Programele școlare formează tineri – viitorul României – lipsiți de competențe, iar autoritățile nu schimbă nimic
Principiul “Țara te vrea prost” se poate aplica perfect în această speță a programelor școlare învechite, după care noi încă pregătim viitorul acestei țări, tineri necalificați și șomeri.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a elaborat încă din 2002 o strategie de schimbare a programelor școlare, care a trecut prin mâna tuturor miniștrilor de atunci până azi, dar niciunul dintre ei nu a pus-o în practică.
“Programele școlare trebuie regândite. La noi s-a întâmplat exact invers, am început cu manualele și programele le-am lăsat la urmă. Agenții economici se plâng că forța de muncă e prost calificată și nu au de unde angaja, pentru că cei mai mulți oameni calificați lucrează în străinătate”, a precizat președintele FSLI, Simion Hancescu, în cadrul Conferinței Naționale – “Dezvoltarea Competențelor cheie în școlile din România: Provocări și Oportunități pentru actualele politici educaționale”.
Integrarea în câmpul muncii, atât în România, cât și în orice altă țară civilizată, presupune practică și mai puțină teorie, iar în școlile noastre nu se pune deloc accent pe practică, ci pe informații pe care copiii le uită a doua zi, sau în câteva zile. Trebuie dezvoltată creativitatea elevilor, înțelegerea este esența.
În opinia liderului FSLI, schimbarea programelor nu este un proces simplu, ea trebuie făcută cu practicieni, cu oameni de la catedră, care trebuie scoși din producție o vreme, pentru a contribui la această schimbare.
Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, prezent la conferința FSLI, accentuează faptul că trăim într-o societate care se află în schimbare continuă. Societate de azi este una digitală, dar România nu are toate școlile dotate corespunzător. Cu privire la competențele evaluate, ministrul consideră că elevii de clasa a VIII-a ar trebui evaluați, în doi-trei ani, și la o limbă străină, pe lângă limba română și matematică.
Fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu este de părere că ”programele școlare trebuie serios scuturate, astfel încât accentul să fie pus pe creativitate”.
Totodată, FSLI consideră că sistemul de evaluare a copiilor noștri trebuie modificat, să nu mai evaluăm ce au învățat, ci care le sunt aptitudinile, cu ce au rămas în urma procesului de învățare. Cu toții trebuie să înțelegem că trăim într-o societate într-o continuă schimbare, iar la clasă, dascălii trebuie și să educe nu doar să predea o materie. Însă pentru acest lucru este nevoie de o reformă profundă a curriculei.
România nu se laudă cu locurile din față la testele de evaluare internațională, iar aici se naște o întreagă dezbatere printre autorități chiar că unele sunt de acord cu aceste teste internaționale, altele nu, cele din urmă argumentând că rezultatele sunt irelevante, pentru că România are o altă filosofie de abordare față de statele cu care ne comparăm.
Subsecretarul de stat din Ministerul Educației Naționale, Liliana Preoteasa, este pro aceste teste, considerând că scopul lor ar trebui să fie o mai bună învățare din partea elevului, nu creșterea procentului de promovabilitate la examenele naționale.
De cu totul altă părere este președintele Comisiei de Învățământ din Senatul României, Ecaterina Andronescu, care spune că are o atitudine rezervată cu privire la testele internaționale, considerând că scopul organizațiilor care se ocupă cu testele nu este de a ridica nivelul unor țări, ci de a încasa niște sume de bani. “Dacă vom fi parte din aceste evaluări, trebuie schimbat ceva în curriculum, pentru că avem o altă filosofie de abordare. Rezultatele sunt irelevante pentru abordarea de curriculum actuală și polarizarea școlilor noastre. Trebuie găsite soluții de rezolvare a polarizării, să ridicăm școlile slabe către cele bune și foarte bune. Ar trebui să gândim diferențiat, nu putem cere aceleași rezultate unei școli din centrul Capitalei și unei școli dintr-un sat. Trebuie personalizată într-un fel școala”, a subliniat Ecaterina Andronescu.
În urma acestei conferințe naționale, FSLI va elabora din nou un document susținut cu argumente, privind urgentarea schimbării programelor școlare, pe care îl va trimite la Ministerul Educației, în speranța că nu va fi pus în sertar lângă celelalte, ci va fi analizat și implementat de decidenții acestei țări!!!