Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Hartet” nu susțin inițiativa Ministerului Educației privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice și Continuare »

Oferta de odihnă și tratament pentru anul 2024

După o perioadă plină de provocări și realizări, ca în fiecare an, vă oferim posibilitatea de a vă planifica concediul de odihnă. Tocmai de aceea, am pregătit o selecție de oferte concepute Continuare »

Școlile din România au nevoie urgentă de o strategie de combatere a violenței de orice gen

Sistemul de educație din România își arată din nou vulnerabilitatea în fața cazurilor de violență și abuz, fie că vorbim despre situația de la Școala “Nicolae Titulescu” din Capitală sau de cazul Continuare »

FSLI condamnă consumul de droguri

Consumul de droguri trebuie stopat, iar cei implicaţi în traficul de substanţe, indiferent cine sunt, trebuie să răspundă în faţa legii! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ condamnă acţiunea persoanelor care au avut Continuare »

Contractul Colectiv de Muncă a fost înregistrat la MInisterul Muncii

  În data de 5 iulie 2023, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost înregistrat Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Negociere Colectivă Învățământ Preuniversitar. Descarcă CCMUNSNCIP Continuare »

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație!

SUNT ÎN GREVĂ! Pentru că îmi pasă de educație! Pentru că mi-am respectat elevii și pe părinții acestora! Pentru că m-am săturat de CONTINUA REFORMĂ, fără noimă, fără obiective, fără ținte strategice, Continuare »

Cuvântul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023

Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava își reiterează publicația ”Cuvântul Sindicatului” în contextul noilor provocări din domeniul educației. Cuvantul Sindicatului – Anul VIII, Nr. 1 (13), mai 2023 Continuare »

A fost emis Ordinul privind acordarea voucherelor de vacanță pentru anii 2023-2026

A fost emis Ordinul privind aprobarea Regulamentului de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ se stat  în Minsterul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii Continuare »

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice

FSLI depune din nou în Parlament proiectul de lege privind protecția cadrelor didactice! Parlamentarii care refuză adoptarea acestei legi devin complicii agresorilor din şcoli! Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va depune din Continuare »

 

Revista presei – 13.05.2014

PREUNIVERSITAR

 

Despre evoluţia învăţământului privat din România: majoritatea absolvenţilor pleacă peste hotare; asistenţii medicali români, la mare căutare în Germania

Astăzi, la Adevărul Live de la 14.00, am discutat despre învăţământul particular din România alături de expertul în educaţie Marian Staş şi de reprezentanţii unor şcoli private din Capitală, inclusiv ai şcolilor postliceale sanitare, sector care a înregistrat cea mai mare creştere în ultimii ani. Jumătate dintre elevii care merg în privat aleg şcolile postliceale sanitare. De ce? Florinela Ionescu, directoarea Şcolii Postliceale Sanitare „Carol Davila” din Bucureşti: E o întrebare pe care ne-am pus-o şi noi în ultima perioadă, am analizat şi cifrele firmelor de recrutare, cifre care arată că specializările de asistent medical generalist, de farmacie şi de recuperare sunt printre cele mai cerute peste hotare. Asta şi pentru că certificatele noastre sunt recunoscute la nivel european, pot accesa joburi internaţionale mai uşor. 30-40% sunt absolvenţi din promoţii anterioare, 2013, 2012, dar printre elevii noştri avem şi absolvenţi de facultăţi (Drept, Psihologie etc), şi care vor să se recalifice. Cum îi selectaţi? În primul rând, încercăm să ajungem cu informaţia în licee, pentru că nu e o meserie pentru oricine, trebuie să ai vocaţie. Apoi vine selecţia, pe baza unui examen, cunoştinţe de anatomie, botanică, chimie, dar şi întrebări legate de etica şi deontologia asistentului medical. Apoi vine o selecţie a lor şi după anul întâi, când se face o pregătire generală, pentru că nu toţi au abilităţile necesare practicării acestei profesii nobile. 10-13% se pierd pe parcursul şcolarizării, iar după cei trei ani, cei care termină se angajează şi în România (în sistemul privat), dar şi în străinătate, avem contacte cu firme de recrutare în Germania, Olanda şi Marea Britanie. În Germania sunt cei mai căutaţi asistenţii români, pentru că au luat o mare amploare căminele de bătrâni. În plus, au posibilitatea de avansare pe această funcţie. Au început să apară şi aici căminele private de bătrâni. Acum se acomodează cu acestea prin activităţile de voluntariat din anul 1 şi 2. Fundaţia Lauder, Tova Ben Nun-Cherbi: Promovarea la noi este de 100% la tezele naţionale şi la Bacalaureat. Institutul Lauder a fost înfiinţat acum 18 ani. Am avut cea mai dificilă comisie din minister care ne-a monitorizat ca să vedem dacă suntem pregătiţi pentru liceu. Am mers pe varianta Bacalaureatului naţional, nu internaţional. Copiii de la noi se pot pregăti însă pentru toate certificatele internaţionale, ca să poată merge afară. Majoritatea elevilor sunt români sau străini care sunt de mulţi ani aici. În legătură cu străinii, e greu să începi să înveţi în limba română din clasa a VII-a şi să dai Bac-ul românesc, aşa că eu le-am recomandat să meargă la şcolile cu predare în limbi străine. Majoritatea absolvenţilor pleacă peste hotare. Au mers în Bruxelles, Amsterdam, SUA, Israel pentru diplomaţie şi sunt primiţi în toate colţurile lumii, atâta vreme cât le oferim toate certificatele internaţionale. Avem şi profesori străini, pentru cursurile de limbi străine. Avem chineză şi la primar şi la gimnaziu, una dintre elevele noastre chiar a primit o bursă de o lună în Vhina. Avem li  ursuri de public speaking la gimnaziu şli kiceu, şi de debate. Marcel Bartic, profesor la Little London: Little London s-a înfiinţat acum 10 ani, am vrut să creăm altceva, pentru că sistemul public avea multe lucruri de îmbunătăţit, am plecat de la o grădiniţă. Acum avem şi şcoală gimnazială, clasa a VI-a, şi suntem în curs de acreditare şi pentru liceu. Ultimii ani ne-au arătat efecte negative ale învăţământul public, aşa că noi vrem să ne acredităm pentru Bacalaureatul internaţional. Importantă e responsabilitatea faţă de copii. Învăţământul tradiţional, care are rezultate bune la concursuri şi olimpiade, dar acesta este un procent mic în raport cu marea masă a elevilor. Sunt mulţi copii care abandonează, nu vor să dea Bac-ul. Bac-ul internaţional oferp perspectiva de a studia îb srîintate, xdar vine li cu o gândire critică, care te învaţă că n une ok să plagiezi, că trebuie să te implici în comuniatte, asta am vrea noi de la elevii noştri. Vom participa la evaluprile naţionale, avem curriculum românesc. Avem şi profesori străini, mai ales pentru cursurile de după-amiază, noi avem de exemplu curs de japoneză. Fundaţia Lauder, Tova Ben Nun-Cherbi: Elevii au o şansă extraordinară, aceea de a se implica în proiecte comunitare, voluntariatul e unul din punctele forte din dosarul de înscriere la universităţile din străinătate. Eu am vrut să fac un altfel de liceu decât cel public, e pe profil business-media-diplomaţie. Fiecare elev din clasa a IX-a îşi înfiază un copil de clasa a VIII-a şi discută în fiecare săptămână împreună şi asta îi ajută să ştie în ce direcţie să meargă. Îi ajutăm pe partea de consiliere profesională, în clasa a X-a deja ştiu ce vor să facă. Avem parteneriate cu 14 ambasade din România, cei de la Media merg anual la festivalul de la Cannes, avem stagii de practică în Parlamentul European. Trebuie să ştie în ce direcţie să meargă. Marian Staş: Acumularea de experienţă în sistemul privat în ultimii cinci ani, e un progres cert al profesioniştilor din acest domeniu. Principalul avantaj este un timp de răspuns mai scurt al celor din privat la cerinţele actualelor generaţii şi preocuparea lor pentru bac-ul internaţional. E un proces foarte complex. E o diferenţă încă foarte mare, avem aproape 3 milioane de elevi la stat şi doar în jur de 95.000 în privat. Metodele de predare şi curriculum-ul de la stat sunt învechite. Florinela Ionescu, directoarea Şcolii Postliceale Sanitare „Carol Davila” din Bucureşti: La Şcoala postliceală sunt competenţe de nivel 3, aşa că şcoala profesională nu reprezintă un pericol, e un alt nivel de calificare, nivelul 2, deci inferior şcolii postliceale sanitare, şi afară se cere acest nivel 3. De la anul, din toamnă, vrem să deschidem şi un liceu teoretic, ”Dr. Mioara Mincu”, pe profilul Ştiinţele Naturii, pentru a avea elevi de liceu mai bine pregătiţi. Pe lângă studiile de specialitate, să ştie o limbă străină şi să facă şi practică în aceşti ani. Acum e perioada cea mai bună de dezvoltare a învăţământului privat. Ne dorim să fim o alternativă viabilă, în care absolvenţii noştri sunt pregătiţi să răspundă cerinţelor secolului XXI. Marcel Bartic, profesor la Little London: Avem o tradiţie de 15-20 de ani, aşa că am oferit suficiente modele de practică aşa încât să fie luate în considerare cu  mai multă atenţie, pentru că ne dorim ca elevii de azi să fie cetăţeni responsabili, educaţi. Cred că am confirmat deja că suntem o soluţie viabilă în comparaţie cu învăţământul de stat. Fundaţia Lauder, Tova Ben Nun-Cherbi: Nu sunt de acord cu susţinerea olimpicilor, asta nu e politică pentru o viaţă şi din păcate asta se întâmplă în România. Am întâlnit un caz de olimpic la Matematică, care în clasa a XII-a nu era pregătit pentru societate, pentru viaţă. Noi ne dorim să le dăm copiilor o pregătire pentru toată viaţa. Până la clas a XII-a trebuie să le dăm copiilor din toate direcţiile. În platou vor fi prezenţi reprezentanţii şcolilor Lauder (Tova Ben Nun-Cherbis), Little London (profesorul Marcel Bartic) şi Florinela Ionescu, directoarea Şcolii Postliceale Sanitare „Carol Davila” din Bucureşti. De asemenea, prin telefon ni se vor mai alătura expertul în educaţie şi bloggerul adevarul.ro Marian Staş şi mama unui elev care a învăţat în mediul privat, Daniela Nimirceag. Împreună, vom vorbi despre învăţământul privat din România, care este în creştere potrivit datelor pe care „Adevărul” le-a obţinut de la Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP). Dotarea şcolilor, numărul mic de elevi într-o clasă, un Bacalaureat recunoscut internaţional, metodele de predare occidentale şi cursurile ţinute în limbi străine fac ca tot mai mulţi părinţi să-şi înscrie copiii la şcolile particulare din învăţământul preuniversitar, fie ele grădiniţe, şcoli gimnaziale sau postliceale. Aproape 96.000 de elevi studiază anul acesta în învăţământul preuniversitar privat din România, cei mai mulţi, aproape jumătate, fiind în învăţământul postliceal sanitar (aproape 50.000), urmat de grădiniţe (aproape 20.000). Succesul învăţământului postliceal sanitar Cel mai mare boom s-a înregistrat în ultimii ani în sectorul poslicealelor sanitare. Aproape 50.000 de tineri sunt înscrişi în învăţământul postliceal sanitar, de departe cel mai de succes în mediul privat, dintre toate formele de învăţământ, crescând cu aproape 20.000 de elevi în ultimii patru ani. Succesul acestor unităţi şcolare stă mai ales în diploma recunoscută în UE, care le poate aduce tinerilor joburi bine plătite peste hotare. La fel ca doctorii care iau drumul străinătăţii după ce termină Medicina, şi cei care urmează cursurile de la posticealele sanitare aleg să plece din ţară. „Creşterea interesului pentru învăţământul postliceal poate avea legătură cu cererea crescută de personal din domeniul sanitar şi cu slujbele bine plătite mai ales în spitale sau clinici din afara ţării. În România sunt organizate chiar târguri de joburi dedicate sistemului sanitar la care sunt prezentate ofertele angajatorilor din străinatate”, a explicat expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu. Mulţi se reorientează profesional Directorul ARACIP, Şerban Iosifescu, vorbeşte însă despre un nou fenomen: tinerii caută să se reorienteze spre calificări bănoase. De altfel, directoarea Şcolii Sanitare Postliceale „Carol Davila” din Bucureşti, Florinela Ionescu, susţine că în multe cazuri este vorba de reconversie profesională, inclusiv a celor cu studii superioare. „Sunt tineri care urmează cursurile noastre deşi au terminat o facultate, unii pe acelaşi domeniu, dar alţii vin din alte domenii. Într-adevăr, în ultimii ani a crescut interesul pentru postliceala sanitară fiindcă oferă o calificare sigură şi sunt elevi care vor să plece în străinătate cu această calificare, unde sunt bine plătiţi”, a explicat directoarea. Expertul în educaţie şi bloggerul adevarul.ro Marian Staş spune că ar mai fi posibilă cauză a succesului şcolilor postliceale: rata mică de promovare la Bac. Practic, elevii care nu au luat Bac-ul, au ales să urmeze cursurile unei şcoli postliceale care oferă o calificare mai clară şi un job asigurat. „E clar că lumea a devenit mai practică, tinerii sunt interesaţi de dezvoltarea lor personală şi vor să îşi găsească un job sigur în străinătate, unde trebuie să ştie meserile foarte bine”, a spus Staş.

Sursa: Adevarul.ro

 

BACALAUREAT 2014 Ce vise au elevii care s-au înscris în concursul „Adevărul te meditează şi te premiază”

În eseurile depuse până acum de elevii care participă la concursul din cadrul campaniei „Adevărul te meditează şi te premiază”, elevii au scris că visează să ia o notă mare la Bac, să îşi deschidă o afacere proprie sau visează să schimbe lumea. „Îmi doresc Unirea de când am trecut pentru prima dată Prutul şi am simţit că sunt la mine acasă”, scrie unul dintre elevi. Alţii visează să schimbe lumea, sau să să ia o notă mare la examenul de Bacalaureat, iar unii elevi vor să devină poeţi. O elevă din Piatra Neamţ scrie că visul ei este să ajungă asistent medical generalist într-un spital, dar îşi doreşte să aibă şi un salariu din care să poată trăi decent, în timp ce o elevă de la Liceul Teoretic „Bogdan-Vodă” din Maramureş vrea să deschidă propria afacere, o cofetărie. Eseurile sunt câteva dintre cele înscrise de elevi în cadrul campaniei”Adevărul te meditează şi te premiază”. Pentru a participa, trebuie să accesaţi acest link şi să vă înscrieţi în secţiunea Bacalaureat 2014 pe adevarul.ro cu un eseu motivaţional pe tema “Care este visul tău?”, să strângeţi cât mai multe like-uri şi share-uri şi, astfel, puteţi câştiga premii Biocebral ce vă vor da energie pe toată perioada examenelor, dar mai ales marele premiu în valoare de 1000 Euro! Meditaţii video pentru Bacalaureat Începând de luni, 14 aprilie, şi până la sfârşitul lunii iunie, vor fi disponibile pe platforma Bacalaureat 2014, integrată în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro, 40 de lecţii video. Profesori de la licee de top din Bucureşti le vor arăta elevilor cum trebuie rezolvate subiectele de la examen şi ce ar trebui să înveţe. De asemenea, la Adevărul Live vor fi şi lecţii video destinate pregătirii pentru toate probele orale şi pentru proba scrisă la alegere. Consiliere pentru elevi Dintre cele 40 de lecţii de pe adevarul.ro, 10 vizează partea de consiliere şi sunt oferite de specialişti care au lucrat cu liceeni în anii trecuţi şi care i-au ajutat să promoveze cu succes testele naţionale. Consilierii le vor spune elevilor cum să se organizeze ca să înveţe toată materia, cum să facă faţă stresului, cum să comunice cu profesorii şi cu părinţii sau cum să se pregătească psihic şi fizic pentru a face faţă unei lungi perioade de examene. Meditaţii video pentru Evaluarea Naţională Elevii de clasa a VIII-a vor putea găsi în secţiunea Educaţie de pe adevarul.ro şapte lecţii video, de la sfârşitul lui aprilie şi până la finalul lunii mai. Două dintre acestea vor fi de pregătire teoretică pentru cele două probe (Română şi Matematică) şi cinci de consiliere, de la pregătirea psihică pentru primul examen naţional serios până la completarea corectă a fişei de înscriere la liceu şi alegerea profilului liceului.

Sursa: Adevarul.ro

 

Târgul Naţional de Tabere are loc în weekend, la Bucureşti

În perioada 16 – 18 mai are loc „Târgul Naţional de Tabere”, organizat în incinta Complexului Sportiv Naţional Sala Polivalentă din Bucureşti. La târg  se va prezenta oferta completă a  tuturor centrelor de agrement aflate în subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului, ce va conţine atât oferte pentru sejururi naţionale, cât şi oferte internaţionale, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Tineretului şi Sportului. “Târgul Naţional de Tabere”  se organizează după o perioadă de pauză de 10 ani, iar Direcţia Tabere şi Agrement îi aşteaptă pe tineri şi cu oferte pentru sejururi gratuite, tabere naţionale, tematice şi pentru cei din afara graniţelor României. Programul evenimentului este: • 16 Mai: 12.00 – 20.00 • 17 Mai: 10.00 – 18.00 • 18 Mai: 10.00 – 16.00

Sursa: Adevarul.ro

 

Anchetă la o şcoală din Satu Mare. ISJ face verificări în cazul unei directoare care le-a verificat pe eleve de lenjerie

Anchetă la Şcoală Generală din Călineşti Oaş, judeţul Satu Mare. Inspectoratul Şcolar a demarat verificări în cazul directoarei adjuncte care le-a cerut elevelor să-i arate lenjeria. Asta, după ce femeia de serviciu a găsit în toaletă o pereche de chiloţi. O întâmplare aparent banală s-a transformat rapid într-o anchetă în toată regula, la Şcoala din Călineşti Oaş. Totul a pornit după ce femeia de serviciu a şcolii a găsit în toaletă o pereche de chiloţi şi a alertat de urgenţă conducerea şcolii. Speriată că s-ar fi produs un incident neplăcut, Adriana Ciul, directoarea adjunctă a acestei instituţii le-a adunat pe  elevele şcolii în curte, întrebându-le pe copile ce s-a întâmplat şi a cui era lenjeria găsită în toaletă. Părinţii spun că fetele s-ar fi speriat când au fost chemate în curte. Din această cauză, eleva care şi-a aruncat chiloţii în baia şcolii nu şi-ar fi recunoscut fapta, în momentul în care directoare le-a cerut explicaţii. Văzând că nu primeşte nicio explicaţie, Adriana Ciul le-a cerut fetelor să îi arate elasticul de la chilot, pentru a o descoperi pe eleva care şi-a aruncat lenjeria în toaletă, lucru ce s-a şi întâmplat. “Singurul lucru la care m-am gândit în acel moment a fost că trebuie să ştiu care e situaţia, de ce eleva a făcut acest lucru, pentru a le atrage atenţie tuturor că nu se pot face astfel de gesturi într-o instituţie de învăţământ. Ce trebuia să fac în acel moment?”, întreabă directoarea,Adriana Ciul. În cele din urmă, a fost descoperită o elevă fără lenjerie intimă, elevă în clasa a V- a, care le-a spus iniţial dascălilor că s-a udat la toaletă şi i-a aruncat pur şi simplu, iar apoi că a făcut pe ea. Chiar dacă au apărut informaţii în presă conform cărora părinţii ar fi depus reclamaţii la Inspectoratul Şcolar din Satu Mare, acest lucru a fost infirmat de Claudiu Mondici, inspector şcolar adjunct, care a declarat pentru adevărul.ro că instituţia pe care o conduce s-a autosesizat în acest caz şi a demarat o anchetă pentru a stabili dacă directoarea a încălcat deontologia profesională sau nu. În cursul zilei de luni, 12 mai, fetele vor fi audiate în prezenţa părinţilor şi se va decide dacă directoarea va fi sancţionată pentru gestul ei.

Sursa: Adevarul.ro

 

Elevi din şase state au vizitat judeţul Mehedinţi în cadrul proiectului “Biodiversity of rivers”

Colaborarea în cadrul proiectului multilateral Comenius “Biodiversity of rivers”, finanţat de către Comisia Europeană prin Programul “Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii”, s-a concretizat recent prin a treia reuniune de proiect desfăşurată la Colegiul Tehnic de Transporturi Auto din Drobeta Turnu-Severin. Au participat la întâlnire 16 cadre didactice şi 21 elevi din cele şase şcoli partenere din Polonia, Turcia, Franţa, Portugalia, Spania şi Cipru.  Lor li s-au alăturat numeroşi elevi şi profesori de la Colegiul Auto, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mehedinţi, precum şi parteneri locali precum Muzeul Regiunii Porţilor de Fier. Pe durata celor 5 zile alocate mobilităţii din România s-au realizat o serie de activităţi, conform unui program care a vizat atât latura de socializare şi culturalizare cât şi latura ştiinţifică a proiectului. Delegaţiile din străinătate au fost întâmpinate de reprezentanţii şcolii cu tradiţionala pâine şi sare, în semn de prietenie şi preţuire. „Activităţile propriu-zise din cadrul proiectului in care au fost implicaţi elevii şi profesorii tuturor delegaţiilor au început cu discursul de bun venit al directorului şcolii, prof. Costel Olteanu. Au urmat prelegerile susţinute de dr. biolog Sorina Matacă şi dr. geolog Florina Diaconu, reprezentanţii Muzeului Regiunii Porţilor de Fier, partenerul nostru  în cadrul proiectului, despre două dintre cele mai importante regiuni din punct de vedere al biodiversităţii din judeţul Mehedinţi: Parcul Natural “Porţile de de Fier” şi Geoparcul Platoului Mehedinţi”, a declarat profesorul coordonator al proiectului, Laura Filimon. Elevii din toate ţările participante au avut prilejul să îşi prezinte propriile  proiecte ştiinţifice realizate, tema acestei întâlniri fiind “Speciile invazive şi  impactul acestora asupra biodiversităţii râurilor”. Un spectacol artistic susţinut de elevii români, în care tradiţionalul s-a îmbinat cu modernul a încheiat programul susţinut în şcoală, în prima zi a reuniunii. Puncte importante ale întâlnirii de proiect  au fost şi: vizita Hidrocentralei Porţilor de Fier şi cele două excursii de studiu şi documentare – prima realizată pe valea râului Vodiţa pentru cunoaşterea speciilor de floră şi faună specifice acestei zone, iar cea de a doua în defileul Cazanelor Dunării, unul din cele mai spectaculoase din Europa şi de asemenea, cel mai mare din cursul Dunării. Petrecerea “Seara Românească” a încheiat într-o notă plină de veselie a treia zi a reuniunii proiectului. În următoarea zi, întregul grup de elevi şi profesori s-a deplasat în nordul judeţului pentru a admira Complexul carstic de la Ponoarele, Câmpul de Lapiezuri,  Lacul Zătonul Mare, Zătonul Mic şi pajiştile cu impresionanta varietate de faună şi floră specifică podişului mehedinţean. Ceremonia de înmânare a certificatelor de participare desfăşurată în ultima zi a întrunirii, a reunit pentru ultima oară în România toţi profesorii şi elevii, parteneri în cadrul proiectului “Biodiversity of rivers”. „Ospitalitatea românească, valorile culturale proprii, frumuseţile naturale ale locurilor mehedinţene,  au fost apreciate atât de elevii cât şi de profesorii pe care am avut bucuria de a-i găzdui pe pământ românesc şi după impresiile pe care ni le-au împărtăşit la plecare, putem spune că această mobilitate s-a bucurat de succes”, a mai spus profesorul Laura Filimon.

Sursa: Adevarul.ro

 

Proiect european la Grădiniţa Pinochio

Timp de trei zile, Gradiniţa Pinochio din Bacău a fost gazdă pentru 20 de profesori europeni, parteneri în proiectul multilateral Comenius –„Our beautiful region”. Dascăli din Suedia, Marea Britanie, Spania, Slovacia, Germania, Grecia, Turcia, Bulgaria şi Polonia au descoperit şi apreciat tradiţiile româneşti şi au învăţat despre sistemul privat şi public de învăţământ. Activităţile au debutat cu „Ziua Porţilor Deschise” la Gradiniţa „Pinochio”,  unde oaspeţii au vizitat instituţia de învăţământ, au asistat la activităţile demonstrative pregătite de preşcolari, sub îndrumarea cadrelor didactice Mimi Munteanu, Cristina Bordeianu, Ana Maria Petcu şi Dana Pascu. Ulterior, profesorii au purtat discuţii cu prof. Teona Codreanu, reprezentantul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău şi parinţii copiilor de la Gradiniţa Pinochio. Vizita a continuat cu o lecţie demonstrativă de consiliere psihologică, susţinută de Viorica Pricopoaia, Lăcramioara Tudor şi Gabriel Tudor. De asemenea, oaspeţii au avut ocazia să participe la un meci demonstrativ de handbal susţinut de echipa de juniori IV CSS Bacău (antrenor prof. Marius Capuşă), desfăşurat la sala de sport a Şcolii Gimnaziale „Mihail Sadoveanu”. Ziua s-a încheiat cu un spectacol susţinut de copiii de la Gradiniţa Pinochio. Au fost puse în scenă tradiţii româneşti precum hora moldovenească, oaşul, şezătorile, căluşarii sau ciuleandra, dar şi dansuri clasice şi sportive susţinute de copiii Clubului Fiesta, precum şi un recital muzical susţinut de eleva Mariuca Bursuc. În cea de a doua zi, oaspeţii din străinătate au participat la Simpozionul  Internaţional „Primăvara în regiunea mea frumoasă”, desfăşurat la Şcoala Gimnazială Georgeta şi Mircea Cancicov. Aici au vizitat expoziţia internaţională de pictură, la care au participat peste 200 de copii din ţară şi din străinatate, au asistat la lecţii demonstrative susţinute de profesorii Daniela Nica, Maria Oprea, Ioana Triscas, Cătălina Prăjişteanu şi Gabriela Melincianu, la spectacolul artistic sustinut de Ansamblul Busuiocul, coordonat de prof. Mitica Pricopie şi la recitalul de melodii populare susţinut de artista Maria Tătaru. Vizita a continuat cu un tur al oraşului Bacau şi s-a finalizat cu o cină festivă.

Sursa: Adevarul.ro

 

INTERVIU Andrei Moroianu, olimpic cu doua medalii de aur „pur” la Matematica, astazi director de cercetare la Paris: Matematica era singura materie la scoala unde nu era nevoie sa inveti pe de rost pentru note bune

Nu trebuie in nici un caz sa fortezi un copil sa iubeasca matematica, ci sa-i deschizi ochii. Sfatul vine de la un “triplu medaliat” la Olimpiada Internationala de Matematica, cu punctaj maxim la doua dintre editiile olimpiadei. De 10 ani profesor la École Polytechnique si director de cercetare la Centre National de la Recherche Scientifique din Paris, matematicianul Andrei Moroianu a povestit intr-un interviu pentru HotNews.ro cum i-au marcat inceputurile in matematica “problemele cu robineti”, dar si intalnirea cu Terence Tao, copilul-minune australian, la olimpiada internationala din 1987.  • Anul acesta, se implinesc 55 de ani de la prima olimpiada internationala de matematica din istorie, organizata la Brasov • HotNews.ro va prezenta in sectiunea “Prima Olimpiada Internationala de Matematica, Romania, 1959” o serie de articole si reportaje cu matematicienii medaliati la Olimpiada Internationala de Matematica, de la prima editie si pana in prezent Andrei Moroianu a participat de trei ori la Olimpiada Internationala de Matematica, unde a obtinut medalie de aur cu punctaj maxim in 1987 si 1989 si medalie de argint in 1988. Fratele sau, Sergiu Moroianu, impartaseste aceeasi pasiune si participa de asemenea la Olimpiada Internationala de Matematica in 1990 si 1991, unde obtine medalie de argint si apoi aur cu punctaj maxim. “Scor perfect” la doua editii ale Olimpiadelor Internationale de Matematica au mai obtinut alti 4 olimpici romani: Daniel Tataru (in 1984 si 1985), Nicusor Dan si Adrian Vasiu (in 1987 si 1988), Dan Voiculescu (1966 si 1967), in timp ce Ciprian Manolescu este singurul roman care a obtinut scor perfect la trei olimpiade internationale de matematica, in 1995, 1996 si 1997.   Andrei Moroianu urmeaza studiile École Normale Supérieure in perioada 1992 – 1995, este cercetator stiintific la Humboldt Universität, Berlin, dupa care cercetator la Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) din Franta, invited Assistant Professor pentru un an la The State University of New York at Stony Brook (SUNY at Stony Brook), iar din 2001 revine la CNRS unde incepand din 2012 este director de cercetare. De asemenea, din 2004 Andrei Moroianu este profesor la École Polytechnique. Vezi aici CV-ul integral al lui Andrei Moroianu. Rep: Cum a inceput pasiunea pentru matematica: a fost o constrangere sau o placere inca de la inceput? Andrei Moroianu: A fost o placere de la inceput. Matematica era singura materie la scoala la care nu era nevoie sa inveti pe de rost pentru a avea note bune, iar rezolvarea exercitiilor era un fel de joaca. Rep: Care sunt primele dumneavoastra amintiri despre matematica? Andrei Moroianu: Problemele cu robineti (de exemplu daca un robinet umple cada in 2 ore si altul in 3 ore, in cat timp vor umple cada impreuna?), care pe vremuri mi se pareau foarte grele! Rep: Care a fost atmosfera la olimpiadele internationale de matematica din 1987, 1988 si 1989 la care ati participat si la care ati luat argint si aur cu punctaj maxim? Andrei Moroianu: Participarea la olimpiadele internationale era de fapt ultima etapa a unui lung proces de selectie a echipei olimpice, care noua ni se parea mult mai greu decat olimpiadele in sine. De aceea, atmosfera in timpul olimpiadelor era foarte destinsa, eram cu totii constienti de faptul ca nu mai suntem concurenti intre noi ci impreuna, pentru un clasament cat mai bun al echipei Romaniei. Rep: Cum ati reusit sa faceti fata emotiilor olimpiadei? Andrei Moroianu: Nu tin minte sa fi avut emotii, iar daca am avut, acestea ma ajutau sa ma concentrez. Nu stiu daca era un mod de destresare, dar in general inainte de un concurs incercam sa mai rezolv din problemele date la concursurile precedente. Rep: Care este relatia dumneavoastra cu matematica – este dragoste pura sau sunt si momente de furie? Andrei Moroianu: As zice ca este dragoste pura. Nu vad cum ar putea exista momente de furie in relatia cu matematica… Rep: De ce credeti ca majoritatea copiilor antipatizeaza matematica? Andrei Moroianu: Probabil pentru ca nimeni nu le-a deschis ochii asupra frumusetii ei. O alta explicatie este faptul ca opinia gresita a societatii despre matematica (vazuta ca o stiinta dura, arida, elitista) se rasfrange si asupra copiilor de la cea mai frageda varsta. Rep: Care este, in opinia dvs, frumusetea matematicii? Andrei Moroianu: Frumusetea matematicii tine de o anumita estetica, pe care (din pacate) spre deosebire de arta, doar foarte putini oameni o pot admira.

Rep: Ati trecut printr-o perioada in care ati respins matematica? Andrei Moroianu: Nu! Rep: Ce v-a motivat in evolutia dvs? Andrei Moroianu: La inceput perspectiva participarii la olimpiadele internationale, desigur (nu trebuie sa uitam ca in perioada aceea era aproape singurul mod in care un copil putea calatori in strainatate, ceea ce constituia o motivatie puternica!). Ulterior, dorinta de a face o teza de doctorat frumoasa, iar acum speranta de a gasi solutii la probleme nerezolvate inca… Rep: Cum vedeati matematica in momentul in care ati fost dvs la olimpiada si ce s-a schimbat fundamental in modalitatea in care abordati astazi aceasta disciplina? Andrei Moroianu: In timpul scolii vedeam matematica oarecum ca un joc. Acum desigur nu mai privesc lucrurile la fel. In momentul acesta consider ca matematica este una din cele mai mari si mai perene realizari ale omenirii. Este un fel de constructie intelectuala in continua evolutie, al carei avantaj fata de orice alta creatie omeneasca este faptul ca nu poate fi demolata. Singurul pericol (dar mai este mult pana atunci, sper) este ca ea sa se prabuseasca sub propria greutate. Cu alte cuvinte, atunci cand pentru a ajunge la matematica activa (adica la problemele nerezolvate) un student ar avea nevoie de prea multi ani de studii, este posibil ca nimeni sa nu mai aleaga meseria de matematician. Dar desigur, inca nu s-a ajuns la acest stadiu…

Rep: Cat timp reusiti sa fiti 100% concentrat pe o problema de matematica? La ce va fuge gandul, daca se intampla asa ceva? Andrei Moroianu: Cand incerc sa rezolv o problema pasionanta, pot sta concentrat ore in sir. Principala sursa de distractie in cazurile acestea este e-mailul.

Rep: Ati avut caderi in evolutia dvs. de matematician? Andrei Moroianu: Am avut desigur perioade in care nu aveam inspiratie. In astfel de cazuri in loc sa ma inversunez pe o problema care nu-mi iese, incerc sa ma uit pe ce au mai scris ceilalti matematicieni din domeniul meu, si de obicei asta imi aduce noi idei cu care pot continua cercetarile. Rep: Ati avut vreodata sentimentul ca ar trebui sa faceti altceva? Andrei Moroianu: Nu, in nici un caz nu alta meserie. Dar sigur ca pe langa matematica am multe alte activitati si centre de interes… Rep: Maximum, cat v-ati chinuit sa rezolvati o problema? Andrei Moroianu: Cateva luni, poate un an. Adorm in fiecare seara gandindu-ma la probleme de matematica (nu de tip olimpiada, desigur!) si mi s-a intamplat sa rezolv in timpul noptii probleme la care ma gandeam demult. Sigur ca mi s-a intamplat si sa nu reusesc sa rezolv anumite probleme.

Rep: Care ar fi sfatul dumneavoastra pentru un copil caruia ii este teama ca pasiunea pentru matematica sa nu il transforme intr-un outsider, in timp ce toti ceilalti colegi se distreaza? V-a fost vreodata frica sa nu ramaneti captiv in matematica si sa lasati viata sa curga pe langa dvs? Andrei Moroianu: Nu, dimpotriva, a face matematica este un mod a nu lasa viata sa curga, spre deosebire de distractiile cu colegii, jocurile video etc. Sigur ca nu trebuie exagerat nici intr-un sens nici in celalalt, ci cautat un echilibru intre distractii si concentrare. Rep: Cum arata cosmarul unui matematician? Andrei Moroianu: Cosmarul oricarui matematician este inconsistenta matematicii 🙂 ! Rep: In opinia dumneavoastra, ce este numarul? Andrei Moroianu: In limbaj matematic, numarul este o clasa de echivalenta. De exemplu, numarul 5 este reprezentat de orice multime cu 5 elemente, cum ar fi degetele de la o mana cele 5 simturi, sau cele 5 paini ale lui Ion Creanga! Rep: Acum sunteti cercetator si profesor. Privind in urma, vi s-au implinit planurile pe care le aveati in 1989, cand ati urcat ultima oara pe podiumul IMO cu medalie de aur? Andrei Moroianu: Nu toate, dar in mare parte! Rep: Care sunt diferentele fundamentale in predarea matematicii intre Romania si statele cu performante constante la olimpiadele internationale de Matematica? Andrei Moroianu: Pai Romania tocmai este unul din aceste state! In comparatie cu Franta, al carei sistem il cunosc cel mai bine, nivelul matematic al unui elev de liceu este mult mai ridicat in Romania. Din pacate lucrurile nu stau la fel de bine la facultate, in principal din cauza plecarii in strainantate a majoritatii studentilor de varf. Rep: Sunteti un performer in matematica si aveti in fata dumneavoastra in fiecare an tineri care vor sa devina specialisti in acest domeniu. Care este sfatul dumneavoastra catre parintii care doresc sa isi indrume copiii spre implinirea potentialului? Andrei Moroianu: Cred ca rolul parintilor este de a deschide gustul copiilor, indiferent ca este vorba de matematica, arta, muzica, literatura, sport, sau politica! Nu trebuie in nici un caz sa fortezi un copil sa iubeasca matematica sau orice altceva, ci sa-i deschizi ochii, si sa-l incurajezi atunci cand descoperi ce inclinatii are. Rep: Care este directia pe care ati indruma un copil sa o respecte ca sa devina profesionist in orice domeniu si-ar alege? Andrei Moroianu: In primul rand sa-si aleaga un domeniu care-l pasioneaza, iar apoi sa stie ca nimic nu e posibil fara eforturi. Rep: Ne puteti da un exemplu de intamplare pe care am putea-o incadra la rubrica de “Stiati ca…?” si care ar putea apropia copiii de matematica? Andrei Moroianu: O amintire de la prima mea olimpiada internationala (Cuba, 1987): in momentul publicarii rezultatelor pe un panou de afisaj, auzim un copilas de 12 ani strigand deceptionat: „nuuuuu, 40…….” Era Terence Tao, copilul-minune australian, trist ca luase doar 40 de puncte din 42 si medalia de argint!! Deceptia lui a fost insa de scurta durata: anul urmator a castigat medalia de aur, la 20 de ani isi termina doctoratul, iar la 31 de ani primea medalia Fields, echivalentul premiului Nobel in matematica! Rep: Ce i-ati raspunde unui elev care va intreaba: De ce sa invat eu matematica? Andrei Moroianu: Asa cum am amintit la inceputul interviului, matematica e singura materie la care poti avea rezultate bune fara sa „tocesti”! Dar adevaratul motiv pentru care merita sa inveti matematica este ca ea te ajuta sa-ti structurezi gandirea si chiar daca doar o proportie infima din elevii „buni la matematica” devin mai tarziu matematicieni de profesie, aptitudinile matematice dezvoltate in timpul scolii le vor fi tuturor foarte utile in viata.

Sursa: Hotnews.ro

 

Bursele în școlile private, șansa elevilor săraci

Pentru tinerii care au performanțe școlare, dar o situație fi nanciară modestă, sfârșitul anului școlar poate însemna posibilitatea de a ajunge într-o școală particulară. Unele instituții private de învățământ sunt accesibile și copiilor modești. Iată-le pe cele mai importate: Liceul Internațional de Informatică din București, cu o rată de succes de 99% la Bacalaureat și peste 180 de medalii internaționale strânse în ultimii 11 ani, oferă școlarizare gratuită doar elevilor olimpici la fizică, chimie, matematică, numai dacă situația financiară a familiei este precară. Aceștia vin inclusiv din provincie și stau la internatul școlii, beneficiind de manuale și uniformă. Lista instituțiilor de învățământ private care oferă școlarizare gratuită elevilor buni este completată de Școala Evreiască Lauder- Reu, a cărei ofertă cuprinde studii de la grădiniță până la liceu. Taxele ajung până la 800 de euro pe lună, dar o bună parte dintre elevi beneficiază de reducere. „Aproximativ 30% din elevii noștri sunt sprijiniți financiar. Avem, pe de o parte, bursele sociale și de merit, iar, pe de altă parte, zece burse integrale oferite la liceu, elevilor care frecventează școli din Sectorul 3 ”, spune Carmen Bejinaru, directorul de programe al școlii, care are o promovabilitate de 100% la Bacalaureat.

Sursa: Evz.ro

 

România, prezentă la Olimpiada Asiatică de Fizică

În perioada 12-18 mai 2014, in Singapore se desfășoară a 15-a ediție a Olimpiadei Asiatice de Fizică (APhO), manifestare internațională de anvergură, care reflectă interesul în creștere al statelor asiatice pentru formarea elitelor științifice și racordarea timpurie a acestora la schimbul internațional de valori. Invitarea României la această manifestare este rezultatul palmaresului remarcabil al tinerilor fizicieni români, dobândit în special prin participarea la numeroase ediții ale Olimpiadei Internaționale de Fizică (IPhO), manifestare care a inspirat lansarea, în anul 2000, a competiției regionale în Asia. Ceremonia de deschidere a APhO s-a desfășurat la astăzi la Centrul Cultural Universitar din campusul Universității Naționale Singapore (NUS). Competiția se va desfășura în laboratoarele Departamentului de fizică al NUS în perioada 13-17 mai 2014, urmând ca rezultatele competiției să fie comunicate duminică, 18 mai 2014, în cursul ceremoniei de închidere a APhO, care va fi precedată de o prezentare a prof. Roy J. Glauber de la Universitatea Harvard, laureat al premiului Nobel pentru fizică (2005). Prof. Adrian Dafinei, șeful delegației Romaniei la APhO, a arătat că în acest an România participă la APhO cu o echipă întinerită (lipsesc elevii din clasa a XII-a), care urmărește obținerea unor rezultate cât mai bune în Singapore, în perspectiva participării la ediția următoare a IPhO.

Sursa: Evz.ro

 

38 de hărţi pe care nu ţi le arată la şcoală. O să fii surprins pentru ce e România în top (FOTO)

Mai multe statistici globale au fost puse împreună, pentru a putea vedea şi compara caracteristicile sau obiceriurile diferitelor ţări sau locuitorilor acestora. De exemplu, cele mai puţin sexy femei se află pe continentul african, iar cele mai sexy în America de Sud şi Rusia. Femeile cu cei mai mari sâni ar fi tot în Rusia, iar România apare la căutări cuvântul „săracă” scriind: „de ce e Romania atat de ….”. Tot România conduce şi la cei mai mulţi tineri care încă locuiesc cu părinţii (44%).

Vezi mai multe hărţi, aici.

Sursa: Jurnalul.ro

 

Abandonul şcolar – cauză sau efect al marginalizării sociale?

“Este abandonul şcolar cauză sau efect al marginalizării sociale?”- iată o întrebare care revine în condiţiile în care, după cum ne spun evaluările Eurostar, România ocupa locul patru în Uniunea Europeană, cu o rată de 17,4 % a abandonului şcolar. Existând chiar, în urma crizei prelungite, posibilitatea ca această rată să crească. Mai ales dacă ţinem seama de faptul că la originea a 70% din cazurile de abandon şcolar, la diverse vârste, se află  sărăcia şi marginalizarea socială la care sunt expuşi copii şi tinerii proveniţi din medii sărace, din mediul rural, cei de etnie rromă sau cei cu dizabilităţi.

Aceastea au fost  principalele teme asupra cărora s-a concentrat dezbaterea “Marginalizarea socială-factor de risc pentru educaţie”, organizată  recent de către Institutul Social Democrat “Ovidiu Şincai”, la care au participat reprezentanţi ai societăţii civile, ai mediului universitar şi academic şi tineri profesionişti din sfera educaţiei şi asistenţei sociale.

Dezbaterea, al cărei moderator a fost dr. Florin Abraham, director ştiinţific al institutului, i-a avut ca invitaţi pe ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, Mariea Ionescu, consilier în cadrul Agenţiei Naţionale a Rromilor, Luminiţa Costache, specialist în educaţie UNICEF, Cristian Socol şi Corneliu Vişoianu, consilieri ai primului ministru, Claudia Ţapordel şi Dumitru Damian, candidaţi ai alianţei PSD, UNPR, PC la alegerile pentru viitorul Parlament al Uniunii Europene, cărora li s-a alăturat Dumitru Costin preşedintele BNS.

În cuvântul de deschidere, Manuela Catrina, directorul executiv al institutului, a insistat asupra ideii că abordarea fenomenologiei abandonului şcolar, în mod special a proiectelor intreprinse pentru eliminarea formelor de marginalizare socială pe care abandonul şcolar le deternină, precum şi accelerarea proceselor de incluziune socială, reprezintă componente principale ale Strategiei Europa 2020 şi, implicit, obiective importante ale societăţii româneşti.

Fapt confirmat în mesajul transmis, cu acest prilej, de către premierul Victor Ponta:” Părăsirea timpurie a şcolii este un efect al marginalizării sociale şi al problemelor economice cu care familiile se confruntă.” În context, şeful executivului a menţionat câteva măsuri puse în aplicare pentru sprijinirea copiilor şi tinerilor aflaţi în dificultate. Printre aceste măsuri se află: creşteterea bugetului alocat Educaţiei, achiziţionarea de microbuze şcolare, introducerea internetului şi asigurarea accesului gratuit la calculator.

La rândul său, Remus Pricopie, ministrul Educaţiei, şi-a concentrat intervenţiile în cadrul dezbaterii pe idea că societatea românească, mediul educaţional şi instituţiile de asistenţă socială, la fel ca şi familiile, se confruntă cu această ”temă grea şi complexă”. O temă a cărei soluţionare presupune lansarea unei oferte şcolare diferenţiate, care să opereze atât între învăţământul liceal cât şi în cel profesional şi,deopotrivă, în cadrul fiecăreia dintre aceste componente. Elemente la care trebuie să se aduge o mai bună corelare între opţiunile vocaţionale ale elevilor şi cererea reală a pieţei forţei de muncă. Am reţinut ca o idee nouă, demnă de a fi urmărită pe parcursul materializării sale,  demararea unor cicluri de monitorizare a evoluţiei şcolarilor pe parcursul întregii perioade de instruire, aşa încât să se asigure o diminuare semnificativă a diferenţelor sociale. În acest sens se preconizează monitorizarea elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, urmând ca, în funcţie de concluziile acestor monitorizări, să se opereze un set de diferenţieri ale ofertei educaţionale. Monitorizările vor fi demarate în următoarele săptămâni. De asemenea, ministerul Educaţiei preconizează ca, pe baza rezultatelor acestora, să fie realizată o hartă a performanţelor pe cele trei paliere menţionate, care să ofere autorităţilor centrale şi locale o reprezentare clară a sectoarelor în care trebuie să se intervină prin măsuri adecvate.  Demnă de reţinut ni s-a părut, de asemenea, precizarea făcută de către ministrul Educaţiei în ceea ce priveşte diferenţele de cotaţie la care se aşteaptă pentru zonele sărace, precum şi abordarea analitică deschisă şi aplicată a unui fenomen acut pe care specialiştii îl numesc “de-şcolarizarea ruralului”.

În aceeaşi notă de transparanţă şi de realism s-a înscris şi intervenţia consilierei Agenţiei Naţionale a Rromilor, Mariea Ionescu, vizând “distrugerea mitului că rromii nu doresc să îşi educe copii.” Prejudecată, din păcate încă larg răspândită, dar contrazisă de numărul tot mai redus al părinţilor de etnie rromă care gândesc şi se comportă de o asemenea manieră.

Cum era şi firesc, dezbaterea unui subiect atât de amplu şi de complex nu a putut să acopere toate formele de manifestare ale abandonului şcolar în corelaţia sa cu problematica marginalizării sociale. De aceea, este de aşteptat ca asemenea aspecte să facă obiectul unor viitoare dezbateri, a căror tematică poate fi anticipată chiar prin consemnarea acestei reuniuni.  M-aş opri în mod deosebit la o chestiune care vizează educaţia şi incluziunea  socială a copiilor cu dizabilităţi. Este vorba despre proiectul unei aşa-zise “Legi privind drepturile copiilor cu dizabilităţi” care urmează să intre în dezbaterea Camerei Deputaţilor ca for decizional. Am scris intenţionat”o aşa zisă lege”, dat fiind faptul că, după cum o demonstrază într-un Memoriu asupra acestui proiect de act normativ specialişti de marcă din cadrul Departamentelor de Psihopedagogie Specială din cadrul Universităţii Babes-Bolyai din Cluj Napoca şi  din Universitatea din Bucureşti, este vorba despre un material lipsit de suportul ştiinţific viabil conferit  de achiziţiile teoretice şi de bunele practice în materie. Un proiect de act normativ care, în acelaşi timp, mai ridică şi o serie de probleme de natură civică şi educaţională. Este vorba, în principal, despre propunerea de desfiinţare a învăţământului special şi înlocuirea acestuia cu nişte aşa-numite Centre  de intervenţie timpurie. După cum o demonstrează memoriul menţionat o asemenea măsură “scoate din sistemul naţional de învăţământ şi ii izolează pe copii cu dizabilităţi severe în sistemul de protecţie socială pe tot parcursul copilăriei”. Mai mult, proiectul respectivului act legislativ încalcă grav prevederile Convenţiei ONU privind persoanele cu dizabilităţi.

Am dorit să fac în mod explicit această precizare, tocmai pentru a marca, încă o dată, faptul că asemenea dezbateri nu mai pot rămâne doar la nivelul strict al lumii academice şi ştiinţifice, aşa încât este nevoie de o efectivă receptivitate din partea factorilor de decizie pentru ca ideile şi soluţiile preconizate să se regăsească în politici publice realiste şi sustenabile.

Sursa: Jurnalul.ro

 

Bacău: Învăţător, cercetat pentru viol, după ce a abuzat un elev de 10 ani

Un învăţător de 59 de ani, din localitatea băcăuană Găiceana, este cercetat penal pentru viol, după ce ar fi abuzat un elev de zece ani, pe care îl pregătea în particular la matematică, conform Mediafax. Învățătorul l-ar fi obligat pe elev să-şi dea pantalonii jos, lucru pe care l-ar fi făcut şi cadrul didactic, pentru ca apoi să-şi poată compara organele genitale, spun reprezentanții Poliției Județene Bacău. Mama băiatului a fost cea care a reclamat incidentul. „În acest caz, s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de viol, urmând a se stabili veridicitatea celor sesizate şi împrejurările în care a avut loc incidentul, în funcţie de care se va face încadrarea juridică exactă a faptei. Din primele cercetări, s-a constatat că minorul nu prezintă urmele unei agresiuni sexuale”, a declarat purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Bacău, Narcisa Butnaru. Învăţătorul este necăsătorit şi nu are copii, lucrând în învăţământ la şcoala din localitate de peste 30 de ani.

Sursa: Romanialibera.ro

 

Au intre 17 si 20 de ani si vor sa cucereasca cea mai exploziva piata a momentului

Cinci tineri din Bucuresti s-au lansat in afaceri. Cu resurse putine, au reusit sa creeze un produs viabil pe o piata tot mai competitiva. Insa cel mai remarcabil aspect in ceea ce-i priveste este varsta. Doi dintre ei se pregatesc sa sustina examenul de bacalaureat in acest an, iar cel mai tanar membru al grupului este de-abia clasa a XI-a. Per ansamblu, limita maxima de varsta este de 20 de ani. Concret, echipa este formata din Gabriel Moldoveanu, 18 ani, elev in clasa a XII-a, care are functia de IT developer in cadrul proiectului, Mircea Ivanov, 20 de ani, student in anul II – se ocupa de partea de vanzari, Lucian Irsa, 20 de ani, student in anul II (vanzari si IT) si Dan Dumitrache, 18 ani, elev in clasa a XII-a, (administrare clienti si baza de date, marketing online). Lor li se adauga Anda Ivanov, 17 ani, eleva in clasa a XI-a (administrare web & blog). Google da unda verde Romaniei. Meseria care iti poate aduce castiguri uriase sau nimic. Decizia de a lansa un proiect IT a venit din plictiseala. „Toti suntem vecini, prieteni, plictisiti de jocurile pe calculator si, mai ales, de scoala”, au spus tinerii pentru Ziare.com. Ei au lansat proiectul VreiMancare, portal prin intermediul caruia utilizatorii pot comanda mancare de la restaurantele cu livrare in zona in care se afla. Profitand de dezvoltarea unui nou segment de piata, cel al aplicatiilor pentru dispozitive mobile, au lansat si aplicatia pentru smartphone sau tableta. Ideea, in urma experientei de student in Anglia Ideea initiala i-a apartinut lui Mircea Ivanov, care, fiind student in Anglia, folosea serviciile de take-away sau delivery pentru a manca acasa. „In urma experientei sale si a curiozitatii noastre, am creat website-ul si aplicatia pentru smartphone”, au precizat tinerii. A plecat din Romania cu 26 de dolari si vinde in SUA companii pe sute de milioane

Acestia sunt foarte mandri de calitatea produselor lor, care incorporeaza tehnologii precum geolocalizare sau harti interactive, si sunt convinsi ca au cheltuit mult mai putini bani decat „concurenta” pentru a ajunge la acelasi nivel.

Documentare de pe Net si bani de la parinti pentru resursele folosite Deoarece au dispus de suficient timp, au invatat de pe Internet lucrurile necesare pentru a-si pune in practica ideile. De bani nu au avut nevoie decat pentru Net si PC-uri, care au fost asigurate de parinti, insa le trebuie in continuare fonduri pentru dezvoltarea afacerii, pentru reclama si spera sa ii primeasca. Portalul web www.vreimancare.ro si aplicatia mobila afiseaza restaurantele in functie de distanta. Utilizatorii nu trebuie sa isi faca un cont pentru a comanda.

„Folosind aceasta metoda speram sa multumim ambele tabere: atat restaurantul, care livreaza aproape si nu isi foloseste multe resurse, cat si clientul, care va beneficia de produsele comandate in cel mai scurt timp”, au explicat tinerii. Initiativa lor nu este singura pe piata autohtona. Ziare.com a scris anterior despre alte doua servicii similare, care te ajuta, in principiu, sa sari peste mai multe etape atunci cand vrei sa comanzi mancare. Citeste pe larg despre cele doua servicii aici: Ti-e foame? Afaceri online prin care poti comanda mancare rapid, fara prea mare bataie de cap. Alte proiecte: meniul de pe tableta „Invatand de la proiectul www.VreiMancare.ro, ne-a fost usor sa trecem la VreiMeniu, care este o aplicatie pe tableta si smartphone ce inlocuieste meniurile clasice din hartie ale restaurantelor. Ideea este a unui parinte care a vazut tablete cu meniul pe mesele unui restaurant din strainatate”, au continuat cei cinci. O astfel de aplicatie permite transmiterea comenzii direct la bucatarie, fara interventia chelnerului, si include chiar recomandarea vinului. „Dupa cum ne stim colegii de scoala, toti ar vrea sa foloseasca telefonul sau tableta sa-si comande produsele, asa ca sper sa avem succes”, au adaugat ei.

Planuri de viitor In continuare, vor sa isi deschida o firma, care se va numi „VreiSoft” si care are deja un site. Planul lor este sa faca bani si din dezvoltare software, nu numai din cele doua proiecte. Intre timp, „unii dintre noi trebuie sa invete pentru bacalaureat materii pe care sigur nu le vom folosi la proiectele noastre”, au sustinut reprezentantii viitoarei firme de software. Trebuie sa termine scoala, macar pentru parinti, iar in ceea ce priveste cariera nu stiu inca ce sa spuna. „Ceea ce stim sigur este ca vrem sa demonstram ca putem, chiar daca nu avem hartii care sa dovedeasca (sic!) ca am terminat o scoala”, au incheiat tinerii. Pana in 2018, sectorul european al aplicatiilor mobile ar putea angaja 4,8 milioane de persoane si ar putea contribui cu pana la 63 de miliarde de euro la economia Uniunii Europene, fata de 17,5 miliarde in prezent, potrivit unui studiu realizat de Gigaom Research pentru Comisia Europeana in februarie 2014.

Sursa: Ziare.com

 

UNIVERSITAR

 

Zilele Educaţiei Medicale la UMF „Carol Davila”

În perioada 11-23 mai se desfăşoară cea de-a şaptea ediţie a evenimentului Zilele Educaţiei Medicale pentru elevii care vor să dea admiterea la Universitatea de Medicină şi Farmacie (UMF) „Carol Davila” din Bucureşti. Elevii pot participa la discuţii interactive cu medici specialişti sau rezidenţi despre cariera pe care au ales-o şi alternativele care există în cercetare sau industria farmaceutică, se arată într-un comunicat de presă al UMF „Carol davila”. De asemenea, elevii vor face un tur al facultăţii cu unul dintre studenţi. Înscrierile s-au realizat în perioada 28 aprilie – 5 mai. Conferinţe şi workshop-uri care au loc: • Conferinţa de orientare postuniversitară • Târgul laboratoarelor de cercetare • BLS • Knots & sutures • Dr. House • Naştere naturală – hands on • Workshop Dr. Mit • Meditatie şi medicină • Telemedicină • Traininguri • Low Back Pain Evenimentul a fost iniţiat la nivel local în 2008 de către Societatea Studenţilor în Medicină din Bucureşti şi implementat de trei ani consecutiv la nivel naţional, în universităţile de medicină partenere din Cluj, Craiova, Iaşi, Sibiu, Târgu Mureş şi Braşov.

Sursa: Adevarul.ro

 

Mihai Tatulici, către jurnaliştii în devenire: „Nu există «Nu ni se dau şanse». Nu vă daţi voi şanse“

Studenţii Şcolii de Televiziune „Tudor Vornicu“ au luat parte luni, de la 11.00, la o întâlnire cu câţiva dintre jurnaliştii profesionişti din România: Emil Hurezeanu, Doru Buşcu, Robert Turcescu şi moderatorul discuţiei, Mihai Tatulici. Subiectul dezbătut a fost „Generaţii de jurnalişti şi aptitudini ale jurnaliştilor în presă“.

Dezbaterea de luni dimineaţă, care s-a ţinut la sediul Şcolii de Televiziune „Tudor Vornicu“, a vizat un dialog între jurnaliştii în devenire, cursanţi al Şcolii, şi profesionişti ai domeniului, precum Emil Hurezeanu, Doru Buşcu, Robert Turcescu şi Mihai Tatulici.   Robert Turcescu a observat superficialitatea care-i caracterizează pe mulţi dintre tinerii din prezent. „Din ce în ce mai mulţi oameni din tânăra generaţie de aspiranţi la statutul de jurnalist dovedesc o superficialitate care pe mine mă îngrozeşte şi pe care, sincer să fiu, n-o înţeleg. Ceea ce eu aştept de la oamenii de 20 de ani este starea de curiozitate, care alimentează intelectul şi-l pregăteşte pentru o astfel de meserie. Dincolo de faptul că înveţi să articulezi corect, într-o astfel de meserie, dacă nu eşti curios, ratezi tot proiectul.   „Ceea ce vă paşte ca pericol este să confundaţi libertatea cu posibilitatea de a nu mai face nimic în interiorul ei. Prima capcană este superficialitatea. Apoi, să consideraţi că televiziunea este un gen care, prin expunerea lui, vă scuteşte de toate obligaţiile. Să ştiţi că televiziunile nu o să vă încurajeze în dorinţa dumneavoastră de profesionalizare“, i-a prevenit Emil Hurezeanu pe studenţi.   Investiţia în sine însuşi   Doru Buşcu a subliniat importanţa unei bune culturi generale în rândul jurnaliştilor. „Dacă voi puteţi crea conţinut, adică dacă sunteţi în stare să fiţi buni indiferent dacă este vorba de radio, televiziune sau presă scrisă, acest lucru vă va ajuta să rămâneţi pe picioare şi să vă menţineţi meseria. Dacă nu, va trebui să vă gândiţi la al doilea job. Ceea ce cred că trebuie să devină atributul principal al unui tânăr care se pregăteşte pentru un viitor job în media este investiţia în sine însuşi, în echipamentul informaţional. El trebuie să aibă o cunoştinţă solidă despre istoria ţării în care trăieşte şi despre legi. Dacă nu stăpâneşte rezonabil contextul juridic al ţării din care va relata, va avea probleme de angajare oriunde.   Turcescu a mai arătat avantajele pe care le au jurnaliştii aflaţi la început de drum graţie internetului. „Voi aveţi posibilitatea, în momentul de faţă, să urcaţi reportaje filmate de voi, chiar dacă într-o manieră mai puţin profesionistă, pe un canal YouTube, puteţi să scrieţi în fiecare zi un editorial despre ce se întâmplă în România, să vedeţi dacă aţi fi capabili să rezistaţi în ritmul ăsta 2-3 săptămâni. Există un avantaj al internetului: suportă orice, suportă mult, suportă chiar şi jurnaliştii începători să exerseze“.   Cu un discurs dur, Robert Turcescu a prezentat realitatea zilelor de astăzi din televiziune. „Faptul că vii la un moment dat, la 20 şi ceva de ani, şi-mi spui că n-ai noroc în viaţă să te angajezi la nu-ştiu-ce televiziune, pentru mine nu valorează nici cât două cepe degerate şi am încheiat discuţia. Da, e greu, o să vă fie foarte greu, pentru că nici noi, care lucrăm de 20 de ani, chiar de 40 de ani în media, nu mai înţelegem ce se întâmplă cu acest domeniu. Nu înţelegem unde o să ducă invazia netului. Lucrurile pe care eu le-am învăţat în facultate şi păreau literă de lege, de genul «Nu publici nicio informaţie dacă nu o verifici din trei surse independente şi credibile», acum nu mai sunt valabile, că o dă (n.r. informaţia) unul pe net înaintea ta şi s-a dus tot, ţi-a mâncat şi pâinea“, a spus jurnalistul.   „Adaptaţi-vă la ceea ce va însemna piaţa media în câţiva ani. Găsiţi profesioniştii, vorbiţi cu ei, simţiţi pulsul, zapaţi în permanenţă, ca să vedeţi cum arată televiziunile, nu neapărat cele româneşti, fiindcă astea româneşti, vă spun eu, arată ca dracu! De la B1TV la Antena 3, arată ca dracu. Nişte coşmelii, o masă, şapte inşi adunaţi în jurul mesei, mereu aceiaşi, şi asta e televiziunea de ştiri. Ideea e nu că au dispărut oamenii care să facă interviuri, reportaje şi anchete foarte bune, ci că nu mai sunt bani pentru astfel de genuri jurnalistice. Talk-show-ul este cel mai ieftin gen de televiziune“, a punctat Turcescu.  În viaţă eşti într-o junglă din care, dacă eşti în stare să iei bucata care ar trebui să-ţi aparţină, o iei, dacă nu, te mănâncă ceilalţi. Tu crezi că mie-mi convine să vii şi să-mi iei bucata mea de caşcaval?, s-a adresat Turcescu jurnaliştilor în devenire. În aceeaşi discuţie, Tatulici a reclamat slaba pregătire a studenţilor, inadmisibilă în domeniul jurnalismului: „Nu poţi să faci cultură cu incultură. Nu poţi să exprimi idei cu zece cuvinte. Lucrurile nu stau sub forma «Nu ni se dau şanse». Nu vă daţi voi şanse. Fără scris sunteţi morţi. Or, asta înseamnă limbaj, cuvinte, gândire asociativă, apar propriile voastre idei“, a spus Tatulici.    O altă situaţie des întâlnită în rândul tinerilor este supraspecializarea, în detrimentul unei experienţe de lucru tot mai reduse. „Sunt oameni care termină două facultăţi, mai termină şi un doctorat şi, după toată această saga de studii universitare, nu-şi găsesc un loc de muncă. De multe ori, ei se mint pe ei înşişi. Făcând încă un curs, încă o facultate, ei amână confruntarea cu realitatea, cu ceea ce înseamnă angajarea. Sigur că e comod. În faţa prietenilor, a părinţilor şi chiar a lor, ei reuşesc să dea un răspuns care-i absolvă de apăsarea conştiinţei“, a spus Robert Turcescu.

Sursa: Adevarul.ro

 

Tânăra profesoară premiată de Obama vine la Universitatea Cuza din Iași

Emilia Moroșan va susține o prelegere pentru studenții și profesorii Facultății de Fizică din cadrul universității ieșene, vineri, 16 mai, ora 15.30. Prelegerea va deschide conferința Fizica și tehnologiile educaționale moderne FTEM 2014. Emilia Morosan, de la Rice University, Houston din Statele Unite ale Americii (SUA), a primit anul trecut la Casa Alba unul din premiile „Presidential Early Career Award for Scientist and Engineers”, chiar de la presedintele SUA, Barack Obama. „Emilia Morosan este profesor asociat la Departamentul de Fizica, Astronomie si Chimie de la Universitatea Rice – SUA. Dupa ce a terminat studiile la Facultatea de Fizica de la Universitatea Cuza din Iasi în anul 1999, a obtinut doctoratul în 2005 la Universitatea de Stat din Iowa. Dupa aceasta, a beneficiat de o pozitie post-doctorala la Universitatea Princeton. Cercetarile sale sunt focalizate pe proiectarea si descoperirea de noi materiale, cu un interes special în magnetismul itinerant si supraconductivitate, fermioni si stari cuantice critice. Pentru rezultatele sale remarcabile in cercetare, a obtinut premii importante precum: ORAU Ralph E. Powe Junior Faculty Enhancement Award, Presidential Early Career Award for Scientist and Engineers (PECASE) si NSF CAREER. Prezentarea sa stiintifica de la UAIC se intituleaza: Exotic superconductivity at the itinerant-to-local moment crossover. A superconductivity – magnetism «emulsion»”, a declarat prof. univ. dr. Liliana Mitoseriu, reprezentanta Universității Cuza, citată de bzi.ro .

Sursa: Evz.ro

 

Top 5 metode eficiente pentru a fi mai inteligenţi. Sportul, cofeina, muzica, jocurile cognitive cresc coeficientul de inteligenţă

Ştiinţa a demonstrat că ne putem îmbunătăţi capacităţile cognitive, de-a lungul timpului, chiar dacă inteligenta este ereditară, genele având un rol foarte important. Totuşi, cercetătorii au demonstrat că există câteva mijloace a căror eficienţă a fost dovedită în urma unor studii aprofundate, care ne ajută să fim mai deştepţi. Dintre acestea, ascultarea muzicii de bună calitate, studierea unui instrument muzical, practicarea sportului, anumite jocuri şi includerea în alimentaţie a laptelui matern, în primii ani de viaţa ai copilului, precum şi a cofeinei, în cazul adulţilor, toate au rolul de a creşte coeficientul de inteligenţă. Deşi MENSA, organizaţia ce reuneşte cei mai inteligenţi oameni din lume crede că inteligenţa nu se schimbă în timp, jurnalistul Dan Hurley a contactat zeci de oameni de ştiinţă din întreaga lume şi a studiat sute de cercetări pentru a descoperi metodele cele mai eficiente prin care fiecare dintre noi îşi poate creşte capacitatea intelectuală. Rezultatele acestui efort au fost sintetizate în cartea „Smarter: The New Science of Building Brain Power”, în care Hurley dezvăluie metodele prin care putem deveni mai inteligenţi. 1. Îmbunătăţiţi-vă concentrarea cu “N-Back”! Jocul „N-Back” a fost folosit de Jaeggi şi Buschkuehl, doi cercetători elveţieni, pentru a revoluţiona ştiinţa inteligenţei. Imaginaţi-vă că auziţi pe cineva rostind un şir de litere şi că sunteţi rugat să apăsaţi pe un buton când auziţi că o literă este rostită de două ori la rând. Acesta este 1-back. În varianta 2-back, apăsaţi butonul când se repetă o literă care fusese rostită cu 2 litere înainte (aşadar, dacă auziţi „m-a-l-o-l”, veţi apăsa butonul atunci când auziţi al doilea „l”). Dificultatea acestei sarcini vine din faptul că jocul nu se opreşte după câteva litere, ci continuă preţ de un minut şi jumătate, timp în care trebuie să actualizaţi în minte lista secvenţelor de litere. Jocul necesită concentrare totală, pentru că, dacă vă veţi gândi la altceva, veţi pierde şirul literelor, scrie descoperă.ro. Pentru a face jocul şi mai greu, Jaeggi şi Buschkuehl au apelat o sarcină şi mai grea: „dual N-back: când ascultaţi şirul de litere, pe ecranul computerului veţi vedea un punct care apare într-una din cele 8 „pătrăţele” exterioare ale unui tabel format din 3 rânduri şi 3 coloane. În cazul dual N-back de nivelul 2, veţi fi nevoit să ţineţi minte şi literele, şi locul în care a apărut punctul, apăsând pe buton atunci când se repetă litera sau poziţia după două mutări. La nivelul 3, veţi apăsa pe buton atunci când litera vorbită este aceeaşi cu cea rostită acum trei dăţi, iar în acelaşi timp veţi fi nevoit să apăsaţi pe un alt buton dacă punctul de pe ecran este în acelaşi loc în care se situa acum trei mutări. John Jonides, un profesor de psihologie şi neuroştiinţe la Universitatea Michigan, afirmă că „dual N-back” este o metodă prin care oamenii îşi pot îmbunătăţi „controlul cognitiv”, abilitatea de a-şi concentra atenţia şi de a evita distracţiile. 2. Încercaţi jocurile cognitive Lumosity! Lumosity este un site ce reuneşte numeroase jocuri cognitive. „Utilizatorii noştri au raportat numeroase beneficii în urma folosirii Lumosity, printre care se numără o gândire mai limpede şi mai rapidă, o accelerare a abilităţilor de rezolvare a problemelor, o mai bună concentrare la muncă şi la volan şi o capacitate mai mare de reţinere a numelor, numerelor şi indicaţiilor”, anunţă reprezentanţii Lumosity. În 2011, Shelli Kesler, psiholog şi profesor în cadrul Center for Interdisciplinary Brain Sciences Research de la Universitatea Stanford, a publicat două studii-pilot asupra Lumosity, unul dintre acestea fiind efectuat pe 23 de copii care supravieţuiseră cancerului, iar celălalt pe 16 feţe ce sufereau de sindromul Turner, o afecţiune genetică asociată unor deficite cognitive în ceea ce priveşte matematica. Primul studiu a arătat că Lumosity a dus la îmbunătăţirea vitezei şi flexibilităţii mentale şi a memoriei copiilor care supravieţuiseră cancerului, iar cel de-al doilea îmbunătăţise abilităţile matematice ale fetelor. “Există dovezi solide care atestă că numeroase afecţiuni medicale, printre care HIV, diabetul, cancerul şi scleroza multiplă, sunt asociate unor probleme cognitive”, i-a mărturisit Kesler jurnalistului Dan Hurley. 3. Cofeina şi laptele matern cresc IQ-ul şi reduc riscul de demenţă „Există doar două alimente care au convins cercetătorii că au abilitatea de a îmbunătăţi performanţa cognitivă: unul pentru bebeluşi, iar altul pentru adulţi”, subliniază cercetătorul Dan Hurley în cartea Smarter. Un studiu realizat în 2013 a concluzionat că fiecare lună de alăptare creşte IQ-ul înregistrat la vârsta de 7 ani cu 0,35 puncte pe scara verbală şi cu 0,29 puncte pe scara non-verbală. Un an de alăptat ar creşte IQ-ul copilului cu patru puncte. Un editorial ce acompania studiul sublinia că „în SUA doar 70% dintre femei iniţiază alăptatul şi doar 50% dintre femeile afro-americane. După şase luni, însă, doar 35% dintre femei şi 20% dintre femeile afro-americane continuă să alăpteze”. După înţărcare, singurul aliment demonstrat ştiinţific că îmbunătăţeşte cogniţia este cafeaua, însă cofeina nu este singurul element benefic din cafea. Cercetătorii susţin că există o legătură strânsă între consumul de cafea şi reducerea riscului de demenţă, mai ales în rândul celor ce prezintă o tulburare cognitivă minoră. 4. Sportul îmbunătăţeşte atenţia şi concentrarea Este celebră deja expresia „mens sana in corpore sano” (n.r., minte sănătoasă în corp sănătos) a poetului Iuvenal, din urmă cu peste 2.000 de ani, însă în ultimele decenii, ştiinţa a început să confirme acest lucru. Primele cercetări care au demonstrat un efect concret al sportului au fost publicate în anii ‘60 şi ‘70. Un studiu din 1975 arăta, spre exemplu, că persoanele în vârstă care jucau tenis obţineau rezultate mult mai bune în testele cognitive decât cele care nu făceau sport. După 10 săptămâni de exerciţii acvatice, persoanele în vârstă obţin rezultate mult mai bune în testele cognitive combinate. Cercetătorii subliniază că „în procesul de îmbătrânire, zonele neuronale şi procesele cognitive nu se degradează în mod uniform. Procesele de control executiv şi regiunile frontale şi prefrontale care le susţin prezintă cele mai mari schimbări odată cu îmbătrânirea”. Acest lucru explică rezultatele studiului din 1992, care arăta că multitasking-ul, ce necesită schimbări bruşte ale atenţiei, este elementul cel mai afectat de îmbătrânire. După şase luni, cercetătorii au observat că performanţa participanţilor la studiu era identică între cele două grupuri în sarcinile care nu necesitau schimbarea atenţiei, însă cei ce efectuaseră exerciţii aerobice obţineau rezultate mult mai bune decât persoanele care făcuseră stretching şi tonifiere la testele în care atenţia se schimbă rapid de la o sarcină la alta. Arthur Kramer, profesor de psihologie la Universitatea Illinois, afirmă că efectele sunt clare. „Doar dacă mergi, înoţi sau mergi cu bicicleta timp de trei ori pe săptămână, înregistrezi îmbunătăţiri în numeroase aspecte ale memoriei, percepţiei şi capacităţii decizionale”. 5. Muzica E. Glenn Schellenberg, un profesor de psihologie de la Universitatea Toronto, a realizat un studiu la care au luat parte 144 de copii în vârstă de 6 ani. Cercetătorul dorea să afle dacă lecţiile de muzică au vreun efect asupra inteligenţei acestora. De aceea, el a împărţit copiii în patru grupuri egale: 36 au luat lecţii de pian, 36 lecţii de cântat, 36 lecţii de actorie, iar ceilalţi 36 nu au făcut nici un fel de lecţie în cadrul studiului. După 36 de săptămâni, cercetătorii au observat o creştere uşoară a nivelului IQ-ului copiilor din toate cele patru grupuri (lucru firesc, deoarece aceştia începuseră să meargă la şcoală), însă cei ce studiaseră muzica înregistraseră cea mai mare creştere. De asemenea, elevii care urmaseră lecţii de muzică au obţinut note mai mari la şcoală.

Sursa: Puterea.ro