În atenția membrilor de sindicat care și-au echivalat titlul științific de doctor cu gradul didactic I anterior datei de 01.07.2017

În ultima perioadă, am primit numeroase sesizări referitoare la intenția cadrelor didactice care și-au echivalat titlul științific de doctor cu gradul didactic I înainte de data de 01.07.2017- data intrării în vigoare Continuare »

Plângere prealabilă privind echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I

Federatiile sindicale formulează plângere prealabilă împotriva OME nr. 3993/2021- privind echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I. Descarcă documentul aici! Continuare »

Modificări aduse LEN cu privire la ocuparea funcțiilor de director

Începând cu data de 31 mai 2021 a intrat în vigoare modificările aduse de Ordonanţa de urgenţă nr. 41/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, privind ocuparea funcțiilor de Continuare »

Demers privind respectarea legii în privința salarizării

Federația Sindicatelor Libere din învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au revenit la MEN cu solicitarea de a dispune măsurile ce se impun pentru a se asigura calculul corect al Continuare »

Cursurile în școli vor funcționa după două scenarii

Astăzi, 28 aprilie 2021, au fost aduse modificări Ordinul Comun Ministerul Educației – Ministerul Sănătății privind măsurile aplicabile în contextul prevenirii infecției cu SARS-COV2. Practic, începând cu data de 5 mai 2021, Continuare »

Acrediat: Lecția în on-line!

Află mai multe și completează Formularul de preînscriere pe: www.fsli.ro/index.php/lectia-in-on-line/ Este un program educațional destinat profesorilor, bazat pe exerciții practice interactivitate și sprijin constant în scopul: dobândirii rapide de competențe digitale cu Continuare »

Modificări aduse Calendarului evaluărilor naționale la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 377 din 12 aprilie 2021 a fost publicat  Ordinul nr. 3647/2021 pentru modificarea Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.462/2021 privind aprobarea Calendarului de administrare a evaluărilor naționale Continuare »

Dreptul la concediul de odihnă trebuie respectat conform legii, nu după cum ”vrea” EDUSAL

În ultima perioadă s-au primit numeroase sesizări că programul EDUSAL obligă unitățile de învățământ ca „pe perioada vacanțelor, întregul personal didactic de predare, inclusiv personalul de conducere, să se afle în concediu Continuare »

Uniunea Europeană – Sinteza discuțiilor din cadrul CDS pentru Educație

Sinteza discuțiilor din cadrul Comisiei de Dialog Social pentru Educație de la nivelul UE din  9 martie 2021 Subiectul principal l-a reprezentat PLANURILE NATIONALE DE RECUPERARE ȘI REZILIENȚĂ. Reprezentantul Comisiei Europene dl. Continuare »

 

Manifest „Educația 2018“ – Prețuind cadrele didactice, le îmbunătățim statutul

Anul acesta aniversăm 50 de ani de la adoptarea, în 1966, a Recomandării UNESCO/ILO privind statutul cadrelor didactice, care certifică importanța sistemului educațional de calitate și punctează drepturile și responsabilitățile cadrelor didactice. De asemenea, este prima Zi Mondială a Educației care urmează să fie celebrată în cadrul noii Agende Globale Educația 2030, adoptată de către comunitatea mondială acum un an.

Mesajul ales pentru acest an de UNESCO – „Prețuind cadrele didactice, le îmbunătățim statutul“ – vine să arate, încă o dată, importanța profesorului în actul educațional.

Însă, în timp ce la nivel mondial se discută de nevoia de susținere a profesorilor, în România se încearcă, prin toate măsurile posibile, să fie  determinați și cei pe care încă îi mai avem la catedră să părăsească sistemul. Indiferența autorităților față de resursa umană și lipsa investițiilor în învățământ au condus la starea actuală de degradare din școli, mai ales în mediul rural. În multe comune, școala mai este susținută acum doar de dascălii inimoși, care încearcă prin orice mijloace să le mai trezească interesul pentru carte elevilor care trec pragul școlii. Asta în cazul în care mai au cui să trezească interesul, mulți elevi părăsind școala din motive financiare.

Într-o Românie în care pentru autoritățile locale sunt mai importante terenul de fotbal (maidanul) sau parcul comunal decât școala, iar politicienii încurajează nemunca și impostura, pare stupid să vii să spui că la nivel mondial s-a aprobat Agenda Educația 2030, care prevede că profesorii sunt fundamentul sistemului educațional și, ca atare, trebuie să fie „formați în mod corespunzător, recrutați și remunerați, motivați și susținuți“.

Având în vedere situația actuală, Consiliul Național al Elevilor, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Bacău, Uniunea Liceenilor Maghiari, Consiliul Tineretului din România, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, semnatare ale prezentului Manifest, consideră că este nevoie urgentă de:

  • Adoptarea și punerea în aplicare a unui Acord la nivel de partide politice pentru creșterea treptată a finanțării, astfel încât, în 2020, Educația și Cercetarea să primească 7% din PIB (6% pentru Educație, așa cum prevede Legea Educației Naționale și 1% pentru Cercetare);
  • Implementarea unui program național de atragere a celor mai buni absolvenți din învățămâtul universitar în sistemul educațional, prin acordarea de burse și alte beneficii – termen martie 2017;
  • Reformarea radicală a programelor școlare/universitare, în sensul de a se pune accentul pe partea aplicativă și nu pe cea informativă, pentru o integrare mult mai rapidă pe piața muncii a absolvenților; de asemenea, corelarea ofertei educaționale cu cerințele mediului economic  – termen iunie 2017;
  • Adoptarea Legii salarizării unitare, prin care să se asigure o remunerare motivantă a tuturor categoriilor de salariați din învățământ, în funcție de importanța muncii pe care o prestează – termen iunie 2017;
  • Adoptarea unei Ordonanțe de urgență privind decontarea integrală a navetei elevilor, în paralel cu continuarea programului de achiziționare de autocare și microbuze pentru transportul elevilor – termen octombrie 2016;
  • Amenajarea în incinta tuturor unităților de învățământ a grupurilor sanitare și asigurarea apei potabile – termen 1 ianuarie 2018;
  • Demararea unui program la nivel național în vederea construirii de internate și cantine școlare, precum și operaționalizarea programului „masă caldă la școală” – termen septembrie 2017;
  • Generalizarea și finanțarea în toate unitățile de învățământ a programului „Școala de după școală“ – termen 15 septembrie  2017.

Semnatari,

Consiliul Național al Elevilor – Vlad ȘTEFAN, președinte, Asociația Elevilor din Constanța – Constantin-Alexandru MANDA, președinte, Asociația Elevilor din Bacău – Gabriel-Dragoș CAZAN, președinte, Uniunea Liceenilor Maghiari – Buryan TUNDE, președinte, Consiliul Tineretului din România – Mihai DRAGOȘ, președinte, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ – Simion HANCESCU, președinte, Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“ – Anton HADĂR, președinte, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – Marius-Ovidiu NISTOR, președinte, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar – Iulian CRISTACHE, președinte