Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 12.11.2013

FSLI: Prin acordarea burselor pentru rezidenţi se face discriminare între educaţie şi sănătate

Acordarea burselor pentru rezidenţi majorează veniturile acestora cu până la 75 la sută, iar astfel se face o discriminare între educaţie şi sănătate şi nu creşte interesul pentru a lucra în învăţământ, a declarat luni, pentru Mediafax, preşedintele FSLI, Simion Hancescu. Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) a precizat că, în educaţie, majorări salariale de până la 10 la sută ar urma să fie făcute celor care au între zero şi şase ani vechime, nu doar debutanţilor, care au cel mult doi ani vechime. „Nu ştiu exact cum se vor face aceste creşteri. Presupun că vor fi majorări graduale. Însă, dacă unui debutant îi va creşte salariul de bază cu 10 la sută, diferenţa între un debutant şi un angajat cu 10 ani vechime va fi de doar şase lei la salariul de bază. Deci se va ajunge la o aplatizare şi mai mare a grilei. Este total nemulţumitor faţă de ce am cerut noi”, a mai spus preşedintele FSLI, Simion Hancescu. Liderul sindical a adăugat, în acelaşi context, că pentru medicii rezidenţi s-a găsit o soluţie prin introducerea bursei, el considerând că această măsură duce la o situaţie de discriminare între educaţie şi sănătate. „Probabil că este vorba de raţiuni contabiliceşti. În Educaţie sunt peste 30.000 de angajaţi care au între zero şi şase ani vechime. Această majorare propusă pentru educaţie nu va conduce, din păcate, la o creştere a atractivităţii (pentru acest sistem – n.r.). Trebuia o măsură mai radicală. Dacă se va continua cu aceeaşi politică, numărul celor cu vocaţie va fi tot mai mic în educaţie”, a mai spus Hancescu. Profesorii debutanţi vor avea o creştere salarială de 10% Întrebat dacă sindicaliştii din învăţământ iau în calcul alte acţiuni de protest, liderul sindical a precizat că angajaţii vor fi cei care vor hotărî acest lucru. „Este sigur că vestea nu va fi primită cu bucurie”, a mai spus Hancescu. Cuantumul brut al salariilor de bază şi sporurilor acordate bugetarilor va fi menţinut anul viitor la acelaşi nivel cu luna decembrie 2013, fără să fie aplicată valoarea de referinţă din Legea salarizării unitare, o creştere salarială de până 10% fiind prevăzută doar pentru profesori debutanţi. Măsura va fi aprobată de Guvern prin ordonanţă de urgenţă şi justificată prin faptul că neaplicarea acesteia ar genera un impact suplimentar asupra asupra deficitului bugetului general consolidat de 4,6% din produsul intern brut, afectând în mod semnificativ sustenabilitatea finanţelor publice. Bursele medicilor rezidenţi Începând cu 1 ianuarie 2014, medicii şi farmaciştii rezidenţi cu un salariu lunar brut mai mic decât 3.000 lei, care nu include drepturile aferente gărzilor efectuate pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului normal de lucru de la funcţia de bază, beneficiază de o bursă de rezidenţiat în cuantum lunar de 670 lei. Bursa nu face parte din salariul brut, nu este supusă impozitului pe venit şi nu constituie baza de calcul pentru contribuţiile de asigurări sociale de stat, asigurări pentru şomaj, asigurări sociale de sănătate sau pentru accidente de muncă şi boli profesionale. Plata bursei de rezidenţiat se realizează din bugetul de stat, prin bugetul aprobat Ministerului Sănătăţii.  În 6 noiembrie, peste 7.000 de membri ai FSLI au protestat în Capitală, cerând în primul rând acordarea a minimum 6% din PIB pentru educaţie. Simion Hancescu a precizat atunci că, în perioada imediat următoare, va fi organizat un referendum în rândul membrilor FSLI în ceea ce priveşte declanşarea unei greve generale. Sursa: adevarul.ro

Salariile restante câştigate în 2014 în instanţă de bugetari, plătite tot în 5 ani. Profesorii debutanţi şi medicii rezidenţi, singurii angajaţi cu lefuri mărite Salariile restante care vor fi câştigate în 2014 în instanţă de către bugetari vor fi achitate tot eşalonat pe o perioadă de cinci ani, conform sistemului aplicat şi până în prezent, cu un cuantum al ratelor în creştere de la an la an. Guvernul va majora totuşi salariile profesorilor debutanţi cu până la 10% şi va acorda medicilor rezidenţi burse lunare de 670 de lei. Sindicatele contestă îngheţarea salariilor şi ameninţă că vor recurge la greve. UPDATE: Decizia de îngheţare a salariilor în 2014 face ca personalul din sistemul sanitar să se simtă dezamăgit şi trădat de USL, astfel că în 14 noiembrie vor fi stabilite data grevei de avertisment şi a celei generale, a declarat luni, pentru Mediafax, vicepreşedintele Sanitas, Marius Sepi. „Suntem foarte dezamăgiţi. Am avut mari speranţe în USL, am ajutat la venirea lor la guvernare. Ne simţim dezamăgiţi şi trădaţi. Nu am cerut decât ceea ce ei au promis prin programul de guvernare”, a declarat Marius Sepi. El a precizat că, în 14 noiembrie, personalul sanitar va stabili care sunt zilele în care va intra în grevă de avertisment, respectiv grevă generală. „Medicii sunt nemulţumiţi şi au promis că vor întrerupe lucrul. Aşteptăm să fim invitaţi la discuţii de Ministerul de Finanţe, Ministerul Muncii şi Ministerul Sănătăţii. Au promis că ne vedem după 31 octombrie şi nu ne-am mai văzut. Facem apel să fim chemaţi la consultări”, a mai spus vicepreşedintele Federaţiei Sanitas. UPDATE: „Motivarea pentru o mai bună stimulare a muncii nu mai există. Acesta este elementul principal. Al doilea element este faptul că se face o creştere pentru anumite categorii de personal bugetar, învăţământ, ceva din sănătate prin invenţia unei burse, şi pentru asistenţii sociali. Pentru restul sectorului bugetar, deşi au şi ei dificultăţi, nu sunt prevăzute creşteri salariale, deşi legea unitară de salarizarea prevedea o comprimare de jos în sus pentru tot sectorul bugetar”, a declarat luni preşedintele CNS „Cartel Alfa”, Bogdan Hossu, citat de Mediafax. În opinia liderului sindical, această măsură va duce la demoralizare şi la reacţii sociale, care se vor vedea în rezultatele în muncă. Bani de la managerii companiilor de stat Bogdan Hossu acuză Guvernul că a preferat să îngheţe salariile bugetarilor, în loc să facă o schimbare a contractelor de management în companiile cu capital majoritar sau integral de stat, deşi managerii „preiau o mare cantitate de bani, iar efectul decizional nu are nicio penalitate”. „Salariile lor sunt nejustificate. Dar, ca de obicei, se leagă de opincă, care trebuie să plătească oalele sparte ale sistemului”, a mai spus Hossu. Cuantumul brut al salariilor de bază şi sporurilor acordate bugetarilor va fi menţinut anul viitor la acelaşi nivel cu luna decembrie 2013, fără să fie aplicată valoarea de referinţă din Legea salarizării unitare, o creştere salarială de până 10% fiind prevăzută doar pentru profesori debutanţi, potrivit Mediafax. Măsura va fi aprobată de Guvern prin ordonanţă de urgenţă şi justificată prin faptul că neaplicarea acesteia ar genera un impact suplimentar asupra asupra deficitului bugetului general consolidat de 4,6% din produsul intern brut, afectând în mod semnificativ sustenabilitatea finanţelor publice. Începând cu 1 ianuarie 2014, medicii şi farmaciştii rezidenţi cu un salariu lunar brut mai mic decât 3.000 lei, care nu include drepturile aferente gărzilor efectuate pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului normal de lucru de la funcţia de bază, beneficiază de o bursă de rezidenţiat în cuantum lunar de 670 lei. Bursa nu face parte din salariul brut, nu este supusă impozitului pe venit şi nu constituie baza de calcul pentru contribuţiile de asigurări sociale de stat, asigurări pentru şomaj, asigurări sociale de sănătate sau pentru accidente de muncă şi boli profesionale. Plata bursei de rezidenţiat se realizează din bugetul de stat, prin bugetul aprobat Ministerului Sănătăţii. Drepturile câştigate în instanţă, plătite în 5 ani De asemenea, Guvernul a elaborat deja o ordonanţă de urgenţă care prevede că plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2014, se va realiza astfel: • în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 5% din valoarea titlului executoriu; • în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 10% din valoarea titlului executoriu; • în al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu; • în al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu; • în al cincilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 35% din valoarea titlului executoriu. În cursul acestei perioade, orice procedură de executare silită se suspendă de drept. Sumele vor fi actualizate cu indicele inflaţiei. sursa: adevarul.ro

Doar 50.000 de profesori şi de medici se vor bucura de venituri mai mari în 2014. Circa 50.000 de profesori debutanţi şi medici rezidenţi ar urma să se bucure de salarii mai mari în 2014, potrivit proiectului de ordonanţă publicat de Guvern. Impactul măsurilor propuse de executiv se ridică la circa 31 de miliarde de lei, echivalentul a 6,9 miliarde de euro. Salariile profesorilor debutanţi ar urma să fie majorate cu până la 10%, în timp ce salariile medicilor şi farmaciştilor rezidenţi ar urma să fie completate cu o bursă în cuantum de 670 de lei. Potrivit datelor sindicatelor, în România există în jur de 35.000 de profesori debutanţi şi circa 14.960 de medici şi farmacişti rezidenţi. „Propunerea de a transforma salariul rezidenţilor în burse a fost o propunere a Colegiului Medicilor. S-a considerat însă mai avantajos să fie salariul acordat prin Ministerul Sănătăţii pentru a beneficia de contribuţii la asigurările sociale de stat şi de şomaj şi, prin Ministerul Educaţiei, să primească aceste burse. Noi am propus 200 de euro, contrapropunerea a fost de 100 şi am ajuns la 150”, a declarat pentru gândul Vasile Astărăstoae, preşedintele Colegiului Medicilor din România (CMR). Măsura ar urma să dubleze veniturile rezidenţilor din anul I, susţine preşedintele CMR. „Această sumă aproape dublează veniturile unui medic rezident. Spre exemplu, un medic rezident din anul I câştigă între 900 şi 1.000 de lei, net, iar în mână ia cam 800 de lei. Dacă mai există şi această bursă de circa 600 de lei, ajunge la 1.400-1.500”, a arătat Astărăstoae. Din estimările Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), numărul profesorilor debutanţi se ridică la circa 35.000 de persoane. Dintre aceştia, 17.000 au până la doi ani de experienţă, diferenţa fiind reprezentată de către profesorii care şi-au dat definitivatul, dar care au mai puţin de şase ani de experienţă. „Noi am cerut 50%, exact cum primesc medicii. Aici este o discriminare. Mă bucur pentru medici, dar mi se rupe inima pentru profesori. Majorarea de până la 10% va reprezenta 80 de lei în plus pe lună pentru cei mai mulţi dintre profesorii debutanţi”, a declarat Simion Hăncescu, preşedintele FSLI pentru gândul. Impactul bugetar al ordonanţei de urgenţă privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014 se ridică la circa 31 de miliarde de lei pe partea de cheltuieli suplimentare la bugetul general consolidat, însă pachetul de măsuri se referă şi la alte modificări a finanţelor publice, astfel încât, nu toată suma se referă la cheltuielile cu majorarea salariilor medicilor rezidenţi şi a profesorilor debutanţi.
sursa: gandul.info

 

Salariul minim rămâne la nivelul celui din decembrie 2013. Salariul minim pe economie rămâne la nivelul anului 2013, în ciuda declaraţiilor premierului de săptămâna trecută. Şeful Executivului anunţa, la finalizarea negocierilor cu delegaţia FMI, creşterea salariului minim la 850 de lei de la 1 ianuarie şi la 900 de lei, începând cu 1 iulie. Conform textului unei ordonanţe de urgenţă (OUG), prezentate de Mediafax, salariile de bază și sporurile acordate bugetarilor rămân la același nivel ca în 2013 și anul viitor, fără să fie aplicată valoarea de referință din Legea salarizării unitare. Excepţie fac profesorii debutanţi şi medicii rezidenţi. Cuantumul brut al salariilor de bază şi sporurilor acordate bugetarilor va fi menţinut anul viitor la acelaşi nivel cu luna decembrie 2013, fără să fie aplicată valoarea de referinţă din Legea salarizării unitare, o creştere salarială de până 10% fiind prevăzută doar pentru profesori debutanţi. Măsura va fi aprobată de Guvern prin ordonanţă de urgenţă, informează Mediafax, şi justificată prin faptul că neaplicarea acesteia ar genera un impact suplimentar asupra asupra deficitului bugetului general consolidat de 4,6% din Produsul Intern Brut, afectând în mod semnificativ sustenabilitatea finanţelor publice. Începând cu 1 ianuarie 2014, medicii şi farmaciştii rezidenţi cu un salariu lunar brut mai mic decât 3.000 lei, care nu include drepturile aferente gărzilor efectuate pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului normal de lucru de la funcţia de bază, beneficiază de o bursă de rezidenţiat în cuantum lunar de 670 de lei. Bursa nu face parte din salariul brut, nu este supusă impozitului pe venit şi nu constituie baza de calcul pentru contribuţiile de asigurări sociale de stat, asigurări pentru şomaj, asigurări sociale de sănătate sau pentru accidente de muncă şi boli profesionale. Plata bursei de rezidenţiat se realizează din bugetul de stat, prin bugetul aprobat Ministerului Sănătăţii. Câteva dintre cele mai importante prevederi ale ordonanţei de urgenţă • Cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcţiei de bază/salariilor funcţiei de bază/indemnizaţiilor de încadrare de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2013. • Valoarea de referinţă se menţine şi în anul 2014 la 600 lei. • Prin excepţie, începând cu luna ianuarie 2014, cuantumul brut al salariilor de bază, astfel cum au fost stabilite pentru luna decembrie 2013, se majorează cu până la 10%, fără a depăşi salariul de bază stabilit conform legii, pentru următoarele categorii de personal plătit din fonduri publice: personalul didactic din învăţământul preuniversitar de stat (…) cu o vechime în învăţământ de până la 6 ani şi personalul didactic din învăţământul universitar de stat, cu o vechime în învăţământ de până la 6 ani. • Ordonatorii principali de credite/ordonatorii de credite pot aproba demararea procedurilor privind promovarea pe funcţii, grade sau trepte profesionale a personalului numai cu condiţia încadrării în bugetul anual aprobat la cheltuieli de personal. • Sporurile pentru condiţii de muncă prevăzute de Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările ulterioare, se acordă şi personalului nou-încadrat şi personalului ale cărui raporturi de muncă sau serviciu au fost suspendate în condiţiile legii şi care şi-au reluat activitatea în anul 2014. • Munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar se va compensa numai cu timp liber corespunzător. • Autorităţile şi instituţiile publice, indiferent de modul de finanţare, nu vor acorda premii şi prime de vacanţă. • Dispoziţiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, după caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă nu se aplică. Creştere luată în calcul „Vom lua în calcul creşterea salariului minim la 850 de lei începând cu 1 ianuarie şi la 900 de lei începând cu 1 iulie. Avem şi un fond de creştere a salariilor în domeniul bugetar, nu va fi o creştere egală pentru toţi angajaţii, ci va fi o creştere ţintită pentru anumite categorii. Vom continua, de exemplu, negocierile pentru a stabili gradul în care vor creşte salariile medicilor rezidenţi, ale profesorilor debutanţi şi ale altor categorii”, a anunţat, luni, 4 noiembrie, premierul Victor Ponta la finalul discuţiilor cu FMI. Cerere de renegociere cu FMI „Sunt în posesia proiectului de scrisoare care a rezultat în urma negocierilor dintre Guvern şi FMI. (…) Este o negociere de proastă calitate, care nu dă şanse de relansare economiei româneşti, este o negociere care îi va face pe cei care vor primi o brumă de bani să piardă prin creşterile de preţuri mult mai mult decât primesc. Dar, mult mai grav, măsurile la care Guvernul s-a angajat nu sunt bine definite, lasă loc la mult arbitrariu şi vor fi o frână pentru creşterea economiei”, a arătat, vineri, preşedintele Traian Băsescu. El a cerut Guvernului „să analizeze posibilitatea de a renegocia obligaţiile pe care şi le-a asumat cu FMI şi dacă au nevoie de experienţa mea, o pun la dispoziţie”. sursa: puterea.ro

 

20 de ani de internet in Romania Florin Serbu, pionier in educatia informatizata: Tendinta e ca Internetul sa fie utilizat pentru divertisment. Dar daca elevii afla ca pot cauta inteligenta extraterestra de acasa vor fi interesati si de astfel de aplicatii. „Liceul din Eforie a avut prima clasa cu profil matematica-informatica din anul scolar 1993-1994. Informatizarea scolii a inceput din 1991, iar prima conectare la Internet, prin dial-up, s-a realizat din 1994”, a povestit pentru HotNews.ro Florin Serbu, profesor de fizica la Grupul Scolar „Carmen Sylva” din Eforie Sud. Acesta a explicat ca „elevii de la invatamant primar invatau in anii ’90 limbajul LOGO”. In ce priveste directia spre care se indreapta Internetul, una dintre posibilele evolutii „este cea in care folosind device-uri de toate tipurile sa poata fi controlate la distanta obiecte”, a declarat Florin Serbu intr-un interviu acordat HotNews.ro. Luna aceasta se implinesc 20 de ani de la crearea primei retele de internet in scoli si universitati. 2013 este si anul in care se implinesc 20 de ani de la aparitia domeniului .ro. HotNews.ro – primul ziar online din .ro – va prezinta o serie de interviuri cu persoanele implicate direct in Revolutia Internetului in Romania. In cazul in care cunoasteti persoane care au fost implicate in revolutia informatica in Romania, pionieri ai .ro care doresc sa vorbeasca despre primii ani de internet in Romania, trimiteti datele lor de contact la redactie[at]hotnews.ro si HotNews.ro le va contacta pentru a le publica povestile.   Florin Serbu este profesor de Fizica la Grupul Scolar „Carmen Sylva” din Eforie Sud, una dintre primele scoli romanesti conectate la internet. Serbu a dezvoltat o biblioteca insemnata de aplicatii practice ale IT&C in procesul didactic. Rep: Cum a aparut domeniul .ro si ce rol ati jucat dumneavoastra in aceasta „poveste” care a inceput in 1993? Florin Serbu: Nu am avut nici un rol in aparitia domeniul .ro, dar scoala pe care o conduceam in acel moment (acum se numeste Liceul Teoretic „Carmen Sylva” din Eforie Sud) a fost una din primele scoli din Romania conectate la Internet. Liceul din Eforie a avut prima clasa cu profil matematica-informatica din anul scolar 1993-1994. Informatizarea scolii a inceput din 1991, iar prima conectare la Internet, prin dial-up, s-a realizat din 1994 pe domeniul lefo.sfos.ro (mai tarziu lefo.ro). Unul din punctele forte ale scolii a fost informatizarea la toate nivelurile. De exemplu elevii de la invatamant primar invatau in anii ¬90 limbajul LOGO. Anual se organizau Conferinte nationale LOGO, la care profesori universitari, invatatori si profesori din preuniversitar interactionau in cautarea celor mai bune metode de utilizare a calculatorului in educatie. Elevii de la gimnaziu si liceu participau la activitati extracurriculare in cercuri de desktop publishing, editare grafica si video, revista scolara sau mai tarziu dezvoltare de pagini web. In perioada 4-9 aprilie 1994, s-a organizat la liceul din Eforie Sud – Tabara nationala de informatica pentru sisteme UNIX si comunicatii, finantata de Fundatia Soros. Au participat 90 elevi si 55 profesori de la 35 de licee din tara. Fiecare liceu a primit un server Linux, modem si documentatia necesara. Dupa tabara, liceele au beneficiat de acces Internet (UUCP, PPP) si Web hosting. A fost cu adevarat un start exceptional pentru liceele din Romania. Toti elevii care au participat la aceasta tabara sunt astazi personalitati din domeniul IT in Romania sau in lume. Rep: Domeniul .ro a fost o cerinta a pietei comerciale sau o cerinta a sistemului educational? Florin Serbu: Cred ca la inceput a fost mai mult o cerinta a sistemului educational.   Rep: In 1993 internetul era la inceput in tara noastra si abia patrunsese in cateva zone din Occident. Cum vedeati atunci viitorul internet-ului si al domeniului .ro, v-ati gandit ca va ajunge atat de important si mai ales ca va ajunge indispensabil pentru business? Florin Serbu: Cred ca am realizat de la inceput impactul extraordinar pe care Internetul il poate avea in educatie. La inceput prin e-mail, apoi din 1995 folosind WWW, scoala a participat la poiecte educationale internationale, prin reteaua I*EARN (International Education and Resources Network)  si mai tarziu prin reteaua European Schoolnet. Unul din primele proiecte la care am participat a fost „Follow Us Expedition”. Elevii primeau zilnic prin e-mail informatii legate de expeditia polara Weber-Malakov. Puteau sa dezbata probleme legate de expeditie si sa puna intrebari in timp real, participantilor la expeditie. Am putut sa inteleg mai bine forta cu care Internetul va schimba educatia, dupa participarea la conferintele I*EARN din 1998 (SUA) si 1999 (Puerto Rico). Apareau tot mai multe organizatii care ofereau aplicatii educationale online, iar marile centre de cercetare cum este NASA aveau departamente educationale care ofereau scolilor gratis resurse, training si chiar curriculum alternativ online.   Rep: Ce lucruri v-au surprins cel mai mult la evolutia internet-ului in Romania? Sunt anumite lucruri despre care credeati ca sunt cu totul nepromitatoare, insa au explodat pur si simplu online? Florin Serbu: Ca a scazut pretul si s-au imbunatatit serviciile. Mi-ar placea sa vad asta si in alte domenii. Rep: Prin anii ’95 multi jucau ore in sir „board games” online, apoi prin anii 2000 a fost o perioada a jocurilor stil Counter Strike, a mIRC-ului in net cafe-uri, iar acum multi romani isi petrec cel mai mult timp online pe Facebook. Care ar putea fi „the next big thing” care sa ocupe majoritatea timpului petrecut online de romani? Florin Serbu: Poate „Internetul lucrurilor”. Ceea ce se observa mai greu acum este ca tabletele si telefoanele inteligente nu sunt niste computere obisnuite. Integreaza in ele senzori (deci virtual sunt aparate de masura). Pot sa controleze obiecte si sa comunice date. Una din evolutiile spre care se indreapta Internetul este cea in care folosind device-uri de toate tipurile sa poata fi controlate la distanta obiecte. Observarea si controlul obiectelor din propria casa poate fi utila, dar asta va veni la pachet probabil cu supravegherea si observarea persoanelor si a obiectelor, localizarea persoanelor, teleoperare si teleprezenta.   Rep: Cum vedeti piata furnizorilor de internet din Romania? Sunt anomalii ce o deosebesc de pietele din Vest? Ce lucruri pozitive exista si ce anume din piata a ajutat la crearea unei infrastructuri cum este cea de astazi? Florin Serbu: Nu cunosc foarte bine piata. Dar pot sa spun ca utilizator de Internet ca este unul din putinele exemple in care in timp costurile au scazut in conditiile in care calitatea serviciilor a crescut. Mi-ar placea sa vad asta si in alte domenii. Rep: Au fost studii care au comparat influenta internetului asupra lumii secolului XXI cu cea pe care a avut-o Revolutia Industriala asupra lumii secolului al XIX-lea. Sunteti de acord cu o astfel de comparatie? Florin Serbu: Cred ca comparatia nu este exagerata. Prin efectele sale Internetul afecteaza masiv modul in care traiesc si comunica oamenii. Cred ca sunt putine domenii ale vietii noastre care sa nu beneficieze de o forma electronica online. Ne informam, studiem, cumparam si socializam online. Media a migrat pe on-line, iar miscarile de protest din ultimul an, din Romania si din lume au aratat ca si organizarea, mobilizarea si distribuirea informatiei se face mai eficient si mai usor. Rep: Ce aspecte ale modului in care romanii utilizeaza internetul vi se par exagerate? Spre exemplu, vi se pare ca lumea pierde prea mult timp pe retelele sociale in loc sa acceseze lucruri instructive? Florin Serbu: Tendinta generala este ca Internetul sa fie utilizat pentru divertisment. Retelele sociale sunt probabil cea mai comuna forma de utilizare a Internetului. Dar daca elevii afla ca exista si SETI at HOME (o aplicatie care poate fi instalata pe propriul computer si care iti permite sa fii o mica parte din efortul urias de cautare a inteligentei extraterestre) vor fi interesati si de astfel de aplicatii.   Rep: Care este „povestea” dumneavoastra in timpul scurs din 1993 si pana in prezent? V-a influentat in vreun fel faptul ca ati fost implicat in dezvoltarea internetului inca de la aparitia lui in Romania? Florin Serbu: Foarte mult. Evolutia mea profesionala si in buna parte evolutia scolii in care lucrez, evolutia elevilor mei a fost legata de Internet. In anii ’90 proiectele on-line au produs o puternica deschidere a scolii (Kids as Global Scientists, MetLink, Water in our lives, E’99 – eclipsa totala de Soare din 11 august 1999). Elevi si profesori au participat la conferinte nationale si internationale, la tabere de vara. Tot in aceeasi perioada am dezvoltat proiecte de astronomie observationala si on-line (Astronomy on-line, Ora astrala a Romaniei). In anii 2000 scoala a fost implicata in mega proiectul Educatia 2000+ (scoala a fost centru resursa, a oferit training si suport pentru alte scoli din judet, din mediul rural in domeniul IT). Am dezvoltat in colaborare cu organizatii nonguvernamentale curriculum online (IW:LEARN, Marea Neagra). Dupa 2006 m-am concentrate pe probleme profesionale si metodice (sunt profesor de fizica) si am incercat, folosind tot Internetul, sa integrez in toate fazele procesului didactic (predare, invatare, evaluare) resurse on-line. Nu pentru ca asta este un scop in sine, ci pentru ca e mult mai simplu sa inveti fizica folosind simulari ale fenomenelor fizice sau urmarind secvente de curs de la MIT, de exemplu. Am dezvoltat impreuna cu elevii aplicatii didactice online in sprijinul invatarii fizicii. Dupa 2010 am incercat sa integrez in ore sisteme de achizitii de date, placi de achizitii de date (Arduino) si aplicatii de robotica. STEM (science, technology, engineering and mathematics) este un domeniu interdisciplinar – stiinta, tehnologie, inginerie si matematica, un domeniu care incearca sa integreze stiintele si tehnologia si care este mult mai aproape de viata reala. Incerc sa ii motivez sa aleaga cariere in domeniul stiintelor si tehnologiei. Telefoanele inteligente, pe care multi dintre elevii mei le au, imi sunt de mare ajutor pentru ca sunt adevarate instrumente de laborator, daca senzorii cu care sunt dotate sunt folositi in aplicatii gandite pentru STEM.
sursa: hotnews.ro

Rapunzel, bibliotecara de poveste a copiilor din Hangu
După primar şi preot, Liliana Pîntea (43 de ani) este cea mai importantă fi gură a comunei Hangu (Neamţ). Femeia care a făcut din bibliotecă o oază de cultură, este numită de copii Rapunzel pentru că are părul lung şi locuieşte într-o mansardă.
A devenit bibliotecară la 20 de ani, imediat după absolvirea liceului şi chiar dacă nu a terminat vreo facultate cu nume pompos, s-a priceput de minune să facă reclamă bibliotecii şi copiilor sărmani care se refugiază în poveşti pentru a mai uita de lipsurile de acasă.
Cu un salariu de 950 de lei pe lună, Liliana şi-a construit succesul cu mâinile goale. Dovadă faptul că cei mici făceau coadă la cărţi şi pe vremea când biblioteca avea miros de mucegai, duşumele putrede şi tavan prin care trecea ploaia. „Am stat în acel spaţiu 18 ani, dar nu am dus niciodată lipsă de copii. Organizam ore de poveşti, concursuri de compuneri şi serbări, unde puneam în scenă schiţe de Caragiale” , povesteşte femeia.
Sprijin de la ONG-uri
În 2010, prin bunăvoinţa primarului, fost bibliotecar şi el, cărţile Lilianei au primit o casă nouă, la mansarda clădirii unde funcţionează şcoala şi grădiniţa. „Am botezat-o Rapunzel pentru că e frumoasă şi stă în turn”, spune Denisa, o fetiţă de 11 ani, care-şi petrece fiecare pauză în compania Lilianei.
Bibliotecara şi-a dat ultimii bani din buzunar pentru ca spaţiul să arate ca un colţ de rai. Entuziasmul său i-a molipsit şi pe copii, care au înfiinţat Bibliofan, un grup de voluntari gata oricând să dea o mână de ajutor bibliotecii.
Inclusiv primarul a fost convins să contribuie la puşculiţa bibliotecii. „Toate diplomele oferite la finalul concursurilor sunt semnate de el. Pentru el este un câştig de imagine, iar noi ne realizăm planurile „, e cinstită femeia. Mutarea i-a dat Lilianei aripi. A trimis povestea bibliotecii la toate ONG-uri găsite pe internet, sperând că cineva le va oferi copiilor cărţi, jucării sau hăinuţe. Răspunsul oamenilor a impresionat-o până la lacrimi.
Au cărţi electronice, dar nu au unde să le citească
Cea mai recentă victorie a echipei din Hangu a fost câştigarea a 1.500 de cărţi electronice, printr-un proiect derulat în parteneriat cu o şcoală din Bacău. Singura problemă este că cei mici nu se pot bucura de ele. „Avem doar patru calculatoare. Copiii ajung să se mai ciondănească. Ne-ar prinde bine o tabletă-două”, recunoaşte cu jumătate de gură bibilotecara. Cei care doresc să facă donaţii pot lua legătura cu Liliana intrând la secţiunea Contact a blogului său, http:// bibliotecacomunalahangu.blogspot.ro/ sau la numar 0722.936.339.
Acest articol este proprietatea Evenimentului zilei şi este protejat de Legea drepturilor de autor. Orice preluare integrală sau parţială a conţinutului se poate face doar cu citarea sursei, astfel: pentru publicaţiile tipărite – ziarul Evenimentul zilei, iar pentru publicaţiile online – www.evz.ro
sursa: evz.ro

 

Guvernul amână iar cupoanele sociale la preşcolari din familii sărace şi 500 euro pentru nou-născuţi
Guvernul va amâna din nou, până la finele anului viitor, alocarea de cupoane sociale pentru educaţie, destinate preşcolarilor din familii cu venituri mici, şi nu va acorda nici anul viitor, aşa cum era obligat prin lege, 500 euro pentru educaţia permanentă a fiecărui nou-născut. Guvernul va amâna şi termenul de la care trebuie asigurată finanţarea de bază în învăţământul preuniversitar particulare şi confesional acreditat. Legea educaţiei adoptată la începutul anului 2011 prevede, printre altele, că statul trebuie să asigure finanţarea de bază pentru toţi preşcolarii şi toţi elevii din învăţământul general obligatoriu de stat, particular şi confesional acreditat, în limitele costului standard per elev/preşcolar. Aceeaşi lege stabileşte că statul sprijină educaţia timpurie, ca parte componentă a învăţării pe tot parcursul vieţii, prin acordarea unor cupoane sociale în scop educaţional, în funcţie de veniturile familiei, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii. Educaţia antepreşcolară se organizează în creşe şi, după caz, în grădiniţe şi în centre de zi. Tot prin Legea educaţiei a fost prevăzut că statul trebuie să sprijine dreptul la învăţare pe tot parcursul vieţii prin acordarea sumei reprezentând echivalentul în lei a 500 euro, calculat la cursul de schimb leu/euro comunicat de Banca Naţională a României şi valabil la data plăţii, fiecărui copil cetăţean român, la naşterea acestuia. Suma este acordată în scop educaţional în beneficiul titularului, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, şi se depune într-un cont de depozit deschis la Trezoreria Statului pe numele copilului de oricare dintre părinţi, împuternicitul acestora sau de reprezentantul legal al copilului, pe baza certificatului de naştere. Titularul contului este singura persoană care poate solicita sume din contul pentru educaţie permanentă, începând cu vârsta de 16 ani şi cu acordul expres al părinţilor, tutorelui sau reprezentantului legal. Retragerea sumelor în alte condiţii şi/sau utilizarea acestora în alt scop constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an. Pentru sumele depuse în contul trebuia plătită o dobândă anuală, la o rată a dobânzii stabilită prin ordin al ministrului Finanţelor, de la bugetul de stat. Sprijinul de stat pentru exercitarea dreptului la educaţie permanentă prin acordarea sumei reprezentând echivalentul în lei a 500 euro urma să fie acordat din 2013 tuturor copiilor născuţi după data intrării în vigoare a Legii educaţiei, respectiv februarie 2011. Acordarea de cupoane sociale şi asigurarea finanţării de bază în educaţie au fost amânate şi de Guvernul Boc în urmă cu un an, până la finele lunii decembrie 2012, în timp ce sprijinul financiar de 500 euro trebuia să fie alocat începând cu anul 2013. În iarna anului 2012, Guvernul a decis să amâne până în ianuarie 2014 termenul impus prin lege de la care trebuie să asigure finanţarea sistemului educaţional cu minimum 6% din PIB şi să nu acorde bugetarilor nici anul viitor tichete de masă, tichete-cadou sau de vacanţă, să sisteze în continuare plata unor indemnizaţii lunare reparatorii pentru o categorie de revoluţionari, să limiteze gratuităţile la transportul feroviar şi să păstreze îngheţate angajările în sistemul public. Premierul Victor Ponta a declarat atunci că beneficiile suplimentare rămân aşa cum au fost suspendate de Guvernul Boc, arătând că nimeni nu va pierde niciun leu şi că această situaţie se va menţine până la adoptarea bugetului, când instituţiile vor spune ce pot şi ce nu pot acoperi. Ulterior îns nu s-a mai revenit asupra acestor amânări, menţinute acum şi pentru anul viitor.
sursa: gandul.info

 

Senat: Minorii cu varsta intre 15 si 16 ani pot presta activitati ca zilieri cu acordul parintilor
Minorii cu varsta cuprinsa intre 15 si 16 ani ar putea presta activitati necalificate cu caracter ocazional numai cu acordul parintilor sau al reprezentantilor legali, au decis, luni, senatorii. Parlamentarii au adoptat, cu amendamentele propuse de Comisia pentru munca, un proiect de lege propus de Guvern pentru modificarea Legii 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, transmite Mediafax. Prin acest proiect de act normativ se propune, de asemenea, ca „beneficiari de lucrari” sa poata fi si persoanele fizice autorizate. Potrivit proiectului, pot angaja zilieri si intreprinzatorii persoane fizice titulare ale intreprinderilor individuale sau familiale, institutiile publice neavand calitatea de beneficiari in sensul acestei legi. In textul legii se mai prevede ca pot desfasura activitati necalificate cu caracter ocazional si cetatenii altor state sau apatrizii care au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in Romania, in conditiile legislatiei romane. Senatul a dezbatut aceasta propunere legislativa in calitate de prima Camera sesizata.
sursa: hotnews.ro