Întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul

Astăzi, 17.02.2021, a avut loc la sediul Guvernului României, o întâlnire a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative din învățământ cu Prim-Ministrul Guvernului României, domnul Florin Cîțu, Ministrul educației, domnul Sorin Cîmpeanu, Secretarul de Continuare »

Structura anului școlar 2021-2022

Anul școlar 2021-2022 se structurează pe două semestre după cum urmează: Semestrul I are 14 săptămâni de cursuri dispuse în perioada 13 septembrie 2021 – 22 decembrie 2021. În perioada 25 – 31 octombrie Continuare »

Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice!

În anul 2021 se repetă scenariul din anii 2009-2010? Avem un  Guvern opac, care ignoră dialogul social și care ia măsuri de austeritate ilogice! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele Continuare »

Cifrele analizei ministrului de Interne arată dezastrul din educație

Trebuie să aibă loc tragedii, ca în sănătate, pentru ca Guvernul să investească în învățământ? 4.000 de clădiri, dintr-un total de peste 25.000 în care funcţionează unităţi școlare, fără autorizație de la Continuare »

Atenție mare la redeschiderea școlilor! Nu ne permitem nicio greșeală; costul plătit ar putea fi sănătatea copiilor și a colegilor noștri!

Redeschiderea unităților de învățământ începând cu data de 8 februarie 2021 va însemna revenirea la normalitate în cadrul sistemului de educație, dar totul trebuie gândit și făcut cu mare responsabilitate. Nu trebuie Continuare »

Corectarea Legii salarizării și a inechităților din sistemul public de pensii, principalele teme discutate de ministrul Muncii cu reprezentanții sindicatelor din educație

sursa: mmuncii.ro Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan, a avut miercuri o întâlnire cu reprezentanții principalelor structuri sindicale din educație. O primă temă discutată cu partenerii sociali a vizat proiectul de Continuare »

FSLI salută decizia Ministerului Educației prin care este redus numărul de elevi la clasa a IX-a

Este una dintre măsurile pentru care federația noastră a militat ani la rândul și ne bucurăm că insistența noastră a dat roade, iar ministrul Sorin Cîmpeanu a dat dovada de receptivitate, conștient Continuare »

Consilierii școlari forțați să accepte un număr de elevi peste limita prevăzută de lege

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, federație la care ASI Suceava este afiliată, s-a adresat, în regim de urgență, Ministerului Educației pentru a clarifica numărul de elevi/preșcolari în raport de care se face Continuare »

Întâlnire de lucru cu ministrul educației. Probleme abordate

Astăzi, 7 ianuarie 2021, a avut loc la sediul Ministerului Educației (ME) o întâlnire a președinților celor trei federații reprezentative din învățământ: FSLI, FSE Spiru Haret și FNS Alma Mater, cu ministrul Continuare »

Austeritatea anunțată de Guvernul Cîțu îndeamnă la declanșarea acțiunilor de protest în educație

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, care apără interesele a peste 165.000 de salariați din învățământ, protestează față de politica de austeritate pe care noul Guvern al României se pregătește să o pună Continuare »

 

Manifest „Educația 2018“ – Prețuind cadrele didactice, le îmbunătățim statutul

Anul acesta aniversăm 50 de ani de la adoptarea, în 1966, a Recomandării UNESCO/ILO privind statutul cadrelor didactice, care certifică importanța sistemului educațional de calitate și punctează drepturile și responsabilitățile cadrelor didactice. De asemenea, este prima Zi Mondială a Educației care urmează să fie celebrată în cadrul noii Agende Globale Educația 2030, adoptată de către comunitatea mondială acum un an.

Mesajul ales pentru acest an de UNESCO – „Prețuind cadrele didactice, le îmbunătățim statutul“ – vine să arate, încă o dată, importanța profesorului în actul educațional.

Însă, în timp ce la nivel mondial se discută de nevoia de susținere a profesorilor, în România se încearcă, prin toate măsurile posibile, să fie  determinați și cei pe care încă îi mai avem la catedră să părăsească sistemul. Indiferența autorităților față de resursa umană și lipsa investițiilor în învățământ au condus la starea actuală de degradare din școli, mai ales în mediul rural. În multe comune, școala mai este susținută acum doar de dascălii inimoși, care încearcă prin orice mijloace să le mai trezească interesul pentru carte elevilor care trec pragul școlii. Asta în cazul în care mai au cui să trezească interesul, mulți elevi părăsind școala din motive financiare.

Într-o Românie în care pentru autoritățile locale sunt mai importante terenul de fotbal (maidanul) sau parcul comunal decât școala, iar politicienii încurajează nemunca și impostura, pare stupid să vii să spui că la nivel mondial s-a aprobat Agenda Educația 2030, care prevede că profesorii sunt fundamentul sistemului educațional și, ca atare, trebuie să fie „formați în mod corespunzător, recrutați și remunerați, motivați și susținuți“.

Având în vedere situația actuală, Consiliul Național al Elevilor, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Bacău, Uniunea Liceenilor Maghiari, Consiliul Tineretului din România, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, semnatare ale prezentului Manifest, consideră că este nevoie urgentă de:

  • Adoptarea și punerea în aplicare a unui Acord la nivel de partide politice pentru creșterea treptată a finanțării, astfel încât, în 2020, Educația și Cercetarea să primească 7% din PIB (6% pentru Educație, așa cum prevede Legea Educației Naționale și 1% pentru Cercetare);
  • Implementarea unui program național de atragere a celor mai buni absolvenți din învățămâtul universitar în sistemul educațional, prin acordarea de burse și alte beneficii – termen martie 2017;
  • Reformarea radicală a programelor școlare/universitare, în sensul de a se pune accentul pe partea aplicativă și nu pe cea informativă, pentru o integrare mult mai rapidă pe piața muncii a absolvenților; de asemenea, corelarea ofertei educaționale cu cerințele mediului economic  – termen iunie 2017;
  • Adoptarea Legii salarizării unitare, prin care să se asigure o remunerare motivantă a tuturor categoriilor de salariați din învățământ, în funcție de importanța muncii pe care o prestează – termen iunie 2017;
  • Adoptarea unei Ordonanțe de urgență privind decontarea integrală a navetei elevilor, în paralel cu continuarea programului de achiziționare de autocare și microbuze pentru transportul elevilor – termen octombrie 2016;
  • Amenajarea în incinta tuturor unităților de învățământ a grupurilor sanitare și asigurarea apei potabile – termen 1 ianuarie 2018;
  • Demararea unui program la nivel național în vederea construirii de internate și cantine școlare, precum și operaționalizarea programului „masă caldă la școală” – termen septembrie 2017;
  • Generalizarea și finanțarea în toate unitățile de învățământ a programului „Școala de după școală“ – termen 15 septembrie  2017.

Semnatari,

Consiliul Național al Elevilor – Vlad ȘTEFAN, președinte, Asociația Elevilor din Constanța – Constantin-Alexandru MANDA, președinte, Asociația Elevilor din Bacău – Gabriel-Dragoș CAZAN, președinte, Uniunea Liceenilor Maghiari – Buryan TUNDE, președinte, Consiliul Tineretului din România – Mihai DRAGOȘ, președinte, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ – Simion HANCESCU, președinte, Federația Națională Sindicală „ALMA MATER“ – Anton HADĂR, președinte, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” – Marius-Ovidiu NISTOR, președinte, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar – Iulian CRISTACHE, președinte