Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 11.11.2013

PREUNIVERSITAR

Ponta: Modificarile necesare pentru educatie le vom adopta prin ordonanta, sa nu le blocheze Basescu
Premierul Victor Ponta le-a spus, vineri, reprezentantilor PSD reuniti la Atelierul pe Educatie ca este de acord ca modificarile legislative necesare sistemului de educatie sa fie adoptate pe calea ordonantei, aratand ca pe cale naturala prin Parlament ar fi „sabotate de Traian Basescu”, transmite Mediafax.
Ponta a spus ca nu se mai poate astepta inca un an, pana se va „scapa” de Traian Basescu.
„Este foarte clar ca acele modificari legislative de care are nevoie sistemul de educatie, pe cale normala, Parlament, adoptare, vor fi blocate si sabotate de presedintele Basescu, nu va promulga legile, le va contesta o data, de cinci ori, de sapte ori la Curtea Constitutionala, asta face cu toate legile importante. De aceea am vrut sa vin astazi, am avut o discutie si cu domnul Pricopie si cu domnul Costoiu, daca constatam ca acest blocaj ne intarzie nu mai putem sta inca un an pana scapam de Basescu. Daca va fi cazul si daca constatam ca e un blocaj peste care nu putem trece, sunt absolut de acord sa adoptam modificarile, cele mai importante dupa ce le discutati cu sindicatele, cu primarii, sunt de acord sa le adoptam pe calea ordonantei, pentru ca e clar ca proiectele de lege vor fi blocate de Traian Basescu”, a afirmat Victor Ponta.
Premierul a precizat ca isi asuma decizia politica de a incerca sa adopte modificarile necesare invatamantului cat mai repede.
„Haideti sa vedem ce-i urgent si adoptam rapid, nu mai stam dupa blocaje, ca e un an, e putin daca ma gandesc ca au trecut noua luni de cand reusim sa supravietuim ca tara. Dar un an e lung pentru sistemul de educatie si sunt lucruri pe care trebuie sa le adoptam acum, ca sa intre in vigoare la inceputul anului scolar si universitar din septembrie-octombrie anul viitor”, a adaugat Victor Ponta.
El a aratat ca a primit reprosuri ca, desi a promis modificari pentru invatamant, nu s-a reusit acest lucru.
„Deci, din punctul meu de vedere, imi asum decizia politica de a incerca sa adoptam aceste modificari necesare in asa fel incat lucrurile pe care am zis ca le modificam, am vazut si pe buna dreptate mi s-a reprosat ca ᅡdomn’e, ati zis ca le modificati si nu le modificatiᅡ, pentru ca e greu daca nu chiar imposibil sa explicam ca noi adoptam legea si presedintele Basescu o blocheaza. Daca o blocheaza, atunci mergem pe calea directa si eu imi asum aceasta raspundere politica de a face modificari pe care le-am promis si necesare cat mai repede”, a mentionat Ponta.
El le-a spus reprezentantilor PSD ca isi cere scuze ca Atelierul de Educatie al social-democratilor a fost al doilea la care a participat, dupa cel al agriculturii.
„Imi cer scuze ca nu a fost primul atelier la care particip. Am recunoscut ca intai am fost la Agricultura, ca acolo dadeau si mancare, aici doar carti poate”, a spus zambind premierul.
Sursa: Hotnews.ro

Greva din educatie sau cum se pierd alegerile (Opinii)

De fiecare data, grevele, mitingurile si protestele din invatamantul romanesc trebuie privite cu foarte mare atentie deoarece aceasta categorie de lucratori constituie cea mai importanta parte a elitei intelectuale.
Daca in alte sectoare poate fi usor vorba de manipulare, de ducere cu zaharelul, ei bine, cand analizeaza revendicarile cadrelor didactice, intotdeauna de bun simt, guvernantii trebuie sa caute solutii, altfel consecintele se vad la viitoarele alegeri.
Cum se pierd alegerile?
Fenomenul s-a manifestat pentru prima oara la alegerile din 1996, cand, dusi mereu cu vorba de Guvernul Nicolae Vacaroiu, educatorii au ramas categoria platita cel mai prost. Atat de prost, incat ajunsesera bataia de joc a necalificatilor din alte domenii. In consecinta, s-a intamplat ca partidul dlui Ion Iliescu a pierdut alegerile.
Situatia s-a repetat ca trasa la Xerox in 2000: cu toate maririle destul de consistente ale salariilor, din pricina inflatiei si a discrepantei uriase intre ei si alte categorii cu aceleasi studii, dascalii nu s-au ales cu mai nimic. De aceea au reactionat identic, iar Conventia Democratica a pierdut alegerile, taranistii primind lovitura de gratie, dupa care nu si-au mai revenit nici astazi.
Nici PSD-ul anilor 2000 – 2004 nu si-a schimbat atitudinea fata de scoala, asa ca a pierdut puterea la sfarsitul guvernarii. In schimb, Alianta DA si guvernul Tariceanu au incercat sa rezolve cazul flagrant de desconsiderare a unei intregi clase sociale, dar de reusit au reusit doar partial.

Povestea celor 50%

Spre finalul mandatului sau, insa, prim-ministrul a avut parte de o provocare insidioasa din partea Opozitiei si a presedintelui Basescu, doritor de un nou mandat. De aceea, au venit cu un proiect de lege de crestere a salariilor la catedra cu 50%, cam atat ar fi fost necesar pentru echilibrarea salariilor din educatie cu a colegilor din alte domenii.
Desi la orice calcul pe buget, banii necesari unei asemenea cresteri de poveste nu se gaseau, proiectul a trecut, dar n-a putut fi pus niciodata in practica integral, reajustarile ulterioare nefacand decat sa tina pasul cu inflatia. Da, dar PDL a castigat alegerile cu 33%.
Dovedind ca politicienii nu invata nimic din greselile trecutului, guvernele Boc si Ungureanu i-au abandonat cu totul pe dascali, iar taierile de salarii cu aproximativ 37% in 2010, percepute de ei drept curbe de sacrificiu, le-au pecetluit situatia de categorie sociala defavorizata. In consecinta, PDL a ajuns in 2012 la doar 15%. Unde se afla si acum.

Dascalii nu sunt singuri pe lume

Adevarat este ca nemultumirile slujitorilor scolii s-au suprapus mereu peste cele ale tuturor lucratorilor, dar ceea ce a determinat trendul procentelor electorale a fost de fiecare data influenta extraordinara a educatorilor. Explicatia? Nu e familie sa nu fie legata cumva de scoala, vazuta de cetateni ca un fel de barometru.
Acum din nou profesorii se afla in strada. Din nou frustrare si nemultumire. „Noi v-am votat, voi ne-ati tradat”, „Fara scoala = popor analfabet”, „Fara educatie, moare orice natie”…, iar studentii si elevii, evident, ca pretutindeni, sunt de partea mentorilor lor. Atata doar ca protestele lor civilizate nu ameninta momentan statu-quo-ul guvernamental.

Si tot asa mai departe…

Din pacate, ca intotdeauna in ultimii 24 ani, guvernul are alte prioritati, iar alegerile generale sunt inca departe. Pentru ca lucrurile sa nu degenereze, probabil ca educatorilor li se va cere, tot ca intotdeauna, sa manifeste intelegere fata de situatia bugetara precara si sa lucreze din dragoste fata de copii si patriotism. Oricum o faceau. De reforme nu mai amintim.
Iar situatia ar putea continua ca si pana acum. In schimb, USL e posibil sa se confrunte cu aceleasi motive care au dus la pierderea puterii in 1996, 2000, 2004, 2008, 2012. Pentru ca niciuna dintre majoritatile postdecembriste n-a pus mare suflet in dezvoltarea invatamantului, a culturii, pierderea sau castigarea alegerilor ar putea deveni indiferenta oamenilor scolii, dar peste ani si ani educatia se va confrunta cu aceleasi lipsuri. Ceea ce nu mai e de acceptat.

Sursa: Ziare.com

Traseul de la şcoală la meserie, la capătul căruia patronii se plâng de lipsa de mesteşugari

Dezvoltarea învăţământului profesional în România se poate face îndeplinind două condiţii esenţiale: în primul rând, trebuie ca, într-un timp relativ scurt, percepţia majorităţii părinţilor, dar şi a elevilor să se schimbe în ceea ce priveşte şcolile profesionale. În al doilea rând, firmele trebuie să se implice, să realizeze că investiţia, în formarea, încă de pe băncile şcolii, este soluţia pentru a avea personal calificat.
Cel puţin asta spun specialiştii din Ministerul Educaţiei, consilierul Stelian Fedorca şi inspectorul de specialitate Felicia Săndulescu, dar şi reprezentanţii firmelor care deja au investit masiv în şcolile profesionale din Braşov şi Satu Mare.
Aceştia au participat săptămâna aceasta la o dezbatere organizată de Camera de Comerţ Româno-Germană pe această temă, încercând să pună pe agenda publică necesitatea revitalizării învăţământului profesional.
Cea mai cunoscută şcoală profesională, de altfel şi singura cu personalitate juridică din România, este Şcoala Profesională Germană Kronstadt,din Braşov, care a fost inaugurată anul trecut şi unde aproximativ 130 de elevi învaţă, în prezent, mecanică auto.
În rest, potrivit datelor Ministerului Educaţiei, există 1.050 de clase profesionale, în 481 de unităţi şcolare, în principal licee tehnologice.
La Kronstadt sunt 11 companii care lucrează cu şcoala şi care oferă burse de 200 de lei copiilor, transport, cazare şi masă gratuită, pe lângă bursa de la stat, care este tot de 200 de lei. Stelian Fedorca spune că bursele acestea sunt acordate de Ministerul Educaţiei tocmai pentru a-i motiva pe elevi să se înscrie la profesională şi să lucreze.
Firmele nu oferă neapărat din start burse, unii angajatori preferă să aştepte câteva luni pentru a vedea cine rămâne şi cine alege să plece, fiindcă vor să-i păstreze pe cei mai buni ucenici şi pe aceia îi răsplătesc.

FIRMELE NU GĂSESC MESERIAŞI

„Selecţia noastră este riguroasă, presupune un test şi un interviu realizat de către companii. Scopul şcolii noastre este să le oferim absolvenţilor un loc în societate, unde pot să se dezvolte cel mai bine. Ei trebuie să aibă rezultatele cele mai bune în domeniul practic, nu doar în cel teoretic“, a explicat, la Adevărul Live, Ramona Ţiţeiu, directoarea Şcolii Profesionale Germane Kronstadt.
În prezent, pentru 48 de ocupaţii căutate pe piaţa muncii nu se oferă pregătire în şcolile profesionale şi tehnologice sau postliceale din România. În schimb, se pregătesc elevi în învăţământul vocaţional pentru alte 20 de ocupaţii care nu mai sunt cerute de angajatori în prezent. Aceasta este concluzia Raportului privind corelarea ofertei educaţionale şi de formare profesională cu cerinţele pieţei muncii, realizat de Blocul Naţional Sindical (BNS) în cadrul proiectului „Catalizatori pentru formare profesională“, prezentat marţi în cadrul unei conferinţe.
Un exemplu în acest sens l-a dat Dan Brumboiu, directorul general de la firma Polipol din Satu-Mare, unde se fabrică mobilă, şi unde vin copii de la licee tehnologice pentru practică printr-un program special al companiei, care este în mare căutare de tapiţeri, tâmplari şi alţi meseriaşi pe care nu i-a găsit în zonă.
„Pe cei pe care i-am luat de pe piaţa muncii a trebuit să-i introducem direct în programe de reformare profesională în principal fiindcă nu existau oameni care să ştie să folosească tehnologia pe care o avem în fabrică. Este o mare problemă cu mâna de lucrucalificată în România, fie tehnologia cu care vin investitorii este de ultimă generaţie şi nimeni nu ştie cum să o opereze, fie nu există meseriaşi deloc. Astfel că singurul mod prin care putem să avem o forţă de muncă pregătită special pentru nevoile firmei este dacă noi, compania, investim în educaţia lor profesională“, a explicat Brumboiu.
La rândul său, Uwe Kando, directorul Centrului de formare profesională Schaeffler din Braşov, parte din echipa care a pus bazele Şcolii Profesionale Germane Kronstadt, spune că problema cea mai mare a angajatorilor este lipsa de personal calificat care să ştie să opereze maşinăriile aduse din Germania, în valoare de sute de mii şi milioane de euro.

SISTEM DUAL DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI ÎN FACULTATE

Una dintre principalele trăsături ale sistemului dual de învăţământ este că, în principiu, elevii fac jumătate teorie şi jumătate practică la firme.
Din păcate, ce avem noi în România nu este sistemul dual din Germania, care este considerat cel mai bun din Europa. La ei există până şi facultăţi care funcţionează astfel, la noi nu, spune Stelian Fedorca. Brumboiu a studiat în Germania la facultate, în München, în sistem dual, şi spune că acolo după un an de teorie se intră direct în fabrică timp de şase luni şi că la sfârşitul studiilor se observă o diferenţă mare între tinerii care au terminat o facultate pe filiala teoretică şi cei care au terminat o facultate profesională.
„Este vorba de o diferenţă de abordare a locului de muncă, sunt tineri de 22 de ani care au deja experienţă de muncă, care ştiu «cum miroase» într-o fabrică, spunem noi“, a explicat Brumboiu.
Inspectorul de specialitate Felicia Săndulescu spune că există posibilităţi de modificare sau de adaptare a programei şcolii profesionale după cerinţele de pe piaţa muncii. De asemenea, ea a mai menţionat că profesorii ar trebui şi ei să colaboreze cu firmele, să meargă în centrele de producţie şi să vadă ce se întâmplă acolo, altfel ei rămân canalizaţi numai pe partea teoretică.

20.000 DE LOCURI ANUL ACESTA

Pentru anul şcolar 2013-2014, Ministerul Educaţiei a pus la bătaie 20.000 de locuri la profesională, dintre care 12.500 au fost ocupate până în prezent, potrivit inspectorului Felicia Săndulescu. Ea a explicat cum funcţionează sistemul dual din şcoala profesională, care există în România, însă nu este destul de răspândit.
„Învăţământul profesional durează doi ani (clasele a X-a şi a XI-a), după care elevii pot opta să continue cu studiile la zi sau la seral, în cazul în care aleg să se angajeze după profesională. În primul an de profesională se fac 40% practică şi 60% teorie, iar în anul doi se studiază teorie în proporţie de 25% din anul şcolar şi restul de 75% este practică“, a explicat ea.
Aici trebuie menţionat anunţul făcut recent de Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, care a declarat că, din 2014, elevii vor putea intra la şcoala profesională începând din clasa a IX-a, nu din a X-a, unde vor învăţa timp de trei ani, în loc de doi. De asemenea, el a mai vorbit despre posibilitatea ca, din 2015, toţi cei care iau mai puţin de 5 la Evaluarea Naţională să nu mai poată intra la liceu, ci la profesională.

Şcoala profesională, pe scurt

În prezent, în învăţământul profesional pot intra elevii care sunt înscrişi în clasa a X-a, indiferent de filieră, profil sau domeniu de pregătire, potrivit site-ului Ministerului Educaţiei alegetidrumul.ro. Pot accede, de asemenea, elevii care au promovat cel puţin clasa a IX-a de liceu, dar care şi-au abandonat ulterior studiile, precum şi elevi din seriile anterioare care au finalizat şcoala de arte şi meserii.
Prima etapă a înscrierilor se desfăşoară în luna mai, însă mai există alte două etape, în iunie şi la finele lunii august, pentru cei care vor să schimbe alegerea iniţială sau au lipsit la prima etapă.
Finalitatea unui astfel de program de studiu constă în dobândirea unui certificat de calificare profesională, cu care absolvenţii se pot angaja imediat după terminarea studiilor, în România şi în Uniunea Europeană. De asemenea, absolvenţii primesc certificatul de absolvire a învăţământului obligatoriu, care le permite să continue studiile în învăţământul liceal, din clasa a XI-a.
Examenul de certificare a calificării profesionale este organizat de şcoala pentru care au optat, împreună cu operatorii economici sau instituţiile publice partenere ale unităţii de învăţământ, la sediul lor şi folosind echipamentele acestora, sub monitorizarea inspectoratelor şcolare.

Sursa: Adevarul.ro

 

Burse de 12.000 de euro pentru liceenii care doresc să studieze în Italia

Liceeni români care îşi doresc să studieze un an în străinătate pot aplica, până la 20 decembrie, pentru burse în Italia în valoare de 12.000 de euro, oferite de Intesa Sanpaolo Bank, pentru al şaptelea an consecutiv.
Orice elev de liceu din România care, în anul curent, studiază în clasa a IX-a sau a X-a (născuţi între 1 ianuarie 1997 şi 1 iunie 1999) pot obţine aceste burse, care fac parte din proiectul „Bursa Interculturală”.
Elevii vor avea posibilitatea de a studia un an şcolar integral (clasa a X-a sau a XI-a), în Italia. Aceasta este prima şi singura condiţie preliminară de aplicare şi eligibilitate în cadrul acestui proiect de educaţie al Intensa Sanpaolo Bank.
În valoare de 12.000 de euro, Bursa Interculturală acoperă toate cheltuielile necesare, inclusiv transportul şi cazarea, timp de un an, în cadrul undie familii italiene, fiind astfel complet integraţi în mediul social şi şcolar din Italia.
Detalii complete despre programul de burse Intercultura, formularele de înscriere, testimoniale ale altor liceeni români care au absolvit acest program şi alte informaţii utile sunt disponibile pe site-ul Intesa Sanpaolo Bank, în orice unitate teritorială Intesa Sanpaolo Bank sau apelând gratuit Serviciul suport clienţi la Tel Verde 0800.800.888.
Selecţia pentru Bursa Intercultura se va face în mai multe etape, direct de către Fundatia Intercultura/AFS din Italia, co-organizatoare a acestui program.
Toţi candidaţii eligibili interesaţi de Bursa Intercultura şi de un an de studiu în Italia trebuie să completeze şi să trimită aplicaţiile până în 20 decembrie 2013.
„La nivel global colaborarea dintre Grupul Intesa Sanpaolo şi Fundaţia Intercultura pentru proiectul acesta a generat în ultimii ani peste 300 de burse de studiu, dintre care peste 60 au fost alocate doar în 2013. În România impactul proiectului este din ce în ce mai mare de la an la an şi ne dorim să oferim suportul nostru pentru susţinerea educaţiei şi promovarea cu prioritate a proiectelor dedicate copiilor şi tinerilor şi în viitor”, a declarat Stefano Burani, director general adjunct (CBO) Intesa Sanpaolo Bank.

Sursa: Adevarul.ro

 

Cum s-a construit acum o jumătate de secol, în doar şase luni şi jumătate, şcoala „Duiliu Zamfirescu” din Focşani

Anul viitor se împlinesc 50 de ani de activitate a uneia dintre cele mai vechi şcoli generale din Focşani, „Duiliu Zamfirescu”, cunoscută focşănenilor ca Şcoala Nr. 10.
În urmă cu 50 de ani s-au pus bazele proiectului nr. 510/3/1963 pentru construcţia în Focşani a unei şcoli cu 16 săli de clasă, parter plus două nivele, fiind emise procesul verbal de avizare internă a Direcţiei de Sistematizare Galaţi, Devizul General al Investiţiei, avizul Tehnic al Consiliului Ştiinţific Galaţi şi avizul Comisiei tehnice de avizare din cadrul Ministerului Învăţământului.
În memoriul general întocmit de proiectant se argumentează necesitatea şi oportunitatea lucrărilor. Cu ajutorul istoricului Florin Dîrdală, de la Arhivele Naţionale Vrancea, aflăm că Şcola „Duiliu Zamfirescu” a fost construită în doar şase luni şi jumătate, aşa cum reiese din documenţaţia păstrată în arhive.
„Pentru desfăşurarea învăţământului general de 8 ani, în prezent (1964 ) pe cuprinsul oraşului Focşani funcţionează 7 şcoli de 8 ani şi una de 4 ani , totalizând 112 săli de clasă, din care 25 de săli de clasă funcţionează în săli improprii La cele de mai sus se poate adăuga că marea majoritate a şcolilor existente au o vechime cuprinsă între 80 şi 100 de ani, care le face să nu mai corespundă cerinţelor actuale ale învăţământului şi altor condiţii legale. Din cauza supraaglomerării şcolilor deja existente se impune necesitatea construirii unei noi şcoli cu 16 săli de clasă şi darea ei în folosinţă în anul şcolar 1964-1965”, se arată în memoriu.
Acesta detalia că şcoala se va construi în partea de sud a oraşului, pe str. Miciurin, azi Tinereţii, colţ cu strada Bucureşti, azi Unirii. Pentru etapa finală a construcţiei se preconiza o suprafaţă de peste 7000 mp necesar de teren , având în vedere sala de gimnastică şi terenurile de sport ulterioare Pentru prima etapă a construirii şcolii s-a asigurat o suprafaţă de 4000 mp.
Autorizaţia de construcţie a fost emisă de Sfatul Popular al oraşului Focşani pe 27 ianuarie 1964 iar amplasarea şcolii s-a făcut în aşa fel încât să nu aibă loc demolări de construcţii, fiind necesară doar exproprierea de teren liber, în baza unui decret special din 1963.
Valoarea lucrărilor, conform devizului general, s-a ridicat până aproape de suma de 3 milioane de lei. Datorită zonei seismice din regiunea Vrancea, de categoria a II-a, şcoala a fost proiectată din zidărie de cărămidă plină, stâlpi de beton armat şi planşee de beton armat monolit.
Fundaţiile au fost armate atât la partea inferioară cât şi la nivelul soclului, cu două centuri, realizându-se în acest fel grinzi de fundaţie foarte rigide.
O atenţie deosebită s-a acordat terenului de fundare a respectivei şcoli, pentru că pe teren se aflau două beciuri destul de mari de la casele din zonă, multe WC-uri şi un puţ absorbant, şanţuri de tranşee , pline de gunoaie şi multe alte obstacole în adâncimea terenului.
Pe latura vestică a terenului destinat clădirii şcolii, hărţile şi legendele locale pomeneau de un vechi curs părăsit al Milcovului şi încă o dată se cerea o deosebită atenţie şi se recomanda armarea fundaţiilor. Astfel, săpăturile de fundaţie s-au făcut cu 70 de cm mai mult decât în proiect.
De asemenea, se impunea nivelarea suprafeţei terenului în jurul construcţiei pe o rază de cel puţin 20 de metri pentru a asigura scurgerea rapidă şi completă în afară suprafeţei construite a apelor din precipitaţii sau din alte surse. În jurul construcţiei s-au executat trotuare etanşe de cel puţin un metru lăţime.
Începută la finele lui ianuarie 1964, aria construită rezultată a fost de 771 mp, iar cea desfăşurată de 2390 mp. În 6 luni şi jumătate s-a construit acest imobil, ceea ce, trebuie să recunoaşte, astăzi nu ar fi posibil. S-au folosit între 65 şi 73 de muncitori, în funcţie de vârfurile de activitate, iar unele operaţiuni s-au executat chiar şi în trei schimburi pentru eficacitate, mai ales la turnarea fundaţiilor .
Procesul verbal de recepţie definitivă s-a încheiat pe 11 septembrie 1964, cu puţin timp înainte de deschiderea anului şcolar.

Sursa: Adevarul.ro

VIDEO Val de copii transferaţi din Spania şi Italia la şcoli din Buzău

Din ce în ce mai multe familii de români plecate peste hotare îşi înscriu copiii la şcoli din ţară. Din acest an şcolar, un număr de 73 de copii care au început şcoala în ţări precum Italia sau Spania continuă studiile în unităţi de învăţământ din judeţul Buzău. Dascălii au de muncit dublu cu micuţii ”stranierilor”, întrucât aceştia au venit cu decalaje mari în ceea ce priveşte cunoştinţele acumulate la clasă.
Şcoala „George Emil Palade” are patru copii transferaţi de la şcoli din străinătate. La clasa a patra sunt două fetiţe, Alexandra şi Andreea, care încearcă de câteva săptămâni să se adapteze noilor cerinţe de la ore. Le este foarte greu, deoarece au dat de materii mult mai grele decât cele pe care le-au lăsat în străinătate.
La o simplă dictare a învăţătoarei, Alexandra Doroican, o fetiţă sosită din Italia, dovedeşte cât de greu se poate desprinde de obiceiurile căpătate în şcoala de unde provine: ”Ea nu scrie <învăţătorul>, nu articulează, nu pune căciuliţa la î, semn particular al limbii române, i-am spus Basil şi a scris Vasil, virgula nu a perceput-o… Va trebui să îmi traducă din spaniolă sau italiană, în limba română. Păi în acelaşi timp este atentă dacă scrie corect semnele de ortografie, dacă este un substantiv propriu, deci acest copil va atinge mult mai greu o performanţă de foarte bine la Limba Română”.
După ce a învăţat doi ani în Italia, Alexandra este nevoită să o ia de la capăt cu lecţii de citire, ca atunci când a fost bobocel. ”În clasa întâi am fost la ţară şi la jumătatea clasei a doua am plect şi am făcut de la început a doua şi a treia în Italia. Acum îmi vine greu. Acolo aveam note de zece, nouă, aici am insuficient”, spune Alexandra Doroican.
La fel de greu se adaptează şi Andreea Cârstea, care a revenit în România după mulţi ani petrecuţi în Spania. ”Mama mea nu lucra acolo, nu aveam de lucru şi câştiga puţin. Am zis să venim aici şi să râmână doar tatăl meu, cu bunicii. Dacă rămâneam în Spania să fac şi liceul şi toate clasele acolo, după ce veneam aici îmi era mai greu. E diferenţă între şcoli. În Spania se lucra mai mult şi se făcea o pauză. Aici nu se lucrează atât de mult ca în Spania, la clasă, iar lucrurile sunt mai grele”, spune Andreea.
”Aceşti copii, dacă lucrează în ritmul meu, aşa mai intensiv, vor face faţă să cunoască elementarul problemei, nu neapărat să fie perceputîă ca un elev de olimpiadă”, este de părere Maria Minea, învăţătoarea celor două fete.
Psihopedagogii avertizează că foarte mulţi dintre copiii care se reîntorc în ţară, după o perioadă mai lungă de şedere în peste hotare, sunt vulnerabili din punct de vedere afectiv.
”Un studiu privind remigraţia copiilor susţine că există un procent de 30 la sută dintre copiii care au remigrat suferă tulburări de atenţie, de adaptare comportamentale şi lingvistice uneori. Există un fenomen de aculturaţie care se manifestă la persoanele care ajung peste hotare. În general preiau din modelele culturale respective şi tocmai această pendulare între modelele de acasă şi cele din străinătate dezvoltă aceste tuşlburări emoţionale, spunem noi, în unele cazuri grave”, declară Dan Pâslaru, psiholog.
Potrivit Inspectoratului Şcolar al judeţului, un număr de 73 de copii sunt în situaţia Andreei şi Alexandrei, la nivelul judeţului Buzău.
”Venirea lor este determinată evident de reîntoarcerea părinţilor care nu mai au un loc de muncă şi nu mai au mijloace de întreţinere. Este un aflux mai mare de elevi care se întorc şi care sunt primiţi la şcoală ca elevi audienţi, ăsta este termenul. Noi facem un dosar pentru fiecare de echivalare a actelor de studii, dosarul s-a trimis la Minister, unde sunt oameni pricepuţi în materie şi după ce primim echivalările de la Minister ei vor fi trecuţi în catalog. Deocamdată nu sunt trecuţi în catalog, ci li se pun note sau calificative în caietele profesorilor”, precizează Gheorghe Enache, inspector IŞJ Buzău.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar spun că foarte important în sprijinirea copiilor veniţi din Italia sau Spania este lucrul suplimentar la ore, mai ales la cele de Limba Română.

Sursa: Adevarul.ro

 

Cine pierde şi cine câştigă din rectificarea bugetară. Guvernul vrea să majoreze cheltuielile cu încă 780 de milioane de lei

Executivul Republicii Moldova planifică să modifice bugetul pentru anul 2013. Un proiect de lege elaborat de Ministerul Finanţelor prevede o scădere cu 230 de milioane de lei a veniturilor, în schimb cheltuielile vor creşte cu circa 780 de milioane. Perdanţii sunt cei din educaţie şi din sectorul energetic, în timp ce Parlamentul, sănătatea şi drumurile vor beneficia de alocări suplimentare
Proiectul de lege cu privire la modificarea şi completarea Legii bugetului de stat pentru anul 2013, elaborat de Ministerul Finanţelor, prevede o majorare cu circa 780 de milioane de lei a cheltuielilor, comparativ cu cifrele planificate la început de an. Aceasta chiar dacă prognoza veniturilor este în scădere cu aproximativ 230 de milioane de lei. În consecinţă, deficitul bugetului de stat va urca la circa 1,89 miliarde de lei, cu peste un miliard de lei mai mult decât s-a planificat.
Rectificarea bugetului este planificată şi ca urmare a revizuirii de către Ministerul Economiei a mai multor indicatori economici şi ia în calcul o creştere economică de 5,5% faţă de 5,0% prognozată iniţial, dar PIB-ul nominal s-a redus cu 1,8 miliarde de lei, la 97,6 miliarde lei.

O încetinire pronunţată a colectării veniturilor

„Încetinirea pronunţată a colectării veniturilor la buget, în contrast cu creşterea economică, impune continuarea eforturilor de fortificare a controlului asupra colectării impozitelor şi eliminarea unei serii de lacune care erodează baza fiscală de colectare a veniturilor“, se precizează în nota informativă a proiectului.
Doar de la reducerea volumului de mărfuri importate se estimează că la buget nu se vor acumula 535 de milioane de lei, iar alte 105 de milioane lei nu vor ajunge în visteria statului ca urmare a reducerii volumului dividendelor şi profitului generat de întreprinderile cu capital de stat. De asemenea, Executivul prognozează că va primi cu 215 de milioane de lei mai puţine granturi externe pentru suport bugetar.
Pe de altă parte, Guvernul consideră că poate acumula mijloace suplimentare de pe urma majorării accizelor la băuturi alcoolice, tutun, automobile, carburanţi (+ 389 de milioane de lei), de la TVA aplicată la mărfurile produse pe piaţa internă (+ 287 milioane de lei) sau de la taxele rutiere (+ 98 de milioane).
Cresc alocaţiile pentru Parlament, sănătate şi asistenţă socială
Perdanţii rectificării bugetare sunt cei din educaţie şi din sectorul energetic. Astfel, alocaţiile pentru educaţie se vor diminua cu peste 50 de milioane de lei şi se vor face din contul instituţiilor preşcolare, care vor pierde mai mult de două treimi din alocaţiile prevăzute. La fel vor fi diminuate cheltuielile pentru învăţământul secundar şi mediu de specialitate. În schimb vor fi suplimentate, cu 8%, alocaţiile pentru învăţământul preuniversitar.
Tăieri vor fi şi în complexul energetic, care va primi cu peste 140 de milioane de lei mai puţin. De exemplu, Guvernul vrea să renunţe la alocarea a 58 de milioane de lei pentru construcţia de reţele electrice şi la peste 83 de milioane de lei planificate pentru conducte de gaze.
De alocări suplimentare va beneficia în schimb Legislativul – peste 110 milioane de lei (dublu faţă de cât s-a planificat), dintre care 63 de milioane de lei sunt destinate pentru reparaţia capitală a clădirii Parlamentului.
Şi bugetul pentru sănătate va creşte cu peste 150 de milioane de lei, în special ca urmare a majorării cu 87 de milioane de lei a alocaţiilor pentru reconstrucţia Spitalului Republican. Vor creşte cu 220 de milioane de lei şi alocaţiile pentru asistenţa socială, în special pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat, ca urmare a micşorării părţii de venituri a acestuia. De o majorare cu aproape 90 de milioane de lei va beneficia şi gospodăria drumurilor, fondurile destinate acestui domeniu urmând să ajungă la aproape 2,3 miliarde de lei.

Există rezerve pentru majorarea cheltuielilor

Alexandru Fală, economist la centrul Expert-Grup, nu vede o problemă în majorarea deficitului bugetar şi creşterea cheltuielilor. „La capitolul finanţe publice ţara noastră stă destul de bine. Bunăoară, criteriile de convergenţă pentru a corespunde cerinţelor UE prevăd că datoria publică să nu fie mai mare de 60%, iar cea a Republicii Moldova nu depăşeşte nici 30%. La fel e şi cu deficitul bugetar, care la noi nu ajunge nici la 2% din PIB, dar ar putea fi majorat şi până la 3%. E adevărat că Fondul Monetar Internaţional nu se uită cu ochi buni la creşterea deficitului bugetar“, susţine expertul. În opinia lui Fală, Guvernul şi-ar putea permite creşteri ale cheltuielilor în domenii pe care le consideră de importanţă majoră.
Pe de altă parte, economistul Viorel Chivriga constată că în jurul acestei rectificări ar putea izbucni dezbateri aprinse în Legislativ, iar reducerile de alocaţii sau creşterea cheltuielilor ar trebui să se facă cu mare prudenţă. „Sub acoperirea unor optimizări de cheltuieli, deseori la noi are loc închiderea de instituţii sociale precum şcoli, grădiniţe etc. Dar se ştie că fără şcoală va dispărea şi localitatea“, susţine Chivriga. Potrivit economistului, autorităţile ar putea aduna mai mulţi bani la buget, dacă instituţiile ce au ca sarcină colectarea veniturilor ar activa mai eficient.
De unde se vor lua bani pentru deficit
Proiectul de rectificare prevede că deficitul bugetului de stat va constitui 1,89 miliarde de lei, cu un miliard mai mult decât s-a planificat iniţial şi cu 593 de milioane de lei peste cifra modificată în luna iulie. Pentru a finanţa deficitul, Guvernul planifică să vândă cu 80 de milioane de lei mai multe valori mobiliare de stat (VMS) şi să nu răscumpere altele în valoare de 200 de milioane de lei de la Banca Naţională. Alte 233 de milioane de lei ar urma să fie obţinute de la privatizarea patrimoniului de stat, iar 193 de milioane de lei din împrumuturi externe.

Sursa: Adevarul.ro

 

Dascălii români, invitați să câștige TITLUL de „Cel mai bun profesor din lume”. PREMIUL e COLOSAL

Profesorii din toate colțurile lumii pot participa la o competiție internațională, pentru a fi desemnați drept cei mai buni dascăli din lume, dar și pentru a câștiga un premiu de un milion de dolari.
Potrivit BBC, competiția va alea loc anul viitor, iar nominalizările vor fi făcute în luna martie, în Dubai, de către Global Education and Skills Forum.
Locul nu este ales întâmplător, concursul fiind sponsorizat de Şeicul Mohamed bin Rashid Al Maktoum, conducătorul Dubai-ului şi vicepreşedintele Emiratelor Arabe și Fundaţia Varkey Gems.
Șeicul este convins că dascălii sunt pilonii schimbării omenirii în bine și este gata să-i răsplătească cu un milion de dolari și un titlul similar premiului Nobel, dar în educație. Cireașa de pe tort va fi însă juriul, format din foşti mari lideri ai lumii și personalități marcante din domenii diverse.

Sursa: Evz.ro

 

ANTONIA face RAVAGII la CHEFUL liceenilor din Capitală. În seara asta toată PUȘTIMEA se destrăbălează

Balul liceelor din București, programat în această seară, se anunță a fi o petrecere de pomină. Antonia și Paraziții le vor cânta adolescenților, iar cei interesați vor putea participa la concurs de Miss și Mister.
Highschool Uber Fest sau balul liceelor din București are loc la un club de fițe, unde au fost invitați să cânte trupe în vogă precum Gojira & Planet H, Electric Fence, dar și Antonia şi Paraziţii.
Ceva mai decent va fi concursul trupelor de teatru formate din liceeni. Dacă sunt talentați, aceștia se pot înscrie la „Trofeul UTV” la karaoke sau la concursul de Miss, alături de partener. Cel mai frumos cuplu al serii va primi un premiu baban: o excursie de trei zile la Veneţia.
Iar pentru toate acestea elevii vor trebui să plătească o sumă modică, de numai 45 de lei.

Sursa: Evz.ro

 

Elevii îngheaţă în clase
Peste 300 de elevi care studiază la Liceul de Arte Plastice din Timişoara îngheaţă de frig în sălile de clasă, deoarece municipalitatea de pe Bega refuză să mai plătească utilităţile pentru clădirea din care intenţionează să îi mute.
Conform deciziei primarului, Liceul de Arte Plastice va funcţiona în incinta Colegiului Tehnic de Vest, însă deşi anul şcolar a început de două luni, spaţiul nu a fost încă amenajat corespunzător.
Aşa se face că elevii cu vârste cuprinse între 11 şi 18 ani înscrişi la Liceul de Arte Plastice sunt nevoiţi să îngheţe de frig şi în această lună în săli neîncălzite pentru că societatea care furnizează agent termic a tăiat căldura, după ce conducerea şcolii nu a mai avut fondurile necesare ca să plătească facturile pe care primăria a refuzat să le mai achite din 2011, la iniţiativa fostului primar, Gheorghe Ciuhandu, ca „pedeapsă” aplicată părinţilor elevilor şi profesorilor care au refuzat să se mute din clădirea din centrul Timişoarei, pentru care municipalitatea plătea chirie, într-o locaţie de pe B-dul Liviu Rebreanu, unde elevii urmau să ţină orele de pictură în containere din plastic.
Acest articol este proprietatea Evenimentului zilei şi este protejat de Legea drepturilor de autor. Orice preluare integrală sau parţială a conţinutului se poate face doar cu citarea sursei, astfel: pentru publicaţiile tipărite – ziarul Evenimentul zilei, iar pentru publicaţiile online – www.evz.ro

Sursa: Evz,ro

UNIVERSITAR

 

Protestele din Educaţie continuă – studenţii ies miercuri în stradă

Studenţii din 11 centre universitare din toată ţara vor ieşi miercuri în stradă pentru a protesta faţă de neajunsurile din sistemul de învăţământ superior. Efortul lor vine în urma protestelor făcute de mii de profesori săptămâna trecută, care au ieşit în stradă. Atât studenţii cât şi dascălii cer în primul rând, acordarea a 6% din PIB Educaţiei.
La protestele organizate de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) peste 22.500 de persoane şi la câteva ore de la anunţul făcut pe Facebook, peste 300 şi-au anunţat deja prezenţa la evenimentul care va avea loc, pe 13 noiembrie, în Piaţa Universităţii din Capitală, începând cu la orele 14:00.
Protestul se va ţine simultan în mai multe oraşe din ţară: Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi, Constanţa, Galaţi, Baia Mare, Sibiu, Suceava, Oradea şi Alba-Iulia.
Traseul protestului din Bucureşti are mai multe puncte de plecare
La ora 12:00 plecare din Belvedere. Studenţii trec prin Regie, Grozăveşti, Facultatea de Filosofie, Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport, Facultatea de Drept şi complexul studenţesc Mihail Kogălniceanu, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială şi apoi ajung în Piaţa Universităţii (la fântână)
La ora 13:00 pleacă studenţii care s-au adunat în Piaţa Romană şi trec pe la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine şi apoi merg şi ei în Piaţa Universităţii (la fântână)
În jur de ora 14:00 ajung cu toţii în Piaţa Universităţii şi îi cheamă alături de ei pe studenţii Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” şi ai Universităţii din Bucureşti apoi pleacă spre Ministerul Educaţiei, iar în jurul orei 15:30 se vor aduna în Piaţa Victoriei, în faţa Guvernului.
Studenţii protestează faţă de următoarele:
• Materie învechită şi materiale de studiu neactualizate
• Mulţi profesori demotivaţi şi demotivanţi care nu ştiu să pregătească un curs, nu ştiu să ne atragă atenţia la cursuri şi să ne prezinte lucrurile într-o manieră interesantă şi interactivă
• Laboratoare nedotate corespunzător sau în acord cu ultimele tehnici folosite
• Taxe mari pentru aproape orice: taxă de înscriere, taxă de confirmare, taxă de bibliotecă, taxă de cămin,taxă de rulment, taxă de eliberare a carnetului, taxă pentru înscrierea la licenţă etc.
• Locuri prea puţine şi condiţii proaste în cămin
• Mâncare scumpă şi de proastă calitate la cantină
• Locuri de practică puţine şi de slabă calitate
• ”Diplomă degeaba” care nu ne asigură un loc de muncă
• Probleme în fiecare an cu reducerile pentru transportul în comun
• Burse sociale care nu acoperă cheltuielile de masă şi cazare
Revendicările ANOSR:
ALOCAREA A 6% DIN PIB PENTRU EDUCAŢIE
O astfel de creştere ar asigura îmbunătăţirea calităţii educaţiei pe care o primim, lucru care ar face educaţia să fie întradevăr relevantă pentru piaţa muncii şi pentru societate!
– CREŞTEREA FINANŢĂRII DE BAZĂ a universităţilor PÂNĂ LA VALOAREA EI DIN 2008
Din cauză ca au scăzut sumele de bani pe care universităţile le primesc pentru fiecare student bugetat, multe dintre ele au recurs la creşteri de taxe (în special la taxa de şcolarizare), motivând că fără astfel de creşteri este foarte dificil să acopere plata salariilor sau cheltuielile minime de întreţinere ale universităţii.
– CREŞTEREA SUBVENŢIEI CĂMINE-CANTINE CU 30% DIN VALOAREA EI ACTUALĂ
Acestă subvenţie nu a mai crescut de 6 ani, lucru care a determinat universităţile să crească taxele de cămin sau să nu investească în modernizarea căminelor sau a cantinei. Creşterea subvenţiei ar scădea taxa de cămin şi ar îmbunătăţi condiţiile de la cămin şi de la cantină.
– CREŞTEREA FONDULUI DE BURSE
Bursele sociale nu acoperă cheltuielile minime de cazare şi masă, aşa cum prevede Legea Educaţiei Naţionale. Pe lângă asta, valoarea actuală a burselor este de 2 sau chiar de 3 ori mai mică decât prevede legea !
– SERVICII DE CONSILIERE DE CALITATE ÎN UNIVERSITATE
Aproape nimeni nu ştie despre activitatea Centrelor de consiliere şi orientare în carieră. Creşterea investiţiei în aceste centre le-ar face funcţionale, ne-ar ajuta să ştim ce ne aşteaptă la facultate înainte să fim studenţi şi ne-ar ajuta să ne integrăm mai uşor pe piaţa muncii.
Proteste de amploare în Educaţie
Şi profesorii au ieşit săptămâna trecută în stradă. Miercuri. 10.000 de dascăli membri ai Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) au mărşăluit de la Guvern la Parlament şi au cerut, la rândul lor, 6% din pentru Educaţie şi mărirea cu cel puţin 50% a salariilor profesorilor debutanţi.
În urma discuţiilor fără rezultat pe care le-au avut liderii sindicaţi cu guvernanţii, preşedintele FSLI, Simion Hăncescu, a anunţat că săptămâna aceasta ar putea fi organizat un referendum în rândul cadrelor didactice, cu privire la declanşare grevei generale în perioada alegerilor europarlamentare sau înainte de încheierea anului şcolar.
Revendicările FSLI:
• Alocarea, începând cu anul 2014, a minimum 6% din P.I.B. pentru educaţie, conform art.8 din Legea Educaţiei Naţionale şi creşterea ponderii cheltuielilor de personal pentru învăţământ, din totalul cheltuielilor de personal din sectorul public;
• Modificarea Legii educaţiei naţionale, inclusiv în ceea ce priveşte statutul personalului didactic, astfel încât să se elimine discriminările existente în prezent şi să conducă la creşterea calităţii actului de instrucţie şi educaţie, dar şi la creşterea gradului de implicare a cadrelor didactice în luarea deciziilor. Principalele modificări care se impun sunt:
– Reintroducerea normei de predare de 16 ore pe săptămână pentru personalul didactic care are peste 25 de ani vechime în învăţământ şi gradul didactic I;
– Decontarea cheltuielilor cu naveta cadrelor didactice să se facă de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaţiei Naţionale;
– Introducerea prevederilor Legii nr. 315/2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau programe educaţionale pe suport electronic;
– Reintroducerea sporului de doctorat;
– Posibilitatea pensionării anticipate, cu cel puţin 3 ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, fără diminuarea cuantumului pensiei;
– Acordarea gradaţiei de merit şi pentru personalul didactic auxiliar;
– Introducerea posibilităţii dobândirii de către cadrele didactice a celei de-a doua specializări, prin programe de conversie profesională, cu finanţare de la bugetul de stat;
• Adoptarea unei legi de salarizare, prin care salariile profesorilor debutanţi să crească cu 50 %, iar raportul dintre salariul de bază maxim al funcţiei didactice şi cel minim să fie de 2:1. Aceasta este singura soluţie pentru ca meseria de dascăl să devină motivantă şi tinerii performanţi să fie atraşi către cariera didactică. De asemenea, se impune majorarea salariilor personalului nedidactic, având în vedere faptul că actualele venituri ale acestei categorii de salariaţi, le permit un trai sub limita de subzistenţă;
• Depolitizarea învăţământului în sensul că, în dobândirea funcţiei de director al unităţii de învăţământ, rolul determinant să revină colectivului unităţii şi nu factorilor politici;
• Regândirea programelor şcolare şi a sistemului de evaluare a elevilor, în sensul de a se pune accent pe latura formativă şi nu pe cea informativă, iar prin evaluare să se verifice capacitatea elevilor de a aplica practic cunoştinţele dobândite, pentru a face faţă cerinţelor în schimbare şi competiţiei de pe piaţa forţei de muncă.

Sursa: Adevarul.ro

 

Au început înscrierile pentru Gala Ligii Studenţilor Români din Străinătate din ianuarie 2014

Studenţii români din străinătate cu rezultate academice şi extra-curriculare de excepţie în anul academic 2012-2013, care vor să concureze la una din cele cinci categorii ale ediţiei din 8 ianuarie 2014 ale Galei Ligii Studenţilor Români din Străinătate (LSRS), pot să facă lucrul acesta depunându-şi candidatura online până la data de 15 noiembrie.
Categoriile de premii ce vor fi acordate la ediţia din 2014 a Galei LSRS sunt: Studentul Român al Anului din America, Studentul Român al Anului din Europa, Studentul Român al Anului de pe alte Continente (America de Sud, Asia, Africa, Australia), Studentul Român Erasmus al Anului, Studentul Anului în România, Premiul Special în Arte şi Marele Premiu pentru Studentul Român al Anului din Străinătate.
Înscrierile sunt gratuite şi se realizează exclusiv online până la data de 15 noiembrie 2013.
Studenţii care doresc să se înscrie în competiţia pentru primele cinci categorii de premii (Studentul Anului din America de Nord, Europa, de pe alte Continente, România si Premiul Special în Arte), pot trimite într-un e-mail la adresa studentulanului@lsrs.ro, următoarele documente:
• un CV (în limba română, engleză sau franceză) salvat cu denumirea NumePrenumeCV
• o scurtă autodescriere (în limba română, cu diacritice, la persoana I, de cel mult 150 de cuvinte) salvată cu denumirea NumePrenumeDescriere.
Opţional, se poate trimite şi un scurt videoclip de prezentare salvat cu denumirea NumePrenumeVideoclip. E-mail-ul trebuie să aibă ca titlu secţiunea la care studentul doreşte să participe (ex: Studentul Anului din America de Nord).
De asemenea, pentru Studentul Român al Anului din America de Nord, respectiv Studentul Român al Anului din Europa se vor acorda câte două premii, corespunzând nivelurilor: universitar (licenţă, masterat) şi post-universitar (doctorat, post-doctorat).
Studentul ERASMUS al Anului
În ceea ce priveşte înscrierea în competiţia pentru premiul Studentul Român ERASMUS al Anului, candidaturile se trimit la adresa de e-mail erasmus@lsrs.ro. Ele constau în:
• CV (în limba română, engleză sau franceză),
• formular complet de candidatură
• o scurtă autodescriere (în limba română, cu diacritice, la persoana I, de cel mult 150 de cuvinte).
Opţional, se poate trimite şi un scurt videoclip de prezentare salvat cu denumirea NumePrenumeVideoclip. E-mail-ul va avea ca titlu „Studentul Român ERASMUS al Anului”.
Sunt binevenite candidaturi din toate domeniile de studiu— de la ştiinţele exacte la ştiinţele umaniste şi arte.
Toate candidaturile acceptate pentru categoriile de premii Studentul Român al Anului din America de Nord, Studentul Român al Anului din Europa, Studentul Anului de pe alte Continente (altele decât America şi Europa), Studentul Român ERASMUS al Anului şi Premiul Special în Arte intră automat şi în întrecerea pentru Marele Premiu: Studentul Român al Anului din Străinătate.
Câştigătorii vor fi selectaţi de un juriu alcătuit din personalităţi ale societăţii româneşti din mediul academic şi profesional, iar premiile vor fi decernate în cadrul Galei Studenţilor Români din Străinătate, care va avea loc pe 8 ianuarie 2014, la Bucureşti.

Sursa: Adevarul.ro

 

Nouă studenţi au primit cazare gratuită în cel mai mare campus privat din Bucureşti

Cel mai mare campus privat din România, West Gate Studios (WGS), a acordat nouă burse în valoare totală de aproximativ 10.000 de euro, care constau în asigurarea de locuri de cazare gratuită în perioada octombrie 2013-octombrie 2014.
Bursele West Gate Studios (WGS) se acordă studenţilor care contribuie activ şi constant la formarea şi dezvoltarea comunităţii, participă şi obţin premii sau distincţii la diverse evenimente sau competiţii şi obţin rezultate bune la învăţătură, se arată într-un comunicat de presă WGS.
“Prin Bursele West Gate Studios ne propunem să sprijinim tinerii talentaţi, pasionaţi şi dedicaţi comunităţii. În cei patru ani de funcţionare, West Gate Studios a demonstrat că este mai mult decât un campus studenţesc, cei aproape 2.000 de rezidenţi fiind implicaţi în mod direct atât în administrarea complexului, cât şi în organizarea de campionate sportive şi workshop-uri de dezvoltare profesională şi personală”, a declarat Liviu Tudor, proprietarul West Gate Studios.
Cazarea la WGS costă de la 80 de euro pe lună
Campusul privat West Gate Studios este amplasat în vestul Bucureştiului, în imediata apropiere a staţiei de metrou Preciziei şi cuprinde trei blocuri cu un total de 925 de garsoniere şi apartamente cu două camere. Pe lângă unităţile de locuit, West Gate Studios mai include: săli de studiu, teren de tenis, sală de fitness, restaurant, supermarket, cafenea şi club, terasă cu grătare, parcare interioară şi exterioară şi spaţiu pentru depozitarea bicicletelor.
Tarifele de cazare în campusul West Gate Studios încep de la 80 de euro/loc/lună, respectiv 105 euro/loc/lună pentru cele două tipuri de garsoniere, cu suprafeţe de 25 şi 35 mp închiriabili. Toate garsonierele dispun de balcon, baie şi bucătărie complet mobilată şi utilată. Taxa de întreţinere este de 25 de euro/lună, respectiv 50 de euro/lună.
West Gate Studios este dezvoltat de compania Genesis Development, care mai deţine două dintre cele mai importante parcuri de birouri din Bucureşti, West Gate şi Novo Park.
Cine poate să se cazeze în campusul privat
În complexul rezidenţial West Gate Studios pot locui tineri, cu vârsta de minimum 18 ani, din România şi din străinătate:
• Absolvenţi de liceu din România, care urmează sau intenţionează să urmeze cursurile unei Instituţii de Învăţământ Superior din cadrul Centrului Universitar Bucureşti;
• Tineri din orice ţară a lumii, care urmează sau intenţionează să urmeze cursurile unei Instituţii de Învăţământ Superior din Bucureşti;
• Absolvenţi ai unei Instituţii de Învăţământ Superior, care intenţionează să urmeze cursuri de master sau studii doctorale;
• Studenţi, profesori şi cercetători din orice ţară a lumii, care vizitează oraşul Bucureşti;
• Tineri profesionişti, care îşi desfăşoară activitatea în Bucureşti.

Cine sunt studenţii care au câştigat bursele
Cei nouă beneficiari ai Burselor WGS sunt: Elena Enache (Universitatea Bucureşti, Facultatea de Matematică-Informatică), Lidia-Georgiana Cîrje (Universitatea Politehnică, Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria şi Managementul Afacerilor), Cristina Comănici (Academia de Studii Economice, Facultatea de Finanţe, Asigurări, Bănci şi Burse de Valori), Andreea Roman (Academia de Studii Economice, Facultatea de Management), Alexandra–Larisa Anghel (Universitatea Bucureşti, Facultatea de Litere), Maria–Camelia Cepoi (Universitatea Politehnică, Facultatea de Inginerie Aerospaţiala), Mihaela Cazacu (Academia de Studii Economice, Facultatea de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică), Elvira–Ecaterina Ribacu (Universitatea Bucureşti, Facultatea de Drept) şi Alexandru Căzăcuţu (Universitatea Creştină Dimitrie Cantemir, Facultatea de Marketing).

Sursa: Adevarul.ro

 

Balul Bobocilor, startul epidemiilor de gripă studenţeşti

Sunt primiţi în viaţa de student cu un sărut, dar pentru mulţi boboci de la celebra universitate Stanford din California (SUA) asta înseamnă şi că în loc să meargă la cursuri ajung la uşa medicului.
E o tradiţie de peste 200 de ani, uitată la un moment dat, dar revitalizată de rebelii fără cauză care mergeau la Stanford în anii 80 ai secolului trecut: studenţia începe cu un sărut, unul umed (nu unul cast), direct pe gură. Mai precis, câte unul de la fiecare „senior“ prezent la „ceremonie“. Urmează apoi o altă tradiţie, ceva mai neplăcută: epidemia de viroze, gripă sau mononucleoză, „boala sărutului“.
Este acesta debutul de facto pentru epidemiile sezoniere din campusul universitar californian? Medicii spun că da, unii studenţi se încăpăţânează să nu creadă în riscuri… În orice caz, celebrul cotidian american „The New York Times“ a tratat recent, pe larg, subiectul.
Mii de tineri participă la petrecerea iniţiatică
„Mai sunt câteva minute până la miezul nopţii. O lună plină ca-n basme atârnă peste Biserica Memorială Stanford, scăldând în lumină acoperişurile roşii şi pereţii din chirpici ai aşezământului. Copacul, mascota fanfarei studenţilor, primeşte întotdeauna cele mai multe sărutări. În jurul lui, mii de tineri gravitează, unii împleticindu-se de beţi, alţii chicotind cam tare, majoritatea purtând haine. La un moment dat, un senior dă peste un grup de femei mai tinere şi le întreabă: «Hei! Sunteţi boboci? Pot să vă sărut?».“ Aşa descrie atmosfera de la „Full Moon on the Quad“ (Petrecerea de Lună Plină) ce are loc în fiecare an, spre jumătatea primului trimestru academic, într-o seară cu lună plină.
„Un eveniment unic în învăţământul american: o orgie de sărutări între studenţi din toţi anii, acceptat fără tragere de inimă de către universitate“, aşa îl descrie „The New York Times“.
A apărut „Medicina adunărilor publice“
Este un exemplu perfect pentru unul dintre cele mai noi domenii ale sănătăţii publice, „medicina adunărilor publice“, adică efortul făcut de sectorul medical ca astfel de evenimente să nu se transforme în adevărate bombe infecţioase. La nivel mondial, cel mai cunoscut exemplu este efortul de zeci de milioane de dolari al Arabiei Saudite pentru a menţine în limite sanitare acceptabile pelerinajul anual la Mecca.
Pentru conducerea administrativă de la Stanford, marea problemă este: „Dacă nu o putem scoate în afara legii (da, au încercat), cum o putem face mai sigură?“.
Potrivit medicilor citaţi de publicaţia newyorkeză, primul pas este legat de consimţământ. „Încercăm să creăm un mediu în care studenţii să nu se simtă obligaţi să participe la schimbul de secreţii orale“, spune doctorul Ira Friedman, director al Centrului de Sănătate al Studenţilor „Vaden“.
Centrul pune la dispoziţia celor interesaţi şi medicamente contra celor mai grave afecţiuni care pot fi contractate în Petrecerea de Lună Plină: gripa şi meningita meningococică, o infecţie rară şi uneori periculoasă, cunoscută şi sub numele de „meningita studenţilor în primul an“.
Pentru ca seara să fie cât mai sigură, universitatea trimite la eveniment şi „monitori de sobrietate“, care-i au în grijă pe cei care par să nu ţină la băutură şi îi opresc să participe la activitatea cea mai comună – sărutatul – pe cei care par să aibă simptome de răceală.
Tot ei îi instruiesc pe boboci cum să se pupe în condiţii de siguranţă: „Le spunem să nu folosească aţa dentară, să nu se spele prea tare pe dinţi înainte de petrecere, să nu facă nimic care ar putea crea mici răni ale gingiilor şi care pot deveni adevărate porţi pentru germeni“, spune Michelle Lee Mederos, fostă studentă la Stanford, care a absolvit în 2011. „Avem în plus bomboane mentolate şi pahare gata pregătite cu apă de gură, care mai ajută“, completează ea.
Apa de gură e principala linie de apărare, iar studenţii fac ture dese la mesele pe care se găseşte. Cu toate acestea, virozele şi cazurile de mononucleoză se înmulţesc destul de mult după acest eveniment. „E greu să faci însă o legătură directă, pentru că e şi sezonul acestor boli infecţioase“, precizează doctorul Friedman.
Originile „Petrecerii Pupăcioase“
După cum explică „The New York Times“, originea evenimentului „se pierde în ceaţa istoriei“. Legenda spune însă că pe la 1800, studenţii-bărbaţi le ofereau doamnelor înrolate în primul an universitar câte un trandafir şi un sărut pe obraz. Obiceiul s-a pierdut apoi, deşi unele frăţii universitare susţin că l-au menţinut la o scară mult mai mică. Mulţi dintre absolvenţii de peste 40 de ani de la Stanford nici nu au auzit de aşa ceva. Numai că, în 1988, câţiva studenţi au găsit potrivit să-l reînvie. Desigur, adaptat vremurilor mult mai libertine decât în secolul al XX-lea.
„Era pur şi simplu folclor“, spune Julie Lythcott-Haims, unul din acei studenţi care au reînviat obiceiul. „L-am scos din raft, l-am curăţat de praf şi l-am adus în actualitate. Aveam trandafiri, un cvartet de coarde care să cânte, poate şi ceva şampanie. Au venit atunci vreo 200 de studenţi.“
Când s-a întors ca administrator la universitate, 10 ani mai târziu, deja lucrurile evoluaseră mult. „Mii de oameni începuseră să apară la evenimentele astea. Era deja o nebunie întreagă. Au apărut grijile cu alcoolul şi cu siguranţa celor prezenţi“, explică Julie, care a devenit între timp „Decana Bobocilor“ de la
Stanford.
Din 2002 încoace, oficialii universităţii încearcă să obţină interzicerea petrecerii. Fără succes până acum.
Încercăm să creăm un mediu în care studenţii să nu se simtă obligaţi să participe la schimbul de secreţii orale.
Ira Friedman, doctor
Alte tradiţii la Stanford
„Petrecerea Pupăcioasă“ nu e singura tradiţie mai… specială la Stanford, una din cele mai bune (şi mai scumpe) universităţi la nivel mondial.
Alte tradiţii care pot ridica sprânceana neavizaţilor includ „Săritul Fântânilor“, mai popular în lunile calde, care presupune scăldatul în câteva (dacă nu în toate) dintre cele peste 12 arteziene din campus. Dacă se poate, în timp cât mai scurt.
Pe timp de iarnă, frăţiile recomandă „Steam Tunneling“ (Tunel prin Aburi), adică pur şi simplu alergatul prin sistemul subteran de tuneluri pentru conducte care formează un adevărat labirint sub campus. Doritorilor li se atrage atenţia să poarte blugi şi bluze cu mânecă lungă, pentru a evita arsurile minore care pot apărea. E de asemenea important ca studenţii să ţină minte traseul cursei, ca să nu se rătăcească.
„Asasinii“ trebuie să-şi asasineze victimele cu pistoale cu apă, fără martori, iar „Banchetul“ e petrecerea cu ştaif de la finalul anului academic, unde toată lumea se îmbracă frumos şi încearcă să impresioneze. Doar pentru ca după vară, la prima lună plină a următorului an universitar, toată lumea să meargă la o nouă „Petrecere Pupăcioasă“.

Sursa: Adevarul.ro

 

Au început înscrierile pentru Gala Ligii Studenţilor Români din Străinătate din ianuarie 2014

Studenţii români din străinătate cu rezultate academice şi extra-curriculare de excepţie în anul academic 2012-2013, care vor să concureze la una din cele cinci categorii ale ediţiei din 8 ianuarie 2014 ale Galei Ligii Studenţilor Români din Străinătate (LSRS), pot să facă lucrul acesta depunându-şi candidatura online până la data de 15 noiembrie.
Categoriile de premii ce vor fi acordate la ediţia din 2014 a Galei LSRS sunt: Studentul Român al Anului din America, Studentul Român al Anului din Europa, Studentul Român al Anului de pe alte Continente (America de Sud, Asia, Africa, Australia), Studentul Român Erasmus al Anului, Studentul Anului în România, Premiul Special în Arte şi Marele Premiu pentru Studentul Român al Anului din Străinătate.
Înscrierile sunt gratuite şi se realizează exclusiv online până la data de 15 noiembrie 2013.
Studenţii care doresc să se înscrie în competiţia pentru primele cinci categorii de premii (Studentul Anului din America de Nord, Europa, de pe alte Continente, România si Premiul Special în Arte), pot trimite într-un e-mail la adresa studentulanului@lsrs.ro, următoarele documente:
• un CV (în limba română, engleză sau franceză) salvat cu denumirea NumePrenumeCV
• o scurtă autodescriere (în limba română, cu diacritice, la persoana I, de cel mult 150 de cuvinte) salvată cu denumirea NumePrenumeDescriere.
Opţional, se poate trimite şi un scurt videoclip de prezentare salvat cu denumirea NumePrenumeVideoclip. E-mail-ul trebuie să aibă ca titlu secţiunea la care studentul doreşte să participe (ex: Studentul Anului din America de Nord).
De asemenea, pentru Studentul Român al Anului din America de Nord, respectiv Studentul Român al Anului din Europa se vor acorda câte două premii, corespunzând nivelurilor: universitar (licenţă, masterat) şi post-universitar (doctorat, post-doctorat).
Studentul ERASMUS al Anului
În ceea ce priveşte înscrierea în competiţia pentru premiul Studentul Român ERASMUS al Anului, candidaturile se trimit la adresa de e-mail erasmus@lsrs.ro. Ele constau în:
• CV (în limba română, engleză sau franceză),
• formular complet de candidatură
• o scurtă autodescriere (în limba română, cu diacritice, la persoana I, de cel mult 150 de cuvinte).
Opţional, se poate trimite şi un scurt videoclip de prezentare salvat cu denumirea NumePrenumeVideoclip. E-mail-ul va avea ca titlu „Studentul Român ERASMUS al Anului”.
Sunt binevenite candidaturi din toate domeniile de studiu— de la ştiinţele exacte la ştiinţele umaniste şi arte.
Toate candidaturile acceptate pentru categoriile de premii Studentul Român al Anului din America de Nord, Studentul Român al Anului din Europa, Studentul Anului de pe alte Continente (altele decât America şi Europa), Studentul Român ERASMUS al Anului şi Premiul Special în Arte intră automat şi în întrecerea pentru Marele Premiu: Studentul Român al Anului din Străinătate.
Câştigătorii vor fi selectaţi de un juriu alcătuit din personalităţi ale societăţii româneşti din mediul academic şi profesional, iar premiile vor fi decernate în cadrul Galei Studenţilor Români din Străinătate, care va avea loc pe 8 ianuarie 2014, la Bucureşti.

Sursa: Adevarul.ro

 

Cel mai BINE păzit SECRET al ANGAJATORILOR români: PROFILUL tânărului ABSOLVENT care-și găsește rapid o slujbă

Voluntariatul, dar și bursele internaționale reprezintă criterii eliminatorii în ochii patronilor de la noi. Absolvenții care excelează la aceste două capitole, spun firmele prezente la târgurile de job-uri, au 90% șanse de a se angaja.
Spuma companiilor românești adunată la un târg de job-uri din Iași a dat verdictul: tinerii proaspăt ieșiți de pe băncile facultăți trebuie să fi făcut muncă de voluntariat, să fi câștigat burse sau să se numere printre olimpici, scrie protv.ro.
Dar pentru a-și netezi drumul către o slujbă, tinerii trebuie să facă practică la compania mult visată încă din studenție: „Studentii care au investit timp in facultate au posibilitatea sa se angajeze, deoarece dorim sa vedem initiativa din partea lor”, explică Ion Roca, reprezentantul unei companii.
De altfel, studiile arată că 90% din companiile de IT își angajează foștii interni. În plus, contrar părerii că diplomele nu mai contează pentru angajatori, mulți dintre aceștia sunt încântați să vadă că viitorii lor angajați au fost răsplătiți cu medalii.
„Foarte importanti sunt cei care au participat la concursuri, care au luat premii la concursuri si au demonstrat ca sunt buni in ceea ce fac”, arată Iulian Vacariu, din partea unei alte companii.

Sursa: Evz.ro

 

O CARACALEANCĂ trăieşte visul american într-o FACULTATE DE FETE

Învaţă în una din cele mai bune universităţi de femei din lume şi locuieşte într-un campus ca un colţ de rai. A ales ţara tuturor posibilităţilor pentru că îi permite să se specializeze în mai multe domenii. Un singur lucru nu îi place: e veşnic în sesiune.
Pentru a ajunge la o facultate în SUA, Alina Vulpe, 20 de ani, originară din Caracal, a început formalităţile încă din clasa a X-a. Acolo, nu intri la facultate cu nota de la Bac. Vara trecută, n-a avut vacanţă: a fost translator pentru americanii din baza militară de la Deveselu.
Citiţi astăzi, exclusiv în ediţia tipărită a ziarului „Evenimentul zilei”, povestea studentei românce care a ajuns de la Caracal în Massachusetts, cum se vede sistemul de educaţie românesc de la înălţimea celui american şi cum e viaţa într-o universitate în care are numai colege.

Sursa: Evz.ro

Cauţi un loc de muncă? Ministerul Educaţiei a lansat o platformă de angajare

50 de universităţi din România participă la un proiect care facilitează relaţia dintre angajatori şi absolvenţii cu studii superioare.
Proiectul se numeşte „‘Managementul corelării sistemului de învăţământ cu piaţa muncii” şi este cofinanţat din fonduri europene.
Platforma www.joburi-absolvenţi.edu.ro a fost creată pentru a uşura angajarea tinerilor care termină facultatea. Absolvenţii din 2013 au primit automat cont pe platformă completându-şi singuri cererea de loc de muncă, potrivit ptofilului lor. Angajatorii la rândul lor pot căuta CV-urile absolvenţilor înscrişi şi îi pot intervieva online.

Sursa: Evz.ro

Elite fara granite – Ei sunt Romania: Studenta la Sheffield care vrea sa lucreze la Natiunile Unite

Romania are tineri remarcabili, care uimesc o lume intreaga prin performantele lor. Auzim insa prea putine despre ei, iar pe multi nici nu ii cunoastem. Este si cazul Codrinei Cretu, studenta la Relatii Internationale si Studii Politice in cadrul Universitatii din Sheffield, Marea Britanie.
Pe viitor, tanara isi doreste sa lucreze la Natiunile Unite sau sa faca parte din Corpul Diplomatic. Pana atunci, insa, Codrina, care este si presedinta Asociatiei Natiunilor Unite, filiala Sheffield, tinteste un internship in Franta si un master in securitate.

Parcursul academic

Codrina Cretu a terminat studiile liceale in Romania, la Colegiului National „Gheorge Vranceanu” din Bacau, acesta fiind si ultimul sau contact cu sistemul de invatamant romanesc.
„Inca din perioada liceului m-am implicat in activitati cat mai diverse, in incercarea de a-mi largi orizonturile si de a dobandi o perspectiva cat mai ampla asupra carierei pe care imi doresc sa o urmez. Am participat la olimpiade si concursuri scolare, la numeroase conferinte de simulare a activitatii Natiunilor Unite desfasurate in limba engleza, atat in tara cat si in strainatate si am luat parte in diverse proiecte de voluntariat”, face tanara o scurta prezentare.
Acum, este studenta in anul doi la Relatii Internationale si Studii Politice in cadrul Universitatii din Sheffield, Marea Britanie. In paralel, este si presedinta Asociatiei Natiunilor Unite, filiala Sheffield.
De ce Sheffield?
Decizia a fost una destul de naturala, pentru ca inca din adolescenta ideea continuarii studiilor in strainatate i-a suras, marturiseste Codrina.
„Am fost mereu atrasa de limba engleza, de ideea de a invata intr-o tara din Europa si de a avea parte de o experienta unica, multiculturala. Spre sfarsitul liceului, alte argumente de ordin profesional mi-au intarit determinarea. Am luat in considerare faptul ca nivelul academic mai ridicat, facilitatile de care voi dispune, oportunitatile pe care le voi avea in Marea Britanie imi vor oferi o experienta academica mult mai complexa decat imi putea oferi Romania, si pot spune ca pana in momentul de fata asteptarile mele au fost depasite.
In ceea ce priveste universitatea pe care am ales sa o urmez – University of Sheffield – decizia a fost luata avand in vedere studiile pe care imi doream sa le urmez si locul pe care aceasta universitate il are in topul european si mondial, detinand unul din cele mai bune departamente de studii politice; de asemenea, ideea unei vieti in Londra nu m-a atras, Sheffield-ul avand un campus universitar atragator si fiind considerat cel mai ‘verde’ oras din Marea Britanie”, declara studenta romanca.
Romanii in Marea Britanie
Adaptarea la un spatiu complet diferit de cel in care ai fost educat nu poate fi un proces usor, dar e un proces pe care il putem influenta in mare masura, crede tanara.

„O gandire pozitiva si o abordare cat mai deschisa la nou fac minuni. Am mentionat ca procesul de adaptare poate fi influentat in mare masura, deoarece, desi ca student in Marea Britanie m-am simtit mereu binevenit, apreciat, fara a intampina prea mari dificultati, stiu multe cazuri de romani care nu s-au adaptat si s-au simtit respinsi, marginalizati. Eu cred insa ca asta depinde in totalitate de mentalitatea cu care pornim in aceasta calatorie. Mediul academic de aici este extrem de divers, deci exista in permanenta alti studenti care sunt in aceeasi situatie ca tine, iar universitatea face efortul de a-i implica pe toti”, puncteaza tanara studenta.
Cel putin in mediul academic, mentioneaza ea, romanii sunt foarte apreciati. „Sunt persoane foarte muncitoare, sociabile, cu o cunoastere a limbii engleze mult peste media europeana. Majoritatea alege sa studieze in strainatate pentru ca isi doreste sa performeze si de aceea face eforturi mari sa invete, sa cerceteze, sa asimileze cat mai mult, sa-si dezvolte noi orizonturi si de multe ori sa si lucreze atat cat legea le permite”.
Ar recomanda Sheffield unui student din Romania? „Categoric!”, raspunde tanara.

„Eu sunt deosebit de incantata, dupa primul an. Pentru ca standardele academice sunt deosebit de ridicate, Universitatea aflandu-se printre primele 100 universitati din lume, numarul de studenti romani e mare, iar Sheffield-ul este un oras superb de care, personal, inca nu m-am plictisit”, marturiseste Codrina.

Pe tinerii din Romania, care se gandesc sa isi urmeze studiile in strainatate, ii sfatuieste „in primul rand sa fie pozitivi, cat mai deschisi si sa fie constienti ca ei sunt singurii care isi pot influenta calitatea experientei peste hotare. Sa fie mereu implicati in activitati cat mai diverse, deoarece doar astfel isi pot da seama cine sunt si ce isi doresc cu adevarat. Facultatea iti ofera cu adevarat cea mai frumoasa experienta de viata, iar faptul ca poti avea ocazia s-o traiesti alaturi de tineri din toata lumea…ce poate fi mai motivant?”.
Sunt romanii patrioti?
„Mi-as dori sa raspund ‘da!’, insa consider ca mai avem de lucrat la acest capitol. Multi romani aleg sa priveasca doar partea goala a paharului si transmit acest lucru mai departe. Eu am ales mereu sa le vorbesc oamenilor despre Romania intr-un mod cat mai pozitiv, sa ii incurajez sa viziteze Romania, sa ne cunoasca cu adevarat si sa se convinga singuri. Consider ca suntem defaimati destul de straini, nu e nevoie sa exacerbam acest lucru, din contra: noi suntem singurii care putem sa schimbam imaginea Romaniei in Vest”, puncteaza Codrina Cretu.
In ceea ce priveste planurile sale de viitor, tanara isi doreste ca la anul sa urmeze un program de internship in Franta, urmat de incheierea anului trei inapoi in Marea Britanie. „Dupa terminarea studiilor de licenta as dori sa urmez un master in studii de securitate. Ideal, in viitorul indepartat voi lucra pentru Natiunile Unite sau voi face parte din Corpul Diplomatic”, incheie tanara.
In cadrul campaniei „Elite fara granite – Ei sunt Romania”, Ziare.com, in parteneriat cu Liga Studentilor Romani din Strainatate, prezinta povesti ale unor tineri romani exceptionali, care au studiat sau inca studiaza in cadrul unora dintre cele mai prestigioase universitati din lume si care acum uimesc prin performante remarcabile in medicina, matematica, stiinte politice, economie, istorie, informatica sau biologie.

Sursa: Ziare.com