Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 10.12.2013

PREUNIVERSITAR

 

Ministerul Educaţiei primeşte peste 42 de milioane de lei din Fondul de rezervă pentru plata salariilor profesorilor din preuniversitar şi universitar

Ministerul Educaţiei a publicat pe site proiectele de hotărâre de guvern prin care se alocă 42,13 milioane de lei din Fondul de rezervă al Guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2013 pentru plata salariilor profesorilor din sistemul de învăţământ preuniversitar şi a drepturilor câştigate în instanţă de dascălii din universitar, la nivel naţional. Astfel, sectorului preuniversitar i s-a alocat suma de 25,9 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară al Guvernului, se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern publicat pe site-ul Ministerului Educaţiei. Din totalul acesta, se repartizează pe judeţe şi pe Bucureşti suma de 18,2 milioane de lei pentru plata salariilor, sporurilor, indemnizaţiilor şi a altor drepturi salariale în bani stabilite prin lege şi pentru plata contribuţiilor aferente acestora. De asemenea, suma de 7,6 milioane de lei va fi acordată plăţii salariilor restante câştigate în instanţă. În plus, pentru personalul din învăţământul special, Guvernul alocă 1,2 milioane de lei pentru plata salariilor, sporurilor şi indemnizaţiilor. Pentru învăţământul universitar, Guvernul alocă 15 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară pentru plata salariilor câştigate în instanţă, potrivit unui alt proiect de HG publicat de minister. Alocarea fondurilor s-a decis încă din noiembrie Guvernul a hotărât la sfârşitul lunii noiembrie acordarea de fonduri în valoare de 48 de milioane de lei, dintre care 41 de milioane să fie utilizate pentru plăţile salariilor, a anunţat atunci Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie. El a mai precizat că Guvernul este hotărât să acopere treptat nevoile cu care sistemul de învăţământ se confruntă, bugetul pentru 2014 fiind cu două miliarde de lei mai mare decât în 2013. Buget mai mare în 2014 Educaţia primeşte 13% din bugetul naţional (3,4% din PIB), adică 22 de miliarde de lei, cu 2 miliarde mai mult decât în 2013, aceasta fiind cea mai mare creştere din ultimii ani, a anunţat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie. Totuşi, sindicaliştii din învăţământ, care au cerut 6% din PIB, organizează un referendum care ar putea declanşa o grevă generală în Educaţie. Rezultatele acestuia se vor comunica pe 4-5 decembrie. Profesorii, studenţii şi elevii cer 6% din PIB pentru Educaţie În ultimele săptămâni au avut loc mai multe proteste în educaţie începând cu profesorii care au pichetat în luna octombrie, sediile Guvernului, ale Parlamentului şi ale USL. Pe 6 noiembrie, 10.000 de profesori de la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) au ieşit în stradă la un miting, iar săptămâna următoare au ieşit mii de studenţi să protesteze în toată ţara, în timp ce elevii au făcut grevă japoneză în şcoli. În continuare, profesorii ar putea să facă grevă generală în 2014.

Sursa: Adevarul.ro

 

Pricopie: Cazurile de corupţie trebuie raportate către inspectorate pentru a acorda asistenţă şcolilor respective

Şcolile care se confruntă cu diferite cazuri de corupţie trebuie să le raporteze ”urgent” către inspectorate pentru a beneficia de asistenţă, a declarat pentru Agerpres, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, adăugând că solicitarea le-a fost transmisă inspectorilor generali. „Ceea ce am încercat să facem, inclusiv prin aprobarea Strategiei Anticorupţie, este să tragem semnale de alarmă foarte clare şi să construim mecanisme prin care odată apărut un astfel de caz să fie analizat imediat. Cel mai bun mecanism este aplicarea legii. Am discutat, chiar şi astăzi cu inspectorii generali şcolari să existe o comunicare rapidă pe canalele interne ale Ministerului Educaţiei şi imediat cum apare un astfel de caz să fie semnalat inspectoratului care are deja un jurist, mai multe resurse şi legătura cu autorităţile locale pentru ca astfel să acordăm asistenţă fiecărei şcoli”, a declarat Pricopie, luni, prezent la un eveniment dedicat Zilei Internaţionale Anticorupţie organizat de Direcţia Generală Anticorupţie. El a admis că există cazuri de corupţie în şcoli şi a punctat că subiectele referitoare la acest fenomen nu trebuie evitate, ci discutate, relatează Agerpres. „Primul lucru pe care cred că trebuie să-l luăm în calcul este să nu ne ferim să discutăm despre aceste subiecte. Sunt lucruri care se întâmplă. Sigur că ne interesează şi avem date. Am văzut la bacalaureat anul acesta, acum doi ani, acum trei ani. În fiecare an, de fiecare dată când apar examene, avem exemple că elemente de corupţie există. Problema este la ce dimensiune şi a doua problemă, pe care trebuie să o clarificăm, este legată de atitudinea noastră. Ascundem sub preş sau încercăm să acţionăm ferm şi dăm un mesaj foarte clar că orice element de corupţie va fi penalizat în momentul în care este identificat. În vară, am avut două cadre didactice care au primit mită la examenul de bacalaureat şi acest lucru a fost înregistrat pe camera video”, a precizat ministrul Educaţiei. 7 cazuri de corupţie de la Bacalaureat în 2013 Pricopie a subliniat că pe parcursul anului în curs au fost şapte cazuri de corupţie în unităţile de învăţământ. „Nu trebuie să punem o notă negativă pe tot ce s-a întâmplat anul acesta la examene. La bacalaureat am avut două sesiuni, sute de mii de copii implicaţi în examen, mii de cadre didactice, iar cazurile de corupţie identificate sunt şapte. Nu mă bucură. Aş fi preferat să nu fie niciunul, dar, subliniez, sunt şapte pe tot anul, iar din cele şapte, cinci au fost identificate de către oameni din Ministerul Educaţiei, iar două de către alte instituţii ale statului. Sistemul de educaţie are anticorpi. Acţionează şi ştie să se protejeze împotriva celor care nu respectă lucrurile elementare privind conduita cadrelor didactice. Să nu uităm că, din păcate, în cele şapte cazuri de corupţie avem şi două eleve de la o şcoală postliceală care au fost reţinute pentru tentativă de mită. Riscurile sunt de toate părţile”, a completat ministrul Educaţiei.

Sursa: Adevarul.ro

 

Radu Cotarcea, invitatul de luni de la Adevărul Live, a câştigat Trofeul Campionilor la Dezbatere din 2013

Opt finalişti de debate s-au „duelat” luni seară în faţa unei audienţe care l-a inclus şi pe ambasadorul Marii Britanii, Martin Harris, într-un meci strâns pe echipe. Juriul a decis că Radu Cotarcea (25 de ani), cu o experienţă de 10 ani în dezbateri, este cel mai bun tânăr orator al României. UPDATE: Juriul a decis ca Trofeul Campionilor la Dezbatere de anul acesta să meargă la Radu Cotarcea. Locul doi a fost ocupat de Grigore Pop şi locul trei de Şerban Pitic, unul dintre câştigătorii de anul trecut. Iar premiul pentru cel mai bun orator junior a mers către Cristina Badea. „Le multumesc organizatorilor, finanţatorilor şi nu în ultimul rând publicului, care a ales să vină în această seară aici”, a declarat Cotarcea după ce a primit Trofeul Campionilor. Tânărul de 25 de ani a declarat pentru adevarul.ro că face dezbateri de aproape 10 ani, a fost campion naţional o singură dată. Cum s-a apucat de arta oratoriei? „Am început în clasa a 9-a fiindcă îmi plăcea de o fată, care venea la dezbateri”, a spus el râzând. A fost plecat la studii în Marea Britanie şi recunoaşte că s-a întors în ţară tot după o fată. Radu Cotarcea Radu activează în lumea dezbaterilor de aproape 10 ani, atât în calitate de debater, cât şi ca trainer. Momentan lucrează în Budapesta ca Directorul de Operaţiuni şi Marketing în cadrul unei firme internaţionale de recrutare în domeniul Juridic. Câteva din rezultatele sale cele mai notabile: • Top Vorbitor ESL în cadrul turneului Oxford IV (2012) • Top 10 Vorbitori ESL în cadrul Campionatelor Europe şi Mondiale (2011-2013) • Finalist ESL în cadrul Campionatelor Europe (2011) • Dublu-Semifinalist (2011, 2013) şi Finalist in Turneul Oxford IV (2012) • Finalist în Turneul Cambridge IV (2012) În ordinea punctajelor, echipele calificate în finala Turneului Campionilor, care a putut fi urmărită LIVE şi pe internet, luni, de la ora 19.00, pe pagina celor de la ARDOR Muntenia, au fost: 1. Radu Cotarcea/Grigore Pop 2. Şerban Pitic/Radu Ţigănaş 3. Cristina Badea/Andrei Olaru 4. Sorina Dumitru/Flavia Negoescu De 20 ani, mişcarea de debate din România s-a coagulat în jurul Asociaţiei Române de Dezbateri, Oratorie şi Retorică (ARDOR) şi a multor generaţii de tineri care practică dezbaterile academice în peste 100 de cluburi din licee şi universităţi din România. Reprezentanţii României la campionatele internaţionale, fie ele europene sau mondiale, câştigă în fiecare an locuri importante în competiţiile care prevalează ca importanţă faţă de concursuri de cunoştinţe pentru facultate sau job. La final de an, ARDOR îi invită pe cei care au dovedit cele mai bune performanţe să concureze pentru trofeul Turneului Campionilor în Dezbateri. „Turneul Campionilor în Dezbateri reprezintă cea mai puternică încleştare de valori. Este evenimentul care hotărăşte clar, în confruntare directă, care sunt cei mai buni. Şi participanţii ştiu asta. Având în vedere că este un turneu «invitaţional», mic şi select, numai faptul că participă la turneu reprezintă deja o validare în ochii celorlalţi. Pentru câştigători, acest titlu este cel mai important titlu naţional din palmares,” spune Emanuel Beteringhe, director de turneu. Aşii oratoriei din 2012 Ediţia de anul trecut a fost câştigată de echipa formată din Radu Ţigănaş şi Şerban Pitic, echipă ce avea să ajungă în finala EFL (English as a Foreign Language) a Campionatului Mondial de Dezbateri Universitare de la Berlin şi să câştige competiţia internaţională SOAS Inter-Varsity de la Londra (ESL – English as a Secondary Language). „Pentru noi, ca organizatori şi arbitri, este o bucurie să îi vedem «pe scenă». Suntem mândri că au ajuns la un nivel înalt şi pot demonstra şi altora abilităţile dobândite după sute de ore de pregătire şi zeci de competiţii.”, adaugă Emanuel Beteringhe.

Sursa: Adevarul.ro

 

Jocurile şi distracţia sunt metode excelente de asimilare a limbii engleze

Învăţăm prin joacă din fragedă pruncie până la liceu. Chiar şi atunci le mai sclipesc ochii elevilor, cu nostalgie, când zicem “Haideţi să învăţăm acest lucru printr-un joc de comunicare”. Între noi fie vorba, unii nu se opresc din jucat nici ca adulţi, aşa se explică şi succesul unor aplicaţii Facebook cum ar fi Farm Ville sau Candy Crush Saga sau jocuri de strategie la care competiţia este între tatăl de peste 30 de ani şi fiul de 5 ani. Joaca face parte din procesul de învăţare. Progresul copiilor depinde capacitatea profesorilor de a-i atrage în procesul de învăţare prin jocuri, teatru, desene animate, cântece. De altfel, trăim într-o epocă a elementului de satisfacţie imediată, rapid. Mulţi au acasă parte de tablete, televizoare, calculatoare, internet nelimitat, prin urmare cine nu înţelege aceste tendinţe, ca profesor, are parte pur şi simplu de nişte copii plictisiţi, gălăgioşi şi care nu fac progrese. Sunt adulţi care nu îşi cunosc încă meniul de smartphone, dar dă-i un iPhone unui preşcolar şi îţi va găsi jocurile în decurs de 5 minute. Haideţi deci să ne adaptăm la procesul de învăţare şi să le oferim în schimb ce le place, învaţându-i engleza prin teatru de păpuşi, jocuri, competiţii şi cântece. Garantat vor fi cu ochii lipiţi de profesor. Putem să îi dăm chiar denumirea ştiinţifică: EDUTAINMENT, un mix de educaţie şi divertisment. Acesta este secretul asimilării cu succes a unei limbi străine. Aceasta este de altfel şi concluzia la care au ajuns experţii universităţii Cambridge, care au un department special dedicat conceperii jocurilor educative pentru cei mici. “Studiile recente arată că una dintre cele mai bune metode de asimilare a unei limbi străine este să o integrăm în viaţa de zi cu zi.”, afirmă Lorna Pedersen, cercetător în cadrul acestul department. Monkey Puzzles (n.r. joc gratuit publicat pe site-ul Cambridge) a ajutat deja mii de copii să îşi îmbunătăţească limba engleză şi să se distreze.  De aceea, cei de la Cambridge au decis să îl lanseze şi ca aplicaţie pe telefon, tocmai ca cei mici să se poată juca şi atunci când sunt plecaţi în călătorie. Seria jocurilor educative a început în 2012, cu Academy Island, care a fost jucat până în prezent de 450,000 de utilizatori. Nu întâmplător, toate site-urile care au ca profil învăţarea limbii engleze, au şi rubrică de jocuri. Să ne amintim doar că cei mici reacţioneză din fragedă pruncie la desene animate, jocuri pe degete (finger plays) şi cântece prin care învaţă engleza ca preşcolari. Apoi cresc puţin şi ar vrea să se joace în continuare, ei bine, pentru aceştia există păpuşi  prin care ei intră în pielea personajelor, jocuri de echipă, competiţii şi favoritele lor, jocurile pe tabla interactivă, favoritele celori mici la Shakespeare School. Din aceeaşi nevoie de distracţie şi voie bună au luat naştere şi îndrăgitele personaje Ziggy & Zaggy, care le Shakespeare School îi invită pe cei mici în Englishland. Prezente atât la emisiunea Jurnal pentru Copii la DIGI24 cât şi pe radio Itsy Bitsy, cele două personaje poartă un dialog amuzant în română şi în engleză pentru a le da celor mici posibilitatea să asimileze lexical prin jocuri şi cântece. De altfel, pe aceste principii se bazează şi metoda noastră de predare, care de peste 11 ani este folosită cu mare success, iar in 2013 a primit recunoasterea Comisiei Europene: European Label Award, premiul pentru inovatie si originalitate in domeniul invatarii si predarii limbilor straine.

Sursa: Adevarul.ro

 

„Sistemul educațional este, în mod fundamental, greșit”

Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că școala nu sprijină transformarea copiilor în niște adulți responsabili, autonomi și cu spirit etic, ci se axează pe transmiterea de cantități enorme de informații și pe încurajarea spiritului de competiție, fără să țină cont de calitățile individuale ale fiecărui elev. Marcel Căpraru, conferențiar la Facultatea de Litere, Universitatea din Craiova și preşedinte al Asociaţiei Alternative Pedagogice, susține o reformare a sistemului educațional, dar și a modului în care privim creșterea și dezvoltarea copilului. E nevoie de autoritate în relația părinte-copil? Copilul vine pe lume într-un mediu construit pentru nevoile adulților, total nepotrivite nevoilor de creștere a copilului. Întrucât copilul are numeroase tendințe care fac posibilă creșterea, tendința de explorare a mediului, de utilizare a mâinii pentru a manevra toate obiectele din mediu, care pot fi periculoase sau se pot strica, adultul e nevoit să intervină și să-l oprească prin propria autoritate, să-i spună nu face asta, nu face aia, nu asta, nu aia. Efectul: energiile creșterii, energiile vieții deviază de la cursul lor normal, se separă și se revarsă, copilul devine încăpățânat, capricios, rebel – dacă are un potențial puternic, sau plângăcios, timid, retras, super-atașat de alții – dacă e o fire slabă. Dacă părinții ar cunoaște și ar observa legile acestor energii și, pe baza acestei cunoașteri ar alcătui un mediu care să răspundă nevoilor copilului, toate aceste caracteristici ar dispărea și n-ar mai fi nevoie de ceea ce se numește ”autoritate” părintească. Numărul cazurilor de violență școlară a crescut în ultimii ani, performanțele au scăzut. Unde credeți că greșește sistemul educațional? Și care credeți că sunt cauzele? Sistemul nu greșește. El încearcă să facă ceea ce a fost proiectat să producă încă de la apariția învățământului de masă obligatoriu: resursă umană instruită (pentru a fi valorificată și folosită de către corporații) și cetățeni dependenți și obedienți pentru a fi ușor manipulați. De fapt, pot spune că sistemul educațional este, în mod fundamental, greșit. La temelia lui stau două modele care nu se potrivesc naturii umane. Primul este modelul școlii ca fabrică, deoarece învățământul public de masă s-a născut odată cu revoluția industrială, cu epoca eficienței în producție, iar școala a fost, în mod conștient, modelată pe principiile managementului industrial, copiii fiind considerați o materie primă care urmează a fi procesată, prelucrată în școală, sub autoritatea statului, cu ajutorul unui instrument stabilit de către stat – curriculumul –  pentru a produce tipul uman descris mai sus. Cel de-al doilea model se referă la concepția că mintea copilului este un vas gol, o tabula rasa, o coală de hârtie albă, vas care urmează a fi umplut cu cunoștințe de către profesori, concepție dominantă la începuturile învățământului de masă, atribuită filosofului britanic din secolul al XVII-lea, John Locke, concepție care a dat naștere psihologiei behavioriste cu ideea ei centrală că, prin asocieri, repetări și întăriri pozitive sau negative (recompense și pedepse) se pot obține comportamentele dorite. Ei, bine, copiii nu sunt nici materie primă, lemn, metal, piatră, care să se lase modelată după cum vrea statul, iar mintea lor nu e un recipient gol. Personalitatea și mintea umană sunt elemente vii, organice care cresc și se dezvoltă dinlăuntru în afară, după legi proprii, nu sunt construite din afară, prin asamblare, cum sunt construite produsele industriale. Nimeni nu poate construi din bucăți nici măcar corpul unui copil, darămite mintea și sufletul! Prin urmare, programa și programul statului, sistemul educațional cu structurile sale impuse sunt obstacole în calea dezvoltării naturale, iar atunci cînd întâmpină stavile, baraje, energiile vieții își ies din albie, deviază de la cursul normal, nu se mai pot controla, se revarsă fără scop, inundă. Actele de violență sunt o reacție la aceste opreliști, sunt o agitație, o dereglare interioră, și o revărsare haotică în afară. Râul nu se mai poate controla, și lovește în stânga și-n dreapta. Orice om devine agresiv cînd resimte acțiunile celorlalți ca o reprimare. Elevii au constatat că școala nu mai e depozitarul unic al informației, că informațiile vehiculate prin școală sunt depășite moral, că cerințele niciunui un loc de muncă nu se mai potrivesc cu ce le spune școala etc. și devin din ce în ce mai indiferenți, având altceva de  făcut. Mai mult, rolul ascuns al școlii, acela de îndobitocire, de divizare, de demoralizare a maselor pentru a fi ”manageriate științific” și de discreditare a celor nonconformiști (școala îi discreditează prin umilire, cândva, celor neascultători li se lipeau urechi de măgar) a fost suplinit de televiziuni aflate, de obicei, în mâna claselor dominante. Sunt de vină profesorii? Elevii? Unde greșesc părinții? Elevii nu pot fi de vină deoarece ei sunt obligați să se supună sistemului. Nu au posibilitatea să facă o școală așa cum vor ei și, interesant, nici nu știu cum vor. Ei doar resimt oprimarea, resimt că ceva nu e în regulă. De asemenea, profesorii și părinții, deși critică din ce în ce mai dur sistemul, nu pot fi blamați pentru că toți au intenții bune, dar și interese proprii în sistem: profesorii au un loc de muncă, părinții au un loc unde să-și lase copiii când sunt mici și să scape de ei când sunt mai mari. Eforturile și contribuțiile unora sau altora dintre profesori sunt eclipsate și înfrânte de logica abstractă a instituției școlare care e dirijată de un clopoțel, nicidecum de legile minții și sufletului uman. Vina, dacă vreți, e ascunsă în spatele unor prejudecăți uriașe ale adulților față de copii. Adultul se ia pe sine drept creatorul copilului, când, în fapt, copilul este cel care, prin munca lui, construiește adultul. Și tot copilul este cel care reînnoiește lumea în permanență, întrucât nimeni nu s-a născut adult. Sistemul de învățământ nu se poate reforma de pe o zi pe alta. Dar ce se poate face pentru a crește calitatea educației pentru viitorii elevi? Calitate, eficiență, randament, performanță, standarde. Sunt termeni folosiți în economie care pot caracteriza o marfă, un produs, un gadget, nu o ființă umană. Hai să introducem alte criterii: independența personală, dragostea față de mediu, față de semeni, față de muncă, bucuria vieții, râsul autentic, speranța, trăirea în realitate, sinceritatea, autenticitatea. Cred că, înainte de a face o reformă, trebuie să trecem, toți adulții, printr-o îndelungată psihoterapie socială, pentru înlăturarea confuziilor mentale și curățarea crustei pietrificate care ne învelește spiritul. Trebuie să turnăm un pic de apă vie într-un sistem mort spiritual. Suntem formați să mărșăluim umăr la umăr ca nisipul de pe plajă, care, la orice mică adiere, se împrăștie în toate părțile. O ploaie spirituală ne-ar înțeleni, ne-ar da iar rădăcini care să ne țină împreună și să ne facă puternici. În sistemul educațional sfatul meu e să încercăm să lucrăm mai mult cu sufletul decât cu rațiunea rece a sistemelor moarte, până ne obișnuim. Și atunci vom descoperi calea spre reformă. Ar trebui ca sistemul să se concentreze mai mult pe materiile creative sau pe cele exacte (matematică, fizică, chimie)? Nu sistemele se concentrează, ci oamenii. Sistemul ar trebui să le permită elevilor să se concentreze pe interesele, trebuințele și pasiunile lor care sunt dictate de o ”programă” interioară a dezvoltării, conform unui orar precis stabilit de natură. Dar logica clopoțelului nu te lasă: când te concentrezi pe frumusețea unei poezii, sună! Trecem la mate, când te pasionează rezolvarea unei probleme, sună! Trecem la istorie, când te prinde personalitatea vreunui domnitor, sună! Trebuie să trecem la fizică. Și, uite-așa, totul îți devine indiferent, capacitatea de concentrare, nemaifiind exersată, se atrofiază și înveți că, în viață, nimic nu trebuie dus la bun sfârșit. Ce pot face părinții pentru a suplini lipsa unui sistem educațional coerent? Să se asocieze și să-și facă altul. Să-și scoată copiii de sub autoritatea statului care, prin școală, le întârzie maturizarea, părinții să acționeze ca o familie, iar familiile asociate să acționeze ca o familie mai mare. Sunteți în învățământul superior de ani buni. Cu ce ar trebui să intre tinerii în sistemul universitar după 12 clase de învățământ? Să fie independenți, să știe ce vor, să fie responsabili față de ei înșiși, să trăiască în realitate, nu în închipuiri. Experiența îmi arată că sunt mai independenți cei care au ”fentat” cu responsabilitate școala, în special liceul. De unde obsesia pentru olimpici și ignorarea copiilor medii? Corporațiile și guvernele au nevoie de sprijin în manevrarea și manipularea maselor. De aceea caută să creeze elite pe care să le formeze în acest sens. Actualii olimpici vor deveni cei care vor fi școliți la Harvard în managementul maselor, al populațiilor, la Yale în managementul resurselor umane (ce expresie absurdă, “resurse umane”; resursa e ceva de care te folosești, prin urmare există niște supraoameni care se folosesc de oameni), devin head-hunteri, traineri, manageri, consilieri, conducători, consultanți, coacheri, activiști etc. Fac treaba murdară a corporațiilor convinși că fac bine. În fapt, sunt pregătiți să-i considere și să-i trateze pe ceilalți drept mase, oameni inferiori, prostime. În România comunistă, în care noi aveam cei mai mari pitici din lume, trebuia să avem și cei mai deștepți elevi din lume. Elevii erau selectați prin diverse faze ale olimpiadelor școlare, apoi pregătiți special în diverse centre sub îndrumarea celor mai buni profesori, pentru a cuceri (”a aduce în țară”, se zice) medalii la olimpiadele internaționale. Profesorii de la clasele din care proveneau olimpicii internaționali erau lăudați și apreciați de autorități și de părinți, creștea mândria în fiecare copil, părinte sau cadru didactic. Per ansamblu, mândria națională. Era – și este – un fel de capră râioasă cu coada sus. Într-o societate obsedată de diplome, cum îi pregătim pe cei care nu pot/vor/nu au posibilitatea să urmeze o facultate, astfel încât să își poată găsi un loc de muncă? Societatea e obsedată de diplome pentru că statul impune diplomele ca o condiție pentru un loc de muncă. În fapt, nu individul uman și calitățile lui contează, ci diploma, certificatul, care se pot obține pe diverse căi, uneori foarte facile: copiat, plagiat, corupție etc. O soluție ar fi să se renunțe la diplome sau să fie eliberate de agenții neutre de evaluare a competențelor, nici de către școli, nici de către ministere. Adică, fiecare individ, pe baza propriei experiențe, a propriei pregătiri sau a celei obținute prin diverse școli și cursuri, atunci când consideră că și-a dezvoltat anumite competențe, se poate adresa unei asemenea agenții de evaluare, care, în urma unor probe, poate sau nu certifica cunoștințele, deprinderile și aptitudinile într-un anumit domeniu. Un asemenea sistem  functionează, de exemplu, în Noua Zeelandă. Am citit că sunteți sustinător al sistemului Montessori. De ce ar putea el îmbunătăți calitatea educației? Pentru că rezolvă toate problemele sistemului actual; pentru că are la bază programa și orarul stabilite de natură; pentru că e validat de o experiență de aplicare de peste 100 de ani pe toate meridianele; pentru că e validat de cele mai recente rezultate ale cercetărilor din genetică și neuroștiințe; pentru că reprezintă școala viitorului, sau, cum a fost numită deja, Școala 2.0; pentru că sunt cel care a introdus acest sistem în România postbelică încă din 1995; pentru că am tradus și publicat două din operele fundamentale ale Dr. Maria Montessori: “Mintea absorbantă” și “Secretul copilăriei”, pentru a face cunoscută românilor această abordare comprehensivă a dezvoltării omului și omenirii. Deoarece dovedește că nu poți obține disciplină dacă nu dai libertate, că omul nu va fi capabil să se autocontroleze dacă e controlat și supravegheat tot timpul; deoarece contribuie la normalizarea societății și la realizarea păcii universale; deoarece nu promite că face genii, dar dă fiecăruia posibilitatea de a se dezvolta la maximumul potențialului său; deoarece copiii nu fac ce le place, dar le place ceea ce fac; deoarece creatorii Google, Sergy Brin și Larry Page, sau creatorul Amazon.com, Jeff Bezos, consideră că succesul lor se datorează școlii Montessori din copilărie. În curând voi lansa un site dedicat în întregime sistemului Montessori în România, unde cei interesați vor găsi și alte argumente. Care sunt persoanele care v-au influențat creșterea și dezvoltarea intelectuală? Mai degrabă a fost câteva lucruri decât persoane. Un geam mic spart de la un dulap din clasă, pe la începutul clasei a doua. Veneam dimineața devreme, pe întuneric, să fiu primul, băgam mâna pe geamul spart și luam o cărțulie din colecția “Traista cu povești”, o citeam acasă pe nerăsuflate, a doua zi o puneam la loc și luam alta. Nu știu de ce nu le ceream învățătoarei. Poate mi-era frică să afle că citesc și altceva, cum și ei îi era, pe atunci, frică să citească altceva decât îi indicau activiștii noii epoci. Prin clasa a treia am descoperit o valiză cu cărțile lui Jules Verne în podul unui văr, rămase de la taică-su, care nu s-a mai întors de la Cotul Donului. Astea mi-au influențat dezvoltarea intelectuală.

Sursa: Hotnews.ro

 

Ministerul Educatiei a publicat criteriile si calendarul concursului pentru acordarea gradatiilor de merit – sesiunea 2014

Ministerul Educatiei Nationale a publicat Ordinul pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar. Potrivit ordinului, profesorii care raman la catedra dupa varsta de pensionare beneficiaza de gradatie de merit pana la incheierea perioadei de acordare a acesteia. Calendarul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit prevede ca in perioada 17 martie – 3 aprilie 2014 profesorii care participa la concurs isi depun dosarele si obtin avizele la nivelul scolii. Ministerul Educatiei Nationale a publicat pe edu.ro Ordinul pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar. Precizam ca ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial in urma cu o saptamana, pe 2 decembrie. „Personalul didactic titular mentinut in activitate, in functia didactica, peste varsta de pensionare, raportata la data de 1 septembrie 2014, in conditiile prevazute la art. 284 alin. (6) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de gradatie de merit, pe perioada mentinerii ca titular in invatamantul preuniversitar, pana la incheierea perioadei de acordare a gradatiei de merit”, prevede ordinul Ministerului Educatiei Nationale nr. 5.455 la articolul 4, alineatul 3. In Metodologie se arata ca de gradatie de merit beneficiaza personalul didactic calificat care desfasoara activitati didactice de predare. Gradatia de merit se atribuie pe o perioada efectiva de 5 ani, incepand cu data de 1 septembrie 2014. Personalul didactic din invatamant care a beneficiat de gradatie de merit pana la 31 august 2014 poate participa la un nou concurs.  Numarul maxim de gradatii care pot fi acordate se calculeaza astfel: din numarul stabilit prin aplicarea a 16% din totalul posturilor didactice existente la nivelul inspectoratului scolar se scade numarul de gradatii acordate personalului didactic, aflate in plata, avand in vedere ca gradatia de merit se acorda pe o perioada efectiva de 5 ani, fara a fi luate in calcul perioadele de suspendare a contractului individual de munca din motive neimputabile angajatului sau de exercitare a unei functii publice. Personalul didactic pensionat nu mai beneficiaza de gradatie de merit de la incetarea contractului individual de munca pe perioada nedeterminata in vederea pensionarii. Insa profesorii titulari mentinuti in activitate, in functia didactica, peste varsta de pensionare, raportata la data de 1 septembrie 2014, in conditiile prevazute la art. 284 alin. (6) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de gradatie de merit, pe perioada mentinerii ca titulari in invatamantul preuniversitar, pana la incheierea perioadei de acordare a gradatiei de merit.

Criterii pentru acordarea gradatiei de merit Inspectoratul scolar evalueaza activitatea candidatilor inscrisi pentru acordarea gradatiei de merit, inclusa in raportul de autoevaluare, sustinuta prin documente doveditoare, din perioada 1 septembrie 2009 – 31 august 2013.

1. Criteriul activitatilor complexe cu valoare instructiv-educativa – ponderea 80%: • rezultate deosebite obtinute in pregatirea prescolarilor si a elevilor in atingerea obiectivelor/competentelor specifice impuse de curriculumul scolar, materializate in progresul elevilor la clasa, in rezultate ale elevilor la clasa, la testari si examene nationale de sfarsit de ciclu, rezultate obtinute cu clasa si individual la disciplinele de specialitate din invatamantul vocational; • initierea si aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea platformelor electronice de invatare si a softurilor educationale specifice disciplinei, existente in unitatea de invatamant; • performante dovedite in pregatirea elevilor distinsi la olimpiade scolare si/sau concursuri de profil, materializate prin obtinerea premiilor I, II, III si a premiilor speciale la faza /judeteana/interjudeteana/ nationala/internationala, desfasurate in coordonarea si/sau finantarea Ministerului Educatiei Nationale; • performante dovedite in pregatirea elevilor distinsi la concursuri cultural-artistice si sportive incluse in Calendarul activitatilor educative nationale/regionale elaborate de Ministerul Educatiei Nationale, materializate prin obtinerea premiilor I, II, III si a premiilor speciale • pregatirea loturilor olimpice de elevi, participarea, in calitate de membru al comisiei de evaluare/organizare, la olimpiadele si concursurile scolare si extrascolare, fazele judetene, interjudetene, nationale si internationale incluse in programul de activitati si in calendarul inspectoratelor scolare/Ministerului Educatiei Nationale • organizarea de concursuri si festivaluri la nivel international, national sau interjudetean; organizarea de spectacole, expozitii, concerte, simpozioane la nivel international, national ori interjudetean incluse in programul de activitati si in calendarul inspectoratelor scolare/Ministerului Educatiei Nationale, certificate prin diplome sau adeverinte • activitatea si rezultatele obtinute in centrele de excelenta, certificate de inspectorul de specialitate sau cu elevi cu dificultati de invatare, certificate de centrele judetene de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala • activitatea desfasurata in vederea realizarii echitatii in educatie (activitati de remediere scolara si de educatie incluziva, organizarea unor programe de educatie a parintilor recunoscute la nivel judetean/national, avizate de inspectoratul scolar) • activitate de coordonator de programe educative scolare si extrascolare sau indrumarea colectivelor redactionale ale revistelor scolare avizate de inspectoratul scolar; • activitate dovedita in cadrul Strategiei nationale de actiune comunitara; • crearea de softuri educationale in specialitate, platforme de e-learning pentru sustinerea progresului scolar, avizate de Ministerul Educatiei Nationale 2. Criteriul privind performante deosebite in inovarea didactica/manageriala – ponderea 10%: • elaborarea de programe scolare, regulamente, metodologii, indrumatoare/ghiduri metodice, manuale scolare, auxiliare didactice avizate de inspectoratul scolar sau de Ministerul Educatiei Nationale dupa caz; carti in domeniul educational, inregistrate cu ISBN/ISSN; elaborarea de programe scolare pentru discipline optionale noi, insotite de suportul de curs sau vizand curriculumul pentru optional integrat in dezvoltare locala, avizate de inspectoratul scolar; • elaborarea de carti si lucrari stiintifice publicate in domeniul didacticii, specialitatii si managementului educational, inregistrate cu ISBN/ISSN; • activitatea de evaluator de manuale, de mentorat, de formator in formarea continua a personalului din invatamant, activitate in cadrul comisiilor paritare/de dialog social, activitate in organismele de conducere ale organizatiilor sindicale afiliate federatiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate invatamant preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de munca la nivel de sector de activitate invatamant preuniversitar, precum si in cadrul asociatiilor profesionale ale cadrelor didactice la nivel local/judetean/national/international, participarea cu comunicari la simpozioane nationale si/sau internationale, participarea la formarea personalului didactic prin casa corpului didactic, in calitate de formatori, contributia la cercetari stiintifice in specialitate sau in domeniul problematicii invatamantului si educatiei, atestata prin publicatii inregistrate cu ISBN/ISSN • activitatea de metodist, membru in consiliul consultativ de specialitate de la nivelul inspectoratului scolar in comisia nationala de specialitate, coordonator de cerc pedagogic • activitatea desfasurata, in urma solicitarii Ministerului Educatiei Nationale, in cadrul unor comisii tehnice de elaborare a unor acte normative/administrative cu caracter normative, si in comisiile nationale de specialitate/control 3. Criteriul privind participarea la proiecte – ponderea 5%: • proiecte europene, proiecte internationale care au ca obiective performanta scolara, progresul scolar, dezvoltarea competentelor si abilitatilor prescolarilor si elevilor, educatia civica, educatia complementara, formarea personalitatii prescolarilor si elevilor, dezvoltarea capacitatii de adaptare la schimbare, dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice; • proiecte elaborate si implementate in baza prevederilor Metodologiei si criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, aprobata prin ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.486/2011, materializate prin raportul de activitate si portofoliul personal 4. Criteriul privind contributia la dezvoltarea institutionala – ponderea 5%: • atragerea de finantari extrabugetare pentru unitatea de invatamant, programe si proiecte educationale, centre de documentare si informare, laboratoare etc., avand ca efect cresterea calitatii institutiei si a procesului de predare-invatare-evaluare, a bazei didactico-materiale; • realizarea de proiecte extracurriculare, cu finantare extrabugetara, avand drept obiectiv cresterea calitatii procesului de invatamant Calendarul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit – sesiunea 2014

17 februarie – 7 martie 2014: Detalierea punctajelor aferente criteriilor de catre comisia paritara de la nivelul inspectoratului scolar 10 – 14 martie 2014: Comunicarea fiselor de evaluare, de catre inspectoratul scolar, in teritoriu 17 martie – 3 aprilie 2014: Intocmirea si depunerea, de catre candidati, a dosarelor si obtinerea avizelor la nivelul unitatii de invatamant 4 – 11 aprilie 2014: Depunerea dosarelor care contin documentele justificative privind activitatea cadrului didactic respectiv la secretariatul/registratura inspectoratului scolar 14 – 28 aprilie 2014: Analiza dosarelor de catre inspectorul scolar care coordoneaza disciplina, cu consultarea consiliului consultativ, si elaborarea raportului referitor la activitatea candidatului in specialitate 29 aprilie – 13 mai 2014: Verificarea dosarelor si acordarea punctajelor de catre comisia de evaluare a dosarelor depuse in vederea acordarii gradatiei de merit 14 – 16 mai 2014: Aprobarea listei cuprinzand punctajele acordate in urma evaluarii, de catre consiliul de administratie al inspectoratului scolar 19 mai 2014: Afisarea listei la avizierul inspectoratului scolar 20 – 21 mai 2014: Depunerea contestatiilor asupra punctajului acordat 22 – 26 mai 2014: Solutionarea contestatiilor de catre comisia de contestatii 27 – 28 mai 2014: Validarea rezultatelor finale ale concursului de catre consiliul de administratie al inspectoratului scolar si afisarea acestora la inspectoratele scolare 29 – 30 mai 2014: Inaintarea la Ministerul Educatiei Nationale a tabelului nominal cu personalul didactic de predare si cel de conducere din unitatile de invatamant, validat in vederea acordarii gradatiei de merit 11 august 2014: Emiterea ordinului ministrului educatiei nationale

Sursa: Hotnews.ro

 

Premii consistente pentru olimpicii anului 2013. Cu ce sume sunt răsplătiți cei mai inteligenți copii ai României

Elevii care au obținut medalii de aur la olimpiadele internaţionale din 2013 vor primi un bonus de până la 260 de lei față de colegii lor premiați în 2012, conform unui ordin publicat de ministrul Educației. Olimpicii medaliați cu aur primesc astfel 12.440 de lei din partea ministerului Educației, cu 260 de lei în plus faţă de suma primită de colegii lor premiați cu un an înainte. Mai mult, faţă de 2012, valoarea premiilor oferite de minister pentru olimpicii internaţionali care au obținut în 2013 premiul I, II, III sau cu menţiune creşte cu sume cuprinse între 210 şi 90 de lei, se arată în ordinul publicat pe site-ul Ministerului Educaţiei, astfel: premiul I: 9.640 de lei faţă de 9.430 de lei premiul II: 8.260 de lei faţă de 8.080 de lei premiul III: 5.900 de lei faţă de 5.770 de lei menţiune: 4.030 de lei faţă de 3.940 de lei. În ceea ce priveşte valorile cuantumurilor premiilor oferite elevilor medaliaţi în 2013 la alte competiţii internaţionale precum Olimpiadele Balcanice, Olimpiada Internaţională Pluridisciplinară Yakutzia, Olimpiada Internaţională de Lingvistică, Olimpiada Internaţională de Ştiinţe a Uniunii Europene sau Turneul Internaţional de Informatică, acestea cresc faţă de 2012 cu sume cuprinse între 50 şi 90 de lei. Așadar, premiul I va fi 4.400 de lei faţă de 4.310 lei premiul ajunge la 3.750 de lei faţă de 3.670 de lei, iar premiul III va consta în 2.920 de lei faţă de 2.480 de lei.

Sursa: Evz.ro

 

De Crăciun, Şcoala Americană Internaţională din Bucureşti celebrează diversitatea culturală

Şcoala Americană Internaţională din Bucureşti organizează în această perioadă o serie de evenimente ce își propun să prezinte specificul internaţional și tradiţiile de Crăciun ale fiecărei comunităţi din cadrul școlii. În perioada 4-5 decembrie, Şcoala Americană Internaţională din Bucureşti a organizat Târgul de Artizanat, în cadrul căruia membrii comunităţii şcolii au avut ocazia să-şi împărtăşească culturile diferite, arta şi tradiţiile meşteşugăreşti. Târgul de Artizanat are o tradiţie de 7 ani în cadrul şcolii, prilej pentru care artizanii din diferite regiuni ale României sau de alte naţionalităţi care reprezintă comunitatea şcolii au adus o varietate de opere de artă, felicitări de Crăciun, bijuterii realizate manual, obiecte din sticlă, bucate tradiţionale, împărtăşind astfel culturile şi tradiţiile lor celor care au venit să viziteze târgul. În acest an, târgul a avut loc miercuri, 4 decembrie, între orele 8:00-20:00 şi joi, 5 decembrie, între orele 8:00-17:00 în incinta Școlii Americane Internaționale din București. Pentru că nu există Crăciun fără colinde, Şcoala Americană Internaţională din Bucureşti a organizat miercuri, 4 decembrie Concertul de Iarnă. Cântecele interpretate de elevii claselor 6-12 din cadrul şcolii i-au făcut pe toţi să intre în atmosfera sărbătorilor de iarnă și să se bucure de magia Crăciunului. Atmosfera magică a Crăciunului a cuprins comunitatea Şcolii Americane Internaţionale din Bucureşti încă de la începutul lunii decembrie. În perioada 2-3 decembrie a avut loc Festivalul Luminilor, eveniment menit să prezinte elevilor tradiţii de iarnă ale diverselor religii reprezentate în şcoală. Elementul definitoriu al festivalului a fost ”lumina” care apare în diferite forme: de la luminile pomului de Crăciun, la lumânările de Hanukkah din cultura iudaică, Steaua Călăuzitoare din religia creştină, lumânările Diwali din hinduism și până la Lumina Islamului, reunind astfel toate tradiţiile şi sărbătorile de pe întreg globul. În cadrul Festivalului Luminilor, părinții din comunitatea Școlii Americane i-au învățat pe elevi cât de important este respectul și prețuirea fiecărei tradiții în parte,copiii având ocazia să cunoască îndeaproape obiceiurile tuturor culturilor din cadrul școlii. “Ne dorim ca elevii noștri să aprecieze diversitatea, iar astfel de evenimente încurajează acceptarea și prețuirea fiecărei persoane, indiferent de naționalitate, cultură sau religie. Aceștia au ocazia să experimenteze culturi diferite și să cunoască obiceiurile și tradițiile colegilor. De asemenea, evenimentele sunt un moment prielnic de a intra în atmosfera Crăciunului şi de a ne deschide inima către adevărata semnificație a sărbătorilor de iarnă”, a declarat Cătălina Gărdescu, Director de Admiteri și Relații Externe al Şcolii Americane Internaţionale din Bucureşti. Şcoala Americană Internaţională din Bucureşti îi încurajează constant pe elevi să celebreze diversitatea culturală și să devină cetățeni responsabili față de societatea în care trăiesc. Școala Americană Internațională din București este recunoscută de Ministerul Educaţiei din România şi este acreditată de New England Association of Schools and Colleges, de Council of International Schools, şi de Organizaţia de Bacalaureat Internaţional. AISB a înregistrat reuşite academice de excepţie iar absolvenţii AISB precum şi alţi foşti elevi au fost acceptaţi la universităţi de prim rang din lume. Aceste rezultate deosebite ale Şcolii Americane Internaţionale din Bucureşti sunt rezultatul miilor de oameni care au făcut parte din comunitatea noastră şi a celor ce ne vor conduce către următoarea jumătate de secol.

Sursa: Evz.ro

 

Moș Crăciun a adus tehnologia de ultimă generație la “FABRICA” de IT-iști a României

Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București, școala care a dă anual cei mai mulți olimpici în domeniu, a primit la finalul săptămânii trecute, 25 de PC-uri de ultimă generație, complet echipate, și un server de rețea. „Moșul” este una dintre cele mai mari companii de profil din țară. Laboratorul echipat cu noile computere va fi accesibil pentru peste 300 de elevi care învață în Colegiul „Tudor Vianu”, dar va fi pus și la dispoziția unui centru de pregătire destinat tuturor copiilor din București care obțin performanțe la informatică. Acest centru de pregătire va fi de asemenea finanțat de Fundația eMAG, iar elevii participanți vor avea aici cele mai bune condiții de studiu. „Ne dorim ca toți elevii buni la informatică să aibă posibilitatea să se pregătească adecvat pentru concursurile care îi pasionează”, a declarat Tudor Vlad, președintele fundației. Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” face parte din elita liceelor din România, cu accent deosebit pe performanțele obținute în domeniul informaticii. Cele 5 laboratoare ale liceului au în dotare computere vechi și neperformante, iar elevii și profesorii fac eforturi suplimentare pentru a se pregăti și concura la cele mai importante concursuri și olimpiade de informatică. Numai în 2012, aproximativ 40 de elevi din „Tudor Vianu” au concurat la Olimpiada Națională și au obținut rezultate excelente. „Până acum, elevii lucrau pe calculatoare din 2003, cu memorie internă foarte mică, de 256 Mb. Era suficient să ruleze în același timp un antivirus și un browser și se blocau. Există numeroase site-uri de pregătire la informatică. Noi avem nevoie să fim conectați non-stop, dar ne era aproape imposibil să mai folosim internetul”, spune Victor Manz, profesor de informatică la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”. Fundația va dota în cursul săptămânilor următoare un al doilea laborator al Colegiului Național de Informatică „Tudor Vianu” cu același tip de echipamente, în colaborare cu asociația părinților din Colegiu.

Sursa: Evz.ro

 

Directorul unui colegiu din Argeş, reclamat că obligă elevii să se mute din clasă după fiecare oră

Părinţii elevilor de la Colegiul „Carol I” din Câmpulung, judeţul Argeş, au reclamat la Telefonul Copilului că directorul unităţii şcolare îi obligă pe elevi să schimbe sala de clasă după fiecare oră, aceştia fiind nevoiţi să meargă la toaletă cu ghiozdanele pentru că nu au unde să le lase. Mai mulţi părinţi ai unor elevi de la Colegiul Naţional „Carol I” din Câmpulung au sunat la Telefonul Copilului pentru a reclama că, din 2 decembrie, copiii nu mai învaţă în săli proprii, în urma deciziei directorului unităţii de învăţământ, Radu Gheorghe. Acesta a stabilit că elevii trebuie să desfăşoare fiecare materie în altă sală de clasă, decizia sa fiind comunicată diriginţilor, care au avut sarcina de a-i anunţa pe părinţi. „Cu toate că părinţii nu au fost de acord cu această metodă, directorul a decis să o implementeze”, se arată în sesizările făcute la Telefonul Copilului. Părinţii susţin că, din cauza acestui nou sistem, elevii se lovesc, se îmbrâncesc, unii dintre ei spărgându-şi ochelarii în confruntările care au loc în fiecare pauză, în goana după identificarea următoarei săli de clasă în care trebuie să ajungă pentru ora următoare. De asemenea, ei spun că elevii trebuie să meargă cu ghiozdanele la toaletă, neavând unde să le lase. „Toate cele menţionate mai sus ne-au fost semnalate la 116111 de părinţii copiilor, iar noi am transmis sesizare către Inspectoratul Şcolar, în urma căreia a fost declanşată o anchetă. În urma acestei anchete, însă, ni s-a comunicat telefonic că au fost efectuate investiţii majore în cabinetele unităţii de învăţământ, astfel încât să fie implementat sistemul britanic, în care elevul urmează profesorul, drept urmare nu se poate reveni la sistemul normal”, a declarat luni, pentru MEDIAFAX, directorul executiv de la Asociaţia Telefonul Copilului, Cătălina Florea. Pe de altă parte, directorul Colegiului Naţional „Carol I” din Câmpulung Muscel, Radu Gheorghe, a declarat corespondentului MEDIAFAX că decizia ca elevii să schimbe sala de clasă după fiecare oră a fost luată în contextul în care unitatea de învăţământ a fost reabilitată recent, în cadrul unui proiect din fonduri europene. Pentru reabilitarea colegiului s-a investit suma de 2.400.000 de euro, iar sălile de clasă au fost transformate în cabinete specializate pe materii, dotate cu table interactive, laptotpuri şi videoproiectoare. Este vorba despre 27 de cabinete specializate, între care două cabinete fonice pentru limbi străine. „Practic în şcoala noastră toate sălile de clasă sunt cabinete. Înainte de a începe reabilitarea elevii oricum se duceau pe cabinete pe anumite obiecte, în număr de vreo 17 cabinete şi ei se deplasau către acestea. Acum beneficiem de dotări de la Uniunea Europeană – table interactive, videoproiectoare, laptotpuri – şi pentru un învăţământ performant am luat decizia de a merge elevii către aceste cabinete. (…) Până acum o săptămână, când ne-am pus toată tehnica la punct şi până am pus şi orarele la punct pentru ca elevii să ştie clar unde să meargă, fiecare clasă a învăţat în sala ei. Au învăţat şi în cabinete şi atunci celelalte clase nu pot beneficia de cabinete. Noi blocam, practic, un învăţământ de calitate”, a afirmat directorul Colegiului Naţional „Carol I” Câmpulung Muscel. Directorul Radu Gheorghe a mai spus că cei 186 de elevi de şcoală gimnazială care învaţă în acest colegiu nu se mută din cabinet în cabinet, sistemul fiind aplicat doar pentru cei 579 de elevii de liceu şi de la seminar. Radu Gheorghe a mai spus că elevii nu sunt nevoiţi să iasă din incinta clădirii, întrucât imobilul este foarte mare, construit în formă de pătrat, iar elevii se mută de la o sală la alta în aceeaşi clădire, singurele momente în care trebuie să meargă în alt corp de clădire fiind pentru orele de sport. Acesta a precizat că vineri a primit două apeluri anonime din partea unui părinte nemulţumit de această situaţie, pe care l-a invitat să meargă la şcoală pentru a vedea despre ce este vorba, dar acesta nu a dorit să facă acest lucru. Directorul Colegiului „Carol I” a mai spus că reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Argeş au făcut un control la unitatea de învăţământ şi au constatat că nu sunt probleme. Purtătorul de cuvânt al ISJ Argeş, Doina Bunea, a declarat pentru MEDIAFAX că instituţia a primit, prin poştă electronică, o sesizare de la Telefonul copilului prin care anunţă situaţia de la Colegiul „Carol I”. „Fiecare profesor are cabinet pentru anume discipline şi se merge pe ideea «copilul urmează profesorul», dar există garderobă la fiecare etaj al liceului şi copiii au unde să-şi lase lucrurile, nu trebuie să-şi ia absolut totul pentru a se muta dintr-o parte în alta”, a spus Doina Bunea. Reprezentantul ISJ Argeş a precizat că inspectori şcolari au mers la această unitate de învăţământ, au stat de vorbă cu elevi, cu profesori, au monitorizat pauzele, au discutat la cabinetul medical al şcolii unde nu au fost semnalate incidente. „Se merge către un învăţământ european”, a pus reprezentanta ISJ Argeş. Aceasta a menţionat că ISJ va răspunde în scris solicitării celor de la Telefonul Copilului.

Sursa: Gandul.info

 

Cursuri de 45 de minute în şcoli. Elevii din Târgovişte au orar „de iarnă”

Elevii din Târgovişte vor petrece mult mai puţin timp la şcoală după ce Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Dâmboviţa a decis scurtarea orelor la 45 de minute şi a pauzelor la 5 minute. Toate acestea din cauză că mai multe şcoli nu au căldură, iar autorităţile locale s-au dovedit incapabile să gestioneze situaţia. Jumătate din cele 34 de unităţi de învăţământ târgoviştene nu au căldură, după ce Termica a intrat în insolvenţă. Probleme cu furnizarea căldurii au existat şi anul trecut, însă autorităţile locale nu au luat măsuri imediate, astfel că, de aproape o lună, copiii învaţă în frig. Deşi în iulie 2013 Consiliul Local a aprobat un proiect privind achiziţionarea şi montarea de centrale termice în toate unităţile cu probleme, acesta nu a fost finalizat nici până în prezent. Salvarea a venit de abia la sfârşitul săptămânii trecute, când o firmă privată a donat Consiliului Local banii necesari achiziţionării a 100 de calorifere electrice. De asemenea, într-o şedinţă de îndată de duminică, consilierii au aprobat alocarea a 100.000 de lei din fondul de rezervă pentru cumpărarea a încă 200 de echipamente de încălzire. Primarul Târgoviştei, Gabriel Boriga, solicitase suspendarea cursurilor în această săptămână, însă Inspectoratul Şcolar nu a fost de acord, motivând că este perioadă de teze.

Sursa: Puterea.ro

 

UNIVERSITAR

GALERIE FOTO Protest paşnic al studenţilor români din Marea Britanie pe Downing Street

În jur de 500 de studenţi români şi bulgari înregistraţi în universităţile britanice şi-au anunţat prezenţa la un protest care a fost organizat luni, între orele 13.00 şi 15.00 (ora locală), pe 10 Downing Street din Londra, acuzând că sunt discriminaţi de guvernul britanic. Evenimentul a fost anunţat pe Facebook, pe pagina creată de studenţii români şi bulgari, care se declară nemulţumiţi de decizia recentă a executivului din marea Britanie de a suspenda împrumuturile pentru acoperirea costurilor de trai solicitate de studenţii români şi bulgari care nu pot dovedi că sunt rezidenţi în Regatul Unit în ultimii trei ani. La protestul programat să aibă loc între orele 13.00-15.00 (15.00-17.00, ora României) şi-au anunţat prezenţa pe Facebook în jur de 500 de tineri. Mesajul postat de unul dintre studenţii români pe Facebook despre motivele protestului de luni: ”A fost o saptamana foarte grea pentru cei care au organizat adunarea de luni, 9 decembrie 2013. Poate de aceea nu am avut timp sa stam prea mult la taclale pe aceasta pagina de facebook. S-au spus vrute si nevrute pe tema acestui protest. Nu intru in detalii, probabil ca fiecare dintre voi ati citit comentarii sau chiar aveti amici, vecini, rude care va spun ca nu este bine ceea ce vrem sa facem. Trebuie sa spun scepticilor, in special, ca acest protest nu se refera la: – beneficii – drepturi in plus fata de alti cetateni ai Uniunii Europene – locuinte sociale – alocaţii la care copiii nostri nu au dreptul Tot ceea ce vrem este să fim tratati in mod egal, fara niciun fel de discriminare, fara niciun fel de sicanare, fara niciun fel de limitare abuziva a unor drepturi si fara a se incalca legislatia Uniunii Europene, cu care au fost deopotriva de acord atat Marea Britanie, cat si Romania. Nu vrem sa fim tratati altfel, nici in sens negativ si nici in sens pozitiv. Vrem sa fim tratati cu NORMALITATE. Mai mult, nu protesteaza nimeni impotriva britanicilor. Vrem sa aratam ca acestia suntem noi, romanii care au ales, din zeci de motive, sa munceasca sau sa locuiasca aici pentru ca au acest drept, negociat, platit, acceptat de toate celelalte state ale Uniunii Europene. Nu cersim la Marble Arch sau pe Park Lane, nu furam din buzunare, nu dormim pe strada, nu vindem droguri. Respectam tara in care suntem si vrem sa fim respectati la randul nostru, indiferent de meseria pe care o practicam aici. Poate ca ideea protestului pare ciudata, in conditiile in care, de la 1 ianuarie vor fi ridicate restrictiile temporare de pe piata muncii. „De ce nu protestati dupa 1 ianuarie?”, a intrebat cineva. Pentru ca am considerat ca pasivitatea cu care romanii au tratat pana acum problema este unul dintre motivele pentru care am ajuns aici. Eu unul as fi sustinut acest protest si daca as fi fost in Romania, Franta, Olanda, Belgia, Danemarca sau in oricare alta tara UE. Pentru ca ma consider un cetatean UE si nu un imigrant. Si cred ca de ceea ce se va intampla maine va depinde felul in care vom fi perceputi de acum inainte de catre britanici, dar si de catre ceilalti cetateni europeni. Am mai fost intrebati de ce protestul are loc luni si nu sambata sau duminica? In primul rand, am vrut sa il legam de deplasarea lui David Cameron la Strasbourg, unde va cere limitarea libertatii de circulatie in UE, un drept fundamental fara de care insasi existenta UE ar fi pusa sub semnul intrebarii. Apoi, este si un test pentru noi toti, cei care formam comunitatea romaneasca din Marea Britanie. Spre exemplu, atunci cand te lasi de fumat este de preferat sa o faci intr-o perioada grea din viata, stresanta, cand treci printr-un moment dificil sau cand ai foarte mult de munca. Si asta pentru ca daca vei trece peste o perioada grea si vei renunta la tigari, risti mai putin sa te reapuci de fumat. Ziua de luni este o zi de munca, iar multi dintre noi vor face un efort pentru a fi prezenti la protest. Totusi, daca o vom face, inseamna ca vrem cu adevarat sa fim acolo. Nimic nu se face fara sacrificii, iar daca veti renunta la o jumatate de zi de munca, inseamna ca atunci chiar credeti ca o astfel de miscare conteaza. Iar daca in asta vor crede cat mai multi, atunci exista si sansa ca vietile noastre sa se schimbe. Si nu doar in UK, ci si in Romania, in Italia, in Spania, in Franta sau in Belgia. Cei convinsi de aceste lucruri, veti face un efort sa ajungeti maine (n.r. – luni). Si daca nu o faceti pentru voi, ganditi-va ca o faceti pentru copiii vostri, carora va trebui sa le explicati vreodata de ce sunt romani si nu altceva. Fiti romani si cetateni europeni, pentru ca meritati asta!”. Susţinere politică Europarlamentarul Petru Luhan, de asemenea blogger adevarul.ro, a declarat că ”este solidar cu studenţii români care protestează, azi, la Londra, împotriva sistării asistenţei financiare disponibile pe timpul studiilor şi a numeroaselor discriminări cu care se confruntă”.   „Situaţia studenţilor din Marea Britanie, care vine cu câteva săptămâni înainte de ridicarea restricţiilor pentru români, face parte din campania de discriminare promovată de mass-media britanică şi susţinută de clasa politică. În această categorie întră petiţia anti-români lansată de publicaţia Daily Express, atacurile lansate de partidul UKIP, inclusiv pliantele în care românii sunt asemănaţi cu gândaci, precum şi declaraţiile recente ale premierului David Cameron, care s-a arătat îngrijorat de o invazie a românilor pentru obţinerea de beneficii sociale”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Luhan.   „Mă voi deplasa la Londra la finalul săptămânii pentru a discuta cu studenţii români şi a găsi soluţii pentru situaţia acestora”, a mai declarat acesta. Petru Luhan este iniţiatorul unei petiţii împotriva discriminării românilor în Marea Britanie. Petiţia Luhan: STOP discriminării românilor din Marea Britanie poate fi semnată aici:http://www.yousign.org/ro/PetitiaLuhan.

Sursa: Adevarul.ro

 

Aproximativ 300 de romani si bulgari au manifestat la resedinta lui David Cameron din Londra

Aproximativ 300 de romani si bulgari au manifestat, luni, in fata resedintei premierului britanic, David Cameron, impotriva discriminarii, impartind trecatorilor un ziar romanesc invelit intr-un manifest redactat in limba engleza, transmite Mediafax. Romanii si bulgarii adunati in fata resedintei premierului britanic au scandat, timp de doua ore, „Stop discrimination!” (Opriti discriminarea, n.r.) si „The right to education” (Dreptul la educatie, n.r.), iar cetatenii romani au intonat imnul Romaniei, a declarat pentru Mediafax Larisa Arama, stabilita de mai multi ani la Londra si angajata la Ziarul Romanesc. Totodata, manifestantii au avut bannere inscriptionate cu mesaje precum: „David Willets (ministrul britanic pentru Universitati, n.r.) against education” (David Willets impotriva educatiei), „Citizens, not immigrants” (Cetateni, nu imigranti, n.r.), „Education without discrimination” (Educatie fara discriminare, n.r.) si „Dave the cameleon you are heading in the wrong direction” (David, cameleonule, te indrepti in directia gresita, n.r.), pe acesta din urma fiind lipita si o fotografie cu un cameleon pe bicicleta. Sute de exemplare din Ziarul romanesc publicat la Londra au fost invelite intr-un manifest scris in limba engleza si impartite protestatarilor, dar si trecatorilor, a mai spus Larisa Arama. Potrivit manifestului protestatarilor, postat pe Facebook, comunitatile bulgara si romana au decis sa colaboreze in organizarea unui protest pasnic „atat fata de retorica partizana provocatoare exprimata de politicieni britanici de la cel mai inalt nivel, cat si fata de politicile discriminatorii” care i-ar viza pe romani si bulgari, iar actiunea de luni a fost declansata de „decizia ministrului Educatiei de a reduce finantarile pentru studentii romani si bulgari si apoi pentru toate grupurile, unilateral, fara consultarea partilor implicate”. Organizatorii manifestatiei mai sustin ca cei mai multi romani si bulgari nu obtin decat locuri de munca prost platite, precum au pair, de muncitori, portari sau in constructii si in curatenie, fiind condamnati sa ramana cetateni de categoria a doua in Uniunea Europeana. „Acesta NU este un protest impotriva societatii britanice sau impotriva minunatului popor britanic, care de cele mai multe ori a fost mai mult decat primitor si intelegator cu persoane din medii diferite”, mai arata organizatorii actiunii. Premierul David Cameron a propus o serie masuri dure impotriva asa-numitului „turism pentru beneficii sociale”, afirmand ca imigrantii din cadrul UE nu vor putea sa pretinda sprijin din partea contribuabililor pe termen nelimitat. Marea Britanie ar trebui sa elimine, din ianuarie 2014, toate restrictiile impuse cetatenilor romani si bulgari pe piata muncii. Acordarea unor imprumuturi destinate studentilor a fost suspendata pentru romani si bulgari, in urma unor „suspiciuni” create de o crestere a numarului de inscrieri la colegii britanice, relata The Telegraph online in 20 noiembrie.

Sursa: Hotnews.ro

 

Oficialii din Educaţie vor să atragă elevii şi studenţii către Laserul de la Măgurele

Ministerul Educaţiei va promova proiectul laserului de la Măgurele în şcolile din România, pentru a-i atrage pe elevi către facultăţile de fizică şi inginerie, astfel încât, peste şase ani, să aibă angajaţi români bine pregătiţi în cadrul proiectului ELI-NP. UPDATE: Ministrul delegat pentru Învatamant Superior, Cercetare Ştiintifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, a explicat pentru adevarul.ro că discuţiile care au avut loc luni au fost menite să strângă legătura dintre instituţiile de învăţământ preuniversitar, universităţile şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” (IFIN-HH) unde se construieşte cel mai puternic laser din lume. „Pentru studenţi vor fi programe masterale, doctorale şi postdoctorale la universităţile care colaborează cu proiectul ELI-NP prin care se vor putea forma. De asemenea, la nivel preuniversitar, începând de anul viitor, vrem să atragem elevi către facultăţile de fizică şi inginerie din toată ţara dar şi din străinătate prin platforme de promovare şi prezentări pe care specialiştii din universităţi le vor ţine în şcoli. Trebuie să strângem legătura între şcoli, universităţi şi institut”, a explicat Costoiu. La întâlnire au participat reprezentanţi ai mediului academic din România (rectori, directori ai unor institute de cercetare-dezvoltare, profesori universitari, cercetători), dar şi invitaţi din străinătate. Reuniunea Forumului Academic a prilejuit, pe lângă prezentarea stadiului actual al proiectului ELI-NP, şi identificarea modalităţilor concrete prin care profesorii, cercetătorii şi studenţii din instituţiile partenere se vor putea implica în proiect. „De o complexitate şi performanţă fără precedent în ţara noastră, proiectul Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP) reprezintă nu doar avangarda cercetării în domeniul laserelor la nivel mondial, ci şi o oportunitate de a explora noi frontiere în domenii diverse, precum fizica nucleară, ştiinţa materialelor sau ştiinţele vieţii. Din convingerea că această oportunitate poate deveni un avantaj competitiv pentru România numai cu ajutorul comunităţii ştiinţifice, Ministerul Educaţiei Naţionale a decis constituirii Forumului Academic asociat proiectului ELI-NP”, a declarat ministrul delegat Mihnea Costoiu referitor la această iniţiativă. Evenimentul este organizat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” (IFIN-HH), la iniţiativa ministrului delegat Mihnea Costoiu, şi se va desfăşura la Biblioteca Naţională de Fizică. Cum a ajuns cel mai mare laser în România Anul trecut Comisia Europeană a aprobat finanţarea pentru cel mai mare laser din lume, construit în cadrul proiectului ELI-NP. Proiectul paneuropean va implica 40 de instituţii academice şi de cercetare din 13 state membre ale Uniunii Europene. Costul total al proiectului se va ridica la 356,2 milioane de euro, iar construcţia va fi realizată în paralel cu iniţativă mai amplă. Astfel, în Cehia şi Ungaria se vor construi alte două facilităţi de cercetare. Proiectul ELI-NP constă în montarea unui laser cu care cercetătorii vor face diverse tipuri de experimente, prin bombardarea unor materiale cu particule accelerate. Acest lucru le va supune unor stări într-un timp foarte scurt, iar rezultatele vor putea fi aplicate apoi, teoretic şi practic, dacă va exista vreo firmă care va dori să cumpere patentul. Numai aşa poate fi cuantificat viitorului proiectului ELI-NP – un izvor de patente de invenţie care vor putea fi comercializate şi folosite de vizionari din diverse industrii. Vor exista instalaţii radiologice de două tipuri: cu lumină laser, vizibilă, şi cu lumină invizibilă, care este radiaţia gamma. După cum simplu a explicat într-o discuţie la finalul anului trecut cu „Adevărul” Nicolae Zamfir, directorul Institutului de Fizică: „se bagă laserul în priză şi se obţin radiaţiile“. La Măgurele se vor face două tipuri de experimente: unele fundamentale, care vor satisface curiozitatea omului şi unele cercetări aplicate care pot duce la formarea unor radioizotopi pentru tratarea cancerului. Fizicianul-şef de la Măgurele spune că există idei potrivit cărora se vor putea trata deşeurile nucleare, iar izotopii radioactivi din interiorul acestora nu vor mai rezista ani, ci vor fi eliminaţi mult mai rapid.

Sursa: Adevarul.ro

 

RAPORT Investiţiile în cercetare încetinesc la nivel global. China face excepţie, iar România a ieşit din Top 40

Investiţiile publici şi private în cercetare şi dezvoltare vor creşte în acest an cu 2,7%, la peste 1.500 de miliarde de dolari, încetinind semnificativ faţă de avansul de 7,6% înregistrat anul trecut, din cauza situaţiei economice dificile din Statele Unite şi Europa. România a ieşit anul trecut din top 40 al ţărilor cu cele mai mari cheltuieli în domeniu, după ce s-a plasat în 2011 pe locul 37, arată un clasament internaţional. Investiţiile efectuate de guverne şi corporaţii în cercetare şi dezvoltare vor creşte în acest an cu 2,7%, la 1.558 miliarde de dolari, încetinind semnificativ faţă de avansul de 7,6% înregistrat anul trecut, din cauza situaţiei economice dificile din Statele Unite şi Europa. Iar anul viitor, investiţiile în activităţi de cercetare şi dezvoltare vor avansa cu 3,8%, potrivit estimărilor publicate luni de organizaţia non-profit Battle Memorial Institute, preluate de Wall Street Journal, relatează Mediafax. „Europa şi SUA încă se luptă cu situaţia economică. Deciziile privind cheltuielile de cercetare şi dezvoltare se bazează de multe ori pe profit şi marje de profit, astfel că bugetele au întotdeauna de suferit în perioade mai dificile”, a declarat pentru WSJ Martin Grueber, cercetător la institutul Battelle. Japonia, depăşită de China. SUA rămâne în top Topul Battelle privind investiţiile în cercetare şi dezvoltare este condus în continuare de Statele Unite. SUA, Europa şi Japonia au dominat clasamentul în ultimii 40 de ani, însă China a venit rapid din urmă, depăşind recent Japonia. Institutul Battelle estimează că investiţiile Chinei vor depăşi în următorii 5 ani grupul celor 34 de economii europene incluse în studiu, estimându-se că acest stat va egala SUA în următorii 10 ani, potrivit calculelor Battelle, care se bazează pe rata medie de creştere a investiţiilor Chinei în cercetare şi dezvoltare din ultimii 20 de ani, de 12-20%. Pentru SUA, rata medie de creştere a fost mai mică de jumătate faţă de cea înregistrată de China. Totodată, studiul subliniază dispariţia semnelor de întrebare legate de calitatea cercetării efectuate în China, care s-a îmbunătăţit „dramatic” în ultimii 10 ani, spune Grueber. Battelle anticipează că investiţiile în cercetare şi dezvoltare din SUA vor creşte uşor anul viitor, la 465 miliarde de dolari, faţă de 450 miliarde de dolari în acest an, după stagnare în 2012 şi 2013. Aproximativ trei sferturi din cheltuielile prognozate pentru SUA reprezintă investiţii ale sectorului privat. România a ieşit din top 40 în 2012 România a ieşit anul trecut din top 40 al ţărilor cu cele mai mari cheltuieli pentru cercetare şi dezvoltare, după ce s-a plasat cu un an înainte pe locul 37, cu investiţii estimate la 1,8 miliarde de dolari, reprezentând 0,66% din PIB, potrivit datelor institutului Battelle. Cheltuielile făcute anul trecut în România pentru cercetare-dezvoltare au fost, în total, de 2,872 miliarde lei (0,49% din PIB), sumă care este de patru ori mai mică decât media europeană, de aproape 2%, potrivit datelor publicate, marţi, de Institutul Naţional de Statistică (INS). Primele trei companii care au investit cel mai mult în cercetare în Uniunea Europeană sunt Volkswagen, Samsung şi Microsoft, potrivit EU Industrial R&D Investment Scoreboard, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.

Sursa: Adevarul.ro

 

VIDEO Cei mai frumoşi români. Daniel David, „tatăl“ roboţilor terapeutici din România

Daniel David este un psiholog şi un cercetător clujean care nu concepe munca fără pasiune şi fără cuvintele „excelenţă“ şi „onoare“. Apreciat şi peste hotare, Daniel David (41 de ani) a pus, în urmă cu 10 ani, bazele celei mai vizibile şcoli de psihologie clinică şi psihoterapie din ţară. Tot el a adus în România, prin proiecte deja finalizate, conceptul de robot terapeutic. Profesionist, ambiţios, mereu cu câte un proiect inedit, cu un suflu nou în cercetarea românească, astfel l-am putea caracteriza, în doar câteva cuvinte pe Daniel David, un psiholog şi cercetător clujean. Nu concepe munca fără pasiune şi respect, dorinţă de nou, spirit de echipă şi aplicabilitate practică a ceea ce începe pe hârtie. A avut un traseu fulminant. O simplă răsfoire a CV-ului său, care are mai mult de 10 pagini, unde sunt trecute atât lucrările pe care le-a scris integral sau parţial, cât şi premiile primite, proiectele naţionale şi internaţionale pe care le-a coordonat, îţi arată clar că te afli în faţa unui specialist, cu principii clare şi rezultate practice. CV-ului unui psiholog Daniel David (41 de ani) este un psiholog şi un cercetător român. Din 2007 este şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul facultăţii de Psihologie şi Stiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. Tot de atunci e profesor „Aaron T. Beck“. Coordonează programului de Master în Psihologie Clinică, Consiliere Psihologică si Psihoterapie al UBB (din 2006), e preşedintele filialei clujene a Colegiului Psihologilor din România (din 2005) şi este, din 2001, editor la „Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies” (revista indexată: THOMSON ISI/SSCI; PSYCINFO, EBSCO, PROQUEST, IBSS, CNCSIS-B+). Profesorul este, conform Thomson ISI/Web of Science şi analizelor Asociaţiei Ad-Astra a Cercetătorilor din România, psihologul român cu cel mai mare impact în literatura de specialitate naţională şi internaţională, prin numărul de citări al lucrărilor sale în comunitatea ştiinţifică. Tot el a fost numit, în ianuarie, anul acesta, director responsabil cu cercetarea la un prestigios institut american, Albert Ellis Institute din New York. Fondatorul acestui institut este unul dintre cei mai importanţi psihologi din lume, fiind comparat cu Sigmund Freud. Acelaşi institut l-a premiat, de două ori, pe clujean, pentru merite în cercetare. Psihologii mesei rotunde David i-a adus la Cluj, simbolic, cu numele, pe cei din poveştile legendarului rege Arthur. Vorbim de Complexul Camelot (acronim pentru Clinical Amphitheatre for Excellence Laboratories Of Therapies), inaugurat în vara lui 2011. Complexul este situat pe strada Republicii nr. 37 din Cluj-Napoca şi e compus din clădirea Avalon (acronim pentru Advanced Virtual Application Laboratories of Napocensis) şi un amfiteatru în aer liber, numit forumul Rationalia, amfiteatru unde pot avea loc dezbateri şi conferinţe. Complexul are platforma de roboterapie şi psihoterapie prin realitate virtuală MATRIX, una printre primele zece din lume, ca şi complexitate. În cadrul MATRIX este un program de terapie cu ajutorul roboţilor prin care, doar în 2011, au fost ajutaţi zeci de copii din regiune care suferă de autism. Complexul are proiecte de cercetare cu specialişti din Belgia, Franţa şi Marea Britanie. „Orice universitate de top încearcă să coreleze activitatea pe care o desfăşoară cu cultura. Toate numele au în spate valori. În Manchester este un telescop numit Merlin, într-un spital din SUA este un laborator numit Camelot. Complexul Camelot exprimă nu numai activităţile noastre, ci şi valorile în care credem: tradiţie, excelenţă, onoare. Un profesor de la Harvard spunea că un Camelot poate fi oriunde un grup îşi asumă valori legate de adevăr, bun simţ şi onoare“, explica, la deschiderea complexului, Daniel David. Roboţei terapeutici. O nouă generaţie Iar ultima „ispravă“ a psihologului clujean, şi nu ultima, este parteneriatul dintr-un grant al Comisiei Europene (prin cea mai importantă linie de finanţare în tot ce înseamnă cercetare în Europa, Integrated Projects) prin care psihologii clujeni împreună cu specialişti de top în informatică şi inginerie vor crea un roboţel inteligent, programat să gândească singur care să îi ajute pe copii cu autism să comunice mai bine. Proiectul este coordonat printr-un consorţiu ştiinţific condus de specialiştii suedezi de la Universitatea Skövde. Din consorţiu fac parte universităţi din Marea Britanie, Olanda şi Belgia, dar şi firma franceză Aldebaran Robotics S.A.S. care l-a construit pe Nao, unul dintre roboţeii care fac deja terapie, la Cluj, cu copiii care suferă de autism. Lungul drum spre psihologie şi performanţă Daniel David, originar din Satu Mare, spune că a fost fascinat de mintea umană încă din liceu, când avea preocupări care se îndreptau spre chimie, biologie şi medicină. Cocheta şi cu Dreptul. „Mintea umană mi se părea ceva complex şi fascinant, neînţeles. Iar eu nu pot refuza mari provocări şi lupte, chiar dacă prin asta renunţ la confort… Când eram în liceu, psihologia nu exista atunci ca ştiinţă, fiind desfiinţată în perioada comunistă la nivel universitar. A fost reînfiinţată imediat după Revoluţie, adică când eu eram în clasa a XI-a. Atunci am pus mâna pe primele cărţi de psihologie şi am ştiut că aici am vrut să ajung, că asta e lumea pe care va trebui să o cuceresc!“, povesteşte psihologul. Deşi concurenţa la psihologie a fost foarte mare, 10 pe un loc, şi deşi la Medicină sau la Drept i-ar fi fost mai uşor, a ales psihologia. Pe atunci, şcoala rusă de psihologie era foarte apreciată. „Ironia sorţii a fost să ajung de la oportunitatea ruseasă la cultura psihologică americană de acum, total opuse una alteia…“, spune psihologul. Întoarcere în timp În urmă cu 10 ani stătea mai mult în SUA decât în România. După ce a terminat programul postdoctoral în medicină biocomportamentală şi integrativă la Mount Sinai School of Medicine in New York a avut un moment de cumpănă. Nu ştia dacă să se întoarcă acasă sau să rămână acolo. „A fost o decizie complicată, neîncheiată nici azi! M-am întors în ţară deoarece am o slăbiciune pentru familie, rude şi ţară. Ştiam că la UBB aş fi avut oportunitatea să-mi creez propria şcoală. Aveam şi îndoielile mele deoarece ştiam bine contextul românesc“, afirmă David. S-a întors, dar a păstrat legătura cu cei din SUA ca şi consultant în cercetare, apoi ca profesor asociat la Mount Sinai School of Medicine, ca supervizor, iar apoi ca director pentru cercetare al faimosului institut Albert Ellis. La Cluj a creat o şcoală de psihologie clinică şi psihoterapie alături de colegii săi mai tineri şi de studenţi, şcoală care azi e una din cele mai vizile la nivel naţional şi cu un impact internaţional recunoscut. „Chiar atunci când unii din jurul meu, unii chiar foarte apropiaţi, mă criticau, am mers înainte deoarece ştiam că este corect ceea ce fac. De unde ştiam? Nu facem altceva decât să organizez psihologia din jurul meu aşa cum este ea organizată la universităţile de top din străinătate spre care tindem mereu. Nu a fost uşor când trebuia să balansezi între ce ştii că trebuie făcut şi oameni apropiaţi care nu te susţin/înţeleg sau chiar ţi se opun. Este o doză de tristeţe existenţială. Dar am gândit mereu că cine ar trebui să conteze cu adevărat pentru mine, mai devreme sau mai târziu, va înţelege lucrurile. Şi adesea aşa s-a şi întâmplat“, mărturiseşte psihologul. Reguli atipice universităţilor româneşti Acesta mai spune că nu îi înţelege pe oamenii care abia aşteaptă să vină vacanţa sau concediul ca să se relaxeze şi distreze. „Eu mă relaxez şi mă distrez lucrând şi făcând cercetare“, adaugă Daniel David. În echipa sa nu intră oricine. Pe lângă pregătirea necesară şi pasiunea care se subînţelege, acea persoană trebuie să-şi asume valori legate de tradiţie, excelenţă şi onoare. „Nu fac altceva decât să implementez în ţară şi la UBB mecanisme care funcţionează la orice universitate de top din străinătate. Nu sunt uşoare într-un context românesc, dar ele reprezintă condiţia excelenţei. Nu accept să-ţi foloseşti pilele şi influenţa pentru a-ţi facilita avantaje academice şi/sau promovări. Încerc mereu să elimin din grup bârfa, calomnia, lenea, insulta şi şantajul. Accept critica, dar dacă ea nu este demostrată, cel care a făcut-o trebuie să sufere consecinţele pe care le-ar fi suferit cel criticat, dacă critica s-ar fi dovedit adevărată. Nu se poate, în mediul academic, să vii cu scârbă la serviciu. Toate aceste mecanisme atipice în ţară, pe multe introducându-le, în premieră, în grupul nostru, mi-au atras o serie de adversari. Aşadar, în loc să fiu felicitat pentru faptul că le implementez, mă trezesc adesea că trebuie să mă justific pentru lucruri normale. Dar, odată ce am pornit pe acest drum, mergem până la capăt, sperând mereu că prietenii sunt mai puternici decât inamicii“, spune Daniel David. Alte proiecte Psihologii clujeni au creat pastilele psihologice care pot fi descărcate pe telefonul mobil. Produsul este marcă înregistrată la OSIM şi ajută persoanele să-şi ţină sub control stresul şi să-şi gestioneze emoţiile în diverse situaţii, inclusiv când trebuie să vorbească în public. Un alt proiect de terapie cu ajutorul roboţilor a fost lansat pe 26 iunie, anul acesta, la Cluj de către şcoala clujeană de psihologie clinică. Acesta se numeşte „Help4Mood“, are o valoare de 4 milioane de euro şi este coordonat de un consorţiu internaţional din care fac parte universităţi din Marea Britanie, Italia şi Spania. Proiectul îşi propune să ajute, de acasă, persoanele care suferă de tulburări depresive. Daniel David vorbeşte despre un proiect european de tratare a depresiei cu ajutorul unui robot-terapeut Realizările de la Departamentul de Psihologie Clinică şi Psihoterapie al UBB din Cluj l-au inclus într-o prestigioasă reţea europeană de cercetare numită MERIL (care este un proiect al Comisiei Europene). Aceasta înseamnă nu doar mândrie şi prestigiu, ci şi posibilitatea de a obţine mai uşor acces la granturi şi fonduri pentru diverse proiecte. Este prima structură de cercetare din România din domeniul ştiinţelor socio-umane inclusă în această reţea. „Refuz greu luptele când ele se duc în numele unor valori ca Excelenţa şi Tradiţia“, încheie Daniel David.

Sursa: Adevarul.ro

 

Românii vor beneficia de CURSURI de FERICIRE după modelul OCCIDENTAL

De peste 30 de ani, fericirea a devenit un subiect de studiu la nivel mondial. Profesori universitari, psihologi și cercetători din universități de renume precum Harvard University, Stanford University sau Pennsylvania University au reușit să construiască o știință care teoretizează un domeniu ce părea să țină de condițiile sociale, financiare și de noroc. Au fost realizate numeroase studii despre fericire, iar cel comandat de ONU în 2012 plasa România pe ultimul loc privind nivelul de fericire din Uniunea Europeană. Pentru a ajuta românii să devină mai fericiți, Asociația Inițiativa pentru Fericire, un ONG național, va derula în perioada decembrie 2013-iunie 2014 Programul Național de Educație pentru Fericire, primul de acest fel din țară. Prin acest program se dorește înțelegerea factorilor care declanșează fericirea și aplicarea lor în viața de zi cu zi. 6 luni de teorie și practică a fericirii Prima ediție a programului va fi derulată în 5 orașe din țară: București, Timișoara, Cluj Napoca, Baia Mare și Suceava. Elevii de liceu, studenții și adulții vor fi angrenați în activități diferite, adecvate categoriei de vârstă pe care o au. Astfel, elevii de liceu și studenții vor participa la 3 difuzări ale unor documentare și vor realiza dezbateri pe teme de fericire, urmând ca materialele folosite să fie diferite pentru ei. Adulții vor putea participa la un eveniment pe lună, în cadrul căruia vor fi difuzate documentare despre fericire și vor putea discuta pe baza lor. Materialele de dezbatere sunt folosite cu succes de câțiva ani în centre universitare importante din SUA, precum: Stanford, University ofColumbia și University of Pennsylvania. În plus, toate difuzările și dezbaterile vor fi realizate în prezența unor traineri pregătiți în domeniu. În cadrul programului, mii de români vor afla cum pot fi mai fericiți. De asemenea, obiectivul pe termen lung este extinderea evenimentelor în cât mai multe orașe din țară, astfel încât impactul să crească și România să devină unul dintre statele fericire ale Uniunii Europene. Cum măsurăm fericirea? Cercetătorii care studiază fericirea au descoperit că nivelul ei este determinat în proporție de 50% de materialul genetic,10% de mediu și 40% de activitățile intenționate. Profilul omului fericit De asemenea, creșterea nivelului de fericire prin acțiunile întreprinse poate ajuta la modificarea condițiilor din mediul social și chiar a materialului genetic. În plus, studiile au arătat că oamenii care se consideră fericiți au în comun 5 caracteristici: gândire pozitivă, orientarea către soluții, nu către probleme, găsirea unui scop în viață, relații solide cu cei din jur și au sentimentul de apartenență la o comunitate, care îi poate oferi sprijin în orice moment. Astfel, prin Programul Național de Educație pentru Fericire se vor cultiva aceste 5 caracteristici și se va pune baza unei comunități de oameni care să devină viitorii promotori ai fericirii. Fericirea este subiectivă, fiecare persoană evaluându-și propriul nivel la care se află. Persoanele prezente la activitățile programului își vor măsura gradul de fericire la primul și la ultimul eveniment, pentru a observa diferențele. Chestionarul pentru măsurarea nivelului de fericire a fost realizat de Marci Shimoff, un expert de dezvoltare personală, autoarea cărții „Fericit fără motiv” și va putea arăta impactul pentru fiecare persoană implicată în program. Primul eveniment din cadrul programului va avea loc joi, 12 decembrie, la Institutul pentru Fericire din București (str Avrig, nr 29) și va consta în difuzarea documentarului „Finding Joe”, în care sunt însumate interviuri cu oameni excepționali, care povestesc cum și-au găsit pasiunea pentru ceea ce fac și care au fost provocările lor pe acest drum. Toate evenimentele ulterioare din cadrul programului, atât din București cât și din țară, vor fi anunțate pe pagina de Facebook Inițiativa pentru Fericire și pe site-ul www.program.ipf.ro.

Sursa: Evz.ro