FSLI a transmis autorităților Rezoluția „INVESTIȚIA ÎN EDUCAȚIE, CÂȘTIG GARANTAT!”

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a adoptat în cadrul Conferinței Naționale, care a avut loc în perioada 16-18 noiembrie, Rezoluția „INVESTIȚIA ÎN EDUCAȚIE, CÂȘTIG GARANTAT!”, prin care solicită rezolvarea mai multor probleme Continuare »

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și-a ales noua conducere

În perioada 16-18 noiembrie 2017 a avut loc Conferinţa Naţională a Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ în cadrul căreia a fost aleasă noua conducere. Vă prezentăm mai jos lista membrilor Biroului Operativ Continuare »

Raportul de activitate al FSLI în perioada 2012-2017

Raportul de activitate al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ din perioada 2012-2017 a fost prezentat în Conferința de alegeri care a avut loc în perioada 16-18 noiembrie 2017. Raportul poate fi descărcat Continuare »

Primul ministru obligat să corecteze anomaliile Legii salarizării

Din dorința de a remedia anomaliile survenite prin aplicarea prevederilor Legii cadru nr. 153/2017, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a înaintat Domnului Prim-ministru Mihai Tudose o solicitare privind acceptarea unei discuții pe Continuare »

Salarizarea în sistem de plata cu ora trebuie să beneficieze de gradație de merit

Începând cu 1 septembrie 2017, pentru a justifica neluarea în calcul a gradaţiei de merit la plata cu ora, MEN afirmă că există dispoziţie expresă în art. 3 din Metodologia şi criteriile Continuare »

 

România, singura ţară din UE în care educaţia se face cu necalificaţi

În unităţile de învăţământ din România, în acest an şcolar, 2017-2018, la catedră au ajuns 4.500 de cadre didactice necalificate. România este singura ţară din Uniunea Europeană în care există titulatura de necalificat în sistemul educaţional. Motivul: tinerii performanţi, cu dăruire şi formare de specialitate, nu vor să predea în şcolile din ţară din cauza salariilor mult prea mici sau pentru că nu sunt motivaţi sub nicio formă să ajungă în faţa copiilor pe care să îi ajute să se dezvolte.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia Guvernului României că din cauza salariilor mult prea mici, numărul tinerilor care vor să păşească spre profesia de dascăl este în scădere.

Dacă în anul  2004, la un număr de 4 milioane de copii, existau 343.000 de posturi în educaţie, în anul 2017, ne confruntăm atât cu scăderea numărului de copii la 3 milioane, dar şi cu scăderea numărului de posturi didactice la aproximativ 295.000. În plus, dacă în anul 2005 existau 19.500 de debutanţi, în 2017, numărul acestora a ajuns la 16.000.

Lipsa personalului didactic calificat în şcolile din România sporeşte un fenomen pe care nu ni-l dorim: creşterea numărului de necalificaţi care ajung să predea elevilor. În acest an şcolar au fost încadraţi 4.500 de angajaţi necalificaţi în acest sistem.

“Ar trebui să facem un simplu exerciţiu de imaginaţie să ne dăm seama cât de gravă este situaţia din învăţământul românesc: gândiţi-vă ce ar însemna ca un medic necalificat să intre în sala de operaţii şi să facă o intervenţie chirurgicală? Sau un medic necalificat să prescrie medicamente unui bolnav? Ce ar însemna ca un necalificat să instrumenteze un dosar în justiţie, un necalificat să stabilească bugetul unei comunităţi sau un necalificat să conducă un avion sau o locomotivă? Ni se pare revoltător sau absurd. Dacă se acceptă ca în anul 2017 să fie copii care sunt “ modelați” de necalificați, înseamnă că inclusiv România este condusă de persoane “fără studii de specialitate “

Şi totuşi această situaţie este permisă exact în sistemul în care copiii ajung să fie lăsaţi pe mână unor oameni care nu au formarea sau experienţa necesară actului educaţional.

FSLI consideră că este inacceptabil ca în faţa copiilor să ajungă  “dascăli” care nu stăpânesc materia pe care o predau, aşa cum nu au nici abilităţile psihopedagogice necesare pentru formarea unor caractere.

Am ajuns aici, pentru că ani la rând a fost tolerat acest fenomen. Nimănui nu i-a păsat că un copil poate să pornească în viaţa lui greşit, chiar din băncile şcoli. Nu vrem să acuzăm pe niciunul dintre cei 4.500 de angajaţi, dar acuzăm o boală într-un sistem care ar trebui să performeze. Schimbarea înseamnă calitate, iar calitate nu poţi să ai în niciun sistem, dacă nu atragi oamenii potriviţi pentru acest lucru. Cu un salariu lunar de 1.400 de lei, cât are în acest moment un cadru didactic debutant, suntem departe de rezolvarea unei probleme majore. Din păcate, nici perspectiva nu este optimistă.Atâta timp cât prin legea salarizării un profesor debutant va ajunge, ipotetic, în anul 2022 la un salariu net de 2400 de lei, este evident că este posibil să crească numărul  ”șlefuitorilor de suflete și caractere”, fără studii de specialitate. Și atunci se pune întrebarea firească:unde va ajunge această țară?, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.