Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 17.07.2014

PREUNIVERSITAR

 

REPARTIZARE LICEU 2014 De azi se pot depune dosarele de înscriere la liceu. Lista documentelor necesare

Începând de joi, 17 iulie şi până vineri, 25 iulie, elevii care au fost repartizaţi computerizat la liceu în prima etapă, la începutul săptămânii, pot merge să se înscrie oficial la instituţiile unde au fost admişi. Aceştia trebuie să aducă şi o serie de documente. Potrivit calendarului oficial, joi, 17 iulie, începe etapa de depunere a dosarelor de înscriere la liceele unde au fost repartizaţi în prima etapă absolvenţii de clasa a VIII-a. Părinţii şi elevii au aproape o săptămâna la dispoziţie să depună toate actele necesare finalizării înmatriculării în clasa a IX-a, înainte de a pleca în vacanţă. Pentru ca toţi elevii nerepartizaţi în prima etapă să poată fi distribuiţi în data de 24 iulie, aceştia trebuie să completeze fişele cu opţiuni în perioada 16 – 21 iulie şi vor intra în cea de-a doua etapă. CALENDAR Prima etapă de admitere în învăţământul liceal de stat, pentru candidaţii din seria curentă, precum şi pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2014 – 2015: 17 iulie – 25 iulie – Depunerea dosarelor de înscriere la şcolile la care candidaţii au fost repartizaţi. 16-31 iulie: a doua etapă a admiterii la liceu (pentru cei rămaşi nerepartizaţi după etapa anterioară) 1 august-8 septembrie: a treia etapă a admiterii la liceu (pentru cei rămaşi nerepartizaţi după cele două etape) DOCUMENTELE NECESARE PENTRU ÎNSCRIEREA ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL LICEAL ŞI PROFESIONAL SPECIAL: 1) cerere de înscriere; 2) hotărâre de încadrare într-o categorie de handicap, eliberată de Comisia de Protecţia Copilului; 3) fişa privind traseul educaţional, eliberată de şcoala de provenienţă; 4) foaia matricolă pentru clasele a V-a – a VIII-a (cu calculul mediei generale); 5) fişa psihopedagogică 6) fişa medicală sintetică, în copie xerox 7) copie după certificat de naştere/carte de identitate a candidatului 8) copie după actele de identitate ale părinţilor/aparţinătorilor legali Peste 99% din copii, repartizaţi la licee din prima etapă Ministerul Educaţiei Naţionale a finalizat luni, mai devreme cu o zi, prima etapă a repartizării computerizate în unităţile de învăţământ liceal a absolvenţilor de clasa a VIII-a. Au fost completate 2.059.366 de opţiuni de înscriere în unităţi şcolare, ceea ce reprezintă, în medie, 16 opţiuni pentru fiecare elev în parte. În etape speciale premergătoare repartizării computerizate, 15.405 elevi au fost admişi în învăţământul profesional, 12.258 elevi au fost admişi la specializări vocaţionale, din care 360 în învăţământul militar, 1.851 de elevi au intrat pe locurile rezervate rromilor, iar alţi 639 de elevi au fost distribuiţi în învăţământul special. Pe intervale de medii de admitere, situaţia se prezintă astfel: medii de 10 – 87, medii între 9 şi 10 – 19.728, medii între 8 şi 9 – 27.069, medii între 7 şi 8 – 25.527, medii între 6 şi 7 – 22.776,  medii între 5 şi 6 – 17.731, medii mai mici de 5 – 15.791. Evaluarea Naţională a contat în proporţie de 75% la admitere Media de admitere anul acesta este media aritmetică între media de la Evaluarea Naţională (75%) şi media celor patru ani de gimnaziu (25%). Elevii care au obţinut medii sub 5 la Evaluarea Naţională sau a căror medie de admitere este sub 5 participă şi ei la repartizarea computerizată. Potrivit Legii Educaţiei Naţionale, învăţământul obligatoriu este de 11 ani. Învăţământul obligatoriu presupune parcurgerea următoarelor cicluri: primar (clasa pregătitoare şi clasele I -IV), gimnazial (clasele V- VIII) şi liceal (clasele IX – X). Elevii pot consulta datele referitoare la distribuirea lor în licee pe site-ul admitere.edu.ro

Sursa: Adevarul.ro

 

36 de microbuze şcolare noi pentru elevii maramureşeni

Elevii maramureşeni care fac naveta la şcoală vor beneficia începând cu anul şcolar 2014-2015 de  36 de microbuze şcolare noi. Microbuzele vor ajunge în judeţul Maramureş, urmare a intervenţiei Inspectoratului Şcolar judeţean Maramureş şi a  administraţiei judeţene. În  adresa primită  la Instituţia Prefectului judeţul Maramureş din partea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, se arată că cele 36 de microbuze 16+1 locuri destinate asigurării transportului şcolar pentru elevii din comunităţile rurale îndepartate de unităţile şcolare,  vor fi repartizate în două etape. În prima etapă, care se va desfăşura  în perioada iulie- septembrie 2014, vor fi repartizate un număr de 15 microbuze, către următoarele unităţi administrativ teritoriale: Băiuţ, Băseşti, Budeşti, Copalnic- Mănăştur, Fărcaşa, Ieud, Poienile de Sub Munte, Recea, Săcălăşeni, Satulung, Şieu, Şişeşti, Suciu de Sus, Vadu Izei, Valea Chioarului.  În etapa a doua, estimată să se desfăşoare în perioada octombrie-decembrie 2014, vor fi repartizate un număr de 21 de microbuze, către următoarele unităţi administrativ teritoriale: Ardusat, Asuaju de Sus, Băiţa de Sub Codru, Bistra, Boiu Mare, Câmpulung la Tisa, Cerneşti, Cicârlău, Coltău, Cupşeni, Dumbrăviţa, Giuleşti, Groşi, Leordina, Ocna Şugatag, Remeţi, Repedea, Sălsig, Săpânţa, Vima Mica, Vişeu de Jos.

Sursa: Adevarul.ro

 

44.000 de absolvenţi de liceu, viitori şomeri. Sau nu?

În urma proaspătului definitivat examen de Bacalaureat, 44.000 de elevi au rămas în afara sistemului fie pentru că nu s-au înscris, fie pentru că nu s-au prezentat sau au fost eliminaţi de la examen deoarece au copiat. Se poate crede că soarta lor este pecetluită spre şomaj şi că aceştia vor îngroşa cu siguranţă rândurile de asistaţi sociali ai ţării. Noi vă propunem două soluţii valide şi eficiente: angajarea pe poziţii temporare şi/sau posibilitatea de practică în cazul înscrierii la scoli postliceale. Ei bine, este extrem de important de reţinut că absolvenţii de liceu au două variante eficiente de urmat: pot alege să lucreze pe unul din zecile de posturi disponibile pentru cei fără experienţă, aşa cum foarte bine pot învăţa o meserie la o şcoală postliceală şi pot apela la oportunităţile de practică propuse de practica-ta.ro.  Mai multe instituţii de învăţământ privat, autorizate de Ministerul Educaţiei, s-au adaptat înca de anul trecut situaţiei, când promovabilitatea la BAC a fost, de asemenea, scazută. Dar să revenim la posibilităţile de angajare, la fel de importante ca şi pentru proaspat absolvenţii de facultate. Noi facem în această perioadă cele mai multe angajări din timpul anului, august fiind chiar luna de top în materie de astfel de angajări. Cărui fapt se datorează acest lucru? Perioada verii este una în care consumul creşte foarte mult, iar activitatea din industria de automotive, componente electronice sau logistică are nevoie de multă forţă de muncă flexibilă şi sezonieră. Anual, în această perioadă sunt disponibile între 1.000-1.500 locuri de munca/ luna prin intermediul Adecco. Numărul lor este cu siguranţă mai mare, iar faptul că aceşti tineri au posibilitatea de a se angaja rapid într-un loc de muncă stabil le poate asigura o perioadă tampon în care să decidă încotro doresc să se îndrepte profesional. Un loc de muncă prin intermediul companiilor de recrutare asigură: – un venit stabil şi alte beneficii suplimentare (sporuri de performanţă, sporuri de noapte, tichete de masă, transport gratuit); – mobilitate; – experienţă în muncă şi posibilitatea de calificare la locul de muncă. Ne-ar plăcea să nu-i mai privim pe aceşti tineri ca fiind paria ai societăţii şi să-i ajutăm să se integreze pe piaţa muncii pentru a contribui atât la dezvoltarea lor, cât şi a întregii ţări. Iar acest lucru e posibil doar dacă suntem informaţi şi dispuşi să depunem un minim efort; în rest, locuri de munca sunt, trebuie doar ca ei să ajungă la noi – îndrumaţi sau din proprie iniţiativă. Nu în ultimul rând, absolvenţii trebuie să-şi păstreze entuziasmul în privinţa găsirii unui loc de muncă întrucât companiile care vor angaja absolvenţi de liceu sau de facultate vor beneficia de subvenţii. Valoarea orientativă a subvenţiei nete este de 900 de lei pentru tinerii cu studii medii şi de 1.300 de lei pentru tinerii cu studii superioare, conform Ghidului Solicitantului Condiţii Specifice „Locuri de muncă subvenţionate”. În plus, companiile care vor angaja absolvenţi şi vor beneficia de acest program, trebuie să realizeze un plan educaţional pentru fiecare persoană nou angajată, cu scopul de a proba demersul educativ aferent învăţării la locul de muncă.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevii de nota 2 care intră la liceu, autorii dezastrului de la Bac

Există atât școli generale, cât și licee în care niciun elev nu a luat la examene note de promovare. În acest an însă, admiterea la liceu s-a făcut cu medii mai mici decât în 2013, fiind primiți elevi al cărui loc este de fapt în școlie profesionale. Ponderea crescută a examenului de Evaluare Națională (75% în loc de 50%) și dificultatea subiectelor a dus la scăderea mediilor de admitere în liceu. Dacă anul trecut ultima medie a fost peste 3, anul acesta elevii au putut intra la liceu și cu nota 2. Există chiar școli (Școala Gimnazială „Întorsura” și Școala Gimnazială „Anton Pann” din Dolj, spre exemplu) în care niciun elev nu a obținut peste 5. Scurgere de resurse Expertul în educație Ștefan Vlaston consideră că astfel de unități de învățământ trebuie închise, pentru că randamentul lor este zero și reprezintă o scurgere inutilă de resurse. Elevii cu note mult sub 5 nu ezită să își completeze fișa de înscriere la liceu, în condițiile în care au dreptul să o facă. Anul acesta, ultima medie de admitere în București a fost 2.50, comparativ cu anul trecut, când ultima medie a fost de 3.74. O bună parte dintre elevii intrați cu note sub 5 la liceu ajung să susțină Bac-ul, iar rezultatele sunt pe măsură. Așa ajungem la licee unde procentul de promovabilitate este zero. Singura șansă pentru acești elevi este școala profesională, spun la unison dascălii. Profesorii de liceu nu pot ridica nivelul elevilor de nota 3 Cei care obțin o medie sub 3 după Evaluarea Națională trebuie să meargă la profesională. Oricât de buni ar fi profesorii la liceu nu pot ridica nivelul elevilor de 3. Problemele financiare, dezinteresul pentru școală, indisciplina afișată de unii elevi sunt, în concepția unui dascăl de matematică de la Ploiești, câteva din problemele cu care se confruntă elevii din gimnaziu, răspunzătoare pentru rezultatele mediocre. O altă cauză pentru care unele școli generale au randament zero, crede expertul în educație Ștefan Vlaston, este că elevii figurează ca fiind înscriși, dar, de fapt, nu frecventează cursurile: ”Sunt școli în care elevii sunt mutați dintr-o clasă în alta, dacă vin controale”. Vlaston spune că pe lângă problemele sistemului, părinții elevilor sunt vinovați fiindcă insistă să își dea copiii la liceu și nu știu să îi orienteze spre meserii care ar putea să le fie utile.

Sursa: Evz.ro

 

Inedit. “Stresul plantelor”, un proiect de mediu al elevilor premianţi din Iaşi

Şcolari din Chişinău, pricepuţi în teme privitoare la protejarea naturii, se află în tabără la Iaşi. În aceste zile 150 de elevi din toate judeţele ţării, între care şi un grup din Republica Moldova, participă la un concurs important şi la acţiuni pe teme de mediu în cadrul Taberei Naţionale pentru Proiecte de Mediu Iaşi. A XVI-a ediţie a Concursului Naţional al Proiectelor de Mediu, are loc la tabăra Muncel în perioada 15-20 iulie 2014, fiind organizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei. Judeţul Iaşi este reprezentat la acest concurs de două unităţi de învăţământ – Colegiul Tehnic de Transporturi şi Construcţii Iaşi, cu proiectul “Lumina artificială, fotosinteza şi stresul plantelor”, realizat de elevii claselor a X-a şi a XI-a, Lungu Constantin şi Dîriţă Ovidiu, sub îndrumarea echipei de profesori Ţârcă Laurenţiu, Urmă Luminiţa, Bulai Mihaela, iar la gimnaziu de Şcoala Gimnazială “B.P.Haşdeu”, prin elevele Vlasie Ana Ecaterina şi Hordilă Roxana Andreea, cu proiectul “Efectele poluării asupra viţei de vie cultivate în zone diferite din judeţul Iaşi”, coordonate de profesoara Luchache Arina.

Pentru prima dată participă elevi din Chişinău

Elevii participanţi, din toate judeţele ţării, sunt însoţiţi de profesori şi reprezintă două echipe – de gimnaziu şi liceu – câştigătoare la faza judeţeană a concursului. “Pentru prima dată sunt invitaţi la concurs elevi din Chişinău, în contextul parteneriatului educaţional între I.S.J. Iaşi şi D.G.E.T.S. Chişinău. Elevii participanţi la faza naţională organizată în judeţul nostru vor prezenta un proiect de cercetare efectuat în domeniul protecţiei mediului, realizat sub forma unor standuri, care vor fi jurizate de specialişti – profesori universitari de la instituţiile de învăţământ superior din Iaşi şi reprezentanţi ai Agenţiei pentru Protecţia Mediului din judeţul Iaşi. Proiectul câştigător va reprezenta România la etapa internaţională a competiţiei”, a spus profesor Alla Apopei, inspector pentru proiecte educaţionale. Pe lângă concursul propriu-zis, programul taberei cuprinde activităţi recreative, o excursie tematică la obiectivele de interes din zona Moldovei, iar la închiderea evenimentului participanţii se vor bucura de spectacolul oferit de talentaţii artişti ai Palatului Copiilor din Iaşi, lângă tradiţionalul foc de tabără. “Ne dorim ca şi această ediţie a Taberei Naţionale de Proiecte de Mediu, organizată la Muncel, să fie una de succes în ceea ce priveşte programul pregătit pentru elevii din ţară, cât şi valoarea şi noutatea proiectele ecologice prezentate de elevi în faţa unui juriu de prestigiu, iar judeţul Iaşi să se menţină ca spaţiu de interes pentru activităţile educative şi vacanţele elevilor” a precizat prof. Alla Apopei, inspector pentru proiecte educaţionale.

Sursa: Jurnalul.ro

 

Cum devine tableta instrument didactic

Ministerul Educației a decis că, din acest an, manualele electronice vor fi obligatorii pentru clasele I și a II-a. Manualele electronice devin, pentru prima dată în istoria învățământului românesc, obligatorii pentru elevii care vor intra la toamnă în clasa I și a II-a. Această inițiativă consacră, practic, tableta drept instrument didactic oficial. Manualele electronice vor fi distribuite și împreună cu tablete Android românești, mai ieftine și mai fiabile decât cele de import, ceea ce poate ajuta la impulsionarea industriei IT din România. Editurile care vor produce an de an noile manuale sunt selectate prin licitație de către Ministerul Educației. Marele beneficiar al introducerii manualelor electronice, alături de copii, este o companie clujeană, AROBS Transilvania Software, cea care deține brandul Smailo, folosit atât pentru tablete Android, cât și pentru sisteme de navigație sau camere video. Compania clujeană a încheiat un parteneriat cu o importantă editură, împreună cu care va produce manuale electronice, iar pe tabletele educative vor fi instalate manualele digitale, dar și aplicații interactive, care îi vor ajuta pe copii să aprofundeze sau să recapituleze cunoștințele dobândite la școală. De asemenea, aceste tablete vor avea preinstalate aplicații cu ajutorul cărora părinții vor putea să controleze modul lor de utilizare. Pentru că vor fi eliminate costurile de tipar, aceste manuale electronice livrate împreună cu tabletele furnizate de compania clujeană ar urma să ducă la economii serioase. Mai mult, reprezentantul AROBS, Voicu Oprean, afirmă că fascinația copiilor pentru dispozitivele elctronice poate fi utilizată pentru a stimula dorința lor de a învăța, în general. ”Cred că tabletele ar putea reprezenta un extraordinar atu, pentru că cei mici sunt atraşi de ele. În prima fază se joacă, apoi încep cu anumite jocuri educaţionale, ca de exemplu «Hangman» – «Spânzurătoare» sau jocuri de ortografie. Spun asta în cunoştinţă de cauză, având doi copii de şcoală, unul în clasa pregătitoare şi altul în clasa a III-a”, spune Voicu Oprean. ”Este foarte bine că intrăm în normalitate, prin introducerea manualelor digitale în licitaţiile organizate de Ministerul Educaţiei, chiar dacă momentan se aplică doar claselor I şi a II-a. Este un proces prin care toţi producătorii și creatorii de manuale sunt obligaţi să aibă şi conţinut digital. Acest lucru înseamnă prezentarea conţinutului unui manual într-un mod interactiv, să aibă în plus format audio, video, întrebări, anumite concursuri la finalul lecţiei”, mai afirmă reprezentantul AROBS. Producător de tablete Android Noua tendință imprimată de Ministerul Educației înseamnă și un impuls pentru industria IT românească ce mizează pe produse proprii, cu valoare adăugată mare și care dezvoltă branduri proprii. Compania clujeană AROBS este, practic, una dintre aceste firme. Firma a fost fondată acum 16 ani, de către Voicu Oprean, iar numele său este acronimul de la Advance Romanian Business Solutions. Pe atunci, Voicu Oprean lucra în California, însă a decis să revină în România, la Cluj-Napoca. Primul sediu al firmei a fost într-un apartament de bloc, iar după opt ani a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro. Din anul 2002, când AROBS a pierdut un client important din SUA, pentru care presta servicii de tip outsourcing, AROBS a început să dezvolte produse sub brand propriu. Primul produs software a fost Optimal SFA, o soluție destinată eficientizării forței de vânzări a companiilor. Din anul 2006, AROBS a început să activeze și pe piața sistemelor de navigație, ca urmare a unui parteneriat cu compania Mio. Iar în anul 2008, a lansat pe piață primul GPS sub brand propriu, Smailo, brand folosit și pentru tablete și pentru camere video. Din 2008, în ciuda crizei economice, AROBS a înregistrat o creștere constantă a cifrei de afaceri de aproximativ 15 la sută pe an, iar pentru acest an, conducerea companiei estimează o creștere de 20 la sută. În anul 2013, cifra de afaceri a AROBS a fost de 13 milioane de euro. Compania a fost inclusă în repetate rânduri în topul celor mai performante firme din domeniul IT din Europa Centrală și de Est, de către evaluatori precum Deloitte. În momentul de față, AROBS a ajuns să aibă subsidiare în Ungaria și în Republica Moldova, iar unele dintre soluțiile dezvoltate sub brand propriu, precum TrackGPS, pentru monitorizarea flotelor auto, au ajuns bine cunoscute la nivel internațional. dezvoltare Companie cu 400 de angajați În acest moment, compania AROBS din Cluj are trei mari linii de business. Prima este reprezentată de soluțiile software proprii, precum TrackGPS sau Optimall SFA, cea de-a doua de producția de software de tip outsourcing, iar cea de-a treia de dispozitivele de tipul GPS-urilor, tabletelor și camerelor video Smailo. Firma a ajuns la 400 de angajați și este unul dintre cei mai mari angajatori din acest domeniu din Cluj. AROBS a fost inclusă pe lista celor mai dinamice companii din Europa Centrală și de Est

Sursa: Romanialibera.ro

 

Profesorii români, instruiți de NASA

Doi profesori români au participat, timp de o săptămână, la un program de instruire în Centrul Educațional NASA, din Alabama, unde au învățat metode noi, mai atractive pentru elevi, de predare a fizicii și astronauticii. Profesorul de fizică Adrian Mehedinți, din Puchenii Mari, este pasionat de mult timp și de astronomie. Este unul dintre profesorii care au organizat o tabară de astronomie la Piatra Arsă și a fost evaluator la olimpiadele de astronomie la nivel local și național. De acum doi ani, profesorul a scris constant celor de la NASA, pentru a-i convinge să participe la un program educațional, și a fost admis la Honeywell Educators @ Space Academy. În parteneriat cu U.S. Space & Rocket Center (USSRC), compania Honeywell (NYSE:HON) a dezvoltat un program premiat de şcolarizare pentru a-i ajuta pe profesorii de matematică şi ştiinţe ale naturii din învăţământul mediu să educe mai eficient elevii în domeniul științelor exacte. Timp de șapte zile, nouă ore pe zi, profesorul de fizică a avut întâlniri cu VIP-urile de la NASA, de la comandanți de nave spațiale la scriitori de povestiri SF, și s-a întors plin de entuziasm după acea experiență. „Văd cu totul altfel activitatea mea de profesor. Se poate preda mult mai atractiv elevilor, te poți juca mai mult la ore”, a povestit pentru RL Adrian Mehedinți. Tot ce știa a căpătat alte dimensiuni. Profesorul a intrat în capsulele astronauților, a văzut cum astronauții își exersează manevrele în stimulare. „Am trăit poveștile misiunilor pe Lună pe care-mi plăcea să le spun la clasă elevilor mei, acum însă le voi putea oferi și acele detalii concrete și spectaculoase care dau viață legendelor și stârnesc curiozitatea și pasiunea pentru știință. Nu se știe în ce clasă sunt urmașii lui Armstrong”, a mai spus profesorul. Mehedinți este al șaptelea profesor din Ploiești care a vizitat un centru NASA. „Am participat la lansarea unei rachete“ Un alt profesor care a participat la acest program este Carmen Tănăsescu din Brașov. Carmen Tănăsescu povestește cum experiența Honeywell Educators @ Space Academy a fost ca o revelație. „A fost o experiență unică, ce a exploatat toate aptitudinile unui cadru didactic. Este foarte important pentru un profesor de fizică să poată trăi teoria pe care o predă la clasă de ani buni. Am aflat cum funcționează navetele spațiale, teoria aplicând-o apoi într-un simulator. Am făcut parte din echipa terestră, am jucat rolul cercetătorului și al specialistului care fixează defecțiunile apărute în timpul zborului. Am participat la construirea și lansarea unei rachete. Tot echipa mea a ieșit să repare nava în spațiul cosmic. Absolut toate pot fi aplicate și la clasă și le voi introduce în conținutul opționalului”, a relatat ea. 47 de profesori români au fost aleși să participe la programul Honeywell Educators, în 10 ani. „Honeywell este lider de nivel mondial în ceea ce priveşte educarea profesorilor din domeniul STEM”, a observat dr. Deborah Barnhart, CEO şi director executiv al USSRC. „Aceşti profesori, la rândul lor, inspiră anual zeci de mii de elevi din întreaga lume. Ne face plăcere să fim parteneri cu Honeywell pentru a ajuta la dezvoltarea generaţiei următoare din domeniul STEM.” Pentru a ajunge la Honeywell Educators @ Space Academy, candidaţii trebuie să treacă printr-un proces minuţios de selecție. Profesorii care se califică primesc şcolarizări, călătorii dus-întors cu avionul, instruire, mese şi cazare sponsorizate de Honeywell şi angajaţii acestei companii. Profesorul de fizică Adrian Mehedinți a participat timp de o săptămână la cursuri de instruire la NASA

Sursa: Romanialibera.ro

 

UNIVERSITAR

 

ADMITERE FACULTATE 2014 Bătălie la ghici pe facultăţile fără examen

Studenţii sunt mai atraşi de facultăţile unde intră pe baza mediei de la Bacalaureat şi a unui eseu motivaţional decât să înfrunte greutăţile unui examen de admitere. Săptămâna aceasta au loc înscrieri la aproape toate facultăţile din ţară, dar cea mai mare îmbulzeală este la instituţiile unde se intră pe bază de dosar şi de eseu motivaţional. Este cazul Academiei de Studii Economice (ASE) din Bucureşti, unde doar în prima zi s-au înscris peste 2.600 de candidaţi, după ce examenul de anul trecut a lăsat neocupate inclusiv locuri fără taxă. Înghesuială la înscrieri este şi la Medicină, unde anul trecut au fost nouă candidaţi pe loc. Anul acesta, concurenţa ar putea fi şi mai mare. Două zile de stat la coadă Miercuri, ora 12.00. În zona Piaţa Romană – Dorobanţi nu se circulă greu doar pe carosabil unde maşinile merg bară la bară din cauza lucrărilor de pe carosabil, ci şi pe trotuar. Motivul: sute de tineri stau la cozi infernale, care înconjoară practic clădirea Academiei, de la Cibernetică, pe Dorobanţi, până la pasarela de pe strada Stanislav Cihoschi. Aşteaptă năduşind în soare să-şi depună dosarul pentru concursul de admitere la ASE, unde anul acesta se intră la majoritatea facultăţilor pe baza mediei de la Bac şi a unui eseu motivaţional, fără examen. „Am venit şi ieri, dar când am văzut cât de mulţi sunt, m-am dat bătut după o jumătate de oră şi am zis că vin a doua zi, când poate va fi mai liber, însă azi e şi mai mare îmbulzeala“, spune un tânăr de 28 de ani, Alexandru Luţu, care iniţial a absolvit specializarea Comunicare la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative. Piaţa este suprasaturată în domeniul acesta şi nu şi-a găsit un loc de muncă, aşa că s-a hotărât să se reprofileze pe cibernetică. Mulţi vin de la sute de kilometri distanţă. Mama unei candidate, Luminiţa Teuţan, spune că fata ei a venit din Craiova să se înscrie la ASE, la informatică economică. Deşi au bătut drumul până în Capitală, susţine că fata nu îşi mai depune dosarul la alte facultăţi, cum ar fi Automatica de la Universitatea Politehnică, fiindcă acolo se dă examen. Sunt însă şi candidaţi care vor să înveţe economie pentru că au o afacere de familie şi vor să fie de ajutor. Însă am găsit şi tineri care nu au putut să răspundă la întrebarea „De ce te înscrii la ASE?“. Medicina sau drumul către străinătate O altă specializare foarte căutată este medicina generală de la UMF „Carol Davila“, unde ieri-dimineaţă s-au înghesuit sute de tineri absolvenţi de liceu din toată ţara. Au stat în soare şi ei ore în şir, împărţiţi în trei cozi. „Am aşteptat o oră şi jumătate în soare, dar e ok, la medicină la Braşov am aşteptat trei ore“, spune o tânără care a intrat în sfârşit în holul răcoros al clădirii. Cei mai bine orientaţi dintre candidaţi au medici în familie, deci ştiu în ce condiţii se face această meserie în România şi din start vor să plece din ţară. Alţii însă nu prea ştiu ce presupune viaţa de medic local pe un salariu care nu face nici cât chiria unei garsoniere în Bucureşti. Printre candidaţi este şi o elevă care a obţinut media 10 la Bac, Elena Patricia, din Dăbuleni, Teleorman. Mama ei este asistent medical, iar sora ei mai mare este studentă în anul III la Medicină, tot la „Carol Davila“. „De mică am vrut să fac medicina, înclin spre cardiologie sau chirurgie estetică şi la sfârşitul studiilor vreau să plec în străinătate, în Germania“, a spus fata. În schimb, o altă tânără, Alexandra, crede că se va descurca cu salariul de medic din România, explicând că o vor ajuta părinţii la început. Drept vs Automatică Altă facultate, alt sistem. La Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti nu e mare îmbulzeală, tinerii completează în linişte fişa de înscriere, ghemuiţi pe băncile mici, din lemn ros, dintr-un amfiteatru al facultăţii, într-o atmosferă închisă. Tinerii, majoritatea fete, nu par să ştie ce vor să facă mai departe. Întrebată de ce vrea să dea la Drept, o candidată se uită cu o privire speriată şi nu reuşeşte să scoată un cuvânt. Lângă ea, o altă domnişoară, deja studentă la Facultatea de Drept, o ajută să îşi completeze fişa de înscriere. Are o atitudine formală şi tăioasă, ţi-o imaginezi uşor avocat la Tribunal. Atmosfera este însă total diferită la Facultatea de Automatică de la Politehnică, de unde ies informaticienii, una dintre cele mai căutate specializări pe piaţa muncii. Automatica este celebră deja pentru rata foate mare de angajare a absolvenţilor. E aglomeraţie la intrarea de pe dealul din Grozăveşti şi primul lucru pe care îl observi când ajungi este că peste 80% din candidaţi sunt băieţi. Nu foarte multe fete se înghesuie la informatică, la fel cum nu foarte mulţi băieţi se înghesuie la drept. Unul dintre tineri este chiar student acolo, parte din echipa care îi ajută pe candidaţi la înscriere. „Sunt în anul trei, dar chiar ieri am fost la un interviu şi mă angajez acum. Pe domeniul privat, cred că noi avem cea mai mare cotă de piaţă, vin firme la facultate să ne roage să ne ducem la ei la interviuri, informaticienii sunt foarte căutaţi acum, în special cei care ştiu programare“, spune Cosmin. Ieri au fost în jur de 250 de candidaţi la înscrieri la Automatică şi acum două zile au fost în jur de 350, spune el. Politehnica, preferată Regatului Unit Iar atracţia către această specializare e atât de mare încât unii renunţă la o facultate de afară ca să urmeze cursurile de aici. Un tânăr pasionat de robotică povesteşte că, deşi a fost admis la facultăţi bune precum Manchester şi Edinborough din Marea Britanie, a ales să urmeze studiile de licenţă în România şi abia după aceea să plece în străinătate, la un masterat poate. „Am prieteni care au terminat Automatica şi mi-au zis că e o facultate serioasă. În plus, eu aş vrea să-mi fac afacerea mea pe soft şi piaţa din România este încă în dezvoltare, am mai multe şanse aici“, explică Ciprian Focşăneanu din Galaţi, care a venit cu alţi doi prieteni la admitere. Unul dintre ei, Bogdan Constantin, tot din Galaţi, a fost şi el admis la o universitate în Marea Britanie, tot la specializarea informatică, şi a venit la admitere la Automatică doar ca să fie sigur, să aibă o a doua opţiune. „Am fost admis la Universitatea din Essex, am şi discutat cu ei despre problema diplomelor de Bac, le-am spus că nu voi avea originalul, ci o adeverinţă şi nu au avut nicio problemă. Pe mine mă atrage experienţa din străinătate şi informatica este pasiunea mea din clasa a IX-a, în special partea de soft. M-am gândit la ce şanse de angajare am pe piaţa muncii când mi-am ales facultatea“, spune Bogdan. Dosar sau examen la admitere Anul trecut, în sesiunea din iulie a admiterii la ASE, nu s-au înghesuit tinerii ca în anii precedenţi, fiindcă s-a dat examen de admitere şi au rămas locuri neocupate inclusiv la buget. Ulterior, în sesiunea din toamnă, s-a revenit la selecţia pe bază de dosar. Anul acesta se intră tot pe bază de dosar, la care se adaugă eseul motivaţional, pe modelul din Occident, fiind disponibile 5.500 de locuri, dintre care peste 2.700 la buget. La capitolul specializări, Medicina de la UMF „Carol Davila” din Bucureşti are cele mai multe locuri din ţară (1.500). Pe locul al doilea în topul specializărilor cu cele mai generoase oferte este Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti, cu 1.000 de locuri la admiterea din 2014. Calendarul admiterii la universitate Absolvenţii clasei a XII-a se pot înscrie la studiile de licenţă ale Universităţii din Bucureşti până pe 18 iulie, iar până pe 19 iulie îşi pot depune actele cei care vor să urmeze cursurile facultăţilor de la Universitatea Politehnică din Bucureşti. La Academia de Studii Economice din Bucureşti, înscrierile se încheie pe 22 iulie, iar la Universitatea „Babeş Bolyai“ (UBB) Cluj-Napoca – pe 18 iulie. Săptămâna viitoare, luni şi marţi, vor fi examenele la Universitatea Politehnică, iar miercuri, la Medicină în Bucureşti, în paralel cu alte universităţi de profil din ţară. Admiterea la Universitatea din Bucureşti este programată pentru toată săptămâna. Iar la UBB, examenele au loc începând de la sfârşitul săptămânii acesteia. Consiliere antişomaj în facultate În jur de 5.000 de studenţi vor beneficia timp de 20 de luni de servicii de orientare şi consiliere profesională în 13 centre din toată ţara printr-un proiect al Ministerului Tineretului şi Sportului. Proiectul „Start în carieră – Bune practici europene în consilierea profesională a studenţilor români” se va desfăşura în cadrul caselor de cultură pentru studenţi şi al direcţiilor judeţene pentru sport şi tineret din mai multe judeţe şi din Capitală. „Scopul iniţiativei este de a facilita inserţia pe piaţa muncii şi motivarea tinerilor în vederea continuării studiilor”, a explicat Irinel Ciocioc, consilier al ministrului Tineretului şi Sportului. Iniţiativa este bine-venită, spun studenţii şi specialiştii din domeniu, însă susţin că orientarea în carieră ar trebui să se facă înainte de facultate, încă din liceu. În principal, ceea ce se poate face pentru cei care sunt deja studenţi este o orientare către specializările din domeniul pentru care au optat sau o reorientare către un alt domeniu. De altfel, tocmai asta îşi propune şi proiectul ministerului – formarea cât mai clară a unei opinii asupra profesiei pe care tinerii o vor desfăşura la finalizarea studiilor. Angajaţii români, nemulţumiţi de meseria lor Consilierul şi psihologul Diana Ioaneş de la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc” din Capitală este de părere că un astfel de centru de consiliere la facultate îi poate ajuta pe două paliere: să-i orienteze pe tineri către o specializare care li se potriveşte din domeniul de studiu ales sau să-i ajute să se reorienteze către un domeniu total diferit. „În mod normal, orientarea în carieră ar trebui să se facă la liceu, pentru ca elevii să-şi aleagă din start un domeniu care li se potriveşte. Din ceea ce am întâlnit în activitatea de consiliere, 80% din români nu îşi iubesc meseria fiindcă nu au ştiut ce vor să facă la timp. Este dificil pentru un tânăr să ia o decizie radicală şi să se opună familiei, trebuie să aibă o personalitate puternică pentru asta, iar majoritatea oamenilor preferă să fie nefericiţi în meserie decât să ia o decizie radicală şi să-şi urmeze propria vocaţie”, a explicat Ioaneş. Cum să te pregăteşti pentru interviu Rectorul Universităţii din Bucureşti, profesorul Mircea Dumitru, spune că orientarea în carieră este bine-venită oricând în cursul studiilor şi că tinerii „pot fi orientaţi către specializările din domeniul ales şi să înveţe cum să se prezinte la un interviu sau cum să scrie un CV”. Tocmai lucrurile acestea le vor învăţa tinerii la aceste 13 centre educaţionale deschise în cadrul proiectului MTS, dar vor face şi teste psihologice prin care să se descopere pe sine şi domeniul de activitate cel mai potrivit. Secretarul de Stat Cristian Cosmin din Ministerul Tineretului spune că şi-ar fi dorit ca pe vremea când făcea facultatea, acum 20 de ani, să fi existat consilieri care să-l ajute să se orienteze în carieră, în loc să fie nevoit să înveţe pe cont propriu, din greşeli. „Proiectul este unul extrem de complex: îi ajutăm pe tineri mai întâi de toate să se cunoască, pentru a putea mai apoi identifica împreună cu aceştia obiectivele şi pentru a seta un plan de atingere a lor. Start în carieră – Bune practici europene în consilierea profesională a studenţilor români vine pe de-o parte în ajutorul tinerilor, care au nevoie de îndrumare pentru a reuşi să obţină joburile pe care şi le doresc, iar pe de altă parte contribuie la creşterea ratei de participare în câmpul muncii”, a explicat Cristian Cosmin. Lipsa de iniţiativă, piedică la angajare Specialistul în Educaţie Alexandra Anton spune că adesea studenţii au probleme la angajare fiindcă nu au un spirit proactiv, nu dau dovadă de iniţiativă. „Ei nu sunt dispuşi în general să facă voluntariat, să lucreze câteva luni să vadă dacă se descurcă. De asemenea, ei vor să pară că ştiu tot şi nu pun întrebări. Cred că trebuie să se apuce din facultate să facă voluntariat şi internship-uri, să fie nu numai conştienţi de ce trebuie să facă pentru a ajunge pe piaţa muncii, dar să aibă şi multă seriozitate”, spune Anton. La rândul lor, reprezentanţii studenţilor spun că este o nevoie foarte mare de consiliere în rândul studenţilor. „Mulţi tineri sunt debusolaţi fiindcă nu ştiu dacă cursurile pe care le urmează le folosesc după ce termină facultatea şi ajung să abandoneze studiile fiindcă îşi dau seama că nu li se potriveşte specializarea aleasă. Un consilier ar trebui să acţioneze ca un liant între studenţi şi piaţa muncii şi ar trebui să fie cel puţin un consilier la 1.000 de studenţi, ceea ce încercăm să obţinem printr-o hotărâre de guvern pe care o aşteptăm, fiindcă problema este una de sistem”, atrage atenţia Mihai Dragoş, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR). Totuşi, şi el recunoaşte că mulţi tineri vin neorientaţi de la liceu şi că există o nevoie şi mai mare de consiliere şi îndrumare în sistemul preuniversitar. “În mod normal, orientarea în carieră ar trebui să se facă la liceu, pentru ca elevii să-şi aleagă din start un domeniu care li se potriveşte. Din ceea ce am întâlnit în activitatea de consiliere, 80% din români nu îşi iubesc meseria fiindcă nu au ştiut ce vor să facă la timp”, Diana Ioaneş, psiholog Consiliere în carieră în 13 judeţe Centrele în care se va desfăşura programul de consiliere vor fi în cadrul Direcţiilor Judeţene pentru Sport şi Tineret din judeţele Arad, Cluj-Napoca, Constanţa, Ploieşti, Târgu-Mureş, Suceava şi în cadrul Caselor de Cultură ale Studenţilor din judeţele Braşov, Bucureşti, Craiova, Iaşi, Piteşti, Sibiu şi Timişoara. În cadrul acestor centre, studenţii vor învăţa lucruri practice cum ar fi să scrie un CV, cum să se prezinte la un interviu, dar şi lucruri care să îi ajute în dezvoltarea personală şi descoperirea de sine, cu ajutorul testelor psihologice. 23% din tinerii români sunt şomeri Peste 23% din românii cu vârsta sub 25 de ani sunt şomeri, majoritatea absolvenţi de liceu, iar Prahova este judeţul fruntaş la acest capitol. Autorităţile susţin că, din acest an, România va primi fonduri europene consistente pentru combaterea şomajului în rândul tinerilor. Ministrul delegat pentru învăţământ superior, Mihnea Costoiu, a spus că, la nivel naţional, sunt dezvoltate strategii privind reducerea părăsirii timpurii a sistemului educaţional, învăţământul terţiar şi învăţarea pe tot parcursul vieţii. Mai mult, Costoiu a adăugat că spera că, în curând, cursurile de antreprenoriat vor deveni obligatorii în universităţile româneşti. SOLUŢII Chiar dacă nu au ales cea mai potrivită facultate, consilierea în carieră pentru studenţi îi poate ajuta să se reorienteze sau să se descurce pe piaţa muncii, după absolvire, susţin specialiştii. Un astfel de proiect tocmai a fost lansat de Ministerul Tineretului.

Sursa: Adevarul.ro

 

MASTER 2014 Aproape 100 de masterate noi şi 52 eliminate în anul universitar viitor. Lista programelor acreditate

Guvernul a aprobat, în şedinţa de miercuri, o hotărâre privind programele de studii de master şi locurile pe care le pot scoate la concurs în anul universitar 2014 – 2015. Au fost avizate 98 de programe noi de master, majoritatea în domenii deja existente, însă alte 52 de programe au fost eliminate, potrivit Ministerului Educaţiei. Executivul a adoptat, în şedinţa de miercuri, o nouă Hotărâre de Guvern privind domeniile de studii universitare de master acreditate, programele de studii şi numărul maxim de studenţi ce pot fi şcolarizaţi în anul universitar 2014 – 2015, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Educaţiei. Aceasta actualizează HG-ul din 2013, prin includerea domeniilor şi programelor de studii universitare de master evaluate de ARACIS în perioada care a trecut, programe care pot fi incluse în oferta pentru anul universitar 2014-2015. 98 de mastere noi, doar 5% premiere în România Actul normativ conţine 98 de programe de studii universitare de master noi, 95% dintre acestea fiind încadrate în domenii de studii universitare de master deja existente în structura instituţiilor de învăţământ superior, atât de stat cât şi private. Alte 52 de programe de studii universitare de master au fost eliminate din structura instituţiilor de învăţământ superior, la solicitarea instituţiilor de învăţământ superior, ca urmare a restructurării ofertei de şcolarizare, se mai arată în comunicatul oficial.

Sursa: Adevarul.ro

 

Doi profesori români de fizică au fost şcoliţi în metode alternative de predare la Honeywell Educators Space Academy

Doi profesori români de fizică au urmat cursurile programului astronautic la Honeywell Educators @ Space Academy (HESA) din Statele Unite şi s-au întors în ţară cu idei practice pentru revigorarea predării fizicii şi aplicarea ei în rezolvarea problemelor vieţii reale. Programul de şcolarizare urmat de doi profesori români, Carmen Tănăsescu din Braşov şi Adrian Mehedinţi din Puchenii Mari esteconceput pentru a-i ajuta pe profesorii de matematică şi ştiinţe ale naturii din învăţământul mediu să educe mai eficient elevii în domeniul ştiinţei, tehnologiei, ingineriei şi matematicii (STEM), se arată într-un copmunicat de presă al Honeywell. „A fost o experienţă unică ce a exploatat toate aptitudinile unui cadru didactic. Este foarte important pentru un profesor de fizică să poată trăi teoria pe care o predă la clasă de ani buni. Am aflat cum funcţionează navetele spaţiale, teoria aplicând-o apoi într-un simulator. Am făcut parte din echipa terestră, am jucat rolul cercetătorului şi al specialistului care fixează defecţiunile apărute în timpul zborului. Am participat la construirea şi lansarea unei rachete. Am văzut cum îi pot face pe elevi să prindă cu adevărat pasiune pentru opţionalul de astrofizică, imaginile pe care le pot capta din biblioteca NASA sunt doar un instrument“, spune Carmen Tănăsescu, profesor de fizică în Braşov. Ea a mai spus că ceea ce a învăţat va aplica şi la clasă. Profesorul Adrian Mehedinţi spune că a fost impresionat că o companie este dispusă să investească în perfecţionarea unui profesor. „Tot ce ştiam a căpătat alte dimensiuni. Am intrat în capsulele astronauţilor, am văzut cum astronauţii îşi exersează manevrele în simulatoare, am fost la câţiva metri de uriaşele motoare şi componentele rachetei Saturn V, am văzut replicile modulului lunar la dimensiuni reale, a roverului lunar şi a capsulei de revenire în atmosferă a  astronauţilor… Am trăit poveştile misiunilor pe Lună pe care-mi plăcea să le spun la clasă elevilor mei, acum însă le voi putea oferi şi acele detalii concrete şi spectaculoase care dau viaţă legendelor şi stârnesc curiozitatea şi pasiunea pentru ştiinţă.  Nu se ştie în ce clasă sunt urmaşii lui Armstrong“, spune profesorul 47 de profesori români au participat la programul Honeywell Educators În total, în ultimii 10 ani, 47 de profesori români au fost aleşi să participe la programul Honeywell Educators. În acest an, 204 profesori din 27 de ţări, inclusiv 144 din 43 de state şi teritorii U.S.A., au participat la unul din cele două programe de cinci zile oferite timp de mai multe săptămâni consecutive, începând din 11 – 24 iunie la USSRC, la Huntsville, Ala. Pentru a ajunge la Honeywell Educators @ Space Academy, candidaţii trebuie să treacă printr-un proces minuţios de selecţie. Profesorii care se califică primesc şcolarizări, călătorii dus-întors cu avionul, instruire, mese şi cazare sponsorizate de Honeywell şi angajaţii acestei companii.

Sursa: Adevarul.ro

 

250 de locuri la Facultatea de Teologie şi Ştiinţele Educaţiei a UVT Târgovişte

La Facultatea de Teologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii „Valahia” din Târgovişte, au început înscrierile, pentru specializările: Teologie Ortodoxă Pastorală şi Ştiinţele educaţiei, cursuri de licenţă, ce vor continua până la data de 26 iulie 2014, iar pentru cursurile de master  până pe data de 13 septembrie 2014. Specializările oferite de Facultatea noastră, studii de licenţă şi master, sunt următoarele:   A. Pentru domeniul Teologie, învăţământ licenţă, zi, se organizează numai o singură serie de admitere, la specializarea Teologie Ortodoxă Pastorală (45 de locuri fără taxă şi 40 de locuri cu taxă).  Iar, pentru studii universitare de Master, sunt organizate două specializări: Doctrină, ştiinţă, misiune (13 locuri fără taxă,30 locuri cu taxă) şi Doctrina socială şi ecumenică a Bisericii în contemporaneitate misiune (12 locuri fără taxă, 30 locuri cu taxă).   B. Pentru domeniul Ştiinţele Educaţiei, se organizează numai o singură serie de admitere pe domeniul Ştiinţe ale Educaţiei, cu specializarea: Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar misiune (30 de locuri fără taxă, 40 de locuri cu taxă). Pentru studii universitare deMaster, domeniul Ştiinţe ale Educaţiei, Facultatea de Teologie Ortodoxă şi Ştiinţele Educaţiei, organizează concurs de admitere pentru specializarea Strategii didactice de comunicare şi învăţare eficientă (10 locuri fără taxă, 40 locuri cu taxă).

Sursa: Adevarul.ro

 

Comisioane de milioane la nivel înalt. Fostul şef al Secretariatului General al Guvernului Eugen Bejinariu şi ministrul Mihnea Costoiu, audiaţi de DNA

Fostul şef al Secretariatului General al Guvernului (SGG) Eugen Bejinariu s-a prezentat, miercuri, la sediul Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) pentru a fi audiat în dosarul licenţelor IT la Ministerul Educaţiei. De asemenea, astăzi a ajuns în faţa procurorilor şi ministrul Mihnea Costoiu. UPDATE Ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Mihnea Costoiu, este audiat miercuri la DNA. În 2009, acesta ocupa un secretar de stat în Ministerul Educaţiei. În această dimineaţă s-a prezentat la sediul DNA şi Eugen Bejinariu, fostul şef al SGG din perioada lui Adrian Năstase. La intrarea în sediul instituţiei acesta nu a vrut să facă declaraţii. Dosarul a ajuns pe masa procurorilor anticorupţie ca urmare a unei sesizări venite de la Corpul de Control al Guvernului. Iniţial, Corpul de Control a sesizat DNA în legătură cu utilizarea licenţelor educaţionale fără temei legal începând cu decembrie 2009, în perioada miniştrilor Daniel Funeriu şi Valerian Vreme. Ulterior, anchetatorii au extins cercetările asupra întregii proceduri de încheiere a contractelor. Licenţe „fără număr” Cercetările vizează, printre altele, modul în care au fost închiriate 179.259 de licenţe pentru pachete de tip ProDesktop şi 6.828 licenţe pentru sisteme de operare Windows Server, cu luarea în calcul a tuturor staţiilor de lucru şi a serverelor achiziţionate în perioada 2001 – 2008 prin programele SEI 1 – SEI 5 şi rural. De asemenea, la baza anchetei stă şi încheierea contractului de furnizare produse în baza căruia Ministerul pentru Societatea Informaţională s-a obligat să plătească preţul aferent numărului total de licenţe, mai mare cu 72.990 faţă de numărul numărul de computere compatibile cu noile produse software. Complici la nivel înalt Anchetatorii susţin că încheierea contractului dintre Guvernul României şi FSC GesmbH Austria în condiţii dezavantajoase pentru statul român a fost posibilă datorită implicării unor persoane din Guvern şi a unor persoane din conducerea Microsoft România. În perioada încheierii acordurilor de parteneriat între FSC GesmbH Austria şi Profinet Akteingsellschaft a fost semnat un contract de consultanţă, al cărui beneficiar a fost Secretariatul General al Guvernului, în valoare de 14 milioane de dolari. Procurorii au indicii că Guvernul a avut cunoştinţă de încheierea acestor contracte, precum şi de includerea valorii acestora în valoarea ofertei transmisă către SGG. Înţelegeri ascunse în contractul dintre EADS şi Ministerul de Interne Un alt contract vizat de anchetatori este cel privind Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (MAI SISF) încheiat între EADS Deutschland GmbH Germania şi Ministerul de Interne, în valoare de 534 de milioane de euro (extins în 2009 cu 200 de milioane de euro). Acesta a fost realizat în baza unor „înţelegeri ascunse” legate de subcontractanţi, cu rolul de a „derula mitele”, care ajungeau la persoane din conducerea MAI. Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) fac verificări cu privire la Contractul „Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (SISF)”, încheiat intre EADS Deutschland GmbH Germania şi Ministerul de Interne, în valoare totală de 734 de milioane de euro. Pe 15 iulie 2004, Ministerul de Interne ar fi încheiat cu Bearing Point un contract privind încheierea studiului de fezabilitate pentru implementarea SISF, iar în termen de două zile studiul respectiv de fezabilitate a şi fost predat părţii române, care ar fi efectuat o plată de 430.000 de euro către Bearing Point. „Există indicii în sensul că acest studiu de fezabilitate, care indica firma EADS ca singura firmă din lume competentă să furnizeze SISF pentru MAI, a fost întocmit de angajaţii Midocar Consulting şi reprezintă o sinteză a unor studii anterioare, cu acelaşi obiect, realizate de alte firme în folosul Poliţiei de Frontieră. În baza studiului pus la dispoziţie de Bearing Point, comisia de negociere a MAI de la acea dată a decis achiziţia SISF prin negocierea cu sursă unică, şi anume cu firma EADS în Germania”, susţin sursele. Pe de altă parte, între 2003 şi 2004, pe parcursul negocierilor oficiale dintre MAI şi EADS, ca unicul producător oficial, i s-a permis acestuia să fie la curent cu absolut toate informaţiile şi discuţiile din cadrul întâlnirilor. De asemenea, spun sursele citate, a fost permis „un control asupra oficialilor EADS care să nu pericliteze înţelegerile ascunse privind subcontractanţii ce urmau să fie folosiţi în proiect (Fujitsu Siemens Computers – FSC, UTI, Felix Telecom), subcontractanţi care aveau rolul de a derula mitele necesare aprobării contractului”. Ca urmare, pe parcursul negocierilor s-a ajuns la formula total nepotrivită pentru statul român, a unui contract-cadru cu o sumă fixă de 650 de milioane de euro, dar fără să fie precizate în detaliu soluţiile tehnice, echipamentele şi serviciile ce urmau să fie livrate, acestea urmând să fie agreate ulterior de către EADS, care astfel putea controla permanent, prin soluţiile tehnice oferite, profitul care urma să-l realizez în acest contract, „profit din care urmau să fie plătite mitele necesare aprobării contractului”. Pentru ca EADS să obţină acest contract, managementul companiei a fost condiţionat să încheie un contract de promisiune irevocabilă de subcontractare cu FSC, pentru comenzi de 40 până la 60 milioane de euro. Managementul FSC, la rândul său, pentru a primi aceste comenzi de la EADS, a fost condiţionat să semneze, în acelaşi timp, contracte de comision pentru reuşită cu firma Gessa, cu un comision de 10% şi cu firma Profinet, cu un comision de 5%, bani care reprezentau mita pentru persoanele din conducerea MAI şi cabinetul premierului de la acea vreme. „Din cercetări rezultă că în februarie 2005 a solicitat managementului FSC schimbarea procentelor de comision către Gessa şi Profinet, noile procente fiind 7% pentru Gessa şi 8% pentru Profnet, totalul lor rămânând 15% din valoarea comenzilor pe care FSC urma să le primească de la EADS. EADS a plătit în anul 2004, imediat după semnarea contractului, un avans de 4 milioane de euro ce urmau să fie folosiţi pentru plata mitelor persoanelor, sumă din care FSC a plătit, la rândul său, un avans de 2.000.000 de euro către Profinet şi un avans de 280.000 de euro către Gessa”, precizează sursa citată. Contractele aflate în vizorul DNA •Contractul de închiriere de licenţe Microsoft încheiat  între  Guvernul  României  şi  Microsoft  Ireland  prin intermediul Fujitsu Siemens Computers Austria GesmbH, în valoare de 105 milioane dolari. •Contractul de închiriere de licenţe Microsoft încheiat între Ministerul Comunicaţiilorşi consorţiul D-CON.NET (MCSI MS-EAS), în valoare de 96  milioane euro. •Contractul privind Sistemul Educaţional Informatizat (MEC SEI) încheiat între Siveco şi Ministerul Educaţiei,  în valoare de  124  milioane de euro. •Contractul privind Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (MAI SISF) încheiat între EADS Deutschland GmbH Germania şi Ministerul  de Interne, în valoare de 534 milioane euro, extins în 2009 cu 200 milioane de euro.

Sursa: Adevarul.ro

 

UPDATE Alexandru Bogdan, fost director în Academia Română, urmărit penal în dosarul înstrăinării terenurilor instituţiei

Alexandru Bogdan, fostul director al fundaţiei Patrimoniu din Academia Română, este urmărit penal de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) pentru corupţie într-un dosar privind înstrăinarea mai multor terenuri ale Academiei. Printre cei care ar fi beneficiat ilegal de terenuri de la Academie se numără şi omul de afaceri Dan Voiculescu. UPDATE Potrivit unor documente ale anchetatorilor, „în perioada 2006 – 2010, numitul Bogdan Alexandru şi-a exercitat atribuţiile de preşedinte al fundaţiei în scopul de a favoriza colaboratorii Fundaţiei Patrimoniu, care şi-au asigurat astfel foloase necuvenite, constând, în esenţă, în neplata unor obligaţii contractuale şi păgubind astfel Academia Română. Astfel, a fost favorizată printre altele Convenţia de cooperare tehnico-ştiinţifică nr. 3860 din 14.08.2006, încheiată între Fundaţia „Patrimoniu” şi S.C. Grupul Industrial Voiculescu şi Compania (Grivco) S.A.”. Referitor la cinci acte adiţionale, Fundaţia „Patrimoniu” nu avea dreptul să încheie/semneze aceste acte adiţionale, „nu au fost prezentate actele privind autorizarea şi aprobarea încheierii/semnării actelor adiţionale de către preşedintele executiv Alexandru Bogdan, nefiind respectate prevederile art. 11 alin. (4) din Statutul Fundaţiei ”, mai spun anchetatorii Procurorii mai precizează că „în baza Convenţiei 3860 din 14 august 2006, completată prin cele cinci acte adiţionale, ar fi fost încheiate cinci contracte de arendare, Contractele nr. 491 din 21 august 2007 şi 4335 din 21 august 2008 fiind încheiate fără respectarea procedurii de avizare a actelor juridice încheiate de către Fundaţia „Patrimoniu”, procedură prevăzută în Decizia nr. 30 din 6 martie 2008 a Preşedintelui Academiei Române”. Potrivit anchetatorilor, societăţile care ar fi beneficiat de convenţii de colaborare încheiate cu Fundaţia Patrimoniu şi cu Academia Română ar fi SC Bio Agra SRL, SC Hortimpex Liylan Agro SRL, SC Agrirom SRL, SC Prest Serv International SRL, Asociaţia Familială Butcaru Valentina, SC Midagro SRL, SC Nico Protection Security Group SRL, SC GFA-RO Consultanţă Impex SRL, SC MD Agricola SRL, SC Agrimat Matca SA, SC Pharo Strategy SRL, SC Tascs Contab Grup SRL, SC EVN Windpower Development & Construction SRL, SC Rovexim SRL, LASC Doru, CAB – Lucian Pitaru, SC Carpaţi Modern Furnitura SRL şi SC Grupul Industrial Voiculescu şi Compania (GRIVCO) SA. A fost declanşată urmărirea penală Procurorii anticorupţie au început urmărirea penală faţă de Alexandru Bogdan, acesta fiind acuzat de „folosire a influenţei ori autorităţii de către o persoană care îndeplineşte o funcţie de conducere într-un partid, într-un sindicat sau patronat ori în cadrul unei persoane juridice fără scop patrimonial, în scopul obţinerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite, în formă continuată”. Potrivit anchetatorilor, în perioada 2006-2010, academicianul Bogdan şi-ar fi exercitat atribuţiile de preşedinte al fundaţiei în scopul de a favoriza colaboratorii Fundaţiei Patrimoniu, care şi-au asigurat astfel foloase necuvenite, constând, în esenţă, în neplata unor obligaţii contractuale. În acest fel au fost favorizate mai multe persoane juridice, prin aceea că marea majoritate a contractelor ar fi fost încheiate fără să fie respectate prevederile Statutului Fundaţiei „Patrimoniu” şi fără să fie respectată procedura de avizare a actelor juridice încheiate de către Fundaţie, conform unei decizii a Preşedintelui Academiei Române. În urma acestor acţiuni, desfăşurate cu ocazia administrării patrimoniului silvic şi funciar al Academiei Române, a fost prejudiciat atât patrimoniul privat, cât şi bugetul instituţiei. Surse judiciare au precizat că mai multe parcele din terenurile care au fost date in arenda de Fundaţia Patrimoniu din cadrul Academiei Române s-ar afla în proprietatea Grivco. Alexandru Bogdan s-a prezentat miercuri la DNA, unde a fost audiat de procurori timp de două ore. Academicianul a declarat la ieşirea din sediu instituţiei că are încredere deplină în modul în care se desfăşoară acestă anchetă şi că are încredere că se va face dreptate în acest caz.   Întrebat dacă a făcut afaceri păguboase cu terenurile Academiei, Alexandru Bogdan a răspuns: „categoric nu”, adăugând că are toate documentele.   De asemenea, întrebat dacă a făcut afaceri cu Dan Voiculescu, acesta a evitat să răspundă, precizând că ancheta trebuie lăsată să-şi urmeze cursul.   La audieri va fi chemat şi fostul preşedinte al Academiei Ionel Haiduc.   Contactat de „Adevărul“, fostul preşedinte Haiduc a declarat că nu a primit încă o hârtie oficială de la DNA privind citarea sa ca martor, dar se aşteaptă să fie chemat la declaraţii. „Eu sunt în Cluj, sunt pensionar, dar voi veni la Bucureşti dacă mă cheamă să dau declaraţii. Eu când am venit Domnul Alexandru Bogdan era deja director la Fundaţia Patrimoni a Academiei, din anul 2005”, a explicat Haiduc.   Fundaţia Patrimoniu, înfiinţată în 2005 pentru administrarea imobilelor Academiei   Fundaţia pentru Patrimoniu a fost înfiinţată în 2005 şi a avut ca principal scop administrarea tuturor bunurilor imobiliare ale Academiei Române.   Documente scoase la iveală de jurnaliştii de la investigaţiimedia.ro arată legătura de afaceri dintre profesorul Alexandru Bogdan, fostul preşedinte executiv al Fundaţiei, şi companiile lui Dan Voiculescu.     Fundaţia „Patrimoniu”, ar fi încheiat în 2007 cu Grivco SA două contracte de arendă pe o perioadă de 20 de ani, potrivit declaraţiilor de interese depuse de Dan Voiculescu de-a lungul anilor.   Conform documentelor jurnaliştilor de la investigaţiimedia.ro, în 2006 Alexandru Bogdan era administratorul unei firme al cărei acţionar era chiar compania Grivco.

Sursa: Adevarul.ro

 

Mircea Duşa, la festivitatea de absolvire a Promoţiei 117 „Constantin Brâncoveanu – 300”

Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a participat joi, la festivitatea de absolvire a Promoţiei 117 „Constantin Brâncoveanu – 300”  a Universităţii Naţionale de Apărare „Carol I”. Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a participat joi, la festivitatea de absolvire a Promoţiei 117 „Constantin Brâncoveanu – 300”  a Universităţii Naţionale de Apărare „Carol I”. Cu acest prilej, ministrul Duşa i-a felicitat pe absolvenţi şi a oferit un stilet şefului de promoţie al Cursului de master de conducere din facultatea de Comandă şi Stat Major, ca semn de recunoaştere a rezultatelor deosebite obţinute. De asemenea, la propunerea ministrului apărării naţionale, ca recunoaştere a valorii activităţii Universităţii Naţionale de Apărare „Carol I” în cei 125 de ani de la înfiinţare, Drapelul de Luptă al instituţiei de învăţământ superior militar a fost decorat cu Ordinul Naţional Steaua României în grad de comandor, pentru militari, cu însemn de pace. „Vă felicit cu ocazia încheierii anilor de studiu şi pentru rezultatele obţinute de dumneavoastră, absolvenţii Promoţiei 117 a acestei prestigioase instituţii de învăţamânt superior militar, dar şi pe profesorii dumneavoastră. Aveţi datoria să reprezentaţi cu cinste valorile Armatei României, conştienţi de apartenenţa dumneavoastră la structurile Alianţei Nord-Atlantice şi ale Uniunii Europene, să aduceţi un suflu nou şi să contribuiţi la crearea unei armate de profesionişti”, le-a transmis ministrul Duşa celor prezenţi. Ministrul Apărării Naţionale şi-a exprimat convingerea că absolvenţii de astăzi, pe temeiul pregătirii excelente şi al şansei pe care au avut-o de a studia la Universitatea Naţională de Apărare, îşi vor îndeplini cu profesionalism îndatoririle pe care le vor avea în viitor. „Aceasta este o etapă importantă în desăvârşirea carierei dumneavoastră militare, pe care trebuie să o puneţi în slujba realizării obiectivelor asumate pentru restructurarea şi modernizarea Armatei României. Astfel vom putea îndeplini atât misiunile naţionale, cât şi pe cele pe care le avem împreună cu partenerii noştri din Alianţa Nord-Atlantică şi Uniunea Europeană, mai ales în actuala situaţie internaţională fierbinte în Ucraina, Irak şi alte zone” a mai spus ministrul Duşa. În discursul său, ministrul  a apreciat eforturile conducerii Universităţii Naţionale de Apărare „Carol I” şi ale profesorilor de a adapta activitatea academică, conform cerinţelor Ministerului Apărării Naţionale, la standardele NATO şi la exigenţele învăţământului superior european, păstrând totodată tradiţia învăţământului superior militar românesc.

Sursa: Curentul.info

 

Studenții care vor să urmeze o facultate in 2014 trebuie să plătească taxe mai mari

Cei care aspira la statutul de student, dar nu au norocul sa ocupe un loc bugetat, trebuie sa plateasca taxe mai mari, anul acesta. In unele cazuri, pretul pe carte a crescut si cu 40%. Cele mai scumpe facultati, atat din Cluj, cat si din Oradea, sunt cele de medicina. La Oradea, taxa a crescut cu 40%, iar un an universitar costa pana la 20 de mii de lei, pentru liniile cu predare in limba engleza. Pretul nu e unul mic nici la Cluj, unde un student strain scoate anul din buzunar 5.000 de euro, adica aproape 22.000 de lei. Arhitectura este si ea in topul celor mai scumpe facultati. La Cluj, taxa pe un an este de 4.400 de lei, in timp ce la Oradea, este de 4.000 de lei. Cea mai mare crestere inregistrata la Cluj este la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice, unde pentru un an universitar un student va plati 3.000 de lei. La Universitatea Dunarea de Jos din Galați, taxele la facultațile cu profil tehnologic au crescut cu 200 de lei, iar la cele cu profil uman cu 100 de lei. Astfel, la Facultatea de Medicina și Farmacie, studenții vor plati 5.500 de lei pe an, mai puțin insa fața de 7.000 de lei, cat il costa pe un tanar care vrea sa studieze medicina la Universitatea Ovidius din Constanța. Pentru ASE, taxa la universitațile din Galați și Constanta este aceeași – 2.700 de lei. La Litere insa oferta de la malul Dunarii este de 2.700 de lei, in timp ce la malul marii ea crește și ajunge la 3.000 de lei. La Facultatea de Inginerie, studentii vor plati 3.200 de lei, cu 200 de lei mai mult fața de cei de la la Universitatea Ovidius din Constanța.

Sursa: Curentul.info

 

Universitatea Bucureşti împlineşte astăzi 150 de ani

Universitatea Bucureşti sărbătoreşte astăzi un secol şi jumătate de activitate. 16 iulie 1864 este ziua când domnitorul Alexandru Ioan Cuza a emis decretul prin care a înfiinţat cea mai importantă instituţie de învăţământ din România. „De 150 de ani, Universitatea din Bucureşti este una dintre cele mai importante instituţii de învățământ, cercetare şi cultură a României și la nivel internațional. Baza tuturor reușitelor profesorilor, alumnilor şi studenţilor noștri este cadrul instituțional de care beneficiem – aceste clădiri care transmit, din generație în generație, povestea fiecărui domeniu predat și a numelor mari formate aici”, a declarat prof. univ. dr. Mircea Dumitru, rectorul Universității din București, la ceremonia care a marcat evenimentul. În prezent, Universitatea din București numără 19 facultăţi, 21 de şcoli doctorale, peste 2.000 de cadre didactice şi cercetători, peste 20.000 de candidaţi anual, peste 30.000 de studenţi şi, în medie, 10.000 de absolvenţi la toate ciclurile de învăţământ numai în anul 2013.

Sursa:Evz.ro

 

Victor Ponta este marele absent de la ceremonia aniversară a Universităţii Bucureşti

La aniversarea a 150 de ani de la înfiinţarea Universităţii din Bucureşti, personalităţi marcante ale României s-au înclinat maiestuos în faţa „bătrânei doamne a şcolii româneşti”. Puţine persoane nu au îndrăznit să se afişeze în public, dar nici nu au transmis vreun mesaj aniversar. Unul este primul ministru Victor Ponta, care, deşi a confirmat prezenţa, nu a trimis nici un consilier să-i citească mesajul. Cel de-al doilea este chiar primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu. “De 150 de ani, valorile predau valoare. Aici, la Universitatea din Bucureşti”, este deviza sub care, anul acesta, s-a sărbătorit aniversarea unui secol şi jumătate de când Universitatea din Bucureşti creează nume mari, a anunţat Mircea Dumitru, rectorul instituţiei de învăţământ superior. Zeci de cadre didactice universitare au depănat amintiri, au ovaţionat şcoala românească şi au povestit cu nostalgie amintiri. Deşi printre personalităţi forfoteau discret SPP-işti şi gărzi de corp, Universitatea a funcţionat firesc. Zeci de studenţi s-au înscris nestingheriţi la Facultatea de Drept chiar în timpul ceremoniei aniversare. Principesa Margareta a participat la ceremonie, dar mesajul Majestăţii Sale Regele Mihai a fost citit de o fostă studentă. Acesta şi-a manifestat regretul că la 50 de ani de la înfiinţare, Universitatea a fost nevoită să-şi închidă porţile timp de 2 ani din cauza războiului. Reper în sistemul universitar Din partea preşedintelui României, Traian Băsescu, la manifestări a participat consilierul Iulian Chifu. “Aniversarea a 150 de ani de când s-au pus bazele Universităţii din Bucureşti îmi oferă prilejul de a transmite felicitările mele tuturor celor care au contribuit, în toată această perioadă, la consolidarea prestigiului acestei instituţii de învăţământ superior. Înfiinţarea în 1864 a Universităţii din Bucureşti a reprezentat un moment marcant pentru dezvoltarea învăţământului românesc, dar, dacă astăzi Universitatea din Bucureşti înseamnă tradiţie, recunoaştere şi valoare academică acest lucru se datorează, în primul rând, tuturor acelora, profesori şi studenţi, care, prin abnegaţie şi profesionalism, s-au înscris în patrimoniul spiritual al Universităţii din Bucureşti. De aceea, în aceste momente, gândurile mele se îndreaptă, mai ales, către toate generaţiile de profesori şi studenţi care, prin eforturile lor susţinute, au făcut ca Universitatea din Bucureşti să devină un reper în sistemul universitar românesc. La mulţi ani!”, a spus şeful statului în mesaj. Set numismatic şi mărci poştale aniversare Guvernatorul BNR Mugur Isărescu a anunţat că s-a pus în circulaţie un nou set de monede pentru numismaţi, dedicate Universităţii din Bucureşti. Este vorba despre trei monede din aur, argint şi tombac cuprat. Monedele au valori nominale de 100 lei (aur de 22 karate), 10 lei (argint) şi 1 leu (tombac cuprat). Aversul monedei din aur redă imaginea Universității din București la 1864, portretul lui Alexandru Ioan Cuza, întemeietorul acesteia, inscripțiile în arc de cerc “România” și “Alexandru Ioan Cuza”, valoarea nominală “100 lei”, stema României și anul de emisiune “2014”. Reversul, comun tuturor monedelor, prezintă o imagine conținând frontonul unei intrări a Universității din București. Monedele sunt ambalate separat, în capsule de metacrilat transparent. Tirajul aceastei emisiuni este de 150 de seturi monede (din aur, argint și tombac cuprat) și 250 de bucăți monede din argint. Prețurile de vânzare sunt de 1.870 lei/bucată, exclusiv TVA, pentru setul de trei monede (din aur, din argint și din tombac cuprat), inclusiv broșura de prezentare, și de 310 lei/bucata, exclusiv TVA, pentru moneda din argint, inclusiv broșura de prezentare. Romfilatelia a lansat o emisiune aniversară de mărci poştale şi coliţe dantelate. Aceasta este formată dintr-o marcă poştală cu valoarea nominală de 8,10 lei şi o coliţă dantelată, având marca poştală cu valoarea nominală de 14,50 lei. Marca poştală a seriei reproduce o imagine de epocă a clădirii Universităţii, având în plus, faţă de faţada actuală, vulturul sculptat în piatră de Rusciuk şi alegoria cu subiect tematic zeiţa Minerva. Marca poştală a coliţei dantelate prezintă proiectul arhitectonic de ansamblu al edificiului Universităţii, realizat în acuarelă de arhitectul Alexandru Orăscu. Alături, o vinietă reproduce un portret al primului rector. Începând de miercuri, 16 iulie, emisiunea de mărci poştale 150 de ani, Universitatea din Bucureşti va putea fi achiziţionată de la toate magazinele Romfilatelia din Bucureşti şi din ţară.

Sursa: Puterea.ro

 

Dacia scoleste sculeri-matriteri inca din liceu. Ponta: E un brand cu care ne mandrim

Un parteneriat in vederea infiintarii unor clase de invatamant profesional pentru formare in meseria de sculer-matriter la Liceul Tehnologic Constructii de Masini din Mioveni a fost incheiat, miercuri, intre reprezentantii producatorului auto Dacia, Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Arges si Primariei Mioveni. Protocolul a fost semnat la sediul Guvernului de catre presedintele director general al Dacia, Nicolas Maure, inspectorul scolar general Dumitru Tudosoiu si primarul orasului Mioveni, Ion Georgescu. La eveniment au asistat premierul Victor Ponta, ministrului Educatiei Remus Pricopie si directorul Liceului Tehnologic Constructii de Masini din Mioveni, Gheorghe Dinuta. „Acest parteneriat vizeaza colaborarea dintre Dacia si Liceul Tehnologic Constructii de Masini Mioveni in ceea ce priveste activitatea scolara si pregatirea profesionala practica a tinerilor liceeni. Astfel, Dacia sustine invatamantul profesional prin crearea in cadrul liceului a doua clase cu profil mecanic, calificare sculeri-matriteri, respectiv o clasa a IX-a cu 14 elevi, din anul scolar 2014/2015 si o clasa a X-a cu 28 de elevi, incepand cu anul scolar 2014/2015”, se precizeaza intr-un comunicat al producatorului auto. Schimbari importante la conducerea Dacia – Un roman si un francez la conducerea uzinelor de la Mioveni Cei 42 de elevi vor putea, in cadrul procesului de formare profesionala, sa lucreze ca stagiari la Uzinele Dacia din Mioveni. In baza contactului de stagiu, Dacia va oferi burse lunare in valoare de 200 de lei, acordate pe criterii de performanta, iar stagiarii vor beneficia de transport si pranz gratuit, dar si de echipament de protectie pus la dispozitie de uzina. Absolventii celor doua clase de invatamant profesional care au calificarea profesionala sculer-matriter vor avea prioritate la angajare in cadrul Dacia, in functie de nevoile companiei. Pe langa crearea claselor specializate, Dacia va sustine Liceul Tehnologic Constructii de Masini Mioveni si prin sponsorizarea cu mijloace tehnice care sa contribuie la formarea elevilor. Mai mult, specialisti din cadrul Dacia si ai Renault Romania vor participa la instruirea cadrelor didactice si vor interveni in cadrul cursurilor, pentru a facilita dobandirea unor competente specifice industriei auto.

Ponta a tinut ca acordul sa fie semnat la Guvern Prezent la eveniment, premierul Victor Ponta a facut un apel la companiile private prezente in Romania sa intre in parteneriat cu sistemul educational din tara noastra si a subliniat in context faptul ca invatamantul vocational romanesc a fost relansat prin modificarea legislatiei in domeniu. „Am tinut foarte mult sa facem acest eveniment la sediul Guvernului pentru a face, pana la urma, cat mai multa publicitate unui program extrem de important, si anume redescoperirea si dezvoltarea invatamantului vocational in Romania. Este un proiect pe care l-am relansat prin modificarea legislatiei in domeniul educatiei”, a declarat premierul. Ponta a adaugat ca a facut mai multe vizite de lucru la scoli si licee profesionale din tara, in special in Transilvania, in paralel facandu-se demersuri impreuna cu reprezentantii companiilor private prezente in Romania pentru extinderea acestui sistem de parteneriat. Ponta, despre o eventuala plecare a Dacia: Nu se va intampla, e un simbol al Romaniei „Vreau sa multumesc domnului director general pentru ca Dacia da astazi acest mesaj foarte clar prin colaborarea cu liceul din Mioveni. Dacia este un brand romanesc cu care ne mandrim foarte tare si care, dincolo de partea de mandrie, creeaza atatea locuri de munca. Este principalul exportator al Romaniei, plateste taxe si impozite si reprezinta cu siguranta un element-cheie al dezvoltarii economice. Sunt absolut convins ca tot ceea Guvernul face pentru ca mediul de afaceri sa aiba o situatie stabila si predictibila in Romania ajuta in continuare investitiile, dezvoltarea afacerilor in Romania, pastrarea locurilor de munca. Evident, din 1 octombrie vom avea si reducerea CAS, ceea ce pentru un angajator important si corect cum este Dacia este o veste foarte buna”, a sustinut premierul.

Sursa: Ziare.com

 

O studenta a invins Primaria Cluj in razboiul placutelor bilingve

O studenta a Facultatii de Drept a Universitatii Babes Bolyai (UBB) a castigat lupta cu Primaria Cluj-Napoca in procesul placutelor bilingve. Judecatorii Tribunalului Cluj-Napoca au dat o sentinta prin care obliga Primaria sa monteze placute bilingve la intrarile in oras, pe care care sa fie inscrise denumirile acestuia in maghiara si in romana, transmite Cluj Just. Izabella Szocs, o studenta din anul trei a Facultatii de Drept, membra a Fundatiei European Committee Human Rights Hungarians Central Europe, ONG ce a actionat in instanta Primaria Cluj, a gasit si cheia pentru castigarea procesului.

Aceasta a invocat prevederile din Conventia Cadru de la Strasbourg pentru protectia minoritatilor. Rromii vor placute bilingve si reprezentanti in consiliile locale si judetene „Toata ideea a pornit de la domnul Landman Gabor, care este presedintele Fundatiei Language Rights din Olanda. Ei au luptat in anii precedenti in Olanda pentru drepturile minoritatii friziane, mai apoi, el avand radacini maghiare s-a mutat in Romania si a constatat nerespectarea legilor referitoare la drepturile lingvistice ale minoritatilor nationale in mai multe comune, unde ponderea minortatii este mai mare de 20%. (…) Planul a fost extrem de simplu: Orice drept sau interes legitim nerespectat de autoritatile administrative poate fi contestat prin procedura contenciosului admnistrativ, puterea judecatoreasca avand ultimul cuvant in abuzurile executivului contra cetatenilor”, a explicat Izabella. Tanara este fiica unui avocat cunoscut din Cluj, Attila Szocs, care este mandru de reusita fiicaei sale. „E studenta abia in anul 3, dar este foarte implicata in ceea ce face. Ea a facut documentatia pentru acest caz. S-a castigat pe articolul 11 a conventiei cadru de la Strasbourg care prevede un alt criteriu de protectie a minoritatilor si in localitatile unde numarul acestor e sub 20 la suta, anume sa fie o minoritate tradtionala, cu traditii culturale mai ales, sa fi lasat urme in cultura localitatii respective”, a spus tatal studentei. Sentinta este una executorie, desi nu definitiva, astfel ca reprezentantii Primariei Cluj-Napoca asteapta motivarea instantei, dupa care o vor ataca la Curtea de Apel Cluj.

Sursa: Ziare.com