meargă cu elevii şi profesorii la proteste, ceea ce nu este normal. Pe motiv că nu cedează acestor presiuni făcute telefonic de diverse persoane, mi s-a solicitat prin e-mail să o destitui din funcţie. Chiar şi eu, în calitate de şef al Inspectoratului Şcolar, sunt avertizată că nicio instituţie nu are dreptul de a îngrădi sau limita aceste drepturi. Mai mult decât atât, cere Ministerului Educaţiei şi Avocatului Poporului să se autosesizeze şi să se asigure că drepturile şi libertăţile cetăţenilor sunt respectate de către toate unităţile şcolare din zona unde au loc protestele. Eu le-am cerut profesorilor şi directorului să nu perturbe procesul instructiv-educativ şi să respecte regulamentul de funcţionare a şcolii conform căruia cursurile pot fi suspendate în caz de forţă majoră sau calamitate”, a declarat inspectorul general al ISJ Vaslui, Gabriela Plăcintă.

Încă de la declanşarea protestelor la Siliştea împotriva gazelor de şist, conducerea şcolii generale din Pungeşti a postat un anunţ la intrarea în instituţia de învăţământ prin care anunţa că „ISJ Vaslui interzice cadrelor didactice şi elevilor părăsirea orelor de curs pentru a participa la protestul împotriva gazelor de şist”.

Unitatea şcolară a postat anunţul după ce la ISJ Vaslui au ajuns mai multe sesizări cu privire la faptul că elevi de la şcoala generală din Pungeşti au participat, în timpul orelor de curs, la mitingurile de protest de la Siliştea.

„Am primit mai multe informaţii de la cetăţenii din comună că erau elevi acolo în drum, în timpul orelor, ceea ce nu mi se pare normal. Eu îmi doresc ca elevii şi profesorii să fie în siguranţă la şcoală. Nu sunt de acord cu nicio presiune şi cel mai bine ar fi ca elevii să nu fie amestecaţi în astfel de acţiuni”, a mai spus Gabriela Plăcintă.

Potrivit acesteia, în cursul zilei de miercuri, când protestele au avut cea mai mare amploare, 20 de elevi din clasele a V-a şi a VIII-a au absentat de la cursuri, ei lipsind toată ziua de la şcoală.

http://adevarul.ro/locale/brasov/un-elev-fostbatut-curtea-scolii-tatal-unui-coleg-1_525ff7a1c7b855ff564b5796/index.html

Un elev a fost bătut în curtea şcolii de tatăl unui coleg

Mama copilului lovit a făcut plângere atât împotriva agresorului, cât şi a şcolii pe care o acuză că a încercat să muşamalizeze incidentul.

Un braşovean, tată al unui elev de la Şcoala Gimnazială nr. 6 „Iacob Mureşianu“ din Braşov, este cercetat penal pentru lovire sau alte violenţe şi lipsire de libertate în mod ilegal, după ce l-a luat la bătaie, în curtea şcolii, pe un coleg de-al fiului său. Potrivit purtătorului de cuvînt al Parchetului de pe lîngă Judecătoria Braşov, Marian Chiriac, incidentul s-a petrecut pe data de 19 iunie în curtea şcolii, însă plîngerea penală a ajuns pe masa procurorilor braşoveni abia zilele trecute. Mama copilului bătut a făcut plângere la Bucureşti la Parchetul Înaltei Curţi sperând că aşa va obţine mai repede o rezolvare. Femeia acuză şi şcoala că nu a anunţat incidental autorităţilor locale. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar spun că au aflat abia ieri despre incident, scrie monitorulexpres.ro.

http://adevarul.ro/educatie/scoala/de-blocat-invatamantul-preuniversitars-1_525fd69fc7b855ff564aa2b0/index.html

De ce este blocat învăţământul preuniversitar?

Ambiţiile şi orgoliile blochează învăţământul preuniversitar. Cu consecinţe dramatice în privinţa evoluţiei şi dezvoltării sale, în proiectarea traseului educaţional al copiilor şi, mai ales, în privinţa formării profesionale, care stă la baza unei pieţe a muncii atractive şi competitive.

În paradigma generată de conducerea ministrului Andronescu am ajuns la:

– Ultimul sau ultimele locuri pe care se plasează învăţământul românesc în clasamente internaţionale;

– O acută lipsă de specialişti şi meseriaşi necesari unei economii competitive şi atractive în ochii investitorilor români şi străini;

– Abandon şcolar masiv, anul aceste 30%, la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a;

– Absenţa unui curriculum adecvat noilor realităţi economice şi sociale, globalizării şi crizelor de tot felul care ne încearcă;

– Lipsa unui sistem de evaluare standardizat şi unitar la nivel naţional;

– Absenţa motivării salariale, legată de performanţă şi rezultatele muncii;

Cel mai mare blocaj se referă la structura şi arhitectura învăţământului preuniversitar.

În loc să lase Legea Educaţiei Naţionale să-şi producă efecte într-un număr de ani, în decembrie 2012 Guvernul României a mutilat-o prin Ordonanţe de Urgenţă, a creat un haos legislativ pentru ca nimeni nu s-a preocupat să pună în acord articolele modificate cu restul legislaţiei.

În momentul de faţă se contrazic articolele între ele, se împiedică proiectarea unui arhitecturi curriculare, a unei hărţi a competenţelor aşteptate de la elevi, Învăţământul Tehnico-Profesional nu are direcţie de evoluţie, dat fiind că elevii care nu se simt în stare să urmeze liceul abandonează şcoala după clasa a VIII-a, pentru că nici Şcoala profesională nu-i poate primi fără clasa a IX-a. E un haos total.

Unde va fi clasa a IX-a?

Declaraţiile ministrului Pricopie, cu privire la măsuri viitoare privind admiterea la liceu cu minimum media cinci, privind şcoala profesională care i-ar cuprinde şi pe elevii de clasa a VIII-a, curriculumul gimnazial, proiectarea resurselor umane, financiare şi materiale, producţia de manuale, toate sunt blocate de indecizia privind locul clasei a IX-a: la gimnaziu sau la liceu?

Totul este blocat între orgoliul Ecaterinei Andronescu, care susţine şi se bate pentru rămânerea clasei a IX-a la liceu, neconcretizată încă în plan legislativ şi refuzul premierului Victor Ponta de a mai accepta schimbări la Legea Educaţiei Naţionale (LEN), după ce a refuzat abrogarea acesteia şi înlocuirea ei cu Codul Educaţiei, creat de Ecaterina Andronescu şi sindicate.

Finanţarea urmează elevul nu se aplică

Importanta prevedere din LEN

Statul asigură finanţarea de bază pentru toţi preşcolarii şi pentru toţi elevii din învăţământul general obligatoriu de stat, particular şi confesional acreditat. De asemenea, statul asigură finanţarea de bază pentru învăţământul profesional şi liceal acreditat, de stat, particular şi confesional, precum şi pentru cel postliceal de stat”,

Prevedere ce ar fi dat o gură de oxigen învăţământului privat să facă ceeace învăţământul de stat nu poate face, a fost prorogată prin OUG 92 până la 31 decembrie 2013, dar probabil va fi prorogată din nou, pe fondul sărăciei din bugetul de stat. Aşa că statul cheltuie banii contribuabililor aiurea, fără să fie în stare să facă ceeace aceştia au atâta nevoie, dar nu-i lasa nici pe întreprinzătorii privaţi să folosească banii beneficiarilor, să facă mai bine ce nu e în stare statul să facă.

Curriculumul la dispoziţia şcolii practic desfiinţat

A fost eliminată prin OUG 92/2012 prevederea importantă din LEN, care descentraliza o parte din curriculum:

LEN: art 66 (4) În cadrul Curriculumului naţional, disciplinele opţionale au o pondere de 20% în planurile-cadru pentru învăţământul obligatoriu şi de 30% în cele pentru liceu.

Articolul modificat:

(1) Numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire este stabilit prin planurile-cadru de învăţământ şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare şi evaluare, cât şi pentru învăţarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conţinuturilor predate.

(2) În cadrul Curriculumului naţional, ponderea disciplinelor obligatorii, respectiv a celor opţionale se stabileşte prin planurile-cadru, astfel încât să fie respectate atât principiul asigurării egalităţii de şanse şi al echităţii, cât şi principiul relevanţei şi al descentralizării.

Aşa de bine a fost „descentralizat” că, la curriculumul pentru primar, deja reglementat, se asigură 0-1 ore pentru opţionale, în loc de 5-6 ore.

Cum vor putea fi promovate interesele locale şi regionale, ale comunităţilor, este clar: nu vor putea fi promovate, nu vor putea  influenţa procesul de învăţământ.

Politizarea managementului şcolar

Toţi managerii şcolari, inspectori, directori, directori adjuncţi, sunt numiţi cu delegaţie, pentru un an, pentru a putea fi controlaţi şi şantajaţi să facă ce zice puterea politică.

Nu mai există manageri cu postul ocupat prin concurs, care să aibă stabilitate patru ani, să conducă unităţile şi perosonalul didactic conform cu interesele educaţiei, de multe ori diferite de ale puterii politice.

Părinţii au fost daţi afară din Consiliile de Administraţie, pe principiul că vor bloca prin absenţă funcţionarea aceestuia. Aşa că beneficiarii serviciilor educaţionale, care le şi plătesc prin taxe şi impozite, nu au niciun cuvânt de spus. Alţii le decid soarta educaţiei copiilor lor.

Despre competenţele profesionale ale multora dintre manageri nici nu poate fi vorba.

Nu funcţionează motorul motivării salariale

A rămas nerezolvată legătura dintre salarizare şi performanţele şi rezultatele muncii salariaţilor din educaţie. Nici în LEN nici în actuala conducere politică, în ciuda anunţurilor repetate ale premierului că doreşte să schimbe această stare anormală şi să ia exemple de la privaţi.

Funcţionează în continuare principiile: „munceşti sau nu munceşti, acelaşi salariu primeşti”, „obţinerea de foloase maxime cu eforturi minime”, „educaţia este locul în care nimeni nu dă socoteala de nimic”.

Esta clar că până când nu se va schimba această stare de lucruri nu vom avea profesori performanţi şi nici tineri capabili amatori să vină în învăţământ să-şi dedice cariera profesoratului, pentru un salariu de 800 lei la început de carieră.

Salarizarea după grade şi vechime este moştenirea comunismului, de care a scăpat sistemul privat, nu şi cel bugetar.

Nu funcţionează centre de excelenţă

În LEN se prevede

ART. 57

(1) Statul sprijină copiii şi tinerii capabili de performanţe înalte atât în unităţi de învăţământ, cât şi în centre de excelenţă. Centrele de excelenţă sunt înfiinţate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

Ei bine, nu s-au creat şi nu funcţionează aceste centre de excelenţă astfel încât sute, poate mii de copii, capabili de performanţe înalte nu au unde să şi le dezvolte şi valorifice, mai ales atunci când familiile lor sunt sărace şi nu-şi permit pregătire suplimentară pentru copii lor supradotaţi.

Că astfel de copii se pierd până la urmă şi urmează trasee educaţionale tradiţionale, fără legătură cu faptul că sunt supradotaţi într-o anumită direcţie, nu pare să deranjeze pe nimeni din conducerea politică, care nu are nevoie de oameni capabili şi competenţi. Dar societatea, ţara, are nevoie şi de astfel de oameni capabili.

Din motive de spaţiu am prezentat doar o parte dintr contradicţiile şi neajunsurile din legislaţia educaţiei şi formării profesionale.

În concluzie, învăţământul preuniversitar este blocat între orgoliile dnei Andronescu şi reticenţele lui Victor Ponta. Nu se ştie dacă se va aplica LEN până la capăt, sau nu, nu se pot proiecta paşii următori în evoluţia sistemelor de educaţie, nu se pot anticipa traseele educaţionale care se potrivesc copiilor, se cheltuie şi puţinii bani alocaţi educaţiei aiurea şi fără eficienţă şi scopuri bine delimitate.

Cine pierde? Societatea în ansamblul său, piaţa forţei de muncă, economia şi, în final, nivelul nostru de trai.

http://adevarul.ro/international/in-lume/studentiichilieni-iesit-strada-cere-reforma-sistemului-educatie-1_52607aa0c7b855ff564df25a/index.html#

Studenţii chilieni au ieşit în stradă pentru a cere reforma sistemului de educaţie

Zeci de mii de studenţi, elevi şi profesori au ieşit joi pe străzile din Santiago pentru a cere învăţământ public gratuit şi de calitate, cu o lună înainte de alegerile prezidenţiale din Chile.

Evenimentul este al şaselea de acest gen de la începutul anului, protestul reunind în jur de 18.000 de persoane potrivit datelor oferite de autorităţi, 50.000 potrivit organizatorilor, aceştia din urmă fiind cei care vor reforma unui sistem al învăţământului costisitor şi ineficient, în mare parte privatizat.

În după-amiaza zilei de joi ciocnirile dintre tineri şi poliţie a dus la formarea de baricade, protestatarii folosindu-se de cocktailuri Molotov, în timp ce personalul poliţiei a utilizat gazele lacrimogene pentru a dispersa mulţimea.

Începând cu 2011, studenţii chilieni au realizat mai mult de o sută de proteste pentru a cere conducerii statului, în frunte cu Sebastian Pinera, educaţie publică de calitate. Prin aceste acţiuni, studenţii au reuşit să impună această temă pe agenda politica din campania pentru prezidenţialele din noiembrie, unde prima şansă este dată fostului preşedinte al statului Chile, Michelle Bachelet.

„Exact cu o lună înainte de alegerile prezidenţiale, reiterăm cu tărie că fără studenţi, reprezentanţi sindicali şi cadre didactice nu va avea loc nicio schimbare semnificativă a învăţământului”, a declarat preşedintele Federaţiei Studenţţilor Universităţii din Chile, Andres Fielbaum.

Absenţa unui răspuns satisfăcător al noului guvern va duce „la mobilizări care vor continua în anii următori”, a avertizat reprezentantul studenţilor. Fielbaum  a adăugat: „Educaţia chilienilor nu este de vânzare! Ea se apără!”

În programul politic pentru prezidenţiale, Michelle Bachelet, candidatul socialist, promite lansarea unui reforme a educaţiei care ar duce la gratuitatea studiilor universitare.

http://adevarul.ro/news/eveniment/institutul-geologic-1_525fcbb5c7b855ff564a60f6/index.html#

Pricopie despre motivele demiterii şefului de la Institutul Geologic: erori de comunicare şi nerespectarea legii

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat joi că Ştefan Marincea, fostul director al Institutului Geologic al României, a fost demis de la conducerea instituţiei din cauza unor motive care ţin de comunicarea unor elemente neverificate ştiinţific. Secretarul de Stat Gigel Paraschiv a declarat că Marincea nu a fost schimbat din funcţie ca urmare a declaraţiilor sale despre Roşia Montană

UPDATE: Directorul Institutului de Geologie al României, Ştefan Marincea, nu a fost schimbat din funcţie ca urmare a declaraţiilor, acţiunilor şi manifestărilor sale contra proiectului minier de la Roşia Montană, a declarat, joi, secretarul de stat din MEN Gigel Paraschiv, transmite Mediafax.

Paraschiv a precizat că Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) nu a făcut niciun fel de aprecieri ştiinţifice referitoare la raportul pe subiectul Roşia Montană întocmit de Institutul de Geologie al României (IGR) şi transmis Comisiei de analiză tehnică din Ministerul Mediului.

„Nu se pune problema înlocuirii domnului Marincea ca urmarea a poziţiei dumnealui exprimate împotriva proiectului minier Roşia Montană. Menţionăm că această poziţie nu a fost exprimată în cursul acestei săptămâni, ci la data de 8 octombrie, în cadrul Comisiei parlamentare de analiză a proiectului Roşia Montană. Directorul Institului de Geologie al României a fost eliberat din funcţia pe care o ocupa temporar cu delegaţie”, a precizat secretarul de stat.

Potrivit lui Paraschiv, în zilele premergătoare întâlnirii de comandament din 15 octombrie, IGR a publicat un raport preliminar, propriu, privind analiza fenomenelor seismice din satul Izvoarele, fără consultarea membrilor comandamentului constituit în acest scop.

Mai mult, IGR, prin directorul general Ştefan Marincea, a transmis presei câteva scenarii posibile, interpretabile în opinia specialiştilor, privind impactul evenimentelor seismice din zona satului gălăţean Izvoarele, a mai spus Gigel Paraschiv.

„Subliniem încă o dată: toate informaţiile au fost făcute de Marincea în nume propriu şi fără a se consulta cu ceilalţi membri ai comandamentului ştiinţific, generând concluzii distorsionate din partea presei şi conducând generând astfel confuzie în rândul opiniei publice”, a mai spus Paraschiv.

Secretarul de stat a precizat că toţi membrii comandamentului ştiinţific au susţinut, în şedinţa din 15 octombrie, concluziile stabilite anterior, iar reprezentanţii IGR, respectiv directorul general Ştefan Maricea şi directorul ştiinţific Marcel Mărunţiu, s-au raliat şi ei respectivelor opinii, deşi în declaraţiile de presă anterioare directorul Marincea avusese păreri contrare.

Gigel Paraschiv a ţinut să precizeze şi că există numeroase probleme în ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale, care au fost identificate de-a lungul timpului, precum şi deficienţe în actul managerial legate de activitatea directorului Marincea la conducerea IGR.

„În plus, precizăm că în adresa S9397 din 2013 emisă de către Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat, domnul Ştefan Marincea a primit aviz negativ privind accesul la informaţii clasificate, IGR fiind o unitate care gestionează informaţii clasificate”, a conchis secretarul de stat.

Remus Pricoprie a precizat joi, legat de demiterea directorului Institutului de Geologie, că sunt doar două motive care au dus la această decizie pe care vrea să le comunice, relatează Mediafax.

Ministrul Educaţiei a spus că primul aspect este legat de faptul că atunci când te afli într-o situaţie delicată, poate chiar critică, aşa cum este situaţia cutremurelor din Galaţi, este bine să existe o bună coordonare între toate instituţiile specializate, iar mesajele care se transmit public să fie verificate şi din punct de vedere ştiinţific.

”Mesaje neverificate ştiinţific”

„Din păcate, deşi există un comitet care s-a constituit, domnul Costoiu coordonează acest comitet, au existat din partea domnului director mesaje neverificate ştiinţific şi care au produs şi pot în continuare să producă o serie de probleme la nivelul societăţii”, a precizat ministrul Educaţiei.

Pricopie a mai spus că cel de-al doilea lucru care i se reproşează lui Marincea este legat de nerespectarea legii, precizând că nu vrea să comenteze foarte mult acest aspect.

„Legea trebuie să fie respectată de toată lumea, iar domnul director Ştefan Marincea, în acest moment, se pare că are mai multe probleme, nu doar o problemă, legată de legislaţie şi de respectarea legii. Tocmai pentru că problema este foarte delicată, mai întâi trebuie să avem un tablou foarte clar şi după aceea se va comunica în conformitate cu legea”, a spus Pricopie.

Demitere prin două ordine

Ştefan Marincea a declarat miercuri că a fost informat „prin două ordine, cu semnături diferite” că, începând de miercuri, a fost demis din funcţia de director general al Institutului Geologic al României şi că intenţionează să facă plângere penală în acest caz.

„Nu ştiu cine m-a demis, am primit două ordine, două decizii cu semnături diferite şi am de gând să fac plângere penală împotriva celor care au trimis aceste ordine, pentru că sunt semnături cu bară”, a precizat Ştefan Marincea. Întrebat cine va ocupa postul de director general al Institutului după demiterea sa, Marincea a precizat că este vorba de Marcel Mărunţiu.

Ulterior, Ministerul Educaţiei a explicat decizia printr-un comunicat de presă, transmis miercuri seară.„Directorul Institutului de Geologie al României, domnul Ştefan Marincea, a fost schimbat astăzi, 16 octombrie, din funcţie ca urmare a modului defectuos în care a gestionat şi a comunicat public rezultatele cercetărilor efectuate în zona Izvoarele-Slobozia Conachi, din judeţul Galaţi”, se arată în informarea oficială.

„Deşi a făcut parte din comisia multidisciplinară constituită pentru a analiza cauzele cutremurelor care se produc în judeţul Galaţi, şi, deşi se decisese ca toate concluziile să fie comunicate în interior pentru a se formula un punct de vedere unitar, pe baza tuturor informaţiilor, domnul Marincea a decis să prezinte public rezultate parţiale, înainte de validarea şi discutarea lor în cadrul comisiei. Maniera neprofesionistă, dominată de ipoteze şi incertitudini, în care acesta a transmis public concluzii cu privire la acest fenomen, a fost de natură să genereze panică la nivelul populaţiei şi să întreţină sentimentul de teamă şi incertitudine al locuitorilor din zona respectivă. Acest lucru contravine rolului şi statutului Institutului de Geologie al României şi poate afecta credibilitatea cercetătorilor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul instituţiei”, se mai precizeaza în comunicat.

Raport preliminar contestat

Institutul Geologic al României a dat un raport preliminar privind mişcările de teren din zona Izvoarele, Galaţi, unde localnicii au fost afectaţi de sute de cutremure în ultimele săptămâni, pe o suprafaţă restrânsă.

Cauzele posibile ale fenomenelor de instabilitate a terenului din aceste zone pot ţine de structura geologica a subsolului pe care sunt aşezate localităţile, de exploatarea de petrol şi gaze în regiune sau de recentele inundaţii masive, potrivit raportului preliminar. Săptămâna viitoare va fi prezentată şi analiza completă.

Cutremur de 4,7 grade, în Vrancea

Marţi seara, la 22:33, în Vrancea s-a produs un cutremur cu o magnitudine de 4,7 pe scara Richter. La o oră distanţă, la 23.41, un seism de 2,8 a avut loc în Galaţi, continuând seria lungă de cutremure din ultima perioadă, resimţite mai ales în comuna Izvoarele.

Specialiştii nu au precizat dacă există vreo legătură între cutremurele din zona seismică Vrancea şi cele care au loc în Galaţi.

Un punct de vedere controversat

Demiterea lui Marincea vine la doar o zi după un controversat punct de vedere oferit de Institutul Geologic Român, care a emis un fel de raport preliminar asupra fenomenelor de instabilitate din zona Izvoarele – Galaţi.

Motivele principale expuse de cercetătorii care au realizat punctul de vedere vin din trei părţi: activităţi umane care au provocat mişcările pământuli, componenţa geologică deja ştiută a zonei, dar şi activarea unor falii seismice ca urmare  a mişcărilor de până acum.

Punctul de vedere al Institutul Geologic al României menţionează că fenomenul de instabilitate din zona Izvoarele-Slobozia Conachi poate avea cauze naturale, dar şi antropice. „Dintre cauzele antropice se evidenţiază clar posibile fenomene de tasare diferenţiată a terenurilor, datorate exploatării de petrol şi gaze pe cele trei domuri ale structurii petrolifere Independenţa pe care se află amplasate şi localităţile Izvoarele şi Slobozia Conachi“, se arată în documentul redactat de IGR. Potrivit surselor „Adevărul“, nu se poate vorbi de o perforare a domurilor, aşa cum s-a speculat pe alocuri, deşi zona este una sensibilă pentru astfel de exploatări.

IGR menţionează că localitatea Izvoarele este amplasata deasupra unor straturi de sol care nu sunt propice construcţiilor. De altfel, cel mai bine ar fi fost să nu se construiască pe aşa ceva. Nisipurile şi pietrişurile sunt relativ neconsolidate şi alcătuiesc partea superioară a pachetului de depozite. Punctul de vedere menţionează că evenimentele din ultimele săptămâni pot fi puse pe seama unei sufoziuni mecanice, care poate determina modificări ale suprafeţei terenului, ce pot duce la apariţia unor pâlnii de sufoziune.

Aceste seisme ar fi putut cel mult să deschidă, prin reactivare, o falie sau un sistem din arealul văii Suhu, ceea ce a permis apelor de suprafaţă să se infiltreze în zone mai adânci, până atunci uscate, ceea ce ar fi dus la modificarea structurii solului şi provocarea evenimentelor de mai sus. Aşadar, nu vorbim de surse profunde pentru cutremurele din Galaţi, ci infiltrarea apei în anumite zone ar fi putut provoca fenomene de sufoziune şi umezeală.

http://adevarul.ro/news/politica/basescustatele-europene-trebuie-asumenecesitatea-integra-educatie-comunitatile-rome-1_525fbc55c7b855ff564a05de/index.html#

Băsescu: Statele europene trebuie să asume necesitatea de a integra, prin educaţie, comunităţile rome

Preşedinte Traian Băsescu a afirmat, la o întâlnire cu preşedintele Parlamentului elen, că diferenţa în nivelul de trai este motorul principal al migraţiei, iar statele europene trebuie să asume necesitatea de a integra, prin educaţie, comunităţile rome.

Preşedintele Traian Băsescu l-a primit, joi, la Palatul Cotroceni, pe preşedintele Parlamentului Republicii Elene, Evangelos-Vasileios Meimarakis.

„Domnul preşedinte Traian Băsescu a afirmat că diferenţa în nivelul de trai este motorul principal al migraţiei, iar statele europene trebuie să asume, în spiritul valorilor democratice şi al drepturilor tuturor cetăţenilor europeni la libera circulaţie, necesitatea de a integra, prin educaţie, comunităţile rome“, arată un comunicat de presă transmis joi de Administraţia Prezidenţială.

În comunicat se mai arată că preşedintele Parlamentului Republicii Elene a mulţumit pentru primirea călduroasă de care s-a bucurat în timpul vizitei la Bucureşti şi a vorbit despre puternicele relaţii de prietenie şi cooperarea bilaterală care există între România şi Grecia. În contextul în care Grecia va prelua, de la 1 ianuarie 2014, preşedinţia rotativă a Uniunii Europene, iar România deţine actuala preşedinţie a Procesului de Cooperare din Europa de Sud-Est (SEECP), Evangelos-Vasileios Meimarakis „şi-a exprimat speranţa că Grecia şi România vor continua buna cooperare în vederea promovării intereselor regiunii noastre”, conform sursei citate.

De asemenea, preşedintele Traian Băsescu a declarat că România urmăreşte cu atenţie evoluţia situaţiei din Grecia şi că speră ca Guvernul grec să reuşească în atingerea obiectivelor necesare redresării economice a ţării. Şeful statului român a vorbit şi despre faptul că România şi Grecia trebuie să depună eforturi pentru racordarea la spaţiul european a ţărilor din Balcanii de Vest.

Preşedintele Băsescu i-a mulţumit înaltului demnitar grec pentru votul pe care Parlamentul elen l-a acordat României în vederea integrării în Uniunea Europeană şi l-a asigurat că Grecia va putea conta întotdeauna pe sprijinul României, ca aliat şi ţară prietenă, se mai arată în comunicat.

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15824719-remus-pricopie-despre-admiterea-liceu-foarte-bine-nu-schimbam-regulile-altul.htm

Remus Pricopie despre admiterea la liceu: E foarte bine sa nu schimbam regulile de la un an la altul

Remus Pricopie, ministrul Educatiei Nationale, a declarat joi, 17 octombrie, ca nu va schimba din nou regulile de admitere la liceu. „Eu cred ca este foarte bine sa nu schimbam regulile de la un an la altul. (…) Eu, in momentul de fata, sunt pentru formula pe care am anuntat-o si care, de altfel, va functiona si anul viitor”, a anuntat Pricopie, in replica la initiativa legislativa a liberalilor care vor ca admiterea la liceu sa se foaca doar prin examen.
De cand am venit la Ministerul Educatiei, am promovat stabilitatea in sistem. Eu cred ca este foarte bine sa nu schimbam regulile de la un an la altul si trebuie sa fim predictibili, inclusiv in domeniul Educatiei. Pe de alta parte, sigur ca exista anumite reguli institutionale, parlamentare, legi si orice membru al Parlamentului poate sa faca propuneri legislative. Eu, in momentul de fata, sunt pentru formula pe care am anuntat-o si care, de altfel, va functiona si anul viitor. Pentru orice schimbare pe care o vom introduce trebuie sa avem argumente foarte clare„, a declarat Remus Pricopie la Parlament, citat de Agerpres.

Ministrul a vorbit si despre bursa lunara de 200 de lei pe care o primeste fiecare elev inscris in scoala profesionala. „Se aplica nu doar in cadrul scolilor de stat, dar se aplica si elevilor inmatriculati la scoli particulare si, evident, intentia noastra este sa mentinem aceasta bursa, poate in viitor chiar sa o crestem, pentru a redinamiza invatamantul profesional si tehnic din Romania„, a afirmat Pricopie.
Amintim ca deputatul PNL Ioan Cupsa a anuntat miercuri ca a depus la Parlament o initiativa legislativa care prevede ca admiterea la liceu si in scoala profesionala sa se realizeze doar pe baza unui examen, numit Concurs National de Admitere. Liberalul propune astfel eliminarea totala din media de admitere la liceu a notelor obtinute de elevi in gimnaziu. Detalii aici

Propunerea deputatului PNL Ioan Cupsa vine la mai bine de o luna de la decizia Ministerului Educatiei de a scadea ponderea mediei gimnaziale in media finala de admitere la liceu. Pe 6 septembrie, ministrul Remus Pricopie a anuntat ca incepand din acest an scolar – 2013-2014 – in admiterea la liceu, media de la Evaluarea Nationala va avea o pondere de 75% (fata de 50% cat a fost pana acum), iar media generala de absolvire a gimnaziului va fi in proportie de 25%.

Decizia a fost luata in urma rezultatelor de la Evaluarea Nationala 2013, care „au relevat diferente notabile intre mediile, mai mari, obtinute de elevi in scoala, pe parcursul gimnaziului, si mediile, mai mici, obtinute de acestia la Evaluarea Nationala”, a informat Ministerul intr-un comunicat remis HotNews.ro.

De asemenea, in urma cu o saptamana ministrul Remus Pricopie a anuntat ca din 2015 admiterea la liceu se va face cu medie de minimum 5. Detalii aici

http://www.evz.ro/detalii/stiri/indoctrinare-religioasa-gabriela-firea-cere-after-school-pe-langa-biserici-copiii-de-ast-1062575.html

ÎNDOCTRINARE RELIGIOASĂ. Gabriela Firea cere after school pe lângă biserici: Copiii de astăzi pot veni să înveţe

Senatorul PSD Gabriela Firea a anunţat miercuri în plenul Senatului că va iniţia un proiect de modificare a Legii Cultelor prin care pe lângă biserici să fie construite spaţii unde copiii “pot veni să învete, să se joace”.

Firea a declarat că a participat că “la două evenimente încărcate de spritualitate – Sărbătoarea Sf. Cuvioase Parascheva de la Iași și oficierea Sfântei Liturghii de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române la Catedrala din Voluntari, care poartă Hramul  Sfintei Parascheva”, unde a observat prezenţa a numeroşi copii.

“Am fost bucuroasă să constat că se aflau acolo mulți copii și tineri. Ei mi-au reamintit de pelerinajele pe care le-am făcut în copilărie alături de familia mea, de entuziasmul cu care așteptam să mergem împreună la Liturghie, de seriozitatea cu care ascultam învățăturile despre credință ale bunicii”, a spus Firea.

Prin urmare, senatorului PSD i-a venit ideea ca pe lângă biserici să fie construite si spaţii destinate special copiilor, “un loc în care copiii de astăzi pot veni să învete, să se joace, să se simtă în siguranță”.

“Entuziasmul cu care aceștia participă la activitățile organizate de biserici demonstrează necesitatea unei implicări mai profunde, din partea noastră, a tuturor,  în educatia și sprijinirea tinerei generații, dar și viabilitatea acestui demers – acela de a construi, alături de fiecare lăcaș de cult, un spațiu adaptat și dedicat tinerilor și copiilor.

De aceea, am decis să mă implic, alături de reprezentanți ai bisericii și ai societății civile, în realizarea unei propuneri legislative de modificare a legislației din domeniul cultelor. Concret, initiativa noastră vizează includerea în proiectele viitoarelor lăcașuri de cult a unor spații pentru after school și școala de duminică. În cazul bisericilor existente, astfel de spații vor putea fi construite în apropiere”, a argumentat Gabriela Firea.

http://www.starjunior.ro/care-este-legatura-dintre-somn-si-problemele-la-scoala/

Care este legatura dintre somn si problemele de la scoala?

Cercetătorii brazilieni au studiat nu demult copiii cu vârste cuprinse între 7 şi 10 ani, care sunt elevi la şcolile din Sao Paolo.

Ei au descoperit că acei copii care prezentau simptome ale tulburărilor de somn sau ale problemelor de respiraţie obţineau, în medie, note mai mici la şcoală decât copiii care nu aveau probleme cu somnul.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/campioni-la-chiul-elevii-olteni-se-intrec-in-absente-1062568.html

Campioni la chiul. Elevii olteni se întrec în absenţe

Şcolarii din Dolj au reuşit să adune în doar două săptămâni de şcoală peste 75.000 de absenţe.

Din 75.500 de absenţe au fost motivate numai 19.300.

Potrivit statisticilor anuale realizate la nivelul judeţului şi citate de Gazeta de Sud se observă o stagnare faţă anul trecut, aceeaşi lună, când s-au acumulat 75.200 de absenţe.

În topul şcolilor cu cele mai multe absenţe se află Colegiul „Ştefan Odobleja“, Colegiul Naţional „Gheorghe Chiţu“ şi Liceul „Dimitrie Filişanu“ din Filiaşi. La polul opus cu foarte puţini copii care au lipsit în luna septembrie de la şcoală sunt unităţile de învăţământ din localităţile Mischii, Brabova şi Gherceşti.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj susţin însă că într-o comparaţie simplă se observă o uşoară scădere a acestui fenomen în ultimii trei ani. „Dacă în anul şcolar 2011-2012 s-au acumulat 3.800.000 de absenţe, în 2012-2013 absenteismul a scăzut la 3.400.000 de absenţe“, a precizat Nicuşor Cotescu, inspectorul şcolar general adjunct.

http://www.evz.ro/detalii/stiri/ministrul-educatiei-l-a-demis-pe-directorul-institului-de-geologie-pentru-ca-a-generat-pan-1062542.html

Ministrul Educației l-a demis pe directorul Institului de Geologie pentru că a generat panică în populație

Conducerea Ministerului Educației Naționale (MEN) a decis, miercuri, să-l demită din funcție pe directorul Institutului Geologic al României (IGR), Ștefan Marincea, “ca urmare a modului defectuos în care a gestionat și a comunicat public rezultate ale cercetărilor efectuate în zona Izvoarele-Slobozia Conachi, din județul Galați”.

„Deși a făcut parte din comisia multidisciplinară constituită pentru a analiza cauzele cutremurelor care se produc în județul Galați și deși se decisese ca toate concluziile să fie comunicate în interior pentru a se formula un punct de vedere unitar, pe baza tuturor informațiilor, domnul Marincea a decis să prezinte public rezultate parțiale, înainte de validarea și discutarea lor în cadrul comisiei.

Maniera neprofesionistă, dominată de ipoteze și incertitudini, în care acesta a transmis public concluzii cu privire la acest fenomen, a fost de natură să genereze panica la nivelul populației și să întrețină sentimentul de teamă și incertitudine al locuitorilor din zona respectivă”, se arată într-un comunicat al MEN.

Potrivit sursei citate, acest lucru contravine rolului și statutului Institutului de Geologie al României și poate afecta credibilitatea cercetătorilor care își desfășoară activitatea în cadrul instituției.
http://www.gandul.info/stiri/un-elev-de-14-ani-medaliat-la-olimpiada-nationala-de-informatica-a-fost-gasit-spanzurat-11531753

Un elev de 14 ani, medaliat la olimpiada naţională de informatică, a fost găsit spânzurat

Un elev de 14 ani din Iaşi, medaliat la olimpiada naţională de informatică, s-a spânzurat în locuinţa lui, iar motivul pentru care a recurs la acest gest nu este deocamdată cunoscut, colegii băiatului spunând că miercuri, la şcoală, acesta a fost vesel şi nu a dat de înţeles că ar avea vreo problemă

Băiatul de 14 ani, elev la Colegiul de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi, a fost găsit spânzurat, miercuri seară, în locuinţă, de către tatăl său, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Elevul obţinuse locul doi pe ţară la olimpiadele naţionale de informatică din 2011 şi 2012.

Mama băiatului este profesoară la un liceu de elită din Iaşi, iar tatăl este inginer, ambii fiind în stare de şoc.

Elevul s-a spânzurat cu cablul antifurt de la bicicleta sa şi nu a lăsat vreun bilet de adio. Nici părinţii şi nici profesorii nu îşi explică gestul copilului.

Potrivit colegilor de clasă, băiatul a venit miercuri la şcoală, a fost vesel şi nu a dat de înţeles că ar avea vreo problemă.

„Suntem consternaţi de această tragedie, iar părinţii săi sunt distruşi. Nu ne putem explica ceea ce s-a întâmplat. Ieri (miercuri – n.r.), când a plecat de la şcoală, a fost foarte vesel”, a declarat, joi, presei, Carmen Losonczy, directorul Colegiului de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi, Sabina Manea, a precizat că elevul nu ar fi fost implicat în vreun conflict la şcoală.

„Suntem şocaţi, atât noi, cât şi profesorii şi colegii de la Liceul de Informatică, unde învăţa băiatul. Era un copil olimpic la informatică, cu rezultate foarte bune la şcoală. Din mediul şcolar, nimic nu l-ar fi împins la un asemenea gest. Nu existau conflicte sau tensiuni în clasă. Toată lumea este înmărmurită”, a afirmat Sabina Manea.

Poliţiştii ieşeni au întocmit dosar penal pentru moarte suspectă, urmând ca legiştii să facă necropsia pentru stabilirea cu exactitate a cauzelor decesului.

„Se fac cercetări pentru stabilirea circumstanţelor în care s-a produs decesul. Nu sunt suspiciuni de comitere a vreunei infracţiuni”, a spus Anca Vâjiac, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Iaşi.

Elevul era pasionat de calculatoare, iar pe pagina sa de Facebook, scrisese că lucrează ca freelancer. Tot pe pagina sa de socializare, în dreptul numelui său, băiatul a scris: „Eu nu elev”.

http://www.gandul.info/stiri/directorul-unei-scoli-din-sfantu-gheorghe-si-un-profesor-cercetati-pentru-lovirea-unor-elevi-11531252

Directorul unei şcoli din Sfântu Gheorghe şi un profesor, cercetaţi pentru lovirea unor elevi

Directorul unei şcoli din Sfântu Gheorghe este cercetat de poliţişti după ce a fost reclamat de o femeie că i-ar fi pălmuit fiica de 13 ani, elevă la acea şcoală, iar un profesor din comuna covăsneană Boroşneu Mare este şi el cercetat, fiind acuzat de un părinte că i-a agresat fiul de 12 ani.

Potrivit unui comunicat dat publicităţii, joi, de IPJ Covasna, o femeie a sesizat telefonic Poliţia din Sfântu Gheorghe, în cursul zilei, că fiica sa, în vârstă de 13 ani, a fost lovită cu palma peste faţă de către directorul unei şcoli din municipiul Sfântu Gheorghe, unde aceasta este elevă.

Potrivit purtătorului de cuvânt al IPJ Covasna, Nicoleta Marin, un caz similar s-a înregistrat în comuna Boroşneu Mare, unde un bărbat a sesizat, miercuri, poliţiştii din localitate despre faptul că fiul său, în vârstă de 12 ani, în timp ce se afla la şcoală, în pauză, a fost agresat fizic de către un profesor.

„În urma agresiunilor, minorul a suferit leziuni care necesită pentru vindecare două-trei zile de îngrijiri medicale, conform documentelor medicale”, subliniază purtătorul de cuvânt al IPJ Covasna.

Potrivit comunicatului, în ambele cazuri semnalate au fost declanşate cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de lovire sau alte violenţe.

Nicoleta Marin a declarat corespondentului MEDIAFAX că cercetările sunt în curs şi, din acest motiv, numele profesorului, respectiv al directorului sau detalii din anchetă nu pot fi date publicităţii.

UNIVERSITAR

http://adevarul.ro/educatie/studii-in-strainatate/7-universitati-top-50-vin-riuf-weekend-1_5260babfc7b855ff564ea828/index.html

7 universităţi din top 50 vin la RIUF în weekend

Harvard, Stanford şi Cambridge sunt doar câteva dintre universităţile străine de top care vor veni cu oferte de studiu pentru tinerii români în acest weekend, la Târgul RIUF, cel mai mare târg internaţional de universităţi. În total, la eveniment vor fi prezente peste 70 de universităţi de pe patru continente (Europa, SUA, Asia şi Australia).

Târgul va putea fi vizitat sâmbătă (19 octombrie), între 10:00 – 17:00 şi duminică (20 octombire), între 10:00 – 16:30, la Sala Palatului. Pe 22 octombrie RIUF ajunge şi la Constanţa, iar pe 24 octombrie la Timişoara.

Pe parcursul celor două zile, reprezentanţi de la Harvard, Stanford,Cambridge, King’s College London, Hong Kong University of Science and Technology, University College London şi Imperial College London vor avea sesiuni de prezentare despre ce înseamnă să fii student la o universitate de top din lume, cât sunt taxele de şcolarizare, ce posibilităţi de finanţare au, programele disponibile şi procesul de aplicare spun reprezentanţii EDUCATIVA Group, cei care organizează RIUF.

Destinaţiile preferate de tinerii români care pleacă la studii în străinătate sunt în primul rând Marea Britanie, urmată de Danemarca, unde studiile sunt gratis, Olanda şi apoi Suedia. „Majoritatea aleg Marea Britanie şi ţările scnadinave fiindcă se poate studia în limba engleză, pe care o stăpânesc foarte bine.

În Statele Unite pleacă de obicei studenţi foarte focusaţi într-o anumită direcţie. Sunt două categorii de studenţi aici: cei care îşi permit să plătească taxele de peste 15.000 de dolari (11.000 euro), uneori mai mari de 25.000 de dolari (18.400 de euro), sau cei care sunt foarte bine pregătiţi şi pot obţine o bursă Fullbright. SUA nu este singura ţară care are asemenea taxe, în Elveţia se poate ajunge şi la 40.000 de euro pe an”, precizează Cristina Voinea, consilier Edmundo la EDUCATIVA.

De altfel, 24 de universităţi şi instituţii prezente la RIUF vor oferi burse, al căror cuantum total se ridică la peste 500.000 de Euro. Bursele pornesc de la 1.000 de lire pe an (aproximativ 1.200 de euro) şi pot ajunge chiar la peste 60.000 de dolari (aproximativ 45.000 de euro) pentru un program de MBA în Statele Unite.

http://adevarul.ro/international/foreign-policy/prima-scoala-diplomatiei-economice-1_525fae47c7b855ff5649b488/index.html

Prima şcoală a diplomaţiei economice

Luni  07 octombrie 2013. În această zi, într-un singur loc din Bucureşti puteai găsi în acelaşi loc generali, economişti, ambasadori, corporatişti şi profesori universitari. Şi acel loc era Camera de Comerţ şi Industrie a României – Aula Candelabrelor. Ocazia: lansarea Colegiului Naţional de Comerţ şi Diplomaţia Relaţiilor Economice – sau într-o traducere pe înţelesul tuturor: prima şcoală de diplomaţi economici din România.

Ca o conştientizare a evoluţei umanităţii, m-am simţit dator să remarc prin acest articol la adevărata valoare această iniţiativă academică care recunoaşte prin programul de studii propus în egală măsură atât inevitabilitatea cât şi necesitatea unei noi ordini mondiale în care economicul primează.  Către ce ne îndreptăm ca umanitate încă nu ştim, dar dacă vrem ca pe viitor să nu mai fim doar luaţi de val, uneori chiar împotriva voinţei noastre, trebuie să înţelegem ce se întâmplă în jurul nostru şi să acţionăm prin oameni bine pregătiţi. Iar în jurul nostru, ochii diplomatului economic văd o ţară precum Germania care a sfidat criza şi a câştigat printr-un război economic ceea ce nu a reuşit în două războaie mondiale.

Văd China care ameninţă supremaţia mondială după ce a înţeles că simpla hărnicie nu este suficientă dacă nu este dublată de o strategie a diplomaţiei economice în care nu contează dacă pisica este albă sau neagră atâta timp cât prinde şoareci. Văd România şi oportunităţile economice pe care trebuie să le fructifice pe viitor. Relaţiile internaţionale ale prezentului şi viitorului nu se mai pot bizui doar pe istoria diplomaţiei, politică şi drept. Ele trebuie să integreze o doză cel puţin egală de geopolitică economică.

De această binevenită iniţiativă se fac vinovaţi atât Universitatea Transilvania din Braşov cât şi Uniunea Camerelor de Comerţ Bilaterale din România. „Recâştigarea pieţelor internaţionale” este miza acestui proiect academic, în cuvintele preşedintelui CNCDRE conf. univ.dr. Nasty Vlădoiu, dar nu mă pot abţine să nu remarc cu tristeţe că recunoaşterea adevărului acestor spuse, cum că înainte de 1989 aveam mai multe pieţe internaţionale câştigate, este în totală contradicţie cu frumoasele portrete care împodobesc cocheta Aulă a Candelabrelor. Portrete care îi prezintă pe toţi conducătorii Camerei de Comerţ şi Industrie a României de la înfiinţarea acesteia de către domnitorul Alexandru Ioan Cuza în 1864 şi până în zilele noastre. Toţi mai puţin pe cei din perioada comunistă, care sunt doar enumeraţi într-o singură ramă mai discretă.

Departe de mine gândul de a nu admite şi repudia ororile comunismului, dar aceasta are prea puţină legătură cu a nu recunoaşte meritele unor oameni care au sprijinit şi uneori condus comerţul exterior românesc într-o perioadă de excedent comercial record.

Găsiţi acest articol aici, în zona Foreign Policy ca o recunoaştere a importanţei diplomaţiei economice în lumea de azi şi de mâine, dar şi ca simbol al unui prim pas făcut în România pentru intrarea noastră în acest club în afara căruia mai există azi doar statele eşuate.

Text semnat de Marius Dincă – phd SNSPA. 

http://www.romanialibera.ro/actualitate/educatie/ubb-va-pregati-specialisti-in-evaluarea-programelor-europene-315410.html

UBB va pregăti specialişti în evaluarea programelor europene

Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj va pregăti specialiştii de top care vor evalua politicile publice şi programele europene. Este vorba de absolvenţii unui masterat, iniţiat ca rod al unui parteneriat cu Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative din Bucureşti. Masteratul va fi lansat în data de 22 octombrie. „Autoritatea Naţională pentru Calificari a validat în august 2013 calificarea universitară de masterat „Evaluarea politicilor şi a programelor publice europene”, la propunerea Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) din Bucureşti, în cadrul proiectului „Cooperare inter-universitară pentru dezvoltarea de cursuri şi programe de masterat de calitate în domeniul evaluării de programe şi politici publice (EVAL-EPPP)” (POSDRU/ 18/1.2/G/28682), implementat de SNSPA Bucureşti, în parteneriat cu Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi Universitatea din Oradea, co-finantat din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013: „Investeşte în oameni!”.

Validarea acestei calificari de master se bazează pe faptul că specializarea propusă are un caracter inovativ şi prezinta interes pentru comunitatea academică, fiind în acelasi timp conectată la cerinţele pieţei, atât la nivel national, cât şi internaţional. Programul masteral „Evaluarea politicilor şi a programelor publice europene” funcţionează la Universitatea Babeş-Bolyai în cadrul Departamentului de Studii Internaţionale şi Istorie Contemporană a Facultăţii de Istorie şi Filosofie, alături de celelalte specializări din aria domeniului Ştiinţe Politice”, spune unul dintre reprezentanţii Departamentului de Studii Internaţionale şi Istorie Contemporană, Alin Nicula. El a adăugat că această specializare  vine în întâmpinarea unei nevoi reale a societăţii transilvane, precum şi a celei din România, ca urmare a deficitului cronic de specialişti calificaţi în evaluarea propunerilor de proiecte cu finanţare din partea Uniunii Europene.