Inechitățile generate de Legea salarizării pot fi înlăturate

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, supune atenției Comisiei de muncă din Camera Deputaților,  prin adresa înregistrată cu nr. 4254 / 5 noiembrie 2018, următoarele inechități generate de aplicarea Legii – cadru nr. Continuare »

CCM la nivelul județului Suceava se prelungește de drept!

Întrucât, până la data de 17 octombrie 2018, niciuna dintre părțile semnatare nu a avut inițiativa renegocierii Contractului Colectiv de Muncă la Nivelul Grupului de Unități ale Inspectoratului Școlar Județean Suceava, acesta Continuare »

FSLI cere încă 35 milioane lei pentru plata dobânzilor

Este necesar ca, la rectificarea bugetului de stat pe anul 2018, să se suplimenteze fondurile necesare punerii în executare a hotărârilor judecătorești având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii Continuare »

MEN garanteaza că orele efectuate în regim de plata cu ora vor fi achitate integral

Astăzi, 25.10.2018, a avut loc la Ministerul Educației și Cercetării o întâlnire în cadrul căreia s-au abordat  probleme legate de programul EDUSAL, întâlnire solicitată de FSLI în urma deciziei luată în ședința Continuare »

În contextul birocratizării, FSLI cere anularea completarii declarației din L153

Federația Sindicatelor Libere din învățământ a solicitat Ministerului Muncii și Justiției Sociale emiterea unui ordin de ministru de modificare a Ordinului ministrului muncii și justiției sociale nr. 2169/2018 de aprobare a Metodologiei Continuare »

 

Inechitățile generate de Legea salarizării pot fi înlăturate

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, supune atenției Comisiei de muncă din Camera Deputaților,  prin adresa înregistrată cu nr. 4254 / 5 noiembrie 2018, următoarele inechități generate de aplicarea Legii – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și a actelor normative de modificare și completare a acesteia, în salarizarea personalului didactic:

  • la data de 1 iulie 2017 s-a procedat la reîncadrarea personalului, în conformitate cu dispozițiile art. 36, coroborate cu cele ale art. 38 și art. 39 din legea mai sus menționată. Practic, în unitățile de învățământ în care nu exista funcție similară în plată, în temeiul art. 39 alin. (2) din Legea nr. 153/2017, reîncadrarea s-a făcut pe funcțiile prevăzute în Anexa nr. I, iar nivelul salariului de bază a fost stabilit prin înmulțirea coeficientului prevăzut în anexa nr. I cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare. în decembrie 2017, prin O.U.G. nr. 91/2017, prevederile art. 39 au fost modificate și completate, fiind introdus alin. (6), potrivit căruia: „Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), pentru personalul didactic din sistemul național de învățământ salarizarea se stabilește în raport cu nivelul utilizat la data de 30 iunie 2017 potrivit Hotărârii Guvernului nr. 38/2017 pentru aplicarea prevederilor art. 34 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele masuri fiscal-bugetare, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 38 alin. (3) și (4).” Ca efect al art. 39 alin. (6) din Legea nr. 153/2017 (introdus prin O.U.G. nr. 91/2017) s-a ajuns în situația în care un cadru didactic care a obținut definitivarea sau un grad didactic, după reîncadrarea la 1 iulie 2017, are un salariu de bază net inferior celui pe care îl avea anterior obținerii acestora, deoarece nivelul salariului de bază i se stabilește, la momentul promovării în gradul didactic, conform H.G. nr. 38/2017, la care se adaugă majorările salariale acordate în lunile ianuarie și martie 2018. Practic, deși promovează în cariera didactică, prin obținerea gradului didactic, „beneficiază” de diminuări semnificative (de 800 de lei) ale veniturilor salariale!
  • altă situație discriminatorie este aceea în care, la nivelul unei unități, există un cadru didactic care la 1 iulie 2017 era încadrat la tranșa de vechime în învățământ 14-18 și a fost reîncadrat, conform Legii nr. 153/2017, la tranșa 15-20 de ani; chiar dacă acesta a îndeplinit, la 1 septembrie 2017 sau 2018, vechimea în învățământ de 18 ani (aferentă tranșei de vechime în învățământ de 18-22 de ani) nivelul salariului său de bază rămâne neschimbat, deoarece a fost reîncadrat conform Legii nr. 153/2017. însă, un cadru didactic, cu același grad didactic și cu vechime în învățământ de 18-22 de ani, care este nou încadrat în aceeași unitate, este încadrat, ca salariat nou, la tranșa de vechime prevăzută de Legea nr. 153/2017 de 15-20 de ani, dar cu salariul de bază prevăzut în anexa la H.G. nr. 38/2017 pentru 18-22 de ani vechime în învățământ, respectiv, cu un salariu de bază mai mare decât al celui care era titular în unitate în iulie 2017! Practic, într-o unitate există două cadre didactice, cu același grad didactic, cu aceeași vechime, dar cu salarii diferite!
  • Din cauza modului de stabilire a salariilor de bază la momentul reîncadrării, mai ales în cazul cadrelor didactice care erau încadrate pe tranșe de vechime în învățământ intermediare celor pe care le prevede Legea – cadru nr. 153/2017, s-a ajuns și la plata diferită a orelor de predare prestate în regim de plata cu ora, în baza unui contract individual de muncă cu timp parțial, distinct de contractul încheiat la funcția de bază. Același cadru didactic (din exemplul de mai sus), dacă prestează activități didactice în plata cu ora la școala unde este titular, va fi salarizat în plata cu ora, la cel de-al doilea contract, cu un tarif orar calculat în raport de salariul de bază prevăzut de H.G. nr. 38/2017 pentru tranșa de vechime în învățământ 14-18 (în care era încadrat în iulie 2017, la momentul reîncadrării), în timp ce, dacă prestează aceste ore în plata cu ora, în baza unui contract individual de muncă, la un alt angajator- o altă unitate de învățământ – el este considerat nou angajat, iar tariful orar pentru plata cu ora se stabilește în funcție de salariul de bază prevăzut în anexa la H.G. nr. 38/2017, pentru tranșa de vechime în învățământ 18-22. Practic, în această ultimă situație, acesta are două salarii de bază diferite, în raport de care se calculează drepturile salariale care i se cuvin, la funcția de bază și, respectiv, la plata cu ora!

Federația Sindicatelor Libere din învățământ apreciază că aceste inechități pot fi înlăturate prin Legea de aprobare a O.U.G. nr. 41/2018, aflată pentru întocmirea raportului la comisia pe care domnia voastră o conduceți. în acest proiect de lege se poate insera o dispoziție tranzitorie care să prevadă că, până la aplicarea integrală a prevederilor Legii – cadru nr, 153/2017, pentru întregul personalul didactic (singura categorie de salariați bugetari pentru care, prin Legea – cadru nr. 153/2017, s-au redus numărul de tranșe de vechime în învățământ în raport de care se stabilește salariul de bază) se procedează la stabilirea salariilor de bază în raport de tranșele de vechime în învățământ de 1-6 ani, 6-10 ani, 10 -14 ani, 14-18 ani, 18-22 ani, 22- 25 ani, 25-30 ani, 30-35 ani, 35-40 ani și peste 40 de ani, prin hotărâre a Guvernului, adoptată în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.

Descarcă adresa aici!