Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

Școlile din România pot deveni un spațiu periculos!

Elevii și angajații din învățământ au nevoie de protecție! Federația Sindicatelor Libere din Învățământ îşi exprimă îngrijorarea privind cazul petrecut astăzi într-o unitate de învăţământ din Capitală, unde o colegă, cadru didactic, Continuare »

 

Revista presei – 8.05.2014

PREUNIVERSITAR

  Criteriile pentru redactarea noilor manuale de religie, publicate de Ministerul Educaţiei Ministerul Educaţiei a publicat setul de criterii după care se vor face noile manuale de religie la clasele I şi a II-a, stabilite în urma discuţiilor avute cu reprezentanţii a 11 culte religioase. Reprezentanţii Ministerului au explicat pentru adevărul.ro că „aceste criterii sunt auxiliare şi menite să clarifice aspecte potenţial controversate din programa şcolară a materiei Religie”. Criteriile au fost stabilite în urma discuţiilor purtate de Ministerul Educaţiei cu reprezentanţii cultelor care vor avea manuale. Autorii de manuale vor trebui să ţină cont de criterii de corectitudine a conţinutului ştiinţific, printre care: să aibă grijă ca informaţia să corespundă cu învăţătura bisericii, să fie în concordanţă cu programa şcolară, iar conţinuturile învăţăturii să fie relevante experienţei de viaţă a copiilor. În ceea ce priveşte abordarea didactică a conţinutului, informaţia trebuie prezentată cu explicaţii detaliate şi relevante, să se facă legătura între diferite evenimente religioase cu cele istorice, iar conţinutul să fie explicat pe înţelesul copiilor, inclusiv ce înseamnă simbolurile religioase utilizate. Activităţile practice trebuie să îi înveţe pe elevi să lucreze în echipă, să valorifice experienţele religioase ale copilului din familie şi biserică, să genereze şi să susţină formarea de atitudini şi valori, să stimuleze o abordare holistică integrativă asupra lumii. Manuele de religie vor fi elaborate pentru următoarele culte: • Cultul adventist • Cultul baptist • Cultul evanghelic • Cultul greco-catolic • Cultul ortodox • Cultul ortodox ucrainean • Cultul penticostal • Cultul romano-catolic de limbă română • Cultul romano-catolic de limbă maghiară • Cultul reformat • Cultul unitarian Ministerul Educaţiei a publicat recent pe SEAP documentele pentru licitaţia de manuale şcolare noi la clasele I şi a II-a, care vor trebui să ajungă pe băncile şcolilor în septembrie 2014, alături de varianta lor digitală. Criterii Aviz Culte

Sursa: Adevarul.ro

 

Simulările la Evaluările Naţionale au început în şcolile din Bucureşti Elevii din Bucureşti susţin în perioada aceasta simulări organizate la nivelul şcolilor pentru Evaluările Naţionale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a şi pentru Evaluarea Naţională de la sfârşitul clasei a VIII-a, potrivit unei recomandări trimise de Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB). „Am trimis o recomandare la şcolile din Capitală să organizeze simulări pentru evaluări ca să-i obişnuiască pe elevi, să depăşească pragul psihologic. Şcolile au libertatea să-şi aleagă modalitatea în care organizează aceste evaluări. Este vorba de teste care nu depăşesc dificultatea celor făcute la clasă, în conformitate cu programa şcolară”, a declarat pentru adevarul.ro, Marian Banu, purtătorul de cuvânt al ISMB. Marţi, la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc”, elevii de clasa a VI-a au susţinut o simulare organizată de şcoală pentru a se obişnui cu atmosfera de examen. „Toată săptămâna aceasta se fac simulări la nivelul şcolilor. Copiii noştri spun că subiectele nu li s-au părut grele, dar ei sunt elevi buni”, a spus pentru adevarul.ro directoarea adjunctă a liceului, Daniela Gafencu. Şi mama unei eleve de la „George Coşbuc” ne-a spus acelaşi lucru, că fetei ei i s-au părut uşoare subiectele. „Marţi au dat la Română şi la Engleză. Fata mea a zis că nu a avut probleme şi i s-au părut uşoare, dar noi am şi lucrat cu ea în timpul vacanţei pe modelele publicate de minister”, a spus mama elevei de a VI-a. Şi la Şcoala Gimnazială Nr 11 „Ion Heliade Rădulescu” din Capitală se susţin simulări. „Organizăm evaluări în perioada aceasta, am făcut şi şedinţe cu părinţii pe tema evaluărilor şi am lucrat cu elevii pe subiectele publicate de Ministerul Educaţiei. Vom avea şi a doua simulare la Evaluarea Naţională de la clasa a VIII-a, la nivelul şcolii. La simularea organizată de Minister în februarie, 96,7% din elevi au luat note peste 5 la Română şi 89% la Matematică”, a spus directoarea Şcolii Nr 11, Steluţa Vlad. Evaluările Naţionale au fost amânate Evaluările Naţionale pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, care trebuiau să aibă loc săptămâna aceasta şi săptămâna viitoare, au fost amânate. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a anunţat pe 24 aprilie că evaluările se vor susţine între 28 mai – 6 iunie, pentru ca modelele publicate de minister să ajungă „până la ultima clasă din România”. „A fost vacanţa de Paşte, urmează vacanţa de 1 Mai şi pedagogii au recomandat să existe cel puţin 1-2 săptămâni de pregătire înainte de testare ca să poată să reintre elevii în ritm”, a precizat ministrul Educaţiei. În total, în jur de 594.000 de elevi învaţă acum în clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a şi ar trebui să se prezinte la aceste evaluări, organizate în premieră la nivel naţional. Calendarul stabilit de Ministerul Educaţiei: – 28 mai 2014: evaluare naţională, IV – Limba Română – 29 mai 2014: evaluare naţională, IV – Matematică – 30 mai 2014: evaluare naţională, IV – Limba maternă – 2 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba română – 3 iunie 2014: evaluare naţională, II – Scris-citit, Limba maternă – 4 iunie 2014: evaluare naţională, II – Matematică – 5 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Limbă şi comunicare – 6 iunie 2014: evaluare naţională, VI – Matematică şi Ştiinţe ale naturii Fără camere video şi fără note în catalog „Evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a au rolul de a evalua, pe de o parte nivelul de pregătire al elevilor după câţiva ani de şcoală, iar, pe de altă parte, de a pregăti elevii cu atmosfera de examen. Nu sunt examene naţionale, ci evaluări, iar notele nu vor fi trecute în catalog. (…) Copiii nu vor fi ierarhizaţi niciodată în funcţie de aceste rezultate”, a declarat Remus Pricopie. De asemenea, nu va fi un regim special de testare, examenele se desfăşoară în clase, vor primi mai multe numere şi nu vor exista camere de luat vederi, a mai spus ministrul, pentru că nu sunt examene propriu-zise, adăugând că se va publica doar un raport naţional la final, ca „o evaluare de sistem, o diagnosticare“. Pricopie a explicat că aplicarea la nivel naţional a acestor teste pe model internaţional este necesară având în vedere că 36.000 de copii nu au reuşit să ia nota 5 la Evaluarea Naţională de la finele clasei a VIII-a, ceea ce arată că problemele trebuie identificate şi rezolvate din timp. Ce presupun testele de evaluare a competenţelor În cadrul evaluării la clasa a II-a, testul de evaluare a competenţelor de receptare a mesajelor citite şi testul de evaluare a competenţelor de producere a mesajelor scrise se desfăşoară în aceeaşi zi, cu o pauză de 10 minute între ele. Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a IV-a presupune un test pentru evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română şi un test pentru evaluarea competenţelor de matematică. Pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care studiază după un curriculum în limba maternă, se administrează şi un test de evaluare a înţelegerii textului scris în limba maternă. Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a VI-a constă în susţinerea unui test pentruevaluarea unor competenţe specifice ariei curriculare „Limbă şi comunicare”, respectiv a unui test pentru evaluarea unor competenţe specifice ariei curriculare „Matematică şi Ştiinţe ale naturii”. Fiecare test este elaborat pentru a putea fi rezolvat în 25 de minute la clasa a II-a şi în 60 de minute la clasele a IV-a şi a VI-a.

Sursa: Adevarul.ro

 

VIDEO BACALAUREAT 2014 A cincea lecţie video la Matematică, pentru profilul Pedagogic, la Adevărul Live Campania „Adevărul te meditează şi te premiază” a continuat şi miercuri cu o nouă lecţie la Matematică pentru cei de la profilul Pedagogic, filiera Vocaţională. Lecţia a fost susţinută de profesorul Costel Chiteş, de la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu”, de asemenea lector dr. la Universitatea „Dimitrie Cantemir” din Bucureşti. Profesorul Costel Chiteş a explicat diferenţa între examenul de matematică pentru elevii care au studiat la profilul pedagogic, respectiv M3, şi cele de la M1 şi M2. „Am studiat aceste subiecte şi am remarcat că nu concordă cu ceea ce elevii de la Pedagogic îşi doresc să facă. Ei trebuie să se axeze mai mult pe aritmetică şi pe geometrică pentru că asta este ceea ce vor urma ei să predea la clasă când vor deveni învăţători. Astăzi am încercat să evidenţiaz câteva aspecte teoretice studiate în ultima perioadă”, a spus el.   Cum ar trebui să arate subiectele?   Profesorul de matematică spune că subiectele ar trebui să aibă mai multă aritmetică şi mai multe elemente de geometrie pentru ca elevii să aibă o gândire algoritmică. „Copilul judecă foarte repede. Noi (părinţii, bunicii – n.r.) trebuie să ne dăm seama cât de greu sunt acest probleme pentru că noi nu am fost formaţi aşa”, a spus Chiteş.   Este un subiect mai greu decât ce se dă la BAC? Cred că aceste subiecte trebuie să cuprindă mai multe probleme de aritmetică. Un sfat general pentru elevi? „În primul rând urmează o perioadă în care încet încet se despart de şcoală, de colegi şi această ruptură îi debusolează, iar eu le recomand să lucreze de dimineaţă, pe creierul limpede, 1două-trei ore după care să facă o plimbare. Să consume vitamine, mâncăruri uşoare, poate şi un somn de după-amiază, după care să revină la învăţat. Referitor la matematică, le recomand să insite pe formule, teoreme, rezultate, să observe anumiţi algoritmi de calcul pe care i-au făcut pentr a nu-i uita. Să fie cu mintea limpede pentru a putea învăţa”, a încheiart profesorul.

Sursa: Adevarul.ro

 

Să renunţăm la încercarea de a avea un trecut mai bun Serviciile sociale, educaţia, sănătatea sunt domenii dărăpănate în România zilelor noastre. O grămadă de lipsuri pensulează în tonuri gri aceste sectoare care ar trebui considerate motorul, piatra de temelie prin care o comunitate se dezvoltă şi devine prosperă. Cu toate astea, am întâlnit oameni, ONG-uri, iniţiative care cred cu tărie în resursele şi capacităţile lor şi se încăpăţânează să performeze la standarde înalte în aceste domenii. Cred că tărie că, în România zilelor noastre, în ciuda tuturor piedicilor, există şi excelenţă. Şi cred că astfel de situaţii trebuie urgent scoase din anonimat. La orice exemplu negativ tratat în presă, există cu siguranţă şi unul pozitiv care poate schimba ideea conform căreia exemplul negativ e reprezentativ pentru acel domeniu. Asta este de fapt provocarea pe care vreau să v-o lansez aici: aceea de a descoperi realizări remarcabile în România şi de a afla împreună cum s-a ajuns la aceste rezultate. Vă provoc să explorăm totodată şi situaţiile dificile care, inevitabil au apărut pe parcurs. Dar vă propun să le vedem ca momente generatoare de resurse şi nu ca slăbiciuni, bariere sau limite. Iniţiativele, oamenii, ONG-urile pe care le voi prezenta aici sub semnul performanţei „au renunţat la încercarea de a avea un trecut mai bun”, îşi acceptă imperfecţiunile şi le transformă în oportunităţi de dezvoltare. Îmi doresc să nu judecăm şi să nu dăm verdicte. Să stimulăm mentoratul, auto-dezvoltarea, puterea exemplului, etica, valorile morale, recunoştinţa filială.

Sursa: Adevarul.ro

 

Adolescenţii români şi sinuciderea Acest articol nu va fi unul tipic celor pe care le scriu. Mai exact, acest articol nu va discuta despre fericire, ci despre lipsa ei. Consecinţele nefericirii sunt foarte serioase şi au început, din păcate, să devină o ameninţare pentru copiii noştri. În România, 1 din 7 adolescenţi îşi planifică sinuciderea. În 2011, într-o perioadă de câteva săptămâni, 4 adolescenţi s-au sinucis aruncându-se în râul Jiu. În bileţele de adio sau în conversaţiile cu cei apropiaţi, ei au vorbit despre stresul şcolii şi faptul că le este peste putinţă să ia 10 de fiecare dată.    În 2013, 2 adolescenţi s-au sinucis într-o singură săptămână. Nu se cunoşteau şi faptele lor nu au fost conectate conştient, dar motivele au fost împărţite. Ambii au declarat să se simţeau trişti, singuri, neacceptaţi, neînţeleşi, urâţi chiar.    Exemplele ar putea continua, dar nu ăsta este obiectivul.    Sistemul actual de educaţie nu mai împlineşte pe nimeni: profesori, elevi, directori. Copiii români sunt învăţaţi de mici că nota 10 este cel mai bun lucru care li se poate întâmpla, sunt notaţi în gura mare – „Ionel, ai 4. Eşti un prost!”. Nota devine o punct de reper pentru cine sunt ei ca oameni. Dacă au 10 sunt buni, dacă au 1 nu o să facă nimic cu vieţilor lor, sunt nişte „loseri”. Notele devin motiv de mândrie sau de ruşine, iar faptul că ele sunt publice măreşte presiunea.    Cum să fie copiii noştri în regulă când noi, ca societate, le fixăm în minte ideea că fericirea, stima de sine, succesul lor personal, este în realitate în afara controlului lor?!    Mai rău este că, de multe ori, părinţii sunt şi ei atraşi în această cursă stupidă. Parinţilor nu le este necesar că odraslele lor au trecut clasa la o materie. Copilul trebuie să fie „de 10” sau nu este deloc.    După modul în care scriu, cred că înţelegi oful meu pe acest subiect. Mi se pare absurd şi fără scuze ca în anul 2014 să ne aflăm în acest punct.    Avem şcoli private şi ONG-uri care strigă într-un cor: SCHIMBAŢI EDUCAŢIA! Sunt oameni fantastici care fac o treabă extraordinară: Universitatea Alternativă, Şcoala Montessori, Comunitatea Inovatorilor în Educaţie RestartEDU, Ikedoo, Asociaţia Edusfera şi mulţi, mulţi alţii.   Mă alătur şi eu şi plusez: Schimbaţi educaţia că ne mor copii. Şi mai grav, mor de mâna lor şi cu acordul lor. Copiii noştri se simt singuri în mijlocul a zeci de oameni care ar trebui să le fie mentori şi prieteni, nu torţionari.  În fine, ca să schimb un pic tonul, am găsit şi o soluţie. Este o soluţie mică şi la început, dar măcar este ceva: în 2014, vrem să iniţiem un program de suport pentru adolescenţii care se simt singuri şi trişti. Vrem să le aducem consilieri şi ateliere, din acelea făcute la sprânceană, pentru a interveni pozitiv măcar în viaţa a câţiva dintre ei.    Dacă vreţi să ne sprijiniţi acest demers, sunt mai multe variante:    1. Semnalaţi-ne cele mai problematice licee din România. Hai să facem o hartă şi să ne apucăm de treabă.    2. Oferiţi-vă voluntari: indiferent dacă sunt părinţi, profesori, elevi sau pur şi simplu oameni cărora le pasă. Aceşti copii aleg să plece pentru că nu au cu cine vorbi.    3. Donaţi 2% pentru asociaţia pe care o reprezint. Vom cumpăra din ei materialele necesare pentru a susţine atelierele şi discuţiile. PS: Aştept cu drag ziua când noi, românii, vom deveni atât de maturi încât să lăsăm vorba „din prispă” pe fapta „de pe ogor”.

Sursa: Adevarul.ro

 

Posturi de dascăli scoase la concurs de Inspectoratul Şcolar Constanţa. A început înscrierea pentru concursul de la 21 iulie La data de 7 mai a început înscrierea candidaţilor la posturile din învăţământ pe care Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa le scoate la concurs la data de 21 iulie. Pentru anul şcolar 2014-2015, la nivelul judeţului Constanţa, Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa a publicat pentru concurs 1.539 de posturi (705 – urban şi 834 – rural) pentru cadrele didactice care vor să predea în învăţământul preuniversitar. Candidaţii se pot înscrie în perioada 7-19 mai 2014, la centrele de concurs. Dintre cele 705  posturi didactice din mediul urban, 617 sunt vacante şi 88 sunt rezervate (titularii aflaţi în concediu de creştere a copilului, incapacitate temporară de muncă etc.), iar în mediul rural sunt publicate pentru concurs 834 de posturi (795 sunt vacante şi 39 – rezervate). Concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor declarate vacante în învăţământul preuniversitar va avea loc în data de 21 iulie 2014, în cinci centre de concurs, organizate pe discipline: Liceul Teoretic „George Călinescu“ (Limba română, limbi moderne, limba latină, limbi materne şi arte), Liceul Teoretic „Ovidius“  (Matematică, fizică, chimie, biologie şi informatică), Liceul cu Program Sportiv „Nicolae Rotaru“ (Istorie, geografie, ştiinţe socio-umane, religie  şi educaţie fizică şi învăţământ special), Liceul Tehnologic „Ioan N. Roman“ (Educaţie tehnologică, discipline de specialitate) şi Şcoala Gimnazială Nr. 43 „Ferdinand“ (Învăţământ preşcolar şi primar). „La concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar au dreptul să participe persoanele care îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute de Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2014-2015, în concordanţă cu Centralizatorul, care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor, o conduită morală conformă deontologiei profesionale şi sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru îndeplinirea funcţiei didactice“, este precizarea făcută de reprezentanţii ISJ Constanţa.

Sursa: Adevarul.ro

 

O elevă de clasa a V-a din Alexandria este triplă campioană naţională la şah Eleva de clasa a V-a din Alexandria este triplă campioană naţională la şah. Ea va participa la Campionatul Mondial de Şah din Africa de Sud. Mălina Aciu, elevă în clasa a V-a la Şcoala ” Ştefan cel Mare” din Alexandria este triplă campioană naţională la şah. Sub îndrumarea antrenorilor Marinică Marian din Alexandria şi Grigore Nicolae Petre din Ploieşti, eleva de 12 ani a reuşit performanţa de a a ajunge cea mai bună jucătoare de şah din ţară, la categoria ei de vîrstă. Mălina joacă şah încă de pe vremea când era la grădiniţă şi a participat la nenumărate competiţii în ţară. Campioana şi performanţele ei au fost prezentate de consilierul local  Florin Titirişcă, un susţinător al practicării şahului în rândul elevilor. De altfel, consilierul este cunoscut şi el ca fiind şahist de performanţă. Alexăndreanca Mălina Aciu s-a calificat la Campionatul mondial de şah din Africa de Sud şi la campionatul European de şah din Georgia , iar consilierul care a încurajat-o şi până acum i-a promis că o va ajuta cu deplasarea la aceste competiţii.

Sursa: Adevarul.ro

 

Profesorul acuzat că îşi bate elevii şi vine băut la şcoală a intrat în concediu medical Marian Ciobanu, profesorul de la şcoala din Siliştea Gumeşti, acuzat că vine băut la şcoală şi îşi agresează elevii a intrat de astăzi în concediu medical. Dascălul se va afla în concediu medical până la finalul anului şcolar, aşa că nu va mai preda la unitatea din Siliştea Gumeşti. Elevii speriaţi din profesor şi părinţii revoltaţi pot respira liniştiţi pentru că, momentan, au scăpat de profesorul pe care îl reclamau. Mai mulţi elevi  şi părinţi din unitate l-au reclamat pe profesorul de limba şi literatura română că are un comportament inadecvat pentru un dascăl. ” Pentru noi este o teroare acest om. Am o fetiţă clasa a V-a şi un băiat clasa a VII-a. Pe fata mea a pipăit-o pe holul şcolii şi a încercat să o ademenască la el acasă. Vine beat la ore. Îi înjură ca la uşa cortului. Pe băieţi îi bate şi îi pedepseşte cum îi trece prin cap. I-a pus să stea sub catedră să îi miroasă lui picioarele. Nu mai suportăm şi ne e frică să ne mai aducem copiii aici la şcoală”, a povestit Roxana Daniela Anghel, mama unei fetiţe de clasa a V-a. Cele reclamate de mamă au fost confirmate şi de copii : ” Pe mine m-a bătut că nu mi-am făcut tema. M-a pus în coşul de gunoi cu capul să stau acolo în genunchi. M-a dat cu capul de pereţi. Ne-a trimis la muncă. Să muncim la el în grădină, să îi cărăm lemnele. Ne-a tuns. Ne-a înjurat de mame”. Plecarea în concediu medical nu înseamnă ieşirea dascălului din sistemul de învăţământ. După cum a declarat directorul şcolii din Siliştea Gumeşti, Mihăiţă Anghel, profesorul de limba şi literatura română ar putea preda, din toamnă, la un liceu din Videle, acolo unde a fost detaşat. Se pare că dascălul şi-ar fi exprimat dorinţa de a pleca în Argeş, judeţul de unde provine, dar nu se ştie dacă îşi va găsi post acolo. Situaţia creată la şcoala din Siliştea Gumeşti rămâne în atenţia Inspectoratului Şcolar Judeţean Teleorman.

Sursa: Adevarul.ro

 

Bac în avans pentru elevii care pleacă la studii în afară O mână de adolescenți români sunt gata să dea examenul maturității mai devreme, numai ca să prindă o bursă de studii în străinătate. Curajoșii vin din Oradea, Timișoara, Constanța și Mureș. Printre zeci de sportivi și olimpici, la sesiunea specială de Bacalaureat, organizată în perioada 17-30 mai, la Ploiești, s-au strecurat și cinci elevi care vor susține admiterea la universități din străinătate. Din acest grup restrâns face parte și Iani Cucliciu, elev la Colegiul Național de Arte „Regina Maria” din Constanța. Adolescentul stu diază chitara din clasa a IV-a și, încurajat de numărul medaliilor câștigate de-a lungul vremii, s-a înscris în competiția de burse lansată de Școala de Muzică Contemporană a Universității de Vest din Londra. Student la școala vedetelor Deși va afla abia la începutul lunii iunie dacă se numără printre finaliști, băiatul și-a asumat riscul de a da examenul maturității mai devreme. „Am trimis un demo, iar finala va avea loc pe 30 iunie, la Londra, în fața unui juriu format din specialiști. Dacă sunt ales, prmesc o bursă de 18.000 de lire, echivalentul taxelor școlare pentru toți cei trei ani de studiu”, explică Iani.

Sursa: Evz.ro

 

Cursuri de actorie pentru liceenii talentați Teatrul Ion Creangă organizează, începând din luna mai, o serie de cursuri de actorie gratuite, dedicate trupelor de teatru din unităţi de învăţământ. Activităţile, desfăşurate în cadrul proiectului Clubul de Teatru pentru Liceeni, sub îndrumarea actorilor Teatrului Ion Creangă şi a unor invitaţi speciali – nume celebre ale teatrului şi filmului românesc – vor avea loc la Muzeul Naţional al Ţăranului Român, în Studioul Horia Bernea. Cursurile se adresează grupurilor organizate din unităţi de învăţământ (elevi cu vârsta între 14 şi 18 ani) şi abordează un amplu modul de tematici, tehnici şi mijloace de expresie specifice artei actorului (improvizaţie, expresie corporală şi vocală, lucru pe textul dramatic etc.), activităţile desfăşurându-se în baza unui program de întâlniri săptămânale. Primele grupe care participă la cursurile de actorie organizate de Teatrul Ion Creangă sunt elevii Colegiului Național „Iulia Hașdeu” și ai Liceului Teoretic „Grigore Moisil”. Majoritatea liceenilor implicați fac parte din trupa de teatru a școlii, dar prin acest proiect, cu ajutorul actorilor profesioniști vor avea oportunitatea de a descoperi şi înţelege specificul meseriei de actor, dar şi specificul unor elemente de scenotehnică. Clubul de teatru pentru liceeni este un nou proiect al Teatrului Ion Creangă, derulat cu scopul de a încuraja apropierea generaţiilor tinere de artele dramatice, stimulând totodată creativitatea şi dinamica de grup printr-o formă alternativă de educaţie prin teatru. Proiectul reuneşte atât oferta de cursuri de actorie, cât şi o serie de spectacole realizate pentru liceeni sau cu participarea acestora. Proiectul se desfăşoară în parteneriat cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român.

Sursa: Evz.ro

 

Şcoala Americană din Bucureşti și-a ales bursierii pentru anul școlar 2014-2015 Acordarea burselor de studiu la Şcoala Americană Internaţională din Bucureşti (AISB) continuă și în acest an. Au fost aleși trei câștigători ai programului, elevi care urmează să studieze pentru a obține Diploma de Bacalaureat Internațional, odată cu absolvirea liceului. Bursele de studiu pentru 4 sau 5 ani sunt oferite de AISB elevilor cu rezultate şcolare deosebite, cu scopul de a le dezvolta aptitudinile și de a le oferi standarde superioare de învăţământ, iar ulterior de a le facilita accesul la universități de prestigiu din străinătate. Condițiile principale pentru ca un elev să fie selectat pentru un interviu și să obțină ulterior o bursă integrală la AISB sunt: demonstrarea unor abilități academice exemplare și a unei nevoi de susținere financiară, precum și implicarea în comunitate prin activități extracurriculare care să reflecte un comportament etic. Anul acesta au fost 20 de candidaţi dornici sa obţina bursele care să le faciliteze intrarea în sistemul de învăţământ de înaltă calitate oferit de AISB. Portofoliul de candidaţi a cuprins atât elevi de la şcoli naţionale de stat din Bucureşti, cât şi de la şcoli private. 14 din elevii participanţi au optat pentru bursa de studii de 5 ani, iar restul pentru cea de 4 ani. Procesul de selecţie s-a realizat prin depunerea unui dosar, susţinerea unui examen de limba engleză şi susţinerea unui examen la matematică. În urma unei prime faze a concursului (dosar si examene), au fost selectati elevii care au fost intervievaţi de către comisia de acordare a burselor. Aceasta a fost compusă din directorii liceului şi gimnaziului, directorul şcolii, directorul financiar, directorul de admiteri, consilierii şcolii şi două cadre didactice.

Sursa: Evz.ro

 

Care sunt paşii pentru a te înscrie în sistemul profesional de învăţământ Elevii aflaţi în ultimul an al ciclului de învăţământ gimnazial se pot înscrie în zilele de 22 şi 23 mai pentru a-şi continua studiile în învăţământul profesional, forma pe care Guvernul încearcă să o reimplementeze în ultima perioadă. De altfel, pentru a se asigura şcolarizarea în proporţie de 100% a tuturor elevilor din învăţământul obligatoriu, cifrele aproape s-au dublat, fiind alocate un total de 51.000 de locuri. Învăţământul profesional se va întinde pe trei ani, nu doi ani şi se va începe din clasa a IX-a, şi nu a X-a, aşa cum a fost până acum. La final, absolvenţii vor primi un atestat în domeniul de activitate studiat. Totul după un examen de certificare a calificării profesionale, conform unui Ordin de ministru. Potrivit Metodologiei de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional, în primul an, elevii vor face pregătire profesională de bază într-un domeniu ales, iar în următorii doi ani vor face pregătire profesională generală de specialitate într-o calificare profesională. Elevii pot studia maximum două calificări profesionale din acelaşi domeniu şi numai în cazuri excepţionale, cu aprobarea Ministerului Educaţiei Naţionale, se poate organiza o formaţiune de studiu şi pentru două calificări profesionale din domenii diferite de pregătire. Singurele licee care pot organiza admitere în şcoala profesională sunt cele care au contract cu firme. Ajutor de la austrieci Un memorandum semnat acum o săptămână la Palatul Victoria a consemnat startul unei colaborări cu Ministerul Federal al Educaţiei, Artei şi Culturii al Austriei pentru dezvoltarea sistemului de învăţământ profesional. Astfel, va fi organizat un grup de lucru bilateral care să analizeze sistemul şi reglementările româneşti privind formarea profesională. De altfel, întreg învăţământul profesional ar urma să fie dezvoltat pe modelul german – care s-a dovedit un succes – unde elevii sunt educaţi să respecte meseria, în timp ce România ultimilor ani a promovat în special studiile universitare. Rezultatele înregistrate la bacalaureat, atunci când s-au folosit camere de supraveghere, a arătat adevărata faţă a unui sistem de învăţământ care avea peste un milion de studenţi în 2011. Programul complet al Etapei 1: • 22-23 MAI – secretariatele unităţilor de învăţământ gimnazial completează, la cererea elevilor şi a părinţilor, fişa de înscriere în învăţământul profesional. Eliberează fişa de înscriere. • 26-27 MAI – înscrierea candidaţilor la unităţile de învăţământ care şcolarizează învăţământ profesional cu durata de 3 ani, pe baza fişei de înscriere. • 28 MAI – afişarea listei candidaţilor înscrişi la învăţământul profesional şi graficul de desfăşurare a preselecţiei. • 29 – 30 MAI – derularea probei de preselecţie în unităţile de învăţământ în care s-a decis derularea acesteia. • 2 IUNIE – transmiterea de către comisiile de admitere din unităţile de învăţământ care organizează învăţământ profesional cu durata de 3 ani, din unităţile de învăţământ care au organizat proba de preselecţie, în format electronic şi în scris, către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru învăţământul profesional cu durata de 3 ani a rezultatelor preselecţiei şi a listei candidaţilor înscrişi la învăţământul profesional cu durata de 3 ani care au fost declaraţi admişi în urma preselecţiei. • 3 IUNIE – validarea de către comisia de admitere. Afişarea rezultatelor sesiunii de preselecţie la sediul unităţii de învăţământ. • 4 – 5 IUNIE – ridicarea de către candidaţii respinşi a fişelor de înscriere de la unitatea unde au participat la sesiunea de preselecţie. • 6 IUNIE – înscrierea candidaţilor respinşi la o altă unitate de învţământ, care nu a organizat probă de preselecţie. • 7 IUNIE – afişarea noii liste de candidaţi înscrişi şi afişarea informaţiilor despre proba suplimentară de admitere. • 10 IUNIE – desfăşurarea probei suplimentare de admitere. • 12 IUNIE – afişarea rezultatelor de la proba suplimentară de admitere. • 13 IUNIE – afişarea rezultatelor finale şi anularea înscrierii candidaţilor care nu au promovat clasa a VIII-a.

Sursa: Puterea.ro

 

Ministerul Educaţiei a decis reînfiinţarea şcolilor profesionale. Burse de 200 de lei pentru cei care se înscriu Ministerul Educaţiei a decis să reînfiinţeze şcolile profesionale. Mai mult, autorităţile au hotărât să le ofere şi burse speciale elevilor în valoare de 200 de lei, astfel încât să îi determine pe aceştia să urmeze cursurile. Zeci de mii de absolvenţi de liceu, care sunt apţi să muncească, intră în rândul şomerilor deoarece cunoştinţele teoretice deprinse nu sunt suficiente pentru a se angaja, iar cele practice lipsesc. Calendarul de înscriere la şcoala profesională este următorul: 26-27 mai – Cererea de înscrierea la Şcoala Profesională 28-30 mai – Probele de aptitudini 2 iunie – Afişarea rezultatelor; contestaţiile 3 iunie – Afişarea rezultatelor finale Elevii care vor face şcoala profesională vor primi 200 lei lunar, ca bursă de studii, dar şi susţinere financiară din partea companiei la care fac practică. De asemenea, aceştia vor primi certificat de calificare profesională – valabil în UE

Sursa: Puterea.ro

 

UNIVERSITAR

 

Mihnea Costoiu: În iunie s-ar putea inaugura un laser de mare putere la Măgurele Un laser de mare putere de 1 petawatt ar putea intra în funcţiune în iunie anul acesta, la Măgurele, a declarat, miercuri, ministrul delegat pentru Învăţământ Superior şi Cercetare, Mihnea Costoiu, prezent la deschiderea celui de-al 30-lea Congres al Asociaţiei Române de Urologie. În luna iunie se va inaugura primul laser de un petawatt din Europa, care nu face parte din proiecul Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP), a explicat pentru adevarul.ro Nicolae Zamfir, directorul Institutului de Fizică Nucleară „Horia Hulubei” de la Măgurele. „Desigur, cercetătorii de la ELI vor lucra şi cu acest laser înainte ca platforma ELI-NP să fie funcţională, în 2018”, a spus Zamfir. Mihnea Costoiu a mai vorbit despre aplicaţiile proiectului din medicină şi colaborarea dintre universităţile de medicină cu cercetătorii de la ELI-NP, scrie Mediafax. „Medicina este unul dintre domeniile pe care le vom sprijini în perioada următoare şi la Măgurele, cu sume extrem de generoase. De altfel, primele aplicaţii vor începe foarte curând, probabil că în luna iunie vom inaugura primul laser de mare putere din Europa, de un petawatt, cel mai mare laser de mare putere din Europa şi al doilea din lume, după cel de la Barclay-Livermore, de 1,7 petawaţi, şi care va avea ca prime aplicaţii tocmai aplicaţii din zona medicală. Probabil în luna iunie vom avea inagurarea oficială cu o aplicaţie la acest laser”, a precizat Mihnea Costoiu, citat de Mediafax. El a amintit că în urmă cu o lună, s-a semnat la Guvern, contracte de cercetare, de sprijinire a activităţii de cercetare a laboratoarelor, centrelor de cercetare, dar şi de sprijinire a doctoranzilor şi post-doctoranzilor, în valoare de aproape 300 de milioane de euro, „Am încercat, în acest an şi jumătate, să aducem cât mai aproape cercetarea de oameni. Ne dorim şi mi-am dorit în această perioadă să susţinem foarte mult cercetarea aplicată şi mă bucur de faptul că principalii beneficiari ai cercetării aplicate sunt medici, sunt spitalele, sunt centrele medicale în general. Practic, în toate aplicaţiile, în toate call-urile de proiecte cum le numim apelurile de proiecte pe care le-am lansat, medicii, medicina în general, a fost prezentă cu foarte multe proiecte şi foarte multe dintre aceste proiecte depuse au fost aprobate şi sunt în finanţare. Am semnat de curând, mai puţin de o lună, la Guvern, contracte de cercetare, de sprijinire a activităţii de cercetare a laboratoarelor, centrelor de cercetare, dar şi de sprijinire a doctoranzilor şi post-doctoranzilor, în valoare de aproape 300 de milioane de euro. Din aceste 300 de milioane de euro, aproape 40 de milioane de euro sunt fonduri destinate activităţii de cercetare sau sprijinirii tinerilor în cercetarea medicală”, a spus Costoiu. Totodoată, ministrul delegat a adresat medicilor şi centrelor medicale invitaţia de a se înscrie în proiectul ELI-NP, întrucât acesta nu este adresat numai fizicienilor, ci tuturor cercetătorilor. Proiectul ELI-NP de la Măgurele ELI-NP (Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics), centrul de cercetare în domeniul fizicii nucleare care va fi construit la Măgurele, este unul dintre cei trei piloni ai proiectului european ELI, care va deveni cea mai avansată structură pe plan mondial destinată studiilor legate de radiaţia fotonică cu caracteristici extreme. Celelalate două centre – ELI-Beamlines şi ELI-ALPS – vor fi construite la Praga (Cehia) şi, respectiv, Szeged (Ungaria). Construcţia centrului de cercetare ELI-NP la Măgurele ar trebui finalizată până în toamna lui 2014, pentru ca apoi să fie instalate cele două lasere de mare putere şi sistemul de radiţie gamma, iar centrul de cercetare să fie operaţional din 2017. Ministrul Mihnea Costoiu spunea, în 2013, că laserul de la Măgurele ar putea concentra investiţii publice şi private de peste un miliard de euro şi va crea în total 13.000 de locuri de muncă, inclusiv pentru 1.000 de cercetători din toată lumea, din care peste 200 vor fi angajaţi permenent. Sistemul de lasere de mare putere al proiectului dezvoltat din fonduri europene la Măgurele va fi furnizat de compania franceză Thales, în cadrul unui contract de 60 de milioane euro.

Sursa: Adevarul.ro

 

Spiru Haret, membru al comunităţii internaţionale a educaţiei In 29 aprilie 2014 a avut loc, la Iaşi,  Ceremonia de primire de noi membri în International Adult and Continuing Education Hall of Fame (Galeria Internaţională a educaţiei continue şi a adulţilor), în cadrul celei de a patra Conferinţe Internaţionale de Educaţie a Adulţilor. organizată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Universitatea din Bucureşti, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timişoara. International Adult and Continuing Education Hall of Fame este o societate non-profit al cărei scop este de a onora persoanele care au adus contribuţii deosebite în domeniul educaţiei adulţilor. Anual, sunt selectate personalităţi din domeniul educaţiei adulţilor şi al formării continue din întreaga lume pentru includerea lor în IACE Hall of Fame. Statutele asociaţiei prevăd ca personalităţile propuse în Galerie trebuie să fie eminente în domeniul lor şi trebuie să fi contribuit la dezvoltarea educaţiei adulţilor şi a educaţiei continue. Comitetul de Selecţie  acceptă nominalizarea şi  ca membru post-mortem. În anul 2014, au fost incluşi ca membri: Sturla Bjerkaker, Marjean Buckner, Patricia Cranton, Chris Duke, John Field, Dorothy Lucardie, Mihaly Sari, Douglas Smith, iar Spiru Haret şi Milka Atanasova (Bulgaria), ca membri post-mortem. Propunerea de includere a lui Spiru Haret în IACE Hall of Fame a aparţinut profesorilor Romiţă Iucu (Universitatea din Bucureşti) şi Laurenţiu Şoitu (Universitatea ,,Al. I. Cuza” Iaşi). În prezentarea de către International Adult and Continuing Education Hall of Fame a ministrului român al Instrucţiunii publice se spune, printre altele: ,,Spiru Haret (1851-1912) was one of the most important leaders of the educational system of Romania. In Europe, his reforms are appreciated for the capacity of understanding education as a continual process and the transformational role adult education plays in the policy of communities. Haret reformed Romanian schools and, implicitly, the Romanian society.” http://www.halloffame.outreach.ou.edu/2014/Haret.html (Spiru Haret (1851-1912) a fost unul dintre cei mai importanţi lideri ai sistemului de învăţământ din România. În Europa, reformele sale sunt apreciate pentru capacitatea de a înţelege educaţia ca un proces continuu şi rolul transformator pe care educaţia  adulţilor îl joacă  în politica comunităţilor. Haret a reformat şcolile româneşti şi, implicit, societatea românească.) În continuare se menţionează contribuţiile lui Haret la reformarea societăţii româneşti o reprezintă reglementarea educaţiei adulţilor. El a creat, prin legi şi acte normative, cadrul instituţional de dezvoltarea a educaţiei adulţilor în România prin şcoli de adulţi, cercuri culturale, biblioteci populare, şezători săteşti, teatru sătesc etc. A infiinţat reviste în scopul culturalizării ţăranilor şi muncitorilor. A dezvoltat teoria şcolii pentru viaţă, inseparabilă de problemele generale ale societăţii, inclusiv de educaţia permanentă, de învăţarea continuă.      A înfiinţat biblioteci săteşti concepute ca un mijloc eficient de educaţie a populaţiei din mediul rural. Activitatea educativă a bibliotecilor populare era susţinută de învăţători şi preoţi din sate. Este iniţiatorul şi organizatorul activităţii extraşcolare a învăţătorilor rurali, având ca scop ridicarea nivelului cultural şi economic al ţăranilor adulţi prin cursuri de alfabetizare, prin răspândirea de cunoştinţe de cultură generală, de agricultură, prin organizarea obştiilor săteşti, a băncilor şi cooperativelor ţărăneşti. Au fost înfiinţate şcoli pentru adulţi, iar pentru elevii săraci – cantine şcolare; a organizat activitatea de  editare de carte didactică accesibilă pentru câţi mai mulţi cititori. Pentru  învăţători a creat colecţia „Biblioteca pedagogică”, constituită din traduceri din pedagogia universală. Haret a sprijinit apariţia revistelor pedagogice „Convorbiri didactice”, „Învăţământul primar”, „Noua revistă pedagogică”, publicaţii care au inclus articole despre şcolile pentru adulţi. În viziunea lui Spiru Haret educaţia, într-un stat modern, cuprinde toate categoriile de vârstă într-un cadru instituţional adecvat fiecărei vârste. Învăţământul este investit ca instituţie fundamentală de educaţie populară. Datorită deciziilor şi acţiunilor sale s-au înfiinţat mii de şcoli pentru adulţi în România la inceputul secolului al XX-lea. Şcolile pentru adulţi  erau organizate în funcţie de nivelul de instrucţie al populaţiei: şcoli de adulţi de curs primar, cursuri libere destinate a completa cultura generală, şcoli de adulţi pentru ucenicii din fabrici, prăvălii şi ateliere. Ministrul Haret a elaborat Regulamentul pentru şcolile de adulţi din  anul 1904 şi Programa analitică pentru şcoalele de adulţi din 1904. Datorită cadrului instituţional al educaţiei adulţilor creat de Spiru Haret, a avut loc scăderea analfabetismului într-o proporţie semnificativă – de la 78% în 1899 la 61% în 1912. Placa ,,Spiru Haret” a fost înmânată, în 29 aprilie, ministrului Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie în cadrul ceremoniei găzduită de Primăria municipiului Iaşi. Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie a vorbit despre contribuţiile fundamentale  pe care Spiru Haret le-a avut în reformarea învăţământului românesc şi a societăţii româneşti. Cu acelaşi prilej a fost organizat panelul Legi şi acte normative cu privire la şcoală şi educaţie  moderat de doamna prof. dr. Carmen Creţu, Prorector al Universităţii ,,Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, panelişti fiind acad. Ioan Aurel Pop, rectorul Universităţii Babeş-Bolyai Cluj-Napoca,  prof. dr. Constantin Schifirneţ – SNSPA,  prof. dr. Laurenţiu Şoitu, Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” Iaşi. Tema intervenţiei mele a fost ,,Spiru Haret, legi şi acte normative şcolare”, în care am accentuat că în viziunea lui Haret, într-un stat modern, educaţia cuprinde toate categoriile de vârstă într-un cadru instituţional, şi învăţământul a fost investit ca instituţie fundamentală de educaţie populară, iar reforma şcolară este concepută în conformitate cu situaţiile reale ale grupurilor de la baza societăţii: ,,Păturile de jos ale poporului sunt acelea care au cu deosebire trebuinţă de solicitudinea noastră. Ele sunt acelea care au beneficiat mai puţin de lucrarea de transformare din ultimele decenii”, Operele lui Spiru C. Haret, vol. II, Bucureşti: Comunicare.ro, p. 270. În cadrul aceleiaşi manifestări a fost lansat volumul Spiru Haret, Laws and normative acts on school and education, An anthology, with an introductory study by Constantin Schifirneţ.Translation by Carmen Veronica Borbely and Mădălina Elena Vătămănescu, Presa Universitară Clujeană, 2014. Această recunoaştere internaţională a contribuţiilor lui Spiru Haret la educaţia adulţilor nu este singulară. În anul 1976, Uniunea Internaţională Astronomică a atribuit numele Spiru Haret unui crater de pe Lună (craterul are 29 km în diametru şi se află în emisfera ce nu se poate vedea de pe Terra, aproape de polul sud al Lunii).

Sursa: Adevarul.ro