Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

PODCA – Încălcarea dreptului la viața privată!

Dorim să vă aducem la cunoștință poziția Alianței Sindicatelor din Învățământ Suceava cu privire la proiectul strategic PODCA “Creșterea calității sistemului educațional preuniversitar din România prin implementarea de instrumente moderne de management și monitorizare”, SMIS 37655, privind managementul serviciilor publice din educație și gestiunea documentelor în vederea debirocratizării sistemului de învățământ preuniversitar.

Considerăm că prin implementarea proiectului mai sus menționat, se încalcă dreptul la viața privată prevăzut de dispozițiile art. 8 din CEDO, ale art. 26 și 53 din Constituția României, precum și drepturile privind protecția datelor cu caracter personal, reglementate prin Convenția de la Strasbourg din 28-01-2001, ratificată prin Legea 682/2001 și prin Legea 677/2001, motiv pentru care ne opunem cu vehemență aplicării acestuia.

În ceea ce privește documentele aferente portofoliilor cadrelor didatice, și anume, solicitarea furnizării de informații despre experiența anterioară nedidactică, apreciem aceste date ca fiind lipsite de relevanță, de pertinență, inadecvate și excesive , prin raportare la scopul în care sunt colectate. Nu poate exista nici o imixtiune, indiferent de forma pe care o îmbracă aceasta (în cazul de față solicitarea și prelucrarea de informații ) din partea autorităților unui stat, în viața privată a unei persoane, decât în condițiile limitativ prevăzute în articolul 8 alin (2) din CEDO: „Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsura în care acesta este prevăzut de lege şi constituie, într-o societate democratică, o măsură necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protecţia sănătăţii, a moralei, a drepturilor şi a libertăţilor altora”.

De asemenea, art. 18 al aceluiași act normativ, limitează restrângerea drepturilor prevăzute de Convenție, doar la scopul în care ele au fost reglementate: „ Restricţiile care, în termenii prezentei Convenţii, sunt aduse respectivelor drepturi şi libertăţi, nu pot fi aplicate decât în scopul pentru care ele au fost prevăzute.” În același sens, și dispozițiile art. 26 si 53 din Constituție, ocrotesc dreptul la viața privată și interzic restrângerea exercițiului unor drepturi: „Autorităţile publice respecta şi ocrotesc viaţa intima, familială şi privată” ( art. 26 alin. 1 ); Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2) Restrangerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratica. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.”

Datele cu caracter personal beneficiază și de o protecție specială, instituită prin Legea 677/2001 care stabilește că acestea pot fi prelucrate doar cu bună-credință, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și că „pot fi colectate în scopuri determinate, explicite şi legitime” (art.4). În aceeași ordine de idei, aceste date trebuie să fie „adecvate, pertinente şi neexcesive prin raportare la scopul în care sunt colectate”, ori în cazul de față, nu există un fundament legal și nici o legătură de cauzalitate între scopul proiectului „ creșterea calității sistemului educațional” și solicitarea acestor informații privitoare la experiența anterioară nedidactică.

Atât timp cât nu au fost consultate cadrele didactice cu privire la manifestarea consimțământului în sensul autorizării sau nu a acțiunilor de furnizare și prelucrare a datelor cu caracter personal, nu putem decât să calificăm ca abuzive aceste măsuri și în contradicție cu dispozițiile art. 5 din Legea 677/2001: Orice prelucrare de date cu caracter personal (…) poate fi efectuată numai dacă persoana vizata şi-a dat consimţământul în mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare.”

O altă problemă de importanță primordială, o constituie solicitarea furnizării codurilor numerice personale ale cadrelor didactice. Astfel, conform prevederilor art. 8 din Legea 677/2001, „Prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală poate fi efectuată numai dacă: a) persoana vizata şi-a dat în mod expres consimţământul; sau b) prelucrarea este prevăzută în mod expres de o dispoziţie legală.”

Cu privire la scopul implementării proiectului, nu putem vedea influența pe care colectarea tuturor acestor date și monitorizarea lor ar putea-o avea asupra creșterii calității sistemului educațional preuniversitar din România, mai ales în condițiile în care aceste acțiuni au la bază niște măsuri abuzive, neconforme cu dispozițiile legale.

Având în vedere toate argumentele aduse, considerăm că se impune de urgență, fie retragerea cerințelor formulate, fie explicarea mai nuanțată a beneficiilor concrete care rezultă din implementarea acestui proiect. Ne exprimăm nemulțumirea că Ministerul Educației și Cercetării Științifice tratează angajații din sistemul educațional ca pe o masă amorfă, incapabilă să înțeleagă cerințele și „beneficiile” unui astfel de proiect. Considerăm de asemenea că implicarea forțată a cadrelor didactice în acest demers este nelegală, aceștia neavând posibilitatea să-și exprime în niciun material consimțământul sau lipsa acestuia.