Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 15.04.2014

PREUNIVERSITAR

 

DEZBATERE Uniforma şcolară, obligatorie la şcoală. Pro şi contra

Uniformele îi ajută pe elevi să simtă apartenenţa la o şcoală, îi învaţă toleranţa în grup şi decenţa vestimentară, însă le poate afecta şi dezvoltarea ca indivizi, susţin profesorii şi specialiştii. Iniţiativa introducerii uniformelor în şcoli se află din nou pe agenda publică, după ce majoritatea parlamentară din România a arătat că nu agreează prea mult această idee. Părerile sunt împărţite: pe de o parte, profesorii spun că uniforma îi învaţă pe elevi să fie mai toleranţi, să nu discrimineze în funcţie de aspectul exterior al unei persoane, dar, pe de altă parte, uniformizarea le-ar inhiba dezvoltarea personalităţii, atrag atenţia unii specialişti. „Uniforma promovează toleranţa între elevi, se elimină ideea de status social. Spre exemplu, sunt copii care nu sunt acceptaţi în diverse grupuri fiindcă îmbracă aceleaşi haine în fiecare zi. Însă elevii nu trebuie obligaţi să le poarte, fiindcă o astfel de condiţionare stârneşte reacţii adverse din partea lor. Adolescenţii sunt tentaţi să se împotrivescă fiindcă ei vor să aibă puterea de a decide“, a explicat psihologul Mihaela Ghiţescu, la o dezbatere pe tema uniformelor şcolare care a avut loc ieri, la Liceul „Tudor Vladimirescu“ din Bucureşti, organizată de viceprimarul sectorului 6, Gabriel Petrea. Pe de altă parte, sociologul Mircea Kivu nu este de acord cu introducerea uniformei în şcoli. El spune că, în felul acesta, elevilor le este inhibată personalitatea şi libertatea de exprimare. „Există riscul uniformizării, îi obligăm pe toţi să se supună. Copiii trebuie lăsaţi să-şi exprime personalitatea, să înveţe să fie toleranţi tocmai atunci când diferenţele sunt vizibile“, a explicat Kivu. Obligaţie fără sancţiuni La Liceul teoretic „Jean Monnet“ din Capitală, uniformele sunt obligatorii, mai exact culorile şi modelul, dar sunt achiziţionate de fiecare elev în parte, asociaţiile de părinţi făcând achiziţii doar pentru ecusoanele cusute pe uniforme. „Am stabilit totul acum patru ani cu părinţii în ideea de eliminare a diferenţelor materiale vizibile, dar şi pentru elementul de apartenenţă la o tradiţie şcolară pe care o avem aici. Uniforma este obligatorie, dar nu îi sancţionăm dacă nu vin cu ea la şcoală, încercăm să le explicăm de ce este bine să le poarte“,  a spus directoarea Tudoriţa Codreanu. Uniformele şcolare au dus şi la reducerea cazurilor de violenţă, mai spun dascălii. „Introducerea uniformelor în şcoli face parte din siguranţa copilului, la fel cum sunt camerele de supraveghere. Ideea de la care s-a pornit acum doi ani, când am introdus uniformele la noi în şcoală a fost de personalizare, nu de uniformizare“, a spus directorul Liviu Pavel de la Liceul „Marin Preda“ din sectorul 6. Educaţie prin ţinută La rândul său, ministrul pentru Învăţământ Superior Mihnea Costoiu a declarat că educaţia nu se face numai prin învăţarea de texte şi de formule matematice, ci şi prin ce fel de ţinută trebuie să aibă în societate o persoană civilizată. „Şcoala a devenit de multe ori o expoziţie, o paradă a ţinutelor vestimentare. (…) Un anumit tip de comportament care include vestimentaţia este obligatoriu în şcoli şi în societate, decenţa este obligatorie“, a punctat oficialul, care a mai precizat că asociaţiile de părinţi trebuie să se ocupe de achiziţia uniformelor, nu şcolile sau ministerul. Viceprimarul sectorului 6 al Capitalei, Gabriel Petrea, susţine că primăria poate susţine prin ajutoare sociale părinţii care nu-şi permit să achiziţioneze uniforme. „Diferenţa aceasta de opinii pleacă de la raportarea la perioade diferite din istorie, fie cea interbelică, când uniforma ţinea de prestigiul şcolii, fie cea comunistă, legată de ideea respinsă acum de uniformizare în masă şi inhibare a autenticităţii şi a personalităţii”, explică directorul-adjunct Adrian Troie de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ din Bucureşti. „Genul acesta de schimbare trebuie pregătită din timp, tocmai din cauza modului în care este văzută uniforma în societatea românească, drept ceva negativ care se trage din perioada comunistă“, a mai spus Adrian Troie, director-adjunct Colegiul Naţional „Sf. Sava“. Uniformele, respinse de majoritatea parlamentară În ultimii ani, au fost promovate şi susţinute de parlamentari din toate partidele, pe rând, iniţiative legislative privind introducerea uniformelor obligatoriu în sistemul de învăţământ din ţară, de la cele mai mici clase, la stat şi la privat deopotrivă. Traseul acestor proiecte a arătat că, indiferent cine a deţinut majoritatea parlamentară, ele nu au reuşit să treacă de votul aleşilor poporului. Deşi aveau majoritate numerică, proiectul iniţiat de 41 de parlamentari din fosta USL (PSD, PNL şi PC) a fost respins de Senat pe 18 martie 2014. Asta după ce, în mai 2012, au respins un proiect similar iniţiat în februarie 2012 de 81 de deputaţi de la PDL, UDMR şi minorităţi. Iniţiativa acestora a fost apoi respinsă şi de către deputaţi, în aprilie 2013. Inclusiv Guvernul Ponta a dat aviz negativ proiectului, iar la dezbaterile parlamentare reprezentantul Ministerului Educaţiei, secretarul de stat Andrasz Kiraly, a declarat că decizia de introducere în şcoli a ţinutei obligatorii ar trebui lăsată la nivelul Consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, altfel statul ar fi obligat să asigure şi finanţarea unei astfel de măsuri. Deputatul PDL Raluca Turcan spune că oricum decizia privind sumele şi culorile pentru uniforme urmau să fie decise de fiecare şcoală în parte, pentru a respecta autonomia locală, idee susţinută şi de inspectorii şcolari, însă obligativitatea unei ţinute la şcoală „este un sprijin din partea şcolii pentru a atenua din discrepanţele sociale dintre copii“. „Ea este dorită de părinţi, de profesori mai ales, care resimt diferenţele dintre elevi mult mai curat şi văd conflictele, dar se pare că nu şi de majoritatea parlamentară din România, oricare ar fi ea“, a mai spus Turcan, membru în Comisia de Învăţământ.

Sursa: Adevarul.ro

 

INTERVIU Preşedintele Fundaţiei eMAG, despre olimpicii şi viitorul ţării: Întâi să îi salvăm pe ei şi mai târziu vor veni cu soluţii inteligente pentru România

În noiembrie 2012, eMAG îşi lansa propria fundaţie şi îşi propunea să îi ajute pe olimpicii români să se afirme. Anul trecut, am fost la decernarea premiilor acesteia. Anul acesta, am ajuns să îl întreb mai multe despre acest proiect pe omul care îl conduce, Tudor Vlad. L-am întrebat de olimpicii României, ţara are destui, l-am întrebat şi ce facem cu ei, mi-a zis că nu ne pricepem să îi păstrăm acasă. „Hai la Olimpiadă!“, acesta e programul Fundaţiei eMAG pentru olimpicii României şi Tudor Vlad este preşedintele acesteia. În 2012, el spunea că educaţia este singura bază pe care societatea românească îşi poate construi un viitor solid. Într-adevăr, se poate investi în educaţia unei societăţi sau în forţele armate care s-o stăpânească atunci când raţiunea nu mai funcţionează. Programul este dedicat elevilor, studenţilor si profesorilor care fac performanţă în educaţie, de la olimpicii internaţionali la copiii care îşi doresc să înveţe mai mult decât le oferă programa şcolară. Pentru aceştia există centre de pregătire în matematică, informatică şi fizică în Bucureşti. Anul trecut, olimpiada de Matematică a avut cei mai mulţi elevi medaliaţi ajutaţi de cei mai mulţi profesori pregătitori. Mentorii au fost: Alexandru Gica, Dan Schwarz, Lucian Turea, Dinu Şerbănescu, Sergiu Romaşcu, Ionuţ Onişor, Flavian Georgescu, Mihai Big. L-am întrebat şi pe Tudor Vlad dacă are sau nu modele în viaţa, oameni care l-au inspirat. A numit câţiva şi a explicat cum ar fi el ca profesor. Cred că românii sunt deştepţi. Dar nu deşteptăciunea e cea mai importantă, ci priceperea de a o folosi. Tudor Vlad, preşedinte Fundaţia eMAG E România o ţară de salvat? România trebuie salvată de drobul de sare. Şi de discuţiile interminabile despre cum stă drobul, dacă o să cadă, când o să cadă, unde o să cadă… Dacă fiecare şi-ar asuma în mod responsabil tot ceea ce face, de la parcatul maşinii şi până la activitatea de la birou, şantier, atelier etc., drobul de sare ar dispărea. De câţi olimpici e nevoie pentru a salva o ţară? Dacă vorbim de România, e nevoie de exact atâţia olimpici câţi are. Tocmai pentru că îi are. Şi, de fapt, este vorba de a-i salva mai întâi pe olimpici, pentru ca ei să vină mai târziu cu soluţii inteligente pentru România. Despre români se spune că sunt deştepţi. De fapt, ei spun despre ei asta. Spun bine? Cred că românii sunt deştepţi. Dar nu deşteptăciunea e cea mai importantă, ci priceperea de a o folosi. Din punctul ăsta de vedere, românii nu sunt chiar aşa de deştepţi. Cu câţi bani credeţi că se poate cumpăra un geniu? Probabil că depinde de unde-l cumperi. Doar că despre genii aş spune mai degrabă că nu se cumpără, ci se câştigă. A şti să păstrezi un geniu tot să-l câştigi înseamnă. Are bani străinătatea pentru a ne cumpăra geniile? Nu e vorba doar despre bani, ci despre pricepere. Străinătatea se pricepe să-i atragă şi să-i pună în valoare. Pentru aceşti copii foarte buni sentimentul că fac ceea ce se pricep cel mai bine şi că rezultatul muncii lor este apreciat valorează poate mai mult decât câştigul din cont. Desigur, nu trebuie neglijat nici nivelul financiar, dar eu nu cred ca România n-ar avea resurse ca să investească în priceperea acestor copii după finalizarea studiilor. Dă-i omului un peşte şi îl vei hrăni pentru o zi, învaţă-l să pescuiască şi se va hrăni o viaţă, acesta e un vechi proverb. Cum ar putea un profesor şcolit în comunism sau în anii ’90 să înveţe „să pescuiască“ un elev de acum? Eu cred că un pescar bun se descurcă la fel de bine cu ultimul model de lansetă ca şi cu o bucată de gută pe care leagă un cârlig ruginit şi o piuliţă. Pentru că succesul lui nu vine în primul rând de la echipament ci de la pasiunea pe care o investeşte în pescuit. Şi tot pasiunea îl va duce şi către echipamentul potrivit dacă e nevoie. Iar convingerea mea este că 80% din copii abia aşteaptă să fie pescuiţi! Au trecut câţiva olimpici buni prin ochii fundaţiei eMag. Ce face diferenţa dintre ei şi elevii obişnuiţi? Exact asta încercăm să spunem prin programul „Hai la Olimpiadă!“. Olimpicii sunt elevi obisnuiţi care au rezultate remarcabile. Iar ei ajung la aceste rezultate pentru că au înţeles, ei şi părinţii lor, importanţa investiţiei într-o educaţie consistentă. De ce aţi acceptat să fiţi preşedintele Fundaţiei eMAG? Mi-am dorit foarte mult să lucrez pentru proiectul dezvoltării durabile, în varianta macro a acestui concept. Dezvoltarea durabilă înseamnă, pe scurt, evaluarea corectă a resurselor şi folosirea lor eficientă, iar principiul ăsta se aplică oriunde, de la viaţa personală până la conducerea unei corporaţii sau a economiei naţionale. Ca să reuşeşti asta însă, trebuie să ai cunoştinţele necesare şi să înveţi să le foloseşti, adică e nevoie de educaţie. Altfel spus, la Fundaţia eMAG mă simt acasă. V-a rămas în minte vreun nume de coordonator care v-a impresionat prin ceva anume? Prin ce, cine este el sau ea? În general, mi-au rămas vii imaginile profesorilor si îndrumătorilor care m-au evaluat corect. Pentru că ăsta e începutul oricărei evoluţii. Prima a fost diriginta din ultimele clase de gimnaziu, doamna Adela Cîrnici. N-a făcut nimic special, dar a făcut tot ce trebuia să facă într-un mod impecabil: ştia să mă ambiţioneze când era cazul şi reuşea prin câteva cuvinte şi prin atitudine să mă facă să înţeleg spontan dacă o luam pe arătură. Apoi a fost domnul Angheluţă Vădineanu cu care am făcut masterul despre Dezvoltare Durabilă şi ulterior doi şefi din corporaţii: Dorin Ionescu şi Virgil Ichim. Sunteţi un om pasionat de sport. Ce are diferit o competiţie a muşchilor, a rezistenţei fizice faţă de una a creierului, a iscusinţei logice? Nu cred să existe o competiţie exclusiv a muşchilor, poate doar body-building-ul. Altfel, toate competiţiile implică într-o măsură mai mare sau mai mică efort de voinţă, concentrare şi o abordare tactică. La unele e nevoie de rezistenţa fizică în mod direct, la celelalte e nevoie de un tonus fizic care să-l susţină pe cel mental şi psihic. Şi pentru toate competiţiile e nevoie de antrenament si disciplină. Cred totuşi că în cazul ştiinţelor, consumul nervos e mai mare. Ce aţi fi fost, dacă v-aţi fi născut în altă ţară? În ţara preferată din lumea asta. Sunt convins că aş fi fost exact ceea ce sunt acum, doar că probabil aş fi ajuns aici mult mai repede. Aş fi făcut o şcoală mai bună şi n-ar mai fi fost nevoie de drumul ocolit prin corporaţii şi de studiu individual fără îndrumător ca să învăţ tot ce ştiu acum. Aţi fi bun de dascăl? Dar de profesor? Îmi place să cred că aş fi un profesor bun, sunt sigur că m-aş pricepe să-i fac pe copii să îndrăgească lecţiile mele. Am însă un semn de întrebare legat de răbdare. Trebuie să învăţ să accept că, în general, copiii învaţă în ritmul lor şi nu în cel în care vreau eu să înveţe. În final, care este cea mai mare lecţie pe care aţi învăţat-o în viaţă şi şcoală? Şi care e cea mai bună lecţie care v-a fost predată? Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o este că lumea se schimbă începând cu tine însuţi. Si tot legat de asta, cea mai bună lecţie cred că am preluat-o de la mama lui Forrest Gump: „Viaţa e o cutie cu bomboane de ciocolată, întotdeauna plină de surprize“.

Sursa: Adevarul.ro

 

Consiliere pentru liceenii din Capitală despre cariera de medic şi farmacist

Proiectul „Promisiuni pentru Viitor” oferă liceenilor din Bucureşti oportunitatea să se familiarizeze cu profesiile de medic şi de farmacist prin dialogul cu profesioniştii din domeniul medical. Un nou proiect de orientare în carieră a fost lansat în liceele din Bucureşti, sub titulatura „Promisiuni pentru Viitor”, cu scopul de a-i familiariza cu profesiile de medic şi de farmacist prin dialogul direct cu profesioniştii din domeniul medical. „Elevii vor avea oportunitatea să participe la întâlniri de mentorat, vor putea câştiga burse de merit şi să efectueze vizite de practică în farmacii şi în spitale”, se arată într-un comunicat de presă. Astfel de întâlniri au avut deja loc în două licee din Bucureşti, la Colegiul Naţional „Gh. Lazăr“ şi la Liceul Teoretic „C. A. Rosetti”, spun organizatorii, care povestesc că liceenii au fost interesaţi să afle ce înseamnă practic, în viaţa de zi cu zi, meseria de medic sau de farmacist. În lunile aprilie şi mai, echipa „Promisiuni pentru Viitor”, formată dintr-un medic şi un farmacist, va interacţiona cu elevii pe parcursul celor zece vizite în cinci licee din Bucureşti cu clase de profil real şi ştiinţele naturii, cei care se vor îndrepta cel mai probabil spre o carieră în domeniul medical. În plus, liceenii vor putea participa la un concurs de eseuri online, în perioada 5 mai – 13 iunie. „Concursul este adresat tuturor elevilor de clasa a X-a şi a XI-a din Bucureşti. Pentru înscriere, participanţii vor redacta un eseu pentru una dintre cele două secţiuni „Medic pentru o zi” sau „Farmacist pentru o zi”, în care îşi vor imagina cum ar fi o zi din viaţa lor în calitate de profesionişti în domeniul medical, care ar fi deciziile pe care le-ar lua şi care ar fi activităţile desfăşurate”, se mai arată în comunicatul de presă. 500 de elevi bucureşteni implicaţi În etapa pilot de anul acesta, vizitele în licee se vor desfăşura cu participarea unui număr total estimat de 500 de elevi, urmând ca anul viitor să fie luată în considerare extinderea proiectului şi în alte oraşe. „Ne dorim ca începând cu acest an să fim aproape elevilor care sunt curioşi să afle mai multe informaţii despre profesia de medic şi cea de farmacist. Vrem să îi ajutăm să îşi contureze o imagine aproape de realitate cu privire la aceste două profesii şi, de ce nu, să descopere dacă au motivaţia de a se orienta spre domeniul medical ca plan de viitor. Le vorbim, aşadar, despre două profesii nobile, două dintre profesiile care le permit să aducă valoare societăţii şi pacienţilor, să îi ajute pe aceştia din urmă să aibă o viaţă mai sănătoasă”, a declarat Adrian Grecu, General Manager Abbott Products România, unul dintre partenerii proiectului. Concursul de eseuri online se desfăşoară pe website-ul proiectului, unde elevii pot găsi şi mărturii personale din partea tinerilor profesionişti în domeniul medical, precum şi informaţii utile privind orientarea lor către Universitatea de Medicină şi Farmacie. 60% din părinţi vor o carieră în medicină pentru copiii lor Iniţiativa are la bază cercetarea de piaţă efectuată în luna octombrie a anului trecut potrivit căreia, din perspectiva studenţilor incluşi în studiu, profesiile de medic şi de farmacist nu sunt atât de apreciate în rândul tinerilor. Pe de altă parte, potrivit populaţiei adulte intervievate, Facultatea de Medicină şi Facultatea de Farmacie rămân în topul preferinţelor părinţilor în proporţie de aproximativ 60% în ceea ce priveşte opţiunea pentru viitorul propriilor copii. Proiectul „Promisiuni pentru Viitor” este derulat cu sprijinul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, la iniţiativa companiei Abbott în parteneriat cu Societatea Naţională de Medicina Familiei şi Colegiul Farmaciştilor din România.

Sursa: Adevarul.ro

 

Burse de pregătire în Franţa şi stagii în şase companii pentru tinerele talente

Ambasada Franţei în România şi Institutul Francez din România se vor asocia cu şase companii de top pentru cel de-al patrulea an al programului de burse de studii cofinanţate, dedicate tinerelor talente din România care vor să studieze şi să se specializeze în Franţa. Programul de burse „permite companiilor să detecteze colaboratori cu potenţial ridicat şi să îşi dezvolte o bază de talente tinere, care poate servi la dezvoltarea acestor societăţi pe termen lung. De program beneficiază societăţile, dar el permite totodată crearea unei noi generaţii de actori economici”, se arată într-un comunicat al Ambasadei Franţei, citat de Agerpres. „Ambasada Franţei la Bucureşti şi Institutul francez din România, operatorul său cultural şi educativ, propune de trei ani programe de burse de studii cofinanţate cu societăţi ce au sediul în România”, spun reprezentanţii instituţiei. Peste 30 de bursieri în ultimii trei ani Practic, în urma celor trei ediţii anterioare ale programului de burse, „peste 30 de tinere talente româneşti au fost recrutate şi au beneficiat de o bursă de formare în Franţa pentru a dezvolta noi competenţe pe baza unor formări de excelenţă în domenii variate (mecanică, informatică, management, statistică, etc.)”, arată aceştia. Ca parte a formării lor, aceşti studenţi au făcut şi un stagiu de şase luni în cadrul companiei partenere (în România sau în cadrul grupului din Franţa), se mai precizează în comunicatul citat. Ceremonia de semnare a convenţiilor cu aceste şase companii — Thales, Pitech+, GDF-Suez, Expur, Renault, BRD — va avea loc pe 15 aprilie, la Reşedinţa Franţei.

Sursa: Adevarul.ro

 

VIDEO BACALAUREAT 2014 Prima lecţie de Română cu profesoara Iulia Pop de la Colegiul „Sf. Sava“, la Adevărul Live

Luni, profesoara Iulia Pop de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ din Bucureşti a predat la Adevărul Live prima lecţie video pentru proba scrisă de Limbă şi Literatură Română de la Bacalaureat 2014. Lecţia video este prima din cele peste 40 de astfel de meditaţii pe care adevarul.ro le va difuza în cadrul campaniei „Adevărul te meditează şi te premiază“. Următoarea lecţie va avea loc marţi, la ora 14.00. UPDATE: „Subiectele pentru Uman au un grad de dificultate ceva mai mare. Vom discuta astăzi despre primul subiect din modelul pe care l-am adus şi apoi cel de al doilea subiect. Mâine vom discuta despre altreilea subiect, eseul, care ridică mai multe probleme elevilor”, a spus profesoara Pop. La primul subiect în modelul adus de profesoara Pop este un text în proză la prima vedere de Hortensia Papadat-Bengescu. Profesoara Iulia Pop: Este foarte complicat pentru cineva care citeşte pentru prima oară un text să îl înţeleagă. El trebuie să recitească textul de mai multe ori, iar atunci când are de rezolvat o cerinţă, mai trebuie să citească o dată textul pentru că altfel nu va putea să răspundă corect. Cea de-a doua cerinţa care am văzut că este aproape nelipsită în ultimii ani, este cea în care li se cere să construiască mai multe expresii sau locuţiuni legate de „oră”. Enunţ înseamnă propoziţii sau fraze în care să existe cuvântul respectiv. Ca să dăm o rezolvare corectă la acest item ne gândim chiar la substantiv: oră de oră, la prima oră, etc. Eu le spun elevilor mei că atunci când au un substantiv este foarte uşor să construiască un enunţ dacă pun lângă acesta un verb folosit zi de zi: a lua, a avea, a cere, etc. Dar dacă este un verb, trebuie folosite substantive foarte uzuale precum cap, ochi, etc. A treia cerinţă, tema fragmentului, vedem că tema este starea medicală sua de simire a personajului prezent în text. Este un porter şi cam astea sunt lucrurile pe care ei ar trebui să le zicîă în acets caz. Poate exista şi o cerinţă care să vizeze tema şi un motiv literal. În acest text, motive importante sunt migrenă, febră, carusel infernal, cheag embolic. Vreau să menţionez că dicţionarul de termeni literali atrage atenţia că este motiv literal construcţia care este în mod obligatoriu în textul dat. Enumeraţiile din text comesenii, prietenii, toţi. Modul principal de expunere este descrierea. De altfel, dacă respectivii candidaţi ar citi mai jos ar vedea că la cerinţa 8 scrie că textul este un portret şi şi-ar da seama. Valoarea expresivă a timpului imperfect al verbului. Acest timp arată o acţiune începută şi neterminată în momentul vorbirii. El exprimă o acţiune continuă, neterminată, iar pe de altă parte, reprezintă şi o acţiune repetitivă. Spre exemplu pot spune Am fost la teatru anul trecut, dar dacă spun Mă duceam la teatru anul trecut, asta înseamnă acţiune repetitivă. Semnificaţia utilizării neologismelor. Este suficient să ne uităm la autoarea textului şi la numele textului. Vorbim despre o scriitoare modernistă care apelează la un număr mare de neologisme. Prin limbajul, textul este destul de actual. Demonstraţia în 6-10 rânduri că textul este un portert. Se pot folosi rezolvările de la cerinţele anterioere. Se pot folosi de faptul că este o descriere, de timpurile verbale, utilizarea persoanei a treia ceea ce înseamnă că vorbim despre un narator obiectiv, este o autoanaliză până la urmă, etc. Pentru ultimul subiect al ales o cerinţă mai puţin folosită, aceasta evidenţiază două lucruri: în primul rând înţelegerea textului şi evidenţiază capacitatea lor de a înţelege textul literal. Tânărul ar trebui să aleagă fie expresivitate, fie sugestie, eu aş alege sugestie pentru că în text sunt multe sugestii care arată frământarea interioară a personajului. În cerinţele de la examenul de BAC, la subiectul al nouălea pot exista şi cerinţe în cae să li se ceară să descrie personajul şi să demonstreze că este o descriere. Elevii trebuie să fie pregătiţi pentru oricare dintre genurile literale, şi pentru genul liric, dar şi pentru genul epic. Să nu uite să repete lucruri legate de versificaţie, prozodia, lucruri legate de gramatică. Sunt lucruri importante pe care ei le pierd din vedere. De obicei elevii se pierd foarte tare de subiectul al treilea, însă de cele mai multe ori ei se încurcă al cerinţele de la primul subiect pentru că nu sunt atenţi şi am impresia că uneori nici nu le înţeleg sensul. Trebuie să facă exerciţii, să verifice care este sensul acestora. Subiectul al doilea Scrie un text argumentativ. Aici sunt 18 puncte, maximul de punctaj, dar ele pot fi scăzute dacă ei nu aduc argumentele aşa cum trebuie, dacă nu formulează un punct de vedere, etc. Din păcate încă există elevii care au terminat cele 12 clase şi fac greşeli mari de vorbire şi chiar de gramatică. Ei trebuie să citească multe texte scrie corect şi aşa se pot îndrepta. Structura unui text argumentativ: Ipoteza unui text argumentativ reprezintă o lămurire a termenilor pe acre ăi aduce textul. În momentul în care tânărul lămureşte termenii, profesorul constată că el ştie ce înseamnă cuvântul cultură şi ce înseamnă evoluţie. Definind termenii, fiecare om îşi găseşte nişte repere pentru a putea face ipoteza. Apoi se trece la argumente. Pot fi amândouă afirmative, dau pot fi unul pro sau unul contro, sau pot fi amândouă contra. Concluzia trebuie să fie una care să aibă legătura cu cle două argumente, să se vadă implicarea personală a celui care scrie. Ei nu trebuie să piardă din vederea termenilor conectori. Ei trebuie să existe, dar să aibă şi cursivitate textul. Cu cât are mai multă naturaleţe, cu atât este mai bine. Textul argumentativ trebuie să aibă patru paragrafe, asta trebuie să vadă în primul rând profesorul care corectează lucrarea. Începând de astăzi şi până la sfârşitul lunii iunie, vor fi disponibile pe platforma Bacalaureat 2014, integrată în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro, 40 de lecţii video. Profesori de la licee de top din Bucureşti le vor arăta elevilor cum trebuie rezolvate subiectele de la examen şi ce ar trebui să înveţe. Săptămâna aceasta vom difuza patru lecţii video la Limba şi Literatura Română predate de profesoara Iulia Pop care le va explica elevilor cum trebuie rezolvate subiectele de la Bacalaureat, ce fel de cerinţe vor primi şi cum ar trebui abordate acestea. De asemenea, ea le va explica în detaliu cum trebuie redactat eseul de la punctul al treilea, considerat cel mai greu subiect din cadrul probei de Limba Română de la Bac. Elevii pot să pună întrebări comentând în fereastra de Adevărul Live. „Primele două lecţii de la Română vor fi pentru elevii care vor susţine varianta de subiect de la Uman şi apoi pentru cei care dau varianta de la Real“, a explicat profesoara. „La început, le voi arăta elevilor cum se rezolvă primele două subiecte, iar o lecţie întreagă va fi despre subiectul al treilea, unde vom vedea cum se construieşte un eseu. Vom vorbi şi despre redactarea lucrării ca ansamblu: aşezare în pagină, ortografie şi gestionarea celor trei ore de examen. Sunt lucruri de detaliu, dar foarte importante în redactarea lucrării“, adaugă profesoara. În continuare, pe adevarul.ro vor fi lecţiile pentru proba obligatorie: la matematică (28 aprilie – 9 mai), urmate de cele de la Istorie (12 şi 13 mai). Campania le oferă elevilor nu doar lecţii video susţinute de profesori din licee de top ale Capitalei, meditaţii în care pot afla cum să înveţe pentru materiile de la Capacitate şi de la Bacalaureat, ci şi lecţii video de consiliere, menite să-i pregătească pentru stresul şi provocările ridicate de aceste testări.  Consiliere pentru elevi Dintre cele 40 de lecţii de pe adevarul.ro, 10 vizează partea de consiliere şi sunt oferite de specialişti care au lucrat cu liceeni în anii trecuţi şi care i-au ajutat să promoveze cu succes testele naţionale. Consilierii le vor spune elevilor cum să se organizeze ca să înveţe toată materia, cum să facă faţă stresului, cum să comunice cu profesorii şi cu părinţii sau cum să se pregătească psihic şi fizic pentru a face faţă unei lungi perioade de examene. De asemenea, la Adevărul Live vor fi şi lecţii video destinate pregătirii pentru toate probele orale şi pentru proba scrisă la alegere. Meditaţii video pentru Evaluarea Naţională Elevii de clasa a VIII-a vor putea găsi în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro şapte lecţii video, de la sfârşitul lui aprilie şi până la finalul lunii mai. Două dintre acestea vor fi de pregătire teoretică pentru cele două probe (Română şi Matematică) şi cinci de consiliere, de la pregătirea psihică pentru primul examen naţional serios până la completarea corectă a fişei de înscriere la liceu şi alegerea profilului liceului. Adevărul te premiază cu 1.000 de euro Pentru a participa la concursul cu premii organizat de „Adevărul“, elevii trebuie să se înscrie în secţiunea Bacalaureat 2014 pe adevarul.ro cu un eseu motivaţional pe tema „Care este visul tău?“. Elevii care vor strânge cele mai multe like-uri şi share-uri vor câştiga suplimente Biocebral, ce le vor da energie pe toată perioada examenelor. Marele premiu al concursului constă în suma de 1.000 de euro.

Sursa: Adevarul.ro

 

Olimpicii Constanţei şi bilanţul de la Naţională: 101 premii, menţiuni şi medalii. Cine s-a calificat în lotul României pentru etapa internaţională

Cei mai buni elevi constănţeni s-au întors de la olimpiadele naţionale, desfăşurate în perioada 8-14 aprilie, cu o panoplie de 101 premii şi medalii. Premiul I a fost cucerit de 9 elevi constănţeni Chimie, Cultură civică, Limbă turcă maternă, Limba şi literatura română, Psihologie şi pedagogie, Proiectare ambientală. Alţi 9 elevi au obţinut Premiul al II-lea la Design, Fizică, Limbă turcă maternă, Matematică. Premiul al III-lea a fost câştigat de 10 elevi la Filosofie, Proiectare ambientală, Limbă turcă maternă, Limbă turcă modernă. Încă 41 elevi au revenit cu Menţiuni şi Premii speciale, la Arhitectură, Chimie, Fizică, Geografie, Informatică, Limba şi literatura română, Limbă turcă maternă, Matematică, Psihologie, Psihologie şi pedagogie, Religie, Sculptură. De asemenea, 32 de elevi au fost recompensaţi pentru performanţele înalte cu medalii: 5 au cucerit Medalia de Aur la Fizică şi Matematică); 9 au obţinut Medalia de Argint, la Fizică şi Matematică; 18 elevi au câştigat Medalia de Bronz, laFizică, Informatică, Matematică.  Totodată, 8 elevi s-au calificat în loturile lărgite: Theodor Mhai Iliant, Andrei Graur, Ştefan Stănişor, Cristian Teleanu – Matematică; Teodora Ilie şi Vlad Coşoreanu – Biologie; Paul Haidu Gerea – Chimie;  Ştefania-Lucica Moroianu şi Ioan Ignat – Fizică. Totodată, Anca Nechita s-a calificat la etapa internaţională a Olimpiadei de limba română.   OLIMPIADE NAŢIONALE DESFĂŞURATE ÎN PERIOADA 8 -12 APRILIE 2014 REZULTATELE ELEVILOR CONSTĂNŢENI

Nr. crt. Numele şi prenumele elevului/elevei Numele  şi prenumele cadrului didactic Unitatea de învăţământ Clasa Premiul obţinut Olimpiada naţională Observaţii   1 Puşcaşu Răzvan Ştefan Cărnaru Mioara Şcoala  Gimnazială „Spectrum” V Bronz-SSMR Matematică  2 Gîrban Alexandru Cărnaru Mioara Şcoala  Gimnazială „Spectrum” V Bronz-SSMR Matematică  3 Memiş Edis Dermengiu Alina Liceul Teoretic „Traian” VI Bronz-SSMR Matematică  4 Iliant Theodor Mihai Constantinescu Gabriela Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” VII Argint-SSMR menţiune-MEN Matematică Calificat lot juniori 5 Clim Mihai Cărnaru Mioara Şcoala  Gimnazială „Spectrum” VII Bronz-SSMR Matematică  6 Corcescu Tiberiu George Văcărescu Cristina Şcoala  Gimnazială „Spectrum” VII Bronz-SSMR Matematică  7 Graur Andrei Chichirim Nelu Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” X Aur-SSMR Premiul II-MEN Matematică Calificat lot seniori 8 Stănişor Ştefan Homentcovschi Cristina Liceul Teoretic „Ovidius”   X Argint-SSMR Matematică Calificat lot seniori 9 Teleanu Cristian Homentcovschi Cristina Liceul Teoretic „Ovidius” X Argint-SSMR Matematică Calificat lot seniori 10 Vîntu Vladimir Homentcovschi Cristina Liceul Teoretic „Ovidius” X Argint-SSMR Matematică  11 Murgoci Alexandra Constantinescu Gabriela Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” XI Bronz-SSMR Matematică  12 Nichita Emil Nicolae Constantinescu Gabriela Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” XI Bronz-SSMR Matematică  13 Nechita Anca Duţu Lavinia Şcoala Gimnazială Nr. 1 „C-tin Brâncuşi” Medgidia VI Premiul I Limba şi literatura română Calificată la Olimpiada internaţională de lectură 14 Iliescu Mara Dimitriev Alina Şcoala Gimanzială Nr. 28 „Dan Barbilian” VIII Premiu special Limba şi literatura română  15 Radu Ana-Maria Julia Cîrligeanu Anca Evelina Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” IX Menţiune Limba şi literatura română  16 Stancu Ioana Ciurescu Camelia Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” XI Premiu special Limba şi literatura română  17 Negruşeru Mădălina Gherase Cătălina Liceul Teoretic „G. Călinescu” XII Premiu special Limba şi literatura română  18 CHICHIRIM N. GEORGE Răvoiu-Cecman Daniela Chichirim Mirela Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” Constanţa IX Menţiune/ Medalie de aur Olimpiada Naţională de Informatică  19 ALECA DANIEL ADRIAN Calancea Mihai Gearâp Mihaela Dumitrof Gabriela Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” Constanţa XI Menţiune/ Medalie de aur Olimpiada Naţională de Informatică  20 CĂLINESCU VALENTIN GELU   Giuglea Laura Gearâp Mihaela Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” Constanţa X Medalie de bronz Olimpiada Naţională de Informatică  21 CHICHIRIM N. STELIAN Gearâp Mihaela Chichirim Mirela Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” Constanţa VII Medalie de bronz Olimpiada Naţională de Informatică  22 BONI DANIEL Ali Cabas Memet Eden Şcoala Gimnazială „Spectrum”  Constanţa V Medalie de bronz Olimpiada Naţională de Informatică  23 VINTILÃ MIRCEA Rusu Anda Liceul Teoretic „Ovidius” Constanţa VI Medalie de bronz Olimpiada Naţională de Informatică  24 Vangu Alexa Stoica Florian Ştefan Andrada Colegiul Naţional de Arte „Regina Maria” IX Mentiune Olimpiada Nationala de interpretare vocala, instrumentala si studii teoretice muzicale  25 Neculai Raluca Lungu Ioana Apostolache Georgian Colegiul Naţional de Arte „Regina Maria” XI Premiul III Olimpiada nationala de arte vizuale, arhitectura si istoria Artelor  26 Popa Veronica Cucoveanu Oana Botezatu Eugenia Colegiul Naţional de Arte „Regina Maria” XI Premiul II Olimpiada nationala de arte vizuale, arhitectura si istoria Artelor  27 Nasta George Lungu Ioana Apostolache Georgian Colegiul Naţional de Arte „Regina Maria” XII Premiul I Olimpiada nationala de arte vizuale, arhitectura si istoria Artelor  28 Ghioca Dragos Lungu Ioana Apostolache Georgian Colegiul Naţional de Arte „Regina Maria” XII Mentiune Olimpiada nationala de arte vizuale, arhitectura si istoria Artelor  29 Băjenaru Robert Grigore Marcel Colegiul Naţional de Arte „Regina Maria” XII Premiu Special Olimpiada nationala de arte vizuale, arhitectura si istoria Artelor  30 Tănislăvescu Carmen Stefan Mariana Liceul Teoretic „Lucian Blaga” VII I Cultura civica  31 Matei Aida Stefan Mariana Liceul Teoretic „Lucian Blaga” VII I Cultura civica  32 Dede Elis Boruga Silvia Liceul Teoretic Traian X-G Mentiune Psihologie  33 STĂNILĂ COSMIN-ŞTEFAN Mihăilă Vasile Liceul Teoretic George Călinescu XII III Filosofie  34 CHENDRU CORALIA Belcin Madalina Colegiul Naţional Pedagogic ”C. Brătescu” XI I Psihologie şi pedagogie  35 POPA DIANA Văsioiu Rosemarie Colegiul Naţional Pedagogic ”C. Brătescu” IX Mentiunea I Psihologie şi pedagogie  36 Yildirim Dogukan Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” X I Limba si literatura turca materna  37 Iusuf Ayda Iomer Subihan Liceul Teoretic „Ovidius” XI I Limba si literatura turca materna  38 Alzaitri Alaa Habil Yener Liceul Internaţional de Informatică XII I Limba si literatura turca materna  39 Guneş Berkant Iomer Subihan Şcoala Gimnazială  „Gheorghe Ţiţeica” VI II Limba si literatura turca materna  40 Cadîr  Aisel Bolat Nurdanie Şcoala Gimnazială  Nr.1 Ciocârlia VII II Limba si literatura turca materna  41 Sercan Melis Aleyna Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” VIII II Limba si literatura turca materna  42 Demircan Esra Gulen Iomer Subihan Liceul Teoretic „Traian” X II Limba si literatura turca materna  43 Memiş Ozgean Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” XI II Limba si literatura turca materna  44 Cherim Elif Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” XII II Limba si literatura turca materna  45 Husein Nur Iomer Subihan Şcoala Gimnazială  „Gheorghe Ţiţeica” V III Limba si literatura turca materna  46 Memedula Ghionul Edna Ceku Onge Şcoala Gimnazială „C. Brâncuşi” VI III Limba si literatura turca materna  47 Erdogan Aybike Ceku Onge Şcoala Gimnazială „C. Brâncuşi” VII III Limba si literatura turca materna  48 Akdag Kader Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” VIII III Limba si literatura turca materna  49 Iusein Ildiz Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” IX III Limba si literatura turca materna  50 Apti Aylin Iomer Subihan Liceul Sportiv „N. Rotaru” X III Limba si literatura turca materna  51 Iuruc Ebru Caragea Selime Liceul Cobadin XII III Limba si literatura turca materna  52 Petre  S. Rares Teodor Hulya Cabas Şcoala Spectrum VI III Limba si literatura turca moderna  53 Borseit Emre Caragea Selime Liceul Cobadin V MENTIUNE Limba si literatura turca materna  54 Ismail Melinda Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” VI MENTIUNE Limba si literatura turca materna  55 Mamut Deria Dilek Ceku Onge Şcoala Gimnazială „C. Brâncuşi” VII MENTIUNE Limba si literatura turca materna  56 Asan Selin Ceku Onge Şcoala Gimnazială „C. Brâncuşi” VIII MENTIUNE Limba si literatura turca materna  57 Demircan Melisa Iomer Subihan Colegiul Naţional „Mircea Cel Bătrân” IX MENTIUNE Limba si literatura turca materna  58 Denisleam Elis Memet Sibel Liceul Teoretic „Decebal” XI MENTIUNE Limba si literatura turca materna  59 Komurcu Seda Nur Profesor Republica Turcia Colegiul Naţional „Kemal Ataturk” XII MENTIUNE Limba si literatura turca materna  60 Moroşanu Cătălin-Cristian Călin Carmen Mariana Liceul Teoretic „L. Blaga” VII Premiu special Biologie  61 Creţu Andrei Gheorghe Mirela L. T. „Ovidius” XI Premiu special Biologie  62 Ilie Teodora Tănasae Loredana Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” XII Premiu special Biologie Calificat în lot 63 Vlad Coşoreanu Bucovală Carmen L. T. „Ovidius” XII   Biologie Calificat în lot 64 Enache Maria Mindirigiu George Eduard Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” X Premiu special Religie  65 Popa Ioana Oatu Maria L. T. „Gh. Miron Costin” XII Premiu special Religie  66 HAIDU GEREA PAUL Dumitru Monica Mariana Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” IX Premiul I Chimie Calificat în lotul lărgit 67 Neagoe Dan Tone Gina Şcoala Gimnazială Nr. 16 VIII Menţiune specială Chimie  68 Dobrin George Costin Dumitru  Monica Mariana Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” X Menţiune specială Chimie  69 Morariu Agnes Petcu Diana Antonia Lic. Teoretic Ovidius X Menţiune specială Chimie  70 Anastase Diana Dumitru Monica Mariana Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” XI Menţiune specială Chimie Calificată în lotul lărgit   71 Macarie Andreea Oana cls.a-XI-a Lic. Teoretic Ovidius(prof. Mertic Florica Lic. Teoretic „Ovidius” XI Menţiune specială Chimie Premiul pentru cea mai bună lucrare 72 Mădan Ileana Daria Petcu Diana Antonia   Lic. Teoretic „Ovidius” XI Menţiune specială Chimie  73 Bîrladeanu Adrian Bălaşa Doina Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” XII Menţiune specială Chimie  74 Moroianu Ştefania-Lucica Oprea Sanda Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” XII Medalie de Aur Premiul al II-lea Fizică Calificat Lot lărgit OIF 75 Ignat Ioan Dobrin Claudia Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” XI Medalie de Argint Menţiune Fizică Calificat Lot lărgit OIF 76 Catană Diana-Andreea Băraru Ion Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” X Medalie de Bronz Fizică  77 Răduţ Miruna-Maria Oprea Sanda Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” X Medalie de Bronz Fizică  78 Drăgan Teodora Leu Sorina-Maria Liceul Teoretic „Ovidius” X Menţiune de onoare Fizică  79 Mujdaba Akan Olaru Victoria Liceul Internaţional de Informatică X Medalie de Bronz Fizică  80 Epure Hristu-Ştefan Leu Sorina-Maria Liceul Teoretic „Ovidius” IX Medalie de Argint Menţiune Fizică  81 Mărăscu Vlad Băraru Ion Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” IX Menţiune de onoare Fizică  82 Ursu Răzvan-Mihai Leu Sorina-Maria Liceul Teoretic „Ovidius” VIII Medalie de Argint Menţiune Fizică  83 Prodan George Radu Nicolae Şcoala Gimnazială Nr. 28 „Dan   Barbilian” VIII Medalie de Argint Fizică  84 Calila Hakan Dogărescu Adina Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” VIII Medalie de Argint Menţiune Fizică  85 Georgescu Mihnea Pană Ştefana Şcoala Gimnazială „Gala Galaction” VII Medalie de Bronz Fizică  86 Sandu Ramazan-Şezer Oprea Sanda Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” VII Medalie de Bronz Fizică  87 Efrim Răzvan-Petru Petrea Ioana Şcoala Gimnazială „Spectrum” VII Medalie de Bronz Fizică  88 Jitea Octavian Sârbu Marian Liceul Teoretic „Ovidius” VI Medalie de Aur Menţiune Fizică  89 Nicolae Daniel Burnete Eleonora Şcoala Gimnazială „Sfântul Andrei” Vi Medalie de Bronz Fizică  90 NEDELCU IOANA TEODORA Nicoară Paula LICEUL TEORETIC,,OVIDIUS” CONSTANŢA VIII MENTIUNE Geografie  91 COJOCARU RĂZVAN DĂNILĂ AURELIA COLEGIUL NAŢIONAL ,,MIRCEA CEL BĂTRÂN” CONSTANŢA X PREMIUL SPECIAL SOCIETATEA NATIONALA DE GEOGRAFIE Geografie  92 CORNEA AURELIAN MIHAI NICOARĂ PAULA LICEUL TEORETIC,,OVIDIUS” CONSTANŢA XI PREMIUL SPECIAL SOCIETATEA NATIONALA DE GEOGRAFIE Geografie

Sursa: Adevarul.ro

 

Primăria Iaşi face PR pentru afacerile bisericii. Şcoala privată a Mitropoliei Moldovei, care costă 6.480 de lei anual, mediatizată de municipalitate

Oficialii Primăriei Iaşi au organizat o conferinţă de presă pentru a mediatiza oferta de învăţământ privat a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Înaltpreasfinţitul Teofan, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a participat astăzi, 14 aprilie, la o conferinţă de presă organizată la Primăria Iaşi, în cadrul căreia a mediatizat cea mai recentă investiţie a instituţiei de cult. Este vorba despre gimnaziul Şcolii „Mitropolit Varlaam”, instituţie de învăţământ lansată de mitropolie încă din 2010 şi a cărei ofertă şcolară includea până acum doar grădiniţă şi ciclu primar. Pentru anul şcolar 2014-2015 se fac înscrieri în clasa a V-a. Ar fi disponibile 20 de locuri, dar se mai poate înfiinţa o clasă, dacă cererea este mai mare. Potrivit informaţiilor oficialilor şcolii, pentru anul scolar 2014-2015 taxa totală de şcolarizare este de 6.480 de lei, care poate fi achitată lunar (540 lei) sau trimestrial (1.620 lei). Taxa de şcolarizare nu include totuşi manualele şi auxiliarele şcolare, uniforma şcolară, transportul, cursurile suplimentare de după ora 13.00 sau masa. Oficialii şcolii spun că pot fi achiziţionare contra cost sandviciuri sau masa caldă de la restaurantul şcolii. La capitolul „servicii incluse în preţ” se enumeră: programul educaţional, adică limba engleză intensiv, comunicare şi dezvoltare personală şi informatică – 2 ore săptămânal, plus dotări la standarde internaţionale, laboratoare, bibliotecă, săli multimedia şi teren de sport. Orele se ţin într-un fost corp al sediului TVR Iaşi, situat în cartierul Copou, pe strada Lascăr Catargi, clădiri care au fost retrocedate recent Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. La aceeaşi conferinţă au mai luat parte, pe post de gazde, viceprimarul Iaşiului, Mihai Chirica, şi şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, Camelia Gavrilă, consilier local din partea PNL, în acelaşi timp. „Şcoala nu este o pepinieră viitori preoţi, de maici sau de călugări, ci se doreşte a fi un pilon activ în educaţia pentru comunitate. Cu ajutorul Celui de Sus, sprijinim educaţia acestor copii şi ne dorim ca, peste ani, să devină oameni pe care comunitatea să se poată baza”, a fost mesajul Înaltpreasfinţitului Teofan, Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei. Lansarea Gimnaziului „Varlaam” a fost salutată şi de Camelia Gavrilă, şeful ISJ Iaşi, care a apreciat continuitatea ciclului de învăţământ. „După grădiniţă şi şcoala primară, lansarea acestui gimnaziu a venit ca un lucru firesc, într-un act educaţional complet. Mi-ar plăcea să aud şi de o continuare universitară a studiilor. Am văzut în această şcoală un colectiv centrat pe elev, ale cărui interese sunt atent servite şi respectate”, a punctat Camelia Gavrilă. Colaborarea dintre Primăria Iaşi şi Mitropolia Moldovei a mers ca pe roate în ultimii ani în privinţa promovării afacerii private a instituţiei de cult. Înscrierile la şcoala privată au fost promovate de municipalitate prin bannere afişate pe stâlpi în zonele centrale ale oraşului.

Sursa: Adevarul.ro

 

FOTO Lucrări de modernizare finanţate cu bani europeni, la Complexul Curcubeu

Lucrările din cadrul proiectului de modernizare al „Complexului de educaţie interculturală pentru copii şi tineret Curcubeu” Arad au fost finalizate. Este vorba de modernizări realizate cu  ajutorul fondurilor europene. „Proiectul a urmărit îmbunătăţirea infrastructurii centrului, pentru a creşte calitatea serviciilor şi numărul de beneficiari precum şi pentru a diversifica serviciile oferite copiilor şi tinerilor care provin din familii cu risc social. Investiţiile au constat în reabilitarea termică a clădirii, dotarea cu instalaţie solară pentru prepararea apei calde de consum, recompartimentare interioară pentru suplimentarea numărului de săli de curs, utilarea sălilor de curs cu mobilier modern, modernizarea şi utilarea bucătăriei conform standardelor igienico-sanitare în vigoare, reabilitarea grupurilor sanitare, reamenajarea spaţiilor exterioare”, a declarat Alexandrina Rotar, manager de proiect. De asemenea, sălile au fost echipamente IT. Erika Stark, directorul Direcţiei de Dezvoltare şi Asistenţă Comunitară Arad, a declarat că beneficiarii direcţi sunt copiii cu risc social, în special copii romi (preveniţi din familii defavroizate, copii reintegraţi în familia naturală după revocarea unor măsuri de protecţie socială) şi copii cu risc de abandon şcolar. „Puţine centre de zi din ţară au angajat psiholog, psihopedagog şi asistent social. Noi am reuşit acest lucru, deoarece încercăm să-i ţinem în şcoală pe aceşti copii.  Ei primesc şi o mâncare caldă pe zi”, a precizat Erika Stark. Proiectul de modernizare a avut o valoare de 510.261 lei, din care valoarea finanţării nerambursabile a fost de 401.357 lei. Contribuţia beneficiarului, adică a Primăriei municipiului Arad a fost de 108.904 lei. Suprafaţa totală a clădirii reabilitate este de 321,05 metri pătraţi. Complexul este vizitat de 120 de copii, care merg în serii după ce termină orele la şcoală sau grădiniţă.

Sursa: Adevarul.ro

 

Mitropolia Moldovei a inaugurat gimnaziul particular Varlaam Mitropolitul

Şcoala privată este o altă afacere în care s-a implicat Biserica. Mitropolia Moldovei şi Bucovinei a inaugurat gimnaziul „Varlaam Mitropolitul”. O afacere profitabilă: taxa lunară este de 540 de lei, iar cea de înscriere 340 de lei, conform Digi24. Taxele de şcolarizare gimnaziu – aproape 6.500 de lei pe an. Învăţământ primar, taxa anuală de 11.000 de lei. De la 80 de elevi Mitropolia strânge, într-un an, aproape 900.000 de lei. Faţă de alte şcoli private, taxele pentru clasele primare cerute de Mitropolie sunt chiar şi cu 300 de lei mai mari.

Sursa: Cotidianul.ro

 

Ministrul Educației: Ținuta școlară trebuie să aibă acordul elevilor

Mihnea Costoiu a declarat astăzi, la dezbaterea pe tema iniţiativei introducerii uniformelor în şcolile din Sectorul 6, că educaţia se face începând de la ţinută, fără a fi vorba doar de ţinuta vestimentară, potrivit mediafax.ro. „Şcoala, de multe ori, a devenit locul unei parade în care sunt expuse ţinutele extravagante şi uneori indecente. Dacă nu spunem acest lucru, greşim faţă de copii”, a spus Costoiu, adăugând că ar trebui să li se explice copiilor rolul ţinutei şcolare, care nu este de uniformizare. Ministrul a mai precizat că orice decizie trebuie luată numai cu acordul elevilor, dar că ei trebuie înțeleagă de ce doresc sau nu uniforma. De asemenea, Mihnea Costoiu a mai afirmat că decizia trebuie să fie luată la nivelul şcolii, însă nici ministerul, nici inspectoratul şcolar şi nici instituţia de învăţământ nu trebuie să se ocupe de achiziţia ţinutelor şcolare. „Ministerul Educaţiei Naţionale trebuie să se ocupe de partea pe care o are în responsabilitate, nu de construcţii de clădiri şi de achiziţii. Şcoala, ministerul, inspectoratul nu trebuie să se amestece în achiziţia acestor produse”, a mai spus ministrul delegat pentru Învăţământ Superior.

Sursa: Evz.ro

 

Informația că se prelungește vacanța de Paște este falsă. ANUNȚUL recent al Ministerului Educației. Când începe de fapt școala

Ministerul Educației atenționează că informația furnizată în mediul online, care anunță prelungirea vacanței de primăvară cu trei zile este falsă. „Veşti bune pentru toţi elevii. Aceştia vor sta acasă două săptămâni, aceasta este noua iniţiativă a domnului Remus Pricopie . Iniţial, vacanţa de Paşti se desfăşura între  sambata, 12 aprilie 2014 – marti, 22 aprilie 2014, aceasta fiind prelungită cu 3 zile”, este știrea care a circulat în mediul online. Ministerul Educației avertizează însă că informația este falsă. „Vacanţa de primăvară pentru elevii din învăţământul preuniversitar se desfăşoară în perioada 12 aprilie – 22 aprilie, în conformitate cu Ordinul de ministru privind structura anului şcolar 2013-2014. Cursurile urmează să se reia, în toată ţara, miercuri, 23 aprilie. Precizarea vine ca urmare a unei informaţii false, apărută pe un site şi preluată de mai multe surse”, se arată într-un comunicat al MEN.

Sursa: Evz.ro

 

Primaria Sectorului 6 ar putea sprijini financiar elevii din familiile nevoiase pentru a-si cumpara uniforme scolare

Primaria Sectorului 6 ar putea sprijini financiar elevii din familiile nevoiase pentru a-si cumpara uniforme scolare, daca unitatile de invatamant adopta aceasta masura, a anuntat luni viceprimarul Gabriel Petrea in cadrul unuei dezbateri publice privind introducerea uniformelor in scoli. Ministrul delegat pentru Invatamant Superior, Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, Mihnea Costoiu, a aratat cu aceasta ocazie ca sprijina initiativa de introducere a uniformelor in scoli, dar nu impartaseste ideea ca aceasta sa fie o obligatie impusa de minister sau alte foruri centrale. „Este o dezbatere, nu o decizie. Putem privi lucrurile asa cum sunt in scoala, sa negam realitatea sau sa nu, insa constatam ca scoala a devenit un loc in care se face parada. Educatia porneste de la tinuta, nu neaparat vestimentara, cat si de la decenta. Decenta este obligatorie in scoala si in societate. Sunt un sustinator al autonomiei si cred ca scoala nu trebuie sa aiba de a face cu achizitia acestei vestimentatii. Parintii se pot ocupa”, a afirmat Costoiu citat de Agerpres. In cadrul dezbaterii publice, cadrele didactice, parintii si specialistii in psihologie au subliniat rolul uniformei ca o masura de eliminare a unor bariere si diferente de clasa sociala intre elevi. Inspectorul scolar general, Constantin Traistaru, a apreciat ca tinuta poate fi o posibila solutie, dar nu trebuie sa apara ca o decizie a institutiilor centrale (MEN, ISMB), ci a scolii in cauza. Primaria sectorului 6 ar putea introduce uniforme in scolile din sector. Viceprimarul Gabriel Petrea a lansat in dezbatere publica, aceasta initiativa, urmand ca in urmatoarele saptamani sa poarte discutii cu asociatiile de parinti, cu elevii, profesorii si oficiali din Ministerul Educatiei.

Sursa: Hotnews.ro

 

Primăria Sectorului 6 mediază părerile pro şi contra intoducerii uniformelor şcolare

Primăria Sectorului 6 a preluat misiunea de a strânge opinii pro şi contra introducerii uniformelor şcolare. În cadrul unei dezbateri, directori de şcoli şi licee, inspectori şcolari şi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei au pledat pentru introducerea obligatorie a uniformelor. Ca să dea greutate deciziei lor, dascălii invocau şi dorinţa părinţilor în acest sens, dar recunoşteau respingerea ideii de către elevii din anii terminali. Viceprimarul sectorului 6, Gabriel Petrea, a lansat întâlnirile publice legate de introducerea obligatorie a uniformelor şcolare în învăţământul preuniversitar. Potrivit declaraţiilor, reuniunile viitoare vor fi organizate cu profesorii, asociaţiile de părinţi şi cu elevii. Cu toate că s-a declarat neutru în această problemă, viceprimarul s-a poziţionat în favoarea uniformelor, spunând că „din cercetările făcute în alte ţări, s-a observat că purtarea uniformei a condus la scăderea violenţei în şcoli”. În loc să dezbată un cod de conduită pentru elevi şi profesori în şcoli, cadrele didactice vorbesc despre cultura educaţională, de necesitatea ca „o şcoală de cartier să-şi marcheze teritoriul”. De asemenea, ei resping noţiunea de severitate şi decenţă, spunând că elevii nu trebuie constrânşi să facă ceva ce nu-şi doresc. Cei mai mulţi directori au pledat pentru dorinţa elevilor de a-şi arăta „mândria că aparţin unei anumite şcoli” prin purtarea uniformei, dar recunosc faptul că au eşuat în încercările anterioare de a-i obliga pe copii să le poarte. Directoarea Liceului „Grigore Moisil”, Dana Bobocea, a spus că în proporţie de 60% elevii au respins ideea deoarece „pentru ei uniforma înseamnă uniformizare. Acum lucrurile s-au schimbat”. Un psiholog şcolar a venit cu propunerea organizării unui bal al uniformelor şcolare, care, „cu siguranţă, îi va atrage pe elevi şi pe părinţi”. Întrebaţi de jurnalişti dacă s-a constatat vreo performanţă educaţională prin introducerea uniformelor, profesorii au recunoscut că aşa ceva nu a făcut nimeni până acum. Brandul unei şcoli nu e marketing Inutilitatea dezbaterii a fost fin punctată de inspectorul şcolar general al Municipiului Bucureşti, Constantin Trăistaru, care a spus că „seriozitatea şi respectul sunt mai importante decât uniformele”. În privinţa mândriei elevilor de a arăta prin uniforma purtată la ce şcoală învaţă, Trăistaru a replicat că „liceele cu tradiţie centenară au motive de promovare a brandului”. Cu alte cuvinte, ar fi mai bine ca directorii să fie preocupaţi de educaţia copiilor şi de performanţele şcolare, decât de uniforme. Din experienţele anterioare, orice tentativă de introducere a unei vestimentaţii obligatorii în şcoli s-a izbit de preţurile prohibitive anunţate de profesori. Potrivit cutumei româneşti, imediat s-au găsit investitori grăbiţi să obţină profituri rapide din afacerea cu uniforme, motiv pentru care iniţiativa a murit în faşă.

Sursa: Puterea.ro

 

Ministerul Educaţiei va plăti vizita elevilor premiaţi de NASA în SUA

Echipa de elevi de la Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” Bucureşti, care a obţinut premiul I cu proiectul „Selene Expandable Space Orbital Settlement”, va primi bani de la Ministerul Educaţiei pentru a participa la conferinţa de profil din Los Angeles, California. Echipa este formată din Günşahin Deniz, Iov Ştefan, Niculae Arthur Mihai, Popescu Ana-Cosmina, Segărceanu Călin Constantin, Tache-Codreanu Andrei, toţi elevi în clasa a XI-a la colegiul din Capitală. Ei au participat la NASA Ames Space Settlement Design Contest, o competiţie deschisă echipelor de elevi care îşi prezintă proiectele de construire a unor colonii spaţiale, folosind pentru aceasta cunoştinţe complexe de fizică, matematică, ştiinţele spaţiale, ştiinţa mediului, precum şi multe alte discipline. În urma rezultatului obţinut, elevii sunt invitaţi să participe la ISDC 2014 (Conferinţa Internaţională pentru Dezvoltare Aerospaţială), care va avea loc în perioada 14-18 mai 2014 în SUA. Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a aprobat includerea concursului „NASA Space Settlement” pe lista concursurilor internaţionale pentru care se asigură finanţare pentru participarea elevilor români.

Sursa: Puterea.ro

 

„Promisiuni pentru Viitor”. Elevii de liceu se vor familiariza cu profesiile de medic şi farmacist

Proiectul „Promisiuni pentru Viitor” oferă liceenilor din București oportunitatea să se familiarizeze cu profesiile de medic şi de farmacist prin dialogul cu profesioniştii din domeniul medical. Elevii vor avea oportunitatea să participe la întâlniri de mentorat, vor putea câştiga burse de merit şi să efectueze vizite de practică în farmacii şi în spitale. Astfel, în lunile aprilie şi mai, echipa „Promisiuni pentru Viitor”, formată dintr-un medic şi un farmacist, va interacţiona cu elevii pe parcursul celor zece vizite în cinci licee din Bucureşti cu clase de profil real şi ştiinţele naturii. Liceenii vor avea oportunitatea să afle mai multe informaţii despre cele două profesii din perspectiva experienţei profesionale a practicienilor; aceştia vor primi provocarea de a participa la un concurs de eseuri online în perioada 5 mai – 13 iunie. Concursul este adresat tuturor elevilor de clasa a X-a și a XI-a din București. Pentru înscriere, participanţii vor redacta un eseu pentru una dintre cele două secţiuni „Medic pentru o zi” sau „Farmacist pentru o zi” în care îşi vor imagina cum ar fi o zi din viaţa lor în calitate de profesionişti în domeniul medical. Concursul de eseuri online se desfășoară pe website-ul proiectului www.promisiunipentruviitor.ro.

Sursa: Puterea.ro

 

UNIVERSITAR

 

Asociaţia Ad-Astra acuză controlul politic în alocarea fondurilor din cercetare

Asociaţia Ad-Astra consideră nejustificată încercarea de desfiinţare a UEFISCDI şi suspectează că scopul real al acestei tentative este facilitarea distribuirii clientelare a fondurilor de cercetare, potrivit unui comunicat de presă. Asociaţia Ad-Astra spune că blocarea OUG 74 din 2010 de către Parlamentul României sugerează o încercare de control politic şi de direcţionare discreţionară a fondurilor destinate cercetării. Din această perspectivă, Ad Astra protestează împotriva respingerii OUG 74 din 2010 de către Parlamentul Romaniei şi solicită aprobarea acestei ordonanţe de urgenţă a guvernului. Ad-Astra a arătat într-un comunicat de presă că din punctul de vedere al asociaţiei, gestionarea alocării fondurilor pentru cercetare în mod unitar, de către o singură agenţie executivă, asigură coerenţă acţiunilor şi o folosire mai eficientă a resurselor, lucru dovedit de activitatea desfăşurată de UEFISCDI în ultimii ani. „Fără îndoială, activitatea UEFISCDI a reprezentat un real progres în administrarea proiectelor de cercetare faţă de perioada anterioară înfiinţării ei. De aceea, considerăm nejustificată încercarea de desfiinţare a UEFISCDI şi suspectăm că scopul real al acestei tentative este facilitarea distribuirii clientelare a fondurilor de cercetare. În acest sens, trebuie subliniat faptul că în perioada 2007-2010, înainte de înfiinţarea UEFISCDI, AMCSIT derula programul Inovare şi funcţiona pe spaţiul Universităţii Politehnice Bucureşti (UPB), cu conducerea formată din cadre didactice din această instituţie. În aceeaşi perioadă UPB a fost, de departe, principalul beneficiar al banilor alocaţi proiectelor de cercetare, UPB fiind coordonator sau partener în 186 (62%) din 298 de proiecte, în timp ce urmatoarea instituţie beneficiară a derulat 21 (7%) de proiecte. După înfiinţarea UEFISCDI, în perioada 2011-2014, Universitatea Politehnică din Bucureşti a derulat 23 (8%) din 277 de proiecte”, mai precizează reprezentanţii Ad-Astra. Soarta UEFISCDI, în mâinile parlamentarilor Cu puţin timp înainte de alegerile europarlamentare, pentru care este cotată cu poziţia a doua pe listele PSD, senatorul Ecaterina Andronescu a aplicat, în Parlament, o nouă lovitură finanţării activităţilor de cercetare, desfiinţând o ordonanţă de urgenţă care se aplică din 2010 rin care fostul ministru al Educaţiei Daniel Funeriu a pus sub aceeaşi umbrelă trei unităţi diferite care se ocupau de finanţarea cercetării. Este vorba de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), care a fost creată prin fuziunea a trei agenţii: Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare, Centrul Naţional de Management Programe şi a Agenţiei Manageriale de Cercetare Ştiinţifică, Inovare şi Transfer Tehnologic (AMCSIT) – Politehnica. Fuziunea s-a realizat pentru a eficientiza activităţile administrative, prin reducerea costurilor de personal şi a resurselor materiale. În luna martie, Preşedinţia României a retrimis proiectul de lege la reexaminare în Parlament, însă în şedinţa din 25 martie 2014, Comisia pentru Învăţământ a Camerei Depuţatilor a propus respingerea cererii de reexaminare. Marţi, propunerea de respingere a OUG 74 va ajunge în plenul Camerei Deputaţilor, urmând ca după aceea să treacă la Senat, camera decizională care a mai respins o dată legea în februarie 2014.  Traseul ordonanţei 74/2010 • Ordonanţa de Urgenţă 74/2010 a fost adoptată de Guvernul Boc la finele lunii iunie 2010 şi a intrat în vigoare de la 1 iulie. • Proiectul de lege pentru aprobarea ei a fost trimis în Camera Deputaţilor, unde a fost adoptată tacit în noiembrie. • În Senat, proiectul a primit aviz negativ de la Comisia Juridică, dar în aprilie 2011 a avut raport pozitiv de la Comisia de Învăţământ. • În intervalul mai 2011- iunie 2012 a fost înscris pe ordinea de zi a Senatului de 23 de ori. •  Pe 21 iunie 2012, plenul Senatului a aprobat retransmiterea lui la comisii, pentru raport suplimentar de la Comisia de Învăţământ • Raportul nu a mai fost însă formulat decât abia doi ani mai târziu, pe 17 februarie 2014, când comisia condusă de Ecaterina Andronescu a decis respingerea ordonanţei de urgenţă • Pe 18 februarie 2014, proiectul de lege privind respingerea OUG 74/2010 a fost votat de plenul Senatului cu 109 voturi pentru, 5 contra şi 19 abţineri • Pe 18 martie, preşedintele întoarce legea şi cere reexaminarea • Pe 26 martie, Comisia de Învăţământ a Camerei Deputaţilor a votat respingerea cererii de reexaminare • Miercuri, 2 aprilie, Comisia pentru Învăţământ din Camera Deputaţilor va da un raport final în ceea ce priveşte Ordonanţa 74, urmând ca aceasta să treacă mai departe la Senat, camera decizională.

Sursa: Adevarul.ro