Istoria ne-a dat o lecție pe care nu am învățat-o: Educația nu trebuie să mai fie politizată!

Astăzi se împlinesc 161 de ani de la Unirea Principatelor Române din 1859, sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza. Este unul dintre momentele pe care îl celebrăm în fiecare an, pentru că, Continuare »

Controalele din școli realizate de ministrul Educației trebuie să respecte legea, dincolo de intenția bună a acestor verificări!

Zilele trecute ministrul educației, doamna Monica Anisie, a vizitat inopinat, alături de jurnaliști, două unități de învățământ din județul Ialomița, pentru a vedea cu ce greutăți se confruntă învățământul românesc. Controalele au Continuare »

Incertitudini și promisiuni în cadrul Comisiei de dialog social de pe lângă MEC

În data de 15 ianuarie 2020, a avut loc ședința Comisiei de Dialog social de la nivelul MEC, în cadrul căreia s-au discutat următoarele proiecte de acte normative care vizează învățământul preuniversitar: Continuare »

Peste 100 de cadre didactice nu au fost plătite pentru munca prestată în sistem de plata cu ora

Sursa: obiectivdesuceava.ro Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava estimează că peste 100 de profesori încadrați la plata cu ora nu și-au primit drepturile bănești aferente muncii prestate în luna decembrie. Datele primite până Continuare »

 

Manifest „Educația 2018“ – Prețuind cadrele didactice, le îmbunătățim statutul

Anul acesta aniversăm 50 de ani de la adoptarea, în 1966, a Recomandării UNESCO/ILO privind statutul cadrelor didactice, care certifică importanța sistemului educațional de calitate și punctează drepturile și responsabilitățile cadrelor didactice. De asemenea, este prima Zi Mondială a Educației care urmează să fie celebrată în cadrul noii Agende Globale Educația 2030, adoptată de către comunitatea mondială acum un an.

Mesajul ales pentru acest an de UNESCO – „Prețuind cadrele didactice, le îmbunătățim statutul“ – vine să arate, încă o dată, importanța profesorului în actul educațional.

Însă, în timp ce la nivel mondial se discută de nevoia de susținere a profesorilor, în România se încearcă, prin toate măsurile posibile, să fie  determinați și cei pe care încă îi mai avem la catedră să părăsească sistemul. Indiferența autorităților față de resursa umană și lipsa investițiilor în învățământ au condus la starea actuală de degradare din școli, mai ales în mediul rural. În multe comune, școala mai este susținută acum doar de dascălii inimoși, care încearcă prin orice mijloace să le mai trezească interesul pentru carte elevilor care trec pragul școlii. Asta în cazul în care mai au cui să trezească interesul, mulți elevi părăsind școala din motive financiare.

Într-o Românie în care pentru autoritățile locale sunt mai importante terenul de fotbal (maidanul) sau parcul comunal decât școala, iar politicienii încurajează nemunca și impostura, pare stupid să vii să spui că la nivel mondial s-a aprobat Agenda Educația 2030, care prevede că profesorii sunt fundamentul sistemului educațional și, ca atare, trebuie să fie „formați în mod corespunzător, recrutați și remunerați, motivați și susținuți“.

Având în vedere situația actuală, Consiliul Național al Elevilor, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Bacău, Uniunea Liceenilor Maghiari, Consiliul Tineretului din România, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, semnatare ale prezentului Manifest, consideră că este nevoie urgentă de:

  • Adoptarea și punerea în aplicare a unui Acord la nivel de partide politice pentru creșterea treptată a finanțării, astfel încât, în 2020, Educația și Cercetarea să primească 7% din PIB (6% pentru Educație, așa cum prevede Legea Educației Naționale și 1% pentru Cercetare);
  • Implementarea unui program național de atragere a celor mai buni absolvenți din învățămâtul universitar în sistemul educațional, prin acordarea de burse și alte beneficii – termen martie 2017;
  • Reformarea radicală a programelor școlare/universitare, în sensul de a se pune accentul pe partea aplicativă și nu pe cea informativă, pentru o integrare mult mai rapidă pe piața muncii a absolvenților; de asemenea, corelarea ofertei educaționale cu cerințele mediului economic  – termen iunie 2017;
  • Adoptarea Legii salarizării unitare, prin care să se asigure o remunerare motivantă a tuturor categoriilor de salariați din învățământ, în funcție de importanța muncii pe care o prestează – termen iunie 2017;
  • Adoptarea unei Ordonanțe de urgență privind decontarea integrală a navetei elevilor, în paralel cu continuarea programului de achiziționare de autocare și microbuze pentru transportul elevilor – termen octombrie 2016;
  • Amenajarea în incinta tuturor unităților de învățământ a grupurilor sanitare și asigurarea apei potabile – termen 1 ianuarie 2018;
  • Demararea unui program la nivel național în vederea construirii de internate și cantine școlare, precum și operaționalizarea programului „masă caldă la școală” – termen septembrie 2017;
  • Generalizarea și finanțarea în toate unitățile de învățământ a programului „Școala de după școală“ – termen 15 septembrie  2017.

Semnatari,

Consiliul Național al Elevilor – Vlad ȘTEFAN, președinte, Asociația Elevilor din Constanța – Constantin-Alexandru MANDA, președinte, Asociația Elevilor din Bacău – Gabriel-Dragoș CAZAN, președinte, Uniunea Liceenilor Maghiari – Buryan TUNDE, președinte, Consiliul Tineretului din România – Mihai DRAGOȘ, președinte, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ – Simion HANCESCU, președinte, Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“ – Anton HADĂR, președinte, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – Marius-Ovidiu NISTOR, președinte, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar – Iulian CRISTACHE, președinte