Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 4.06.2014

PREUNIVERSITAR

 

VIDEO Despre orientarea în carieră după absolvirea liceului, la Adevărul Live

Marţi, la Adevărul Live am discutat despre orientarea în carieră, ce pot să facă tinerii pentru a urma o cale potrivită aptitudinilor şi talentelor lor, după absolvirea liceului. În platou a fost coordonatorul de implementare a metodologiei de la proiectul „Zburd – Educaţie prin Coaching”, Ana Maria Alexandru. De asemenea, prin Skype ni s-au alăturat Dan Luca, coach în cadrul proiectului, şi directorul Liceului Tehnologic din Câmpulung, Adriana Nedelcu. Liceul Tehnologic din Câmpulung are cea mai mare creştere a ratei de promovare la Bac dintre toate liceele care au participat la proiectul Zburd-Educaţie prin coaching. Consilierii de la Zburd-Educaţie prin coaching se alătură campaniei ”Adevărul te meditează şi te premiază” săptămâna aceasta, pentru a oferi sfaturi şi modele de bune practică tinerilor care se pregătesc pentru Bacalaureat 2014, dar şi profesorilor şi părinţilor. Împreună, astăzi vom discuta despre opţiunile pe care le au tinerii după absolvirea liceului. Orientarea în carieră „Partea foarte interesantă este punctul de plecare, pentru că unii nu văd bacalaureatul nici măcar ca pe un punct de pornire. La un moment dat, Simona a avut o întâlnire cu elevii şi i-a intrebat ce îşi doresc de la viaţă. Doar doi elevi din aproximativ 20 aveau o idee vagă asupra a ce doreau să facă pe viitor. Restul au spus că nici măcar nu se gândesc la asta, nici nu vor să viseze. Toţi merg pe ideea: de ce să vin să învăţ, când uite ce fac alţii şi cum au ajuns la televizor fără să înveţe? Ce putem face noi este să le dăm exemple şi să îi ascultăm, să nu îi judecăm. Trebuie să le dăm siguranţa de a spune absolut orice”, a delcrat Ana Maria Alexandru, coordonatorul de implementare a metodologiei de la proiectul „Zburd – Educaţie prin Coaching”. Rezultatul proiectului este filmul numit „Ba se poate”, care arată cum felul interactiv în care lucrează copiii cu profesorii lor şi efectele acestei metode de educaţie. „Orice metodă de educaţie formală şi informală contează şi are efect, atâta timp cât este predată cu dragoste şi respect pentru nevoile lor”, a mai spus Ana Maria Alexandru. „Abordarea pe care am avut-o la Sibiu a fost să lucrăm cu o singură clasă, iar rezultatele noastre au legătură cu o clasă pe care am individualizat-o şi pe care am luat-o din clasa a XI-a, pe care am dus-o până în clasa a 12a. Rezultatul a fost apropierea dintre profesori şi elevi, dată de formalitatea dintre profesori şi elevii lor. Aducând umăr lângă umăr atât elevi, cât şi profesori, s-a creat un context de egalitate în care copiii s-au simţit băgaţi în seamă”, explică Dan Luca, coach în cadrul proiectului. Schimbarea vine din schimbarea atitudinii cu profesorii faţă de elevi, formalismul afectând felul în care elevii interacţionează cu mentorii lor, dar şi felul în care aceştia asimilează materia şi se implică în activităţile şcolare. „Copiii văd modele în cei vulnerabili, dispuşi să educe, nu doar să predea o materie. De multe ori, ne-a plăcut o materie în liceu pentru că ne-au plăcut profesorii, iar asta spune foarte mult despre aceste relaţii. Orice s-ar spune şi orice s-ar face, totuşi, modele mereu prezente ar trebui să fie părinţii. Dacă părinţii renunţă să lupte pentru ce îşi doresc, transmit acest lucru copiilor lor”, a mai spus Dan Luca. „Cred că nu ţine doar de aptitudini. Noi vorbim despre cumulul de factori benefici, începând cu condiţiile materiale. Pentru mine, toţi copiii s-au născut perfecţi, toţi au capacităţi, însă totul depinde de sistemul educaţional, de cum sunt stimulaţi, încurajaţi de acasă şi la şcoală, dacă le dăm voie să exploreze şi dacă avem o comunicare deschisă cu ei”, a mai spus Ana Maria Alexandru. „Este important, atât prin acest proiect, cât şi printre alte proiecte de voluntariat, ca elevii să-şi dea seama ce vor, ce le place, ce li se potriveşte”, susţine Dan Luca. Pe elevii care dau Bacul anul acesta, Ana Maria Alexandru îi sfătuieşte să îşi descopere pasiunea şi să îşi urmeze visele. În cadrul campaniei „Adevărul te meditează şi te premiază” am realizat deja lecţiile video pentru proba de Limba Română şi proba obligatorie de la Bac, precum şi probele din cadrul Evaluării Naţionale. Consiliere pentru elevi Dintre cele 40 de lecţii de pe adevarul.ro, 10 vizează partea de consiliere şi sunt oferite de specialişti care au lucrat cu liceeni în anii trecuţi şi care i-au ajutat să promoveze cu succes testele naţionale. Consilierii le vor spune elevilor cum să se organizeze ca să înveţe toată materia, cum să facă faţă stresului, cum să comunice cu profesorii şi cu părinţii sau cum să se pregătească psihic şi fizic pentru a face faţă unei lungi perioade de examene. Marele premiu: 1.000 de euro În cadrul acestei campanii, Adevărul a pregătit şi o serie de premii pentru elevi. Pentru a participa, trebuie să accesaţi acest link şi să vă înscrieţi în secţiunea Bacalaureat 2014 pe adevarul.ro cu un eseu motivaţional pe tema “Care este visul tău?”, să strângeţi cât mai multe like-uri şi share-uri şi, astfel, puteţi câştiga premii Biocebral ce vă vor da energie pe toată perioada examenelor, dar mai ales marele premiu în valoare de 1000 Euro!

Sursa: Adevarul.ro

 

ADMITERE LICEU 2014 A început admiterea la colegiile militare liceale

În perioada 29 mai-7 iulie are loc concursul de admitere în Colegiile militare liceale “Dimitrie Cantemir” din Breaza, “Mihai Viteazul” din Alba Iulia şi “Ştefan cel Mare” din Câmpulung Moldovenesc. Concursul de admitere a debutat vineri, 30 mai, cu evaluarea scrisă a cunoştinţelor la Limba şi literatura română şi la Matematică, se arată într-un comunicat de presă al MAPN. Pentru locurile scoase la concurs de cele trei instituţii militare de învăţământ liceal s-au înscris peste 1.600 de candidaţi, au fost admişi pentru etapa următoare aproximativ 1.400 de elevi, dintre care peste 400 de fete. După prezentarea candidaţilor cu fişa de înscriere şi foaia matricolă, la începutul lunii iulie, vor fi calculate mediile finale de admitere şi, în data de 6 iulie, vor fi afişate rezultatele admiterii pe cele 360 de locuri scoase la concurs de  instituţiile militare liceale. Criteriile generale de recrutare pe care trebuie să le îndeplinească, cumulativ, candidatul care optează pentru profesia de militar în activitate ori pentru a urma cursurile unei unităţi de învăţământ liceal militar sunt următoarele: a) să aibă cetăţenie română şi domiciliul stabil în România de cel puţin 6 luni, la data începerii anului de învăţământ/cursului/programului de formare; b) să fie declarat „apt medical”; c) să nu fi fost condamnat pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unei infracţiuni săvârşită cu intenţie, care l-ar face incompatibil cu exercitarea profesiei de militar în activitate ori pentru a urma cursurile unei unităţi de învăţământ liceal militar, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea; d) să nu facă parte din partide, formaţiuni sau organizaţii politice, iar dacă este membru, să se angajeze în scris că, după admiterea în unitatea/instituţia de învăţământ militar sau în programul de formare/instruire, va renunţa la această calitate; e) să nu facă parte din organizaţii interzise de legislaţia română şi să nu fie membru al unor organizaţii incompatibile cu regulile, activităţile şi atribuţiile specifice profesiei militare; f) să nu aparţină unor culte sau asociaţii/grupări religioase care contravin normelor de păstrare a ordinii publice, care încalcă bunele moravuri sau afectează exercitarea profesiei militare; g) să nu fie asociat unic ori să participe direct la administrarea sau conducerea unor organizaţii sau asociaţii comerciale, iar dacă este într-una din aceste situaţii, să se angajeze în scris că, după admiterea în unitatea/instituţia de învăţământ militar, în programul de formare sau de instruire, va renunţa la această calitate; h) pentru candidate – să declare în scris că îşi asumă toate riscurile, în situaţia în care pe parcursul susţinerii probelor de selecţie se află în stare de graviditate/maternitate.

Sursa: Adevarul.ro

 

ADMITERE LICEU 2014 S-au publicat rezultatele finale de la probele de aptitudini şi de limbă modernă

Marţi, s-au afişat rezultatele finale la avizierele şcolilor unde s-au dat probele de aptitudini pentru admiterea la liceu sau de limbă modernă pentru admiterea la clasele cu predare în regim bilingv. De asemenea, tot marţi s-au afişat listele cu rezultatele preselecţiei la şcoala profesională. În data de 4-5 iunie 2014, candidaţii îşi ridică anexele fişelor de înscriere de la centrele unde au susţinut proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă. Pe 10 iunie 2014, candidaţii, care au participat la aceste probe, depun anexele fişelor de înscriere la unităţile gimnaziale absolvite. Aceste anexe (completate, semnate, ştampilate), se vor ataşa fişei de înscriere. Pentru a doua etapă de admitere, candidaţii, care doresc să susţină proba de lb.modernă / lb. maternă, se pot înscrie pe data de 16 iulie 2014. De asemenea, tot marţi se afişează listele cu rezultatele preselecţiei la profesională. Calendarul admiterii la Profesională: – 26 şi 27 mai: înscrierea la liceele care au clase profesionale – 29 şi 30 mai: susţinerea probei de preselecţie, acolo unde se organizează – 3 iunie: afişarea rezultatelor preselecţiei – 6 iunie: înscrierea celor respinşi la instituţiile care nu au preselecţie – 7 iunie: afişarea listelor finale cu elevii înscrişi şi a concurenţei înregistrate – 10 iunie, ora 9.00: proba suplimentară de admitere acolo unde sunt mai mulţi candidaţi pe un loc – 13 iunie: afişarea rezultatelor la proba de admitere, după depunerea contestaţiilor, în 12 iunie – 24 iunie: afişarea la licee a listelor candidaţilor admişi la profesională, după eliminarea elevilor corijenţi sau repetenţi – 4 iulie: afişarea listelor în ordinea mediei de admitere, după rezultatele de la Evaluarea Naţională – 5-6 iulie: depunerea dosarelor de înscriere la licee – 6 iulie: afişarea listelor finale a candidaţilor înmatriculaţi în învăţământul profesional după retragerea celor care vor participa la admiterea la liceu – 7 iulie: afişarea locurilor rămas libere după etapa I – urmează aceiaşi paşi în etapele II şi III, în perioada 7 iulie – 9 septembrie.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevi din toată ţara participă, vineri, la demonstraţii de aeromodelism, la Pucioasa

Începând de vineri, timp de trei zile, la Pucioasa, va avea loc cel mai mare Concurs de Aeromodele Captive din ţară: „Memorialul Henri Coandă, ediţia a 38-a. Acesta este cel mai longeviv concurs de machete de aeronave din România. Concursul a fost gândit acum aproape patru decenii de regretatul Dumitru Diaconescu. Festivitatea de deschidere a Memorialului va avea loc vineri, 6 iunie 2014 la ora 11.00. Ca în fiecare an, ceremonia va fi salutată de reprezentanţi ai aviaţiei “mari”, militare, civile şi sportive printr-un survol pe cerul Pucioasei.   Pe parcursul celor trei zile de concurs se vor desfăşura întreceri la diverse categorii, urmând ca învingătorii să fie desemnaţi duminică, 8 iunie.   Întrecerea va avea loc pe platoul de la Clubul Copiilor sau pe Dealul Moţăianca (pentru “Memorialul Ioan Zeicu”).   La “Memorialul Henri Coandă” şi-au anunţat participarea reprezentanţi ai cluburilor şi palatelor copiilor din mai multe judeţe: Buzău, Brăila, Prahova, Braşov, Călăraşi, Argeş, Alba, Dâmboviţa şi din Bucureşti.

Sursa: Adevarul.ro

 

FOTO Zeci de elevi din judeţ s-au întrecut într-un concurs organizat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Vaslui

Astăzi, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Podul Înalt” al judeţului Vaslui a fost gazda  etapei judeţene a concursurilor cercurilor de elevi „Prietenii Pompierilor” şi “Cu viaţa mea apăr viaţa”, competiţie organizată în fiecare an în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Vaslui. Ca de fiecare dată, şi în acest an, concursurile au beneficiat de o participare numeroasă a elevilor din judeţ, ceea ce dovedeşte popularitatea de care se bucură în rândul acestora. Astfel, la concursul „Prietenii Pompierilor” au participat 10 echipaje de la şcoli gimnaziale din judeţ (7 echipaje de băieţi/mixte şi 3 de fete), iar la concursul „Cu viaţa mea apăr viaţa” s-au înscris la start 13 echipaje, de la 5 licee şi 8 şcoli gimnaziale. La concursul „Prietenii Pompierilor”, echipajele au fost supuse la trei probe – una teoretică şi două practice („Pista de îndemânare peste obstacole” şi „Ştafeta de 400 de metri cu obstacole”). Concursul cu tematică de protecţie civilă „Cu viaţa mea apăr viaţa” a vizat două categorii de vârstă – şcoli gimnaziale şi licee. Echipajele au fost puse la încercare pe parcursul a trei probe – una teoretică şi două practice (transportul asistat al unui accidentat aşezat pe targă pe distanţa de 50 m şi deplasarea cu masca pe figură într-un perimetru cu obstacole). Concurenţii, elevi ai şcolilor gimnaziale, dar şi de liceu au fost arbitraţi de comisii fomate din reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean şi Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. În urma probelor de concurs, clasamentul a arătat astfel: la categoria băieţi – locul I – Şcoala Anastasie Panu Huşi, locul II – Şcoala Popeni (Zorleni), locul III –Şcoala Constantin Motaş Vaslui. La categoria fete, pe primul loc s-au clasat elevele Şcolii Anastasie Panu Huşi, pe locul II, Şcoala Ştefan cel Mare Vaslui, iar pe locul III- Şcoala “Episcop Iacov Antonovici”, Bârlad. Pe unităţi pe învăţământ, la categoria gimnazii, cei mai buni s-au dovedit a fi elevii Şcolii Gimnaziale  Deleşti, pe locul II Şcoala Gimnazială Ghermăneşti, iar pe locul III Şcoala Alexandra Nechita Vaslui. La licee, pe primul loc s-au clasat elevii de la Liceul „Ştefan Procopiu”, pe doi Colegiul Economic „Anghel Rugină”, Vaslui, iar pe poziţia a treia a clasamentului Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza”, Bârlad. Competiţia s-a încheiat cu o festivitate de premiere, toate echipajele clasate pe podium fiind recompensate într-un cadru festiv cu premii care au constat în echipamente sportive oferite de Consiliul Judeţean Vaslui. De asemenea au fost acordate la fiecare categorie menţiuni şi premii pentru fair – play.

Sursa: Adevarul.ro

 

Cum strange Biserica date despre familiile care nu sunt ortodoxe. Profesorii de Religie din Gorj, pusi sa colecteze informatii din scoli

Profesorii de Religie din judetul Gorj au fost pusi de Inspectoratul scolar judetean sa adune date despre situatia cultelor neoprotestante in scoala si sa comunice numarul familiilor de alta credinta decat cea crestina ortodoxa din scolile in care predau. „Eu voi trimite Mitropoliei situatia pe care o voi primi, de aceea va rog sa respectati termenul si rog seriozitate!”, se arata intr-un anunt publicat la inceputul anului pe site-ul inspectoratului de catre Stefan Cristian Vatafu, inspector scolar de Religie. Contactat de HotNews.ro, Vatafu a declarat ca nu a comis nicio ilegalitate si ca cererea de strangere de date „vine de la nivel central”. Stefan Cristian Vatafu, inspectorul scolar de Religie din Gorj, a publicat la inceputul anului pe site-ul Inspectoratului Scolar Judetean Gorj urmatorul anunt: Anunt ISJ Gorj Foto: isj.gj.edu.ro „In atentia profesorilor de Religie

Va rog ca pana la 15 februarie sa imi trimiteti situatia din unitatile de invatamant unde predati cu urmatoarele: – situatia cultelor neoprotante in scoala,

– numarul familiilor eterodoxe din localitatea respectiva si daca acestea dispun de casa de rugaciune, – numele pastorului – felul si frecventa activitatilor prozelitiste (acolo unde ele exista), – implicare preotului paroh in relatia cu scoala si in activitatea de combatere a acestui fenomen.

Eu voi trimite Mitropoliei situatia pe care o voi primi, de aceea va rog sa respectati termenul si rog seriozitate!”

Conform Legii Cultelor (nr. 489/2006), „este interzisa obligarea persoanelor sa isi mentioneze religia, in orice relatie cu autoritatile publice sau cu persoanele juridice de drept privat” (art. 5, alin. 6) si „este interzisa prelucrarea datelor cu caracter personal legate de convingerile religioase sau de apartenenta la culte, cu exceptia desfasurarii lucrarilor de recensamant national aprobat prin lege sau in situatia in care persoana vizata si-a dat, in mod expres, consimtamantul pentru aceasta” (art. 5, alin.5).

Contactat de HotNews.ro, Ion Isfan – inspector scolar general in Gorj, a refuzat sa raspunda intrebarilor, spunand: „Nu stiu despre ce este vorba. Vorbiti cu el”.

Stefan Cristian Vatafu, inspectorul scolar de Religie din judet, a declarat pentru HotNews.ro ca a cerut aceste date „pentru o buna colaborare cu celelalte culte. Eu nu am vrut sa ii dam la o parte sau sa ii discriminam si am vrut sa ii invitam pe toti la toate actiunile de la nivelul judetului. Noi am vrut sa fie o buna colaborare cu toti”.   Vatafu a spus ca a incercat si sa discute direct cu reprezentantii altor culte, „dar sunt oarecum reticenti la un dialog frumos si nu au fost dispusi sa dialogheze. De fapt, ii priveste in special pe elevi, pentru ca ei in timpul orei de religie poate pleaca prin alte parti. Eu am incercat sa le spun profesorilor ca nu trebuie sa se simta copiii marginalizati si le-am explicat profesorilor de religie sa nu ii marginalizeze, sa incerce sa ii implice si pe ei daca vor parintii in aceste activitati. Au fost concursuri judetene in care a luat locul I, la liceul de la Turceni de exemplu, un grup de elevi format din 7-8 fete nu stiu exact ce religie, ca nu conteaza, la un concurs judetean de colinde”.   „Pe mine m-a interesat si numele pastorului ca sa vorbesc cu el si sa ii spun ca suntem deschisi. Asta m-a interesat”, a continuat inspectorul de Religie.

Intrebat cine a cerut colectarea acestor date, oficialul a declarat: „Chiar si Mitropolia a spus ca vrea o conlucrare, adica sa nu-i dam la o parte. Asta vine de la nivel central. Este o solicitare facuta de mine in colaborare cu Mitropolia, pentru o buna conlucrare. E interpretat acel text in fel si chip”.

„Am centralizat datele si le-am dat. Toate lucrurile acestea au fost solicitate pentru o buna colaborare, nu pentru discriminare sau pentru indepartarea lor. Mitropolia s-a implicat foarte mult si in activitati. Eu imi doresc ca acesti copii sa participe la activitati, dar nu obligati”, a continuat Stefan Cristian Vatafu.

Referitor la activitatile in care vrea sa ii atraga pe elevii apartinand altor culte, inspectorul de Religie a afirmat ca este vorba despre concursul judetean de pictura care s-a desfasurat pe 10 mai si concursul de colinde. „Participarea la concurs este libera. Nu m-am dus la familia Popescu care e adventista sa ii spun sa vina. E libera alegerea, dar copiii trebuie sa stie ca eu sunt inspector de religie pentru toti, nu doar pentru ortodocsi. Profesorul de religie, prin aceste lucruri, i-am zis sa transmita familiei si pastorului ca ei nu trebuie sa se simta discriminati si ca pot participa la orice activitati si concursuri, pentru ca ele nu au nicio tenta de prozelitism”, a sustinut Vatafu.

Acesta a precizat ca orice inspector primeste automat pe e-mail orice este publicat pe site-ul inspectoratului. „Domnul general are destule de cap, poate a uitat”.

„Nu am de ce sa fac ceva ilegal, ca nu am adus nicio jignire niciunui cult, nu am cerut date personale. Am cerut informatii pentru o mai buna colaborare”, a incheiat inspectorul scolar de Religie din judetul Gorj.   Toma Patrascu, vicepresedintele Asociatiei Secular Umaniste din Romania (ASUR), a declarat pentru HotNews.ro ca acesta „este un caz flagrant de discriminare pe temei religios. Un angajat al statului roman actioneaza de fapt in interesul direct al unei entitati private”. • HotNews.ro a transmis o solicitare Ministerului Educatiei in care a cerut un punct de vedere, urmand a publica raspunsul indata ce el va fi trimis de catre Minister. • HotNews.ro a incercat sa obtina un punct de vedere si de la purtatorul de cuvant al Bisericii Ortodoxe Romane, Constantin Stoica, insa pana la momentul publicarii articolului acesta nu a putut fi contactat.

Sursa: Hotnews.ro

 

Dezvăluiri din grădiniţa groazei: copiii erau adormiţi cu vin şi treziţi cu cafea

Copiii aflaţi în Centrul de dezvoltare şi educaţie „Micul Regat” din Constanţa, unde îngrijitoarele au fost filmate în timp ce îi agresează sau ameninţă pe micuţi, primeau vin pentru a dormi la prânz, iar când se trezeau li se dădea cafea, afirmă avocatul părinţilor care au reclamat abuzurile. Avocatul Ştefan Roman, cel care îi reprezintă pe părinţii copiiilor maltrataţi de angajaţii grădiniţei private, a declarat, marţi, corespondentului MEDIAFAX că părintele care a văzut imaginile cu abuzurile de la centru a intrat în posesia acestora dintr-o întâmplare. „Grădiniţa era prevăzută cu un sistem de supraveghere care în mod normal era pornit în fiecare zi până la orele prânzului. În perioada normală de filmare totul era în regulă, dar în două zile, la sfârşitul anului trecut, sistemul a fost uitat pornit după ora 12.00, iar în acel timp au fost filmate imaginile care au apărut în presă. (…) Imaginile erau accesibile, conform contractului. Părinţii aveau dreptul să vadă imaginile, iar în contract se stipula faptul că se filmează până la ora 12.00. Părinţii puteau să intre on-line să vadă imaginile. Şi au ajuns în posesia imaginilor absolut întâmplător. Sunt 60 de copii la acea grădiniţă şi un singur părinte a văzut întâmplător aceste imagini”, a afirmat avocatul Ştefan Roman. El a spus că părinţilor copiilor care veneau acasă cu vânătăi după ce erau bătuţi şi bruscaţi de îngrijitoare li se spunea că micuţii s-au lovit singuri. „Toate imaginile pe care le vedeţi sunt filmate în numai două zile, deci vă puteţi imagina ce se întâmpla în fiecare zi. Părinţii au văzut că micuţii veneau acasă plini de vânătăi, iar când întrebau ce s-a întâmplat li se spunea ba că s-au ciocnit între ei, ba că s-au lovit de vreun obiect. Unii dintre ei veneau acasă mirosind a cafea. Li s-a spus că au mâncat bomboane. Niciodată nu şi-au putut închipui că ei primeau cafea la grădiniţă. (…) Primeau vin înainte de culcare, ca să adoarmă, iar când se trezeau primeau cafea. Acest lucru reiese clar din înregistrările audio care s-au făcut: două angajate vorbeau între ele dacă au servit vinul copiilor”, mai spune avocatul. Potrivit acestuia, dosarul este deschis de aproape jumătate de an, dar a fost întârziat de schimbările apărute în Codul Penal şi cel de Procedură Penală, iar acum se va cere extinderea cercetărilor. „Filmările sunt din toamna anului 2013, iar plângerea a fost depusă în luna decembrie. Iniţial, plângerea a fost depusă la Parchetul Judecătoriei Constanţa, iar apoi s-a declinat competenţa la Parchetul Tribunalului Constanţa. S-au întârziat cercetările şi din cauza schimbărilor codurilor Penal şi de Procedură Penală, iar în prezent urmează să extindem cercetările şi pentru alte infracţiuni. În momentul de faţă persoanele responsabile sunt cercetate pentru purtare abuzivă şi vom cere extinderea şi pentru infracţiunea de rele tratamente aplicate minorului pentru că faptele acelor persoane sunt deosebit de grave şi au un efect profund dăunător asupra dezvoltării copiilor”, a mai arătat apărătorul părinţilor copiilor abuzaţi. De asemenea, Ştefan Roman a precizat că se va cere extinderea cercetărilor şi faţă de alte persoane, inclusiv faţă de persoana juridică „Micul Regat”, deoarere copiii erau daţi în îngrijire instituţiei, nu unei persoane anume. El spune că sunt în continuare părinţi care vor să devină parte în dosar, dar, pe de altă parte, există şi părinţi care s-au lăsat foarte greu convinşi, iar o parte dintre ei nu cred în continuare că micuţii au fost abuzaţi. „Cei care aveau cunoştinţă despre aceste fapte au încercat să aducă lumină asupra cazului şi pentru alţi părinţi care pur şi simplu nu ştiau ce se întâmplă acolo. Chiar ieri (luni – n.r.) a fost o întâlnire între părinţi, ocazie cu care unii dintre ei au văzut imaginile pentru prima dată. (…) Mulţi părinţi s-au lăsat foarte greu convinşi, iar o parte dintre ei nu cred în continuare. Bineînţeles că în grădiniţă sunt copii ai unor părinţi care sunt fie rude, fie cunoştinţe ale personalului ori directoarei şi care au încercat să formeze o tabără împotriva părinţilor care şi-au văzut copiii maltrataţi”, a mai spus avocatul. Acesta a adăugat că reprezentanţii grădiniţei au şters imaginile de pe suportul magnetic pe care erau stocate, la scurt timp după deschiderea dosarului, şi că au încercat să îi discrediteze pe părinţii care au descoperit incidentele. „Au spus că părinţii acelui copil sunt nebuni, că urmează tratament pentru boli psihice. S-a spus despre copilul lor că este autist, iar după aceea că este retardat mintal. Tot felul de poveşti din acestea pentru a-i discredita şi pentru a-şi păstra cât mai mulţi clienţi”, a adăugat apărătorul părinţilor. Angajaţii Centrului de dezvoltare şi educaţie „Micul Regat” nu au dorit să comenteze acuzaţiile care li se aduc, susţinând că singura persoană abilitată să facă declaraţii este directorul general al instituţiei, Eliza Pufleanu, care s-ar afla în şedinţă încă de dimineaţă. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa declarau, marţi dimineaţă, după ce în presă au apărut imagini cu copiii agresaţi, că grădiniţa respectivă, care este privată, nu are autorizaţie de funcţionare şi nici acreditare. „Centrul nu este nici autorizat şi nici acreditat. Ei erau obligaţi să ceară un aviz de la Inspectoratul Şcolar. Atât timp cât nu l-au cerut, nu au intrat în baza noastră de date, astfel că nu-l putem verifica. Nu au cerut nici autorizare la ARACIP (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar – n.r.). Ei puteau funcţiona cu aviz de la noi şi cu autorizaţia de la ARACIP; autorizaţie provizorie şi apoi trebuiau să se acrediteze. (…) Părinţii au încheiat contracte cu acest centru educaţional. Cadrele respective care lucrau acolo aveau contracte cu acest centru, nu au fost înregistrate la ISJ”, a declarat corespondentului MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al ISJ Constanţa, Cristina Ivan. Centrul de dezvoltare şi educaţie „Micul Regat” se află în zona centrală a Constanţei, având înscrişi aproximativ 60 de copii cu vârste între trei şi şase ani, iar taxele percepute părinţilor sunt cuprinse între 550 de lei pe lună pentru programul 08.00 – 12.00 şi 800 de lei pe lună la programul lung, 08.00 – 17.00.

Sursa: Gandul.info

 

Patriarhia explică de ce Biserica trebuie să decidă cine poate să fie profesor de religie. „Autonomia universitară şi autonomia cultelor nu trebuie confundate cu lipsa de responsabilitate”

Ora de religie a fiecărui cult este predată de persoane acreditate de respectivul cult, iar absolvenţii instituţiilor de învăţământ teologic ortodox – angajaţi, în majoritate, de BOR – trebuie să îndeplinească exigenţele academice, morale şi spirituale specifice, precizează Patriarhia Română, ca reacţie la criticile după semnarea protocolului cu Ministerul Educaţiei, potrivit căruia şefii bisericii decid ce profesori de religie se angajează şi care sunt concediaţi. Patriarhia Română a făcut, marţi, mai multe precizări privind Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învăţământul preuniversitar şi la organizarea învăţământului teologic ortodox preuniversitar şi universitar, încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Secretariatul de Stat pentru Culte în 29 mai, după ce în presă au apărut mai multe informaţii „tendenţioase” legate de acest subiect. „Protocolul reafirmă cooperarea profesorilor de religie şi a cadrelor didactice din învăţământul teologic preuniversitar şi universitar cu propria lor Biserică a cărei învăţătură de credinţă o predau în şcoli, deoarece statul respectă autonomia cultelor şi, deci, nu realizează singur, ci împreună cu ele, învăţământul religios confesional. În plus, întrucât absolvenţii instituţiilor de învăţământ teologic ortodox sunt angajaţi, în cea mai mare parte, de către Biserica Ortodoxă Română, aceştia trebuie să îndeplinească pe lângă exigenţele de formare academică şi pe cele morale şi spirituale specifice acesteia. Pentru binele societăţii româneşti de azi este mare nevoie de-a intensifica legătura între libertate şi responsabilitate, între autonomie şi cooperare. Autonomia universitară şi autonomia cultelor, ambele garantate de lege, nu trebuie confundate cu indiferenţa sau lipsa de responsabilitate privind viaţa societăţii sau binele comun. În acest context, coresponsabilitatea şi cooperarea între Stat şi Biserică în spirit de respect reciproc este o datorie morală şi o necesitate practică pentru creşterea calităţii actului educaţional”, se arată în comunicatul Patriarhiei Române. În plus, arată sursa citată, potrivit Constituţiei României şi Legii educaţiei naţionale, religia, ca disciplină şcolară, este parte a trunchiului comun şi are caracter confesional, fiind predată, potrivit cerinţelor specifice fiecărui cult, de profesori abilitaţi, în baza protocoalelor încheiate de Ministerul Educaţiei şi cultele religioase recunoscute de stat. Acest statut al orei de religie din România se regăseşte în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, subliniază Patriarhia. „Astfel, încheierea Protocolului între cele trei instituţii semnatare, care să reglementeze modul de colaborare între stat şi fiecare cult în parte pentru asigurarea învăţământului religios în România, este o cerinţă legală şi reflectă realitatea garantată constituţional că ora de religie a fiecărui cult este predată de persoane acreditate de respectivul cult”, mai arată Patriarhia Română. Protocolul încheiat de Patriarhia Română, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Secretariatul de Stat pentru Culte are scopul creşterii calităţii învăţământului religios public, precum şi a învăţământului teologic preuniversitar şi universitar. Acesta urmează Protocolului încheiat între Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei şi Secretariatul de Stat pentru Culte pentru introducerea educaţiei moral-religioase în învăţământul de Stat (septembrie 1990) şi celor ulterioare încheiate de Patriarhia Română cu Ministerul Educaţiei Naţionale pentru reintegrarea învăţământului teologic seminarial (liceal) şi universitar în învăţământul public românesc. Potrivit Patriarhiei, prevederile acestor protocoale anterioare sunt reluate şi precizate mai clar în Protocolul din 29 mai 2014, ţinându-se cont de prevederile constituţionale şi noile reglementări legale, experienţa dobândită şi practica administrativă constantă din ultimii 25 de ani referitoare la responsabilitatea Bisericii Ortodoxe Române în formarea şi selectarea personalului său necesar în diferite domenii de activitate (preoţi, profesori de religie, asistenţi sociali etc.). Protocolul afirmă „coresponsabilităţile şi competenţele specifice Statului şi Bisericii în domeniul învăţământului religios public şi a învăţământului teologic ortodox preuniversitar şi universitar”, mai precizează aceeaşi sursă. Protocolul prevede că încadrarea profesorilor de religie se face cu avizul scris al ierarhului locului, iar retragerea motivată a acestui aviz duce la încetarea de drept a contractului individual de muncă.

Sursa: Gandul.info

 

Evaluarea Nationala 2014: Gafa a profesorilor de la o scoala din Capitala

Profesorii scolii 195 din Bucuresti au dat copiilor de clasa a doua doar jumatate de test la evaluarea nationala, pentru ca nu au observat ca acesta era format din doua parti. Cand subiectele au fost aduse pentru a fi multiplicate, conducerea scolii 195 nu si-a dat seama ca testul avea doua parti si a facut mai multe exemplare doar din prima parte. Profesorii si-au dat seama de eroare abia la sfarsitul testarii, arata Realitatea Tv. Ca urmare, copiii au fost nevoiti sa repete testul. Reprezentantii Inspectoratului Scolar au spus ca orarul elevilor nu a fost perturbat, in timp ce conducerea scolii nu a oferit niciun punct de vedere.

Sursa: Ziare.com

 

Dar noi, noi cum ne aparam? (Opinii)

Am vazut cu stupefactie stirea despre abuzurile fizice si psihice comise asupra unor copii de educatoarele si femeia de serviciu de la o asa-zisa gradinita particulara din Constanta. Afland asa ceva, primul gand care iti vine in minte, indiferent daca esti parinte sau nu, este unul de revolta impotriva sistemului de educatie din Romania. Gresit! De aceasta data nu vorbim despre asa ceva pentru simplul motiv ca asezamantul cu pricina nu functiona legal ca gradinita, nu avea nicio acreditare. Ceea ce muta intreaga vina in ograda parintelui. Cand tu iti lasi ore in sir, zi de zi, copilul intr-un loc, nu ai obligatia ca parinte responsabil sa te intrebi ce fel de loc e acela? Sa verifici legalitatea functionarii acelei institutii? Sa te interesezi daca ea este acreditata, daca are toate avizele in ordine? Presupun ca in locul respectiv copiii si mancau. Avize sanitare exista? Sunt indeplinite conditiile minimale de igiena? Personalul are analizele la zi? Sunt intrebari legitime pe care orice parinte are nu numai dreptul, ci obligatia sa le puna inainte de a incredinta copilul cuiva. Si nu cred ca vorbim despre un mediu defavorizat, despre oameni de la periferia societatii. Vorbim despre parinti dintr-un oras mare al Romaniei si cu un nivel de trai, implicit de educatie e de presupus, suficient de ridicat ca sa poata suporta taxa perceputa de o gradinita privata, in general destul de ridicata.

Daca tu nu iti protejezi copilul asa cum trebuie, daca tu nu manifesti intreaga grija cu putina pentru soarta lui, cum sa ai pretentii de la altii sa o faca? Cazul este, in opinia mea, simptomatic pentru mare parte din societatea romaneasca. Din motive care cred ca vin din trecut, dintr-o mentalitate a statului paternalist, romanii nu si-au dezvoltat mecanismele de autoaparare si vigilenta, asteptand in continuare un tatuc, inclusiv institutional, care sa le poarte de grija. Probabil ca numarul parintilor tapati de bani de profesori si invatatori prin scoli, sub forma mai stiu eu caror fonduri si contributii, ar fi cu mult mai mic daca parintii insisi ar refuza practica si macar 15% dintre cei care se plang la colturi de coruptie ar proceda la fel ca femeia care a inregistrat-o pe invatatoarea de la scoala Maria Rosetti insultand parintii pentru ca nu au cotizat suficent. Probabil ca am fi mai putin bolnavi daca am refuza sa mancam de pe marginea drumului, sa cumparam produse cu etichete incerte. Probabil ca am fi mai putin pacaliti de tot felul de oferte miraculoase de pe Internet daca am incerca sa le judecam lucid pornind de la premisa minimala ca nu poti obtine un premiu la un concurs la care nu ai participat sau nu poti obtine o viza pe care nu ai cerut-o. Probabil ca ar fi mai putini cei care ar plange pe la ghiseele bancilor sau in fata executorului judecatoresc daca ar dovedi minima diligenta de a citi ce semneaza, iar atunci cand e ceva ce nu inteleg ar cere explicatii pana ar intelege. Daca am fi constienti ca semnatura odata pusa obliga si scaparea ignorantei nu exista. Probabil ca mai putini s-ar intoarce din concedii oribile, si fara bani, si bolnavi, daca ar intelege ca tot ce e prea ieftin e dubios. Ca nimeni nu face acte de caritate si ca o vacanta nu te poate costa mai putin decat te-ar costa intretinerea acasa in aceeasi perioada. Ca in general nu prea exista pomeni, ci doar tepe. Probabil ca, in general, am duce-o mai bine daca am fi mai exigenti si, mai ales, mai constienti ca soarta noastra si a copiilor nostri e in propriile maini. Dar pare ca multi dintre noi cauta scaparea in afara. Sa vina sa ne salveze cineva pentru erorile pe care le comitem noi insine din prea slaba informare, din prea putina atentie, din lacomie sau uneori din refuzul de a gandi. Daca iti faci casa in albia unui rau, ce crezi ca ti se va intampla la prima inundatie? Si cand ajungi cu apa pana la gat si ramas doar cu hainele ude de pe tine ceri ajutor statului. Un ajutor cu care iti reconstruiesti gospodaria fix in acelasi loc, mizand pe faptul ca data viitoare iar vei fi salvat. Nici votul nu face exceptie. Cand votezi pe o punga de ulei sau crezand intr-o promisiune cu atat mai intens cu cat ea este mai gogonata, nu ai a te plange apoi ca iti merge prost si ca ai fost mintit. Daca vrem sa fim o societate civilizata si moderna, ar trebui sa plecam de la reformarea propriei mentalitati. De la abandonarea conditiei de copii ai statului care trebuie ajutati, ghidati si salvati din belelele in care ne bagam singuri, de asistati care, lasati in aerul tare al realitatii, o patesc urgent. Sigur, statul are rolul lui, bine definit, inclusiv de a ne proteja, dar numai de cele de care este peste putinta noastra sa ne aparam singuri fiind atenti, lucizi si exigenti. In rest, suntem pe cont propriu!

Sursa: Ziare.com

 

Prima zi de scoala, sarbatoare nationala? Parintii sa mearga cu liceenii, chiar daca elevii nu vor!

Prima zi de scoala, sarbatoare nationala? Este dorinta unui senator UNPR a carui propunere legislativa ca prima zi de scoala sa fie libera oficial pentru parinti a fost adoptata tacit de Senat. In expunerea de motive a initiativei legislative, senatorul Popa explica de au nevoie copiii de parintii lor in prima zi de scoala si mentioneaza ca, in prezent, acestia din urma sunt obligati sa se invoiasca de la serviciu si pot avea chiar probleme la locul de munca pentru ca intarzie in ziua in care elevii „isi pun pentru prima data ghiozdanul in spate si pasesc cu emotie in clasele unde vor descifra tainele invataturii”. Propunerea legislativa se refera la invatamantul preuniversitar, inclusiv ciclul liceal, asa ca Ziare.com a vrut sa afle de la senatorul UNPR cat de necesar este ca un licean sa fie insotit de parinti in prima zi de scoala. Parintii ar urma sa aiba liber in prima zi de scoala – propunere adoptata tacit de Senat. „Va spun foarte sincer ca aici vorbim despre un lucru ce le face dreptate parintilor in primul rand. Eu nu cred ca liceanul de 17 ani isi doreste sa se duca la scoala de mana cu parintii, dar cred ca parintele isi doretse sa fie alaturi de copilul lui, asa cum isi doreste si cand se duce la facultate, sa isi vada copilul, munca de-o viata… Eu unul am trei fete si am si vorbit cu multa lume pana cand am venit cu propunerea aceasta. In fiecare an, si in clasa a 9-a, am vrut sa fiu acolo, pentru ca a trecut intr-o noua treapta, si am vrut sa vad in ce anturaj a intrat, care ii sunt colegii. E adevarat ca poate copilul nu mai vrea sa fiu eu acolo, dar nu stiu cat de corect e sa nu vrea, pentru ca eu sunt tatal lui. Eu, ca parinte, ca om care munceste pentru copiii astia, imi doresc ca in ziua aia speciala sa vad ce se intampla cu ei”, a explicat Constantin Popa. Senatorul a precizat ca lucrurile din Romania incep „sa cada intr-un soi de anormalitate” si ca este dreptul oricarul parinte sa fie martor in prima zi de scoala, indiferent de protestele copiilor. „Din partea fiicei sau fiului meu ma intalnesc cu proteste si daca il vad ca fumeaza, si daca umbla cu nu stiu ce vagabonzi. Conflictul dintre generatii nu s-a inventat astazi. De 20 si ceva de ani incoace nu s-au facut prea multe, noi tot mimam. De ce muncesti? ‘Muncesc pentru copii’. Zau? Si cum faci asta? Faptul ca ma apuc sa-i cumpar o masina frumoasa sau niste lucruri iesite din comun nu inseamna ca, intr-adevar, mi-am facut datoria de parinte si ca muncesc pentru el. Daca eu consider ca prima zi de scoala e neimportanta, ca el e destul de mare ca sa zboare singur…nu stiu, poate primeste si o leafa de la scoala, ca banii ii dau tot eu pana atunci, deci am dreptul sa fiu acolo”, ne-a precizat demnitarul.

Prima zi de scoala, sarbatoare nationala Mai mult, Constantin Popa considera ca prima zi de scoala ar trebui sa fie sarbatoare nationala si toata lumea sa fie libera atunci, pentru ca oricum poporul roman munceste „la sub 10% din capacitate” la aceasta data, pentru ca oricine are un copil care merge la soala in familie si toata lumea e agitata. „Oamenii judeca superficial problema asta cu prima zi de scoala. Eu, in loc sa fac o sarbatoare nationala de Adormirea Maicii Domnului, chiar daca sunt ortodox practicant, cand e liber si arabul si evreul si toata lumea, este complet o tampenie asta, prefer sa zic ca prima zi de scoala e libera pentru toata lumea. Si atunci lucrul asta devine important, nu mai stam sa ne furam caciula. Eu stiu ca trebuie sa ma duc acolo, dar stai asa ca trebuie sa ma descurc romaneste. Este foarte adevarat ca in ziua aia poporul ramon nu lucreaza decat la sub 10% din capacitate, pentru ca toata lumea are un copil, un nepot, pe cineva la scoala. E o zi in care toata lumea e agitata”, a mentionat Constantin Popa. Senatorul a povestit chiar si o experienta personala din vremea in care fiica sa, care acum are varsta de 30 de ani, era eleva: „Eu m-am dus la fiica mea cea mare, care era atunci mai grasa, da? M-am dus la scoala si am observat niste lucruri care nu mi-au convenit…sunt tata. Dar am ajuns acasa, am stat de vorba si i-am spus lucrul urmator: Fiica mea, nu exista un om pe planeta asta care sa ajunga departe fara sa fi gustat din umilinta. Nu exista asa ceva, crede-ma!”.

Constantin Popa sustine ca a discutat cu foarte multi parinti inainte de a formula proiectul legislativ si ca a intalnit anumiti oameni cu copii la liceu care preferau sa nu ii insoteasca pe elevi la scoala. „Bai, trebuie sa te duci! Atata vreme cat esti dator sa il tii pana la 18 ani, si nu ca esti dator, ci pentru ca il iubesti, atunci e dreptul tau”, le-a raspuns senatorul acestora. „Recompensa mea ca parinte care e? Faptul ca ma duc si il vad si eu in comunitate. Ce loc are fiica-mea in comunitatea aia? In clasa ei cum e vazuta? Trebuie sa vad, sa simt asta. E ultima pe acolo? E ciuca rasului? E o persoana importanta? Cum imi calibrez eu educatia pentru copilul meu? Din sedintele cu profesorii? Da, dar nu ajunge”, a adaugat el. Legea nu e pentru profitori In conditiile in care legea ar fi valabila pentru ambii parinti, se poate intampla ca unul dintre ei sa nu dedice ziua libera copilului sau chiar ambii sa aiba alte activitati.

Intrebat ce solutie are pentru aceste riscuri, Constantin Popa a raspuns ca legea lui este pentru oamenii de buna-credinta, „in procentaj de peste 80% in Romania”. In plus, el a subliniat ca legea ar fi o optiune, nu o obligatie pentru parinti, ci numai pentru firme, care nu si-ar mai putea refuza angajatii ce vor sa ii insoteasca pe copii la scoala. „Nu ii pun eu cu forta pe oameni sa fie liberi daca ei nu vor sa se duca la scoala sau ca vor sa faca gratar cand copilul lui incepe scoala. Aici vorbim de iresponsabili, de tampiti, exista un procent de oameni asa, nu contest lucrul acesta, dar eu dau o lege pentru marea masa de parinti seriosi, sanatosi la cap.

Nu te ia nimeni cu mascatii de acasa, dar ai optiunea sa fii liber. Firmele nu se mai pot opune. Eu vin si iti spun: ‘Frate, maine e prima zi de scoala, am doi copii, eu ma duc. La revedere si-un praz verde!’ Firma nu mai poate sa zica ‘Stai ca nu-ti dau voie'”, a lamurit senatorul UNPR. Constantin Popa ne-a mai explicat ca ziua libera poate fi recuperata pana la sfarsitul anului in curs, iar parintii trebuie sa discute cu angajatorul despre data la care se va intampla acest lucru. Proiectul initiat de senatorul UNPR Constantin Popa a primit aviz favorabil din partea Comisiei pentru Munca din Senat si apoi a trecut tacit de aceasta Camera. Totusi, proiectul de lege a primit, miercuri, aviz nefavorabil de la Guvern.

Propunerea legislativa urmeaza sa fie dezbatuta in Camera Deputatilor, care este for decizional.

Sursa; Ziare.com

 

Disperarea PSD. Fuga lui Ponta de la BOR la DDD (Opinii)

Protocolul pe care Guvernul Romaniei l-a incheiat cu Biserica Ortodoxa Romana prin intermediul Ministerului Educatiei nu e primul astfel de gest pe care il face Partidul Social Democrat de cand se afla la guvernare.

In mai 2013, acelasi Guvern Ponta semna prin intermediul Ministerului Agriculturii un protocol de colaborare cu Patriarhia Romana, prin care BOR se angaja sa promoveze prin intermediul preotilor masurile ministerului si sa explice enoriasilor, in afara slujbelor religioase, avantajele asocierii, importanta fermelor familiale si instalarea tinerilor la sate. Nu trebuie sa mire ca aceasta aplecare pioasa, dar probabil plina de ipocrizie, catre religios vine din partea unui partid de stanga, deloc intamplator sub mandatul lui Victor Ponta si indrumarea tatalui socru, preotul Ilie Sarbu. Accelerarea procesului de asezare a politicului si institutiilor statului tot mai falite sub sutana preoteasca a BOR a inceput inca de pe vremea premierului Emil Boc. Din acest punct de vedere, ce se intampla in aceste zile mi se pare doar inca un pas pe care puterea politica il face catre sacralizarea institutiilor si a statului insusi, in cautarea disperata de la an la an de a se credibiliza sau de a strange voturi cu ajutorul mult harsaitelor fete bisericesti. Falimentul clasei politice si mai ales disperarea de a aduna tot ce se poate in vederea alegerilor din noiembrie se traduc dupa cum vedem in cresterea importantei si rolului pe care Biserica a ajuns sa le aiba in statul asa-zis laic pe care, in realitate, demult nu il mai reprezinta Romania. Ciocnirea dintre oportunismul conducerii Bisericii Ortodoxe Romane si nevoia lui Victor Ponta de a strange voturi, de a-si face imagine si de a credibiliza institutii politice falite a produs in ultimele luni monstruozitati tot mai deocheate.

In preajma Pastelui, de exemplu, Victor Ponta a facut o vizita patriarhului, alaturi de Oprea, Dragnea si Constantin, pentru a primi binecuvantarea…. – nimeni nu stie pentru ce – si ca sa vorbeasca, desigur, despre Catedrala Mantuirii Neamului. Despre cat de toxica este invazia educatiei si invatamantului de catre Biserica s-a scris in ultimele zile in termeni destul de alarmanti, cu atat mai mult cu cat protocolul dintre ministerul condus de Pricopie si BOR fusese initial declarat secret.

Acum stim cel putin ca Biserica a mai facut un pas spre controlul din invatamantul preuniversitar si, daca falimentul politic se va accentua, nu ne ramane decat sa privim cum intreaga societate va fi asezata treptat sub controlul si supravegherea inaltelor fete bisericesti. Una peste alta, nu stiu ce e mai jenant si infricosator. Ca un partid socialist ajunge sa actioneze precum cel mai conservator si reactionar grup politic sau ca un lider precum Victor Ponta a ajuns intr-o faza atat de disperata incat e in stare sa faca absolut orice pentru a nu pierde puterea politica. Daca toate acette compromisuri pe care Guvernul le face fata de Biserica Ortodoxe Romana nu sunt atat de vizibile in perspectiva scopului final, in cazul fratiei pe care Victor Ponta a descoperit-o brusc in persoana lui Dan Diaconescu lucrurile sunt mai usor de inteles. In primul rand, e vorba despre gesturi extreme care trebuie sa porneasca dintr-o spaima profunda, pentru ca doar o astfel de frica il poate face sa treaca peste balacareala si scuipatii pe care i-a schimbat in calitate de premier cu realizatorul poporului. Azi, Dan Diaconescu, luptatorul impotriva sistemului din Rolls-Royce-ul sau antisistem, este pentru premierul Romaniei un foarte frecventabil si onest cetatean al patriei. Probabil Victor Ponta are nevoie de Dan Diaconescu Direct ca sa lupte mai credibil impotriva „tiranului” de la Cotroceni, pentru a-l opri sa ajunga premier dupa alegerile de la sfarsitul lui noiembrie. Sa nu facem, insa, o drama dintr-atat. Nu e cu totul exclus ca in viitor Victor Ponta sa introduca Biserica Ortodoxa si in universitati, in spitale, la Academia Romana, in fabrici si uzine si oriunde oamenii au nevoie sa fie alinati in fata crizei. Sper ca atunci Ponta sa nu predice crestinismul alaturi de Corneliu Vadim Tudor.

Sursa; Ziare.com

 

Patriarhia da replica in scandalul protocolului cu Ministerul Educatiei: Pentru binele societatii

Patriarhia Romana a facut, marti, mai multe precizari cu privire la Protocolul semnat saptamana trecuta cu Ministerul Educatiei Nationale (MEN), contestat cu vehementa in spatiul public in ultimele zile. Reprezentantii Bisericii sustin, intr-un comunicat publicat pe site-ul Patriarhiei, ca documentul semnat cu Ministerul Educatiei a fost „interpretat tendentios de catre o asociatie umanista antireligioasa, care militeaza pentru scoaterea predarii religiei din invatamantul public”. „Protocolul reafirma cooperarea profesorilor de religie si a cadrelor didactice din invatamantul teologic preuniversitar si universitar cu propria lor Biserica a carei invatatura de credinta o predau in scoli, deoarece statul respecta autonomia cultelor si, deci, nu realizeaza singur, ci impreuna cu ele, invatamantul religios confesional. In plus, intrucat absolventii institutiilor de invatamant teologic ortodox sunt angajati, in cea mai mare parte, de catre Biserica Ortodoxa Romana, acestia trebuie sa indeplineasca pe langa exigentele de formare academica si pe cele morale si spirituale specifice acesteia”, se arata in documentul citat. Religia in scoli: Valorile si simbolurile religioase ortodoxe, respectate obligatoriu

De asemenea, Patriarhia considera ca „pentru binele societatii romanesti de azi” este nevoie de intensificarea legaturii „intre libertate si responsabilitate, intre autonomie si cooperare” si ca, in acest context, „coresponsabilitatea si cooperarea intre Stat si Biserica in spirit de respect reciproc este o datorie morala si o necesitate practica pentru cresterea calitatii actului educational”. „In concluzie, incercarea agresiva a unei asociatii umaniste antireligioase de-a contesta permanent fara argumente solide optiunea pentru ora de religie a majoritatii covarsitoare a parintilor si elevilor din aceasta tara este injusta si inutila”, se mai arata in reactia Patriarhiei. Acordul semnat, joia trecuta, intre Patriarhie, Secretariatul de Stat pentru Culte si Minister prevede, printre altele, ca profesorii de religie sa fie incadrati numai cu avizul ierarhului locului, ca programele scolare pentru disciplina religie ortodoxa sa fie elaborate de MEN in colaborare cu Patriarhia, ca manualele de religie ortodoxa sa fie avizate de BOR sau ca reprezentantii Bisericii sa participe la activitatile de inspectii scolare. Religia, predata in scoli doar cu binecuvantarea Bisericii. Ce spune ministrul Educatiei

O prima si vehementa reactie la semnarea acestui protocol a venit din partea Asociatiei Secular-Umaniste din Romania (ASUR), care a solicitat desecretizarea documentului, care nu a fost facut public in primele zile de la semnare.

„Imixtiunea Bisericii Ortodoxe in scolile publice trebuie sa inceteze! Nu a fost suficienta numirea de preoti ortodocsi, direct subordonati BOR, drept inspectori scolari de religie, acum in scoli vor avea acces nestingerit preotii centrelor eparhiale, desi acestia nu au nici o legatura cu structura Ministerului Educatiei”, a afirmat Toma Patrascu, presedintele ASUR, in legatura cu acordul dintre MEN si Biserica.

Sursa: Ziare.com

 

Senatorii vor sa opreasca abandonul „mascat”: Decizie legata de cresele saptamanale

Plenul Senatului a adoptat, marti, o initiativa legislativa conform careia cresele cu program saptamanal se pot infiinta si functiona doar in situatii „exceptionale”, fie ca este vorba despre sistemul public ori cel privat. Initiatorii amendamentelor privind modificarea legii 263/2007, privind infiintarea, organizarea si functionarea creselor sustin ca unii copii din astfel de crese nu sunt deloc vizitati de parinti, ceea ce reprezinta o forma de abandon mascat, transmite Mediafax. Senatul este Camera decizionala pentru acest proiect legislativ. Parlamentarii PNL, PDL si PSD care au initiat proiectul de act normativ sustin ca este esential ca ambii parinti sa participe la cresterea si educarea copiilor lor, sa petreaca timpul cu ei, sa le asigure confortul emotional si stabilitatea de care au nevoie in dezvoltare. Iti dai copilul la cresa? Vezi cat s-ar putea sa platesti „Aceasta constituie o forma de abandon mascat al copilului, care impiedica dezvoltarea lui armonioasa din punct de vedere afectiv, realizarea legaturilor emotionale dintre copil, parinti si ceilalti membri ai familiei, fapt care determina necesitatea desfiintarii acestora, pentru a responsabiliza familiile de a se implica activ in ingrijirea si cresterea copiilor lor”, sustin semnatarii proiectului.

Potrivit initiatorilor proiectului, in 17 judete din Romania inca mai exista crese saptamanale in care copiii sunt lasati de parinti de luni pana vineri, timp in care nu primesc nicio vizita de la acestia.

Sursa: Ziare.com

 

UNIVERSITAR

 

A doua şansă la educaţie pentru adulţii care nu au terminat învăţământul obligatoriu

Marţi, Asociaţia C4C Communication for Community a lansat proiectul „Cu mic, cu mare, din nou la şcoală”, care îşi propune să-i ajute pe adulţii care nu au terminat învăţământul obligatoriu să aibă o a doua şansă la educaţie. Realizatorii proiectului îşi propun reducerea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii prin programe de tip „A doua şansă” (Salvaţi Copiii) destinate tinerilor sau adulţilor care au părăsit timpuriu şcoala şi menţinerea în sistemul de educaţie a preşcolarilor şi ai elevilor cu dizabilităţi care sunt mai expuşi riscului de abandon şcolar. „Vom înfiinţa 15 centre şcolare în regiunile în care vom implementa proiectul, pe care le vom lăsa în comunităţi pentru diverse proiecte educaţionale”, a spus Daniela Vişoianu, membru fondator al Asociaţiei C4C. Ea a explicat că proiectul se adresează persoanelor adulte, în principal, care au părăsit timpuriu şcoala, care nu au absolvit învăţământul obligatoriu. Este vorba de persoane de etnie romă, cele din mediul rural sau care provin din alte categorii vulnerabile, tocmai de aceea persoanele care vor să participe se pot înscrie şi dacă nu au un act de identitate. „Ne propunem să ajutăm peste 370 de persoane în cadrul programelor de tip A doua şansă, dintre care 290 sunt absolvenţi ai acestor programe plus alte 200 de persoane cu dizabilităţi. De asemenea, 60 de cadre didactice şi specialişti educaţionali vor fi instruiţi suplimentar pentru desfăşurarea programului”, a explicat managerul proiectului, Dan Ungureanu. Proiectul se derulează în perioada aprilie 2014 – octombrie 2015 în Bucureşti-Ilfov, sudul Munteniei şi sud-vestul Olteniei.

Sursa: Adevarul.ro

 

ADMITERE FACULTATE 2014 La Universitatea din Bucureşti se intră pe baza de eseu motivaţional, examen scris şi media de la BAC

Admiterea de la Universitatea din Bucureşti la studiile de licenţă cu frecvenţă la zi se face pe baza mediei de Bac, a eseului motivaţional şi a examenului scris, în funcţie de specializare. Înscrierile pentru admiterea la studiile de licenţă de la Universitatea din Bucureşti încep în data de 10 iulie şi se termină pe 18 iulie. Examenele au loc în perioada 21-25 iulie, iar rezultatele se afişează până la data de 28 iulie. Pentru a doua sesiune de admitere, înscrierile încep pe 5 septembrie şi se termină pe 12, examenele au loc între 15-19 septembrie, iar până pe 23 se afişează rezultatele. Taxele de înscriere variază între 330 şi 85 de lei, în funcţie de facultate, majoritatea având taxa de înscriere la concursul de admitere de 150 de lei. Pentru înscrierea la concursul de admitere, candidaţii trebuie să completeze  fişa-tip de înscriere, în care vor menţiona, sub semnătură proprie, toate datele solicitate în formularul respectiv. Candidaţii din rândul minorităţilor naţionale vor preciza, în fişa de înscriere, disciplinele pe care le-au studiat în liceu în limba maternă şi pentru care solicită să susţină probele în limba respectivă. Acte necesare la înscriere: • fişă-tip de înscriere ; • diploma de bacalaureat sau diploma echivalentă cu aceasta, în original sau copie legalizată sau adeverinţă (în cazul liceelor la care nu s-au eliberat diplomele pentru promoţia 2014) eliberată de către instituţia de învăţământ, în care se menţionează media generală, notele la probele examenului de bacalaureat, termenul de valabilitate şi faptul că nu a fost eliberată diploma; • certificatul de naştere, în copie legalizată; • diploma de olimpic, în copie, numai pentru candidaţii care se înscriu ca olimpici ; • adeverinţa medicală-tip, din care să rezulte că este apt pentru facultatea la care candidează; • trei fotografii tip buletin de identitate; • B.I sau C.I   în copie; • chitanţă de plată a taxei de înscriere la concursul de admitere  în conformitate cu taxele aprobate de Senatul Universităţii din Bucureşti. Numai pentru persoanele care solicită scutirea de taxă la înscriere la concursul de admitere, se va prezenta unul din următoarele documente: • copie legalizată de pe certificatele de deces ale părinţilor (în cazul celor orfani de ambii părinţi); • adeverinţe de la casa de copii (în cazul celor aflaţi în această situaţie); • adeverinţe din care să rezulte calitatea de personal didactic, în activitate, a susţinătorilor legali; • adeverinţe din care să rezulte calitatea de personal încadrat în Universitatea din Bucureşti pentru susţinătorii legali ai candidatului. Înscrierea la domeniul teologie, pentru absolvenţii seminariilor teologice liceale, se poate face numai pe baza diplomei de bacalaureat, excepţie făcând absolvenţii de seminar din seriile anterioare anului 1992, a căror diplomă a fost echivalată cu cea de bacalaureat. În plus, candiaţii sunt obligaţi să prezinte certificatul de botez, precum şi acordul scris al Arhiepiscopiei sau Episcopiei de care aceştia aparţin (acceptul forului bisericesc care-i poate oferi pe parcursul studiilor sumele băneşti cuvenite: donaţii, burse, semiburse etc.) şi în cadrul căreia urmează a  fi  repartizaţi. Cei care se înscriu şi urmează două facultăţi vor prezenta originalul diplomei de bacalaureat la facultatea la care au fost admişi pe locurile finanţate de la buget,  iar copia legalizată la cealaltă facultate. Ce trebuie să ştie candidaţii despre examen Accesul candidaţilor în sala de examen este permisă cu maxim o oră înainte de începerea probei. Aceştia trebuie să prezinte un document valabil de identitate (B.I., C.I., paşaport) şi legitimaţia de concurs. Actele rămân pe masa candidatului pe toată perioada examenului, pentru control. Ei nu au voie în sala de examen cu dispozitive electronice (telefoane, tablete). Timpul destinat pentru elaborarea unei lucrări scrise este de 3-4 ore, se arată în metodologia de admitere. Forma de concurs pe facultăţi: Facultatea de Administraţie şi Afaceri – pe baza mediei de la Bacalaureat + eseu motivaţional de 300 de cuvinte Facultatea de Biologie – pe baza mediei de la Bacalaureat + eseu motivaţional care reprezintă probă eliminatorie Facultatea de Chimie – 75% medie examen bacalaureat + 25% medie test grilă (la alegere: chimie organică/chimie anorganică şi generală Facultatea de Drept – Concurs admitere la disciplinele: Limba română şi Economie Facultatea de Filosofie – media de la Bacalaureat (75%) + eseu motivaţional de 500-600 de cuvinte (25%) Facultatea de Fizică – media de laBacalaureat (70%) + punctajul obţinut la testul grilă (30%) Facultatea de Geografie – 25% media la bacalaureat + 75% nota la proba scrisă Facultatea de Geologie şi Geofizică – specializarea Geologie – 40% testul grilă + 60% media de la Bacalaureat; specializarea Inginerie Geologică – eseu motivaţional (admis/respins) +  media examenului de Bacalaureat Facultatea de Istorie – scrisoare de intenţie (admis/respins) + media de la bac Facultatea de Jurnalism şi Ştinţele Comunicării – examen scris Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine – scrisoare de intenţie (25%) + media de la Bac (75%), la specializarea Studii Culturale – examen scris + media de la Bac Facultatea de Litere – Evaluarea competentelor profesionale ale candidatilor pe baza analizei documentelor dosarului de concurs (notata cu admis/respins) şi concurs de dosare nota probei scrise la Limba şi literatura română de la bacalaureat (pondere 2/3) + media celorlalte probe scrise de la bacalaureat (pondere 1/3). La specializarea Ştiinţe ale comunicării – probă scrisă de patru ore la limba română şi la o limbă străină (engleza, franceza, italiana, spaniola, germana si rusa). Facultatea de Matematică şi Informatică –  80% media de la examen +  20% media examenului de bacalaureat Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei – la specializarea Psihologie – proba scrisă din materia de liceu, la Pedagogie şi Psihopedagogie specială – eseu motivaţionat (admis/respins) + media examenului de Bac, iar la restul specializărilor – proba de aptitudini eliminatorie (oral) – abilitati artistice si de comunicare (auz muzical, ritm, dialog, citirea unui text) medie bacalaureat Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială – Eseu motivational (admis/respins) Media de admitere ia in calcul: nota probei scrise de la bacalaureat la Limba si literatura romana – 50% şi nota probei scrise de la bacalaureat la una din disciplinele (la alegere): Matematica, Sociologie, Psihologie, Economie, Filosofie, Istorie, Geografie, Informatica sau Logica si argumentare).

Sursa: Adevarul.ro

 

Trasee culturale pietonale prin Mahalaua Mătăsări

Mai multe trasee culturale pietonale gratuite prin Mahalaua Mătăsari din Capitală se vor desfăşura cu ocazia celei de-a patra ediţii a Festivalului urban “Femei pe Mătăsari”, de vineri până duminică, potrivit unui comunicat remis Mediafax. Evenimentul este organizat de Asociaţia Română pentru Cultură, Educaţie şi Normalitate – ARCEN, informează Economica.Net. “Povestea Mahalalei Mătăsari” este numele traseului cultural care va deschide festivalul “Femei pe Mătăsari”, vineri, de la ora 19.00, punctul de plecare fiind Home Mătăsari (strada Mătăsari, numărul 17). Traseul măsoară aproximativ 1 kilometru şi se va desfăşura pe străzile Mătăsari – Matei Elina Voievod – Matei Voievod – Agricultorilor – Bâlciului, cu retur pe strada Mătăsari. Traseul cultural prin Mahalaua Mătăsari cuprinde istorii şi poveşti despre Bucureştiul interbelic şi mahalalele sale, istoria primului tramvai electric din Bucureşti, poveşti despre mahalaua Mătăsari şi Obor, dar şi despre Târgul Moşilor, istorii despre negustori şi despre producătorii de mătăsuri, despre băcănii şi crâşme, dar şi poveşti despre femei, librării şi primari. Plimbarea prin Mahalaua Mătăsari va porni din dreptul Home Mătăsari vineri, de la ora 19.00, sâmbătă, de la ora 16.00, iar duminică, de la orele 14.00 şi 16.00. Traseul cultural prin Mahalaua Mătăsari face parte din proiectul ARCEN “Prin Bucureştii ce se duc…”, care constă într-o serie de trasee culturale pietonale gratuite prin vechile cartiere şi mahalale bucureştene, încercând să atragă atenţia bucureştenilor asupra memoriei şi identităţii oraşului, vechile cartiere ale Capitalei reprezentând insule de identitate care păstrează memoria Bucureştiului de altădată.

Sursa: Cronicaromana.ro

 

Doua probleme a cate 1 milion de dolari

INTERVIU Dan Suciu, profesor roman stralucit la University of Washington: Cine are pasiune si talent pentru matematica astazi, maine va schimba lumea Cum arata doua probleme de matematica de 1 milion de euro fiecare? Raspunsul vine de la Dan Suciu, matematician roman premiat in SUA, medaliat la Olimpiada Internationala de Matematica, astazi profesor de Computer Science la University of Washington. Intr-un interviu acordat HotNews.ro, Dan Suciu i-a sfatuit pe studenti ce sa invete ca sa fie cu adevarat buni in informatica, a explicat cum arata o problema matematica in Romania si cum este formulata ea de americani si a dezvaluit cine poate fi cu succes un „role model” pentru un elev: profesorul din scoala sau parintele? • Anul acesta, se implinesc 55 de ani de la prima olimpiada internationala de matematica din istorie, organizata la Brasov • HotNews.ro si The Group au lansat cu aceasta ocazie sectiunea Prima Olimpiada Internationala de Matematica, Romania, 1959, cu sprijinul Societatii de Stiinte Matematice din Romania

Dan Suciu a obtinut medalie de argint la Olimpiada Internationala de Matematica din 1976 si cel mai bun rezultat din lotul Romaniei in acel an. A absolvit Universitatea Politehnica din Bucuresti, in 1995 si-a obtinut doctoratul in Computer Science la University of Pennsylvania. Din 2000 este profesor la University of Washington, unde preda Computer Science.

Este co-autor a doua carti – Data on the Web: from Relations to Semistructured Data and XML, 1999 – si – Probabilistic Databases, 2011. Detine 12 patente inregistrate in Statele Unite ale Americii, este Fellow al ACM (Association for Computing Machinery) si a primit numeroase premii pentru lucrarile pe care le-a realizat. Vezi aici CV-ul lui Dan Suciu. Rep: Cum a inceput pasiunea pentru matematica: a fost o constrangere sau o placere inca de la inceput? Dan Suciu: Greu de spus, dar in nici un caz constrangere. Pasiunea vine printr-o reactie pozitiva: daca copilul face bine la matematica, cei din jur il incurajeaza si atunci el/ea face si mai bine. Rep: Care sunt primele dumneavoastra amintiri despre matematica? Dan Suciu: Tin minte o problema naiva, la care am fost expus in clasa a IV-a. Problema este: avem un peste, corpul cantareste cat coada si capul impreuna, iar capul cantareste jumatate din greutatea corpului; daca coada are 4kg, cat cantareste pestele? Parintii mei si prieteni de-ai lor (parintii altor copii) erau interesati sa explice problema asta la nivelul unui elev de clasa a IV-a, probabil ca sa ajute pe unul dintre copiii din grupul nostru de prieteni, dar singura lor abordare folosea algebra. Eu am reusit sa „explic” problema in mod elementar si asta m-a facut eroul zilei si mi-a dat un prim stimulent pentru matematica. Rep: Care a fost atmosfera la olimpiada internationala din 1976 la care ati participat? Dan Suciu: 1976 a fost primul an cand olimpiada internationala s-a organizat intr-o tara din afara blocului comunist: in Austria. Incepand cu anii ’70 era aproape imposibil sa calatoresti din Romania intr-o tara occidentala, dar, bineinteles, guvernul comunist a trebuit sa lase echipa sa calatoreasca in Austria ca sa participe la olimpiada. Pentru noi, cei 8 elevi, experienta a fost o aventura de nedescris. A trebuit sa obtinem pasapoarte, sa calatorim cu avionul, apoi cu autocarul pe autostrazile austriece si sa fim expusi la avansul tehnologic al societatii austriece. Nu imi prea amintesc multe despre olimpiada propriu-zisa: pentru mine, socul cultural a dominat concursul propriu-zis. Am avut noroc si am facut suficient de bine la olimpiada (am obtinut medalia de argint), dar tin minte ca cel putin un coleg din echipa noastra pe care il consideram mult mai bun decit mine a suferit de emotiile concursului, poate si afectat de socul cultural. Din perioada aceea imi amintesc cu mare placere de olimpiadele nationale de matematica din Romania. Competitia era foarte corecta, problemele erau elegante si le discutam indelung cu prietenii din clasa, iar profesorii care organizau olimpiadele erau oameni foarte competenti si de foarte buna calitate. Asta era in mare contrast cu directia generala in care mergea societatea romana, care se degrada rapid si unde factorii de decizie erau treptat inlocuiti cu incompetenti. Rep: Cum ati reusit sa faceti fata emotiilor olimpiadei? Dan Suciu: Eu am norocul sa am performanta maxima in conditii concurs. Dar cunosc oameni foarte talentati care nu fac bine in conditii de examen/concurs.

Rep: Care este relatia dumneavoastra cu matematica – este dragoste pura sau sunt si momente de furie? Dan Suciu: Dragoste pura. Rep: De ce credeti ca majoritatea copiilor antipatizeaza matematica? Dan Suciu: Cultura noastra moderna glorifica alte calitati decat matematica. Intrebarea pe care mi-o pun eu este daca asta este un fenomen nou in societate (nu numai societatea romaneasca, ci in majoritatea tarilor) si daca ar trebui sa fim ingrijorati de directia in care evoluam. Dar eu nu cred ca in trecut (sa zicem, in prima jumatate a secolului XX) majoritatea populatiei invata mai multa matematica decat invata astazi; nu am date, dar as face ipoteza ca procentul de populatie care ajunge sa inteleaga matematica bine este la fel de mic azi ca si in trecut. Asa ca eu nu sunt ingrijorat de antipatia fata de matematica, nu cred ca este un fenomen nou, ci nou este doar modul in care il percepem. Pe de alta parte, ca parinte, sunt foarte preocupat de cum percep copiii mei matematica! Rep: Care este, in opinia dvs, frumusetea matematicii? Dan Suciu: Matematica este absoluta. Orice alta stiinta depinde de observatii si experimente, care se schimba in timp. Dar in matematica adevarul este absolut. Un aspect care este si mai fascinant este cum concepte abstracte din matematica apar in mod fundamental in locuri suprinzator de diverse. In 1960, Eugene Wigner a scris un articol celebru intitulat „The Unreasonable Effectiveness of Mathematics in the Natural Sciences” („Efectul Nerezonabil al Matematicii in Stiintele Naturale”), care incepe cu o poveste adevarata. Doi fosti colegi de liceu se reintilnesc dupa citiva ani. Unul este statistician; ca sa-i explice fostului coleg ce inseamna un statistician, ii arata un articol recent pe care l-a scris despre niste tendinte statistice ale populatiei. Articolul incepe cu formula distributiei Gaussiene, apoi face diverse analize ale populatiei. Prietenul nu-l crede: „Ce este simbolul asta?” „Este Pi”. „Cum asa?” „Pi este raportul dintre lungimea si diametrul cercului”. „Iti bati joc de mine: analiza populatiei nu poate avea nici o legatura cu lungimea cercului!”. Tocmai asta este frumusetea matematicii: concepte, cum ar fi Pi, apar unde nu te astepti, cum ar fi in formula distributiei Gaussiene, folosita in multe locuri in statistica si in multe alte stiinte. Ce cauta Pi in integrala lui e la puterea -x^2, care este distributia Gaussiana? Raspunsul e si mai fascinant, integrala acestei functii se calculeaza foarte usor folosind numere complexe si functii trigonometrice! In matematica, toate se leaga: Pi, cu e, cu i, cu teoria probabilitatii si cu analiza statistica a populatiei. Povestea asta, descrisa de Wigner in articol, trebuie sa se fi intimplat prin anii ’50, mult inaintea calculatoarelor. Astazi, cu explozia de date si analiza de date cu calculatorul, fenomenul descris de Wigner se repeta de mii de ori: matematica „apare” unde te astepti mai putin si are un efect „nerezonabil” (in sensul de neasteptat de mare) asupra societatii in ansamblu. Rep: Ati trecut printr-o perioada in care ati respins matematica? Dan Suciu: Nu. Dar am fost atras in egala masura de calculatoare/ programare/informatica. Toata viata am incercat sa gasesc punti intre cele doua. In 1976, matematica si programarea pareau divergente si eu a trebuit sa aleg intre facultatea de Matematica si facultatea de Automatica/Calculatoare (am ales calculatoare). Mai tirziu am invatat ca legaturile dintre matematica si programare sint foarte adinci. Teorema lui Cook-Levin-Karp despre P si NP a fost publicata abia in 1971-72 (eu am aflat despre aceasta teorema tarziu, abia prin anii ’80) si au trebuit multi ani ca matematicienii sa realizeze cat de profunda este conjectura „P diferit de NP” din acea teorema. Institutul Clay de Matematica ofera un premiu de cate $1,000,000 pentru 7 probleme in matematica, alese cu grija dintre cele mai importante si dificile probleme din matematica, de exemplu ipoteza lui Riemann. Problema „P diferit de NP” este una din cele 7, desi, la origine, aceasta problema nu a fost formulata ca o problema de matematica, ci ca intrebare despre ce pot si ce nu pot sa faca calculatoarele. Multi sustin ca problema „P diferit de NP” este cel mai usor de inteles dintre cele 7 probleme in lista Clay. Pentru cititorii curiosi, problema poate fi descrisa astfel: sunt date n orase, impreuna cu distantele intre oricare doua orase. Problema este sa calculam „eficient” (in timp polinomial in n) un traseu prin care sa vizitam toate cele n orase, dar sa parcurgem o distanta minima. Bineinteles, putem incerca toate cele n! posibilitati de a traversa orasele si alegem cel mai scurt traseu, dar asta nu este eficient (n! e mai mare decit orice polinom in n). Cele mai luminate minti din lume nu au reusit sa gaseasca un mod eficient de a calcula cum sa vizitam cele n orase, dar nici nu au reusit sa demonstreze ca nu este posibil sa calculam asta in mod eficient. Rep: Ce v-a motivat in evolutia dvs? Dan Suciu: Am crezut tot timpul ca putem folosi rezultate adanci din matematica pentru a scrie programe pe calculator mult mai bune. Asta m-a motivat in anii ’70 si asta ma motiveaza si azi. Rep: Cum vedeati matematica in momentul in care ati fost dvs la olimpiada si ce s-a schimbat fundamental in modalitatea in care abordati astazi aceasta disciplina? Dan Suciu: Centrul de greutate in matematica/ informatica/ programare/ calculatoare s-a schimbat radical in anii ’70. Pe vremea aceea, subiectul la moda erau automatele si gramaticile formale; asta a dus la o teorie frumoasa, care azi formeaza baza compilatoarelor moderne pentru limbajele ca Java, Python, C++, dar nu mai este demult un subiect de cercetare. Mai tirziu, prin anii ’80, domeniul a fost dominat de teoria complexitatii, in dorinta de a rezolva problema „P diferit de NP”. Problema asta continua sa fascineze pe toata lumea, dar progresul pare efemer. Astazi, domeniul nostru este dominat de marile succese din „Machine Learning”, care, pe scurt, extrage informatii utile din cantitati foarte mari de date. Bazele matematice ale acestui domeniu sint Algebra Lineara: matrici, sisteme lineare, eigenvalue, descompuneri. Sfatul meu pentru orice student in calculatoare sau informatica este sa invete bine algebra lineara. Marile descoperiri in machine learning din ultimii 10-15 ani se bazeaza pe tehnici care sint usor de inteles de oricine a luat un curs avansat de algebra lineara. Rep: Cat timp reusiti sa fiti 100% concentrat pe o problema de matematica? Dan Suciu: Ma concentrez multe ore pe o problema de matematica, dar pe masura ce inaintez in varsta timpul petrecut in concentrare devine din ce in ce mai ineficient. Rezultatul este ca trebuie sa ma concentrez un timp si mai lung… Nu-mi fuge gandul, dar am problema in sens invers: cand trebuie sa fac altceva (sa predau un curs sau sa discut o alta problema cu un doctorand) imi vine greu sa ma rup de la problema la care ma gandesc. Rep: Ati avut caderi in evolutia dvs. de matematician? Dan Suciu: Nu. Rep: Ati avut vreodata sentimentul ca ar trebui sa faceti altceva? Dan Suciu: Nu. Ma consider foarte, foarte norocos sa am o cariera bazata pe matematica.

Rep: Maximum, cat v-ati chinuit sa rezolvati o problema? Dan Suciu: Recordul meu este o problema la care am lucrat 4 ani. Nu sint mandru deloc ca mi-a trebuit atit de mult, dar sint foarte bucuros ca am rezolvat-o. Nu am lasat vreo problema majora nerezolvata, dar asta este un defect, nu e o virtute: la inceputul carierei m-am ocupat mai mult de programare decit de matematica, iar acum sint prea prudent ca sa abordez probleme cu adevarat dificile. Raspunderea mea principala este fata de doctoranzii mei, ca sa aiba succes, si pentru asta trebuie sa aleg probleme care sint rezolvabile si care au impact, ceea ce exclude probleme dificile din punct de vedere matematic. Rep: Care ar fi sfatul dumneavoastra pentru un copil caruia ii este teama ca pasiunea pentru matematica sa nu il transforme intr-un outsider, in timp ce toti ceilalti colegi se distreaza? Dan Suciu: Nonsense! Matematicienii au castigat si astazi domina planeta! Cine are pasiune si talent pentru matematica astazi, maine va schimba lumea! Cititorii dumneavoatra beneficiaze zilnic de matematica, de cate ori fac o cautare pe google. De peste 20 de ani companii private pe Wall Street castiga miliarde de dolari folosind analize matematice sofisticate.

Majoritatea stiintelor astazi se bazeaza pe analize sofisticate de date, care, in ultima instanta, inseamna matematica aplicata: Large Hadron Collider (Acceleratorul Mare de Hadron) a produs 25Peta Bytes in 2012, iar telescopul de noua generatie LSST (Large Synoptic Survey) va produce 9PB pe an. Nu e nici o rusine sa ai pasiune pentru matematica! Ca matematician aplicat (in special legat de calculatoare), ai astazi foarte multe optiuni pentru o cariera care sa te satisfaca deplin atat material, cit si intelectual. Daca ai ambitia sa rezolvi problemele mari ale omenirii, matematica este absolut indispensabila: de exemplu, daca am sti sa calculam eficient (pe calculator) cum se pliaza proteinele („protein folding”), atunci am avea o unealta formidabila pentru a produce medicamente avansate, cu efecte dramatice pentru intreaga omenire. Plierea proteinelor este, in ultima instanta, o problema matematica care asteapta sa fie rezolvata si pe care, in mod ironic, natura a rezolvat-o demult, de cand a creat viata. Ca fapt interesant, frustrati de inabilitatea noastra de a calcula plierea proteinelor cu calculatorul, colegii mei de la Universitatea din Washington au creat un joc pe calculator prin care au recrutat mii de participanti pentru a calcula plierea proteinelor: oamenii s-au dovedit mai buni decit programele pe calculator si chiar au contribuit la o noua descoperire despre virusul care produce AIDS. Asta nu are sens. Programul Deep Blue a „batut” campionul de sah in 1997 si, recent, programul Watson a batut campionii de Jeopardy! E timpul ca un matematician ambitios sa rezolve problema plierii proteinelor si sa bata atit natura, cat si pe campionii umani de la jocul fold-it. Folosesc ocazia asta pentru o promovare. Departamentul nostru de la Universitatea Washington recruteaza activ doctoranzi talentati din toata lumea. As vrea incurajez studentii talentati din Romania sa ia in considerare un doctorat in calculatoare. Cine este interesat ma poate gasi usor cu o cautare pe google si ma poate contacta prin email. Absolventii nostri au cariere stralucite, la companii majore (google, twitter, facebook, microsoft) sau cariere academice la universitati de varf. Rep: Cum arata cosmarul unui matematician? Dan Suciu: Paul Erdos spunea urmatorul banc. Primul semn de imbatrinire pentru un matematician este cand isi uita teoremele. Al doilea semn este cand uita sa-si traga fermoarul in sus. Al treilea semn este cand uita sa-si traga fermoarul in jos. Rep: Privind in urma, vi s-au implinit planurile pe care le aveati in 1976, cand ati urcat pe podiumul IMO cu medalie de argint? Dan Suciu: Absolut: am avut norocul sa am o cariera in care am folosit deplin matematica pentru care am avut pasiune din liceu. Rep: Care sunt diferentele fundamentale in predarea matematicii intre Romania si SUA sau statele cu performante in acest domeniu? Dan Suciu: Asta este un subiect care ma preocupa intens, pentru ca amindoi copiii mei merg la scoli in SUA si, bineinteles, ma preocupa educatia lor. Raspunsul nu e simplu si va fi lung (scuze…). In Romania, exista o traditie lunga si adanca de apreciere a matematicii. Cand copilul arata cele mai mici semne de aptitudini matematice este incurajat si laudat; profesorii (cei buni) au gust si aleg probleme „frumoase”. Traditia asta este foarte frumos descrisa in autobiografia profesorului Octavian Stanasila („Intersectii si paralelisme (matematician printre ingineri)”), care mi-a fost profesor si mentor in facultate. Stanasila descrie o atmosfera in liceele bucurestene in anii ‘50 unde elita elevilor si profesorilor era permanent preocupata de matematica. Prin comparatie, societatea americana este foarte, foarte pragmatica si matematica aici se abordeaza la fel ca toate celelalte domenii: cu competenta si energie, dar cu un puternic accent pentru aplicatii. Opinia dominanta in SUA este ca matematica trebuie predata in context de aplicatii si nu exista loc pentru matematica de dragul matematicii. Opinia mea este opusa: eu cred ca matematica este cu adevarat frumoasa doar atunci cand este pura. Ca sa dau un exemplu simplu, o problema de geometrie in scolile din SUA suna cam asa: o cladire de 2 etaje are 7.8m inaltime si un om este pe cealalta parte a strazii la 3.1m de baza cladirii. La ce distanta este omul de varful cladirii? Numerele sint alese cu grija sa reprezinte realitatea: inaltimea unui etaj, latimea drumului.

Un elev bun aplica teorema lui Pitagora, foloseste calculatorul, obtine un rezultat plictisitor de 8.39m, probabil corect, si reflecteaza asupra diverselor inaltimi de cladiri si latimi de drumuri.  Aceeasi problema in Romania suna asa: cladirea are 12m, omul este la 5m de baza, elevul aplica Pitagora, nu are nevoie de calculator pentru ca rezultatul este simplu, 13m, care ii da satisfactia ca a obtinut rezultatul corect, si elevul reflecteaza asupra faptului ca uneori radicalul rezulta, surprinzator, intr-un numar intreg. Amandoi elevii sint stimulati, indirect, sa gandeasca la ceva nou: pentru elevul din SUA urmatorul pas este sa descopere ca distantele se pot masura cu laser si nu mai e nevoie de Pitagora, pentru elevul din Romania urmatorul pas e sa descopere numere Pitagoreice, (5,12,13), (3,4,5), (9,40,41), si alte proprietati fascinante in teoria numerelor. Abordarea este foarte, foarte diferita si, desi am tendinta sa favorizez traditia romaneasca, nu ar fi corect sa judec. Ca profesor universitar si indrumator de doctorat in SUA am avut ocazia sa lucrez cu doctoranzi americani foarte talentati. Pregatirea lor matematica este buna dupa standardul american, dar nici unul nu s-ar fi comparat din start cu un fost olimpic roman. Dar calitatea majora pe care o au studentii educati in SUA este capacitatea de a absorbi o cantitate mare de informatie si de a o organiza intr-o poveste clara, coerenta si relevanta. Cu riscul de a generaliza, asta este calitatea esentiala unde educatia americana exceleaza si domina orice alt sistem de educatie in lume. Pentru majoritatea proiectelor de cercetare, asta este formula de succes. Dezavantajul pe care studentul american il are fata de un olimpic roman in abilitatea de a rezolva probleme matematice este, in ultima instanta, minor, si la nevoie poate compensa prin studiu individual, adesea cu rezultate excelente.

Pe de alta parte, intotdeauna solutia matematica eleganta si definitiva este binevenita, si aici un cercetator talentat la matematica are o ocazie unica sa contribuie.

Romanii sint prezenti si activi in comunitatea de cercetare in calculatoare/informatica. Ca un exemplu, departamentul nostru de calculatoare este unul din primele 5-6 departamente din lume, si, ca urmare, in fiecare an invitam pe cei mai buni 10-12 proaspeti doctori in calculatoare din toata lumea sa dea o prelegere despre teza lor de doctorat in departamentul nostru. In ultimii doi ani, la varful acestui esalon de elita au fost un roman (anul trecut), si o romanca (anul acesta): ambii si-au luat doctoratul la universitati de varf din SUA, dar eu cred ca traditia veche de educatie matematica din Romania trebuie sa fi avut un efect, fie el si indirect. Rep: Care sunt secretele unei educatii reusite? Dan Suciu: As dori sa stiu si eu! Convingerea mea este ca, in educatie, de departe cel mai mare impact il are profesorul, iar pe locul doi colegii/prietenii. „Role model” este termenul englezesc. Daca profesorul cel mai iubit din liceu e cel de matematica, atunci sansele sa-i placa elevului matematica sunt foarte mari; si invers, daca profesorul „cool” este cel de muzica, atunci toata clasa iubeste muzica, iar matematica e plictisitoare. Influenta colegilor/prietenilor este la fel de importanta. Observatia mea (nestiintifica) este ca parintii au adesea un efect contrar, pentru ca un adolescent vrea sa se diferentieze de parinti si sa-si gaseasca singur(a) chemarea in viata. Rep: Care sunt sfaturile pe care le-ati da unui copil si pe care ati vrea sa le urmeze, ca sa devina un profesionist in orice domeniu si-ar alege? Dan Suciu: Fa orice doresti, dar alege un lucru pe care sa-l faci foarte, foarte bine.

Rep: Ne puteti da un exemplu de intamplare amuzanta pe care am putea-o incadra la rubrica de „Stiati ca…?” Dan Suciu: Primul care imi vine in minte este celebrul premiu Netflix. In urma cu vreo zece ani, compania Netflix avea urmatoarea problema: ce filme sa le recomande clientilor? In vremea aceea compania inchiria discuri DVD si voia sa recomande clientilor filme bazat pe ce filme le-a placut altor clienti cu gusturi similare. Netflix avea un algoritm privat, dar nu foarte bun, si a lansat o competitie publica, cu un premiu de $1,000,000 pentru cine reuseste sa imbunatateasca scorul algoritmului lor cu 10%. A durat mai multi ani pana cand o echipa de matematicieni si programatori a reusit sa cistige premiul. Partea „picanta” este ca ideea care a dus la noul algoritmul este, in ultima instanta, o simpla problema de matematica: descompune o matrice uriasa intr-un produs de doua matrici cu rang mic. Daca descompunerea in factori aduce $1,000,000, plus glorie si faima, plus face fericiti milioane de oameni care vad filme interesante, atunci poate matematica merita un pic de atentie, nu?

In mod ironic, Netflix nu a folosit niciodata algoritmul cel nou, pentru ca intre timp s-a schimbat problema: acum clientii comanda filmele pe internet, adesea incep un film apoi schimba la alt film, isi schimba gustul rapid in functie de momentul zilei sau de ce membru al familiei comanda filmul, si sistemul vechi de recomandare nu se mai potriveste. Traim intr-o perioada plina de „picanterii” din acestea: google a facut o avere pornind de la algoritmul „Page-rank” pentru ordonarea rezultatelor de cautare, care este o aplicatie simpla si directa a teoremei Perron-Frobenius; toate tranzactiile criptografice pe Web se bazeaza, in ultima instanta, pe algoritmul de cifrare RSA, inventat in anii ‘70 si care este o simpla aplicatie a teoremei lui Fermat-Euler. Astazi, daca stii matematica bine, poti sa cuceresti lumea. Dar picanteria cea mai mare, dupa parerea mea, este „cum s-au inventat calculatoarele?” (si telefoanele mobile, si tabletele, tot ce este o extensie a calculatoarelor). Raspunsul, in ultima instanta, este: le-au inventat logicienii!

Matematicianul german David Hilbert a propus urmatoarea problema (numita „Entscheidungsproblem” sau „problema de decizie”): descrie o metoda (algoritm) care sa demonstreze automat orice teorema in matematica. Trebuie sa-l intelegem pe Hilbert: daca am avea o astfel de metoda, viata matematicienilor ar fi mult mai usoara. Cand are de rezolvat o noua teorema, tot ce ar avea de facut matematicianul ar fi sa urmeze pas cu pas instructiunile „metodei” si teorema e demonstrata. Dar, din pacate, ar fi prea frumos sa fie adevarat: o astfel de metoda nu parea sa existe, si atunci matematicienii au incercat sa demonstreze ca nu exista. Insa au avut o problema: ce inseamna exact „o metoda” sau „un algoritm”? Ca sa demonstrezi ca ceva nu exista, trebuie sa ai o definitie riguroasa a acelui „ceva”.

Matematicianul britanic Alan Turing a dat raspunsul definitiv la inceputul anilor ‘30, cind a descris o masina simpla de calculat. Privita din 2014, masina lui Turing pare azi foarte simplista, dar atunci a fost prima definitie a unui „algoritm”.

Mai mult, Turing a demonstrat o teorema fascinanta si revolutionara pentru vremea aceea: a demonstrat ca se poate construi o masina Turing „universala”, care poate calcula orice alta masina Turing. Asta sugereaza ca orice alta „masina” pe care cineva ar putea sa o construiasca este echivalenta cu masina Turing, pentru ca una poate sa o simuleze pe cealalta, asa cum masina Turing universala simuleaza orice alta masina Turing. Cu alte cuvinte, definitia de „algoritm” este robusta – si ramane neschimbat daca inlocuim masina Turing cu un calculator modern (mult mai complicat). Bineinteles, in plus Turing a demonstrat ca nu exista o masina Turing care sa rezole problema lui Hilbert. Inventia masinii Turing a fost un mare moment Evrika! in matematica, si pentru omenire in general, pentru ca a dus in citiva ani la constructia calculatoarelor si la tot ce avem astazi: telefoane mobile, tablete, inclusiv masinile moderne care au usor 7-10 procesoare. Totul datoram unor logicieni si unor teoreme! Pentru cititorii interesati de legatura profunda intre logica si calculatoare, recomand cu caldura cartea fascinanta Logicomix, scrisa de Christos Papadimitriou (profesor la Berkeley): e o lectura de doua ore, minunata. Rep: Ce i-ati raspunde unui elev care va intreaba: De ce sa invat eu matematica? Dan Suciu: Este singura materie la care nota nu depinde de cum interpreteaza profesorul raspunsul: daca raspunsul corect este 13 si tu ai scris 13, atunci profesorul nu are de ales decat sa-ti dea nota maxima! Asta se extrapoleaza in restul vietii: matematica nu depinde de deciziile managerului, de partidul politic la putere, de nationalitate si limba, si, credem noi, de sistemul solar de origine al formei de viata care o practica!

Sursa: Hotnews.ro

 

Adolescenţii, între mituri şi adevăr. Cât de importante sunt studiile, modelele şi valorile

Despre adolescenţii de astăzi se spune că fug de responsabilităţi, că îşi aleg modele lipsite de profunzime şi că nu au valori. Deși lor le este deseori aplicată eticheta de „superficiali”, realitatea este diferită, ne relevă datele furnizate de studiul realizat de Școala de Valori și Ipsos Research România. În luna aprilie, Școala de Valori și Ipsos Research România cu sprijinul Ministerului Educației Naționale au realizat o cercetare despre valorile și modelele tinerilor din România. Rezultatele studiului au arătat faptul că adolescenții români au ca model de viață unul dintre părinţi și apreciază onestitatea și perseverența. Mitul 1: Tinerii din România nu sunt interesaţi de studii – FALS Cercetarea a scos la iveală că 8 din 10 tineri intenționează să urmeze studiile universitare după terminarea liceului. Doar jumătate dintre aceștia însă s-au gândit mai departe și la profesia pe care o vor urma. Explicaţia este aceea că elevii nu percep o legătură directă între facultatea aleasă și meseria pe care o vor urma. Acest lucru se întâmplă deoarece tinerii nu consideră că școala îi pregătește pentru piața muncii. În ceea ce priveşte domeniul ales, primele 4 opțiuni de studii universitare ale acestora sunt: științele sociale (28%), științele medicale (16%), ştiinţele inginerești (15%) și științele economice (12%). Beneficiile percepute de elevi în alegerea acestor  domenii sunt accesul la un loc de muncă bine plătit și ușurința în găsirea unui loc de muncă. Doar 1% dintre liceenii intervievați cred că nu vor termina liceul. Principalul motiv pentru a nu finaliza studiile ar putea fi plecarea la lucru în străinătate. Mitul 2: Modelele tinerilor sunt vedetele de la televizor – FALS Rolul părinților este foarte important în viața tinerilor de liceu. Pentru cei mai mulți liceeni, părinții sunt acele persoane pe care le consideră modele (62%). Acest lucru este valabil pentru toţi tinerii, indiferent de profilul studiilor liceale, sex, vârstă, regiune sau alte caracteristici. În plus, cercetarea ne arată că părinții sunt cei mai puternici influențatori ai tinerilor atât în insuflarea valorilor (66%) cât și în alegerea facultăţii pe care o vor urma (54%). Persoanele publice, „vedetele”, sunt într-o foarte mică măsură considerate modele de către liceeni: 2% au ca modele vedete din străinătate, respectiv 0,5% vedete din România. Mitul 3: Tinerii din România trebuie învăţaţi ce înseamnă „valori” – ADEVĂRAT 52% dintre elevii de liceu din România, din mediul urban, au un set de valori propriu după care își ghidează viața. 33% dintre aceștia au demonstrat că înțeleg foarte bine conceptul de valoare și au identificat  ca principale valori: sinceritatea, perseverența, respectul, corectitudinea, încrederea și familia. Restul de 19% dintre adolescenți au întâmpinat greutăți în a-și sintetiza și abstractiza ideile, însă au numit un set de valori reale, în timp ce 20% dintre liceeni nu au putut numi nici o valoare.

Sursa: Puterea.ro

 

România, stat membru CERN cu drepturi depline

Ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, s-a întâlnit luni cu Rolf Heuer, directorul general al Organizaţiei Europene pentru Cercetări Nucleare (CERN) şi Rudiger Voss, director de relaţii internaţionale al CERN. Întâlnirea a avut ca temă discutarea paşilor ce trebuie parcurşi pentru ca România să devină stat membru CERN înainte de încheiera perioadei de stat candidat, întrucât, în luna martie a acestui an, directorul general CERN a informat Misiunea Permanentă a României la Geneva că există posibilitatea ca ţara noastră să obţină calitatea de membru cu drepturi depline începând cu 1 ianuarie 2015 în loc de noiembrie 2015. Programul RO-CERN are ca prim obiectiv stimularea şi întărirea participării instituţiilor de cercetare din România la marile experimente şi programe ştiinţifice derulate de CERN, în vederea creşterii capacităţii de cercetare şi a vizibilităţii ştiintifice naţionale în domeniu.

Sursa: Puterea.ro