FSLI solicită eliminarea aberațiilor din Metodologia acordării gradației de merit
În data de 18 aprilie 2018, a avut loc la Ministerul Educației Naționale Comisia tehnică pentru discutarea Metodologiei pentru acordarea gradației de merit. Federația noastră a fost reprezentată de Simion Hancescu, Cornelia Popa-Stavri și George Purcaru.
Președintele Simion Hancescu a amintit că această metodologie a fost discutată în cursul lunii februarie în trei comisii tehnice și că au fost deja agreate unele puncte de vedere, iar altele au rămas de discutat la nivelul CDS, cum ar fi, de exemplu, punctajul minim de acordare a gradației pe care FSLI l-a propus la 50 de puncte, iar MEN propunea 70 de puncte. Metodologia în forma actuală este discriminatorie, iar unele articole sunt în afara legii. FSLI nu poate accepta o astfel de metodologie care schimba principiile care stau la baza acordării gradației de merit. Substratul real al acestor propuneri de acordare a gradației de merit pe grade didactice, este acela de a se face economii la fondul de salarii.
Simion Hancescu a făcut precizarea că articolul 2 alin (5), (6), (7) nu poate fi introdus, deoarece în acest moment ordonatorul principal de credite este MEN, deci nu există niciun impediment în ceea ce privește transferul gradației:
Art. 2 (5) La solicitarea unității/instituției de învățământ preuniversitar de stat/ unității conexe a învățământului preuniversitar, cu personalitate juridică, în care cadrul didactic beneficiar al gradației de merit s-a pretransferat prin schimb de posturi pe baza consimțământului scris în alt județ/ municipiul București în timpul anului școlar , inspectoratul școlar îi acordă gradație de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradații, cu respectarea prevederilor alin. (1)
(6) Candidatul care, ulterior obţinerii gradaţiei de merit în alt judeţ decât cel în care este titular, revine la postul pe care este titular sau se detaşează în alt judeţ îşi păstrează gradaţia de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în care a revenit sau s-a detaşat.
(7) În situația în care cadrele didactice, menţionate la alin.(4), (5) şi (6), beneficiare ale gradaţiei de merit, nu se încadrează în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti în care s-au pretransferat/transferat acordarea gradației de merit va fi suspendată până în anul în care se va respecta condiția încadrării în numărul maxim de gradații de merit aprobate pentru anul respectiv la nivelul județului/municipiului București în care persoana respectivă s-a pretransferat/transferat, fără a fi afectați cei 5 ani de acordare a gradației.
Cornelia Popa-Stavri face referire la criteriile privind acordarea gradației de merit cu accent pe proiectele educaționale care aduc plus de valoare curricumului si creste calitatea activității didactice, iar punctajul nu stimulează derularea de proiecte. Proiectele Erasmus+ si altele din aceeași categorie ar trebui sa fie punctate diferit, mult mai mult, având in vedere activitatea intensa si obținerea de fonduri europene. Nu se încurajează unitățile de învățământ care reușesc astfel de performante. Gradația de merit ar trebui sa stimuleze in special performanta, excelenta si cadrele didactice din unitățile de învățământ care au obținut de exemplu titlul de Școala Europeana, implicate in proiecte să obțină un punctaj superior.
La propunerea federațiilor sindicale, următoarea discuție va fi în data de 26 aprilie, FSLI solicitând ca baza de discuție să plece de la proiectul discutat în februarie și să fie eliminate aberațiile propuse în actualul proiect.